RÅ 2010:68
Undantagsregeln om att tillstånd får meddelas till servering av vin och starköl i foajé till teater eller konsertlokal i pauser till föreställningen har ansetts vara tillämplig även vid visning på en biograf av direktsända digitala opera- och teaterföreställningar.
Länsrätten i Skåne län
Sociala resursnämnden i Malmö kommun beslutade den 26 maj 2009 att avslå Framtidens Mötesplats AB:s (bolaget) ansökan om permanent tillstånd för pausservering till allmänheten på Biograf Spegeln i Malmö. Beslutet motiverades med att serveringsstället inte var att betrakta som en teater eller en konsertlokal enligt undantaget för pausservering i 7 kap. 8 § fjärde stycket alkohollagen (1994:1738).
Bolaget överklagade beslutet hos länsrätten och anförde följande. Huvuddelen av verksamheten på Biograf Spegeln består av visning av repertoarfilm, cinematekets filmer, gamla och nya klassiker, skolbio, lokala filmfestivaler m.m. Det är inte under dessa verksamheter som ett permanent tillstånd ska tillämpas. Det handlar om 10-15 tillfällen per år i samband med livesända digitala evenemang såsom opera från Metropolitan i New York eller Kungliga Operan i Stockholm och teaterföreställningar från National Theater i London eller Dramaten i Stockholm. Dessa förbehåll går självklart att reglera i ett beslut om permanent pausserveringstillstånd. Eftersom denna typ av evenemang inte fanns när bestämmelsen om pausservering formulerades är myndighetsutskottets beslut defensivt och försiktigt istället för att vara progressivt och framåtskridande. Flera andra kommuner i Sverige har bifallit exakt den här typen ansökningar. Bolaget och Sociala resursnämnden gör en diametralt motsatt tolkning av Statens Folkhälsoinstituts utlåtande. Enligt bolagets mening öppnar folkhälsoinstitutet upp för möjligheten att godkänna pausservering även till arrangemang som direktsänds från annan plats. Sedan lagtexten skrevs har den digitala utvecklingen kommit och detta gör att man kan ge den här typen av tillstånd utan att det strider mot lagtexten, ett synsätt som delas av flera andra kommuner i Sverige. Biograf Spegeln har under ett och ett halvt år skött sin pausservering perfekt. Om enda argumentet är att Spegeln är en biograf och inte en teater bör påminnas om följande. På samma sätt som bil från början hette automobil och TV hette television så är den korrekta historiska benämningen på bio biografteater.
Sociala resursnämnden bestred bifall till överklagandet. Nämnden anförde följande. Det är riktigt att myndighetsutskottet och bolaget gör en motsatt tolkning av Statens Folkhälsoinstituts utlåtande. Myndighetsutskottet tolkar folkhälsoinstitutets utlåtande som att undantaget i alkohollagen, som tillåter pausservering i foajé till teater eller konsertlokal, inte kan utsträckas till att omfatta även biografer. Statens Folkhälsoinstitut öppnar därför inte på något sätt upp för möjligheten att godkänna tillstånd för permanent pausservering på även biografer. Att det som här är fråga om visningar på en biograf av direktsända föreställningar från olika opera- och teaterscener i världen förändrar inte bedömningen. I det fall fråga uppstår om en lokals beskaffenhet uppger folkhälsoinstitutet att det är en bedömning som får göras i det enskilda fallet av den kommun som handlägger ansökan om serveringstillstånd. Myndighetsnämnden har gjort bedömningen att Biograf Spegeln är att betrakta som en biograf. Inte bara namnet och lokalen, utan även verksamheten i form av visning av repertoar film, cinematekets filmer, gamla och nya klassiker, skolbio, lokala filmfestivaler m.m. talar för detta. Att det även bedrivs annan verksamhet, som t.ex. visning av direktsända opera- och teaterföreställningar, förändrar inte bilden av att Biograf Spegeln är en biograf.
Länsstyrelsen i Skåne län yttrade sig i målet och anförde följande. Lagtexten klargör att det är teater och konsertlokaler som kommer ifråga för undantaget att ha pausservering i foajén. Inga andra exempel anges i lagtext eller förarbeten. Ansökan ska därför avslås. Det faktum att vissa tillstånd till pausservering tidigare har medgivits i dylika sammanhang ändrar inte länsstyrelsens uppfattning.
Domskäl
Länsrätten i Skåne län (2009-09-29, ordförande Bratt) yttrade: Serveringstillstånd får enligt 7 kap. 7 § alkohollagen meddelas endast den som visar sig vara, med hänsyn till sina personliga och ekonomiska förhållanden och omständigheter i övrigt, lämplig att utöva verksamheten. Vid tillståndsprövningen ska särskild hänsyn tas till om sökanden är laglydig och benägen att fullgöra sina skyldigheter mot det allmänna. Sökande som anförtros uppgiften att inneha serveringstillstånd ska ha personlig lämplighet och förmåga att på ett socialt och ansvarsfulltsätt sköta uppgiften. Enligt 7 kap 8 § fjärde stycket samma lag får tillstånd meddelas för servering av vin och starköl i foajé till teater och konsertlokal. Servering får dock endast ske under pauser i föreställningen. - I yttrande från Statens Folkhälsoinstitut den 26 mars 2009 anges följande.
Det är idag möjligt att direktsända opera- och teaterföreställningar digitalt och visa dessa på annan plats. Enligt uppgift förekommer direktsända föreställningar på 60 platser i Sverige och frågan om pausservering har hanterats på olika sätt av kommunerna. Folkhälsoinstitutet ifrågasätter inte att sådana evenemang är att betrakta som föreställningar i den mening som avses i alkohollagen. Som en följd av den tekniska utvecklingen torde det i foajén till en teater eller konsertlokal, som tar emot och visar sådana sändningar, kunna vara möjligt att anordna pausservering enligt samma förutsättningar som om föreställningen uppfördes på plats utan att det strider mot 7 kap. 8 § fjärde stycket alkohollagen. Bedömningen görs dock att undantaget i lagen inte kan utsträckas till att också gälla biografer. I de fall fråga uppstår om lokals beskaffenhet, dvs. om den är att betrakta som en biograf, teater eller konsertlokal, får bedömning göras i det enskilda fallet av den kommun som handlägger ansökan.
Av utredningen i målet framgår att bolaget under perioden december 2007 - maj 2009 har ansökt om och beviljats tillfälliga serveringstillstånd för pausservering på Biograf Spegeln i samband med direktsända digitala föreställningar vid sammanlagt 20 tillfällen. Tillståndsenheten har bedömt att bolaget uppfyller alkohollagens krav på personlig och ekonomisk lämplighet enligt 7 kap 7 § och att serveringen inte heller kan anses medföra olägenheter i fråga om ordning och nykterhet eller särskild risk för människors hälsa enligt 7 kap 9 § samma lag. Länsrätten har därför att pröva om Biograf Spegeln kan anses uppfylla de krav som uppställs i lagen för att få ett så kallat pausserveringstillstånd. - Övergripande syften med alkohollagens bestämmelser om servering av alkoholdrycker är att detta ska ske under kontrollerade former och inte föranleda olägenheter i fråga om ordning och nykterhet. Som huvudregel gäller för serveringstillstånd att lagad mat tillhandahålls. Lagstiftaren har emellertid uppenbarligen bedömt att nämnda syften också kan anses uppfyllda i foajé till teater eller konsertlokal, under paus i föreställningen. Detta torde sammanhänga med den begränsade risken för olägenheter i fråga om ordning och nykterhet. Mot bakgrund av dessa överväganden bör den beskrivning som skett i lagrummet snarare hänföra sig till en viss lokals funktion än till dess utformning som sådan. I målet är ostridigt att de evenemang vid vilka bolaget önskar tillstånd för pausservering av vin och starköl är av sådan art som avses med begreppet tillställning i 7 kap 8 § fjärde stycket alkohollagen. Vid dessa tillfällen då biografen Spegeln direktsänder teater- eller operaföreställningar, för övrigt från lokaler där pausservering kan vara tillåten, fungerar således lokalen inte som biograf utan som teater eller konsertlokal. Biograf Spegeln har tidigare direktsänt denna typ av evenemang och då haft tillfälliga paustillstånd. Det har inte framförts någon invändning mot lokalens lämplighet som sådan. Till följd av det anförda finner länsrätten att pausserveringstillstånd i samband med direktsända opera- och teaterföreställningar på Biograf Spegeln kan anses förenligt med 7 kap. 8 § fjärde stycket alkohollagen. Det överklagade beslutet ska därför upphävas och målet ska återförvisas för utfärdande av serveringstillstånd. - Länsrätten upphäver Sociala Resursnämndens beslut och visar målet åter för utfärdande av serveringstillstånd.
Kammarrätten i Göteborg
Sociala resursnämnden överklagade länsrättens dom och yrkade att kammarrätten med ändring av domen skulle fastställa nämndens beslut.
Bolaget ansåg att kammarrätten skulle avslå överklagandet.
Domskäl
Kammarrätten i Göteborg (2010-03-09, Nordberg, Falkendal, referent, Rittri) yttrade: Av 7 kap. 8 § alkohollagen följer att serveringstillstånd får meddelas för servering av vin och starköl i foajé till teater och konsertlokal. Frågan i målet är om förutsättningarna för att meddela serveringstillstånd enligt 7 kap. 8 § fjärde stycket alkohollagen ska kunna utvidgas till att omfatta även foajén till en biograf i samband med direktsända teaterföreställningar m.m. Enligt kammarrättens mening ska denna bedömning i första hand göras utifrån bestämmelsens ordalydelse. Mot denna bakgrund anser kammarrätten att tillämpningsområdet för bestämmelsen inte lagligen kan utvidgas på det sätt som länsrätten funnit. Sociala resursnämnden har därmed haft fog för sitt beslut. Länsrättens dom ska därför upphävas och nämndens beslut fastställas. - Kammarrätten upphäver länsrättens dom och fastställer Sociala resursnämndens beslut den 26 maj 2009.
Bolaget överklagade kammarrättens dom och yrkade att Regeringsrätten skulle upphäva domen och visa målet åter för utfärdande av serveringstillstånd i enlighet med ansökan. Bolaget anförde bl.a. följande. Det är ostridigt i målet att de aktuella evenemangen är av sådan art som avses med begreppet föreställning i 7 kap. 8 § fjärde stycket alkohollagen. Det kan vidare konstateras att tillståndet söks för servering under pauser i dessa föreställningar och i foajén till den aktuella lokalen. Frågan är då om formuleringen ”teater eller konsertlokal” utgör ett generellt hinder för tillstånd. - Att en lokal benämns teaterlokal när den utnyttjas för att ta del av en teaterföreställning är fullt förenligt med normalt språkbruk. Att den också är utrustad för och kan utnyttjas till andra ändamål ändrar inte detta förhållande. På motsvarande sätt gäller att en lokal där man tar del av en operaföreställning omfattas av begreppet ”teater eller konsertlokal”. En sådan tolkning är därtill mest förenlig med bestämmelsens bakomliggande syfte. - Det övergripande syftet med alkohollagens bestämmelser är, som framgår av lagens förarbeten, att servering av alkoholhaltiga drycker ska ske under kontrollerade former och inte föranleda olägenheter i form av oordning och onykterhet. Lagstiftaren har uppenbarligen ansett att dessa syften kan anses vara uppfyllda vid servering i foajén till en teater eller konsertlokal, under föreställningens paus. Det torde hänga samman med att det i ett sådant sammanhang föreligger en begränsad risk i fråga om ordning och nykterhet. Mot denna bakgrund bör den beskrivning som skett i lagrummet snarare hänföra sig till en viss lokals funktion än till dess utformning som sådan. - Det är uppenbart att ett sådant synsätt varit avsikten med utformningen av den aktuella bestämmelsen. Det bör även beaktas att det, då den aktuella bestämmelsen kom till, ännu inte förekom några direktsända digitalt överförda opera- eller teaterföreställningar. - Då en operaföreställning direktsänds på till exempel en biograf, skiljer sig inte denna lokals funktion från den konsert- eller teaterlokal där föreställningen framförs. Det är samma typ av publik - målgruppen kan beskrivas som en kulturellt intresserad medelålderspublik - och samma inramning. Vid sådana evenemang finns det sammanfattningsvis - lika lite som i den lokal där föreställningen framförs - inte någon risk för onykterhet och oordning. - Det kan alltså konstateras att direktsända digitala opera- och teaterföreställningar klart faller inom ramen för undantagsbestämmelsens ordalydelse. - Sociala resursnämndens synpunkt, att en tillämpning i linje med länsrättens tolkning - dvs. med utgångspunkt i den aktuella lokalens funktion i stället för dess utformning - skulle leda till stora problem vid framtida bedömningar av om pausservering ska medges i en viss lokal, är svår att förstå. De eventuella svårigheter som kan uppkomma vid tillämpningen ligger i själva uppgiften att göra den tillståndsprövning som lagen föreskriver. Till uppfyllande av det bakomliggande syftet med alkohollagstiftningen - att förhindra oordning och onykterhet - måste tillståndsmyndigheten alltid göra en bedömning i varje enskilt fall. Enligt 7 kap. 9 § alkohollagen får serveringstillstånd vägras även om kraven i 7 och 8 §§ är uppfyllda, om serveringen kan befaras medföra olägenheter i fråga om ordning och nykterhet eller särskild risk för människors hälsa. Det är således aldrig tillräckligt att se endast till en lokals utformning. Det är den aktuella funktionen som måste utgöra utgångspunkten för bedömningen. - Syftet med undantaget i alkohollagen är att pausservering ska tillåtas i lokaler som är lämpliga för ändamålet vid vissa evenemang som vänder sig till en publik som inte bedöms förorsaka problem i form av onykterhet eller oordning. - Denna möjlighet ska enligt grundläggande rättsprinciper ges till alla arrangörer vars verksamhet uppfyller förutsättningarna för sådana paustillstånd. Det finns ingen principiell skillnad om pausserveringen sker i Kungliga Operans lokaler i Stockholm eller på Biograf Spegeln i Malmö. Föreställningen, inramningen och typen av publik är densamma. Samma grundförutsättningar för beviljande av paustillstånd måste därmed anses föreligga. - Den i målet aktuella verksamheten syftar till att göra det möjligt för människor som inte har medel eller möjlighet att ta sig till de stora operascenerna, att på hemmaplan ta del av förstklassiga opera- och teaterföreställningar ”live”. Det är fråga om en viktig kulturpolitisk satsning. - Publiken på Folkets hus och parkers nätverk av digitala biografer kan nu få en musik- eller teaterupplevelse likvärdig den som publiken får på Metropolitan i New York eller The National Theatre i London. Till denna upplevelse hör den atmosfär som inramar en sådan föreställning. Möjligheten att ta ett glas vin i pausen till en opera- eller teaterföreställning är för många människor en del av just denna atmosfär. Hos den publik som tar del av föreställningen digitalt förstärker pausserveringen därför känslan av närvaro och autenticiteten. - Grundläggande likabehandlingsaspekter talar därtill starkt för att samma rätt till pausservering ska ges båda publikkategorierna, utan någon åtskillnad mellan den som befinner sig i den lokal där föreställningen framförs och den som befinner sig i den lokal där samma föreställning visas i realtid.
Sociala resursnämnden i Malmö kommun bestred bifall till överklagandet. Nämnden anförde bl.a. följande. Sociala resursnämnden kan inte se att lagens förarbeten ger utrymme för klagandens uppfattning att tillstånd för pausservering kan medges även på en biograf när direktsända opera- och teaterföreställningar visas. Undantaget i 7 kap. 8 § fjärde stycket alkohollagen kan inte utvidgas till att omfatta även biografer. Nämnden delar kammarrättens mening att bedömningen i första hand ska göras utifrån bestämmelsens ordalydelse. - Yttrandet från Statens folkhälsoinstitut stöder nämndens uppfattning. I yttrandet slås fast att undantaget är exklusivt för teater- och konsertlokaler och att undantaget inte kan utsträckas till att också gälla biografer. - Den tolkning som länsrätten gjort leder till stora problem vid framtida bedömningar av om pausservering ska medges i en viss lokal. När det gäller filmvisning av opera- och teaterföreställningar, som i det aktuella fallet, uppkommer t.ex. frågan om pausservering ska tillåtas endast om det är fråga om direktsända föreställningar eller även när föreställningen inte direktsänts. Vidare uppkommer frågan om pausservering även ska tillåtas vid filmvisning av rock- och popkonserter. Således uppstår svåra bedömningssituationer, om det är lokalens funktion och inte dess utformning som sådan som ska vara avgörande för om pausservering ska tillåtas i lokalen. - Nämnden är medveten om möjligheten att förena ett tillstånd till pausservering med villkor, men då måste först grundförutsättningen, att serveringen sker i foajé till teater eller konsertlokal vara uppfylld. Då Biograf Spegeln i Malmö är en biograf finns inte denna grundförutsättning.
Regeringsrätten (2010-09-10, Heckscher, Eliason, Lundin) yttrade: Skälen för Regeringsrättens avgörande.
Tillämpliga bestämmelser och förarbeten
För att tillstånd ska få meddelas för servering av bl.a. vin och starköl till allmänheten året runt eller årligen under viss tidsperiod (s.k. stadigvarande tillstånd) krävs enligt huvudregeln i alkohollagen bl.a. att serveringsstället har ett kök för allsidig matlagning och tillhandahåller lagad mat (7 kap. 8 § första stycket). Enligt ett undantag från denna regel får tillstånd meddelas för servering i foajé till teater eller konsertlokal under pauser i föreställningen (7 kap. 8 § fjärde stycket). Servering av alkoholdrycker ska ske med återhållsamhet och får inte föranleda olägenheter i fråga om ordning och nykterhet (6 kap. 2 § alkohollagen).
Frågan i målet är om undantaget är tillämpligt på Biograf Spegeln i Malmö i samband med visning för allmänheten av direktsända digitala teater- och operaföreställningar.
I förarbetena till alkohollagen (prop. 1994/95:89) anges att ett övergripande mål för samhällets alkoholpolitik och därmed även för serveringspolitiken är att begränsa konsumtionen och motverka alkoholskador (s. 57). Vidare framgår att tillståndprövningen ska innefatta en alkoholpolitisk bedömning där prövningen syftar till att förhindra uppkomsten av alkoholpolitiska olägenheter (s. 61 f.). I förarbetena till undantagsbestämmelsen anförs bl.a. följande.
Restaurangbranschen är i ständig utveckling med bland annat specialisering i olika riktningar. Det finns renodlade matställen, inriktade exempelvis på kinesisk, fransk, klassisk svensk matlagning, pizzerior, pubar och kvarterskrogar med eller utan underhållning, dans- och varietérestauranger. Detta innebär stora variationer i matserveringens andel av den totala omsättningen. Restauranger av nöjeskaraktär har ofta svårt att uppfylla den rekommenderade matandelen, vilket kan tyckas ligga i sakens natur. Dans- och nöjesrestauranger besöks inte i första hand för matens skull. Detta behöver inte innebära att det därmed uppstår problem med nykterhet och ordning. Mycket sällan återkallas serveringstillstånd enbart för att matandelen har varit för låg. Restaurangerna får behålla sina utskänkningsrättigheter, trots att de inte fyller lagens krav för tillstånd, eftersom länsstyrelserna inte har funnit att den bristande matförsäljningen vållat några alkoholpolitiska olägenheter.
Det råder enligt regeringens uppfattning uppenbarligen stor skillnad mellan lagen och dess tillämpning när det gäller bedömningen av matandelens betydelse ur alkoholpolitisk synpunkt. Uppgiftslämnandet och kontrollen av försåld mat tar redan hårt ansträngda resurser i anspråk och syftet med en sådan detaljkontroll kan ifrågasättas. (s. 68).
- - -
En vanlig företeelse i andra länder är att publiken på teatrar och konserthus har möjlighet att beställa en alkoholdryck i pausen. Detta har inte varit tillåtet i Sverige, därför att servering av spritdrycker, vin eller starköl inte får ske utan att lagad mat samtidigt tillhandahålls.
Regeringen anser liksom kommissionen att förbudet mot pausservering utan mattvång på teatrar och i konsertlokaler inte kan anses tillräckligt alkoholpolitiskt motiverat och föreslår därför att förbudet tas bort. Sådan servering ska dock självklart vara tillståndspliktig. Tillståndsmyndigheten skall i vanlig ordning pröva en sådan ansökan utifrån övriga tillståndskriterier med undantag för kravet på matservering. Exempelvis gäller kraven på lokalens beskaffenhet (toaletter, brandsäkerhet m.m.) och sökandens lämplighet. Regeringen anser också att serveringstillståndet endast får omfatta vin och starköl. Tillståndsmyndigheten kan förena tillståndet för exempelvis en konsertlokal med föreskrift om att alkoholservering inte får ske i samband med evenemang som vänder sig till en ungdomlig publik. Tillståndet ska naturligtvis kunna återkallas om det missköts. Genom tillsynsverksamheten får exempelvis kontrolleras att öl och vinserveringen endast sker i paus under pågående föreställning. Självfallet gäller även för denna tillståndskategori krav på att tillhandahålla alkoholfria drycker i tillräcklig omfattning. (s. 69).
Regeringsrättens bedömning
Digitalt direktsända teater- och operaföreställningar fanns inte när undantagsregeln tillkom. Lagstiftaren kunde alltså inte överväga om den skulle tillämpas på sådana föreställningar. Trots detta kan den givetvis ändå vara tillämplig.
Begreppen teater och konsertlokal har inte definierats i lagen, och i förarbetena diskuterar man inte innebörden av dem. De syften som ligger bakom lagstiftningen om alkoholservering liksom de överväganden som gjordes i samband med att undantagsregeln tillkom visar enligt Regeringsrättens mening att begreppen primärt tar sikte på en viss lokals funktion och inte till dess utformning som sådan.
Det är i målet ostridigt att teater- eller operaföreställningarna är sådana föreställningar som avses i 7 kap. 8 § fjärde stycket alkohollagen. När en teater- eller operaföreställning direktsänds digitalt fungerar alltså lokalen Biografen Spegeln som en teater eller konsertlokal.
Med hänsyn härtill och med beaktande av att det är ostridigt att övriga villkor för serveringstillstånd är uppfyllda finner Regeringsrätten att det var riktigt av länsrätten att upphäva sociala resursnämndens beslut och visa målet åter för utfärdande av serveringstillstånd.
Domslut
Regeringsrättens avgörande. Regeringsrätten upphäver kammarrättens dom och fastställer länsrättens domslut.
Regeringsråden Billum och Sandström var av skiljaktig mening och anförde: En av utgångspunkterna i alkohollagen är att det för tillstånd för servering till allmänheten krävs att serveringsstället har ett kök för allsidig matlagning och tillhandahåller lagad mat (7 kap. 8 § första stycket). För servering under en enstaka tidsperiod eller vid ett enstaka tillfälle räcker det dock med att serveringsstället tillhandahåller lagad mat (7 kap. 8 § andra stycket). Från dessa krav på tillhandahållande av lagad mat görs ett särskilt undantag i 7 kap. 8 § fjärde stycket. Servering av vin och starköl får sålunda ske i foajé till teater eller konsertlokal, dock endast under pauser i föreställningen. - Fjärde stycket är ett preciserat undantag från huvudregeln om tillhandahållande av lagad mat och bör som sådant tolkas restriktivt. Enligt ordalydelsen ska det vara fråga om dels en viss typ av lokal, dels en sådan föreställning där pauser ingår som ett naturligt led. En direktsänd operaföreställning uppfyller den sistnämnda förutsättningen. Därmed är dock inte sagt att det är likgiltigt i vilken lokal allmänheten tas emot för att se en sådan föreställning. Det bör vara fråga om en lokal som kan betecknas som en foajé till teater eller konsertlokal, oavsett vilket slags verksamhet som för tillfället bedrivs där. En lokal utformad för andra ändamål men som vid vissa tillfällen används för att låta allmänheten se en direktsänd operaföreställning kan inte därigenom förvandlas till en foajé till teater eller konsertlokal. - Direktsända operaföreställningar öppnar onekligen upp för fler människor att ta del av ett kulturutbud och dessutom under former som av många uppfattas som positiva. Det får emellertid anses vara lagstiftarens sak att göra de avvägningar som behövs och i förekommande fall utforma kriterier för att utsträcka alkoholservering till nya miljöer. - Enligt vår mening ska därför kammarrättens dom fastställas.