Domstolsverket föreskriver med stöd av 2 och 6 §§ förordningen (1988:31) om tingsrätternas beredskap för prövning av häktningsfrågor m.m. (beredskapsförordningen) följande föreskrifter.
Indelning i beredskapsområden
1 § Följande beredskapsindelning ska gälla för tingsrätterna.
Beredskapsområde Tingsrätt
1. Stockholms innerstad och Stockholms
Stockholms Östra Nacka
2. Stockholm Södra Södertörns
Södertälje
3. Stockholm Norra och Gotland Attunda
Norrtälje
Solna
Gotlands
4. Uppsala och Västmanlands län Uppsala
Västmanlands
5. Södermanlands län Eskilstuna
Nyköpings
6. Örebro län Örebro
7. Dalarnas län Falu
Mora
8. Östergötlands län Linköpings
Norrköpings
9. Jönköpings och Kronobergs län Eksjö
Jönköpings
Växjö
10. Kalmar län Kalmar
11. Skåne län Östra och Hässleholms
Blekinge län Blekinge
Kristianstads
12. Skåne län Västra Helsingborgs
13. Skåne län Södra Lunds
Ystads
14. Malmö Malmö
15. Hallands län Halmstads
Varbergs
16. Göteborg Göteborgs
17. Västra Götalands län Västra Uddevalla
Vänersborgs
18. Västra Götalands län Södra Alingsås
Borås
19. Västra Götalands län Östra Skaraborgs
20. Värmlands län Värmlands
21. Gävleborgs län Gävle
Hudiksvalls
22. Västernorrlands och Ångermanlands
Jämtlands län Sundsvalls
Östersunds
23. Västerbottens län Lycksele
Skellefteå
Umeå
24. Norrbottens län Gällivare
Haparanda
Luleå
Inom de beredskapsområden som omfattar flera tingsrätter är det den tingsrätt vars namn är understruket som är samordningsansvarig enligt 2 § andra stycket beredskapsförordningen
Fördelning av helgberedskapen inom ett beredskapsområde
2 § Fördelningen av helgberedskapen mellan tingsrätterna i ett beredskapsområde ska ske för minst ett kalenderår i taget och vara beslutad senast en månad före den dag då den ska börja tillämpas.
3 § Vid fördelningen av helgberedskapen ska samråd ske med berörd åklagarkammare, Polismyndigheten och Kriminalvården. Det är lagmannen vid den samordnings-ansvariga tingsrätten (samordnande lagman) som ansvarar för att samrådet kommer till stånd.
4 § När tingsrätterna har kommit överens om hur helgberedskapen ska fördelas ska den samordnande lagmannen sammanställa en förteckning över vid vilka tider de olika tingsrätterna ska svara för beredskapen (lista över helgberedskapsfördelning).
5 § Av listan över helgberedskapsfördelning ska framgå från vilken tidpunkt dagen före helgberedskapen som beredskapsdomstolen avser att ta emot sådana framställningar från åklagare som ska handläggas under beredskapen. Sådan tidpunkt ska också anges för de dagar då tingsrätten har förkortad arbetstid enligt Villkorsavtalen.
Av listan ska även framgå till och med vilken tidpunkt under helgberedskapens sista dag som beredskapsdomstolen avser att ta emot sådana framställningar från åklagare som ska handläggas under beredskapen.
6 § Det ankommer på den samordnande lagmannen att se till att en tvistig fråga om fördelning av helgberedskapen kommer under hovrättens prövning.
7 § Inom varje beredskapsområde ska en domare ha helgberedskap. Om särskilda skäl föreligger får dock två eller flera domare ingå i beredskapen.
8 § Indelningen av en tingsrätts domare till helgberedskap ska ske genom att en beredskapslista för domare upprättas för varje kvartal eller längre tid (lista över helgberedskapstjänstgöring). Listan ska fastställas av lagmannen vid tingsrätten och ska vara beslutad senast en månad före den dag då den ska börja tillämpas.
9 § Ska en anställd fullgöra helgberedskap för protokollföraruppgifter gäller vad som sägs i 6–7 §§ i tillämpliga delar även för protokollförare.
Närmare om beredskapen
10 § Tingsrätten ska efter samråd med berörd åklagarkammare bestämma helgberedskapens närmare omfattning.
För att fullgöra beredskapsskyldigheten ska beredskapsdomstolen vara tillgänglig för att ta emot framställningar från åklagare digitalt genom verksamhetsstödet för mål- och ärendehantering.
Beredskapsdomstolen ska även vara tillgänglig för att kunna ta emot meddelanden per telefon under beredskapen.
11 § Den tingsrätt som är indelad för helgberedskap ska underrätta den åklagare som fullgör jour om planerade och oplanerade avbrott i IT- och teknikstöd under beredskapstiden.
Tingsrätterna ska ha rutiner för att kunna ta emot framställningar under beredskapen även vid driftstörningar i tekniken.
12 § Om två eller flera domare inom ett beredskapsområde har helgberedskap samtidigt och domarna hör till olika tingsrätter, handlägger domarna mål och ärenden i den tingsrätts namn till vilken domaren hör. Varje sådan tingsrätt är då att anse som beredskapsdomstol.
13 § Helgberedskapen fullgörs endast av den domstol som har utsetts till beredskapsdomstol för den aktuella tiden. Om en domstol som inte har helgberedskap ändå håller sammanträde eller handlägger fråga som omfattas av beredskapsskyldigheten ska det ske enligt en särskild överenskommelse med den domstol som är beredskapsdomstol. En sådan överenskommelse innebär inte att beredskapen övergår på den andra domstolen.
14 § Det ankommer på beredskapsdomstolen att bestämma tid och plats för en förhandling eller ett sammanträde. Samråd bör ske med den åklagare som ska delta i sammanträdet, Polismyndigheten och Kriminalvården.
Övrigt
15 § I syfte att säkerställa att det finns försvarare tillgängliga för medverkan vid förhandlingar bör den samordnande lagmannen upprätta en lista över de advokater som förklarar sig villiga att åta sig uppdrag under helgberedskapen.
_________________
Dessa föreskrifter träder i kraft den 13 januari 2020, då Domstolsverkets föreskrifter (DVFS 2013:2) om beredskap vid tingsrätterna för prövning av häktningsfrågor m.m. ska upphöra att gälla.