FFFS 2017:2
Finansinspektionens föreskrifter om värdepappersrörelse
Finansinspektionens författningssamling
Utgivare: Finansinspektionen, Sverige, www.fi.se
ISSN 1102-7460
1
Finansinspektionens föreskrifter
om värdepappersrörelse;
beslutade den 26 juni 2017.
Finansinspektionen föreskriver1 följande med stöd av 6 kap. 1 § 8–11, 13–18, 24–
28, 30–34 och 56 förordningen (2007:572) om värdepappersmarknaden.
1 kap. Tillämpningsområde
1 § Dessa föreskrifter gäller för värdepappersinstitut om inget annat anges.
Svenska kreditinstitut ska tillämpa föreskrifterna på den del av verksamheten som
avser värdepappersrörelse, utom bestämmelserna i 3 kap.
Bestämmelserna i 3 kap. ska, i enlighet med vad som anges i 3 kap. 4 § lagen
(2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och värdepappersbolag, tillämpas
på grupp- eller undergruppsnivå.
2 § Svenska värdepappersbolag som inom EES bedriver gränsöverskridande verk-
samhet eller verksamhet genom utländsk filial ska för sin utländska verksamhet
tillämpa föreskrifterna utom 4 och 7 kap. samt 8 kap. 1, 3 och 4 §§.
3 § Svenska kreditinstitut som har tillstånd att driva värdepappersrörelse genom
gränsöverskridande verksamhet eller filial inom EES, ska för sin utländska
verksamhet tillämpa föreskrifterna, utom 3, 4 och 7 kap. samt 8 kap. 1, 3 och 4 §§.
4 § Utländska företag inom EES som i Sverige driver värdepappersrörelse genom
gränsöverskridande verksamhet eller filial, ska för sin svenska verksamhet tillämpa
föreskrifterna, utom 3, 5 och 6 kap. samt 8 kap. 2 § och 9 kap.
5 §
Vid försäljning och rådgivning till en kund som avser strukturerade
insättningar gäller 4, 5 och 7 kap. samt 8 kap. 1 och 2 §§.
Det som anges om finansiella instrument i dessa bestämmelser ska även tillämpas
på strukturerade insättningar.
2 kap. Definitioner
1 § I dessa föreskrifter ska termer och uttryck ha samma betydelse som i 1 kap.
4 och 5 §§ lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och kommissionens
1 Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/36/EU av den 26 juni 2013 om
behörighet att utöva verksamhet i kreditinstitut och om särskild tillsyn av
värdepappersföretag, om ändring av direktiv 2002/87/EG och om upphävande av direktiv
2006/48/EG och 2006/49/EG och kommissionens delegerade direktiv (EU) 2017/593 av
den 7 april 2016 om komplettering av Europarlamentets och rådets direktiv 2014/65/EU i
fråga om skydd av finansiella instrument och medel som tillhör kunder,
produktstyrningskrav och regler för tillhandahållande eller mottagande av avgifter,
provisioner eller andra monetära eller icke-monetära förmåner.
FFFS 2017:2
Utkom från trycket
den 30 juni 2017
FFFS 2017:2
2
delegerade förordning (EU) 2017/565 av den 25 april 2016 om komplettering av
Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/65/EU vad gäller organisatoriska krav
och villkor för verksamheten i värdepappersföretag och definitioner för tillämpning
av det direktivet. Därutöver ska termer och uttryck ha följande betydelse:
1. Ersättningskommitté: det som anges i Finansinspektionens föreskrifter (FFFS
2011:1) om ersättningssystem i kreditinstitut, värdepappersbolag och fondbolag
med tillstånd för diskretionär portföljförvaltning.
2. Godkänd penningmarknadsfond: ett företag för kollektiva investeringar som
1. auktoriserats enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/65/EG av den
13 juli 2009 om samordning av lagar och andra författningar som avser företag för
kollektiva investeringar i överlåtbara värdepapper (fondföretag), eller
2. omfattas av tillsyn och, i förekommande fall, auktoriserats av en myndighet
enligt nationell lagstiftning i en medlemsstat, och uppfyller följande villkor:
a) Företagets primära investeringsmål ska vara att bevara nettovärdet på dess till-
gångar, antingen konstant till pari (exklusive avkastning) eller till värdet av
investerarens initiala kapital plus avkastning.
b) Företaget ska för att uppnå det primära investeringsmålet
– enbart investera i högkvalitativa penningmarknadsinstrument med en löptid eller
återstående löptid på högst 397 dagar, eller med regelbundna räntejusteringar som
överensstämmer med löptiden, och med en vägd genomsnittlig löptid på 60 dagar,
eller
– som en sidotjänst investera i insättningar hos kreditinstitut.
c) Företaget ska tillhandahålla likviditet genom avveckling samma dag eller dagen
efter.
Vid tillämpning av b ska ett penningmarknadsinstrument anses vara av hög kvalitet
om ett företag som, externt eller internt, förvaltar fonden gör en egen dokumen-
terad bedömning av penningmarknadsinstrumentets kreditkvalitet som gör att det
kan anse att instrumentet är av hög kvalitet. Om instrumentet värderats av ett eller
flera kreditvärderingsinstitut som är registrerade hos och övervakas av Europeiska
värdepappers- och marknadsmyndigheten ska företaget i sin interna bedömning
bland annat ta hänsyn till dessa kreditvärderingar.
3. Riskaptit: det som anges i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd
(FFFS 2014:1) om styrning, riskhantering och kontroll i kreditinstitut.
4. Riskstrategi: det som anges i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd
om styrning, riskhantering och kontroll i kreditinstitut.
5. Verkställande ledning: det som anges i Finansinspektionens föreskrifter om
ersättningssystem i kreditinstitut, värdepappersbolag och fondbolag med tillstånd
för diskretionär portföljförvaltning.
FFFS 2017:2
3
3 kap. Ledningsprövning och organisatoriska krav
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om ledningsprövning enligt 3 kap. 1 §
lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och organisatoriska krav enligt
artikel 21–25 i den delegerade förordningen till Mifid 2.
Ledningsprövning
2 § Ett värdepappersbolag ska i samband med att det ansöker om auktorisation
enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden lämna information till
Finansinspektionen om lämplighet avseende följande personer i företaget:
– styrelseordförande,
– styrelseledamot,
– styrelsesuppleant, och
– verkställande direktör eller dennes ställföreträdare, det vill säga den som ska
tjänstgöra i stället för den verkställande direktören.
Bolaget ska även underrätta Finansinspektionen när sammansättningen av dessa
personer ändras eller antalet ledamöter i styrelsen minskas eller utökas.
Allmänna organisatoriska krav
3 § Ett värdepappersinstitut ska avsätta tillräckligt med resurser för att utbilda sina
styrelseledamöter.
4 § Ett värdepappersinstitut ska när det tillsätter styrelseledamöter beakta att de
har en bred uppsättning egenskaper och kunskaper. Institutet ska för detta ändamål
ha en policy för att främja mångfald i styrelsen.
5 § Ett värdepappersinstitut ska på sin webbplats förklara hur det organiserar och
styr sin verksamhet. Institutet ska på webbplatsen även förklara hur styrelsen,
styrelseledamöterna och den verkställande direktören uppfyller kraven på tillräck-
lig kunskap, insikt, erfarenhet och lämplighet.
Om institutet inte har en webbplats ska det på annat sätt tillhandahålla allmänheten
informationen som avses i första stycket.
6 § Ett värdepappersinstitut ska säkerställa att ett riskutskott enligt 10 §, får regel-
bundna, åtminstone årliga, skriftliga rapporter om de områden som omfattas av
bestämmelser om riskhantering i den delegerade förordningen till Mifid 2.
Styrelsen och riskutskottet ska fastställa arten, mängden, formatet och frekvensen
på den riskinformation som de ska få erhålla.
Funktion för riskhantering
7 § En funktion för riskhantering enligt artikel 22 i den delegerade förordningen
till Mifid 2, ska
1. se till att alla betydande risker identifieras, mäts och blir korrekt rapporterade,
och
FFFS 2017:2
4
2. aktivt delta i utarbetandet av värdepappersinstitutets riskstrategi och i alla
betydande riskhanteringsbeslut samt kunna lämna fullständiga synpunkter på alla
slags risker som gäller för institutet.
8 § Ett värdepappersinstitut ska se till att dess funktion för riskhantering har
tillräcklig auktoritet och ställning samt tillräckliga resurser.
9 § Ett värdepappersinstitut ska se till att den person som leder funktionen för
riskhantering är en oberoende högre chef med särskilt ansvar för riskhanterings-
funktionen. Om institutet har en verksamhet vars art, omfattning och komplexitet
inte motiverar att det finns en speciellt utsedd person för detta ändamål, kan en
annan högre befattningshavare inom institutet sköta uppdraget, förutsatt att det inte
medför intressekonflikter.
Den person som leder funktionen för riskhantering ska vid behov kunna vända sig
direkt till styrelsen. Institutet får inte avsätta denna person utan att styrelsen
godkänner detta.
Riskutskott
10 § Ett värdepappersinstitut som är betydande i fråga om storlek, intern organisa-
tion och verksamhetens art, omfattning och komplexitet, ska se till att styrelsen har
ett riskutskott. Riskutskottet ska bestå av styrelseledamöter som inte ingår i
institutets verkställande ledning. Riskutskottets ledamöter ska ha lämpliga kunska-
per och färdigheter för att kunna förstå och övervaka institutets riskstrategi och
riskaptit.
11 § Riskutskottet ska fungera som rådgivare åt styrelsen när det gäller värdepap-
persinstitutets nuvarande och framtida samlade riskaptit och riskstrategi samt bistå
styrelsen när den övervakar den verkställande ledningens genomförande av
strategin. Styrelsen ska ha det övergripande riskansvaret.
12 § Riskutskottet ska se till att priset på skulder och tillgångar som erbjuds en
kund beaktar värdepappersinstitutets affärsmodell och riskstrategi. Om priserna
inte korrekt återspeglar riskerna i enlighet med affärsmodellen och riskstrategin,
ska riskutskottet ta fram en åtgärdsplan åt styrelsen.
13 § Riskutskottet ska för att bistå värdepappersinstitutet när det upprättar en sund
ersättningspolicy och ersättningspraxis, utan att det påverkar de uppgifter och det
ansvar som institutets ersättningskommitté har, undersöka om incitamenten i ersätt-
ningssystemet tar hänsyn till risk, kapital och likviditet samt sannolikhet och
tidpunkt för resultat.
4 kap. Krav på kunskap och kompetens
1 § Detta kapitel innehåller krav på sådan kunskap och kompetens som en person
ska ha som lämnar investeringsrådgivning eller information om finansiella instru-
ment, investeringstjänster eller sidotjänster för ett värdepappersinstituts räkning
enligt 8 kap. 15 § lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden.
FFFS 2017:2
5
Investeringsrådgivning eller information om finansiella instrument,
investeringstjänster eller sidotjänster
2 § Ett värdepappersinstitut ska se till att en person som för institutets räkning
lämnar investeringsrådgivning eller information om finansiella instrument, investe-
ringstjänster eller sidotjänster har den kunskap och kompetens som krävs för att
1. fullgöra sina arbetsuppgifter,
2. säkerställa att kundernas intressen tillvaratas, och
3. säkerställa att institutet handlar hederligt, rättvist och professionellt.
3 § Ett värdepappersinstitut ska se till att en person som lämnar investeringsråd-
givning eller information om finansiella instrument, investeringstjänster och sido-
tjänster för institutets räkning, utöver vad som anges i 2 §, har kunskap och
kompetens om
1. lagar och regler som gäller för verksamheten,
2. de finansiella instrument som institutet tillhandahåller,
3. intressekonflikter och risker som är förknippade med de finansiella instrument
som institutet tillhandahåller,
4. kostnader och avgifter som är förknippade med de finansiella instrument eller
tjänster som investeringsrådgivningen eller informationen avser,
5. skatteeffekter som kan uppkomma för kunden vid en investering i de finansiella
instrument som investeringsrådgivningen eller informationen avser,
6. sparande och placeringar i finansiella instrument, inbegripet historisk och för-
väntad avkastning, förhållandet mellan avkastning och risk, värderingsprinciper
och portföljteori,
7. hur de finansiella marknaderna och enskilda finansiella instrument fungerar och
hur nationella, regionala och globala händelser inverkar på de finansiella markna-
derna och enskilda finansiella instrument, samt
8. institutets interna riktlinjer, rutiner och system.
Den kunskap och kompetens som avses i första stycket ska vara relevant i förhål-
lande till arbetsuppgifternas art, omfattning och komplexitet.
4 § En person som lämnar investeringsrådgivning eller information om finansiella
instrument, investeringstjänster och sidotjänster för ett värdepappersinstituts
räkning, ska genomföra och bli godkänd i ett kunskapstest avseende de krav som
anges i 3 §.
Om kunskapstestet inte tillhandahålls av en person som är fristående från institutet,
ska en oberoende granskare ha godkänt testet. En sådan fristående person eller
oberoende granskare ska ha lämpliga kvalifikationer för uppgiften.
5 § Ett värdepappersinstitut ska minst en gång per år säkerställa att en person som
för institutets räkning tillhandahåller investeringsrådgivning eller information om
finansiella instrument, investeringstjänster och sidotjänster, har erforderliga
kunskaper om det som anges i 3 §.
FFFS 2017:2
6
Institutet ska även säkerställa att personen har erforderliga kunskaper när det
behövs på grund av förändringar
– i de lagar och regler som gäller för verksamheten och de finansiella instrument
som institutet tillhandahåller,
– på de finansiella marknaderna på vilka de finansiella instrumenten handlas, eller
– som av andra omständigheter påverkar verksamheten.
6 § Ett värdepappersinstitut ska säkerställa att en person som för institutets räkning
lämnar investeringsrådgivning eller information om finansiella instrument, investe-
ringstjänster eller sidotjänster, uppfyller kraven på kompetens enligt 3 §
– genom tidigare utfört arbete, eller
– genom att personen utför sina arbetsuppgifter under övervakning av en annan
person som uppfyller kraven enligt 3 § och som tar fullt ansvar för tjänsternas
utförande under en period som motsvarar minst sex månaders heltidsarbete.
5 kap. Produktstyrning
1 §
Detta kapitel innehåller bestämmelser om produktstyrning enligt 8
kap.
13 och 14 §§ lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden.
Produktstyrning för producenter
2 § Ett värdepappersinstitut ska när det producerar ett finansiellt instrument följa
3–16 §§ på ett lämpligt och proportionellt sätt med hänsyn till karaktären på det
finansiella instrumentet, investeringstjänsten och det finansiella instrumentets mål-
grupp av slutkunder.
Att producera ett finansiellt instrument innefattar att skapa, utveckla, utforma och
ge ut det finansiella instrumentet.
3 § Ett värdepappersinstitut ska när det producerar ett finansiellt instrument
säkerställa att det överensstämmer med kraven enligt gällande lagar och regler om
hantering av intressekonflikter. Institutet ska i detta sammanhang se till att det
finansiella instrumentets utformning och egenskaper inte påverkar en slutkund
negativt.
4 § Ett värdepappersinstut ska när det producerar ett finansiellt instrument säker-
ställa att det finansiella instrumentet inte
– påverkar integriteten på de finansiella marknaderna negativt,
– hindrar de finansiella marknaderna från att fungera korrekt, eller
– utgör ett hot mot de finansiella marknadernas stabilitet.
5 § Ett värdepappersinstitut ska för varje finansiellt instrument som det producerar
på en tillräckligt detaljerad nivå specificera en målgrupp av slutkunder som det
finansiella instrumentet är avsett för med hänsyn tagen till slutkundernas behov,
egenskaper och mål (målgrupp). Institutet ska även specificera de kundgrupper
FFFS 2017:2
7
som det finansiella instrumentet inte är avsett för med hänsyn tagen till varje
kundgrupps behov, egenskaper och mål. Institutet ska i detta sammanhang utgå
från sin kunskap om och erfarenhet av det finansiella instrumentet i fråga eller
liknande finansiella instrument, samt de finansiella marknaderna.
Om institutet producerar ett finansiellt instrument tillsammans med ett annat
värdepappersinstitut eller ett annat företag enligt 15 §, ska endast en målgrupp
specificeras.
6 § Ett värdepappersinstitut ska när det bedömer en slutkunds behov, egenskaper
och mål ta hänsyn till om slutkunden är en icke-professionell kund, en professio-
nell kund eller en jämbördig motpart, samt till slutkundens
– risktolerans,
– förmåga att bära förluster,
– kunskaper och erfarenheter, och
– investeringsmål.
7 § Ett värdepappersinstitut ska när det producerar ett finansiellt instrument
genomföra en analys av olika scenarier för varje finansiellt instrument i syfte att
bedöma risken för att det finansiella instrumentet ger ett dåligt resultat för en
slutkund och vilka omständigheter som kan leda till detta.
Institutet ska i detta sammanhang bedöma det finansiella instrumentet under nega-
tiva förhållanden och undersöka vad som skulle hända om
1. de finansiella marknaderna försämras,
2. institutet eller en tredjepart drabbas av ekonomiska svårigheter eller någon annan
motpartsrisk förverkligas,
3. det finansiella instrumentet inte blir kommersiellt bärkraftigt,
4. efterfrågan på det finansiella instrumentet är mycket högre än väntat, vilket i sin
tur tar institutets resurser i anspråk eller inverkar på marknaden för det under-
liggande instrumentet, eller
5. någon annan händelse än som framgår av 1–4 inträffar som kan ha en negativ
inverkan på det finansiella instrumentet.
8 § Ett värdepappersinstitut som producerar ett finansiellt instrument ska, när det
fastställer avgiftsstrukturen för det finansiella instrumentet, säkerställa att
1. kostnader och avgifter är förenliga med målgruppens behov, egenskaper och
mål,
2. avgifterna inte undergräver det finansiella instrumentets förväntade avkastning,
3. avgiftsstrukturen är tillräckligt transparent för målgruppen, och
4. avgiftsstrukturen även utöver vad som anges i 1–3 är lämplig för målgruppen.
FFFS 2017:2
8
9 § Ett värdepappersinstitut som anlitar någon annan för att distribuera ett
finansiellt instrument som institutet producerar ska, utöver det som anges i 8 kap.
14 § lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, se till att information som
tillhandahålls denne om det finansiella instrumentet innehåller uppgifter om
lämpliga distributionsstrategier för det finansiella instrumentet.
Informationen ska vara av sådan kvalitet att den som distribuerar det finansiella
instrumentet förstår den och kan distribuera instrumentet på ett korrekt sätt.
10 § Ett värdepappersinstitut ska regelbundet se över varje finansiellt instrument
som det producerar och i detta sammanhang ta hänsyn till alla händelser som
påtagligt kan inverka på risken för en målgrupp.
Institutet ska undersöka om det finansiella instrumentet fortfarande är förenligt
med målgruppens behov, egenskaper och mål. Institutet ska även undersöka om det
finansiella instrumentet distribueras till målgruppen och att det inte distribueras till
kundgrupper vars behov, egenskaper och mål det inte är förenligt med.
11 § Ett värdepappersinstitut ska ange i sina interna riktlinjer och rutiner på vilket
sätt och med vilken regelbundenhet det ska göra en översyn av de finansiella
instrument som institutet producerar, samt vilka händelser som kan föranleda en
översyn. Institutet ska i detta sammanhang beakta det finansiella instrumentets
komplexitet eller innovativa karaktär samt händelser som skulle kunna inverka på
risken eller den förväntade avkastningen.
12 § När ett värdepappersinstitut producerar ett finansiellt instrument ska det ange
vilka relevanta faktorer som kan föranleda en översyn av det aktuella finansiella
instrumentet.
13 § Ett värdepappersinstitut ska i samband med att ett finansiellt instrument ges
ut på nytt göra en översyn av instrumentet enligt 10 §.
14 § Ett värdepappersinstitut ska vidta lämpliga åtgärder om den regelbundna
översynen enligt 10 § eller en översyn på grund av en händelse enligt 12 § medför
att ett finansiellt instrument inte längre bedöms förenligt med den fastställda
målgruppen.
15 § Ett värdepappersinstitut som producerar ett finansiellt instrument tillsammans
med ett annat värdepappersinstitut, ska se till att respektive instituts skyldigheter
dokumenteras i ett skriftligt avtal. Detsamma gäller om institutet samarbetar med
ett företag som inte har tillstånd att bedriva värdepappersrörelse enligt lagen
(2007:528) om värdepappersmarknaden.
16 § Ett värdepappersinstitut ska se till att rapporter från funktionen för
regelefterlevnad till styrelsen innehåller information om de finansiella instrument
som institutet producerar, inklusive information om målgrupper och distributions-
strategier.
Produktstyrning för distributörer
17 § Ett värdepappersinstitut ska när det fastställer vilket urval av finansiella
instrument som institutet avser att distribuera till kunder, följa 18–25 §§ på ett
lämpligt och proportionellt sätt med hänsyn till karaktären på det finansiella
instrumentet, investeringstjänsten och det finansiella instrumentets målgrupp
.
FFFS 2017:2
9
Att distribuera ett finansiellt instrument omfattar att erbjuda eller rekommendera ett
finansiellt instrument.
18 § Ett värdepappersinstitut ska följa 17 § och 19–25 §§ även när det erbjuder
eller rekommenderar finansiella instrument som produceras av företag som inte ska
tillämpa lagen.
19 § Ett värdepappersinstitut ska ha lämpliga arrangemang för sin produktstyrning
som garanterar att ett finansiellt instrument som institutet distribuerar är förenligt
med sina kunders behov, egenskaper och mål samt fastställa en distributions-
strategi. Institutet ska i detta sammanhang använda den information som det
erhållit från producenten, inbegripet den målgrupp som producenten fastställt, och
den information institutet har om sina egna kunder.
20 § När ett värdepappersinstitut distribuerar ett finansiellt instrument som produ-
ceras av ett företag som inte omfattas av lagen (2007:528) om värdepappersmark-
naden, ska institutet fastställa en målgrupp för det finansiella instrumentet och
säkerställa att det distribueras på ett sätt som är förenligt med målgruppens behov,
egenskaper och mål.
Om den relevanta informationen för att fastställa en målgrupp inte är offentligt
tillgänglig, ska institutet vidta alla rimliga åtgärder för att erhålla denna informa-
tion från producenten eller dennes ombud.
Institutet ska, när det har skyldighet att fastställa en målgrupp, tillämpa kraven på
produktstyrning för producenter enligt 2–8, 10–12 och 14 §§.
21 § Ett värdepappersinstitut ska regelbundet se över sina arrangemang för
produktstyrning och säkerställa att de är effektiva och ändamålsenliga.
22 § Ett värdepappersinstitut ska regelbundet se över varje finansiellt instrument
som institutet distribuerar, och i detta sammanhang ta hänsyn till alla händelser
som påtagligt skulle kunna inverka på den potentiella risken för den fastställda
målgruppen.
Institutet ska bedöma om det finansiella instrumentet är förenligt med den fast-
ställda målgruppens behov, egenskaper och mål och om distributionsstrategin
fortfarande är lämplig. Institutet ska ompröva målgruppen och uppdatera arrange-
mangen för produktstyrning om det har felbedömt målgruppen för ett visst
finansiellt instrument, eller om det finansiella instrumentet inte längre uppfyller
målgruppens behov, egenskaper och mål.
23 § Ett värdepappersinstitut som distribuerar ett finansiellt instrument ska för att
stödja den översyn som ett värdepappersinstitut som producerar ett finansiellt
instrument ska genomföra, lämna information till detta institut om
– hur och till vilka kundgrupper det finansiella instrumentet har distribuerats och,
när det är lämpligt,
– resultatet av den översyn som framgår av 21 §.
24 § Om flera värdepappersinstitut samarbetar när det gäller att distribuera ett
finansiellt instrument ska det institut som har en direkt kundrelation ha det
slutgiltiga ansvaret för att uppfylla de krav på produktstyrning som anges i
17í25 §§.
FFFS 2017:2
10
Ett institut som samarbetar i distributionen av ett finansiellt instrument utan att ha
den direkta kundrelationen ska dock
1. se till att relevant information om det finansiella instrumentet förs vidare från det
institut som producerar det finansiella instrumentet till det institut som distribuerar
instrumentet till slutkunden, och
2. se till att information enligt 23 § förs vidare från det institut som distribuerar det
finansiella instrumentet till slutkunden till det institut som producerat instrumentet.
25 § Ett värdepappersinstitut ska se till att de rapporter som funktionen för
regelefterlevnad lämnar till styrelsen innehåller information om de finansiella
instrument institutet distribuerar samt distributionsstrategin för dessa. Rapporterna
ska även innehålla information om vilka kundgrupper de finansiella instrumenten
distribueras till.
6 kap. Skydd av kunders tillgångar
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om skydd av kunders finansiella instru-
ment och medel enligt 9 kap.40, 41 och 43 §§ lagen (2007:528) om värdepappers-
marknaden.
Skydd av kunders finansiella instrument och medel
2 § Ett värdepappersinstitut ska, för att skydda en kunds rättigheter när det gäller
kundens finansiella instrument och medel
1. upprätta en sådan registrering och redovisning som är nödvändig för att omedel-
bart kunna skilja tillgångar som institutet innehar för en kunds räkning från dels de
tillgångar som det innehar för andra kunders räkning, dels sina egna tillgångar,
2. löpande föra en sådan registrering och redovisning över de finansiella instrument
och medel som institutet innehar för en kunds räkning,
3. regelbundet stämma av sin interna redovisning och registrering med mot-
svarande registrering som en tredjepart som förvarar tillgångarna för,
4. säkerställa att en kunds finansiella instrument som placeras hos en tredjepart, i
enlighet med 6í9 §§, kan identifieras separat från dels institutets egna finansiella
instrument, dels tredjepartens finansiella instrument genom konton med olika
benämningar i tredjepartens redovisning eller genom andra likvärdiga åtgärder som
ger samma skyddsnivå,
5. säkerställa att de kundmedel som i enlighet med 10 och 11 §§ placeras i en
centralbank, ett kreditinstitut eller en bank som auktoriserats i ett land utanför EES
eller en godkänd penningmarknadsfond, sätts på ett konto eller konton som kan
identifieras separat från de konton som används för medel som tillhör värde-
pappersinstitutet, och
6. ha lämpliga organisatoriska rutiner för att minimera riskerna för förlust eller
värdeminskning av kunders tillgångar eller av rättigheter som är förenade med
dessa tillgångar, till följd av missbruk av tillgångarna, bedrägerier, dålig admini-
stration, bristande dokumentation eller försumlighet.
FFFS 2017:2
11
3 § Om lagstiftningen i ett land utanför EES där en kunds finansiella instrument
eller medel innehas hindrar ett värdepappersinstitut från att följa bestämmelserna
i 2 § 4 eller 5, ska institutet vidta likvärdiga åtgärder för att skydda kundens rättig-
heter.
När institutet tillämpar första stycket ska det underrätta kunden om att institutet
inte omfattas av bestämmelserna om skydd av kunders finansiella instrument och
medel i lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och i dessa föreskrifter.
4 § Ett värdepappersinstitut får endast ingå avtal om panträtt, kvittningsrätt eller
annan säkerhet i fråga om en kunds finansiella instrument eller medel som ger en
tredjepart möjlighet att avyttra kundens finansiella instrument eller medel i syfte att
täcka en fordran som inte avser kunden eller att tillhandahålla en tjänst till kunden,
om det krävs enligt lagstiftningen i ett land utanför EES där kundens finansiella
instrument eller medel innehas.
Om institutet ingår avtal som ger upphov till en sådan panträtt, kvittningsrätt eller
annan säkerhet som avses i första stycket, ska institutet underrätta kunden om detta
och upplysa om de risker som är förbundna med dessa arrangemang.
Om institutet beviljar sådana panträttigheter, kvittningsrättigheter eller andra säker-
heter som avses i första stycket avseende en kunds finansiella instrument eller
medel, eller om institutet har underrättats om att sådana beviljats, ska dessa pant-
rättigheter, kvittningsrättigheter och andra säkerheter anges i kundavtal och i
institutets egna räkenskaper för att klargöra vilka ägarförhållanden som gäller för
kundens tillgångar.
5 § Ett värdepappersinstitut ska se till att information om en kunds finansiella
instrument och medel finns tillgänglig så att informationen vid behov kan lämnas
till en myndighet, till en utsedd konkursförvaltare och till ansvariga för resolution
av institut på obestånd.
Informationen ska omfatta följande:
1. Interna räkenskaper och uppgifter som gör att det går att identifiera vilken
behållning varje enskild kund har i form av medel och finansiella instrument.
2. Uppgifter om var kundernas medel placerats av ett värdepappersinstitut i
enlighet med 10–13 §§ och uppgifter om de konton som öppnas hos en tredjepart
där kundens medel placerats samt relevanta avtal med dessa företag.
3. Uppgifter om var de finansiella instrument som värdepappersföretaget innehar
för kunders räkning förvaras i enlighet med 6–9 §§ och uppgifter om de konton
som öppnas hos en tredjepart där kundens finansiella instrument förvaras samt
relevanta avtal med dessa företag.
4. Information om en tredjepart som utför arbetsuppgifter åt institutet och om vilka
arbetsuppgifter som institutet uppdragit åt tredjeparten.
5. Uppgifter om personer hos institutet som deltar i processer relaterade till skydd
av kunders tillgångar.
6. Avtal som är relevanta för att fastställa kundens äganderätt till tillgångar.
FFFS 2017:2
12
Förvaring av kunders finansiella instrument
6 § Ett värdepappersinstitut får förvara finansiella instrument som institutet inne-
har för en kunds räkning på konto som öppnats hos en tredjepart.
Institutet ska utse och regelbundet utvärdera tredjeparten och rutinerna för innehav
och förvaring av de finansiella instrumenten.
Institutet ska särskilt bedöma tredjepartens kunskaper och anseende på marknaden
samt de legala krav som finns för innehav av finansiella instrument och som skulle
kunna påverka kundens rättigheter negativt.
7 § Om ett värdepappersinstitut avser att förvara en kunds finansiella instrument
hos en tredjepart ska institutet säkerställa att en sådan förvaring endast sker hos en
tredjepart i ett land där förvaring av finansiella instrument för en annan persons
räkning omfattas av särskild reglering och tillsyn samt att tredjeparten omfattas av
sådan reglering och tillsyn.
8 § Ett värdepappersinstut som för en kunds räkning innehar ett finansiellt
instrument får förvara det finansiella instrumentet hos en tredjepart i ett land
utanför EES som inte reglerar innehav och förvaring av finansiella instrument för
en annan persons räkning, endast om kraven i 1 eller 2 är uppfyllda.
1. Den typ av finansiella instrument eller investeringstjänster som är knutna till
dessa instrument kräver att de ska förvaras hos en tredjepart i ett land utanför EES.
2. De finansiella instrumenten innehas för en professionell kunds räkning som
skriftligen begär att institutet ska förvara dem hos en tredjepart i ett land utanför
EES.
9 § Ett värdepappersinstitut ska se till att kraven i 7 och 8 §§ uppfylls även om en
tredjepart har delegerat någon av sina uppgifter i samband med innehav och
förvaring av finansiella instrument till en annan tredjepart.
Placering av kundmedel
10 § Ett värdepappersinstitut som tar emot kundmedel ska omgående placera dessa
medel
1. på konto i en centralbank,
2. på konto i ett kreditinstitut som har auktoriserats enligt lagen (2004:297) om
bank- och finansieringsrörelse eller på konto i ett kreditinstitut som auktoriserats
enligt motsvarande lag i ett annat land inom EES,
3. på konto i en bank som har auktoriserats i ett land utanför EES, eller
4. i en godkänd penningmarknadsfond.
Det som anges i första stycket samt 11–13 §§ tillämpas inte på
1. kreditinstitut som auktoriserats enligt lagen (2004:297) om bank- och finansie-
ringsrörelse eller auktoriserats enligt motsvarande lag i ett annat land inom EES
med avseende på insättningar som avses i lagen och bank- och finansieringsrörelse
och som innehas av institutet, samt
2. värdepappersbolag som har tillstånd att ta emot medel på konto enligt 2 kap. 2 §
första stycket 8 lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden när bolaget tar emot
medel på konto enligt detta tillstånd.
FFFS 2017:2
13
11 § Om ett värdepappersinstitut inte placerar kundmedel hos en centralbank
enligt 10 §, ska det handla med all vederbörlig skicklighet, omsorg och aktsamhet
när det väljer och regelbundet omprövar ett kreditinstitut, en bank eller en penning-
marknadsfond där medlen är placerade och arrangemangen avseende innehavet av
dessa medel.
Institutet ska beakta kunskap och marknadsrenommé hos de institut och penning-
marknadsfonder som avses i första stycket för att säkerställa skydd av kundernas
rättigheter samt krav i lagar och bestämmelser och praxis på marknaden som avser
innehav av kundmedel och som skulle kunna påverka kundernas rättigheter
negativt.
12 § Ett värdepappersinstitut ska för att kunna placera kundmedel i en godkänd
penningmarknadsfond ha ett samtycke från kunden. I samband med att institutet
inhämtar ett sådant samtycke ska det underrätta kunden om att medel som placeras
i en godkänd penningmarknadsfond inte kommer att innehas i enlighet med de krav
som gäller för skydd av kunders medel enligt dessa föreskrifter.
13 § Om ett värdepappersinstitut placerar kundmedel hos ett kreditinstitut, en bank
eller en penningmarknadsfond som tillhör den egna företagsgruppen, ska institutet
se till att de kundmedel det placerar inom den egna företagsgruppen inte överstiger
20 procent av alla sådana kundmedel.
Institutet behöver inte tillämpa det som anges i första stycket om det kan visa att
begränsningen inte är proportionell med hänsyn till arten, omfattningen och
komplexiteten hos institutets verksamhet, den säkerhet som erbjuds av en sådan
tredjepart som avses i första stycket samt i vilken omfattning institutet innehar
kundmedel.
Institutet ska regelbundet se över den bedömning som gjorts enligt andra stycket
och lämna sina ursprungliga och reviderade bedömningar till Finansinspektionen.
Användning av kunders finansiella instrument
14 § Ett värdepappersinstitut får endast ingå avtal om transaktioner för värdepap-
persfinansiering där institutet utnyttjar de finansiella instrument som det innehar
för en kunds räkning, eller på annat sätt utnyttjar de finansiella instrumenten för
egen räkning eller för en annan kunds räkning, om
1. kunden på förhand samtycker till att använda instrumenten på fastställda villkor
och detta bekräftas genom dennes underskrift eller på motsvarande sätt, och
2. institutet endast använder kundens finansiella instrument enligt de villkor som
den berörda kunden samtycker till.
15 § Ett värdepappersinstitut får endast ingå avtal om transaktioner för värdepap-
persfinansiering som innebär att
1. institutet utnyttjar finansiella instrument som en tredjepart innehar för en kunds
räkning på ett samlingskonto, eller
2. institutet på annat sätt utnyttjar finansiella instrument som innehas på ett
samlingskonto för egen eller för en annan kunds räkning, utöver vad som anges i
14 §, om
– en kund vars finansiella instrument innehas på ett sådant konto på förhand gett
sitt samtycke enligt 14 § 1, eller
FFFS 2017:2
14
– institutet har inrättat system och kontroller för att säkerställa att bara finansiella
instrument som tillhör en kund som på förhand har gett sitt samtycke enligt 14 § 1
används på ett sådant sätt.
Institutets dokumentation ska innehålla upplysningar om varje kund som samtyckt
till att kundens finansiella instrument används och det antal använda finansiella
instrument som tillhör varje sådan kund, för att en eventuell förlust ska kunna
fördelas korrekt.
16 § Ett värdepappersinstitut ska vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att en
kunds finansiella instrument används på ett otillåtet sätt för egen eller för någon
annan persons räkning.
Sådana åtgärder ska åtminstone omfatta
1. ingående av avtal med kunder om åtgärder som institutet ska vidta i det fall
kunden inte har tillräcklig täckning på sitt konto på avvecklingsdagen,
2. övervakning av institutet av dess förväntade förmåga att leverera på avvecklings-
dagen och införande av korrigerande åtgärder om institutet inte kan leverera, och
3. övervakning och omedelbar infordran av värdepapper som inte är levererade
eller är utestående på avvecklingsdagen eller senare.
17 § Ett värdepappersinstitut ska ha arrangemang för
1. alla sina kunder för att se till att den som lånar en kunds finansiella instrument
ställer lämplig säkerhet,
2. att löpande övervaka att säkerheten enligt 1 är lämplig, och
3. att vidta nödvändiga åtgärder för att behålla balansen i förhållande till kund-
instrumentets värde.
Avtal om säkerhetsöverlåtelse
18 § Ett värdepappersinstitut ska när det använder sig av sådana avtal om säker-
hetsöverlåtelse som avses i 9 kap. 43 § lagen (2007:528) om värdepappers-
marknaden, bedöma förhållandet mellan en kunds skyldigheter gentemot institutet
och värdet av de av kundens tillgångar som omfattas av avtalet om säkerhets-
överlåtelse.
Institutet ska dokumentera och motivera de överväganden som det gör i denna
bedömning.
19 § När ett värdepappersinstitut bedömer lämpligheten av ett avtal om säkerhets-
överlåtelse ska det beakta
1. om sambandet mellan en kunds skyldigheter gentemot institutet och använd-
ningen av ett avtal om säkerhetsöverlåtelse är svagt,
2. om en kunds finansiella instrument eller medel som omfattas av avtal om
säkerhetsöverlåtelse uppgår till ett belopp som vida överstiger kundens
skyldigheter, eller till och med är obegränsat, eller om kunden har en skyldighet
gentemot institutet överhuvudtaget, och
FFFS 2017:2
15
3. om samtliga kunders finansiella instrument eller medel omfattas av avtal om
säkerhetsöverlåtelse utan hänsyn tagen till vilka skyldigheter varje kund har
gentemot institutet.
20 § Ett värdepappersinstitut ska när det använder avtal om säkerhetsöverlåtelse
upplysa en kund om riskerna med och effekterna av sådana avtal.
Arrangemang för att skydda kunders tillgångar
21 § Ett värdepappersinstitut ska utse en ansvarig person inom institutet som har
tillräcklig kunskap, kompetens och befogenhet för kunna att ta särskilt ansvar för
frågor som avser institutets skyldighet att skydda en kunds finansiella instrument
och medel.
22 § Ett värdepappersinstitut ska se till att den ansvarige personen enligt 21 § kan
utföra sina arbetsuppgifter effektivt.
De externa revisorernas rapporter
23 § Ett värdepappersinstitut ska säkerställa att dess externa revisorer åtminstone
en gång per år kontrollerar att institutets åtgärder och rutiner enligt 9 kap. 40, 41
och 43 §§ lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och 1–22 §§ är lämpliga.
Om institutet saknar sådana lämpliga åtgärder och rutiner, ska de externa reviso-
rerna rapportera detta till Finansinspektionen.
7 kap. Ersättningar till och från tredjepart
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om ersättningar och förmåner enligt
9 kap.21 och 22 §§ lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden.
Ersättningar vid investeringstjänster och sidotjänster
2 § Ett värdepappersinstitut som i samband med att det tillhandahåller investe-
ringstjänster eller sidotjänster till en kund, tillhandahåller eller tar emot ersättning,
eller tillhandahåller eller tar emot förmåner till eller från någon annan än kunden,
ska kunna visa att alla ersättningar eller förmåner som tillhandahålls eller tas emot
av institutet är utformade för att höja kvaliteten på investeringstjänsten eller
sidotjänsten till kunden genom att
1. föra en intern förteckning över alla ersättningar och förmåner som institutet
tillhandahåller eller tar emot av en tredjepart i samband med tjänsterna, och
2. dokumentera hur de ersättningar och förmåner som institutet tillhandahåller eller
tar emot, höjer kvaliteten på de tjänster som tillhandahålls kunden.
Institutet ska även dokumentera de åtgärder som det vidtar för att se till att dess
förutsättningar att uppfylla sina skyldigheter att agera hederligt, rättvist och
professionellt i enlighet med kundens bästa intresse inte försämras.
FFFS 2017:2
16
3 § En ersättning eller en förmån ska anses vara utformad för att höja kvaliteten på
en tjänst om följande villkor är uppfyllda:
1. Ersättningen eller förmånen är motiverad genom tillhandahållandet av en extra
tjänst eller en tjänst på en högre nivå till en kund, som står i proportion till
storleken på den mottagna ersättningen eller förmånen.
2. Ersättningen eller förmånen ger en påtaglig fördel för kunden.
3. Ersättningen eller förmånen är motiverad genom tillhandahållandet av en
löpande förmån till kunden i samband med en löpande ersättning eller förmån.
En ersättning eller en förmån ska inte anses vara godtagbar om tillhandahållandet
av den tjänst till kunden som ersättningen eller förmånen avser påverkas eller
snedvrids på grund av ersättningen eller förmånen.
4 § Det som anges i 3 § gäller under hela den period som ett värdepappersinstitut
tillhandahåller eller att tar emot en ersättning eller förmån.
5 § Ett värdepappersinstitut ska för ersättningar eller förmåner som det tar emot
från eller tillhandahåller en tredjepart, lämna information till en kund enligt
följande:
1. Om institutet inte på förhand kan bestämma storleken på en ersättning eller
förmån som det ska ta emot eller tillhandahålla och i stället redovisar metoden för
att beräkna detta belopp för kunden, ska institutet i efterhand för kunden redovisa
beloppet för ersättningen eller förmånen som institutet tagit emot eller lämnat.
2. När institutet löpande tar emot eller tillhandahåller en ersättning eller förmån i
samband med en investeringstjänst som det tillhandahåller kunden, ska institutet
åtminstone en gång om året underrätta kunden om beloppet som det tagit emot från
eller tillhandahållit till en tredjepart under det året.
3. När institutet tar emot eller ger icke-monetära förmåner i samband med den
investeringstjänst som tillhandahållits, ska institutet prissätta och ange förmånen
separat. Mindre icke-monetära förmåner behöver inte prissättas.
Ersättningar vid investeringsrådgivning på oberoende grund och
portföljförvaltning
6 § Ett värdepappersinstitut som, i samband med att institutet tillhandahåller
oberoende investeringsrådgivning eller portföljförvaltning till en kund, tar emot en
ersättning eller en förmån från en tredjepart, eller en person som agerar för en
tredjeparts räkning, ska överföra den ersättning eller förmån som institutet erhåller
från tredjeparten till kunden. Institutet ska överföra ersättningen eller förmånen till
kunden så snart det är möjligt efter att institutet har tagit emot ersättningen eller
förmånen.
Institutet ska utforma och tillämpa en rutin för att se till att alla ersättningar och
förmåner som en tredjepart, eller en person som agerar för en tredjeparts räkning,
tagit emot eller tillhandahållit enligt det som anges i första stycket, fördelas och
överförs till varje kund.
Institutet ska underrätta kunden om de ersättningar och förmåner som institutet
överför till dem.
FFFS 2017:2
17
7 § Följande ska anses som sådana mindre icke-monetära förmåner som anges i
9 kap. 22 § andra stycket lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden:
1. uppgifter eller dokumentation om ett finansiellt instrument eller en investerings-
tjänst, som är av allmän karaktär eller anpassade efter en kunds omständigheter.
2. Skriftligt material som framställts av en tredjepart som har beställts och betalats
av ett företag som är emittent eller potentiell emittent för att marknadsföra en
nyemission från institutet i fråga, eller där tredjeparten genom kontrakt är knuten
till och betald av emittenten för att ta fram sådant material på löpande basis. En
förutsättning är att denna förbindelse tydligt redovisas i materialet, och att
materialet samtidigt görs tillgängligt för alla värdepappersinstitut som så önskar,
samt för allmänheten.
3. Deltagande i konferenser, seminarier och andra informationsevenemang som
gäller fördelarna med och egenskaperna hos ett visst finansiellt instrument eller en
viss investeringstjänst.
4. Representation upp till ett rimligt värde.
Mindre icke-monetära förmåner ska vara rimliga och proportionella och av sådan
omfattning att de sannolikt inte kommer att påverka institutets beteende på ett sätt
som är till skada för kundens intressen.
Mindre icke-monetära förmåner ska redovisas innan investeringsrådgivning på
oberoende grund eller portföljförvaltning erbjuds till kunden. Mindre icke-
monetära förmåner får beskrivas på ett allmänt sätt.
Ersättningar i form av investeringsanalys
8 § Om ett värdepappersinstitut tar emot en investeringsanalys ska detta inte
betraktas som en ersättning eller förmån från en tredjepart om institutet betalar för
analysen med egna medel eller kundmedel.
Analyskonto
9 § Om ett värdepappersinstitut betalar för investeringsanalys med kundmedel ska
det använda ett särskilt konto för analysutgifter (analyskonto).
10 § Ett värdepappersinstitut får komma överens med en kund om att den ska
betala för investeringsanalys som bidrar till de beslut om investeringar som kunden
tar eller som institutet tar för kundens räkning (analysavgift). Det ska framgå av
överenskommelsen vilken analysavgift kunden ska betala och hur ofta den ska
betalas. Analysavgiften får inte ändras utan att kunden fått tydlig information om
ändringen. Institutet ska sätta in analysavgiften som det tar ut från kunden på ett
sådant analyskonto som anges i 9 §.
11 § En analysavgift kan betalas löpande eller i samband med en transaktion. Om
analysavgiften betalas i samband med en transaktion ska den anges separat.
12 § Den analysavgift som värdepappersinstitutet tar ut av en kund ska vara
grundad på en analysbudget som institutet ska fastställa och regelbundet följa upp.
Analysavgiften får inte vara kopplad till volymen eller värdet på de transaktioner
som utförs på uppdrag av kunden.
FFFS 2017:2
18
13 § Ett värdepappersinstitut ska säkerställa att dess analysbudget är baserad på en
rimlig bedömning av institutets behov av investeringsanalyser. Styrelsen ska se till
att medlen för inköp av investeringsanalyser fördelas på ett lämpligt och kontrol-
lerat sätt, i syfte att budgeten förvaltas och används så att det bäst gynnar institutets
kunder.
Institutets kontroller enligt första stycket ska omfatta hela verifikationskedjan för
utbetalningar till de leverantörer som tillhandahåller investeringsanalys, samt för
hur de utbetalda beloppen fastställs utifrån kvalitetskriterierna i 14 §. Institutet får
inte använda medel från ovan nämnda analysbudget och analyskonto för internt
analysarbete.
14 § Ett värdepappersinstitut ska regelbundet bedöma kvaliteten på den investe-
ringsanalys som institutet köper. Institutet ska fastställa kriterier för att bedöma
kvaliteten på den analys som det köper i ett styrdokument. I styrdokumentet ska
institutet även beskriva hur den analys som köps in genom analyskontot kan bidra
till bättre investeringsbeslut och gynna en kund. Styrdokumentet ska överlämnas
till kunden.
15 § Ett värdepappersinstitut får delegera förvaltningen av analyskontot till en
tredjepart, förutsatt att det underlättar inköp av investeringsanalyser.
16 § Ett värdepappersinstitut som använder analyskonto ska i samband med att
institutet kommer överens med en kund om att den ska betala en analysavgift enligt
10 §, lämna information om det budgeterade beloppet för investeringsanalys och
den beräknade analysavgiften för kunden. Kunden ska även få årlig information om
den totala analysavgiften som den har betalat.
17 § Ett värdepappersinstitut som använder ett analyskonto ska på begäran av en
kund redovisa
1. vilka leverantörer som har tagit emot betalning från analyskontot,
2. vilken ersättning leverantörer har tagit emot över en given tidsperiod,
3. vilka investeringsanalyser som institutet har tagit emot under en given tids-
period, och
4. hur det totala belopp som betalats ut från kontot förhåller sig till den budget som
institutet fastställt för den givna perioden, och ange eventuella rabatter eller om
outnyttjade belopp överförs till påföljande tidsperiod.
18 § Ett värdepappersinstitut ska ha en rutin för att omsätta ett eventuellt överskott
på analyskontot i lägre avgifter för en kund.
19 § Ett värdepappersinstitut får inte ta emot analysavgifter som överstiger det
budgeterade beloppet för analyser.
Avgifter vid utförande av kundorder
20 § Ett värdepappersinstitut som utför en order för en kund ska ange avgifterna
för en sådan tjänst separat, så att avgiften enbart återspeglar kostnaden för att utföra
själva transaktionen.
Institutet ska även ange avgifter för andra förmåner eller tjänster som det utför åt
ett annat värdepappersinstitut som är etablerat inom EU, som separata och
FFFS 2017:2
19
identifierbara avgifter. Tillgången till och avgifterna för dessa förmåner eller
tjänster får inte påverkas av eller bero på ersättningsnivåerna för utförande av
kundorder.
8 kap. Dokumentation och information
Bevarande av uppgifter
1 § Ett värdepappersinstitut ska under en period av minst fem år bevara de upp-
gifter som krävs enligt
1. lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden,
2. Europarlamentets och rådets förordning (EU) nr 600/2014 av den 15 maj 2014
om marknader för finansiella instrument och om ändring av förordning (EU) nr
648/2012,
3. dessa föreskrifter och andra föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen
om värdepappersmarknaden, och
4. den delegerade förordningen till Mifid 2.
Om institutets tillstånd har återkallats, ska företaget bevara uppgifterna till dess att
den femårsperiod som krävs enligt första stycket har löpt ut.
Annullering av kundorder
2 § Ett värdepappersinstitut ska dokumentera om en kund annullerar en order.
Dokumentationen ska innehålla en hänvisning till aktuell order, tidpunkten för
annulleringen samt i förekommande fall namn på den person som tagit emot upp-
giften om annullering.
Information till icke-professionell kund
3 § I en överenskommelse enligt 9 kap. 42 § andra stycket lagen (2007:528) om
värdepappersmarknaden om att ta emot en icke-professionell kunds medel på
konto, ska värdepappersinstitutet klargöra för kunden att medlen kommer att ingå i
institutets egen rörelse. Kunden ska alltid få en kopia av den handling som
innehåller överenskommelsen.
Information till fondandelsägare
4
§
Ett värdepappersinstitut ska lämna sådan information till en fondandelsägare
som avses i 9 kap. 19 § lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden på ett
varaktigt medium.
9 kap. Pant i egna och moderbolags aktier
1 § Ett bankaktiebolag, kreditmarknadsbolag eller värdepappersbolag får i den
omfattning, och under de förutsättningar som anges i 10 kap. 12 § lagen (2004:297)
om bank- och finansieringsrörelse, 11 kap. 1 § jämfört med 10 kap. 12 § samma lag
FFFS 2017:2
20
och 9 kap. 44 § lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, ta emot egna aktier
eller aktier i moderbolag i pant. Sådana aktier får inte inräknas i pantens värde.
Första stycket gäller inte vid derivathandel när egna aktier tas emot som säkerhet
från en kund som är leveransskyldig för just sådana aktier.
_______________
Dessa föreskrifter träder i kraft den 3 januari 2018, då Finansinspektionens
föreskrifter (FFFS 2007:16) om värdepappersrörelse ska upphöra att gälla.
ERIK THEDÉEN
Claudia
Bäckström