FFFS 2018:10
Finansinspektionens föreskrifter om försäkringsdistribution
Finansinspektionens författningssamling
Utgivare: Finansinspektionen, Sverige, www.fi.se
ISSN 1102-7460
1
Finansinspektionens föreskrifter
om försäkringsdistribution;
beslutade den 25 juni 2018.
Finansinspektionen föreskriver1 följande med stöd av 9 kap. 1 § 1–8, 10, 12–21,
23–27 och 29, samt 9 kap. 3 § förordningen (2018:1231) om försäkringsdistribution.
1 kap. Tillämpningsområde och uttryck i föreskrifterna
Föreskrifternas tillämpningsområde
1 § Dessa föreskrifter gäller för fysiska och juridiska personer som ansöker om
tillstånd att driva verksamhet eller som driver verksamhet enligt lagen (2018:1219)
om försäkringsdistribution.
Uttryck i föreskrifterna
2 § I föreskrifterna används samma uttryck som i 1 kap. 9 § lagen (2018:1219) om
försäkringsdistribution, om inte något annat anges. Därutöver betyder
1. ansvarsförsäkring: en sådan försäkring för skadeståndsskyldighet som avses i
2 kap. 7 § första stycket 5 och 8 § första stycket 2 lagen om försäkringsdistribution,
och
2. interna regler: policy- och styrdokument, riktlinjer, instruktioner eller andra
skriftliga dokument genom vilka ett företag styr sin verksamhet.
2 kap. Ansökan om tillstånd
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om vad en ansökan om tillstånd att
bedriva försäkringsdistribution enligt 2 kap. 1 § lagen (2018:1219) om försäkrings-
distribution ska innehålla, utöver vad som anges i 2 kap. förordningen (2018:1231)
om försäkringsdistribution.
Ansökan om tillstånd för fysiska personer
2 § En fysisk person som ansöker om tillstånd att bedriva försäkringsdistribution
ska lämna Finansinspektionen uppgifter som visar
1. att den fysiska personen genomfört ett godkänt kunskapstest enligt 4 kap. 8 §,
1 Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/97 av den 20 januari 2016 om
försäkringsdistribution, i lydelsen enligt Europarlamentets och rådets direktiv (EU)
2018/411.
FFFS 2018:10
Utkom från trycket
den 2 juli 2018
FFFS 2018:10
2
2. hur den fysiska personen kan förväntas uppfylla kraven på fortlöpande
fortbildning och yrkesutveckling enligt 4 kap. 11 §,
3. om den fysiska personen har, eller kan förväntas komma att få, nära förbindelser
med någon annan genom att lämna en redogörelse för eventuella sådana nära
förbindelser,
4. att nära förbindelser enligt 3 inte hindrar Finansinspektionen att på ett ändamåls-
enligt sätt utöva tillsyn över den fysiska personen, och
5. vem som är klagomålsansvarig enligt 10 kap. 4 §.
3 § En fysisk person som ansöker om tillstånd enligt 2 §, ska lämna de uppgifter
som anges i bilaga 1 om sin kompetens, skötsamhet i ekonomiska angelägenheter
samt lämplighet i övrigt.
Ansökan om tillstånd för juridiska personer
4 § En juridisk person som ansöker om tillstånd att bedriva försäkringsdistribution,
ska lämna Finansinspektionen uppgifter som visar
1. vilka fysiska och juridiska personer som har ett innehav i den juridiska personen
som överstiger tio procent samt hur stort respektive innehav är,
2. om den juridiska personen har, eller kan förväntas komma att få, nära förbindelser
med någon annan, genom att lämna en redogörelse för eventuella sådana nära
förbindelser,
3. att nära förbindelser enligt 2 inte hindrar Finansinspektionen att på ett ändamåls-
enligt sätt utöva tillsyn över den juridiska personen,
4. vem som är klagomålsansvarig enligt 10 kap. 4 §, och
5. vilka anställda som direkt deltar i distributionen av försäkringar.
5 § En juridisk person som ansöker om tillstånd enligt 4 §, ska lämna de uppgifter
som anges i bilaga 2 om ledningspersonernas insikt och erfarenhet, skötsamhet i
ekonomiska angelägenheter samt lämplighet i övrigt.
Det ska framgå av ansökan vilken ledningsperson som har den insikt och erfarenhet
som krävs enligt 5 kap. 4–6 §§.
De befattningar som ska anses ingå i ledningen för en juridisk person framgår av
5 kap. 2 §.
3 kap. Kontroll av anställda, anknutna sidoverksamma
försäkringsförmedlare och anknutna försäkringsförmedlare
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om den kontroll som en försäkrings-
distributör ska utföra av dels anställda enligt 2 kap.8 och 9 §§ lagen (2018:1219)
om försäkringsdistribution, dels anknutna försäkringsförmedlare och anknutna sido-
verksamma försäkringsförmedlare enligt 2 kap. 4 § andra stycket samma lag, utöver
det som anges i 3 kap. förordningen (2018:1231) om försäkringsdistribution om
kontroll i belastningsregister.
FFFS 2018:10
3
Kontroll av anställda och fysiska personer som vill bli anknutna
sidoverksamma försäkringsförmedlare eller anknutna försäkringsförmedlare
2 § En försäkringsdistributör ska när den kontrollerar en anställd, en anknuten
försäkringsförmedlare eller en anknuten sidoverksam försäkringsförmedlare som är
en fysisk person begära in handlingar från den anställde eller den fysiska personen
som visar att den uppfyller kraven i
1. 4 kap. 7 § om kompetens, och 4 kap. 8 § om godkänt kunskapstest,
2. 4 kap. 11 § om fortlöpande fortbildning och yrkesutveckling vad avser anknutna
sidoverksamma försäkringsförmedlare och anknutna försäkringsförmedlare,
3. 6 kap. 2 § om skötsamhet i ekonomiska angelägenheter,
4. 2 kap. 7 § första stycket 1 lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution vad avser
anställda, och
5. 2 kap. 7 § första stycket 1 och 7 lagen om försäkringsdistribution vad avser
anknutna sidoverksamma försäkringsförmedlare och anknutna försäkrings-
förmedlare.
De handlingar som visar att den anställde eller den fysiska personen uppfyller de
krav som anges i första stycket får inte vara äldre än tre månader, förutom de
handlingar som visar kunskap och kompetens enligt första stycket 1.
För anknutna försäkringsförmedlare gäller första och andra styckena om kontroll av
anställda endast de som har tillstånd att bedriva försäkringsdistribution enligt 2 kap.
1 § lagen om försäkringsdistribution.
Kontroll av juridiska personer som vill bli anknutna sidoverksamma
försäkringsförmedlare eller anknutna försäkringsförmedlare
3 § En försäkringsdistributör ska när den kontrollerar en juridisk person i enlighet
med 2 kap. 4 § andra stycket lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution, begära
in handlingar från en behörig företrädare för den juridiska personen som visar att
1. den juridiska personen inte är i konkurs eller likvidation, och att
2. den juridiska personen inte har eller kan väntas få sådana nära förbindelser som
avses i 2 kap. 8 § första stycket 5 lagen om försäkringsdistribution.
Distributören ska, utöver vad som anges i 2 kap. 4 § andra stycket tredje meningen
lagen om försäkringsdistribution, även begära in handlingar från den behöriga
företrädaren som visar att anställda som direkt deltar i distributionen av försäkringar
uppfyller kraven i
1. 4 kap. 7 § om kompetens, och 4 kap. 8 § om godkänt kunskapstest,
2. 4 kap. 11 § om fortlöpande fortbildning och yrkesutveckling,
3. 6 kap. 2 § om skötsamhet i ekonomiska angelägenheter, och
4. 2 kap. 7 § första stycket 1 lagen om försäkringsdistribution.
FFFS 2018:10
4
De handlingar som visar att den juridiska personen uppfyller de krav som anges i
första och andra styckena får inte vara äldre än tre månader, förutom de handlingar
som visar kunskap och kompetens enligt andra stycket 1.
Kontroll av ledningen för en juridisk person som vill bli anknuten
försäkringsförmedlare eller anknuten försäkringsförmedlare
4 § En försäkringsdistributör ska när den kontrollerar ledningen för en juridisk
person enligt 2 kap. 4 § lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution begära in
handlingar från de som ska ingå i ledningen eller vara ersättare för dessa, som visar
att de uppfyller kraven i
1. 5 kap. 3–6 §§ om insikt och erfarenhet, och
2. 6 kap. 2 § om skötsamhet i ekonomiska angelägenheter.
De handlingar som visar att de som ingår i ledningen för den juridiska personen
uppfyller de krav som anges i första stycket får inte vara äldre än tre månader.
Dokumentation och lagring
5 § En försäkringsdistributör ska dokumentera de kontroller som den gör enligt
2–4 §§.
Dokumentationen ska, utöver det som anges i 3 kap. 3–5 §§ förordningen
(2018:1231) om försäkringsdistribution om kontroll i belastningsregister, innehålla
uppgifter om
1. den eller de personer som kontrollen avser,
2. tidpunkten för kontrollen, och
3. de handlingar som visar att kraven i 2–4 §§ är uppfyllda.
Dokumentationen ska vara lätt att ta fram och identifiera. Den ska lagras på ett säkert
och varaktigt sätt i minst tre år.
4 kap. Kunskap och kompetens
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om vilken kunskap och kompetens, samt
fortlöpande fortbildning och yrkesutveckling, som krävs för att bedriva
försäkringsdistribution.
2 § En försäkringsdistributör som är en fysisk person ska ha den kunskap och
kompetens som krävs för att driva verksamheten enligt god försäkringsdistributions-
sed och för att med tillbörlig omsorg ta tillvara kundens intressen.
För en försäkringsdistributör som är en juridisk person gäller det som anges i första
stycket för sådana anställda som direkt deltar i distributionen av försäkringar.
Kunskapen och kompetensen enligt 3–7 §§ ska ligga på en nivå som är lämplig och
tillräcklig utifrån den aktuella befattningen, och den verksamhet och de produkter
som försäkringsdistributionen består i.
FFFS 2018:10
5
Krav på kunskap
3 § En försäkringsdistributör ska säkerställa att sådana personer som avses i 2 § har
relevant kunskap om
1. lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution,
2. förordningen (2018:1231) om försäkringsdistribution,
3. föreskrifter och allmänna råd från Finansinspektionen som är tillämpliga för
verksamhet med försäkringsdistribution,
4.
EU-förordningar och riktlinjer som är tillämpliga för verksamhet med
försäkringsdistribution,
5. distributörens interna regler för verksamheten med försäkringsdistribution, och
6. den eller de försäkringsprodukter som personen distribuerar eller ansvarar för.
4 § En försäkringsdistributör som distribuerar skadeförsäkringar i klasserna 1–18
enligt 2 kap. 11 § försäkringsrörelselagen (2010:2043) ska säkerställa att sådana
personer som avses i 2 §, utöver vad som anges i 3 §, har relevant kunskap om
1. villkoren i de försäkringar som erbjuds, inklusive tilläggsrisker om sådana täcks
av försäkringen i fråga,
2. tillämplig lagstiftning om distribution av försäkringsprodukter, såsom konsument-
rätt, relevant skatterätt samt relevant socialrätt och arbetsrätt,
3. skadereglering,
4. hantering av klagomål,
5. bedömning av kundernas behov,
6. försäkringsmarknaden, och
7. affärsetiska normer.
5 § En försäkringsdistributör som distribuerar livförsäkringar i klasserna I–IV enligt
2 kap. 12 § försäkringsrörelselagen (2010:2043) ska säkerställa att sådana personer
som avses i 2 §, utöver vad som anges i 3 §, har relevant kunskap om
1. försäkringar, inklusive villkor, garanterade ersättningar och, i förekommande fall,
tilläggsrisker,
2. hur pensionssystemet är organiserat och vilka garanterade ersättningar det ger,
3. tillämplig försäkringsavtalsrätt, konsumenträtt, dataskyddsrätt, lagstiftning och
föreskrifter mot penningtvätt och, i förekommande fall, relevant skatterätt samt
relevant socialrätt och arbetsrätt,
4. försäkringsmarknaden och andra relevanta marknader för finansiella tjänster,
5. hantering av klagomål,
6. bedömning av kundernas behov,
FFFS 2018:10
6
7. hantering av intressekonflikter, och
8. affärsetiska normer.
6 § En försäkringsdistributör som distribuerar försäkringsbaserade investerings-
produkter ska säkerställa att sådana personer som avses i 2 §, utöver vad som anges
i 3 och 5 §§, har relevant kunskap om
1. försäkringsbaserade investeringsprodukter, inklusive villkor och nettopremier
samt, i förekommande fall, garanterade och icke-garanterade ersättningar,
2. fördelar och nackdelar med olika placeringsalternativ för försäkringstagarna,
3. finansiella risker som bärs av försäkringstagarna,
4. livförsäkringar och andra sparprodukter, och
5. marknaden för sparprodukter.
Krav på kompetens
7 § En försäkringsdistributör ska säkerställa att sådana personer som avses i 2 § har
kompetens för att korrekt kunna fullgöra sina arbetsuppgifter och uppdrag som är
hänförliga till försäkringsdistribution enligt de krav som gäller för den aktuella
verksamheten.
För att uppfylla kravet enligt första stycket, ska personen ha lämplig praktisk
erfarenhet. Den uppnås antingen genom att personen
1. tidigare har arbetat med relevanta arbetsuppgifter hos en försäkringsdistributör,
eller
2. utför sina arbetsuppgifter hos försäkringsdistributören under övervakning av en
annan person som uppfyller kraven enligt 3–7 §§ och som tar fullt ansvar för att
uppgifterna utförs korrekt.
Försäkringsdistributören ska anpassa den praktiska erfarenhetens innehåll och
tidsperiodens längd till de försäkringsprodukter som ska distribueras och de
målgrupper som distributionen riktas till.
För sådana försäkringsprodukter som avses i 6 och 7 kap. lagen (2018:1219) om
försäkringsdistribution, ska tidsperioden för den praktiska erfarenhetens längd minst
uppgå till en period som motsvarar sex månaders heltidsarbete.
Krav på kunskapstest och uppföljning
8 § En försäkringsdistributör som är en fysisk person ska ha genomfört ett
kunskapstest med godkänt resultat. Det gäller även för en sådan anställd som direkt
deltar i distributionen av försäkringar för en försäkringsdistributör som är en juridisk
person. Testresultatet ska visa att kraven på kunskaper enligt 3–6 §§ är uppfyllda.
Testet ska ha tillhandahållits eller godkänts av en person eller ett företag som har
kunskap om de ämnesområden som testet gäller samt om hur kunskapstest ska
FFFS 2018:10
7
utformas. Testet ska genomföras på ett säkert och tillförlitligt sätt för att garantera
ett korrekt resultat och den testades kunskaper.
9 § En försäkringsdistributör ska minst en gång per år genomföra uppföljande
kunskapstest. De uppföljande kunskapstesten ska säkerställa att de personer som
avses i 8 § första stycket fortfarande har tillräckliga kunskaper om det som anges i
3–6 §§.
De uppföljande kunskapstesten ska uppfylla kraven i 8 § andra stycket, men behöver
inte vara lika omfattande.
10 § En försäkringsdistributör ska, om Finansinspektionen begär det, kunna visa att
de personer som avses i 8 § första stycket har uppnått ett godkänt resultat på sådana
kunskapstest som avses i 8 och 9 §§. Distributören ska också kunna redogöra för
testernas nivå och innehåll.
Krav på fortlöpande fortbildning och yrkesutveckling
11 § En försäkringsdistributör som är en fysisk person ska se till att den genom
fortbildning och yrkesutveckling har tillräcklig kunskap och kompetens inom de
ämnen och områden som anges i 3–6 §§.
För en försäkringsdistributör som är en juridisk person gäller kravet i första stycket
för en sådan anställd som direkt deltar i distributionen av försäkringar.
Fortbildningen och yrkesutvecklingen för sådana personer som avses i första och
andra styckena ska omfatta minst 15 timmar per år och person.
12 § En försäkringsdistributör ska genomföra fortbildning snarast vid relevanta
förändringar inom de områden som anges i 3–6 §§.
5 kap. Insikt och erfarenhet
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om vad som utgör tillräcklig insikt och
erfarenhet, enligt 2 kap. 8 § första stycket 3 lagen (2018:1219) om försäkrings-
distribution, för ledningspersoner i en juridisk person som bedriver försäkrings-
distribution.
Insikten och erfarenheten ska ligga på en nivå som är lämplig och tillräcklig utifrån
den verksamhet och de produkter som försäkringsdistributionen består i.
Vem som ska anses ingå i ledningen
2 § Följande befattningar ska anses ingå i ledningen för en juridisk person som
distribuerar försäkringar:
– aktiebolag: styrelseledamot, styrelsesuppleant, verkställande direktör och
vice verkställande direktör,
– ekonomisk förening: styrelseledamot, styrelsesuppleant, verkställande
direktör och vice verkställande direktör
– kommanditbolag: komplementär, och
– annat handelsbolag: bolagsman.
FFFS 2018:10
8
Om komplementären i ett kommanditbolag eller bolagsmannen i ett handelsbolag är
en juridisk person, ska de fysiska personer som ingår i ledningen för denna juridiska
person anses ingå i ledningen för den juridiska personen som distribuerar
försäkringar.
För övriga juridiska personer gäller allmänna associationsrättsliga regler och
principer vid bedömningen av vem eller vilka som ska anses ingå i ledningen.
Krav på kunskap eller praktisk erfarenhet för att kunna leda verksamheten
3 § Den som ska ingå i ledningen för en juridisk person som ska distribuera
försäkringar ska ha kunskap eller praktisk erfarenhet för att kunna leda företaget på
ett sunt och ansvarsfullt sätt.
Krav på kunskap om regelverk
4 § I ledningen för en juridisk person som ska distribuera försäkringar ska det ingå
någon som har relevant kunskap om
1. lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution,
2. förordningen (2018:1231) om försäkringsdistribution,
3. föreskrifter och allmänna råd från Finansinspektionen som är tillämpliga för
verksamhet med försäkringsdistribution, och
4.
EU-förordningar och riktlinjer som är tillämpliga för verksamhet med
försäkringsdistribution.
Krav på kunskap om försäkringsmarknaden
5 § I ledningen för en juridisk person som ska distribuera försäkringar ska det ingå
någon som har kunskap om försäkringsmarknadens roll och funktion.
Krav på kunskap om försäkringar
6 § I ledningen för en juridisk person som ska distribuera försäkringar ska det ingå
någon som har kunskap om de försäkringar som distributionen ska avse.
6 kap. Skötsamhet i ekonomiska angelägenheter
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om vad som avses med skötsamhet i
ekonomiska angelägenheter enligt 2 kap. 7 § första stycket 2 lagen (2018:1219) om
försäkringsdistribution.
2 § Den som ska distribuera försäkringar som fysisk person, som anställd hos en
juridisk person och direkt delta i distributionen av försäkringar för den juridiska
personens räkning, eller ingå i ledningen för en juridisk person som ska distribuera
försäkringar, får inte
1. ha skulder som överstiger 100 000 kronor och som verkställs hos Kronofogde-
myndigheten,
FFFS 2018:10
9
2. under de senaste fem åren ha fått ett tillstånd eller en registrering återkallad,
eller ingått i ledningen för en juridisk person som har fått ett tillstånd eller en
registrering återkallad enligt 9
kap. 1
§ lagen (2018:1219) om
försäkringsdistribution eller 8 kap. 1 § lagen (2005:405) om försäkringsförmedling,
eller ha ingått i ledningen för en sådan juridisk person inom sex månader före
återkallelsen.
7 kap. Ansvarsförsäkring
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om krav på innehållet i en sådan
ansvarsförsäkring som är en förutsättning för tillstånd att bedriva försäkrings-
distribution enligt 2 kap. 7 § första stycket 5 och 2 kap. 8 § första stycket 2 lagen
(2018:1219) om försäkringsdistribution.
Ansvarsförsäkring vid försäkringsdistribution
2 § För ansvarsförsäkring vid distribution av försäkringar gäller, utöver det som an-
ges i 4 kap. 1 § förordningen (2018:1231) om försäkringsdistribution, följande.
Ansvarsförsäkringen ska täcka ett belopp på minst 1 250 000 euro per skada och
totalt 1 850 000 euro för alla skador under ett år, om inte en sådan försäkring redan
tillhandahålls av ett försäkrings- eller återförsäkringsföretag, eller ett annat företag
för vars räkning eller med vars bemyndigande försäkringsförmedlaren handlar.
Om försäkringsförmedlaren är en fysisk eller juridisk person med anställda ska den
högsta ersättning som sammanlagt kan betalas under ett år i stället för vad som anges
i andra stycket uppgå till
1. minst 2 500 000 euro om antalet anställda som omfattas av försäkringen vid
försäkringstidens början uppgår till mellan 2 och 10,
2. minst 3 750 000 euro om antalet anställda som omfattas av försäkringen vid för-
säkringstidens början uppgår till mellan 11 och 20, och
3. minst 5 000 000 euro om antalet anställda som omfattas av försäkringen vid
försäkringstidens början överstiger 20.
3 § En försäkringsförmedlare ska även tillämpa 2 § tredje stycket när den anlitar
anknutna sidoverksamma försäkringsförmedlare. Beräkningen av antalet anställda
ska då, utöver eventuella anställda hos försäkringsförmedlaren, omfatta antalet
anknutna sidoverksamma försäkringsförmedlare som är fysiska personer, samt
anställda i anknutna sidoverksamma försäkringsförmedlare som är juridiska per-
soner.
4 § Bestämmelser om ansvarsförsäkring finns även i den delegerade förordning som
Europeiska kommissionen ska anta med stöd av artikel 10.7 i Europaparlamentets
och rådets direktiv (EU) 2016/97 av den 20 januari 2016 om försäkringsdistribution.
8 kap. Regler för verksamheten
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser som kompletterar 4 kap. lagen
(2018:1219) om försäkringsdistribution om regler för verksamheten.
FFFS 2018:10
10
Interna regler för intern kontroll av kunskap och kompetens
2 § En försäkringsdistributör ska ha interna regler för sin kontroll av att den och
dess anställda, utöver vad som anges i 4 kap. 6 § lagen (2018:1219) om försäkrings-
distribution, uppfyller kraven i
– 4 kap. om kunskap och kompetens,
– 5 kap. 3–6 §§ om insikt och erfarenhet, och
– 6 kap. 2 § dessa föreskrifter om skötsamhet i ekonomiska angelägenheter.
Styrelsen eller motsvarande ska besluta om de interna reglerna.
Distributören ska regelbundet, minst årligen, utvärdera de interna reglerna och
uppdatera dem om det behövs.
Ersättningssystem
3 § En försäkringsdistributör ska ha interna regler för det ersättningssystem som
avses i 4 kap. 5 § lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution. De interna reglerna
ska tydligt identifiera anställda som är sysselsatta inom försäkringsdistributionen,
inklusive de som direkt leder eller ansvarar för detta arbete hos distributören.
Av ersättningsreglerna ska det framgå vilka kriterier som gäller för att fastställa fast
respektive rörlig ersättning.
Styrelsen eller motsvarande ska besluta om de interna reglerna.
Distributören ska regelbundet, minst årligen, utvärdera de interna reglerna och
uppdatera dem om det behövs.
4 § En försäkringsdistributör som betalar rörlig ersättning ska, för anställda som
avses i 3 §, se till att det finns en balans mellan fast och rörlig ersättning, så att
ersättningsstrukturen inte främjar distributörens intressen framför kundens intressen.
Rörlig ersättning enligt första stycket får inte till övervägande del baseras på antalet
distribuerade försäkringar, premiernas storlek, försäkringarnas löptid eller andra
kvantitativa kriterier. Distributören ska se till att den rörliga ersättningen tar hänsyn
till ändamålsenliga kvalitativa kriterier som återspeglar åtminstone tillämplig
regelefterlevnad, rättvis behandling av kunder och kvaliteten på de tjänster som
tillhandahålls kunder.
9 kap. Rådgivning grundad på en opartisk och personlig analys
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om rådgivning grundad på en opartisk och
personlig analys enligt 4 kap. 2 § lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution samt
ersättningar och förmåner enligt 4 kap. 3 § andra och tredje styckena samma lag.
2 § En försäkringsförmedlare som har informerat en kund om att den tillhandahåller
rådgivning grundad på en opartisk och personlig analys, ska ha en urvalsprocess för
att kunna bedöma och jämföra ett tillräckligt stort urval av försäkringsavtal på
marknaden. Förmedlaren ska fastställa urvalsprocessen i interna regler.
FFFS 2018:10
11
Försäkringsförmedlaren ska när den gör urvalet beakta att
1. antalet och mångfalden av de försäkringsavtal som förmedlaren överväger ska stå
i proportion till omfattningen av de rådgivningstjänster som den erbjuder,
2. antalet och mångfalden av de försäkringsavtal som förmedlaren överväger ska
vara tillräckligt representativa för de försäkringsavtal som finns tillgängliga på
marknaden, och
3. kriterierna för urvalet av de olika försäkringsavtalen ska omfatta alla relevanta
aspekter som avtalens risker, kostnader och komplexitet, samt egenskaperna hos
försäkringsförmedlarens kunder för att säkerställa att de försäkringsavtal som kan
komma att rekommenderas till en kund inte står i strid med kundens intressen och
behov.
Om det inte är möjligt att göra en jämförelse enligt första stycket på grund av
affärsmodellen eller det specifika området för den tillhandahållna tjänsten, ska
försäkringsförmedlaren som tillhandahåller rådgivningen inte presentera sig själv
som opartisk för kunden.
3 § En försäkringsförmedlare som har informerat en kund om att den tillhandahåller
rådgivning grundad på en opartisk och personlig analys och som fokuserar på vissa
kategorier eller ett specificerat urval av försäkringsavtal ska
1. marknadsföra sig själv på ett sätt som klargör för kunden vilken typ av rådgivning
som bedrivs samt vilka kategorier eller urval av försäkringsavtal som förmedlas,
2. säkerställa att kunden bara är intresserad av att teckna försäkringsavtal inom den
angivna kategorin eller urvalet av försäkringsavtal, och
3. innan tjänsten tillhandahålls se till att tjänsten är lämplig för varje ny kund på
grundval av att affärsmodellen motsvarar kundens behov och mål och det urval av
försäkringsavtal som är lämpliga för kunden. Om så inte är fallet ska försäkrings-
förmedlaren inte tillhandahålla tjänsten till kunden.
4 § En försäkringsförmedlare som är en juridisk person som tillhandahåller både
rådgivning grundad på en opartisk och personlig analys och rådgivning som inte är
av sådant slag, ska
1. i god tid innan förmedlaren tillhandahåller sina tjänster, på ett varaktigt medium
informera kunden om rådgivningen kommer att grundas på en opartisk och personlig
analys eller inte,
2. presentera sig som opartisk enbart för de tjänster för vilka förmedlaren
tillhandahåller rådgivning grundad på en opartisk och personlig analys, och
3. införa adekvata organisatoriska krav och kontroller för att se till att de två olika
typerna av rådgivningstjänster, och de till dem knutna rådgivarna, är klart skilda från
varandra, så att kunderna ges den typ av rådgivning som är lämplig för dem och inte
riskerar att förväxla tjänsterna.
5 § En försäkringsförmedlare som är en fysisk person får inte utge sig för att lämna
rådgivning grundad på en opartisk och personlig analys, om förmedlaren också
tillhandahåller rådgivning som inte är av sådant slag.
FFFS 2018:10
12
Ersättningar vid rådgivning grundad på en opartisk och personlig analys
6 § En försäkringsförmedlare som tillhandahåller rådgivning grundad på en opartisk
och personlig analys till en kund, och tar emot en ersättning eller en förmån från
tredjepart, eller från en person som agerar för tredjeparts räkning, ska föra över
ersättningen eller förmånen till kunden så snart som möjligt efter att den har tagit
emot ersättningen eller förmånen.
Försäkringsförmedlaren ska ha interna regler som säkerställer att alla ersättningar
och förmåner som tredjepart, eller en person som agerar för tredjeparts räkning,
tillhandahållit enligt det som anges i första stycket, fördelas och förs över till varje
kund.
Försäkringsförmedlaren ska underrätta kunden om de ersättningar och förmåner som
förmedlaren för över till denne.
7 § Följande ska anses som exempel på sådana mindre icke-monetära förmåner som
anges i 4 kap. 3 § tredje stycket lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution:
1. Uppgifter eller dokumentation om en försäkring, som är av allmän karaktär eller
anpassad efter en kunds omständigheter.
2. Deltagande i konferenser, seminarier och andra informationsevenemang som
gäller fördelarna med och egenskaperna hos en viss försäkring.
3. Representation upp till ett rimligt värde.
En försäkringsförmedlare får bara ta emot mindre icke-monetära förmåner som är
rimliga och proportionella och av sådan omfattning att de sannolikt inte kommer att
påverka förmedlarens beteende på ett sätt som är till skada för kundens intressen.
Försäkringsförmedlaren ska redovisa mindre icke-monetära förmåner innan den
tillhandahåller rådgivning som är grundad på en opartisk och personlig analys till
kunden. Förmedlaren får beskriva sådana mindre icke-monetära förmåner på ett
allmänt sätt.
10 kap. Klagomålshantering
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om vad en försäkringsdistributör ska
iaktta när den hanterar klagomål enligt 4 kap. 15 § lagen (2018:1219) om
försäkringsdistribution.
Vad som är ett klagomål
2 § Med klagomål avses att en kund, eller någon annan som är direkt berörd av
försäkringsdistributionen, till en försäkringsdistributör framför konkret missnöje i
ett enskilt fall som är hänförligt till försäkringsdistributionen och som inte kan anses
vara av ringa betydelse för kunden.
Interna regler för klagomålshantering
3 § En försäkringsdistributör ska ha interna regler för att hantera klagomål från
kunder. De interna reglerna ska redogöra för
1. beslutsordningen för klagomål,
FFFS 2018:10
13
2. rutiner för att handlägga klagomål,
3. rutiner för att följa upp klagomål,
4. rutiner för hur ett förebyggande arbete som motverkar uppkomsten av klagomål
ska utföras,
5. rutiner för att rapportera om klagomål till försäkringsdistributörens styrelse eller
motsvarande, samt eventuella kontrollfunktioner, och
6. vilken information som ska lämnas till en klagande.
Försäkringsdistributören ska när den utformar de interna reglerna ta hänsyn till
verksamhetens art, omfattning och komplexitet. Distributören ska sprida de interna
reglerna i verksamheten så att de anställda känner till vilka regler som gäller.
Styrelsen eller motsvarande ska besluta om de interna reglerna.
Distributören ska regelbundet, minst årligen, utvärdera de interna reglerna och
uppdatera dem om det behövs.
Klagomålsansvarig
4 § En försäkringsdistributör ska ha rutiner så att en klagande på ett enkelt sätt kan
kontakta distributören i ett klagomålsärende. Distributören ska även ha en
klagomålsansvarig person, som en missnöjd kund kan vända sig till med klagomål.
Distributören ska underrätta Finansinspektionen om vem som är klagomålsansvarig
person hos distributören.
Information till en kund om klagomålshantering
5 § En försäkringsdistributör ska informera en kund om dels hur distributören
hanterar klagomål, dels vem som är klagomålsansvarig person hos distributören.
Informationen ska finnas på varje kontor och på distributörens webbplats. Det ska
framgå av informationen hur kunden kostnadsfritt kan framföra ett klagomål till
distributören.
Distributören ska också ha information tillgänglig på varje kontor eller på sin
webbplats om hur en kund, som handlar huvudsakligen för ändamål som faller
utanför näringsverksamhet, kan få vägledning hos Konsumenternas Bank- och
finansbyrå, Konsumenternas Försäkringsbyrå, Konsumentverket (Hallå konsument)
samt genom den kommunala konsumentvägledningen.
Information enligt första och andra styckena ska på begäran från en kund lämnas
skriftligt till denne.
Handläggningsrutiner
6 § En försäkringsdistributör ska, utöver kravet på effektiv hantering i 4 kap. 15 §
andra meningen lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution, hantera klagomål
med tillbörlig omsorg. Klagomål ska besvaras sakligt och korrekt och, om en
FFFS 2018:10
14
klagande begär det, i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form som
är tillgänglig för klaganden.
Distributören ska, när den svarar en klagande på annat sätt än skriftligt, informera
den klagande om att den har rätt att även få sitt klagomål besvarat skriftligt.
Handläggningstider
7 § Om en försäkringsdistributör inte kan besvara ett klagomål inom fjorton dagar
från att klagomålet har kommit in till distributören, ska distributören meddela den
klagande och förklara orsaken till detta samt informera om när distributören kan
förväntas lämna ett svar.
Motivering av beslut
8 § En försäkringsdistributör ska utreda ett klagomål så att samtliga relevanta fakta
i ärendet klarläggs. Svaret ska utformas på ett enkelt och för den klagande tydligt
sätt. Om svaret innebär ett avslag av eller endast delvis bifall till klagomålet, ska
orsaken till detta framgå av svaret.
Information till en klagande om tvistlösning
9 § En försäkringsdistributör ska upplysa en klagande om möjligheten att få en tvist
prövad i ett etablerat tvistlösningsorgan utanför domstol och vilket sådant
tvistlösningsorgan som är aktuellt i det enskilda fallet. Vidare ska distributören
upplysa den klagande om möjligheten att väcka talan i allmän domstol.
Informationen ska lämnas senast i samband med att distributören helt eller delvis
avslår ett klagomål.
Distributören ska när den lämnar information om tvistlösning på annat sätt än
skriftligt, informera den klagande om att den har rätt att även få informationen
skriftligt.
Registrering av klagomål
10 § En försäkringsdistributör ska på ett lämpligt sätt registrera alla klagomål som
den tar emot från en klagande.
Dokumentation och lagring av klagomål
11 § En försäkringsdistributör ska dokumentera klagomålsärenden på ett sådant sätt
att det i efterhand går att följa hanteringen av ett klagomål. Dokumentationen ska
lagras på ett säkert sätt och ska vara lätt att söka och identifiera. Den ska sparas i
minst tre år eller så länge som det behövs med hänsyn till ärendets karaktär samt
försäkringsdistributörens eller den klagandes behov av dokumentationen.
Intern uppföljning av handläggning av klagomål
12 § En försäkringsdistributör ska kontinuerligt analysera data om handläggningen
av klagomål för att distributören ska kunna identifiera och avhjälpa återkommande
eller systematiska problem, samt juridiska och operativa risker med sina produkter
och tjänster.
FFFS 2018:10
15
11 kap. Information till kund
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser som kompletterar de krav på information
till kunder som finns i 5 kap. lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution.
Allmän information till kunden
2 § En försäkringsdistributör som är en fysisk person ska informera kunden om sitt
för- och efternamn, sitt personnummer och i förekommande fall sin firma. En
försäkringsdistributör som är en juridisk person ska informera kunden om sin firma
och sitt organisationsnummer samt för- och efternamnet på den anställde som distri-
buerar försäkringen.
En försäkringsdistributör som distribuerar försäkringar för en annan försäkrings-
distributör ska också informera kunden om den distributörens för- och efternamn
eller firma.
En anknuten försäkringsförmedlare och en anknuten sidoverksam försäkrings-
förmedlare ska utöver vad som anges i första och andra styckena även informera
kunden om firman eller namnet på den eller de försäkringsförmedlare eller
försäkringsföretag som förmedlaren är anknuten till.
Försäkringsdistributören ska också informera kunden om sin postadress och sitt
telefonnummer samt i förekommande fall om sin besöksadress, sin e-postadress och
sin webbadress.
3 § En försäkringsdistributör ska informera en kund om att distributören står under
Finansinspektionens tillsyn och då ange Finansinspektionens postadress, e-post-
adress, telefonnummer och webbadress.
En försäkringsdistributör som i samma rörelse som försäkringsdistributionen utövar
annan verksamhet som inte står under Finansinspektionens tillsyn, ska när den utövar
den andra verksamheten informera kunden om att Finansinspektionens tillsyn inte
avser denna verksamhet.
Försäkringsdistributören ska också informera kunden om att distributören står under
Konsumentverkets tillsyn vad avser marknadsföring och lämna motsvarande
information om Konsumentverket som anges i första stycket.
4 § En försäkringsdistributör ska informera en kund om hur den hanterar klagomål
genom att tillhandahålla kunden den information som anges i 10 kap. 5 § första
stycket.
Försäkringsdistributören ska också informera kunden om möjligheten att få en tvist
med distributören prövad av Allmänna reklamationsnämnden.
5 § En försäkringsförmedlare ska informera en kund om
1. att förmedlaren är registrerad hos Bolagsverket,
2. vilket eller vilka slag av försäkringar som registreringen avser,
3. registreringen är begränsad till någon eller några försäkringsklasser eller grupper
av försäkringsklasser, och
FFFS 2018:10
16
4. att kunden kan kontrollera förmedlarens registrering hos Bolagsverket och i
samband med det ange Bolagsverkets postadress, e-postadress, telefonnummer samt
webbadress.
6 § En försäkringsförmedlare som fått tillstånd enligt 2 kap. 1 § lagen (2018:1219)
om försäkringsdistribution och som är en juridisk person, ska informera en kund om
att Finansinspektionen på begäran ska upplysa kunder och den som begär det om en
anställd hos förmedlaren har rätt att distribuera försäkringar. Informationen ska även
omfatta om denna rätt är begränsad till visst slag av försäkring, någon eller några
försäkringsklasser eller grupper av försäkringsklasser.
Om den juridiska personen är en anknuten eller anknuten sidoverksam försäkrings-
förmedlare som enbart är registrerad enligt 2 kap. 4 § lagen om försäkrings-
distribution, ska förmedlaren i stället informera kunden om att det försäkringsföretag
eller den försäkringsförmedlare som förmedlaren är anknuten till på begäran ska
upplysa kunder och andra om en anställd hos förmedlaren har rätt att distribuera
försäkringar och om denna rätt är begränsad till visst slag av försäkring, någon eller
några försäkringsklasser eller grupper av försäkringsklasser.
7 § En försäkringsförmedlare ska informera en kund om
1. vilken försäkringsgivare som har meddelat ansvarsförsäkringen och då ange
försäkringsgivarens firma, postadress, e-postadress, telefonnummer och webb-
adress,
2. att den skadelidande får rikta krav på ersättning direkt mot försäkringsgivaren i
den mån han eller hon inte har fått ersättning av den försäkrade och den tid inom
vilken ett sådant krav måste framställas till försäkringsgivaren, och
3. den högsta ersättning som kan betalas ut för varje skada och för alla skador under
ett år.
För en anknuten försäkringsförmedlare och en anknuten sidoverksam försäkrings-
förmedlare ska informationen enligt första stycket i stället avse försäkringsföretagets
eller försäkringsförmedlarens ansvar enligt 5 kap. 4 § lagen (2018:1219) om
försäkringsdistribution.
8 § En försäkringsförmedlare ska i förekommande fall informera en kund om vilket
eller vilka försäkringsföretag som förmedlaren har ett kvalificerat innehav i och då
ange försäkringsföretagets firma och storleken på det kvalificerade innehavet.
En försäkringsförmedlare som är en juridisk person ska i förekommande fall
informera kunden om vilket eller vilka försäkringsföretag som har ett kvalificerat
innehav i förmedlaren och då ange försäkringsföretagets firma och storleken på det
kvalificerade innehavet.
9 § En försäkringsförmedlare som lämnar rådgivning grundad på en opartisk och
personlig analys enligt 4 kap. 2 § lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution ska
informera kunden om den urvalsprocess förmedlaren tillämpar enligt 9 kap. 2 § dessa
föreskrifter.
Pris- och ersättningsinformation
10 § En försäkringsförmedlare ska, utöver vad som följer av 5 kap. 7 § lagen
(2018:1219) om försäkringsdistribution, informera en kund om ersättning som, om
FFFS 2018:10
17
förmedlaren distribuerar försäkringen för en annan försäkringsförmedlare, betalas
till förmedlarens uppdragsgivare.
11 § En försäkringsförmedlare som får ersättning för försäkringsdistributionen från
en försäkringsgivare, ska informera kunden om försäkringsgivaren har rätt att få
tillbaka hela eller delar av ersättningen om försäkringstagaren inom viss tid från det
att försäkringsavtalet ingicks helt eller delvis slutar att betala den avtalade premien
till försäkringsgivaren. Informationen ska ange inom vilken tid som denna rätt gäller
och hur stor del av ersättningen som försäkringsgivaren har rätt att få tillbaka.
12 § En försäkringsförmedlare som får ersättning för försäkringsdistributionen från
en försäkringsgivare under försäkringstiden, ska informera kunden om grunderna för
hur ersättningen bestäms. Om förmedlaren får en särskild ersättning från
försäkringsgivaren på grund av att försäkringstagaren betalar en högre premie än den
avtalade till försäkringsgivaren, ska informationen avse storleken på ersättningen
eller grunderna för hur ersättningen bestäms.
13 § Om en försäkringsförmedlare får en högre ersättning från försäkringsgivaren
för att summan av avtalade premier för försäkringar som förmedlaren har distribuerat
uppnått ett visst belopp, eller annat liknande förhållande, ska kunden få information
om grunderna för hur ersättningen bestäms.
Informationens form
14 § Den information som avses i 5 kap.1–12 §§ lagen (2018:1219) om
försäkringsdistribution och 2–13 §§ detta kapitel får lämnas på ett annat varaktigt
medium än papper om följande villkor är uppfyllda:
1. det är visat att kunden har tillgång till utrustning som gör det möjligt för kunden
att tillgodogöra sig informationen på det varaktiga mediet, och
2. kunden har fått välja mellan information på papper och på ett annat varaktigt
medium och själv valt att få information på ett annat varaktigt medium än papper.
Särskilt informationskrav vid anslutning till obligatorisk
tjänstepensionsförsäkringsplan
15 § Ett försäkringsföretag får när det uppfyller informationsskyldigheten enligt
5 kap. 17 § lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution, överlåta till en tredje part
att lämna informationen till en anställd.
Särskilda informationskrav vid korsförsäljning
16 § En försäkringsdistributör som erbjuder en kund en försäkringsprodukt tillsam-
mans med en annan underordnad tjänst eller produkt som inte är en försäkring ska,
om det är möjligt att köpa de olika delarna separat, informera kunden i god tid innan
ett försäkringsavtal ingås om alla relevanta kostnader
– för avtalet, samt
– för produkterna eller tjänsterna tillsammans och var och en för sig.
Uppgifterna om kostnader ska tydligt framgå av den information som lämnas till
kunden och vara formulerade på ett språk som är klart, begripligt och lätt att förstå.
FFFS 2018:10
18
17 § En försäkringsdistributör får inte presentera informationen om kostnader enligt
16 § på ett sätt som vilseleder, snedvrider eller döljer den verkliga kostnaden för
kunden eller förhindrar relevanta jämförelser med alternativa produkter och tjänster.
Om det är möjligt att köpa de olika delarna separat får informationen inte ge intryck
av att det är obligatoriskt att köpa det kombinerade avtalet eller paketet.
18 § En försäkringsdistributör ska, utifrån rimliga antaganden, göra en uppskattning
av sådana kostnader enligt 16 § som inte går att precisera i förväg men som kommer
att belasta en kund efter köpet av avtalet eller paketet. Distributören ska lämna en
sådan uppskattning av kostnader till kunden.
19 § En försäkringsdistributör ska ge den information om risker som lämnas till
kunden enligt 5 kap. 19 § lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution samma
betydelse och vikt som informationen om kostnader. Informationen ska vara lätt för
kunden att ta till sig och förstå och lämnas i god tid innan ett försäkringsavtal ingås.
20 § En försäkringsdistributör ska utforma informationen enligt 5 kap. 18 och 19 §§
lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution, samt informationen om olika
köpalternativ, så att kunden aktivt kan välja vilket köp den vill göra. Distributören
får inte använda sig av förbockade rutor vare sig på internet eller i något annat
säljdokument vid korsförsäljning av en produkt eller tjänst.
12 kap. Dokumentationsskyldighet
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om en försäkringsdistributörs skyldighet
att dokumentera vad som förekommit vid distributionstillfället enligt 5 kap. 21 §
lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution.
Uppgifter om kunden
2 § Om en kund är en fysisk person, ska dokumentationen innehålla uppgift om
kundens för- och efternamn. Om en kund är en juridisk person, ska dokumentationen
innehålla uppgift om kundens firma samt för- och efternamn på den som företräder
den juridiska personen vid försäkringsdistributionen.
Dokumentationen ska också innehålla uppgifter om kundens önskemål eller behov
av försäkringsskydd samt i förekommande fall ekonomiska och andra förhållanden.
Omfattningen av dokumentationen ska anpassas efter hur komplicerad försäkrings-
produkten är.
Uppgifter enligt första och andra styckena får dokumenteras före distributions-
tillfället. Om försäkringsdistributören har uppgifterna enligt första och andra
styckena sedan tidigare behöver dessa inte hämtas in på nytt, under förutsättning att
distributören vid distributionstillfället säkerställer att uppgifterna fortfarande är
aktuella.
Uppgifter om försäkringsdistributionen
3 § Dokumentationen ska omfatta
1. tidpunkten för försäkringsdistributionen,
2. övergripande information om vad försäkringsdistributören och kunden har
diskuterat, samt vilka produkter eller tjänster som försäkringsdistributören har
redogjort för,
FFFS 2018:10
19
3. varje råd som har lämnats till kunden och skälen till detta, och
4. information om huruvida kunden har avråtts från att vidta en åtgärd och skälen till
detta.
Omfattningen av dokumentationen av uppgifterna i första stycket 3 och 4 ska
anpassas efter hur komplicerat det aktuella försäkringsavtalet är.
Uppgifterna enligt första stycket ska dokumenteras vid distributionstillfället och av
den som distribuerar försäkringen.
Dokumentationens form
4 § Uppgifterna enligt 2 och 3 §§ får dokumenteras på valfritt medium under
förutsättning att uppgifterna för varje distributionstillfälle är lätta att ta fram och
identifiera samt kan lämnas till kunden enligt 5 §.
Utlämnande av dokumentation
5 § Uppgifterna enligt 2 och 3 §§ ska lämnas till en kund vid distributionstillfället
eller snarast möjligt därefter. Uppgifterna ska lämnas till kunden på papper om
kunden begär det, eller i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för
kunden.
Lagring av dokumentation
6 § Dokumentationen ska lagras på ett säkert sätt och sparas under en period på
minst ett år efter det att
1. försäkringsdistributörens åtaganden upphört, och
2. den tid inom vilket anspråk på skadestånd kan göras löpt ut.
13 kap. Ytterligare krav vid distribution av försäkringsbaserade
investeringsprodukter
Information när rådgivning tillhandahålls till en kund
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser som kompletterar 6 kap. lagen
(2018:1219) om försäkringsdistribution om ytterligare krav vid distribution av
försäkringsbaserade investeringsprodukter.
2 § En försäkringsdistributör ska, när den lämnar information till en kund enligt
6 kap. 6 § 1 lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution, på ett klart och tydligt
sätt informera om rådgivningen är grundad på en opartisk och personlig analys eller
inte. Distributören ska även informera kunden om vilka villkor och begränsningar
som gäller vid de olika typerna av rådgivning, inklusive vad som gäller för
ersättningar från någon annan än kunden.
Försäkringsdistributören ska, oavsett om den tillhandahåller rådgivning grundad på
opartisk och personlig analys eller rådgivning som inte är av sådant slag, informera
om de olika typer av produkter som den kan rekommendera. Om distributören har
FFFS 2018:10
20
en relation till den som tillhandahåller produkterna, inklusive emittenter av de
underliggande finansiella instrumenten och de som tillhandahåller dem, ska
distributören redogöra för relationen.
3 § En försäkringsförmedlare som är en juridisk person som erbjuder rådgivning
grundad både på en opartisk och personlig analys och rådgivning som inte är av
sådant slag, ska
1. förklara innebörden av tjänsterna så att kunden förstår skillnaderna mellan dem,
och
2. inte presentera sig själv som att den lämnar rådgivning grundad på opartisk och
personlig analys för den samlade verksamheten.
Förmedlaren får inte på ett otillbörligt sätt till kunden framhäva de rådgivnings-
tjänster som den lämnar grundad på en opartisk och personlig analys över de
rådgivningstjänster som inte lämnas på grundval av en sådan analys.
4 § En försäkringsdistributör ska när den tillhandahåller rådgivning beskriva för en
kund
1. vilka typer av produkter som den överväger att distribuera,
2. urvalet av produkter och leverantörer analyserade per typ av produkt beroende på
tjänstens omfattning, och
3. de faktorer som beaktats i den urvalsprocess som distributören använt för att
rekommendera produkter, såsom risker med, kostnader för och hur komplicerade
produkter det rör sig om.
En försäkringsförmedlare som tillhandahåller rådgivning grundad på en opartisk och
personlig analys ska utöver det som anges första stycket även informera om hur den
tillhandahållna tjänsten uppfyller villkoren för sådan analys.
5 § En försäkringsdistributör som regelbundet bedömer lämpligheten i de
rekommendationer som lämnas enligt 6 kap. 6 § 3 lagen (2018:1219) om försäkrings-
distribution, ska informera kunden om
1. hur ofta bedömningen kommer att göras, omfattningen av bedömningen samt, i
förekommande fall, de avtalsvillkor som medför att denna bedömning ska göras,
2. i vilken utsträckning den information som tidigare kommit in kommer att bedömas
på nytt, och
3. på vilket sätt kunden kommer att informeras om att rekommendationen har
uppdaterats.
Information om ersättningar till och från tredjepart
6 § En försäkringsdistributör ska i god tid innan ett försäkringsavtal om
försäkringsbaserade investeringsprodukter ingås, lämna information till en kund om
ersättningar till och från tredjepart. Informationen ska på ett heltäckande, korrekt och
begripligt sätt informera om ersättningens eller förmånens förekomst, art och belopp
eller, om beloppet inte kan fastställas, om metoden för beräkning av beloppet samt,
i förekommande fall, om hur ersättningen eller förmånen förs över till kunden.
FFFS 2018:10
21
Distributören ska, utöver vad som anges i första stycket, iaktta följande:
1. Om distributören inte på förhand kan bestämma storleken på en ersättning eller
förmån som den ska ta emot eller tillhandahålla och i stället redovisar metoden för
att beräkna detta belopp för kunden, ska distributören i efterhand för kunden redovisa
beloppet för ersättningen eller förmånen som distributören tagit emot eller lämnat.
2. När distributören löpande tar emot eller tillhandahåller en ersättning eller förmån
i samband med distribution av försäkringsbaserade investeringsprodukter, ska
distributören åtminstone en gång om året underrätta kunden om det belopp som
distributören tagit emot från eller tillhandahållit till tredjepart under året.
3. När distributören tar emot eller tillhandahåller icke-monetära förmåner i samband
med den distributionstjänst som tillhandahållits, ska distributören prissätta och ange
förmånen separat. Mindre icke-monetära förmåner behöver inte prissättas.
14 kap. Ytterligare krav vid distribution av vissa pensionsförsäkringar
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser som kompletterar 7 kap. lagen
(2018:1219) om försäkringsdistribution om ytterligare krav vid distribution av vissa
pensionsförsäkringar.
2 § En försäkringsdistributör som bedriver försäkringsdistribution som avser vissa
pensionsförsäkringar ska i denna verksamhet tillämpa, på motsvarande sätt,
artiklarna 3–14 och 17–19
i kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/2359
av den 21 september 2017 om komplettering av Europaparlamentets och rådets
direktiv (EU) 2016/97 vad gäller informationskrav och uppföranderegler för
distribution av försäkringsbaserade investeringsprodukter, samt 13 kap. 6 § dessa
föreskrifter.
15 kap. Anmälningar och underrättelser till Finansinspektionen
1 § Detta kapitel innehåller kompletterande bestämmelser om anmälningar och
underrättelser, som den som omfattas av lagen (2018:1219) om försäkrings-
distribution ska komma in med till Finansinspektionen.
Anmälningar och underrättelser ska lämnas via Finansinspektionens webbtjänst för
försäkringsdistribution på myndighetens webbplats och på det sätt som närmare
anvisas där.
Ändring av anställda som distribuerar försäkringar
2 § En försäkringsförmedlare som är en juridisk person som fått tillstånd enligt
2 kap. 1 § lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution ska snarast underrätta
Finansinspektionen vid ändringar av vilka anställda som distribuerar försäkringar.
Ledningsprövning
3 § En försäkringsförmedlare som fått tillstånd enligt 2 kap. 1 § lagen (2018:1219)
om försäkringsdistribution, och som är en juridisk person, ska i samband med en
förändring av ledningen enligt 5 kap. 2 § snarast anmäla förändringen till
Finansinspektionen.
FFFS 2018:10
22
Förmedlaren ska när den gör en anmälan enligt första stycket lämna uppgifter enligt
bilaga 2.
Ändring i ansvarsförsäkringen
4 § Ett försäkringsföretag ska snarast underrätta Finansinspektionen om en ansvars-
försäkring som avses i 2 kap. 7 § första stycket 5 och 2 kap. 8 § första stycket 2 lagen
(2018:1219) om försäkringsdistribution upphör eller om ersättningsnivån
understiger kraven som anges i 7 kap. dessa föreskrifter. I underrättelsen ska
företaget ange namnet eller firman på den försäkringsförmedlare som försäkringen
avser, vad förändringen innebär och skälen för ändringen.
Byte av klagomålsansvarig
5 § En försäkringsdistributör ska snarast anmäla till Finansinspektionen om en
klagomålsansvarig person enligt 10 kap. 4 § byts ut.
Ägaranmälan
6 § En försäkringsförmedlare som fått tillstånd enligt 2 kap. 1 § lagen (2018:1219)
om försäkringsdistribution, och som är en juridisk person, ska till
Finansinspektionen snarast anmäla förändringar avseende vilka fysiska och juridiska
personer som har ett innehav i den juridiska personen som överstiger tio procent. I
anmälan ska förmedlaren även ange hur stort respektive innehav är.
Ändring avseende nära förbindelser
7 § En försäkringsförmedlare som fått tillstånd enligt 2 kap. 1 § lagen (2018:1219)
om försäkringsdistribution, ska till Finansinspektionen snarast anmäla om det
uppstår nära förbindelser med någon annan, genom att lämna en redogörelse för
förbindelserna. I redogörelsen ska förmedlaren även visa att de nära förbindelserna
inte hindrar Finansinspektionen att på ett ändamålsenligt sätt utöva tillsyn över
försäkringsförmedlaren.
En försäkringsförmedlare enligt första stycket ska även anmäla väsentliga
förändringar i nära förbindelser som förmedlaren har med någon annan.
Förändrad verksamhet
8 § En försäkringsförmedlare som fått tillstånd enligt 2 kap. 1 § lagen (2018:1219)
om försäkringsdistribution, ska underrätta Finansinspektionen om förmedlaren
börjar distribuera sådana försäkringar som omfattas av 6 eller 7 kap. lagen om
försäkringsdistribution.
En underrättelse ska även lämnas om förmedlaren upphör med sådan verksamhet
som omfattas av kraven i 6 eller 7 kap. samma lag.
_______________
1. Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 oktober 2018, då Finansinspektionens
föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2005:11) om försäkringsförmedling ska
upphöra att gälla.
FFFS 2018:10
23
2. Bestämmelsen i 14 kap. 2 § tillämpas i fråga om distribution av tjänstepensions-
försäkring från och med den 1 oktober 2019.
3. En försäkringsförmedlare som vid tidpunkten för dessa föreskrifters ikraft-
trädande har tillstånd eller registrering att utöva försäkringsförmedling enligt lagen
(2005:405) om försäkringsförmedling, ska senast den 23 februari 2019 uppfylla kra-
ven på kunskap och kompetens i 4 kap. samt insikt och erfarenhet i 5 kap. 3–6 §§.
ERIK THEDÉEN
Roger
Jacobsson
FFFS 2018:10
24
Bilaga 1
Ledningsprövning – Fysisk person försäkringsdistribution
En fysisk person som ansöker om tillstånd att bedriva försäkringsdistribution ska
lämna uppgifter enligt denna bilaga. Ledningsprövningen ingår som en del i
tillståndsprövningen.
Fyll i uppgifter i formuläret nedan genom att kryssa i aktuell svarsruta eller lämna
svar på anvisad plats. Vissa mer omfattande uppgifter kan dock lämnas i separata
bilagor. Se Checklista för bilagor på formulärets sista sida.
Finansinspektionen tar i samband med ledningsprövningen in uppgifter från t.ex.
Polismyndigheten, Bolagsverket, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten och
företag som erbjuder kreditupplysningar, samt i förekommande fall utländsk
tillsynsmyndighet.
1 Grundläggande uppgifter
1.1 Kontaktuppgifter
Vem ska Finansinspektionen kontakta med anledning av denna prövning?
Förnamn:
Efternamn:
Titel:
Företag:
Adress:
Telefonnummer:
E-postadress:
1.2 Vem avser ledningsprövningen
Om du är folkbokförd i Sverige – fyll i följande uppgifter
Förnamn:
Efternamn:
Personnummer:
Adress:
Telefonnummer:
E-postadress:
Om du inte är folkbokförd i Sverige – fyll i följande uppgifter, samt bifoga en
vidimerad kopia av identitetshandling
Förnamn:
Efternamn:
Personnummer eller
motsvarande:
Födelsedatum:
Födelseort:
Hemadress:
Telefonnummer:
FFFS 2018:10
25
E-postadress:
Nationalitet:
Passnummer:
Ev. tidigare
nationaliteter:
Ev. tidigare namn:
1.3 Tidigare ledningsprövning
Har du redan har ledningsprövats av Finansinspektionen för en annan
position/befattning?
☐
Ja
☐
Nej
Om du svarat ja, ange vilken position/befattning samt Finansinspektionens
diarienummer.
2 Information om personen som ledningsprövas
2.1 Meritförteckning
Bifoga en meritförteckning där det framgår relevant utbildning, arbetslivserfarenhet
och andra uppdrag, med fokus på uppgifter som är meriterande för
försäkringsdistribution.
I beskrivningen av utbildning ska anges typ av utbildning (t.ex. högskola,
utbildningsföretag), utbildningsområde (t.ex. finansiell analys), tidsperiod,
omfattning och utbildningssäte. I beskrivningen av arbetslivserfarenhet ska det
framgå vilket företag som avses, företagets verksamhet, din position, arbetsuppgifter
och tidsperiod.
2.2 Anställning och uppdrag i ledning:
Ange dina anställningar eller stadigvarande uppdrag, t.ex. om du är utsedd till
verkställande direktör, styrelsemedlem, eller annan ledningsperson i en juridisk
person. Ange även om du har fler befattningar i samma organisation:
Organisationens
namn
(inklusive org.nr)
Verksamhetens art
Organisationens
säte
Position i
styrelsen eller
befattning
FFFS 2018:10
26
3 Anseende
3.1 Har du
a) under de senaste tio åren blivit dömd vid svensk eller utländsk domstol, eller
formellt blivit delgiven misstanke om brott i pågående förundersökning, för
ekonomisk brottslighet där fängelse ingår i straffskalan?
☐
Ja
☐
Nej
b) under de senaste tio åren blivit dömd till fängelse vid svensk eller utländsk
domstol för annat brott än enligt 3.1 a)?
☐
Ja
☐
Nej
c) under de senaste fem åren varit medlem i en styrelse eller varit verkställande
direktör eller dennes ställföreträdare i en juridisk person där styrelsen inte
beviljats ansvarsfrihet?
☐
Ja
☐
Nej
d) under de senaste fem åren blivit avskedad från en anställning i ett finansiellt
företag eller en anställning som ledande befattningshavare eller ett uppdrag som
styrelsemedlem eller revisor i ett annat företag?
☐
Ja
☐
Nej
e) under de senaste fem åren haft skulder som överstiger 100 000 kronor och
som verkställs hos Kronofogdemyndigheten?
☐
Ja
☐
Nej
f) under de senaste fem åren fått ett tillstånd, registrering eller medlemskap
återkallat eller upphävt efter beslut av ett tillsyns- eller regeringsorgan
alternativt en yrkes- eller branschorganisation?
☐
Ja
☐
Nej
g) under de senaste fem åren antingen i) ingått i ledningen för en juridisk person
som fått ett tillstånd, registrering eller medlemskap återkallat eller upphävt efter
beslut av ett tillsyns- eller regeringsorgan alternativt en yrkes- eller
branschorganisation? eller ii) ingått i ledningen för en sådan juridisk person
inom sex månader före återkallelsen?
☐
Ja
☐
Nej
h) under de senaste fem åren förklarat dig avstå från, eller ingått i ledningen för
en juridisk person som förklarat sig avstå från, tillstånd att driva sådan
verksamhet som faller under Finansinspektionens tillsyn?
☐
Ja
☐
Nej
i) under de senaste fem åren drivit verksamhet, eller ingått i ledningen för en
juridisk person som drivit verksamhet som faller under Finansinspektionens
tillsyn, utan att ha tillstånd till det.
☐
Ja
☐
Nej
FFFS 2018:10
27
j) under de senaste fem åren drivit verksamhet, eller ingått i ledningen för en
juridisk person som står under Finansinspektionens tillsyn och som fått sitt
tillstånd återkallat för att förutsättningarna för tillstånd inte längre uppfylldes
eller för att tillståndspliktig verksamhet inte utövats under en sammanhängande
tid av sex månader.
☐
Ja
☐
Nej
3.2 Är du part i ett pågående brottmål?
☐
Ja
☐
Nej
3.3 Har, såvitt du känner till, du själv eller någon juridisk person där
du är eller har varit ledande befattningshavare, haft annan
nyckelfunktion eller varit styrelsemedlem, alternativt har eller har
haft kontroll över:
a) under de senaste fem åren varit (eller är) part i något skiljenämndsförfarande
eller någon civilrättslig process (dock inte familjerättslig) eller
förvaltningsprocess som rör skatt eller näringsverksamhet?
☐
Ja
☐
Nej
b) under de senaste fem åren varit (eller är) föremål för skuldsanering, ackord
eller företagsrekonstruktion, försatts i konkurs eller motsvarande förfarande i
Sverige eller utomlands?
☐
Ja
☐
Nej
c) under de senaste tio åren fått skattetillägg av Skatteverket eller motsvarande
utländsk myndighet?
☐
Ja
☐
Nej
d) varit föremål för ett ingripande (exempelvis särskild avgift, sanktionsavgift,
föreläggande om att vidta åtgärder, anmärkning, varning eller återkallelse av ett
tillstånd) av en tillsynsmyndighet i Sverige eller utomlands?
☐
Ja
☐
Nej
e) under de senaste tio åren i Sverige eller utomlands fått avslag på en ansökan,
blivit utesluten eller på annat sätt begränsats vad gäller rätten att utföra
verksamhet eller yrke som kräver tillstånd, registrering eller liknande?
☐
Ja
☐
Nej
f) under de senaste tio åren lämplighetsprövats av en utländsk behörig
myndighet?
☐
Ja
☐
Nej
FFFS 2018:10
28
Om svaret på fråga 3.3 f) är Ja – bifoga en kopia av den utländska myndighetens
beslut.
3.4 Om du svarat Ja på någon av frågorna under 3.1–3.3 ovan, redogör
för omständigheterna:
Klicka här för att ange text.
4 Intressekonflikter
4.1 Uppge om din position i det företag som ledningsprövningen avser
samt dina övriga engagemang kan ge upphov till eventuella
intressekonflikter och redogör för hur dessa ska hanteras.
Redogör särskilt för om det kan uppstå intressekonflikter som påverkar kundernas
intressen negativt.
5 Övriga upplysningar
Lämna eventuella övriga upplysningar till Finansinspektionen nedan.
Klicka här för att ange text.
Härmed intygas att lämnade uppgifter är riktiga och fullständiga.
Person som ansökan/anmälan avser
Datum:
………………..………………..
Namnteckning
………………..………………..
Namnförtydligande
FFFS 2018:10
30
Bilaga 2
Ledningsprövning av ledningspersoner – Juridisk person
försäkringsdistribution
Den som ska ingå i ledningen, eller vara ersättare för denne, för en juridisk person
som ansöker om tillstånd att bedriva försäkringsdistribution ska lämna uppgifter
enligt denna bilaga. Ledningsprövningen ingår som en del i tillståndsprövningen.
Bilagan ska även lämnas till Finansinspektionen vid anmälan om förändringar av
ovanstående personkrets.
Fyll i uppgifter i formuläret nedan genom att kryssa i aktuell svarsruta eller lämna
svar på anvisad plats. Vissa mer omfattande uppgifter kan dock lämnas i separata
bilagor. Se Checklista för bilagor på formulärets sista sida.
Finansinspektionen tar i samband med ledningsprövningen in uppgifter från t.ex.
Polismyndigheten, Bolagsverket, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten och
företag som erbjuder kreditupplysningar, samt i förekommande fall utländsk
tillsynsmyndighet.
2 Grundläggande uppgifter
1.1 Kontaktuppgifter
Vem ska Finansinspektionen kontakta med anledning av denna prövning?
Förnamn:
Efternamn:
Titel:
Företag:
Adress:
Telefonnummer:
E-postadress:
1.2 Ange den juridiska person som prövningen avser (inklusive
organisationsnummer)
1.3 Position eller befattning
Vilken position eller befattning i den juridiska personen avser prövningen?
□
styrelseordförande
□
styrelseledamot
□
styrelsesuppleant
FFFS 2018:10
31
□
verkställande direktör
□
verkställande direktörens ställföreträdare
□
annan (ange vilken):_______________________________________
Avser prövningen en arbetstagarrepresentant?
☐
Ja
☐
Nej
Har du redan har ledningsprövats av Finansinspektionen för en annan
position/befattning?
☐
Ja
☐
Nej
Om du svarat ja, ange vilken position/befattning samt Finansinspektionens
diarienummer.
1.4 Vem avser ledningsprövningen
1 Om du är folkbokförd i Sverige – fyll i följande uppgifter
Förnamn:
Efternamn:
Personnummer:
Adress:
Telefonnummer:
E-postadress:
2 Om du inte är folkbokförd i Sverige – fyll i följande uppgifter, samt bifoga en
vidimerad kopia av identitetshandling
Förnamn:
Efternamn:
Personnummer eller
motsvarande:
Födelsedatum:
Födelseort:
Hemadress:
Telefonnummer:
E-postadress:
Nationalitet:
Passnummer:
Ev. tidigare
nationaliteter:
Ev. tidigare namn:
FFFS 2018:10
32
2. Information om personen som ledningsprövas
2.1 Meritförteckning
Bifoga en meritförteckning där det framgår relevanta uppgifter om din utbildning,
arbetslivserfarenhet och andra uppdrag, med fokus på uppgifter som är meriterande
för försäkringsdistribution.
I beskrivningen av utbildning ska anges typ av utbildning (t.ex. högskola,
utbildningsföretag), utbildningsområde (t.ex. finansiell analys), tidsperiod, omfatt-
ning och utbildningssäte. I beskrivningen av arbetslivserfarenhet ska det framgå
vilket företag som avses, företagets verksamhet, din position, arbetsuppgifter och
tidsperiod.
2.2 Anställning och uppdrag i ledning:
Ange dina anställningar eller stadigvarande uppdrag, t.ex. om du är utsedd till
verkställande direktör, styrelsemedlem, eller annan ledningsperson i en juridisk
person. Ange även om du har fler befattningar i samma organisation:
Organisationens
namn
(inklusive org.nr)
Verksamhetens art
Organisationens
säte
Position i
styrelsen eller
befattning
3. Anseende
3.1 Har du
a) under de senaste tio åren blivit dömd vid svensk eller utländsk domstol, eller
formellt blivit delgiven misstanke om brott i pågående förundersökning, för
ekonomisk brottslighet där fängelse ingår i straffskalan?
☐
Ja
☐
Nej
b) under de senaste tio åren blivit dömd till fängelse vid svensk eller utländsk
domstol för annat brott än enligt 3.1 a)?
☐
Ja
☐
Nej
c) under de senaste fem åren varit medlem i en styrelse eller varit verkställande
direktör eller dennes ställföreträdare i en juridisk person där styrelsen inte
beviljats ansvarsfrihet?
☐
Ja
☐
Nej
d) under de senaste fem åren blivit avskedad från en anställning i ett finansiellt
företag eller en anställning som ledande befattningshavare eller ett uppdrag som
styrelsemedlem eller revisor i ett annat företag.
☐
Ja
☐
Nej
FFFS 2018:10
33
e) under de senaste fem åren haft skulder som överstiger 100 000 kronor och
som verkställs hos Kronofogdemyndigheten?
☐
Ja
☐
Nej
f) under de senaste fem åren fått ett tillstånd, registrering eller medlemskap
återkallad eller upphävt efter beslut av ett tillsyns- eller regeringsorgan
alternativt en yrkes- eller branschorganisation?
☐
Ja
☐
Nej
g) under de senaste fem åren antingen i) ingått i ledningen för en juridisk person
som fått ett tillstånd, registrering eller medlemskap återkallad eller upphävt efter
beslut av ett tillsyns- eller regeringsorgan alternativt en yrkes- eller bransch-
organisation?
☐
Ja
☐
Nej
h) under de senaste fem åren förklarat dig avstå från, eller ingått i ledningen för
en juridisk person som förklarat sig avstå från, tillstånd att driva sådan
verksamhet som faller under Finansinspektionens tillsyn?
☐
Ja
☐
Nej
i) under de senaste fem åren drivit verksamhet, eller ingått i ledningen för en
juridisk person som drivit verksamhet, som faller under Finansinspektionens
tillsyn utan att ha tillstånd till det.
☐
Ja
☐
Nej
j) under de senaste fem åren drivit verksamhet, eller ingått i ledningen för en
juridisk person som står under Finansinspektionens tillsyn och som fått sitt
tillstånd återkallat för att förutsättningarna för tillstånd inte längre uppfylldes
eller för att tillståndspliktig verksamhet inte utövats under en sammanhängande
tid av sex månader.
☐
Ja
☐
Nej
3.5 Är du part i ett pågående brottmål?
☐
Ja
☐
Nej
3.6 Har, såvitt du känner till, du själv eller någon juridisk person där
du är eller har varit ledande befattningshavare, haft annan
nyckelfunktion eller varit styrelsemedlem, alternativt har eller har
haft kontroll över:
a) under de senaste fem åren varit (eller är) part i något skiljenämndsförfarande
eller någon civilrättslig process (dock inte familjerättslig) eller förvaltnings-
process som rör skatt eller näringsverksamhet?
☐
Ja
☐
Nej
b) under de senaste fem åren varit (eller är) föremål för skuldsanering, ackord
eller företagsrekonstruktion, försatts i konkurs eller motsvarande förfarande i
Sverige eller utomlands?
☐
Ja
☐
Nej
FFFS 2018:10
34
c) under de senaste tio åren fått skattetillägg av Skatteverket eller motsvarande
utländsk myndighet?
☐
Ja
☐
Nej
d) varit föremål för ett ingripande (exempelvis särskild avgift, sanktionsavgift,
föreläggande om att vidta åtgärder, anmärkning, varning eller återkallelse av ett
tillstånd) av en tillsynsmyndighet i Sverige eller utomlands?
☐
Ja
☐
Nej
e) under de senaste tio åren i Sverige eller utomlands fått avslag på en ansökan,
blivit utesluten eller på annat sätt begränsats vad gäller rätten att utföra
verksamhet eller yrke som kräver tillstånd, registrering eller liknande?
☐
Ja
☐
Nej
f) under de senaste tio åren lämplighetsprövats av en utländsk behörig
myndighet?
☐
Ja
☐
Nej
Om svaret på fråga 3.3 f) är Ja – bifoga en kopia av den utländska myndighetens
beslut.
3.7 Om du svarat Ja på någon av frågorna under 3.1–3.3 ovan, redogör
för omständigheterna:
4 Intressekonflikter
4.1 Uppge om din position i det företag som ledningsprövningen avser
samt dina övriga engagemang kan ge upphov till eventuella
intressekonflikter och redogör för hur dessa ska hanteras.
Redogör särskilt för om det kan uppstå intressekonflikter som påverkar kundernas
intressen negativt.
5 Övriga upplysningar
Lämna eventuella övriga upplysningar till Finansinspektionen nedan.
Klicka här för att ange text.
FFFS 2018:10
36
Checklista – dokument som ska bifogas ledningsprövning av
ledningspersoner
Följande dokument ska
bifogas
Finns bifogad
Om ej bifogad, ange skäl
Om du inte är folkbokförd
i Sverige: en vidimerad
kopia av identitets-
handling enligt avsnitt 1.4
Meritförteckning, som
anges i avsnitt 2.1