FFFS 2019:9
Föreskrifter om ändring i Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2017:2) om värdepappersrörelse
Finansinspektionens författningssamling
Utgivare: Finansinspektionen, Sverige, www.fi.se
ISSN 1102-7460
1
Föreskrifter
om ändring i Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2017:2)
om värdepappersrörelse;
beslutade den 18 juni 2019.
Finansinspektionen föreskriver med stöd av 6 kap. 1 § 4, 9, 28, 31 och 32 förord-
ningen (2007:572) om värdepappersmarknaden i fråga om Finansinspektionens
föreskrifter (FFFS 2017:2) om värdepappersrörelse
dels att det ska införas ett nytt kapitel, 2 a kap., av följande lydelse,
dels att 3 kap. 7 §, 6 kap. 21 § och 7 kap. 7 § ska ha följande lydelse.
2 a kap. Ansökan om tillstånd för sidoverksamhet
1 § Ett värdepappersbolag ska ange i sin ansökan att det söker tillstånd för
sidoverksamhet enligt 2 kap. 3 § lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden.
Ansökan ska vara undertecknad av en behörig företrädare för bolaget.
2 § Ett värdepappersbolag ska till ansökan bifoga
1. ett styrelseprotokoll som visar att styrelsen har godkänt ansökan,
2. ett registreringsbevis för bolaget från Bolagsverket, eller motsvarande,
3. en bolagsordning där det tydligt framgår vilken eller vilka sidoverksamheter som
bolaget ska driva,
4. relevanta finansiella uppgifter som är upprättade i enlighet med artikel 5 i
kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/1943 av den 14 juli 2016 om
komplettering av Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/65/EU med avseende
på tekniska tillsynsstandarder om information och krav för auktorisation av
värdepappersföretag,
5. en verksamhetsplan och andra relevanta uppgifter om bolagets organisation som
är upprättade i enlighet med artikel 6 i förordning (EU) nr 2017/1943,
6. en redogörelse för vilka särskilda skäl som finns för att bolaget ska få tillstånd för
sidoverksamhet, och på vilket sätt en sådan verksamhet kan komma att underlätta
bolagets värdepappersrörelse.
Ägarförhållanden
3 § Ett värdepappersbolag ska i sin ansökan lämna en förteckning över bolagets
direkta och indirekta ägare.
FFFS 2019:9
Utkom från trycket
den 25 juni 2019
FFFS 2019:9
2
Ledningsförteckning
4 § Ett värdepappersbolag ska i sin ansökan lämna uppgifter om vilka ledamöter
och eventuella suppleanter som ingår i bolagets styrelse. Bolaget ska även ange vilka
personer som är styrelsens ordförande, verkställande direktör och verkställande
direktörens eventuella ställföreträdare.
3 kap.
7 § Ett värdepappersinstitut ska se till att en sådan funktion för riskhantering som
avses i artikel 23 i den delegerade förordningen till Mifid 2,
1. identifierar, mäter och korrekt rapporterar alla betydande risker, och
2. aktivt deltar i arbetet med värdepappersinstitutets riskstrategi och i alla betydande
riskhanteringsbeslut, samt lämnar fullständiga synpunkter på alla slags risker som
gäller för institutet.
6 kap.
21 § Ett värdepappersinstitut ska utse en ansvarig person inom institutet som har
tillräcklig kunskap, kompetens och befogenhet för att kunna ta särskilt ansvar för
frågor som avser institutets skyldighet att skydda en kunds finansiella instrument och
medel.
7 kap.
7 § Det som anges i det följande ska anses som sådana mindre icke-monetära
förmåner som anges i 9 kap. 22 § andra stycket lagen (2007:528) om värdepap-
persmarknaden:
1. Uppgifter eller dokumentation om ett finansiellt instrument eller en investerings-
tjänst, som är av allmän karaktär eller anpassad efter en kunds omständigheter.
2. Skriftligt material som har framställts av en tredjepart som har beställts och
betalats av ett företag som är emittent eller potentiell emittent för att marknadsföra
en nyemission från institutet i fråga, eller där tredjeparten genom kontrakt är knuten
till och betald av emittenten för att ta fram sådant material på löpande basis. En
förutsättning är att denna förbindelse tydligt redovisas i materialet, och att det
samtidigt görs tillgängligt för alla värdepappersinstitut som så önskar, eller för
allmänheten.
3. Deltagande i konferenser, seminarier och andra informationsevenemang som
gäller fördelarna med och egenskaperna hos ett visst finansiellt instrument eller en
viss investeringstjänst.
4. Representation som uppgår till ett rimligt värde.
5. Kostnadsfria provabonnemang på investeringsanalys, under förutsättning att
– värdepappersinstitutet har träffat avtal med leverantören om under vilken tid en
investeringsanalys ska tas emot och denna tid inte överskrider tre månader,
FFFS 2019:9
3
– parterna har avtalat om omfattningen av de tjänster som leverantören ska lämna
innan investeringsanalys tas emot,
– värdepappersinstitutet som tar emot investeringsanalysen inte lämnar några
monetära eller icke-monetära ersättningar eller förmåner till leverantören, till något
företag som har ett kvalificerat innehav i leverantören, eller något företag som
leverantören har ett kvalificerat innehav i,
– ett nytt avtal om provabonnemang inte ingås med samma leverantör inom ett år
från och med att ett tidigare avtal om provabonnemang har upphört, och
– värdepappersinstitutets kunder inte betalar för den investeringsanalys som
institutet tar emot under provabonnemanget.
Mindre icke-monetära förmåner ska vara rimliga och proportionella och av sådan
omfattning att de sannolikt inte kommer att påverka institutets beteende på ett sätt
som är till skada för kundens intressen.
Mindre icke-monetära förmåner ska redovisas innan investeringsrådgivning på
oberoende grund eller portföljförvaltning erbjuds till kunden. Mindre icke-monetära
förmåner får beskrivas på ett allmänt sätt.
_______________
Dessa föreskrifter träder i kraft den 2 juli 2019.
ERIK THEDÉEN
Claudia Bäckström