FFFS 2020:11
Föreskrifter om ändring i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2019:21) om tjänstepensionsföretag
Finansinspektionens författningssamling
Utgivare: Finansinspektionen, Sverige, www.fi.se
ISSN 1102-7460
1
Föreskrifter
om ändring i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna
råd (FFFS 2019:21) om tjänstepensionsföretag;
beslutade den 15 september 2020.
Finansinspektionen föreskriver1med stöd av 5 kap. 2 och 7 §§ förordningen
(2019:809) om tjänstepensionsföretag i fråga om Finansinspektionens föreskrifter
och allmänna råd (FFFS 2019:21) om tjänstepensionsföretag
dels att nuvarande 8 kap. 75 § ska betecknas 8 kap. 71 §,
dels att 1 kap. 1 §, 8 kap. 65 § och 9 kap. 1 § ska ha följande lydelse,
dels att det ska införas ett nytt kapitel, 12 kap., en ny paragraf, 1 kap. 4 §, och närmast
före 1 kap. 4 § en ny rubrik av följande lydelse,
Finansinspektionen lämnar även följande allmänna råd.
1 kap.
1 § Dessa föreskrifter innehåller bestämmelser om tjänstepensionsverksamhet som
drivs av tjänstepensionsföretag. Föreskrifterna kompletterar lagen (2019:742) om
tjänstepensionsföretag.
Det som sägs om tjänstepensionsföretag i 4 § andra och tredje styckena, samt i 3 kap.
dessa föreskrifter, gäller även utländska tjänstepensionsinstitut som avses i 1 kap.
5 § 3 lagen (1998:293) om utländska försäkringsgivares och tjänstepensionsinstituts
verksamhet i Sverige.
Försäkringsdistribution
4 § Det följer av 1 kap. 16 § lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag att lagen
(2018:1219) om försäkringsdistribution gäller för tjänstepensionsföretag.
För ett tjänstepensionsföretags verksamhet enligt lagen om försäkringsdistribution
tillämpas även
1. 1 kap., 3 kap. 1, 2 och 5 §§, 4–6 kap., 8 kap., 10 kap., 11 kap. 1–4 och 14–20 §§,
12 kap. samt 15 kap. 1 och 5 §§ Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2018:10)
om försäkringsdistribution, och
2. kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/2358 av den 21 september 2017
om komplettering av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/97 vad
gäller produkttillsyns- och styrningskrav för försäkringsföretag och försäkrings-
distributörer.
1 Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/2341 av den 14 december 2016 om
verksamhet i och tillsyn över tjänstepensionsinstitut, i den ursprungliga lydelsen.
FFFS 2020:11
Utkom från trycket
den 21 september 2020
FFFS 2020:11
2
Om ett tjänstepensionsföretag ger rådgivning till en enskild arbetstagare om försäk-
ringsbaserade investeringsprodukter eller sådana pensionsförsäkringar som avses i
7 kap. 1 § lagen om försäkringsdistribution tillämpas dessutom 13 kap. 6 § och
14 kap. Finansinspektionens föreskrifter om försäkringsdistribution.
För kollektivavtalsgrundade tjänstepensionsförsäkringar som följer en överens-
kommelse mellan en arbetsgivarorganisation och en central arbetstagarorganisation
tillämpas inte bestämmelserna i 11 och 12 kap. Finansinspektionens föreskrifter om
försäkringsdistribution eller kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/2358.
Vid tillämpning av bestämmelserna som avses i andra och tredje styckena ska det
som sägs om försäkringsföretag avse tjänstepensionsföretag.
8 kap.
65 § I de bedömningar som ett tjänstepensionsföretag ska göra enligt 9 kap.
20 § andra stycket lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag, ska företaget beakta
a) riskhanteringssystemets effektivitet,
b) riskerna för försäkrade och andra ersättningsberättigade vad gäller utbetalningen
av deras pensionsförmåner, inklusive en beskrivning av effektiviteten i eventuella
korrigerande åtgärder och, i tillämpliga fall, med beaktande av indexerings-
mekanismer,
c) mekanismerna för att skydda pensionsförmåner, i tillämpliga fall, inklusive
– garantier,
– överenskommelser eller andra typer av finansiellt stöd från arbetsgivaren,
– försäkring eller återförsäkring från ett företag som omfattas av Solvens 2-
direktivet,
– täckning genom ett pensionsgarantisystem till förmån för tjänstepensionsföretaget
eller de försäkrade och andra ersättningsberättigade, och
d) miljörisker, sociala risker och företagsstyrningsrisker hänförliga till investerings-
portföljen och dess förvaltning, om sådana risker beaktas i företagets investerings-
beslut.
Allmänna råd
Styrelsen bör delta aktivt i den egna risk- och solvensbedömningen genom att
styra processen och ifrågasätta slutsatserna. Styrelsen bör också fastställa
resultatet av den egna risk- och solvensbedömningen.
9 kap.
1 § Ett företag ska i samband med att det ansöker om tillstånd enligt 2 kap.
4 eller 5 § lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag, skriftligen lämna de upp-
gifter som framgår av bilaga 2 a och bilaga 2 b. Uppgifterna som framgår av bilaga
2 a ska lämnas för de personer som avses i 2 kap. 4 § första stycket 4 lagen om
tjänstepensionsföretag.
Ett tjänstepensionsföretag ska, i samband med en sådan anmälan som avses i 9 kap.
3 § andra stycket lagen om tjänstepensionsföretag, skriftligen lämna de uppgifter
som framgår av bilaga 2 a, och i tillämpliga fall bilaga 2 b.
FFFS 2020:11
3
12 kap. Grupper
Gruppsolvens
1 § Bestämmelser om gruppbaserad kapitalbas och gruppbaserat kapitalkrav finns i
16 kap.14–22 §§ lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag.
Av lagen framgår vilket tjänstepensionsföretag i gruppen som ska beräkna den
gruppbaserade kapitalbasen och det gruppbaserade kapitalkravet och säkerställa att
det inom gruppen finns en gruppbaserad kapitalbas som alltid uppgår till minst den
som anges i lagen.
2 § När bestämmelserna i detta kapitel hänvisar till ett sådant tjänstepensionsföretag
som avses i 16 kap. 2 § 1 eller 2 lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag, eller
till ett sådant moderföretag som avses i 16 kap. 2 § 3 samma lag, avses det företag
som är i toppen av en grupp som omfattas av fullständig grupptillsyn enligt lagen.
Beräkning inför rapportering
3 § Ett tjänstepensionsföretag ska varje kvartal göra en sådan beräkning av grupp-
baserad kapitalbas och gruppbaserat kapitalkrav som företaget ska rapportera resul-
tatet av till Finansinspektionen enligt 16 kap. 18 § lagen (2019:742) om tjänste-
pensionsföretag.
Sammanläggnings- och avräkningsmetoden
4 § Ett tjänstepensionsföretag som ska beräkna en gruppbaserad kapitalbas och ett
gruppbaserat kapitalkrav ska lägga samman kapitalbaser för företag i gruppen enligt
5 § och kapitalkrav för företag i gruppen enligt 6 §.
När kapitalbaserna för företagen i gruppen har lagts samman ska justeringar göras
enligt 13–19 §§ för att få fram den gruppbaserade kapitalbasen.
Det följer av 16 kap. 16 § lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag att ett an-
knutet företag ska beaktas proportionellt efter innehavet i företaget, om det inte finns
särskilda skäl att beakta innehavet till en annan andel.
5 § För företaget i toppen av gruppen ingår hela kapitalbasen i sammanläggningen
som avses i 4 §. Om företaget är ett
1. tjänstepensionsföretag ska kapitalbasen vara beräknad i enlighet med lagen
(2019:742) om tjänstepensionsföretag och dessa föreskrifter,
2. moderföretag som avses i 16 kap. 2 § 3 a lagen om tjänstepensionsföretag ska
kapitalbasen vara beräknad enligt tillämpliga sektorsregler för moderföretaget som
enskilt företag, eller
3. moderföretag som avses i 16 kap. 2 § 3 b eller c lagen om tjänstepensionsföretag
ska kapitalbasen vara beräknad enligt 16 kap. 22 § samma lag med beaktande av det
som anges i 7 §.
För ett anknutet företag ingår den proportionella andelen av företagets kapitalbas.
För ett tjänstepensionsföretag ska kapitalbasen vara beräknad i enlighet med lagen
om tjänstepensionsföretag och dessa föreskrifter. För ett annat anknutet företag ska
den vara beräknad i enlighet med 8–11 §§.
FFFS 2020:11
4
6 § För företaget i toppen av gruppen ingår hela kapitalkravet i sammanläggningen
som avses i 4 §. Om företaget är ett
1. tjänstepensionsföretag ska kapitalkravet vara det riskkänsliga kapitalkravet beräk-
nat enligt lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag och dessa föreskrifter,
2. moderföretag som avses i 16 kap. 2 § 3 a lagen om tjänstepensionsföretag ska
kapitalkravet vara beräknat enligt tillämpliga sektorsregler för moderföretaget som
enskilt företag, eller
3. moderföretag som avses i 16 kap. 2 § 3 b eller c lagen om tjänstepensionsföretag
ska kapitalkravet vara beräknat enligt 16 kap. 22 § samma lag.
För ett anknutet företag ingår den proportionella andelen av företagets kapitalkrav.
För ett tjänstepensionsföretag ska kapitalkravet vara det riskkänsliga kapitalkravet
beräknat i enlighet med lagen om tjänstepensionsföretag och dessa föreskrifter. För
ett annat anknutet företag ska kapitalkravet vara beräknat i enlighet med 8–11 §§.
Moderföretag i toppen av en grupp
7 § När ett sådant moderföretag som avses i 16 kap. 2 § 3 b eller c lagen (2019:742)
om tjänstepensionsföretag ska hanteras som ett tjänstepensionsföretag enligt
16 kap. 22 § samma lag – och moderföretaget har kapitalbasposter som skulle ha
krävt Finansinspektionens godkännande enligt 7 kap. 3 § samma lag om posterna
hade funnits i ett enskilt tjänstepensionsföretag – krävs ett godkännande av
Finansinspektionen för att sådana poster ska få ingå vid beräkning av gruppbaserad
kapitalbas.
För att en kapitalbaspost enligt 6 kap. 2 § i ett moderföretag som avses i första stycket
ska få medräknas, ska förutsättningarna i 6 kap. 8–24 §§ vara uppfyllda. Vid
tillämpningen av 6 kap. 12 och 21 §§ och 24 § andra stycket ska begränsningarna
avse moderföretagets kapitalbas.
Anknutna utländska tjänstepensionsinstitut
8 § Vid en sammanläggning som avses i 4 §, ska kapitalbasen och kapitalkravet för
ett anknutet utländskt tjänstepensionsinstitut ingå med den kapitalbas och det
kapitalkrav som har beräknats enligt tillämpliga sektorsregler för det enskilda
institutet.
Anknutna försäkringsföretag och försäkringsgivare
9 § Vid en sammanläggning som avses i 4 § ska kapitalbasen och solvenskapital-
kravet för ett anknutet försäkringsföretag eller en anknuten EES-försäkringsgivare
ingå med den kapitalbas och det solvenskapitalkrav som har beräknats enligt
tillämpliga sektorsregler.
Vid beräkning av gruppbaserad kapitalbas och gruppbaserat solvenskapitalkrav som
avser en anknuten försäkringsgivare från tredjeland, ska denna beaktas som ett
anknutet försäkringsföretag. Om det tredjeland där försäkringsgivaren har sitt
huvudkontor har krav på solvensordning, solvenskapitalkrav och kapitalbasposter,
som Finansinspektionen enligt 19 kap. 30 § försäkringsrörelselagen (2010:2043)
har bedömt vara likvärdiga med kraven i den lagen – eller om Europeiska
kommissionen har antagit bestämmelser om likvärdighet i enlighet med artikel 227
FFFS 2020:11
5
i Solvens 2-direktivet – ska hänsyn i stället tas till de kapitalbasposter och det
solvenskapitalkrav som har fastställts av det tredjelandet.
Allmänna råd
Om de anknutna företagen bildar en grupp som omfattas av sektorsregler, bör
kapitalbasen och kapitalkravet som har fastställts för gruppen enligt sektors-
reglerna användas vid sammanläggningen.
Mellanliggande holdingföretag
10 § Vid en sammanläggning som avses i 4 §, i en grupp där det finns ett ägar-
intresse i ett anknutet tjänstepensionsföretag genom ett företag som skulle vara ett
försäkringsholdingföretag om tjänstepensionsföretaget var ett försäkringsföretag,
eller genom ett blandat finansiellt holdingföretag, ska det mellanliggande holding-
företaget hanteras som ett tjänstepensionsföretag. Det ska göras på samma sätt som
anges för ett moderföretag i 7 §.
Anknutna kreditinstitut, värdepappersföretag och finansiella institut
11 § Vid en sammanläggning som avses i 4 § ska kapitalbasen och kapitalkravet för
ett anknutet kreditinstitut, värdepappersföretag eller finansiellt institut ingå med den
kapitalbas och det kapitalkrav som har beräknats enligt tillämpliga sektorsregler.
Efter medgivande från Finansinspektionen får avdrag i stället göras för innehav i ett
kreditinstitut, värdepappersföretag eller finansiellt institut vid beräkning av grupp-
baserad kapitalbas.
Allmänna råd
Om de anknutna företagen bildar en grupp som omfattas av sektorsregler, bör
kapitalbasen och kapitalkravet som har fastställts för gruppen enligt sektors-
reglerna användas vid sammanläggningen.
Proportionellt beaktande av andelar
12 § När ett anknutet företag ska beaktas proportionellt efter innehavet i företaget,
ska andelen i det anknutna företaget motsvara direkta eller indirekta andelar av det
tecknade bolagskapitalet som innehas i det anknutna företaget.
Om det finns ett kapitalunderskott i ett dotterföretag utgör det särskilda skäl att
i stället för vad som anges i första stycket beakta hela kapitalunderskottet. Om det
tjänstepensionsföretag som avses i 1 § andra stycket kan visa att moderföretagets
ansvar är strikt begränsat till den ägda kapitalandelen, får tjänstepensionsföretaget
efter medgivande från Finansinspektionen beakta kapitalunderskottet till vad som
motsvarar denna andel.
Dubbelräkning av poster i kapitalbasen
13 § Det följer av 16 kap. 17 § lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag att vid
beräkning av den gruppbaserade kapitalbasen ska avdrag göras så att inte dubbel-
räkning sker av poster som ingår i kapitalbasen för flera företag i gruppen.
FFFS 2020:11
6
Avdrag ska göras för följande poster, om de inte redan har dragits av på grund av
andra tillämpliga bestämmelser om beräkningen:
1. värdet av de tillgångar i ett sådant tjänstepensionsföretag som avses i 16 kap. 2 §
1 eller 2 lagen om tjänstepensionsföretag som motsvarar kapitalbasposter i dess
anknutna företag,
2. värdet av de tillgångar i ett företag som är anknutet till ett sådant tjänstepensions-
företag som avses i 16 kap. 2 § 1 eller 2 lagen om tjänstepensionsföretag som mot-
svarar kapitalbasposter i ett sådant tjänstepensionsföretag, och
3. värdet av de tillgångar i ett företag som är anknutet till ett sådant tjänstepensions-
företag som avses i 16 kap. 2 § 1 eller 2 lagen om tjänstepensionsföretag som mot-
svarar kapitalbasposter i något annat företag som är anknutet till samma tjänste-
pensionsföretag.
Det som anges i andra stycket om ett sådant tjänstepensionsföretag som avses i
16 kap. 2 § 1 eller 2 lagen om tjänstepensionsföretag, ska också gälla för ett sådant
moderföretag som avses i 16 kap. 2 § 3 lagen om tjänstepensionsföretag.
14 § Följande poster får ingå vid beräkning av gruppbaserad kapitalbas om de enligt
tillämpliga sektorsregler får användas för att täcka det riskkänsliga kapitalkravet,
kapitalkravet för ett utländskt tjänstepensionsinstitut eller solvenskapitalkravet för
det berörda enskilda anknutna företaget:
1. en konsolideringsfond i ett anknutet tjänstepensionsföretag, eller motsvarande
fond i ett anknutet utländskt tjänstepensionsinstitut,
2. sådana ackumulerade vinster som avses i 7 kap. 10 § försäkringsrörelselagen
(2010:2043) i ett anknutet försäkringsföretag eller motsvarande vinster i en anknuten
EES-försäkringsgivare eller försäkringsgivare från tredjeland, och
3. tecknat men ännu ej inbetalt aktiekapital i ett anknutet tjänstepensionsföretag eller
försäkringsföretag, eller motsvarande poster i ett anknutet utländskt tjänstepensions-
institut, en anknuten EES-försäkringsgivare eller försäkringsgivare från tredjeland.
Följande poster ska dock undantas helt vid beräkning av gruppbaserad kapitalbas:
a) tecknat men ännu ej inbetalt aktiekapital som medför en möjlig förpliktelse för ett
sådant tjänstepensionsföretag som avses i 16 kap. 2 § 1 eller 2 lagen (2019:742) om
tjänstepensionsföretag,
b) tecknat men ännu ej inbetalt aktiekapital i ett sådant tjänstepensionsföretag som
avses i 16 kap. 2 § 1 eller 2 lagen om tjänstepensionsföretag, som medför en möjlig
förpliktelse för ett tjänstepensionsföretag, ett utländskt tjänstepensionsinstitut, ett
försäkringsföretag, en EES-försäkringsgivare eller en försäkringsgivare från tredje-
land som är anknuten till tjänstepensionsföretaget som avses i 16 kap. 2 § 1 eller 2
lagen om tjänstepensionsföretag, och
c) tecknat men ännu ej inbetalt aktiekapital eller motsvarande poster enligt annan
nationell lagstiftning i ett tjänstepensionsföretag, ett utländskt tjänstepensions-
institut, ett försäkringsföretag, en EES-försäkringsgivare eller en försäkringsgivare
från tredjeland som medför en möjlig förpliktelse för ett annat tjänstepensions-
företag, ett utländskt tjänstepensionsinstitut, ett försäkringsföretag, en EES-försäk-
ringsgivare eller en försäkringsgivare från tredjeland, om båda dessa är anknutna till
FFFS 2020:11
7
samma tjänstepensionsföretag, som är ett sådant tjänstepensionsföretag som avses i
16 kap. 2 § 1 eller 2 lagen om tjänstepensionsföretag.
15 § Om en kapitalbaspost i ett anknutet tjänstepensionsföretag, ett utländskt
tjänstepensionsinstitut, ett försäkringsföretag, en EES-försäkringsgivare, en försäk-
ringsgivare från tredjeland eller ett holdingföretag som avses i 10 § – enligt en
bedömning av Finansinspektionen eller en utländsk tillsynsmyndighet – inte i
praktiken kan göras tillgänglig för övriga företag i gruppen, får posten ingå i beräk-
ningen av gruppbaserad kapitalbas. Detta gäller om posten enligt tillämpliga sektors-
regler
får användas för att täcka det riskkänsliga kapitalkravet, kapitalkravet i ett
utländskt tjänstepensionsinstitut eller solvenskapitalkravet för det berörda enskilda
anknutna företaget.
En kapitalbaspost anses i praktiken inte kunna göras tillgänglig för övriga företag
inom gruppen om
1. den är föremål för krav enligt lagar eller andra författningar som begränsar möjlig-
heten för den att klara alla typer av förluster var de än uppkommer i gruppen,
2. den är föremål för krav enligt lagar eller andra författningar som begränsar möjlig-
heterna att överföra tillgångar till ett annat företag i gruppen, eller
3. det inte skulle vara möjligt att göra posten tillgänglig för övriga företag i gruppen
inom nio månader.
16 § Följande kapitalbasposter ska i praktiken inte anses kunna göras tillgängliga
för övriga företag i gruppen, om inte ett sådant tjänstepensionsföretag som avses i
1 § andra stycket kan visa att särskilda förutsättningar gäller för gruppen som gör
posten tillgänglig:
1. preferensaktier, efterställda medlemskonton och efterställda skulder,
2. ett belopp som är lika med värdet av uppskjutna skattefordringar netto, där
beloppet för uppskjuten skattefordran ska minskas med summan av tillhörande
uppskjutna skatteskulder, under förutsättning att de uppskjutna skattefordringarna
och tillhörande uppskjutna skatteskulderna båda är kopplade till skattelagstiftningen
i det land där det berörda företaget har sitt huvudkontor och skattemyndigheten i det
landet tillåter sådan avräkning, och
3. tilläggskapital.
Kapitalbasposter i separata fonder i försäkringsföretag, eller EES-försäkringsgivare,
ska i praktiken aldrig anses kunna göras tillgängliga för övriga företag i gruppen.
17 § De poster som avses i 14–16 §§ får vid beräkning av gruppbaserad kapitalbas
sammanlagt inte överstiga det riskkänsliga kapitalkravet, kapitalkravet i ett utländskt
tjänstepensionsinstitut eller solvenskapitalkravet för det berörda enskilda anknutna
företaget.
Eliminering av internt skapat kapital
18 § Enligt 16 kap. 17 § andra stycket lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag
ska avdrag göras för värden som har skapats internt inom gruppen och som härrör
från ömsesidig finansiering, när den gruppbaserade kapitalbasen beräknas.
FFFS 2020:11
8
Ett sådant internt skapat kapital som avses i första stycket ska anses förekomma vid
ömsesidig finansiering mellan ett sådant tjänstepensionsföretag som avses i 16 kap.
2 § 1 eller 2 lagen om tjänstepensionsföretag och
1. ett företag som är anknutet till tjänstepensionsföretaget,
2. ett moderföretag till tjänstepensionsföretaget, ett företag som har ägarintresse i
tjänstepensionsföretaget eller ett företag som har gemensam ledning eller i huvudsak
gemensam ledning med tjänstepensionsföretaget, eller
3. andra företag som är anknutna till företag som anges i 2.
Avdrag ska också göras för kapitalbasposter som härrör från ömsesidig finansiering
mellan ett tjänstepensionsföretag, ett utländskt tjänstepensionsinstitut, ett försäk-
ringsföretag, en EES-försäkringsgivare eller en försäkringsgivare från tredjeland
som är anknuten till ett sådant tjänstepensionsföretag som avses i 16 kap. 2 § 1 eller
2 lagen om tjänstepensionsföretag och ett annat anknutet företag till samma tjänste-
pensionsföretag.
Bestämmelserna i andra och tredje styckena ska också gälla för ett sådant moder-
företag som avses i 16 kap. 2 § 3 lagen om tjänstepensionsföretag, på samma sätt
som för ett sådant tjänstepensionsföretag som avses i 16 kap. 2 § 1 eller 2 lagen om
tjänstepensionsföretag.
19 § En sådan ömsesidig finansiering som avses i 18 § ska åtminstone anses före-
komma när ett tjänstepensionsföretag, ett utländskt tjänstepensionsinstitut, ett för-
säkringsföretag, en EES-försäkringsgivare, en försäkringsgivare från tredjeland eller
något av dess anknutna företag har aktier i, eller ger lån till, ett annat företag som
direkt eller indirekt har kapitalbasposter som kan täcka det förstnämnda företagets
1. riskkänsliga kapitalkrav,
2. kapitalkrav när det gäller ett utländskt tjänstepensionsinstitut, eller
3. solvenskapitalkrav.
Avdrag när tillgång till nödvändig information saknas
20 § Vid beräkning av gruppbaserad kapitalbas och gruppbaserat kapitalkrav ska –
efter beslut av Finansinspektionen – det bokförda värde som avser ett anknutet ut-
ländskt tjänstepensionsinstitut, en EES-försäkringsgivare eller en försäkringsgivare
från tredjeland, dras av från de poster som får ingå i den gruppbaserade kapitalbasen
i de fall Finansinspektionen saknar tillgång till nödvändig information.
I sådana fall får inte heller någon orealiserad vinst som har samband med det an-
knutna företaget beaktas när den gruppbaserade solvensen beräknas.
Företagsstyrning inom gruppen
Företagsstyrningssystem
21 § Det följer av 16 kap. 29 § lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag att
bestämmelserna i 9 kap. samma lag ska gälla i tillämpliga delar på gruppnivå, och
FFFS 2020:11
9
att ett tjänstepensionsföretag som enligt 16 kap. 2 § lagen om tjänstepensionsföre-
tag omfattas av fullständig grupptillsyn ansvarar för att kraven på företagsstyrning
följs på gruppnivå.
Allmänna råd
Tjänstepensionsföretaget bör säkerställa att det kan styra, övervaka och följa
upp hur systemen för riskhantering och internkontroll fungerar i varje företag
inom gruppen.
Styrelsen i tjänstepensionsföretaget bör ha tillräcklig kunskap om
– gruppens organisation,
– affärsmodellen i respektive företag inom gruppen,
– kopplingarna och sambanden mellan alla företag inom gruppen, samt
– de risker som följer av gruppens struktur.
Styrelsen i tjänstepensionsföretaget bör samverka med styrelserna i de företag
inom gruppen som påverkar gruppens riskprofil väsentligt. En sådan samver-
kan bör omfatta att styrelsen begär in information från dessa företag inom
gruppen och vid behov ifrågasätter beslut i frågor som kan påverka gruppen.
Styrdokument
22 § Bestämmelser om styrdokument finns i 9 kap. 4 § lagen (2019:742) om tjänste-
pensionsföretag.
Allmänna råd
Ett tjänstepensionsföretag som ansvarar för att kraven på företagsstyrning
följs på gruppnivå bör säkerställa att
1. alla företag inom gruppen tillämpar styrdokumenten på ett enhetligt sätt,
och
2. företagets styrdokument innehåller en beskrivning av hur företaget ska få
en samlad bild av gruppens företagsstyrning.
System för riskhantering
23 § Bestämmelser om system för riskhantering finns i 9 kap. 14 § lagen (2019:742)
om tjänstepensionsföretag.
Allmänna råd
Ett tjänstepensionsföretag som ansvarar för att kraven på företagsstyrning
följs på gruppnivå bör säkerställa att systemet för riskhantering omfattar risker
i det enskilda företaget inom gruppen och risker för gruppen. Tjänstepensions-
företaget bör särskilt beakta
1. ryktesrisk,
2. risker hänförliga till riskkoncentrationer och transaktioner inom gruppen,
inklusive smittorisk,
FFFS 2020:11
10
3. beroenden mellan risker som uppstår på grund av att verksamhet drivs i
olika företag och i olika rättssystem,
4. risker hänförliga till att företag inom gruppen driver verksamhet i tredje-
land, och
5. risker hänförliga till att företag inom gruppen driver såväl reglerad som icke
reglerad verksamhet.
Egen risk- och solvensbedömning
24 § Bestämmelser om egen risk- och solvensbedömning i en grupp finns i 16 kap.
31 § lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag.
Allmänna råd
Ett tjänstepensionsföretag som ansvarar för att kraven på företagsstyrning
följs på gruppnivå bör utforma den egna risk- och solvensbedömningen på
gruppnivå så att den reflekterar gruppens struktur och riskprofil. Den egna
risk- och solvensbedömningen bör omfatta de väsentliga risker som upp-
kommer från alla företag inom gruppen.
När det gäller att dokumentera bedömningen av gruppens totala solvensbehov
bör tjänstepensionsföretaget beskriva hur det har beaktat
1. de kapitalkällor som finns tillgängliga inom gruppen och, i tillämpliga fall,
behov av ytterligare kapital,
2. kapitalets tillgänglighet, överförbarhet och förlusttäckningsförmåga, och
3. i tillämpliga fall, planerade överföringar av kapital inom gruppen som på-
verkar företag inom gruppen väsentligt och konsekvenserna av sådana över-
föringar.
När det gäller att dokumentera bedömningen av efterlevnaden av bestämmel-
serna om det gruppbaserade kapitalkravet, bör tjänstepensionsföretaget besk-
riva hur det har beaktat
1. kvaliteten på kapitalbasmedlen inom gruppen och, i tillämpliga fall, behov
av att förstärka kapitalbasen,
2. kapitalbasposternas tillgänglighet, överförbarhet och förlusttäckningsför-
måga, och
3. i tillämpliga fall, planerade överföringar av kapitalbasmedel inom gruppen
som påverkar företag inom gruppen väsentligt och konsekvenserna av sådana
överföringar.
25 § Det följer av 16 kap. 31 § andra stycket lagen (2019:742) om tjänstepensions-
företag att om Finansinspektionen har beslutat att ett tjänstepensionsföretag får göra
en egen risk- och solvensbedömning på gruppnivå, och på nivån för ett dotterföretag
inom gruppen, ska en enda handling omfatta samtliga bedömningar.
FFFS 2020:11
11
Allmänna råd
Handlingen bör innehålla en förteckning över vilka tjänstepensionsföretag
som omfattas av den och skälen för att låta en enda handling omfatta samtliga
bedömningar. Handlingen bör också innehålla en beskrivning av hur kraven
på företagsstyrning är uppfyllda för varje företag. Det bör särskilt framgå hur
styrelserna i företagen deltar i och fastställer resultaten av den egna risk- och
solvensbedömningen.
Uppdragsavtal
26 § Bestämmelser om uppdragsavtal finns i 9 kap.23–26 §§ lagen (2019:742) om
tjänstepensionsföretag.
Allmänna råd
Ett tjänstepensionsföretag som ansvarar för att kraven på företagsstyrning
följs på gruppnivå bör vidta vissa åtgärder om ett företag inom en grupp ingår
ett uppdragsavtal, som är av väsentlig betydelse för gruppens verksamhet, med
ett annat företag inom gruppen. Det ansvariga tjänstepensionsföretaget bör då
1. dokumentera vilka verksamheter eller funktioner som hör till respektive
företag, och
2. säkerställa att utförandet av de verksamheter eller funktioner som omfattas
av sådana uppdragsavtal inte påverkas negativt.
_______________
Dessa föreskrifter och allmänna råd träder i kraft den 1 oktober 2020.
ERIK THEDÉEN
Anneli Sihlstedt