FFFS 2020:11

Föreskrifter om ändring i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2019:21) om tjänstepensionsföretag

Finansinspektionens författningssamling

Utgivare: Finansinspektionen, Sverige, www.fi.se

ISSN 1102-7460

1

Föreskrifter

om ändring i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna

råd (FFFS 2019:21) om tjänstepensionsföretag;

beslutade den 15 september 2020.

Finansinspektionen föreskriver1med stöd av 5 kap. 2 och 7 §§ förordningen

(2019:809) om tjänstepensionsföretag i fråga om Finansinspektionens föreskrifter

och allmänna råd (FFFS 2019:21) om tjänstepensionsföretag

dels att nuvarande 8 kap. 75 § ska betecknas 8 kap. 71 §,

dels att 1 kap. 1 §, 8 kap. 65 § och 9 kap. 1 § ska ha följande lydelse,

dels att det ska införas ett nytt kapitel, 12 kap., en ny paragraf, 1 kap. 4 §, och närmast

före 1 kap. 4 § en ny rubrik av följande lydelse,

Finansinspektionen lämnar även följande allmänna råd.

1 kap.

1 § Dessa föreskrifter innehåller bestämmelser om tjänstepensionsverksamhet som

drivs av tjänstepensionsföretag. Föreskrifterna kompletterar lagen (2019:742) om

tjänstepensionsföretag.

Det som sägs om tjänstepensionsföretag i 4 § andra och tredje styckena, samt i 3 kap.

dessa föreskrifter, gäller även utländska tjänstepensionsinstitut som avses i 1 kap.

5 § 3 lagen (1998:293) om utländska försäkringsgivares och tjänstepensionsinstituts

verksamhet i Sverige.

Försäkringsdistribution

4 § Det följer av 1 kap. 16 § lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag att lagen

(2018:1219) om försäkringsdistribution gäller för tjänstepensionsföretag.

För ett tjänstepensionsföretags verksamhet enligt lagen om försäkringsdistribution

tillämpas även

1. 1 kap., 3 kap. 1, 2 och 5 §§, 4–6 kap., 8 kap., 10 kap., 11 kap. 1–4 och 14–20 §§,

12 kap. samt 15 kap. 1 och 5 §§ Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2018:10)

om försäkringsdistribution, och

2. kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/2358 av den 21 september 2017

om komplettering av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/97 vad

gäller produkttillsyns- och styrningskrav för försäkringsföretag och försäkrings-

distributörer.

1 Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/2341 av den 14 december 2016 om

verksamhet i och tillsyn över tjänstepensionsinstitut, i den ursprungliga lydelsen.

FFFS 2020:11

Utkom från trycket

den 21 september 2020

FFFS 2020:11

2

Om ett tjänstepensionsföretag ger rådgivning till en enskild arbetstagare om försäk-

ringsbaserade investeringsprodukter eller sådana pensionsförsäkringar som avses i

7 kap. 1 § lagen om försäkringsdistribution tillämpas dessutom 13 kap. 6 § och

14 kap. Finansinspektionens föreskrifter om försäkringsdistribution.

För kollektivavtalsgrundade tjänstepensionsförsäkringar som följer en överens-

kommelse mellan en arbetsgivarorganisation och en central arbetstagarorganisation

tillämpas inte bestämmelserna i 11 och 12 kap. Finansinspektionens föreskrifter om

försäkringsdistribution eller kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/2358.

Vid tillämpning av bestämmelserna som avses i andra och tredje styckena ska det

som sägs om försäkringsföretag avse tjänstepensionsföretag.

8 kap.

65 § I de bedömningar som ett tjänstepensionsföretag ska göra enligt 9 kap.

20 § andra stycket lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag, ska företaget beakta

a) riskhanteringssystemets effektivitet,

b) riskerna för försäkrade och andra ersättningsberättigade vad gäller utbetalningen

av deras pensionsförmåner, inklusive en beskrivning av effektiviteten i eventuella

korrigerande åtgärder och, i tillämpliga fall, med beaktande av indexerings-

mekanismer,

c) mekanismerna för att skydda pensionsförmåner, i tillämpliga fall, inklusive

– garantier,

– överenskommelser eller andra typer av finansiellt stöd från arbetsgivaren,

– försäkring eller återförsäkring från ett företag som omfattas av Solvens 2-

direktivet,

– täckning genom ett pensionsgarantisystem till förmån för tjänstepensionsföretaget

eller de försäkrade och andra ersättningsberättigade, och

d) miljörisker, sociala risker och företagsstyrningsrisker hänförliga till investerings-

portföljen och dess förvaltning, om sådana risker beaktas i företagets investerings-

beslut.

Allmänna råd

Styrelsen bör delta aktivt i den egna risk- och solvensbedömningen genom att

styra processen och ifrågasätta slutsatserna. Styrelsen bör också fastställa

resultatet av den egna risk- och solvensbedömningen.

9 kap.

1 § Ett företag ska i samband med att det ansöker om tillstånd enligt 2 kap.

4 eller 5 § lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag, skriftligen lämna de upp-

gifter som framgår av bilaga 2 a och bilaga 2 b. Uppgifterna som framgår av bilaga

2 a ska lämnas för de personer som avses i 2 kap. 4 § första stycket 4 lagen om

tjänstepensionsföretag.

Ett tjänstepensionsföretag ska, i samband med en sådan anmälan som avses i 9 kap.

3 § andra stycket lagen om tjänstepensionsföretag, skriftligen lämna de uppgifter

som framgår av bilaga 2 a, och i tillämpliga fall bilaga 2 b.

FFFS 2020:11

3

12 kap. Grupper

Gruppsolvens

1 § Bestämmelser om gruppbaserad kapitalbas och gruppbaserat kapitalkrav finns i

16 kap.1422 §§ lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag.

Av lagen framgår vilket tjänstepensionsföretag i gruppen som ska beräkna den

gruppbaserade kapitalbasen och det gruppbaserade kapitalkravet och säkerställa att

det inom gruppen finns en gruppbaserad kapitalbas som alltid uppgår till minst den

som anges i lagen.

2 § När bestämmelserna i detta kapitel hänvisar till ett sådant tjänstepensionsföretag

som avses i 16 kap. 2 § 1 eller 2 lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag, eller

till ett sådant moderföretag som avses i 16 kap. 2 § 3 samma lag, avses det företag

som är i toppen av en grupp som omfattas av fullständig grupptillsyn enligt lagen.

Beräkning inför rapportering

3 § Ett tjänstepensionsföretag ska varje kvartal göra en sådan beräkning av grupp-

baserad kapitalbas och gruppbaserat kapitalkrav som företaget ska rapportera resul-

tatet av till Finansinspektionen enligt 16 kap. 18 § lagen (2019:742) om tjänste-

pensionsföretag.

Sammanläggnings- och avräkningsmetoden

4 § Ett tjänstepensionsföretag som ska beräkna en gruppbaserad kapitalbas och ett

gruppbaserat kapitalkrav ska lägga samman kapitalbaser för företag i gruppen enligt

5 § och kapitalkrav för företag i gruppen enligt 6 §.

När kapitalbaserna för företagen i gruppen har lagts samman ska justeringar göras

enligt 13–19 §§ för att få fram den gruppbaserade kapitalbasen.

Det följer av 16 kap. 16 § lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag att ett an-

knutet företag ska beaktas proportionellt efter innehavet i företaget, om det inte finns

särskilda skäl att beakta innehavet till en annan andel.

5 § För företaget i toppen av gruppen ingår hela kapitalbasen i sammanläggningen

som avses i 4 §. Om företaget är ett

1. tjänstepensionsföretag ska kapitalbasen vara beräknad i enlighet med lagen

(2019:742) om tjänstepensionsföretag och dessa föreskrifter,

2. moderföretag som avses i 16 kap. 2 § 3 a lagen om tjänstepensionsföretag ska

kapitalbasen vara beräknad enligt tillämpliga sektorsregler för moderföretaget som

enskilt företag, eller

3. moderföretag som avses i 16 kap. 2 § 3 b eller c lagen om tjänstepensionsföretag

ska kapitalbasen vara beräknad enligt 16 kap. 22 § samma lag med beaktande av det

som anges i 7 §.

För ett anknutet företag ingår den proportionella andelen av företagets kapitalbas.

För ett tjänstepensionsföretag ska kapitalbasen vara beräknad i enlighet med lagen

om tjänstepensionsföretag och dessa föreskrifter. För ett annat anknutet företag ska

den vara beräknad i enlighet med 8–11 §§.

FFFS 2020:11

4

6 § För företaget i toppen av gruppen ingår hela kapitalkravet i sammanläggningen

som avses i 4 §. Om företaget är ett

1. tjänstepensionsföretag ska kapitalkravet vara det riskkänsliga kapitalkravet beräk-

nat enligt lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag och dessa föreskrifter,

2. moderföretag som avses i 16 kap. 2 § 3 a lagen om tjänstepensionsföretag ska

kapitalkravet vara beräknat enligt tillämpliga sektorsregler för moderföretaget som

enskilt företag, eller

3. moderföretag som avses i 16 kap. 2 § 3 b eller c lagen om tjänstepensionsföretag

ska kapitalkravet vara beräknat enligt 16 kap. 22 § samma lag.

För ett anknutet företag ingår den proportionella andelen av företagets kapitalkrav.

För ett tjänstepensionsföretag ska kapitalkravet vara det riskkänsliga kapitalkravet

beräknat i enlighet med lagen om tjänstepensionsföretag och dessa föreskrifter. För

ett annat anknutet företag ska kapitalkravet vara beräknat i enlighet med 8–11 §§.

Moderföretag i toppen av en grupp

7 § När ett sådant moderföretag som avses i 16 kap. 2 § 3 b eller c lagen (2019:742)

om tjänstepensionsföretag ska hanteras som ett tjänstepensionsföretag enligt

16 kap. 22 § samma lag – och moderföretaget har kapitalbasposter som skulle ha

krävt Finansinspektionens godkännande enligt 7 kap. 3 § samma lag om posterna

hade funnits i ett enskilt tjänstepensionsföretag – krävs ett godkännande av

Finansinspektionen för att sådana poster ska få ingå vid beräkning av gruppbaserad

kapitalbas.

För att en kapitalbaspost enligt 6 kap. 2 § i ett moderföretag som avses i första stycket

ska få medräknas, ska förutsättningarna i 6 kap. 8–24 §§ vara uppfyllda. Vid

tillämpningen av 6 kap. 12 och 21 §§ och 24 § andra stycket ska begränsningarna

avse moderföretagets kapitalbas.

Anknutna utländska tjänstepensionsinstitut

8 § Vid en sammanläggning som avses i 4 §, ska kapitalbasen och kapitalkravet för

ett anknutet utländskt tjänstepensionsinstitut ingå med den kapitalbas och det

kapitalkrav som har beräknats enligt tillämpliga sektorsregler för det enskilda

institutet.

Anknutna försäkringsföretag och försäkringsgivare

9 § Vid en sammanläggning som avses i 4 § ska kapitalbasen och solvenskapital-

kravet för ett anknutet försäkringsföretag eller en anknuten EES-försäkringsgivare

ingå med den kapitalbas och det solvenskapitalkrav som har beräknats enligt

tillämpliga sektorsregler.

Vid beräkning av gruppbaserad kapitalbas och gruppbaserat solvenskapitalkrav som

avser en anknuten försäkringsgivare från tredjeland, ska denna beaktas som ett

anknutet försäkringsföretag. Om det tredjeland där försäkringsgivaren har sitt

huvudkontor har krav på solvensordning, solvenskapitalkrav och kapitalbasposter,

som Finansinspektionen enligt 19 kap. 30 § försäkringsrörelselagen (2010:2043)

har bedömt vara likvärdiga med kraven i den lagen – eller om Europeiska

kommissionen har antagit bestämmelser om likvärdighet i enlighet med artikel 227

FFFS 2020:11

5

i Solvens 2-direktivet – ska hänsyn i stället tas till de kapitalbasposter och det

solvenskapitalkrav som har fastställts av det tredjelandet.

Allmänna råd

Om de anknutna företagen bildar en grupp som omfattas av sektorsregler, bör

kapitalbasen och kapitalkravet som har fastställts för gruppen enligt sektors-

reglerna användas vid sammanläggningen.

Mellanliggande holdingföretag

10 § Vid en sammanläggning som avses i 4 §, i en grupp där det finns ett ägar-

intresse i ett anknutet tjänstepensionsföretag genom ett företag som skulle vara ett

försäkringsholdingföretag om tjänstepensionsföretaget var ett försäkringsföretag,

eller genom ett blandat finansiellt holdingföretag, ska det mellanliggande holding-

företaget hanteras som ett tjänstepensionsföretag. Det ska göras på samma sätt som

anges för ett moderföretag i 7 §.

Anknutna kreditinstitut, värdepappersföretag och finansiella institut

11 § Vid en sammanläggning som avses i 4 § ska kapitalbasen och kapitalkravet för

ett anknutet kreditinstitut, värdepappersföretag eller finansiellt institut ingå med den

kapitalbas och det kapitalkrav som har beräknats enligt tillämpliga sektorsregler.

Efter medgivande från Finansinspektionen får avdrag i stället göras för innehav i ett

kreditinstitut, värdepappersföretag eller finansiellt institut vid beräkning av grupp-

baserad kapitalbas.

Allmänna råd

Om de anknutna företagen bildar en grupp som omfattas av sektorsregler, bör

kapitalbasen och kapitalkravet som har fastställts för gruppen enligt sektors-

reglerna användas vid sammanläggningen.

Proportionellt beaktande av andelar

12 § När ett anknutet företag ska beaktas proportionellt efter innehavet i företaget,

ska andelen i det anknutna företaget motsvara direkta eller indirekta andelar av det

tecknade bolagskapitalet som innehas i det anknutna företaget.

Om det finns ett kapitalunderskott i ett dotterföretag utgör det särskilda skäl att

i stället för vad som anges i första stycket beakta hela kapitalunderskottet. Om det

tjänstepensionsföretag som avses i 1 § andra stycket kan visa att moderföretagets

ansvar är strikt begränsat till den ägda kapitalandelen, får tjänstepensionsföretaget

efter medgivande från Finansinspektionen beakta kapitalunderskottet till vad som

motsvarar denna andel.

Dubbelräkning av poster i kapitalbasen

13 § Det följer av 16 kap. 17 § lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag att vid

beräkning av den gruppbaserade kapitalbasen ska avdrag göras så att inte dubbel-

räkning sker av poster som ingår i kapitalbasen för flera företag i gruppen.

FFFS 2020:11

6

Avdrag ska göras för följande poster, om de inte redan har dragits av på grund av

andra tillämpliga bestämmelser om beräkningen:

1. värdet av de tillgångar i ett sådant tjänstepensionsföretag som avses i 16 kap. 2 §

1 eller 2 lagen om tjänstepensionsföretag som motsvarar kapitalbasposter i dess

anknutna företag,

2. värdet av de tillgångar i ett företag som är anknutet till ett sådant tjänstepensions-

företag som avses i 16 kap. 2 § 1 eller 2 lagen om tjänstepensionsföretag som mot-

svarar kapitalbasposter i ett sådant tjänstepensionsföretag, och

3. värdet av de tillgångar i ett företag som är anknutet till ett sådant tjänstepensions-

företag som avses i 16 kap. 2 § 1 eller 2 lagen om tjänstepensionsföretag som mot-

svarar kapitalbasposter i något annat företag som är anknutet till samma tjänste-

pensionsföretag.

Det som anges i andra stycket om ett sådant tjänstepensionsföretag som avses i

16 kap. 2 § 1 eller 2 lagen om tjänstepensionsföretag, ska också gälla för ett sådant

moderföretag som avses i 16 kap. 2 § 3 lagen om tjänstepensionsföretag.

14 § Följande poster får ingå vid beräkning av gruppbaserad kapitalbas om de enligt

tillämpliga sektorsregler får användas för att täcka det riskkänsliga kapitalkravet,

kapitalkravet för ett utländskt tjänstepensionsinstitut eller solvenskapitalkravet för

det berörda enskilda anknutna företaget:

1. en konsolideringsfond i ett anknutet tjänstepensionsföretag, eller motsvarande

fond i ett anknutet utländskt tjänstepensionsinstitut,

2. sådana ackumulerade vinster som avses i 7 kap. 10 § försäkringsrörelselagen

(2010:2043) i ett anknutet försäkringsföretag eller motsvarande vinster i en anknuten

EES-försäkringsgivare eller försäkringsgivare från tredjeland, och

3. tecknat men ännu ej inbetalt aktiekapital i ett anknutet tjänstepensionsföretag eller

försäkringsföretag, eller motsvarande poster i ett anknutet utländskt tjänstepensions-

institut, en anknuten EES-försäkringsgivare eller försäkringsgivare från tredjeland.

Följande poster ska dock undantas helt vid beräkning av gruppbaserad kapitalbas:

a) tecknat men ännu ej inbetalt aktiekapital som medför en möjlig förpliktelse för ett

sådant tjänstepensionsföretag som avses i 16 kap. 2 § 1 eller 2 lagen (2019:742) om

tjänstepensionsföretag,

b) tecknat men ännu ej inbetalt aktiekapital i ett sådant tjänstepensionsföretag som

avses i 16 kap. 2 § 1 eller 2 lagen om tjänstepensionsföretag, som medför en möjlig

förpliktelse för ett tjänstepensionsföretag, ett utländskt tjänstepensionsinstitut, ett

försäkringsföretag, en EES-försäkringsgivare eller en försäkringsgivare från tredje-

land som är anknuten till tjänstepensionsföretaget som avses i 16 kap. 2 § 1 eller 2

lagen om tjänstepensionsföretag, och

c) tecknat men ännu ej inbetalt aktiekapital eller motsvarande poster enligt annan

nationell lagstiftning i ett tjänstepensionsföretag, ett utländskt tjänstepensions-

institut, ett försäkringsföretag, en EES-försäkringsgivare eller en försäkringsgivare

från tredjeland som medför en möjlig förpliktelse för ett annat tjänstepensions-

företag, ett utländskt tjänstepensionsinstitut, ett försäkringsföretag, en EES-försäk-

ringsgivare eller en försäkringsgivare från tredjeland, om båda dessa är anknutna till

FFFS 2020:11

7

samma tjänstepensionsföretag, som är ett sådant tjänstepensionsföretag som avses i

16 kap. 2 § 1 eller 2 lagen om tjänstepensionsföretag.

15 § Om en kapitalbaspost i ett anknutet tjänstepensionsföretag, ett utländskt

tjänstepensionsinstitut, ett försäkringsföretag, en EES-försäkringsgivare, en försäk-

ringsgivare från tredjeland eller ett holdingföretag som avses i 10 § – enligt en

bedömning av Finansinspektionen eller en utländsk tillsynsmyndighet – inte i

praktiken kan göras tillgänglig för övriga företag i gruppen, får posten ingå i beräk-

ningen av gruppbaserad kapitalbas. Detta gäller om posten enligt tillämpliga sektors-

regler

får användas för att täcka det riskkänsliga kapitalkravet, kapitalkravet i ett

utländskt tjänstepensionsinstitut eller solvenskapitalkravet för det berörda enskilda

anknutna företaget.

En kapitalbaspost anses i praktiken inte kunna göras tillgänglig för övriga företag

inom gruppen om

1. den är föremål för krav enligt lagar eller andra författningar som begränsar möjlig-

heten för den att klara alla typer av förluster var de än uppkommer i gruppen,

2. den är föremål för krav enligt lagar eller andra författningar som begränsar möjlig-

heterna att överföra tillgångar till ett annat företag i gruppen, eller

3. det inte skulle vara möjligt att göra posten tillgänglig för övriga företag i gruppen

inom nio månader.

16 § Följande kapitalbasposter ska i praktiken inte anses kunna göras tillgängliga

för övriga företag i gruppen, om inte ett sådant tjänstepensionsföretag som avses i

1 § andra stycket kan visa att särskilda förutsättningar gäller för gruppen som gör

posten tillgänglig:

1. preferensaktier, efterställda medlemskonton och efterställda skulder,

2. ett belopp som är lika med värdet av uppskjutna skattefordringar netto, där

beloppet för uppskjuten skattefordran ska minskas med summan av tillhörande

uppskjutna skatteskulder, under förutsättning att de uppskjutna skattefordringarna

och tillhörande uppskjutna skatteskulderna båda är kopplade till skattelagstiftningen

i det land där det berörda företaget har sitt huvudkontor och skattemyndigheten i det

landet tillåter sådan avräkning, och

3. tilläggskapital.

Kapitalbasposter i separata fonder i försäkringsföretag, eller EES-försäkringsgivare,

ska i praktiken aldrig anses kunna göras tillgängliga för övriga företag i gruppen.

17 § De poster som avses i 14–16 §§ får vid beräkning av gruppbaserad kapitalbas

sammanlagt inte överstiga det riskkänsliga kapitalkravet, kapitalkravet i ett utländskt

tjänstepensionsinstitut eller solvenskapitalkravet för det berörda enskilda anknutna

företaget.

Eliminering av internt skapat kapital

18 § Enligt 16 kap. 17 § andra stycket lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag

ska avdrag göras för värden som har skapats internt inom gruppen och som härrör

från ömsesidig finansiering, när den gruppbaserade kapitalbasen beräknas.

FFFS 2020:11

8

Ett sådant internt skapat kapital som avses i första stycket ska anses förekomma vid

ömsesidig finansiering mellan ett sådant tjänstepensionsföretag som avses i 16 kap.

2 § 1 eller 2 lagen om tjänstepensionsföretag och

1. ett företag som är anknutet till tjänstepensionsföretaget,

2. ett moderföretag till tjänstepensionsföretaget, ett företag som har ägarintresse i

tjänstepensionsföretaget eller ett företag som har gemensam ledning eller i huvudsak

gemensam ledning med tjänstepensionsföretaget, eller

3. andra företag som är anknutna till företag som anges i 2.

Avdrag ska också göras för kapitalbasposter som härrör från ömsesidig finansiering

mellan ett tjänstepensionsföretag, ett utländskt tjänstepensionsinstitut, ett försäk-

ringsföretag, en EES-försäkringsgivare eller en försäkringsgivare från tredjeland

som är anknuten till ett sådant tjänstepensionsföretag som avses i 16 kap. 2 § 1 eller

2 lagen om tjänstepensionsföretag och ett annat anknutet företag till samma tjänste-

pensionsföretag.

Bestämmelserna i andra och tredje styckena ska också gälla för ett sådant moder-

företag som avses i 16 kap. 2 § 3 lagen om tjänstepensionsföretag, på samma sätt

som för ett sådant tjänstepensionsföretag som avses i 16 kap. 2 § 1 eller 2 lagen om

tjänstepensionsföretag.

19 § En sådan ömsesidig finansiering som avses i 18 § ska åtminstone anses före-

komma när ett tjänstepensionsföretag, ett utländskt tjänstepensionsinstitut, ett för-

säkringsföretag, en EES-försäkringsgivare, en försäkringsgivare från tredjeland eller

något av dess anknutna företag har aktier i, eller ger lån till, ett annat företag som

direkt eller indirekt har kapitalbasposter som kan täcka det förstnämnda företagets

1. riskkänsliga kapitalkrav,

2. kapitalkrav när det gäller ett utländskt tjänstepensionsinstitut, eller

3. solvenskapitalkrav.

Avdrag när tillgång till nödvändig information saknas

20 § Vid beräkning av gruppbaserad kapitalbas och gruppbaserat kapitalkrav ska –

efter beslut av Finansinspektionen – det bokförda värde som avser ett anknutet ut-

ländskt tjänstepensionsinstitut, en EES-försäkringsgivare eller en försäkringsgivare

från tredjeland, dras av från de poster som får ingå i den gruppbaserade kapitalbasen

i de fall Finansinspektionen saknar tillgång till nödvändig information.

I sådana fall får inte heller någon orealiserad vinst som har samband med det an-

knutna företaget beaktas när den gruppbaserade solvensen beräknas.

Företagsstyrning inom gruppen

Företagsstyrningssystem

21 § Det följer av 16 kap. 29 § lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag att

bestämmelserna i 9 kap. samma lag ska gälla i tillämpliga delar på gruppnivå, och

FFFS 2020:11

9

att ett tjänstepensionsföretag som enligt 16 kap. 2 § lagen om tjänstepensionsföre-

tag omfattas av fullständig grupptillsyn ansvarar för att kraven på företagsstyrning

följs på gruppnivå.

Allmänna råd

Tjänstepensionsföretaget bör säkerställa att det kan styra, övervaka och följa

upp hur systemen för riskhantering och internkontroll fungerar i varje företag

inom gruppen.

Styrelsen i tjänstepensionsföretaget bör ha tillräcklig kunskap om

– gruppens organisation,

– affärsmodellen i respektive företag inom gruppen,

– kopplingarna och sambanden mellan alla företag inom gruppen, samt

– de risker som följer av gruppens struktur.

Styrelsen i tjänstepensionsföretaget bör samverka med styrelserna i de företag

inom gruppen som påverkar gruppens riskprofil väsentligt. En sådan samver-

kan bör omfatta att styrelsen begär in information från dessa företag inom

gruppen och vid behov ifrågasätter beslut i frågor som kan påverka gruppen.

Styrdokument

22 § Bestämmelser om styrdokument finns i 9 kap. 4 § lagen (2019:742) om tjänste-

pensionsföretag.

Allmänna råd

Ett tjänstepensionsföretag som ansvarar för att kraven på företagsstyrning

följs på gruppnivå bör säkerställa att

1. alla företag inom gruppen tillämpar styrdokumenten på ett enhetligt sätt,

och

2. företagets styrdokument innehåller en beskrivning av hur företaget ska få

en samlad bild av gruppens företagsstyrning.

System för riskhantering

23 § Bestämmelser om system för riskhantering finns i 9 kap. 14 § lagen (2019:742)

om tjänstepensionsföretag.

Allmänna råd

Ett tjänstepensionsföretag som ansvarar för att kraven på företagsstyrning

följs på gruppnivå bör säkerställa att systemet för riskhantering omfattar risker

i det enskilda företaget inom gruppen och risker för gruppen. Tjänstepensions-

företaget bör särskilt beakta

1. ryktesrisk,

2. risker hänförliga till riskkoncentrationer och transaktioner inom gruppen,

inklusive smittorisk,

FFFS 2020:11

10

3. beroenden mellan risker som uppstår på grund av att verksamhet drivs i

olika företag och i olika rättssystem,

4. risker hänförliga till att företag inom gruppen driver verksamhet i tredje-

land, och

5. risker hänförliga till att företag inom gruppen driver såväl reglerad som icke

reglerad verksamhet.

Egen risk- och solvensbedömning

24 § Bestämmelser om egen risk- och solvensbedömning i en grupp finns i 16 kap.

31 § lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag.

Allmänna råd

Ett tjänstepensionsföretag som ansvarar för att kraven på företagsstyrning

följs på gruppnivå bör utforma den egna risk- och solvensbedömningen på

gruppnivå så att den reflekterar gruppens struktur och riskprofil. Den egna

risk- och solvensbedömningen bör omfatta de väsentliga risker som upp-

kommer från alla företag inom gruppen.

När det gäller att dokumentera bedömningen av gruppens totala solvensbehov

bör tjänstepensionsföretaget beskriva hur det har beaktat

1. de kapitalkällor som finns tillgängliga inom gruppen och, i tillämpliga fall,

behov av ytterligare kapital,

2. kapitalets tillgänglighet, överförbarhet och förlusttäckningsförmåga, och

3. i tillämpliga fall, planerade överföringar av kapital inom gruppen som på-

verkar företag inom gruppen väsentligt och konsekvenserna av sådana över-

föringar.

När det gäller att dokumentera bedömningen av efterlevnaden av bestämmel-

serna om det gruppbaserade kapitalkravet, bör tjänstepensionsföretaget besk-

riva hur det har beaktat

1. kvaliteten på kapitalbasmedlen inom gruppen och, i tillämpliga fall, behov

av att förstärka kapitalbasen,

2. kapitalbasposternas tillgänglighet, överförbarhet och förlusttäckningsför-

måga, och

3. i tillämpliga fall, planerade överföringar av kapitalbasmedel inom gruppen

som påverkar företag inom gruppen väsentligt och konsekvenserna av sådana

överföringar.

25 § Det följer av 16 kap. 31 § andra stycket lagen (2019:742) om tjänstepensions-

företag att om Finansinspektionen har beslutat att ett tjänstepensionsföretag får göra

en egen risk- och solvensbedömning på gruppnivå, och på nivån för ett dotterföretag

inom gruppen, ska en enda handling omfatta samtliga bedömningar.

FFFS 2020:11

11

Allmänna råd

Handlingen bör innehålla en förteckning över vilka tjänstepensionsföretag

som omfattas av den och skälen för att låta en enda handling omfatta samtliga

bedömningar. Handlingen bör också innehålla en beskrivning av hur kraven

på företagsstyrning är uppfyllda för varje företag. Det bör särskilt framgå hur

styrelserna i företagen deltar i och fastställer resultaten av den egna risk- och

solvensbedömningen.

Uppdragsavtal

26 § Bestämmelser om uppdragsavtal finns i 9 kap.2326 §§ lagen (2019:742) om

tjänstepensionsföretag.

Allmänna råd

Ett tjänstepensionsföretag som ansvarar för att kraven på företagsstyrning

följs på gruppnivå bör vidta vissa åtgärder om ett företag inom en grupp ingår

ett uppdragsavtal, som är av väsentlig betydelse för gruppens verksamhet, med

ett annat företag inom gruppen. Det ansvariga tjänstepensionsföretaget bör då

1. dokumentera vilka verksamheter eller funktioner som hör till respektive

företag, och

2. säkerställa att utförandet av de verksamheter eller funktioner som omfattas

av sådana uppdragsavtal inte påverkas negativt.

_______________

Dessa föreskrifter och allmänna råd träder i kraft den 1 oktober 2020.

ERIK THEDÉEN

Anneli Sihlstedt