FFFS 2021:27

Föreskrifter om ändring i Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2017:2) om värdepappersrörelse

Finansinspektionens författningssamling

Utgivare: Chefsjurist Eric Leijonram, Finansinspektionen, Sverige, www.fi.se

ISSN 1102-7460

1

Föreskrifter

om ändring i Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2017:2)

om värdepappersrörelse;

beslutade den 22 juni 2021.

Finansinspektionen föreskriver1 med stöd av 6 kap. 1 § 9 och 56 förordningen

(2007:572) om värdepappersmarknaden i fråga om Finansinspektionens föreskrifter

(FFFS 2017:2) om värdepappersrörelse

dels att rubriken närmast före 3 kap. 10 § ska utgå,

dels att 1 kap. 1–4 §§, 2 kap. 1 § och 3 kap. 1 och 5–13 §§ samt rubriken närmast

före 3 kap. 7 § ska ha följande lydelse,

dels att rubriken till 8 kap. ska lyda ”Dokumentation, information och administrativa

förfaranden”,

dels att det ska införas ett nytt kapitel, 3 a kap., sju nya paragrafer, 1 kap. 1 a och

1 b §§, 3 kap. 14–16 §§ och 8 kap. 5 och 6 §§ och närmast före 3 kap. 12 och 14 §§

och 8 kap. 5 § nya rubriker av följande lydelse.

1 kap.

1 § Dessa föreskrifter gäller för värdepappersinstitut om inget annat anges.

Svenska kreditinstitut ska tillämpa föreskrifterna på den del av verksamheten som

avser värdepappersrörelse, utom bestämmelserna i 3 och 3 a kap.

Ett värdepappersbolag enligt 8 kap. 1 c § första stycket lagen (2007:528) om

värdepappersmarknaden, ska

– i stället för bestämmelserna i 3 kap. 5 och 7–13 §§ dessa föreskrifter tillämpa

bestämmelserna i 2 kap. 14 § och 5 kap. 12–15 §§ Finansinspektionens föreskrifter

och allmänna råd (FFFS 2014:1) om styrning, riskhantering och kontroll i

kreditinstitut, och

– i stället för bestämmelserna i 3 a kap. dessa föreskrifter, tillämpa Finans-

inspektionens föreskrifter (FFFS 2011:1) om ersättningssystem i kreditinstitut.

1 a § Bestämmelserna i 3 kap. 5 §, 7 § 2 och 11–13 §§ och i 3 a kap. gäller inte för

ett litet och icke-sammanlänkat värdepappersbolag.

Det som anges i första stycket gäller inte för ett värdepappersbolag som enligt 8 kap.

1 a § tredje stycket eller 1 b § lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden ska

tillämpa de bestämmelser som anges i 1 a § första stycket samma kapitel.

Ett värdepappersbolag som avses i 8 kap. 1 b § lagen om värdepappersmarknaden

ska tillämpa bestämmelserna i 3 a kap. 6–12 §§ dessa föreskrifter på ersättning för

1 Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/2034 av den 27 november 2019 om

tillsyn av värdepappersföretag och om ändring av direktiven 2002/87/EG, 2009/65/EG,

2011/61/EU, 2013/36/EU, 2014/59/EU och 2014/65/EU, i den ursprungliga lydelsen.

FFFS 2021:27

Utkom från trycket

den 30 juni 2021

FFFS 2021:27

2

tillhandahållna tjänster eller för resultat under det räkenskapsår som följer efter det

räkenskapsår då värdepappersbolaget bedömde att det inte längre uppfyllde

kriterierna i artikel 12.1 i värdepappersbolagsförordningen.

1 b § Bestämmelserna i 3 och 3 a kap. ska, i enlighet med vad som anges i 3 a kap.

1 § lagen (2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och värdepappersbolag,

tillämpas på en värdepappersföretagskoncern.

2 § Svenska värdepappersbolag som inom EES bedriver gränsöverskridande verk-

samhet eller verksamhet genom utländsk filial ska för sin utländska verksamhet

tillämpa föreskrifterna utom 4 och 7 kap. samt 8 kap. 1, 3 och 4 §§.

Första stycket gäller inte för sådana företag som anges i 3 § andra stycket.

3 § Svenska kreditinstitut som har tillstånd att driva värdepappersrörelse genom

gränsöverskridande verksamhet eller filial inom EES, ska för sin utländska

verksamhet tillämpa föreskrifterna, utom 3, 3 a, 4 och 7 kap. samt 8 kap. 1, 3 och

4 §§.

Första stycket gäller också för värdepappersbolag enligt 8 kap. 1 c § första stycket

lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden.

4 § Utländska företag inom EES som i Sverige driver värdepappersrörelse genom

gränsöverskridande verksamhet eller filial, ska för sin svenska verksamhet tillämpa

föreskrifterna, utom 3, 3 a, 5 och 6 kap. samt 8 kap. 2 § och 9 kap.

2 kap.

1 § I dessa föreskrifter ska termer och uttryck ha samma betydelse som i 1 kap. 4–

5 §§ lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och kommissionens delegerade

förordning (EU) 2017/565 av den 25 april 2016 om komplettering av

Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/65/EU vad gäller organisatoriska krav

och villkor för verksamheten i värdepappersföretag och definitioner för tillämpning

av det direktivet (den delegerade förordningen till Mifid 2). Därutöver ska termer

och uttryck ha följande betydelse:

1. Diskretionär pensionsförmån: en pensionsförmån som ett företag på individuell

basis beviljar en anställd som en del av hans eller hennes rörliga ersättning. Detta

omfattar inte ackumulerade förmåner som den anställde tjänat in enligt villkoren i

företagets pensionssystem.

2. Ersättning: alla ersättningar och förmåner till en anställd, till exempel kontant lön

och andra kontanta ersättningar, ersättningar i form av aktier eller aktierelaterade

instrument, pensionsavsättningar, avgångsvederlag och bilförmåner.

3. Ersättningspolicy: Grunder och principer för hur ersättning ska fastställas,

tillämpas och följas upp.

4. Godkänd penningmarknadsfond: ett företag för kollektiva investeringar som

1. auktoriserats enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/65/EG av den

13 juli 2009 om samordning av lagar och andra författningar som avser företag för

kollektiva investeringar i överlåtbara värdepapper (fondföretag), eller

2. omfattas av tillsyn och, i förekommande fall, auktoriserats av en myndighet enligt

nationell lagstiftning i en medlemsstat, och uppfyller följande villkor:

FFFS 2021:27

3

a) Företagets primära investeringsmål ska vara att bevara nettovärdet på dess till-

gångar, antingen konstant till pari (exklusive avkastning) eller till värdet av

investerarens initiala kapital plus avkastning.

b) Företaget ska för att uppnå det primära investeringsmålet

– enbart investera i högkvalitativa penningmarknadsinstrument med en löptid eller

återstående löptid på högst 397 dagar, eller med regelbundna räntejusteringar som

överensstämmer med löptiden, och med en vägd genomsnittlig löptid på 60 dagar,

eller

– som en sidotjänst investera i insättningar hos kreditinstitut.

c) Företaget ska tillhandahålla likviditet genom avveckling samma dag eller dagen

efter.

Vid tillämpning av b ska ett penningmarknadsinstrument anses vara av hög kvalitet

om ett företag som, externt eller internt, förvaltar fonden gör en egen dokumenterad

bedömning av penningmarknadsinstrumentets kreditkvalitet som medför att det kan

anse att instrumentet är av hög kvalitet. Om instrumentet har värderats av ett eller

flera kreditvärderingsinstitut som är registrerade hos och övervakas av Europeiska

värdepappers- och marknadsmyndigheten, ska företaget i sin interna bedömning

bland annat ta hänsyn till dessa kreditvärderingar.

5. Kontrollfunktion: företagets funktion eller funktioner för riskkontroll, regel-

efterlevnad (compliance) och internrevision eller motsvarande.

6. Riskaptit: det som anges i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd

(FFFS 2014:1) om styrning, riskhantering och kontroll i kreditinstitut.

7. Riskpåverkande personal: anställda vars arbetsuppgifter har en väsentlig inverkan

på företagets riskprofil eller på riskprofilen för de tillgångar som det förvaltar,

inbegripet personer i ledande befattning, risktagare, personal som utövar kontroll-

funktioner och alla anställda vars totala ersättning åtminstone är i nivå med den

lägsta ersättningen för personer i ledande befattning eller risktagare samt andra

anställda som företaget har identifierat enligt tekniska standarder som antagits av

Europeiska kommissionen enligt artikel 30.4 i värdepappersbolagsdirektivet.

8. Riskstrategi: det som anges i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd

om styrning, riskhantering och kontroll i kreditinstitut.

9. Rörlig ersättning: ersättning som inte på förhand är fastställd till belopp eller

storlek. Som rörlig ersättning räknas inte provisionsbaserad lön som är utan koppling

till sådana framtida riskåtaganden som kan komma att ändra företagets resultat- eller

balansräkning.

10. Verkställande ledning: verkställande direktör, vice verkställande direktör och

andra personer i företagets ledningsgrupp eller liknande organ som är direkt

ansvariga inför styrelsen eller den verkställande direktören.

3 kap.

1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om ledningsprövning enligt 3 kap. 1 §

lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, organisatoriska krav enligt artikel

21–25 i den delegerade förordningen till Mifid 2 och riskhantering.

FFFS 2021:27

4

5 § Ett värdepappersbolag ska säkerställa att styrelsen, och i tillämpliga fall risk-

utskottet enligt 12 §, har tillgång till information om de risker som värdepappers-

bolaget är eller kan bli exponerat för.

6 § Ett värdepappersbolag enligt 8 kap. 1 c § första stycket lagen (2007:528) om

värdepappersmarknaden, ska säkerställa att ett riskutskott enligt 5 kap. 12 § Finans-

inspektionens föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2014:1) om styrning, risk-

hantering och kontroll i kreditinstitut, får regelbundna, åtminstone årliga, skriftliga

rapporter om de områden som omfattas av bestämmelser om riskhantering i den

delegerade förordningen till Mifid 2.

Styrelsen och riskutskottet ska fastställa arten, mängden, formatet och frekvensen på

den riskinformation som de ska få erhålla.

Riskhantering

7 § Ett värdepappersbolag ska i sin riskhantering enligt 8 kap. 4 och 8 §§ lagen

(2007:528) om värdepappersmarknaden särskilt beakta

1. väsentliga källor till och effekter av kundrisker och all väsentlig inverkan på

kapitalbasen,

2. väsentliga källor till och effekter av marknadsrisker och all väsentlig inverkan på

kapitalbasen,

3. andra väsentliga källor till och effekter av risker för värdepappersbolaget, framför

allt de som kan förbruka den tillgängliga kapitalbasen, och

4. likviditetsrisker över lämpliga tidsperioder, inklusive intradag, för att säkerställa

att värdepappersbolaget håller de likvida medlen på adekvat nivå, inbegripet när det

gäller att hantera väsentliga källor till risker enligt 1, 2 och 3.

8 § Ett värdepappersbolags riskhantering enligt 7 § ska stå i proportion till bolagets

komplexitet och riskprofil och till den risktolerans som styrelsen har fastställt. Den

ska även återspegla bolagets betydelse i varje medlemsstat där det bedriver verk-

samhet.

9 § När ett värdepappersbolag tillämpar 7 § 1 ska det överväga att ha en ansvars-

försäkring som ett ändamålsenligt verktyg inom ramen för riskhanteringen.

10 § När ett värdepappersbolag tillämpar 7 § 3 ska det se till att väsentliga källor till

risker för bolaget i relevanta fall omfattar väsentliga förändringar i det bokförda

värdet av tillgångar, inklusive eventuella fordringar på anknutna ombud, kunders

eller motparters fallissemang, positioner i finansiella instrument, utländska valutor

och råvaror samt förpliktelser mot förmånsbestämda pensionssystem.

11 § Ett värdepappersbolag som är utsatt för risker som inte har beaktats på lämpligt

sätt genom de kapitalbaskrav som har beräknats enligt artikel 11 i värdepappers-

bolagsförordningen, ska i sin riskhantering, utöver vad som anges i 7 §, ta veder-

börlig hänsyn till varje väsentlig inverkan som de riskerna har på kapitalbasen.

FFFS 2021:27

5

Riskutskott

12 § Ett värdepappersbolag som har tillgångar inom och utanför balansräkningen

till ett högre värde än i genomsnitt 100 miljoner euro under den fyraårsperiod som

föregår det aktuella räkenskapsåret, ska se till att styrelsen har ett riskutskott.

Riskutskottet ska bestå av styrelseledamöter som inte ingår i bolagets verkställande

ledning. Riskutskottets ledamöter ska ha lämpliga kunskaper och färdigheter samt

lämplig sakkunskap för att kunna förstå, hantera och övervaka bolagets riskstrategi

och riskaptit.

13 § Ett riskutskott enligt 12 § ska fungera som rådgivare åt styrelsen när det gäller

värdepappersbolagets nuvarande och framtida riskaptit och riskstrategi samt bistå

styrelsen när den övervakar den verkställande ledningens genomförande av strategin.

Styrelsen ska behålla det övergripande ansvaret för bolagets riskstrategier och

riktlinjer.

Funktion för riskhantering

14 § Ett värdepappersbolag enligt 8 kap. 1 c § första stycket lagen (2007:528) om

värdepappersmarknaden ska se till att en sådan funktion för riskhantering som avses

i artikel 23 i den delegerade förordningen till Mifid 2

1. identifierar, mäter och korrekt rapporterar alla betydande risker, och

2. aktivt deltar i arbetet med värdepappersbolagets riskstrategi och i alla betydande

riskhanteringsbeslut, samt lämnar fullständiga synpunkter på alla slags risker som

gäller för bolaget.

15 § Ett värdepappersbolag enligt 8 kap. 1 c § första stycket lagen (2007:528) om

värdepappersmarknaden ska se till att dess funktion för riskhantering har tillräcklig

auktoritet och ställning samt tillräckliga resurser.

16 § Ett värdepappersbolag enligt 8 kap. 1 c § första stycket lagen (2007:528) om

värdepappersmarknaden ska se till att den person som leder funktionen för risk-

hantering är en oberoende högre chef med särskilt ansvar för riskhanterings-

funktionen. Om värdepappersbolaget har en verksamhet vars art, omfattning och

komplexitet inte motiverar att det finns en speciellt utsedd person för detta ändamål,

kan en annan högre befattningshavare inom bolaget sköta uppdraget, förutsatt att det

inte medför intressekonflikter.

Den person som leder funktionen för riskhantering ska om det behövs kunna vända

sig direkt till styrelsen. Värdepappersbolaget får inte avsätta denna person utan att

styrelsen godkänner detta.

3 a kap. Ersättningssystem

1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om det ersättningssystem som avses i

8 kap. 4 c § lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och om hur företag ska

mäta, styra, rapportera och kontrollera de risker som ersättningssystemet kan

medföra.

Bestämmelserna i 7 och 8 §§, 10 § andra–fjärde styckena, 13 och 14 §§ gäller inte

för ett företag vars tillgångar inom och utanför balansräkningen i genomsnitt för de

fyra närmast föregående räkenskapsåren inte överstiger 100 miljoner euro.

FFFS 2021:27

6

Bestämmelserna i 7 och 8 §§ samt 10 § andra–fjärde styckena gäller inte i fråga om

ersättning till en person vars årliga rörliga ersättning inte överstiger vare sig 50 000

euro eller en fjärdedel av personens totala årliga ersättning.

Annan lagstiftning

2 § Bestämmelserna i detta kapitel påverkar inte ett företags skyldigheter enligt

tillämplig avtals- och arbetsrätt. Föreskrifterna har inte heller någon inverkan på de

rättigheter som arbetsmarknadens parter har vid kollektivavtalsförhandlingar.

Ersättningspolicy

3 § Ett värdepappersbolag ska ha en ersättningspolicy som omfattar alla anställda.

Ersättningspolicyn ska vara förenlig med och främja en sund och effektiv riskhan-

tering, och ska vara könsneutral.

4 § Ett värdepappersbolag ska, utöver det som sägs i 3 § andra stycket, iaktta

följande principer när det fastställer och tillämpar sin ersättningspolicy för risk-

påverkande personal:

1. Ersättningspolicyn ska vara tydligt dokumenterad och stå i proportion till

värdepappersbolaget, i fråga om såväl dess storlek och interna organisation som

verksamhetens omfattning och komplexitet.

2. Ersättningspolicyn ska överensstämma med värdepappersbolagets affärsstrategi

och mål, och även beakta långsiktiga effekter av fattade investeringsbeslut.

3. Ersättningspolicyn ska innehålla åtgärder för att undvika intressekonflikter,

uppmuntra till ansvarsfullt företagande och främja riskmedvetenhet och försiktigt

risktagande.

4. Värdepappersbolagets styrelse ska anta och regelbundet se över ersättnings-

policyn och ska ha ett övergripande ansvar för att övervaka dess genomförande.

5. Genomförandet av ersättningspolicyn ska åtminstone årligen vara föremål för en

central och oberoende intern granskning genom kontrollfunktioner.

6. Personal som utövar kontrollfunktioner ska vara oberoende i förhållande till de

affärsenheter de övervakar, ha lämpliga befogenheter och få ersättning i förhållande

till hur de uppnår de mål som är kopplade till dessa funktioner, oberoende av

resultatet inom de affärsområden de kontrollerar.

7. Ersättningen till högre befattningshavare som ansvarar för riskhantering och

efterlevnad av lagstiftning ska övervakas direkt av den ersättningskommitté som

avses i 13 § eller, om en sådan kommitté inte har inrättats, av styrelsen.

8. Ersättningspolicyn ska innehålla dels kriterier för fastställande av fast ersättning,

dels kriterier för fastställande av rörlig ersättning. Av ersättningspolicyn ska skill-

naden mellan dessa kriterier framgå tydligt. Den fasta ersättningen ska i första hand

återspegla relevant yrkeserfarenhet och organisatoriskt ansvar enligt vad som anges

i den anställdes arbetsbeskrivning som en del av anställningsavtalet. Den rörliga

ersättningen ska återspegla en hållbar och riskjusterad prestation samt eventuell

FFFS 2021:27

7

prestation utöver vad som krävs för att uppfylla kraven i den anställdes arbets-

beskrivning.

9. Den fasta delen av ersättningen ska representera en tillräckligt stor del i för-

hållande till den anställdes totala ersättning så att policyn dels kan genomföras fullt

ut i fråga om de rörliga delarna, dels att de rörliga ersättningsdelarna kan sättas till

noll. Värdepappersbolaget ska i sin ersättningspolicy fastställa lämpliga kvoter

mellan fasta och rörliga delar av den totala ersättningen, genom att beakta bolagets

affärsverksamhet och de risker som den är förenad med, samt den inverkan som den

riskpåverkande personalen har på bolagets riskprofil.

5 § Ett värdepappersbolag ska fastställa och tillämpa de principer som anges i 4 §

på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till bolagets storlek och interna organisation

samt till verksamhetens art, omfattning och komplexitet.

Rörlig ersättning

6 § Ett värdepappersbolag ska säkerställa att all rörlig ersättning som bolaget till-

delar och betalar till riskpåverkande personal uppfyller följande krav:

1. Om den rörliga ersättningen är prestationsbaserad ska det totala beloppet rörlig

ersättning baseras på en kombination av bedömningen av personens prestation, av

den berörda affärsenheten och av värdepappersbolagets övergripande resultat.

2. När den berörda personens prestation bedöms ska både finansiella och icke-

finansiella kriterier beaktas.

3. Den bedömning av prestation som avses i 1 ska baseras på en period som sträcker

sig över flera år och ta hänsyn till värdepappersbolagets affärscykel och affärsrisker.

4. Den rörliga ersättningen ska inte påverka värdepappersbolagets förmåga att säker-

ställa en sund kapitalbas.

5. Garanterad rörlig ersättning ska endast förekomma i samband med nyanställning,

endast under den nyanställdes första anställningsår och endast om värdepappers-

bolaget har en stark kapitalbas.

6. Betalningar i samband med att en anställning upphör ska stå i relation till den

anställdes prestationer under hela tidsperioden och inte premiera misslyckanden eller

försummelser.

7. Ersättningspaket som används i syfte att ersätta eller lösa in tidigare anställnings-

kontrakt ska stämma överens med värdepappersbolagets långsiktiga intressen.

8. Värdepappersbolagets bedömning av resultat som ligger till grund för beräkning

av rörlig ersättning ska ta hänsyn till alla typer av nuvarande och framtida risker. I

bedömningen ska bolaget även ta hänsyn till kostnaden för det kapital och den

likviditet som krävs i enlighet med värdepappersbolagsförordningen.

9. Vid fördelningen av rörlig ersättning inom värdepappersbolaget ska hänsyn tas till

alla typer av nuvarande och framtida risker.

FFFS 2021:27

8

Uppskjutande

7 § Ett värdepappersbolag ska säkerställa att minst 40 procent av den rörliga ersätt-

ningen till riskpåverkande personal skjuts upp över en period på tre till fem år innan

den betalas ut eller äganderätten övergår till den anställde. När värdepappersbolaget

beslutar om hur stor del av den rörliga ersättningen som ska skjutas upp, och hur

länge, ska det ta hänsyn till värdepappersbolagets affärscykel, verksamhetens art och

dess risker och den anställdes ansvar och arbetsuppgifter.

Värdepappersbolaget ska skjuta upp minst 60 procent av den rörliga ersättningen för

anställda som har rörliga ersättningsdelar på ett särskilt högt belopp.

När värdepappersbolaget tillämpar första och andra styckena får det betala ut

uppskjuten rörlig ersättning en gång om året jämnt fördelad över den tid som

ersättningen skjutits upp (pro rata). Den första utbetalningen får göras först ett år

efter det att den rörliga ersättningen beslutades.

Aktier och andra instrument

8 § Ett värdepappersbolag ska säkerställa att minst 50 procent av den rörliga ersätt-

ningen till riskpåverkande personal består av något av följande instrument:

a) Aktier.

b) Aktierelaterade instrument.

c) Primärkapitalinstrument, supplementärkapitalinstrument eller andra instrument

som fullt ut kan omvandlas till kärnprimärkapitalinstrument eller skrivas ned och

som på ett tillbörligt sätt återspeglar värdepappersbolagets kreditkvalitet på löpande

basis.

d) Icke-kontanta instrument som återspeglar sammansättningen i instrumenten i de

portföljer som förvaltas.

Värdepappersbolaget ska säkerställa att rörlig ersättning som lämnas i form av

instrument enligt första stycket omfattas av restriktioner som innebär att den

anställde inte får förfoga över instrumenten under minst ett år efter att äganderätten

till instrumenten övergått till den anställde. Detta gäller oavsett om den rörliga

ersättningen har skjutits upp eller inte.

Bortfall av ersättning

9 § Ett värdepappersbolag ska säkerställa att upp till 100 procent av den rörliga

ersättningen till riskpåverkande personal ska falla bort om värdepappersbolagets

finansiella resultat är svagt eller negativt.

Värdepappersbolaget ska även säkerställa att rörlig ersättning endast betalas ut eller

övergår till den anställde till den del det är försvarbart utifrån kriterier som värde-

pappersbolaget har fastställt i sin ersättningspolicy och som särskilt beaktar situa-

tioner där den anställde i fråga

a) deltog i eller var ansvarig för ett handlande som ledde till betydande förluster för

värdepappersbolaget, eller

b) inte längre anses uppfylla lämplighetskraven.

FFFS 2021:27

9

Diskretionära pensionsförmåner

10 § Ett värdepappersbolag ska säkerställa att diskretionära pensionsförmåner till

riskpåverkande personal överensstämmer med värdepappersbolagets affärsstrategi,

mål, värderingar och långsiktiga intressen.

Värdepappersbolaget ska överlåta eller betala ut diskretionära pensionsförmåner till

riskpåverkande personal i form av sådana instrument som anges i 8 § och ska då

uppfylla kraven som anges i tredje och fjärde styckena.

Värdepappersbolaget ska se till att diskretionära pensionsförmåner som överlåts till

en anställd i samband med att den anställde går i pension, omfattas av en tidsperiod

på minst fem år inom vilken den anställde inte får förfoga över instrumenten.

Om värdepappersbolaget överlåter diskretionära pensionsförmåner till en anställd

innan den anställde går i pension, på grund av att anställningen upphör, ska de

diskretionära pensionsförmånerna omfattas av uppskjutande i minst fem år.

Risksäkringsstrategier

11 § Vid tillämpning av 6–10 §§ ska ett värdepappersbolag säkerställa att risk-

påverkande personal inte använder personliga risksäkringsstrategier eller försäk-

ringar som är kopplade till ersättning och ansvar för att urholka de principer som

avses i 6–10 §§.

Proportionalitet

12 § När ett värdepappersbolag tillämpar 6–11 §§, ska det följa kraven på propor-

tionalitet i 5 §.

Ersättningskommitté

13 § Ett värdepappersbolag ska ha en ersättningskommitté. Ersättningskommittén

ska vara könsbalanserad och göra en oberoende bedömning av ersättningspolicyn

och ersättningspraxis och de incitament som skapats för hantering av risker, kapital

och likviditet.

Ersättningskommittén får inrättas på gruppnivå.

Ordföranden och övriga medlemmar i ersättningskommittén ska vara ledamöter i

värdepappersbolagets styrelse och får inte utöva någon verkställande funktion i

bolaget.

Om det i styrelsen ingår arbetstagarledamöter, som har utsetts enligt lagen

(1987:1245) om styrelserepresentation för de privatanställda, ska en eller flera av

dessa ingå i ersättningskommittén.

14 § Ersättningskommittén ska bereda beslut om ersättning, inbegripet beslut som

får konsekvenser för värdepappersbolagets risker och riskhantering och som ska

fattas av bolagets styrelse.

När ersättningskommittén bereder beslut enligt första stycket ska den ta hänsyn till

allmänintresset och till värdepappersbolagets aktieägares, investerares och övriga

intressenters långsiktiga intressen.

FFFS 2021:27

10

Extraordinärt offentligt finansiellt stöd

15 § Om ett värdepappersbolag får extraordinärt offentligt finansiellt stöd enligt

definitionen i artikel 2.1.28 i krishanteringsdirektivet får värdepappersbolaget inte

betala ut någon rörlig ersättning till bolagets styrelseledamöter. Om den rörliga

ersättning som värdepappersbolaget betalar ut till annan personal än styrelseleda-

möter är oförenlig med att värdepappersbolaget upprätthåller en sund kapitalbas och

med att det extraordinära offentliga finansiella stödet upphör inom rimlig tid, ska

den rörliga ersättningen vara begränsad till en andel av nettointäkterna.

Rapportering

16 § Ett värdepappersbolag ska årligen lämna Finansinspektionen följande upp-

gifter om personer verksamma i bolaget vars årliga ersättning, per räkenskapsår,

uppgår till minst 1 miljon euro:

1. antalet personer,

2. deras arbetsuppgifter,

3. det affärsområde som dessa personer är verksamma inom, och

4. vad ersättningen består av.

Uppgifterna enligt första stycket ska lämnas uppdelade på ersättningsintervall om

1 miljon euro.

Ett företag ska lämna uppgifter till Finansinspektionen enligt första stycket på det

sätt som närmare anges på myndighetens webbplats.

Uppgifterna ska ha kommit in till Finansinspektionen senast 60 dagar efter räken-

skapsårets utgång.

8 kap.

Administrativa förfaranden för kontroll av att regler efterlevs

5 § Ett värdepappersbolag ska ha interna kontrollrutiner, administrativa förfaranden

och redovisningsförfaranden som gör det möjligt för Finansinspektionen att när som

helst kontrollera att bolaget följer bestämmelserna i:

1. 3 kap. 6 § och 8 kap.1 b, 3, 4 och 4 c8 §§ lagen (2007:528) om värdepappers-

marknaden,

2. 2 a kap. 1, 2, och 4 §§ och 3 a kap. 2 § lagen (2014:968) om särskild tillsyn över

kreditinstitut och värdepappersbolag,

3. värdepappersbolagsförordningen,

4. 3 kap. 5 och 7–13 §§ och 3 a kap. dessa föreskrifter, och

5. 5 kap. 4 och 5 §§ och 8 kap. 3 a § Finansinspektionens föreskrifter och allmänna

råd (FFFS 2014:12) om tillsynskrav och kapitalbuffertar.

6 § Ett värdepappersbolag ska registrera alla transaktioner och dokumentera de

system och processer som omfattas av de bestämmelser som anges i 5 § på ett sådant

sätt att Finansinspektionen vid varje tidpunkt kan bedöma hur bolaget följer bestäm-

melserna.

_______________

FFFS 2021:27

11

Dessa föreskrifter träder i kraft den 7 juli 2021.

ERIK THEDÉEN

Kristina Wollter