FFFS 2021:8
Föreskrifter om ändring i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2019:21) om tjänstepensionsföretag
Finansinspektionens författningssamling
Utgivare: Chefsjurist Eric Leijonram, Finansinspektionen, www.fi.se
ISSN 1102-7460
1
Föreskrifter
om ändring i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna
råd (FFFS 2019:21) om tjänstepensionsföretag;
beslutade den 22 juni 2021.
Finansinspektionen föreskriver med stöd av 5 kap. 2 § förordningen (2019:809) om
tjänstepensionsföretag i fråga om Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd
(FFFS 2019:21) om tjänstepensionsföretag
dels att 7 kap. 22 § ska upphöra att gälla,
dels att nuvarande 7 kap. 22 a § ska betecknas 7 kap. 22 §,
dels att 1 kap. 4 §, 7 kap. 1, 3, 8, 9, 16, 28, 29, 30 och 45 §§, och rubriken närmast
före 7 kap. 29 § ska ha följande lydelse,
dels att rubriken närmast efter 7 kap. 27 § ska lyda ”Kapitalkrav för risk som hänför
sig till godkända infrastrukturinvesteringar”,
dels att det ska införas en ny paragraf, 7 kap. 28 a §, av följande lydelse.
Finansinspektionen lämnar även följande allmänna råd.
1 kap.
4 § Det följer av 1 kap. 16 § lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag att lagen
(2018:1219) om försäkringsdistribution gäller för tjänstepensionsföretag, om inte
annat anges i paragrafen.
För ett tjänstepensionsföretags verksamhet enligt lagen om försäkringsdistribution
tillämpas även
1. 1 kap., 3 kap. 1, 2 och 5 §§, 4–6 kap., 8 kap., 10 kap., 11 kap. 1–4 och 14–20 §§,
12 kap. samt 15 kap. 1 och 5 §§ Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2018:10)
om försäkringsdistribution, och
2. kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/2358 av den 21 september 2017
om komplettering av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/97 vad
gäller produkttillsyns- och styrningskrav för försäkringsföretag och försäkrings-
distributörer.
Om ett tjänstepensionsföretag ger rådgivning till en enskild arbetstagare eller en
sådan egenföretagare som avses i 1 kap. 4 § andra stycket 1 lagen om tjänste-
pensionsföretag, om försäkringsbaserade investeringsprodukter eller sådana pen-
sionsförsäkringar som avses i 7 kap. 1 § lagen om försäkringsdistribution, tillämpas
dessutom 13 kap. 6 § och 14 kap. Finansinspektionens föreskrifter om försäkrings-
distribution.
För kollektivavtalsgrundade tjänstepensionsförsäkringar eller gruppförsäkringar
tillämpas inte bestämmelserna i 11 och 12 kap. Finansinspektionens föreskrifter om
försäkringsdistribution eller kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/2358.
FFFS 2021:8
Utkom från trycket
den 30 juni 2021
FFFS 2021:8
2
Vid tillämpning av bestämmelserna som avses i andra och tredje styckena ska det
som sägs om försäkringsföretag avse tjänstepensionsföretag.
7 kap.
1 § Bestämmelser om beräkning av det riskkänsliga kapitalkravet finns i 8 kap. 1–
6 a §§ lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag.
3 § Ett tjänstepensionsföretag ska beräkna det riskkänsliga kapitalkravet, RKK,
enligt följande formel:
𝑅𝑅𝑅𝑅𝑅𝑅 = 𝑅𝑅𝑅𝑅𝑅𝑅
𝑀𝑀𝑀𝑀
+ 𝑅𝑅𝑅𝑅𝑅𝑅
𝑂𝑂𝑂𝑂𝑂𝑂𝑂𝑂𝑂𝑂𝑂𝑂𝑂𝑂𝑂𝑂
− 𝐽𝐽𝐽𝐽 − 𝐽𝐽𝐽𝐽
𝑇𝑇𝑀𝑀
där den justerade sammanläggningen av kapitalkraven för marknadsrisk och försäk-
ringsrisk, RKK
MF
, ska beräknas enligt följande formel:
𝑅𝑅𝑅𝑅𝑅𝑅
𝑀𝑀𝑀𝑀
= �𝑅𝑅𝑅𝑅𝑅𝑅
𝑀𝑀
2
+ 𝑅𝑅𝑅𝑅𝑅𝑅
𝑀𝑀
2,
där
– RKK M
är kapitalkravet för marknadsrisk, beräknat enligt 8–30 §§,
– RKK
F
är kapitalkravet för försäkringsrisk, beräknat enligt 31–43 §§,
– RKK
Operativ
är kapitalkravet för operativ risk, beräknat enligt 44 §,
– Jb är ett justeringsbelopp, beräknat enligt 45 §, och
– Jb
TF
är ett justeringsbelopp för tilläggsförsäkringar, beräknat enligt 8 kap.
6 a § lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag.
8 § Bestämmelser om vilka risker som ingår i kapitalkravet för marknadsrisk finns
i 8 kap.3 och 3 a §§ lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag.
9 § Ett tjänstepensionsföretag ska använda den formel som anges i 6 § när det gör
den justerade sammanläggningen av de kapitalkrav som ingår i kapitalkravet för
marknadsrisk enligt 8 kap. 3 § lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag.
Företaget ska när det beräknar enligt första stycket, använda följande korrelations-
matris:
i \ j
Ränte-
risk
Aktie-
kurs-
risk
Fastig-
hets-
prisrisk
Ränte-
skillnads-
risk
Valuta-
kursrisk
Koncen
trations-
risk
Godkända
infrastruk-
turinvest-
eringar
Ränterisk
1
0,50
0,50
0,50
0
0
0,50
Aktiekursrisk
0,50
1
0,75
0,50
0
0
0,75
Fastighets-
prisrisk
0,50
0,75
1
0,50
0
0
0,75
Ränteskillnads-
risk
0,50
0,50
0,50
1
0
0
0,50
Valutakursrisk
0
0
0
0
1
0
0
Koncentrations-
risk
0
0
0
0
0
1
0
Godkända
infrastruktur-
investeringar
0,50
0,75
0,75
0,50
0
0
1
FFFS 2021:8
3
16 § Ett tjänstepensionsföretag ska beräkna kapitalkravet för aktiekursrisk för typ
A-aktier, typ B-aktier och typ C-tillgångar.
Med typ A-aktier avses aktier som är upptagna till handel på en reglerad marknad
eller handlas på en MTF-plattform. Dessutom avses aktier som handlas på en
handelsplats som motsvarar en reglerad marknad eller en MTF-plattform, utanför
Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), i en stat som är medlem i
Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD). Med reglerad
marknad och MTF-plattform avses detsamma som i lagen (2007:528) om värde-
pappersmarknaden.
Med typ B-aktier avses andra aktier än typ A-aktier som handlas på handelsplatser
som motsvarar de handelsplatser som avses i andra stycket utanför EES och OECD.
Med typ C-tillgångar avses dels andra aktier än typ A-aktier och typ B-aktier, dels
tillgångar som inte omfattas av undergruppen för ränterisk, undergruppen för fastig-
hetsprisrisk eller undergruppen för ränteskillnadsrisk. Om tillgången är en godkänd
infrastrukturinvestering är den inte en typ C-tillgång.
28 § För att ett tjänstepensionsföretags investering i en infrastrukturenhet ska vara
en godkänd infrastrukturinvestering ska förutsättningarna i 28 a § och följande vill-
kor vara uppfyllda:
1. Företaget gör investeringen i form av räntebärande tillgångar, i andra aktier än
sådana typ A-aktier och typ B-aktier som avses i 16 § eller i någon annan tillgång
som inte omfattas av undergruppen för ränterisk, undergruppen för fastighetsprisrisk
eller undergruppen för ränteskillnadsrisk.
2. De kassaflöden som infrastrukturenheten genererar åt sina kreditgivare och aktie-
investerare är förutsägbara.
3. Om företaget gör investeringen i form av räntebärande tillgångar, ska avtalsramen
omfatta begränsningar av infrastrukturenhetens förmåga att utföra verksamhet som
kan skada kreditgivarna. Det innebär att nya skulder kan utfärdas endast om de
befintliga kreditgivarna medger det, såvida inte sådana nya emissioner av skulder är
tillåtna enligt dokumentationen för den befintliga skulden.
4. Om en kreditvärdering av ett externt ratinginstitut är tillgänglig för infrastruktur-
enheten, ska enheten ha ett kreditbetyg som motsvarar ett kreditkvalitetssteg mellan
noll och tre.
5. Om företaget gör investeringen i form av tillgångar för vilka det inte finns en
kreditvärdering av ett externt ratinginstitut, ska tillgångarna finnas i länder som är
medlemmar i EES eller OECD.
6. Om företaget gör investeringen inom en fondstruktur med möjlighet till inlösen
av andelar, ska avtalsramen innehålla restriktioner för inlösen som syftar till att
säkerställa att alla andelsägare likabehandlas ekonomiskt.
7. Om infrastrukturenhetens intäkter inte kommer från betalningar från ett stort antal
användare, ska den part som har gått med på att köpa de varor eller tjänster som
infrastrukturenheten tillhandahåller vara något av följande:
a) en enhet som räknas upp i artikel 180.2 i kommissionens delegerade förordning
(EU) 2015/35, eller
FFFS 2021:8
4
b) en enhet med en värdering av ett externt ratinginstitut med ett kreditbetyg som
motsvarar ett kreditkvalitetssteg mellan noll och tre.
De kassaflöden som avses i första stycket 2 ska anses vara förutsägbara om allt utom
en försumbar del av intäkterna uppfyller åtminstone ett av följande kriterier:
1. Intäkterna omfattas av bestämmelser i lag som reglerar pris eller avkastning för
viss vara eller tjänst (avkastningsreglering).
2. Intäkterna omfattas av ett avtal som innehåller villkor om att en köpare ska betala
ett fastställt belopp om köparen inte fullföljer köpet enligt avtalet (take or pay-avtal).
3. Nivån på produktionen och prisnivån eller användningen och prisnivån uppfyller
var för sig ett av följande kriterier:
a) De är reglerade i lag eller i en annan författning.
b) De är fastställda i avtal.
c) De är förutsägbara på grund av låg efterfrågerisk.
28 a § Ett tjänstepensionsföretags investering i en infrastrukturenhet kan vara en
godkänd infrastrukturinvestering om
1. företaget säkerställer att verksamheten uppfyller kraven i tillämpliga miljöskydds-
regler i nationell rätt och Europeisk unionsrätt, och
2. verksamheten inte består av energiproduktion som baseras på fossila bränslen,
eller utvinning, bearbetning, lagring, försäljning eller transporter av fossila bränslen,
såvida det inte rör sig om en marginell del av verksamheten som är under avveckling.
Om företaget gör investeringen utanför EES, ska det kontrollera att det är sannolikt
att verksamheten skulle uppfylla kraven i miljöskyddsregler som inte väsentligt av-
viker från de som gäller inom Europeiska unionen. Företaget ska i det fallet också
kunna göra bedömningen att verksamheten skulle vara lönsam om den hade om-
fattats av unionens system för handel med utsläppsrätter.
Företaget ska dokumentera sina kontroller och bedömningar.
Allmänna råd
Företaget kan uppfylla kravet i första stycket 1 genom att kontrollera att
– verksamheten, när så krävs, har miljötillstånd, dispens från miljöskydds-
bestämmelser eller att den är anmäld till relevant tillsynsmyndighet och att det
har upprättats en miljökonsekvensbeskrivning, och
– det inte genom en dom eller ett myndighetsbeslut framkommer att verksam-
heten bryter mot ett miljötillstånd eller mot andra miljöskyddsregler.
Beräkning av kapitalkrav för godkända infrastrukturinvesteringar
29 § Ett tjänstepensionsföretag ska beräkna kapitalkravet för risk som hänför sig till
godkända infrastrukturinvesteringar som utgörs av räntebärande tillgångar som för
ränteskillnadsrisk enligt 19 och 23 §§, där exponeringen tilldelas en riskvikt på
70 procent. Det innebär att exponeringen ska utgöra 70 procent av marknadsvärdet.
30 § Ett tjänstepensionsföretag ska beräkna kapitalkravet för risk som hänför sig till
godkända infrastrukturinvesteringar som inte utgörs av räntebärande tillgångar som
FFFS 2021:8
5
värdeminskningen som blir följden av att marknadspriserna för investeringarna min-
skar med 20 procent.
45 § Ett tjänstepensionsföretag ska beräkna justeringsbeloppet, Jb, för den förlust-
absorberande effekten av uppskjuten skatt och villkorad återbäring enligt följande
formel:
Jb = Jb
Skatt
+ Jb
Våb
,
där
– Jb
Skatt
är justeringsbeloppet för uppskjuten skatt, som motsvarar den minskning av
uppskjuten skatt som kan uppstå vid framtida förluster, och
– Jb
Våb
är justeringsbeloppet för villkorad återbäring som beräknas enligt följande
formel:
𝐽𝐽𝐽𝐽
𝑉𝑉å𝑏𝑏
= max [0; min(𝑉𝑉å𝐽𝐽; 𝑅𝑅𝑅𝑅𝑅𝑅
𝑀𝑀𝑀𝑀
− 𝑛𝑛𝑅𝑅𝑅𝑅𝑅𝑅
𝑀𝑀𝑀𝑀
)],
där
– Våb är den villkorade återbäringen enligt 5 kap. lagen (2019:742) om tjänste-
pensionsföretag ,
– RKK
MF
är den justerade sammanläggningen av kapitalkraven för marknadsrisk och
försäkringsrisk som anges i 3 §, och
– nRKK
MF
är beräknat på samma sätt som RKK
MF
men där företaget ska beakta de
förlustabsorberande effekterna av villkorad återbäring.
Företaget ska när det beräknar nRKK
MF
även beakta eventuella framtida förvalt-
ningsåtgärder samt rättsliga, regulatoriska och avtalsmässiga begränsningar vid för-
delning och minskning av villkorade förmåner.
8 kap.
5 §1 Bestämmelser om att ett tjänstepensionsföretag får uppdra åt någon annan att
utföra ett visst arbete och vissa funktioner (uppdragsavtal), finns i 9 kap. 23 § lagen
(2019:742) om tjänstepensionsföretag.
Allmänna råd
Ett tjänstepensionsföretag som har uppdragit åt någon annan att utföra arbete
i en central funktion bör utse en person inom det egna företaget som är
ansvarig för den utlagda verksamheten.
Personen bör ha de insikter i och den erfarenhet av funktionens uppgifter som
krävs, för att kunna kontrollera hur den utlagda verksamheten utförs och
resultat av uppdraget.
_______________
1. Dessa föreskrifter och allmänna råd träder i kraft den 6 juli 2021.
1 Ändringen innebär att tredje stycket i de allmänna råden tas bort.