FFFS 2022:16

Föreskrifter om ändring i Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2017:2) om värdepappersrörelse

Finansinspektionens författningssamling

Utgivare: Chefsjurist Eric Leijonram, Finansinspektionen, Sverige, www.fi.se

ISSN 1102-7460

1

Föreskrifter

om ändring i Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2017:2)

om värdepappersrörelse;

beslutade den 21 juni 2022.

Finansinspektionen föreskriver1med stöd av 6 kap. 1 § 14–17 och 29 förordningen

(2007:572) om värdepappersmarknaden att 5 kap. 5, 6 och 9 §§ samt 7 kap. 12, 15

och 18 §§ Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2017:2) om värdepappersrörelse

ska ha följande lydelse.

5 kap.

5 § Ett värdepappersinstitut ska för varje finansiellt instrument som det producerar

på en tillräckligt detaljerad nivå, specificera en målgrupp av slutkunder som det

finansiella instrumentet är avsett för med hänsyn tagen till slutkundernas behov,

egenskaper, och mål (målgrupp).

Institutet ska även specificera de kundgrupper som det finansiella instrumentet inte

är avsett för med hänsyn tagen till varje kundgrupps behov, egenskaper och mål. När

institutet gör denna bedömning ska det inte ta hänsyn till det finansiella instrumentets

hållbarhetsfaktorer.

När institutet tillämpar första och andra styckena ska det utgå från sin kunskap om

och erfarenhet av det finansiella instrumentet i fråga eller liknande finansiella

instrument, samt de finansiella marknaderna.

Om institutet producerar ett finansiellt instrument tillsammans med ett annat värde-

pappersinstitut eller ett annat företag enligt 15 §, ska endast en målgrupp

specificeras.

6 § Ett värdepappersinstitut ska när det bedömer en slutkunds behov, egenskaper

och mål ta hänsyn till om slutkunden är en icke-professionell kund, en professionell

kund eller en jämbördig motpart, samt till slutkundens

– risktolerans,

– förmåga att bära förluster,

– kunskaper och erfarenheter,

– investeringsmål, och

1 Jfr kommissionens delegerade direktiv (EU) 2017/593 av den 7 april 2016 om

komplettering av Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/65/EU i fråga om skydd av

finansiella instrument och medel som tillhör kunder, produktstyrningskrav och regler för

tillhandahållande eller mottagande av avgifter, provisioner eller andra monetära eller icke-

monetära förmåner, i lydelsen enligt kommissionens delegerade direktiv (EU) 2021/1269.

FFFS 2022:16

Utkom från trycket

den 28 juni 2022

FFFS 2022:16

2

– eventuella hållbarhetsrelaterade mål.

9 § Ett värdepappersinstitut som anlitar någon annan för att distribuera ett finansiellt

instrument som institutet producerar, ska – utöver det som anges i 8 kap. 14 § lagen

(2007:528) om värdepappersmarknaden – se till att information som tillhandahålls

distributören om det finansiella instrumentet innehåller uppgifter om lämpliga

distributionsstrategier för det finansiella instrumentet.

Värdepappersinstitutet ska presentera det finansiella instrumentets hållbarhets-

faktorer på ett transparent sätt och förse distributören med den information som är

relevant för att denne ska kunna ta vederbörlig hänsyn till en kunds eventuella

hållbarhetsmål.

Informationen ska vara av sådan kvalitet att den som distribuerar det finansiella

instrumentet förstår den och kan distribuera instrumentet på ett korrekt sätt.

7 kap.

12 § Ett värdepappersinstitut får komma överens med en kund om att den ska betala

för investeringsanalys som bidrar till de beslut om investeringar som kunden tar eller

som institutet tar för kundens räkning (analysavgift). Det ska framgå av överens-

kommelsen vilken analysavgift som kunden ska betala och hur ofta den ska betalas.

Analysavgiften får inte ändras utan att kunden fått tydlig information om ändringen.

Institutet ska sätta in analysavgiften som det tar ut från kunden på ett sådant

analyskonto som anges i 11 §.

15 § Ett värdepappersinstitut ska säkerställa att dess analysbudget är baserad på en

rimlig bedömning av institutets behov av investeringsanalyser. Styrelsen ska se till

att medlen för inköp av investeringsanalyser fördelas på ett lämpligt och kontrollerat

sätt. Syftet är att budgeten ska förvaltas och användas så att det bäst gynnar institutets

kunder.

Institutets kontroller enligt första stycket ska omfatta hela verifikationskedjan för

utbetalningar till de leverantörer som tillhandahåller investeringsanalyser, samt för

hur de utbetalda beloppen fastställs utifrån kvalitetskriterierna i 16 §. Institutet får

inte använda medel från ovan nämnda analysbudget och analyskonto för internt

analysarbete.

18 § Ett värdepappersinstitut som använder analyskonto ska, i samband med att

institutet kommer överens med en kund om att den ska betala en analysavgift enligt

12 §, lämna information om det budgeterade beloppet för investeringsanalys och den

beräknade analysavgiften för kunden. Kunden ska även få årlig information om den

totala analysavgift som den har betalat.

_______________

Dessa föreskrifter träder i kraft den 22 november 2022.

ERIK THEDÉEN

Lisa Söderström