FFS 1984:47

FFS 1984:47

Utkom från trycket 1984-08-24

Chefens för flygvapnet föreskrifter om medicinska krav på personal i

flygtjänst vid försvarsmakten, i angivna delar även gällande radarjaktledare

och flyg-/trafikledare;

utfärdad den 1 augusti 1984.

Med stöd av anställningsförordningen (SFS 1965:601) 6 och 7 §§

föreskriver chefen för flygvapnet följande i samråd med chefen

för marinen, chefen för armén, försvarets sjukvårdsstyrelse och

statens arbetsmarknadsnämnd.

1. Tillämpning

1.1

Dessa bestämmelser skall tillämpas i samband med antagning

till tjänstgöring samt vid den fortsatta övervakningen av personalens

fysiska och psykiska lämplighet för fortsatt tjänst.

1.2

I de fall någon, som redan antagits till flygtjänst och härvid

uppfyllt då gällande medicinska krav, ej längre kommer att

fylla kraven p g a att dessa skärpts i nedanstående bestämmelser,

skall vederbörande likväl kunna godkännas efter prövning jml p 1.4.

1.3

Om den undersökte ej uppfyller de medicinska kraven, kan ett

godkännande av vederbörande ske endast om flygsäkerheten inte kan

förmodas bli påverkad härav. Vid denna bedömning, som skall göras

av CFV, tas erforderlig hänsyn till vederbörandes förmåga,

skicklighet och erfarenhet.

1.4

Protokoll jämte utlåtande skall efter avslutad undersökning

insändas till C FS/FM. Denne har att fastställa vilka av de sålunda

prövade som uppfyller de medicinska kraven som gäller för avsedd

tjänstgöring.

2. Hälsokrav

6.1 Allmänt krav

Den undersökte skall ha konstitutionella förutsättningar för

avsedd tjänst och får inte förete:

a) medfödd eller förvärvad defekt eller lyte

b) latent, akut eller kronisk funktionsnedsättning

c) skada- eller resttillstånd efter medicinsk behandling som

skulle kunna medföra en sådan grad av funktionsinskränkning

att denna kan inverka ogynnsamt på förmågan att fullgöra

avsedd tjänst.

2.2 Psyke

Aktuellt eller tidigare sjukligt tillstånd enligt nedan utgör

hinder:

a) psykotiska tillstånd

b) personlighetsstörning av allvarlig art

c) karaktärs- eller symptomneuros

d) alkoholism

e) missbruk av stimulantia eller bedövande medel

2.3 Nervsystem

Den sökande får inte förete anamnestisk eller diagnostiserad:

a) epilepsi

b) migrän eller annan svårare form av huvudvärk

c) annan sjukdom eller skada i centrala eller perifera nervsystemet

vars verkningar kan inverka på flygsäkerheten eller fullgörandet

av avsedd tjänst

d) medvetanderubbning utan godtagbar medicinsk förklaring.

2.4 Hjärta och kärlsystem

Den undersökte får inte uppvisa sådan hjärtabnormitet eller sjukdom

inom cirkulationsorganen som kan inverka ogynnsamt på avsedd tjänst.

Det systoliska och diastoliska blodtrycket får utan behandling

inte avvika väsentligt från normalvärdena.

2.5 Luftvägar och lungor

Sjukliga processer i luftvägar, lungor, mediastinum eller pleurae

samt minskning av lungvolymen, orsakad av skador i bröstkorgsväggen

eller av kirurgiskt ingrepp, som kan medföra nedsättning av

andningsfunktionen utgör hinder.

2.6 Mag- och tarmkanal

Sjukdomar med betydande funktionsrubbning av mag- och tarmkanal

eller dess adnexae liksom medfödd eller förvärvad abnormitet,

defekt eller skada eller resttillstånd efter behandling som kan

inverka ogynnsamt på avsedd tjänst, utgör hinder.

Tillstånd i matsmältningskanalen eller dess adnexae, som kan

orsaka plötslig inkapacitet under flygning, i synnerhet passagehinder

förorsakad av konkrement, striktur eller kompression skall liksom

upprepade attacker av tarmvred i anamnesen och bråck med risk för

inklämning utgöra hinder för flygtjänst.

2.7 Ämnesomsättning, blod och lymfatiskt system

Väsentliga metaboliska, näringsmässiga eller endokrina rubbningar

utgör hinder.

Sjukdomar i blod eller lymfatiskt system utgör hinder.

Mjältförstorning utgör hinder.

2.8 Urin- och könsorgan

Allvarliga sjukdomar i njurar, urinvägar eller könsorgan med

adnexae, eller symtom på sådana, utgör hinder.

Alla följder av sjukdom eller behandling, som kan medföra plötslig

funktionsnedsättning i njurar eller urimvägar, såsom passagehinder

förorsakade av konkrement, striktur eller kompression, utgör hinder.

Allvarligare menstruationsbesvär utgör hinder för flygtjänst.

Graviditet utgör hinder för flygtjänst. Sådan tjänst får återupptagas

tidigast tre månader efter graviditetens slut dock först efter att

amning avslutats.

Efter i förtid avbruten graviditet må flygtjänst återupptagas

efter sjukskrivningens slut.

2.9 Rörelseapparat

Sjukdomar eller skador i ben, leder, muskler och senor med för

flygtjänsten väsentlig funktionsinskränkning utgör hinder.

2.10 Ögon

Medfödd defekt, sjukdom eller skada i ögonen, dess adnexae eller

rörelseapparat, som kan förväntas inverka störande på synfunktionen

utgör hinder.

2.11 Öron, näsa, mun och halsorgan

Hinder utgör:

a) allvarlig deformitet eller allvarlig akut eller kronisk

sjukdom i munhåla, käkar eller övre luftvägar

b) talfel

c) störning av balanssinnet

d) varje aktiv sjuklig process, såväl akut som kronisk i

inner- eller mellanöra.

Hinder för flygtjänst utgör:

e) permanent nedsättning av örontrumpetens funktion

f) avtagbar protes.

3. Synkrav

3.1 Allmänt krav

a) godtagbar synskärpa (se 3.2)

b) normala synfält

c) normalt färgseende

d) närseende svarande mot Jaeger 3 på ett avstånd av 30-50 cm

och Jaeger 10 på ett avstånd av 100 cm.

3.2 Synskärpekrav

a) för flygförare och navigatörer lägst 1,0 på vardera ögat

utan korrektion x)

b) för färdmekaniker och meteorologer synskärpa lägst 1,0 på

vardera ögat med eller utan korrektion.

Refraktionen får härvid ej överstiga +/- 3 D i någon meridian x)

c) för flygledare och radarjaktledare synskärpa lägst 0,7 på

vardera ögat med eller utan korrektion.

Refraktionen får härvid ej överstiga +/- 3 D i någon meridian x)

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

x) Vid ålderssynthet (pres-byopi) godkänns vederbörande för

flygtjänst med erforderliga korrektionsglas.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

3.3 Korrektionsmedel

Uppfylls ett synkrav endast med hjälp av korrektionsglas krävs

att:

a) korrektionsglas skall bäras som ordinerats av läkare eller

legitimerad optiker med hänsyn till i tjänsten förekommande

uppgifter

b) reservglas, omedelbart tillgängliga. skall medföras under

flygtjänst

c) erforderlig korrektion ej medför dubbelseende

d) kravet på fjärr- resp närsyn uppfylls med hjälp av ett par

korrektionsglas.

3.4 Övrigt

a) Defekter i central eller perifer samsynsfunktion utgör hinder.

b) Störningar i ögonmuskelbalansen (heterofori), mätt på ett

avstånd av 6 m med bruk av enl ovan erforderliga korrektionsglas,

får ej överstiga:

2 prismadioptrier vid hyperfori

8 -"- esofori

8 -"- exofori

under förutsättning att kompensation genom fusionsreserverna

på för tjänsten erforderliga synavstånd ej föreligger.

c) Kända eller påvisbara defekter i förmåga till mörkerseende

utgör hinder.

4. Hörselkrav

Vid undersökning i tyst rum skall den undersökte uppfatta 20 dB

på frekvenserna 500, 1000, 2000 och 3000 Hz på vardera örat.

5. Mått- och viktbegränsningar

Med undantag för vad som anges i punkt 5.6 gäller för

besättningsmedlemmar i flygplan och helikopter inom försvarsmakten

nedanstående mått- och viktbegränsningar (i vissa fall också för

passagerare). I de fall totallängden underskrider 160 cm eller

överskrider 190 cm finns starka skäl förmoda att vederbörande

under- eller överskrider dessa begränsningar.

5.1 Sitthöjd (A-mått):

min 89,0 cm

max 99,0

5.2 Sittdjup (C-mått):

min 57,0 cm

max 67,0

5.3 Knähöjd (D-mått):

min 52,0 cm

max 61,0

5.4 Vikt:

min 56 (52)

max 86 (92) kg x)

5.5

Även andra antropometriska delmått finns specificerade (ev

flygplansbundna) som kan utgöra hinder.

x) Siffror inom parentes anger godtagbara gränser för vissa

flygplanstyper.

5.6

För annan personal i flygtjänst inom armén eller marinen än

i förarbefattning gäller som övre gräns en maxlängd på 195 cm och

maxvikt på 95 kg. Delmått är endast undantagsvis av intresse.

Dessa föreskrifter träder i kraft en vecka efter den dag, då

föreskrifterna enligt uppgift på författningen utkommit från

trycket i Försvarets författningssamling.

Genom kungörelsen upphävs tjänstemeddelanden från försvarets

sjukvårdsstyrelse (Tsjv 1962:12, bil 9) angående föreskrifter

för till flygtjänstgöring inom krigsmakten avsedd personal etc

och tjänstemeddelanden för krigsmakten (TKG 440:700223) angående

synkrav i samband med flygning.

På uppdrag av chefen för flygvapnet

B Lönnbom

Chef för flygstaben

L Laurell

(Chef för flygstaben

flygmedicinska enhet)