FFS 1984:47
FFS 1984:47
Utkom från trycket 1984-08-24
Chefens för flygvapnet föreskrifter om medicinska krav på personal i
flygtjänst vid försvarsmakten, i angivna delar även gällande radarjaktledare
och flyg-/trafikledare;
utfärdad den 1 augusti 1984.
Med stöd av anställningsförordningen (SFS 1965:601) 6 och 7 §§
föreskriver chefen för flygvapnet följande i samråd med chefen
för marinen, chefen för armén, försvarets sjukvårdsstyrelse och
statens arbetsmarknadsnämnd.
1. Tillämpning
1.1
Dessa bestämmelser skall tillämpas i samband med antagning
till tjänstgöring samt vid den fortsatta övervakningen av personalens
fysiska och psykiska lämplighet för fortsatt tjänst.
1.2
I de fall någon, som redan antagits till flygtjänst och härvid
uppfyllt då gällande medicinska krav, ej längre kommer att
fylla kraven p g a att dessa skärpts i nedanstående bestämmelser,
skall vederbörande likväl kunna godkännas efter prövning jml p 1.4.
1.3
Om den undersökte ej uppfyller de medicinska kraven, kan ett
godkännande av vederbörande ske endast om flygsäkerheten inte kan
förmodas bli påverkad härav. Vid denna bedömning, som skall göras
av CFV, tas erforderlig hänsyn till vederbörandes förmåga,
skicklighet och erfarenhet.
1.4
Protokoll jämte utlåtande skall efter avslutad undersökning
insändas till C FS/FM. Denne har att fastställa vilka av de sålunda
prövade som uppfyller de medicinska kraven som gäller för avsedd
tjänstgöring.
2. Hälsokrav
6.1 Allmänt krav
Den undersökte skall ha konstitutionella förutsättningar för
avsedd tjänst och får inte förete:
a) medfödd eller förvärvad defekt eller lyte
b) latent, akut eller kronisk funktionsnedsättning
c) skada- eller resttillstånd efter medicinsk behandling som
skulle kunna medföra en sådan grad av funktionsinskränkning
att denna kan inverka ogynnsamt på förmågan att fullgöra
avsedd tjänst.
2.2 Psyke
Aktuellt eller tidigare sjukligt tillstånd enligt nedan utgör
hinder:
a) psykotiska tillstånd
b) personlighetsstörning av allvarlig art
c) karaktärs- eller symptomneuros
d) alkoholism
e) missbruk av stimulantia eller bedövande medel
2.3 Nervsystem
Den sökande får inte förete anamnestisk eller diagnostiserad:
a) epilepsi
b) migrän eller annan svårare form av huvudvärk
c) annan sjukdom eller skada i centrala eller perifera nervsystemet
vars verkningar kan inverka på flygsäkerheten eller fullgörandet
av avsedd tjänst
d) medvetanderubbning utan godtagbar medicinsk förklaring.
2.4 Hjärta och kärlsystem
Den undersökte får inte uppvisa sådan hjärtabnormitet eller sjukdom
inom cirkulationsorganen som kan inverka ogynnsamt på avsedd tjänst.
Det systoliska och diastoliska blodtrycket får utan behandling
inte avvika väsentligt från normalvärdena.
2.5 Luftvägar och lungor
Sjukliga processer i luftvägar, lungor, mediastinum eller pleurae
samt minskning av lungvolymen, orsakad av skador i bröstkorgsväggen
eller av kirurgiskt ingrepp, som kan medföra nedsättning av
andningsfunktionen utgör hinder.
2.6 Mag- och tarmkanal
Sjukdomar med betydande funktionsrubbning av mag- och tarmkanal
eller dess adnexae liksom medfödd eller förvärvad abnormitet,
defekt eller skada eller resttillstånd efter behandling som kan
inverka ogynnsamt på avsedd tjänst, utgör hinder.
Tillstånd i matsmältningskanalen eller dess adnexae, som kan
orsaka plötslig inkapacitet under flygning, i synnerhet passagehinder
förorsakad av konkrement, striktur eller kompression skall liksom
upprepade attacker av tarmvred i anamnesen och bråck med risk för
inklämning utgöra hinder för flygtjänst.
2.7 Ämnesomsättning, blod och lymfatiskt system
Väsentliga metaboliska, näringsmässiga eller endokrina rubbningar
utgör hinder.
Sjukdomar i blod eller lymfatiskt system utgör hinder.
Mjältförstorning utgör hinder.
2.8 Urin- och könsorgan
Allvarliga sjukdomar i njurar, urinvägar eller könsorgan med
adnexae, eller symtom på sådana, utgör hinder.
Alla följder av sjukdom eller behandling, som kan medföra plötslig
funktionsnedsättning i njurar eller urimvägar, såsom passagehinder
förorsakade av konkrement, striktur eller kompression, utgör hinder.
Allvarligare menstruationsbesvär utgör hinder för flygtjänst.
Graviditet utgör hinder för flygtjänst. Sådan tjänst får återupptagas
tidigast tre månader efter graviditetens slut dock först efter att
amning avslutats.
Efter i förtid avbruten graviditet må flygtjänst återupptagas
efter sjukskrivningens slut.
2.9 Rörelseapparat
Sjukdomar eller skador i ben, leder, muskler och senor med för
flygtjänsten väsentlig funktionsinskränkning utgör hinder.
2.10 Ögon
Medfödd defekt, sjukdom eller skada i ögonen, dess adnexae eller
rörelseapparat, som kan förväntas inverka störande på synfunktionen
utgör hinder.
2.11 Öron, näsa, mun och halsorgan
Hinder utgör:
a) allvarlig deformitet eller allvarlig akut eller kronisk
sjukdom i munhåla, käkar eller övre luftvägar
b) talfel
c) störning av balanssinnet
d) varje aktiv sjuklig process, såväl akut som kronisk i
inner- eller mellanöra.
Hinder för flygtjänst utgör:
e) permanent nedsättning av örontrumpetens funktion
f) avtagbar protes.
3. Synkrav
3.1 Allmänt krav
a) godtagbar synskärpa (se 3.2)
b) normala synfält
c) normalt färgseende
d) närseende svarande mot Jaeger 3 på ett avstånd av 30-50 cm
och Jaeger 10 på ett avstånd av 100 cm.
3.2 Synskärpekrav
a) för flygförare och navigatörer lägst 1,0 på vardera ögat
utan korrektion x)
b) för färdmekaniker och meteorologer synskärpa lägst 1,0 på
vardera ögat med eller utan korrektion.
Refraktionen får härvid ej överstiga +/- 3 D i någon meridian x)
c) för flygledare och radarjaktledare synskärpa lägst 0,7 på
vardera ögat med eller utan korrektion.
Refraktionen får härvid ej överstiga +/- 3 D i någon meridian x)
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
x) Vid ålderssynthet (pres-byopi) godkänns vederbörande för
flygtjänst med erforderliga korrektionsglas.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
3.3 Korrektionsmedel
Uppfylls ett synkrav endast med hjälp av korrektionsglas krävs
att:
a) korrektionsglas skall bäras som ordinerats av läkare eller
legitimerad optiker med hänsyn till i tjänsten förekommande
uppgifter
b) reservglas, omedelbart tillgängliga. skall medföras under
flygtjänst
c) erforderlig korrektion ej medför dubbelseende
d) kravet på fjärr- resp närsyn uppfylls med hjälp av ett par
korrektionsglas.
3.4 Övrigt
a) Defekter i central eller perifer samsynsfunktion utgör hinder.
b) Störningar i ögonmuskelbalansen (heterofori), mätt på ett
avstånd av 6 m med bruk av enl ovan erforderliga korrektionsglas,
får ej överstiga:
2 prismadioptrier vid hyperfori
8 -"- esofori
8 -"- exofori
under förutsättning att kompensation genom fusionsreserverna
på för tjänsten erforderliga synavstånd ej föreligger.
c) Kända eller påvisbara defekter i förmåga till mörkerseende
utgör hinder.
4. Hörselkrav
Vid undersökning i tyst rum skall den undersökte uppfatta 20 dB
på frekvenserna 500, 1000, 2000 och 3000 Hz på vardera örat.
5. Mått- och viktbegränsningar
Med undantag för vad som anges i punkt 5.6 gäller för
besättningsmedlemmar i flygplan och helikopter inom försvarsmakten
nedanstående mått- och viktbegränsningar (i vissa fall också för
passagerare). I de fall totallängden underskrider 160 cm eller
överskrider 190 cm finns starka skäl förmoda att vederbörande
under- eller överskrider dessa begränsningar.
5.1 Sitthöjd (A-mått):
min 89,0 cm
max 99,0
5.2 Sittdjup (C-mått):
min 57,0 cm
max 67,0
5.3 Knähöjd (D-mått):
min 52,0 cm
max 61,0
5.4 Vikt:
min 56 (52)
max 86 (92) kg x)
5.5
Även andra antropometriska delmått finns specificerade (ev
flygplansbundna) som kan utgöra hinder.
x) Siffror inom parentes anger godtagbara gränser för vissa
flygplanstyper.
5.6
För annan personal i flygtjänst inom armén eller marinen än
i förarbefattning gäller som övre gräns en maxlängd på 195 cm och
maxvikt på 95 kg. Delmått är endast undantagsvis av intresse.
Dessa föreskrifter träder i kraft en vecka efter den dag, då
föreskrifterna enligt uppgift på författningen utkommit från
trycket i Försvarets författningssamling.
Genom kungörelsen upphävs tjänstemeddelanden från försvarets
sjukvårdsstyrelse (Tsjv 1962:12, bil 9) angående föreskrifter
för till flygtjänstgöring inom krigsmakten avsedd personal etc
och tjänstemeddelanden för krigsmakten (TKG 440:700223) angående
synkrav i samband med flygning.
På uppdrag av chefen för flygvapnet
B Lönnbom
Chef för flygstaben
L Laurell
(Chef för flygstaben
flygmedicinska enhet)