KOVFS 1998:11
Konsumentverkets föreskrifter om marknadsföring av kristallglas
Konsumentverkets författningssamling
ISSN 0347-8041
KOVFS
Konsumentverkets föreskrifter om marknadsföring av
kristallglas;
beslutade den 12 juni 1998.
1998:ll
Utkom från trycket
den 3 juli 1998
Konsumentverket föreskriver följande med stöd av 3, 4 och 5 §§ förord-
ningen (1996: 1119) om marknadsföring av kristallglas.
Föreskrifternas ändamål
1 §
Dessa föreskrifter meddelas för att Sverige skall genomföra rådets di-
rektiv 69/493/EEG av den 15 december 1969 om tillnärmning av medlems-
staternas lagstiftning om kristallglas1
.
Föreskrifternas tillämpningsområde
2 §
Föreskrifterna tillämpas på sådana produkter av glas som avses i 1 § la-
gen (1996: 1118) om marknadsföring av kristallglas.
Beteckningar på och symboler för kristallglas
3 §
En näringsidkare får vid marknadsföring av produkter av glas använda
de beteckningar på främmande sprak som anges i bilagan till föreskrifterna
om glaset har de egenskaper som anges i bilagan. Beteckningarna på främ-
mande språk på glas i kategori 3 och 4 i bilagan får dock inte användas vid
marknadsföring i Sverige av produkter av glas.
Vid marknadsföring av glas får följande svenska beteckningar användas,
under den förutsättning som anges i första stycket:
1. beteckningen “Helkristall 30 %“ för glas i kategori 1 i bilagan,
2. beteckningen “Helkristall 24 %“ för glas i kategori 2.
3. beteckningen “Kristall“ för glas i kategori 3 och 4.
En produkt av kristallglas som bär en beteckning av det slag som avses i för-
sta och andra styckena får märkas med en sådan symbol som enligt bilagan
svarar mot beteckningen. Beteckningen och symbolen far användas på samma
etikett.
1 EGT nr L 326,29.12.1969, s. 36 (Celex 369LO493). senaste ändring i EGT nr L 302.
15.11.1985, s 5 (Celex 1 85 1)
1
KOVFS 1998:ll
Kompletterande information i vissa fall
4 §
Om en beteckning av det slag som avses i 3 § används som adjektiv
eller ordstam i en framställning
_ med ett varumärke,
_ med ett företagsnamn eller
_ i marknadsföringen i övrigt,
skall denna framställning omedelbart föregås av en mycket framträdande in-
formationstext.
Om produkten har de egenskaper som anges i bilagan, skall den informa-
tionstext som avses i första stycket ange produktens beteckning. 1 annat fall
skall informationstexten fullständigt ange produktens faktiska egenskaper.
Det som sägs i första stycket om en beteckning som avses i 3 § skall också
tillämpas på en beteckning som kan förväxlas med en sådan.
Analysmetod
5 §
För att fastställa om villkoren är uppfyllda för att en produkt skall få
bara beteckningar och symboler av det slag som avses i 3 § skall den analys-
metod användas som anges i bilaga 2 till rådets direktiv 69/493/EEG om till-
närmning av medlemsstaternas lagstiftning om kristallglas2.
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 juli 1998.
AXEL EDLING
Inger Norstedt
!
2
EGT nr L 326, 29.12.1969, s. 36 (Celex 369LO493),
senaste ändring
i EGT nr L 302,
15.11.1985, s 5 (Celex 185 1)
BILAGA 1
FÖRTECKNING ÖVER KRISTALLSORTER
KOVFS 1998:ll
Nr
Beteckning på
glassort
Förklaringar
30%
30%
30%
24%
24%
24%
FULL LEADCRYSTAL
24%
KRYSTAL
25%
MOLUBDOVCA
23%
24%
24%
SONORO
KRISTALLGLAS
KRISTALLINGLAS’
2
CRYSTAL GLASS.
KRYSTALLIN
SONORO
VIDR O SONORO
KRISTALL
1520
3
!
-
SONORO
CRYSTAL GLASS.
SONORO
VIDRO SONORO
KRISTALL
4
!
3