KVFS 2016:4
Kriminalvårdens föreskrifter om ändring i Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (KVFS 2011:5) om verkställighet av frivårdspåföljder beslutade den 19 september 2016. Kriminalvården föreskriver med stöd av 5 kap. 17 § och 6 kap. 1 § förordningen (1998:642) om verkställighet av frivårdspåföljder i fråga om Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (KVFS 2011:5) om verkställighet av frivårdspåföljder dels att nuvarande 17 § ska upphävas, dels att 12, 15 och 16 §§ ska ha följande lydelse, och beslutar dels att de allmänna råden till 17 § ska upphöra att gälla, dels att de allmänna råden till 13 och 16 §§ ska ha följande lydelse, dels följande allmänna råd till 15 §.
1
Kriminalvårdens författningssamling
Utgivare: Elisabeth Lager
KVFS
2016:4
Utkom från trycket den
30 september 2016
Kriminalvårdens föreskrifter om ändring i
Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (KVFS
2011:5) om verkställighet av frivårdspåföljder
beslutade den 19 september 2016.
Kriminalvården föreskriver med stöd av 5 kap. 17 § och 6 kap. 1 § förordningen
(1998:642) om verkställighet av frivårdspåföljder i fråga om Kriminalvårdens
föreskrifter och allmänna råd (KVFS 2011:5) om verkställighet av
frivårdspåföljder
dels att nuvarande 17 § ska upphävas,
dels att 12, 15 och 16 §§ ska ha följande lydelse, och beslutar
dels att de allmänna råden till 17 § ska upphöra att gälla,
dels att de allmänna råden till 13 och 16 §§ ska ha följande lydelse,
dels följande allmänna råd till 15 §.
Övervakning
Verkställighetsplanering
12 §
En verkställighetsplan ska tas fram för varje dömd som står under övervak-
ning i syfte att utforma verkställigheten på ett ändamålsenligt sätt. Den ska vara
individuellt utformad efter omständigheterna i det enskilda fallet. Den dömde ska
få en kopia av verkställighetsplanen.
13 §
Verkställighetsplanen ska för varje dömd vara baserad på en riskbedömning
och en behovsbedömning. En förnyad risk- eller behovsbedömning ska göras när
det finns anledning till det.
KVFS
2016:4
2
Allmänna råd
Verkställighetsplanen ska baseras på en sammanställning och bedömning av
identifierade risker och behov som har betydelse för innehållet i verkställigheten
och för möjligheterna att minska risken för återfall i brott.
Riskbedömningen bör identifiera
de
risker
som har starkast samband med risken
för återfall i brott.
En identifierad risk anges i termer av låg, medel eller hög risk.
Utifrån en samlad bedömning bör identifieras vilka
riskreducerande
åtgärder som
är nödvändiga.
Behovsbedömningen bör identifiera vilka åtgärder som kan underlätta den döm-
des anpassning i samhället.
Skäl att göra en förnyad risk- eller behovsbedömning finns t.ex. om den dömde
döms på nytt under pågående verkställighet eller om ny information framkommer
som motiverar en ny bedömning.
15 §
I verkställighetsplanen ska verkställighetsinnehållet preciseras i åtgärder
med hänsyn tagen till
−
de risker och behov som identifierats enligt 13 §, och
−
praktiska förutsättningar.
Åtgärderna ska vara tidsatta och uppföljningsbara. De ska vid behov planeras
och utformas i samverkan med berörda myndigheter.
Allmänna råd
Med praktiska förutsättningar avses t.ex. de resurser som finns tillgängliga.
16 §
Verkställighetsplanen ska fastställas inom 30 dagar från det att dom inkom-
mer till frivården. För villkorligt frigivna ska den verkställighetsplan som fastställts
under verkställighet av fängelse fastställas på nytt senast inom fyra månader.
Verkställighetsplanen ska ändras när det finns anledning till det.
När en ändring
innebär att en åtgärd läggs till, tas bort eller avbryts ska verkställighetsplanen
fastställas på nytt. Verkställighetsplanen ska också fastställas på nytt när det annars
är motiverat, och alltid minst var fjärde månad från senaste fastställande.
De tidsfrister som anges i första och andra styckena får överskridas om det finns
särskilda skäl.
Allmänna råd
Anledning att ändra verkställighetsplanen kan t.ex. vara att åtgärder genomförts
och det finns behov av ytterligare åtgärder, att en förnyad risk- eller
behovsbedömning föranleder ändrade eller nya åtgärder eller att planerade
åtgärder avbrutits eller inte kommit till stånd.
Det får avgöras i varje enskilt fall om det med hänsyn till åtgärdernas karaktär,
utformning och tidsplan m.m. är motiverat att fastställa verkställighetsplanen utan
att fyra månader har förflutit.
Särskilda skäl att inte fastställa verkställighetsplanen inom angiven tid kan t.ex.
vara att det trots upprepade försök inte gått att nå den dömde. Om den dömde inte
följer kallelser eller inte gått att nå inom en månad bör en misskötsamhets-
bedömning göras.