MSBFS 2023:2
Myndigheten för samhällsskydd och
beredskaps författningssamling
1
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps
föreskrifter om hantering av brandfarliga vätskor;
beslutade den 31 oktober 2023
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver1 följande med
stöd av 25 § förordningen (2010:1075)2 om brandfarliga och explosiva
varor, och beslutar följande allmänna råd3.
1 kap. Inledande bestämmelser
Denna författning innehåller följande kapitel.
- 1 kap. Inledande bestämmelser
- 2 kap. Allmänna hanteringskrav
- 3 kap. Lösa behållare
- 4 kap. Cisterner
- 5 kap. Rör- och slangledningar
- 6 kap. Undantag i enskilda fall
Tillämpningsområde
1 §
Denna författning innehåller bestämmelser om hantering av
brandfarliga vätskor, bestämmelser om anordningar för hantering av
brandfarliga vätskor samt bestämmelser om byggnader och andra
anläggningar där brandfarliga vätskor hanteras.
2 §
Bestämmelserna gäller inte för:
- hantering av aerosolbehållare med brandfarligt innehåll,
- hantering ombord på fartyg som regleras i annan författning och
-
brandfarliga vätskor med en flampunkt högre än 35 °C som har
erhållit negativa resultat vid provningen för underhåll av
förbränning L.2, del III, avsnitt 32 i sjunde omarbetade utgåvan av
___________________________________________________________________________
1
Anmälan av dessa föreskrifter har gjorts enligt Europaparlamentets och rådets direktiv (EU)
2015/1535 av den 9 september 2015 om ett informationsförfarande beträffande tekniska
föreskrifter och beträffande föreskrifter för informationssamhällets tjänster (kodifiering)
(EUT L 241, 17.9.2015, s. 1-15, Celex 32015L1535).
2
Förordningen senast ändrad genom SFS 2023:392.
3
Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter. De är inte tvingande. Deras funktion är
att förtydliga innebörden i lag, förordning och föreskrifter och att ge generella rekommendationer
om deras tillämpning.
Utgivare: Anna Asp, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
ISSN 2000-1886
MSBFS
2023:2
Utkom från trycket
den 3 november 2023
MSBFS
2023:2
2
FN-rekommendationerna för transport av farligt gods, handbok för
provning och kriterier, utgiven av Förenta nationerna
(ST/SG/AC.10/11/Rev.7).
Definitioner
3 §
De begrepp som används i lagen (2010:1011) och förordningen
(2010:1075) om brandfarliga och explosiva varor används med samma
innebörd i denna författning.
I denna författning avses med
ADR-S
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps
föreskrifter (MSBFS 2022:3) om transport av farligt gods
på väg och i terräng, eller annan författning som ersatt
eller ändrat MSBFS 2022:3,
aerosolbehållare
med brandfarligt
innehåll
behållare innehållande brandfarlig eller extremt
brandfarlig aerosol enligt Myndigheten för
samhällsskydd och beredskaps föreskrifter
(MSBFS 2018:1) om aerosolbehållare, eller annan
författning som ersatt eller ändrat MSBFS 2018:1,
anordning
utrustning, lös behållare, cistern, rörledning,
slangledning och liknande som är avsedd att innehålla
brandfarliga vätskor,
anslutning
punkt där en rör- eller slangledning kan fästas in till en
fast anläggning eller anordning,
avledning
barriär runt förvaringsplats avsedd att leda utrinnande
brandfarliga vätskor till plats där de kan omhändertas,
brandfarliga
vätskor
vätskor som är brandfarliga enligt Myndigheten för
samhällsskydd och beredskaps föreskrifter
(MSBFS 2010:4) om vilka varor som ska anses utgöra
brandfarliga eller explosiva varor, eller annan författning
som ersatt eller ändrat MSBFS 2010:4,
cistern
behållare som uppfyller kraven i Myndigheten för
samhällsskydd och beredskaps föreskrifter
(MSBFS 2018:3) om cisterner med anslutna rörledningar
för brandfarliga vätskor, eller annan författning som
ersatt eller ändrat MSBFS 2018:3,
EI XX
brandteknisk klassbeteckning för brandmotstånd hos
byggnadskonstruktioner där ”E” står för integritet, ”I”
står för isolering och ”XX” avser tid i minuter vid vilken
MSBFS
2023:2
3
funktionskraven är uppfyllda vid en standardiserad
provning (enligt SS-EN 13501-2),
flampunkt
den lägsta temperatur då en vätska avger ångor som
bildar en antändbar blandning med luft, enligt någon av
de provningsmetoder som anges i delavsnitt 2.3.3.1 i
ADR-S,
flerbostadshus
bostadshus med minst tre bostadslägenheter,
gasfriförklaring skriftligt utlåtande om att en anordning är tömd, rengjord
och att inga antändningsbara ångor finns kvar,
IBC
Intermediate Bulk Container, en typ av lös behållare som
är tillverkad, kontrollerad och godkänd i enlighet med
ADR-S eller RID-S som en sådan behållare och avsedd
för brandfarliga vätskor vid atmosfärstryck,
invallning
barriär runt förvaringsplats avsedd att hindra utrinnande
brandfarliga vätskor från att spridas okontrollerat,
lättantändligt
material
sådant material som går att tända med en tändsticka och
som kan orsaka en snabb brandspridning,
lös behållare
behållare för högst 3000 liter brandfarlig vätska som är
avsedd att användas på annan plats än där den fylls,
definitionen omfattar inte flyttbara cisterner enligt
MSBFS 2018:3 eller tryckkärl enligt AFS 2016:1, eller
annan författning som ersatt eller ändrat dessa,
RID-S
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps
föreskrifter (MSBFS 2022:4) om transport av farligt gods
på järnväg, eller annan författning som ersatt eller ändrat
MSBFS 2022:4,
rörledning
fast installerad ledning för brandfarliga vätskor som
förutom rör även omfattar flänsar, ventiler och övriga
komponenter som leder vätskan och dess gasfas,
skyddsrör
ett utanpåliggande rör som avser att skydda ett inre rör
från yttre slitage och annan mekanisk påverkan,
slangledning
rörlig ledning för brandfarliga vätskor som förutom slang
även omfattar anslutningar och övriga komponenter som
leder vätskan och dess gasfas,
MSBFS
2023:2
4
småhus
bostadshus som innehåller högst två bostadslägenheter
och kan vara antingen enbostadshus eller tvåbostadshus,
som är fristående eller sammanbyggda till parhus, radhus
eller kedjehus,
öppen hantering hantering som kan ge upphov till att brandfarlig gas eller
ånga blandas med luft.
MSBFS
2023:2
5
2 kap. Allmänna hanteringskrav
Anordningar
1 §
Brandfarliga vätskor får endast hanteras i anordningar som är
- täta i syfte att motverka läckage,
- motståndskraftiga mot de vätskor, tillsatser och föroreningar som
kan förväntas förekomma,
- lämpliga för de tryck och temperaturer som de kan förväntas
utsättas för, och
- återförslutningsbara om förslutningen är utformad så att den kan
återförslutas upprepade gånger utan att innehållet riskerar att läcka
ut.
Allmänna råd
Lösa behållare större än 5 liter bör vara tillverkade, kontrollerade och
typgodkända i enlighet med ADR-S eller RID-S.
Brandfarliga vätskor bör inte hanteras i lösa behållare av plast som är äldre än 5
år. Åldern bör i första hand räknas från behållarnas tillverkningsdatum och i
andra hand, om tillverkningsdatum inte är känt, från inköpsdatum.
2 §
Anordningar med brandfarliga vätskor ska hanteras så att risk för
uppkomst av eller skada genom korrosion motverkas eller förhindras.
Ventilation
3 §
Ett utrymme där brandfarliga vätskor hanteras ska vara tillräckligt
ventilerat för att motverka ansamling av ångor av den brandfarliga vätskan.
Utrymmen där naturlig ventilation inte ger tillräckligt ventilationsflöde ska
ha mekanisk ventilation. Funktionaliteten hos en mekanisk ventilation ska
löpande säkerställas.
Ventilationens frånluft ska mynna på lämplig plats. Ventilationen ska vara
utformad så att frånluften inte kan komma in genom andra öppningar i
byggnader.
Allmänna råd
Vid mekanisk ventilation i ett utrymme för fabriksförslutna lösa behållare bör ett
utrymme anses tillräckligt ventilerat om det specifika luftflödet (luftomsättningen)
överstiger 0,5 rumsvolymer per timme (rv/h).
Om utrymmet för fabriksförslutna behållare utgörs av ett skåp bör ventilationen
anses tillräcklig om dörren öppnas regelbundet.
Ventilationen bör vara utformad så att det finns ett avstånd på minst 1 meter
mellan frånluftsöppningarna och andra öppningar i byggnader.
MSBFS
2023:2
6
Placering
4 §
Anordningar med brandfarliga vätskor ska genom sin placering eller
genom fysiskt skydd vara skyddade mot skador orsakade av påkörning,
nedfallande föremål och annan liknande påverkan. Fysiska påkörningsskydd
ska vara utformade med beaktande av trafiksituationen på platsen.
Allmänna råd
Fysiska påkörningsskydd för cisterner ovan mark bör placeras minst 2 meter från
cisternen och bör vara utformade i minst kapacitetsklass N2 enligt SS-EN 1317-
2.
5 §
Lösa behållare, cisterner och andra anordningar ska vara placerade på
ett betryggande sätt med hänsyn till
- risken för brandpåverkan eller annan skadlig uppvärmning från
omgivningen till anordningarna,
- risken för skador på omgivningen genom brand eller explosion
orsakad av läckage eller antändning av den brandfarliga vätskan, och
- möjligheterna att utrymma området kring anordningarna vid brand.
Allmänna råd
Placeringen av lösa behållare, cisterner och andra anordningar bör i första hand
avgöras utifrån verksamhetsutövarens utredning om risker enligt 7 § lagen
(2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor, eller i annat fall följa bilaga 1.
Lösa behållare i och vid butiker bör placeras enligt kapitel 2 i Myndigheten för
samhällsskydd och beredskaps handbok om brandfarliga gaser och vätskor samt
gasapparater i butiker.
Skyltning
6 §
Skyltar som upplyser om förbud mot rökning och öppen eld samt
förekomst av brandfarliga vätskor ska finnas vid områden, inhägnader,
lokaler och andra utrymmen där brandfarliga vätskor hanteras, om den totala
mängden är av större volym.
För privatpersoner gäller kravet endast vid hantering av mer än 100 liter.
Allmänna råd
Normalt bör 50 liter betraktas som en större volym för brandfarliga vätskor med
flampunkt 30 ˚C eller lägre. För vätskor med flampunkt över 30 ˚C bör 1000 liter
betraktas som en större volym.
MSBFS
2023:2
7
7 §
Skyltar ska vara utformade enligt bilaga 2 och vara tillverkade av
slagtåligt material med god väderbeständighet. Skyltar ska vara placerade
och anpassade till den omgivande miljön så att de är lätta att se även under
varierande ljusförhållanden.
8 §
Skyltar ska avlägsnas om förhållandet de avser inte längre gäller.
Obehörigt förfarande
9 §
Lösa behållare, ventiler och andra manövrerbara komponenter till
anordningar ska vara skyddade mot obehörigt förfarande.
För privatpersoner gäller kravet endast vid hantering av mer än 100 liter.
Allmänna råd
Obevakade manövrerbara komponenter och lösa behållare bör skyddas genom
att de finns i låsta utrymmen, är försedda med låsanordningar eller är skyddade
genom minst 2 meter högt stängsel.
____________________________________________________________________________________________________________________
Öppen hantering
10 § Öppen hantering som kan orsaka en antändbar blandning av ånga och
luft får endast ske i områden eller utrymmen avsedda för detta.
Ventilation vid öppen hantering inomhus ska vara anordnad så att
- undertryck råder mot angränsande lokal där öppen hantering inte
sker, eller
- punktutsug motverkar att ångorna sprids i resten av lokalen.
Frånluften från lokal där öppen hantering sker ska mynna direkt utomhus på
lämplig plats.
11 § Öppen hantering ska vara separerad från lättantändligt material och
från annan hantering av brandfarliga varor.
Allmänna råd
Öppen hantering bör anses separerad genom tillräckligt avstånd eller genom
brandteknisk avskiljning.
Beroende på mängden som hanteras och lokalernas utformning kan behovet av
separation variera och bör beaktas i utredningen om risk enligt 7 § LBE.
MSBFS
2023:2
8
12 § Vid öppen hantering ska underlaget ha sådana egenskaper att den
brandfarliga vätskan kan samlas upp och omhändertas vid spill eller
läckage.
Allmänna råd
Golv- eller markyta bör vara ogenomsläpplig mot den hanterade vätskan och ha
lutning mot lågpunkt. Mängden som ska kunna omhändertas bör vara anpassad
till hanteringens omfattning.
____________________________________________________________________________________________________________________
Spill och läckage
13 § Vid hantering av brandfarliga vätskor ska spill och läckage kunna
omhändertas innan risk för okontrollerad spridning eller antändning av
spillet uppstår.
Allmänna råd
Saneringsutrustning bör finnas tillgänglig i den omfattning som behövs,
alternativt bör spillzoner kopplade till oljeavskiljare eller möjlighet till avledning
eller uppsamling av vätskan finnas på platsen.
Tillgängligheten till saneringsutrustning, om det inte finns på plats, kan lösas
genom organisatoriska åtgärder förutsatt att det säkerställs att eventuellt spill
eller läckage inte riskerar att spridas okontrollerat innan åtgärd vidtas.
________________________________________________________________
Släckutrustning
14 § Vid förvaring av brandfarliga vätskor i lösa behållare eller cisterner
ovan mark ska släckutrustning finnas tillgänglig i den omfattning som
behövs för att i ett tidigt skede kunna släcka en mindre brand, som skulle
kunna eskalera till en större brand i de brandfarliga vätskorna.
För privatpersoner gäller kravet endast vid förvaring av mer än 100 liter.
Instruktioner
15 § Skriftliga instruktioner för driftsättning, drift och underhåll av
anordningar, samt för hur spill och läckage omhändertas, ska finnas
tillgängligt i verksamheten, om det inte rör sig om en enkel hantering där
riskerna lätt kan överblickas. Instruktionerna ska finnas i den omfattning
som behövs för att motverka risken för brand och explosion orsakad av de
brandfarliga vätskorna.
För privatpersoner gäller kravet endast vid hantering av mer än 100 liter.
MSBFS
2023:2
9
Lastade fordon
16 § Ett tankfordon vars transporttank för brandfarlig vätska inte är tömd,
rengjord och gasfriförklarad får inte parkeras eller ställas upp i ett garage
eller annat utrymme inomhus, om den brandfarliga vätskan har flampunkt
30 ˚C eller lägre. Detsamma gäller för ett fordon som är lastat med lösa
behållare avsedda för mer än 100 liter brandfarlig vätska.
Bestämmelsen gäller inte om fordonet är under transport.
17 § Ett tankfordon, annan tank eller cisternvagn som är tillverkad,
kontrollerad och godkänd i enlighet med ADR-S eller RID-S får användas
för tillfällig förvaring under förutsättning att platsen i övrigt är lämplig för
förvaringen.
MSBFS
2023:2
10
3 kap. Lösa behållare
1 §
En IBC som används för hantering av brandfarliga vätskor ska
uppfylla kraven i ADR-S eller RID-S och vara godkänd för transport, samt
ha genomgått de återkommande kontroller som föreskrivs i ADR-S eller
RID-S.
Verksamheter som vid transport omfattas av delavsnitt 13.2.1 i ADR-S
undantas från denna bestämmelse.
2 §
Lösa behållare som är större än 1 000 liter ska vara utrustade med
nivåmätning, överfyllningsskydd och avluftning, som omfattas av
typgodkännandet enligt 1 §, om de är avsedda att fyllas från tankbil.
3 §
En IBC får användas stationärt om den är utrustad med nivåmätning,
överfyllningsskydd och avluftning, som omfattas av typgodkännandet enligt
1 § och uppfyller bestämmelserna i 4 kap. 1, 3, 7-9 §§. IBC behållare utan
eget brandmotstånd som används stationärt ska vara placerade i eget
utrymme brandavskilt i motsvarande minst brandteknisk klass EI 30, om de
inte är skyddade mot yttre brand genom sin placering.
En IBC enligt första stycket används stationärt när den
- fylls och töms på samma plats, eller
- kopplas in mot en anläggning för annat ändamål än fyllning eller
tömning.
Allmänna råd
Inför varje fyllning bör en visuell inspektion göras av behållaren med avseende
på dess skick och täthet.
En fyllning eller tömning bör genomföras utan fördröjning. Den bör inte vara
beroende av andra produktionssteg för att betraktas som fyllning eller tömning.
En IBC utan eget brandmotstånd bör anses skyddad mot yttre brand om den har
ett avstånd på minst 6 meter till material med högt energiinnehåll.
4 §
Vid transport inom ett eget verksamhetsområde och vid förvaring ska
lösa behållare vara förslutna.
5 §
Lösa behållare får inte förvaras i direkt närhet av en cistern med
brandfarliga vätskor.
Allmänna råd
Inga lösa behållare bör förvaras i en cisterninvallning. Inomhus bör inte lösa
behållare med flampunkt 30 ˚C eller lägre förvaras i samma rum som en cistern.
MSBFS
2023:2
11
6 §
Vid förvaring inomhus av lösa behållare med brandfarliga vätskor
med
- flampunkt 30 ˚C eller lägre och en sammanlagd volym av mer än
500 liter, eller
- flampunkt högre än 30 ˚C och en sammanlagd volym av mer än
4 000 liter
ska utrymmet vara brandtekniskt avskilt och i övrigt anpassat till
förvaringen. Den brandtekniska avskiljningen ska begränsa risken för
- brandspridning från förvaringsplatsen till övriga lokaler och
- brandspridning från andra lokaler till förvaringsplatsen.
Allmänna råd
Den brandtekniska avskiljningen bör vara minst motsvarande EI 30 för volymer
upp till och med 1000 liter och minst motsvarande EI 60 för volymer över
1 000 liter och upp till 10 000 liter.
Vid volymer över 10 000 liter behöver utredningen om risk enligt 7 § lagen
(2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor redovisa lämplig skyddsnivå för
förvaringen.
7 §
Vid förvaring inomhus av lösa behållare med brandfarliga vätskor
med
- flampunkt 30 ˚C eller lägre och en sammanlagd volym av mer än
100 liter, eller
- flampunkt högre än 30 ˚C och en sammanlagd volym av mer än
1 000 liter,
ska invallning, avledning eller annan teknisk lösning finnas för att motverka
att utrinnande brandfarliga vätskor sprids okontrollerat.
Första stycket gäller inte om förvaringsplatsen enbart används för tömda, ej
rengjorda behållare.
Allmänna råd
En invallning bör inrymma minst 10 % av den totalt förvarade volymen, dock
minst hela den största behållarstorleken.
Vid volymer över 10 000 liter behöver utredningen om risk enligt 7 § lagen
(2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor redovisa lämplig
invallningsvolym.
MSBFS
2023:2
12
8 §
Vid en förvaringsplats utomhus för lösa behållare med en
sammanlagd volym av mer än 3 000 liter ska invallning, avledning eller
annan teknisk lösning finnas för att motverka att utrinnande brandfarliga
vätskor sprids okontrollerat.
Första stycket gäller inte om förvaringsplatsen enbart är avsedd för tömda,
ej rengjorda behållare.
Allmänna råd
En invallning bör inrymma minst 10 % av den totalt förvarade volymen, dock
minst hela den största behållarstorleken.
Vid volymer över 10 000 liter behöver utredningen om risk enligt 7 § lagen
(2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor redovisa lämplig
invallningsvolym.
9 §
Vid förvaring av brandfarliga vätskor med flampunkt 30 ˚C eller
lägre i lösa behållare ska dessa hållas separerade från lösa behållare med
brandfarliga vätskor med flampunkt högre än 30 ˚C.
Allmänna råd
Behållarna bör anses separerade genom tillräckligt avstånd eller genom
brandteknisk avskiljning. Även de ytor där spill från förvaringen kan förekomma,
bör vara ordnade så att spill med låg flampunkt inte riskerar att påverka
behållare vars innehåll har högre flampunkt.
Beroende på mängden som förvaras och förvaringsplatsens utformning kan
behovet av separation mellan dessa behållare variera och bör beaktas i
utredningen om risk enligt 7 § lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva
varor.
10 § Vid förvaring av lösa behållare ska behållarna säkras mot fallrisk, om
förvaringshöjden överstiger den fallhöjd som behållaren är konstruerad och
provad för att tåla.
MSBFS
2023:2
13
Storskalig lagerhantering
11 § Storskalig lagerhantering av lösa behållare inomhus får inte
förekomma i utrymmen där annan verksamhet än lagerhantering äger rum.
Allmänna råd
En lagerhantering bör anses storskalig vid förvaring av volymer större än
100 000 liter.
För storskalig lagerhantering bör invallningens storlek tas fram i utredningen om
risk enligt 7 § lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor. En sådan
invallning bör vara större än 10 % av den totalt förvarade volymen.
Särskilda krav för bostäder och förvaring för hushåll
12 § I småhus och i flerbostadshus i ett plan får lösa behållare upp till och
med 25 liter hanteras.
13 § I flerbostadshus med mer än ett plan får lösa behållare upp till 5 liter
hanteras. Lösa behållare upp till 25 liter får dock förvaras utomhus i direkt
anslutning till bostaden eller i särskilt utrymme i bostaden som utgör en
egen brandcell med brandteknisk klass motsvarande lägst EI 60 och som är
ventilerat direkt till det fria.
14 § På vindar, i garage, i källare eller liknande förrådsutrymmen i
flerbostadshus får inga lösa behållare förvaras, med undantag för enstaka
behållare upp till och med 5 liter med flampunkt över 30 ˚C.
15 § Om flera hushåll har förrådsutrymmen eller garage i en från bostäder
skild byggnad ska lösa behållare, med undantag för enstaka behållare upp
till och med 5 liter med flampunkt över 30 ˚C, förvaras i en egen brandcell
med brandteknisk klass motsvarande lägst EI 60.
Saluföring
16 § Vid saluföring av brandfarliga vätskor med flampunkt 30 ˚C eller
lägre till allmänheten ska lösa behållare större än 5 liter förvaras oåtkomliga
för andra än personalen.
MSBFS
2023:2
14
4 kap. Cisterner
Lossnings- eller lastningsplats
1 §
En plats för uppställning av tankfordon eller cisternvagn för
anslutning till en cistern ska vara utformad så att
- tankfordon vid en nödsituation kan lämna platsen utan att backas,
- spill kan tas om hand på ett säkert sätt,
- avluftningsledningens mynning är överblickbar under fyllning eller
att annan lösning finns för att övervaka och kunna åtgärda
överfyllning,
- det finns möjlighet att snabbt avbryta fyllningen eller tömningen av
cisternen, och
- det finns anslutningsmöjlighet till jord för tankfordon om den
brandfarliga vätskans flampunkt är lägre än 60 ˚C.
2 §
Vid varje cisterns påfyllningsanslutning för tankfordon, cisternvagn
eller fartyg ska det finnas en skylt med de uppgifter som är av betydelse för
att kunna fylla cisternen med rätt brandfarlig vätska på ett säkert sätt.
Kravet gäller inte cisterner på depå eller raffinaderi.
Allmänna råd
Skylten bör minst innehålla följande uppgifter:
• adress till den fastighet till vilken cisternen hör eller cisternens nummer i
anläggningen,
• cisternens volym, och
• den vätska för vilken cisternen används
samt, för lådformiga cisterner,
• största tillåtna fyllnings- eller tömningsflöde, dvs. maximal flödeshastighet
(volymflöde) vid fyllning eller tömning.
Obehörigt förfarande
3 §
Lock eller luckor till
- anslutning för fyllning,
- gasretur,
- tömning,
- dränering,
- provtagning, och
- pejlanordning
ska, då fyllning, tömning eller provtagning inte pågår, hållas låsta eller på
annat sätt göras oåtkomliga för obehöriga.
MSBFS
2023:2
15
Okontrollerat utsläpp och brandteknisk avskiljning
4 §
En cistern ovan mark ska ha invallning, avledning eller annan teknisk
lösning för att motverka att utrinnande brandfarliga vätskor sprids
okontrollerat om cisternen
- är placerad utomhus, avsedd för mer än 3 m3 brandfarliga vätskor
med flampunkt 30 ˚C eller lägre,
- är placerad inomhus, avsedd för mer än 1 m3 brandfarliga vätskor
med flampunkt 30 ˚C eller lägre, eller
- är placerad inomhus, avsedd för mer än 10 m3 brandfarliga vätskor
med flampunkt högre än 30 ˚C.
Invallning, avledning eller annan teknisk lösning ska kunna omhänderta
hela cisternens volym.
5 §
Flera cisterner får vara gemensamt invallade. Invallningen ska då
kunna omhänderta minst den största cisternens volym samt 10 % av övriga
cisterners totala volym inom invallningen.
Allmänna råd
Vätskor med flampunkt 30 ˚C eller lägre bör invallas separat från vätskor med
flampunkt över 30 ˚C.
Vätskor i samma invallning bör kunna släckas med samma släckmedel och
samma släckmetodik.
6 §
En cistern inomhus för brandfarliga vätskor med flampunkt 30 ˚C
eller lägre ska vara avskild i en egen brandcell motsvarande minst EI 60.
Flera cisterner får inrymmas i samma brandcell. Detsamma gäller en eller
flera cisterner inomhus för mer än 10 m3 brandfarliga vätskor med
flampunkt högre än 30 ˚C. Olika cisterner vars innehåll har olika flampunkt,
får inrymmas i samma brandcell om inte risken för brand och explosion och
konsekvenserna av en brand och explosion ökar i mer än ringa grad.
7 §
En cisterns överfyllningsskydd eller nivålarm ska vara inställt så att
cisternen skyddas mot risken för att den största avsedda volymen överskrids.
Allmänna råd
Den största avsedda volymen bör inte vara större än 95 % av nominell volym.
Den kan vara lägre om man till exempel har tillstånd för en lägre volym än
cisternen rymmer.
8 §
Innan brandfarliga vätskor fylls i en cistern, ska dess mängd beräknas
så att överfyllningsskyddets brytnivå respektive nivålarmets larmnivå inte
uppnås vid fyllningen.
MSBFS
2023:2
17
5 kap. Rör- och slangledningar
1 §
Flödet i en rör- eller slangledning ska kunna stängas manuellt. Vid en
nödsituation ska flödet snabbt kunna stängas av.
Allmänna råd
En rör- eller slangledning som inte står under tryck bör anses stängd när
pumpen är tagen ur drift.
Med snabbt bör avses så snabbt som det är tekniskt möjligt med bibehållen
säkerhet.
2 §
Kulvertar, skyddsrör eller andra anordningar med motsvarande
funktion ska vara ventilerade, motståndskraftiga mot vätskan och mot yttre
värmepåverkan.
3 §
Rörledningar som är dragna i eller genom väggar, tak, golv eller som
på annat sätt är förlagda dolt i en byggnad ska vara heldragna, eller ha
svetsade eller hårdlödda fogar. Sådana ledningar ska ha skyddsrör för att
förhindra slitage och för att förhindra att läckande vätska sprider sig inuti
byggnadens väggar, tak eller golv.
Kraven gäller inte rörledningar som är åtkomliga utan hjälp av verktyg.
4 §
Slangledningar får inte vara inbyggda i väggar, tak eller golv eller på
annat sätt vara förlagda dolt i en byggnad.
5 §
Rör- och slangledningsanslutningar som kan förväxlas med andra
anslutningar ska vara utformade eller märkta för att motverka förväxlingen.
6 §
Rörledningar med öppen ände ska vara skyddade mot utsläpp vid
oavsiktlig ventilmanövrering.
Allmänna råd
Rörledningar med öppen ände bör skyddas med blindplåt, en extra manuell
ventil eller tätslutande lock. Provtagningsventiler med liten dimension som
öppnas frekvent bör vara självstängande och bör då anses tillräckligt skyddade.
MSBFS
2023:2
18
7 §
Rörledningar i mark ska vara spårbara genom att ledningarna är
inmätta. Inmätningen ska vara dokumenterad.
Allmänna råd
Inmätningen bör avse att man, med tillräcklig precision, vet var ledningarna i
mark finns, för att kunna gräva fram ledningen vid behov.
Dokumentationen bör innebära att rörledningar finns på en relationsritning för
verksamheten.
8 §
Rörledningar i mark ska vara skyddade mot pågrävning genom att
- det finns markeringsband som informerar om förekomsten av
rörledningar för brandfarliga vätskor längs och ovan ledningens
sträckning,
- det finns ett tillräckligt avstånd mellan rörledningen och andra
installationer i mark, och
- det finns ett tillräckligt avstånd mellan rörledningen och byggnader,
om inte rörledningen ansluter till byggnaden.
Vid styrd borrning behövs inget markeringsband.
9 §
Rörledningar i mark ska vara omgivna av sådant material som inte
kan skada dem.
10 § En anslutning för ett fartyg ska ha elektrisk isolering mellan
anslutningen och rörledningen på land.
11 § Slangledningar får endast användas som temporär lösning eller då
deras rörlighet behövs. Längden ska vara anpassad utifrån behovet.
Slangledning ovan mark ska regelbundet inspekteras med avseende på
slitage och vid behov bytas.
Rör- och slangledningar som tas ur bruk
12 § Rör- och slangledningar som varaktigt tas ur bruk ska tömmas och
rengöras. Rörledningar ska dessutom gasfriförklaras. Anslutningar ska tas
bort eller åtgärdas så att de inte kan användas.
MSBFS
2023:2
20
Allmänna råd om krav på utredning och föreståndare
Detta avsnitt innehåller allmänna råd som ansluter direkt till lagen
(2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (LBE).
Utredningskrav
Enligt 7 § LBE ska den som bedriver tillståndspliktig verksamhet se till att
det finns tillfredsställande utredning om riskerna för olyckor och skador på
liv, hälsa, miljö eller egendom som kan uppkomma genom brand eller
explosion orsakad av brandfarliga eller explosiva varor samt om
konsekvenserna av sådana händelser.
Allmänna råd
En utredning om risker för hantering av brandfarliga vätskor bör identifiera och
bedöma risker som kan uppkomma vid hantering och, vid behov, föreslå
åtgärder för att minska risker för olyckor, tillbud eller konsekvenser av dessa.
Utredningen bör uppdateras vid förändringar i verksamhet eller omgivning som
kan påverka riskbilden. Utredningens omfattning bör vara anpassad till
verksamhetens storlek. En utredning om risker vid hantering av brandfarliga
vätskor bör innehålla relevanta delar av följande:
• beskrivning av verksamheten,
• egenskaper hos de brandfarliga vätskorna, inklusive flampunkt,
• risk för höga eller låga temperaturer,
• risk för högt eller lågt tryck,
• risk för spill eller läckage,
• risk för yttre påverkan,
• risk för överfyllning,
• risk relaterad till mänskligt handhavande,
• tändkällor i närheten av hanteringen,
• beskrivning av anordningar inklusive material hos anordningar i kontakt
med brandfarliga vätskor,
• topografiska förutsättningar inom verksamheten,
• verksamheter, byggnader och andra objekt i hanteringens närhet samt
avstånd till dessa,
• olycksförebyggande och skadebegränsande åtgärder, och
• hur en säker hantering upprätthålls över tid.
För bensinstationer bör utredningen utgöras av en beskrivning av hanteringen,
risker och åtgärder enligt ovan, med hänvisningar till relevanta delar av
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps handbok om hantering av
brandfarliga gaser och vätskor på bensinstationer, vid behov kompletterat med
utredningar för sådant som inte omfattas av handboken.
För butiker bör utredningen utgöras av en beskrivning av hanteringen i butiken,
risker och åtgärder enligt ovan, med hänvisningar till relevanta delar av kapitel 2 i
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps handbok om hantering av
brandfarliga gaser och vätskor samt gasapparater i butiker, vid behov
kompletterat med utredningar för sådant som inte omfattas av handboken.
MSBFS
2023:2
21
Föreståndarkrav
Enligt 9 § LBE ska den som bedriver tillståndspliktig verksamhet utse en
eller flera föreståndare för verksamheten. Av andra stycket framgår att en
föreståndare har till uppgift att verka för att verksamheten bedrivs enligt de
aktsamhetskrav och med iakttagande av de övriga skyldigheter som följer av
LBE eller föreskrifter som meddelats i anslutning till lagen. Vidare framgår
av samma stycke att tillståndshavaren ska se till att en föreståndare ges de
befogenheter och möjligheter i övrigt som behövs för att han eller hon ska
kunna fullgöra sina uppgifter.
Allmänna råd
En föreståndare för hantering av brandfarliga vätskor bör ha kunskap om
• hur roller, ansvar och befogenheter är fördelade i verksamheten,
• de brandfarliga vätskornas egenskaper och risker,
• den lagstiftning som är relevant med avseende på risken för brand och
explosion,
• olycksförebyggande och skadeavhjälpande åtgärder,
• villkor i tillståndet,
• anläggningens uppbyggnad, funktion och drift, och
• dokumentation som är relevant för hanteringens säkerhet.
Hanteringens omfattning och komplexitet bör avgöra hur djupa kunskaper inom
de olika områdena som krävs.
______________
1. Denna författning träder i kraft den 1 januari 2024. Samtidigt upphör
följande författningar att gälla i sin helhet
a. Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 1990:2) om
hantering av brandfarliga gaser och vätskor i anslutning till vissa
transportmedel med allmänna råd,
b. Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 1996:2) om
hantering av brandfarliga gaser och vätskor på försäljningsställen,
c. Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 2000:2) om
hantering av brandfarliga vätskor med allmänna råd,
d. Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 2000:5) om
ändring i föreskrifterna (SÄIFS 2000:2) om hantering av
brandfarliga och
e. Statens räddningsverks föreskrifter (SRVFS 2005:10) med vissa
bestämmelser om brandfarliga vätskor med allmänna råd.
2. Bestämmelserna i 4 kap. 4 § och 6 § behöver inte tillämpas före
a. 2028-06-30 för anläggningar som är drifttagna före denna
författnings ikraftträdande, eller
MSBFS
2023:2
22
b. tillståndstidens slutdatum för anläggningar som erhöll tillstånd
före denna författnings ikraftträdande.
Fram till dess får befintliga invallningar och brandtekniska
avskiljningar fortsatt vara dimensionerade i enlighet med det
allmänna rådet till SÄIFS 2000:2.
3. Bestämmelserna i 5 kap. 3 § gäller endast rör installerade efter det att
denna författning trätt i kraft.
4. Bestämmelserna i 5 kap. 7-9 §§ gäller endast rör som grävts ner efter
det att denna författning trätt i kraft.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Charlotte Petri Gornitzka
Johannes Forsberg
Avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande
MSBFS
2023:2
23
Bilaga 1 är allmänna råd till 2 kap. 5 § i denna författning
Placering av lösa behållare eller cisterner med
brandfarliga vätskor ovan mark
Definitioner
I denna bilaga används följande begrepp
brandfarlig
verksamhet
verksamhet som kan skapa gnistor eller som
innebär öppen låga, exempelvis svetsarbete eller
grillplats,
stor mängd brännbart
material
t.ex. däckupplag, brädgård, cistern ovan mark
med brandfarlig gas eller vätska (inkl.
påfyllningsanslutning), lösa behållare med
brandfarlig gas eller vätska med total volym mer
än 600 liter,
svårutrymda lokaler
lokaler från vilka en utrymning kan förväntas ta
lång tid på grund av verksamheten i lokalen eller
typen av byggnad,
termisk
tändtemperatur
den temperatur då ett ämne kan självantända i
luft (engelska motsvarigheten Auto ignition
temperature, AIT).
Cisterner ovan mark eller lösa behållare
Tabell 1 nedan visar rekommenderade minsta avstånd mellan lösa
behållare eller cisterner ovan mark utomhus och deras omgivning. Tabell 1
är tänkt att användas då verksamheten saknar resurser för att själv ta fram
lämpliga avstånd. I första hand bör den egna utredningen om risker
användas för att bestämma säkra avstånd på den egna anläggningen.
Det kan finnas situationer där förhållandena avviker ifrån vad tabellerna
förutsätter, vilket i så fall kan medföra andra avstånd. I sådant fall ska
verksamhetens utredning om risker enligt 7 § LBE redogöra för de
förhållandena. Detsamma gäller för större volymer än de som anges i
tabellen. Angiven maximal volym avser volymen hos en cistern som
begränsas av inställningen på dess överfyllningsskydd. Avstånden räknas
från cisternens mantelyta. Avstånden är satta både utifrån att kunna skydda
den brandfarliga vätskan från en hotande brand i omgivningen och från att
kunna skydda omgivningen från en brand i den brandfarliga vätskan. Att ha
en brandteknisk avskiljning motsvarande EI 60 mellan cisternen och annat
objekt som anges i tabellen, kan ge kortare avstånd enligt tabellen. Om
cisternmanteln isoleras med minst 50 mm stenull kan det räknas som
motsvarande skydd som EI 60 ger, för infallande värmestrålning. Observera
MSBFS
2023:2
24
att en öppning i en EI-klassad vägg/fasad kan bryta den brandtekniska
avskiljningen. Därför behöver man beakta om EI-avskiljningen är tillräcklig
med avseende på öppningar i vägg/fasad såsom fönster, dörrar eller
ventilationsöppningar.
Avstånden i tabellen är framtagna med hjälp av Drivkraft Sveriges
beräkningsprogram för brandspridningsrisk inom depåverksamhet, med
vissa anpassningar för att ge tillräcklig säkerhetsmarginal även i andra
tillämpningar än vad det ursprungligen avsetts för. Det är därför sannolikt
att en egen beräkning med samma programvara kan ge något kortare
avstånd än de som anges i tabellen. Det är därför möjligt att uppnå andra
avstånd genom en egen utredning, om verksamheten genom tillgång till
programmet eller andra jämförbara vetenskapliga beräkningsgrunder, kan
beräkna/simulera utfallet vid en brand. Beräkningsprogrammet har den
termiska tändtemperatur för det förvarade ämnet/produkten som kritisk
parameter. Den termiska tändtemperatur kommer vara den först
begränsande parametern vid en hotande brand från omgivningen, dvs. att
mantelytan på cisternens insida värms upp till en så hög temperatur att
självantändning kan ske.
Cisterner och rörledningar av plast ovan mark har begränsat eller inget
eget brandmotstånd, och ska därför vara skyddade mot yttre
brandpåverkan4. Skydd mot yttre brandpåverkan kan vara motsvarande
minst en EI 30-avskiljning runt cisternen eller att cisternen står i ett minst
EI 30-avskilt rum. Innehåller cisternen eller rörledningen brandfarlig vätska
med flampunkt 30˚C eller lägre ska i stället brandteknisk avskiljning
motsvarande i EI 60 användas. För cisterner av plast ovan mark blir inte den
primära risken att termisk tändtemperatur nås i mantelytan, utan istället att
plastens mekaniska och hållfasthetsmässiga egenskaper påverkas av
värmeinstrålningen så att produkten kan läcka ut. Med EI 60-avskiljning kan
de avstånd som anges i tabellen kortas till hälften, för avskiljning i EI 30
kortas inte avstånden alls.
___________________________________________________________________________
4
MSBFS 2018:3, 2 kap. 24 §
.
MSBFS
2023:2
25
Tabell 1. Minsta avstånd i meter vid placering av lösa behållare eller cisterner
ovan mark utomhus (oavsett om det är inom egen verksamhet eller i förhållande till
annan verksamhet)
Avstånd i meter mellan
Byggnad av
obrännbart
material,
utan
öppningar
Byggnad av
brännbart material
eller stor mängd
brännbart material
c
Brandfarlig
verksamhet
Parkerade
fordon
(person-
bilar/tyngre
fordon)
Utrymningsväg
från
svårutrymda
lokaler
S
tå
lc
is
te
rn
er
V
a
≤ 10 m
3
,
TTP
a
< 300 ˚C
--
d
20
b
25
b
6/8
b
50
b
10 m
3
< V
a
≤ 100 m
3
,
TTP
a
< 300 ˚C
--
d
18
b
25
b
6/8
b
100
b
V
a
≤ 10 m
3
,
TTP
a
≥ 300 ˚C
--
d
15
b
20
b
6/8
b
50
b
10 m
3
< V
a
≤ 100 m
3
,
TTP
a
≥ 300 ˚C
--
d
15
b
20
b
6/8
b
100
b
Cisterner av plast
--
d
35
b
35
b
10/15*
100
b
Påfyllningsanslutning
för tankbil
5
25
25
6/8
50
Lösa behållare
500 l < VS
a
≤ 4000 l
0
15
b
20
b
6/8
b
50
b
Lösa behållare,
4000 l < VS
a
≤
10 000 l
3
18
b
25
b
6/8
b
100
b
a) V är cisternens volym, VS är de lösa behållarnas sammanlagda volym, TTP är vätskans
termiska tändtemperatur.
b) Med brandteknisk avskiljning motsvarande EI 60 eller högre kan avståndet minskas till
hälften.
c) Cistern ovan mark ingår inte. För avstånd mellan cisterner se tabell 2.
d) Minimiavstånd utifrån behovet av kontrollerbarhet (MSBFS 2018:3) och underhållsbehov samt
säkerhetsaspekter utifrån utredning om risk.
MSBFS
2023:2
26
Tabell 2 visar minsta rekommenderade avstånd mellan cisterner som
innehåller olika slag av brandfarliga vätskor. Tabell 2 är tänkt att användas
då verksamheten saknar resurser för att själv ta fram lämpliga avstånd. I
första hand bör den egna utredningen om risker användas för att bestämma
säkra avstånd inom den egna anläggningen.
Tabell 2 måste läsas två gånger för att fastställa nödvändigt avstånd
mellan två cisterner med olika innehåll. Första gången med den ena
cisternen som betraktas vara hotet och den andra som hotas. Sedan en andra
gång med omvänt förhållande. Den avläsning i tabellen som leder till längst
avstånd blir då styrande för placeringen. Observera att denna tabell endast
ger råd för cisterner större än 20 m3 innehållande diesel,
dieselersättningsbränslen, bensin och etanol (rent ämne). För andra vätskor
eller mindre volymer måste egna beräkningar ligga till grund för nödvändiga
avstånd.
Tabell 2. Minsta avstånd i meter mellan cisterner ovan mark
Avstånd i meter mellan cisterner
Hotande cisterner med
Diesel
b
Bensin
b
Etanol
H
o
ta
d
e
ci
st
e
rn
er
S
tå
lc
is
te
rn
er
20 m
3
< V
a
≤ 300 m
3
,
TTP
a
< 300 ˚C
25
c
25
c
30
c
20 m
3
< V
a
≤ 300 m
3
,
TTP
a
≥ 300 ˚C
20
c
20
c
30
c
Cisterner av plast
35
35
35
a) V är cisternens volym, TTP är vätskans termiska tändtemperatur.
b) Eller motsvarande bränsletyp med förnybart ursprung.
c) Med brandteknisk avskiljning motsvarande EI 60 eller högre kan avståndet minskas till
hälften.
Om cisternerna står i en grupp om upp till och med fyra cisterner, som
endast innehåller diesel eller dieselersättningsbränsle och ingen risk för yttre
brandpåverkan från annat än cisternerna finns inom 30 meter, kan avståndet
minskas så att det enbart utgörs av det avstånd som behövs för ackrediterad
kontroll, inspektion och underhåll av cisternerna. Detta baseras på
antagandet att en brand som uppstår i en cistern med diesel vanligtvis anses
relativt osannolik.
MSBFS
2023:2
27
Bilaga 2
Förbuds- och varningsskyltar
Förbud mot rökning och öppen eld
Skylten ska vara utformad enligt avsnitt 3.1 i
bilaga 2 till Arbetsmiljöverkets föreskrifter
(AFS 2020:1) om skyltar och signaler.
Varning för brandfarlig vara
Skylten ska vara utformad som
faropiktogram GHS02 enligt
Europaparlamentets och rådets förordning
(EG) nr 1272/2008 (CLP-förordningen)5.
___________________________________________________________________________
5
Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1272/2008 av den 16 december 2008 om
klassificering, märkning och förpackning av ämnen och blandningar, ändring och upphävande av
direktiven 67/548/EEG och 1999/45/EG samt ändring av förordning (EG) nr 1907/2006 (CLP-
förordningen).