MSBFS 2023:2

Myndigheten för samhällsskydd och

beredskaps författningssamling

1

Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps

föreskrifter om hantering av brandfarliga vätskor;

beslutade den 31 oktober 2023

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver1 följande med

stöd av 25 § förordningen (2010:1075)2 om brandfarliga och explosiva

varor, och beslutar följande allmänna råd3.

1 kap. Inledande bestämmelser

Denna författning innehåller följande kapitel.

- 1 kap. Inledande bestämmelser

- 2 kap. Allmänna hanteringskrav

- 3 kap. Lösa behållare

- 4 kap. Cisterner

- 5 kap. Rör- och slangledningar

- 6 kap. Undantag i enskilda fall

Tillämpningsområde

1 §

Denna författning innehåller bestämmelser om hantering av

brandfarliga vätskor, bestämmelser om anordningar för hantering av

brandfarliga vätskor samt bestämmelser om byggnader och andra

anläggningar där brandfarliga vätskor hanteras.

2 §

Bestämmelserna gäller inte för:

- hantering av aerosolbehållare med brandfarligt innehåll,

- hantering ombord på fartyg som regleras i annan författning och

-

brandfarliga vätskor med en flampunkt högre än 35 °C som har

erhållit negativa resultat vid provningen för underhåll av

förbränning L.2, del III, avsnitt 32 i sjunde omarbetade utgåvan av

___________________________________________________________________________

1

Anmälan av dessa föreskrifter har gjorts enligt Europaparlamentets och rådets direktiv (EU)

2015/1535 av den 9 september 2015 om ett informationsförfarande beträffande tekniska

föreskrifter och beträffande föreskrifter för informationssamhällets tjänster (kodifiering)

(EUT L 241, 17.9.2015, s. 1-15, Celex 32015L1535).

2

Förordningen senast ändrad genom SFS 2023:392.

3

Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter. De är inte tvingande. Deras funktion är

att förtydliga innebörden i lag, förordning och föreskrifter och att ge generella rekommendationer

om deras tillämpning.

Utgivare: Anna Asp, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

ISSN 2000-1886

MSBFS

2023:2

Utkom från trycket

den 3 november 2023

MSBFS

2023:2

2

FN-rekommendationerna för transport av farligt gods, handbok för

provning och kriterier, utgiven av Förenta nationerna

(ST/SG/AC.10/11/Rev.7).

Definitioner

3 §

De begrepp som används i lagen (2010:1011) och förordningen

(2010:1075) om brandfarliga och explosiva varor används med samma

innebörd i denna författning.

I denna författning avses med

ADR-S

Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps

föreskrifter (MSBFS 2022:3) om transport av farligt gods

på väg och i terräng, eller annan författning som ersatt

eller ändrat MSBFS 2022:3,

aerosolbehållare

med brandfarligt

innehåll

behållare innehållande brandfarlig eller extremt

brandfarlig aerosol enligt Myndigheten för

samhällsskydd och beredskaps föreskrifter

(MSBFS 2018:1) om aerosolbehållare, eller annan

författning som ersatt eller ändrat MSBFS 2018:1,

anordning

utrustning, lös behållare, cistern, rörledning,

slangledning och liknande som är avsedd att innehålla

brandfarliga vätskor,

anslutning

punkt där en rör- eller slangledning kan fästas in till en

fast anläggning eller anordning,

avledning

barriär runt förvaringsplats avsedd att leda utrinnande

brandfarliga vätskor till plats där de kan omhändertas,

brandfarliga

vätskor

vätskor som är brandfarliga enligt Myndigheten för

samhällsskydd och beredskaps föreskrifter

(MSBFS 2010:4) om vilka varor som ska anses utgöra

brandfarliga eller explosiva varor, eller annan författning

som ersatt eller ändrat MSBFS 2010:4,

cistern

behållare som uppfyller kraven i Myndigheten för

samhällsskydd och beredskaps föreskrifter

(MSBFS 2018:3) om cisterner med anslutna rörledningar

för brandfarliga vätskor, eller annan författning som

ersatt eller ändrat MSBFS 2018:3,

EI XX

brandteknisk klassbeteckning för brandmotstånd hos

byggnadskonstruktioner där ”E” står för integritet, ”I”

står för isolering och ”XX” avser tid i minuter vid vilken

MSBFS

2023:2

3

funktionskraven är uppfyllda vid en standardiserad

provning (enligt SS-EN 13501-2),

flampunkt

den lägsta temperatur då en vätska avger ångor som

bildar en antändbar blandning med luft, enligt någon av

de provningsmetoder som anges i delavsnitt 2.3.3.1 i

ADR-S,

flerbostadshus

bostadshus med minst tre bostadslägenheter,

gasfriförklaring skriftligt utlåtande om att en anordning är tömd, rengjord

och att inga antändningsbara ångor finns kvar,

IBC

Intermediate Bulk Container, en typ av lös behållare som

är tillverkad, kontrollerad och godkänd i enlighet med

ADR-S eller RID-S som en sådan behållare och avsedd

för brandfarliga vätskor vid atmosfärstryck,

invallning

barriär runt förvaringsplats avsedd att hindra utrinnande

brandfarliga vätskor från att spridas okontrollerat,

lättantändligt

material

sådant material som går att tända med en tändsticka och

som kan orsaka en snabb brandspridning,

lös behållare

behållare för högst 3000 liter brandfarlig vätska som är

avsedd att användas på annan plats än där den fylls,

definitionen omfattar inte flyttbara cisterner enligt

MSBFS 2018:3 eller tryckkärl enligt AFS 2016:1, eller

annan författning som ersatt eller ändrat dessa,

RID-S

Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps

föreskrifter (MSBFS 2022:4) om transport av farligt gods

på järnväg, eller annan författning som ersatt eller ändrat

MSBFS 2022:4,

rörledning

fast installerad ledning för brandfarliga vätskor som

förutom rör även omfattar flänsar, ventiler och övriga

komponenter som leder vätskan och dess gasfas,

skyddsrör

ett utanpåliggande rör som avser att skydda ett inre rör

från yttre slitage och annan mekanisk påverkan,

slangledning

rörlig ledning för brandfarliga vätskor som förutom slang

även omfattar anslutningar och övriga komponenter som

leder vätskan och dess gasfas,

MSBFS

2023:2

4

småhus

bostadshus som innehåller högst två bostadslägenheter

och kan vara antingen enbostadshus eller tvåbostadshus,

som är fristående eller sammanbyggda till parhus, radhus

eller kedjehus,

öppen hantering hantering som kan ge upphov till att brandfarlig gas eller

ånga blandas med luft.

MSBFS

2023:2

5

2 kap. Allmänna hanteringskrav

Anordningar

1 §

Brandfarliga vätskor får endast hanteras i anordningar som är

- täta i syfte att motverka läckage,

- motståndskraftiga mot de vätskor, tillsatser och föroreningar som

kan förväntas förekomma,

- lämpliga för de tryck och temperaturer som de kan förväntas

utsättas för, och

- återförslutningsbara om förslutningen är utformad så att den kan

återförslutas upprepade gånger utan att innehållet riskerar att läcka

ut.

Allmänna råd

Lösa behållare större än 5 liter bör vara tillverkade, kontrollerade och

typgodkända i enlighet med ADR-S eller RID-S.

Brandfarliga vätskor bör inte hanteras i lösa behållare av plast som är äldre än 5

år. Åldern bör i första hand räknas från behållarnas tillverkningsdatum och i

andra hand, om tillverkningsdatum inte är känt, från inköpsdatum.

2 §

Anordningar med brandfarliga vätskor ska hanteras så att risk för

uppkomst av eller skada genom korrosion motverkas eller förhindras.

Ventilation

3 §

Ett utrymme där brandfarliga vätskor hanteras ska vara tillräckligt

ventilerat för att motverka ansamling av ångor av den brandfarliga vätskan.

Utrymmen där naturlig ventilation inte ger tillräckligt ventilationsflöde ska

ha mekanisk ventilation. Funktionaliteten hos en mekanisk ventilation ska

löpande säkerställas.

Ventilationens frånluft ska mynna på lämplig plats. Ventilationen ska vara

utformad så att frånluften inte kan komma in genom andra öppningar i

byggnader.

Allmänna råd

Vid mekanisk ventilation i ett utrymme för fabriksförslutna lösa behållare bör ett

utrymme anses tillräckligt ventilerat om det specifika luftflödet (luftomsättningen)

överstiger 0,5 rumsvolymer per timme (rv/h).

Om utrymmet för fabriksförslutna behållare utgörs av ett skåp bör ventilationen

anses tillräcklig om dörren öppnas regelbundet.

Ventilationen bör vara utformad så att det finns ett avstånd på minst 1 meter

mellan frånluftsöppningarna och andra öppningar i byggnader.

MSBFS

2023:2

6

Placering

4 §

Anordningar med brandfarliga vätskor ska genom sin placering eller

genom fysiskt skydd vara skyddade mot skador orsakade av påkörning,

nedfallande föremål och annan liknande påverkan. Fysiska påkörningsskydd

ska vara utformade med beaktande av trafiksituationen på platsen.

Allmänna råd

Fysiska påkörningsskydd för cisterner ovan mark bör placeras minst 2 meter från

cisternen och bör vara utformade i minst kapacitetsklass N2 enligt SS-EN 1317-

2.

5 §

Lösa behållare, cisterner och andra anordningar ska vara placerade på

ett betryggande sätt med hänsyn till

- risken för brandpåverkan eller annan skadlig uppvärmning från

omgivningen till anordningarna,

- risken för skador på omgivningen genom brand eller explosion

orsakad av läckage eller antändning av den brandfarliga vätskan, och

- möjligheterna att utrymma området kring anordningarna vid brand.

Allmänna råd

Placeringen av lösa behållare, cisterner och andra anordningar bör i första hand

avgöras utifrån verksamhetsutövarens utredning om risker enligt 7 § lagen

(2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor, eller i annat fall följa bilaga 1.

Lösa behållare i och vid butiker bör placeras enligt kapitel 2 i Myndigheten för

samhällsskydd och beredskaps handbok om brandfarliga gaser och vätskor samt

gasapparater i butiker.

Skyltning

6 §

Skyltar som upplyser om förbud mot rökning och öppen eld samt

förekomst av brandfarliga vätskor ska finnas vid områden, inhägnader,

lokaler och andra utrymmen där brandfarliga vätskor hanteras, om den totala

mängden är av större volym.

För privatpersoner gäller kravet endast vid hantering av mer än 100 liter.

Allmänna råd

Normalt bör 50 liter betraktas som en större volym för brandfarliga vätskor med

flampunkt 30 ˚C eller lägre. För vätskor med flampunkt över 30 ˚C bör 1000 liter

betraktas som en större volym.

MSBFS

2023:2

7

7 §

Skyltar ska vara utformade enligt bilaga 2 och vara tillverkade av

slagtåligt material med god väderbeständighet. Skyltar ska vara placerade

och anpassade till den omgivande miljön så att de är lätta att se även under

varierande ljusförhållanden.

8 §

Skyltar ska avlägsnas om förhållandet de avser inte längre gäller.

Obehörigt förfarande

9 §

Lösa behållare, ventiler och andra manövrerbara komponenter till

anordningar ska vara skyddade mot obehörigt förfarande.

För privatpersoner gäller kravet endast vid hantering av mer än 100 liter.

Allmänna råd

Obevakade manövrerbara komponenter och lösa behållare bör skyddas genom

att de finns i låsta utrymmen, är försedda med låsanordningar eller är skyddade

genom minst 2 meter högt stängsel.

____________________________________________________________________________________________________________________

Öppen hantering

10 § Öppen hantering som kan orsaka en antändbar blandning av ånga och

luft får endast ske i områden eller utrymmen avsedda för detta.

Ventilation vid öppen hantering inomhus ska vara anordnad så att

- undertryck råder mot angränsande lokal där öppen hantering inte

sker, eller

- punktutsug motverkar att ångorna sprids i resten av lokalen.

Frånluften från lokal där öppen hantering sker ska mynna direkt utomhus på

lämplig plats.

11 § Öppen hantering ska vara separerad från lättantändligt material och

från annan hantering av brandfarliga varor.

Allmänna råd

Öppen hantering bör anses separerad genom tillräckligt avstånd eller genom

brandteknisk avskiljning.

Beroende på mängden som hanteras och lokalernas utformning kan behovet av

separation variera och bör beaktas i utredningen om risk enligt 7 § LBE.

MSBFS

2023:2

8

12 § Vid öppen hantering ska underlaget ha sådana egenskaper att den

brandfarliga vätskan kan samlas upp och omhändertas vid spill eller

läckage.

Allmänna råd

Golv- eller markyta bör vara ogenomsläpplig mot den hanterade vätskan och ha

lutning mot lågpunkt. Mängden som ska kunna omhändertas bör vara anpassad

till hanteringens omfattning.

____________________________________________________________________________________________________________________

Spill och läckage

13 § Vid hantering av brandfarliga vätskor ska spill och läckage kunna

omhändertas innan risk för okontrollerad spridning eller antändning av

spillet uppstår.

Allmänna råd

Saneringsutrustning bör finnas tillgänglig i den omfattning som behövs,

alternativt bör spillzoner kopplade till oljeavskiljare eller möjlighet till avledning

eller uppsamling av vätskan finnas på platsen.

Tillgängligheten till saneringsutrustning, om det inte finns på plats, kan lösas

genom organisatoriska åtgärder förutsatt att det säkerställs att eventuellt spill

eller läckage inte riskerar att spridas okontrollerat innan åtgärd vidtas.

________________________________________________________________

Släckutrustning

14 § Vid förvaring av brandfarliga vätskor i lösa behållare eller cisterner

ovan mark ska släckutrustning finnas tillgänglig i den omfattning som

behövs för att i ett tidigt skede kunna släcka en mindre brand, som skulle

kunna eskalera till en större brand i de brandfarliga vätskorna.

För privatpersoner gäller kravet endast vid förvaring av mer än 100 liter.

Instruktioner

15 § Skriftliga instruktioner för driftsättning, drift och underhåll av

anordningar, samt för hur spill och läckage omhändertas, ska finnas

tillgängligt i verksamheten, om det inte rör sig om en enkel hantering där

riskerna lätt kan överblickas. Instruktionerna ska finnas i den omfattning

som behövs för att motverka risken för brand och explosion orsakad av de

brandfarliga vätskorna.

För privatpersoner gäller kravet endast vid hantering av mer än 100 liter.

MSBFS

2023:2

9

Lastade fordon

16 § Ett tankfordon vars transporttank för brandfarlig vätska inte är tömd,

rengjord och gasfriförklarad får inte parkeras eller ställas upp i ett garage

eller annat utrymme inomhus, om den brandfarliga vätskan har flampunkt

30 ˚C eller lägre. Detsamma gäller för ett fordon som är lastat med lösa

behållare avsedda för mer än 100 liter brandfarlig vätska.

Bestämmelsen gäller inte om fordonet är under transport.

17 § Ett tankfordon, annan tank eller cisternvagn som är tillverkad,

kontrollerad och godkänd i enlighet med ADR-S eller RID-S får användas

för tillfällig förvaring under förutsättning att platsen i övrigt är lämplig för

förvaringen.

MSBFS

2023:2

10

3 kap. Lösa behållare

1 §

En IBC som används för hantering av brandfarliga vätskor ska

uppfylla kraven i ADR-S eller RID-S och vara godkänd för transport, samt

ha genomgått de återkommande kontroller som föreskrivs i ADR-S eller

RID-S.

Verksamheter som vid transport omfattas av delavsnitt 13.2.1 i ADR-S

undantas från denna bestämmelse.

2 §

Lösa behållare som är större än 1 000 liter ska vara utrustade med

nivåmätning, överfyllningsskydd och avluftning, som omfattas av

typgodkännandet enligt 1 §, om de är avsedda att fyllas från tankbil.

3 §

En IBC får användas stationärt om den är utrustad med nivåmätning,

överfyllningsskydd och avluftning, som omfattas av typgodkännandet enligt

1 § och uppfyller bestämmelserna i 4 kap. 1, 3, 7-9 §§. IBC behållare utan

eget brandmotstånd som används stationärt ska vara placerade i eget

utrymme brandavskilt i motsvarande minst brandteknisk klass EI 30, om de

inte är skyddade mot yttre brand genom sin placering.

En IBC enligt första stycket används stationärt när den

- fylls och töms på samma plats, eller

- kopplas in mot en anläggning för annat ändamål än fyllning eller

tömning.

Allmänna råd

Inför varje fyllning bör en visuell inspektion göras av behållaren med avseende

på dess skick och täthet.

En fyllning eller tömning bör genomföras utan fördröjning. Den bör inte vara

beroende av andra produktionssteg för att betraktas som fyllning eller tömning.

En IBC utan eget brandmotstånd bör anses skyddad mot yttre brand om den har

ett avstånd på minst 6 meter till material med högt energiinnehåll.

4 §

Vid transport inom ett eget verksamhetsområde och vid förvaring ska

lösa behållare vara förslutna.

5 §

Lösa behållare får inte förvaras i direkt närhet av en cistern med

brandfarliga vätskor.

Allmänna råd

Inga lösa behållare bör förvaras i en cisterninvallning. Inomhus bör inte lösa

behållare med flampunkt 30 ˚C eller lägre förvaras i samma rum som en cistern.

MSBFS

2023:2

11

6 §

Vid förvaring inomhus av lösa behållare med brandfarliga vätskor

med

- flampunkt 30 ˚C eller lägre och en sammanlagd volym av mer än

500 liter, eller

- flampunkt högre än 30 ˚C och en sammanlagd volym av mer än

4 000 liter

ska utrymmet vara brandtekniskt avskilt och i övrigt anpassat till

förvaringen. Den brandtekniska avskiljningen ska begränsa risken för

- brandspridning från förvaringsplatsen till övriga lokaler och

- brandspridning från andra lokaler till förvaringsplatsen.

Allmänna råd

Den brandtekniska avskiljningen bör vara minst motsvarande EI 30 för volymer

upp till och med 1000 liter och minst motsvarande EI 60 för volymer över

1 000 liter och upp till 10 000 liter.

Vid volymer över 10 000 liter behöver utredningen om risk enligt 7 § lagen

(2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor redovisa lämplig skyddsnivå för

förvaringen.

7 §

Vid förvaring inomhus av lösa behållare med brandfarliga vätskor

med

- flampunkt 30 ˚C eller lägre och en sammanlagd volym av mer än

100 liter, eller

- flampunkt högre än 30 ˚C och en sammanlagd volym av mer än

1 000 liter,

ska invallning, avledning eller annan teknisk lösning finnas för att motverka

att utrinnande brandfarliga vätskor sprids okontrollerat.

Första stycket gäller inte om förvaringsplatsen enbart används för tömda, ej

rengjorda behållare.

Allmänna råd

En invallning bör inrymma minst 10 % av den totalt förvarade volymen, dock

minst hela den största behållarstorleken.

Vid volymer över 10 000 liter behöver utredningen om risk enligt 7 § lagen

(2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor redovisa lämplig

invallningsvolym.

MSBFS

2023:2

12

8 §

Vid en förvaringsplats utomhus för lösa behållare med en

sammanlagd volym av mer än 3 000 liter ska invallning, avledning eller

annan teknisk lösning finnas för att motverka att utrinnande brandfarliga

vätskor sprids okontrollerat.

Första stycket gäller inte om förvaringsplatsen enbart är avsedd för tömda,

ej rengjorda behållare.

Allmänna råd

En invallning bör inrymma minst 10 % av den totalt förvarade volymen, dock

minst hela den största behållarstorleken.

Vid volymer över 10 000 liter behöver utredningen om risk enligt 7 § lagen

(2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor redovisa lämplig

invallningsvolym.

9 §

Vid förvaring av brandfarliga vätskor med flampunkt 30 ˚C eller

lägre i lösa behållare ska dessa hållas separerade från lösa behållare med

brandfarliga vätskor med flampunkt högre än 30 ˚C.

Allmänna råd

Behållarna bör anses separerade genom tillräckligt avstånd eller genom

brandteknisk avskiljning. Även de ytor där spill från förvaringen kan förekomma,

bör vara ordnade så att spill med låg flampunkt inte riskerar att påverka

behållare vars innehåll har högre flampunkt.

Beroende på mängden som förvaras och förvaringsplatsens utformning kan

behovet av separation mellan dessa behållare variera och bör beaktas i

utredningen om risk enligt 7 § lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva

varor.

10 § Vid förvaring av lösa behållare ska behållarna säkras mot fallrisk, om

förvaringshöjden överstiger den fallhöjd som behållaren är konstruerad och

provad för att tåla.

MSBFS

2023:2

13

Storskalig lagerhantering

11 § Storskalig lagerhantering av lösa behållare inomhus får inte

förekomma i utrymmen där annan verksamhet än lagerhantering äger rum.

Allmänna råd

En lagerhantering bör anses storskalig vid förvaring av volymer större än

100 000 liter.

För storskalig lagerhantering bör invallningens storlek tas fram i utredningen om

risk enligt 7 § lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor. En sådan

invallning bör vara större än 10 % av den totalt förvarade volymen.

Särskilda krav för bostäder och förvaring för hushåll

12 § I småhus och i flerbostadshus i ett plan får lösa behållare upp till och

med 25 liter hanteras.

13 § I flerbostadshus med mer än ett plan får lösa behållare upp till 5 liter

hanteras. Lösa behållare upp till 25 liter får dock förvaras utomhus i direkt

anslutning till bostaden eller i särskilt utrymme i bostaden som utgör en

egen brandcell med brandteknisk klass motsvarande lägst EI 60 och som är

ventilerat direkt till det fria.

14 § På vindar, i garage, i källare eller liknande förrådsutrymmen i

flerbostadshus får inga lösa behållare förvaras, med undantag för enstaka

behållare upp till och med 5 liter med flampunkt över 30 ˚C.

15 § Om flera hushåll har förrådsutrymmen eller garage i en från bostäder

skild byggnad ska lösa behållare, med undantag för enstaka behållare upp

till och med 5 liter med flampunkt över 30 ˚C, förvaras i en egen brandcell

med brandteknisk klass motsvarande lägst EI 60.

Saluföring

16 § Vid saluföring av brandfarliga vätskor med flampunkt 30 ˚C eller

lägre till allmänheten ska lösa behållare större än 5 liter förvaras oåtkomliga

för andra än personalen.

MSBFS

2023:2

14

4 kap. Cisterner

Lossnings- eller lastningsplats

1 §

En plats för uppställning av tankfordon eller cisternvagn för

anslutning till en cistern ska vara utformad så att

- tankfordon vid en nödsituation kan lämna platsen utan att backas,

- spill kan tas om hand på ett säkert sätt,

- avluftningsledningens mynning är överblickbar under fyllning eller

att annan lösning finns för att övervaka och kunna åtgärda

överfyllning,

- det finns möjlighet att snabbt avbryta fyllningen eller tömningen av

cisternen, och

- det finns anslutningsmöjlighet till jord för tankfordon om den

brandfarliga vätskans flampunkt är lägre än 60 ˚C.

2 §

Vid varje cisterns påfyllningsanslutning för tankfordon, cisternvagn

eller fartyg ska det finnas en skylt med de uppgifter som är av betydelse för

att kunna fylla cisternen med rätt brandfarlig vätska på ett säkert sätt.

Kravet gäller inte cisterner på depå eller raffinaderi.

Allmänna råd

Skylten bör minst innehålla följande uppgifter:

• adress till den fastighet till vilken cisternen hör eller cisternens nummer i

anläggningen,

• cisternens volym, och

• den vätska för vilken cisternen används

samt, för lådformiga cisterner,

• största tillåtna fyllnings- eller tömningsflöde, dvs. maximal flödeshastighet

(volymflöde) vid fyllning eller tömning.

Obehörigt förfarande

3 §

Lock eller luckor till

- anslutning för fyllning,

- gasretur,

- tömning,

- dränering,

- provtagning, och

- pejlanordning

ska, då fyllning, tömning eller provtagning inte pågår, hållas låsta eller på

annat sätt göras oåtkomliga för obehöriga.

MSBFS

2023:2

15

Okontrollerat utsläpp och brandteknisk avskiljning

4 §

En cistern ovan mark ska ha invallning, avledning eller annan teknisk

lösning för att motverka att utrinnande brandfarliga vätskor sprids

okontrollerat om cisternen

- är placerad utomhus, avsedd för mer än 3 m3 brandfarliga vätskor

med flampunkt 30 ˚C eller lägre,

- är placerad inomhus, avsedd för mer än 1 m3 brandfarliga vätskor

med flampunkt 30 ˚C eller lägre, eller

- är placerad inomhus, avsedd för mer än 10 m3 brandfarliga vätskor

med flampunkt högre än 30 ˚C.

Invallning, avledning eller annan teknisk lösning ska kunna omhänderta

hela cisternens volym.

5 §

Flera cisterner får vara gemensamt invallade. Invallningen ska då

kunna omhänderta minst den största cisternens volym samt 10 % av övriga

cisterners totala volym inom invallningen.

Allmänna råd

Vätskor med flampunkt 30 ˚C eller lägre bör invallas separat från vätskor med

flampunkt över 30 ˚C.

Vätskor i samma invallning bör kunna släckas med samma släckmedel och

samma släckmetodik.

6 §

En cistern inomhus för brandfarliga vätskor med flampunkt 30 ˚C

eller lägre ska vara avskild i en egen brandcell motsvarande minst EI 60.

Flera cisterner får inrymmas i samma brandcell. Detsamma gäller en eller

flera cisterner inomhus för mer än 10 m3 brandfarliga vätskor med

flampunkt högre än 30 ˚C. Olika cisterner vars innehåll har olika flampunkt,

får inrymmas i samma brandcell om inte risken för brand och explosion och

konsekvenserna av en brand och explosion ökar i mer än ringa grad.

7 §

En cisterns överfyllningsskydd eller nivålarm ska vara inställt så att

cisternen skyddas mot risken för att den största avsedda volymen överskrids.

Allmänna råd

Den största avsedda volymen bör inte vara större än 95 % av nominell volym.

Den kan vara lägre om man till exempel har tillstånd för en lägre volym än

cisternen rymmer.

8 §

Innan brandfarliga vätskor fylls i en cistern, ska dess mängd beräknas

så att överfyllningsskyddets brytnivå respektive nivålarmets larmnivå inte

uppnås vid fyllningen.

MSBFS

2023:2

16

Cisterner som tas ur bruk

9 §

En cistern som varaktigt tas ur bruk ska tömmas, rengöras och

gasfriförklaras. Anslutningar ska tas bort eller åtgärdas så att de inte kan

användas eller så att cisternen inte kan fyllas.

MSBFS

2023:2

17

5 kap. Rör- och slangledningar

1 §

Flödet i en rör- eller slangledning ska kunna stängas manuellt. Vid en

nödsituation ska flödet snabbt kunna stängas av.

Allmänna råd

En rör- eller slangledning som inte står under tryck bör anses stängd när

pumpen är tagen ur drift.

Med snabbt bör avses så snabbt som det är tekniskt möjligt med bibehållen

säkerhet.

2 §

Kulvertar, skyddsrör eller andra anordningar med motsvarande

funktion ska vara ventilerade, motståndskraftiga mot vätskan och mot yttre

värmepåverkan.

3 §

Rörledningar som är dragna i eller genom väggar, tak, golv eller som

på annat sätt är förlagda dolt i en byggnad ska vara heldragna, eller ha

svetsade eller hårdlödda fogar. Sådana ledningar ska ha skyddsrör för att

förhindra slitage och för att förhindra att läckande vätska sprider sig inuti

byggnadens väggar, tak eller golv.

Kraven gäller inte rörledningar som är åtkomliga utan hjälp av verktyg.

4 §

Slangledningar får inte vara inbyggda i väggar, tak eller golv eller på

annat sätt vara förlagda dolt i en byggnad.

5 §

Rör- och slangledningsanslutningar som kan förväxlas med andra

anslutningar ska vara utformade eller märkta för att motverka förväxlingen.

6 §

Rörledningar med öppen ände ska vara skyddade mot utsläpp vid

oavsiktlig ventilmanövrering.

Allmänna råd

Rörledningar med öppen ände bör skyddas med blindplåt, en extra manuell

ventil eller tätslutande lock. Provtagningsventiler med liten dimension som

öppnas frekvent bör vara självstängande och bör då anses tillräckligt skyddade.

MSBFS

2023:2

18

7 §

Rörledningar i mark ska vara spårbara genom att ledningarna är

inmätta. Inmätningen ska vara dokumenterad.

Allmänna råd

Inmätningen bör avse att man, med tillräcklig precision, vet var ledningarna i

mark finns, för att kunna gräva fram ledningen vid behov.

Dokumentationen bör innebära att rörledningar finns på en relationsritning för

verksamheten.

8 §

Rörledningar i mark ska vara skyddade mot pågrävning genom att

- det finns markeringsband som informerar om förekomsten av

rörledningar för brandfarliga vätskor längs och ovan ledningens

sträckning,

- det finns ett tillräckligt avstånd mellan rörledningen och andra

installationer i mark, och

- det finns ett tillräckligt avstånd mellan rörledningen och byggnader,

om inte rörledningen ansluter till byggnaden.

Vid styrd borrning behövs inget markeringsband.

9 §

Rörledningar i mark ska vara omgivna av sådant material som inte

kan skada dem.

10 § En anslutning för ett fartyg ska ha elektrisk isolering mellan

anslutningen och rörledningen på land.

11 § Slangledningar får endast användas som temporär lösning eller då

deras rörlighet behövs. Längden ska vara anpassad utifrån behovet.

Slangledning ovan mark ska regelbundet inspekteras med avseende på

slitage och vid behov bytas.

Rör- och slangledningar som tas ur bruk

12 § Rör- och slangledningar som varaktigt tas ur bruk ska tömmas och

rengöras. Rörledningar ska dessutom gasfriförklaras. Anslutningar ska tas

bort eller åtgärdas så att de inte kan användas.

MSBFS

2023:2

19

6 kap. Undantag i enskilda fall

1 §

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap får i enskilda fall och

om det finns särskilda skäl medge undantag från tillämpningen av denna

författning.

MSBFS

2023:2

20

Allmänna råd om krav på utredning och föreståndare

Detta avsnitt innehåller allmänna råd som ansluter direkt till lagen

(2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (LBE).

Utredningskrav

Enligt 7 § LBE ska den som bedriver tillståndspliktig verksamhet se till att

det finns tillfredsställande utredning om riskerna för olyckor och skador på

liv, hälsa, miljö eller egendom som kan uppkomma genom brand eller

explosion orsakad av brandfarliga eller explosiva varor samt om

konsekvenserna av sådana händelser.

Allmänna råd

En utredning om risker för hantering av brandfarliga vätskor bör identifiera och

bedöma risker som kan uppkomma vid hantering och, vid behov, föreslå

åtgärder för att minska risker för olyckor, tillbud eller konsekvenser av dessa.

Utredningen bör uppdateras vid förändringar i verksamhet eller omgivning som

kan påverka riskbilden. Utredningens omfattning bör vara anpassad till

verksamhetens storlek. En utredning om risker vid hantering av brandfarliga

vätskor bör innehålla relevanta delar av följande:

• beskrivning av verksamheten,

• egenskaper hos de brandfarliga vätskorna, inklusive flampunkt,

• risk för höga eller låga temperaturer,

• risk för högt eller lågt tryck,

• risk för spill eller läckage,

• risk för yttre påverkan,

• risk för överfyllning,

• risk relaterad till mänskligt handhavande,

• tändkällor i närheten av hanteringen,

• beskrivning av anordningar inklusive material hos anordningar i kontakt

med brandfarliga vätskor,

• topografiska förutsättningar inom verksamheten,

• verksamheter, byggnader och andra objekt i hanteringens närhet samt

avstånd till dessa,

• olycksförebyggande och skadebegränsande åtgärder, och

• hur en säker hantering upprätthålls över tid.

För bensinstationer bör utredningen utgöras av en beskrivning av hanteringen,

risker och åtgärder enligt ovan, med hänvisningar till relevanta delar av

Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps handbok om hantering av

brandfarliga gaser och vätskor på bensinstationer, vid behov kompletterat med

utredningar för sådant som inte omfattas av handboken.

För butiker bör utredningen utgöras av en beskrivning av hanteringen i butiken,

risker och åtgärder enligt ovan, med hänvisningar till relevanta delar av kapitel 2 i

Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps handbok om hantering av

brandfarliga gaser och vätskor samt gasapparater i butiker, vid behov

kompletterat med utredningar för sådant som inte omfattas av handboken.

MSBFS

2023:2

21

Föreståndarkrav

Enligt 9 § LBE ska den som bedriver tillståndspliktig verksamhet utse en

eller flera föreståndare för verksamheten. Av andra stycket framgår att en

föreståndare har till uppgift att verka för att verksamheten bedrivs enligt de

aktsamhetskrav och med iakttagande av de övriga skyldigheter som följer av

LBE eller föreskrifter som meddelats i anslutning till lagen. Vidare framgår

av samma stycke att tillståndshavaren ska se till att en föreståndare ges de

befogenheter och möjligheter i övrigt som behövs för att han eller hon ska

kunna fullgöra sina uppgifter.

Allmänna råd

En föreståndare för hantering av brandfarliga vätskor bör ha kunskap om

• hur roller, ansvar och befogenheter är fördelade i verksamheten,

• de brandfarliga vätskornas egenskaper och risker,

• den lagstiftning som är relevant med avseende på risken för brand och

explosion,

• olycksförebyggande och skadeavhjälpande åtgärder,

• villkor i tillståndet,

• anläggningens uppbyggnad, funktion och drift, och

• dokumentation som är relevant för hanteringens säkerhet.

Hanteringens omfattning och komplexitet bör avgöra hur djupa kunskaper inom

de olika områdena som krävs.

______________

1. Denna författning träder i kraft den 1 januari 2024. Samtidigt upphör

följande författningar att gälla i sin helhet

a. Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 1990:2) om

hantering av brandfarliga gaser och vätskor i anslutning till vissa

transportmedel med allmänna råd,

b. Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 1996:2) om

hantering av brandfarliga gaser och vätskor på försäljningsställen,

c. Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 2000:2) om

hantering av brandfarliga vätskor med allmänna råd,

d. Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 2000:5) om

ändring i föreskrifterna (SÄIFS 2000:2) om hantering av

brandfarliga och

e. Statens räddningsverks föreskrifter (SRVFS 2005:10) med vissa

bestämmelser om brandfarliga vätskor med allmänna råd.

2. Bestämmelserna i 4 kap. 4 § och 6 § behöver inte tillämpas före

a. 2028-06-30 för anläggningar som är drifttagna före denna

författnings ikraftträdande, eller

MSBFS

2023:2

22

b. tillståndstidens slutdatum för anläggningar som erhöll tillstånd

före denna författnings ikraftträdande.

Fram till dess får befintliga invallningar och brandtekniska

avskiljningar fortsatt vara dimensionerade i enlighet med det

allmänna rådet till SÄIFS 2000:2.

3. Bestämmelserna i 5 kap. 3 § gäller endast rör installerade efter det att

denna författning trätt i kraft.

4. Bestämmelserna i 5 kap. 7-9 §§ gäller endast rör som grävts ner efter

det att denna författning trätt i kraft.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Charlotte Petri Gornitzka

Johannes Forsberg

Avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande

MSBFS

2023:2

23

Bilaga 1 är allmänna råd till 2 kap. 5 § i denna författning

Placering av lösa behållare eller cisterner med

brandfarliga vätskor ovan mark

Definitioner

I denna bilaga används följande begrepp

brandfarlig

verksamhet

verksamhet som kan skapa gnistor eller som

innebär öppen låga, exempelvis svetsarbete eller

grillplats,

stor mängd brännbart

material

t.ex. däckupplag, brädgård, cistern ovan mark

med brandfarlig gas eller vätska (inkl.

påfyllningsanslutning), lösa behållare med

brandfarlig gas eller vätska med total volym mer

än 600 liter,

svårutrymda lokaler

lokaler från vilka en utrymning kan förväntas ta

lång tid på grund av verksamheten i lokalen eller

typen av byggnad,

termisk

tändtemperatur

den temperatur då ett ämne kan självantända i

luft (engelska motsvarigheten Auto ignition

temperature, AIT).

Cisterner ovan mark eller lösa behållare

Tabell 1 nedan visar rekommenderade minsta avstånd mellan lösa

behållare eller cisterner ovan mark utomhus och deras omgivning. Tabell 1

är tänkt att användas då verksamheten saknar resurser för att själv ta fram

lämpliga avstånd. I första hand bör den egna utredningen om risker

användas för att bestämma säkra avstånd på den egna anläggningen.

Det kan finnas situationer där förhållandena avviker ifrån vad tabellerna

förutsätter, vilket i så fall kan medföra andra avstånd. I sådant fall ska

verksamhetens utredning om risker enligt 7 § LBE redogöra för de

förhållandena. Detsamma gäller för större volymer än de som anges i

tabellen. Angiven maximal volym avser volymen hos en cistern som

begränsas av inställningen på dess överfyllningsskydd. Avstånden räknas

från cisternens mantelyta. Avstånden är satta både utifrån att kunna skydda

den brandfarliga vätskan från en hotande brand i omgivningen och från att

kunna skydda omgivningen från en brand i den brandfarliga vätskan. Att ha

en brandteknisk avskiljning motsvarande EI 60 mellan cisternen och annat

objekt som anges i tabellen, kan ge kortare avstånd enligt tabellen. Om

cisternmanteln isoleras med minst 50 mm stenull kan det räknas som

motsvarande skydd som EI 60 ger, för infallande värmestrålning. Observera

MSBFS

2023:2

24

att en öppning i en EI-klassad vägg/fasad kan bryta den brandtekniska

avskiljningen. Därför behöver man beakta om EI-avskiljningen är tillräcklig

med avseende på öppningar i vägg/fasad såsom fönster, dörrar eller

ventilationsöppningar.

Avstånden i tabellen är framtagna med hjälp av Drivkraft Sveriges

beräkningsprogram för brandspridningsrisk inom depåverksamhet, med

vissa anpassningar för att ge tillräcklig säkerhetsmarginal även i andra

tillämpningar än vad det ursprungligen avsetts för. Det är därför sannolikt

att en egen beräkning med samma programvara kan ge något kortare

avstånd än de som anges i tabellen. Det är därför möjligt att uppnå andra

avstånd genom en egen utredning, om verksamheten genom tillgång till

programmet eller andra jämförbara vetenskapliga beräkningsgrunder, kan

beräkna/simulera utfallet vid en brand. Beräkningsprogrammet har den

termiska tändtemperatur för det förvarade ämnet/produkten som kritisk

parameter. Den termiska tändtemperatur kommer vara den först

begränsande parametern vid en hotande brand från omgivningen, dvs. att

mantelytan på cisternens insida värms upp till en så hög temperatur att

självantändning kan ske.

Cisterner och rörledningar av plast ovan mark har begränsat eller inget

eget brandmotstånd, och ska därför vara skyddade mot yttre

brandpåverkan4. Skydd mot yttre brandpåverkan kan vara motsvarande

minst en EI 30-avskiljning runt cisternen eller att cisternen står i ett minst

EI 30-avskilt rum. Innehåller cisternen eller rörledningen brandfarlig vätska

med flampunkt 30˚C eller lägre ska i stället brandteknisk avskiljning

motsvarande i EI 60 användas. För cisterner av plast ovan mark blir inte den

primära risken att termisk tändtemperatur nås i mantelytan, utan istället att

plastens mekaniska och hållfasthetsmässiga egenskaper påverkas av

värmeinstrålningen så att produkten kan läcka ut. Med EI 60-avskiljning kan

de avstånd som anges i tabellen kortas till hälften, för avskiljning i EI 30

kortas inte avstånden alls.

___________________________________________________________________________

4

MSBFS 2018:3, 2 kap. 24 §

.

MSBFS

2023:2

25

Tabell 1. Minsta avstånd i meter vid placering av lösa behållare eller cisterner

ovan mark utomhus (oavsett om det är inom egen verksamhet eller i förhållande till

annan verksamhet)

Avstånd i meter mellan

Byggnad av

obrännbart

material,

utan

öppningar

Byggnad av

brännbart material

eller stor mängd

brännbart material

c

Brandfarlig

verksamhet

Parkerade

fordon

(person-

bilar/tyngre

fordon)

Utrymningsväg

från

svårutrymda

lokaler

S

lc

is

te

rn

er

V

a

≤ 10 m

3

,

TTP

a

< 300 ˚C

--

d

20

b

25

b

6/8

b

50

b

10 m

3

< V

a

≤ 100 m

3

,

TTP

a

< 300 ˚C

--

d

18

b

25

b

6/8

b

100

b

V

a

≤ 10 m

3

,

TTP

a

≥ 300 ˚C

--

d

15

b

20

b

6/8

b

50

b

10 m

3

< V

a

≤ 100 m

3

,

TTP

a

≥ 300 ˚C

--

d

15

b

20

b

6/8

b

100

b

Cisterner av plast

--

d

35

b

35

b

10/15*

100

b

Påfyllningsanslutning

för tankbil

5

25

25

6/8

50

Lösa behållare

500 l < VS

a

≤ 4000 l

0

15

b

20

b

6/8

b

50

b

Lösa behållare,

4000 l < VS

a

10 000 l

3

18

b

25

b

6/8

b

100

b

a) V är cisternens volym, VS är de lösa behållarnas sammanlagda volym, TTP är vätskans

termiska tändtemperatur.

b) Med brandteknisk avskiljning motsvarande EI 60 eller högre kan avståndet minskas till

hälften.

c) Cistern ovan mark ingår inte. För avstånd mellan cisterner se tabell 2.

d) Minimiavstånd utifrån behovet av kontrollerbarhet (MSBFS 2018:3) och underhållsbehov samt

säkerhetsaspekter utifrån utredning om risk.

MSBFS

2023:2

26

Tabell 2 visar minsta rekommenderade avstånd mellan cisterner som

innehåller olika slag av brandfarliga vätskor. Tabell 2 är tänkt att användas

då verksamheten saknar resurser för att själv ta fram lämpliga avstånd. I

första hand bör den egna utredningen om risker användas för att bestämma

säkra avstånd inom den egna anläggningen.

Tabell 2 måste läsas två gånger för att fastställa nödvändigt avstånd

mellan två cisterner med olika innehåll. Första gången med den ena

cisternen som betraktas vara hotet och den andra som hotas. Sedan en andra

gång med omvänt förhållande. Den avläsning i tabellen som leder till längst

avstånd blir då styrande för placeringen. Observera att denna tabell endast

ger råd för cisterner större än 20 m3 innehållande diesel,

dieselersättningsbränslen, bensin och etanol (rent ämne). För andra vätskor

eller mindre volymer måste egna beräkningar ligga till grund för nödvändiga

avstånd.

Tabell 2. Minsta avstånd i meter mellan cisterner ovan mark

Avstånd i meter mellan cisterner

Hotande cisterner med

Diesel

b

Bensin

b

Etanol

H

o

ta

d

e

ci

st

e

rn

er

S

lc

is

te

rn

er

20 m

3

< V

a

≤ 300 m

3

,

TTP

a

< 300 ˚C

25

c

25

c

30

c

20 m

3

< V

a

≤ 300 m

3

,

TTP

a

≥ 300 ˚C

20

c

20

c

30

c

Cisterner av plast

35

35

35

a) V är cisternens volym, TTP är vätskans termiska tändtemperatur.

b) Eller motsvarande bränsletyp med förnybart ursprung.

c) Med brandteknisk avskiljning motsvarande EI 60 eller högre kan avståndet minskas till

hälften.

Om cisternerna står i en grupp om upp till och med fyra cisterner, som

endast innehåller diesel eller dieselersättningsbränsle och ingen risk för yttre

brandpåverkan från annat än cisternerna finns inom 30 meter, kan avståndet

minskas så att det enbart utgörs av det avstånd som behövs för ackrediterad

kontroll, inspektion och underhåll av cisternerna. Detta baseras på

antagandet att en brand som uppstår i en cistern med diesel vanligtvis anses

relativt osannolik.

MSBFS

2023:2

27

Bilaga 2

Förbuds- och varningsskyltar

Förbud mot rökning och öppen eld

Skylten ska vara utformad enligt avsnitt 3.1 i

bilaga 2 till Arbetsmiljöverkets föreskrifter

(AFS 2020:1) om skyltar och signaler.

Varning för brandfarlig vara

Skylten ska vara utformad som

faropiktogram GHS02 enligt

Europaparlamentets och rådets förordning

(EG) nr 1272/2008 (CLP-förordningen)5.

___________________________________________________________________________

5

Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1272/2008 av den 16 december 2008 om

klassificering, märkning och förpackning av ämnen och blandningar, ändring och upphävande av

direktiven 67/548/EEG och 1999/45/EG samt ändring av förordning (EG) nr 1907/2006 (CLP-

förordningen).

MSBFS

2023:2

28

Beställningsadress:

Norstedts Juridik, 106 47 Stockholm

Telefon: 08-598 191 90

E-post: kundservice@nj.se

Webbadress: www.nj.se/offentligapublikationer

Beställningsnummer: 19123-02