MSBFS 2025:4

Myndigheten för samhällsskydd och

beredskaps författningssamling

1

Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps

föreskrifter och allmänna råd om statliga

myndigheters uppgifter inför och vid höjd beredskap;

beslutade den 30 april 2025.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver följande med

stöd av 27 §4 och 5 förordningen (2022:524) om statliga myndigheters

beredskap, och beslutar dessutom följande allmänna råd.

Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter. De är inte

tvingande. Deras funktion är att förtydliga innebörden i lag, förordning och

föreskrifter och att ge generella rekommendationer om deras tillämpning.

Tillämpningsområde

1 §

Bestämmelserna i denna författning syftar till att förtydliga

beredskapsmyndigheternas särskilda uppgifter inför och vid höjd beredskap,

samt skapa en enhetlig grund för den planering som behöver genomföras

inför höjd beredskap.

Kustbevakningen omfattas inte av föreskrifterna.

Säkerhetspolisen har inte någon informationsskyldighet i arbetet med

uppgifterna enligt föreskrifterna.

I författningen finns också allmänna råd som knyter an dels till

föreskrifterna, dels direkt till förordningen (2022:524) om statliga

myndigheters beredskap.

2 §

Beredskapsmyndigheternas planering inför höjd beredskap bör

samordnas med motsvarande planering inför fredstida krissituationer.

Uttryck i författningen

3 §

Uttryck i denna författning används med samma innebörd som i

förordningen (2022:524) om statliga myndigheters beredskap och i lagen

(1992:1403) om totalförsvar och höjd beredskap.

I denna författning används begrepp för planering som avser dels att skapa

förmåga och dels för att använda förmåga. I författningen avses med

Utgivare: Anna Asp, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

ISSN 2000-1886

MSBFS

2025:4

Utkom från trycket

den 5 maj 2025

MSBFS

2025:4

2

Planering för att skapa förmåga

Förmågeplanering

planering för att skapa förmåga på

kort till medellång sikt (1–10 år).

Planering för att använda förmåga

Förberedande planering

generisk eller scenariospecifik

planering för att kunna hantera

möjliga händelser som kan få

betydande konsekvenser i

samhället.

Responsplanering

planering för hantering av faktiskt

inträffade eller omedelbart

förestående händelser, samt

planering för ändrade

förutsättningar.

Statliga myndigheters uppgifter inför och vid höjd

beredskap

Allmänna råd till 7 § förordning (2022:524) om statliga

myndigheters beredskap

Myndigheternas planering inför och vid höjd beredskap bör utgå från 7 § i

förordningen (2022:524) om statliga myndigheters beredskap. Enligt denna ska

varje myndighet bland annat identifiera samhällsviktig verksamhet inom

myndighetens ansvarsområde, bedriva ett systematiskt arbete för att kunna

upprätthålla den egna samhällsviktiga verksamheten, samt verka för att andra

aktörer inom ansvarsområdet också bedriver ett sådant arbete.

Ett systematiskt arbete innebär att planera för att kunna upprätthålla sin egen

samhällsviktiga verksamhet på en tolerabel nivå, exempelvis genom arbete med

kontinuitetshantering.

För att kunna göra prioriteringar inför höjd beredskap behöver planeringen

bland annat innehålla information om vilka samhällsviktiga verksamheter som är

nödvändiga för totalförsvaret.

En sådan identifiering och ett sådant systematiskt arbete utgör en viktig grund

för avvägningar i planeringen inför höjd beredskap.

Allmänna råd till 10 § förordning (2022:524) om statliga

myndigheters beredskap – beakta totalförsvarets krav

Att myndigheten ska beakta totalförsvarets krav bör exempelvis innebära att

myndigheten

• utifrån gällande författningar bedömer hur kraven påverkar myndigheten

och hur de kan uppfyllas,

• beaktar anvisningar och andra beslut från regeringen som rör totalförsvaret

samt anpassar verksamheten utifrån dessa,

• beaktar vägledningar och andra ingångsvärden från Myndigheten för

samhällsskydd och beredskap,

MSBFS

2025:4

3

• analyserar hur egen regelgivning påverkar förmågan i totalförsvaret direkt

eller indirekt, och

• analyserar hur beslut som fattas av myndigheten påverkar förmågan i

totalförsvaret direkt eller indirekt och när det är relevant informerar

Regeringskansliet om identifierade målkonflikter.

Allmänna råd till 10 § förordning (2022:524) om statliga

myndigheters beredskap – fortsatt verksamhet

Att myndigheten vid höjd beredskap ska fortsätta sin verksamhet så långt det är

möjligt med hänsyn till tillgången på personal och förhållandena i övrigt bör

exempelvis innebära att myndigheter som inte är beredskapsmyndigheter

• planerar för att samhällsviktig verksamhet som är nödvändig för

totalförsvaret kan upprätthållas i tillräcklig omfattning under krig eller vilken

verksamhet som helt eller delvis kan upphöra (Regeringskansliet bör

informeras om myndighetens bedömning),

• överväger om myndigheten behöver en krigsorganisation,

• vidtar de åtgärder som behövs för att förbereda verksamheten och dess

personal för att viss verksamhet kan behöva avvecklas, flyttas till annan

myndighet eller att ny verksamhet kan tillkomma,

• planerar för sin personalförsörjning utifrån den påverkan

totalförsvarsplikten och den arbetsrättsliga lagstiftningen för höjd

beredskap kan få på verksamheten.

För beredskapsmyndigheterna gäller istället 20 § 10 och 11 samt 21 § i

förordningen (2022:524) om statliga myndigheters beredskap med tillhörande

komplettering enligt denna författning.

Beredskapsmyndigheternas förmågeplanering

4 §

Beredskapsmyndigheterna ska genomföra och dokumentera

förmågeplanering för att skapa förutsättningar för att hantera sina uppgifter

vid höjd beredskap. Beredskapsmyndigheterna ska även genomföra de

åtgärder samt övriga förberedelser som krävs för att de ska kunna utföra sina

uppgifter under höjd beredskap.

Samverkan med andra beredskapsmyndigheter ska ske om det finns

beroenden mellan verksamheterna.

Beredskapsmyndigheterna ska delta i den gemensamma process för

förmågeplanering som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

bedriver och som syftar till en övergripande planering av åtgärder.

Allmänna råd till 4 §

Beredskapsmyndigheternas förmågeplanering bör, där det är relevant,

samordnas och integreras med myndigheternas processer för

verksamhetsplanering och budgetarbete. Även arbetet inom Nato med civila

förmågekrav bör beaktas.

Ansvaret för förmågeplaneringen bör framgå i arbetsordning eller motsvarande

styrande dokument.

Ytterligare vägledning om processen för förmågeplanering lämnas av

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

MSBFS

2025:4

4

5 §

Utöver de uppgifter som följer av 4 § ska sektorsansvariga

myndigheter och civilområdesansvariga länsstyrelser genomföra och

dokumentera en förmågeplanering för beredskapssektorn respektive

civilområdet i syfte att uppnå samordning i myndigheternas planering.

Allmänna råd till 5 §

Förmågeplaneringen som sektorsansvariga myndigheter och

civilområdesansvariga länsstyrelser ska göra bör utgå från de berörda

beredskapsmyndigheternas förmågeplanering enligt 4 § och komplettera den så

att den tillgodoser beredskapssektorns respektive civilområdets gemensamma

och aggregerade behov.

I den mån förmågeplaneringen berör andra aktörer än statliga myndigheter bör

den som utgångspunkt vara så omfattande som behövs för att bilda grund för

myndigheternas planering och samordning av sina verksamheter och sitt

ansvarsområde inom beredskapssektorn respektive civilområdet, samt för den

nationella samordningen.

Ytterligare vägledning om processen för förmågeplanering lämnas av

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Beredskapsmyndigheternas förberedande planering

6 §

Beredskapsmyndigheterna ska genomföra förberedande planering

och upprätta planer (beredskapsplaner). Planerna ska hållas aktuella.

Beredskapsmyndigheterna ska även genomföra de åtgärder samt övriga

förberedelser som krävs för att utföra sina uppgifter under höjd beredskap.

De sektorsansvariga myndigheterna ska därutöver genomföra

förberedande planering och upprätta planer som omfattar de uppgifter som

ingår i att vara sektorsansvarig, dock inte gällande sådana uppgifter som

andra aktörer inom sektorn ansvarar för.

Länsstyrelser, respektive civilområdesansvariga länsstyrelser, ska även

genomföra förberedande planering och upprätta planer för uppgifter som

geografiskt områdesansvarig för län respektive civilområde.

Allmänna råd till 6 §

Förberedande planering bör exempelvis omfatta att

• identifiera vilka planer som krävs enligt gällande författningar,

• beakta arbetet inom Nato med civila förmågekrav,

• ta fram underlag för att vid höjd beredskap kunna ändra krav i föreskrifter

inom myndighetens ansvarsområde så att de motsvarar totalförsvarets

krav,

• planera för att kunna påskynda nödvändiga åtgärder inför höjd beredskap

enligt 20 § 12 förordningen (2022:524) om statliga myndigheters

beredskap,

• planera för stöd till det militära försvaret,

• planera för prioritering av resurser,

• planera för att ge värdlandsstöd till internationella civila och militära aktörer

som verkar på eller transiteras genom svenskt territorium, eller

• planera för att vidta eller medverka i olika åtgärder inom

försörjningsberedskapen.

Ansvaret för olika delar av den förberedande planeringen bör framgå av

arbetsordning eller motsvarande styrande dokument.

MSBFS

2025:4

5

Erfarenheter från den förberedande planeringen bör användas i

förmågeplaneringen.

Ytterligare vägledning om förberedande planering lämnas av Myndigheten för

samhällsskydd och beredskap.

Allmänna råd till 20 § 10 förordning (2022:524) om statliga

myndigheters beredskap – genomföra omvärldsbevakning

När beredskapsmyndigheterna genomför omvärldsbevakning, för att omsätta i

planering och förberedelser inför höjd beredskap, bör denna exempelvis omfatta

• anvisningar, beslut och uppdrag från regeringen,

• vägledningar och andra ingångsvärden från Myndigheten för

samhällsskydd och beredskap,

• ingångsvärden från Försvarsmakten,

• ny kunskap från relevant forskning och studier, och

• erfarenheter från övningar, kriser och konflikter.

7 §

Beredskapsmyndigheterna ska samverka med Myndigheten för

samhällsskydd och beredskap i sin förberedande planering inför höjd

beredskap för att uppnå en mer samordnad planering inom det civila

försvaret samt för att bidra till samordning mellan det civila försvaret och

det militära försvaret.

Beredskapsmyndigheternas krigsorganisation och dess

uppgifter

8 §

Beredskapsmyndigheterna ska ha en krigsorganisation vilken ska

vara bemannad, utrustad, utbildad och övad.

Den närmare innebörden av detta framgår av 9–11 §§.

Allmänna råd till 8 §

I utformningen av krigsorganisationen bör hänsyn tas till hur organisationen för

ledning och hantering av fredstida krissituationer är utformad. Viktiga funktioner i

respektive organisation bör vara så lika som möjligt för att bidra till en smidig

omställning från hantering av en fredstida krissituation till krigsorganisation.

Planeringen, särskilt aspekter som rör samverkan, bör förhålla sig till den

vägledning som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ger i

”Gemensamma grunder – Ramverk för ledning och samverkan”.

Ytterligare vägledning om krigsorganisation lämnas av Myndigheten för

samhällsskydd och beredskap.

9 §

Beredskapsmyndigheterna ska genomföra planering och upprätta

planer för den verksamhet som myndighetens krigsorganisation ska bedriva

under höjd beredskap, samt för övergången till krigsorganisation vid såväl

beredskapshöjningar efter hand som vid omedelbart beslut om högsta

beredskap. Planerna ska hållas aktuella.

MSBFS

2025:4

6

10 § I planeringen med tillhörande planer enligt 9 § ska följande delar

ingå:

1. Myndighetens uppgifter under höjd beredskap, inklusive sådan

verksamhet som ska avvecklas, överföras eller som tillkommer

(krigsuppgiftsförteckning). I detta ingår även att hålla

Regeringskansliet informerad om myndighetens bedömning.

2. Former för hur myndigheten ska organisera och leda verksamheten

(krigsarbetsordning).

3. Personalbehov i krigsorganisationen och hur behoven ska tillgodoses

med egen eller tillförd personal, vilken personal som ingår i

krigsorganisationen, samt vilken personal som eventuellt ska

överföras till annan organisation (krigsbemanningsplan).

4. Hur myndighetens lokaler ska användas, vilka lokaler för ledning

och samverkan som disponeras samt vilka reservalternativ som finns

(lokalplan).

5. Former för hur skydd och bevakning ska tillgodoses (skydds- och

bevakningsplan).

6. Åtgärder vid beslut om utrymning av ett område där myndigheten

har verksamhet (omflyttningsplan).

7. Användning av sambandsmedel för att dela såväl öppen som

säkerhetsskyddsklassificerad information mellan och inom

organisationer (sambandsplan).

8. Former för hur samverkan med andra aktörer ska bedrivas inklusive

en funktion motsvarande tjänsteman i beredskap för att säkerställa att

andra myndigheter och aktörer kan komma i kontakt med

myndigheten (samverkansplan).

9. Former för hur arbetet med lägesbilder och rapportering ska utföras

(informationsförsörjningsplan).

10. Former för hur kommunikation med allmänheten ska bedrivas

inklusive information till allmänheten om hur myndighetens tjänster

kan påverkas (kommunikationsplan).

11. Vad som i övrigt behövs för att myndigheten ska kunna höja sin

beredskap och bedriva verksamheten under höjd beredskap.

Myndigheten får avvika från indelningen och benämningarna, så länge

som planens innehåll motsvarar vad som framgår av bestämmelsen.

11 § Beredskapsmyndigheterna ska ha en flerårig plan som beskriver

myndighetens planerade utbildnings- och övningsverksamhet.

Vid övning och utbildning av personal i krigsorganisationen ska särskild

uppmärksamhet ges till den personal vars uppgifter blir väsentligt

förändrade, så att de får den kompetens de behöver för att kunna utföra

arbetsuppgifterna.

Erfarenheter från genomförda övningar ska tas om hand i den

förberedande planeringen och i förmågeplaneringen.

MSBFS

2025:4

7

Beredskapsmyndigheternas verksamhet vid höjd

beredskap

12 § Vid skärpt beredskap ska beredskapsmyndigheterna i första hand

inrikta sin verksamhet på uppgifter som har betydelse för totalförsvaret.

Övrig verksamhet ska om möjligt upprätthållas.

Beredskapsmyndigheterna ska vara beredda att övergå till

krigsorganisation.

Vid höjd beredskap ska beredskapsmyndigheterna genomföra

responsplanering vid faktiskt inträffade eller omedelbart förestående

händelser för att hantera de ändrade förutsättningarna.

Allmänna råd till 12 §

Av betydelse för totalförsvaret är exempelvis

• Försvarsmaktens mobilisering,

• förmåga att ge värdlandsstöd till internationella civila och militära aktörer

som verkar på eller transiteras genom svenskt territorium,

• hur de viktigaste samhällsfunktionerna säkerställs, och

• skyddet av civilbefolkningen.

I förberedelserna för att kunna övergå till krigsorganisation bör det ingå översyn

av planer och andra förberedelser samt hur sådan verksamhet som inte längre

ska bedrivas ska kunna avvecklas eller överföras till annan myndighet.

13 § Vid beredskapslarm ska beredskapsmyndigheterna omedelbart

övergå till krigsorganisation.

14 § Vid beredskapslarm, eller efter regeringens beslut om att

myndigheten ska övergå till krigsorganisation, ska krigsorganisationen vara

fullt ut intagen så snart som möjligt, men senast efter sju dygn. Detta gäller

om inte regeringen beslutar annat.

Gemensamma tekniska system för ledning och samverkan

15 § För att möjliggöra planering inför och verksamhet under höjd

beredskap ska beredskapsmyndigheterna använda av Myndigheten för

samhällsskydd och beredskap utpekade gemensamma tekniska system med

höga krav på robusthet och tillgänglighet för ledning och samverkan mellan

aktörer. Dessa är:

- Rakel (Radiokommunikation för effektiv ledning)

- SGSI (Swedish Government Secure Intranet)

- WIS (webbaserat informationssystem)

Krav på gemensamma signalskyddssystem framgår av föreskrifter från

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som ansluter till 18 §

förordningen (2015:1053) om totalförsvar och höjd beredskap.

MSBFS

2025:4

8

Undantag

16 § Myndigheten för samhällsskydd och beredskap får, förutom för 12–

14 §§, i enskilda fall och om det finns särskilda skäl medge undantag från

tillämpningen av dessa föreskrifter.

______________

Denna författning träder i kraft den 1 juni 2025. Bestämmelserna i 10 § om

de planer som ska upprättas samt i 15 § om gemensamma tekniska system

för ledning och samverkan ska vara uppfyllda senast den 1 juni 2026.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

MIKAEL FRISELL

Jimmy Sörensen

Avdelningen för krisberedskap och civilt försvar

Beställningsadress:

Norstedts Juridik, 106 47 Stockholm

Telefon: 08-657 95 00

E-post: order@forlagssystem.se

Webbadress: www.nj.se/offentligapublikationer

Beställningsnummer: 19125-04