MYHFS 2014:6
Myndigheten för yrkeshögskolans föreskrifter för att utbildningar med inriktning tandsköterska ska ha nationellt likvärdigt innehåll
1
Myndigheten för yrkeshögskolans
författningssamling
ISSN 2000-6802
Myndigheten för yrkeshögskolans föreskrifter för
att utbildningar med inriktning tandsköterska ska
ha nationellt likvärdigt innehåll;
beslutade den 25 november 2014.
Myndigheten för yrkeshögskolan föreskriver följande med stöd av 2 kap. 8
och 9 §§ förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan.
1 §
Med stöd av 2 kap. 8 § förordningen om yrkeshögskolan föreskriver
Myndigheten för yrkeshögskolan följande.
För utbildningar inom yrkeshögskolan, med inriktning tandsköterska, ska
alla studerande vid utbildningens slut ha uppnått de kunskaper, färdigheter
och kompetenser som redovisas i bilaga 1 till dessa föreskrifter.
2 §
Med stöd av 2 kap. 9 § förordningen om yrkeshögskolan föreskriver
Myndigheten för yrkeshögskolan att för utbildningar inom yrkeshögskolan,
med inriktning tandsköterska, framgår målen för kurserna av bilaga 2 till
dessa föreskrifter.
Dessa föreskrifter träder i kraft den 29 december 2014.
Thomas Persson
Generaldirektör
Johan Blom
Avdelningschef
MYHFS 2014:6
Utkom från trycket
den 9 december 2014
2
MYHFS 2014:6
Bilaga 1
Kunskaper, färdigheter och kompetenser för
yrkeshögskoleexamen med inriktning tandsköterska
Omfattning
Yrkeshögskoleexamen med inriktning tandsköterska uppnås efter att den stu-
derande fullgjort kursfordringar om 300 YH poäng med lägst betyget godkänt
i samtliga ämnen.
Mål
För yrkeshögskoleexamen med inriktning tandsköterska ska den studerande
visa sådan kunskap och förmåga som krävs av arbetslivet för att den stude-
rande ska kunna arbeta som tandsköterska.
Kunskaper
För yrkeshögskoleexamen med inriktning tandsköterska ska den studerande
visa:
– specialiserade kunskaper inom arbetsområdet och överblick över områden
gränsande till det egna arbetsområdet,
– kunskaper om arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom arbetsområdet,
– kunskaper om planering och samordning i tandvårdsteamet,
– kunskaper om förhållanden i samhället som påverkar barns, ungdomars
och vuxnas orala hälsa,
– kunskaper om relevanta författningar,
– kunskap i hygienrutiner.
Färdigheter
För yrkeshögskoleexamen med inriktning tandsköterska ska den studerande
kunna:
– planera, utföra samt identifiera resurser för att utföra specialiserade arbets-
uppgifter inom arbetsområdet,
– självständigt och i samverkan med tandvårdsteamet identifiera patients
tandvårdsbehov,
– identifiera behov av och genomföra hälsofrämjande och förebyggande
arbete,
– identifiera metodförbättring och kvalitetssäkring,
– tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer,
– informera och undervisa olika grupper,
– lösa sammansatta problem samt kunna samverkan med andra i tandvårds-
teamet,
– kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att disku-
tera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika målgrupper och
därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten,
– assistera vid tandvårdsbehandlingar.
3
MYHFS 2014:6
Kompetenser
För yrkeshögskoleexamen med inriktning tandsköterska ska den studerande
visa:
– förmåga att ta ansvar, att värdera och att agera självständigt,
– empatisk förmåga,
– förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter, kolle-
gor, myndigheter och övriga instanser,
– insikt om behovet av ytterligare kompetensutveckling.
4
MYHFS 2014:6
Bilaga 2
Målen för kurserna för utbildningar inom yrkeshögskolan med
inriktning tandsköterska
Administration och organisation
30 yrkeshögskolepoäng
Mål
Kursen ska ge kunskap i och erfarenhet av administrativt arbete vid tand-
vårdsklinik. Kursen ska ge kunskaper om organisation, bestämmelser och
centrala begrepp som är väsentliga inom tandvården. Kursen ska även ge kun-
skap i IT–användning, ekonomi och systematiskt kvalitetsarbete. Dessutom
ska kursen ge teoretiska kunskaper för att kunna kommunicera och agera på
ett etiskt och serviceinriktat sätt.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– ha kunskaper om tandvårdens organisation och utveckling,
– ha kunskaper om arbetsformer och administrativa rutiner vid tandvårdskli-
nik,
– ha kunskaper om tandsköterskans roll och arbetsuppgifter inom olika
arbetsorganisationer,
– ha kunskaper om centrala lagar och förordningar,
– ha kunskaper om IT-stöd, ekonomi och systematiskt kvalitetsarbete,
– kunna utföra tidsbokning och dokumentation,
– ha kunskap i kommunikation mellan människor och hur denna påverkas
av olika faktorer,
– kunna kommunicera med och stödja vårdtagare utifrån individuella behov,
– ha kunskap i både tandvårdsrelaterade program och i datakunskap,
– ha kännedom om tandvårdsstödet.
Munhålans och tändernas anatomi
10 yrkeshögskolepoäng
Mål
Kursen ska ge kunskaper om munhålans och tändernas anatomi
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska ha kunskaper om
– primär och permanent tanduppsättning,
– munhålans och tändernas anatomi, vävnader och utveckling.
5
MYHFS 2014:6
Anatomi, anestesi och farmakologi
20 yrkeshögskolepoäng
Mål
Kursen ska ge kunskaper om huvudets och halsens anatomi, samt anestesi och
farmakologi med inriktning mot tandvård och oral hälsa. Kursen ska ge kän-
nedom om människokroppens uppbyggnad och funktion samt kunskap i
åtgärder vid akuta situationer i samband med tandvårdsbehandling.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– ha kännedom om människokroppens uppbyggnad och funktion,
– ha kunskaper om huvudets och halsens anatomi,
– ha kunskaper om läkemedel, läkemedelseffekter och läkemedelshantering,
– ha kunskaper om munhålan, dess sjukdomar och behandlingsformer,
– ha kunskap i anestesi och sedering och ha erfarenhet av infiltrationsanes-
tesi,
– ha kunskaper om tecken på sjukdomstillstånd och åtgärder vid akuta situa-
tioner och kunna utföra första hjälpen och hjärtlungräddning.
Material och miljö
20 yrkeshögskolepoäng
Mål
Kursen ska ge kunskap om miljöfrågor och systematiskt arbetsmiljöarbete
inom tandvården. Kursen ska ge kunskaper om dentala material, instrument
och skötsel av utrustning. Dessutom ska kursen ge kunskap i hantering och
om risker vid användning av härdplaster och andra dentala material.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– ha kunskaper om miljö, hållbar utveckling systematiskt arbetsmiljöarbete,
– ha kunskaper om och kunna tillämpa regler för arbetsmiljö och säkerhet,
– ha kunskap i ergonomi och kunna förebygga arbetsskador,
– kunna redogöra för faktorer som påverkar den psykosociala arbetsmiljön,
– ha kunskaper om verksamhetens och det egna arbetes inverkan på miljön,
– ha kunskaper om härdplaster, material, utrustning och instrument inom
tandvården och kunna hantera material och avfall på ett ändamålsenligt
och säkert sätt.
Odontologi 1
35 yrkeshögskolepoäng
Mål
Kursen ska ge kunskap om kariologi, endodonti, parodontologi och oral
radiologi. Kursen ska ge teoretiska kunskaper om och utveckla förmåga i att
assistera och utföra arbetsuppgifter inom området.
6
MYHFS 2014:6
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– ha kunskaper om kariessjukdom, påverkande faktorer, behandlingsformer,
förebyggande åtgärder samt instrument och arbetssätt,
– ha kunskap i endodonti, behandlingsformer, samt instrument och arbets-
sätt,
– ha kunskaper om parodontala sjukdomars påverkande faktorer, behand-
lingsformer, förebyggande åtgärder samt instrument och arbetssätt,
– ha kunskap i oral radiologi och erfarenhet av oral röntgentagning, samt
metoder och hjälpmedel vid röntgentagning,
– kunna assistera vid tandvårdsbehandlingar,
– ha kunskap i fissurförsegling.
Odontologi 2
30 yrkeshögskolepoäng
Mål
Kursen ska ge kunskap i pedodonti, ortodonti, käkkirurgi, protetik och bett-
fysiologi. Kursen ska ge teoretiska kunskaper och utveckla förmåga att assist-
era och utföra arbetsuppgifter inom området.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– ha kunskaper om barnets utveckling, rättigheter och behov,
– ha kunskaper om metoder och träning för inskolning av barn,
– ha kunskaper om tandsjukdomar, behandlingsformer och profylaktiska
åtgärder till den växande individen,
– ha kunskaper om bettavvikelser, ortodontiska behandlingsmetoder och
instrument,
– ha kunskaper om käkkirurgi, assistans och instrument vid operativa
ingrepp,
– ha kunskaper om trauma,
– ha kunskaper om protetik, konstruktioner, material och hantering,
– ha kunskap i avtryckstagning och temporära ersättningar,
– ha kunskaper om tuggsystemets uppbyggnad och funktion,
– ha kunskaper om besvär i samband med käkkirurgiska ingrepp.
Oral hälsa 1
30 yrkeshögskolepoäng
Mål
Kursen ska ge kunskaper om allmän och oral hälsa samt samband mellan
kost, livsstil och oral hälsa. Kursen ska även ge kunskap i och erfarenhet av
förebyggande arbete inom oral hälsa.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– ha kunskaper om kostens och livsstilens betydelse för allmän och oral
hälsa,
7
MYHFS 2014:6
– ha kunskaper om tobaksprevention,
– kunna medverka vid kliniska registreringar och anamnesupptagning,
– kunna utföra profylax, munhygienkontroll, och tandrengöring,
– ha erfarenhet av salivprovtagning,
– ha kunskap i epidemiologisk uppföljning och statistik som rör munhälsa
och behandling,
– kunna avlägsna supragingival tandsten.
Oral hälsa 2
25 yrkeshögskolepoäng
Mål
Kursen ska ge fördjupade kunskaper om oral hälsa och utveckla förmåga att
informera om munhälsa och tandvård. Kursen ska även ge grundläggande
kunskap i psykologi med inriktning odontologi. Dessutom ska kursen ge kun-
skaper om tandvårdsmiljöer och former för tandvård.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– kunna diskutera och informera om munhälsa och tandvård såväl till grupp
som individuellt,
– ha grundläggande kunskap i psykologi,
– ha kunskaper om sambandet oral hälsa och allmänhälsotillstånd,
– ha kunskap i oral medicinsk vård/sjukhustandvård,
– ha kunskaper om och kunna stödja patienter med särskilda behov,
– kunna assistera vid behandlingar av patienter med särskilda behov,
– ha kunskaper om uppsökande verksamhet inom äldre- och handikapptand-
vård,
– ha kunskap i munhälsobedömningar,
– kunna medverka vid munhälsoutbildning av vårdpersonal,
Vårdhygien och smittskydd
25 yrkeshögskolepoäng
Mål
Kursen ska ge kunskaper om ansvar, regler och metoder för vårdhygien och
smittskydd. Kursen ska även ge kunskap i hygien- och smittskyddsarbete vid
tandvårdsklinik.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– ha kunskap i basala hygienrutiner,
– ha kunskaper om infektionssjukdomar och immunsystemets uppbyggnad
och funktion,
– ha kunskaper om mikroorganismer och deras spridningsvägar,
– ha kunskaper om ansvar och regler för vårdhygien och smittskydd,
– ha kunskap i rengöring, sterilisering och desinfektion,
– ha kunskap i skötsel och användande av diskdesinfektor, autoklav och
övrig medicinteknisk utrustning,
8
MYHFS 2014:6
Norstedts Juridik AB/Fritzes
Elanders Sverige AB, 2014
– kunna planera, utföra och utvärdera hygien- och smittskyddsarbete vid
tandvårdsklinik.
Teamtandvård
10 yrkeshögskolepoäng
Mål
Kursen ska ge kunskaper om olika arbetssätt med inriktning mot teamtand-
vård. Kursen ska ge inblick i de moment en tandsköterska utför i sitt arbete i
förhållande till de andra professionerna i teamet som en förberedelse inför
den arbetsfördelning som kan finnas i verksamheten. De ingående momenten
kan variera efter lokala förutsättningar.
Lärande i arbete, termin 1
10 yrkeshögskolepoäng
Kursen genomförs på tandvårdsklinik, heltid under två veckor och ska ge den
studerande en uppfattning om yrket och arbetsuppgifter i tandvårdsteamet.
Under kursen ska den studerande lära känna arbetsmiljön och få erfarenhet av
dagliga rutiner på tandvårdsklinik samt få erfarenhet av mottagande och be-
mötande av vårdtagare. Den studerande ska få erfarenhet av hygienrutiner,
klinik- och instrumenthygien. Den studerande ska under handledning få erfa-
renhet av assistans vid enklare tandvårdsbehandlingar.
Lärande i arbete, termin 2
20 yrkeshögskolepoäng
Kursen är förlagd till tandvårdsklinik, heltid i fyra veckor och ska ge praktisk
kunskap i tillämpning av vårdhygien och smittskyddsarbete, med handledning
assistera vid tandvårdsbehandlingar och kunna ge information och instruktion
om munhygien samt medverka och utföra profylaktiska behandlingar.
Lärande i arbete, termin 3
35 yrkeshögskolepoäng
Kursen är förlagd till tandvårdsklinik, heltid under sju veckor och ska ge
praktisk kunskap i att på egen hand assistera vid tandvårdsbehandlingar och
få fördjupad kunskap i förekommande arbetsuppgifter inom tandsköterskans
arbete i tandvårdsteamet. Syftet är att i strukturerad form ge de teoretiska
delarna i utbildningen en praktisk tillämpning. Delar av perioden kan förläg-
gas inom specialisttandvården.