MYHFS 2016:13
Myndigheten för yrkeshögskolans föreskrifter om att utbildningar med inriktning tandsköterska ska ha nationellt likvärdigt innehåll
1
Myndigheten för yrkeshögskolans
författningssamling
ISSN 2000-6802
Myndigheten för yrkeshögskolans föreskrifter om
att utbildningar med inriktning tandsköterska ska
ha nationellt likvärdigt innehåll;
beslutade den 18 oktober 2016.
Myndigheten för yrkeshögskolan föreskriver följande med stöd av 2 kap. 8
och 9 §§ förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan.
1 §
För utbildningar inom yrkeshögskolan, med inriktning tandsköterska,
ska alla studerande vid utbildningens slut ha uppnått de kunskaper, färdighe-
ter och kompetenser som redovisas i bilaga 1 till dessa föreskrifter.
2 §
För utbildningar inom yrkeshögskolan, med inriktning tandsköterska,
gäller målen för kurserna som framgår av bilaga 2 till dessa föreskrifter.
1. Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 januari 2017 och tillämpas första
gången på utbildning som påbörjas efter den 31 december 2016.
2. Genom föreskrifterna upphävs myndighetens föreskrifter MYHFS
2014:6. De upphävda föreskrifterna gäller fortfarande för utbildningar som
har påbörjats före den 1 januari 2017.
Thomas Persson
Generaldirektör
Maria Lindgren
Enhetschef
MYHFS 2016:13
Utkom från trycket
den 9 november 2016
2
MYHFS 2016:13
Bilaga 1
Kunskaper, färdigheter och kompetenser för
yrkeshögskoleexamen med inriktning tandsköterska
Omfattning
Yrkeshögskoleexamen med inriktning tandsköterska uppnås efter att den stu-
derande fullgjort kursfordringar om 325 yrkeshögskolepoäng med lägst bety-
get godkänt i samtliga ämnen.
Mål
För yrkeshögskoleexamen med inriktning tandsköterska ska den studerande
visa sådan kunskap och förmåga som krävs av arbetslivet för att den stude-
rande ska kunna arbeta som tandsköterska.
Kunskaper
För yrkeshögskoleexamen med inriktning tandsköterska ska den studerande
visa:
– specialiserade kunskaper inom arbetsområdet och överblick över om-
råden gränsande till det egna arbetsområdet,
– kunskaper om arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom arbetsområ-
det,
– kunskaper om planering och samordning i tandvårdsteamet,
– kunskaper om förhållanden i samhället som påverkar barns, ungdo-
mars och vuxnas orala hälsa,
– kunskaper om relevanta författningar,
– kunskap i hygienrutiner.
Färdigheter
För yrkeshögskoleexamen med inriktning tandsköterska ska den studerande
kunna:
– planera och identifiera resurser för att utföra specialiserade arbetsupp-
gifter inom arbetsområdet,
– självständigt och i samverkan med tandvårdsteamet identifiera patien-
tens tandvårdsbehov,
– identifiera behov av och genomföra hälsofrämjande och förebyggande
– arbete,
– identifiera metodförbättring och kvalitetssäkring,
– tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer,
– informera och undervisa olika grupper på svenska samt på minst ett
främmande språk,
– lösa sammansatta problem samt kunna samverkan med andra i tand-
vårdsteamet,
– kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt kunna
diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika mål-
grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten,
– assistera vid tandvårdsbehandlingar.
3
MYHFS 2016:13
Kompetenser
För yrkeshögskoleexamen med inriktning tandsköterska ska den studerande
visa:
– förmåga att ta ansvar, att värdera och att agera självständigt,
– förmåga att behandla innehållet i ett område med anknytning till kurs-
innehållet som leder till vidare lärande och professionell utveckling,
– förmåga att övervaka arbetsverksamheten,
– förmåga att slutföra förelagda projekt,
– empatisk förmåga,
– förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter, kol-
legor, myndigheter och övriga instanser,
– insikt om behovet av ytterligare kompetensutveckling.
4
MYHFS 2016:13
Bilaga 2
Målen för kurserna för utbildningar inom yrkeshögskolan med
inriktning tandsköterska
Administration och organisation
30 yrkeshögskolepoäng
Kursbeskrivning
Kursen ska ge kunskap i och erfarenhet av administrativt arbete vid tand-
vårdsklinik.
Kursen ska ge kunskaper om organisation, bestämmelser och centrala be-
grepp som är väsentliga inom tandvården. Kursen ska även ge kunskap i IT-
användning, ekonomi, arbetsprocesser och systematiskt kvalitetsarbete. Dess-
utom ska kursen ge teoretiska kunskaper för att kunna kommunicera och
agera på ett etiskt och serviceinriktat sätt, på svenska och på minst ett främ-
mande språk.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
– ha kunskaper om tandvårdens organisation och utveckling,
– ha kunskaper om arbetsformer och administrativa rutiner vid tand-
vårdsklinik,
– ha kunskaper om tandsköterskans roll och arbetsuppgifter inom olika
arbetsorganisationer,
– ha kunskaper om centrala lagar och förordningar,
– ha kunskaper om IT-stöd, ekonomi, arbetsprocesser och systematiskt
kvalitetsarbete,
– kunna utföra tidsbokning och dokumentation,
– ha kunskap i kommunikation mellan människor och hur denna påver-
kas av olika faktorer,
– kunna kommunicera med och stödja vårdtagare utifrån individuella be-
hov på svenska samt på minst ett främmande språk,
– ha kunskap i både tandvårdsrelaterade program och i datakunskap,
– ha kännedom om gällande tandvårdsstöd.
Munhålans och tändernas anatomi
10 yrkeshögskolepoäng
Kursbeskrivning
Kursen ska ge kunskaper i munhålans och tändernas anatomi.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska ha kunskaper om
– primär och permanent tanduppsättning,
– munhålans och tändernas anatomi, vävnader och utveckling.
5
MYHFS 2016:13
Anatomi, anestesi och farmakologi
20 yrkeshögskolepoäng
Kursbeskrivning
Kursen ska ge kunskaper i huvudets och halsens anatomi, samt anestesi och
farmakologi med inriktning mot tandvård och oral hälsa. Kursen ska ge
kännedom om människokroppens uppbyggnad och funktion samt ge färdig-
heter för att kunna utföra specialiserade arbetsuppgifter som att exempelvis
ge infiltrationsanestesi.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– ha kännedom om människokroppens uppbyggnad och funktion,
– ha kunskaper om huvudets och halsens anatomi,
– ha kunskaper om läkemedel, läkemedelseffekter och läkemedelshante-
ring,
– ha kunskaper om munhålan, dess sjukdomar och behandlingsformer,
– ha kunskap i anestesi och sedering och ha erfarenhet av infiltrations-
anestesi,
– ha kunskaper om tecken på sjukdomstillstånd och åtgärder vid akuta
situationer och kunna utföra första hjälpen och hjärtlungräddning.
Material och miljö
20 yrkeshögskolepoäng
Kursbeskrivning
Kursen ska ge kunskap om miljöfrågor och systematiskt arbetsmiljöarbete
inom tandvården. Kursen ska ge kunskaper om dentala material, instrument
och skötsel av utrustning. Dessutom ska kursen ge kunskap i hantering och
om risker vid användning av härdplaster och andra dentala material.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– ha kunskaper om miljö, hållbar utveckling systematiskt arbetsmiljö-
arbete samt tillhörande arbetsprocesser,
– ha kunskaper om och kunna tillämpa regler för arbetsmiljö och säker-
het,
– ha kunskap i ergonomi och kunna förebygga arbetsskador,
– kunna redogöra för faktorer som påverkar den psykosociala arbetsmil-
jön,
– ha kunskaper om verksamhetens och det egna arbetes inverkan på mil-
jön,
– ha kunskaper om härdplaster, material, utrustning och instrument inom
tandvården och kunna hantera material och avfall på ett ändamålsenligt
och säkert sätt.
6
MYHFS 2016:13
Odontologi 1
35 yrkeshögskolepoäng
Kursbeskrivning
Kursen ska ge kunskap om kariologi, endodonti, parodontologi och oral
radiologi. Kursen ska ge teoretiska kunskaper om och utveckla förmåga i att
assistera och utföra arbetsuppgifter som att till exempel informera/instruera
patienter i syfte att förebygga uppkomst av karies och parodontit.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– ha kunskaper om kariessjukdom, påverkande faktorer, behandlingsfor-
mer, förebyggande åtgärder samt instrument och arbetssätt,
– ha kunskap i endodonti, behandlingsformer, samt instrument och ar-
betssätt,
– ha kunskaper om parodontala sjukdomars påverkande faktorer, be-
handlingsformer, förebyggande åtgärder samt instrument och arbets-
sätt,
– ha kunskap i oral radiologi och erfarenhet av oral röntgentagning, samt
metoder och hjälpmedel vid röntgentagning,
– kunna assistera vid tandvårdsbehandlingar,
– ha kunskap i fissurförsegling.
Odontologi 2
30 yrkeshögskolepoäng
Kursbeskrivning
Kursen ska ge kunskap i pedodonti, ortodonti, käkkirurgi, protetik och bett-
fysiologi.
Kursen ska ge teoretiska kunskaper och utveckla förmåga att assistera och
utföra arbetsuppgifter inom området som att till exempel framställa temporära
ersättningar.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– ha kunskaper om barnets utveckling, rättigheter och behov,
– ha kunskaper om metoder och träning för inskolning av barn,
– ha kunskaper om tandsjukdomar, behandlingsformer och profylaktiska
åtgärder till den växande individen,
– ha kunskaper om bettavvikelser, ortodontiska behandlingsmetoder och
instrument,
– ha kunskaper om käkkirurgi, assistans och instrument vid operativa in-
grepp,
– ha kunskaper om trauma,
– ha kunskaper om protetik, konstruktioner, material och hantering,
7
MYHFS 2016:13
– ha kunskap i avtryckstagning och temporära ersättningar,
– ha kunskaper om tuggsystemets uppbyggnad och funktion,
– ha kunskaper om besvär i samband med käkkirurgiska ingrepp,
– ha förmåga att assistera och planera samt identifiera resurser för att ut-
föra arbetsuppgifter inom området som att till exempel ta fram rätt in-
strument vid olika kirurgiska ingrepp i munhålan.
Oral hälsa 1
30 yrkeshögskolepoäng
Kursbeskrivning
Kursen ska ge kunskaper om allmän och oral hälsa samt samband mellan
kost, livsstil och oral hälsa. Kursen ska även ge kunskap i och erfarenhet av
förebyggande arbete inom oral hälsa. Kursen ska ge färdigheter i att identi-
fiera behov av och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete som
att exempelvis utföra munhygienkontroll.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– ha kunskaper om kostens och livsstilens betydelse för allmän och oral
hälsa,
– ha kunskaper om tobaksprevention,
– kunna medverka vid kliniska registreringar och anamnesupptagning,
– kunna utföra profylax, munhygienkontroll, och tandrengöring,
– ha erfarenhet av salivprovtagning,
– ha kunskap i epidemiologisk uppföljning och statistik som rör mun-
hälsa och behandling,
– kunna avlägsna supragingival tandsten.
Oral hälsa 2
25
yrkeshögskolepoäng
Kursbeskrivning
Kursen ska ge fördjupade kunskaper om oral hälsa och utveckla förmåga att
informera om munhälsa och tandvård. Kursen ska även ge grundläggande
kunskap i psykologi med inriktning odontologi. Dessutom ska kursen ge kun-
skaper om tandvårdsmiljöer och former för tandvård.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– kunna diskutera och informera om munhälsa och tandvård såväl till
grupp som individuellt på svenska samt på minst ett främmande språk,
– ha grundläggande kunskap i psykologi,
– ha kunskaper om sambandet oral hälsa och allmänhälsotillstånd,
– ha kunskap i oral medicinsk vård/sjukhustandvård,
8
MYHFS 2016:13
– ha kunskaper om och kunna stödja patienter med särskilda behov,
– kunna assistera vid behandlingar av patienter med särskilda behov,
– ha kunskaper om uppsökande verksamhet inom äldre- och handikapp-
tandvård,
– ha kunskap i munhälsobedömningar,
– kunna medverka vid munhälsoutbildning av vårdpersonal.
Vårdhygien och smittskydd
25 yrkeshögskolepoäng
Kursbeskrivning
Kursen ska ge kunskaper om ansvar, regler och metoder för vårdhygien och
smittskydd. Kursen ska även ge kunskap i hygien- och smittskyddsarbete vid
tandvårdsklinik.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– ha kunskap i hygienrutiner,
– ha kunskaper om infektionssjukdomar och immunsystemets uppbygg-
nad och funktion,
– ha kunskaper om mikroorganismer och deras spridningsvägar,
– ha kunskaper om ansvar och regler för vårdhygien och smittskydd,
– ha kunskap i rengöring, sterilisering och desinfektion,
– ha kunskap i skötsel och användande av diskdesinfektor, autoklav och
övrig medicinteknisk utrustning och kunna föra loggbok över olika tes-
ter av denna utrustning,
– kunna planera, utföra och utvärdera hygien- och smittskyddsarbete vid
tandvårdsklinik och därigenom lösa sammansatta problem som att
exempelvis förebygga smittspridning på en tandvårdsklinik genom
sterilarbete utifrån klinikens rutiner.
Teamtandvård
10 yrkeshögskolepoäng
Kursbeskrivning
Kursen ska ge kunskaper om olika arbetssätt med inriktning mot teamtand-
vård.
Kursen ska ge inblick i de moment en tandsköterska utför i sitt arbete i för-
hållande till de andra professionerna i teamet som en förberedelse inför den
arbetsfördelning som kan finnas i verksamheten. De ingående momenten kan
variera efter lokala förutsättningar.
9
MYHFS 2016:13
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– kunna identifiera och planera resurser som behövs för att utföra arbetet
i ett tandvårdsteam,
– kunna övervaka arbetsverksamheten genom exempelvis tidböcker och
revisioner av patient samt kunna kalla patienter och planera dagarna ut-
ifrån klinikens tidböcker.
Lärande i arbete 1
15 yrkeshögskolepoäng
Kursbeskrivning
Kursen genomförs på tandvårdsklinik och ska ge den studerande en uppfatt-
ning om yrket och arbetsuppgifter i tandvårdsteamet.
Under kursen ska den studerande lära känna arbetsmiljön och få erfarenhet
av dagliga rutiner på tandvårdsklinik samt få erfarenhet av mottagande och
bemötande av vårdtagare. Den studerande ska få erfarenhet av hygienrutiner,
klinik- och instrumenthygien. Den studerande ska under handledning få erfa-
renhet av assistans vid enklare tandvårdsbehandlingar.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– ha övergripande kunskaper om och överblick över arbetet i tandvårds-
teamet med alla dess yrkeskompetenser,
– kunskaper om arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom ett tand-
vårdsteam,
– kunna förstå hur arbetet inom ett tandvårdsteam planeras,
– ha kunskaper om mottagande och bemötande av patienter.
Lärande i arbete 2
25 yrkeshögskolepoäng
Kursbeskrivning
Kursen är förlagd till tandvårdsklinik och ska ge praktisk kunskap i tillämp-
ning av vårdhygien och smittskyddsarbete. Den studerande ska med handled-
ning assistera vid tandvårdsbehandlingar och kunna ge information och in-
struktion om munhygien samt medverka och utföra profylaktiska behand-
lingar.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– få kunskaper om och överblick över arbetet på en tandvårdsklinik och
praktisk kunskap om arbetet som tandsköterska,
10
MYHFS 2016:13
– få kunskaper om arbetsprocesser och kvalitetskriterier, samt utföra
dagliga hygienrutiner,
– kunna assistera vid tandvårdsbehandlingar och föreslå lösningar på
problem som till exempel instruktion av olika munhygienartiklar.
Lärande i arbete 3
40 yrkeshögskolepoäng
Kursbeskrivning
Kursen är förlagd till tandvårdsklinik och ska ge praktisk kunskap i att på
egen hand assistera vid tandvårdsbehandlingar och få fördjupad kunskap i
förekommande arbetsuppgifter inom tandsköterskans arbete i tandvårdstea-
met. Syftet är att i strukturerad form ge de teoretiska delarna i utbildningen en
praktisk tillämpning. Delar av perioden kan förläggas inom specialisttandvår-
den.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– självständigt kunna planera och utföra sina arbetsuppgifter som tand-
sköterska,
– ha kunskaper om och överblick över arbetet på en tandvårdsklinik samt
praktisk kunskap om arbetet som tandsköterska,
– kunna lösa problem inom tandvårdsområdet, som exempelvis utföra
mer avancerade arbetsuppgifter i nya situationer på ett kvalitets- och
säkerhetsmässigt sätt kopplade till yrket.
Examensarbete
10 yrkeshögskolepoäng
Kursbeskrivning
Kursen ska ge den studerande möjlighet att behandla innehållet i ett arbets-
område inom tandvården med anknytning till någon, eller några, av kurserna i
utbildningen. Det valda området ska ge den studerande inblickar i vägar till
vidare lärande och professionell utveckling.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
Den studerande ska
– självständigt kunna behandla innehållet i ett arbets- eller studieområde,
– föreslå hur det studerade området kan leda till vidare lärande eller pro-
fessionell utveckling,
– kunna slutföra förelagt projekt.