MYHFS 2020:3
Myndigheten för yrkeshögskolans föreskrifter om utbildningar inom yrkeshögskolan med inriktning tandsköterska
1
Myndigheten för yrkeshögskolans
författningssamling
ISSN 2000-6802
Myndigheten för yrkeshögskolans föreskrifter om
utbildningar inom yrkeshögskolan med inriktning
tandsköterska;
beslutade den 21 februari 2020.
Myndigheten för yrkeshögskolan föreskriver följande med stöd av 2 kap.
7–9 §§ och 3 kap. 3 a § förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan för
utbildningar med inriktning tandsköterska.
1
§
Utbildningarna ska omfatta 325 yrkeshögskolepoäng och ska avslutas
med en yrkeshögskoleexamen.
2 §
För behörighet att antas till utbildningarna ställs följande krav på sär-
skilda förkunskaper; Svenska 2 eller Svenska som andra språk 2 och Engelska
5
.
3
§
Utbildningarna ska ge de kunskaper, färdigheter och kompetenser som
redovisas i bilaga 1.
4 §
Kursernas benämning, antal yrkeshögskolepoäng, mål och innehåll ska
följa det som redovisas om kursplanerna i bilaga 2.
I övrigt ska kursplanerna
följa det som framgår av 2 kap. 9 § 5 och 6 förordningen (2009:130) om
yrkeshögskolan
.
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 april 2020 och tillämpas första
gången på ansökningar om att ingå i yrkeshögskolan som ges in till myndig-
heten under 2020.
Genom föreskrifterna upphävs myndighetens föreskrifter MYHFS 2016:13
och 2016:14. De äldre föreskrifterna gäller fortfarande ifråga om beslut om
utbildningar som fattats före den 31 mars 2020.
THOMAS PERSSON
Anna-Karin Juhlén
MYHFS 2020:3
Utkom från trycket
den 27 februari 2020
2
MYHFS 2020:3
Bilaga 1
Kunskaper, färdigheter och kompetenser
För yrkeshögskoleexamen med inriktning tandsköterska ska den studerande
uppnå sådana kunskaper, färdigheter och kompetenser som anges nedan.
Kunskaper
Den studerande ska ha:
– kunskaper om anestesi och farmakologi,
– kunskaper om och överblick över författningar som reglerar tandvård,
– kunskaper om munhålans och tändernas anatomi, odontologi samt oral
hälsa,
– kunskaper om material, miljö och hantering av farligt avfall
på tandvårds-
klinik,
– kunskaper om verksamheten, organisation och administration på en tand-
vårdsklinik,
– kunskaper om assistans vid tandvårdsbehandlingar,
– specialiserade kunskaper om vårdhygien och smittskydd på tandvårds-
klinik och
– specialiserade kunskaper om material och instrumenthantering på tand-
vårdsklinik.
Färdigheter
Den studerande ska ha färdigheter i att:
– självständigt och i samverkan med tandvårdsteamet identifiera patientens
tandvårdsbehov,
– sköta tidsbokningar på tandvårdsklinik,
– tolka de författningar som styr arbetet på tandvårdsklinik,
– genomföra tandhälsofrämjande och förebyggande tandvård,
– informera och kommunicera inom arbetsområdet på svenska samt engel-
ska,
– lösa sammansatta problem tillsammans med tandvårdsteamet och
– administrera läkemedel på tandvårdsklinik.
Kompetenser
Den studerande ska ha kompetenser för att:
– självständigt sköta administrationen på en tandvårdsklinik,
– övervaka arbetsverksamheten genom tidböcker,
– hantera miljöfarligt avfall på en tandvårdsklinik,
– förebygga smittspridning och vårdrelaterade infektioner,
– bemöta människor med olika bakgrund, livssituation och ålder på en tand-
vårdsklinik,
– informera patienter om samt utföra förebyggande tandvård,
– administrera och överlämna läkemedel,
– under handledning praktisera infiltrationsanestesi,
– avlägsna supragingival tandsten,
– utföra salivprovtagning,
4
MYHFS 2020:3
Bilaga 2
Kursernas benämning, antal yrkeshögskolepoäng, mål och
innehåll
Tandvårdens verksamhet och organisation
15 yrkeshögskolepoäng
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursen behandlar hur arbetet på en tandvårdsklinik är organiserat och hur
bakomliggande regelverk styr verksamheten. Vidare behandlar kursen hur de
olika funktionerna på tandvårdskliniken samverkar och vilken roll tandsköter-
skan har i det större sammanhanget.
Kursens mål
Efter avslutad kurs ska den studerande ha:
– kunskaper om författningar som reglerar tandvård,
– kunskaper om de vanligaste verksamhetssystemen inom tandvård,
– kunskaper om tandvårdsstöd,
– kunskaper i ergonomi,
– kunskaper om övervakning av arbetsverksamheten genom exempelvis tid-
böcker och revisioner av patient och
– färdigheter i att kunna kalla patienter och planera dagarna utifrån klinikens
tidböcker.
Etik, bemötande och kommunikation
15 yrkeshögskolepoäng
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursen behandlar kommunikation och service i mötet med patienter och an-
höriga.
Kursens mål
Efter avslutad kurs ska den studerande ha:
– kunskaper om normer, värderingar och ideal inom vård och omsorg,
– kunskaper om etiska begrepp och riktlinjer som är centrala för vård- och
omsorgsarbete samt värdekonflikter inom verksamhetsområdet som till
exempel patienters och brukares rätt till självbestämmande i relation till
personalens behov av en god arbetsmiljö,
– kunskaper om bemötande, kroppsspråk och språklig kommunikation i
olika servicesituationer med hänsyn till kulturella skillnader och patien-
tens integritet,
– kunskaper om våld i nära relationer,
– kunskaper om de vanligaste begreppen inom tandvård på engelska,
– färdigheter i att anpassa bemötandet efter patienternas olika bakgrund och
förutsättningar,
– färdigheter i att kommunicera inom basala tandvårdsrelaterade ämnen på
engelska och
5
MYHFS 2020:3
– kompetens att utifrån fallstudier sätta sig in i patientens situation och be-
sluta om ett adekvat bemötande utifrån detta.
Anatomi, anestesi och farmakologi
25 yrkeshögskolepoäng
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursen behandlar huvudets och halsens anatomi. Vidare behandlar kursen an-
vändandet av sedativa och anestetiska läkemedel som används inom tandvård
samt träning i injektionsteknik.
Kursens mål
Efter avslutad kurs ska den studerande ha:
– kunskaper om huvudets och halsens anatomi,
– kunskaper om människokroppens uppbyggnad och funktion med betoning
på det kardiovaskulära systemet,
– kunskaper om tandvårdens läkemedel, läkemedelseffekter, läkemedels-
hantering och elimination av läkemedel,
– kunskaper om anestesiologi och sedering inom tandvård,
– kunskaper om infiltrationsanestesi,
– kunskaper om assistans vid anestesi och sedering och
– färdigheter i akut omhändertagande och utförande av hjärt- och lungrädd-
ning.
Material, miljö och hantering av farligt avfall
20 yrkeshögskolepoäng
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursen ska ge kunskap om material och hantering av farligt avfall inom tand-
vården. Vidare ska kursen ge kunskap i hantering och om risker vid använd-
ning av härdplaster och andra dentala material samt instrument inom tandvår-
den och hantering av dessa.
Kursens mål
Efter avslutad kurs ska den studerande ha:
– kunskaper i instrumentlära,
– kunskaper om hantering av härdplaster och andra dentala material samt
risker som uppstår i samband med sådan hantering,
– kunskaper om avfallshantering och återvinning av biologiskt och kemiskt
avfall inklusive amalgam och
– kunskaper om systematiskt miljöarbete på tandvårdsklinik.
6
MYHFS 2020:3
Odontologi 1
40 yrkeshögskolepoäng
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursen behandlar kariologi, endodonti, och parodontologi. Vidare tar kursen
upp oral radiologi och assistans vid tandvårdsbehandlingar.
Kursens mål
Efter avslutad kurs ska den studerande ha:
– kunskaper om kariologi, endodonti och parodontologi,
– kunskaper om oral radiologi,
– kunskaper om assisterande och förberedelser vid undersökning och be-
handling inom de områden kursen behandlar och
– färdigheter i att identifiera instrument och material samt redogöra för de-
ras funktion och hantering inom de områden som behandlas i kursen.
Odontologi 2
30 yrkeshögskolepoäng
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursen behandlar pedodonti, ortodonti, käkkirurgi, protetik, bettfysiologi
samt orofaciala symtom. Vidare tar kursen upp assistans vid tandvårdsbe-
handlingar.
Kursens mål
Efter avslutad kurs ska den studerande ha:
– kunskaper om pedodonti, ortodonti, käkkirurgi, protetik, bettfysiologi och
orofaciala symtom,
– kunskaper om scanning,
– kunskaper om assisterande och förberedelser vid undersökning och be-
handling inom de områden kursen behandlar,
– färdigheter i att identifiera instrument och material samt redogöra för de-
ras funktion och hantering inom de områden som behandlas inom kursen
och
– färdigheter
i att identifiera tänder, tandytor, funktion och läge i tand-
raden i både det primära och permanenta bettet.
Oral hälsa 1
25 yrkeshögskolepoäng
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursen behandlar oral hälsa hos patienten, både i form av egenvård samt det
arbete som professionen utför.
Kursens mål
Efter avslutad kurs ska den studerande ha:
– kunskaper om kostens och livsstilens betydelse för oral hälsa,
7
MYHFS 2020:3
– kunskaper om sambandet oral hälsa och allmänhälsotillstånd,
– kunskaper om tobaks påverkan på den orala hälsan och tobaksprevention,
– kunskaper i munhälsobedömningar,
– kunskaper om epidemiologiska data,
– kunskaper om salivprovtagning,
– kunskaper om profylax, munhygienkontroll och polering och
– färdigheter i att informera om munhälsa och förebyggande åtgärder för att
åstadkomma god oral hälsa.
Oral hälsa 2
30 yrkeshögskolepoäng
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursen behandlar arbetet med oral hälsa hos patienten, både i form av egen-
vård samt det arbete som professionen utför. Kursen är en fördjupning av
innehållet i Oral hälsa 1.
Kursens mål
Efter avslutad kurs ska den studerande ha:
– kunskaper om oral patologi,
– kunskaper om tandvård för patienter med funktionsnedsättningar,
– kunskaper om uppsökande verksamhet inom seniortandvård och tandvård
till personer med funktionsnedsättning,
– färdigheter i att utföra profylax, munhygienkontroll och polering,
– färdigheter i att utföra salivprovtagning,
– färdigheter i att avlägsna supragingival tandsten,
– kompetens att utföra korrekta registreringar i journalsystem och
– kompetens att medverka vid munhälsoutbildning av vårdpersonal.
Vårdhygien och smittskydd
25 yrkeshögskolepoäng
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursen behandlar ansvarsfördelning samt regler och metoder för god vård-
hygien och smittskyddsarbete vid tandvårdsklinik.
Kursens mål
Efter avslutad kurs ska den studerande ha:
– kunskaper om hygienrutiner och personlig hygien,
– kunskaper om smittspridning, kroppens immunförsvar och vårdrelaterade
infektioner,
– kunskaper om mikroorganismer och deras spridningsvägar,
– kunskaper om de författningar som styr rengörings- och desinfektionspro-
cesser inom vården,
– kunskaper om rengöring, sterilisering och desinfektion,
– kunskaper om rengörings-, steriliserings- och desinfektionsutrustning,
– färdigheter i att hindra smittspridning och vårdrelaterade infektioner,
8
MYHFS 2020:3
– färdigheter i att planera och utföra rengöring, sterilisering och desinfek-
tion och
– kompetens att förebygga smittspridning på en tandvårdsklinik.
Lärande i arbete 1
15 yrkeshögskolepoäng
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursen behandlar rutinmässiga arbetsuppgifter på en tandvårdsklinik så som
till exempel hygienrutiner. Vidare ger kursen erfarenhet av assistans vid enk-
lare tandvårdsbehandlingar och överblick över arbetet i tandvårdsteamet med
alla dess yrkeskompetenser.
Kursens mål
Efter avslutad kurs ska den studerande ha:
– kunskaper om arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom ett tandvårds-
team,
– färdigheter i att följa vardagliga hygienrutiner,
– färdigheter i att sköta vardagliga administrativa sysslor på tandvårdsklinik
och
– färdigheter i mottagande av patienter.
Lärande i arbete 2
25 yrkeshögskolepoäng
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursen behandlar tillämpning av vårdhygien och smittskyddsarbete och är
förlagd till tandvårdsklinik. Vidare ger kursen erfarenhet av att assistera vid
behandlingar, att informera om munhygien samt medverka vid och utföra pro-
fylaktiska behandlingar.
Kursens mål
Efter avslutad kurs ska den studerande ha:
– färdigheter i att följa arbetsprocesser och arbeta utifrån uppsatta kvalitets-
kriterier,
– färdigheter i att med handledning assistera vid tandvårdsbehandlingar,
– färdigheter i att med handledning utföra oral radiologi,
– färdigheter i att medverka vid profylaktiska behandlingar,
– kompetens att informera patienter om munhygien,
– kompetens att hantera farligt avfall,
– kompetens att hindra smittspridning och vårdrelaterade infektioner och
– kompetens att planera och utföra rengöring, desinfektion och sterilisering.
9
MYHFS 2020:3
Lärande i arbete 3
40 yrkeshögskolepoäng
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursen behandlar assistans vid tandvårdsbehandlingar och teamtandvård på
tandvårdsklinik. Innehållet är delvis en fördjupning av innehållet i Lärande i
arbete 2.
Kursens mål
Efter avslutad kurs ska den studerande ha:
– kompetens att övervaka verksamheten genom tidböcker,
– kompetens att administrera och överlämna läkemedel,
– kompetens att under handledning praktisera infiltrationsanestesi,
– kompetens att avlägsna supragingival tandsten,
– kompetens att utföra salivprovtagning,
– kompetens att utföra oral radiologi,
– kompetens att utföra profylax, munhygienkontroll samt polering och
– kompetens att självständigt assistera vid tandvårdsbehandlingar och före-
slå lösningar på problem.
Examensarbete
20 yrkeshögskolepoäng
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursen behandlar en fördjupning av innehållet i ett arbetsområde med an-
knytning till någon av kurserna.
Kursens mål
Efter avslutad kurs ska den studerande ha:
– kompetens för att sammanställa, värdera och använda relevanta källor och
tidigare resultat samt slutföra ett avgränsat projekt och
– kompetens att självständigt tillägna sig ytterligare kunskaper och färdig-
heter för kontinuerligt lärande och professionell utveckling inom arbets-
området.