NFS 2000:15
Naturvardsverkets föreskrifter Utkom från trycket om genomförande av mätningar och den 18 december 2000
Naturvårdsverkets författningssamling
ISSN l4D378234
, . . NFS 2000:15
Naturvardsverkets föreskrifter Utkom från trycket
om genomförande av mätningar och den 18 december 2000
provtagningar i vissa verksamheter;
beslutade den 14 december 2000.
Med stöd av 1 5 andra stycket och S & förordningen (1998z901 ) om verksamr
hetsutövares egenkontroll föreskriver Naturvårdsverket följande samt beslu-
tar om följande allmänna råd.
lå Dessa föreskrifter gäller för sådan yrkesmässigt bedriven miljöfarlig
verksamhet som
a) är tillståndsr eller anmälningspliktig enligt 9 kap. 6 5 första stycket miljö—
balken.
b) har meddelats tillstånd enligt 9 kap. 6 & miljöbalken eller enligt den tidi-
gare gällande miljöskyddslagen (1969:3S7).
c) har tillstånd enligt den tidigare gällande vattenlagen (l983:29[), som en—
ligt övergångsbestämmelsema i miljöskyddslagen var att betrakta som till—
stånd enligt miljöskyddslagen eller
ut) har meddelats dispens enligt den tidigare gällande miljöskyddslagerl.
”'BLIOTEKET
Dessa föreskrifter innebär ingen inskränkning i de krav på verksamhetskon—
troll som en tillsyns- eller tillståndsmyndighet kan ställa i ett enskilt fall eller
som föreskrivs eller har föreskrivits enligt annan lagstiftning.
gtr—WRVÅRDSVBRQ,
2 & Verksamhetsutövaren skall utföra mätningar och provtagningar i den
utsträckning det behövs i syfte att
a) kontrollera efterlevnaden av en gräns för omfattningen av ett tillstånd
b) kontrollera efterlevnaden av villkor eller provisoriska föreskrifter i domar.
tillståndsbeslut eller dispenser och kontrollera efterlevnaden av sådana fö—
reskrivna skyddsåtgärder, begränsningar och andra försiktlghetsmält som
avses l 9 kap. 5 & miljöbalken,
c) skaffa kunskaper om hur verksamheten påverkar miljön i andra avseenden
än vad som framgår av villkor eller föreskrifter enligt punkten b).
3 & Mätmetoder, mätanordningar, provtagnmgsutrustning, givare och andra
liknande tekniska anordningar för matning och provtagning liksom metoder-
na för provtagning och analys skall, med hänsyn till förhållandena där ma't'
ningen eller provtagningen sker, vara utformade så att mätningarna och prov-
tagningarna fullgör sitt syfte enligt 2 5.
4 & For matning, provtagning och analys skall verksamhetsutövaren använ-
da de metoder som framgår av föreskrifter. domar eller tillståndsbeslut. 1
NFS 2000:15
I övriga fall skall verksamhetsutövaren använda metoder enligt svensk
eller internationell standard. När tillämpliga standardiserade metoder enligt
andra stycket saknas fär verksamhetsutövaren använda andra förekommande
metoder. som gör det möjligt att uppfylla syftet med mätningen eller provtag-
ningen enligt 2 5.
5 & Verksamhetsutövaren skall dokumentera
a) syftet med mätningarna.
b) mätresultaten.
:) de tekniska egenskaperna hos mätanordningar, provtagningsutrustningt
givare och andra liknande tekniska anordningar för mätning och provtag-
ning som används enligt 3 5,
d) de tekniska förhållanden som omger mätningarna.
e) de metoder för mätning. provtagning och analys som använts och
t) tid och plats för mätningarna.
Dokumentationen skall sparas i fem år,
Gå Såvitt avser utrustning för kontroll skall kraven i 55 förordningen
(l998:901) om verksamhetsutövares egenkontroll även tillämpas på sådana
verksamheter som meddelats tillstånd eller erhållit dispens enligt miljö-
skyddslagen (19691387), men som numera inte ar tillståndsr eller anmalr
ningspliktiga.
7 & Bestämmelser om kontroll genom ackrediterat laboratorium finns i Nar
turvärdsverkets kungörelse (SNFS 1990: 1 1) med föreskrifter om kontroll av
vatten vid ackrediterade laboratorier m.m.
Bestämmelser rn rapportering finns i Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS
2000: 13) om mi "rapport.
Denna författning träder i kraft den 1 januari 2001.
NATURVÅRDSVERKET
LARS—ERIK LIUELUND
Peter Sömgård
(Tillsynsenheten)
Allmänna råd
Utftira mätningar och provtagningar som behövs (Till 2 &)
Av 26 kap. 19 5 miljöbalken(ME) framgår att verksamhelsutövaren har än,
svaret för att egenkontroll bedrivs. Kraven på omvänd bevisbörda och på att
skaffa behövliga kunskaper framgår av 2 kap. ] & respektive 2 åMB. Med ute
gångspunkt från dessa krav bör verksamhetsutövaren konkretisera de mätbe-
hov som finns och genomföra de mätningar och provtagningar som det finns
behov av.
Verksarnhetsutövaren kan avstå från mätning eller provtagning om en any
nan kontrollmetod ger ett lika säkert eller säkrare resultat till samma eller lage
re kostnad.
Verksamhetsutövaren kan låta matningar och provtagningar som medför
oskäliga kostnader utgå om inte en minskad omfattning på dem, exempelvis
mätningar med glesare intervall eller indirekta mätningar/provtagningar. kan
göra kostnaden skälig. När det gäller kontroll som avses i punkten b) bor en
sådan förändring förutsätta att andra kontroller och åtgärder vidtas. som kom-
penserar förändringarna så att tillförlitligheten i kontrollen av villkoren eller
föreskriften förblir minst densamma.
Genom väl utformade och noggrant utförda beräkningsmetoder och beräke
ningar, t.ex. för buller eller för masshalänser. kan verksamhetsutövaren helt
eller delvis ersätta, komplettera eller minska behovet av fortlöpande mätning-
ar eller provtagnlngar. I anmalningspliktiga verksamheter utan tillstånd och
med liten påverkan på miljö eller hälsa kan verksamhetsutövaren vanligen ere
sätta mätningar och provtagningar med skattningar av exempelvts utslapp.
Om mätningarna eller provlagningarna ersätts med andra metoder bör
verksarrlhetsutövaren kunna förklara eller visa varför samt hur dessa andra
metoder utförts.
Verksamhetsutövarcn bör bedöma behoven av matningar och provtag-
ningar också utifrån verksamhetens storlek, dess komplexitet. typen av verk-
samhet. krav i föreskrifter. direkta eller indirekta behov på grund av villkor
eller villkorsformuleringar i olika lillsländsheslut samt utifrån omgivningse
förhållandena och riskerna för att verksamheten påverkar miljön eller man'
niskors halsa. Behoven kan variera over tid, t.ex. när nya krav tillkommer el—
ler omgivningsforhällandena ändras,
Andra föreskrifter om matningar eller provtagningar gäller parallellt. Nar
sådana mer detaljerat eller branschspecitikt reglerar ett visst utförande eller
en viss metod eller reglerar alternativa kontrollmetodcr till mätningar, bör de
särskilda föreskrifterna tillämpas.
Vcrksamhetsutovaren kan till del skaffa sig kunskaper om hur verksamhe-
ten påverkar mil ön genom mätningar eller genom en kombination av mat,
ningar och ber” ningar.
Punkten c) tar också fasta på när verksamhetsutövaren bör följa hur utslapp
sprids och vilka halter, nivåer eller mangder detta geri den omgivande miljon.
Den påverkan som kan behöva mätas eller tas prover på bör gå att knyta till
den egna verksamheten.
Verksamhetsutövaren kan behöva utföra mätningar för att hålla reda på rer
sursförbrukningen l verksamheten, exempelvis av vatten. energi eller rå— och
insatsvaror eller materialströmmar. t.ex. i form av inkommande eller lämnat
avfall. Mätningarna kan även avse interna driftparametrar som reglerats. t.ex.
NFS 2000:15
NFS 2000215
i tillståndsvillkor. De kan också gälla bestämningar av vilka utsläpp som fö-
rekommer utöver dem som reglerats. t.ex. i ett tillstånd. och storleken på
dessa. Se vad som ovan sagts om att i första hand tillämpa andra metoder än
egna mätningar.
Verksamhetsutövarens ambition bör vara högre när det gäller mätningar
för kontroll av villkorsefterlevnad eller föreskrivna krav enligt punkten b) än
beträffande mätningar enligt punkten c).
Utforma mätningarna och provlagningarnn utifrån syftet (Till 3 &)
Verksamhetsutövaren bör anpassa sin mätning eller provtagning, valet av
mätutrustning och utformningen av de tekniska detaljerna kring mätningarna
och provtagningama till den rådande situationen. Exempelvis kan det i äldre
anläggningar vara tekniskt svårt att åstadkomma bra mät- eller provtagnings-
förhållanden. Rörledningar och kanaler kan vara svåra att bygga om till rimv
liga kostnader. I nya anläggningar kan verksamhetsutövaren däremot planera
rätt från början. Ett annat exempel på anpassning är när ett tillståndsvillkor elr
ler en föreskrift ställer krav på vissa mätr eller provtagningsförhållanden.
När verksamhetsutövaren väljer metod för provtagning och analys hör den
ta också innefatta att bestämma hur ofta matningen eller provtagningen skall
ske (frekvensen), sättet att ta. behandla, förvara och transportera prover samt
hur de skall analyseras.
Bes ämmelser om att fortlöpande hålla all utrustning och alla anordningar
för mätning, provtagning mm. i gott skick, t.ex, genom fortlöpande kalibre—
ring av instrument, finns i 5 & förordningen (l998:901) om verksamhetsm-
övares egenkontroll.
Naturvårdsverket har gett ut Allmänna Råd (AR 90: 1) om provtagning av
avloppsvatten vid utsläppskontroll och (AR 90:2) om l'lödesmätning av av—
loppsvatten.
Val av metoder (Till 4 &)
När verksamhetsutövaren använder svenska eller internationella standarder
bör det vara sådana som Standardiseringen i Sverige (SlS) eller den lntema-
tionella Standardiseringsorganisationen (ISO) har fastställt
När det Enns olika standardiserade metoder (parametrar) för ett och samma
ämne, och det inte framgår av vare sig föreskrifter, domar eller tillståndsbe-
slut vilken som ska användas. bör verksamhetsutövaren välja den som är mest
lämpad. Finns ett tillstånd kan det av handlingarna i tillståndsärendet eller av
myndigheternas inlägg under tillståndsprövningen framgå vilken metod som
bör bli använd. I övriga fall bör verksamhetsutövaren använda den standardi-
serade metod som bäst svarar mot mätningens syfte och samtidigt passar in
på de rådande tekniska, kemiska, fysikaliska eller biologiska förhållanden
som. i förekommande fall. nämns i standarden
Vanligen fungerar någon standardiserad metod, men när en fungerande
standardiserad metod saknas. eller när det helt saknas en nationell eller inter-
nationell standard av något slag, kan verksamhetsutövaren använda andra me-
toder. En sådan kan vara en standard som används inom den bransch som
verksamhetsutövaren tillhör, även om standarden inte är fastställd som inter-
nationell eller svensk standard.
Krav på att skaffa kunskaper för att kunna välja metod framgår av 2 kap.
Z & miljöbalken.
Dokumentation (Till 5 &)
Dokumentationen hör spegla vilket syfte varje enskild mätning haft, vad
verksamhetsutövarcn har mätt/provtagit. vilka egenskaper som använd ulf
rustning m.m. haft (t.ex. inom vilket mätområde som resultaten blir säkrast),
hur mätningen/provtagningen gått till och under vilka förhållanden som mät-
ningen/provtagningen skett samt när det skedde.
Dokumentationen om tekniska förhållanden kan avse en hanvisning till att
förhållandena uppfyller ett visst angivet krav eller råd, t.ex. i ett föreläggande
eller ett Allmänt råd. Finns avvikelser från ett råd, bör dessa nämnas. Andra
exempel på viktiga uppgifter att dokumentera om de tekniska förhållandena
kan vara längden på m'a träckan, förekommande virvelbildning från anslua
tande ledningar och som påverkar resultatet. om driftförhållandena vid måte
tillfället är normala eller hur de avviker eller orsakema till eventuella stopp i
mätnmgama/provlagningama m.m.
När mätningen eller provtagningen sker kontinuerligt räcker det med att
ange detta. När så inte sker bör verksamhetsutövaren dokumentera tidpunkt
och datum för inätningama/ provtagningarna som klockslag eller som ett ine
tervall mellan två klockslag. Sker mätningen/provtagningen över mer än ett
dygn bör verksamhetsutövaren ange mellan vilka.
Eventuella stopp i mätningama/provtagningama hör i samtliga fall doku'
meriteras, från när det inträffade till rtzir det upphörde.
Skötsel och kalibrering av utrustning för kontroll (Till 6 5)
Vilka dokumenterade rutiner som bör Iinnas för kontroll av att utrustning för
kontroll är i gott skick framgår av Naturvårdsverkets kommande allmänna
råd till 5 & förordningen om verksamhetsutovares egenkontroll.
Kontroll av vatten samt rapportering (Till 7 &)
Särskilda krav på utbildning och kunskaper framgår av 4 5 ] Naturvårdsvere
kets kungörelse (SNFS 1990: 1 I) med föreskrifter om kontroll vid ackredite—
rat laboratorium m.m.
Naturvårdsverkets har gett ut Allmänna råd (NFS 2000:l3) om miljörap-
port.
NFS 2000:15