Prop. 1898:63
1
Kongl. Maj:ts Nåd. 'Proposition N:o 63.
i, ; /<■ . . . .. < ut
N:o 63.
- , 4 , ■■ t: ■ : ' ■ : •" .!
.
a .1 J >: )li*l
.--‘0 • a t *• •' I''<'
- -
- - ! Aic..iu »5 i J
- • - • ' * ’ •* * ' •'
Kongl. Maj:ts nådiga proposition till Riksdagen angående för
ändrade bestämmelser rörande förvaltningen af statens till bergshandteringens understad anslagna skogar m. m.; gifcen Stockholms slott den 4 februari 1898.
'"v . - • v u. T'in
under åberopande af bilagda utdrag af statsrådsprotokollet öfver
finansärenden för denna dag vill Kongl Magt, som funnit de förändrade bestämmelser i afseende å vården ocb förvaltningen af statens till bergs handteringens understöd anslagna skogar, som, enligt hvad sagda proto kollsutdrag innehåller, blifvit vid ärendets föredragning föreslagna, kunna till sitt hufvudsakliga innehåll godkännas, men ansett dessa bestämmelser, i hvad de afse sjelfva grunderna för ifrågavarande skogars förvaltning, icke kunna slutligen fastställas, innan Riksdagens bifall dertill inhem- tats, äska Riksdagens bifall till meddelande af stadganden derom,
att statens till bergshandteringens understöd anslagna skogar skola,
under domänstyrelsens öfverinseende, stå under skogsstatens omedel bara vård och förvaltning;
att, derest, sedan de af bergmästaren godkända virkesbehofven blifvit
fylda, någon ordinarie skogstillgång återstår, som, efter nyttjanderätts- hafvarnes hörande, pröfvas icke vara erforderlig för fyllande af näst följande års behof, domänstyrelsen skall ega att. förordna om öfver- skottets försäljande, likasom det skall åligga domänstyrelsen att draga försorg om tillgodogörandet af vindfällen och ståndtorr skog samt annan extra afverkning, der den icke, efter domänstyrelsens bestämmande, utbytes mot ordinarie afverkning, som då skall besparas;
att
det må ankomma på Kongl. Maj:t att på derom gjord fram
ställning förordna, huruvida och till livilket belopp vid försäljning af
Bill. till llihsd. Prot. 1898. 1 Sami. I Afd. 42 Höft.
1
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 63.
virkesöfverskott eller extra aftorkning influtna, behållna medel må an vändas för betäckande af kostnader vid skogens förvaltning och vård samt i sådant syfte mot redovisningsskyldighet ställas till nyttjanderätts- hafvares förfogande;
att hvad af dylika försäljningsmedel icke på nu nämnda sätt an
vändes skall tillgodoföras statsverkets skogsmedel;
att, der den rörelse, till hvars understöd skog af ifrågavarande
slag blifvit anvisad, bedrifves i sådan omfattning, att den enligt hus- hållningsplanen beräknade ordinarie afkastningen af skogen kan visas i sin helhet vara under längre tid för ändamålet med upplåtelsen fullt erforderlig, det må ankomma på Kongl. Maj:t att, på derom gjord an sökning, medgifva nyttjanderättshafvare att fritt disponera samma virkes- afkastning för viss, för hvarje fall bestämd tid, under vilkor dock att andra utsyningsberättigade vederbörligen tillgodoses samt att, derest sagda rörelse antingen upphör eller minskas i sådan grad, att virkes- afkastningen i sin helhet ej längre för densamma behöfves, den fria dispositionen upphör; samt
att, derest virke, som blifvit för godkändt behof i vederbörlig ord
ning utsynadt, befinnes kunna till större fördel för nyttjanderättshafvare eller annan utsyningsberättigad afyttras för att ersättas genom virket motsvarande vederlag, det må ankomma på domänstyrelsen att för hvarje fall medgifva det utsynade virkets afyttrande eller utbytande och dervid meddela för vederbörlig kontroll erforderliga föreskrifter.
Derjemte vill Kongl. Maj:t, under åberopande af ofvanberörda
protokollsutdrag, föreslå Riksdagen att medgifva, att Edsböle vestra grufallmänning i Hallsbergs socken af Örebro län må å offentlig auktion till den högstbjudande försäljas under de i nådiga brefvet den 29 maj 1874 omförmälda vilkor med tillirädesrätt för köpare den 14 mars 1899, samt att köpeskillingen för allmänningen må, på samma sätt som köpe skillingarna för försålda mindre kronolägenheter, användas till inköp af skogbärande eller till skogsbörd tjenlig mark.
De till ärendet hörande handlingar skola Riksdagens vederbörande
utskott lillhandahållas; och Kong]. Maj:t förblifver Riksdagen med all kongl. nåd och ynnest städse väl bevågen.
OSCAR.
Hans Waclitmeister.
3
Kongl. Majds Nåd. Proposition N:o 63.
b ;
it' i .1
■. • I,
r;
jti; i
Utdrag af protokollet offer finansärevden, hållet infor Höns Maj:t
Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 4 fr binär i
i n;i
.n
ld98.
'■
*/
,
> , I . . i-jj-;;'
'*!>.•; i,‘.j f”
■
iOfll' öfl talj
i>e s
i 'i
; its
-.u iidiict »ibiue -vinfijjugo/.-1
Närvarande:
i,
i i
i c ••
o •
I .fl
Hans excellens herr statsministern Boström,
Hans excellens hetr ministern för utrikes ärendena grefve
Douglas,
Statsråden: herr friherre
Å
kerhielm
,
WlKBLAD,
;■ ;• >
7 "! ' Tf
i it
ji
|r,h
G
illjam
,
friherre Rappe,
Christerson,
Annerstedt, '•
-■•■■■>
■*' amingivn
von Krusenstjerna,
grefve Wachtmeister.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet grefve Wachtmeister
anförde:
[
Sedan för Eders Kongl. Magt blifvit anmäldt, hurusom i en uti
Riksdagens andra kammare vid 1895 års riksmöte till dåvarande chefen
för finansdepartementet framstäld interpellation äfvensom vid den i
anledning af samma interpellation i kammaren uppkomna öfverlägg
ning anförts åtskilliga förhållanden, hvilka skulle ådagalägga, att den
lagstadgade kontrollen öfver vården och förvaltningen af statens till
bergshandteringens understöd anslagna skogar i vissa afseenden icke vore
tillräckligt verksam, har Eders Kongl. Magt genom nådigt bref den
31 maj 1895, med öfverlemnande af andra kammarens protokoll för
den 9 och 14 maj samma år, anbefalt kommerskollegium och domän
styrelsen att, efter verkstäld undersökning af de anförda förhållandena
och den vidare utredning af frågan, som kunde finnas erforderlig, till
*
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 63.
Eders Kongl. Maj:t inkomma med det yttrande och förslag, hvartill be
rörda undersökning och utredning föranledde.
I anledning af berörda nådiga befallning har kommerskollegium
anmodat samtlige bergmästare i riket och domänstyrelsen samtlige
öfverjägmästare och jägmästare i de orter, der skogar af här afsedt
slag tunnes, att inkomma med yttranden i ärendet och dervid meddela
redogörelse för vissa af embetsverken, hvart för sig, angifna förhållan
den, hvarjemte bergmästarne anmodats dels att, der så erfordrades för
berörda redogörelser, från vederbörande nyttjanderättshafvare inhemta
behöfhga upplysningar, dels ock att i öfrigt lemna dem tillfälle att sig yttra.
Efter det de infordrade yttrandena inkommit från samtliga berg
mästare och skogstjenstemän samt upplysningar i några fall af embets
verken dels ytterligare infordrats från bergmästare, dels ock under hand
begärts från några nyttjanderättshafvare till ifrågavarande skogar, hafva
kommerskollegium och domänstyrelsen, med öfverlemnande af handlin-
£>afnf’ * ärendet, den 23 november 1896 afgifvit underdånigt utlåtande;
och hafva kommerskollegium och domänstyrelsen i berörda, den 10 mars
1897 till Eders Kongl. Maj:t inkomna utlåtande dels redogjort för de
resultat, hvartill den verkstälda undersökningen och utredningen för
anleda dels ock afgifvit förslag till förändrade lagbestämmelser rörande
vården och förvaltningen af ifrågavarande skogar.
Sedan föredragande departementschefen härefter redogjort för inne-
hållet af den af embetsverken meddelade utredning angående de sär
skilda till bergshandteringens understöd anslagna skogar och i samman
hang dermed erinrat, att beträffande O frans jo och Torsåkers allmänning
genom nådigt bref den 5 februari 1897 föreskrifvits, att, sedan af all
männingen undantagits dels för vissa uppgifna hemman och lägenheter
i ersättning för af dem å allmänningen dittills åtnjuten utsynings- och
betesrätt vissa områden, dels ock för byarne Yttermyra, Öfvermyra och
Mom en lämpligt belägen skogstrakt med en areal af 200 tunnland,
återstoden af. allmänningen skulle afsättas till kronopark för att för
valtas i enlighet med de för kronoparker gällande bestämmelser med
iakttagande dervid af vissa i det nådiga brefvet särskildt angifna före
skrifter, yttrade departementschefen vidare:
Af den utredning rörande de särskilda skogarne, jag nu meddelat
ur embetsverkens utlåtande, hvilket jag anhåller måtte få såsom bilaga
åtfölja dagens protokoll, torde Eders Kongl. Maj:t, finna, att beträffande
de flesta af dem intet väsentligt är att anmärka vare sig ur skogs
vårdens synpunkt eller med hänsyn till förhållandet mellan staten såsom
egare till skogarne och nyttjanderättshafvarne.
5
, I fråga om några skogar hafva emellertid förekommit förhållan
den, hvilka synas mig påkalla vissa åtgärder, för hvilka jag nu vill när mare redogöra.
Beträffande Dannemora södra allmänning hafva embetsverken med
delat, hurusom genom bergskollegii utslag den 3 maj 1749 en del af samma allmänning anslagits åt Österby bruk såsom vederlag för det intrång, bruket tillfogades derigenom, att grufdrängar tillhörande Harg, Gimo, Söderfors och Gysinge, tillsammans sextiosex hushåll, slagit sig ned å mark tillhörande Österby bruk.
I en af Österby bruks förvaltning i nu förevarande ärende till
bergmästaren i distriktet ingifven skrift har anförts, att, då den del af södra allmänningen, som tillagts bruket år 1749, vore ersättning för torplägenheter, hvilka tillhörde bruket, men hvilka bruket till grufvan afstått, det skulle vara klart, att bruket innehade skogsdelen med samma rätt, som bruket hade till torpen, eller med eganderätt, och att bruket med sådan rätt nu i 150 år innehaft skogstrakten.
Deremot hafva embetsverken anmärkt, att, för den händelse sagda
skogsdel borde, såsom bruksegarne förmenat, betraktas såsom brukets egen dom, syntes den af grufdrängarne begagnade marken i stället böra anses tillhöra allmänningen. Skulle åter upplåtelsen endast afsett att genom skogens afkastning bereda bruket godtgörelse för det af grufdrängarne förorsakade intrång, syntes skogsdelen böra betraktas såsom tillhörande allmänningen. Embetsverken hafva emellertid ansett, att dessa frågor vore af beskaffenhet att tillhöra domstols handläggning.
Efter nådig remiss har justitiekanslersembetet i denna fråga af
gifva underdånigt utlåtande och dervid anfört hufvudsakligen följande.
Bergskollegii utslag den 3 maj 1749 angående upplåtelse af den
ifrågakomna delen af Dannemora södra allmänning till Österby bruk, hvilket då innehades af Anthon De Geer, upplyste till en början, att hos bergskollegium till behandling förevarit ett af vederbörande berg mästare afgifvet förslag derom, att en skogstrakt, som kunde svara mot den »mistning», österby måste vidkännas genom åtskilliga grufarbetare, måtte få utsynas och lemnas bruket »til nyttjande» mot det att bruket skulle på dess grund behålla grufarbetarne, »hvarmed jemväl», sades det i utslaget, »De Geer förklarat sig nöjd».
Detta förslag hade bergskollegium, enligt hvad utslaget vidare
innehölle, så till vida bifallit, att kollegiet anbefalt- bergmästaren att allenast utse en så stor del af allmänningen, som kundo svara mot den olägenhet, Österby bruk på dess eg or skulle få vidkännas af Iiargs, Gimo, Söderfors och Gysinge bruks grufarbetares hushåll, eftersom Hanne-
Kongl. Majds Nåd. Proposition N:o 63.
6
mora öfriga grufveintressenter, hvilka hade egna hemmansdelar nära vid grufvan, borde sjelfve draga försorg om nödiga boställen för deras grufarbetare. I följd häraf hade bergmästaren till kollegiet inkommit med besigtningsinstrument jemte utlåtande, deri till ersättning åt österby- bruk föreslogs en uppgifven del af allmänningen, och anförde berg mästaren dervid, att han ej kunde finna, det grufvorna lede någon saknad, om denna trakt, som skulle bestå af en hård och ofruktsam mark, öster by bruk »til nyttiande» lemnades.
Det vore efter denna förutskickade inledning bergskollegiet i ut
slaget yttrade:
»Nu emedan Kongl. Collegium finner Anthon De Geers tillfreds
ställande på thetta sättet i allo måtto tilldrägligare och mera till Grufve Allmänningens befredande lända, än om så många hushåll skulle sig ther få nedsättia, förthenskull och som merbemälte De Geer jemväl förklarat sig härmed nöjd; ty pröfvar Kongl. Collegium skiäligt åt tildela Österby Bruk ofvannämnda af Advocat Fiscalen och Bergmästaren Hierne utsynta mindre bärande skogstract, som går ifrån —-----------innefatta; hvare mot Österby Bruks Jnnehafvaren åligger åt på thes grund behålla the för Harg, Gimo, Söderfors och Gysinge Bruken nödiga varande grufve- arbetarne, som efter thet angifna antalet utgiöra tilsammans sextiosex hushåll.»
Under dessa förhållanden och då i bergskollegii utslag den 3 maj
1749 ingenstädes blifvit förklarad^ att Österby bruk skulle till den skogstrakt, hvarom fråga vore, erhålla eganderätt, likasom i utslaget ej heller blifvit sagdt, att bruksegarne å sin sida skulle afstå eganderätten till den jord, som togs i anspråk till tomter för grufarbetarnes bostäder, ansåge justitiekanslersembetet det anförda utslaget vara så att förstå, att den genom utslaget till österby bruk anvisade skogstrakten upplåtits allenast till nyttjande på obestämd tid.
Med afseende å hvad justitiekanslersembetet sålunda anfört hem
ställer jag, att domänstyrelsen måtte anbefallas att, för den händelse österby bruksegare icke skulle finnas villige afstå från de framstälda anspråken på eganderätt till ifrågavarande del af Dannemora södra all männing, vidtaga nödiga åtgärder för att göra kronans eganderätt till allmänningen i laga ordning gällande.
Vidkommande Åkers styckebruk^ rekognitionsskog hafva embetsverken
af den nu verkstälda utredningen funnit, att brukets först i 1802 års nådiga resolution omförmälda skyldighet att vid anfordran tillhandahålla kronan kanoner och ammunition icke utgjorde grunden för brukets rätt till skogen, utan att denna rätt härrörde från brukets ursprungliga egenskap
Kongt. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 63.
7
af kronobruk och flere äldre privilegier och författningar, samt att till
delandet af viss skogstrakt åt brnket, i stället för rätten att från sko
garna i deras helhet få sitt behof af skogsfång, egt rum ej mindre åt
hänsyn till brukets fördel än äfven, och måhända i högre grad, af hän
syn till allmogens och skogsvårdens intresse. Vid sådant förhållande
och då bruksdriften fortfarande vore i gång, syntes embetsverken någon
åtgärd för ändring i brukets rätt att begagna skogen icke vara påkallad.
Utan att i någon mån vilja förringa betydelsen af den utredning
rörande Åkers styckebruks rekognitionsskog, embetsverken i det af dem
afgifna utlåtande meddelat, anser jag mig dock böra erinra, att kammar-
och kommerskollegierna i ett af dem den 17 december 1890 afgifvet
underdånigt utlåtande öfver en af Åkers bruksegare gjord underdånig
ansökning att genom skatteköp, i den ordning nådiga kungörelsen den
4 februari 1811 stadgar, få förvärfva eganderätt till de Åkers bruk upp
låtna rekognitionsskogar i Öster-Rekarne, Åkers, Daga och Selebo härad
anfört, att af den då meddelade utredningen inhemtades, att de rekog
nitionsskogar, hvarom i målet vore fråga, blifvit bruket upplåtna under
förutsättning och förbehåll å kronans sida, att bruket skulle årligen till
handahålla kronan en tillverkning af 1,500 skeppund gjutgods, att tillå
telse att samma skogar till skatte köpa således icke skulle kunna ut
sträckas till större del deraf, än som efter imdersökning och pröfning, i
den ordning nyssnämnda nådiga kungörelse stadgade, numera funnes
vara erforderlig för en motsvarande tillverkning, men att, enär med en
dylik tillåtelse säkerheten för fullgörande af brukets omförmälda skyl
dighet skulle väsentligen äfventyras, kollegierna afstyrkte bifall till an-
sökningen.
o
„
Ytterligare utredning rörande beskaffenheten och omfånget af Åkers
styckebruks rätt till ifrågavarande rekognitionsskog torde således vara
erforderlig, innan Eders Kongl. Maj:t till slutligt afgörande företager
frågan, huruvida någon särskild åtgärd beträffande nämnda rekognitions
skog bör vidtagas, och jag hemställer derföre,
att Eders Kongl. Maj:t måtte anbefalla justitiekanslersembetet att
i denna del af ärendet afgifva det yttrande och förslag, hvartill omstän
digheterna finnas föranleda.
Beträffande Emrnes och Lerbäcks eller Kärrängsskogs allmänning
samt Edsböte vestra grafallmänning hafva embetsverken ifrågasatt, att,
enär grunden för dessa allmänningars upplåtande åt enskilde syntes vara
bortfallen, desamma borde till statsverket indragas; och hafva embets
verken i sammanhang härmed meddelat, att Edsböle vestra allmännings
areal, utgörande enligt karta afår 1812 48,12 hektar och enligt hushållnings-
Kongl. Maj ds Nåd. Proposition N:o 63.
8
plan, af domänstyrelsen faststäld den 19 oktober 1895, 31 hektar, deraf 26,4ö hektar skogsmark och 4,54 hektar impediment, syntes vara för liten, för att denna skog skulle kunna med fördel såsom kronopark för valtas, samt att skogen ej heller läge i närheten af någon annan krono park, med hvilken den kunde sammanslås.
.. afseende å hvad upplyst blifvit rörande ifrågavarande båda
allraännmgar hemställer jag, att Eders Kongl. Maj:t måtte
dels förordna, att Emmes och Lerbäcks eller Kärrängsskogs all
männing samt Edsböle vestra grufallmänning skola till statsverket in dragas,
' e^s förordna, att Emmes och Lerbäcks eller Kärrängsskogs all
männing skall till skogsstaten öfverlemnas för att såsom kronopark förvaltas, r
dels ock i nådig proposition föreslå Riksdagen att medgifva, att Eds-
bole vestra grufallmänning må å offentlig auktion till den högstbjudande forsaljas under de i nådiga brefvet den 29 maj 1874 omförmälda vilkor med tillträdesrätt för köpare den 14 mars 1899, samt att köpeskillingen för allmänningen må, på samma sätt som köpeskillingarna för försålda mindre kronolägenheter, användas till inköp af skogbärande eller till skogsbörd tjenlig mark.
Då af den verkstälda utredningen framginge, att de grufvor, för
hvilkas understödjande med virke Kronobergs och Guldsmedsboda grufallmänningar anslagits, under en längre tid endast i mycket ringa om fattning bearbetats, och då utsyningen af virke från skogarna borde jemlikt de föreskrifter, som i upplåtelsehandlingarne och äldre författ ningar rörande dylika skogar i allmänhet och särskild! rörande Krono bergs grufskog vore gifna, stå i förhållande till behofvet af virke för gruf vedrift en, hafva embetsverken ansett, att, till förekommande för fram tiden af sådana oegentligheter, som syntes, åtminstone under tiden före
hafVa e8't rum beträffande nämnda skogar, och oafsedt huru-
vi a den förändrade lagstiftning rörande statens till bergshandteringens understöd anslagna skogar, embetsverken föreslagit, komme till stånd, Kronobergs och Guldsmedsboda grufskogar borde ställas under skogs- statens omedelbara vård och förvaltning.
emellertid enligt 8:e punkten i nådiga förordningen angående
förvaltningen af statens till bergshandteringens understöd anslagna skogar den 30 maj 1873 det tillkommer Eders Kongl. Majrts befallningshafvande att, i händelse nyttjanderättshafvare öfverskridit den dem tillkommande ratt till skogens, begagnande, förordna, att förvaltningen och vården af skogen skall åt jägmästaren öfverlemnas, torde Eders Kongl. Maj:t finna
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 63.
9
den af embetsverken nu väckta frågan om dessa båda grufskogars stäl
lande under skogsstatens omedelbara vård och förvaltning ej utgöra
föremål för Eders Kongl. Maj:ts omedelbara pröfning.
Jemte meddelande att enligt ett af vederbörande landssekreterare
meddeladt. intyg hvarken under senare hälften af år 1895 eller seder
mera framställning från jägmästaren om Kronobergs och Guldsmedsboda
grufallmänningars ställande under skogsstaten till Eders Kongl. Maj:ts
befallningshafvande i Örebro län inkommit, hemställer jag derföre,
att Eders Kongl. Maj:t måtte anbefalla sin befallningshafvande i
Örebro län att i vederbörlig ordning pröfva och afgöra, huruvida hvad
beträffande dessa båda grufskogar blifvit i ärendet upplyst finnes vara af
beskaffenhet att enligt nyss åberopade lagrum böra föranleda till deras
ställande under skogsstatens omedelbara vård och förvaltning.
Beträffande sättet för debiteringen af de afgifter, som skola för
skogarne utgå, äfvensom i fråga om evalveringen af rekognitionsafgifterna
i nu gällande mynt har förekommit följande.
Huruvida Bispbergs grufskog i Kopparbergs län är bevillningstaxerad,
har ej kunnat utrönas, emedan utskylderna för grufskogen blifvit upp
tagna å samma debetsedel som Bispbergs aktiebolags fastigheter, och
har häradsskrifvaren på förfrågan af bergmästaren förklarat, att benäm
ningen grufskog ej förekommer i fögderiets jordebok och taxeringslängd.
Beträffande Nisshgtte grufskog i Kopparbergs län har visserligen
utrönts, att denna skog är bevillningstaxerad till 4,400 kronor, men
bevillningen lärer blifvit upptagen å samma debetsedel som den för
Nissliytte bruks egares fastigheter.
För Torsåkers grufskog i Gefleborgs län har genom bergskollegii
utslag den 21 oktober 1828 rekognitionsafgiften faststälts efter en
beräknad årsafkastning af 1^5 B, stafrum till 3 rdr 11 sk. 2 rst.
banko, hvilken afgift nu utgår med 4 kronor 86 öre. Bevillning för
skogsfång utgår med 38 kronor 79 öre, och är skogen bevillningstaxerad
till 14,000 kronor. Bevillningen och afgifterna hafva, enligt hvad upp
lyst blifvit, de sista åren upptagits å Nyängs aktiebolags debetsedlar
tillsammans med bolagets öfriga utskylder.
Den angående Dnnnemora grufallmänning ar i Upsala län verkstälda
utredning har gifvit vid handen, att genom bergskollegii resolution den
21 oktober 1828 dessa allmänningar blifvit påförda rekognitionsafgifter,
nemligen
norra allmänningen 2 rdr 33 sk. 3 rst. banko
vestra >
„
1 „
32 „
6 ,,
södra
,,
9 ,,
,,
9 ,,
Bih. till Rilcsd. Prot. 1898.
1 Sami. 1 Afd. 42 Häft.
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition No. 63.
2
10
Sammanlagda skulle rekognitionsafgifterna nu utgöra 20 kronor
7 öre. Dessutom utgår bevillning för skogsfång med 160 kronor 62 öre.
Vederbörande förvaltning vid Dannemora grufvor har emellertid
uppgifvit, att endast bevillningen för skogsfång utgår.
Bland de Dalkarlsbergs grufvor i Örebro län anslagna allmännings-
trakter är Kortilleö Cicke påförd skogsbevillning.
I fråga om Asbobergs allmänning i Örebro län hafva embetsver-
ken meddelat, att i ett kommerskollegium tillhandakommet utdrag af
taxeringslängden för Örebro län år 1894 Åsbobergsallmänningen icke är
upptagen såsom bevillningstaxerad, ehuru den dock lärer under namn
»Åsbobergstorpet med skogen» vara i jordeboken intagen och bevill-
ningstaxerad till 3,000 kronor.
Genom bergskollegii utslag den 3 november 1828 bestämdes
rekognitionsafgiften för Kronobergs grufveskog i Örebro län till 1 rdr
45 sk. banko. Skogsbevillning utgår till ett belopp af 23 kronor 25
öre, och lära dessa afgifter, enligt hvad bergmästaren meddelat på grund
af uppgift från vederbörande häradsskrifvare, upptagits i en post å
nyttjanderättshafvarnes debetsedlar.
För Nordmarks grufallmänning i Vermlands län är genom bergs
kollegii utslag den 17 december 1828 rekognitionen bestämd efter 94
stafrums afverkning till 1 rdr 46 sk. banko, och utgår skogsbevill
ning med 23 kronor 50 öre, men enligt uppgift af vederbörande härads
skrifvare sammanföras dessa båda afgiftsposter till en, som för Nord
marks grufallmänning utgår med 26 kronor 32 öre eller med 12 öre
för litet.
Genom bergskollegii utslag den 17 december 1828 bestämdes
rekognitionsafgiften för Per sbergs östra grufallmänning i Vermlands län
efter 14 § stafrum ved till 14 sk. 8 ljpt. banko. Skogsbevillningen
utgör 3 kronor 67 öre. Dessa poster sammanföras emellertid i krono-
räkenskaperna i länet till en, utgörande 4 kronor 11 öre eller 2 öre
för litet.
Rekognitionsafgiften för Brerefvens grufallmänning i Vermlands län
har genom bergskollegii utslag den 17 december d.828 bestämts efter
en afverkning af 135 $ stafrum ved om året till 2 rdr 39 sk. 9 rst.
banko, och utgår skogsbevillning för allmänningen med 33 kronor 94
öre. Båda dessa afgifter hafva, enligt uppgift af vederbörande härads
skrifvare, i kronoräkenskaperna sammanförts till en post, 38 kronor 1
öre, hvilken summa är för liten, enär rekognitionsafgiften skulle utgöra
i nu gällande mynt 4 kronor 24 öre och således båda afgifterna till
sammans 38 kronor 18 öre.
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 63.
11
För Hornkullens grufallmänning i Vermlands län har likaledes genom
bergskollegii utslag den 17 december 1828 rekognitionsafgiften blifvit
bestämd och utgör, efter en beräknad afkastning af 260 f stafrum ved,
5 rdr 20 sk. 8 rst. banko. Skogsbevillningen utgår med 65 kronor
17 öre. Rekognitionsafgiften och skogsbevillningen uppföras i krono-
räkenskapen i en post med 72 kronor 99 öre, men då rekognitionsaf
giften i nu gällande mynt skulle vara 8 kronor 15 öre, borde sistnämnda
post rätteligen utgöra 73 kronor 32 öre. .
Nu omförmälda oegentligheter och felaktigheter beträffande sättet
för debiteringen af de afgifter, som skola för skogarne utgå, eller i
fråga om evalveringen af rekognitionsafgifterna i nu gällande mynt
äro visserligen icke af någon mera afsevärd betydelse, men torde dock,
sedan uppmärksamheten å dem nu blifvit fästad, böra rättas, och jag
hemställer derföre,
att Eders Kongl. Maj:t måtte anbefalla sine vederbörande befall
ningshafvande att föranstalta om vidtagande af nödiga åtgärder för
rättelses vinnande i nu anmärkta afseenden.
•
Kongl. Maj ds Nåd. Proposition N:o 63.
Nu gällande bestämmelser angående förvaltningen af statens till
bergshandteringens understöd anslagna skogar innehållas i nådiga för
ordningen den 30 maj 1873. .
_
Att dessa bestämmelser icke visat sig vara i alla afseenden till
fredsställande har af min företrädare i embetet redan antydts vid be
svarandet af ofvan omförmälda, till honom framstälda interpellation och
bekräftas af hvad embetsverken nu anfört i det af dem afgifna under
dåniga utlåtande.
.
De förändrade bestämmelser, embetsverken föreslagit, för afhjel
pande af de anmärkta bristerna i 1873 års förordning, afse i hufvudsak
dels åstadkommande af erforderlig kontroll å sådana till bergshandte
ringens understöd anslagna skogar, som nu förvaltas af nyttjanderätts-
hafvarne sjelfva, äfvensom i sammanhang härmed ökad garanti för att
dessa skogar skötas på ett fullt tillfredsställande sätt, dels dispositionen
af ifrågavarande skogars afkastning, dels öck stadgande af viss påföljd
vid öfverskridande af nyttjanderätten och vid olaga afverkning.
I förstnämnda afseende &ller beträffande kontrollen och skötseln
hafva embetsverken föreslagit, att alla statens till bergshandteringens
understöd anslagna skogar måtte ställas under skogsstatens omedelbara
vård och förvaltning.
De skäl embetsverken härför anfört synas mig vara väl grundade.
12
Med den föreslagna åtgärden afses ej att i någon mån minska den nytt-
janderättshafvarne nu tillkommande rätt till skogsafkastuingen, och om
åtgärdens befogenhet torde tvekan desto mindre böra uppstå, som staten
är egare af dessa skogar och i denna sin egenskap har både rätt och
skyldighet att öfvervaka, att skogsafkastuingen icke användes för
andra än dermed afsedda ändamål samt att skogens skötsel varder fullt
tillfredsställande. Genom den föreslagna åtgärdens vidtagande skulle
icke heller någon ökad kostnad komma att drabba statsverket.
I fråga om dispositionen af skogarnas afkastning har af embets
verken . föreslagits, att domänstyrelsen skulle eg a att förordna om
försäljning af förefintligt virkesöfverskott likasom äfven beträffande till
godogörande af vindfällen och ståndtorr skog ooh annan extra afverk-
ning, der denna ej, efter doraänstyrelsens bestämmande, genom utsy
ning utlemnades till nyttjanderättshafvare i utbyte mot ordinarie afkast
ning, som då skulle besparas; att virkesförsäljningen skulle ega rum i
samma ordning, som beträffande andra allmänna skogar vore stadgad;
att de vid försäljning af virke från skogarna influtna behållna medel
skulle tillgodoföras statsverkets skogsmedel, dock med rätt för Eders
Kongl. Maj:t att på särskild ansökning bestämma, huruvida och i hvad
män af berörda medel finge anvisas bidrag till eller ersättning för ut
gifter vid skogens vård och förvaltning; att, derest med all sannolik
het kunde antagas, att den verksamhet, för hvars understödjande skog
af nu ifrågavarande slag upplåtits, under en följd af år kom me att
fortgå i sådan omfattning, att skogsafkastningen blefve till hela sitt
belopp erforderlig för virkesbehofvets fyllande, Eders Kongl. Maj:t på
särskild ansökning skulle ega medgifva nyttjanderättshafvare tillstånd
att under vissa vilkor fritt disponera virkesafkastningen under tid, som
af^ Eders Kongl. Maj:t i hvarje särskilt, fall bestämdes; samt att till
stånd till utbyte eller försäljning af utsynadt virke skulle i visst fall
kunna af domänstyrelsen medgifvas.
Hvad embetsverken föreslagit beträffande dels befogenhet för
domänstyrelsen att besluta om försäljning af virkesöfverskott och till
godogörande af vindfällen m. m., dels ock sättet för försäljningens verk
ställande afser endast att bringa förvaltningen i nu omförmälda delar
af statens till bergshandteringens understöd anslagna skogar i öfverens
stämmelse med hvad som redan gäller för förvaltningen af andra sta
tens under domänstyrelsens inseende stälda skogar och påkallar icke
någon erinran från min sida.
Med det af embetsverken föreslagna medgifvandet för nyttjande
rättshafvare att under nyss antydd förutsättning fritt få disponera öfver
Kongl. Maj.ts Nåd. Proposition N:o 63.
•
13
skogsafkastningen afses att till lättnad för nyttjanderättshafvaren und
vika eu under angifna förutsättningen af behofvet icke påkallad årlig
pröfning af virkesbekofvet. De af embetsverken särekildt omförmälda
fall, i hvilka utbyte eller försäljning af för året utsynadt virke ansetts
kunna .ifrågakomma, ådagalägga äfven, att med det ifrågasatta tillstån
det till dylikt utbyte eller försäljning åsyftas att, under iakttagande af
vederbörlig kontroll, för nyttjanderättshafvare eller annan utsynings-
berättigad möjliggöra att på det under för handen varande förhållan
den fördelaktigaste sätt tillgodogöra sig det utsynade virket. Hvad
embetsverken i dessa båda punkter föreslagit torde således finna sitt
fulla berättigande i de med förslagen afsedda syftemål.
Vidkommande embetsverkens förslag i fråga om dispositionen af
de vid försäljning af virkesöfverskott eller extra utverkning uppkomna
behållna medlen anhåller jag att få erinra om följande.
Nu gällande bestämmelser i detta afseende återfinnas i punkt 17
af 1873 års förordning, hvari föreskrifves, att behållna medel,_ som
uppkomma genom försäljning af förefintligt virkesöfverskott, tills vidare
må af vederbörande nyttjanderättshafvare under bergmästarens tillsyn
förvaltas och användas till mera betydande arbeten för skogens för
bättrande, så länge sådana af omständigheterna påkallas, samt derefter
till andra utgifter för skogens vård och förvaltning.
I stället för nämnda bestämmelser hafva embetsverken föreslagit
följande i § 11 mom. 2 af det afgifna författningsförslaget intagna
stadgande:
»Kongl. Maj:t vill uppå derom gjord framställning förordna,
huruvida och till hvilket belopp vid försäljning af virkesöfverskott eller
extra afverkning influtna, behållna medel må användas för betäckande
af kostnader vid skogens förvaltning och vård samt i sådant syfte
mot redovisningsskyldighet ställas till nyttjanderättshafvares förfogande;
skolande dessa medel i andra fall tillgodoföras statsverkets skogsmedel.»
I anledning af hvad embetsverken i berörda mom. hemstält an
gående tillgodoförande till statsverkets skogsmedel af försäljnings-
medel för uppkommet virkesöfverskott har Eders Kongl. Maj:t inhemtat
justitiekanslersembetets utlåtande; och har justitiekanslersembetet i
nämnda utlåtande anfört, hurusom nyttjanderättshafvarnes anspråk på de
till bergshandteringens understöd anslagna skogarnas begagnande icke
rimligen syntes kunna sträckas längre än att tillgodonjuta af dessa sko
gars afkastning så mycket, som verkligen tarfvades för bergverks-
drifton jemte hvad som erfordrades för att med inflytande försäljnings-
medel bestrida kostnaderna för skogens förvaltning och vård. Under
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 63.
14
förutsättning att vederbörandes rätt i dessa afseenden fullständigt till-
godosåges, syntes justitiekanslersembetet derföre icke något kunna
erinras deremot att medel, som ej för de nyss antydda ändamålen
behöfde tagas i anspråk, tillgodofördes statsverket. Genom denna
åtgärd skulle för öfrigt nyttjanderättshafvarne icke betagas möjlighet
att i laga ordning vid domstol föra talan om bättre rätt till de till
statsverket inlevererade medlen, i händelse de i något afseende ausåge
sig ega grundade anspråk att af desamma komma i åtnjutande. Det
kunde emellertid ifrågasättas, huruvida icke i förevarande paragraf borde
inrymmas särskild erinran derom, att af inflytande försäljningsmedel borde
till framtida användning för skogens förvaltning och skötsel reserveras
någon större del i sådana fall, då till följd af storm eller skogseld
eller dylika händelser de så kallade extra afverkningarne blefve af den
betydenhet, att den ordinarie afverkningstillgången måste antagas komma
att under flera följande år minskas i mera afsevärd grad.
Med afseende å hvad justitiekanslersembetet sålunda anfört synes
mig hinder icke möta att tillgodoföra statsverkets skogsmedel hvad af de
influtna försäljningsmedlen icke erfordras för bestridande af kostnaderna
för skogens förvaltning och vård. Något särskilt stadgande i anledning
af det af justitiekanslersembetet förutsatta fall, att till följd af storm
eller skogseld eller dylika händelser den ordinarie skogsafkastningen
måste för flera år på en gång tillvaratagas genom extra afverkning,
synes mig icke vara behöflig!. De influtna försäljningsmedlen afse i
detta fall ordinarie skogstillgång, och vid sådant förhållande lärer
vederbörande nyttjanderättshafvare icke kunna betagas rättigheten att,
oberoende af sättet för tillgodogörandet af berörda skogstillgång, få,
till fyllandet af det för året pröfvade virkesbehofvet, af försäljnings
medlen på derom gjord framställning utbekomma hvad efter skälig
fördelning kan anses belöpa å den för året enligt hushållnings-
planen beräknade ordinarie virkesafkastningen. Skulle åter hvad af
försäljningsmedlen efter nyssnämnda fördelning för året belöper öfver
stiga nyttjanderättshafvarens i vederbörlig ordning pröfvade årsbehof,
möter något hinder ej att använda öfverskottet till bestridande af
kostnader för skogens skötsel och vård.
Beträffande påföljden för öfverskridande af den nyttjanderätts
hafvare eller annan utsyningsberättigad tillkommande rätt till skogens
begagnande hafva embetsverken föreslagit, att nyttjanderättshafvare
eller annan utsyningsberättigad, hvilken gör sig skyldig till dylik för
seelse, skall straffas såsom för skogsåverkan enligt 24 kapitlet straff
lagen, och L hafva i sammanhang härmed föreslagits bestämmelser om
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition No 03.
15
hvem åtalsrätten skall tillkomma så väl i fråga om nyssnämnda för
seelse som ock beträffande annan åverkan å skog, som ej är hänförlig
till sådan öfverträdelse, hvarom nyss är sagdt.
Att bestämmelser i nu antydda afseenden, ej minst i fråga om
åtalsrätten, varit af behofvet påkallade, har bekräftats af erfarenheten.
Vid de af embetsverken för ordnandet af frågan om åtalsrätten före
slagna bestämmelser har jag ej heller något att erinra. Beträffande
åter den föreslagna straffbestämmelsen hafva embetsverken erinrat, att
orsaken, hvarföre någon dylik bestämmelse icke infördes i nu gällande
författning, var den, att, sedan då föreslagna bestämmelser derom, att
ingen afverkning finge ske utan föregången utsyning af jägmästaren,
blifvit uteslutna, det vore förenadt med stor svårighet att för hvarje
fall med erforderlig noggrannhet bestämma, när öfverträdelse af den
medgifna rättigheten till skogens begagnande skulle anses hafva egt
rum. På sätt embetsverken vidare anmärkt, skulle, derest det nu
väckta förslaget om skogarnas ställande under skogsstatens vård och
förvaltning vunne gillande, någon svårighet att bedöma, huruvida oloflig
afverkning blifvit begången, ej längre förefinnas. Att emellertid en
sådan oloflig afverkning redan nu är straffbar enligt strafflagens kapitel
om åverkan, synes mig uppenbart, och torde derföre skäl saknas för
den olofliga afverkningens rubricerande som ett särskild^ med straff
såsom för åverkan belagdt brott. Deremot lärer det ingalunda sakna
sin nytta, att i en § af den nya författningen erinras derom, att öfver
trädelse af nyttjanderätt till skog af ifrågavarande slag straffas enligt
24 kapitlet strafflagen.
öfriga af embetsverken föreslagna, mindre väsentliga ändringar
i 1873 års förordning hafva icke gifvit anledning till någon anmärkning
från min sida.
1 öfverensstämmelse med de åsigter jag sålunda uttalat och i
hufvudsaklig enlighet med det af embetsverken afgifna förslag till ny
förordning angående förvaltningen af statens till bergshandteringens
understöd anslagna skogar har jag låtit upprätta förslag till författning
i ämnet af följande lydelse: §
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 63.
§ I-
Statens till bergshandteringens understöd anslagna skogar skola,
under domänstyrelsens öfverinseende, stå under skogsstatens omedel
bara vård och förvaltniug^samt behandlas enligt vetenskapliga regler,
lämpade för hvarje särskild skog efter ortförhållandena och ändamålet med skogens upplåtande.
16
Kongl. Maj:ts Påd. Proposition N:o 63.
§ 2.
Domänstyrelsen tillkommer att fastställa hushållningsplaner för
dessa skogar att lända till efterrättelse vid skogens användande och förvaltning; egande domänstyrelsen derjemte meddela de särskilda före skrifter, som, i afseende å hushållningen med skogarna, kunna finnas nödiga.
§ 3.
Hushållningsplan skall innehålla, bland annat, upplysning om huru
mycket af olika slag åt virke årligen får afverkas.
Revision af hushållningsplan skall verkställas på det sätt och i
den ordning, som för andra allmänna skogar finnes eller varder stadgad.
Af faststäld hushållningsplan eller vid revision deraf upprättade
handlingar jemte kartor skola genom domänstyrelsens försorg exemplar tillställas så väl nyttjanderättshafvaren till skogen som vederbörande bergmästare.
§ 4.
Med nyttjanderättshafvare förstås i denna författning den, som
innehar de grufvor eller verk, till hvilkas understöd skogen blifvit anslagen.
§ 5.
Der två eller flere nyttjanderättshafvare till samma skog finnas,
åligger det dem att årligen före årets utgång utse ett ombud att under följande år i alla frågor rörande skogen för nyttjanderättshafvarne tala och svara. Aro nyttjanderättshafvarne flere än två, må, der de så önska, i stället för ombud utses en styrelse för skogen.
Val af ombud eller styrelse verkställes å tid och ort, som af
Kong]. Maj:ts befallningshafvande bestämmes och kungöres. Om ut gången af valet skola domänstyrelsen, Kongl. Maj:ts befallningshafvande
* * ' ‘‘ v ’ '• 1‘.i »*•/>! ti:--
i>\ i)/
i
och vederbörande bergmästare underrättas inom fjorton dagar från det
valet egt rum.
§
6
.
Kostnaderna för skogens förvaltning och vård bestridas af nyttjande-
rättshafvarne. I dessa kostnader inbegripas utgifterna för upprättande
af hushållningsplan och revision deraf samt för aflöning åt skogvaktare,
som af domänstyrelsen antagas eller godkännas.
Underlåter nyttjanderättshafvare att anvisa medel till berörda kost
nader, ege domänstyrelsen, på jägmästarens anmälan och sedan nytt-
janderättshafvarne blifvit hörde, dels förordna, att, utan afseende å inne-
hafvarnes nyttjanderätt, erforderlig del af skogens afkastning skall till
kostnadernas betäckande försäljas, dels ock, der sådant oundgängligt
tarfvas, af under hand varande medel utanordna förskott, som derefter
af de inflytande försäljningsmedlen i främsta rummet godtgöras.
§
Nyttjanderättshafvare äfvensom andra utsyningsberättigade skola
årligen före den 1 april hos bergmästaren, med företeende af material
förslag, anmäla sitt virkesbehof för året. Der flere nyttjanderättshafvare
eller andra utsyningsberättigade finnas, skall ombudet eller styrelsen för
skogen till bergmästaren afgifva yttrande rörande de anmälda virkee-
behofven.
Bergmästaren har att, efter pröfning af de anmälda virkesbehofven
med hänsyn till dels omfattningen af den rörelse, för hvars understöd
skogen upplåtits, och andra utsyningsberättigades behof, dels ock den
afverkningstillgång, som för året finnes, genom skriftligt beslut, som
senast inom maj månads utgång tillställes så väl jägmästaren som
nyttjanderättshafvare och annan utsyningsberättigad, bestämma de slag
och den mängd af virke, som i hvarje fall får afverkas.
§
8
.
Finner bergmästaren, för vidare utredning af virkesbehofvet eller
af annan, på frågan om utsyningen inverkande orsak, sådant nödigt,
eger han att kalla nyttjanderättshafvare, andra utsyningsberättigade
eller ombud eller styrelse till sammanträde å ställe och å tid, som af
Bih. till Rihsd, Prot. 1898. 1 Sami. 1 Afd. 42 Häft.
3
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 63.
17
18
bergmästaren bestämmes. Jägmästaren skall, om han derom af berg
mästaren anmodas, infinna sig vid sammanträdet.
öfver hvad vid dylikt sammanträde förekommer föres af berg
mästaren protokoll, deri jemväl anledningen till sammanträdet angifves.
Kostnaderna för bergmästarens resa till dylikt sammanträde gäldas
af allmänna medel enligt hvad för bergmästares tjensteresor i allmän
het är stadgadt, dock att ersättning ej må utgå för mera än en resa
årligen för hvarje skog.
§ 9.
Der i följd af olycksfall eller af annan orsak oundgängligen er
fordras, att afverkning sker i annan ordning, än i § 7 säges, och om
ständigheterna icke medgifva bergmästarens hörande, då må den nödiga
afverkningen af jägmästaren anordnas. Om sådan afverkning samt
orsaken dertill skall jägmästaren genast underrätta bergmästaren.
§ io.
Jägmästaren har att före utgången af hvarje kalenderår till berg
mästaren insända utsyningsförslag, innefattande uppgift å hvad af olika
slag af virke finnes att under nästkommande år afverka å de inom
reviret belägna skogar af här afsedt slag, samt att, efter mottagande
af bergmästarens utsyningsbesked, gå i författning om utsyning i veder
börlig ordning.
Jägmästaren skall vidare årligen å tid, som i fråga om andra all
männa skogar är föreskrifven, till domänstyrelsen ingifva förslag öfver
de utgifter, som erfordras för vidtagande af förvaltningsåtgärder under
nästföljande år. Sedan domänstyrelsens beslut i anledning häraf kom
mit jägmästaren tillhanda, skall han om beslutet underrätta nyttjande-
rättshafvarne, hvilka det åligger att, jemlikt § 6, foga anstalt derom,
att nödiga medel till utgifternas bestridande varda, i mån af behof, för
jägmästaren att tillgå.
För de medel, jägmästaren haft om händer till utgifter för skogen,
äfvensom för af honom utlemnade skogseflekter skall han årligen afgifva
redovisning i den ordning, som i afseende å häradsallmänningar, hvilka
af skogsstaten förvaltas, är eller varder föreskrifven.
I öfrigt skall jägmästaren vid förvaltningen och vården af skogarna
iakttaga hvad enligt den för skogsstaten gällande instruktion honom
åligger beträffande under hans förvaltning stälda allmänna skogar.
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N-.o 63.
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o
63i
19
§ Il-
Återstår, sedan de af bergmästaren godkända virkesbehofven blifvit
fylda, någon ordinarie skogstillgång, som, efter nyttjanderättshafvarnes
hörande, pröfvas icke vara erforderlig för fyllande af nästföljande års
behof, eger domänstyrelsen att, på jägmästarens anmälan, förordna om
öfverskottets försäljande i vederbörlig ordning. Domänstyrelsen åligger
äfven att i nu angifna ordning draga försorg om tillgodogörandet af
vindfällen och ståndtorr skog samt annan extra afverkning, der den
icke, efter domänstyrelsens bestämmande, utbytes mot ordinarie afverk
ning, som då skall besparas.
Kongl. Maj:t vill, på derom gjord framställning, förordna, huruvida
och till hvilket belopp vid försäljning af virkesöfverskott eller extra
afverkning influtna, behållna medel må användas för betäckande af kost
nader vid skogens förvaltning och vård samt i sådant syfte mot redo
visningsskyldighet ställas till nyttjanderättshafvares förfogande. Hvad af
dessa medel icke på sådant sätt användes skall tillgodoföras statsverkets
skogsmedel.
§ 12.
Bedrifves rörelse, till hvars understöd skog af ifrågavarande slag
blifvit anvisad, i sådan omfattning, att den enligt hushållningsplanen
beräknade ordinarie afkastningen af skogen kan visas i sin helhet vara
under längre tid för ändamålet med upplåtelsen fullt erforderlig, vill
Kongl. Maj:t, på derom gjord ansökning, taga under pröfning, huruvida
tillstånd att fritt disponera samma virkesafkastning för viss, för hvarje
fall bestämd tid må kunna nyttjanderättshafvaren medgifvas, under
vilkor att andra utsyningsberättigade vederbörligen tillgodoses samt att,
derest sagda rörelse antingen upphör eller minskas i sådan grad, att
virkesafkastningen i sin helhet ej längre för densamma behöfves, den
fria dispositionen upphör.
Befinnes virke, som blifvit för godkändt behof i vederbörlig ord
ning utsynadt, kunna till större fördel för nyttjanderättshafvare eller
annan utsyningsberättigad afyttras för att ersättas genom virket mot
svarande vederlag, ankomme det på domänstyrelsen att för hvarje fall
medgifva det utsynade virkets afyttrande eller utbytande och att dervid
meddela för vederbörlig kontroll erforderliga föreskrifter.
20
Kongl. Maj:ts Nåd. Troposition N:o 63.
§ 13.
Mulbete och höslåtter å skog af ifrågavarande slag må, under
iakttagande af hvad i § 63 af nådiga förordningen angående hushåll
ningen med de allmänna skogarna i riket den 26 januari 1894 är i
allmänhet stadgadt, tills vidare få af nyttjanderättshafvarne disponeras.
§ 14.
Der särskilda skogskassor redan finnas, må de för det med dem
afsedda ändamål af nyttjanderättshafvarne fortfarande förvaltas och an
vändas.
§ 15.
NyDjanderättshafvare eller andra utsyningsberättigade, som öfver
skrida dem tillkommande rättighet till skogens begagnande, straffas
enligt 24 kapitlet strafflagen.
Skogsstatens tjenstemän äfvensom kronobetjente ege åtala dylik
öfverträdelse.
Sker å skog af här ifrågavarande slag åverkan, som ej är hän-
förlig till sådan öfverträdelse, hvarom här ofvan säges, eller föröfvas å
skogen tillgrepp af skogsefifekter, skall sådant af skogsstatens tjenste
män eller kronobetjente likaledes lagligen beifras.
I fråga om rätt att taga olofligen afverkadt virke i beslag gäller
i tillämpliga delar hvad derom i § 70 af nådiga förordningen angående
hushållningen med de allmänna skogarna i riket den 26 januari 1894
säges.
§ 16.
Besvär öfver jägmästares beslut eller åtgöranden i ärenden, derå
denna författning eger tillämpning, anföras hos domänstyrelsen och
öfver bergmästares hos bergsöfverstyrelsen; och skall i afseende å tiden
för dylika besvärs ingifvande gälla hvad i fråga om anförande af be
svär i administrativa mål i allmänhet är stadgadt.
21
Då emellertid ifrågavarande skogar äro att hänföra till de kronans
egendomar, om hvilka det i § 77 regeringsformen stadgas, att de skola
förvaltas efter de grunder Riksdagen derom föreskrifver, lärer ett för-
fattningsförslag af det innehåll som det förevarande, hvilket i vissa
delar rörer sjelfva grunderna för dessa skogars förvaltning, icke kunna
af Eders Kongl. Maj:t slutligen fastställas, innan Riksdagens bifall till
berörda delar deraf blifvit inhemtadt. En sådan medverkan af Riks
dagen synes vara erforderlig i fråga om de af mig nu föreslagna för
ändringar i 1873 års förordning af mera principiel natur, för hvilka
jag ofvan redogjort, nemligen dels i fråga om en sådan anordning, att
alla statens till bergshandteringens understöd anslagna skogar komma
att ställas under skogsstatens omedelbara vård och förvaltning, och
dels i fråga om dispositionen af skogarnas afkastning.
Jag hemställer derföre, att, derest Eders Kongl. Maj:t finner de
af mig i afseende å ifrågavarande skogars vård och förvaltning före
slagna förändrade bestämmelser kunna till sitt hufvudsakliga innehåll
godkännas, Eders Kongl. Maj: t täcktes, med tillkännagifvande deraf,
äska Riksdagens bifall till meddelande af stadganden derom,
att statens till bergshandteringens understöd anslagna skogar
skola, under domänstyrelsens öfverinseende, stå under skogsstatens
omedelbara vård och förvaltning;
att, derest, sedan de af bergmästaren godkända virkesbehofven
blifvit fylda, någon ordinarie skogstillgång återstår, som, efter nyttjande-
rättshafvarnes hörande, pröfvas icke vara erforderlig för fyllande af
nästföljande års behof, domänstyrelsen skall ega att förordna om öfver-
skottets försäljande, likasom det skall åligga domäustyrelsen att draga
försorg om tillgodogörandet af vindfällen och ståndtorr skog samt annan
extra afverkning, der den icke, efter domänstyrelsens bestämmande,
utbytes mot ordinarie afverkning, som då skall besparas;
att det må ankomma på Eders Kongl. Maj:t att på derom gjord
framställning förordna, huruvida och till hvilket belopp vid försäljning
af virkesöfverskott eller extra afverkning influtna, behållna medel må
användas för betäckande af kostnader vid skogens förvaltning och vård
samt i sådant syfte mot redovisningsskyldighet ställas till nyttjanderätts-
hafvares förfogande;
att hvad af dylika försäljningsmedel icke på nu nämnda sätt an
vändes skall tillgodoföras statsverkets skogsmedel;
att, der den rörelse, till hvars understöd skog af ifrågavarande
slag blifvit anvisad, bedrifves i sådan omfattning, att den enligt hus-
hållningsplanen beräknade ordinarie afkastningen af skogen kan visas
Bih. till Riksd.
Proi.
181)8.
1 Smil.
1
Afd. 12 lläft.
4
Eongl. May.ts Nåd. Proposition N:o 63.
22
i sin helhet vara under längre tid för ändamålet med upplåtelsen fullt
erforderlig, det ma ankomma på Eders Kongl. Maj:t att, på derom gjord
ansökning, medgifva nyttjanderättshafvare att fritt disponera samma
virkesafkastning för viss, för hvarje fall bestämd tid, under vilkor dock
att andra utsyningsberättigade vederbörligen tillgodoses samt att, derest
sagda rörelse antingen upphör eller minskas i sådan grad, att virkes-
afkastningen i sin helhet ej längre för densamma behöfves, den fria
dispositionen upphör; samt
att,
derest virke, som blifvit för godkändt behof i vederbörlig
ordning utsynadt, befinnes kunna till större fördel för nyttjanderätts
hafvare eller annan utsyningsberättigad afyttras för att ersättas genom
virket motsvarande vederlag, det må ankomma på domänstyrelsen att
för hvarje fall medgifva det utsynade virkets afyttrande eller utbytande
och dervid meddela för vederbörlig kontroll erforderliga föreskrifter.
4
-■ - - -
'
'
■ <r
"5
**
1
'
Hvad föredragande departementschefen i detta
ärende hemstält, deri statsrådets öfriga ledamöter in
stämde, behagade Hans Maj:t Konuugen bifalla; och
. skulle nådig proposition till Riksdagen aflåtas af den
lydelse, bil. litt. — vid detta protokoll utvisar.
Ex protocollo:
Hugo Malm.
Kongl.
Maj:ts Nåd. Proposition N:o 63.
STOCKHOLM, ISAAC MARCUS’ BOKTRYCKERI-AKTIEBOLAG, 1898.