Prop. 1908:2
('med förslag till lag om äktenskaps ingående',)
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 2.
1
N:o 2.
Kungl. Maj:ts nådiga proposition till Riksdagen med förslag till
lag om äktenskaps ingående; gifven Stockholms slott den 31 december 1907.
Under åberopande af bilagda, i statsrådet och högsta domstolen
förda protokoll vill Kungl. Maj:t härmed, jämlikt § 87 regeringsformen, föreslå Riksdagen att antaga bifogade förslag till lag om äktenskaps in gående, dock med det förbehåll, att, därest icke allmänt kyrkomöte god känner hvad förslaget innehåller om rätt till erhållande af kyrklig vigsel i visst fall och om vigselns förrättande, den föreslagna lagen ej heller i öfriga delar skall blifva gällande.
Kungl. Maj:t förblifver Riksdagen med all kungl. nåd och ynnest
städse välbevågen.
GUSTAF.
Albert Petersson.
Bih. till Riksd. Prof, 1908. 1 Sami. 1 Afd. 2 Käft.
(.
N:o 2).
1
2
Kung!. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 2.
Förslag
till
Lag
om äktenskaps ingående.
Härigenom förordnas som följer:
1 §•
Vilja medlemmar af svenska kyrkan här i riket med hvarandra ingå
äktenskap, och har såväl mannen som kvinnan inom kyrkan begått Herrens
nattvard eller af präst inom kyrkan åtnjutit konfirmationsundervisning
och af denne funnits beredd att, efter undergången konfirmation, få till
träde till nattvarden, må äktenskapet afslutas inför borgerlig myndighet
eller med kyrklig vigsel.
I öfriga fall skall äktenskap här i riket afslutas inför borgerlig
myndighet.
2
§•
Borgerlig myndighet, inför hvilken äktenskap må afslutas, är, då
äktenskapet skall ingås i stad, magistraten och, på landet, kronofogden i
orten. Sådan myndighets åliggande att förrätta giftermål är ej beroende
däraf, att mannen eller kvinnan har sitt hemvist inom myndighetens
tjänstgöringsområde.
Äktenskap inför borgerlig myndighet skall afslutas i släktingars eller
andra vittnens närvaro. Myndigheten affordre mannen och kvinnan deras
frivilliga ja och samtycke och förklare dem därpå för äkta makar. Hvad
sålunda förekommit skall upptagas i särskild^ öfver sådana ärenden fördt
protokoll; och varde, där äktenskapet är ingånget inför kronofogde, proto
kollet af vittnen bestyrkt.
3 §•
Kyrklig vigsel förrättas af präst inom svenska kyrkan. De, som vilja
ingå äktenskap, äga att till förrättande af vigsel välja den präst inom
3
kyrkan, de själfva åstunda; dock att skyldighet att viga åligger allenast präst i församling, där mannen eller kvinnan har sitt hemvist.
Vigsel skall förrättas i enlighet med föreskrifterna i den för svenska
kyrkan gällande handbok.
4
§•
Innan äktenskap må afslutas, inför borgerlig myndighet eller med
kyrklig vigsel, skall lysning, på sätt därom är stadgadt, ske i den ti svenska kyrkan hörande församling, där kvinnan har sitt hemvist.
5 §•
Då äktenskap afslutats inför borgerlig myndighet, åligger det myn
digheten att ofördröjligen om äktenskapet göra anmälan hos kyrkoherden i den församling, hvarest lysningen skett, så*ock, där make tillhör från i mande församling, åt hvars föreståndare eller prästerskap lagligen blifvit uppdraget att öfver församlingsmedlemmarna föra kyrkobok, hos den per son, af hvilken församlingens kyrkobok föres.
Om skyldighet för vigselförrättare att anmäla vigsel för dess anteck
nande i kyrkobok gälla särskilda bestämmelser.
6 §.
Att i vissa fall äktenskap, som här i riket ingåtts inför diplomatisk
eller konsulär ämbetsman i främmande stats tjänst, skall anses vara i be hörig form afslutadt, så ock om giltigheten af utrikes ingångna äktenskap, är särskildt stadgadt.
Kungl. Maj:ts Nåd, Proposition N:o 2.
Genom denna lag upphäfvas: cirkuläret den 15 september 1773, i hvad det alser rätt att välja
präst till förrättande af vigsel;
3 § i förordningen den 20 januari 1863 angående giftermål emellan
kristen och mosaisk trosbekännare;
4 och 5 §§ samt andra stycket af 18 § i förordningen den Öl
oktober 1873 angående främmande trosbekännare och deras religionsöfning äfvensom 9 § i samma förordning, såvidt angår anmälan om ingångna äktenskap, samt hvad i första stycket af 19 § i förordningen stadgas rö rande lysning till äktenskap i vissa fall;
4
2 § i förordningen den 31 oktober 1873 angående ändring i vissa
delar af kyrkolagen med därtill hörande författningar;
förordningen den 15 oktober 1880 angående äktenskaps afslutande i
visst fall inför borgerlig myndighet;
kungörelsen den 6 augusti 1894 angående vissa skyldigheter, som
åligga föreståndare för församling af främmande kristna trosbekännare;
lagen den 13 maj 1898 angående rätt till erhållande af kyrklig
vigsel i visst fall;
så ock. hvad lag eller särskild författning i öfrigt innehåller mot
denna lag stridande.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 2.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1909.
Kung!. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 2.
5
Utdrag af protokollet öfver justitiedepartementsärenden, hållet inför
Hans Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms slott lördagen den 31 augusti 1907.
Närvarande:
Hans
excellens herr statsministern L
indman
,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena T
kolle
,
Statsråden:
T
ingsten
,
Albert Petersson, Alfred Petersson, Dyrssen, Hammarskjöld,
Roos,
JuHLIN.
Efter gemensam beredning med chefen för ecklesiastikdepartementet
anmälde chefen för justitiedepartementet statsrådet Albert Petersson:
kyrkomötets skrifvelse den 8 oktober 1903, däri kyrkomötet anhållit,
det Kungl. Maj:t täcktes vidtaga åtgärder till den förändring i gällande äktenskapslagstiftning, att åt alla sådana svenska medborgare, för hvilka enligt nu gällande lag kyrklig vigsel vore den enda lagliga formen för äk tenskaps ingående, medgåfves rätt att, om de så önskade, inför borgerlig myndighet "i stället för genom kyrklig vigsel ingå äktenskap, samt att därvid sådana bestämmelser tillika blefve meddelade, att icke kyrkans med verkan till äktenskaps afsilande finge hos vederbörande prästerskap på fordras i de fall, där god kyrklig ordning och kyrkans värdighet skulle därpå lida, samt
Riksdagens skrifvelse den 15 april 1904, däri Riksdagen anhållit,
det täcktes Kungl. Maj:t låta utarbeta och för Riksdagen framlägga förslag
6
till sådan ändring i gällande bestämmelser angående formen för äkten
skaps afsilande, att rätt att ingå äktenskap inför borgerlig myndighet
måtte medgifvas jämväl dem, hvilka för närvarande vore i sådant afseende
uteslutande hänvisade till vigsel inom svenska kyrkan eller främmande
trossamfund.
Efter att hafva redogjort för skrifvelsernas innehåll anförde före
dragande departementschefen:
»Nu gällande lagstiftning angående formen för äktenskaps ingående
här i riket utgör, äfven om man bortser från de s. k. ofullkomnade äk
tenskapen, en mångfald af bestämmelser, hvilkas system företer både
oegentligheter och luckor och ej är lätt att öfverskåda.
Enligt 1784 års lag fordrades för ingående af ett äktenskap med
fullständiga rättsverkningar ovillkorligen kyrklig vigsel med föregående tre
lysningar. Att vigseln alltid skulle försiggå enligt svenska kyrkans ritual,
var själffallet, emedan främmande trosförvanter ännu ej ägde rätt att bilda
församlingar med eget prästerskap. Men då genom kungl. kungörelse
den 24 januari 1781 religionsfrihet tillerkändes främmande trosbekännare
i allmänhet med rätt att bilda församlingar och bygga kyrkor samt hafva
eget prästerskap, stadgades tillika, att dessa främmande trosbekännare
ägde rätt att vid brudvigslar använda sina egna präster och ceremonier.
Beträffande mosaiska trosbekännare stadgades i kommerskollegii reg
lemente den 27 maj 1782, att de hade rätt att ingå äktenskap allenast
med sina religionsförvanter, men ej med andra. Beträffande formen för
giftermålet är ingenting nämndt, uppenbarligen emedan giftermålet an
sågs vara en rent religiös akt och reglerandet af denna, liksom af öfriga
religiösa ceremonier, tillkomma de mosaiska trosbekännarna själfva.
Förbudet mot äktenskap mellan medlem af svenska kyrkan och
mosaisk trosbekännare blef uttryckligen upphäfdt genom förordning den
20 januari 1863, i hvilken jämväl stadgades, att sådant äktenskap liksom
äktenskap mellan mosaisk trosbekännare och medlem af annat främmande
religionssamfund, som vore i riket tillåtet, skulle, efter föregångna lysningar,
ingås inför borgerlig myndighet på föreskrifvet sätt. Genom denna förord
ning, som ännu är gällande, blef alltså civiläktenskapet infördt i lagstift
ningen.
Sedermera har civiläktenskapets användning utsträckts till åtskilliga
fall af giftermål mellan kristna trosbekännare inbördes.
Beträffande äktenskap mellan främmande kristna trosbekännare inbördes
samt mellan sådan trosbekännare och medlem af svenska kyrkan har detta
skett genom nu gällande dissenterlag af den 31 oktober 1873, hvilken författ
ning i fråga om främmande trossamfunds prästerskaps rätt att förrätta vigsel
Kung!.. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 2.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 2.
7
inför deri nya princip, att sådan rätt tillkommer endast prästerskapet i samfund,
som af Eders Kungl. Maj:t erhållit särskild t medgifvande i sådant hänseende.
Enligt dissenterlagen är kyrklig vigsel obligatorisk endast i det fall, att båda
nupturienterna tillhöra samma främmande trossamfund med vigselberättigadt
prästerskap. Valrätt mellan kyrklig vigsel och civilakt samt eventuellt jäm
väl mellan olika kyrkliga vigselformer medgifves, då de blifvande makarna
tillhöra olika främmande trossamfund med vigselberättigade prästerskap
eller endast den ena är medlem af sådant samfund äfvensom då den ena
bekänner sig till främmande kristen troslära och den andra tillhör svenska
kyrkan. Är slutligen ingendera medlem af svenska kyrkan eller främmande
trossamfund med vigselberättigadt prästerskap, är civilakt obligatorisk.
Vidare har i förordning den 15 oktober 1880 stadgats, att, om
någon, som ej blifvit döpt eller som icke inom svenska kyrkan begått
Herrens nattvard, men icke heller tillhör främmande trossamfund, vill
ingå äktenskap, detta skall ske inför borgerlig myndighet, hvilken före
skrift dock genom lag den 13 maj 1898 ändrats så till vida, att medlem
af svenska kyrkan, som icke deltagit i konfirmation eller nattvardsgång
inom kyrkan, men åtnjutit konfirmationsundervisning af präst inom kyrkan
och af denne funnits beredd att, efter undergången konfirmation, få till
träde till Herrens nattvard, erhållit rätt till kyrklig vigsel. Sådan medlem
af svenska kyrkan har alltså valrätt mellan civilakt och kyrklig vigsel.
Slutligen må erinras, att enligt lagen den 8 juli 1904 om vissa
internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap
ytterligare ett fall af borgerlig giftermålsforms användande i riket är af
lagstiftningen medgifvet, i det att främmande staters här i riket anställda
diplomatiska eller konsulära ämbetsmän kunna, med Konungens tillstånd,
erhålla befogenhet att med laga verkan här förrätta giftermål mellan
främmande undersåtar.
Angående formen för giftermål mellan mosaiska trosbekännare saknas
fortfarande uttryckliga bestämmelser. Emellertid synes rättsuppfattningen
efter 1782 års här ofvan omförmälda reglemente varit den, att äktenskap,
som ingåtts i enlighet med den mosaiska rättens föreskrifter, skall anses
vara i laga form afslutadt. Med afseende å personer, tillhörande andra
icke kristna trossamfund än det mosaiska, saknas likaledes bestämmelser,
och i detta fall har bristen ledt till det antagande, att sådana personer
icke kunna här i riket ingå giltigt äktenskap.
Såsom en oegentlighet måste det betecknas, att, om en medlem af
svenska kyrkan, hvilken för sin person är berättigad till kyrklig vigsel,
ingår äktenskap med medlem af främmande kristet trossamfund, till
gång till vigsel efter svenska kyrkans ritual står öppen för nupturien-
8
terna, medan däremot dylik vigsel ej är tillåten, om sådan medlem af
statskyrkan, som nyss nämnts, gifter sig med medlem af svenska kyrkan,
som för sin del icke är till statskyrklig vigsel berättigad.
Af hvad jag nu anfört torde framgå, att en revision af bestämmel
serna om formen för äktenskaps ingående tarfvas äfven af andra skäl än
dem, som framhållits af Riksdagen. Det må dock medgifvas, att dessa
andra skäl äro af ringa vikt i jämförelse med den tanke, som åstadkom
mit Riksdagens framställning, eller att allt tvång till kyrklig vigsel bör
försvinna. Jag tror, att det vore öfverflödigt att här anföra skäl för en
dylik reform, då uppfattningen om behofvet af densamma numera synes
vara tämligen allmän och äfven vunnit kyrkomötets anslutning. Däremot
torde meningarna vara delade i frågan, om giftermål inför borgerlig myn
dighet bör för alla tall blifva obligatoriskt eller icke. Utan tvifvel skulle
det från vissa synpunkter vara önskvärd t, att äktenskapets karaktär af
rent borgerligt rättsförhållande komme till uttryck däri, att formen för
dess ingående alltid vore en rent borgerlig akt. Men det kan ej
nekas, att, som det blifvit framhållet inom såväl Riksdagen som kyrkomötet,
en dylik reform skulle möta praktiska svårigheter af stor betydelse. Skulle
man låta de borgerliga myndigheter, som för närvarande äro beklädda
med uppdraget att vara giftermålsförrättare i de speciella fall, då civil
äktenskap är medgifvet eller påbjudet, bibehålla detta uppdrag, sedan civil
äktenskap blifvit allmänt obligatoriskt, är det att befara, att denna ämbetsplikt
skulle verka hindrande på deras ämbetsverksamhet i öfrigt. Äfven
skulle denna ordning säkerligen för allmänheten blifva en högst besvärlig
tunga, åtminstone på landsbygden. Man kan näppeligen tänka på att in
föra allmänt obligatoriskt civiläktenskap utan att ordna det så, att i hvarje
kommun tinnes en behörig myndighet för giftermåls förrättande. Att åt
landsbygdens nu förefintliga kommunala myndigheter öfverlämna detta
uppdrag med därmed följande skyldighet att öfva tillsyn, att äktenskaps-
hinder ej förefinnas, och att vederbörligen protokollera akten, skulle sä
kerligen ej vara tillrådligt, utan det skulle utan tvifvel blifva nödvändigt
att inrätta särskilda myndigheter för ifrågavarande funktion. Har man
kommit därhän, framträder jämväl frågan, om ej den myndighet,
som sålunda inrättats, också borde öfvertaga registreringen af ingångna
äktenskap och förandet af andra anteckningar, som tillhöra ett ordnadt
registerväsen. Med ett ord, det blefve fråga om en omgestalt
ning af vidtomfattande art, hvilken säkerligen ej kunde företagas utan
betydande kostnader. Vid dessa förhållanden synes det vara rådligast att
inskränka reformen därtill, att utväg öppnas för enhvar, utan afseende å
trosbekännelse, att anlita civilakt såsom giftermålsform. En sådan ändring
Kung!. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 2.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 2.
9
torde ej kräfva, att uppdraget att fungera som giftermålsförrättare öfver-
lämnas åt andra myndigheter än dem, som nu hafva detsamma sig
anförtrodt, då det med tämligen stor visshet kan förutses, att det
stora flertalet äktenskap fortfarande komme att afslutas medelst kyrklig
vigsel.
Kyrkomötet, som gjort enahanda framställning som Riksdagen, har
därtill fogat anhållan, att sådana bestämmelser tillika blefve meddelade, att
icke kyrkans medverkan till äktenskaps afslutande finge hos vederbörande
prästerskap påfordras i de fall, där god kyrklig ordning och kyrkans vär
dighet skulle därpå lida. Hvarken af kyrkomötets skrifvelse eller af dess
förhandlingar i ämnet framgår med full bestämdhet, i hvilken omfattning
kyrklig vigsel efter kyrkomötets åsikt borde af anförda hänsyn förvägras,
ej heller i hvilken ordning pröfning angående tillvaron af anledning till
vägran borde äga rum. Man skulle kunna tolka denna hemställan så, som
om den afsåge, att hvarje präst skulle äga att efter sin egen uppfattning i
hvarje särskildt fall afgöra, hvad god kyrklig ordning och kyrkans värdighet
kräfde. Att medgifva prästen fri pröfningsrätt i en så grannlaga fråga torde
dock ej vara tillrådligt. Annorlunda ställer sig saken, om meningen är, att i
lag skulle bestämmas de särskilda fall, i hvilka kyrklig vigsel icke skulle vara
medgifven. Häremot skulle från principiell synpunkt ingenting kunna in
vändas, så mycket mindre som lagstiftningen redan nu i visst fall vägrar
medlem af svenska kyrkan tillgång till kyrklig vigsel. Det kommer så
lunda härvid hufvudsakligen an på, hvilka medlemmar man af omförmälda
hänsyn vill utesluta. Af kyrkomötets skrifvelse framgår, att i den motion,
som föranledt skrifvelsen, framhållits tvenne kategorier af kyrkans med
lemmar, för hvilka, efter motionärens tanke, ur kyrklig och kristlig syn
punkt civiläktenskap borde vara den enda lagliga formen för äktenskaps
ingående, nämligen dels sådana personer, hvilkas äktenskap af Kristus med
tydliga ord enligt Matt. 19: 9, jämfördt med andra bibelställen, betecknas
såsom äktenskapsbrott och sålunda stridande mot hans rikes lag, dels ock
personer, hvilka öppet förklara, att de endast genom lagtvång tillhöra
statskyrkan, men att de icke tro på kyrkans eller kristendomens fun
damentalläror.
Beträffande tanken att utesluta frånskilda makar från tillgång till
kyrklig vigsel vill jag erinra, att denna fråga förut varit föremål för Eders
Kungl. Maj:ts pröfning. Sedan 1883 års kyrkomöte i underdånig skrif
velse anhållit om grundlagsenliga åtgärders vidtagande för vinnande af
sådan lagbestämmelse, att äktenskap, som person, hvilken själfvilligt och
utan att vara föranledd af horsbrott å den andra partens sida vållat ett
föregående äktenskaps upplösning, önskade ingå under förra kontrahentens
Bill. till Riksd. Prot. 1908. 1 Sami. 1 Afd. 2 Hälft.
2
10
lifstid, icke måtte såsom kristligt äkta förbund utlysas eller med kyrklig
vigsel stadfästas, har, efter det yttranden öfver framställningen inhämtats från
samtliga rikets konsistorier, Eders Kung!. Maj:t genom beslut den 18 april
1884 bifallit statsrådets hemställan, att kyrkomötets framställning, hvilken af
de flesta konsistorierna afstyrkts, icke måtte till någon vidare Eders Kun^l.
Maj:ts åtgärd föranleda. Vid 1898 års kyrkomöte väcktes motion om förnyad
framställning till Eders Kungl. Maj:t af enahanda innehåll som 1883 års
skrifvelse, men denna motion blef, efter att hafva afstyrkts af kyrkolags-
utskottet, af kyrkomötet afslagen. Såsom hufvudsakligt skäl för motio
nens afstyrkande hade utskottet anfört, att en lagändring af sådan art.
som motionären förordat, skulle innebära, att ett äktenskap, som enligt
statens lag vore tillåtet, af kyrkan betraktades såsom ett brott och därför
icke af hennes tjänare finge med vigsel afslutas — en olikhet i åskåd
ning, som skulle fordra och väl äfven leda till, att staten och kyrkan i fråga
om lagstiftningen för äktenskapet fullständigt åtskildes. Då denna upp
fattning synes mig riktig och jag, såsom förut nämnts, ej anser mig nu
höra föreslå införande af allmänt obligatoriskt civiläktenskap, kan jag ej
förorda bifall till kyrkomötets framställning i förevarande del.
Hvad angår den andra kategorien af statskyrkans medlemmar, hvilken
efter motionärens tanke borde förvägras kyrklig vigsel, eller sådana per
soner, som öppet uttala, att de endast af tvång tillhöra statskyrkan och
icke ens tro på kristendomens grundsanningar, vill jag gärna erkänna,
att omständigheterna väl kunna tänkas vara sådana, att det vore önskvärd t,
om möjlighet funnes att förvägra dem kyrklig vigsel. Om jag det oaktadt ej
anser mig kunna tillstyrka, att någon bestämmelse i detta syfte införes i
lagen, så beror detta hufvudsakligen därpå, att jag betvifla!' möjligheten
att med erforderlig tydlighet angifva, när en person, som formellt tillhör
svenska kyrkan, i sin åskådning eller sina uttalanden afviker från dess
lära i sådan grad, att god kyrklig ordning och kyrkans värdighet kräfva
hans utestängande från kyrklig vigsel, samt att jag allra minst i denna
punkt anser det vara rådligt, att en obestämdhet i lagens ord får kom
pletteras af den prästerliga ämbetsmannens uppfattning i det särskilda fallet.
Jag har alltså med afseende å kyrkomötets särskilda hemställan
stannat vid den mening, att densamma icke bör föranleda några särskilda
lagbestämmelser.
Göres tillgången till äktenskaps afsittande inför borgerlig myndig
het* öppen för en hvar utan afseende å trosbekännelse, torde det kunna
ifrågasättas, huruvida icke den nu i vissa fall medgifna rätt för främmande
trosbekännare till vigsel efter samfundets ritual borde afskaffas. På grund
af 5 § i 1873 års dissenterlag hafva följande främmande trossamfund
Kungl. Maj ds Nåd. Proposition N:o 2.
Kung!.. Mdj:ts Nåd. Proposition N:o 2.
11
erhållit det privilegium, att deras prästerskap äger med laga verkan för
rätta vigsel efter vederbörande samfunds kyrkobruk, nämligen metodist-
episkopalkyrkan, Nya kyrkans äldsta församling i Stockholm, Nya Jerusa
lems eller Nya kyrkans svenska församling i Stockholm, romersk-katolska
kyrkan, fransk-reformerta församlingen i Stockholm samt engelsk-episkopalä
kyrkan. Dessutom utöfvas, såsom jag förut meddelat, enahanda privilegium
af mosaiska trosbekännare.
Den frihet, som sålunda lämnats vissa främmande trossamfund, har
uppenbarligen sitt ursprung uti sträfvande att visa religiös tolerans på en tid,
då kyrklig vigsel var den enda erkända giftermålsformen, och den var på
sin tid fullt berättigad. Men den är det enligt min mening icke längre,
sedan tillfälle utan undantag lämnats till ingående af borgerligt äktenskap.
Den nuvarande ordningen synes mig för öfrigt icke vara tillfredsställande
därutinnan, att formen för vigsel inom de främmande trossamfunden ej
är af staten bestämd. Staten, som fastställt formen för borgerligt äkten
skap och för statskyrklig vigsel, saknar alltså garanti för, att de för af
stötande af ett äktenskap väsentliga momenten ingå i de vigselformer,
som användas inom de främmande samfunden; och vill jag slutligen er
inra, att afskaffande af dessas särskilda rätt till vigsels förrättande inga
lunda innebär något angrepp på deras religiösa frihet, då det ju står dem
öppet att anordna en efterföljande religiös akt, på samma sätt som nu
torde vara brukligt inom de främmande trossamfund, hvilka icke åtnjuta
privilegiet af vigselberättigadt prästerskap.
Vid genomförande af de bägge reformer, jag sålunda anser mig
böra föreslå, nämligen införande af allmänt, men i de flesta fall endast
fakultativt civiläktenskap samt afskaffande af vigselbehörighet för främ
mande trossamfunds prästerskap, synes det vara lämpligt att i en lag
sammanföra de regler, som skola gälla angående formen för äktenskaps
afsilande och hvad därmed har omedelbart sammanhang.
I enlighet med hvad jag nu anfört har jag låtit inom justitiedepar
tementet upprätta förslag till lag om äktenskaps afslutande.»
Sedan föredraganden uppläst berörda lagförslag, af den lydelse bi
lagan vid detta protokoll utvisar, yttrade han vidare:
»Beträffande innehållet i de särskilda bestämmelserna i förslaget
torde det i allmänhet vara tillräckligt att hänvisa till hvad jag här
ofvan anfört. Jag vill dock fästa uppmärksamheten därpå, att enligt
förslaget vigsel efter svenska kyrkans ritual icke är medgifven för
annat fall än då nupturienterna, hvar för sig, äro till sådan vigsel berät
tigade medlemmar af svenska kyrkan. Detta innebär en ändring i hvad
hittills gällt, och skälet härtill är hvad jag ofvan anfört, att det är
12
inkonsekvent och oegentligt, att statskyrklig vigsel får äga rum, ifall en
af nupturienterna tillhör främmande trossamfund, då man ej vill med
gifva sådan vigsel mellan två till statskyrkan hörande personer, af hvilka
den ena icke inom_ svenska kyrkan, begått Herrens nattvard och ej heller
inom kyrkan åtnjutit behörig konfirmationsundervisning. Hvad jag härvid
särskild! vill framhålla är, att jag hyst den tanke, att man, efter antagande
af berörda grundsats, i fråga om rätt till kyrklig vigsel ej vidare bör, så
som hittills stundom lärer hafva skett, med medlem af svenska kyrkan
likställa medlem af annan evangeliskt-luthersk kyrka.»
Föredragande departementschefen hemställde härefter, att högsta
domstolens utlåtande öfver ifrågavarande lagförslag måtte, jämlikt § 87
regeringsformen, genom utdrag af protokollet inhämtas.
Till denna af statsrådets öfriga ledamöter biträdda
hemställan täcktes Hans Maj:t Konungen lämna bifall.
Fr protokollet
Israel Myrberg.
Kung!. Maj:ts Nåd. Pi'oposition N:o 2.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 2.
13
Bilaga.
Förslag
till
Lag
om äktenskaps afsittande.
Härigenom förordnas som följer:
1 §•
Vilja medlemmar af svenska kyrkan här i riket med hvarandra ingå
äktenskap, och har såväl mannen som kvinnan inom kyrkan begått Herrens
nattvard eller af präst inom kyrkan åtnjutit konfirmationsundervisning
och af denne funnits beredd att, efter undergången konfirmation, få till
träde till nattvarden, må äktenskapet afslutas inför borgerlig myndighet
eller med kyrklig vigsel.
I ötriga fall skall äktenskap här i riket afslutas inför borgerlig
myndighet.
2 §.
Borgerlig myndighet, inför hvilken äktenskap må afslutas, är i stad
magistraten och på landet kronofogden i orten. Sådan myndighets ålig
gande att förrätta giftermål är ej beroende däraf, att mannen eller kvinnan
har sitt hemvist inom myndighetens tjänstgöringsområde.
Äktenskap inför borgerlig myndighet skall äga rum i släktingars
eller andra vittnens närvaro. Myndigheten affordra mannen och kvinnan
deras frivilliga ja och samtycke och förklare dem därpå för äkta makar.
Hvad sålunda förekommit skall upptagas i särskild^ öfver sådana ärenden
förd t protokoll; och varde, där äktenskapet är ingånget inför kronofogde,
protokollet af vittnen bestyrkt.
3 §•
Kyrklig vigsel förrättas af präst inom svenska kyrkan. De, som vilja
ingå äktenskap, äga att till förrättande af vigsel välja den präst inom
14
kyrkan, de själfva åstunda; dock att skyldighet att viga åligger allenast
präst i församling, där mannen eller kvinnan har sitt hemvist.
Vigsel skall förrättas i enlighet med föreskrifterna i den för
svenska kyrkan gällande handbok.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 2.
4 §•
Innan äktenskap må afslutas, inför borgerlig myndighet eller med
kyrklig vigsel, skall lysning, på sätt därom är stadgadt, ske i den till svenska
kyrkan hörande församling, där kvinnan har sitt hemvist.
5 §•
Då äktenskap afslutats inför borgerlig myndighet, åligger det myn
digheten att ofördröjligen om äktenskapet göra anmälan hos kyrkoher
den i den församling, hvarest lysningen skett, så ock, där make till
hör främmande församling, åt hvars föreståndare eller prästerskap lagligen
blifvit uppdraget att öfver församlingsmedlemmarna föra kyrkobok, hos
den person, af hvilken församlingens kyrkobok föres.
Om skyldighet för vigselförrättare att anmäla vigsel för dess an
tecknande i kyrkobok gälla särskilda bestämmelser.
6 §•
Att i vissa fall äktenskap, som här i riket ing&tts inför diplomatisk
eller konsulär ämbetsman i främmande stats tjänst, skall anses vara i be
hörig form afslutadt, så ock om giltigheten åt utrikes ingångna äktenskap,
är särskild! stadgadt.
Genom denna lag upphäfvas:
cirkuläret den 15 september 1773, i hvad det afser rätt att välja
präst till förrättande af vigsel;
3 § i förordningen den 20 januari 1863 angående giftermål emellan
kristen och mosaisk trosbekännare;
4 och 5 §§ samt andra stycket af 18 § i förordningen den 31
oktober 1873 angående främmande trosbekännare och deras religionsöfning
äfvensom 9 § i samma förordning, såvidt angår anmälan om ingångna
äktenskap, samt hvad i första stycket af 19 § i förordningen stadgas
rörande lysning till äktenskap i vissa fall;
15
2 § i förordningen den 31 oktober 1873 angående ändring i vissa
delar af kyrkolagen med därtill hörande författningar;
förordningen den 15 oktober 1880 angående äktenskaps afstötande i
visst full inför borgerlig myndighet;
kungörelsen den 6 augusti 1894 angående vissa skyldigheter, som
åligga föreståndare för församling af främmande kristna trosbekännare;
lagen den 13 maj 1898 angående rätt till erhållande af kyrklig
vigsel i visst fall;
så ock hvad lag eller särskild författning i öfrigt innehåller mot
denna lag stridande.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 2.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1909.
16
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 2.
Utdrag af protokollet öfver lagärenden, hållet uti Kungl. Maj:ts
högsta domstol måndagen den 18 november 1901.
Andra rummet.
Närvarande:
Justitieråden
Lilienberg,
Lindbäck,
Grefberg,
Trygger.
Sedan det till högsta domstolen för utlåtande remitterade förslag till
ag om äktenskaps afslutande den 20 sistlidne september föredragits i
närvaro af ofvanbemälde justitieråd jämte sedermera från justitieråds-
ämbetet entledigade justitierådet Thomasson och därvid beslutats, att
handlingarna skulle för närmare granskning cirkulera, företogs nämnda
ärende nu till afgörande; varande lagförslaget bilagdt detta protokoll.
Emot förslaget framställdes följande anmärkningar:
1 §•
Justitierådet Lindbäck, med hvilken justitierådet Lilienberg instämde,
anförde:
»I förordningen angående främmande trosbekännare och deras religions
öfning den 31 oktober 1873, den s. k. dissenterlagen, är stadgadt, bland
annat, att Konungen äger medgifva främmande kristna trossamfunds
prästerskap att med laga verkan förrätta vigsel, samt att, där sådant med
gifvande lämnats, äktenskap emellan dem, hvilka bägge tillhöra, samma
främmande trossamfund, skall afslutas med vigsel efter samfundets kyrko
bruk och att, om de tillhöra olika främmande trossamfund eller blott
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 2.
17
endera är medlem af dylikt samfund, äktenskapet må kunna afslutas an
tingen medelst vigsel, förrättad af därtill berättigad präst inom enderas
trossamfund, eller inför borgerlig myndighet.
Bestämmelsen i andra stycket af förevarande § innebär, att hvad
sålunda är stadgadt i dissenterlagen skulle upphäfvas och för de fall, stad
gandet afser, allenast civiläktenskap hädanefter tillåtas. Den sålunda ifråga
satta lagändringen, hvilken icke föranledts af någon framställning från
Riksdagen eller kyrkomötet, har ej heller, så vidt föredragande departements
chefens yttrande vid ärendets behandling i statsrådet utmärker, påyrkats
af något bland de flere främmande trossamfund, hvilkas prästerskap erhållit
Konungens tillstånd i omförmälda hänseende. Icke heller eljest har mig
veterligen något missnöje med den nuvarande ordningen försports inom
sagde församlingar. Att sådant oaktadt lagändringen skulle vara nödvändig
ur synpunkten af statens eller kyrkans intresse synes mig svårligen kunna
antagas. Väl är det sannt att, såsom departementschefen anfört, staten
för närvarande saknar garanti för att de för afsilande af äktenskap väsent
liga momenten ingå i de vigselformer, som användas inom de främmande
samfunden. Men detta förhållande -— hvilket, om det ägde afgörande
betydelse för frågan, väl borde föranledt därtill, att det genom 1873 års
förordning tillkomna medgifvandet om vinnande af rätt för främmande
trossamfunds prästerskap att förrätta vigsel aldrig bort af lagstiftaren
lämnas — lärer ej i verkligheten hafva visat sig medföra några menliga
följder. Icke heller synes den omständighet, att genom lagförslaget skulle
i allmänhet beredas utväg till ingående af civiläktenskap, dock med bibe
hållande af rätten till kyrklig vigsel, kunna verka därhän att, på sätt
departementschefen uttalat, valfriheten för främmande trossamfund med
afseende å formen för giftermåls ingående ej vidare kunde anses vara
berättigad. Till denna slutföljd torde man knappast kunna komma under
annan förutsättning, än att lagstiftningen i ämnet ändrades så, att den
jämväl för medlemmar af svenska kyrkan komme att föreskrifva obligatoriskt
civiläktenskap såsom regel. Enligt min åsikt bör därför dissenterlagen i
nu berörda del icke i vidare mån undergå ändring än att, för beredande
af likställighet emellan medlemmar af svenska kyrkan och medlemmar af
ifrågavarande främmande trossamfund, föreskriften om obligatorisk vigsel
i händelse bägge kontrahenterna tillhöra samma främmande trossamfund ut-
bytes mot en i den tilltänkta nya lagen intagen bestämmelse, enligt hvilken
kontrahenterna lämnas valfrihet emellan vigsel och äktenskapets afslutande
inför borgerlig myndighet. Om hvad sålunda anförts vinner beaktande,
erfordras äfven viss jämkning i förslaget så vidt det handlar om Indika
lagbud skulle genom nya lagen upphäfvas.»
Bih. till Biksd. Prof. 1908. 1 Sami. 1 Afd. 2 Håft.
3
18
Justitierådet G refberg yttrade: »Då denna § enligt sin lydelse gifver
eu uttömmande föreskrift om sättet för afstötande af äktenskap här i riket
äfven i det fall, att båda kontrahenterna äro utländska undersåtar, men
giftermål emellan utländingar kan under vissa villkor här i riket förrättas
af diplomat eller konsul i utländsk tjänst, torde till andra stycket fogas
ett tillägg, som innebär att i fråga om där gifna föreskrift kontrahenterna
dock äga valfrihet, så vidt annan form för giftermål är särskild! medgifven.»
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 2.
2 §•
Justitierådet Trygger erinrade att det syntes böra tydligare uttalas,
att magistrat och kronofogde endast inom sitt tjänstgöringsdistrikt äga
befogenhet att förrätta giftermål.
Justitierådet Grefberg biträdde justitierådet Tryggers erinran vid
denna §.
4 §•
Justitierådet Grefberg yttrade: »Enär i fråga om utländsk undersåte
lysning äfven kan erfordras enligt hemlandets lag, synes lämpligt hänvisa
till hvad för sådant fall är stadgadt i 1 kap. 4 § 2 stycket af lagen den 8
juli 1904 om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap in. in.»
1 öfrigt erinrade justitierådet Trygger att hela tredje stycket af 9 §
i förordningen den 81 oktober 1873 angående främmande trosbekännare
och deras religionsöfning borde förklaras upphäfdt.
Ur protokollet
Israel Myrberg.
Kiingl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 2.
19
Utdrag af protokollet öfver justitiedepartementsärenden, hållet in
för Hans Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms slott
tisdagen den 81 december 1907.
Närvarande:
Hans excellens herr statsministern
Lindman,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena
Trolle,
Statsråden:
A
lbert
P
etersson
,
Alfred Petersson,
Hederstierna,
Hammarskjöld,
Roos,
SwARTZ,
grefve Hamilton,
grefve Ehrensvärd,
Justitieråden: Thollander,
R
amstedt
.
Efter gemensam beredning med chefen för ecklesiastikdepartementet
anmälde chefen för justitiedepartementet statsrådet Albert Petersson högsta
domstolens genom utdrag af protokollet för den 31 sistlidne augusti in
hämtade utlåtande öfver upprättad t förslag till lag om äktenskaps af-
sl utande.
Sedan redogörelse lämnats för utlåtandets innehåll, anförde föredra
ganden :
»Hvad två bland högsta domstolens ledamöter anmärkt mot det ifrå
gasatta upphäfvandet af dissenterlagens stadganden om äktenskaps afsin
ande i vissa fall enligt främmande kristet trossamfunds kyrkobruk synes
mig ej böra föranleda ändring i förslaget. Väl är det möjligt, att, såsom
nämnda ledamöter antagit, saknaden af garanti för att de för afsilande
af äktenskap väsentliga momenten ingå i de vigselformer, som användas
inom de främmande samfunden, icke medfört några menliga följder, men,
äfven om så är, torde det förhållande, att staten i här afsedda fall åt
20
främmande trossamfund öfverlämnat att bestämma formen för ingående af
äktenskap, hvilka skola äga borgerlig giltighet, innebära en oegentlighet, som
lämpligen bör undanröjas i samband med att lagstiftningen angående äk
tenskaps afsilande omlägges efter principen om allmänt civiläktenskap och
således allt tvång till kyrldig vigsel upphör. Utan afskaffande af vigsel
behörigheten för främmande trossamfunds prästerskap kan ej heller vinnas
önskvärd enkelhet och reda i de för närvarande synnerligen invecklade
reglerna om formen för äktenskaps ingående.
Med anledning af den vid 2 § framställda erinran, att det syntes
böra tydligare uttalas, att magistrat eller kronofogde endast inom sitt
tjänstgöringsdistrikt ägde befogenhet att förrätta giftermål, lärer det vara
lämpligt, att en jämkning i §:ns affattning vidtages; men torde hvad i öfrigt
inom högsta domstolen, af enskilda ledamöter, anmärkts ej påkalla ändring
i förslaget.
Utom berörda jämkning synes äfven en annan redaktionell ändring
böra ske i 2 §, i det att i andra styckets första sats orden ’äga ruin’ ut
bytas mot ’afslutas’; och torde, till förebyggande af hvarje missuppfatt
ning, äktenskaps 'ingående’ böra i rubriken angifvas såsom föremål för
lagens bestämmelser.»
Föredraganden uppläste härefter ett i enlighet med hvad af honom
anförts jämkadt förslag till lag om äktenskaps ingående och hemställde,
att detta förslag måtte, jämlikt § 87 regeringsformen, genom nådig pro
position föreläggas Riksdagen till antagande; dock att, enär hvad försla
get innehölle om rätt till erhållande af kyrklig vigsel i visst fall och om
vigselns förrättande vore af kyrkolags natur, det förbehåll borde göras,
att, därest icke allmänt kyrkomöte godkände förslaget i berörda hänseen
den, den föreslagna lagen ej heller i öfriga delar skulle blifva gällande.
Till denna, af statsrådets öfriga ledamöter biträdda
hemställan täcktes Hans Magt Konungen lämna bifall;
och skulle nådig proposition af den lydelse, bilagan vid
detta protokoll utvisade, till Riksdagen afiåtas.
Ur protokollet
Lennart Berglöf.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 2.
Stockholm 1908. Kungl. Boktryckeriet, P. A. Xorstedt & Sonor.