Prop. 1917:242
('angående strö- ängars utbytande mot annan mark',)
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 242.
1
Nr 242.
Kungl. Maj:ts nådiga proposition till riksdagen angående strö-
ängars utbytande mot annan mark; given Stockholms slott den 4 april 1917.
Under åberopande av bilagda utdrag av statsrådsprotokollet över
jordbruksärenden för denna dag vill Kung!. Maj:t härmed
dels inhämta riksdagens yttrande över bilagda förslag till kun
görelse angående ströängars utbytande mot annan mark; " ;
dels ock föreslå riksdagen medgiva, att den ersättning för odling
m. m., som jämlikt 7 § i den föreslagna kungörelsen skall gäldas vid ströängs utbytande mot annan mark, ävensom ersättning till synemän enligt 19 § andra stycket i samma kungörelse må utgå från förslags anslaget till skiften och avvittringar.
De till ärendet hörande handlingar skola tillhandahållas veder
börande utskott; och Kungl. Maj:t förbliver riksdagen med all kungl. nåd och ynnest städse välbevågen.
GUSTAF.
K. Dahlberg.
Bihang till riksdagens protokoll 1917. 1 saml. 203 höft. (Nr 242.)
1
/
2
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 242.
Förslag
till
Kungörelse
angående ströängars utbytande mot annan mark.
Härigenom förordnas som följer:
1
§•
På Kungl. Maj:t ankommer att, när i något fall särskilda om
ständigheter påkalla indragande till kronan av en eller flera till fastighet
inom Västerbottens eller Norrbottens läns lappmark hörande, å krono
mark belägna ströängar, förordna, att prövning av fråga om ängarnas
utbytande mot annan mark skall äga rum medelst avvittringsförfarande
enligt denna kungörelse.
2
§•
Då Kungl. Maj:t meddelat förordnande, som i 1 § avses, skall
Kungl. Maj:ts befallningskavande uppdraga åt lantmätare att med bi
träde av två för lantmäteriförrättningar utsedde gode män verkställa
förrättning enligt denna kungörelse.
Avser förordnandet ängar, hörande till mera än en fastighet,
varde särskild förrättning hållen för en var av fastigheterna; dock äge
lantmätaren att, innan förrättningen företages eller under dess gång,
besluta, att utbytesfrågan skall för fastigheter, som tillhöra samma
skifteslag, handläggas i ett sammanhang, där sådant kan medföra lättnad
i handläggningen eller främja vederlagets utläggande på lämpligt sätt.
Kungl. Maj ds Nåd. Proposition Nr 242.
3
3 §•
Lantmätaren skall utsätta tid för förrättningen samt minst fjorton
dagar förut låta därom uppläsa kungörelse i kyrkan i den församling,
där fastigheten är belägen. Lantmätaren avlåte ock med posten minst
trettio dagar förut kallelse till fastighetens ägare; dock vare, där denne
icke har känt hemvist inom riket eller han vistas utom riket, sådan
kallelse icke erforderlig.
4 §.
Vederbörande revirförvaltare skall såsom kronoombud föra talan
vid förrättningen, och varde han i god tid av lantmätaren kallad.
Avser förrättningen ecklesiastikt hemman, göre lantmätaren i god
tid anmälan därom hos Kungl. Maj:ts befallningshavande i syfte att all
mänt ombud må förordnas att vid förrättningen bevaka hemmanets rätt.
5 §.
Vid ägoutbyte, som i denna kungörelse avses, skall i vederlag
för ströäng lämnas mark, som är odlad eller till odling tjänlig och
har det läge, att den lämpligen kan läggas till fastigheten, eller ock
äng eller röjningsland, som med hänsyn till sitt läge icke kan anses
medföra större kostnader i bruket än ströängen.
I den mån är erforderligt för bildande av regelbundna gränser
kring vederlagsmark, som nu är nämnd, må jämväl skogsmark ingå i
vederlaget.
6 §•
Ströäng och dess vederlag skola vara av samma värde i penningar
enligt uppskattning efter ty här nedan sägs.
Till grund för värderingen skall läggas den stadigvarande be
hållna avkastning, ägorna anses kunna årligen giva, därvid röjnings
land och till vederlag utsedd odlingsmark uppskattas efter den avkast
ning, som erhålles efter verkställd röjning eller odling. Vid beräkning-
av behållen avkastning från ströäng eller från äng eller röjningsland,
som lämnas i vederlag, skall hänsyn tagas till själva bärgningskost-
naden men icke till kostnaden för höets hemforsling.
År vederlagsmark skogbeväxt, varde jämväl skogsbeståndet taget
i beräkning vid vederlagets uppskattning.
4
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 242.
7
§•
Går odlingsmark i byte mot ströäng, vare fastighetens ägare
berättigad till ersättning för vederlagsmarkens torrläggning, uppodling
och första begödsling, så ock för mistad avkastning under den tid,
som åtgår till dess marken kan försättas i behörigt skick. Lämnas
röjningsland i vederlag, njute fastighetens ägare ersättning för röjnings-
kostnaden och för mistad avkastning under den tid, som erfordras för
röjningens verkställande.
Utgöres utbytt ströäng av röjningsland, utgår icke ersättning,
som nu är stadgad.
8 §•
Uppgår odlingsersättning till mera än trehundra kronor, vare fastig
hetens ägare icke berättigad att uppbära mera än hälften av ersätt
ningsbeloppet med mindre han med intyg av synemän, som Kungl.
Maj:ts befallningshavande på ansökan förordnat, styrker, att å fastig
heten utförts förbättringsarbeten till värde, som motsvarar ersättningens
belopp.
9
§■
Då mark, som lämnas i vederlag för ströäng, tages i bruk såsom
åker eller äng, vare fastighetens ägare berättigad att efter anvisning
av vederbörande skogstjänsteman från kronomark erhålla nödigt virke
till första uppförande av såväl erforderliga lador å marken som stängsel
kring densamma.
10
§.
Har ströäng, som hör till jordbruksfastighet, den beskaffenhet
och det läge, att den väl lämpar sig att odlas och brukas under fastig
heten, må mot bestridande av fastighetens ägare utbyte av ängen icke
verkställas, såvida icke fastigheten efter bytet har i behåll ouppodlad
men lätt odlingsbar mark, som kan lämna minst en och en halv gång-
så stor avkastning, som beräknats för ängen.
11
§•
Där med hänsyn till här förut givna föreskrifter hinder möter
för utbyte av ströäng i dess helhet, må bytet, när så finnes lämpligen
kunna ske, inskränkas till viss del av ängen.
12
§.
Yppas i fråga om rågång eller annat tvist, som hindrar förrätt
ningens gång och icke kan genom lantmätarens och gode männens be
medling i godo biläggas, skola sakägarna hänvisas att vid allmän dom
stol utföra tvisten, och skall förrättningen under tiden vila.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 242.
5
13 §.
Sedan samtliga på frågan om ägoutbytet inverkande omständig
heter blivit utredda, skall skriftligt utlåtande uppsättas och av såväl
lantmätaren som gode männen underskrivas. Utlåtandet skall därefter
av lantmätaren föredragas å sammanträde med sakägarna, och varde
därvid tillkännagivet vad de enligt 16 § hava att iakttaga i fråga om
påminnelsers avgivande.
14 §.
Finna lantmätaren och gode männen, att ägoutbyte bör äga rum,
har lantmätaren att omedelbart utstaka och rörlägga gränserna för det
område kronan skall avstå. Finnes ströäng böra allenast delvis ingå
i ägoutbyte, skall jämväl gränsen mot den del av ängen, som icke ut
bytes, utstakas och rörläggas.
Lantmätaren har ock att upprätta karta och beskrivning över
löreslaget ägoutbyte, därvid dock iakttages, att ströäng, som skall ut
bytas, icke må kartläggas, där den till läge och gränser kan tillförlit
ligen bestämmas genom hänvisning till nummer och annan beteckning,
varunder ängen upptagits vid avvittring eller annan lantmäteriför-
rättning.
15 §.
Då ägoutbyte finnes böra äga rum, skall ett exemplar av proto
koll över förrättningen jämte därtill hörande handlingar och karta
före årets utgång bevisligen tillställas fastighetens ägare eller, om
dennes vistelseort ej är känd eller han vistas utom riket, någon, som
är boende å fastigheten, eller en av grannarna. Avser förrättningen
flera fastigheter, skall protokoll jämte handlingar och karta tillställas
den, som vid förrättningen utsetts att för gemensam räkning mottaga
desamma.
6
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 242.
16 §.
Utlåtandet jämte protokoll ävensom karta och beskrivning varde
tillika med bevis om delgivning, som i 15 § avses, av lantmätaren in
sända till Kungl. Maj:ts befallningskavande; och meddele lantmätaren
samtidigt revirförv alt aren därom underrättelse.
Då handlingarna inkommit, meddele Kungl. Maj:ts befallnings-
havande beslut i ärendet, dock ej förrän fyrtifem dagar förflutit.
Intill dess ärendet blivit avgjort, stånde sakägare fritt att däri
ingiva påminnelser till Kungl. Maj:ts befallningshavande. Revirförval-
taren må ock inom samma tid avgiva påminnelser, när han finner skäl
därtill föreligga; och äge han i tv fall på anmälan få handlingarna sig
tillställda från Kungl. Maj:ts befallningshavande.
Då beslut meddelats, läte Kungl. Maj:ts befallningshavande oför
dröjligen detsamma tillställas såväl revirförvaitaren som fastighetens ägare.
17 §.
Talan mot Kungl. Maj:ts befallningshavandes beslut må fastighetens
ägare föra hos Kungl. Maj:t genom besvär, vilka skola ingivas till
Kungl. Maj:ts befallningshavande sist å sextionde dagen från delfående
av beslutet.
Å kronans vägnar må talan hos Kungl. Maj:t fullföljas av advokat-
fiskalen i kammarkollegium, såframt i-evirförvaltaren därom hos honom
gör framställning samt han finner synnerliga skäl föreligga att draga
saken under Kung]. Maj:ts prövning; och värde i ty fall besvären in
givna till Kungl. Maj:ts befallningshavande sist å sextionde dagen från
det revirförvaltaren erhöll del av beslutet. Revirförvaitaren har, där
han finner synnerliga skäl påkalla sakens fullföljande hos Kungl. Maj:t,
att i god tid före besvärstidens utgång till advokatfiskal ingiva skriftlig
framställning av sagda skäl ävensom Kungl. Maj:ts befallningshavandes
beslut och handlingarna i ärendet, vilka för sådant ändamål skola på
anmälan tillhandahållas honom av Kungl. Maj:ts befallningshavande.
När besvär av fastighetens ägare till Kungl. Maj:ts befallnings
havande inkommit, har Kungl. Maj:ts befallningshavande att låta besvären
jämte övriga handlingar tillställas advokatfiskalen. Angår beslutet flera
fastigheter, varde besvären tillställda jämväl enskild sakägare, vars rätt
kan beröras av desamma. Åro besvär anförda av advokatfiskalen, varde
de genom Kungl. Maj:ts befallningshavandes försorg tillställda den, vars
rätt kan beröras av besvären.
7
Sedan delgivning av besvär sålunda ägt rum, må förklaring av
givas inom tid, som av Kungl. Majrts befallningshavande bestämmes.
Efter förklaringstidens utgång varde handlingarna av Kungl. Majrts be-
fallningshavande jämte eget utlåtande insända till Kungl. Majrt.
18 §.
Då beslut om ägoutbytes verkställande äger laga kraft, har Kungl.
Majrts befallningshavande att teckna bevis därom å kartan samt om
besörja, att domänstyrelsen och revirförvaltaren erhålla kännedom om
ägoutbytet, så ock till länets lantmäterikontor överlämna handlingar och
karta i ärendet.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 242.
19 §.
Kostnad till lantmätare och gode män ävensom till erforderlig
hantlangning, så ock andra löpande utgifter för förrättning enligt denna
kungörelse skola bestridas av allmänna medel enligt föreskrifter, som
meddelas av Kungl. Maj:t.
Ersättning till synemän, som omförmäles i 8 §, utgår av allmänna
medel enligt femte klassen i gällande resereglemente.
20
§.
Vad i denna kungörelse är stadgat om ägare av fastighet, skall,
där fastigheten utgöres av nybygge eller boställe, äga tillämpning å
nybyggaren eller boställshavaren.
21
§.
Såsom särskild fastighet anses i denna kungörelse ej annan ägolott
än den, som tillkommit genom avvittring, laga delning, ägostyckning
eller jordavsöndring.
22
§.
Uppkommer i sammanhang med nu pågående avvittringsförrätt-
ning för upplåtelse av nybyggen fråga om ströängs utbytande mot
kronomark, skola de i 5—11 §§ här förut givna föreskrifter lända till
efterrättelse.
I den mån tillgång ej finnes å mark, som enligt första stycket av
8
5 § skall gå i vederlag för ströäng, må i dess ställe lämnas skogsmark;
dock må, där ängen tillhör fastighet, som är avsedd för självständigt
jordbruk, sådant byte äga ram allenast så framt bytet prövas ej för
anleda, att antalet å fastigheten vinterfödda kreatur måste för framtiden
minskas.
23 §.
Yad i skiftesstadgan föreskrives angående lantmäteriförrättningar
i allmänhet skall, i den mån här förut givna bestämmelser ej annat
föranleda, äga tillämpning i avseende å avvittringsförrättning enligt
denna kungörelse.
24 §.
Genom denna kungörelse upphävas, såvitt rörer ägoutbyten, varom
här förut är stadgat, bestämmelserna i §§ 19 — 21 i stadgan den 30
maj 1873 om avvittring i Västerbottens och Norrbottens läns lapp
marker i vad dessa bestämmelser äro stridande mot vad denna kun
görelse innehåller.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 242.
Kungl. Maj.ts Nåd. Proposition Nr 242.
!)
Utdrag av protokollet över jordbruksfonden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 4 april 1917.
Närvarande:
Hans excellens herr statsministern S
wartz
,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena Lindman, Statsråden:
von
S
ydow
,
S
tenberg
,
F
alk
,
H ammarström , E
mil
E
ricsson
,
Å kerman , C
arleson
,
H
ans
E
ricson
,
D ahlberg .
Chefen för jordbruksdepartementet statsrådet .Dahlberg' anförde: I skrivelse den 18 september 1914 anhöll riksdagen, att Kungl.
Maj:t måtte dels låta verkställa en allmän undersökning rörande statens för kolonisationsändamål tillgängliga och därtill tjänliga marktillgångar i de sex nordligaste länen och dels låta undersöka och utreda, i vilken utsträckning och på vilka villkor möjlighet lämpligen måtte kunna beredas för upplåtande till odlingslägenheter eller under äganderätt av de å kronoparker inom de sex nordligaste länen befintliga s. k. dispo nerade ströängar.
Med anledning härav lämnades den 11 juni 1915 åt dåvarande
chefen för jordbruksdepartementet nådigt bemyndigande att tillkalla sak kunniga för biträde inom departementet vid uppgörande av förslag till plan för en allmän undersökning rörande statens för kolonisationsända mål tillgängliga och därtill tjänliga marktillgångar inom de sex nord-
Bihang till riksdagens protokoll 1917. 1 samt. 203 käft. (Nr 242.) 2
10
Kungl. May.U Nåd. Proposition Nr 242.
ligaste länen med undantag- av trakterna ovan odlingsgränsen i Väster
bottens och Norrbottens läns lappmarker; och utsagos härtill f. d.
justitierådet friherre E. Marks von Wurtemberg, ledamoten av riksdagens
första kammare filosofie doktorn Paul Hellström, förste lantmätaren Karl
Grubbström, överjägmästaren Anders Holmgren och filosofie doktorn
E. Haglund. Vid det tillfälle, då detta bemyndigande meddelades, an
förde departementschefen, att undersökningens främsta syfte vore att
möjliggöra en överblick av den inom kronomärke!- belägna jord — de
s. k. ströängarna däri inbegripna — som under en närmare framtid
lämpligen kunde användas till utläggande av jordbrukslägenheter. Sedan
ett dylikt undersökningsarbete utförts, vore tiden inne att taga under
omprövning bland annat vilka åtgärder borde vidtagas för beredande
av rättslig möjlighet att vid jordbrukslägenheters bildande tillvarataga
för odling tjänliga ströängar.
I skrivelse den 13 december 1915 till departementschefen anförde
nämnda sakkunniga bland annat, att med hänsyn till angelägenheten
av att kolonisation sspörsmålet icke alltför länge hölle3 svävande, den
erforderliga utredningen om möjligheten att göra ströängarna disponibla
för odling syntes böra utan dröjsmål påbörjas och fortgå samtidigt med
den undersökning av kolonisationsmark, som de sakkunniga hade sig
anbefallt att planlägga, och hemställde de sakkunniga alltså, huruvida
icke sådan utredning borde omedelbart anbefallas.
Med föranledande av denna hemställan uppdrog departementschefen
jämlikt nådigt bemyndigande den 31 december 1915 åt de sakkunniga
att jämte hovrättsassessorn A. E. Rodhe verkställa utredning angående
beredande av rättslig möjlighet att vid bildande av odlingslägenheter i
Norrland och Dalarna tillvarataga för odling tjänliga ströängar.
I skrivelse den 24 februari 1917 hava de sakkunniga meddelat,
att det uppdrag, de sakkunniga sålunda erhållit i fråga om ströängar,
ännu icke kunnat slutföras, men att de sakkunniga trott det vara ange
läget, att redan innan deras huvudsakliga förslag avgåves vissa be
stämmelser komme till stånd, som gjorde det möjligt för kronan att i
särskilda fall genom ägoutbyte komma i besittning av ströängar, och
hade de sakkunniga fördenskull utarbetat ett härtill syftande förslag
till kungörelse angående ströängars utbytande mot annan mark, vilket
jämte motiv överlämnades till departementschefen.
Över förslaget, vilket tillika med motiv finnes fogat vid detta pro
tokoll, hava utlåtanden infordrats från Kungl. Maj:ts befallningshavande
i Västerbottens och Norrbottens län, lantmäteristyrelsen, domänstyrelsen
samt kammarkollegium och äro dessa utlåtanden numera inkomna.
Kungl. May.ts Nåd. Proposition Nr 242.
11
Angående de skäl, som föranlett de sakkunniga att framlägga
föreliggande förslag, hava de sakkunniga i motiven anfört bland annat följande:
»Skall tanken på en kolonisation av kronornarkema få någon större betydelse,
är det enligt, de sakkunnigas mening nödvändigt, att de ströängar, som tinnes läm pade till odling, varda av kronan förvärvade i syfte att med tillägg av fastmark upplåtas till nya lägenheter.
Beträffande sättet för iingarnas återförvärvande ligger det nära till hands
att tänka sig en indragning genomförd på ungefärligen samma grundval som genom den av Kungl. Maj:t den 30 december 1916 utfärdade kungörelsen om tilläggs- awittring i vissa delar av Västerbottens läns lappmark är fastställd beträffande ströängar ovan odlingsgränsen i nämnda lappmark. Ett återförvärvande skulle i så fall tillgå på det sätt, att staten lämnade viss ersättning i penningar för ängarna men sörjde för att denna ersättning alltid bleve använd till odling eller annan för bättring å de fastigheter, dit ängarna hört.
De sakkunniga äro ej heller främmande för en dylik anordning, och utred
ningar angående dess genomförbarhet äro av de sakkunniga påbörjade. Tydligt torde emellertid vara, att densamma, därest den överhuvud skulle befinnas vara att förorda, icke under alla förhållanden är ur statens synpunkt tillfyllestgörande. Sär skilt må i avseende härå erinras, att en dylik anordning icke gör det möjligt för kronan att omedelbart komma i besittning av alla för dess syften behövliga ängar utan förutsätter, att ströängsinnehavaren får tillgodonjuta avkastningen från ängarna under så lång tid som skäligen kan anses åtgå till dess han utfört odlingsarbete, vilket skall bereda honom ersättning för den bortfallande höavkastningen från ängarna, en omständighet som i bestämmelserna om tilläggsavvittringen föranlett medgivande av uppskov om 10 till 15 år med ängarnas avträdande. Aven om nyssnämnda tid skulle för de trakter det här gäller kunna väsentligen avknappas, står det fast, att kronan av olika anledningar kan komma i behov av ströängarna tidigare än som enligt den nämnda anordningen skäligen måste beräknas åtgå för ängarnas avträdande till kronan.
Sålunda är det tydligt, att staten i särskilda fall kan för möjliggörande av
önskvärda bosättningar finna det angeläget att under en närmare framtid åter bekomma vissa ängar.
Yad först beträffar de upplåtelser av s. k. odlingslägenheter, som enligt för när
varande gällande bestämmelser kunna ifrågakomma, må erinras, att om det ock hit tills huvudsakligen varit fastmark som utsetts till odlingsjord för lägenheter av denna art, uppfattningen om det företräde myrmarken i viss mån erbjuder ur odlingssyn- punkt synes hava börjat göra sig gällande både hos dem som anmäla sig till erhål lande av dylika lägenheter och hos de myndigheter, vilka handhava frågorna om upplåtelserna. Skulle utväg stå till buds att vid bildande av odlingslägenheter taga i anspråk ströängar, är det antagligt, att denna utväg i en del fall skulle kunna med fördel anlitas för åvägabringande av lägenheter å en eller annan plats, där bosättning kunde anses önskvärd.
Även för bildande av andra slags lägenheter å statsskogarna torde en del
ströängar snart nog behöva tagas i anspråk. Särskilt lärer det, sedan Kungl. Maj:t nyligen åt en kommitté uppdragit att utreda samtliga de med norrländska kolonisa-
12
tionsproblemet sammanhängande spörsmål, kunna förväntas, att frågan om nya
former för upplåtelsen av kronomark kommer på dagordningen vida tidigare än
kronan i enlighet med tilläggsavvittringens grundsatser hinner komma i besittning
av ängar.
En särskild form för kolonisation, som för närvarande är å hane, är den på
gående s. k. efterawittringen för upplåtelse av nybyggen å kronoöverloppsmarkema
i de nedom odlingsgränsen belägna delarna av Arjeplogs och Jokkmokks socknar.
Vid denna förrättning hava till äldre fastigheter hörande ströängar i hög grad för
svårat utläggandet av ändamålsenliga nybyggen. Vid uppgörande av hittills fram
lagda avvittringsförslag har man sett sig nödsakad till en områdesutläggning av
sådan art, att ett flertal nybyggens ägoområden komma att innesluta främmande
ströängar, ofta i mycket stor omfattning. Kungl. Maj:ts befallningshavande, till
vilkens prövning förslagen överlämnats, har emellertid ansett sig förhindrad att god
känna så olämpliga fastighetsbildningar samt återförvisat ärendet till avvittrings-
verket, där efter ytterligare förrättningar omarbetning av förslagen ännu pågår.
Enligt vad de sakkunniga inhämtat av awittringsstyresmannen, har det dock visat
sig vara förenat med stora svårigheter att utan genomförande av ett större antal
ägoutbyten kunna på önskvärt sätt reglera de sökta nybyggena. Utan att anseny-
byggesformen innefatta en för nuvarande förhållanden lämplig upplåtelsetyp finna
de sakkunniga det uppenbarligen önskvärt, att utväg beredes kronan att genom
återförvärvande av de ströängar, som ligga till hinder för nybyggen, vilka det här
gäller, möjliggöra ett av befolkningen efterlängtat genomförande av efterawittringen,
vilken pågått sedan lång tid tillbaka och föranlett åtskilliga personer att i förhopp
ning om godkännande av uppgjorda avvittringsförslag slå sig ned å de preliminärt
utsedda_ ny byggeslägenheterna.
Även ur skogsvårdens synpunkt kan det tänkas, att staten skulle önska att
på en eller annan trakt kunna disponera över ströängar antingen för skogs-
kultur å ängarna eller utdikning av närliggande skogsmark.
Att det jämväl för andra ändamål än de nu antydda kan vara av vikt för
kronan att omedelbart komma i besittning av ströängar framgår av ett till de sak
kunniga av Kungl. Maj:t den 30 december 1916 remitterat ärende, vari de sak
kunniga skola framdeles avgiva utlåtande. Frågan gäller där återförvärvande åt
kronan av åtskilliga ströängar, belägna å ett område vid utloppet av Stora Lule-
vatten, varöver vattenfallsstyrelsen anser sig behöva disponera för utförande av
vissa vattenregleringsarbeten.
Den utväg, som rättsligen står kronan till buds att i händelse av omedelbart
behov komma i besittning av upplåtna ströängar, ligger i ägoutbyten av den art,
som, på sätt förut framhållits, åsyftats i de under avvittringama utfärdade nådiga
breven om ängarnas bibehållande tillsvidare. Skall deima rättighet kunna göras
gällande, erfordras emellertid åtskilliga bestämmelser rörande den formella behand
lingen av ifrågavarande ägoutbyten, och i sammanhang därmed torde även böra
komma under övervägande, huruvida icke de för bytet gällande sakliga föreskrifter
lämpligen kunna erhålla en i viss mån ändrad innebörd, som bättre tillgodoser strö-
ängsinnehavarnes intressen.»
De hörda myndigheterna hava mot de allmänna grunderna för
förslaget icke haft något att erinra i vidare mån än att lantmäteristyrel-
Kungl. Maj;ts Nåd. Proposition Nr 242.
13
sen förmält sig icke kunna gilla åtskilligt av vad de sakkunniga i sina
motiv anfört beträffande ströängars rättsliga natur samt uttalat tvivels-
mål, huruvida föreliggande förslag kunde anses i skälig mån tillgodose
ströängsinnehavarnas intressen, i vilket avseende styrelsen funnit sig
särskilt böra erinra, att förslaget för dessas del icke räknade med den
tillgång för bytet, som bestode i rättigheten att efter anvisning kostnads
fritt från omgivande kronopark avhämta erforderligt virke till hägnader,
hässjor eller hölador.
För min del ansluter jag mig i fråga om ströängarnas rättsliga
natur och förslagets huvudgrunder till den uppfattning, som uttalats av
de sakkunniga, och finner särskilt ströängsinnehavarnas intressen vara
fullt skäligt tillgodosedda genom de föreslagna bestämmelserna.
Mot förslagets detalj bestämmelser hava förekommit huvudsakligen
följande erinringar.
Kungl. Maj:ts befallningshavande i Norrbottens län har funnit för
slaget vara ofullständigt i så måtto, att det icke innehåller någon före
skrift, att ägoutbytesförrättningarna skola undergå teknisk granskning
av vederbörande förste lantmätare, innan Kungl. Maj:ts befallningshavande
meddelar beslut i ärendet. Därjämte har Kungl. Maj:ts befallnings
havande anfört, att i förslaget bör införas bestämmelse, dels att då laga
kraft åkommit Kungl. Mapts befallningskavandes beslut att ägoutbytet
skall äga rum, länets lantmäterikontor bör erhålla del av beslutet, dels
ock att till ärende av ifrågavarande beskaffenhet hörande kartor och
beskrivningar skola redovisas till lantmäterikontoret.
Lantmäteristyrelsen har hemställt om jämkning i förslagets 2 § i
syfte att möjliggöra avvittringslantmätares anlitande för utförande av
ifrågavarande förrättningar, varjämte styrelsen ansett önskvärt, att 12 §
ändras därhän, att däri intagen bestämmelse att förrättningen skall vila
i anledning av tvist, som hänskjutits till domstol, utbytes mot föreskrift
att förrättningen skall inställas.
Domänstyrelsen har anfört, att det kan ifrågasättas, om ej be
stämmelserna i 5 §, att äng och röjningsland kunna lämnas i vederlag
för ströäng, böra göras beroende av huruvida dylik mark är så beskaffad,
att densamma kan omedelbart tilläggas fastigheten tillhörigt skifte.
Därjämte har styrelsen ansett, att möjlighet bör inrymmas för kronan
att överklaga Kungl. Mapts befallningshavandes i förevarande ärenden
meddelade beslut.
Kammarkollegium har ansett det tvivelaktigt, huruvida de före
slagna ägoutbvtena böra göras tillämpliga jämväl beträffande sådana
ströängar, vilka äro belägna inom annat hemmans område eller å all
Kungl. Mnj:ts Nåd. Proposition Nr 242.
14
männing, som blivit avsatt vid avvittringen. Kollegium bär vidare lika med
domänstyrelsen funnit det icke vara lämpligt att utestänga kronan från
möjlighet att fullfölja talan mot Kungl. Maj:ts befallningshavandes beslut.
Med anledning av vad kammarkollegium erinrat torde förslagets
1 § böra undergå sådan ändring, att bestämmelsen kommer att omfatta
allenast ströängar, belägna å kronomark, en ändring, som icke i nämn
värd mån torde minska de föreslagna bestämmelsernas effektivitet. Vidare
torde, i anslutning till erinringar från domänstyrelsen och kammarkolle
gium, i förslaget böra införas stadgande, att Kungl. Maj:ts befallnings
havandes i ärenden angående ägoutbyten meddelade beslut få å kronans
vägnar överklagas, då synnerliga skäl föreligga att draga saken under
Kungl. Maj:ts prövning. Slutligen lärer i anledning av vad Kungl.
Maj:ts befallningshavande i Norrbottens län anmärkt, i förslagets 18 §
böra intagas föreskrift, att handlingar och karta angående ägoutbyte
skola, då beslut om byte äger laga kraft, överlämnas till länets lant-
mäterikontor.
I övrigt finner jag de framställda anmärkningarna ej böra för
anleda någon ändring i förslaget.
I anslutning till vad sålunda anförts har förslaget blivit föremål
för överarbetning, därvid tillika gjorts vissa förtydligande jämkningar.
Sedan departementschefen uppläst det sålunda omarbetade förslaget
till kungörelse angående ströängars utbytande mot annan mark, anförde
han vidare:
Vad angår de utgifter för statsverket, som kunna föranledas av
de föreslagna ägoutbytena, torde, på sätt de sakkunniga anfört, såväl
kostnaderna för själva förrättningarna som de utgifter, som bliva en
följd av de i förslagets 7 § intagna bestämmelserna om ersättning för
odling m. in., böra bestridas av det å ordinarie stat uppförda förslags
anslaget till skiften och avvittringar. I fråga om förrättningskostnaderna
lärer vid det förhållande, att förrättningarna äro att hänföra till av-
vittringsförfarande, nämnda anslag utan vidare kunna tagas i anspråk
för dessa utgifter. Däremot synes, i den mån ersättning för odling m. m.
kan komma att tillerkännas fastighets innehavare eller ersättning gäldas
för avsyning av sådant arbete, riksdagens medgivande vara erforderligt
för anlitande av sagda anslag.
Såsom de sakkunniga framhållit, låter sig någon säker beräkning
av dessa utgifter naturligtvis icke göra, då det skall bero på Kungl.
Maj:ts prövning i vad omfattning ägoutbyten av här ifrågasatt art
skola ifrågakomma. Att utgifterna ej kunna komma att uppgå till något
synnerligen avsevärt belopp, finner jag emellertid uppenbart.
Kungl. Majds Nåd. Proposition Nr 242.
15
I sammanhang med framställning om medgivande från riksdagens
sida att anlita anslaget till skiften och avvittringar torde det vara lämp ligt, att riksdagens yttrande inhämtas icke allenast över de föreslagna föreskrifterna angående ersättning för odling m. m. utan över förslaget i dess helhet.
Under åberopande av vad nu blivit anfört tillåter jag mig hem
ställa, att Eders Kungl. Maj:t täcktes i proposition
dels inhämta riksdagens yttrande över det av mig framlagda för
slaget till kungörelse angående ströängars utbytande mot annan mark;
dels ock föreslå riksdagen medgiva, att den ersättning för odling
m. m., som jämlikt 7 § i den föreslagna kungörelsen skall gäldas vid ströängs utbytande mot annan mark, ävensom ersättning till synemän enligt 19 § andra stycket i samma kungörelse må utgå från förslags anslaget till skiften och avvittringar.
Till denna av statsrådets övriga ledamöter bi
trädda hemställan täcktes Hans Maj:t Konungen lämna bifall; och skulle till riksdagen avlåtas proposition av den lydelse, bilaga. . . vid detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Rune Thygesen.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 242.
FÖRSLAG
TILL
K UNGÖRELSE
ANGÅENDE
STRÖÄNGARS UTBYTANDE MOT
ANNAN MARK
UPPRÄTTAT INOM KUNGL. JORDBRUKSDEPARTEMENTET
TILLKALLADE SAKKUNNIGE
STOCKHOLM 1917
1SAAC MARCUS’ BOKTRYCKERI-AKTIEBOLAG
Till Herr Statsrådet och Chefen för Kungl. jordbruksdepartementet.
I skrivelse den 18 september 1914 anhöll riksdagen, att Kungl.
Maj:t måtte dels låta verkställa en allmän undersökning rörande statens
för kolonisationsändamål tillgängliga och därtill tjänliga marktillgångar
i de sex nordligaste länen och dels låta undersöka och utreda, i vilken
utsträckning och på vilka villkor möjlighet lämpligen måtte kunna
beredas för upplåtande till odlingslägenheter eller under äganderätt av
de å kronoparker inom de sex nordligaste länen befintliga s. k. dispo
nerade ströängar.
Med anledning härav erhöll Herr Statsrådet den 11 juni 1915
nådigt bemyndigande att tillkalla sakkunnige för biträde inom departe
mentet vid uppgörande av förslag till plan för en allmän undersökning
rörande statens för kolonisationsändamål tillgängliga och därtill tjänliga
marktillgångar inom de sex nordligaste länen med undantag av trakterna
ovan odlingsgränsen i Västerbottens och Norrbottens läns lappmarker; och
utsågos härtill undertecknade Marks von Wurtemberg, Hellström, Grubb-
ström, Holmgren och Haglund. Vid det tillfälle, då detta bemyndigande
meddelades, anförde Herr Statsrådet, enligt vad som framgår av tillgäng
ligt utdrag av statsrådsprotokollet, att undersökningens främsta syfte
vore att möjliggöra en överblick av den inom kronomarker belägna
jord — de s. k. ströängarna däri inbegripna — som under en närmare
framtid lämpligen kunde användas till utläggande av jordbrukslägen-
heter. Sedan ett dylikt undersökningsarbete utförts, vore tiden inne
att taga under omprövning bland annat vilka åtgärder borde vidtagas
för beredande av rättslig möjlighet att vid jordbrukslägenheters bil
dande tillvarataga för odling tjänliga ströängar.
I skrivelse den 13 december 1915 till Herr Statsrådet anförde
nämnda sakkunnige bland annat, att med hänsyn till angelägenheten
av att kolonisationsspörsmålet icke alltför länge hölles svävande, den
erforderliga utredningen om möjligheten att göra ströängarna disponibla
för odling syntes böra utan dröjsmål påbörjas och fortgå samtidigt med
den undersökning av kolonisationsmark, som de sakkunnige hade sig
anbefallt att planlägga, och hemställde de sakkunnige alltså, huruvida
icke sådan utredning borde omedelbart anbefallas.
Med föranledande av denna hemställan uppdrog Herr Statsrådet
jämlikt nådigt bemyndigande den 31 december 1915 åt de sakkunnige
att jämte undertecknad Rodhe verkställa utredning angående beredande
av rättslig möjlighet att vid upplåtande av odlingslägenheter i Norr
land och Dalarne tillvarataga för odling tjänliga ströängar.
Det uppdrag, de sakkunnige sålunda erhållit i fråga om ströängar,
har ännu icke kunnat slutföras, men de sakkunnige hava trott det vara
angeläget, att redan innan deras huvudsakliga förslag avgives, vissa
bestämmelser komma till stånd, som göra det möjligt för kronan att
i särskilda fall genom ägoutbyte komma i besittning av ströängar.
De sakkunnige hava fördenskull utarbetat ett härtill syftande förslag
till kungörelse angående ströängars utbytande mot annan mark; och få
de sakkunnige till Herr Statsrådet överlämna detta förslag jämte motiv.
Stockholm den 24 februari 1917.
E. MARKS
von
WURTEMBERG.
PAUL HELLSTRÖM. KARL GRUBBSTRÖM. AND. HOLMGREN.
E. HAGLUND.
A. E. RODHE.
4
F ö r s 1 a g
till
Kungörelse
angående ströängars utbytande mot annan mark.
Härigenom förordnas som följer:
1
§.
På Kungl. Maj :t ankommer att, när i något fall särskilda om
ständigheter påkalla indragande till kronan av en eller flera till fastig
het inom Västerbottens eller Norrbottens läns lappmark hörande men
utom dess egentliga ägoområde belägna ängar (ströängar), förordna,
att prövning av fråga om ängarnas utbytande mot annan mark skall
äga rum medelst avvittringsförfarande enligt denna kungörelse.
2 §■
Då Kungl. Maj:t meddelat förordnande, som i 1 § avses, skall
Kungl. Maj:t8 befallningshavande uppdraga åt lantmätare att med bi
träde av två för lantmäteri förrättningar utsedde gode män verkställa
förrättning enligt denna kungörelse.
Avser förordnandet ängar, hörande till mera än en fastighet,
varde särskild förrättning hållen för en var av fastigheterna; dock äge
lantmätaren att, innan förrättningen företages eller under dess gång,
besluta, att utbytesfrågan skall för fastigheter, som tillhöra samma skiftes-
lag, handläggas i ett sammanhang, där sådant kan medföra lättnad i
handläggningen eller främja vederlagets utläggande på lämpligt sätt.
6
3 §■
Lantmätaren skall utsätta tid för förrättningen samt minst fjorton
dagar förut låta därom uppläsa kungörelse i kyrkan i den församling,
där fastigheten är belägen. Lantmätaren avlåte ock med posten minst
trettio dagar förut kallelse till fastighetens ägare; dock vare, där denne
icke har känt hemvist inom riket eller han vistas utom riket, sådan
kallelse icke erforderlig.
4 §•
Vederbörande revirförvaltare skall såsom kronoombud föra talan
vid förrättningen, och varde han i god tid av lantmätaren kallad.
Avser förrättningen ecklesiastikt hemman, göre lantmätaren i god
tid anmälan därom hos Kungl. Maj:ts befallningshavande i syfte att all
mänt ombud må förordnas att vid förrättningen bevaka hemmanets rätt
5
§•
Vid ägoutbyte, som i denna kungörelse avses, skall i vederlag-
för ströäng lämnas mark, som är odlad eller till odling tjänlig och
har det läge, att den lämpligen kan läggas till fastigheten, eller ock
äng eller röjningsland, som med hänsyn till sitt läge icke kan anses
medföra större kostnader i bruket än ströängen.
I den mån är erforderligt för bildande av regelbundna gränser
kring vederlagsmark som nu är nämnd, må jämväl skogsmark ingå i
vederlaget.
6 §•
Ströäng och dess vederlag skola vara av samma värde i penningar
enligt uppskattning efter ty här nedan sägs.
Till grund för värderingen skall läggas den stadigvarande be
hållna avkastning, ägorna anses kunna årligen giva, därvid röjnings
land och till vederlag utsedd odlingsmark uppskattas efter den avkast
ning, som erhålles efter verkställd röjning eller odling. Vid beräkning
av behållen avkastning från ströäng eller från äng eller röjningsland,
som lämnas i vederlag, skall hänsyn tagas till själva bärgningskost-
naden men icke till kostnaden för höets hemforsling.
År vederlagsmark skogbeväxt, varde jämväl skogsbeståndet taget
i beräkning vid vederlagets uppskattning.
7 §.
Gar odlingsmark i byte mot ströäng, vare fastighetens ägare
berättigad till ersättning för vederlagsmarkens torrläggning, uppodling
och första begödsling, sä ock för minskad avkastning under den tid,
som åtgår till dess marken kan försättas i behörigt skick. Lämnas
röjningsland i vederlag, njute fastighetens ägare ersättning för röjnings-
kostnaden och för mistad avkastning under den tid, som erfordras för
röjningens verkställande.
Utgöres utbytt ströäng av röjningsland, utgår icke ersättning,
som nu är stadgad.
8 §•
Uppgår odlingsersättning till mera än trehundra kronor, vare fastig
hetens ägare icke berättigad att uppbära mera än hälften av ersätt
ningsbeloppet med mindre han med intyg av synemän, som Kungl.
Maj:ts befallningshavande på ansökan förordnat, styrker, att å fastig
heten utförts förbättringsarbeten till värde, som motsvarar ersättningens
belopp.
9 §■
Då mark, som lämnas i vederlag för ströäng, tages i bruk såsom
åker eller äng, vare fastighetens ägare berättigad att efter anvisning
av vederbörande skogstjänsteman från kronomark erhålla nödigt virke
till första uppförande av såväl erforderliga lador å marken som stängsel
kring densamma.
10 §.
Har ströäng, som hör till jordbruksfastighet, den beskalfenhet
och det läge, att den väl lämpar sig att odlas och brukas under fastig
heten, må mot bestridande av fastighetens ägare utbyte av ängen icke
verkställas, såvida icke fastigheten efter bytet har i behåll ouppodlad
men lätt odlingsbar mark, som kan lämna minst en och en halv gång
så stor avkastning, som beräknats för ängen.
11 §•
Där med hänsyn till här förut givna föreskrifter hinder möter
för utbyte av ströäng i dess helhet, må bytet, när så finnes lämpligen
kunna ske, inskränkas till viss del av ängen.
8
12
§.
Yppas i fråga om rågång eller annat tvist, som hindrar förrätt
ningens gång och icke kan genom lantmätarens och gode männens be
medling i godo biläggas, skola sakägarna hänvisas att vid allmän dom
stol utföra tvisten, och skall förrättningen under tiden vila.
13 §.
Sedan samtliga på frågan om ägoutbytet inverkande omständig
heter blivit utredda, skall skriftligt utlåtande uppsättas och av såväl
lantmätaren som godemännen underskrivas. Utlåtandet skall därefter
av lantmätaren föredragas å sammanträde med sakägarna, och varde
därvid tillkännagivet vad de enligt 16 § hava att iakttaga i fråga om
påminnelsers avgivande.
14 §.
Finna lantmätaren och gode männen, att ägoutbyte bör äga rum,
har lantmätaren att omedelbart utstaka och rörlägga gränserna för det
område kronan skall avstå. Finnes ströäng böra allenast delvis ingå
i ägoutbyte, skall jämväl gränsen mot den del av ängen, som icke ut
bytes, utstakas och rörläggas.
Lantmätaren har ock att upprätta karta och beskrivning över
föreslaget ägoutbyte, därvid dock iakttages, att ströäng, som skall ut
bytas, icke må kartläggas där den till läge och gränser kan tillförlit
ligen bestämmas genom hänvisning till nummer och annan beteckning,
varunder ängen upptagits vid avvittring eller annan lantmäteriför-
rättning.
15 §.
Då ägoutbyte finnes böra äga rum, skall ett exemplar av proto
koll över förrättningen jämte därtill hörande handlingar och kartor
före årets utgång bevisligen tillställas fastighetens ägare eller, om
dennes vistelseort ej är känd eller han vistas utom riket, någon, som
är boende å fastigheten, eller en av grannarna. Avser förrättningen
flera fastigheter, skall protokoll jämte handlingar och kartor tillställas
den, som vid förrättningen utsetts att för gemensam räkning mottaga
desamma.
16
§.
Utlåtandet jämte protokoll och övriga handlingar ävensom kartor
varde tillika med bevis om delgivning, som i 15 § avses, av lantmätaren
insända till Kungl. Maj:ts befallningshavande; och meddele lantmätaren
samtidigt revirförvaltaren därom underrättelse.
Då handlingarna inkommit, meddele Kungl. Maj:ts befallnings
havande beslut i ärendet, dock ej förrän fyrtiofem dagar förflutit.
Intill dess ärendet blivit avgjort, stånda sakägare fritt att däri
ingiva påminnelser till Kungl. Maj:ts befallningshavande. llevirför-
valtaren må ock inom samma tid avgiva påminnelser, när han finner
skäl därtill föreligga; och äge han i ty fall på anmälan få handlingarna
sig tillställda från Kungl. Maj:ts befallningshavande.
17 §.
Talan mot Kungl. Maj:ts befallningshavandes beslut må fastig
hetens ägare föra hos Kungl. Maj:t genom besvär, vilka skola ingivas
till Kungl. Maj:ts befallningshavande sist å sextionde dagen från del
fående av beslutet. Å kronans vägnar må ej klagan över beslutet föras.
Det åligger Kungl. Maj:ts befallningshavande att ofördröjligen
låta beslutet med därvid fogad besvärshänvisning tillställas fastig
hetens ägare.
När besvär till Kungl. Maj:ts befallningshavande inkommit, har
Kungl. Maj:ts befallningshavande att låta besvären jämte övriga hand
lingar tillställas advokatfiskalen i kammarkollegium å kronans vägnar
samt, då beslutet angår flera fastigheter, enskild sakägare, vars rätt
kan beröras av besvären; och må förklaring avgivas inom tid, som
av Kungl. Maj:ts befallningshavande bestämmes. Efter förklaringstidens
utgång värde handlingarna av Kungl. Maj:ts befallningshavande jämte
eget utlåtande insända till Kungl. Maj:t.
18 §.
Då laga kraft åkommit Kungl. Maj:ts befallningshavandes beslut
att ägoutbyte skall äga rum, har Kungl. Maj:ts befallningshavande att
teckna bevis därom å kartan samt ombesörja, att domänstyrelsen och
revirförvaltaren erhålla kännedom om ägoutbytet.
19 §.
Kostnad till lantmätare och gode män ävensom till erforderlig
hantlangning, så ock andra löpande utgifter för förrättning enligt denna
10
kungörelse skola bestridas av allmänna medel enligt föreskrifter, som
meddelas av Kung! Maj:t.
Ersättning till synemän, som omförmäles i 8 §, utgår av allmänna
medel enligt femte klassen i gällande resereglemente.
20
§.
Yad i denna kungörelse är stadgat om ägare av fastighet, skall,
där fastigheten utgöres av nybygge eller boställe, äga tillämpning å
nybyggaren eller boställshavaren.
21
§.
Såsom särskild fastighet anses i denna kungörelse ej annan ägolott
än den, som tillkommit genom avvittring, laga delning, ägostyckning
eller jorda vsöndring.
22
§.
Uppkommer i sammanhang med nu pågående avvittringsförrätt-
ning för upplåtelse av nybyggen fråga om ströängs utbytande mot
kronomark, skola de i 5 —11 §§ här förut givna föreskrifter lända till
efterrättelse.
I den mån tillgång ej finnes å mark, som enligt första stycket av
5 § skall gå i vederlag för ströäng, må i dess ställe lämnas skogsmark;
dock må, där ängen tillhör fastighet, som är avsedd för självständigt
jordbruk, sådant byte äga rum allenast så framt bytet prövas ej för
anleda, att antalet å fastigheten vinterfödda kreatur måste för fram
tiden minskas.
23 §.
Yad i skiftesstadgan föreskrives angående lantmäteriförrättningar
i allmänhet skall, i den mån här förut givna bestämmelser ej annat
föranleda äga tillämpning i avseende å avvittringsförrättning enligt
denna kungörelse.
24 §.
Genom denna kungörelse upphäves, såvitt rörer ägoutbyten, varom
här förut är stadgat, bestämmelserna i §§ 19—21 i stadgan den 30
maj 1873 om avvittring i Västerbottens och Norrbottens läns lapp
marker i vad dessa bestämmelser äro stridande mot vad denna kun
görelse innehåller.
It
M o t i v.
Nybyggena inom lappmarkerna grundades ursprungligen på ett
jordbruk, vars ändamål huvudsakligen var kreatursskötsel. Närmast
kring gårdarna upptogos väl i allmänhet smärre åkertäppor, men av
kastningen från dessa spelade icke någon större roll i nybyggarens
hushållning. Den höskörd, som var erforderlig för att några kreatur
skulle kunna födas å fastigheten, förskaffade sig nybyggaren till största
delen från de naturliga ängslägenheter, vilka lågo spridda här och där
i markerna, ofta miltals från bostaden. De flesta av dessa utängar
utgjordes av det slags myrmarker, som i sitt naturliga tillstånd av
kastade starrhö och vanligen ej kunde skördas oftare än vartannat
eller vart tredje år. Mera värdefulla ängar funnos emellertid också,
nämligen de som voro belägna vid bäckar och andra vattendrag. Dessa
gåvo en rikare och bättre avkastning och kunde i allmänhet avbärgas
årligen. Något odlingsarbete i egentlig mening nedlades merendels
icke å utängarna. Vad som kunde ifrågakomma var undanröjande
av ris och buskar, varjämte någon gång enklare anordningar vidtogos
för ängarnas översilande med vatten.
När nybyggaren åt sig utvalde en boplats, sökte han försäkra
sig om tillräckligt många av dessa naturliga ängar, och då tillstånd
meddelades till nybyggesanläggningen, inbegrepos ängar i stor ut
sträckning i upplåtelsen. Då avvittringen sedermera genomfördes i
lappmarkerna samt hemman och nybyggen därvid fingo åt sig utlagda
inägor och utmark i vissa från kronomarken avgränsade ägoskiften,
kunde de vitt spridda ängarna icke alltid inrymmas inom skiftena.
De blevo emellertid, såsom i det följande närmare skall omtalas, bibe
hållna under fastigheterna. Åt sådana utom fastigheternas egentligt:
ägoområden belägna ängar, vilka förekomma i stor utsträckning inom
lappmarkerna, har sedermera i språkbruket givits benämningen strö-
ängar. Även i det övriga Norrland och Dalarne förekommer, att spridda
ängslägenheter blivit vid avvittringen bibehållna till fastigheter, var
under de förut brukats. Ur rättslig synpunkt skilja sig emellertid
12
dessa ängar väsentligen från de i lappmarkerna förekommande, och de
pläga i allmänhet ej inbegripas under uttrycket ströängar. Det är
också allenast de till lappmarksfastigheterna hörande men utom deras
egentliga ägoområden belägna ängarna, som avses, när i det följande
talas om ströängar.
Till belysning av frågan om den rätt, varmed ströängarna inne
havas, må till en början nämnas stadgandena i reglementet den 24
november 1749 »för dem som antingen redan bo och bygga i Lapp
land eller ock hädanefter till landets uppbrukande därstädes sig ned
sätta vilja». I denna författning, vanligen kallad lappmarksregle-
mentet, stadgas, att ingen äger »större rätt till hö- och skogmyrer,
varav en nybyggare kan hava tillfälle och nödigt sig i första början
av nybyggets inrättande att betjäna än såvida brist vara kan på andre
när belägnare och till rödning dugeliga platser och ingen annan ny
byggare tillkommer, som slika myrer bättre betarva torde». Vidare
framgår av § 6 i samma reglemente, att den nybyggare, som tidigare
slagit sig ned, hade skyldighet att finna sig i jämkning till förmån
för den, som senare sökte nybyggesrätt, och ägde han därvid icke
fordra vederlag för avträdd mark i vidare mån än att »intet upp
arbetat åker- eller ängsland kan honom frånkännas och någon annan
tilläggas utan med hans goda vilja och mot betalning, som arbetet
hans pröves värt vara». Därjämte är att lägga märke till den be
skrivning, som lämnas på mark, vilken skulle anses såsom odlad. I
§ 7 föreskrives härom: »Ej må någon räkna sig hava uppodlat och ned
lagt arbete å sådane ställen, varest han upprest en eller annan hö
stack, hässja eller lada till inrymmande av det hö eller foder, som
själva naturen, utan dikning och rothuggning, giver. Men för upp
odlad må den trakt och lägenhet anses, som igenom kärrs och mossars
utdikande samt träns barkande och rothuggande gjorts nyttig och
brukbar till åker och äng.»
Av dessa bestämmelser torde med full tydlighet framgå, att strö
ängarna lämnades nybyggaren i syfte att understödja jordbruket, medan
detta ännu befann sig på ett mera primitivt stadium. Meningen har
uppenbarligen varit att, sedan mark uppbrutits och odlats kring gården,
bruket av ströängarna skulle övergivas och ängarna utan vidare åter
falla till kronan.
Frågan om ströängarnas bibehållande under hemmanen och ny
byggena måste komma till ett avgörande vid avvittringen. Denna
började i lappmarkerna ganska sent, först sedan nådiga stadgan den
30 maj 1873 om a-vvittring i Västerbottens och Norrbottens läns lapp
marker utkommit. För Luleå lappmark, omfattande Gellivare och
Jokkmokks socknar, hade visserligen föreskrifter i ämnet lämnats redan
genom nådiga stadgan den 13 december 1850 för avvittring och skatt
läggning i nämnda lappmark, men denna stadga kom aldrig i tillämp
ning, närmast med anledning därav, att dess bestämmelser om skogs-
anslag och om skattläggning befunnos leda till resultat, som vore allt
för ofördelaktiga för kronan.
De föreskrifter, som lämnas i 1873 års avvittringsstadga angående
skiftesläggning och ägoutbvten, innebära en ganska följdriktig tillämp
ning av de i 1749 års lappmarksreglemente fastslagna grundsatserna.
Enligt § 19 i nämnda stadga, sådan paragrafen lyder enligt nådiga
kungörelsen den 9 november 1877, skall vid områdestilldelningen varje
område läggas i ett skifte, innefattande både skogsmark och inägor.
eller, där sådant utan verklig skada för någon delägare ej kan äga
rum, i så få skiften omständigheterna medgiva; men anses flera skiften
än fyra erforderliga, eller skulle fråga uppstå om det egentliga skogs-
anslagets läggande i mera än ett skifte, skall ärendet underställas Kungl.
Maj:ts befallningshafvande. Vidare skall varje delägare bibehållas vid
sina inägor, såvitt de falla inom skogsområdet. För beredande av så
lämpligt skifte, belägenheten medgiver, är delägare pliktig att med sina
inägor, i den män de ej falla inom det blivande skogsområdet, ingå i
ägoutbyte med annan delägare eller med kronan. Mark, som utan att
vara odlad innehaves av hemmansägare eller åbo eller av nybyggare,
skall, såvitt den ej för hemmanets eller nybyggets bestånd erfordras,
kunna för beredande av lämpligt skifte innehavaren frånhändas utan
vederlag, men är marken odlad får den ej innehavaren frånhändas utan
mot vederlag av annan mark, som är odlad eller till odling tjänlig.
1 § 20 stadgas, att ägoutbyten inom avvittringslaget skola verk
ställas efter måttet av höavkastningen eller ock, där med hänsyn till
markens värde större noggrannhet finnes nödig, efter gradering, verk
ställd enligt föreskrifterna i gällande skiftesstadga. Slutligen stadgas
i § 21, att delägare, som genom avvittringen mister odlad mark, bör
tillgodonjuta odlingsersättning, på sätt i skiftesstadgan är om sådan
ersättning föreskrivet, dock att i vissa fall, särskilt när marken tillfaller
kronan, odlingsersättning ej utgår men förre innehavaren äger i stället
fortfarande nyttja marken under högst fem år, efter det han tillträtt
sin nya ägolott.
Genom dessa bestämmelser fastslogs alltså, att en hemmansägare
eller nybyggare var skyldig att, för genomförande av en redig skiftes
läggning, utan vederlag avstå ouppodlad jord, som icke erfordrades för
14
hemmanets bestånd. Detta stadgande träffade i synnerhet ströängarna.
Dessa kunna i allmänhet icke betraktas såsom odlade, enär å desamma
sällan nedlagts så mycket, arbete med röjning, dikning eller andra
kulturåtgärder, att en dylik benämning kunde vare sig enligt lappmarks-
reglementet eller vanligt språkbruk anses motiverad. Det visade sig
emellertid vålla avsevärda svårigheter att strängt genomföra avvittrings-
stadgans regler. De mötte starkt motstånd hos befolkningen och, till-
lämpade i hela sin utsträckning, skulle de i många fall hava försatt fastig-
hetsinnehavarne i avsevärt trångmål. Den omläggning av jordbruket,
varom man tidigare gjort sig förhoppningar, hade nämligen i allmänhet
uteblivit. Enligt inrotad vana fasthöllo lappmarksinvånarna vid det till
synes så bekväma ängsbruket. Bristande upplysning om rationella jord
bruksmetoder och befolkningens fattigdom gjorde också sitt till för att
hålla tillbaka övergången till ett nytt jordbrukssystem. Ängarna voro alltså
med hänsyn till den låga ståndpunkt, jordbruket intog i dessa trakter,
till stor del än så länge nödvändiga för fastigheternas bestånd. Under
sådana förhållanden skulle ängarna antingen utläggas i ordentliga
skiften eller också utbytas mot annan mark. Det förra lät sig i all
mänhet ej göra utan att överskrida det tillåtna skiftesantalet. Det
var nämligen ej ovanligt, att en by eller fastighet innehade ända upp
till flera tiotal ströängar. För utbyte av ängarna mötte åter oftast
hinder i svårigheten att finna lämplig kronomark, som kunde gå i
vederlag. Måhända torde även den uppenbara obilligheten i avvittrings-
stadgans grundsats att frånkänna fastighetsinnehavarna varje rätt till
odlingsersättning vid ägoutbyte med kronan hava bidragit till att dy
lika utbyten ansågos sällan eller aldrig kunna komma till stånd.
Dessa omständigheter föranledde framställningar till Kungl. Maj:t,
att ströängarna måtte trots avvittringsstadgans föreskrifter få bibe
hållas under hemman och nybyggen. Den tidigaste av dessa framställ
ningar avsåg ängarna inom Arvidsjaurs socken, och förklarade Kungl.
Maj:t i anledning därav i nådigt brev den 12 juli 1878 beträffande
nämnda socken, »att de flere eller färre inom kronoparks område be
lägna spridda ängslägenheter, vilka tillhöra ett hemman eller ett ny
bygge, må, utan att från kronoparken genom uppdragna rågångar av
skiljas, varda, innan de kunna mot annan mark utbytas, tillsvidare
under hemmanet eller nybygget bibehållna och under tiden såsom
endast ett skifte beräknas». Därjämte medgavs, att det virke, som
till behövliga hägnader, hässjor och hölador vid dessa ängslägenheter
åtginge, finge tillsvidare, efter anvisning av revirförvaltaren, kostnads
fritt avhämtas från kronoparken.
15
Samma medgivanden gjordes sedermera för övriga delar av lapp
markerna genom särskilda nådiga brev den 20 juni 1879 för Väster
bottens län, den 22 juni 1883 för Gellivare socken, den 5 april 1889
för Jokkmokks och Arjepluogs socknar, den 18 augusti 1893 för Jukkas-
järvi socken och den 19 oktober 1894 för Enontekis, numera Kare
suando socken. För sistnämnda socken fogades till medgivandet om
ängarnas bibehållande det villkor, att ängarna icke genom sitt läge
finge komma att försvåra lapparnas flyttningsfärder.
De nämnda bestämmelserna om ängars bibehållande torde rätts-
ligen sett icke hava inneburit annat än ett uppskjutande till framtiden
utav avvittringsåtgärderna i fråga om ängarna. Hade meningen varit,
att avvittringen å de fastigheter, vilka fingo ströängar sig tillagda,
skulle anses såsom till fullo avslutad och skiftesstadgan således äga
tillämpning å de ägoutbyten, som förutsattes sedermera skola ske,
hade det varit överflödigt, att till medgivandet om ängars bibehållande
foga det förbehåll, att medgivandet gällde allenast tillsvidare. Även
utan ett dylikt förbehåll hade ängarna varit underkastade skiftes
stadgans regler om ägoutbyten. Vad man med förbehållet åsyftade
var att bereda kronan längre gående möjlighet till ängarnas återta
gande, något som tydligt framgår av flera av de utlåtanden från olika
myndigheter, vilka avgåvos i anledning av de hos Kungl. Maj:t gjorda
framställningarna om ängarnas bibehållande. Synnerligen stor vikt
lades i dessa utlåtanden på att medgivandet icke komme att gälla för
all framtid, utan att kronan förbehölle sig möjlighet att befria krono-
parkerna från det intrång, som förorsakades av ängarna. Förbehållet
om ängarnas utbytande måste därjämte anses innebära, att det, på sätt
ock blivit i domstolspraxis antaget, är kronan ensam och icke deri
enskilde, som äger bestämma tiden för bytet. Att ålägga kronan skyl
dighet att vid anfordran tillhandahålla annan mark i stället för
ängarna har tydligen ej varit åsyftat. Även häri ligger en väsentlig
avvikelse från de enligt skiftesstadgan gällande regler för ägoutbyten,
vilka innebära, att dylika förrättningar kunna påkallas av sakägarna
å ömse sidor.
Det torde således vara klart, att när kronan önskar göra strö-
ängarna till föremål för ägoutbyte, detta skall äga rum genom en för
rättning under avvittringsförfarandets former.
Den åt de sakkunnige uppdragna utredningen angående beredande
av rättslig möjlighet att vid bildande av odlingslägenheter tillvarataga
16
för odling tjänliga ströängar pågår ännu. Vid utarbetande av de för
slag i ämnet, som kunna anses erforderliga, liava de sakkunnige kom
mit till allt klarare insikt om att ströängarna äro av mycket stor bety
delse för förverkligandet av tanken på en mera omfattande kolonisation
å kronomark inom lappmarkerna. Därvarande naturliga ängar utgöras
nämligen i allmänhet av myrmark, som i ett stort antal fall torde med
lätthet kunna odlas. I betraktande av det företräde, som myrmark
härutinnan erbjuder framför fastmark, har den uppfattningen alltmera
— och efter de sakkunniges mening med allt fog — börjat göra sig
gällande, att vid upplåtelser för kolonisationsändamål de å statsskogarna
belägna myrmarkerna i främsta rummet böra ifrågakomma. Dessa
myrmarker utgöras emellertid till en högst väsentlig del av hemmanens
eller nybyggenas ströängar. Skall något kunna göras för främjande
av nya bosättningar i dessa trakter, är det alltså ett oeftergivligt vill
kor, att ströängar i största möjliga omfattning kunna tagas i an
språk för odling.
Från vissa håll har man sökt göra gällande, att frågan om kolo
nisationen på kronoparkerna lättast och enklast kunde lösas på det
sätt, att staten, på samma gång den lämnade fastigketsinnehavarna i
orubbad besittning av ströängarna, sökte möjliggöra och uppmuntra
deras upplåtande till bosättningar genom att förklara sig villig att,
där sådan upplåtelse ifrågakomme, tillhandahålla köparen erforderligt
skogsanslag jämte betesrätt å kronoparken. Denna uppfattning, som
framträtt i motioner vid 1914 års riksdagar, hava de sakkunnige
emellertid icke kunnat biträda. Utan att för närvarande vilja bestämt
påstå, att den ifrågasatta anordningen skulle under alla förhållanden
vara olämplig, anse de sakkunnige densamma icke gärna kunna i större
omfattning genomföras. För de nuvarande innehavarna äro ängarna
av ringa värde på grund av sin avlägsna belägenhet i förening med
det förhållande, att de nästan uteslutande bestå av sumpmark, vara
icke ens efter verkställd torrläggning bostäder lämpligen kunna för
läggas. Ville man åter för möjliggörande av bosättning utöka ängarnas
område med närliggande fastmark samt i sammanhang därmed åt even
tuella förvärvare av ängarna tillförsäkra skogs- och betesrättighetei',
skulle en dylik anordning bereda de nuvarande ströängsinnehavarna
förmånen av en betydande, oförtjänt värdestegring och i stort sett
ingalunda vara ägnad att främja kolonisationen. Ströängsinnehavarna
skulle nämligen tvivelsutan komma att vid beräknande av köpeskilling
för ängarna taga hänsyn till de av kronan utlovade förmånerna, och
17
don uppskridning av priset, som härav bleve en följd, komme sanno
likt att stä hindrande i vägen för upplåtelser i större omfattning.
Skall tanken på en kolonisation av kronomarkerna få någon
större betydelse, är det enligt de sakkunniges mening nödvändigt, att
de ströängar, som finnas lämpade till odling, varda av kronan för
värvade i syfte att med tillägg av fastmark upplåtas till nya lägen
heter.
Beträffande sättet för ängarnas återförvärvande ligger det nära
till hands att tänka sig en indragning genomförd på ungefärligen samma
grundval som genom den av Kungl. Maj:t den 30 december 1916 ut
färdade kungörelsen om tilläggsavvittring i vissa delar av Västerbottens
läns lappmark är fastställd beträffande ströängar ovan odlingsgränsen
i nämnda lappmark. Ett återförvärvande skulle i så fall tillgå på det
sätt, att staten lämnade viss ersättning i penningar för ängarna men
sörjde för att denna ersättning alltid bleve använd till odling eller
annan förbättring å de fastigheter, dit ängarna hört.
De sakkunnige äro ej heller främmande för en dylik anordning,
och utredningar angående dess genomförbarhet äro av de sakkunnige
påbörjade. Tydligt torde emellertid vara, att densamma, därest den
överhuvud skulle befinnas vara att förorda, icke under alla förhållanden
är ur statens synpunkt tillfyllestgörande. Särskilt må i avseende härå
erinras, att eu dylik anordning icke gör det möjligt för kronan att
omedelbart komma i besittning av alla för dess syften behövliga ängar
utan förutsätter, att ströängsinnehavaren får tillgodonjuta avkastningen
från ängarna under så lång tid som skäligen kan anses åtgå till dess
han utfört odlingsarbete, vilket skall bereda honom ersättning för den
bortfallande höavkastningen från ängarna, en omständighet som i be
stämmelserna om tilläggsavvittringen föranlett medgivande av uppskov
om 10 till 15 år med ängarnas avträdande. Även om nyssnämnda tid
skulle för de trakter det här gäller kunna väsentligen avknappas, står
det fast, att kronan av olika anledningar kan komma i behov av strö-
ängarna tidigare än som enligt den nämnda anordningen skäligen
måste beräknas åtgå för ängarnas avträdande till kronan.
Sålunda är det tydligt, att staten i särskilda fall kan för möjlig
görande av önskvärda bosättningar finna det angeläget att under eu
närmare framtid återbekomma vissa ängar.
Yad först beträffar de upplåtelser av s. k. odlingslägenheter som
enligt för närvarande gällande bestämmelser kunna ifrågakomma må
erinras, att om det ock hittills huvudsakligen varit fastmark som ut
setts till odlingsjord för lägenheter av denna art, uppfattningen om
3
18
det företräde myrmarken i viss män erbjuder ur odlingssynpunkt synes
hava börjat göra sig gällande både hos dem som anmäla sig till er
hållande av dylika lägenheter och hos de myndigheter vilka handhava
frågorna om upplåtelserna. Skulle utväg stå till buds att vid bil
dande av odlingslägenheter taga i anspråk ströäpgar, är det antagligt,
att denna utväg i en del fall skulle kunna med fördel anlitas för
åvägabringande av lägenheter å en eller annan plats, där bosättning-
kunde anses önskvärd.
Även för bildande av andra slags lägenheter å statsskogarna torde
en del ströängar snart nog behöva tagas i anspråk. Särskilt lärer det,
sedan Kungl. Maj:t nyligen åt en kommitté uppdragit att utreda samt
liga de med det norrländska kolonisationsproblemet sammanhängande
spörsmål, kunna förväntas, att frågan om nya former för upplåtelsen
av kronomark kommer på dagordningen vida tidigare än kronan i
enlighet med tilläggsavvittringens grundsatser hinner komma i besitt
ning av ängar.
En särskild form för kolonisation, som för närvarande är å bane,
är den pågående s. k. efteravvittringen för upplåtelse av nybyggen å.
kronoöverloppsmarkerna i de nedom odlingsgränsen belägna delarna av
Arjepluogs och Jokkmokks socknar. Vid denna förrättning hava till
äldre fastigheter hörande ströängar i hög grad försvårat utläggandet
av ändamålsenliga nybyggen. Vid uppgörande av hittills framlagda
avvittringsförslag har man sett sig nödsakad till en områdesutläggning
av sådan art, att ett flertal nybyggens ägoområden komma att innesluta
främmande ströängar, ofta i mycket stor omfattning. Kungl. Maj:ts
befallningshavande, till vilkens prövning förslagen överlämnats, har
emellertid ansett sig förhindrad att godkänna så olämpliga fastighets
bildningar samt återförvisat ärendet till avvittringsverket, där efter ytter
ligare förrättningar omarbetning av förslagen ännu pågår. Enligt vad
de sakkunnige inhämtat av avvittringsstyresmannen, har det dock visat
sig vara förenat med stora svårigheter att utan genomförande av ett
större antal ägoutbyten kunna på önskvärt sätt reglera de sökta ny-
byggena. Utan att anse nybyggesformen innefatta en för nuvarande
förhållanden lämplig uppiåtelsetyp finna de sakkunnige det uppenbar
ligen önskvärt, att utväg beredes kronan att genom återförvärvande
av de ströängar, som ligga till hinder för nybyggen, vilka det kär
gäller, möjliggöra ett av befolkningen efterlängtat genomförande av
efteravvittringen, vilken pågått sedan lång tid tillbaka och föranlett åt
skilliga personer att i förhoppning om godkännande av uppgjorda av-
1
!)
vittringsförslag slä sig ned å de preliminärt utsedda i > y bygge sl äge 11 -
hetern a.
Även ur skogsvårdens synpunkt kan det tänkas, att staten skulle
önska att på eu eller annan trakt kunna disponera över ströängar
antingen för skogskultur ä ängarna eller utdikning av närliggande
skogsmark.
Att det jämväl för andra ändamål än de nu antydda kan vara
av vikt för kronan att omedelbart komma i besittning av ströängar
framgår av ett till de sakkunnige av Kungl. Magt den 30 december
1916 remitterat ärende, vari de sakkunnige skola framdeles avgiva
utlåtande. Frågan gäller där återförvärvande åt kronan av åtskilliga
ströängar. belägna å ett område vid utloppet av Stora Lulevatten,
varöver vattenfallsstyrelsen anser sig behöva disponera för utförande
av vissa vattenregleringsarbeten.
Den utväg, som rättsligen står kronan till buds att i händelse
av omedelbart behov komma i besittning av upplåtna ströängar, ligger
i ägoutbyten av den art, som, på sätt förut framhållits, åsyftats i de
under avvittringarna utfärdade nådiga breven om ängarnas bibehållande
tillsvidare. Skall denna rättighet kunna göras gällande, erfordras emeller
tid åtskilliga bestämmelser rörande den formella behandlingen av ifråga
varande ägoutbvten, och i sammanhang därmed torde även böra komma
under övervägande, huruvida icke de för bytet gällande sakliga före
skrifter lämpligen kunna erhålla en i viss mån ändrad innebörd, som
bättre tillgodoser ströängsinnehavarnes intressen.
Av den föregående undersökningen framgår, att enligt 1873 års
avvittringsstadga innehavare av ströängar var skyldig att avstå ängarna
utan vederlag i den män de icke erfordrades för fastighetens bestånd.
De omnämnda nådiga breven, enligt vilka ängarna fingo bibehållas
tillsvidare innan de kunde mot annan mark utbytas, inneburo icke
blott att avvittringsåtgärderna i fråga om dessa ängar uppskötos utan
även att innehavaren berättigades till erhållande av vederlagsmark
under alla förhållanden, således även där frågan gällde ängar, som ej
kunde anses erforderliga för fastighetens bestånd. Rörande arten av
den vederlagsmark, som borde ifrågakomma, innehålla de nådiga breven
ej någon bestämmelse; och då, såsom förut framhållits, ängarna i all
mänhet ej äro att anse såsom odlade, kan avvittringsstadgans föreskrift
att vederlaget för odlad mark skall utgöras av annan odlad mark eller
den, som är till odling tjänlig, här ej äga tillämpning. I ett av högsta
domstolen den 4 april 1889 meddelat utslag har också i anledning av
väckt fråga om ägoutbyte enligt skiftesstadgan förklarats, att kronan
20
måste anses liava förbehållit sig att bestämma icke allenast tiden, när
ängarna skulle mot vederlag av annan mark avträdas till kronan, utan
ock vad mark, som skulle givas i vederlag. Kronan torde alltså hava
fria händer att i vederlag lämna även skogsmark, som i värde kan
anses motsvara ängarna, varvid emellertid synes böra iakttagas, att
sådant icke sker i de fall, då jordbruket i följd av bytet skulle avse
värt gå tillbaka.
Ett annat spörsmål är emellertid, huruvida byte av sistnämnda
art lämpligen bör från kronans sida ifrågasättas. Det torde nämligen
föga stå i överensstämmelse med de grundsatser, staten följer i sin
skogspolitik, om staten utan starka skäl läte avhända sig skogsmark,
låt vara att det här ej kunde bliva tal om några mera avsevärda
områden. Den ökning i värdet av skogsprodukter, som de senare
åren bevittnat och som efter mångas mening även framgent kominer
att fortgå, manar härutinnan till betänksamhet. Ofta torde för er
hållande av regelbundna gränser vara erforderligt att skogsmark
ingår i vederlaget. Att sådant tillätes synes med nödvändighet på
kallas av förhållandena, och lämpligt torde vara att i dylika fall
även det å skogsmarken förefintliga skogsbeståndet tages i beräkning
vid uppskattningen av vederlagets värde. Men bortsett härifrån torde
det icke böra ifrågakomma att skogsmark får givas i vederlag för
strö äng.
För ett särskilt fall hava de sakkunnige dock icke ansett sig böra
fasthålla vid regeln att skogsmark icke må lämnas i vederlag. De
sakkunnige syfta härvid å de nu pågående efteravvittringarna inom
Arjepluogs och Jokkmokks socknar. Ett betydligt antal av de före
slagna nybyggena — icke långt från 200 — skulle enligt tillämnad
områdestilldelning komma att inom sina skiften besväras av främmande
ströängar. I flertalet av dessa fall torde möjlighet att frigöra om
rådena icke stå till buds, med mindre skogsmark får lämnas i veder
lag. Med hänsyn till vad de sakkunnige tidigare anfört i fråga om
önskvärdheten av efterawittringens genomförande, anse de avgörande
betänkligheter ej föreligga mot att för ifrågavarande fall medgiva strö-
ängars utbytande mot skogsmark med därå växande skog, såframt
bytet ej prövas föranleda, att antalet å fastigheten vinterfödda kreatur
måste för framtiden minskas.
I fråga om grunderna för värdering av mark, som går i byte
enligt avvittringsstadgan, innehåller denna, att bytet skall verkställas
antingen efter måttet av höavkastningen eller också, där med hänsyn
till markens värde större noggrannhet finnes nödig, efter gradering i
21
enlighet med skiftesstadgans föreskrifter. Det förra sättet för bytet,
innebär, att ängen och vederlagsmarken uppskattas efter den höavkast
ning, ägorna anses kunna, odlingsmark efter verkställd odling, i medel
tal årligen gåva, varvid skillnaden mellan bättre och sämre hö utjämnas
efter vissa i den s. k. skattläggningsmetoden angivna grunder, så att
t. ex. ett lass sämre myrhö svarar mot ett tredjedels lass gott hård
vallshö. Efter denna metod hava de utbyten företagits, vilka någon
gång ägt rum i sammanhang med den allmänna avvittringen. Emel
lertid torde detta sätt för markens värdering numera knappast mot
svara skäliga anspråk på noggrannhet. Den andra i avvittringsstadgan
omnämnda metoden, nämligen gradering enligt bestämmelserna i skiftes
stadgan, är ur noggrannhetens synpunkt av liera skäl att föredraga.
Emellertid torde det vara lämpligt, att vid de ägoutbyten, som här
äro i fråga, ersätta det vanliga graderingssättet med uppskattning i
penningar, något som möjliggör att, på sätt de sakkunniges förslag-
åsyftar, låta skogsbeståndet ingå i uppskattningen av skogsmark, när
sådan ingår i vederlaget. I sak lärer icke heller någon egentlig olik
het föreligga mellan denna uppskattningsmetod och den i skiftes
stadgan avsedda graderingen.
Uppskattningen i penningar bör så verkställas, att till grund för
densamma lägges den stadigvarande behållna årliga avkastning, ägorna
anses kunna giva. Beträffande uppskattningen av ströäng torde böra
gälla, att denna alltid skall värderas såsom naturlig slåtter och icke
i något fall såsom odlingsmark. Ströängarna hava nämligen tillagts
fastigheterna endast i syfte att den naturliga höavkastningen skulle
komma desamma tillgodo, och ängarna hava vid skattläggningen vär
derats efter den avkastning, de i naturligt skick lämna. Det intresse,
ströängshavaren ur billighetssynpunkt stundom kan göra gällande att
icke gå i mistning av mark, som är behövlig för tillgodoseende av
hans fastighets utvecklingsmöjligheter i fråga om nyodling, torde, på
sätt redan iakttagits i de för Västerbottens läns fjälltrakter meddelade
bestämmelserna om s. k. tilläggsavvittring, böra tillgodoses genom för
behåll, att ströäng, som lämpligen kan i odlat skick läggas i sambruk
med fastigheten, ej må göras till föremål för ägoutbyte, med mindre
fastigheten efter bytet har i behåll ett visst minimum av odlingsmark.
Enligt avvittringsstadgan är, såsom redan framhållits, kronan icke
skyldig att i något fall utgiva odlingsersättning utan skall jämlikt
§21 av nämnda stadga ströängshavaren i stället för sådan ersättning-
åtnjuta förmånen att fortfarande nyttja ängen under högst fem år efter
det han tillträtt sin nya ägolott. Billigheten torde dock kräva, att
22
odlingsersättning i förevarande fall utgår. Saknaden av bestämmelse
härom torde, såsom redan antytts, utgöra eu väsentlig anledning
därtill, att ägoutbyten mellan kronan och enskilde endast i sällsynta
undantagsfall kommit till stånd i samband med avvittringarna, i det
man funnit det innefatta en oskälig hårdhet, att den oftast medellöse
ströängshavaren skulle på egen kostnad iordningställa odlingsmark,
som kunde ifrågakomma att lämnas i utbyte för de utan nämnvärda
utgifter användbara ströängarna. I alla händelser synes det uppenbart
att i saknad av bestämmelserna om odlingsersättning ströängarnas
utbytande mot odlingsbar men ej uppodlad mark i många fall skulle med
föra tillbakagång av jordbruket å fastigheter, där sådant byte ifrågakomme.
Angående själva förfarandet vid de ifrågavarande ägoutbytenas
verkställande hava de sakkunnige trott det vara lämpligt, att bytes-
förrättningarna så tillvida bibehålla sin karaktär av avvittringsåtgärder,
att sedan Kungl. Maj:t meddelat förordnande om bytesfrågans pröv
ning samt lantmätare och gode män verkställt undersökning och av
givit utlåtande, det ankommer på Kungl. Maj:ts befallningshavande att
i ärendet meddela beslut, varemot i händelse av missnöje klagan må
av ströängshavaren föras i regeringsrätten. I övrigt skulle enligt de
sakkunniges förslag skiftesstadgans bestämmelser väsentligen vinna til
lämpning å förrättningen.
De sakkunnige hava redan framhållit, att anordnandet av ägo
utbyten för ströängars återförvärvande till kronan icke kan anses inne
bära en fullständig och slutlig lösning av det åt de sakkunnige upp
dragna ströängsspörsmålet, utan att sådana byten böra ifrågakomma
endast då kronan av en eller annan anledning behöver omedelbart
komma i besittning av vissa ströängar. Huruvida omständigheter
föreligga, som lämpligen kunna anses påkalla ett ägoutbyte, synes
böra bero på prövning av Kungl. Maj:t, som härom torde få mottaga
framställningar från ämbetsverk eller andra statsorgan, vilka ur olika
synpunkter hava att tillvarataga statsintresset. I överensstämmelse
härmed har i förslagets 1 §, jämte angivande att spörsmål om ägoutbyte
ytterst beror på Kungl. Maj:ts prövning, stadgats, att byte skall ifråga
komma, när i något fall särskilda omständigheter påkalla indragande
till kronan av en eller flera ströängar.
Då ägoutbytena äro att anse såsom avvittringsåtgärder, skulle
det ligga närmast till hands att uppdraga åt avvittringsverket att
hålla de här avsedda förrättningarna. Den allmänna avvittringen är
emellertid nu i det närmaste slutförd, och det torde ej dröja länge,
innan avvittringsverket kan upphöra. Det synes vid sådant förhållande
23
icke vara lämpligt, att avvittringsverket får befattning med ifråga
varande ärenden. Enligt förslagets 2 § skall det ankomma på lant
mätare, som för varje särskilt fall utses av Kungl. Maj:ts befallnings-
havande, att med biträde av gode män veidtställa den förrättning,
varom här är fråga.
Såsom förut omnämnts, skall vid uppskattning av ströäng och
dess vederlag den behållna avkastningen av de särskilda ägorna läggas
till grund. Vid beräknande av behållen avkastning från ströäng eller
från äng eller röjningsland, som lämnas i vederlag, skall emellertid,
enligt förslagets 6 §, allenast själva bärgningskostnaden men icke
kostnaden för det bärgade höets hemforsling avdragas från brutto-
avkastningen. Denna till ströängshavarens förmån gjorda avvikelse
från huvudregeln har ansetts rimlig, då man eljest i åtskilliga fall
skulle komma därhän, att ströängarna för innehavaren saknade allt
värde och kunde utan vederlag fråntagas honom, något som skulle
strida mot de villkor, varunder ängarna enligt de nådiga breven blivit
vid fastigheterna bibehållna och ej heller stode väl tillsammans med
den i § 20 avvittringsstadgan givna regel om bruttoavkastningen såsom
grund för bytet.
I avseende å de föreslagna bestämmelserna om odlingsersättning
erinras, att medan enligt skiftesstadgan den ersättningsberättigade äger
utan vidare uppbära vad honom tillkommer, förslagets 8 § innebär,
att när dylik ersättning uppgår till visst avsevärt belopp, densamma
icke må till fullo utbetalas med mindre vederlagsmarken uppodlats
eller eljest motsvarande förbättringar utförts å fastigheten. Det har
ansetts önskvärt att genom en dylik bestämmelse tillgodose såväl
fastighetens bästa som eventuell inteckningshavares intresse.
I de nådiga breven angående ängarnas bibehållande medgavs, att
det virke, som åtginge till behövliga hägnader, hässjor och hölador
vid ängarna, finge tillsvidare efter anvisning av revirförvaltaren
kostnadsfritt avhämtas från kronomarken. Den sålunda medgivna
rätten till erforderligt virke måste anses utan vidare upphöra efter det
ängen blivit utbytt mot annan mark. Billighet har dock synts kräva,
att fastighetsägaren berättigas att erhålla nödigt virke till första upp
förande av såväl erforderliga lador å vederlagsmarken som stängsel
kring densamma, och har stadgande härom influtit i 9 §.
Det torde med fog kunna antagas, att kronans intressen vid
ägoutbyten av den art förslaget avser skola fullt tillgodoses av de
statens organ, lantmätare, jägmästare och länsstyrelse, som hava att
taga befattning med bytesfrågorna, och även om det kunde befaras.
24
att i ett eller annat fall de meddelade bestämmelserna skulle till
kronans nackdel bliva föremål för en oriktig tillämpning, torde i varje
händelse ett mera avsevärt statsintresse icke härigenom sättas i fara.
Betänkligheter torde därför icke ligga i vägen för att, på sätt förslagets
17 § innehåller, utesluta möjligheter av att för kronans räkning föra
talan mot beslut, som i förslaget avses. Härigenom vinnes möjlighet
att i åtskilliga fall förkorta proceduren och befria överordnade stats
organ från arbete, som med större nytta kan nedläggas på andra
uppgifter.
De utgifter för statsverket, som kunna föranledas av de föreslagna
ägoutbytena, bestå dels i kostnader för själva förrättningarna och
dels i bekostande av den odlingsersättning, som avses i förslagets 7 §.
Någon säker beräkning av dessa utgifter låter sig naturligtvis icke
göra, då det skall bero på Kungl. Maj:ts prövning i vad omfattning
ägoutbyten av här ifrågasatt art skola ifrågakomma. Att utgifterna
ej kunna komma att uppgå till något synnerligen avsevärt belopp
finna de sakkunnige emellertid uppenbart, och torde de böra bestridas
av det å ordinarie stat uppförda förslagsanslaget till skiften och
avvittringar.