Prop. 1919:115
('med förslag till lag med vissa bestämmelser om rätt att förfoga över annan tillhöriga fondpapper',)
Kungl. Maj:ts proposition Nr 115.
1
Nr 115.
Kungl. Maj;ts proposition till riksdagen med förslag till lag
med vissa bestämmelser om rätt att förfoga över annan tillhöriga fondpapper; given Stockholms slott den 21
februari 1919.
Under åberopande av bilagda i statsrådet och lagrådet förda pro
tokoll vill Kungl. Maj:t härmed, jämlikt § 87 regeringsformen, föreslå riksdagen att antaga härvid fogade förslag till lag med vissa bestäm melser om rätt att förfoga över annan tillhöriga fondpapper.
GUSTAF.
F. V. Thorsson.
Bihang till riksdagens protokoll 1919. 1 samt. 97 höft. (Nr 115.)
1
2
Kungl. Maj;ts proposition Nr 115.
Förslag
till
Lag
med vissa bestämmelser om rätt att förfoga över annan tillhöriga fondpapper.
Med ändring av vad 10 kap. 6 § handelsbalken innehåller häremot
stridande förordnas som följer:
1
§•
Med fondpapper förstås i denna lag aktier, banklotter och andra
delaktighetsbevis i bolag ävensom obligationer.
2
§•....................................................................................
Innehar någon såsom pant eller till försäljning i kommission eller
på grund av inköp i kommission annan tillhöriga fondpapper eller har
någon, som yrkesmässigt i kommission köper och säljer fondpapper,
till förvaring mottagit sådana papper, vare överenskommelse, genom
vilken han erhållit rätt att för annans rökning än ägarens förfoga över
desamma, utan verkan, där ej överenskommelsen skriftligen avfattats i
särskild, allenast därom upprättad handling, vari fondpapperen så tydligt
beskrivas, att de kunna skiljas från andra, och det förfogande, som av
ses, noggrant angives.
Vad nu är sagt gälle dock icke i fråga om medgivande för pant-
havare att, i händelse panten icke å utsatt tid löses åter, utan vidta
gande av de i lag stadgade former sälja densamma å offentlig auktion
eller å fondbörs.
3 §•
Pantsatta fondpapper må icke annorledes än i förening med ford
ringen, varför de häfta, av panthavaren sättas ut till annan, såframt ej
3
överenskommelse därom skriftligen avfattats i den ordning, som i 2 §
omförmäles. Utsättande av pantsatta fondpapper för högre belopp eller
på strängare villkor än de hos panthavaren häfta för vare ej i något
fall tillåtet.
4 §•
Förfogar den, vilken såsom pant eller till förvaring eller till för
säljning i kommission emottagit eller i kommission inköpt fondpapper,
utan laga rätt för annans räkning än ägarens däröver, straffes med
böter från och med tjugufem till och med tio tusen kronor eller med
fängelse i högst ett år.
5 §•
Böter, som enligt denna lag ådömas, tillfalla kronan. Saknas till
gång till böternas fulla gäldande, skola de förvandlas enligt allmän
strafflag.
Kungl. Maj.ts proposition Nr 115.
Denna lag skall träda i kraft den 1 juli 1919.
4
Kungl. Maj:t» proposition Nr 115.
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 9 januari
1919.
Närvarande:
Hans excellens herr statsministern E dé N,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena HELLNER,
Statsråden:
P
etersson
,
S chotte ,
P
etrén
,
N ilson ,
L öfgren ,
friherre PALMSTIERNA,
R ydén ,
U ndén ,
T horsson .
Efter gemensam beredning med chefen för justitiedepartementet
anförde chefen för finansdepartementet, statsrådet Thorsson:
Såsom jag vid anmälan av förslaget till lag om fondkommissions-
rörelse och fondbörsverksamhet samt därmed sammanhängande lagförslag
förut denna dag yttrat, hava de sakkunniga, vilka utarbetat nämnda
lagförslag, även framlagt ett förslag till lag angående vad i vissa fall
skall iakttagas för vinnande av rätt att förfoga över annan person till
höriga fondpapper. De sakkunnigas uppdrag i denna del avsåg närmast
att förebygga de faror, för vilka den i fondhandeln deltagande allmän
heten utsattes genom det inom nämnda affärsgren förekommande bruket
att för gäld pantsatta värdepapper av panthavaren skildes från fordrings-
beviset och återbelånades utan samband med detta. Enligt de direktiv,
som av chefen för finansdepartementet lämnades de sakkunniga, skulle
5
i sådant syfte en omarbetning ske av stadgandet i 10 kap. 6 § handels-
balken på det sätt, att panthavarens rätt att förfoga över panten in
skränktes.
Såsom motiv för lagförslaget hava de sakkunniga anfört bland
annat följande:
Att såsom säkerhet för lån pantsatta aktier, obligationer och
liknande värdepapper i stor utsträckning av panthavaren återbelånas
utan samband med det ursprungliga fordringsbeviset, torde vara allmänt
bekant. Stundom återbelånas därvid panten på sådana villkor, att dess
ansvarighet blir mera omfattande än enligt den ursprungliga pantsätt
ningen. Sålunda förekommer det ofta, att panthavaren vid återbelåning
av fondpapperen i en bank underkastar sig den i bankernas revers
formulär vanliga klausulen, att panten skall utgöra säkerhet för alla
låntagarens förbindelser till banken. Likaledes är det mycket vanligt,
att fondhandlare, som bruka betjäna sina kunder med lån, skaffa sig
medel härtill å en dem beviljad s. k. löpande räkning i en bank, till
vilken de såsom säkerhet för sina uttag å räkningen överlämna de fond
papper deras gäldenärer hos dem pantsatt. De fondpapper, som pant
satts av en var särskild gäldenär, komma alltså att svara för hela den
löpande räkningens skuldsumma. Stundom inträffar ock att en person,
som erhållit en post aktier i pant för ett lån, kan, sedan aktierna stigit
i värde, med användande av samma aktiepost såsom säkerhet i sin
ordning erhålla ett lån till högre belopp än det av honom utlämnade.
penna återbelåning utan samband med fordringsbeviset innebär
naturligtvis icke ringa risk för fondpapperens ägare, särskilt som pant
havaren vid återbelåningen regelmässigt uppträder som om han vore
ägaren och den, hos vilken återbelåningen sker, följaktligen på grund
av sin goda tro icke är pliktig att taga hänsyn till rättsförhållandet
emellan pantägaren och panthavaren. Råkar denne sistnämnde på obe
stånd, så att han ej kan infria de lån, för vilka han i sin ordning
lämnat fondpapperen såsom pant, bliva dessa sannolikt av den senare
panthavaren realiserade för hans fordrans gäldande och äro förlorade
för sin ägare. Uppenbarligen är risken särskilt stor, om den förbindelse,
varför panten enligt återbelåningen häftar, är mera omfattande än den,
för vilken den ursprungliga pantsättningeu skett.
För närvarande är en panthavare lagligen berättigad att återbelåna
panten utan samband med fordringsbeviset, så framt det icke sker för
högre belopp eller på andra villkor än som avtalats vid den ursprungliga
pantsättningen. Panthavaren kan härvid åberopa sig på ovannämnda
Kungl. Maj:ts proposition Nr 115.
De sak
kunniga.
6
stadgande i handelsbalk^, vilket för ifrågavarande fall endast fordrar
en underrättelse till pantägaren eller eventuellt, till rätten eller Konungens
befallningshavande. Full enighet råder visserligen icke därom, att detta
stadgande avser sådana fall, då panten återbelånas utan samband med
fordringsbeviset. Att detta är meningen, lärer dock icke kunna be
tvivlas.
Återbelåning av panten till högre belopp eller på andra villkor
än som vid den ursprungliga pantsättningen avtalats äro däremot i
berörda stadgande uttryckligen förbjuden. Förbudet är, såsom förmögen-
hetsrättsliga bestämmelser vanligen äro, av dispositiv natur, d. v. s. det
gäller endast sådana fall, då panthavaren icke har pantägarens med
givande till att på ifrågavarande sätt förfoga över panten. Åven om
återbelåningen sker utan ägarens samtycke, blir densamma dock gällande
emot honom i fall den senare panthavaren kan åberopa god tro. Men
tillskyndas ägaren därigenom förlust, kan han kräva skadestånd av den
förste panthavaren, vilken därjämte i regel torde kunna fällas till ansvar
för förskingring.
Förbudet mot återbelåning på andra villkor avser givetvis endast
sådana fall, då villkoren äro att betrakta såsom strängare än de vid den
ursprungliga pantsättningen avtalade.
Det skydd för pantägaren mot pantens återbelånande till högre
belopp eller på strängare villkor, vilket skulle ligga däri, att hans sam
tycke kräves till detta förfogande, blir, när panten utgöres av fond
papper, ofta i betänklig grad försvagat genom det otillfredsställande sätt,
varpå inom fondhandeln kravet på sådant samtycke upprätthålles. Kan
panthavaren till stöd för sin rätt att återbelåna överhuvud åberopa en
positiv viljeyttring från pantägarens sida, föreligger denna så gott som
alltid allenast på det sätt, att i det till panthavaren utfärdade skulde
brevet finnes bland övriga kontraktsbestämmelser inryckt ett i allmänna
ordalag hållet medgivande för panthavaren att disponera hypoteket såsom
säkerhet för egna krediter. En dylik kontraktsbestämmelse eller i varje
fall den verkliga innebörden därav är naturligtvis lätt att förbise. Under
tecknandet av skuldebrevet kan därför i själva verket knappast anses
innefatta ett medgivande i nämnda hänseende.
Det är emellertid ingalunda sällsynt att pantsatta fondpapper åter
belånas till högre belopp eller på strängare villkor utan att något till
stånd alls inhämtas av pantägaren. Detta beror på en inom de kretsar,
som mer eller mindre yrkesmässigt syssla med fondhandel, ganska utbredd
uppfattning, att pantägaren icke rimligen kan hava något att invända
•emot ett dylikt förfogande, allenast till honom, då lånet varder infriat,
Kungl. Maj:ts proposition Nr 115.
7
överlämnas fondpapper till det antal och slag, han äger göra anspråk
på, och att följaktligen hans samtycke till förfogandet kan presumeras.
De risker, för vilka en ägare till pantsatta fondpapper mer eller
mindre frivilligt kan utsättas därigenom att papperen av panthavaren
återbelånas, hava länge varit föremål för uppmärksamhet. Inom svenska
tondhandlareföreningen hava överläggningar hållits om åstadkommande
av skydd för pantägare i ifrågavarande fall, vilka överläggningar resul
terat i att föreningen sökt i nämnda syfte med svenska bankföreningen
inleda samarbete, som dock ej ännu lett till några åtgärder. Att för
bättrade förhållanden allmänt önskas, framgår därav, att trustkommitterades
förslag i ämnet vunnit livlig anslutning i ett flertal av de över förslaget
avgivna yttrandena. Jämväl de sakkunniga äro av den uppfattningen
att med hänsyn till förhållandena inom fondhandeln bestämmelserna i
10 kap. 6 § handelsbalken icke äro tillfredsställande.
Det är emellertid icke endast i händelse av återbelåning som pant
satta fondpapper av innehavaren göras till föremål för förfoganden för
egen räkning utan att ägarens samtycke därtill inhämtas. Sålunda före
kommer det ej sällan, att panthavaren utan pantägarens medgivande
säljer de pantsatta papperen, i hopp om att kunna för billigare pris åter
köpa samma slags papper till den tid lånet skall infrias; ja, det har till
och med inträffat, att eu fondhandlare använt sig av en kunds hos honom
hypotiserade aktier till baissespekulationer, riktade emot kunden själv.
Liknande missbruk förekomma jämväl, då fondpapper av annan
anledning än pantsättning befinna sig i främmande besittning. Det är
sålunda ej ovanligt att fondhandlare och bankirer, som emottagit dylika
papper till förvaring, olovandes begagna sig av dem för egna spekula
tioner eller för verkställande av likvider för egen räkning. Vidare före
kommer det att fondhandlare på nämnda sätt förfoga över fondpapper,
som de mottagit till försäljning i kommission eller som de i kommission
inköpt och ej ännu avlämnat till ägaren.
Klart är att förfoganden av nu omförmälda slag äro lagstridiga.
Att de det oaktat förekomma i så stor utsträckning som fallet är beror
säkerligen på den i det föregående omnämnda, bland fondhandelns ut
övare gängse uppfattningen, att den, som har främmande fondpapper i
sin besittning, äger oinskränkt förfoganderätt över dem, blott han å
vederbörlig tid ställer till ägarens disposition ett lika antal papper av
samma slag. Då de risker, för vilka den i fondhandeln deltagande allmän
heten utsattes genom dylika förfoganden, icke äro mindre än de, som
äro förknippade med att pantsatta fondpapper återbelånas skilda från
fordringsbeviset, synes de sakkunniga allt tala för att skydd bör beredas
Kungl. Maj:ts proposition Nr 115.
8
Departements
chefen.
ägare av fondpapper, som befinna sig i främmande besittning, gent
emot missbruk från besittningshavarens sida ej blott i sådana fall, då
fondpapperen äro pantsatta och missbruken äga rum i sammanhang med
deras återbelåning, utan även i andra fall, där det visat sig, att besitt-
ningshavaren plägar missbruka sin ställning. Erforderliga bestämmelser
torde emellertid under sådana omständigheter knappast kunna meddelas
i form av ändringar i eller tillägg till befintliga lagstadganden utan
synas lämpligen böra sammanföras i en särskild lag.
På nu anförda grunder hava de sakkunniga ansett sig böra, i
stället för att revidera bestämmelserna i 10 kap. 6 § handelsbalken,
framlägga föreliggande lagförslag.
De missförhållanden, som äro förbundna med nu rådande bruk, att
en panthavare, kommissionär eller depositarie förfogar över de honom
anförtrodda värdepapperen genom återbelåning eller annorledes, synas
mig vara av den betydelse, att en lagstiftning sådan de sakkunniga
föreslagit, framstår såsom synnerligen önskvärd. I de över de sak
kunnigas betänkande angivna yttrandena har förslaget heller icke för
anlett anmärkning i vidare mån än här nedan vid de särskilda para
graferna kommer att angivas. Jag tillstyrker sålunda, att de sakkunnigas
förslag lägges till grund för proposition till riksdagen i ämnet.
Beträffande de särskilda paragraferna i förslaget yttrade departe
mentschefen därefter:
Kungl. Maj:ts proposition Nr 115.
2 §■
Då missbruk av här ifrågavarande art icke torde förekomma i andra
fall än när fondpapper pantsatts, deponerats, tillställts en kommissionär
för försäljning eller av kommissionär inköpts, finner jag, i likhet med
de sakkunniga, att lagens giltighetsområde bör begränsas till dessa fall.
Det skydd, som det föreslagna stadgandet erbjuder, är dels av civil
rättslig, dels av straffrättslig art. I förra hänseendet bestämmes, att
innehavaren icke äger förfoga över de i hans besittning varande främ
mande fondpapperen utan ägarens uttryckliga, i särskilt upprättad hand
ling givna samtycke. Genom kravet på att de fondpapper, samtycket
avser, skola i den skriftliga handlingen närmare angivas, åsyftas att för
hindra, att en person skall kunna genom en generell förklaring av annan
förvärva sig rätt att för egen räkning förfoga över de värdepapper,
denne i en framtid kan komma att lämna honom. Beträffande_det straff
rättsliga skyddet har föreskrift givits i 4 §.
9
Andra stycket av 2 § innefattar ett undantag från huvudregeln i
första stycket. Det avser vanlig realisation av panten, då fordringen är
förfallen. Ett medgivande för pantkavaren att i sådant fall sälja panten
å offentlig auktion eller å fondbörs skall icke behöva givas i den form,
som i första stycket angives.
3 §•
På grund av stadgandet i 10 kap. 6 § handelsbalken behöver en
panthavare ej samtycke från pantsättarens sida till återbelåning av pant.
I överensstämmelse med grundsatsen i 2 § av förevarande förslag synes
sådant utsättande av pant ej böra, beträffande fondpapper, vara tillåtet
annat än efter uttryckligt, i särskild handling lämnat medgivande.
Vad beträffar återbelåning av pantsatta fondpapper till högre belopp
eller eljest på strängare villkor än som vid den ursprungliga pantsätt
ningen avtalats, ha trustkommitterade uttalat sig för att dylika för
foganden icke ens med pantägarens samtycke borde vara tillåtna. Däremot
ha de sakkunniga icke ansett sig kunna tillråda en så omfattande in
skränkning i avtalsfriheten, i varje fall icke förrän det visat sig, att
nödig rättssäkerhet på detta område icke står att vinna därförutan. De
sakkunniga ha i stället föreslagit strängare bestämmelser än de i före
gående paragraf upptagna beträffande formen för medgivande till detta
slag av förfogande. Den särskilda handling, vari medgivandet till åter-
belåningen innefattas, föreslås nämligen skola innehålla en närmare redo
görelse för det belopp och de villkor, som avtalats vid den ifrågavarande
återbelåningen. •
I detta sammanhang torde jag böra omnämna, att i några över förslaget
avgivna yttranden särskilda önskemål uttalats beträffande den skriftliga
handling, vars upprättande skulle enligt förslaget fordras. Sålunda yttrar
Östergötlands och Södermanlands handelskammare i fråga om den i
förslagets 2 och 3 §§ omförmälda skriftliga handlingen, att det synes
önskvärt, att särskilt formulär till dylik handling fastställes för att
undvika att det avsedda innehållet i densamma icke döljes eller undan
skymmes genom att däri anbringas en mängd andra föreskrifter eller
bestämmelser. Norrbottens och Västerbottens läns handelskammare säger
sig befara, att de föreslagna bestämmelserna bliva föga effektiva, därest
icke tillsynsmyndigheten ser sig i stånd att redan från första början
bekämpa en icke osannolik tendens hos de enskilda fondkommissionärerna
att vid
alla
avtal med sina uppdragsgivare påfordra det i förslagets 2 §
omförmälda medgivandet om förfoganderätt.
Uppenbart är, såsom ock de sakkunniga framhållit, att en återbelåning
Bihang till riksdagens protokoll 1919.
1 samt 97 höft. (Nr 115.)
‘1
Kungl. Maj:ts proposition Nr 115.
10
av pantsatta fondpapper på strängare villkor än de vid första pant
sättningen bestämda, skall utsätta pantägaren för stor risk. Något legitimt
behov för den förste panthavaren att förbehålla sig rätten till sådan åter-
belåning lärer ej heller kunna påvisas. Vid sådant förhållande synes trust-
kommitterades förslag i denna punkt vara att föredraga framför de
sakkunnigas. I förevarande paragraf har lor den skull upptagits ett
stadgande om absolut förbud mot återbelåning på strängare villkor.
4
§•
I ett yttrande över förslaget har påyrkats högre straffminimum.
Då emellertid de förseelser, som i detta lagrum avses, kunna vara av
ganska obetydlig art, har anmärkningen ej föranlett någon ändring. Där
emot synes bötesmaximum böra höjas till tiotusen kronor.
Föredraganden uppläste härefter ifrågavarande lagförslag av den
lydelse bilaga vid detta protokoll utvisar, samt hemställde, att lagrådets
utlåtande över förslaget måtte, för det ändamål § 87 regeringsformen
omförmäler, genom utdrag av protokollet inhämtas.
Till denna av statsrådets övriga ledamöter bi
trädda hemställan täcktes Hans Makt Konungen lämna
bifall.
Kungl. Maj:ts proposition Nr 115.
Ur protokollet:
Sven Lidholm.
Kung!. Maj;ts proposition Nr 115.
11
Förslag
till
Lag
angående vad i vissa fall skall iakttagas för vinnande av rätt att förfoga över
annan tillhöriga fondpapper.
1 §•
Med fondpapper förstås i denna lag aktier, banklotter och andra
delaktighetsbevis i bolag ävensom obligationer.
2
§•
Har någon såsom pant eller till förvaring eller till försäljning i
kommission emott.agit eller i kommission inköpt fondpapper, vare över
enskommelse, genom vilken han erhållit rätt att för egen eller främmande
persons räkning förfoga över desamma, utan verkan, där ej överenskom
melsen skriftligen avfattats i särskild handling med uttryckligt angivande
av ej mindre det förfogande, som avses, än även sagda fondpappers
antal och slag.
Vad nu är sagt gälle dock icke i fråga om medgivande för pant-
havare att, i händelse panten icke å utsatt tid löses åter, utan vidtagande
av de i lag stadgade former sälja densamma å offentlig auktion eller å
fondbörs.
3 §•
Pantsatta fondpapper må icke annorledes än i förening med ford
ringen, varför de häfta, av panthavaren sättas ut till annan person,
där ej annat mellan panthavaren och pantägaren överenskommits i den
ordning, som i 2 § omförmäles. Ändock att sådan överenskommelse träffats,
må de icke av panthavaren utsättas för högre belopp eller på strängare
villkor än vid pantsättningen till honom.
12
Kungl- Maj:ts proposition Nr 115.
4 §•
Förfogar den, vilken såsom pant eller till förvaring eller till för
säljning i kommission emottagit eller i kommission inköpt fondpapper,
utan laga rätt för egen eller främmande persons räkning däröver, straffes
med böter från och med tjugufem till och med tio tusen kronor eller
med fängelse i högst ett år, där ej å förseelsen straff är i allmänna
strafflagen utsatt.
5 §■
Böter, som enligt denna lag ådömas, tillfalla kronan. Saknas till
gång till böternas fulla gäldande, skola de förvandlas enligt allmän
strafflag.
Denna lag skall träda i kraft den 1 juli 1919.
Kungl. Maj:ts proposition Nr 115.
13
Utdrag av protokollet, hållet i Kungl. Maj:ts lagråd onsdagen
den 29 januari 1919.
N är varande:
Justitieråden
G ullstrand ,
von S eth ,
W edberg ,
Regeringsrådet
P lanting -G yllenbåga .
Enligt lagrådet tillhandakommet utdrag av protokollet över finans
ärenden, hållet inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet den 9 januari
1919, hade Kungl. Maj:t förordnat, att lagrådets utlåtande skulle för
det i § 87 regeringsformen omförmälda ändamål inhämtas över upp
rättat förslag till lag angående vad i vissa fall skall iakttagas för vinnande
av rätt att förfoga över annan tillhöriga fondpapper.
Förslaget, som finnes bilagt detta protokoll, hade inför lagrådet
föredragits av revisionssekreteraren Nils Edvard Gadde.
Förslaget föranledde följande yttranden av lagrådet och dess sär
skilda ledamöter.
Förslaget i dess helhet.
Lagrådet:
I ingress till lagen lärer böra angivas, att ändring sker i vad 10
kap. 6 § handelsbalken innehåller mot lagen stridande.
Justitierådet von Seth:
Den uppfattningen, att ett löfte bör vara bindande oavsett i vilken
form det givits, liar allt mer trängt igenom i den moderna rätten. Det
torde också i den allmänna moralens och rättssäkerhetens intresse vara
av synnerlig vikt, att denna uppfattning i största möjliga utsträckning
14
vinner stöd av lagstiftningen, i synnerhet som det tyvärr ännu är en
bland allmänheten vida spridd tro, att endast det i skriftlig form klädda
löftet är juridiskt förbindande. Starka betänkligheter resa sig redan
från denna synpunkt mot att, på sätt förevarande förslag avser, inom
stora och viktiga rättsområden helt generellt bryta mot nämnda upp
fattning.
Det lärer ej heller vara principiellt riktigt att för att bekämpa
missförhållanden, som gjort sig gällande inom ett visst begränsat om
råde av livet, tillgripa en lagstiftning, vilken sträcker sina verkningar
vida utöver detta område. En dylik lagstiftning kommer lätt att verka
som ett slag i högen och därigenom leda till en reaktion i allmän
hetens uppfattning, som icke är önskvärd.
För att visa, till vilka resultat ett sådant lagstiftande kan leda,
må erinras därom, att enligt förslaget t. ex. en make, som på grund av
överenskommelse förvaltar sin hustrus förmögenhet och därunder fått
hennes muntliga medgivande att använda vissa henne tillhöriga fond
papper som säkerhet för gäld, vilken han avser att göra för enskild
räkning, om han begagnar sig av detta hennes medgivande utan att
skaffa sig särskild skriftlig bekräftelse å detsamma, skulle på grund av
stadgandena i 2 och 4 §§ kunna komma att dömas till ett synnerligen
strängt straff, och det motbjudande häri skärpes ytterligare därigenom,
att hans förfarande enligt förslaget skulle vara underlagt allmänt åtal.
Det nu anförda har motsvarande giltighet i överhuvudtaget alla de
fall, då ett medgivande att använda annans fondpapper lämnats i handel
och vandel mellan personer, som båda i stort sett stå utanför den
egentliga handeln med och spekulationen i fondpapper. En annan
mindre tilltalande följd av det sätt, varpå förslaget lagts, är att man,
på sätt framgår av sista punkten i 3 §, sett sig nödsakad att helt
generellt vid strängt straff förbjuda varje överenskommelse, att pant
satta fondpapper må utsättas för högre belopp eller på strängare villkor,
än som överenskommits vid den första pantsättningen, oavsett mellan
vilka personer och under vilka förhållanden överenskommelsen ingåtts.
Många fall kunna ju tänkas, då en sådan överenskommelse är fullt
legitim.
Det må ock erinras, att det är fara värt, att mången, som icke
har vidare beröring med den egentliga fondhandeln, kommer att anse
ifrågavarande lag, såsom riktad mot missbruk inom nämnda handel,
sig ovidkommande och därför ej tager vidare kännedom om dess
innehåll.
Endast om förslagets giltighetsområde inskränkes till vad som är
Kungl. Maj:ts proposition Nr 115.
15
alldeles nödvändigt för vinnande av det med detsamma avsedda ända
målet, synes alltså dess upphöjande till lag kunna förordas.
En dylik inskränkning lärer på ett i stort sett tillfredsställande
sätt kunna vinnas genom bestämmelser, enligt vilka lagen blir giltig
allenast i sådana, fall, då någon för i 2 § angivet ändamål mottagit
fondpapper under utövning av penningrörelse eller verksamhet som
fondkommissionär, vilken han bedriver eller däri han tager del.
Kungl. Maj:ts proposition Nr 115.
2
§•
Justitieråden Gallstrand och Wedberg samt regeringsrådet Plan-
ting-Gyllenbåga:
Ett uppdrag att förvara annan tillhöriga fondpapper lärer ofta
vara givet under sådana omständigheter, att ett iakttagande av här
föreskrivna formaliteter ställer sig alltför främmande och över hövan
tyngande. Så torde i allmänhet vara händelsen i de många fall, då
någon betrott annan med omhänderhavandet av värdepapper för dessas
vård och inkassering av deras avkastning. Att lagen får gälla fond-
kommissionärs rätt att förfoga över annan tillhöriga fondpapper, även
då han mottagit dem till förvaring, synes visserligen vara välbetänkt,
men därutöver torde lagens räckvidd, såvitt angår fondpapper lämnade
till förvaring, icke böra sträckas.
Lagrådet:
För att lagbestämmelsernas syfte må fullt tillgodoses, torde böra
angivas, att överenskommelsen skall skriftligen avfattas i särskild, alle
nast därom upprättad handling och att fondpapperen skola däri så tydligt
beskrivas, att de kunna skiljas från andra.
4
§•
Justitierådet von Seth:
Enligt förslaget skulle straffbestämmelserna i förevarande paragraf
äga tillämpning allenast där ej å förseelsen, eller riktigare uttryckt å
gärningen, straff är utsatt i allmänna strafflagen. De i allmänna straff
lagen omtalade förbrytelser, med vilka möjlighet till konkurrens närmast
är att förutse, förskingring och trolöshet mot huvudman, få emellertid
icke åtalas av allmän åklagare, om icke brottet angivits till åtal av
målsägande. Just i de grövre fallen skulle således allmän åklagare
16
Kungl. Majds proposition Nr 115.
bliva förhindrad att ingripa, ett förhållande, som uppenbarligen ej är
tilltalande.
Detta skulle emellertid undvikas, om man läte strafflagens allmänna
konkurrensregler bliva tillämpliga och således ur förevarande paragraf
uteslöte villkorssatsen.
Betänkligheter häremot synas i varje fall ej möta, om förevarande
lags tillämplighetsområde inskränkes på sätt jag förut hemställt.
Justitieråden Gullstrand och Wedberg samt regeringsrådet Plan
ting- Gyllenbåg a:
Därest ett förfogande över fondpapper för annans räkning än
ägarens har karaktären av förskingring eller trolöshet mot huvudman,
hemfaller förbrytelsen icke under allmänt åtal, så framt ej målsäganden
gjort angivelse. Den särskilda förseelse åter, varom i denna paragraf
är fråga, skulle allmän åklagare hava att beivra, även om angivelse ej
skett. Förseelsen synes dock vara av den art, att allmän åklagares in
gripande ej sällan måste framstå såsom opåkallat och innebärande onödig
hårdhet. Angivelse lärer böra sättas som villkor för allmänt åtal åt
minstone mot annan än fondkommissionär. Mest tilltalande förefaller
dock, att allmänt åtal ej i något fall äger rum utan angivelse av måls
äganden eller, såvitt angår fondkommissionär, av tillsynsmyndigheten.
Skall emellertid ifrågavarande förseelse vara i något fall underkastad
allmänt åtal även utan angivelse av målsäganden, måste, såsom justitie-
rådet von Seth påvisat, tillses, att åklagaren icke blir förhindrad att
ingripa, då i berörda fall gärningen är sådan, att straff å densamma
är utsatt i allmänna strafflagen. Stadgandet i förevarande lagrum, att
straffbestämmelsen däri icke skall äga tillämpning, så snart gärningen
fäller inom allmänna strafflagens område, torde med hänsyn härtill, och
då ej heller eljest synes förefinnas anledning för dess bibehållande,
böra utgå.
Ur protokollet
Erik Öländer.
Kunyl, Maj ds proposition
.
Nr 115.
17
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 21
februari 1919.
Närvarande:
Hans excellens herr statsministern E den ,
Statsråden: P
etersson
,
SCHOTTE,
i
P etrén ,
N
ilson
,
L öfgren ,
friherre P almstierna ,
R
ydén
,
T horsson .
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Thorsson, anmälde,<
efter gemensam beredning med chefen för justitiedepartementet, lag-;
rådets den 29 nästiidne januari avgivna utlåtande över det genom Kungl.
Maj:ts beslut den 9 samma januari till lagrådet remitterade förslaget
till lag angående vad i vissa fall skall iakttagas för vinnande av rätt
att förfoga över annan tillhöriga fondpapper.
Efter att hava redogjort för utlåtandets innehåll anförde före
dragande departementschefen:
I fråga om lagens ingress har vad lagrådet hemställt blivit iakttaget.'
Med anledning av de principiella betänkligheter, justitierådet von
Seth yttrat beträffande lagförslaget, vill jag framhålla, att det enligt1
min mening otvivelaktigt skulle varit lyckligast, i fall lngstiftningsåt-
Bihang till riksdagens protokoll 1919. 1 sand. 97 höft. (Nr 115.)
3
18
gärder av förevarande slag icke behövt tillgripas. Funnes någon säker
het för att de utfästelser, på grund varav en panthavare, depositarie
eller kommissionär anser sig kunna för egen räkning förfoga över
honom anförtrodda fondpapper, av fondpapperens ägare avgåves under
medvetande om vad saken gällde, skulle jag ingalunda vilja medverka
till att förringa dessa utfästelsers bindande kraft. Nu hava emel
lertid, såsom de sakkunniga påvisat, förhållandena gestaltat sig sålunda,
att i förevarande fall ägarens tillstånd till innehavarens förfoganden för
egen räkning ofta icke alls inhämtas, enär tyst samtycke anses kunna
presumeras, eller, om det inhämtas, gives på sådant sätt, att ägaren i
allmänhet knappast inser innebörden av sin handling. Jag anser det
vara ett betydande samhällsintresse, att rättsuppfattningen och affärs
metoderna å ifrågavarande område ledas in på sundare banor och någon
annan utväg härför torde näppeligen stå till buds än att föreskriva viss
form för tillståndets avgivande.
Erinras må, att inom åtskilliga delar av vår rätt finnas stadganden
därom, att avtal rörande vissa förhållanden icke kunna ingås med bin
dande kraft, stadganden, som äro föranledda av att vid dessa avtal
endera kontrahenten ansetts sakna förmåga att på nödigt sätt tillvara
taga sina intressen. Ej heller sakna de föreslagna bestämmelserna före
bilder i utländsk rätt.
Med hänsyn till vad inom lagrådet anförts har jag emellertid ansett
mig böra föreslå inskränkning i lagens giltighetsområde. Att, såsom justitie-
rådet von Seth ifrågasatt, låta densamma gälla allenast sådana fall, då
någon för i 2 § angivet ändamål mottagit fondpapper under utövning
av penningrörelse eller verksamhet såsom fondkommissionär, kan jag
dock icke förorda. Härigenom komme lagen icke att bliva tillämplig
å alla de många privatpersoner, som syssla med att utlämna lån till
börsspekulanter mot säkerhet av aktier och bland vilkas krets de miss
bruk, lagen avser att bekämpa, ingalunda minst ofta förekomma. Där
emot torde lagens effektivitet icke .nämnvärt förminskas, om densamma på
sätt tre av lagrådets ledamöter vid 2 § hemställt, i sådana fall, då fondpapper
anförtrotts till förvaring, förklaras endast skola gälla, för den händelse be-
sittningshavaren yrkesmässigt köper och säljer fondpapper i kommission,
d. v. s. är fondkommissionär enligt den i förslaget till lag om fondkommis-
sionsrörelse och fondbörsverksamhet använda terminologi. De föreslagna
bestämmelsernas räckvidd torde efter en sådan inskränkning näppeligen
med fog kunna uppväcka betänkligheter. Jag har alltså låtit i nu
nämnda hänseende omarbeta 2 §. Vidare hava de i detta lagrum givna
Kungl. Maj;ts proposition Nr 115.
19
föreskrifterna rörande överenskommelsens form ändrats i enlighet med
vad lagrådet därom hemställt.
Yad angår de anmärkningar, som framställts vid 4 §, är det enligt
min uppfattning för åstadkommande av en riktigare uppfattning om de
plikter, som åligga en pantborgenär vid handhavandet av pantsatta
fondpapper, synnerligen angeläget att jämväl sådana personer, som icke
är o fondkommissionärer, må kunna för överträdelse av lagens bestäm
melser ställas under tilltal, även om angivelse från målsägande icke före-
ligger. Jag kan därför icke tillstyrka att i lagen införes någon be
gränsning av åtalsrätten. Med anledning av anmärkningarna har jag
emellertid låtit ur förevarande paragraf utesluta villkorssatsen.
Vid den omarbetning av förslaget, som ägt rum, hava även vissa
redaktionella jämkningar däri ävensom i lagförslagets titel vidtagits.
Föredragande departementschefen uppläste härefter lagförslaget i
dess omarbetade skick samt hemställde, att detsamma måtte jämlikt § 87
regeringsformen genom proposition föreläggas riksdagen till antagande.
Till denna av statsrådets övriga ledamöter bi
trädda hemställan täcktes Hans Maj:t Konungen lämna
bifall, och skulle till riksdagen avlåtas proposition av
den lydelse, bilaga vid detta protokoll utvisar.
Kungl. Majds proposition Nr 115.
Ur protokollet:
Gunnar Grip.