Prop. 1927:234
('med förslag till förordning om ändring i vissa delar av förordningen den 6 augusti 1894 (nr 61) angående mantalsskrivning',)
Kungl. May.ts proposition Nr 234.
1
Nr 234.
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till förordning
om ändring i vissa delar av förordningen den 6 augusti 1894 (nr 61) angående mantalsskrivning; given Stockholms slott den 11 mars 1927.
Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogade förslag till förordning om ändring i vissa delar av förordningen den 6 augusti 1894 (nr 61) angående mantalsskrivning.
Under Hans Majtts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
GUSTAF ADOLF.
Ernst Lyberg.
Bihang till riksdagens protokoll 1927.
1 saml.
200 haft. (Nr
23/f.)
1
2
Kungl. Maj:ts proposition Nr 234.
Förslag
till
förordning om ändring i vissa delar av förordningen den 6 augusti
1894 (nr 61) angående mantalsskrivning.
Härigenom förordnas, att § 3 mom. 1 och 2 samt § 16 mom. 1 i för
ordningen den 6 augusti 1894 angående mantalsskrivning skola, § 3 mom.
1 och § 16 mom. 1 i nedan angivna delar, hava följande ändrade lydelse:
§ 3.
Mom. 1. En var — — — bosatt.
Uppehåller — — — mantalsskrivas.
På ansökan av den, som äger eller besitter fast egendom och under
någon del av året vistas inom det mantalsskrivningsdistrikt, där den fasta
egendomen är belägen, må Konungen förordna, att han, ändock att han
på grund av tjänst eller verksamhet kan anses hava sitt egentliga hem
vist i annat distrikt, skall mantalsskrivas inom förstnämda distrikt, därest
med hänsyn till den fasta egendomens betydenhet och övriga föreliggande
omständigheter så finnes skäligt.
Den — — — mantalsskrivas.
Mom. 2. Den, som är i rikets tjänst å utländsk ort anställd, skall med
sin familj och svenska betjäning mantalsskrivas inom Stockholms stad
och S:t Nikolai församling; dock må, utan hinder av vad sålunda stadgats,
den, som utom Stockholm äger eller besitter fast egendom, med Konungens
medgivande tillika med familj och betjäning mantalsskrivas inom det
mantalsskrivningsdistrikt, där den fasta egendomen är belägen.
§ 16.
Mom. 1. Vid tillämpning av denna förordning inom Västerbottens och
Norrbottens läns lappmarker ävensom de delar av Jämtlands län, be
träffande vilka Konungens befallningshavande så förordnar, gäller till
efterrättelse:
l:o) att — — — språk;
2:o) att — — — språk;
3:o) att — — — hyvis.
Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1927.
Kungl. Maj ds proposition Nr 234.
3
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Kungl.
Höghet Kronprinsen-Regenten i statsrådet å Stockholms slott
den 11 mars 1927.
Närvarande:
Statsministern
Ekman,
ministern för utrikes ärendena
Löfgren,
statsråden
Thyrén, Ribbing, Meurling, Gärde, Pettersson, Hellström. Rosén,
Hamrin, Almkvist, Lyberg.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Lyberg, anmäler efter gemen
sam beredning med chefen för socialdepartementet frågor om vissa ändringar
i förordningen den 6 augusti 1894 (nr 61) angående mantalsskrivning samt
anför:
Enligt § 3 mom. 1 i förordningen den 20 juli 1861 (nr 45) angående
mantals- och skattskrivningarnas förrättande skulle en var mantals- och
skattskrivas, där han hade eller i följd av sitt vistande borde anses hava sitt
bo och hemvist. Därvid skulle emellertid iakttagas, att den, vilken inne
hade fast egendom eller idkade rörelse inom särskilda mantalsskrivnings-
distrikt, själv ägde bestämma och anmäla, på vilketdera stället han borde
mantalsskrivas. Härjämte stadgades i mom. 2 av samma paragraf, att i
allmän tjänst anställd person med viss bestämd tjänstgöringsort skulle där
städes mantalsskrivas, såvida han icke erhållit behörigt tillstånd att vara
boende utom samma ort Dock borde utrikes tjänstgörande svensk diplomat
ävensom svensk konsul eller annan å utländsk ort anställd tjänsteman, som
vore svensk undersåte och åtnjöte avlöning av allmänna medel, tillika med
hustru, barn och svensk betjäning vara mantalsskriven i Stockholms stad
och S:t Nikolai församling.
Förstberörda stadgande, den s. k. valfrihetsbestämmelsen, gav i tillämp
ningen anledning till missförhållanden, såsom att personer, vilka ägde fast
egendom inom ett distrikt med obetydliga kommunalutskylder, men voro
boende och utövade sin verksamhet inom ett distrikt med höga sådana,
mantalsskrevo sig inom förstnämnda distrikt, ehuru de endast tillfälligtvis
eller kanske ej ens någon tid av året där vistats. Med beaktande härav
föreslogo de kommitterade, vilka den 14 december 1889 avgåvo betänkande
och förslag angående mantalsskrivning, att stadgandet skulle uteslutas. Detta
förslag biträddes ock av föredragande departementschefen vid anmälan av
frågan om avlåtande av proposition nr 2 till 1894 års riksdag med förslag
till ny förordning angående mantalsskrivning. I skrivelse nr 111 i anled
ning av nämnda proposition uttalade emellertid riksdagen, att det synts
Ändringsför
slag beträf
fande gäl
lande bestäm
melser om
mantalsskriv
ningsort.
Inom finans
departementet
upprättad
promemoria.
riksdagen olämpligt att helt och hållet borttaga gällande bestämmelse om
valfrihet i fråga om mantalsskrivningsort. Med fästat avseende å förut-
berörda missförhållanden funne riksdagen likväl valfrihetsbestämmelsen böra
på det sätt förändras, att såsom villkor för valfrihet i fråga om mantals
skrivningsort skulle stadgas — förutom att, på sätt då gällande mantals-
skrivningsförordning föreskreve, den mantalsskrivningsskyldige skulle inne
hava. fast egendom eller idka rörelse inom särskilda mantalsskrivningsdistrikt
— dels att han någon del av året vore boende inom vartdera distriktet, dels
ock att han icke på grund av innehavande tjänst eller annan verksamhet
kunde anses hava sitt egentliga hemvist i någotdera av dessa eller annat
mantalsskrivningsdistrikt. Ett stadgande av nyss antydda innehåll syntes
icke i någon mera väsentlig grad skilja sig från den mening, som på senare
tid gjort sig gällande beträffande tolkningen av valfrihetsbestämmelsen.
I överensstämmelse med riksdagens beslut avfattades § 3 mom. 1 av för
ordningen den 6 augusti 1894 angående mantalsskrivning.
Huvudregeln i detta stadgande är, att en var skall mantalsskrivas där
han är bosatt. Uppehåller sig någon under olika delar av året inom sär
skilda mantalsskrivningsdistrikt, betraktas han såsom bosatt i det distrikt,
där han vistas under sådana förhållanden, att han med avseende å tjänst,
verksamhet eller andra omständigheter bör anses därstädes hava sitt egent
liga hemvist, med rätt likväl för den, som äger fast egendom eller idkar
rörelse inom olika mantalsskrivningsdistrikt och inom vartdera av dessa
någon del av året vistas samt ej på grund av tjänst eller verksamhet kan
anses hava sitt egentliga hemvist i någotdera av dessa eller annat mantals
skrivningsdistrikt, att själv bestämma och anmäla, inom vilketdera distriktet
han skall mantalsskrivas.
I § 3 mom. 2 av gällande förordning angående mantalsskrivning stadgas,
i nära överensstämmelse med motsvarande bestämmelse i 1861 års mantals-
skrivningsförordning, att den, som är i rikets tjänst å utländsk ort anställd,
skall med sin familj och svenska betjäning mantalsskrivas inom Stockholms
stad och S:t Nikolai församling. Beträffande detta fall saknar alltså det
faktiska hemvistet avgörande betydelse; valfrihet beträffande mantalsskriv
ningsorten äger här ej rum. Stadgandet har uppenbarligen till syfte att
förhindra, att ifrågavarande personer skulle komma att sakna mantalsskriv
ningsort inom riket. Tillämpningen av denna bestämmelse kan föranleda,
att däri avsedd tjänsteman, vilken utom Stockholm äger fastighet och under
sin vistelse i hemlandet varit bosatt å densamma, i trots härav kommer att
mantalsskrivas i huvudstaden.
I en inom finansdepartementet upprättad, den 7 februari 1927 dagtecknad
promemoria, har — efter det däri lämnats en med det nu anförda väsent
ligen överensstämmande redogörelse för stadgande^ i § 3 mom. 1 och 2 i
gällande mantalsskrivningsförordning och dessa författningsrums närmaste
förhistoria — anförts följande:
4
Kungl. Maj:ts 'proposition Nr 234.
o
»Såsom framgår av den lämnade redogörelsen är den valfrihet beträffande mantalsskrivningsort, som medgivits ägare av fastighet, begränsad bland annat i det hänseende, att, där han tillika är tjänstinnehavare och på grund därav vistas å annan ort än den, där fastigheten är belägen, han icke äger mantalsskriva sig å sistnämnda ort, även om han därstädes vistas under någon del av året. Därest fastighetsägaren har stora inkomster, är givetvis frågan om hans mantalsskrivningsort av väsentlig betydelse för den kommun, där fastigheten är belägen. Eu förändring i avseende å fastighetsägarens ställning i mantalsskrivningshänseende kan i sådant fall medföra eu avse värd ökning i skattebördan inom kommunen. Det har sålunda förekommit fall, där sedan ägare till fast egendom sedan lång tid tillbaka varit bosatta och mantalsskrivna i den kommun, varest fastigheten är belägen, ny ägare, tillhörande samma släkt som föregående ägare, och vars familj under väsentlig del av året vistas å fastigheten, det oaktat på grund av innehavd tjänst, av vilken inkomsten varit obetydlig i förhållande till fastighetens avkastning, nödgats låta mantalsskriva sig å tjänsteorten, med påföljd att den kommun, varest fastigheten är belägen, förlorat eu högst betydande del av sitt skatteunderlag.
Trots de betänkligheter, som vidlåda en utsträckning av rätten att välja mantalsskrivningsort därhän, att någon skulle kunna mantalsskrivas på annan ort än den, där han har eller bör anses hava sitt egentliga hemvist, synes förekomsten av sådana fall som det nu antydda dock böra leda till undersökning, huruvida icke åt valfrihetsbestämmelsen bör givas en av fattning, ägnad att i sådana fall bereda den mantalsskrivningspliktige möj lighet att till gagn för den kommun, där fastigheten är belägen, låta sig därstädes mantalsskrivas.
Enligt uttalanden från sakkunnigt håll, återgivna i 1S94 års proposi tion, hade med valfrihetsbestämmelsen i 1861 års förordning icke avsetts att stadga något undantag från den allmänna regeln, att en var skulle mantalsskrivas, där han hade eller i följd av sitt vistande borde anses hava sitt bo och hemvist, utan allenast att — under förutsättning att förhållandena vore sådana, att tvekan rådde, inom vilketdera av olika distrikt en person, som inom desamma innehade fastighet eller idkade rörelse, faktiskt borde anses hava sitt bo och hemvist — åt samma person överlämna att i mantalsskrivningsförrättarens ställe lösa denna fråga.
Med beaktande av denna uppfattning, vars giltighet i avseende å nu gällande bestämmelser svårligen kan bestridas, måste givetvis en sådan utsträckning av valfrihetsbestämmelsen, som nu ifrågasatts, vidtagas med stor varsamhet och utformas på sådant sätt, att icke därigenom missförhål landen, liknande dem, som yppat sig i tiden före tillkomsten av 1894 års mantalsskrivningsförordning, ånyo kunna uppkomma. Ett närmare över vägande av detta spörsmål lärer utvisa, att någon annan möjlighet att på ett tillfredsställande sätt lösa denna uppgift knappast finnes än att det i avsedda fall lägges i Kungl. Maj:ts hand att på ansökning av den man-
Kungl. Maj:ts proposition Nr 234.
6
Kungl. Maj:ts proposition Nr 234.
talsskrivningspliktige meddela förordnande angående mantalsskrivnings
orten. Bestämmelse härom synes kunna infogas såsom ett tredje stycke
i § 3 mom. 1 och givas det innehåll, att Kungl. Maj:t på ansökan av den,
som äger eller besitter fast egendom och under någon del av året vistas
inom det mantalsskrivningsdistrikt, där den fasta egendomen är belägen,
må förordna, att han, ändock att han på grund av tjänst eller verksam
het kan anses hava sitt egentliga hemvist i annat distrikt, skall
ma.nta.ls-
skrivas inom förstnämnda distrikt, därest med hänsyn till den fasta
egendomens betydenhet och övriga föreliggande omständigheter så finnes
skäligt.
Ett i viss mån liknande förhållande föreligger, då ägare eller inneha
vare av fastighet utom Stockholm är i rikets tjänst å utländsk ort an
ställd och sålunda på grund av förut åberopade stadgande i § 3 mom. 2
skall mantalsskrivas i huvudstaden. Med hänsyn till vad förut anförts
därom, att i de i detta moment avsedda fall det faktiska hemvistet saknar
betydelse i mantalsskrivningshänseende samt att stadgandet har till syfte
allenast att förekomma, att ifrågavarande personer skulle komma att sakna
rättsligt hemvist inom riket, kunde det synas icke ägnat att ingiva be
tänkligheter att vidtaga en utsträckning av valfrihetsprincipen, varigenom
i förevarande moment avsedd, å utländsk ort bosatt tjänsteman, som äger
eller besitter fastighet utom Stockholm, i fråga om mantalsskrivningsort
skulle tillerkännas rätt att välja mellan Stockholm och den ort, där den
fasta egendomen är belägen. Då det emellertid icke är uteslutet, att en
dylik valfrihet i något fall kunde giva anledning till missbruk, i det att
en tjänsteman med stora inkomster för vinnande av lättnad i beskatt
ningen inköpte fastighet inom kommun med synnerligen låga kommunal-
utskylder och läte mantalsskriva sig därstädes, synes för mantalsskrivning
å annan ort än Stockholm höra fordras Kungl. Maj:ts medgivande i varje
särskilt fall. — I detta sammanhang torde böra anmärkas, att ifrågava
rande tjänstemän, jämlikt särskilda stadganden i kommunallagarna för
Stockholms stad, ehuru mantalsskrivna i Stockholm för närvarande äro
fria från skyldighet att erlägga kommunalskatt för sina löneförmåner.
Bleve sådan tjänsteman mantalsskriven å annan ort, skulle han, därest
gällande bestämmelser i beskattningshänseende bibehölles, komma att bliva
kommunalt skattskyldig även för sin lön. Emellertid torde det kunna tagas
för givet, att frågan om i utlandet bosatta svenska medborgares skattskyl
dighet vid den tillämnade kommunalskattereformen kommer att, såsom
kommunalskattekommittén föreslagit, regleras på sådant sätt, att skatt
skyldighetens omfattning icke blir beroende av den skattskyldiges man
talsskrivningsort. Vid sådant förhållande torde i samband med den nu
ifrågasatta ändringen i mantalsskrivningsförorordningen förslag till änd
ringar i avseende å omförmälda tjänstemäns beskattningsförhållanden icke
vara erforderligt.»
Över denna promemoria jämte därvid fogat, i överensstämmelse med pro memorians förslag upprättat utkast till ändrad lydelse av § 3 mom. 1 och 2 i förordningen angående mantalsskrivning hava överståthållarämbetet, läns styrelserna i Uppsala, Östergötlands samt Malmöhus län ävensom kammar rätten avgivit infordrade yttranden, i vilka skilda meningar kommit till uttryck. Sålunda har länsstyrelsen i Uppsala län uttalat, att länsstyrelsen kunde på det kraftigaste vitsorda, att inom länet behov av lagändring i förevarande syfte hade framträtt på ett synnerligen behjärtansvärt sätt. Länsstyrelsen, som icke funnit något vara att erinra mot grunderna för sådan lagändring, förklarade sig förorda det remitterade utkastet. Läns styrelsen i Östergötlands län har förklarat sig icke hava annat att erinra mot utkastet, än att detsamma syntes lämpligen höra kompletteras med ett stadgande av innehåll, att ansökan, varom i utkastet förmäldes, skulle för att kunna beaktas vara gjord före viss tidpunkt, som syntes böra be stämmas med hänsyn till att beslut över ansökningen kunde meddelas före avslutandet av taxeringsförrättningarna det år, mantalsskrivningen avsåge. Ansökningstidens utgång kunde sålunda lämpligen fastställas till den 1 mars sagda år. Överståthållarämbetet har däremot ansett sig icke kunna för orda, att en kommun efter endast skäiighetsprövning och på en omväg bereddes en skatteförmån på en annan kommuns bekostnad. Hemvistkom munen hade anspråk på skatteinkomster från den, som droge fördel av dess anordningar för medlemmarnas bästa, och den kommun, där fastigheten vore belägen, finge ju alltid kommunalskatt med hänsyn till den ägaren efter fastighetsvärdet påförda bevillningen. Länsstyrelsen i Malmöhus län har, beträffande § 3 mom. 1, förklarat sig icke kunna förorda intagande i mantalsskrivningsförordningen av det föreslagna tillägget och i sådant hän seende anfört huvudsakligen följande:"
Avsikten med de föreslagna ändringarna — att skydda kommuner från att berövas beskattningsobjekt, som rättvisligen borde tillkomma dem — vore förvisso mycket behjärtansvärd, men med hänsyn till gällande skatte lagars bestämmelser om beskattningsort kunde länsstyrelsen icke finna sig övertygad om att bärande skäl förelåge att intaga det åsyftade tillägget till § 3 mom. 1. Kommun hade nämligen under alla förhållanden sin be skattningsrätt till fastigheten och dess avkastning oförkränkt. Vad däremot kommun skulle förlora, därest fastighetsägaren bleve mantalsskriven å annan ort, vore beskattningsrätten till hans inkomst av kapital och tillfälliga in komster. Det samhälle, där den skattskyldige hade sin gärning och sitt verkliga hemvist, syntes emellertid vara närmast att erhålla beskattnings rätten till dessa icke till viss ort lokaliserade inkomster. Orimligt vore, om detta samhälle dessutom skulle nödgas avstå från beskattningsrätten till den löneinkomst, som den skattskyldige där förvärvade, vilket bleve för hållandet, om han mantalsskreves i annan kommun.
Vad däremot angår det föreslagna tillägget till § 3 mom. 2 har länssty relsen i Malmöhus län funnit övervägande skäl tala för detsammas införande i mantalsskrivningsförordningen.
Kammarrätten har i sitt yttrande understrukit — vad som redan fram-
Kungl. Maj:ts proposition Nr 234.
7
Yttranden över prome
morian.
Kungl. Maj:ts proposition Nr 234.
hållits i promemorian — att den i § 3 mom. 1 mantalsskrivningsförord- ningen intagna så kallade valfrihetsbestämmelsen i själva verket ej utgjorde något undantag från den i förordningen gällande allmänna regeln, att en var skall mantalsskrivas, där lian är bosatt, utan gällde endast för det fall, att en person äger fast egendom eller idkar rörelse inom olika distrikt samt tvekan råder, inom vilket av dessa han är att anse såsom bosatt. I sådant fall hade man velat överlämna åt honom att genom att själv välja mantalsskrivningsort avgöra den tveksamma mantalsskrivningsfrågan. I nu föreliggande fall skulle däremot en person få möjlighet att, trots en klar vistelseort, välja en annan mantalsskrivningsort än vistelsekommunen. En bestämmelse av det innehåll, som angåves i mom. 1 tredje stycket i utkastet, skulle innebära ett betänkligt avsteg från den angivna allmänna regeln i mantalsskrivningsförordningen, från vilken regel man hittills gjort ytterst få och av särskilda omständigheter betingade undantag, såsom till exempel beträffande statsråd och kommittéledamöter. Kammarrätten har vidare i fråga om beskattningsorten för olika skattekällor enligt gällande bestämmel ser framfört i huvudsak samma synpunkter, som härutinnan andragits av länsstyrelsen i Malmöhus län.
Beträffande den i § 3 mom.. 2 föreslagna ändringen syntes denna enligt kammarrättens mening vara beroende av den ståndpunkt, skatteförfattning- arna komme att intaga till frågan om beskattningsorten för de i detta mo ment avsedda personer.
Kammarrätten har alltså hemställt, att förslaget, i vad det avsåge mom. 2, icke måtte i detta sammanhang föranleda någon vidare Kungl. Maj:ts åtgärd samt att förslaget i övrigt finge förfalla.
Departements-
Innan jag angiver min ställning till förevarande spörsmål, tillåter jag mig
chefen.
erinra om vissa bestämmelser angående beskattningsort m. m. i det förslag till kommunalskattelag, som Kungl. Maj:t genom proposition den 22 februari 1927, nr 102, framlagt för riksdagen. Dessa bestämmelser äro, såvitt angår förevarande spörsmål, i allt väsentligt överensstämmande med nu gällande, i 14 § bevillningsförordningen upptagna regler. Sålunda skall såväl fastig hetsskatt som skatt för inkomst av jordbruksfastighet eller av annan fastig het utgöras till kommun, där fastigheten är belägen (16 och 56 §§). Skatt för inkomst av tjänst, tillfällig förvärvsverksamhet ävensom av kapital ut- göres i den skattskyldiges hemortskommun (59 § 1 mom.). Med hemorts kommun förstås därvid den kommun, där den skattskyldige författningsen ligt skall vara mantalsskriven för taxeringsåret eller det kalenderår, under vilket taxering verkställes (66 §, jfr 3 §). Dessa regler gälla här i riket bosatt person. Beträffande svensk medborgare, som tillhör svensk beskick ning hos utländsk makt eller lönat svenskt konsulat eller beskickningens eller konsulatets betjäning och som på grund av sin tjänst är bosatt utom lands, skall enligt förslaget (69 §) tillämpas vad däri stadgas angående här i riket bosatt person; dock är han icke skattskyldig här i riket för sin in-
9
komst av berörda tjänst, och skall för annan hans inkomst, som enligt före skrifterna i förslaget och § 3 mom. 2 mantalsskrivningsförordningen skolat beskattas i S:t Nikolai församling i Stockholm — d- v. s. inkomst av till fällig förvärvsverksamhet och av kapital — skatt i stället utgöras i Stock holm för gemensamt kommunalt ändamål. Vad sålunda sagts gäller jämväl sådan persons hustru samt barn under 16 år, därest de äro svenska med borgare och bo hos honom.
Vad då först angår det föreslagna tillägget till § 3 mom. 2 mantalsskriv ningsförordningen, att i rikets tjänst å utländsk ort anställd person, som utom Stockholm äger eller besitter fast egendom, med Kungl. Maj:ts med givande skall äga att tillika med familj och svensk betjäning mantalsskrivas inom det mantalsskrivningsdistrikt, där den fasta egendomen är belägen, framgår av vad som förut anförts, att detta tillägg icke innefattar något undantag från den allmänna regeln, att en var skall mantalsskrivas där han är bosatt. En sådan person saknar ju faktiskt hemvist inom riket men har på grund av stadgandet i detta moment i dess nuvarande lydelse rättsligt hemvist i S:t Nikolai församling i Stockholm. Därmed har ock enligt hittills gällande beskattningsregler följt kommunal skattskyldighet i Stockholm. Enligt förslaget till kommunalskattelag skall däremot sådan skattskyldig för de inkomster, som eljest skolat beskattas i S:t Nikolai för samling i Stockholm, i stället utgöra skatt i Stockholm för gemensamt kom munalt ändamål. Verkan i beskattningshänseende av det föreslagna tillägget till § 3 mom. 2 mantalsskrivningsförordningen skulle alltså bliva den, att i utlandet bosatt svensk diplomatisk eller konsulär tjänsteman, i stället för att enligt anförda regler för vissa icke till bestämd ort lokaliserade inkomster skatta till gemensamt kommunalt ändamål, finge tillfälle att — under den garanti mot missbruk, som Kungl. Maj:ts prövning av frågan om mantals skrivningsorten innebär — i skattehänseende gagna kommun, varmed han såsom ägare eller innehavare av inom kommunen belägen fast egendom har samhörighet. Mot tillägget i fråga har i de avgivna yttrandena icke gjorts annan invändning, än att kammarrätten ansett, att detsamma syntes vara beroende av den ståndpunkt, skatteförfattningarna komma att intaga till frågan om beskattningsorten för de i detta moment avsedda personer. Med kommunalskatteförslagets ståndpunkt härutinnan står, såsom av det nyss anförda framgår, det föreslagna tillägget i god överensstämmelse, och da det- sammas innehåll jämväl eljest synes vara lämpligt avvägt, tillstyrker jag tilläggets införande i mantalsskrivningsförordningen.
Det föreslagna tillägget till § 3 mom. 1 innebär åter ett undantag från den allmänna regeln om det faktiska hemvistet såsom avgörande för frågan om mantalsskrivningsorten. Emellertid må påpekas, att de nuvarande bestäm melserna i detta moment i vissa fall kunna få i mantalsskrivnings- liksom i beskattningshänseende egendomliga konsekvenser. Om en person, som inne har tjänst inom en kommun A, under den tid han är i tjänst eller största delen av året är bosatt å honom tillhörig fast egendom inom annan, närbelägen
Bihang till riksdagens protokoll 1927. 1 samt
200 häft■ (hr 2Sk.)
-
Kungl. Maj:ts proposition Nr 234.
10
Kun al. Maj:ts proposition Nr 234.
Bastämmeläcr
angående
mantalsskriv
ning av lappar
inom Jämt
lands län.
kommun B, och under återstoden av året vistas inom en tredje kommun C,
varest han jämväl äger fast egendom, skall han enligt nuvarande regler
ovillkorligen mantalsskrivas i B. Men om han tager avsked från tjänsten
och fortfarande under den största delen av året vistas inom kommunen B,
äger han, på grund av den i detta moment intagna s. k. valfrihetsbestäm-
melsen, rätt att mantalsskriva sig inom kommunen
C. Med andra ord,
innehavet av tjänst inom en kommun blir avgörande för frågan i vilkendera
av två andra kommuner vederbörande må mantalsskrivas. Är nu fastighe
ten i C av stor betydenhet och har den mantalsskrivningspliktige eljest när
mare samhörighet med denna kommun, synes det låta sig försvara, att,
åtminstone där ur synpunkten av kommunens berättigade intresse särskilda
skäl kunna åberopas, bereda vederbörande möjlighet att låta sig mantalsskri
vas i C även under den tid, då han innehar tjänst i A. Dessa skäl för
möjlighet att mantalsskrivas i C synas böra äga samma verkan, om veder
börande är bosatt i A eller i B utan att därstädes äga eller besitta fastighet.
Sådan närmare samhörighet med viss kommun torde föreligga exempelvis
när, på sätt i promemorian antydes, ägarna till ett familjegods måhända i
släktled efter släktled varit mantalsskrivna inom och för betydande inkomster
skattat till den kommun, varest godset är beläget, och en ägare, tillhörande
samma släkt, ehuru innehavare av tjänst på annan ort, dock under någon
del av året vistas å godset samt anser sig fortfarande närmast höra hemma
i den kommun, där hans släkt varit bosatt och som i hög grad varit bero
ende av skatteintäkter för godsägarens inkomster av annat än den fasta
egendomen. I dylikt fall torde, på grund av fastighetsägarens samhörighet
med kommunen, möjlighet böra öppnas för honom att i avseende å beskatt
ningen av hans icke till bestämd ort lokaliserade inkomster låta nämnda
kommun få företrädesrätt framför den egentliga vistelsekommunen. Det kan
vissserligen icke förnekas, att från teoretisk synpunkt invändningar kunna
framställas mot det föreliggande förslaget, men då å andra sidan starka
billighetsskäl tala för detsamma och dess tillämpning i praktiken synes mig
icke kunna medföra olägenhet, vill jag giva förslaget min anslutning.
Enligt mitt förmenande utgör den omständigheten, att Kungl. Maj:ts med
givande erfordras för mantalsskrivning å annan ort än den, där vederbö
rande faktiskt har sitt hemvist, en fullt betryggande säkerhet mot ett
obehörigt utnyttjande av det föreslagna undantagsstadgandet.
Genom proposition den 22 februari 1927, nr 108, har Kungl. Maj:t på hem
ställan av chefen för socialdepartementet av riksdagen äskat anslag till
fattigvård och barnavård för lappar. I det vid propositionen fogade stats
rådsprotokollet har föredragande departementschefen förordat genomförande
av en ändrad organisation för lappfattigvården, innebärande bland annat,
att i Jämtlands län omsorgen om lappfattigvården skulle överföras från fyra
ännu bestående lappförsamlingar, som icke sammanfalla med borgerliga kom
muner, till vederbörande kommuner. För genomförande av förslaget erfor-
11
dras emellertid ändring i mantalsskrivningsförordningen i fråga om man talsskrivning av lappar inom Jämtlands län.
Enligt § 16 mom. 1 i .mantalsskrivningsförordningen gäller vid tillämp ning av förordningen inom Västerbottens och Norrbottens läns lappmarker, att länsstyrelsens kungörelse om förrättningen skall uppläsas i kyrkan tre gånger — mot eljest endast en gång — samt vid behov även å lappska eller finska språket eller å båda dessa språk, att till mantalsskrivningen skall uppgivas och i mantalslängden antecknas jämväl varje persons nationalitet och språk samt att den del av lappbefolkningen, som kringflyttar utan sta diga boningsplatser, skall mantalsskrivas stam- eller byvis.
Beträffande jämtlandslapparna saknas däremot särskilda bestämmelser i mantalsskrivningshänseende. I det vid propositionen nr 108 fogade stats rådsprotokollet, sid. 19 ff„ har framlagts utredning i förevarande hänseende, till vilken utredning jag tillåter mig hänvisa. Av protokollet framgår, att föredragande departementschefen efter samråd med mig funnit de ändringar böra vidtagas i mantalsskrivningsförordningen, som erfordrades för genom förande av ett av kammarrätten under utredningen framställt förslag, att i fråga om lapparnas mantalsskrivning samma regler komme att tillämpas i de tre förutnämnda länen. Detta innebär, att § 16 mom. 1 skulle göras tillämpligt jämväl för Jämtlands län. Då emellertid' i detta län icke finnes något såsom lappmark betecknat område och bestämmelserna i förevarande mo ment givetvis böra äga tillämpning allenast inom de delar av länet, i vilka lappar vistas, synes det vara lämpligt att åt länsstyrelsen, som sitter inne med kännedom om berörda förhållanden, uppdraga att bestämma, i vilka delar av länet ifrågavarande bestämmelser skola tillämpas.
Enligt kammarrättens omförmälda, av chefen för socialdepartementet biträdda förslag bör, där området för en lappby sträcker sig över två eller flera kommuner, varje lapp mantalsskrivas å den ort inom lappbyns område, där han kan anses hava sin huvudkåtplats, d. v. s. där de av hans till hörigheter finnas, som icke medföras på vandringarna, såsom fasta kåtor, visthus och dylikt. Till denna uppfattning har även jag givit min anslut ning. Då emellertid en sådan regel lärer överensstämma med de allmänna bestämmelserna i mantalsskrivningsförordningen, torde genomförandet därav icke kräva någon ändring i eller något tillägg till denna förordning.
De föreslagna nya bestämmelserna synas böra träda i kraft i god tid före början av mantalsskrivningsförrättningarna under år 1927, förslagsvis den 1 juli 1927.
Föredragande departementschefen uppläser härefter ett inom finansde partementet upprättat förslag om ändring i vissa delar av förordningen den 6 augusti 1894 (nr 61) angående mantalsskrivning samt hemställer, att Kungl. Maj:t måtte genom proposition föreslå riksdagen att antaga nämnda förslag.
Kungl. Maj:ts proposition Nr 234.
Till denna av statsrådets övriga ledamöter biträdda hemställan lämnar Hans Kungl. Höghet Kronprinsen- Regenten bifall samt förordnar, att proposition av den lydelse, bilagan litt — till detta protokoll utvisar, skall avlåtas till riksdagen.
Ur protokollet:
Yngve Ericsson.
Kungl. Maj:ts proposition Nr 234.
Stockholm, Isaac Marcus’ Boktryckeri-Aktiebolag, 1927.