Prop. 1927:234

('med förslag till förordning om ändring i vissa delar av förordningen den 6 augusti 1894 (nr 61) angående mantalsskrivning',)

Kungl. May.ts proposition Nr 234.

1

Nr 234.

Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till förordning

om ändring i vissa delar av förordningen den 6 augusti 1894 (nr 61) angående mantalsskrivning; given Stockholms slott den 11 mars 1927.

Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats­ rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an­ taga härvid fogade förslag till förordning om ändring i vissa delar av förordningen den 6 augusti 1894 (nr 61) angående mantalsskrivning.

Under Hans Majtts

Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:

GUSTAF ADOLF.

Ernst Lyberg.

Bihang till riksdagens protokoll 1927.

1 saml.

200 haft. (Nr

23/f.)

1

2

Kungl. Maj:ts proposition Nr 234.

Förslag

till

förordning om ändring i vissa delar av förordningen den 6 augusti

1894 (nr 61) angående mantalsskrivning.

Härigenom förordnas, att § 3 mom. 1 och 2 samt § 16 mom. 1 i för­

ordningen den 6 augusti 1894 angående mantalsskrivning skola, § 3 mom.

1 och § 16 mom. 1 i nedan angivna delar, hava följande ändrade lydelse:

§ 3.

Mom. 1. En var — — — bosatt.

Uppehåller — — — mantalsskrivas.

På ansökan av den, som äger eller besitter fast egendom och under

någon del av året vistas inom det mantalsskrivningsdistrikt, där den fasta

egendomen är belägen, må Konungen förordna, att han, ändock att han

på grund av tjänst eller verksamhet kan anses hava sitt egentliga hem­

vist i annat distrikt, skall mantalsskrivas inom förstnämda distrikt, därest

med hänsyn till den fasta egendomens betydenhet och övriga föreliggande

omständigheter så finnes skäligt.

Den — — — mantalsskrivas.

Mom. 2. Den, som är i rikets tjänst å utländsk ort anställd, skall med

sin familj och svenska betjäning mantalsskrivas inom Stockholms stad

och S:t Nikolai församling; dock må, utan hinder av vad sålunda stadgats,

den, som utom Stockholm äger eller besitter fast egendom, med Konungens

medgivande tillika med familj och betjäning mantalsskrivas inom det

mantalsskrivningsdistrikt, där den fasta egendomen är belägen.

§ 16.

Mom. 1. Vid tillämpning av denna förordning inom Västerbottens och

Norrbottens läns lappmarker ävensom de delar av Jämtlands län, be­

träffande vilka Konungens befallningshavande så förordnar, gäller till

efterrättelse:

l:o) att — — — språk;

2:o) att — — — språk;

3:o) att — — — hyvis.

Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1927.

Kungl. Maj ds proposition Nr 234.

3

Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Kungl.

Höghet Kronprinsen-Regenten i statsrådet å Stockholms slott

den 11 mars 1927.

Närvarande:

Statsministern

Ekman,

ministern för utrikes ärendena

Löfgren,

statsråden

Thyrén, Ribbing, Meurling, Gärde, Pettersson, Hellström. Rosén,

Hamrin, Almkvist, Lyberg.

Chefen för finansdepartementet, statsrådet Lyberg, anmäler efter gemen­

sam beredning med chefen för socialdepartementet frågor om vissa ändringar

i förordningen den 6 augusti 1894 (nr 61) angående mantalsskrivning samt

anför:

Enligt § 3 mom. 1 i förordningen den 20 juli 1861 (nr 45) angående

mantals- och skattskrivningarnas förrättande skulle en var mantals- och

skattskrivas, där han hade eller i följd av sitt vistande borde anses hava sitt

bo och hemvist. Därvid skulle emellertid iakttagas, att den, vilken inne­

hade fast egendom eller idkade rörelse inom särskilda mantalsskrivnings-

distrikt, själv ägde bestämma och anmäla, på vilketdera stället han borde

mantalsskrivas. Härjämte stadgades i mom. 2 av samma paragraf, att i

allmän tjänst anställd person med viss bestämd tjänstgöringsort skulle där­

städes mantalsskrivas, såvida han icke erhållit behörigt tillstånd att vara

boende utom samma ort Dock borde utrikes tjänstgörande svensk diplomat

ävensom svensk konsul eller annan å utländsk ort anställd tjänsteman, som

vore svensk undersåte och åtnjöte avlöning av allmänna medel, tillika med

hustru, barn och svensk betjäning vara mantalsskriven i Stockholms stad

och S:t Nikolai församling.

Förstberörda stadgande, den s. k. valfrihetsbestämmelsen, gav i tillämp­

ningen anledning till missförhållanden, såsom att personer, vilka ägde fast

egendom inom ett distrikt med obetydliga kommunalutskylder, men voro

boende och utövade sin verksamhet inom ett distrikt med höga sådana,

mantalsskrevo sig inom förstnämnda distrikt, ehuru de endast tillfälligtvis

eller kanske ej ens någon tid av året där vistats. Med beaktande härav

föreslogo de kommitterade, vilka den 14 december 1889 avgåvo betänkande

och förslag angående mantalsskrivning, att stadgandet skulle uteslutas. Detta

förslag biträddes ock av föredragande departementschefen vid anmälan av

frågan om avlåtande av proposition nr 2 till 1894 års riksdag med förslag

till ny förordning angående mantalsskrivning. I skrivelse nr 111 i anled­

ning av nämnda proposition uttalade emellertid riksdagen, att det synts

Ändringsför­

slag beträf­

fande gäl­

lande bestäm­

melser om

mantalsskriv­

ningsort.

Inom finans­

departementet

upprättad

promemoria.

riksdagen olämpligt att helt och hållet borttaga gällande bestämmelse om

valfrihet i fråga om mantalsskrivningsort. Med fästat avseende å förut-

berörda missförhållanden funne riksdagen likväl valfrihetsbestämmelsen böra

på det sätt förändras, att såsom villkor för valfrihet i fråga om mantals­

skrivningsort skulle stadgas — förutom att, på sätt då gällande mantals-

skrivningsförordning föreskreve, den mantalsskrivningsskyldige skulle inne­

hava. fast egendom eller idka rörelse inom särskilda mantalsskrivningsdistrikt

— dels att han någon del av året vore boende inom vartdera distriktet, dels

ock att han icke på grund av innehavande tjänst eller annan verksamhet

kunde anses hava sitt egentliga hemvist i någotdera av dessa eller annat

mantalsskrivningsdistrikt. Ett stadgande av nyss antydda innehåll syntes

icke i någon mera väsentlig grad skilja sig från den mening, som på senare

tid gjort sig gällande beträffande tolkningen av valfrihetsbestämmelsen.

I överensstämmelse med riksdagens beslut avfattades § 3 mom. 1 av för­

ordningen den 6 augusti 1894 angående mantalsskrivning.

Huvudregeln i detta stadgande är, att en var skall mantalsskrivas där

han är bosatt. Uppehåller sig någon under olika delar av året inom sär­

skilda mantalsskrivningsdistrikt, betraktas han såsom bosatt i det distrikt,

där han vistas under sådana förhållanden, att han med avseende å tjänst,

verksamhet eller andra omständigheter bör anses därstädes hava sitt egent­

liga hemvist, med rätt likväl för den, som äger fast egendom eller idkar

rörelse inom olika mantalsskrivningsdistrikt och inom vartdera av dessa

någon del av året vistas samt ej på grund av tjänst eller verksamhet kan

anses hava sitt egentliga hemvist i någotdera av dessa eller annat mantals­

skrivningsdistrikt, att själv bestämma och anmäla, inom vilketdera distriktet

han skall mantalsskrivas.

I § 3 mom. 2 av gällande förordning angående mantalsskrivning stadgas,

i nära överensstämmelse med motsvarande bestämmelse i 1861 års mantals-

skrivningsförordning, att den, som är i rikets tjänst å utländsk ort anställd,

skall med sin familj och svenska betjäning mantalsskrivas inom Stockholms

stad och S:t Nikolai församling. Beträffande detta fall saknar alltså det

faktiska hemvistet avgörande betydelse; valfrihet beträffande mantalsskriv­

ningsorten äger här ej rum. Stadgandet har uppenbarligen till syfte att

förhindra, att ifrågavarande personer skulle komma att sakna mantalsskriv­

ningsort inom riket. Tillämpningen av denna bestämmelse kan föranleda,

att däri avsedd tjänsteman, vilken utom Stockholm äger fastighet och under

sin vistelse i hemlandet varit bosatt å densamma, i trots härav kommer att

mantalsskrivas i huvudstaden.

I en inom finansdepartementet upprättad, den 7 februari 1927 dagtecknad

promemoria, har — efter det däri lämnats en med det nu anförda väsent­

ligen överensstämmande redogörelse för stadgande^ i § 3 mom. 1 och 2 i

gällande mantalsskrivningsförordning och dessa författningsrums närmaste

förhistoria — anförts följande:

4

Kungl. Maj:ts 'proposition Nr 234.

o

»Såsom framgår av den lämnade redogörelsen är den valfrihet beträffande mantalsskrivningsort, som medgivits ägare av fastighet, begränsad bland annat i det hänseende, att, där han tillika är tjänstinnehavare och på grund därav vistas å annan ort än den, där fastigheten är belägen, han icke äger mantalsskriva sig å sistnämnda ort, även om han därstädes vistas under någon del av året. Därest fastighetsägaren har stora inkomster, är givetvis frågan om hans mantalsskrivningsort av väsentlig betydelse för den kommun, där fastigheten är belägen. Eu förändring i avseende å fastighetsägarens ställning i mantalsskrivningshänseende kan i sådant fall medföra eu avse­ värd ökning i skattebördan inom kommunen. Det har sålunda förekommit fall, där sedan ägare till fast egendom sedan lång tid tillbaka varit bosatta och mantalsskrivna i den kommun, varest fastigheten är belägen, ny ägare, tillhörande samma släkt som föregående ägare, och vars familj under väsentlig del av året vistas å fastigheten, det oaktat på grund av innehavd tjänst, av vilken inkomsten varit obetydlig i förhållande till fastighetens avkastning, nödgats låta mantalsskriva sig å tjänsteorten, med påföljd att den kommun, varest fastigheten är belägen, förlorat eu högst betydande del av sitt skatteunderlag.

Trots de betänkligheter, som vidlåda en utsträckning av rätten att välja mantalsskrivningsort därhän, att någon skulle kunna mantalsskrivas på annan ort än den, där han har eller bör anses hava sitt egentliga hemvist, synes förekomsten av sådana fall som det nu antydda dock böra leda till undersökning, huruvida icke åt valfrihetsbestämmelsen bör givas en av­ fattning, ägnad att i sådana fall bereda den mantalsskrivningspliktige möj­ lighet att till gagn för den kommun, där fastigheten är belägen, låta sig därstädes mantalsskrivas.

Enligt uttalanden från sakkunnigt håll, återgivna i 1S94 års proposi­ tion, hade med valfrihetsbestämmelsen i 1861 års förordning icke avsetts att stadga något undantag från den allmänna regeln, att en var skulle mantalsskrivas, där han hade eller i följd av sitt vistande borde anses hava sitt bo och hemvist, utan allenast att — under förutsättning att förhållandena vore sådana, att tvekan rådde, inom vilketdera av olika distrikt en person, som inom desamma innehade fastighet eller idkade rörelse, faktiskt borde anses hava sitt bo och hemvist — åt samma person överlämna att i mantalsskrivningsförrättarens ställe lösa denna fråga.

Med beaktande av denna uppfattning, vars giltighet i avseende å nu gällande bestämmelser svårligen kan bestridas, måste givetvis en sådan utsträckning av valfrihetsbestämmelsen, som nu ifrågasatts, vidtagas med stor varsamhet och utformas på sådant sätt, att icke därigenom missförhål­ landen, liknande dem, som yppat sig i tiden före tillkomsten av 1894 års mantalsskrivningsförordning, ånyo kunna uppkomma. Ett närmare över­ vägande av detta spörsmål lärer utvisa, att någon annan möjlighet att på ett tillfredsställande sätt lösa denna uppgift knappast finnes än att det i avsedda fall lägges i Kungl. Maj:ts hand att på ansökning av den man-

Kungl. Maj:ts proposition Nr 234.

6

Kungl. Maj:ts proposition Nr 234.

talsskrivningspliktige meddela förordnande angående mantalsskrivnings­

orten. Bestämmelse härom synes kunna infogas såsom ett tredje stycke

i § 3 mom. 1 och givas det innehåll, att Kungl. Maj:t på ansökan av den,

som äger eller besitter fast egendom och under någon del av året vistas

inom det mantalsskrivningsdistrikt, där den fasta egendomen är belägen,

må förordna, att han, ändock att han på grund av tjänst eller verksam­

het kan anses hava sitt egentliga hemvist i annat distrikt, skall

ma.nta.ls-

skrivas inom förstnämnda distrikt, därest med hänsyn till den fasta

egendomens betydenhet och övriga föreliggande omständigheter så finnes

skäligt.

Ett i viss mån liknande förhållande föreligger, då ägare eller inneha­

vare av fastighet utom Stockholm är i rikets tjänst å utländsk ort an­

ställd och sålunda på grund av förut åberopade stadgande i § 3 mom. 2

skall mantalsskrivas i huvudstaden. Med hänsyn till vad förut anförts

därom, att i de i detta moment avsedda fall det faktiska hemvistet saknar

betydelse i mantalsskrivningshänseende samt att stadgandet har till syfte

allenast att förekomma, att ifrågavarande personer skulle komma att sakna

rättsligt hemvist inom riket, kunde det synas icke ägnat att ingiva be­

tänkligheter att vidtaga en utsträckning av valfrihetsprincipen, varigenom

i förevarande moment avsedd, å utländsk ort bosatt tjänsteman, som äger

eller besitter fastighet utom Stockholm, i fråga om mantalsskrivningsort

skulle tillerkännas rätt att välja mellan Stockholm och den ort, där den

fasta egendomen är belägen. Då det emellertid icke är uteslutet, att en

dylik valfrihet i något fall kunde giva anledning till missbruk, i det att

en tjänsteman med stora inkomster för vinnande av lättnad i beskatt­

ningen inköpte fastighet inom kommun med synnerligen låga kommunal-

utskylder och läte mantalsskriva sig därstädes, synes för mantalsskrivning

å annan ort än Stockholm höra fordras Kungl. Maj:ts medgivande i varje

särskilt fall. — I detta sammanhang torde böra anmärkas, att ifrågava­

rande tjänstemän, jämlikt särskilda stadganden i kommunallagarna för

Stockholms stad, ehuru mantalsskrivna i Stockholm för närvarande äro

fria från skyldighet att erlägga kommunalskatt för sina löneförmåner.

Bleve sådan tjänsteman mantalsskriven å annan ort, skulle han, därest

gällande bestämmelser i beskattningshänseende bibehölles, komma att bliva

kommunalt skattskyldig även för sin lön. Emellertid torde det kunna tagas

för givet, att frågan om i utlandet bosatta svenska medborgares skattskyl­

dighet vid den tillämnade kommunalskattereformen kommer att, såsom

kommunalskattekommittén föreslagit, regleras på sådant sätt, att skatt­

skyldighetens omfattning icke blir beroende av den skattskyldiges man­

talsskrivningsort. Vid sådant förhållande torde i samband med den nu

ifrågasatta ändringen i mantalsskrivningsförorordningen förslag till änd­

ringar i avseende å omförmälda tjänstemäns beskattningsförhållanden icke

vara erforderligt.»

Över denna promemoria jämte därvid fogat, i överensstämmelse med pro­ memorians förslag upprättat utkast till ändrad lydelse av § 3 mom. 1 och 2 i förordningen angående mantalsskrivning hava överståthållarämbetet, läns­ styrelserna i Uppsala, Östergötlands samt Malmöhus län ävensom kammar­ rätten avgivit infordrade yttranden, i vilka skilda meningar kommit till uttryck. Sålunda har länsstyrelsen i Uppsala län uttalat, att länsstyrelsen kunde på det kraftigaste vitsorda, att inom länet behov av lagändring i förevarande syfte hade framträtt på ett synnerligen behjärtansvärt sätt. Länsstyrelsen, som icke funnit något vara att erinra mot grunderna för sådan lagändring, förklarade sig förorda det remitterade utkastet. Läns­ styrelsen i Östergötlands län har förklarat sig icke hava annat att erinra mot utkastet, än att detsamma syntes lämpligen höra kompletteras med ett stadgande av innehåll, att ansökan, varom i utkastet förmäldes, skulle för att kunna beaktas vara gjord före viss tidpunkt, som syntes böra be­ stämmas med hänsyn till att beslut över ansökningen kunde meddelas före avslutandet av taxeringsförrättningarna det år, mantalsskrivningen avsåge. Ansökningstidens utgång kunde sålunda lämpligen fastställas till den 1 mars sagda år. Överståthållarämbetet har däremot ansett sig icke kunna för­ orda, att en kommun efter endast skäiighetsprövning och på en omväg bereddes en skatteförmån på en annan kommuns bekostnad. Hemvistkom­ munen hade anspråk på skatteinkomster från den, som droge fördel av dess anordningar för medlemmarnas bästa, och den kommun, där fastigheten vore belägen, finge ju alltid kommunalskatt med hänsyn till den ägaren efter fastighetsvärdet påförda bevillningen. Länsstyrelsen i Malmöhus län har, beträffande § 3 mom. 1, förklarat sig icke kunna förorda intagande i mantalsskrivningsförordningen av det föreslagna tillägget och i sådant hän­ seende anfört huvudsakligen följande:"

Avsikten med de föreslagna ändringarna — att skydda kommuner från att berövas beskattningsobjekt, som rättvisligen borde tillkomma dem — vore förvisso mycket behjärtansvärd, men med hänsyn till gällande skatte­ lagars bestämmelser om beskattningsort kunde länsstyrelsen icke finna sig övertygad om att bärande skäl förelåge att intaga det åsyftade tillägget till § 3 mom. 1. Kommun hade nämligen under alla förhållanden sin be­ skattningsrätt till fastigheten och dess avkastning oförkränkt. Vad däremot kommun skulle förlora, därest fastighetsägaren bleve mantalsskriven å annan ort, vore beskattningsrätten till hans inkomst av kapital och tillfälliga in­ komster. Det samhälle, där den skattskyldige hade sin gärning och sitt verkliga hemvist, syntes emellertid vara närmast att erhålla beskattnings­ rätten till dessa icke till viss ort lokaliserade inkomster. Orimligt vore, om detta samhälle dessutom skulle nödgas avstå från beskattningsrätten till den löneinkomst, som den skattskyldige där förvärvade, vilket bleve för­ hållandet, om han mantalsskreves i annan kommun.

Vad däremot angår det föreslagna tillägget till § 3 mom. 2 har länssty­ relsen i Malmöhus län funnit övervägande skäl tala för detsammas införande i mantalsskrivningsförordningen.

Kammarrätten har i sitt yttrande understrukit — vad som redan fram-

Kungl. Maj:ts proposition Nr 234.

7

Yttranden över prome­

morian.

Kungl. Maj:ts proposition Nr 234.

hållits i promemorian — att den i § 3 mom. 1 mantalsskrivningsförord- ningen intagna så kallade valfrihetsbestämmelsen i själva verket ej utgjorde något undantag från den i förordningen gällande allmänna regeln, att en var skall mantalsskrivas, där lian är bosatt, utan gällde endast för det fall, att en person äger fast egendom eller idkar rörelse inom olika distrikt samt tvekan råder, inom vilket av dessa han är att anse såsom bosatt. I sådant fall hade man velat överlämna åt honom att genom att själv välja mantalsskrivningsort avgöra den tveksamma mantalsskrivningsfrågan. I nu föreliggande fall skulle däremot en person få möjlighet att, trots en klar vistelseort, välja en annan mantalsskrivningsort än vistelsekommunen. En bestämmelse av det innehåll, som angåves i mom. 1 tredje stycket i utkastet, skulle innebära ett betänkligt avsteg från den angivna allmänna regeln i mantalsskrivningsförordningen, från vilken regel man hittills gjort ytterst få och av särskilda omständigheter betingade undantag, såsom till exempel beträffande statsråd och kommittéledamöter. Kammarrätten har vidare i fråga om beskattningsorten för olika skattekällor enligt gällande bestämmel­ ser framfört i huvudsak samma synpunkter, som härutinnan andragits av länsstyrelsen i Malmöhus län.

Beträffande den i § 3 mom.. 2 föreslagna ändringen syntes denna enligt kammarrättens mening vara beroende av den ståndpunkt, skatteförfattning- arna komme att intaga till frågan om beskattningsorten för de i detta mo­ ment avsedda personer.

Kammarrätten har alltså hemställt, att förslaget, i vad det avsåge mom. 2, icke måtte i detta sammanhang föranleda någon vidare Kungl. Maj:ts åtgärd samt att förslaget i övrigt finge förfalla.

Departements-

Innan jag angiver min ställning till förevarande spörsmål, tillåter jag mig

chefen.

erinra om vissa bestämmelser angående beskattningsort m. m. i det förslag till kommunalskattelag, som Kungl. Maj:t genom proposition den 22 februari 1927, nr 102, framlagt för riksdagen. Dessa bestämmelser äro, såvitt angår förevarande spörsmål, i allt väsentligt överensstämmande med nu gällande, i 14 § bevillningsförordningen upptagna regler. Sålunda skall såväl fastig­ hetsskatt som skatt för inkomst av jordbruksfastighet eller av annan fastig­ het utgöras till kommun, där fastigheten är belägen (16 och 56 §§). Skatt för inkomst av tjänst, tillfällig förvärvsverksamhet ävensom av kapital ut- göres i den skattskyldiges hemortskommun (59 § 1 mom.). Med hemorts­ kommun förstås därvid den kommun, där den skattskyldige författningsen­ ligt skall vara mantalsskriven för taxeringsåret eller det kalenderår, under vilket taxering verkställes (66 §, jfr 3 §). Dessa regler gälla här i riket bosatt person. Beträffande svensk medborgare, som tillhör svensk beskick­ ning hos utländsk makt eller lönat svenskt konsulat eller beskickningens eller konsulatets betjäning och som på grund av sin tjänst är bosatt utom­ lands, skall enligt förslaget (69 §) tillämpas vad däri stadgas angående här i riket bosatt person; dock är han icke skattskyldig här i riket för sin in-

9

komst av berörda tjänst, och skall för annan hans inkomst, som enligt före­ skrifterna i förslaget och § 3 mom. 2 mantalsskrivningsförordningen skolat beskattas i S:t Nikolai församling i Stockholm — d- v. s. inkomst av till­ fällig förvärvsverksamhet och av kapital — skatt i stället utgöras i Stock­ holm för gemensamt kommunalt ändamål. Vad sålunda sagts gäller jämväl sådan persons hustru samt barn under 16 år, därest de äro svenska med­ borgare och bo hos honom.

Vad då först angår det föreslagna tillägget till § 3 mom. 2 mantalsskriv­ ningsförordningen, att i rikets tjänst å utländsk ort anställd person, som utom Stockholm äger eller besitter fast egendom, med Kungl. Maj:ts med­ givande skall äga att tillika med familj och svensk betjäning mantalsskrivas inom det mantalsskrivningsdistrikt, där den fasta egendomen är belägen, framgår av vad som förut anförts, att detta tillägg icke innefattar något undantag från den allmänna regeln, att en var skall mantalsskrivas där han är bosatt. En sådan person saknar ju faktiskt hemvist inom riket men har på grund av stadgandet i detta moment i dess nuvarande lydelse rättsligt hemvist i S:t Nikolai församling i Stockholm. Därmed har ock enligt hittills gällande beskattningsregler följt kommunal skattskyldighet i Stockholm. Enligt förslaget till kommunalskattelag skall däremot sådan skattskyldig för de inkomster, som eljest skolat beskattas i S:t Nikolai för­ samling i Stockholm, i stället utgöra skatt i Stockholm för gemensamt kom­ munalt ändamål. Verkan i beskattningshänseende av det föreslagna tillägget till § 3 mom. 2 mantalsskrivningsförordningen skulle alltså bliva den, att i utlandet bosatt svensk diplomatisk eller konsulär tjänsteman, i stället för att enligt anförda regler för vissa icke till bestämd ort lokaliserade inkomster skatta till gemensamt kommunalt ändamål, finge tillfälle att — under den garanti mot missbruk, som Kungl. Maj:ts prövning av frågan om mantals­ skrivningsorten innebär — i skattehänseende gagna kommun, varmed han såsom ägare eller innehavare av inom kommunen belägen fast egendom har samhörighet. Mot tillägget i fråga har i de avgivna yttrandena icke gjorts annan invändning, än att kammarrätten ansett, att detsamma syntes vara beroende av den ståndpunkt, skatteförfattningarna komma att intaga till frågan om beskattningsorten för de i detta moment avsedda personer. Med kommunalskatteförslagets ståndpunkt härutinnan står, såsom av det nyss anförda framgår, det föreslagna tillägget i god överensstämmelse, och da det- sammas innehåll jämväl eljest synes vara lämpligt avvägt, tillstyrker jag tilläggets införande i mantalsskrivningsförordningen.

Det föreslagna tillägget till § 3 mom. 1 innebär åter ett undantag från den allmänna regeln om det faktiska hemvistet såsom avgörande för frågan om mantalsskrivningsorten. Emellertid må påpekas, att de nuvarande bestäm­ melserna i detta moment i vissa fall kunna få i mantalsskrivnings- liksom i beskattningshänseende egendomliga konsekvenser. Om en person, som inne­ har tjänst inom en kommun A, under den tid han är i tjänst eller största delen av året är bosatt å honom tillhörig fast egendom inom annan, närbelägen

Bihang till riksdagens protokoll 1927. 1 samt

200 häft■ (hr 2Sk.)

-

Kungl. Maj:ts proposition Nr 234.

10

Kun al. Maj:ts proposition Nr 234.

Bastämmeläcr

angående

mantalsskriv­

ning av lappar

inom Jämt­

lands län.

kommun B, och under återstoden av året vistas inom en tredje kommun C,

varest han jämväl äger fast egendom, skall han enligt nuvarande regler

ovillkorligen mantalsskrivas i B. Men om han tager avsked från tjänsten

och fortfarande under den största delen av året vistas inom kommunen B,

äger han, på grund av den i detta moment intagna s. k. valfrihetsbestäm-

melsen, rätt att mantalsskriva sig inom kommunen

C. Med andra ord,

innehavet av tjänst inom en kommun blir avgörande för frågan i vilkendera

av två andra kommuner vederbörande må mantalsskrivas. Är nu fastighe­

ten i C av stor betydenhet och har den mantalsskrivningspliktige eljest när­

mare samhörighet med denna kommun, synes det låta sig försvara, att,

åtminstone där ur synpunkten av kommunens berättigade intresse särskilda

skäl kunna åberopas, bereda vederbörande möjlighet att låta sig mantalsskri­

vas i C även under den tid, då han innehar tjänst i A. Dessa skäl för

möjlighet att mantalsskrivas i C synas böra äga samma verkan, om veder­

börande är bosatt i A eller i B utan att därstädes äga eller besitta fastighet.

Sådan närmare samhörighet med viss kommun torde föreligga exempelvis

när, på sätt i promemorian antydes, ägarna till ett familjegods måhända i

släktled efter släktled varit mantalsskrivna inom och för betydande inkomster

skattat till den kommun, varest godset är beläget, och en ägare, tillhörande

samma släkt, ehuru innehavare av tjänst på annan ort, dock under någon

del av året vistas å godset samt anser sig fortfarande närmast höra hemma

i den kommun, där hans släkt varit bosatt och som i hög grad varit bero­

ende av skatteintäkter för godsägarens inkomster av annat än den fasta

egendomen. I dylikt fall torde, på grund av fastighetsägarens samhörighet

med kommunen, möjlighet böra öppnas för honom att i avseende å beskatt­

ningen av hans icke till bestämd ort lokaliserade inkomster låta nämnda

kommun få företrädesrätt framför den egentliga vistelsekommunen. Det kan

vissserligen icke förnekas, att från teoretisk synpunkt invändningar kunna

framställas mot det föreliggande förslaget, men då å andra sidan starka

billighetsskäl tala för detsamma och dess tillämpning i praktiken synes mig

icke kunna medföra olägenhet, vill jag giva förslaget min anslutning.

Enligt mitt förmenande utgör den omständigheten, att Kungl. Maj:ts med­

givande erfordras för mantalsskrivning å annan ort än den, där vederbö­

rande faktiskt har sitt hemvist, en fullt betryggande säkerhet mot ett

obehörigt utnyttjande av det föreslagna undantagsstadgandet.

Genom proposition den 22 februari 1927, nr 108, har Kungl. Maj:t på hem­

ställan av chefen för socialdepartementet av riksdagen äskat anslag till

fattigvård och barnavård för lappar. I det vid propositionen fogade stats­

rådsprotokollet har föredragande departementschefen förordat genomförande

av en ändrad organisation för lappfattigvården, innebärande bland annat,

att i Jämtlands län omsorgen om lappfattigvården skulle överföras från fyra

ännu bestående lappförsamlingar, som icke sammanfalla med borgerliga kom­

muner, till vederbörande kommuner. För genomförande av förslaget erfor-

11

dras emellertid ändring i mantalsskrivningsförordningen i fråga om man­ talsskrivning av lappar inom Jämtlands län.

Enligt § 16 mom. 1 i .mantalsskrivningsförordningen gäller vid tillämp­ ning av förordningen inom Västerbottens och Norrbottens läns lappmarker, att länsstyrelsens kungörelse om förrättningen skall uppläsas i kyrkan tre gånger — mot eljest endast en gång — samt vid behov även å lappska eller finska språket eller å båda dessa språk, att till mantalsskrivningen skall uppgivas och i mantalslängden antecknas jämväl varje persons nationalitet och språk samt att den del av lappbefolkningen, som kringflyttar utan sta­ diga boningsplatser, skall mantalsskrivas stam- eller byvis.

Beträffande jämtlandslapparna saknas däremot särskilda bestämmelser i mantalsskrivningshänseende. I det vid propositionen nr 108 fogade stats­ rådsprotokollet, sid. 19 ff„ har framlagts utredning i förevarande hänseende, till vilken utredning jag tillåter mig hänvisa. Av protokollet framgår, att föredragande departementschefen efter samråd med mig funnit de ändringar böra vidtagas i mantalsskrivningsförordningen, som erfordrades för genom­ förande av ett av kammarrätten under utredningen framställt förslag, att i fråga om lapparnas mantalsskrivning samma regler komme att tillämpas i de tre förutnämnda länen. Detta innebär, att § 16 mom. 1 skulle göras tillämpligt jämväl för Jämtlands län. Då emellertid' i detta län icke finnes något såsom lappmark betecknat område och bestämmelserna i förevarande mo­ ment givetvis böra äga tillämpning allenast inom de delar av länet, i vilka lappar vistas, synes det vara lämpligt att åt länsstyrelsen, som sitter inne med kännedom om berörda förhållanden, uppdraga att bestämma, i vilka delar av länet ifrågavarande bestämmelser skola tillämpas.

Enligt kammarrättens omförmälda, av chefen för socialdepartementet biträdda förslag bör, där området för en lappby sträcker sig över två eller flera kommuner, varje lapp mantalsskrivas å den ort inom lappbyns område, där han kan anses hava sin huvudkåtplats, d. v. s. där de av hans till­ hörigheter finnas, som icke medföras på vandringarna, såsom fasta kåtor, visthus och dylikt. Till denna uppfattning har även jag givit min anslut­ ning. Då emellertid en sådan regel lärer överensstämma med de allmänna bestämmelserna i mantalsskrivningsförordningen, torde genomförandet därav icke kräva någon ändring i eller något tillägg till denna förordning.

De föreslagna nya bestämmelserna synas böra träda i kraft i god tid före början av mantalsskrivningsförrättningarna under år 1927, förslagsvis den 1 juli 1927.

Föredragande departementschefen uppläser härefter ett inom finansde­ partementet upprättat förslag om ändring i vissa delar av förordningen den 6 augusti 1894 (nr 61) angående mantalsskrivning samt hemställer, att Kungl. Maj:t måtte genom proposition föreslå riksdagen att antaga nämnda förslag.

Kungl. Maj:ts proposition Nr 234.

Till denna av statsrådets övriga ledamöter biträdda hemställan lämnar Hans Kungl. Höghet Kronprinsen- Regenten bifall samt förordnar, att proposition av den lydelse, bilagan litt — till detta protokoll utvisar, skall avlåtas till riksdagen.

Ur protokollet:

Yngve Ericsson.

Kungl. Maj:ts proposition Nr 234.

Stockholm, Isaac Marcus’ Boktryckeri-Aktiebolag, 1927.