Prop. 1932:179

('med förslag till lag örn skyldighet i vissa fall att tillhandahålla förnödenheter m. rn. för ordningsmaktens behov',)

Kungl. Majus proposition nr 179.

1

Nr 179.

Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till

lag örn skyldighet i vissa fall att tillhandahålla

förnödenheter m. rn. för ordningsmaktens behov; given Stockholms slott den 11 mars 1932.

Under åberopande av bilagda i statsrådet och lagrådet förda protokoll vill Kungl. Majit härmed, jämlikt § 87 regeringsformen, föreslå riksdagen antaga härvid fogat förslag till lag örn skyldighet i vissa fall att tillhanda­ hålla förnödenheter m. m. för ordningsmaktens behov.

Under Hans Majits

Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:

GUSTAF ADOLF.

Sam Larsson.

Bihang till riksdagens protokoll 1932. 1 sami. 147 haft. (Nr 179.)

sol SS 1

2

Kungl. Maj:ts proposition nr 179.

Förslag

till

Lag örn skyldighet i vissa fall att tillhandahålla förnödenheter in. m.

för ordningsmaktens behov.

Härigenom förördnas som följer:

1

§•

Då polisstyrka sammandrages för ordningens upprätthållande, äger läns­

styrelse, där så av särskilda skäl finnes erforderligt, förordna, att ägare och

innehavare av förnödenheter, transportmedel, rum för personal, hästar och

fordon ävensom materialier och annat, som är oundgängligen erforderligt

för polisverksamhetens uppehållande och icke med tillräcklig skyndsamhet

kan på annat sätt anskaffas, skola vara skyldiga att på anfordran av polis­

chefen i orten eller annat av länsstyrelsen bestämt polisbefäl mot full er­

sättning tillhandahålla vad sålunda erfordras.

Vid meddelande av sådant förordnande, som nu sagts, skall angivas den

ort och den tid, för vilken förordnandet gäller.

2 §•

Anfordran skall, där så lämpligen låter sig göra, i första hand riktas till

den, som å orten driver rörelse eller eljest mot ersättning tillhan dagår all­

mänheten med vad som är i fråga.

Då så påfordras, skall anfordran göras skriftligen och överlämnas av polis­

man, försedd med vederbörligt tjänstetecken, samt kvitto lämnas å vad som

mottages.

3§-

Transportmedel och rum tillhandahållas med nyttjanderätt. I övrigt skall

tillhandahållande ske med äganderätt, därest ej annat vid anfordran be­

stämts eller får anses överenskommet.

4§-

I de fall, då begärd ersättning icke betalas av vederbörande polisbefäl,

må framställning örn ersättning göras hos länsstyrelsen, som har att utbe­

tala vad som finnes skäligt. Erhåller sökanden efter klagan i vederbörlig

ordning över länsstyrelsens beslut icke den ersättning han begärt, må han

hos domstol föra talan i saken.

5

§•

Vägrar eller försummar någon att fullgöra anfordran enligt denna lag,

äger vederbörande polisbefäl låta uttaga det begärda.

Den som gör sig skyldig till vägran eller försummelse, som nu sagts,

dömes till dagsböter.

Kungl. Majlis proposition nr 179.

O

O

6

§-

Förseelse mot denna lag åtalas av allmän åklagare vid allmän domstol. Böter tillfalla kronan. Saknas tillgång till deras fulla gäldande, skola de förvandlas enligt allmän strafflag.

7

§• '.

Vad i denna lag stadgats skall äga motsvarande tillämpning, då militär per­ sonal enligt vad därom är föreskrivet tages i anspråk* för upprätthållande av allmän ordning.

8 §•

Närmare bestämmelser för tillämpning av denna lag meddelas av Konungen.

Denna lag träder i kraft den 1 juli 1932.

4

Kungl. Maj-.ts proposition nr 179.

Utdrag av protokollet över socialärenden, hållet inför

Hans Kungl. Höghet Kronprinsen-Reg euten i statsrådet

å Stockholms slott den 26 februari 1932.

Närvarande: *

Statsministern

Ekman , ministern för utrikes ärendena friherre

Ramel , stats­

råden

Gärde, Hamrin, von Stockenström, Städener, Gyllenswärd,

Larsson, Holmbäck, Jeppsson, Hansén, Rundqvist.

Chefen för socialdepartementet, statsrådet Larsson anför efter gemensam

beredning med chefen för justitiedepartementet:

Den 24 oktober 1931 tillkallade jag jämlikt Kungl. Maj:ts bemyndigande

statssekreteraren B. G. H. Hammarskjöld (ordförande), landsfogden i Stock­

holms län W. Bergenfelt, borgarrådet i Stockholm K. G. Ewerlöf, filosofie

doktorn S. Hansson i Göteborg samt landssekreteraren, nuvarande t. f. lands­

hövdingen i Malmöhus län Hj. Kjäll att såsom utredningsmän inom departemen­

tet biträda med fortsatt behandling av frågan örn ändrade bestämmelser beträf­

fande ordningspolisens och kriminalpolisens organisation jämte vissa därmed

sammanhängande spörsmål ävensom med skyndsamt utarbetande av förslag i

dessa ämnen.

Vid utredningsmännens överläggningar — i vilka jämväl deltagit polis­

mästaren i Stockholm E. Hallgren — har i enlighet med de lämnade direktiven

även behandlats frågan, vilka åtgärder som kunna komma i fråga för att för­

hindra, att en för ordningens uppehållande sammandragen polisstyrka möter

sådana svårigheter i fråga örn anskaffande av erforderliga förnödenheter,

materiel, transportmedel m. m., att verksamheten därav lider men.

Jag anhåller att nu få anmäla denna fråga.

Lagstift- På grundval av nämnda överläggningar upprättades inom departementet i

allmänna januari 1932 en »P. M. angående skyldighet för enskilda att tillhandahålla för-

innebörd. nödenheter m. m. för ordningsmaktens behov». I denna anfördes till en början:

Promemoria

Tidigare har efter samråd med utredningsmännen framlagts förslag till för-

jaemart 1932. bäringar i fråga örn styrkan och ändamålsenligheten av de maktmedel, som

stå samhället till buds vid orostillfällen av svårare art. Även med hänsyn till

de möjligheter, som gällande författningar lämna till vidtagande av sådana

extraordinära åtgärder, som vid dylika tillfällen kunna vara erforderliga, torde

emellertid vissa utökningar vara önskvärda. I detta avseende framträder särskilt

nödvändigheten av att kunna meddela inskränkande ordningsbestämmelser av

olika slag — en fråga som behandlas i annat sammanhang — men av synnerlig

vikt är tydligen också, att samhället kan garantera den tillgängliga ordnings­

makten tillgång till allt det, som för verksamheten är erforderligt. Lagbestäm­

melser i sistnämnda hänseende saknas för närvarande fullständigt. Att dylik

5

tillgång icke kan erhållas på frivillighetens väg lärer visserligen mera sällan bliva fallet, men erfarenheten torde med tydlighet visa, att en polisstyrkas verk­ samhet lätteligen kan betänkligt störas genom bloekadåtgärder av det ena eller andra slaget. Även örn befolkningen icke står samlad i dylika aktioner och även örn man således alltid torde kunna utgå ifrån att det å orten finnes per­ soner, som äro villiga att i erforderlig utsträckning bistå polismakten med för­ nödenheter, rum, materiel och annat, måste man räkna med att vid en uppjagad sinnesstämning hos stora delar av befolkningen fruktan för repressalier av olika slag kan avhålla även dem, som i och för sig äro beredda att frivilligt fullgöra den allmänt medborgerliga plikten, att på dylikt sätt bistå polismakten. Det måste antagas, att detta skulle ställa sig annorlunda, örn i lag fastsloges en principiell skyldighet för de enskilda att vid här avsedda tillfällen mot ersätt­ ning tillhandahålla vad som för polisverksamhetens uppehållande erfordras. En sådan skyldighet finge givetvis förknippas med möjligheter att i yttersta nödfall utkräva densamma, men förmodligen skulle blotta förekomsten av dessa möjligheter merendels vara tillfyllest. Det viktigaste med en lagstiftning av antydd innebörd synes således vara att fastslå själva principen. Den närmare reglering i vissa avseenden, som erfordras för de mera sällsynta fall, då skyldig­ heten behövde uttryckligen utkrävas, torde med hänsyn härtill icke behöva göras vidlyftig utan överhuvud kunna begränsas till att ge den rättsliga möjlig­ heten till ett sådant utkrävande samt att skapa de garantier för de enskildas intressen, som därvidlag äro behövliga.

En lagstiftning av förevarande art är tydligen att jämföra med expropria- tionslagstiftningen; i båda fallen anses ett allmänt intresse vara så starkt, att de enskilda göras skyldiga att till förmån för detta — mot full ersättning — avstå sin personliga egendom. Den rekvisitionslagstiftning, som hos oss träder i tillämpning^vid krigstid, ligger principiellt på ett annat plan, bland annat på den grund att rekvisition icke i alla fall förutsätter att full ersättning lämnas och således i viss mån innebär en slags beskattning av de enskilda. Tydligen företer emellertid den ifrågasatta lagstiftningen vissa jämförelsepunkter med rekvisitionslagstiftningen, och viss ledning i fråga om särskilda detaljer har därför kunnat hämtas från denna (bland annat lag den 24 maj 1895 angående skyldighet för kommuner och enskilda att fullgöra rekvisitioner för krigs­ maktens behov — nr 43/1895 — med ändringar nr 44/1898, 262/1915 och 298/1916).

Från berörda utgångspunkter hade utredningsmännen utarbetat ett förslag till »lag om skyldighet i vissa fall för enskilda att tillhandahålla förnöden­ heter m. m. för ordningsmaktens behov», vilket förslag fanns fogat vid deras promemoria.

Det sålunda utarbetade lagförslaget torde få fogas vid statsrådsprotokollet såsom Bilaga B. dag återkommer senare till den närmare motiveringen till lagförslaget.

Över promemorian lia yttranden infordrats från statskontoret, Överståthållar­ ämbetet och samtliga länsstyrelser samt generalstabschefen.

Kungl. Majus proposition nr 179.

Lagutkast-

Yttranden.

6

Departements­

chefen.

Ingen av de hörda myndigheterna har framställt erinran mot genomförande

av en sådan lagstiftning, som i promemorian föreslagits. Yttrandena ingå som

regel icke närmare på principfrågan, men i flertalet yttranden uttalas uttryck­

ligen, att lagstiftningen anses av behovet påkallad. Från dessa yttranden må

här återgivas följande uttalanden.

Överståthållarämbetet

finner lagstiftning önskvärd och erforderlig och förut­

sätter därvid, att ordningsmakten endast i yttersta nödfall kommer att begagna

sig av de befogenheter, som tilläggas densamma.

Länsstyrelsen i Uppsala län

anser lagstiftning i angivet syfte påkallad samt

uttalar, att fall icke saknats, då svårigheter i ifrågavarande avseende framträtt,

samt att det kunde befaras, att utan stöd av lagstiftning även eljest lojala med­

borgare alltmer skulle draga sig för att frivilligt tillhandagå ordningsmakten

med förnödenheter under påverkan av redan tillkännagivna blockadåtgärder

eller hot örn repressalier.

Länsstyrelsen i Hallands län

tillkännager, att länsstyrelsen finner påtagligt

behov av lagstiftning i ämnet förefinnas.

Länsstyrelsen i Skaraborgs län

yttrar: Även örn behov av sådana lagbestäm­

melser hittills icke gjort sig kännbart, vore det dock av synnerlig vikt, att i lag

fastsloges en principiell skyldighet att vid orostillfällen av svårare art till­

handahålla, vad som för polisverksamhetens uppehållande erfordrades. De före­

slagna lagbestämmelserna syntes väl ägnade att ge den rättsliga möjligheten

till ett utkrävande i fall av behov av berörda skyldighet och samtidigt skapa

betryggande garantier för tillgodoseende av de enskildas intressen.

Länsstyrelsen i Västmanlands län

uttalar, att en lagstiftning i föreslaget

syfte säkerligen vore av behovet påkallad samt att blotta tillvaron av en sådan

lag antagligen skulle komma att visa sig tillräcklig, så att tvångsmedel endast

undantagsvis behövde tillgripas.

Länsstyrelsen i Västernorrlands län

vitsordar, att erfarenheten givit vid

handen, att behov av lagstiftning i ämnet föreligger.

Länsstyrelsen i Västerbottens län

uttalar: Det vore av synnerlig vikt, att ord­

ningsmakten vid orostillfällen ägde tillgång till allt det, som kimde erfordras

för uppehållande av polisverksamheten. I regel kunde detta visserligen ordnas

efter överenskommelse, men då erfarenheten på vissa håll visat, att det mött

svårigheter att på sådant sätt lampa utfå förnödenheter m. m„ syntes det vara

nödvändigt att genom lagstiftning fastslå skyldighet för enskilda att fullgöra,

vad i detta avseende kunde vara behövligt.

Länsstyrelsen i Norrbottens län

förklarar sig kunna helt biträda den all­

männa uppfattning av lagstiftningsfrågan, varåt lagutkastet giver uttryck.

För egen del kan jag beträffande den ifrågavarande lagstiftningens behöv­

lighet och allmänna innebörd väsentligen ansluta mig till de synpunkter, vilka

uttalats i promemorian. Jag framhåller därvid, att det viktigaste med den lag­

stiftning, som jag således anser böra komma till stånd, synes vara att fastslå

själva principen örn skyldighet att i förevarande fall tillhandahålla förnöden­

heter m. m. samt att den närmare regleringen därför torde böra göras så enkel

som möjligt. Det synes mig också välbetänkt att i görligaste man anpassa för­

farandet efter den ordning, som vid frivilliga överenskommelser tillämpas, så

att någon skarp gräns mellan frivilliga och icke frivilliga upplåtelser ej be­

höver framträda.

Kungl. Maj:ts proposition nr 179.

7

Till förenämnda lagförslags särskilda bestämmelser lämnades i promemorian De^aaraklidti vissa förklaringar, vilka bär torde få upptagas paragrafvis jämte de i yttrau- serna, dena framställda detaljanmärkningarna samt mitt eget yttrande angående de särskilda stadgandena.

Angående 1 § anfördes i promemorian: 1 §• Det kan tydligen icke ifrågasättas att i lagen stadga en generellt gällande skyldighet av ifrågavarande slag gentemot polismakten. Ej heller bör skyldig­ heten inträda, redan i och med det att en polisstyrka sammandrages för ord­ ningens upprätthållande. Det torde vara nödvändigt att göra lagens tillämplighet beroende av särskilt förordnande därom i fall att dylik skyldighet finnes fast­ slagen. Avgörandet härutinnan synes böra bero på länsstyrelserna. Rätt att utkräva skyldigheten, därest vederbörligt förordnande meddelats, torde däremot böra ankomma å den lokale polischefen. Olägenhet synes icke behöva föranledas därav att chefskapet över polisstyrkan stundom kan tillkomma annan; huvud­ saken är att det å orten finnes någon som har ifrågavarande befogenhet, därvid den bör äga företräde, som är insatt i ortens förhållanden och i allmänhet har exekutiva åtgärder örn hand.

Såsom av lagtexten framgår, skulle skyldigheten avse endast materiella ting och alltså icke personliga tjänstbarheter. Denna begränsning kan visserligen komma att framstå såsom en brist, t. ex. med hänsyn till erforderlig^ personal för framförande av olika transportmedel, men då uppenbarligen också synner­ ligen starka skäl tala mot en utvidgning till tjänstbarheter, synes en sådan icke böra ifrågasättas.

Mot förevarande paragraf lia erinringar framställts på sätt framgår av föl-

yttrandena.

jamie redogörelse.

I anledning av stadgandet, att förordnande av förevarande slag skulle kunna av länsstyrelse meddelas, »då polisstyrka sammandragits för ordningens upp­ rätthållande», framhåller länsstyrelsen i Uppsala län, att det kunde^ inträffa, att just för sammandragningen transportmedel behövde tagas i anspråk. Även andra behovsfall på ett tidigare stadium än förslaget förutsatte kunde tänkas. Eörutsättningen för lagens tillämpning syntes därför allenast böra vara, att länsstyrelsen för ordningens upprätthållande funne erforderligt meddela för­ ordnande. — Länsstyrelsen i Göteborgs och Bohus län förklarar sig förutsätta, att med den lydelse, som 1 § givits, förordnande kunde meddelas örn skyldighet att tillhandahålla transportmedel även då det gällde transport av polisstyrka från dess stationsort till den plats dit den beordrats.

Begränsningen av förevarande skyldighet till »enskilda» har föranlett några erinringar. Sålunda uttalar länsstyrelsen i Uppsala län: Innebörden härav vore icke klar. I vissa av de sociala jordlagarna användes uttrycket »enskilda per­ soner» såsom motsats till bolag och föreningar. I förslaget torde samma term vara brukad i motsats till stat och kommun. Varken bolag, föreningar eller kommuner borde emellertid uteslutas. För transport kunde exempelvis omm- bussar bliva behövliga. Dylika fordon tillhörde ofta bolag och på sina hall kommunerna. Likaså ägde vissa kommuner båtar, som kunde behöva tillhanda­ hållas. Även för inkvartering kunde lokaler, tillhöriga enahanda rättssubjekt, böra tagas i anspråk. I stället för uttrycket »enskilda» borde såsom i den förut­ varande förfogandelagen användas uttrycket »ägare eller innehavare». — En­ ligt länsstyrelsens i Södermanlands län mening borde undantag ej göras för

kommuner, då dessa ofta förfogade över lokaler, som väl lämpade sig för upp­ låtelse till ordningsmakten vid orostillfällen.

Kungl. Maj:ts proposition nr lii).

8

Länsstyrelsen i Uppsala län

vänder sig även mot att befogenheten att rekvi­

rera tillagts endast »polischefen i orten». Exempelvis en stadsstyrelses ord­

förande kunde hysa befogade önskningar att stå utanför ifrågavarande åtgär­

der, även då dessa vore nödvändiga. Av vem befogenheten skulle utövas borde

i varje särskilt fall avgöras efter förhållandena på platsen. Särskilt gällde

detta, då polisstyrka sammandrages från olika orter. Befogenheten borde där­

för tillkomma den, vilken länsstyrelsen därtill bemyndigade. — Samma förslag

framställes av länsstyrelsen i Östergötlands lån.

Den i promemorian föreslagna

ordningen kunde föranleda omgång och svårigheter. Det kunde också inträffa,

att polischefen av andra nödvändiga tjänsteförrättningar tvingades att lämna

den ort, där den särskilda polisstyrkan vore stationerad. -— I samma riktning

uttala sig länsstyrelserna i Malmöhus

och Jämtlands län.

Enligt länsstyrelsen i Västmanlands län

bör stadgandet att förordnande av

förevarande slag må meddelas »där så av särskilda skäl finnes erforderligt»

uppmjukas till »där så synes påkallat».

Länsstyrelsen i Blekinge län

riktar sig mot, att polismyndigheten efter

vederbörligt förordnande skall äga taga i anspråk allenast vad som är »ound­

gängligen erforderligt för polisverksamhetens uppehållande och som icke med

tillräcklig skyndsamhet kan på annat sätt anskaffas». Det kunde knappast

vara klokt att på detta stränga sätt formulera dessa förutsättningar, vilka

objektivt sett skulle förefinnas. Då situationen vore så allvarlig, att länssty­

relsen förordnat örn lagens tillämplighet, vore det av vikt, att berörda förut­

sättningar ej gjordes sådana, att de bleve ägnade att hos en försiktig polis­

chef framkalla ängslan att genom rättens begagnande överskrida sin befogenhet.

Det syntes i stället kunna stadgas, att de enskilda skulle tillhandahålla, vad

som »av polischefen prövas erforderligt för polisverksamhetens uppehållande».

Eventuellt kunde stadganden till förebyggande av missbruk meddelas i admini­

strativ väg. — Enligt länsstyrelsen i Västmanlands län

borde orden »med till­

räcklig skyndsamhet» utbytas mot »lämpligen». Det kunde hända, att be­

hövliga förnödenheter visserligen kunde anskaffas med tillräcklig skyndsamhet

men att detta exempelvis för undvikande av demonstration o. d. icke vore lämp­

ligt. — Länsstyrelsen i Norrbottens län

anser, att ordet »oundgängligen» vore

onödigt och för underlättande av lagstiftningens praktiska tillämpning helst

borde utgå.

I fråga örn de olika ting. som skola på anfordran tillhandahållas, anmärker

länsstyrelsen i Stockholms län,

att det kunde bliva nödvändigt för ordnings­

makten att Ira tillgång till visst markområde, exempelvis för uppförande av

skyddsanordning, för uppställning av fordon m. m. För att tvivel icke skulle

råda, att jämväl markupplåtelse kunde påfordras, syntes detta särskilt böra

angivas i 1 §. — Länsstyrelsen i Blekinge län

anser, att enär uttrycket »rum»

icke kunde anses innefatta även sovplatser och annat, som för en persons inloge­

rande kunde erfordras, detta uttryck borde utbytas mot »logi».

Förslagets ståndpunkt att den förevarande skyldigheten icke skulle ut­

sträckas till personliga tjänstbarheter utan omfatta endast materiella ting har

godkänts av samtliga de hörda myndigheterna utom länsstyrelsen i Blekinge län,

som i detta avseende uttalar: Väl insåge länsstyrelsen de svårigheter, som kunde

uppstå vid skyldighetens utsträckande att gälla även tjänstbarheter. men å andra

sidan kunde fall tänkas, där polismyndighetens rätt bleve illusorisk, örn den ej

omfattade även tjänstbarheter. En motorbåt kunde ej utnyttjas, om kompetent

förare ej kunde erhållas. Vid upplopp kunde behov uppstå att föra skadade

personer till lasarett. Det vore då ej nog med att rekvirera automobil; möjlig­

het borde förefinnas att rekvirera även chaufför, så att ej den tillgängliga polis­

styrkan behövde minskas för att fullgöra denna transport. I 1 § borde efter

ordet »transportmedel» inskjutas orden »jämte för deras skötande erforderlig

Kungl. Majus proposition nr 179.

9

personal». Ett dylikt tillägg skulle även föranleda ändring av 6 § första stycket. Andra tvångsmedel för tjänstbarheternas utkrävande än bötespåföljd syntes av naturliga skäl ej kunna komma i fråga. — Å andra sidan uttalar läns­ styrelsen i Östergötlands län — i anledning av ett yttrande av landsfogden i länet i samma riktning som länsstyrelsens i Blekinge län — att övervägande skäl talade för riktigheten av förslagets ståndpunkt samt att man under nu­ varande förhållanden knappast behövde befara, att en för ordningens upprätt­ hållande särskilt sammandragen polisstyrka icke bland sig skulle inrymma personer, som ägde kompetens att framföra motorfordon och andra åkdon.

Vad som anförts rörande önskvärdheten att kunna taga ifrågavarande skyl­ dighet i anspråk redan innan polisstyrka hunnit bliva sammandragen har för­ anlett viss jämkning i form ideringen. Jämväl anmärkningarna gentemot skyldig­ hetens begränsning till »enskilda» har jag funnit böra föranleda ändring i för­ slaget. Principiellt riktigast synes vara, att skyldigheten skall gälla envar ägare eller innehavare av de ting, som kunna ifrågakomma. Utredningsmännens för­ slag utgår från den ståndpunkten, att rätten att utkräva ifrågavarande skyldighet under alla förhållanden skulle tillkomma allenast polischefen i orten. Då flera länsstyrelser vänt sig mot en sådan begränsning samt goda skäl anförts för dessa invändningar, torde 1 § böra undergå sådan ändring, att rätt att göra anfordran skall kunna av länsstyrelsen tillerkännas även annat polisbefäl än polischefen i orten, t. ex. en särskilt förordnad chef för sammandragen polis­ styrka.

Någon ändring i fråga om de förutsättningar, varunder anfordran skulle få ske, anser jag däremot icke böra vidtagas. De föreslagna bestämmelserna härom synas ägnade att medföra en önskvärd återhållsamhet i fråga örn förfarandets användning, och som inledningsvis anförts är det väsentliga att i lag få den grundläggande principen fastslagen.

Ej heller övriga erinringar mot innehållet i 1 § har jag funnit böra föranleda ändringar i förslaget. Vad angår markupplåtelser anser jag icke, att man har anledning räkna därmed i detta sammanhang. Där så för ordningens upprätt­ hållande är erforderligt, har polisen givetvis rättighet att beträda vilket område som helst, och för uppställning av fordon e. d. torde väl alltid erforderlig mark stå till buds för polisen. — Att utvidga lagen att gälla även personliga tjänstbarheter anser jag av nära liggande skäl icke böra komma i fråga.

Till motivering av 2 § anfördes i promemorian: Avfattningen av denna paragraf (»äger rätt påfordra») liksom av vissa av de följande paragraferna ger uttryck för den allmänna grundtanken i förslaget, att den lagstadgade skyldigheten förutsättes som regel skola självmant iakttagas eller med andra ord att på grund av skyldighetens lagfästande regelmässigt skola kunna träffas köpe- eller hyresavtal, som icke skilja sig från vanliga sådana. Att den, som skall tillhandahålla förnödenheter eller annat, å andra sidan bör äga rätt att, örn han av någon anledning så önskar, påfordra iakt­ tagande av de former, som avses i paragrafens första stycke, torde ej tarva nå­ gon motivering. Kvitto kan för de fall, då betalning ej genast lämnas, lia be­ tydelse med hänsyn till ersättnings utfående (jfr 5 §).

Stadgandena i andra och tredje styckena innebära begränsningar med hän­ syn till de enskildas inf ressen. På grund av stadgandet i andra stycket torde

Kungl. Majus proposition nr 119.

Departements­

chefen.

2

§.

Promemorian.

Yttrandena.

epartements•

chefen.

3 §.

romemorian.

Yttrandena.

Departements­

chefen.

4 oell 5 §§.

romemorian.

skyldigheten knappast någonsin komma att utkrävas av andra än de handlande,

trafikbilägare m. fl., som där avses.

Länsstyrelsen i Uppsala län

erinrar härutinnan, att lagen borde avfattas

endast med hänsyn till de fall, som hörde under dess tillämpning. Frivilliga

avtal örn tillhandahållande av förnödenheter finge bedömas efter avtalens inne­

håll. I förstnämnda fall syntes det tillhöra god ordning och vara ägnat att

förebygga framtida tvister, örn man föreskreve, att skriftlig rekvisition på det

begärda och kvitto på det mottagna alltid skulle lämnas.

I fråga örn denna paragraf ansluter jag mig till det ursprungliga förslaget.

10

Kungl. Majus proposition nr 179.

Såsom skäl för bestämmelserna i B § anfördes i promemorian:

Att transportmedel och rum böra tillhandahållas endast med nyttjanderätt,

synes vara självklart, och lika tydligt torde vara, att förnödenheter, materiel

o. d. som regel böra förvärvas med äganderätt. Möjlighet bör dock lämnas

öppen att även i dessa senare fall endast låna vad som erfordras (t. ex. en

maskin, verktyg e. d.).

Stadgandet i 3 § anses av länsstyrelsen i Uppsala län

onödigt och mindre

lyckligt avfattat. Länsstyrelsen framhåller, att örn exempelvis en byggnad

med tillhörande tomt rekvirerades för inkvartering eller endast ett markområde

toges i anspråk till lägerplats, torde väl tomten och området lika litet som bygg­

naden, »rummet», böra överlåtas med äganderätt. •— Länsstyrelsen i Blekinge

län

anmärker: Skulle polisen behöva ett verktyg, exempelvis en yxa, skulle

detta enligt förslaget, där ej annat vid anfordran bestämts, tillfalla polisen

med äganderätt och alltså behöva av denna inlösas. Detta kunde väl dock

knappast anses lämpligt. Länsstyrelsen ville ifrågasätta, örn det ej vore

bättre att ge 3 § en sådan avfattning, att förbrukningsartiklar upplätes med

äganderätt men att materiella ting i övrigt tillhandahölles endast med nytt­

janderätt.

Enligt min mening bör lagen lämpligen innehålla en bestämmelse av det

innehåll, som upptagits i förslagets 3 §. Härigenom begränsas ifrågavarande

skyldighet uttryckligen för vissa fall att avse allenast nyttjanderätt. För andra

fall torde någon allmän regel rörande upplåtelsens natur icke kunna lämnas,

utan synes det vara naturligast föreskriva, att tillhandahållande skall ske med

äganderätt, därest ej annat vid anfordran bestämts eller — med hänsyn till

sedvänja eller omständigheterna i det särskilda fallet — får anses överens­

kommet.

Till 4 och 5 §§ anfördes i promemorian:

Aven vid regleraifdet av rätten till ersättning bör fasthållas önskvärdheten

av att den lagstadgade skyldigheten självmant iakttages. Man bör således även

i detta avseende undvika att åstadkomma någon skarp gräns mellan frivilliga

avtal och överlåtelser på grund av tvång. Med hänsyn härtill synes den natur­

liga regeln böra vara, att vad som förvärvas med äganderätt skall ersättas med

fulla värdet (för handelsvaror tydligen utgörande det gängse minuthandels-

priset) samt att vid upplåtelse med nyttjanderätt ersättning bör utgå efter

gängse pris i orten, därest sådant finnes. I fråga örn de viktigaste föremålen

för sådan upplåtelse — transportmedel och rum — torde detta alltid vara fallet.

11

Kungl. Majus proposition ni 179.

En subsidiär regel är emellertid behövlig för de undantagsfall, då med nytt­ janderätt tillhandahålles något, som icke plägar vara föremål för uthyrning och där man således icke kan tala örn ett gängse pris. Denna regel har, med utvidgning av ersättningsrätten i fråga örn gottgörelse för »försämring», d. v. s. slitning och dylikt, hämtats från § 8 mom. 3 i rekvisitionslagen (enligt lydelse jämlikt nr 262/1915).

överenskommelse örn ersättningens belopp förutsättes som regel komma att träffas på vanligt sätt. För de fall då detta ej kan ske måste emellertid någon reglering av sättet för ersättningens utfående äga rum. Då dessa regler säker­ ligen endast i sällsynta fall skulle komma till användning, torde de böra göras så enkla som möjligt. Naturligast synes vid sådant förhållande vara, att veder­ börande sänder sin räkning till länsstyrelsen (jämte kvitto från polischefen enligt 2 §) och att länsstyrelsen har att utbetala vad den med tillämpning av de allmänna grunderna för ersättningens bestämmande finner skäligt. Skulle sökanden i något fall icke åtnöjas med länsstyrelsens beslut, bör detta kunna i vanlig ordning överklagas, men han bör heller icke förmenas rätten att få sina ersättningskrav prövade av domstol.

Mot ersättningsbestämmelserna i 4 § erinrar länsstyrelsen i Uppsala län: Den som på grund av lagen finge sig ålagt att tillhandahålla förnödenheter borde alltid äga rätt till full ersättning för den tillhandahållna nyttighetens eller nyttjandets värde, allt efter som nyttigheten förbrukades eller endast nyttjades. Grunderna för de bestämmelser i rekvisitionslagen, som inskränkte ersättningen till skadestånd och ersättning för utebliven vinst, torde knappast kunna åberopas i förevarande fall. En sådan ersättningsregel syntes också strida mot den för andra fall i utkastet föreslagna regeln, att ersättning skulle utgå efter gängse pris. Enligt vad sålunda anförts syntes lagen endast böra innehålla bestämmelser därom att den, som tillhandahållit förnödenheter enligt föreskrifterna i lagen, härför skulle åtnjuta full ersättning.

Angående bestämmandet av ersättning och reglerna därom i 5 § erinrar länsstyrelsen i Stockholms län, att av stadgandet syntes följa, att även örn polis­ chefen utbetalt alltför hög ersättning, återbetalningsskyldighet icke kunde på­ fordras. Det kunde emellertid ifrågasättas, örn icke länsstyrelsen alltid borde pröva ersättningsbeloppet, innan detsamma utbetalades. Enligt de militära rekvisitionsförfattningarna skedde värdering alltid av nämnd. — Länsstyrelsen i Gotlands län anser uppenbart, att det i många fall kunde bliva förenat med svårigheter för länsstyrelserna att bestämma vad som vöre skäligt pris. Pri­ serna kunde på samma ort vara ganska varierande. Möjlighet syntes därför böra beredas länsstyrelserna att för ersättningens bestämmande anlita sakkun­ niga personer, örn detta ansåges erforderligt, och att till dessa utbetala gott­ görelse för deras arbete.

Enligt länsstyrelsen i Uppsala län bör för förebyggande av att ersättnings­ anspråk anhängiggöras hos olika myndigheter stadgas, att klagan över länssty­ relsens beslut i ersättningsfråga ej må föras. Däremot borde rätten till talan vid domstol stå vederbörande öppen, dock med begränsning till viss tid efter delfåendet från länsstyrelsens beslut, exempelvis 30 dagar. —- Länsstyrelsen i Södermanlands län förordar begränsning såväl av tiden inom vilken ersätt­ ning må sökas som av tiden inom vilken talan vid domstol må anhängiggöras.

Länsstyrelsen i Malmöhus län uttalar, att därest ersättningssökande tillädes rätt att föra talan vid domstol, syntes någon administrativ besvärsrätt i fråga örn länsstyrelsens beslut knappast vara av nöden, varom 5 § borde innehålla besked. Ansåges det däremot, att ersättningsfrågan borde kunna fullföljas så­ väl administrativt som genom talan vid domstol, syntes uttrycklig bestämmelse därom böra intagas i 5 §.

Yttrandena.

12

Kungl. Maj:ts proposition nr 119.

epartements-

chefen.

6- 9 §§.

Promemorian.

Yttrandena.

Departements­

chefen.

Vad av länsstyrelsen i Uppsala län anförts rörande grunderna för ersätt­

ningens bestämmande synes böra beaktas. Visserligen torde icke med det i

promemorian framlagda förslaget ha avsetts att på något sätt begränsa rätten

till ersättning under det verkliga värdet. Onekligen kan emellertid den i för­

slaget begagnade formuleringen i vissa fall tänkas medföra för låg ersättning

för sådant, som upplåtits med nyttjanderätt, nämligen därest ett gängse pris

därför icke finnes samt begagnandet varken medfört skada eller utebliven

vinst för ägaren eller innehavaren. Jämväl ur andra synpunkter synes det

vara lämpligast att ersätta bestämmelsen i 4 § med ett allmänt stadgande, att

tillhandahållande skall ske mot full ersättning, vilket stadgande lämpligen

torde kunna ingå i den allmänna bestämningen av skyldighetens art i 1 §. Givet­

vis innebär ett sådant stadgande, att ersättning skall lämnas icke blott för fulla

värdet av äganderätten eller nyttjanderätten utan även för skada eller intrång.

Förslagets 5 § har betecknats 4 § samt i vissa avseenden omredigerats,

huvudsakligen såsom en följd av tidigare gjorda ändringar i lagförslaget. Vad

som anmärkts i fråga om detta stadgande har icke synts böra föranleda några

ändringar. Vad särskilt angår rätten till klagan över länsstyrelses beslut i

ersättningsfråga, anser jag denna rätt icke böra avskäras, eftersom däri ligger

en möjlighet att i fall av missnöje med beslutet få detta underkastat förnyad

prövning på ett enklare sätt än rättegångs vägen.

Till förslagets 6—9 §§ lämnades i promemorian följande anmärkningar:

6

§.

Att polischefen såsom en yttersta möjlighet bör äga rätt att tvångsvis uttaga

det, som i laga ordning påfordrats, ligger i sakens natur. En dylik rättighet

torde emellertid i enlighet med det i promemorian anförda huvudsakligen få

betydelse som påtryckningsmedel. Det är givetvis önskvärt, att skyldigheten

iakttages utan att nämnda möjlighet behöver anlitas. Bland annat med hänsyn

härtill torde en straffbestämmelse också vara erforderlig.

8

§.

Samma möjlighet som här avsetts att beredas utkommenderad polisstyrka

bör tydligen finnas även då undantagsvis den civila polismakten behöver för­

stärkas med militär. Enahanda regler torde böra gälla för dylikt fall; sålunda

torde jämväl då anfordran böra beslutas och överlämnas samt betalning ske

genom polischefen i orten, resp. genom polisman. Ett stadgande med nu avsedd

innebörd innehålles i denna paragraf, och i anslutning härtill användes i

rubriken till lagen uttrycket »ordningsmaktens» behov.

I yttrandena har i huvudsak någon anmärkning mot ifrågavarande bestäm­

melser icke blivit anförd.

Förevarande stadganden lia upptagits från förslaget med viss redaktionell

ändring och med ändrade paragrafbeteckningar i följd av att 4 § utgått ur

förslaget.

Jämväl i vissa andra, här ej närmare angivna hänseenden hava jämkningar

av formell innebörd vidtagits i lagtexten.

13

Föredraganden uppläser härefter det i enlighet med vad sålunda anförts om­ arbetade förslaget till lag örn skyldighet i vissa fall att tillhandahålla förnöden­ heter m. m. för ordningsmaktens behov av den lydelse, bilaga A till detta protokoll utvisar, samt hemställer, att lagrådets utlåtande över förslaget måtte för det i § 87 regeringsformen omförmälda ändamålet inhämtas genom utdrag av protokollet.

Kungl. Majus proposition nr 179.

Denna av statsrådets övriga ledamöter biträdda hemställan bifaller Hans Kungl. Höghet Kronprinsen-Regenten.

Ur protokollet:

Anders Tottie.

14

Kungl. Maj:ts proposition nr 179.

Bilaga A.

Förslag

till

Lag om skyldighet i vissa fall att tillhandahålla förnödenheter m. m.

för ordningsmaktens behov.

Härigenom förordnas som följer:

1 §•

Då polisstyrka sammandrages för ordningens upprätthållande, äger läns­

styrelse, där så av särskilda skäl finnes erforderligt, förordna, att ägare och

innehavare av.förnödenheter, transportmedel, rum för personal, hästar och fordon

ävensom materialier och annat, som är oundgängligen erforderligt för polis­

verksamhetens uppehållande och icke med tillräcklig skyndsamhet kan på annat

sätt anskaffas, skola vara skyldiga att på anfordran av polischefen i orten eller

annat av länsstyrelsen bestämt polisbefäl mot full ersättning tillhandahålla

vad sålunda erfordras.

Vid meddelande av sådant förordnande, som nu sagts, skall angivas den

ort och den tid, för vilken förordnandet gäller.

2

§.

Anfordran skall, där så lämpligen låter sig göra, i första hand riktas till

den, som å orten driver rörelse eller eljest mot ersättning tillhandagår allmän­

heten med vad som är i fråga.

Den till vilken anfordran riktas är icke skyldig tillhandahålla annat än vad

hos honom finnes att tillgå.

Då så påfordras, skall anfordran göras skriftligen och överlämnas av polis­

man, försedd med vederbörligt tjänstetecken, samt kvitto lämnas å vad som

mottages.

3 §.

Transportmedel och rum tillhandahållas med nyttjanderätt. I övrigt skall

tillhandahållande ske med äganderätt, därest ej annat vid anfordran bestämts

eller får anses överenskommet.

4 §.

I de fall, då begärd ersättning icke betalas av vederbörande polisbefäl, må

framställning örn ersättning göras hos länsstyrelsen, som har att utbetala vad

som finnes skäligt. Erhåller sökanden efter klagan i vederbörlig ordning över

länsstyrelsens beslut icke den ersättning han begärt, må han hos domstol föra

talan i saken.

5 §.

Vägrar eller försummar någon att fullgöra anfordran enligt denna lag, äger

vederbörande polisbefäl låta uttaga det begärda.

Den som gör sig skyldig till vägran eller försummelse, som nu sagts, dömes

till dagsböter.

6

§.

Förseelse mot denna lag åtalas av allmän åklagare vid allmän domstol.

Böter tillfalla kronan. Saknas tillgång till deras fulla gäldande, skola de

förvandlas enligt allmän strafflag.

7 §.

Vad i denna lag stadgats skall äga motsvarande tillämpning, då militär

personal enligt vad därom är föreskrivet tages i anspråk för upprätthållande av

allmän ordning.

8

§.

Närmare bestämmelser för tillämpning av denna lag meddelas av Konungen.

Kungl. Majis proposition nr 179.

15

Denna lag träder i kraft den 1 juli 1932.

16

Kungl. Maj:t proposition nr 179.

Bilaga B.

(Vid utredningsmännens promemoria fogat förslag.)

Utkast

till

Lag om skyldighet i vissa fall för enskilda att tillhandahålla

förnödenheter m. m. för ordningsmaktens behov.

1 §•

Då polisstyrka sammandragits för ordningens upprätthållande, äger läns­

styrelsen, där så av särskilda skäl finnes erforderligt, förordna om skyldighet

för enskilda att i enlighet med föreskrifterna i denna lag på anfordran av polis­

chefen i orten mot ersättning tillhandahålla förnödenheter, transportmedel, rum

åt personal, hästar och fordon ävensom materialier eller annat, som är ound­

gängligen erforderligt för polisverksamhetens uppehållande och som icke med

tillräcklig skyndsamhet kan på annat sätt anskaffas.

Vid meddelande av sådant förordnande, som nu sagts, skall angivas den ort

och den tid, för vilken förordnandet gäller, samt vem som är polischef i orten.

2

§.

Den som skall tillhandahålla förnödenheter eller annat äger rätt påfordra,

att anfordran därom göres skriftligen och överlämnas av polisman, som är för­

sedd med vederbörligt tjänstetecken, ävensom att kvitto lämnas å vad som

mottages.

Anfordran skall, där så lämpligen låter sig göra, i första hand riktas till

den, som å orten driver rörelse eller eljest mot ersättning tillhandagår allmän­

heten med vad som är i fråga.

Den till vilken anfordran riktas är icke skyldig tillhandahålla annat än hos

honom finnes att tillgå.

3 §.

Transportmedel och rum tillhandahållas med nyttjanderätt. I övrigt skall

överlåtelse ske med äganderätt, därest ej vid anfordran annorlunda bestämts.

4 §.

För vad som förvärvas med äganderätt skall ersättning utgå med fulla

värdet. Vid upplåtelse med nyttjanderätt utgår ersättning efter i orten gängse

pris eller, örn sådant ej finnes, med belopp motsvarande den skada eller för­

sämring, som föranledes av begagnandet, jämte den avkastning eller nytta,

varom innehavaren på grund av begagnandet gått miste.

5 §.

I de fall, då begärd ersättning icke betalas av polischefen, äger den, som på

hans anfordran tillhandahållit förnödenheter eller annat, göra framställning

17

om ersättning hos länsstyrelsen. Då sådan framställning gjorts, har länssty­

relsen att utbetala vad länsstyrelsen med tillämpning av de i 4 § stadgade

grunderna finner skäligt. Erhåller sökanden därvid icke den ersättning han

begärt, må han hos domstol i laga ordning föra talan i saken.

6

§.

Vägrar eller försummar någon att tillhandahålla vad i laga ordning på­

fordras av polischefen, äger denne uttaga det begärda.

Deri som gör sig skyldig till vägran eller försummelse, som nu sagts, dömes

till dagsböter.

7 §.

Förseelse mot denna lag åtalas åv allmän åklagare vid allmän domstol.

Böter tillfalla kronan. Saknas tillgång till deras fulla gäldande, skola de

förvandlas enligt allmän strafflag.

8

§.

Vad i denna lag stadgats skall äga motsvarande tillämpning, då militär

personal enligt vad därom är stadgat tagits i anspråk för upprätthållande av

allmän ordning.

9 §•

Närmare bestämmelser för tillämpning av denna lag meddelas av Konungen.

Kungl. Majlis proposition nr 119.

Denna lag träder i kraft den 1 juli 1982.

Bihang till riksdagens protokoll 1932.

1 sami. 147 käft. (Nr 179.)

201 82 2

18

Kungl. Majus proposition nr 179.

Utdrag av protokollet, hållet i Kungl. Maj:ts lagråd den

10 mars 1932.

N ärvarande:

justi ti eråden

Christiansson,

E

delstam

,

S

tenbeck

,

regeringsrådet A

fzelius

.

Enligt lagrådet tillhandakommet utdrag av protokollet över socialärenden,

hållet inför Hans Kungl. Höghet Kronprinsen-Kegenten i statsrådet den 26

februari 1932, hade Kungl. Majit förordnat, att lagrådets utlåtande skulle

för det i § 87 regeringsformen omförmälda ändamålet inhämtas över upp­

rättat förslag till lag om skyldighet i vissa fall att tillhandahålla förnödenheter

m. m. för ordningsmaktens behov.

Förslaget, som finnes bilagt detta protokoll, föredrogs inför lagrådet av

hovrättsassessorn Joel Laurin.

Lagrådet

lämnade förslaget utan annan erinran än att 2 § andra stycket

syntes, med hänsyn till den föreslagna lydelsen av 1 § första stycket, böra

utgå.

Ur protokollet:

Ragnar Kihlgren.

Kungl. Majus proposition nr 179.

19

Utdrag av protokollet över socialärenden, hållet inför

Hans Kungl. Höghet Kronprinsen-Kegeuten i stats­ rådet å Stockholms slott den 11 mars 1932.

Närvarande: Statsministern

Ekman , statsråden

Gaede, Hamein, von Stockensteöm,

StaDENEK, GVLLENSWÄRD, LARSSON, HOLMBÄCK, JEPPSSON, HANSÉN, REND* QVIST.

Efter gemensam beredning med chefen för justitiedepartementet anmäler chefen för socialdepartementet, statsrådet Larsson lagrådets den 10 mars 1932 avgivna utlåtande över det den 26 februari 1932 till lagrådet remitte­ rade förslaget till lag om skyldighet i vissa fall att tillhandahålla förnöden­ heter m. m. för ordningsmaktens behov.

Med förmälan att av lagrådet ifrågasatt jämkning i 2 § av förslaget blivit vidtagen, hemställer föredraganden, att förslaget, som i övrigt av lagrådet lämnats utan erinran, måtte, sålunda jämkat, jämlikt § 87 regeringsformen genom proposition föreläggas riksdagen till antagande.

Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter bi­ trädda hemställan förordnar Hans Kungl. Höghet Kronprinsen- Regenten, att till riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.

Ur protokollet:

B. Spångberg.