Prop. 1932:192
('med förslag till lag angå\xad ende ändring i 6 § lagen den 26 maj 1909 om tjänst\xad göringen i Kungl. Maj:ts lagråd m. m.',)
Kungl. Majlis proposition nr 192.
1
Nr 192.
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till lag angå
ende ändring i 6 § lagen den 26 maj 1909 om tjänst göringen i Kungl. Maj:ts lagråd m. m.; given Stock holms slott den 16 mars 1932.
Under åberopande av bilagda i statsrådet och lagrådet förda protokoll vill Kungl. Maj :t härmed föreslå riksdagen dels, jämlikt § 87 regeringsformen, att antaga härvid fogade förslag till
1) lag angående ändring i 6 § lagen den 26 maj 1909 (nr 38 s. 7) örn tjänst göringen i Kungl. Maj:ts lagråd; samt
2) lag örn ändring i 2 § lagen den 14 maj 1915 (nr 139) angående Kungl. Maj :ts högsta domstols tjänstgöring på avdelningar;
dels ock att bifalla det förslag, örn vars avlåtande till riksdagen föredra gande departementschefen i övrigt hemställt.
Under Hans Maj:ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
GUSTAF ADOLF.
N. Gärde.
Bihang till riksdagens protokoll 1932
1 sami. 160 käft. (Nr 192.)
1
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 192.
Förslag
till
Lag
angående ändring i 6 § lagen den 26 maj 1909 (nr 38 s. 7) om tjänst
göringen i Kungl. Majrts lagråd.
Härigenom förordnas, att till 6 § lagen den 26 maj 1909 örn tjänstgöringen i
Kungl. Maj:ts lagråd, vilken paragraf ändrats genom lagen den 11 juni 1920
(nr 267), skall fogas ett nytt stycke av nedan angivna lydelse:
6
§.
Ledamot, som---------- förekommande ärenden.
Sedan justitieråd-----------tagit befattning.
Ledamot i-----------lagrådet bestämmer.
Har Konungen givit lagrådet till känna, att under viss tid ärende ej är att
förvänta till behandling, skola ledamöterna, där de ej åtnjuta ledighet, tjänst
göra, justitieråden i högsta domstolen och regeringsrådet i regeringsrätten;
dock skall lagrådet utan hinder härav handlägga brådskande ärende, som fö
religger eller överlämnas till dess behandling.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1932.
Kungl. Maj:ts proposition nr 192.
3
Förslag
till
Lag
om ändring i 2 § lagen den 14 maj 1915 (nr 139) angående Kungl. Maj:ts
högsta domstols tjänstgöring på avdelningar.
Härigenom förordnas, att i 2 § lagen den 14 maj 1915 angående Kungl. Maj:ts högsta domstols tjänstgöring på avdelningar skall mellan första och andra styckena införas ett nytt stycke av nedan angivna lydelse:
2
§.
Åtta veckor----------- två avdelningar. Under tid, då enligt vad särskilt är stadgat de justitieråd, som äro ledamö ter av lagrådet, skola tjänstgöra i högsta domstolen, skall högsta domstolen ar beta på ytterligare en avdelning i den mån så lämpligen kan ske.
Därjämte skall---------- 3 § påkallas.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1932.
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 192.
Avgivna
yttranden.
Högsta dom
stolen.
Utdrag av protokollet över justitiedepartementsärenden, hållet inför
Hans Kungl. Höghet Kronprinsen-Regeuten i statsrådet
å Stockholms slott den 26 fehman 1932.
Närvarande:
Statsministern
E
kman
,
ministern för utrikes ärendena friherre
R
amel
,
statsråden
G
ärde
, H
amrin
,
von
S
tockenström
, S
tädener
, G
yllenswärd
, L
arsson
,
H
olmbäck
, J
eppsson
, H
ansén
, R
undqvist
.
Chefen för justitiedepartementet, statsrådet Gärde, anmäler fråga örn viss
ändring i bestämmelserna rörande lagrådets tjänstgöring m. m. samt anför:
»Vid anmälan i årets statsverksproposition (andra huvudtiteln sid. 4 ff.,
8 f.) av anslagen till högsta domstolen och nedre justitierevisionen har jag upp
tagit till behandling frågan örn högsta domstolens arbetsbalans och åtgärder
för dess nedbringande. Efter en redogörelse för balansens omfattning och se
dan jag berört frågan örn rätten att fullfölja talan till högsta domstolen, har
jag uttalat, att det vore min avsikt att föreslå Kungl. Maj :t framläggande för
årets riksdag av förslag till sådan ändring i gällande bestämmelser, att där
igenom skapades möjlighet att i viss utsträckning taga lagrådets arbetskrafter
i anspråk för avarbetande av den nuvarande balansen hos högsta domstolen. För
härav föranledd förstärkning av nedre justitierevisionens arbetskrafter har jag
— med utgångspunkt från att de lagrådet tillhörande justitieråden kunde in
träda i tjänstgöring i högsta domstolen under högst åtta till tio veckor — hem
ställt örn beräknande för budgetåret 1932/1933, i avbidan på särskild proposi
tion i ämnet, av ett extra förslagsanslag av 20,000 kronor.
Jag anhåller nu att få återupptaga denna fråga.
I skrivelse den 19 januari 1932 har jag hemställt örn yttranden från högsta
domstolens ledamöter i ärendet, så ock angående lämpligaste sättet för anord
nandet av tjänstgöringen i högsta domstolen under den tid av högst tio veckor
årligen, då justitieråden i lagrådet kunde komma att tjänstgöra i domstolen.
Sådana yttranden hava numera inkommit.
Av dessa yttranden framgår, att högsta domstolens ledamöter funnit avgö
rande hinder icke möta mot en ändring i gällande bestämmelser örn högsta dom
stolens och lagrådets tjänstgöring av innebörd, att de justitieråd, som tillhöra
lagrådet, under någon tid av året inträda i tjänstgöring i högsta domstolen samt
att domstolen under denna tid, i den mån så lämpligen kan ske, arbetar på yt
terligare en avdelning. Samtliga ledamöter hava ansett, att en dylik anordning
Kungl. Maj:ts proposition nr 192.
5
väl icke är möjlig under de åtta veckor på högsommaren, da enligt nu gällande
bestämmelser högsta domstolen arbetar på endast en avdelning, men att den
samma utan alltför stora olägenheter låter sig genomföra under den tid av tio
veckor på för- och eftersommaren, då enligt samma bestämmelser två avdel
ningar äro i verksamhet. I fråga örn den övriga delen av arbetsåret - da en
ligt gällande stadganden högsta domstolen arbetar på tre avdelningar — hava
olika meningar gjort sig gällande.
Flertalet justitieråd har sålunda funnit även sistnämnda tid med större eller
mindre fördel kunna ifrågakomma för lagrådsledamöternas tjänstgöring i hög
sta domstolen. Härvid har framhållits, att i ett hänseende, nämligen med av
seende å antalet till suppleanter indelade ledamöter, sagda tid ställde sig för
den ifrågasatta anordningen gynnsammare än den, då avdelningarna blott äro
två och suppleanterna följaktligen färre, men att ur en annan synpunkt, nämli
gen med hänsyn till möjligheterna att bereda lämplig lokal för den extra avdel
ningens sessioner, nämnda tid vore mindre gynnsam. Vissa av ifrågava
rande ledamöter hava dock — under framhållande att, även frånsett de lokala
förhållandena, en uppdelning av högsta domstolen i ett större antal avdelnin
gar vore ägnad medföra olägenheter för dess verksamhet — funnit den tid, då
högsta domstolen arbetar på tre avdelningar, vara förhållandevis mindre lämp
lig.
En ledamot, med vilken ytterligare fem förklarat sig vara i huvudsak ense,
har ansett sistnämnda period icke höra ifrågakomma för den extra avdelnin
gens tjänstgöring. Härutinnan har anförts, att en ändring i gällande bestäm
melser om högsta domstolens arbete av den innebörd, att domstolen skulle nå
gon del av året arbeta på fyra avdelningar, vore ägnad att framkalla de star
kaste betänkligheter. Redan anordningen med tre samtidigt arbetande avdel
ningar krävde en ganska tyngande omsorg örn bibehållande av oavlåtlig kon
takt de olika avdelningarna emellan till förekommande av att den nödiga en
hetligheten och konsekvensen i rättsskipningen äventyrades. En ökning i av
delningarnas antal skulle högst avsevärt stegra dessa svårigheter. Örn dess
utom, till följd av att lämpligt sessionsrum för en fjärde avdelning icke funnes
att tillgå inom högsta domstolens nuvarande lokaler, en avdelning finge sitt
arbete förlagt å annan plats i staden än de övriga, kunde förutses, att berörda
svårigheter icke bleve tillfredsställande bemästrade.
Inom högsta domstolen har vidare framhållits, hurusom det med hänsyn till
de enskilda domstolsledamöternas arbetsbörda i allmänhet icke torde kunna på
räknas, att en extra avdelning utöver dem, som upptagas i gällande indelning,
skall kunna anordnas under hela den tid, då lagrådsledamöterna skola tjänst
göra i högsta domstolen, samt att det i följd av sjukdomsfall eller andra sär
skilda omständigheter kan bliva oundvikligt att för någon kortare tid helt in
ställa arbetet å den extra avdelningen.
Vidkommande slutligen de ifrågasatta lagändringarnas närmare innehåll
har inom högsta domstolen ansetts, att, såvitt angar lagrådet, annan bestäm
melse icke vore erforderlig än att i lagen örn tjänstgöringen i lagrådet intoges
ett stadgande därom, att lagrådets ledamöter, då ärende saknades att behandla
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 192.
och ledighet ej åtnjötes, skulle inträda i tjänstgöring, justitieråden i högsta
domstolen och regeringsrådet i regeringsrätten. Vad beträffar högsta dom
stolen hava tva justitieråd föreslagit en bestämmelse i lagen örn högsta dom
stolens tjänstgöring på avdelningar av innehåll, att under tid, då alla justitie
råden enligt vad särskilt vore stadgat tjänstgjorde i domstolen, denna skulle
arbeta å en ytterligare avdelning i den mån lämpligen kunde ske. Den leda
mot, som funnit lagrådsledamöternas tjänstgöring i högsta domstolen kunna
ifrågakomma allenast å tid, då två avdelningar äro i verksamhet, och med vil
ken ytterligare fem justitieråd förklarat sig i huvudsak ense, har framhållit,
hurusom det ej torde vara förenligt med lagrådets och högsta domstolens kon
stitutionella ställning att göra tjänstgöringen i högsta domstolen beroende av
Kungl. Maj :ts förordnande, samt förordat upptagande i sistnämnda lag av ett
stadgande, att örn å tid, da högsta domstolen eljest skulle arbeta å två avdelnin
gar, de justitieråd som vore ledamöter av lagrådet tjänstgjorde i domstolen
enligt vad särskilt vore stadgat, ytterligare en avdelning skulle bildas, där så
lämpligen kunde ske.
UereviaUmt ^ skrivelse den 29 januari 1932 har jag vidare anmodat nedre justitierevisio-
nen att inkomma med förslag till de åtgärder, som i vad dess verksamhetsom
råde anginge kunde påkallas, därest, på sätt nu är i fråga, en extra avdelning
inrättades i högsta domstolen under en tid av högst tio veckor årligen, även
som angående de därav föranledda kostnaderna.
I anledning härav har nedre revisionen i skrivelse den 6 februari 1932 fram
lagt tva alternativa förslag till ordnande av det på nedre revisionen ankom
mande ökade arbete, som skulle föranledas av den ifrågasatta extra avdelnin
gens inrättande inom högsta domstolen. Enligt det ena av dessa förslag, avse
ende en sammanhängande föredragningsperiod av tio veckor, har kostnaden
för erforderliga förordnanden av revisionssekreterare, protokollssekreterare
samt skrivbiträden uppskattats till sammanlagt omkring 26,725 kronor, vilket
belopp emellertid, därest antalet sessionsveckor under perioden fastställdes till
allenast nio, beräknats kunna minskas med omkring 2,250 kronor. Det andra
förslaget är byggt på två särskilda föredragningsperioder, vardera omfattan
de fem veckor i följd. Kostnaderna för arbetets ordnande hava i detta fall
beräknats till sammanlagt omkring 27,860 kronor. Härtill kunde komma
kostnader för beredande av semester åt de ifrågavarande extra revisionssekre-
terarna. Rörande de upprättade förslagen och kostnadsberäkningarna har
nedre revisionen närmare anfört i huvudsak följande:
Den ifrågasätta utsträckningen av högsta domstolens tjänstgöring innebure,
att antalet av domstolens sessionsveckor ökades med högst tio örn året. Det
vore ännu ovisst, såväl örn dessa tio veckor komme att förläggas i en följd
eller i två, möjligen flera grupper, som ock å vilken tid de i övrigt kunde varda
förlagda. För att klarlägga i vad mån flera eller färre revisionssekreterare
lämpligen borde förordnas att uppehålla föredragningen under de blivande
nya sessionsveckorna, hade nedre revisionen uppgjort två schematiska fram
ställningar, utvisande, den ena sex tillförordnade revisionssekreterares indel
ning till föredragning under tio på varandra följande kalenderveckor och den
andra fyra tillförordnade revisionssekreterares indelning under två olika perio-
7
der, vardera omfattande fem kalenderveckor i följd. Varje kalendervecka an- toges innehålla fem föredragningsdagar. Förutom vanlig förberedelsetid bor de för varje revisionssekreterare beräknas en tid av i medeltal atta dagar tor expeditionsgöromål. , . ..
Enligt det förra alternativet erfordrades, med tillämpning av nyssnämnda grunder, för envar av fyra revisionssekreterare med tio dagars föredragning förordnande under 4 månader 29 dagar och för envar av två revisionssekrete rare med fem dagars föredragning förordnande under 2 månader 17—lö da gar, eller alltså för samtliga sex revisionssekreterare förordnande under ti 1- bopa omkring 25 månader, dragande en kostnad av i runt tal 21,875 kronor. För protokollsföring å den nybildade avdelningen samt expediering av dess domar och utslag erfordrades förordnande för en protokollssekreterare under 12 veckor, medförande en beräknad kostnad av 1,480 kronor. Slutligen, borde förordnas fyra extra skrivbiträden under en sammanlagd tid av 22 manader för en kostnad av i runt tal 3,370 kronor. Några ökade utgifter för vaktbe- tjäning behövde däremot icke tagas i beräkning. Sammanlagda kostnaden foi arbetets ordnande i enlighet med nu ifrågavarande förslag utgjorde således 26,725 kronor. Emellertid vore det knappast möjligt för högsta domstolens ledamöter att åtaga sig en sådan arbetsbörda, som måste uppstå genom anord nande av tio nya sessionsveckor i en följd utan annan förstärkning av dom stolens nuvarande arbetskrafter än den, som bleve en följd av de tre i lagrådet tjänstgörande justitierådens inträde. Därest antalet sessionsveckor minskades till nio, skulle den tid, för vilken revisionssekreterare behövde förordnas, i mot svarande mån minskas och kunde kostnaden för dylika förordnanden ned bringas med omkring 2,250 kronor. På de beräknade kostnaderna i övrigt kun de en dylik anordning ej inverka. I vad man antalet nya sessionsveckor kun de ytterligare minskas vore nedre revisionen för närvarande icke i stand att
Därest åter arbetet ordnades i enlighet med det senare alternativet med två särskilda femveckorsperioder, erfordrades under vardera perioden förord nande för en revisionssekreterare under 4 månader 2 dagar med atta föredrag ningsdagar, för en under 3 månader 16 dagar med sju föredragningsdagar och för två under vardera 2 månader 17 dagar med fem föredragningsdagar, eiler alltså förordnande för fyra revisionssekreterare under sammanlagt 12 mana der 22 dagar, motsvarande en kostnad av i runt tal 11,150 kronor. Härtill komme under varje period kostnad för förordnande av en protokollssekrete rare under 7 veckor, utgörande omkring 860 kronor, samt av tre extra skriv biträden under sammanlagt 12 månader 16 dagar, tillhopa omkring 1,920 kro nor. Den kostnad, som kunde beräknas åtgå, om tio sessionsveckor anord nades enligt detta förslag, uppginge alltså till ^27,860 kronor. I vad man detta belopp kunde nedbringas därigenom, att någon sessionsvecka under en dera perioden eller båda av förut antydd anledning måste mställas, saknade nedre revisionen för närvarande möjlighet att bedöma.
Vid de nu gjorda beräkningarna bade icke tagits i betraktande det förhål lande, att hovrättsassessor, vilken genom förordnande såsom ^ revisionssekrete rare ginge miste örn semester i hovrätten, skäligen borde, ,såvitt möjligt er hålla motsvarande förmån under tjänstgöringen i nedre revisionen Anordna des emellertid de nya sessionsveckorna så, att ingen av de erforderliga revi- sionssekreterarna förordnades under tid, då semester för honom i egenskap av assessor skulle ifrågakomma, behövde man ej beräkna kostnader för semester i nedre revisionen. ,, , , ,
Nedre revisionen ville även framhålla nödvändigheten därav, att bebovet av arbetsrum för ifrågavarande befattningshavare bleve behörigen tillgodosett.
Kungl. Maj:ts proposition nr 192.
8
'Ämbetsverkets lokaler erbjöde icke plats för den nya personalen. De utgifter,
som nödvändiggjordes för beredande av arbetsrum och anskaffande av möbler'
torde emellertid böra bestridas medelst anlitande av andra huvudtitelns ordi-
nane förslagsanslag till skrivmaterialier och expenser, ved m. m.
Statskontoret. Sedan jag, med överlämnande av nedre justitierevisionens skrivelse, anmo
dat statskontoret att avgiva yttrande i ärendet, har statskontoret i skrivelse
den 13 februari 1932 förklarat de av nedre revisionen framlagda kostnadsbe
räkningarna icke hava givit anledning till någon erinran.
Departe- Såsom jag vid anmälan i statsverkspropositionen av anslaget till högsta
mentschefen. domstolen anfört, föreligger. — med hänsyn såväl till att vissa under be
redning varande större lagstiftningsfrågor icke kunna väntas föreligga till
behandling av lagrådet under den närmaste framtiden som ock till den för
nya lagstiftningsuppgifter begränsade medelstillgången — anledning till an
tagande, att den laggranskande verksamheten under de närmaste åren skall
bliva av mindre omfattning än hittills. På grund härav torde kunna påräknas,
att lagradsledamöternas arbetskrafter skola under någon del av året kunna
tagas i anspråk för andra uppgifter. Av de yttranden, som i ärendet avgivits
av högsta domstolens ledamöter, framgår, att från domstolens sida hinder ej
möter mot att, med tillskott av de i lagrådet tjänstgörande justitieråden, i
högsta domstolen inrättas en extra avdelning för nedbringande av arbetsbalan-
sen. Jag tillstyrker alitsa, att åtgärder nu vidtagas för en anordning i sådan
riktning. Med hänsyn till de av vissa justitieråd framhållna svårigheterna
för en dylik anordnings genomförande under den tid, då inom högsta dom
stolen tre avdelningar äro i verksamhet, finner även jag det lämpligast, att
den extra avdelningens tjänstgöring förlägges till sådan tid, då högsta dom
stolen arbetar på två avdelningar, örn än berörda svårigheter icke synas böra
utesluta, att annan tid kan komma i betraktande, därest omständigheterna
skulle göra det nödigt. Uppenbarligen kommer Kungl. Maj :t att så planlägga
lagstiftningsarbetet, att lagrådsledamöternas inträde i högsta domstolen kan
äga rum på möjligast lämpliga tid.
För genomförande av ifrågavarande anordning erfordras vissa ändringar i
gällande bestämmelser rörande lagrådet och högsta domstolen. I lagen örn
tjänstgöringen i lagrådet torde sålunda böra upptagas ett stadgande av inne
håll, att därest Konungen givit lagrådet till känna, att under viss tid, då leda
möterna ej åtnjuta ledighet, ärende ej är att förvänta till behandling, ledamö
terna därunder skola inträda i tjänstgöring, justitieråden i högsta domstolen
och regeringsrådet i regeringsrätten. Vidare torde i lagen örn högsta domsto
lens, tjänstgöring på avdelningar böra föreskrivas, att under tid, då de justi
tieråd, som äro ledamöter av lagrådet, skola inträda i tjänstgöring i högsta
domstolen, denna skall arbeta på ytterligare en avdelning i den mån så lämp
ligen kan ske. Tydligen bör den omständigheten, att lagrådsledamöterna så
lunda viss tid icke skola tjänstgöra i lagrådet, ej utgöra hinder för att jämväl
under denna tid till lagrådet hänvisas och där upptagas sådana lagstiftnings
ärenden, som påkalla omedelbar behandling eller eljest äro av brådskande
beskaffenhet.
Några ändringar i gällande bestämmelser angående regeringsrätten erford-
Kungl. Maj:ts proposition nr 192.
Kungl. Maj:ts proposition nr 192.
9
ras icke i detta sammanhang. Det lärer sålunda ankomma på denna domstol
att själv träffa de anstalter med avseende å arbetets ordnande, vilka kunna
påkallas därav, att det i lagrådet tjänstgörande regeringsrådet inträder i re
geringsrätten.
I enlighet med de av mig nu anförda grunder har jag låtit inom justitiede
partementet upprätta förslag till
1) lag angående ändring i 6 § lagen den 26 maj 1909 (nr 38 s. 7) om tjänst
göringen i Kungl. Maj:ts lagråd; samt
2) lag örn ändring i 2 § lagen den 14 maj 1915 (nr 139) angående Kungl.
Maj. ts högsta domstols tjänstgöring på avdelningar.»
Föredraganden uppläser härefter berörda förslag av den lydelse, bilaga
till detta protokoll utvisar, samt anför vidare:
»Att på förhand fastställa de kostnader, som i anledning av inrättandet i
högsta domstolen av en ny avdelning erfordras till förstärkning av nedre
justitierevisionens arbetskrafter, erbjuder vissa svårigheter. Dessa kostna
der äro, såsom av nedre revisionens skrivelse framgår, i avsevärd grad be
roende av det sätt, varpå avdelningens arbete kan varda ordnat, och detta i sin
tur måste vid varje särskilt tillfälle rättas efter den lagrådet åvilande arbets
bördan. Vid anslagsfrågans anmälan i statsverkspropositionen har jag anta
git, att den extra avdelningen skulle kunna vara i verksamhet under högst åtta
till tio veckor med, såsom vanligt, fem sessionsdagar i veckan, ävensom be
räknat, att för bestridande av föredragning under denna tid skulle erfordras
förordnande av extra revisionssekreterare under en sammanlagd tid av om
kring 20 månader, medförande en kostnad av omkring 17,000 kronor, samt
att till avlöning av de extra arbetskrafter, som kunde komma att pakallas för
ombesörjande av protokollsföringen å den extra avdelningen och för skriv-
hjälp, skulle åtgå ett belopp av högst 3,000 kronor. Då, enligt vad utredningen
giver vid handen, det knappast lärer vara att påräkna, att den extra avdel
ningen skall kunna tjänstgöra under längre tid än högst nio veckor, samt en
eller annan jämkning i de av nedre justitierevisionen framlagda kostnadsbe
räkningarna torde kunna ske, synes mig anledning ej föreligga att till upp
förande i riksstaten föreslå en högre anslagssumma än den av mig i staten
beräknade eller 20,000 kronor. Anslaget torde böra upptagas såsom extra för
slagsanslag.
Jag anhåller att få återkomma till denna fråga, sedan lagrådet avgivit ut
låtande över de i ämnet upprättade lagförslagen.»
Föredraganden hemställer, att lagrådets utlåtande över nämnda lagförslag
måtte för det i § 87 regeringsformen omförmälda ändamål inhämtas genom ut
drag av protokollet.
Denna av statsrådets övriga ledamöter biträdda hemstäl
lan bifaller Hans Kungl. Höghet Kronprinsen-Regenten.
Ur protokollet:
H. Sief enson.
10
Kungl. Maj:ts proposition nr 192.
Bilaga.
Förslag
till
Lag
angående ändring i 6 § lagen den 26 maj 1909 (nr 38 s. 7) om tjänst
göringen i Kungl. Maj:ts lagråd.
Härigenom förordnas, att till 6 § lagen den 26 maj 1909 örn tjänstgöringen i
Kungl. Maj:ts lagråd, vilken paragraf ändrats genom lagen den 11 juni 1920
(nr 267), skall fogas ett nytt stycke av nedan angivna lydelse:
6
§.
Ledamot, som-------— förekommande ärenden.
Sedan justitieråd-----------tagit befattning.
Ledamot i---------- lagrådet bestämmer.
Har Konungen givit lagrådet till känna, att under viss tid, då ledamöterna
ej åtnjuta ledighet, ärende ej är att förvänta till behandling, skola ledamöterna
därunder inträda i tjänstgöring, justitieråden i högsta domstolen och regerings
rådet i regeringsrätten.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1932.
Kungl. Maj:ts proposition nr 192.
11
Förslag
till
Lag
om ändring i 2 § lagen den 14 maj 1915 (nr 139) angående Kungl. Maj:ts
högsta domstols tjänstgöring på avdelningar.
Härigenom förordnas, att i 2 § lagen den 14 maj 1915 angående Kungl.
Maj:ts högsta domstols tjänstgöring på avdelningar skall mellan första och
andra styckena införas ett nytt stycke av nedan angivna lydelse:
2
§.
Åtta veckor-----------två avdelningar.
Under tid, då enligt vad särskilt är stadgat de justitieråd, som äro ledamö
ter av lagrådet, skola inträda i tjänstgöring i högsta domstolen, skall högsta
domstolen arbeta på ytterligare en avdelning i den mån så lämpligen kan ske.
Därjämte skall---------- 3 § påkallas.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1932.
12
Kungl. Maj:ts proposition nr 192.
Utdrag av protokollet, hållet i Kirngl. Maj:ts lagråd den H mars
1932.
Närvarande:
justitieråden Christiansson,
Edelstam,
Stenbeck,
regeringsrådet Afzelius.
Enligt lagrådet tillhandakommet utdrag av protokollet över justitiedeparte-
mentsärenden, hållet inför Hans Kungl. Höghet Kronprinsen-Regenten i stats
rådet den 26 februari 1932, hade Kungl. Majit förordnat, att lagrådets utlåtan
de skulle för det i § 87 regeringsformen omförmälda ändamålet inhämtas över
upprättade förslag till
1) lag angående ändring i 6 § lagen den 26 maj 1909 (nr 38 s. 7) örn tjänst
göringen i Kungl. Maj:ts lagråd; och
2) lag örn ändring i 2 § lagen den 14 maj 1915 (nr 139) angående Kungl.
Maj:ts högsta domstols tjänstgöring på avdelningar.
Förslagen, som finnas bilagda detta protokoll, hade inför lagrådet föredra
gits av hovrättsassessorn Carl Romberg.
Förslagen föranledde följande yttranden.
Lagrådet:
Under den tid av mer än tjugu år, som förflutit från lagrådets tillkomst, har
den laggranskning, som åligger lagrådet, såvitt känt är så gott som alltid be
rett detsamma full sysselsättning, och det har funnits perioder, då lagrådets
arbetsbörda varit utomordentligt stor. Förslag hava ock varit under övervä
gande örn särskilda åtgärder för möjliggörande av ökad laggranskningsverk-
samhet. Även under de senaste åren, då lagrådets arbetsbörda ej varit fullt
lika betydande, bär dock vanligen varje år återkommit en anhopning av
ärenden, i allmänhet under årets tre första månader eller i stort sett tiden för
propositioners avgivande till riksdagen. Att lagrådets arbete under dessa för
hållanden ej alltid kunnat bedrivas med önskvärt lugn eller ens med den in
gående noggrannhet, att det för lagrådets ledamöter framstått såsom fullt till
fredsställande, och att arbetets resultat heller icke vunnit på en dylik nöd
tvungen brådska, är för visso sant.
I remissprotokollet har departementschefen uttalat, att — med hänsyn såväl
till att vissa under beredning varande större lagstiftningsfrågor icke kunde
väntas föreligga till behandling av lagrådet under den närmaste framtiden som
Kungl. Maj:ts proposition nr 192.
13
ock till den för nya lagstiftningsuppgifter begränsade medelstillgången •
anledning förelåge till antagande, att den laggranskande verksamheten under
de närmaste åren skulle bliva av mindre omfattning än hittills samt att det
på grund därav torde kunna påräknas, att lagradsledamöternas arbetskrafter
skulle under någon del av året kunna tagas i anspråk för andra uppgifter. Med
anledning av detta uttalande vill lagrådet till en början framhålla, att den ar
betstid, som genom minskningen av antalet remitterade förslag kan för lag
rådet frigöras, enligt lagrådets mening bör i första hand komma dess lag
granskande verksamhet till godo. Den omförmälda anhopningen av ärenden
under årets första månader, som hittills varit åtminstone i viss man oundgäng
lig, synes icke försvarlig, såvitt den kan undvikas genom en för lagrådets
granskningsarbete lämpligare fördelning av ärendena under en längre tids
period. Bleve ett forcerat granskningsarbete, efter det lagrådets ledamöter
återkommit från tjänstgöring i högsta domstolen och regeringsrätten, erforder
ligt, innebure detta, att i själva verket för laggranskningen tid varit behövlig,
som redan förbrukats för annat ändamål. Och det mäste befaras, att även med
gjorda förhandsberäkningar och bästa förtänksamhet en dylik situation skulle
kunna ej sällan uppstå. Man må ihågkomma, att det ingalunda under alla om
ständigheter är för dem, å vilka planläggandet av lagstiftningsarbetet närmast
ankommer, möjligt att bedöma läget för en längre tid framåt.
Det kunde med hänsyn till bland annat nu antydda farhågor ifragasättas,
om ej föreliggande förslag borde av lagrådet avstyrkas. Men under förutsätt
ning, att en sådan minskning i avseende å lagrådets arbetsuppgifter inträder,
a.tt — med beaktande av att fullt tillräcklig arbetstid gives lagrådet för dess
granskande verksamhet — tid skulle bliva övrig för andra uppgifter, torde
dock vissa skäl tala för att lagrådets ledamöter beredes möjlighet att åter
inträda i tjänstgöring inom högsta domstolen och regeringsrätten. Det skulle
naturligen vara synnerligen olyckligt, örn en strävan att lämna lagrådet full
sysselsättning skulle medföra, att lagförslag komme att framläggas, som eljest
måhända skulle hava befunnits mindre angelägna, eller att framläggande av
lagförslag komme att ske på ett stadium, då påbörjandet av granskningen i
och för sig icke varit önskvärt. Vidare är att allvarligt beakta den arbets-
balans, som för närvarande föreligger för högsta domstolen och vars avarbetan
de försvåras genom den fortgående utvecklingen på skilda områden. Ehuru
det icke må förväntas, att den arbetstid, som skulle frigöras i lagrådet och
som enligt vad departementschefen uttalat beräknats kunna omfatta tio vec
kor om året, kan med de mer eller mindre tillfälliga anordningar, under vilka
arbetstiden måste tillgodogöras för lagskipningen, giva ett resultat, som sta
tistiskt sett fullt motsvarar densamma, bör dock denna möjlighet till arbets-
balansens nedbringande inom högsta domstolen anses värdefull och tillvara
tagas.
Om det för något år skulle visa sig, att inställande av lagradets verksamhet
under en del av året bör äga rum, är det emellertid för lagradets arbetsförhål
landen av stor vikt, att ledamöternas tjänstgöring i högsta domstolen och rege
ringsrätten så förlägges, att lagrådet erhåller en sammanhängande period för sitt
14
Kungl. Maj:ts proposition nr
198
.
arbete. Departementschefen har ock avsett, att den tid, under vilken lagråds-
ledamöterna skulle ägna sig åt lagskipningen, skall — frånsett inträffande le
dighet fortlöpa i följd utan andra avbrott än sådana, som tillfälligtvis kunna
pakallas för behandling i lagrådet av brådskande ärenden av mindre omfattning.
Och det må framhållas, att en tillämpning, varigenom lagrådets ledamöter
under, årets lopp gång efter annan med kortare mellantider komme att tjänst
göra i högsta domstolen och regeringsrätten, skulle i viss mån återinföra de
under tiden före år 1909 radande, enstämmigt överklagade förhållanden, un
der vilka laggranskningsarbetet då försiggick i högsta domstolen och vilkas
ogynnsamma verkningar såväl för detta arbetes fortgång som för högsta dom
stolens ordinarie verksamhet föranledde lagrådets tillkomst. En sådan tillämp
ning måste därför även för framtiden betecknas såsom icke tillåtlig.
På de svårigheter i avseende å ordnandet av högsta domstolens arbete, som
torde bliva oundvikliga vid tillämpning av förslaget, anser sig lagrådet ej böra
närmare ingå.
Regeringsrådet Afzelius:
Skälen för den nu ifrågasatta lagändringen innefattas i departementschefens
förklaring, att på grund av vissa större lagstiftningsfrågors läge och den för
nya lagstiftningsuppgifter begränsade medelstillgången anledning föreligger
till antagande, att den laggranskande verksamheten under de närmaste åren
skall bliva av mindre omfattning än hittills. Härmed har angivits, att, åtmin
stone såvitt nu kan bedömas, dessa orsaker äro av övergående natur. Såsom
tillfälligt måste ock betraktas det jämväl åberopade förhållandet, att i högsta
domstolen föreligger en arbetsbalans, för vilken man vill söka lättnad genom
att domstolens eljest i lagrådet tjänstgörande ledamöter skulle tidvis deltaga i
lagskipningen. I varje fall lärer vara uppenbart, att genom en sådan anord
ning icke anvisas en slutgiltig lösning av de spörsmål, som inställa sig när
domstolens arbetsbörda finnes vara större än som svarar emot dess organisa
tion; skulle balansen visa sig bliva varaktig, måste tydligen — såsom ock an
tytts av departementschefen — även andra utvägar komma under omprövning.
De till stöd för förslaget anförda grunderna hänvisa alltså enligt min upp
fattning till en lagstiftningsåtgärd av tillfällig karaktär. Att efter en lång
period av starkt stegrad lagstiftningsverksamhet kommer att följa en tid av
minskad kraftutveckling på detta område, är helt visst naturligt. Men icke
lämnar den erfarenhet, som kunnat vinnas från de sista tjugufem åren, skäl
till antagande, att efter förloppet av en sådan mellantid förhållandena skola
hava undergått, en så väsentlig förändring, att ej en laggranskning, för vilken
beräknas skälig tid och någorlunda jämn fördelning av ärendena, skall fullt
ut taga i anspråk ett utan avbrott tjänstgörande lagråd. Om de föreslagna be
stämmelserna da kvarsta, kommer mahända under åratal någon tillämpning av
dem icke ens att kunna ifragasättas. Sa länge balansen i högsta domstolen be
står, kommer dock däri att ligga en uppfordran till att så långt möjligt är söka
en begränsning av lagrådets arbetstid, och efter hand kan ett periodiskt instäl
lande av dess verksamhet lätt nog bliva uppfattat såsom den regelmässiga ord-
Kungl. Maj:ts proposition nr 19%.
15
ningen, efter vilken även det förberedande lagstiftningsarbetet inrättar sig.
Följden härav måste bliva en större sammanträngning av ärenden än som kan
väl förenas med ett gott utförande av laggranskningen. En inskränkning av
lagrådets tjänstgöring i enlighet med det remitterade förslaget synes därför vara
att förorda endast i det fall, att — såsom nu sker — med bestämdhet kan fast
ställas, att för en mer avsevärd tid framåt tillräckliga arbetsuppgifter icke
föreligga. Efter en återgång till förhållanden, vilka med ledning av en hittills
obruten erfarenhet få antagas fortfarande vara de normala i detta avseende,
torde dylika bestämmelser icke vara att anse såsom nödiga eller nyttiga.
Av dessa skäl finner jag mig böra hemställa, att förevarande lagändring
måtte för närvarande antagas att gälla endast under en begränsad tid, förslags
vis fyra år. Örn vid utgången av denna tid överhuvud något behov finnes vara
för handen av fortsatt giltighet för bestämmelser av detta innehåll, har genom
ett sådant uppskov vunnits en efter min mening önskvärd erfarenhet ej blott
örn den föreslagna anordningens inverkan på laggranskningen utan även örn
dess betydelse och lämplighet för högsta domstolens arbete.
Justitierådet Stenbeck:
Till vad lagrådet anfört anser jag mig — i anslutning till den mening, som
jag vid avgivande av yttrande inom högsta domstolen i förevarande ärende
biträtt — böra foga följande uttalande.
Beträffande tidpunkten för lagrådsledamötemas inträde i tjänstgöring inom
högsta domstolen och regeringsrätten erinras, hurusom vid de överväganden
som tidigare ägt rum av frågan örn åtgärder för avarbetande av balansen i
högsta domstolen i allmänhet starkt betonats olägenheterna av ett alltför stort
antal ledamöter i högsta instans samt framhållits den ökade fara för enhet
ligheten och kontinuiteten i högsta domstolens lagskipning, som skulle bliva
en följd av ökning av ledamöternas antal och deras fördelning på flera dö
mande avdelningar. Sedan antalet justitieråd år 1909 ökats till tjugufyra,
därav tre avsågos skola tjänstgöra i lagrådet, har ytterligare ökning av justi-
tierådens antal ansetts icke böra ifrågakomma. För vinnande av större ar
betsprodukt har i stället år 1915 genom utsträckning av arbetet på femmans-
avdelningar antalet veckor, under vilka högsta domstolen arbetar på tre av
delningar, ökats från sjutton till tjugunio. Från rättsenhetens synpunkt
är enligt min mening en ökning av de i högsta domstolen samtidigt tjänst
görande justitierådens antal icke utan betänkligheter. Och från denna syn
punkt finner jag en ökning av antalet under den tid, då högsta domstolen ar
betar på två avdelningar, mindre betänklig — med hänsyn till den snabbare
cirkulation av ledamöterna, som kan äga rum mellan tre avdelningar -— än
under den tid, då högsta domstolen arbetar på tre avdelningar och således en
fjärde avdelning måste inrättas. Det har därför synts mig kunna ifråga
sättas, örn det ej hade varit lämpligt att begränsa lagförslaget till att möjlig
göra ökning av antalet veckor, under vilka högsta domstolen äger arbeta på
tre avdelningar, med anlitande av de justitieråd, som tjänstgöra i lagrådet.
Då jag dock icke ansett mig böra framställa yrkande härom, är det därför,
16
Kungl. Maj:ts proposition nr 192.
att jag ansett ett rent tillfälligt inrättande av en fjärde avdelning icke böra
under alla förhållanden lagligen uteslutas. Men i anslutning till den inom
högsta domstolen av flertalet justitieråd omfattade meningen, att för inrät
tande av en extra avdelning den tid, då högsta domstolen arbetar på två av
delningar, äger företräde framför den tid, då högsta domstolen arbetar på
tre avdelningar, anser jag mig böra betona, att örn — såsom departements
chefen beräknar — inställande av lagrådets arbete icke kommer att kunna
äga rum under längre tid än högst tio veckor, den tid härför bör väljas, un
der vilken högsta domstolen arbetar på två avdelningar, så att de i högsta
domstolen återinträdande justitieråden kunna anlitas till bildande under den
na tid av en tredje avdelning. Det synes ytterst osannolikt, att behovet av
arbetstid för laggranskningens fullgörande skall så minskas, att återgång till
högsta domstolen kan ske för längre tid än tio veckor, och allenast örn så
skulle bliva fallet, bör inrättande av en fjärde avdelning i högsta domstolen
ifrågakomma. Vad det i lagrådet tjänstgörande regeringsrådet beträffar,
torde inträde för tjänstgöring i regeringsrätten under den tid, som sålunda
enligt min mening är från högsta domstolens synpunkt lämpligast, icke möta
särskilda svårigheter.
Justitierådet Edelstam:
Vid avgivande inom högsta domstolen av yttrande i förevarande ärende har
jag anslutit mig till den mening, att lagrådsledamöters tjänstgöring i högsta
domstolen borde ifrågakomma allenast å tid, då två avdelningar av denna äro
i verksamhet, d. v. s. i regel tio veckor årligen. Denna mening vidhåller jag.
Därtill finner jag mig äga desto större anledning som de föreliggande försla
gen ej upptaga någon begränsning av den tid, under vilken lagrådet skall kun
na upplösas och dess ledamöter tagas i anspråk för rättsskipningen, ett för
hållande som synes giva anledning till vissa farhågor. Saknaden av lagbe
stämmelse i berörda hänseende lärer nämligen — oaktat förslagen enligt sin
motivering utgå därifrån, att anordningen skall bestå under högst tio veckor
varje ar kunna tänkas i praktiken medföra, att densamma, exempelvis vid
en större ökning av arbetsbalansen i högsta domstolen, kommer till använd
ning under längre tid än som kan anses skälig i betraktande av det förestå
ende laggranskningsarbetets omfattning, med därav föranledda vådor för kva
liteten av lagrådets arbetsprodukt och för överansträngning av dess ledamöter.
Jag hemställer, att förslagen måtte underkastas omarbetning i den av mig
angivna riktningen.
Lagrådet:
Vad angår den närmare utformningen av det nya stycke, som enligt försla
get till ändring av 6 § i lagen om tjänstgöringen i lagrådet skall fogas till
denna paragraf, synas vissa erinringar kunna göras. Sålunda lärer någon
motsägelse ligga däri, att å ena sidan lagrådet självt bestämmer tiden för sin
ledighet och å andra sidan Konungen giver lagrådet till känna, att under viss
Kungl. Maj:ts proposition nr 192.
17
tid, då ledamöterna ej åtnjuta ledighet, ärende icke är att förvänta till behand ling. Vidare måste lagrådet -— på sätt jämväl i remissprotokollet antytts - - vara både berättigat och pliktigt att behandla brådskande ärende, som förelig ger eller under sistnämnda tid överlämnas för utlåtande. Ehuru på grund av högsta domstolens arbetsförhållanden tidpunkten för de i lagrådet tjänstgöran de justitierådens inträde i högsta domstolen mäste längre tid i förväg bestäm mas, är det dock tydligt, att avbrott i behandlingen även av mindre brådskande ärende såvitt möjligt bör undvikas.
Med hänsyn till det anförda torde förevarande stadgande böra innehålla, att örn Konungen givit lagrådet till känna, att under viss tid annat ärende än nedan sägs ej är att förvänta till behandling, skola ledamöterna, där de ej åt njuta ledighet, tjänstgöra, justitieråden i högsta domstolen och regeringsrådet i regeringsrätten; dock skall lagrådet utan hinder därav handlägga brådskan de ärende, som föreligger eller överlämnas till dess behandling.
Beträffande lydelsen av det föreslagna nya stycket i 2 § av lagen angående högsta domstolens tjänstgöring på avdelningar finner lagrådet anledning till anmärkning ej förekomma.
Ur protokollet:
Ragnar Kihlgren.
Bihang till riksdagens protokoll 1932. 1 sami. 160 haft. (.Nr 192 f)
2
18
Kungl. Maj:ts proposition nr 19g.
Utdrag av protokollet över justitiedepartementsärenden, hållet inför
Hans Kungl. Höghet Kronprinsen-Regenten i statsrådet
å Stockholms slolt den 16 mars 1932.
Närvarande:
Statsministern
E
kman
,
statsråden
G
ärde
, H
amrin
,
von
S
tockenström
, S
täde
ner
, G
yllenswärd
, L
arsson
, H
olmbäck
, J
eppsson
, H
ansén
, R
undqvist
.
Chefen för justitiedepartementet, statsrådet Gärde, anmäler lagrådets den 14
mars 1932 avgivna utlåtande över de den 26 februari 1932 till lagrådet remitte
rade förslagen till lag angående ändring i 6 § lagen den 26 maj 1909 (nr 38 s. 7)
örn tjänstgöringen i Kungl. Maj:tS lagråd samt lag örn ändring i 2 § lagen den
14 maj 1915 (nr 139) angående Kungl. Maj:ts högsta domstols tjänstgöring på
avdelningar.
Efter redogörelse för utlåtandets innehåll anför föredraganden:
»Inom lagrådet hava yppats farhågor, att en inskränkning av dess tjänst
göring i enlighet med vad som föreslagits skulle kunna leda till beskärning av
den redan nu vid vissa tillfällen knappt tillmätta arbetstiden för lagrådets
granskande verksamhet. Lagrådet har därvid särskilt riktat sig mot den
återkommande anhopningen av ärenden under tiden för propositioners avlå
tande till riksdagen. En dylik anhopning torde emellertid — med de arbets
krafter, som stå till de olika departementens förfogande, och jämväl i betrak
tande av de förhållanden, varunder lagstiftningsarbetet bedrives — i viss mån
vara oundviklig och i varje fall knappast påverkas av den nu föreslagna an
ordningen. Väl har hittills, såsom lagrådet framhållit, laggranskningen i all
mänhet lämnat lagrådet full sysselsättning. Enligt vad erfarenheten givit
vid handen har det dock understundom varit förenat med svårigheter att
bereda lagrådet jämn arbetstillgång. Det är då — med hänsyn till sanno
likheten av en begränsning av lagstiftningsarbetet — naturligt, att anstalter i
god tid vidtagas i syfte att de arbetskrafter, som må frigöras från laggransk
ningen, komma högsta domstolen och regeringsrätten till godo. Uppenbar
ligen bör ett inställande av lagrådets verksamhet ske efter samråd med såväl
lagrådet som högsta domstolen och regeringsrätten samt under beaktande av
att en sådan åtgärd medför största möjliga gagn för lagskipningen utan att
samtidigt lända till förfång för laggranskningen. De synpunkter, som lagrådet
utvecklat angående vikten av att lagrådet erhåller en sammanhängande period
för sitt arbete, delar jag till fullo.
I anledning aV lagrådets erinran har en huvudsakligen formell jämkning
av lagtexten vidtagits.»
Kungl. Maj:ts proposition nr 192.
19
Föredraganden uppläser härefter de omarbetade förslagen samt anför vidare: »Innan jag hemställer om avlåtande av proposition till riksdagen i ämnet, tillåter jag mig upptaga en annan av mig i statsverkspropositionen (andra hu vudtiteln sid. 7) berörd fråga, nämligen angående regeringsrättens organisation och arbetssätt.
I syfte att möjliggöra ett skyndsammare avarbetande av den sedan åtskil liga år förekommande och efter hand alltmera växande arbetsbalansen i rege ringsrätten antog 1928 års riksdag en lag angående tillfällig ökning av rege ringsrådens antal. Enligt denna lag, som utfärdades den 14 juni 1928, skulle antalet regeringsråd för tiden från och med den 1 januari 1929 intill utgången av år 1931 utgöra elva och därefter, i den mån sådant i följd av inträffade le digheter kunde ske, åter nedbringas till det ursprungliga antalet av sju, var jämte regeringsrätten skulle, där så med hänsyn till ledamotsantalet lämpligen läte sig göra, arbeta å avdelningar.
I samband med antagandet av denna lag hemställde riksdagen i skrivelse till Kungl. Maj:t den 29 maj 1928 (nr 320) örn föranstaltande av en allsidig utredning rörande regeringsrättens organisation och arbetssätt. Riksdagen an förde härvid, bland annat, att en ändring av reglerna för regeringsrättens dom- förhet därhän, att regeringsrätten i allmänhet bleve domför med ett mindre antal ledamöter än vad för närvarande vore fallet, borde kunna genomföras utan risk för rättssäkerheten på detta område, samt att det kunde ifrågasättas, huruvida icke, därest regeringsrätten organiserades i närmare anslutning till Kungl. Maj :ts kansli, en avsevärd förenkling skulle vara möjlig beträffande såväl föredragningen inom regeringsrätten som själva regeringsrättens arbets sätt.
Med anledning av riksdagens skrivelse uppdrog Kungl. Majit den 19 sep tember 1929 åt regeringsrätten att låta verkställa den begärda utredningen och förordnades tillika, att yttranden från regeringsrättens ledamöter skulle in hämtas angående de författningsändringar eller åtgärder i övrigt, vartill utred ningen kunde föranleda. Den anbefallda utredningen jämte yttrande av rege ringsrättens ledamöter överlämnades den 11 november 1930. Sedan den samma på min begäran i vissa avseenden fullständigats, framhöll jag vid ären dets anmälan inför Kungl. Majit den 16 april 1931 såsom önskvärt, att de olika spörsmålen beträffande förevarande ämne gjordes till föremål för ytter ligare undersökning, varjämte jag angav vissa riktlinjer, efter vilka en sådan borde bedrivas. Med bifall till av mig samtidigt gjord hemställan uppdrog Kungl. Majit åt statens organisationsnämnd att verkställa den förnyade ut redningen. Med överlämnande av en inom nämnden upprättad promemoria i ämnet jämte bilagor ävensom yttranden över promemorian från regeringsrät tens ledamöter har organisationsnämnden i skrivelse den 19 oktober 1931 av givit av vissa författningsförslag åtföljt utlåtande i anledning av uppdraget.
1 sitt till Kungl. Majit den 11 november 1930 avgivna yttrande bava rege ringsrättens ledamöter — under åberopande av statistiska uppgifter rörande
20
Kungl. Maj:ts proposition nr 192.
regeringsrättens verksamhet till och med första halvåret 1930 — framhållit,
hurusom antalet till regeringsrätten inkomna mal, med obetydliga avvikelser,
intill år 1929 företett en i stort sett tämligen jämn stegring, dock att denna
efter år 1921 i allmänhet varit mindre än tidigare. Medan antalet dylika mål
under år 1910 utgjort allenast något över 1 300, hade detsamma år 1927 upp
gått till i det närmaste 2 600 samt år 1928 ytterligare stigit till över 2 800,
därav dock jämförelsevis många sedermera återkallats. Siffran hade där
efter sjunkit; antalet inkomna mål hade sålunda uppgått till 2 014 under år
1929 och till 1 051 under första halvåret 1930. — Vad anginge balansen, hade
denna företett en mera avsevärd stegring först från och med år 1917, vid vilket
års utgång de oavgjorda målens antal utgjort nära 1 100. Balansen hade där
efter .befunnit sig i oavbruten ökning till utgången av år 1926, då densamma
uppgått till 4 650 mål, men under de följande åren — särskilt efter det regerings
rätten från och med år 1929 utökats med fyra ledamöter — i betydande mån
sjunkit, sa att antalet balanserade mal den 1 juli 1930 utgjort 2 147.
I sitt yttrande till Kungl. Maj:t hava regeringsrättens ledamöter i fråga örn
storleken av den arbetsbörda, som under de närmaste åren kunde antagas kom
ma att åvila regeringsrätten, framhållit, att sedan de arbetskrafter inom kam
marrätten,^ som varit upptagna med handläggning av de på grund av 1928
och 1929 års fastighetstaxeringar anhängiggjorda målen, bleve frigjorda för
andra uppgifter, ett snabbare avgörande av de i kammarrätten balanserade skatte-
målen vore att förvänta, ett förhållande, som i sin tur kunde antagas komma
att spela en ganska avsevärd roll för arbetets fortgång i regeringsrätten. Vidare
syntes sannolikt, att innan tillämpningen av de nya skattelagarna, vilka trätt
i kraft den 1 januari 1929, hunnit genom praxis stabiliseras, dessa komme att
föranleda ökad tillströmning av beskattningsmål. Möjligt vore ock, att den
nya kommunallagstiftningen, örn än i mindre mån, skulle under första tiden
av sin tillämpning verka i samma riktning. Även oberoende av särskilda
omständigheter borde man, enligt vad erfarenheten bestyrkte, räkna med en
successiv stegring av de inkommande målens antal. Under framhållande,
bland annat, att vissa slag av mal antagit en betydligt mera invecklad karak
tär än tillförne, hava regeringsrättens ledamöter vidare uttalat, att man under
förutsättning av sex tjänstgörande regeringsråd knappast borde sträcka för
väntningarna i fråga örn det antal mål, som årligen kunde medhinnas, längre
än till omkring 2 000. Med hänsyn till dessa beräkningar rörande regerings
rättens arbetsbörda och arbetskapacitet, och då regeringsrättens ledamöter fun
nit sig böra bestämt avstyrka rubbning i den av riksdagen ifrågasatta rikt
ningen av nu gällande bestämmelser om regeringsrättens domförhet, hava rege
ringsrättens ledamöter föreslagit, att med avvecklingen av den genom 1928
års provisoriska lag bestämda organisationen skulle så till vida anstå, att
antalet i regeringsrätten ständigt tjänstgörande ledamöter någon tid framåt
bestämdes till atta. Med detta ledamotsantal skulle, bland annat, möjlighet
föreligga att i viss utsträckning arbeta på två avdelningar.
Organisationsnämnden har i likhet med regeringsrättens ledamöter funnit
försiktigheten bjuda att, därest gällande fullföljdsbestämmelser lämnades orub-
Kungl. May.ts proposition nr 192.
21
bade, för de närmaste åren räkna med en viss, kanske ej alltför ringa ökning
av antalet regeringsrättsmål, därvid nämnden dock icke funnit anledning före
ligga till antagande, att detta antal skulle stiga högre än till 2 500 eller allra
högst 2 700 cm året. Nämnden har jämväl ansett, att man med beaktande av oli
ka inverkande faktorer — bland annat den hos vissa mai, särskilt skattemalen
men även patentmålen, vilkas antal under årens lopp i ej ringa mån stegrats,
framträdande tendensen att bliva av mera vidlyftig och svårartad beskaffenhet
— knappast kunde räkna med högre antal årligen avgjorda mål än i medeltal
330—350 för ledamot och sålunda för hela domstolen, om den bestode av sex
ledamöter, omkring 2 000—2 100. Vid sådant förhållande och da nämnden av
anförda skäl icke funné sig kunna förorda någon ändring av fullföljdsbestäm-
melserna, ansåge nämnden lika nied regeringsrättens ledamöter, att regerings
rättens arbetskapacitet med ett ledamotsantal av sex samt med i övrigt nuva
rande organisation och arbetssätt icke vore tillräcklig för att förhindra upp
komsten av balans, varför särskilda åtgärder i sådant syfte finge anses av
nöden. Nämnden funne emellertid det av regeringsrättens ledamöter fram
lagda förslaget med åtta ledamöter lida av den svagheten, att rent tekniska
svårigheter mötte att utnyttja arbetskrafterna. Med sju ledamöter och sam
manträde å femmansavdelning åter kunde regeringsrättens arbetskapacitet skä
ligen icke beräknas högre än till 2 300—2 400 mål örn året. För att ett arbete
i större eller mindre omfattning å två avdelningar skulle kunna med någor
lunda säkerhet planeras, syntes näppeligen kunna räknas med mindre antal
ledamöter än nio, örn nu gällande regler för domförhet bibehölles, och sju, om
det domföra antalet nedsattes till tre. Ett bibehållande av sex ledamöter i
förening med en dylik nedsättning av det domföra antalet skulle komma att
lida av samma svaghet, som påvisats vidlåda en anordning med åtta ledamöter
och nuvarande domförhetsregler. Ur rättssäkerhetens synpunkt syntes knap
past några större betänkligheter behöva möta mot en nedsättning av det dom
föra antalet till tre, förutsatt att man härvidlag begränsade sig till de fall,
då alla ledamöterna vore ense örn beslutet. På grund av vad sålunda och i öv
rigt anförts, har organisationsnämnden funnit starka skäl föreligga för att
regeringsrätten så organiserades, att den komme att bestå av sju i domstolen
tjänstgörande ledamöter, samt att genom ändring av domförhetsreglerna rege
ringsrätten sattes i tillfälle att vid behov arbeta på två avdelningar med tre leda
möter på var och en.
Vidkommande regeringsrättens arbetssätt i övrigt hava regeringsrättens leda
möter funnit detsamma — enligt vad ock synts dem bekräftat av erfarenheten
— vara ordnat på ändamålsenligt och tillfredsställande sätt. Genom medde
lade föreskrifter örn målens beredning av tjänstemän inom vederbörande stats
departement m. m. vore sörjt för att den samverkan med departementen, som
vid regeringsrättens tillkomst framstått såsom önskvärd, alltjämt i full ut
sträckning upprätthölles. Vad själva föredragningen beträffade, utgjorde den
na en tjänstemännen åvilande uppgift, å vars fullgörande på ändamålsenligaste
sätt regeringsrätten städse hade sin uppmärksamhet riktad. Även denna ange-
22
Kungl. Maj:ts proposition nr 192.
lägenhet måste, såvitt av allmänna föreskrifter berodde, numera anses ordnad
på tillfredsställande sätt.
Mot vad regeringsrättens ledamöter i nu nämnda hänseenden anfört har orga-
nisationsnämnden ej haft något att erinra.
Under den tid, som förflutit sedan regeringsrättens ledamöter avgåvo sitt
yttrande till Kungl. Maj:t, hava i fråga örn tillströmningen av mål till rege
ringsrätten förhållandena utvecklat sig så, att antalet inkomna mål ytterligare
något minskats. Detsamma uppgick sålunda under år 1931 till 1 980. Balan
sen har under tiden i betydande man sjunkit och uppgick vid utgången av år
1931 till endast 1 093 mål. Under de tre sist förflutna åren har å balansen av
arbetats sammanlagt 3 071 mål. Tages hänsyn till att regeringsrätten även un
der innevarande år med all sannolikhet kommer att kunna i stor utsträckning
tjänstgöra på två avdelningar, lärer anledning saknas till annat antagande än
att åtminstone vid nästa årsskifte endast för arbetets jämna gång erforderlig
balans skall återstå.
För närmare utredning beträffande den ökning av skattemålens antal, som,
enligt vad regeringsrättens ledamöter och organisationsnämnden antagit, kan
vara att emotse i regeringsrätten under de närmaste åren, har jag i skrivelse
den 27 januari 1932 anmodat kammarrätten att inkomma med yttrande i denna
fråga. Jämväl kammarrätten har funnit en dylik ökning sannolik under åren
1932—1934, varemot för år 1935 en ej obetydlig minskning ansetts vara att
påräkna. Med ledning av vid yttrandet fogade uppgifter och på grundval av
den under senare år förekommande fullföljdsprocenten synes man kunna utgå
från att antalet till regeringsrätten inkommande skattemål icke skall på grund
av ökad arbetskapacitet hos kammarrätten förete större stegring i förhållande
till 1931 års siffra än med 100 mål under vartdera året 1932 och 1933 samt
med 70 mål under år 1934.
I fråga örn de av organisationsnämnden berörda patentmålen får jag fram
hålla, att enligt inhämtade upplysningar antalet till regeringsrätten inkomna,
på handelsdepartementets föredragning ankommande mål — av vilka minst tre
fjärdedelar utgjorts av patentmål — från att under år 1929 hava uppgått till
150 sjunkit till 138 under år 1930 och 70 under år 1931. Antalet oavgjorda
dylika mål har ock sedan 1930 års ingång nedgått från 238 till allenast 42 vid
senaste årsskifte. Därest icke tillströmningen ökas under den närmaste tiden,
lärer någon balans av på handelsdepartementets föredragning ankommande re-
geringsrättsmål knappast kunna väntas föreligga vid utgången av första halv
året 1932. Härtill kommer, att med inrättandet från och med den 1 juli 1931
av en besvärsavdelning inom patent- och registreringsverket en ny instansord
ning införts i fråga om patentärenden, vilken anordning otvivelaktigt är ägnad
att medföra en lättnad i regeringsrättens arbetsbörda. Av allt att döma torde
man åtminstone för den närmaste framtiden ej behöva räkna med en högre siffra
å antalet till regeringsrätten årligen fullföljda patentmål än omkring 20.
Slutligen vill jag erinra, att Kungl. Majit i proposition till innevarande års
riksdag (nr 109) framlagt förslag till ändring i reglerna örn fullföljd av talan
från vattendomstol i farleds- och flottledsmål av innebörd, att dessa mål, vilkas
Kungl. Maj:ts proposition nr 192.
23
slutliga prövning i vissa delar enligt gällande ordning ankommer på regerings rätten, skola i hela sin vidd fullföljas till vattenöverdomstolen och därifrån till högsta domstolen. Väl har antalet farleds- och flottledsmål i regeringsrätten icke varit synnerligen stort — detsamma uppgick under de fem sist förflutna åren till sammanlagt 37, därav 16 under år 1930 och 11 under år 1931 — men då behandlingen av berörda mål ofta är jämförelsevis tidsödande torde den lättnad i regeringsrättens arbetsbörda, som dessa måls överflyttande medför, vara ej obetydligt större än som framgår av det antal, dessa mål utgöra.
De verkställda utredningarna synas mig giva vid handen, att för de närmaste åren knappast är att räkna med någon nämnvärd stegring i antalet till rege ringsrätten inkommande mål. Med ganska stor sannolikhet torde man kunna utgå från att detta antal icke skall komma att överstiga 2 100 om året. Den årliga avarbetningen lärer, såsom organisationsnämnden framhållit, i genom snitt böra för varje ledamot beräknas till 330—350 mål, motsvarande med sex ständigt tjänstgörande ledamöter 2 000—2 100 mål. Grundad anledning fin nes alltså till antagande, att sedan balansen avarbetats, regeringsrätten skall med nämnda ledamotsantal kunna avgöra målen efter hand som de inkomma, och att således ny balans icke skall behöva uppstå. Vid angivna förhållande finner jag ej skäl att nu föreslå en ökning av regeringsrådens antal utöver det före tillkomsten av 1928 års provisoriska lag föreskrivna.
Anses sålunda antalet i regeringsrätten ständigt tjänstgörande ledamö ter böra förbliva vid det ursprungligen bestämda eller sex, torde — även örn under de av organisationsnämnden angivna förutsättningarna ändring i reglerna angående domförhet i regeringsrätten kan bliva erforderlig — anled ning dock saknas att nu för riksdagen framlägga förslag i detta ämne. En dylik ändring, vilken skulle hava till syfte att allt framgent möjliggöra rege ringsrättens tjänstgöring på avdelningar, kräver för sin praktiska tillämpning, såsom organisationsnämnden framhållit, att ledamotsantalet i fråga bestäm mes till minst sju. Möjligen kunde ifrågasättas att, för den händelse en ök ning av regeringsrådens antal inom de närmaste åren skulle visa sig behövlig, redan nu vidtaga en revision av domförhetsreglerna. Då emellertid, särskilt med hänsyn till vad kammarrätten yttrat i fråga om skattemålen, snarast en nedgång i antalet till regeringsrätten inkommande sådana mål är att förvänta efter ett pär år, lärer man näppeligen behöva räkna med en dylik utökning. Erinras må ock, att därest den av mig föreslagna anordningen i fråga örn lag- rådsledamöternas tjänstgöring genomföres, en tidigare icke beräknad förstärk ning av regeringsrättens arbetskrafter kan komma att vinnas.
Med hänsyn till det ändrade läge, vari denna fråga sålunda kommit, och då — såsom även organisationsnämnden vitsordat — arbetssättet inom regerings rätten synes vara tillfredsställande ordnat, finner jag mig ej böra nu framlägga förslag till ändrade bestämmelser i fråga örn regeringsrättens organisation eller arbetssätt.»
24
Kungl. Maj:ts proposition nr 192.
Föredraganden hemställer härefter — under erinran om vad tidigare i ärendet
anförts angående behovet av extra anslag till nedre justitierevisionen — att
Kungl. Maj :t måtte genom proposition föreslå riksdagen
dels, jämlikt § 87 regeringsformen, att antaga de föreliggande lagförslagen,
dels ock att till ytterligare förstärkning av nedre justitierevisionens arbets
krafter i anledning av att ledamöter av lagrådet under viss tid kunna komma
att tjänstgöra i högsta domstolen, för budgetåret 1932/1933 anvisa ett extra
förslagsanslag å 20 000 kronor.
Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter biträd
da hemställan förordnar Hans Kungl. Höghet Kronprinsen-
Regenten, att proposition av den lydelse, bilaga till detta pro
tokoll utvisar, skall avlåtas till riksdagen.
Ur protokollet:
Erik H:son Malm.
Stockholm 1932. Kungl. Boktryckeriet P. A. Norstedt & Söner.
320986