Prop. 1942:213
('med förslag till förord\xad ning angående ändrad lydelse av 1 § 1 mom. och 2 § förordningen den 28 september 1928 (nr 376) örn sär\xad skild skatt å vissa lotterivinster, m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 213.
1
Nr 213.
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till förord
ning angående ändrad lydelse av 1 § 1 mom. och 2 § förordningen den 28 september 1928 (nr 376) örn sär skild skatt å vissa lotterivinster, m. m.; given Stock holms slott den 27 mars 1942.
Kungl. Majit vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogade förslag till
1) förordning angående ändrad lydelse av 1 § 1 mom. och 2 § förord ningen den 28 september 1928 (nr 376) om särskild skatt å vissa lotteri vinster; samt
2) lag om ändring i vissa delar av kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370).
Under Hans Maj-.ts
Min allernådigste Konungs och Herres sjukdom:
GUSTAF ADOLF.
Ernst Wigforss.
Bihang till riksdagens protokoll 19i2. 1 sami. Nr 213.
1
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 213.
Förslag
till
förordning angående ändrad lydelse av 1 § 1 mom. och 2 § för-
b»
ordningen den 28 september 1928 (nr 376) örn särskild skatt å
vissa lotterivinster.
Härigenom förordnas, att 1 § 1 mom. och 2 § förordningen den 28 sep
tember 1928 örn särskild skatt å vissa lotterivinster1 skola erhålla ändrad
lydelse på sätt nedan angives.
1 §•
1 mom. Å vinst i svenskt penninglotteri och å vinst vid vinstdragning på
här i riket utfärdade premieobligationer skall, därest vinsten överstiger tjugu
fem kronor eller, såvitt angår vinst å halvlott i penninglotteri, tolv kronor
50 öre, till staten erläggas en särskild skatt utgörande tjugu procent av vins
tens belopp. Skatt som nu sagts skall ock utgå å vinst i annat här i riket
anordnat lotteri, vilken utgöres av värdepapper.
Skatt skall------------ vinnaren uttages.
2
§•
När vinst, som avses i 1 § 1 morn., utbetalas eller utgives till vinnaren,
skall lotteriets anordnare eller premieobligationernas utfärdare innehålla så
stor del av vinsten, som motsvarar den stadgade skatten å densamma.
Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1942, dock att äldre bestäm
melser fortfarande skola äga tillämpning i fråga om vinst, som utfallit vid
vinstdragning å premieobligationer vilka utfärdats före nämnda dag, även
som beträffande annan lotterivinst, som blivit tillgänglig för lyftning före
samma dag.
1 Senaste lydelse av 1 § 1 mom. se SFS 1939:205.
Kungl. Maj.ts proposition nr 213.
3
Förslag
till
lag om ändring i vissa delar av kommunalskattelagen
den 28 september 1928 (nr 370).
Härigenom förordnas, att 19 § samt anvisningarna till 19 och 36 §§ kom munalskattelagen den 28 september 19281 skola erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives.
19 §.
Till skattepliktig inkomst enligt denna lag räknas icke: vad som vid----------- i 35 §; lotterivinst, som är underkastad beskattning jämlikt förordningen örn sär skild skatt å vissa lotterivinster, eller annan vinst i sådant penninglotteri eller vid vinstdragning å sådana premieobligationer, som i nämnda förord ning avses, och ej heller andra lotterivinster än nu nämnts, därest deras sammanlagda värde under beskattningsåret understigit 100 kronor;
vad som i------------ mottagarens utbildning.
(Se vidare anvisningarna.)
Anvisningar
till 19 §.
1. Fattigunderstöd, begravningshjälp-------------sista stycket). 2. Enligt förordningen om särskild skatt å vissa lotterivinster skall dylik skatt erläggas för vinst i svenskt penninglotteri (varunder jämväl inbegripes vadhållning, som enligt Kungl. Maj:ts tillstånd anordnas för allmänheten i samband med idrottstävlingar, dock ej vadhållning medelst totalisator vid hästtävlingar) ävensom för vinst vid vinstdragning å svenska premieobliga tioner, såvida obligationerna utfärdats efter den 31 december 1928, dock att vinst, som ej överstiger tjugufem kronor eller, såvilt angår vinst å halv- lott i penninglotteri, tolv kronor 50 öre, är fri från dylik skatt. Likaledes skall särskild skatt erläggas för vinst i annat här i riket anordnat lotteri, vilken utgöres av värdepapper. Vinst, som i sådant penninglotteri eller vid vinstdragning å sådana premieobligationer, varom ovan nämnts, tillfaller annan än lotteriet eller obligationernas utfärdare, är icke underkastad in komstskatt även örn på grund av vinstens ringa belopp särskild skatt icke skall utgöras för densamma, varemot varje annan lotterivinst, för vilken
1 Senaste lydelse av anvisningarna till 19 § se SFS 1940: 876 och av anvisningarna till 36 § se SFS 1938: 368.
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 213.
icke utgår särskild skatt, i och för sig är skattepliktig och således skall
beskattas som inkomst, om dess värde tillsammans med värdet å övriga
dylika lotterivinster (varulotterivinster, som ej bestå av värdepapper, totali-
satorvinster etc.) under beskattningsåret uppgår till minst 100 kronor.
till 36 §.
1. Vid beräkning------------annan förvärvskälla.
2. För att------------ av realisationsvinst. Avdrag är medgivet för alla de
utgifter, som den skattskyldige under beskattningsåret haft för inköp av-
lottsedlar eller för andra liknande insatser i lotteri, dock med undantag för
svenska premieobligationer samt lottsedlar eller insatser i penninglotteri av
den beskaffenhet, att för vinst i detsamma skall erläggas skatt enligt förord
ningen om särskild skatt å lotterivinst och att vinsten för den skull icke
skall beskattas såsom inkomst (jfr punkt 2 av anvisningarna till 19 §). Av
drag är sålunda medgivet för alla kostnader för inköp av lottsedlar i varu-
eller tombolalotteri, och gäller detta även om å sådan lott utfallit vinst, som
utgöres av värdepapper och därför icke skall beskattas som inkomst. Har
den skattskyldige haft annan lotterivinst än vinst i sådant penninglotteri
eller vid vinstdragning å sådana premieobligationer, som ovan nämnts, till
så litet sammanlagt belopp att densamma enligt 19 § icke är skattepliktig,
få utgifterna för lottköp eller insatser i lotteri avdragas från realisations
vinst endast i den mån de överstigit lotterivinsten.
3. I punkt —------- annan förvärvskälla.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1942.
Kungl. Maj:ts proposition nr 213.
5
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans
Kungl. Höghet Kronprinsen-Regenten i statsrådet å Stockholms slott den 27 mars 1942.
Närvarande:
Statsministern
Hansson,
ministern för utrikes ärendena
Gunther,
statsråden
Pehrsson-Bramstorp, Westman, Wigforss, Sköld, Bergquist, Bagge, Andersson, Domö, Rosander, Gjöres, Ewerlöf.
Efter gemensam beredning med t. f. chefen för handelsdepartementet, statsrådet Bergquist, anmäler chefen för finansdepartementet, statsrådet Wigforss, fråga om vissa ändringar i gällande bestämmelser angående be skattning av lotterivinster och anför därvid följande:
Inledande översikt, ifrågasatta ändringar.
Enligt gällande bestämmelser finns det två former för beskattning av lotterivinst. Antingen utgår en för lotterivinster särskilt anordnad skatt, som uttages på så sätt att viss proportionell andel av vinsten vid dess utläm nande till vinnaren innehålles av lotteriarrangören för att av denne inlevere ras direkt till statsverket, eller också utgår skatt i den formen att lotteri vinsten — efter avdrag för vederbörliga omkostnader — inräknas i vinnarens övriga inkomst och beskattas i samband med denna.
Beträffande det först angivna beskattningssättet stadgas i förordningen den 28 september 1928 (nr 376) örn särskild skatt å vissa lotteri vinster, sådan den numera lyder, att å vinst i svenskt penninglotteri och å vinst vid vinst dragning på här i riket utfärdade premieobligationer skall, därest vinsten överstiger 25 kronor eller, såvitt angår vinst å halvlott i penninglotteri, 12 kronor 50 öre, till staten erläggas en särskild skatt utgörande 10 procent av vinstens belopp. Skatt skall dock icke utgöras för vinst, som utfallit å lott eller obligation, vilken icke blivit avyttrad, och ej heller för vinst, som ej av vinnaren uttages. Under penninglotteri inbegripes vadhållning, som enligt Kungl. Maj:ts tillstånd anordnas för allmänheten i samband med idrotts- tävlingar (tippning), dock ej vadhållning medelst totalisator vid hästtäv lingar, vilken sistnämnda form av vadhållning sålunda är undantagen från förordningens bestämmelser. Undantagna från dessa äro också enligt med delade övergångsbestämmelser vinster å premieobligationer, vilka utfärdats före den 1 januari 1929 (1889 och 1893 års teaterobligationer).
Rörande uppbörd och redovisning av den skatt, som utgår enligt den nu angivna förordningen, stadgas däri samt i en särskild kungörelse i äm
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 213.
net den 21 december 1928 (nr 486), att lotteriets anordnare eller premie
obligationernas utfärdare skall, när vinst utbetalas till vinnaren, innehålla
så stort belopp som motsvarar den stadgade skatten å vinsten. Därefter har
vinstutbetalaren att inom en månad efter det vinstdragningen ägt rum till
generalpoststyrelsen i 2 exemplar ingiva anmälan om dragningen, däri skall
lämnas uppgift å sammanlagda beloppet av på avyttrade lotter utfallna vinster
om mer än 25 kronor. Samtidigt skall den å dessa vinster belöpande skatten
av vinstutbetalaren inbetalas till generalpoststyrelsen, som förser det ena
exemplaret av anmälan med enkla beläggningsstämplar till belopp, mot
svarande den erlagda skatten, och, sedan stämplarna makulerats, återställer
detta exemplar till vederbörande. Skatt skall sålunda inbetalas även för
vinst, som eventuellt ej kommer att uttagas. Sådan skatt restitueras emeller
tid till vinstutbetalaren, om denne till generalpoststyrelsen ingiver ansökan
härom i viss föreskriven ordning.
Beträffande annan lotterivinst än sådan, som avses med nu angivna be
stämmelser, stadgas i gällande författningar örn inkomstskatt, att dylik vinst
skall inräknas bland vinnarens skattepliktiga intäkter, såvitt vinsten tillsam
mans med övriga under beskattningsåret erhållna vinster av samma slag
uppgår till minst 100 kronor (eljest föreligger ingen skatteplikt, se 19 § kom
munalskattelagen). Vinsten skall därvid upptagas som intäkt av tillfällig
förvärvsverksamhet (35 § kommunalskattelagen). Avdrag får göras för ut
gifter för inköp av lottsedlar i lotteri, varom nu är fråga, därvid dock skall
iakttagas, att avdrag endast får göras från intäkter, som bestå av lotteri
vinster eller realisationsvinster, samt att, om den skattskyldige haft lotteri
vinster av ifrågavarande slag till mindre sammanlagt belopp än 100 kronor,
utgifterna för lottköp få avdragas från realisationsvinst endast i den mån de
överstigit lotterivinsterna (36 § kommunalskattelagen med anvisningar). I
kontrollsyfte är föreskrivet, att envar, som vid vinstdragning å här i riket
utfärdade premieobligationer erhållit vinst, vilken uppgått till minst 1,000
kronor och för vilken icke skall utgöras skatt enligt förordningen den 28
september 1928, nr 376, är skyldig att härom avgiva särskild uppgift, som
vid vinstmedlens lyftande skall avlämnas till obligationernas utfärdare för
att av denne vidarebefordras till vederbörande taxeringsmyndighet (42 §
taxeringsförordningen). Frånsett sistnämnda bestämmelse, som numera har
en mycket begränsad räckvidd, då den blott avser 14 vinster örn året i de
båda teaterobligationslotterierna, finnas inga föreskrifter angående kon
troll å att lotterivinster verkligen bliva i vederbörlig ordning deklarerade till
beskattning.
Undantagna från den särskilda lotterivinstskatten enligt förordningen den
28 september 1928 äro sålunda alla vinster i varulotterier. Dessa vinster skola i
stället — om de under loppet av ett år för samma vinnare uppgå till sam
manlagt minst 100 kronor — hos vinnaren beskattas såsom vanlig inkomst.
I detta sammahang må erinras, att enligt gällande förordning örn stämpel
avgiften lottsedel i varulotteri, som anordnas med Kungl. Maj:ts tillstånd,
skall förses med en stämpel av 10 öre för varje lottsedel. Sådan stämpelav
Kungl. Maj.ts proposition nr 213.
7
gift utgår däremot icke för lottsedel i penninglotteri. Före den 1 januari 1939 var förhållandet i sistnämnda avseende ett annat, i det enligt då gällande be stämmelser lottsedel i penninglotteri skulle stämpelbeläggas med 20 öre för varje hel krona av lottsedelns pris.
Vidare må framhållas, att lotteriföretagen såsom sådana äro frikallade från inkomstbeskattning för sin behållning å lotterierna. Beträffande aktiebolaget Tipstjänst och Svenska penninglotteriet aktiebolag framgår detta av direkta bestämmelser i 53 § kommunalskattelagen och 7 § förordningen örn statlig inkomst- och förmögenhetsskatt, och beträffande andra förekommande lotte riföretag följer detta av författningarnas allmänna bestämmelser.
I en vid 1941 års riksdag inom första kammaren av herr Velander väckt motion (nr 40) påtalades den olikformighet, som rådde i fråga om beskattning av lotterivinster, i det att skatt å penningvinster under alla förhållanden en dast uppginge till 10 procent av vinstens belopp, medan skatten å lika värde fulla vinster i varulotterier (som exempel nämndes vinster bestående av pre mieobligationer, fastigheter eller automobiler) kunde bliva mångdubbelt större.
I anledning av nämnda motion erinrade 1941 års bevillningsutskott (betän kande nr 16), hurusom t. f. underståthållaren K. G. A. Sandström i sitt sam ma år avgivna betänkande med allmänna riktlinjer för åstadkommande av tidigare inbetalning av utskylder föreslagit, att beskattningen av sådana lot terivinster, där skatten ej redan nu uttages vid källan, skulle utbrytas ur in komstbeskattningens ram samt att omhänderhavandet av denna beskattning i stället skulle läggas å länsstyrelserna på sätt redan nu är fallet beträffande beskattningen av gåvor. Efter att jämväl lia redogjort för den bristande över- enstämmelsen i principerna för beskattning av lotterivinster av olika slag an förde utskottet:
Denna olikformighet i beskattningen medför bl. a. att--------— sådana vinster i varulotterier, som utgöras av premieobligationer, drabbas av väsent ligt hårdare beskattning än vinster av motsvarande storlek i penninglotterier. En sådan ordning är icke tillfredsställande och torde för övrigt icke överens stämma med syftet med den särskilda skatten å lotterivinster. Det torde kunna antagas att på sätt hittills varit fallet med premieobligationer jämväl andra därmed likställda obligationer komma att användas såsom vinster i varulot- terier. Med hänsyn till det anförda finner utskottet skäl tala för sådan ändring av gällande bestämmelser, att vinster i form av premieobligationer eller där med jämställda värdehandlingar böra underkastas beskattning efter i huvud sak samma regler som nu gälla i fråga örn vinster i penninglotterier. Utskottet får därför förorda, att denna fråga snarast göres till föremål för utredning samt att därvid beaktas det förhållandet, att vinster av beskaffenhet som ovan berörts ofta icke helt kunna likställas med rena penningvinster. Under de se naste åren hava skattesatserna vid den ordinarie beskattningen måst avsevärt skärpas. Skatteprocenten enligt 1928 års förordning örn särskild skatt å vissa lotterivinster har däremot icke ändrats, sedan sistnämnda skatt infördes. Vid den av utskottet nu förordade utredningen finner utskottet önskvärt att jäm väl överväges, huruvida icke skäl föreligger, att skatteprocenten enligt nyss nämnda förordning i nuvarande statsfinansiella läge bringas i närmare över ensstämmelse med gällande skattesatser vid den ordinarie beskattningen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 213.
Beträffande motionärens förslag i övrigt må framhållas, att enligt gällande bestämmelser kunna även andra slag av vinster i varulotterier än förenämnda stundom drabbas av hårdare beskattning än örn reglerna för den särskilda skatten å lotterivinster vore tillämpliga. De vinster, varom nu är fråga, torde emellertid i regel icke uppgå till några mera betydande belopp, och den nu varande ordningen i fråga om beskattningen av dessa vinster torde därför icke vålla de skattskyldiga samma olägenheter som beträffande sådana vinstex-, som utgöras av premieobligationer. På grund härav och då frågan om beskattningen av lotterivinster i allmänhet genom det ovan angivna förslaget (Sandströms) är underställd Kungl. Majits prövning, anser sig utskottet icke böra biträda^ motionärens förslag om en särskild utredning rörande beskatt ningen av sådana lotterivinster, som endast utgöras av varor.
Utskottet hemställde, att l-iksdagen måtte i skrivelse till Kungl. Majit an hålla, att Kungl. Majit ville föranstalta om utredning angående beskattningen av sådana vinster i varulotterier, som utgöras av premieobligationer eller där med jämställda värdehandlingar, samt för riksdagen snarast möjligt fram lägga de förslag, som kunde av utredningen föranledas.
I skrivelse den 17 maj 1941 (nr 234) gjorde riksdagen framställning i enlig het med utskottets hemställan.
I anledning av denna riksdagens skrivelse har inom finansdepartementet utarbetats en den 7 februari 1942 dagtecknad promemoria angående ifråga satta ändringar i gällande bestämmelser örn beskattningen av lotterivinster.
I promemorian framhölls att t. f. underståthållaren Sandströms förslag i fråga om beskattning av lotterivinster icke inom den närmaste tiden torde komma att föranleda någon åtgärd från Kungl. Majus sida, varefter såsom särskilda spörsmål upptagits till behandling dels frågan i vad mån vinster i varulotterier överhuvud taget böra underkastas beskattning jämlikt för ordningen den 28 september 1928 om den särskilda lotterivinstskatten och till följd härav frikallas från den vanliga inkomstbeskattningen, dels ock frågan örn eventuell höjning av skattesatsen för den särskilda lotterivinstskatten.
Den särskilda lotterivinstskattens tillämpning å vinster
i varulotterier. I
I promemorian lämnades till en början en redogörelse för uttalanden, som gjorts i denna fråga under förarbetena till 1928 års förordning om den sär skilda skatten (se härom proposition år 1928 nr 213, sid. 211 och följande). Härefter anfördes:
Enligt gällande lotteriförordning få endast mindre lotterier (lotterier, där insatserna icke överstiga ett sammanlagt belopp av 5,000 kronor) anordnas utan tillstånd av Kungl. Majit. Vinsterna i dessa mindre lotterier få enligt bestämmelser i samma förordning icke utgöras av värdepapper. I övrigt föreskrives beträffande de föremål, varav vinsterna skola bestå, endast, att varor, vilka användas som vinster, skola — frånsett vinster i de allra minsta
9
lotterierna, vilkas värde ej får överstiga 5 kronor, eller vinster, som bestå
av skänkta föremål — vara frambragta eller tillverkade inom landet samt
att, om presentkort förekomma, dessa skola vara så beskaffade, att de möj
liggöra förvärv av dylika varor.
I de lotteritillstånd, som meddelas av Kungl. Maj:t, brukar Kungl. Majit,
om man bortser från tillstånd till s. k. båtlotterier o. dyl., lämna föreskrif
ter örn lotternas antal, lottpriset, minsta sammanlagda vinstvärdet samt —
om lotteriet är av något större omfattning — ungefärliga värdet å högsta
vinsten. I fråga örn vinsternas beskaffenhet brukar i övrigt angivas, örn
någon vinst får utgöras av statens premieobligationer eller försvarsobliga-
tioner och örn någon vinst får utgöras av fastighet (sportstuga eller dylikt).
I så fall angives också i allmänhet till vilket antal sådana vinster få före
komma. Någon uppgift örn till vilket belopp eller till vilket värde nämnda
föremål få ingå bland vinsterna lämnas däremot icke. Vad angår övriga
vinster brukar endast föreskrivas, att de skola, i den mån de icke bestå av
skänkta föremål, utgöras av för lotteriet direkt från tillverkare inköpta
svenska hantverks-, slöjd-, industri- eller konstalster eller ock, dock huvud
sakligen beträffande de lägre vinsterna, av presentkort, gällande såsom be
talningsmedel hos ett flertal affärer, som huvudsakligen tillhandahålla va
ror av svensk tillverkning. Beträffande värdet å vinsterna brukar angivas,
att detta ej må upptagas högre än gällande detaljhandelspris eller, örn de-
taljhandelspriset ej med bestämdhet kan utrönas, högre än inköpspriset,
dock att värdet å hemslöjds- eller hantverksalster liksom å skänkta varor i
senare fallet får upptagas till pris, som åsättes efter .värdering av opartisk
sakkunnig.
1 de lotteritillstånd, som Kungl. Maj:t lämnat under åren 1940 och 1941,
ha av värdepapper endast tillåtits statens premieobligationer och försvars-
obligationer. Därvid har i allmänhet angivits, att en vinst (i några fall 2
och i ett fall 3 vinster) fått utgöras av premieobligationer eller — efter
lotteriarrangörens fria val — av premie- eller lörsvarsobligationer. Vad
angår sistnämnda obligationer har dessutom i några under år 1940 lämna
de tillstånd givits en allmän föreskrift örn att vinster med ett värde av 50
kronor eller däröver må utgöras av sådana obligationer.
En undersökning av vinstförteckningarna för de största under åren 1940
och 1941 av Kungl. Majit medgivna varulotterierna (19 olika företag)
visar, att de högsta vinsterna i dessa genomgående utgjorts av statens pre
mieobligationer. Återstående större vinster lia oftast utgjorts av en sport
stuga, en villa eller dylikt, merendels jämte tomt, därvid platsen för tomten
ofta fått väljas av vinnaren. Presentkort för inköp i en eller flera affärer
lia förekommit i stor utsträckning både bland de större och bland de min
dre vinsterna. Övriga vinster lia huvudsakligen utgjorts av försvarsobliga-
tioner (i lotterierna under 1941 dock endast i ringa utsträckning), möbler,
husgerådssaker och sportartiklar såsom cyklar, skidor m. m. Automobiler,
motorcyklar och motorbåtar, som tidigare i stor utsträckning torde lia före
kommit bland de större vinsterna, saknas av förklarliga skid så gott som
helt i de undersökta vinstlistorna.
I de lotterier, som anordnas utan tillstånd av Kungl. Maj:t, torde vins
terna merendels utgöras av klädespersedlar, husgerådssaker och dylika
föremål. I elt flertal fall har emellertid Kungl. Majit under 1940 och 1941
medgivit rödakorsföreningar, luftskyddsföreningar m. fl. rätt att vid dylika
lotterier använda försvarsobligationer som vinster. Dessa medgivanden sy
nas dock vart för sig ha avsett ganska små belopp, och sammanlagt torde
värdet av de i enlighet härmed utlottade vinsterna endast röra sig örn några
tusen kronor.
Kungl. Maj.ts proposition nr 213.
10
Kungl. Maj.ts proposition nr 213.
Angående möjligheterna för genomförande av den särskilda skatten be
träffande vinster i varulotterier anfördes härefter i promemorian:
En nödvändig förutsättning för tillämpning av bestämmelserna örn
den särskilda lotterivinstskatten å vinster i varulotterier torde få anses va
ra, att vinsterna utgöras antingen av föremål, som äro lätta att realisera i
allmänna marknaden och vilkas omedelbara saluvärden sålunda utan svå
righet kunna fastställas, eller också av föremål, som — oavsett de åtgärder,
som kunna komma att föreskrivas för beskattningen — undergått eller
komma att undergå en officiell värdering av något slag. Det synes därför
utan vidare vara klart, att det icke kan ifrågakomma att belägga vinster,
som bestå av exempelvis en segelbåt i ett båtlotteri eller ett konstverk i
ett konstlotteri, med den ifrågavarande skatten, och detsamma torde gälla
även för vinster, som utgöras av klädespersedlar, husgerådssaker, sport
artiklar och dylikt. Däremot synas vinster, som utgöras av värdepapper,
lämpa sig väl för skatten, såvitt värdepapperen äro börsnoterade. Slutligen
skulle man kunna tänka sig beskattningens genomförande även beträffan
de vinster, bestående av presentkort eller fastigheter.
Vad då först angår vinster, som utgöras av börsnoterade värdepapper, är
det ju lätt att fastställa det omedelbara saluvärdet på en sådan vinst, och det
är ju ingen orättvisa mot vinnaren att beräkna skatten på detta värde, efter
som han omedelbart kan förvandla vinsten i reda pengar till belopp, motsva
rande samma värde. Detta medför också, att det icke behöver uppstå några
komplikationer vid skatteuppbörden, i det lotteriarrangören, örn vinnaren icke
kan eller vill betala skatten kontant, kan innehålla och utan större besvär
låta försälja så stor del av vinsten, att köpeskillingen täcker skatten.
Beträffande vinster, som utgöras av presentkort, torde dylika vinster kunna
sägas ha ett saluvärde, motsvarande det angivna priset på presentkorten, un
der förutsättning att dessa icke äro utställda på alltför stora belopp samt gälla
för inköp i ett flertal affärer. Emellertid har det visat sig vid undersökningen
av vinstlistorna för de större varulotterierna, att presentkort eller anvisningar
på 1,000 kronor och mera ingå bland vinsterna, och vidare att dessa ofta gälla
för inköp i en enda affär eller t. o. m. för inköp av endast visst slag av varor i
en enda affär. I dylika fall torde det vara svårt att avyttra presentkorten utan
reducering av priset under det belopp, varå de lyda. Härtill komma svårig
heter vid uppbörden. Då man icke gärna kan ålägga lotteriarrangören
skyldighet att för skattens uttagande låta försälja vinsten eller erforder
lig del därav, återstår endast att lita till att vinnaren betalar skatten kon
tant, då han lyfter vinsten. Den situationen kan ju emellertid uppstå, att vin
naren icke förmår erlägga det mot skatten svarande beloppet. Ur vinnarens
synpunkt skulle detta innebära, att han helt enkelt icke kunde lösa ut sin
vinst. Även örn man kunde antaga, att en vinnare i dylikt fall alltid skulle
kunna anskaffa det erforderliga beloppet genom att avyttra vinsträtten, skulle
arrangemanget ändå icke vara tillfredsställande, eftersom avyttringen under
sådana förhållanden säkerligen ofta finge ske till betydligt underpris.
Vad angår vinster, som utgöras av fastigheter, så vore ju anledningen till
att man skulle belägga just en sådan vinst med den särskilda skatten att man
kan använda sig av fastighetens taxeringsvärde som grundval för skattebe
räkningen. Emellertid försvåras detta av att en dylik vinst vid utlämnandet i
allmänhet endast torde bestå av en anvisning på en monteringsfärdig bygg
nad jämte visst kontant belopp för inköp av tomt och uppmonteringen samt
att den fastighet, som vinsten motsvarar, därför först efter en längre tid före
ligger i sådant skick, att den kan bliva föremål för fastighetstaxering. Härtill
komma alla de olägenheter, vilka ovan angivits gälla för uppbörden av
skatt, som påförts vinster bestående av presentkort.
11
Den särskilda lotterivinstbeskattningen torde sålunda i den form vari den för närvarande föreligger icke lämpa sig för andra vinster i varulotterier än sådana, som utgöras av börsnoterade värdepapper. Å andra sidan synas alla dylika vinster lika lämpade för skatten, och någon anledning att inskränka tillämpningen av densamma till endast vissa vinster av detta slag, t. ex. till sådana som bestå av premieobligationer eller försvarsobligationer, synes där för — om Kungl. Maj:t skulle komma att tillåta användning av andra börs noterade värdepapper som vinster — icke förefinnas.
Sedan i promemorian sålunda fastslagits, att den särskilda skatten borde tillämpas jämväl å vinster, bestående av börsnoterade värdepapper, framhölls däri, att denna utvidgning av skattens tillämpningsområde lämpligast syntes kunna ske genom att i 1 § 1 moni. första stycket förordningen den 28 septem ber 1928, nr 376, angåves, att den särskilda skatten skulle utgå jämväl för så dan vinst i varulotteri, som utgjordes av värdepapper, noterade å svensk börs, ävensom att det värde å vinsten, efter vilket skatten vore att beräkna, skulle bestämmas efter vederbörande värdepappers notering den dag, då vinsten bleve för vinnaren tillgänglig för lyftning, eller, om värdepapper av ifrågava rande slag icke noterades denna dag (premieobligationer vore t. ex. föremål för dragning), efter noteringen närmast föregående dag, då sådan förekom mit. Beträffande tolkningen av de sålunda ifrågasatta föreskrifterna örn vär deringen erinrades örn att beteckningen börsnoterat värde förekomme i 10 § förordningen örn statlig inkomst- och förmögenhetsskatt, som handlade örn beräkning av tillgångsvärden vid förmögenhetsbeskattningen, och att beteck ningen i praxis ansetts avse värdet enligt betalkursen, örn avslut i vederbö rande papper förekommit å börsen, men eljest värdet enligt köpkursen för papperet.
Angående erforderliga ändringar i kommunalskattelagen anfördes: I 19 § stadgas, att till skattepliktig inkomst icke skall räknas vinst i lotteri av den beskaffenhet, att för vinster i lotteriet skall erläggas särskild skatt. Där igenom undgå för närvarande alla vinster i dylikt lotteri och sålunda även t. ex. de icke skattepliktiga 25-kronorsvinsterna i svenska penninglotteriet inkomstbeskattning. Så generös kan man icke gärna vara, när° det gäller vinster i de här avsedda varulotterierna, vilket föranleder, att ifrågavarande § måste i viss mån omredigeras. Även p. 2 av anvisningarna till 19 § behöver skrivas örn. Enligt p. 2 av anvisningarna till 36 § är avdrag medgivet för alla utgifter för inköp av lottsedlar, dock med undantag för lottsedlar i lotteri av den beskaffenhet att för vinst i detsamma skall erläggas särskild skatt. Örn denna bestämmelse finge kvarstå oförändrad, skulle detta innebära, att alla utgifter för lottsedlar i varulotterier med någon värdepappersvinst bleve un dantagna från avdragsrätten. Att vägra avdrag för alla dylika utgifter vöre ju emellertid icke konsekvent. Å andra sidan fordrar konsekvensen egentligen, att man icke medgiver avdrag för kostnad för lottsedel, varå en värdepap persvinst i varulotteri utfallit. Huruvida kostnaden för just en sådan lott är avdragsgill eller ej, synes dock ur beskattningssynpunkt vara av så ringa be tydelse, att det icke leinar sig att meddela särskilda bestämmelser för detta fall. Avdrag synes sålunda som hittills böra medgivas för alla utgifter för lottsed lar i varulotterier, vilket i sin tur innebär, att endast utgifter för lottsedlar i svenskt penninglotteri böra vara undantagna från avdragsrätten.
Bestämmelserna örn avdrag för utgifter för inköp av lottsedlar gälla givet
Kungl. Maj:ts proposition nr 213.
12
Kungl. Maj.ts proposition nr 213.
vis även beträffande avdrag för andra insatser i lotteri, t. ex. insatser vid tipp
ning. Då detta ej direkt framgår av författningstexten i dess nuvarande ly
delse, synes ett förtydligande härutinnan böra ske.
Vid promemorian funnos fogade författningsutkast, vilka torde få såsom
bilaga fogas vid dagens statsrådsprotokoll.
I promemorian förutsattes, att vissa ändringar jämväl skulle ske i kungö
relsen den 21 december 1928 (nr 486) om uppbörd och redovisning av sär
skild skatt å vissa lotterivinster samt i deklarationsformulär nr 3 a.
Härefter anmärktes i promemorian, att med den föreslagna anordningen
följde, att till viss vinst hörande värdepapper alltid borde förekomma i så
dana valörer att den vinnaren tillkommande andelen av vinsten kunde jämnt
avdelas och att Kungl. Maj:t därför vid meddelande av lotteritillstånd i fram
tiden borde föreskriva icke blott hur många vinster, som finge bestå av-
värdepapper, utan även att dylika vinster skulle vara så beskaffade, att vin
narens andel kunde utlämnas endast i sådana (t. ex. med en skattesats av
20 procent, som i promemorian senare föreslås, att antalet till viss vinst hö
rande premieobligationer skulle vara jämnt delbart med 5). Vidare fram
hölls, att något tillstånd till arrangörer av mindre lotterier att såsom vinster
använda försvarsobligationer eller dylikt efter genomförande av de föreslag
na bestämmelserna icke borde ifrågakomma.
Vad angår den praktiska betydelsen av den föreslagna ändringen i bestäm
melserna om beskattningen av värdepappersvinster hade enligt promemorian
en approximativ beräkning givit vid handen, att premieobligalionsvinsterna
i de år 1940 medgivna lotterierna uppgått till ett värde av något över 500,000
kronor och i de år 1941 medgivna till ett värde av något över 600,000 kro
nor samt att motsvarande siffror beträffande försvarsobligationer vore för
vissa större lotterier (någon beräkning rörande förekomsten av sådana i samt
liga medgivna lotterier hade ej kunnat göras) omkring 100,000 kronor res
pektive några hundra kronor. För att giva en föreställning om proportio
nen mellan värdet å värdepappersvinster samt värdet å övriga vinster i
varulotterierna uppgavs slutligen, att de i lotteritillstånden nämnda båda år
föreskrivna minsta värden, som vinsterna i respektive lotterier skulle be
sitta, för vartdera året utgjort sammanlagt omkring 3,000,000 kronor.
över författningsutkasten och promemorian ha, efter remiss, utlåtanden av
givits av kammarrätten, statskontoret, riksräkenskapsverket, fullmäktige i
riksgäldskontoret, Överståthållarämbetet ävensom länsstyrelserna i Göteborgs
och Bohus samt Malmöhus län. Överståthållarämbetet har vid sitt utlå
tande fogat infordrade yttranden från taxeringsintendenten vid ämbetet samt
Svenska penninglotteriet aktiebolag och aktiebolaget Tipstjänst.
Kammarrätten har i huvudsak intet att erinra mot de ifrågasatta författ
ningsändringarna men anmärker beträffande de föreslagna bestämmelserna
om värderingen av vinsterna i och för skattepåföringen, att dessa bestäm
melser skulle kunna medföra tveksamhet vid tillämpningen, då dels kursen
å ett värdepapper kunde växla under en och samma börsdag och dels kurs
Kungl. Maj.ts proposition nr 213.
13
sättningen i vissa fall kunde vara beroende av särskilda omständigheter, så som huruvida ett avslut i premieobligationer avsett ett större antal i num merföljd (t. ex. en hel serie) eller endast enstaka nummer m. m. En fast be räkningsgrund skulle erhållas därest vinstvärdet beräknades efter kostnaden för inköp av de värdepapper, som överlämnades till vinnaren. Ett sådant be- räkningssätt förutsatte emellertid, att de värdepapper, som skulle utgivas till vinnaren, verkligen inköptes före utgången av tiden för skattens erläg gande.
Statskontoret anför:
Statskontoret delar den i promemorian uttalade uppfattningen, att den sär skilda lotterivinstbeskattningen i den form den för närvarande föreligger icke torde lämpa sig för vinster, som bestå av fastigheter, presentkort eller varor av ett eller annat slag. Men ämbetsverket måste även finna det tveksamt, om denna beskattningsform kan användas i fråga örn vinster, som utgöras av värdepapper. I varje fall synes det uteslutet, att anordnaren av lotteri skulle — såsom i promemorian förutsatts — kunna underlåta att inköpa och till handahålla vinnaren värdepapper till hela det i vinstförteckningen angivna nominella beloppet. Vinnaren torde alltid hava ett berättigat anspråk på att utfå hela sin vinst i värdepapper och kan även hava ett direkt intresse härav, vilket torde framgå av följande exempel.
Ett visst värdepapper, som till ett nominellt belopp av 10,000 kronor utgör vinst i ett lotteri, är första vinstutdelningsdagen börsnoterat till sitt nominella värde, men någon månad senare, då vinnaren inställer sig för att lyfta sin vinst, har kursen å värdepapperet i fråga stigit till 110. Enligt promemorian skulle anordnaren av lotteriet — vid en skattesats av 20 procent —- i ett dylikt fall endast hava inköpt värdepapper till ett belopp av 8,000 kronor, medan återstående 2,000 kronor innehållits för att i sinom tid inlevereras till stats verket såsom skatt. De värdepapper, som erbjudas vinnaren, äro således å lyftningsdagen värda 8,800 kronor. Han har dock uppenbarligen skäl att fordra att — mot erläggande av skattebeloppet, 2,000 kronor — utfå hela den utfästa vinsten av värdepapper å nominellt 10,000 kronor, vilka å lyftnings dagen representera ett värde av 11,000 kronor.
Emellertid uppstå svårigheter även för det fall, att lotteriarrangören kan erbjuda vinnaren hela den utfästa vinsten i värdepapper. Saknar vinnaren förmåga att erlägga skatten kontant, bör nämligen arrangören icke äga inne hålla mer av värdepapperen än som efter börsnoteringen å lyftningsdagen svarar mot skatten, vilken i ovan anförda exempel skulle utgöra värdepap per till ett nominellt belopp av 1,818 kronor 18 öre. Att undvika denna svå righet genom att till utgångspunkt vid beskattningen taga värdepapperets värde den dag, då vinsten verkligen lyftes, synes även kunna leda till föga önskvärda konsekvenser.
Den särskilda lotterivinstbeskattningen torde sålunda svårligen i oföränd rad form kunna användas på andra vinster än penningvinster.
Statskontoret vill emellertid ifrågasätta, huruvida icke den skattekraft, som förefinnes hos spelarna och framförallt vinnarna i ett varulotteri, skulle kunna utnyttjas genom en beskattning efter i stort sett följande linjer.
Tillstånd av länsstyrelse eller — då insatssumman överstiger 5,000 kronor — av Kungl. Majit uppställes såsom villkor för anordnande av lotteri med vinster av högre värde än 100 kronor. Vidare föreskrives, att vid ansökan örn dylikt tillstånd skall fogas preliminär vinstförteckning med angivande, bland annat, dels av hela det för vinster avsedda beloppet dels ock av det belopp, som tänkts tagas i anspråk för vinster, värda över 100 kronor. Beviljas till
14
Kungl. Majlis proposition nr 213.
stånd till lotteriet, meddelas samtidigt beslut, varigenom båda dessa belopp
fastställas efter avdrag av förslagsvis 20 procent av det för sistnämnda vinster
avsedda beloppet. Samtidigt ålägges anordnaren av lotteriet att inom viss an
given tid till statsverket inbetala det belopp, vilket sålunda avdragits. Uppbörd
och redovisning torde kunna verkställas på ungefär samma sätt, som för när
varande tillämpas beträffade den särskilda lotterivinstskatten. Rätt till resti
tution för det fall, att vinst utfaller å icke försåld lott, eller om vinst icke lyf
tes, synes ej erforderlig.
Statskontoret framhåller, alt vid genomförande av dess sålunda angivna
förslag vid den vanliga inkomstbeskattningen torde kunna bortses från alla
vinster i lotterier och därmed jämförliga spel med undantag för vinster å vad
hållning medelst totalisator vid hästtävlingar. Härutinnan erinrar statskon
toret, att Överståthållarämbetet i utlåtande över en i december 1934 inom fi-
nansdeparementet utarbetad promemoria angående beskattning av tipsvins
ter (se proposition år 1935 nr 43, sid. 12) föreslagit, att även totalisator-
vinster skulle frikallas från vanlig inkomstbeskattning samt att ersättning
för den skatteförlust det allmänna härigenom kunde anses lida skulle utta
gas genom inflytande vadhållningsmedel, förslagsvis med 5 procent av in
satsernas sammanlagda belopp. Statskontoret anser sig böra förorda ett ge
nomförande av detta förslag.
Överståthållarämbetet är av den uppfattningen, alt den särskilda lotteri
vinstskatten i sin nuvarande form svårligen låter sig genomföras för andra
vinster i varulotterier än sådana, som bestå av värdepapper. Ämbetet för
ordar emellertid en anordning liknande den, som föreslagits av statskon
toret. Ämbetet ifrågasätter sålunda, att saken skulle ordnas på sådant sätt
att lotteriets arrangör redan i samband med inköp av respektive vinster —
oavsett om de bestode av värdepapper eller andra varor — skulle avsätta
viss procent av det då beräknade värdet till skatt, d. v. s. att det sammanlagda
vinstvärdet från början skulle beräknas med en mot skatteavdraget sva
rande reduktion. Av det avsatta skattebeloppet skulle arrangören vara skyl
dig redovisa så stor del som svarade mot antalet försålda lotter i förhål
lande till hela antalet lotter i vederbörande lotteri. Någon hänsyn till örn
vinsterna uttoges eller ej behövde då icke tagas. Lottdragningen, kunde
ju utfalla jämförelsevis ojämnt, men i det långa loppet skedde en utjäm
ning i detta avseende. Med detta arrangemang, som borde bliva enkelt i
tillämpningen, vunne man vissa fördelar utöver den som läge i ett en
hetligt system för beskattningens anordnande. Sålunda bleve alla vinster
endast föremål för statlig beskattning, ej som nu i vissa fall statlig och
i andra fall såväl kommunal som statlig, vilket sistnämnda måste be
traktas såsom mindre rationellt. Vidare skulle icke, såsom hittills säkerligen
ofta varit fallet på grund av underlätet fullgörande av deklarationsskyldig
heten, någon del av vinsterna undgå beskattning. Slutligen hade man att
räkna med vinstens värde allenast vid en tidpunkt, under det att — såvitt
anginge värdepapper — med det i promemorian föreslagna systemet skat
ten skulle beräknas efter värdet vid en viss tidpunkt, medan realisation av
Kungl. Maj-.ts proposition nr 213.
15
det innehållna värdepapperet eller de innehållna värdepapperen kunde kom
ma att ske till ett vid en senare tidpunkt gällande värde, som tilläventyrs
på grund av ändrad notering vore endera högre eller lägre än det först
nämnda.
Om den väg, som sålunda föreslagits av Överståthållarämbetet, skulle be
finnas icke vara framkomlig, tillstyrker ämbetet i allt fall en utsräckning
av den särskilda skattens tillämpningsområde i överensstämmelse med det
i promemorian framlagda förslaget.
I övriga yttranden ha inga erinringar riktats mot de i promemorian fram
förda synpunkterna i nu förevarande del.
Såsom bevillningsutskottet vid 1941 års riksdag framhöll torde det vara
Departements-
önskvärt, att sådana vinster i varulotterier som utgöras av premieobligatio- chefen-
ner eller därmed jämställda värdehandlingar underkastas beskattning efter i
huvudsak samma regler som nu gälla i fråga om vinster i penninglotterier.
Förslag till härför erforderliga lagstiftningsåtgärder har framlagts i den
inom finansdepartementet upprättade promemorian. Enligt förslaget skall
skatt med viss procent utgå å sådan vinst i här i riket anordnat varulotteri,
som utgöres av värdepapper, noterade å svensk börs. Det föreslås vidare, att
vinstens belopp skall beräknas efter de i vinsten ingående värdepapperens
notering den dag, då vinsten blir tillgänglig för lyftning, eller, om värde
papper av detta slag icke då noteras, efter närmast föregående notering,
ävensom att vid utbetalningen av vinsten skall innehållas så stor del av den
samma som motsvarar skatten. En förutsättning för förslagets genomföran
de har i promemorian angivits vara, att värdepappersvinstema hädanefter
komma att bestå av ett sådant antal värdepapper som möjliggör ett dylikt
innehållande. Förslaget innebär slutligen, att någon inkomstskatt för dy
lika lotterivinster icke längre skall förekomma.
Förslaget har härutinnan avstyrkts allenast av statskontoret, som uttalat
tvekan rörande möjligheten att i fråga om värdepapper använda en dylik
beskattningsform och i varje fall funnit det uteslutet att anordnaren av ett
lotteri skulle kunna underlåta att tillhandahålla vinnaren värdepapper till
hela det i vinstförteckningen angivna nominella beloppet. I anledning härav
må understrykas, att enligt förslaget vid utbetalningen av vinsten skall
innehållas så stor del av densamma som motsvarar skatten, varjämte må
tilläggas att, enligt vad jag inhämtat, nu ifrågavarande vinster regelmässigt
pläga avse obligationer till ett visst värde, icke lill ett visst nominellt belopp.
Något hinder för en anordning i huvudsaklig överensstämmelse med pro-
mcmorieförslaget synes därför icke föreligga, under förutsättning dock att
vinsterna kunna uppdelas på ett för beskattningen lämpligt sätt. Till denna
fråga återkommer jag senare.
Stalskontoret och Överståthållarämbetet ha ifrågasatt, huruvida icke i
stället den nuvarande inkomstbeskattningen beträffande vinster i varulot
terier borde ersättas nied en skyldighet för lotteriarrangörerna att direkt till
statsverket inleverera ett i förhållande till värdet av vinsterna eller vissa av
16
Kungl. Maj:ts proposition nr 213.
dem bestämt belopp. En sådan anordning skulle enligt min uppfattning få
ungefär samma verkningar som om det ålades lolteriarrangörerna att till
statsverket inbetala viss del av vad som influtit för försålda lotter, d. v. s.
som en stämpelavgift på lottsedlarna. Frågan om ordnandet av beskattning
en av lotterivinster så att skatten enbart komme att utgå i form av dylik stäm
pelavgift har •— närmast med tanke på vinster i penninglotterier — tidi
gare varit föremål för övervägande men då ansetts böra avskrivas. De skäl,
som därvid anförts mot beskattningens ordnande på detta sätt, anser jag
med samma styrka tala emot det av statskontoret och Överståthållarämbe
tet nu framförda förslaget.
Jag vill alltså förorda, att beskattningen anordnas i huvudsaklig överens
stämmelse med promemorieförslaget.
Kammarrättens erinringar mot de i promemorian föreslagna reglerna om
värderingen av vinsterna för skattepåföringen synas böra föranleda, att
dessa regler helt uteslutas ur förslaget. De torde nämligen icke vara nödvän
diga. För närvarande utgöras förekommande värdepappersvinster huvudsak
ligen av statens premieobligationer. Enligt vad jag inhämtat brukar det i de
flesta lotterier med dylika vinster tillgå så att lotteriarrangören icke inköper
obligationerna förrän efter dragningen, ibland för övrigt icke förrän vinna
ren anmäler sig för att lyfta vinsten. Härvid inköpas obligationer för ett be
lopp motsvarande värdet å vinsten enligt vinstförteckningen, och antalet
obligationer, som komma att ingå i vinsten, blir sålunda beroende av note
ringen den dag inköpet sker. Skulle beloppet icke jämnt svara mot visst an
tal obligationer — vid en vinst å 10,000 kronor kunna obligationerna för
exakt detta belopp vid inköp å börsen en viss dag icke erhållas utan det
mot vinstbeloppet närmast svarande antalet obligationer betingar t. ex. en
dast ett pris av 9,980 kronor — inköpes ytterligare en obligation eller ock
så fylles vinstsumman på annat sätt, i det angivna exemplet kanske med
ett presentkort på 20 kronor. Då de värdepappersvinster, som utlämnas till
vinnarna, sålunda åtminstone i de allra flesta fall komma att hava ett värde,
som uppgår till praktiskt taget samma belopp som det i vinstförteckningen
för respektive vinst angivna beloppet, synes skatten kunna beräknas på
sistnämnda belopp. Detta innebär, att om i ett lotteri förekommer en värde-
pappersvinst å 10,000 kronor, skatten med en skattesats av exempelvis 20
procent alltid skall utgöra 2,000 kronor. Inköp och utlämning av vinster
kunna efter skattens genomförande ske i samma former som hittills. Den
enda skillnaden blir att i stället för att hittills fått inköpas och tillhanda
hållas obligationer för ett noterat värde inköpsdagen av (ungefär) 10,000
kronor härefter få inköpas och utlämnas obligationer till ett noterat värde
av (ungefär) 8,000 kronor. Tillämpningen av bestämmelserna örn den sär
skilda skatten på värdepappersvinsterna torde med en sådan metod för
skatteberäkningen i praktiken bliva mycket enkel. Jag förutsätter därvid
att, såsom i promemorian framhållits, Kungl. Majit vid meddelande av
lotteritillstånd föreskriver villkor som möjliggöra en beskattning enligt nu
Kungl. Maj:ts proposition nr 213.
17
angivna riktlinjer. Vinster motsvarande värdet av allenast en eller annan obligation av lägsta valör skulle alltså icke vidare kunna ifrågakomma.
De med anledning av beskattningen av värdepappersvinster i promemorian föreslagna övriga författningsändringarna synas jämväl i andra hänseen den böra bliva föremål för vissa jämkningar. Sålunda torde kravet på att de i vinsten ingående värdepapperen skola vara börsnoterade icke behöva upprätthållas. Därigenom möjliggöres att såsom vinst upptaga försvars- obligationer även under teckningstiden. Enligt gängse terminologi omfattar begreppet »varulotteri» icke tombola. Enär även tombolavinster understun dom utgöras av värdepapper, bör därför till undvikande av missförstånd uttrycket »varulotteri» icke användas i författningstexten. I denna synas slutligen vissa justeringar av formell art böra vidtagas.
Höjning av skattesatsen för den särskilda lotterivinstskatten.
Den särskilda lotferivinstskatten har alltsedan tillkomsten av 1928 års för ordning utgått med 10 procent av vinstens belopp.
1924 års skatteberedning, som erhållit i uppdrag att före 1928 års riksdag verkställa utredning rörande den form, i vilken den särskilda lotterivinst- beskattningen borde genomföras, föreslog (se proposition år 1928 nr 213, sid. 217) en skatt med graderad skala så att den komme att utgöra, om vinsten understege 50 kronor, 4 procent, om vinsten uppginge till 50 kronor men icke till 100 kronor, 8 procent, och, om vinsten utgjorde minst 100 kro nor, 10 procent av vinstens belopp. Skatteberedningen framhöll därvid bland annat:
Den verksamhet, som utövades av spelarna på ett lotteri, vore icke inkomst bringande för dem, betraktade såsom en helhet, utgn måste tvärtom i regel för dem medföra förlust. Ur de av spelarna tillskjutna beloppen skulle be talas stämpel till staten, omkostnader för lotteriet samt vinst för anordna re^ och blott vad därefter återstode komme tillbaka till spelarna i form av vinster. Av de samlade insatserna, inberäknat stämpel, uti en dragning i det svenska penninglotteriet enligt vid denna tid tillämpad spelplan eller 2,400,000 kronor återfinge sålunda spelarna blott 1,530,000 kronor eller 63.75 procent. Lotterispelarna torde också i viss utsträckning hava klart för sig, att lotterispel vore en dålig inkomstkälla, och särskilt i fråga om mindre tombolor, fiskdammar och dylikt torde spelarna se lotterispelet ur välgören- hetssynpunkt. Beträffande penninglotterier och även större varulotterier torde allmänheten däremot mera anlägga vinstsynpunkten, under det att väl- görenhetssynpunkten vore av underordnad betydelse. Det sagda gällde dock icke det lotterispel, som premieobligationerna inbegrepe. Här vore det icke av spelarna gjorda insatser, som fördelades mellan spelarna i form av vinster, utan i stället utgjorde vinsterna ersättning för den ränta, som obligationernas utfärdare eljest skulle haft att erlägga för det upplånade kapitalet, och samt liga obligationsinnehavare, betraktade såsom en helhet, gjorde alltså en vinst, ehuru vinsten tillfölle blott vissa av dem i stället för att, såsom fallet skulle varit med vanlig ränta, fördelas på alla obligationsinnehavare. Även om spe landet på vanliga lotterier — i viss motsats till premieobligationslotterier —
Bihang till riksdagens protokoll 1942. 1 sami. Nr 213.
2
18
Kungl. Maj:ts proposition nr 213.
ej vöre att anse såsom en förvärvsverksamhet i vanlig mening utan endast
vore en fördelning mellan vissa av slumpen utsedda spelare av ett belopp,
som hopsamlats från samtliga, så vore emellertid därmed icke sagt, att en
beskattning av lotterivinst vore omotiverad. För vinnaren vore obestrid
ligen vinsten att betrakta såsom resultatet av en spekulation. I själva verket
torde kunna göras gällande, att lotterivinst lämpade sig väl för beskattning
i en eller annan form. Just dess karaktär av ren lyckovinst syntes göra,
att vinnaren icke kände skatten så hårt, och det skulle troligen för den
allmänna föreställningen förefalla oförklarligt, om lotterivinst undginge be
skattning, under det att intäkter av annan art underkastades en, ofta mycket
hård, beskattning.
I sammanhang med en därefter företagen undersökning av möjligheten
att införa den ifrågasatta skatten på olika slags lotterivinster anförde skatte-
beredningen.
Vad därvid först angår vinster i det svenska penninglotteriet skulle kunna
göras gällande, att dessa redan äro underkastade en särbeskattning, nämligen
genom stämpeln å lottsedlarna. På grund av denna stämpelskatt kommer en
mindre del av insatserna att tillfalla spelarna än vad som skulle varit fallet,
om stämpelskatten icke funnits och insatserna dock varit lika stora. Vill
man frikalla lotterivinst från inkomstbeskattning och i stället uttaga samma
skattebelopp på annan väg, skulle detta då enklast kunna ske genom en
lämpligt avvägd höjning av stämpelskatten. Att gå denna väg synes dock
icke vara att tillråda. Genom en beskattning av lotterivinster vill man träffa
de särskilda vinnarna, och detta sker nu genom inkomstbeskattningen. Ge
nom en höjning av lottsedelsstämpeln skulle man väl kunna träffa lotteri
spelarna såsom en helhet med samma skatt som vid inkomstbeskattning av
vinsterna, men däremot får man ingen som helst garanti för att skatten kom
mer att träffa just vinnarna, Det är snarare troligt, att även efter en för
höjning av stämpelskatten samma vinstfördelning som nu skulle bibehållas
och att skatten alitsa skulle träffa alla lottköpare och icke blott vinnarna;
resultatet av reformen skulle blott bliva, att man befriade vinnarna från den
nuvarande inkomstbeskattningen på bekostnad huvudsakligen av de lott
köpare, som icke erhållit någon vinst. Blott en ringa del av skatten skulle
bårås av vinnarna och icke ens denna andel skulle fördelas i förhållande
till respektive vinsters storlek, utan i stället i förhållande till antalet in
köpta lottsedlar. Vid införandet av den nuvarande stämpeln å lottsedlar vai
let -------------ej heller avsikten att med skatten träffa vinnarna utan lott-
köparna.
Skattesatsen för vinster i penninglotteriet borde enligt skatteberedningens
mening bestämmas så, att den ungefärligen motsvarade vad vinnarna skulle
haft att i genomsnitt erlägga i stats- och kommunalskatt för sina vinster,
därest dessa tagits till taxering i vanlig ordning. Härvid hade man att taga hän
syn till att den ojämförligt största delen av spelarna och alltså även av vin
narna torde vara att finna bland personer med relativt obetydlig annan in
komst och att i följd härav progression i regel förekomme blott i fråga
örn de högre vinsterna. Därjämte borde skattesatsen icke sättas alltför hög
för att icke försvåra konkurrensen med de utländska lotterierna. Med hänsyn
till de nu anmärkta förhållandena torde en skattesats motsvarande 10 pro
cent av vinstbeloppet kunna anses lämpligt avvägd. Denna skattesats erbjöde
Kungl. Maj:ts proposition nr 213.
19
jämväl obestridliga fördelar därutinnan, att den medförde minsta svårighe
ten vid skattens uträknande och att man vid vinsternas utbetalande icke be
hövde röra sig med alltför ojämna belopp.
Som skäl för den föreslagna skattedegressionen beträffande de lägsta vins
terna anförde skatteberedningen:
Sammanlagda antalet vinster uti en dragning i penninglotteriet utgör för
närvarande 16,307 stycken och därav äro 2,300 å 100 kronor, 6,000 å 50 kro
nor och 7,000 å 25 kronor. Vid den nuvarande inkomstbeskattningen av lot
terivinster äger man under alla förhållanden avdraga kostnaden för inköp
av lotten i fråga (större avdrag äro tänkbara) och alltså skulle återstå att
beskatta 88 kronor av en vinst på 100 kronor, 38 kronor av en vins på 50
kronor och 13 kronor av en vinst på 25 kronor. Det kan vid dylikt förhål
lande anses obilligt, att man efter införande av den nya skatteformen skulle
hava att erlägga 10 procent å vinstens hela belopp eller vid en vinst å 100
kronor ett belopp av 10 kronor, motsvarande 11.4 procent å nettovinsten,
88 kronor, vid en vinst å 50 kronor ett belopp av 5 kronor, motsvarande 13.2
procent å nettovinsten, 38 kronor, och vid en vinst å 25 kronor ett belopp
av 2 kronor 50 öre, motsvarande 19.2 procent av nettovinsten, 13 kronor.
Vid vinster å 100 kronor och därutöver torde man dock kunna bortse från
denna oegentlighet, men däremot torde det vara svårare att göra det vid lägre
vinster, speciellt vid vinsterna å 25 kronor. För att få rättvisa och dock icke
behöva röra sig med alltför ojämna tal borde skatten för en vinst å 50 kronor
utgöra 4 kronor eller 8 procent och för en vinst å 25 kronor utgöra 1 krona
eller möjligen 1 krona 50 öre, motsvarande respektive 4 och 6 procent å vinst
beloppet. Olägenheterna av dylika särskilda procentsatser för de lägre vins
terna torde icke bliva av större betydelse.
Därefter behandlade skatteberedningen vissa andra lotterivinster och an
förde därvid bl. a., att beträffande vinster å statens premieobligationer för
hållandena i stort sett vore likartade med vad som gällde för vinster i pen
ninglotteriet.
Vid framläggande till 1928 års riksdag av förslag till bestämmelser om den
särskilda lotterivinstskatten (proposition nr 213, sid. 236 och 240 samt pro
position nr 221, sid. 4) ansåg departementschefen de av skatteberedningen
åberopade skälen för skattedegression äga full giltighet endast beträffande
mycket små vinster eller för det svenska penninglotteriets del vinsterna örn
25 kronor. Han föreslog därför, att skattefrihet skulle medgivas för vinster
örn högst 25 kronor, men att för alla övriga vinster skulle utgå skatt efter
en och samma procentsats. Den av skatteberedningen föreslagna generella
skattesatsen av 10 procent fann departementschefen vara viii avvägd och er
bjuda fördelar ur rent teknisk synpunkt. I enlighet härmed hade Kungl.
Maj:ts förslag avfattats.
1928 års riksdags särskilda utskott (utlåtande nr 1, sid. 40) lämnade Kungl.
Maj:ts förslag i denna del utan erinran. Utskottet framhöll, att vid skatte
satsernas bedömande borde ihågkommas, att lotterierna redan beskattades
med 20 procent stämpelskatt och att vid dylikt förhållande en skattesats
av 10 procent på vinsten ej torde få anses för liten. Det borde ock uppmärk
sammas, att genom en alltför hög vinstbeskattning de utländska lotterierna
t
20
Kungl. Maj.ts proposition nr 213.
— vilkas vinster inkomstbeskattades men utan möjlighet till kontroll å vins
terna — torde komma att bliva alltför förmånligt ställda i konkurrensen med
de svenska.
Under förarbetena till år 1935 vidtagna ändringar i bestämmelserna om
den särskilda lotterivinstskatten, varigenom dessa blevo tillämpliga även å s. k.
tippningsvinster, upptogs till behandling frågan, huruvida den särskilda skat
ten å sådana vinster också skulle utgå med 10 procent eller örn en skärpt
skattesats borde tillämpas i avseende å dem. I den förut nämnda inom fi
nansdepartementet i december 1934 utarbetade promemorian uttalades med
hänsyn till vissa anförda synpunkter den uppfattningen, att skattesatsen för
tippningsvinster borde bestämmas till 20 procent. I den vid 1935 års riks
dag i ämnet avgivna propositionen, nr 43, anslöt jag mig till den meningen,
att det vore lämpligast att ha samma skattesats för de olika slagen av lotteri
vinster, men förklarade mig å andra sidan icke kunna bortse från att en
skattesats å 10 procent dåmera vore väl låg för att någorlunda motsvara den
genomsnittliga vanliga inkomstbeskattningen till stat och kommun. En höj
ning av skattesatsen i fråga om alla slagen av lotterivinster ansåg jag där
för böra övervägas, och därvid syntes även böra beaktas ett av Överståt
hållarämbetet framfört förslag om differentiering av skattesatsen. Då jag
emellertid icke vid detta tillfälle var beredd framlägga något förslag härut
innan, fann jag skattesatsen för tippningsvinsterna böra bestämmas till 10
procent.
Frågan örn skattesatsen för lotterivinster har även varit föremål för be
handling i t. f. underståthållaren Sandströms betänkande med allmänna rikt
linjer för åstadkommande av tidigare inbetalning av utskylder. Sandström
(betänkandet sid. 266) föreslog, som förut nämnts, att beskattningen av så
dana lotterivinster, å vilka bestämmelserna örn den särskilda skatten ej vore
tillämpliga, skulle utbrytas ur inkomstbeskattningens ram samt verkställas
ungefär i samma ordning som nu gäller för beskattning av gåvor. Sandström
framhöll i sammanhang härmed, att om man vid en dylik anordning bestäm
de sig för att göra beskattningen proportionell — och de tidigare beträffande
lotterivinstbeskattningen anförda skälen talade enligt Sandströms mening när
mast härför — syntes skattesatsen förslagsvis kunna sättas till 25 procent, vil
ken skattesats då jämväl borde införas i förordningen örn den särskilda lotteri
vinstskatten. Som stöd för förslaget beträffande den sålunda angivna skatte
satsen åberopade Sandström vissa synpunkter, som han i annat sammanhang
framfört som skäl för en liknande skattesats vid föreslagen preliminär be
skattning av räntor och utdelningsbelopp. Vid behandlingen av sistnämnda
spörsmål anförde Sandström bl. a. (betänkandet sid. 412):
Tager man till utgångspunkt nuvarande skatteläge, värnskatten sålunda
inbegripen i beräkningarna, finner man, att den lägsta skatteprocent i fråga
örn den statliga beskattningen, som ifrågakommer för i utlandet bosatt per
son, för närvarande utgör 11.75 procent. På förut anförda skäl synes någon
nedgång under denna procentsats icke böra ifrågakomma; det synes därför
Kungl. Maj:ts proposition nr 213.
21
icke tänkbart att stanna vid 10 procent, vilket framför allt i nuvarande tid
icke vore tillrådligt. I stället vill synas som om ett avdrag, fixerat till 15 pro
cent i fråga om statsskatten, skulle vara närmast till hands liggande, ehuru
ändock måhända väl lågt beräknat.
Då den gemensamma kommunala skattesatsen enligt vad förut anförts sy
nes böra bliva 8 å 10 procent, ernår man ett sammanlagt avdrag, som lämp
ligen synes böra bestämmas till 25 procent, att tillämpas vid utbetalning av
räntor å bankmedel och obligationer samt utdelning å aktier; någon som helst
anledning att i dessa fall tillämpa annat än en och samma avdragsprocent
lärer icke föreligga.
I den inom finansdepartementet nu utarbetade promemorian anfördes:
Det kan antecknas, att vinsternas sammanlagda värde i förhållande till in
betalda insatser numera utgör vid tippning — liksom förut — 50 procent
och vid deltagande i svenska penninglotteriet — efter 1938 års omorganisa
tion av detsamma, i samband varmed stämpelavgiften å lottsedlarna borttogs
— 66 procent. Återstoden, efter avdrag för vad som kan åtgå till omkost
nader m. m., inbetalas till statsverket, som använder en del därav till vissa
idrottsliga respektive kulturella ändamål och låter resten ingå i den all
männa budgeten. Sålunda ha enligt den senaste statsverkspropositionen av
däri för budgetåret 1942/43 beräknade intäkter å 25,000,000 kronor 7,250,000
kronor avsatts för dylika särskilda ändamål och 17,750,000 kronor tillförts
den allmänna budgeten.
Om man vill öka statsverkets inkomster från nämnda båda lotterier, som
absorbera den övervägande delen av här i landet förekommande lotterispel,
kan detta ske antingen därigenom att man höjer vinstskatten eller därigenom
att man beskär vinnarnas andel av insatserna genom att minska vinsternas
storlek eller antal. Verkan blir ju i båda fallen densamma. Om man nu vill
genomföra det först angivna alternativet, vilket synes vara ur flera synpunk
ter att föredraga, synes man emellertid icke kunna helt bortse från att
avsevärda belopp av insatserna från lotterideltagarna direkt tillföras stats
verket och att dessa belopp till betydande del ersätta den tidigare stämpel
avgiften.
Någon hänsyn synes också böra tagas till att en lotterivinst aldrig utgör
nettoinkomst för vinnaren, som ju alltid måst göra utgifter för insatsen i
lotteriet. Oftast torde lotterivinsterna utgöra frukten av ett regelbundet del
tagande i lotterispel, och därför är otvivelaktigt nettobehållningen — för år
räknat — för de flesta vinnarna av betydligt blygsammare omfattning än
vinsternas bruttobelopp, varå skatten uträknas.
Tagas nu anförda omständigheter i betraktande, vill det synas, som örn en
fördubbling av den nuvarande lotterivinstskatten kan anses innebära en
lämplig avvägning. I det härvid fogade utkastet till ändringar i förordning
en örn den särskilda lotterivinstskatten har därför upptagits en skattesats av
20 procent.
I den mån skattesatsen höjes, göra sig skälen för en särskild, lindrigare
behandling av de lägre vinsterna starkare kännbara. En höjning av skatte
satsen till 20 procent synes emellertid icke få sådana verkningar, att man
behöver vare sig ändra den hittills gällande minimigränsen av 25 kronor för
skattepliktens inträdande eller införa en särskild degression för de lägre
vinsterna. Vid ytterligare höjning synes man emellertid icke kunna undgå
att taga dessa frågor under övervägande.
I promemorian gjordes slutligen ett försök att beräkna det belopp, som
kunde tänkas inflyta genom en fördubbling av skattesatsen. 1 detta avseende
22
Kungl. Maj.ts proposition nr 213.
anfördes, att enligt uppgift från generalpoststyrelsen i vinstskatt influtit för
budgetåret 1939/40 4,952,086 kronor och för budgetåret 1940/41 5,015,771
kronor. Då penninglotteriernas sammanlagda omsättning under den när
maste framtiden kunde antagas snarare komma att ökas än minskas, kunde
den föreslagna höjningen av skattesatsen beräknas medföra en ökning av
vinstskatten med minst 5,000,000 kronor. Härtill skulle läggas den vinst
skatt, varulotterierna komme att få betala genom den föreslagna omlägg
ningen beträffande beskattningen av värdepappersvinster, vilken sistnämnda
skatt — som beräknades till 125,000 å 150,000 kronor — dock i viss mån upp
vägdes av genom omläggningen uppkommande minskning av inkomst
skatten.
Kammarrätten har i sitt över departementspromemorian avgivna yttrande
i princip intet att erinra mot den föreslagna höjningen av skattesatsen utom
såvitt den skulle tillämpas på vinster å redan utfärdade premieobligationer.
Kammarrätten anför härom:
Vid införande av gällande förordning stadgades undantag från förord
ningens tillämpning — utom beträffande redan dragna vinster — jämväl i
fråga om vinst, som utfallit vid vinstdragning å premieobligationer, vilka ut
färdats före dagen för ikraftträdandet. En motsvarande övergångsbestämmel
se synes vara erforderlig beträffande höjningen av skattesatsen, såvitt angår
vinster å statens nu utelöpande premieobligationer av 1933, 1936 och 1940
års emissioner samt å statens 3 procentlån (andra försvarslånet) av år 1941,
däri vinstlottning förekommer. Obligationsinnehavarna torde nämligen vara
berättigade till antagande, att höjning av den särskilda skatten å vinsterna
icke vidtages under obligationernas löptid. I texten till obligationerna har
även gjorts hänvisning till bestämmelserna örn den särskilda skatten å lot
terivinster. Denna hänvisning har emellertid för de särskilda emissionerna
olika formulering såsom framgår av nedanstående:
l:o. Å premieobligationerna av 1933 års emission.
»Enligt kungl, förordningen 28/9 1928 utgår å vinst på denna obli
gation särskild skatt med 10 procent av vinstbeloppet och avdrages
denna skatt vid vinstens utbetalande. Vinst å obligationen är däremot
fri från inkomstbeskattning och upptages ej såsom inkomst i själv
deklaration.»
2:o. Å premieobligationerna av 1936 års emission.
»Enligt kungl, förordningen 28/9 1928 utgår å vinst, om den överstiger
25 kronor, särskild skatt med 10 procent av vinstbeloppet och avdrages
denna skatt vid vinstens utbetalande.»
3:o. Å premieobligationerna av 1940 års emission.
*
»Vinst utbetalas med avdrag av stadgad skatt i Riksgäldskontoret
mot uppvisande av obligationen två månader efter utlottnings av
slutande.»
4:o. Å statens 3 procentlån (andra försvarslånet) av år 1941.
»Vinst utbetalas med avdrag av stadgad skatt mot uppvisande i
Riksgäldskontoret av obligationen en månad efter utlottnings av
slutande. »
Statskontoret och fullmäktige i riksgäldskontoret ha intet annat att erinra
än att de ifrågasätta örn den höjda skatteprocenten borde göras tillämplig
å vinster som utfalla å statens premieobligationer av 1933 och 1936 års
Kanal. Maj:ts proposition nr 213.
23
emissioner, då på dessa uttryckligen angivits, att skatten utginge med 10 procent. Riksgäldsfullmäktige uppgiva, att den ändrade formuleringen av uppgiften örn skatten å de senare obligationerna berott på att frågan om eventuell höjning av skatten å lotterivinster varit föremål för diskussion under de senaste åren. Fullmäktige fortsätta:
Ifrågavarande uppgift å 1933 och 1936 års premieobligationer har gi vetvis ej varit avsedd att innebära någon utfästelse från riksgäldskontorets sida — vartill riksgäldskontoret för övrigt saknat befogenhet — att vinst skatten under lånens hela löptid skulle vara begränsad till 10 procent, utan utgör endast en upplysning örn skattens storlek vid tidpunkten för lånens emitterande. Då det emellertid ej kan anses uteslutet, att bland obligations- ägarna personer kunna finnas, son; uppfattat uppgiften såsom ingående^ i lånevillkoren, vilka ej få ändras under lånens löptid, vilja fullmäktige ifrå gasätta, om ej vid en eventuell höjning av lotterivinstskatten undantag bör göras för vinster å 1933 och 1936 års premieobligationslån. Det först nämnda lånet, varå de årligen utlottade vinsterna motsvara en ränta av 4.3 procent, kommer med största sannolikhet att inlösas så snart detta blir möj ligt d. v. s. efter vinstutlottningen i september 1943. Å andra sidan måste man räkna med, att 1936 års premielån, varå de årligen utlottade vinsterna ej motsvara mer än 3 procent ränta, kommer att förbli utelöpande även efter den 1 oktober 1946, till vilken dag riksgäldskontoret äger rätt att upp säga lånet.
Svenska penninglotteriet aktiebolag avstyrker skattehöjning och hemstäl ler, om sådan ändock skulle anses böra genomföras, att den i allt fall icke måtte drabba vinster i penninglotteriet till värde av 200 kronor eller lägre. Bo laget framhåller till en början, att en ökning av statsverkets inkomster av pen ninglotteriet inträdde icke blott vid höjning av vinstskatten eller beskärning av vinnarnas andel av insatserna utan även vid ökad försäljning av lottsedlar, samt uppgiver i samband härmed, att sedan bolaget började sin verksamhet antalet sålda lotter å 10 kronor vid de månatliga dragningarna uppgått till i januari 1939 350,000, februari 1939 375,000, mars—april 1939 400,000, maj 1939 425,000, juni 1939—april 1940 450,000, maj—augusti 1940 400,000, september 1940—februari 1941 450,000, mars—augusti 1941 475,000, septem ber 1941—januari 1942 500,000, februari 1942 550,000 och mars 1942 600,000. Bolaget har gjort en uppställning över statsverkets inkomster vid ett lottantal av respektive 400,000, 500,000 och 600,000 per dragning, utvisande bl. a. att statsverkets direkta andel av lottförsäljningsmedlen utgjorde vid 500,000 lotter 1,550,000 kronor och vid 600,000 lotter 1,860,000 kronor samt att vinstskatten uppginge i förra fallet till 263,500 kronor och i senare fallet blir 311,500 kronor. Bolaget anför:
Såsom framgår av denna uppställning bär det förhållandet, att bolaget, såsom nu skett inom loppet av tva manader, ökat lottantalet fran 500,000 till 600,000, medfört en ökad inkomst för statsverket per dragning räknat med följande belopp: nämligen under posten statsverkets andel i lottvärdet med 310,000 kronor och beträffande posten vinstskatt med 48,000 kronor eller tillhopa med 358,000 kronor. Under förutsättning alt det höjda lott- antalet kan bibehållas oförändrat under 12 dragningar, skulle sålunda stats verkets årsinkomst komma att ökas, under posten statsverkets andel i lott-
24
Kungl. Maj.ts proposition nr 213.
värdet med 3,720,000 kronor och beträffande vinstskatten med 576,000 kro
nor eller tillhopa med 4,296,000 kronor.
Enligt departementspromemorian skulle den nuvarande vinstskatten hö
jas från 10 till 20 procent men liksom nu utgå allenast å vinst med ett
värde överstigande 25 kronor. I händelse av oförändrad omslutning, 600,000
lotter per dragning, skulle sålunda ett förverkligande av förslaget medföra
en inkomstökning med samma belopp som den nuvarande vinstskatten eller
311,500 kronor per dragning, motsvarande för år räknat 3,738,000 kronor.
Det är alltså bär fråga om ett belopp som med 558,000 kronor understiger
den inkomstökning, som uppstår vid en med 100,000 lotter per dragning
ökad omslutning. Huruvida en på grund av den föreslagna skattehöjningen
ökad inkomst kommer att inträda med angivet belopp, 3,738,000 kronor, är
självfallet beroende på, huruvida oaktat vinstskattehöjningen samma antal
lotter som eljest må kunna genom allmänhetens orubbade intresse försäljas.
Vid bedömandet härav måste tagas i betraktande, att den starkt ökade efter
frågan på lottsedlar, som under de senaste månaderna framträtt, redan ge
nom sin omfattning måste anses tämligen känslig; en av ena eller andra an
ledningen uppstående tendens till minskad efterfrågan kan komma att ge
. ^Pr^a^ar,devis stort utslag. Det ligger nära till hands att befara att en
höjning av vinstskatten i föreslagen omfattning kan utlösa en dylik tendens.
.Bedömt uteslutande ur synpunkten av statens inkomster av penninglotteriet
anser sig bolaget därför böra avråda från den föreslagna skattehöjningens
genomförande.
Om en skattehöjning likväl anses böra av andra hänsyn genomföras, fram
står det ur anförda synpunkt såsom angeläget, att bestämmelserna givas ett
sadant innehåll, att faran för en tendens av nyss antytt slag blir så ringa
S(?.1? löjligt. Det är därför önskvärt, att de vinster, som drabbas av skatte
höjningen, begränsas till antalet och att delta sker genom att vinster av de
lägre valörerna helt undantagas från skattehöjning. Från dessa utgångs
punkter böra från skattehöjning undantagas vinsterna örn respektive 50, 100
och 200 kronors varde. I en dragning örn t. ex. 600,000 lotter uppgå dessa
vinster, tillika med de helt skattefria vinsterna å 25 kronor, till ett antal av
58,850 eller 98 procent av hela vinstantalet, 60,000, men representera ändock
allenast 64 procent av den totala vinstsumman. Vid bedömandet av de så
lunda alternativt ifrågasatta undantagen från skattehöjning bör uppmärk
sammas, att det alldeles övervägande antalet lottköpare regelmässigt torde spe
la på lotteriet samt att, då enligt vinstplanen var tionde lott utfaller med vinst,
de här åsyftade vinsterna örn högst 200 kronor i praktiken allenast innefat
ta återbetalning av gjorda insatser. Dessa lägre vinster utgöra därför i själva
verket ingen verklig inkomst för vinnarna; och jämförelsen med skattesat
serna för den vanliga inkomstbeskattningen saknar alltså berättigande för
dessa lägre vinsters vidkommande.
I samband härmed må anföras att, därest man vid en dylik begränsning
av den föreslagna skattehöjningen skulle kunna räkna med oförändrad om
slutning av 600,000 lotter per dragning, något varom bolaget dock anser sig
icke kunna göra något uttalande, skattehöjningen skulle medföra en merin-
komst för statsverket av 142,700 kronor per dragning, motsvarande 1,712,400
kronor för år räknat.
Under vanliga fredsförhallanden har såsom känt det svenska penninglot
teriet haft att utstå en icke oväsentlig konkurrens från vissa utländska lot
teriföretags sida. Penningar ha härigenom gått ur landet. Denna trafik,
s°m förut varit omöjlig att förhindra, torde på grund av nuvarande valuta
restriktioner ha praktiskt taget upphört. När dessa restriktioner en gång
lättas, får man emellertid ånyo räkna med en dylik onödig kapitalexport.
Kungl. Maj:ts proposition nr 213.
25
Av konkurrenshänsyn och därmed även ur synpunkten av statens inkomster måste i sådant läge varje försämring av den lottköpande allmänhetens för måner i vinsthänseende framstå såsom olämplig. Om ej omedelbart vid en lättnad i valutarestriktionerna en eventuell höjning av vinstskatten får bort falla, kan en för landet ogynnsam utveckling bär lätt göra sig gällande. Nu anmärkta förhållande utgör ytterligare ett skäl att framgå med försiktighet när det gäller beskattningen av lotterivinster.
Aktiebolaget Tipstjänst avstyrker skattehöjning såvitt angår tippningsvins- terna. Det alldeles övervägande antalet deltagare i de av bolaget anordnade tippningstävlingarna deltoge regelbundet i tävlingarna men finge det oaktat mycket sällan vinster, som täckte omkostnaderna. Man kunde vidare icke undgå att beakta förhållandet mellan insats och vinståterbäring. Bolaget fort sätter:
Det lär nämligen i detta sammanhang särskilt uppmärksammas att efter avdrag av vinstskatten bolaget endast återbetalar c:a 45 procent av insatserna till sina vinnare. En jämförelse med de utländska tippningsföretag, vilkas verksamhet i Sverige det varit en av bolagets uppgifter att förhindra, ställer sig ännu oförmånligare i fråga örn bolaget, enär vinståterbäringen i de förra i allmänhet är 80—90 procent av insatserna. Det skulle vara ett stort misstag att föreställa sig, att tipparna äro okunniga om eller likgiltiga för detta för hållande; tvärtom får bolaget ofta uppbära kritik på grund av att utdelnings- procenten är så låg.
En vinstbeskattning enligt allmänna grunder skulle i fråga om deltagarna i bolagets tävlingar icke giva det resultat, varmed promemorian räknar. Det vitt övervägande flertalet av tipparna befinner sig i de lägsta inkomstgrup perna; de flesta äro yngre personer, som hava anställning med liten lön eller studera eller äro värnpliktiga i militärtjänst. Bolaget har anledning antaga, att tipparnas genomsnittliga årsinkomster understiga 3,000 kronor om året. Tippningen har som bekant en annan karaktär än lotterispelet; tippningen uppskattas såsom en intressant fritidssysselsättning huvudsakligen för den idrottsintresserade allmänheten och har fått ett stort antal deltagare jämväl på grund av insatsernas ringa belopp.
Bolaget befarar att en ytterligare försämring av vinstutdelningen kunde leda till en sådan minskning av bruttoomsättningen i bolagets verksamhet, att staten förlorade mer än som vunnes genom skattehöjningen. Därest omsätt ningen hölles vid nästföregående räkenskapsårs nivå, skulle en fördubbling av skatten teoretiskt giva omkring 600,000 kronor, men redan vid en omsätt- ningsminskning av 10 procent eller med omkring 2,000,000 kronor skulle det icke bliva någon merinkomst för staten. Bolaget ansåge icke osannolikt, att bruttoomsättningen vid en fördubbling av skatten skulle sjunka avsevärt mer än 10 procent.
Överståthållarämbetet har intet annat att erinra mot den föreslagna pro centsatsen, såvitt angår de lotterier å vilka 1928 års förordning för närvaran de är tillämplig, än att vinster å statens premieobligationer av åren 1933 och 1936 på grund av de därå förekommande uppgifterna om skatten syntes böra undantagas från höjningen. Visserligen föreföllc en skattesats av 20 procent alltför hög för att giva riktigt uttryck åt skattebelastningen inom de kate gorier av inkomsttagare, som företrädesvis ålerfunnes i lotteriernas klientel,
26
Kungl. Maj.ts proposition nr 213.
särskilt såvitt anginge tipparna, vilka till övervägande del tillhörde de lägre
inkomsttagarna, men denna anmärkning syntes vara av mindre betydelse.
Det vore med hänsyn till lotteri- och tippningsvinsternas extraordinära natur
icke nödvändigt och knappast ens riktigt att ställa storleken av den särskilda
skatten för dessa vinster i relation till den vanliga inkomstskatteprocenten.
Något hinder att höja skatteprocenten för dessa vinster till 20 borde således
icke möta däri att den ordinarie skattebördan procentuellt sett vore lägre för
genomsnittet.
Beträffande vinster i varulotterier — vilka vinster ju enligt överståthållar-
ämbetets mening borde utan undantag underkastas den särskilda skatten —-
föreslår ämbetet en skattesats av 10 procent. Ämbetet framhåller, att dessa
lotterier undantagslöst torde anordnas för att skaffa medel för välgörande,
allmännyttiga eller kulturella ändamål. Vinsternas värde uppginge i regel
icke till synnerligen höga belopp; i den mån så vore fallet gällde det ett fåtal
vinster i varje lotteri, och vinsterna utginge då i form av premieobligationer
eller andra liknande värdepapper. Ju större vinsten vore desto större borde
principiellt sett skattesatsen vara, och det kunde då synas hårt att belägga
de små varuvinsterna med procentuellt sett lika hög skatt som de större obli-
gationsvinsterna. Härvid vore dock, ur arrangörernas synpunkt, att märka,
hurusom dessa vanligen i samband med inköpet av de egentliga varuvinster
na åtnjöte en ganska kraftigt tilltagen rabatt, till vilken motsvarighet givetvis
icke förelåge i fråga örn värdepapperen. Då utlottning av premieobligationer,
försvarsobligationer och dylika värdehandlingar ur allmän synpunkt vore att
föredraga framför utlottning av varor med understundom uppskruvade vär
den, läge häri å ena sidan en anledning till att skatteprocenten icke borde
vara olika för värdepappersvinster och egentliga Varuvinster och å andra si
dan ytterligare ett skäl till att nämnda procent icke för detta slags lotterier
borde tilltagas alltför högt.
Angående de av lotteriföretagen avgivna yttrandena anför Överståthållar
ämbetet :
De farhågor som däri uttalats örn minskad köplust i händelse av ökad
skatt å lotterivinster respektive minskat deltagande i tippningen vid ökning
av skatten å tippningsvinsterna förefalla ämbetet i någon mån överdrivna,
åtminstone såvitt angår tippningen. I ändamål att förebygga en befarad ned
gång i frekvensen kunde man eljest tänka sig att beskatta endast den del av
vinsten som överstege förslagsvis 1,000 kronor efter 20 procent, under det
att de lägre vinsterna liksom den del av de större vinsterna som läge under
1,000 kronor beskattades efter nuvarande tariff, 10 procent. Det av Svenska
penninglotteriet aktiebolag gjorda påpekandet, att någon behållen inkomst
genom deltagandet i lotteri i längden icke uppkommer för det övervägande
antalet lottköpare och att för den skull någon skatt å de lägre vinster om
högst 200 kronor, som utgöra det stora flertalet av utfallande vinster, rätte
ligen iöke borde uttagas, är givetvis värt visst beaktande. Om man emellertid
ser saken ur den ovan angivna synpunkten, att ifrågavarande inkomstför
värv såsom varande av helt extraordinär natur icke behöver beskattas enligt
de regler som gälla för behållen inkomst i allmänhet, lär någon grund för de
lägre vinsternas fritagande från beskattning icke kvarstå. Framhållas bör
härvid, att någon rätt till avdrag för inköp av lottsedlar eller för andra kost-
27
naclér för inkomstförvärvet icke ifrågakommer enligt 1928 års förordning örn särskild skatt å vissa lotterivinster.
I övriga yttranden lämnas förslaget om skattehöjningen utan erinran.
Då i samband med införandet år 1928 av den särskilda lotterivinstbeskatt- De^™nts' ningen skatten bestämdes till 10 procent av vinstbeloppet, motiverades detta väsentligen därmed, att en dylik skattesats ungefärligen motsvarade vad vinnarna då skulle haft att i genomsnitt erlägga i stats- och kommunalskatt för sina vinster, därest dessa tagits till taxering i vanlig ordning. Med hänsyn till den skärpning av den allmänna beskattningen, som sedermera vidtagits, och jämväl till det alltjämt förefintliga behovet för staten av ökade skatte intäkter, synes det både rättvist och lämpligt att en däremot svarande skärp ning av lotterivinstbeskattningen med det snaraste genomföres.
Då huvudskälet för en dylik skärpning alltså skulle vara att så långt det kan anses praktiskt möjligt fördela skattebördan efter tidigare fastställda grunder, synes vad lotteriföretagen anfört emot skärpningen icke böra god tagas. Såsom Överståthållarämbetet framhållit torde för övrigt företagen ha i någon mån överdrivit farhågorna för att en höjning av skatten å lotteri vinster skulle för staten medföra avsevärt minskade inkomster.
Svenska penninglotteriet aktiebolag har hemställt, att från skattehöjningen i varje fall måtte undantagas vinster med 200 kronors eller lägre värde. Detta yrkande framstår onekligen såsom i viss man berättigat. Emeller tid synas även skäl tala mot införande av en sådan differentiering i skatte satsen. Utöver vad härutinnan vid tidigare tillfällen anförts vill jag erinra, att de deltagare i ett penninglotteri, vilka ej erhållit någon vinst, icke på grund av sina kostnader för inköp av lotter erhålla lindring i sin beskatt ning. Vid sådant förhållande lärer det ur rättvise- och billighetssynpunkt icke behöva utan vidare följa, att skattelindring på sådan grund bör bere das dem som erhålla vinster, ens i de fall då dessa blott äro av mindre värde. Då jämväl de statsfinansiella hänsynen tala emot förslaget ifråga, får jag efter övervägande av skälen för och emot en skattedegression be träffande de lägre vinsterna förorda bibehållandet av en enhetlig skattesats. Denna torde i enlighet med förslaget härutinnan skäligen kunna för fram tiden fastställas till 20 procent.
Vad slutligen angår de framställda erinringarna mot en skattehöjning för vinster å redan utfärdade premieobligationer anser jag på grund av vad som förekommit skäligt att beskattningen beträffande vinster å dessa obligatio ner icke skärpes under obligationernas löptid. Det torde därvid icke vara lämpligt att göra obligationer av skilda tidigare emissioner till föremål för olika behandling. Jag vill därför förorda en särskild övergångsbestämmelse, innebärande att den hittillsvarande skattesatsen allt fortfarande skall gälla för vinst, som utfallit vid vinstdragning å premieobligationer, vilka utfär dats före de nya bestämmelsernas ikraftträdande.
Jag torde i annat sammanhang få återkomma till frågan örn den skatte intäkt som kan vara att påräkna vid genomförande av den föreslagna skatte höjningen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 213.
28
Kungl. Maj:ts proposition nr 213.
Departements
chefen.
Tiden för ikraftträdandet.
Enligt departementspromemorian skola samtliga dari föreslagna författ
ningsändringar träda i kraft den 1 juli 1942 men icke äga tillämpning å lot
terivinst, som utfallit vid dragning före nämnda dag.
Statskontoret har förordat, att höjningen av skatten å vissa lotterivinster
skulle träda i kraft den 1 juli 1942, men har ansett, att med genomförandet
av sådana förslag, som innebure ändring i kommunalskattelagen, lämpligen
borde anstå till efter det löpande beskattningsårets utgång eller till den 1
januari 1943.
Jag vill i enlighet med promemorieförslaget förorda, att samtliga de nu
ifrågasatta författningsändringarna träda i kraft den 1 juli 1942. Att, såsom
statskontoret föreslagit, låta ändringarna i kommunalskattelagen träda i
kraft vid en senare tidpunkt skulle onödigtvis komplicera författningstex
ten. För dem som under innevarande år erhållit eller komma att erhålla
lotterivinster bestående av värdepapper torde innebörden av den av mig
sålunda förordade anordningen icke behöva vålla tvekan. I enlighet med
vad jag nyss förordat torde äldre bestämmelser fortfarande böra äga till-
lämpning i fråga örn vinst, som utfallit vid vinstdragning å premieobliga
tioner vilka utfärdats före den 1 juli 1942. Även annan lotterivinst, som
blivit tillgänglig för lyftning före nämnda dag, lärer fortfarande böra vara
underkastad äldre bestämmelser.
I enlighet med vad jag sålunda anfört har inom finansdepartementet ut
arbetats förslag till dels förordning angående ändrad lydelse av 1 § 1 mom.
och 2 § förordningen den 28 september 1928 (nr 376) örn särskild skatt ä
vissa lotterivinster, dels ock lag örn ändring i vissa delar av kommunalskat
telagen den 28 september 1928 (nr 370).
Föredragande departementschefen hemställer, att ifrågavarande båda för-
fattningsförslag måtte genom proposition föreläggas riksdagen till antagande.
Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter bi
trädda hemställan förordnar Hans Kungl. Höghet Kronprin-
sen-Regenten, att till riksdagen skall avlåtas proposition av
den lydelse bilaga vid detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Rolf Arfwedson.
Kungl. Maj:ts proposition nr 213.
29
Bilaga.
Utkast
till
förordning om ändrad lydelse av 1 § 1 mom. och 2 § förordningen
[den 28 september 1928 (nr 376) örn särskild skatt
å
vissa
lotterivinster.
Härigenom förordnas, att 1 § 1 mom. och 2 § förordningen den 28 sep
tember 1928 om särskild skatt å vissa lotterivinster1 skola erhålla ändrad
lydelse på sätt nedan angives:
1 §•
1 mom. Å vinst i svenskt penninglotteri och å vinst vid vinstdragning på
här i riket utfärdade premieobligationer skall, därest vinsten överstiger tju
gufem kronor eller, såvitt angår vinst å halvlott i penninglotteri, tolv kro
nor 50 öre, till staten erläggas en särskild skatt utgörande tjugu procent av
vinstens belopp. Skatt som nu sagts skall ock utgå å sådan vinst i här i ri
ket anordnat varulotteri, som utgöres av värdepapper, noterade å svensk
börs, och skall därvid vinstens belopp beräknas efter de i vinsten ingående
värdepapperens notering den dag, då vinsten blir för vinnaren tillgänglig
för lyftning, eller, örn värdepapper av ifrågavarande slag icke noteras denna
dag, efter noteringen närmast föregående dag, då sådan förekommit.
Skatt skall —--------vinnaren uttages.
2
§•
När vinst, som avses i 1 § 1 morn., utbetalas till vinnaren, skall lotteriets
anordnare eller premieobligationernas utfärdare innehålla så stor del av
vinsten, som motsvarar den stadgade skatten å densamma.
Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1942 men skall icke äga till-
lämpning å vinst, som utfallit vid dragning före nämnda dag.
1 Senaste lydelse av 1 § 1 mom. se SFS 1939: 205.
30
Kungl. Maj:ts proposition nr 213.
Utkast
till
lag om ändring i vissa delar av kommunalskattelagen
den 28 september 1928 (nr 370).
Härigenom förordnas, att 19 § samt anvisningarna till 19 och 36 §§ kom
munalskattelagen den 28 september 19281 skola erhålla ändrad lydelse på
sätt nedan angives:
19 §.
Till skattepliktig inkomst enligt denna lag räknas icke:
Vad som vid------- -— i 35 §;
lotterivinst, som är underkastad beskattning jämlikt förordningen om sär
skild skatt å vissa lotterivinster, eller annan vinst i sådant penninglotteri eller
vid vinstdragning å sådana premieobligationer, som i nämnda förordning av
ses, och ej heller andra lotterivinster än nu nämnts, därest deras samman
lagda värde under beskattningsåret understigit 100 kronor;
vad som i------------mottagarens utbildning.
(Se vidare anvisningarna.!
Anvisningar
till 19 §.
1. Fattigunderstöd, begravningshjälp — -—- -— sista stycket).
2. Enligt förordningen om särskild skatt å vissa lotterivinster skall dylik
skatt erläggas för vinst i svenskt penninglotteri (varunder jämväl inbegripes
vadhållning, som enligt Kungl. Maj:ts tillstånd anordnas för allmänheten i
samband med idrottstävlingar, dock ej vadhållning medelst totalisator vid
hästtävlingar) ävensom för vinst vid vinstdragning å svenska premieobliga
tioner, såvida obligationerna utfärdats efter den 31 december 1928, dock att
vinst, som ej överstiger tjugufem kronor eller, såvitt angår vinst å halvlott
i penninglotteri, tolv kronor 50 öre, är fri från dylik skatt. Likaledes skall
särskild skatt erläggas för sådan vinst i här i riket anordnat varulotteri, som
utgöres av statens premieobligationer eller andra å svensk börs noterade
värdepapper. Vinst, som i sådant penninglotteri eller vid vinstdragning å
sådana premieobligationer, varom nu talats, tillfaller annan än lotteriet eller
obligationernas utfärdare, är icke underkastad inkomstskatt även om på
grund av vinstens ringa belopp särskild skatt icke skall utgöras för den
samma, varemot varje sådan vinst i varulotteri, för vilken icke utgår särskild
skatt, i och för sig är skattepliktig och således skall beskattas som inkomst,
örn den tillsammans med övriga lotterivinster av annat slag än ovan angivits
under beskattningsåret uppgår till minst 100 kronor.
1 Senaste lydelse av anvisningarna till 19 § se SFS 1940:876 och av anvisningarna tili 36 §
se SFS 1930:190.
Kungl. Maj:ts proposition nr 213.
31
till 36 §.
1. Vid beräkning------- — annan förvärvskälla.
2. För att------------ av realisationsvinst. Avdrag är medgivet för alla de utgifter, som den skattskyldige under beskattningsåret haft för inköp av lott sedlar eller för andra liknande insatser i lotteri, dock med undantag för lott sedlar eller insatser i penninglotteri av den beskaffenhet, att för vinst i det samma skall erläggas skatt enligt förordningen örn särskild skatt å lotteri vinst och att dylik vinst för den skull icke skall beskattas som inkomst (jfr punkt 2 av anvisningarna till 19 §). Avdrag är sålunda medgivet för alia kostnader för inköp av lottsedlar i varulotteri, och gäller detta även om å sådan lott utfallit vinst, som utgöres av å svensk börs noterade värdepapper och därför icke skall beskattas som inkomst. Har den skattskyldige haft annan lotterivinst än vinst i sådant penninglotteri eller vid vinstdragning å sådana premieobligationer, som i ovannämnda förordning avses, till så litet sammanlagt belopp att densamma enligt 19 § icke är skattepliktig, få ut gifterna för lottköp avdragas från realisationsvinst endast i den mån de över stigit lotterivinsten.
3. I punkt------- -— annan förvärvskälla.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1942 men skall icke äga tillämpning å lotterivinst, som utfallit vid dragning före nämnda dag.