Prop. 1943:261
('angående anslag för för\xad värv av aktierna i aktiebolaget Ceaverken, svenskt fotografiskt papper och film, m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 261.
1
Nr 261.
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående anslag för för
värv av aktierna i aktiebolaget Ceaverken, svenskt
fotografiskt papper och film, m. m.; given Stockholms slott den 30 april 1943.
Kungl. Majit vill härmed, under åberopande av Magda utdrag av stats rådsprotokollet över handelsärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bi falla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande departe mentschefen hemställt.
GUSTAF.
Herman Eriksson.
Utdrag av protokollet över handelsärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet d Stockholms slott den 30 april 1943.
Närvarande:
Statsministern
Hansson,
statsråden
Pehrsson-Bramstorp, Wigforss, Möller,
Sköld, Eriksson, Bergquist, Andersson, Gjöres.
Efter gemensam beredning med cheferna för försvars-, social-, finans- och folkhushållningsdepartementen anför chefen för handelsdepartementet, stats rådet Eriksson:
Jag får nu anmäla uppkommen fråga om anvisande av statsmedel för övertagande av aktierna i aktiebolaget Ceaverken, svenskt fotografiskt pap per och film, samt vissa andra i samband därmed stående anslagsfrågor. Innan jag närmare ingår härpå torde jag få i korthet erinra om vissa från statens sida — med hänsyn till angelägenheten av att säkerställa viss till verkning inom landet av röntgenfilm m. m. — vidtagna åtgärder för stöd jande av nämnda bolags verksamhet.
Bihang till riksdagens protokoll 1943. 1 sami. Nr
261.
t
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 261-
Sedan ställföreträdaren för chefen för försvarsstaben på uppdrag av över
befälhavaren hos statens industrikommission gjort framställning örn under
sökning av frågan angående landets försörjning med röntgenfilm och röntgen
papper samt fotografisk film och fotografiskt papper, framlade kommissionen
i skrivelse den 4 december 1940 till Kungl Majit resultatet av en av kommissio
nen verkställd undersökning i ämnet. Skrivelsen utmynnade i en hemställan att
för upprätthållande och örn möjligt utvidgning av aktiebolaget Ceaverkens —
det enda inhemska företaget på området — verksamhet bolaget måtte bevil
jas stöd från statens sida i form av lån i enlighet med ett mellan kommis
sionen och bolaget upprättat förslag till avtal. Enligt detta förslag skulle lå
net utgå med 400,000 kronor och amorteras med 40,000 kronor under ett
vart av åren 1942—51. A ogulden del av lånesumman skulle erläggas 5 pro
cent årlig ränta. Till säkerhet för lånet skulle bolaget pantförskriva inteck
ningar å tillhopa 150,000 kronor med bästa förmånsrätt i bolagets fabriks-
fastighet i Strängnäs ävensom förlagsinteckningar å tillhopa 250,000 kronor
med bästa förmånsrätt i de för bolagets fabriksrörelse avsedda lösa inven
tarierna och råvarorna samt i rörelsen frambragta alster. Bolaget skulle för
binda sig att intill dess lånet vore till fullo infriat icke verkställa utdelning å
sitt aktiekapital. — I anslutning till avtalsförslaget förbundo sig ägarna till
samtliga aktier i bolaget att icke före den 16 maj 1941 avhända sig aktierna
eller någon av dem, att icke heller, sedan lånebeloppet utbetalats, så länge
ogulden rest därå kvarstode, verkställa dylik avhändelse, att. därest inom
ett år efter lånets gäldande fråga uppstode om försäljning av aktierna eller
någon av dem, erbjuda staten att inom skälig tid till parikurs inlösa de till
försäljning avsedda aktierna, att, sedan lånebeloppet utbetalats, genomföra
sådan ändring av bolagsordningen, att styrelsen skulle beslå av sex ledamöter
och två suppleanter för dem, av vilka Kungl. Majit skulle hava att utse tre
ledamöter, däribland ordföranden, och en suppleant, samt att, så länge ogul
den rest kvarstode å lånet, icke å bolagsstämma medverka till beslut örn änd
ring av nämnda bestämmelser om styrelseledamöternas antal och utseende
eller till andra beslut av beskaffenhet att beröra rättsförhållandet mellan
staten och bolaget än sådana som överensstämde med avtalet och befräm
jade bolagets verksamhet. Till säkerhet för denna förbindelses fullgörande
skulle omedelbart till statens industrikommission överlämnas samtliga aktier
i bolaget att för statens räkning förvaras av kommissionen eller av annan
myndighet, som Kungl. Majit bestämde.
Kommissionen framhöll i detta sammanhang, att, enär vid en eventuell ut
ökning av bolagets produktion en förstärkning av dess rörelsekapital erford
rades, riksdagens bemyndigande måhända borde inhämtas till beviljande av
ytterligare statslån om högst 200,000 kronor åt bolaget.
Vid anmälan för Kungl. Majit den 7 mars 1941 av detta ärende anförde
min företrädare i ämbetet — såsom framgår av statsrådsprotokollet över
handelsärenden för sagda dag — att av vad i ärendet förekommit framginge,
att behov förelåge att säkerställa viss tillverkning inom landet av röntgen
film, röntgenpapper, fotografisk film (flygfilm) och fotografiskt papper. Det
Kungl. Maj:ts proposition nr 261.
3
ifrågavarande syftet syntes lämpligen med minsta omgång kunna vinnas ge nom åtgärder, ägnade att trygga fortsättandet och den ändamålsenliga ut vecklingen av den verksamhet, som då sedan några år bedreves av aktie bolaget Ceaverken. De av kommissionen med bolaget förda underhandling arna hade ådagalagt, att det önskade resultatet icke torde kunna uppnås under annan förutsättning än att staten ställde rörelsekapital till bolagets förfogande. I enlighet med vad kommissionen förordat borde det erforder liga beloppet lämnas i form av lån. Lånet syntes tillsvidare få bestämmas till det av kommissionen föreslagna beloppet, 400,000 kronor. Beträffande villkoren för lånets tillgodonjutande biträdde departementschefen kommis sionens förslag, överenskommelse med bolaget borde sålunda få träffas i huvudsaklig överensstämmelse med de utkast till förslag till avtal och för bindelse, vilka företetts i ärendet och vilka syntes ägnade att på ett såvitt möjligt tillfredsställande sätt tillvarataga statens intressen. Då skäl syntes tala för bifall till kommissionens förslag örn bemyndigande för Kungl. Majit att, därest förhållandena skulle påkalla det, medgiva en ytterligare ökning av lånesumman med 200,000 kronor — därvid det för sådant fall torde få bero på Kungl. Majit att föreskriva de närmare lånevillkoren för det nya lå net — borde medlen för tillgodoseende av lånebehovet i dess helhet beräk nas till 600,000 kronor.
Med bifall till Kungl. Majits i anslutning härtill i propositionen nr 163 till 1941 års riksdag avlåtna framställning anvisade riksdagen (skr. nr 205) till Lån för tillverkning av röntgenfilm m. m. å tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1940/41 å kapitalbudgeten under fonden för låneunderstöd ett re servationsanslag av 600,000 kronor.
Genom beslut den 9 maj 1941 godkände Kungl. Majit det mellan industri- kommissionen för svenska statens räkning, å ena, samt aktiebolaget Ceaver ken, å andra sidan, ingångna avtalet. Tillika anbefallde Kungl. Majit dels statskontoret att, på rekvisition, av förenämnda anslag till kommissionen utbetala 400,000 kronor dels ock kommissionen att såsom lån till bolaget utlämna samma belopp på i avtalet angivna samt i övrigt i propositionen godkända villkor. Beträffande användningen av återstående del av ansla get förklarade Kungl. Majit sig framdeles vilja meddela beslut.
I detta sammanhang får jag erinra om, att från det å riksstaten under femte huvudtiteln upptagna, till Medicinalstyrelsen: Beredskapsorganisation anvisade förslagsanslaget utgår ersättning med 8,800 kronor för kontroll å bolagets tillverkning av röntgenfilm och -papper.
Vidare har Kungl. Majit genom beslut den 10 april 1942 anbefallt stats kontoret att från elfte huvudtitelns reservationsanslag till extra utgifter till statens induslrikommission, på rekvisition i mån av behov, utanordna högst 25,000 kronor, att av kommissionen användas till bestridande av utgifter för återupptagande och fullföljande av tidigare påbörjade vetenskapliga un dersökningar i fråga örn landets försörjning med inhemskt underlag för röntgenfilm.
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 261.
I en den 18 november 1942 dagtecknad skrift hava de av Kungl. Maj.t
utsedda ledamöterna i bolagets styrelse — ställföreträdande chefen för sta
tens industrikommissions kemiska avdelning, överingenjören R. Steenhoff,
tillika ordförande, samt direktören i aktiebolaget Astra apotekarnes kemiska
fabriker B. Gabrielsson och lasarettsläkaren B. Bager —- anmält, att styrel
sen enhälligt beslutat inställande av bolagets drift med nämnda månads ut
gång, på grund av att för driften nödvändig s. k. underlagsfilm enligt be
slut av statens reservförrådsnämnd icke längre tilldelades bolaget i sådan
omfattning, att rörelsen kunde drivas utan ekonomisk förlust för bolaget.
Med hänsyn till den betydelse för landet, som bolagets fabriksrörelse under
krigsförhållanden ansåges hava, borde det enligt styrelsens mening under
sökas i vad mån det vore möjligt att genom statliga åtgärder förekomma ett
nedläggande av rörelsen. Styrelsen hade fördenskull även anmält saken
till statens industrikommission och därvid hemställt, att förhandlingar i frå
gan skyndsammast måtte upptagas mellan kommissionen och bolaget. Under
hänvisning till de framställningar, som från överbefälhavarens sida gjorts
angående utvidgning av bolagets verksamhet till att omfatta även annan
krigsviktig fotografisk materiel än röntgenfilm, hade dessutom styrelsens
ordförande anmält det inträffade till överbefälhavaren.
över denna skrivelse hava statens reservförrådsnämnd den 3 och statens
industrikommision den 16 december 1942 avgivit infordrade utlåtanden.
Statens reservförrådsnämnd anförde i huvudsak, att underlaget till rönt
genfilm vore långt mera lagerbeständigt än den färdiga filmen och att den
av bolaget tillverkade filmens lagerbeständighet vore icke oväsentligt mindre
än den importerade filmens. Under hösten 1942 hade det mött vissa svårig
heter att i erforderlig utsträckning omsätta landets lager av dylik film. Vid
sådant förhållande och då färdig röntgenfilm alltjämt kunde importeras
hade nämnden funnit sig böra taga i övervägande att nedskära tilldelningen
av råvaror för framställning av röntgenfilm inom landet. Ordföranden i bo
lagets styrelse hade i anledning härav vid visst tillfälle förklarat, att bolagets
verksamhet skulle kunna upprätthållas, även örn råvarutilldelningen till
bolaget nedskures till hälften. Vid en dylik begränsad drift skulle emellertid
bolaget icke kunna fullgöra föreskrivna avbetalningar å det till bolaget ut
lämnade statslånet. I anslutning härtill hade reservförrådsnämnden i sam
råd med medicinalstyrelsens materielnämnd och representant för bolaget
beslutit att från och med oktober månad 1942 tilldela bolaget filmunderlag
för tillverkning av 1,500 dussin röntgenfilm per månad. Reservförrådsnämn
den hade därvid utgått från att bolagets drift i enlighet med styrelseord
förandens förklaring alltjämt skulle upprätthållas i den utsträckning det vore
möjligt med den nedskurna råvarutilldelningen. Meddelandet örn att sty
relsen nu enhälligt beslutit inställa driften hade därför kommit som en
överraskning för nämnden. I samband med beslutet om inställande av drif
ten hade bolaget även uppsagt ett av nämnden med bolaget träffat avtal örn
lagring av ifrågavarande råvaror. Det syntes emellertid nämnden vara ur
beredskapssynpunkt välbetänkt att tills vidare, så länge behovet av röntgen
film kunde täckas med film som vid längre tids lagring skulle försämras,
iakttaga största möjliga sparsamhet med de statliga lagren av mera lager
beständiga råvaror för dylik film.
Statens industrikommission framhöll, bland annat, att den av reservför
rådsnämnden vidtagna, i nuvarande läge välbetänkta åtgärden att minska
Kunni. Maj.ts proposition nr 261.
5
tilldelningen av filmunderlag till bolaget icke syntes hava kullkastat de tekniska möjligheterna att upprätthålla bolagets tillverkning av röntgen- film. Verksamheten torde kunna fortgå i sådan utsträckning, att bolagets personal bereddes fortsatt sysselsättning. Den inskränkta driften medförde emellertid, enligt vad kommissionen erfarit, att bolaget icke såge sig i stånd att fullgöra amortering och räntebetalning på det erhållna statslånet och att bestrida alla övriga med verksamheten sammanhängande kostnader. Då bolaget sålunda icke kunde uppfylla det med staten ingångna avtalet, torde styrelsen hava ansett, att verksamheten trots förenämnda tekniska möjlig heter icke kunde fortgå i sin dåvarande form. Vid angivna förhållanden torde styrelsens beslut örn inställande av driften och örn uppsägning av lagringsavtalet med reservförrådsnämnden närmast vara att betrakta såsom av situationen betingade formella åtgärder. Härför talade också den om ständigheten, att från den statliga styrelsedelens sida för kommissionen ut tryckligen uppgivit^, att styrelsen givetvis hade för avsikt att icke låta de vidtagna åtgärderna medföra någon försämring av de tekniska möjligheter na för bedrivande av bolagets verksamhet. Även enligt kommissionens me ning borde, såsom i styrelseledamöternas skrift anförts, en undersökning göras, huruvida bolagets drift kunde uppehållas i annan form. Såsom ett ied i denna undersökning hade förhandlingar inletts mellan kommissionen och bolagets aktieägare.
I skrivelse den 31 mars 1943 har statens industrikommission sedermera hemställt, att Kungl. Maj:t måtte godkänna ett skrivelsen bilagt förslag till avtal mellan kommissionen för svenska statens räkning, å ena, och direk tören Claes Andersson i Stockholm, å andra sidan, angående förvärv av samtliga aktier i bolaget samt, under förutsättning att så skedde, ej mindre anvisa dels 100,000 kronor för avtalets fullföljande, dels 50,000 kronor jämte 4 1I2 %> årlig ränta därå från och med den 15 maj 1942 för inlösen av ett bolaget lämnat enskilt lån, dels 45,000 kronor för upprätthållande av bola gets drift till och med juni månad 1944, dels ock 75,000 kronor för visst forskningsarbete genom bolagets försorg intill sistnämnda månads utgång, cili även befria bolaget från skyldigheten att gälda ränta och amortering å det erhållna statslånet å 400,000 kronor.
Efter att till en början hava erinrat örn, bland annat, kommissionens ti digare utredning rörande säkerställande av landets behov av röntgenfilm m. m. framhåller kommissionen, att av följande handlingar, nämligen en den 18 november 1942 till statens krisrevision avgiven rapport från pro fessorn The Svedberg och verkställande direktören i Barnängens tekniska fabrikers aktiebolag, ingenjören Paul Vestergren, vilka för krisrevisionens räkning granskat bolagets rörelse, elt den 8 januari 1942 till medicinalsty relsens materielnämnd avlåtet skriftligt yttrande från ingenjören Robert Jo hansson och legitimerade läkaren Gösta Lindberg, vilka av nämnden ut setts att kontrollera bolagets tillverkning av röntgenfilm och -papper, ett den 6 november 1942 av Lindberg utfärdat intyg samt bolagets förvaltningsbe rättelse för år 1942 finge anses framgå, att bolagets tillverkning efter statslå nets erhållande förbättrats och rationaliserats därhän, att relativt högklas sig röntgenfilm ävensom röntgenpapper samt s. k. dokumentpapper och an nat fotografiskt papper numera framställdes. Tillverkning av flygfilm där
emot eller förberedande experiment för dylik tillverkning hade bolaget hit
intills icke bedrivit.
Den av kommissionen åberopade förvaltningsberättelsen med däri intagna
balans- samt vinst -och förlusträkningar är av följande lydelse.
”
Kungl. Maj:ts proposition nr 261.
Förvaltningsberättelse.
Styrelsen för Aktiebolaget Ceaverken, svenskt fotografiskt papper och
film, får härmed avgiva berättelse för år 1942.
Det nu tilländalupna verksamhetsåret har medfört fortgående teknisk
konsolidering av verksamheten samt avsevärd ökning av bolagets försälj
ning, nämligen från kronor 172,501: 47 föregående år till kronor 449,283: 88,
ehuru dock försörjningsläget i fråga om råvaror verkat hämmande på pro
duktionen. Kvaliteten hos produkterna har ytterligare förbättrats.
Ehuru tillverkningen under året fortlöpt väsentligt gynnsammare än ti
digare, ha vissa tekniska problem krävt speciell uppmärksamhet. Härav be
tingade kostnader ha i föreliggande bokslut förts såsom tillverkningsomkost-
nader. Kontot tillverkningsrättigheter och metoder har sålunda endast på
förts kronor 1,974:80 mot kronor 78,935:69 föregående år. Fastighetskon-
tot har aktiverats med kronor 9,435: 06 samt maskiners och inventariers
konto med kronor 25,796: 89. Sammanlagd investering på dessa tre konton
utgör sålunda kronor 37,206: 75.
Under året har till statsverket inbetalats kronor 36,500:—, utgörande
amortering och ränta på lånemedel.
Avskrivningar ha gjorts med 10% på tillverkningsrättigheters och me
toders anskaffningsvärde kronor 149,735:80, med 3% på fastighetens an
skaffningsvärde kronor 144,674:50 och med 15% på maskiners och inven
tariers anskaffningsvärde kronor 148,270:07. Sammanlagda avskrivningar
för 1942 utgöra sålunda kronor 41,554:32 mot kronor 4,984:02 för 1941.
Styrelsen hänvisar i övrigt till balansräkning samt vinst- och förlusträkning
för 1942.
Balansräkning.
Tillgångar:
Tillverkningsrättigheter och metoder ................................... kronor
Fastighet .................................................................. »
Maskiner och inventarier ......................................................... »
Lager: material .................................... kronor 70,253:55
helfabrikat ................................ »_____2,991: 60
»
Diverse debitorer .......................................................................... »
Banktillgodohavande .................................................................. »
Postgiro ........................................................................................... »
Kassabehållning .......................................................................... »
Förlust .................................................................................... »
134,762:26
139,432:67
121,947: 14
73,245: 15
19,005: 59
63,279: 73
3,388: 79
114:26
6,251: 75
Summa kronor 561,427:34.
Skulder:
Omsättningsskattekorrektiv .........................
Reverslån ............................................................
Diverse kreditorer ...........................................
Aktiekapital .......................................................
kronor 950:28
»
433,500: —
»
26,977:06
» 100 , 000
: —
Kungl. Maj:ts proposition nr 261.
7
Ställda panter: Fastighetsinteckningar . .. ... kronor 150,000: — Förlagsinteckningar .........
250,000: —
kronor 400,000: —
Summa kronor 561,427:34.
Vinst- och förlust räkning.
Inkomster:
Försäljning ............................................................................... kronor 449,283:88 Förlust: balanserad från 1941 ........... kronor 5,982:66
årets ............................................. ........ > 269:09 > 6.251:75
Summa kronor 455,535:63.
Kostnader:
Balanserad förlust ............................ Tillverkningskostnader:
arbetslöner ................................ material .................................... tillverkningsomkostnader
Fastighetsomkostnader ................... Allm. omkostnader ............................ Räntor ................................................. Skatter ................................................. Omsättningsskatt ................................ Avskrivningar ....................................
........................................... kronor 5,982:66
kronor 65,358:97
» 225,758:64 » 22,798:78 » 313,916:39 ........................................... » 3,936:59 ........................................... » 46,492:53 .................................. » 20,672: 10 ........................................... » 543:50 ........................................... » 22,437:54 ............................JL. . » 41,554:32
Summa kronor 455,535:63.
Styrelsen föreslår, att årets förlust, kronor 269: 09, överföres i ny räkning tillsammans med från 1941 balanserad förlust kronor 5,982:66.
Stockholm den 3 februari 1943.
för Aktiebolaget Ceaverken
svenskt fotografiskt papper och film
Styrelsen.
Rolf Steenhoff. Claes Andersson.
Börje Gabrielsson. Emil Heijne.
Bertel Bager.
O. Osterman.
Kommissionen ingår härefter på en redogörelse beträffande förutsättning arna för och försöken att åstadkomma inhemska råvaror för ifrågavarande tillverkning. Härutinnan anför kommissionen i huvudsak följande.
Tillverkningen av färdig röntgenfilm kan sägas försiggå i fyra sinsemellan åtskilda steg, av vilka det första utgör framställning av acetylcellulosa, en vara som hittills överhuvud taget icke varit föremål för inhemsk produktion. Nästa steg är acetylcellulosans utvalsning till folium, varefter det tredje ste get består däri, att nämnda folium ytbehandlas eller substreras så att den ljuskänsliga gelatinhinnan kan fästas vid foliet, varigenom foliet förvandlas till filmunderlag. Fjärde steget slutligen utgör den s. k. emulsioneringen, d. v. s.
8
Kungl. Majlis proposition nr 261.
filmunderlagets beläggning med gelatinemulsionen. Hittills är det allenast
detta fjärde steg, som varit föremål för fabriksmässig bearbetning hos bola
get, varvid alltså såsom halvfabrikat importerat filmunderlag kommit till
användning.
Undersökningar hava i olika avseenden gjorts i syfte att möjliggöra jäm
väl de tre föregående stegens bearbetning i Sverige. Härvid hava särskilt an
visade statsmedel stått till förfogande för tekniskt-vetenskaplig forskning, och
det är tillverkningens tredje steg, substreringen av acetylcellulosafoliet, som
utgjort huvudproblemet vid det forskningsarbete, som sedan år 1941 bedri
vits. Ett uttalande i positiv riktning angående forskningens resultat förelig
ger numera från fysikalisk-kemiska institutionen i Uppsala, och förutsätt -
ningar torde vara för handen, att detta tredje steg skulle kunna ombesörjas
hos bolaget, sedan erforderlig maskin hunnit anskaffas. Anbud på en dylik
maskin till ett pris av cirka 50,000 kronor föreligger från utländskt håll
med en uppgiven leveranstid av cirka tio månader från beställningsdagen.
Steg 2, acetylcellulosans utvalsning till folium, har försöksvis och på basis
av utländsk råvara utförts vid Aktiebolaget nordisk silkecellulosa, som i an
slutning härtill ställt i utsikt att till skäligt pris åtaga sig stegets fabriksmäs-
siga bearbetning. Medan således de gjorda undersökningarna beträffande
stegen 2 och 3 visat tillfredsställande resultat, är förhållandet annorlunda
med avseende å det första steget, d. v. s. acetylcellulosans framställning. Nå
got definitivt gynnsamt ställningstagande från cellulosaföretagens sida här
utinnan har nämligen ännu icke kunnat erhållas.
Bolaget har vid sidan av sin röntgenfilmproduktion, såsom förut nämnts,
jämväl bedrivit tillverkning av röntgenpapper, dokumentpapper och annat
fotografiskt papper, vilken tillverkning emellertid — vid det förhållandet
att avsättningsmöjligheterna i fredstid äro små och att bolaget därför icke
haft något större ekonomiskt intresse av tillverkningen -— varit av relativt
obetydlig omfattning. Ehuru den fabriksmässiga tillverkningen även i denna
del baserats på utländsk råvara, har försöksvis även inhemskt råmaterial
kommit till användning. Dessa försök hava, enligt vad som uppgivits från
bolagets sida, slagit väl ut, och själva framställningen av pappersunderlaget
inom landet torde icke erbjuda några mera avsevärda svårigheter. Ytterligare
något års försöksverksamhet med utländskt och svenskt råmaterial torde
dock komma att åtgå, innan bolaget skulle kunna åstadkomma en i tekniskt
avseende fullt tillfredsställande försörjning med avseende å röntgenpapper
och annat fotografiskt papper.
Vad slutligen tlygiilm beträffar, som emellertid bolaget överhuvud tagel
icke tillverkar, må nämnas, att råvaran härvidlag utgöres antingen av sam
ma på basis av acetylcellulosa framställda filmunderlag, som användes vid
röntgenfilmtillverkningen, eller ock av filmunderlag, som framställts av i
Sverige sedan länge tillverkad nitrocellulosa.
Kommissionen bär sammanfattningsvis uttalat, att, ehuru bolagets utveck
ling i tekniskt hänseende hittills varit tillfredsställande, bolaget likväl med
avseende å tillverkningen av röntgenfilm alltjämt icke utgjorde och troligen
ej heller framgent komme att utgöra någon beredskapsindustri i verklig me
ning, eftersom bolagets rörelse allenast avsåge sista ledet i röntgenfilmens
framställning, medan filmunderlaget icke syntes kunna tillverkas inom lan
det och därför måste importeras, vilket åtminstone för närvarande ej läte sig
göra. Beträffande röntgenpapper åter liksom i fråga örn annat fotografiskt
papper gällde, att det otvivelaktigt vöre möjligt att framställa vederbörande
Kungl. Maj.ts proposition nr 261.
9
råmaterial i Sverige och att bolaget inom något år sannolikt skulle kunna
åstadkomma en så fullständig beredskap med avseende å dessa färdigvaror,
som storleken av bolagets fabrikskapacitet överhuvud taget tilläte. Vad slut
ligen flygfilmen anginge hade bolaget visserligen ännu icke någon erfaren
het örn tillverkningen av denna vara, men därest bolaget bereddes tillfälle
till forskning härutinnan, torde det vara möjligt att framdeles nå därhän,
att förutsättningar även härvidlag skulle finnas för en fullständig, på svenskt
råmaterial baserad tillverkning, som emellertid då, med hänsyn till bolagets
ringa fabrikskapacitet, uppenbarligen icke kunde bedrivas vid den nuvarande
fabriken.
Kommissionen framhåller härefter, att reservförrådsnämndens åtgärd att
minska tilldelningen av filmunderlag till bolaget hade, enligt vad som under
hand meddelats kommissionen, sin grund däri, att nämnden önskat å ena si
dan i möjligaste mån spara de tillgängliga förråden av filmunderlag och å
andra sidan, genom att åstadkomma en minskning i försäljningen av hos bo
laget tillverkad film, påskynda avsättningen av vissa inom landet upplagrade
relativt stora förråd av importerad röntgenfilm, detta enär den färdiga rönt
genfilmen hade en väsentligt sämre lagringshållfasthet än råmaterialet.
I skrivelsen lämnas härefter vissa uppgifter angående lagerhållningen inom
landet av film- och röntgenpappersunderlag och av färdig röntgenfilm samt
årsbehovet av röntgenfilm ävensom redogörelse för från chefen för försvars
staben och medicinalstyrelsens materielnämnd till kommissionen inkomna
framställningar åsyftande uppehållande och utveckling av den inhemska till
verkningen av röntgenfilm och annan ljuskänslig materiel. För närmare kän
nedom härom hänvisas till handlingarna. Med anledning av dessa framställ
ningar anför kommissionen följande.
Såsom framställningarna giva vid handen förefinnes ett betydande statligt
intresse, som talar för, att bolagets drift även i fortsättningen bör upprätt
hållas. Medan härvid materielnämndens önskemål inriktats på tillverkningen
av röntgenfilm och röntgenpapper, har man från försvarsväsendets sida
därutöver kraftigt understrukit behovet av en beredskap jämväl med avse
ende å flygfilm och annat fotografiskt papper än röntgenpapper. Emellertid
är, vad tillverkningen av röntgenfilm angår, att märka, att det i närvarande
stund ingalunda kan anses säkert, att en verklig beredskap kan åstadkom
mas, en beredskap i den meningen alltså, att själva råvaran produceras i
Sverige och att även råvarans beredning fram till den färdiga produkten allt
igenom sker inom landets gränser. Härtill kommer vad beredskapsfrågans
kvantitativa sida beträffar, att, även örn bolagets kapacitet genom tvåskifts-
körning skulle komma att fördubblas, tillverkningen ändock allenast skulle
motsvara cirka hälften av landets nuvarande årliga fredsbehov, vilket måste
förutsättas vara väsentligt mindre än motsvarande behov vid krig. Om såle
des bolagets beredskap i fråga örn röntgenfilm för närvarande är och fram
gent synes komma att förbli av tämligen begränsat värde, gäller detsamma i
än högre grad örn tillverkningen av flygfilm, därest denna tillverkning, som
bolaget icke ens försöksvis börjat bedriva, enligt vad hittills avsetts, ytterst
skulle baseras på samma svårtillgängliga råvara, acetylcellulosa, som använ
des för röntgenfilmens framställning.
10
Kungl. Maj:ts proposition nr 261.
Det kunde mot bakgrunden härav, fortsätter kommissionen, uppenbarligen
starkt sättas i fråga, huruvida staten borde engagera sig för ytterligare finan
siellt stöd åt bolaget för att undvika den driftsnedläggning, som — ehuru
den av särskilda skäl ännu icke skett — förklarats komma att bliva följden
av reservförrådsnämndens åtgärd att minska tilldelningen av filmunderlag.
För sin del ville kommissionen härutinnan till en början slå fast, att reserv
förrådsnämndens motiv för tilldelningsbegränsningen uppenbarligen i och
för sig måste anses riktiga. Bolaget syntes därför i nuvarande läge i värjo
fall icke böra erhålla stöd i en sådan form, att reservförrådsnämndens beslut
ryggades för att bolaget ånyo skulle komma i åtnjutande av samma tilldel
ning som förut. Ett dylikt tillvägagångssätt skulle för övrigt sannolikt hjälpa
allenast för stunden, enär vid oförändrad råvarusituation lagren snart nog
skulle vara i sin helhet förbrukade, varvid frågan örn ytterligare stöd i allt
fall finge tagas upp.
Kommissionen anför härefter:
Även om själva principfrågan, ytterligare stöd eller icke, besvaras jakande,
är det vidare enligt kommissionens mening tydligt, att detta stöd framgent
icke längre får hava till huvudsyfte eller baseras på det förhållandet, att
bolagets tillverkning skall avse röntgenfilm. Beredskapen härutinnan kan
nämligen, så länge det inhemska råvaruproblemet icke lösts, icke bliva annat
än en halvmesyr, och vid de nu tämligen osäkra utsikterna för en lösning
böra ytterligare medel icke offras. Kommissionen inser emellertid till fullo,
att skäl finnas, vilka med försvarets och sjukvårdens utgångspunkter göra
det ofrånkomligt, att en beredskap på det fotografiska området överhuvud
taget såvitt möjligt bringas till stånd. Det må härvid räcka med att påpeka,
att importmöjligheterna jämväl beträffande färdigvaror, även om dessa möj
ligheter hittills i stort sett varit tillfredsställande, här som på andra områden
otvivelaktigt visat tendenser att försämras. Skall därför en beredskap kom
ma till stånd, bör emellertid denna då vara sådan, att den håller måttet både
i kvalitativt hänseende, d. v. s. beträffande möjligheten att helt igenom till
verka varan inom landets gränser, och i fråga örn rimliga kvantitativa ford
ringar. Produkten, som beredskapen skall avse, bör med andra ord i enlighet
härmed dels vara baserad på svenskt råmaterial och dels kunna tillverkas i
tillfredsställande mängd.
Sistnämnda fordringar synas båda vara uppfyllda, i vad gäller röntgen
papper. Såsom förut nämnts har bolaget redan under den förflutna tiden be
drivit en viss tillverkning av denna vara. Tillverkningen har emellertid varit
obetydlig och i huvudsak baserats på utländskt råmaterial. Försök hava emel
lertid också gjorts med svensk råvara. Ehuru dessa försök icke i och för
sig kunna anses avgörande för vetskapen om tillverkningens möjligheter, tor
de det dock kunna sägas, att ytterligare ett års experiment hos bolaget, grun
dade på ömsom svensk och ömsom utländsk råvara, komma att vara till
räckliga för att bolaget vid slutet av denna tidsperiod i tekniskt avseende
skall stå rustat för en fullödig och på svenskt råmaterial baserad beredskap
i förevarande hänseende. Härtill kommer, vad den kvantitativa synpunkten
beträffar, att röntgenpapper, som till skillnad från röntgenfilm allenast emul
sioneras på ena sidan, på grund av denna omständighet kan framställas med
dubbelt så stor hastighet som filmen, varför bolagets tillverkning, som i fråga
örn röntgenfilmen vid tvåskiftskörning skulle kunna nå upp till hälften av
landets fredsbehov, beträffande röntgenpapper kan väntas stiga till att mot
Kungl. Maj:ts proposition nr 261.
11
svara ungefär hela detta behov. Nu är emellertid i fråga om röntgenpapper
att nämna, att förbrukningen av denna vara hittills under normala förhål
landen varit obetydlig. Sålunda torde av landets hela röntgenmaterialåtgång
för närvarande, enligt vad för kommissionen uppgivits, allenast omkring 2 %
bestå av röntgenpapper. Att en betydligt ökad användning av röntgenpapper
även under fredstid är försvarlig, synes emellertid framgå av de uppgifter
örn röntgenpapperets egenskaper, som kommissionen från olika sakkunniga
erhållit. Generellt har sålunda i detta hänseende för kommissionen uppgivits.
att röntgenpapper i de flesta fall utgör ett fullgott substitut för röntgenfil
men. Det har också sagts, att det härvidlag främst är för den enklare frak
turdiagnostiken, som röntgenpapper lämpar sig, och att, då frakturskadorna
torde vara de, som dominera bland krigsskadefallen, röntgenpapper särskilt
vid krig i väsentlig grad skulle kunna ersätta röntgenfilmen.
Då sålunda, anför kommissionen vidare, en högst viktig samt i kvantitativt
avseende icke oväsentlig, på svenskt råmaterial alltigenom baserad beredskap
inom cirka ett år torde kunna bringas till stånd på grundval av den verksam
het, som bolaget redan nu bedreve, kunde kommissionen för sin del icke tveka
örn riktigheten av att staten — trots att tidigare intentioner till följd av olyck
liga omständigheter otvivelaktigt icke kunnat förverkligas — även denna gång
trädde emellan. Statens investering syntes emellertid denna gång icke kunna
få formen av ett lån, efter vars erhållande bolaget skulle kunna driva en eko
nomiskt vinstgivande affär, utan borde fastmera konstrueras såsom en ren
beredskapskostnad eller nied andra ord såsom erforderligt driftstillskott m. m.
åt bolaget för att detta, utan att överhuvud taget åsyfta någon vinst på sin
verksamhet, under själva krigsåren skulle kunna fylla sin ifrågavarande be-
redskapsuppgift.
I fråga härom anför kommissionen vidare:
Förut har nämnts, att bolaget för att få till stånd en dylik beredskap under
ännu något år måste söka sig fram med experiment på basis bland annat av
utländskt råmaterial. För detta ändamål torde det lager av importerat rönt-
genpappersunderlag, som för närvarande finnes, komma väl till pass. Någon
större svårighet att importera ytterligare kvantiteter pappersunderlag torde
icke föreligga, och kommissionen anser, att förefintliga möjligheter härutin
nan i viss utsträckning böra tillvaratagas. Härigenom skulle nämligen bola
get vid krigsfall redan innan det inhemska råvaruproblemet slutgiltigt lösts,
och sedan lagren av filmunderlag vid forcerad drift förbrukats, på basis av
det utländska pappersunderlaget i viss utsträckning ändock kunna tillgodose
behovet av röntgenpapper.
Det kan icke vara till fördel, att bolaget redan nu och sålunda innan något
större behov av röntgenpapper föreligger helt ägnar sig åt tillverkningen av
denna vara, vars lagringshållfasthet säkerligen är relativt ringa. Uppgiften att
tillverka röntgenpapper bör därför icke hindra, att det hittills bedrivna ar
betet på röntgenfilmens förbättring jämväl framgent fortsättes. Härjämte bö
ra de tekniska förutsättningarna hållas vid makt hos bolaget för en i händelse
av krig snabb utvidgning av röntgenfilmstillverkningen på basis av då kvar
varande eller eventuellt nytillkomna lager av filmunderlag, d ill följd av dessa
sidouppgifter för bolaget skulle de nu förefintliga lagren av filmunderlag
successivt komma att förbrukas. Dessa lager behöva därför icke förfaras, nå
got som däremot på grund av den bristande lagringshållfastheten med säkerhet
skulle bliva fallet, om en fullständig driftsnedläggning skedde. Normal spar-
12
Kungl. Maj:ts proposition nr 261.
isamhet även med dessa lager måste dock självfallet iakttagas. Den driftsvo
lym med avseende å röntgenfilmstillverkningen, 1,500 dussin film per må
nad, som på basis av den av reservförrådsnämnden nedskurna tilldelningen
kan upprätthållas, torde ur nu angivna synpunkter kunna anses lämplig. 1
detta sammanhang skall också nämnas, att bolagets blivande huvuduppgift
att tillverka röntgenpapper jämväl torde böra kombineras med en fortsatt till
verkning av dokumentpapper och annat fotografiskt papper.
Från försvarsväsendets sida har, såsom förut nämnts, med särskild styrka
tryckts på behovet av att få till stånd en beredskap i fråga örn tillverkning av
flygfilm. Någon dylik tillverkning har hittills icke bedrivits hos bolaget. På
grund härav måste, örn, såsom man i allmänhet torde hava förutsatt, tillverk
ningen i fråga skulle bedrivas med samma utgångsmaterial, acetylcellulosa.
som vid röntgenfilmstillverkningen, utsikterna för en flygfilmstillverkning
inom landet te sig ännu mörkare än beträffande röntgenfilmen. Lyckligtvis
gäller emellertid, att, såsom tidigare nämnts, flygfilm också kan tillverkas på
basis av sådant filmunderlag, som framställts av det i Sverige jämväl för an
nät ändamål erforderliga och tillverkade råmaterialet nitrocellulosa. Med sist
nämnda produkt såsom utgångsmaterial skulle därför en inhemsk beredskap
kunna tänkas jämväl i fråga om flygfilm. Genom att bolaget ännu emellertid
icke har någon som helst erfarenhet härutinnan, måste denna beredskap kom
ma att taga betydligt längre tid att åstadkomma än beredskapen i fråga örn
röntgenpapper. Något hinder för att bolaget vid sidan av sina övriga nyss
skisserade uppgifter jämväl skall kunna åtaga sig ett dylikt uppdrag kan
dock ej förefinnas. Även detta uppdrag, som i första hand måste bliva av
forskningsnatur och som därför närmast skulle avse att utreda och åstad
komma de erforderliga tekniska förutsättningarna för en på svensk råvara
baserad beredskapsmässig tillverkning av flygfilm, bör därför anförtros bo
laget. Hur lång tid ett sådant uppdrag skulle taga, är vanskligt att bedöma,
men man torde böra utgå från. att det i varje fall måste komma att åtgå åt
minstone två år, innan problemet kan anses vara så genomarbetat, att en
fabriksmässig flygfilmstillverkning — som på grund av bolagets ringa fabriks-
kapacitet givetvis måste kräva nya anläggningar med därav föranledda kost
nader — överhuvud taget kan upptagas.
Kommissionen behandlar härefter frågan om de åtgärder från statens sida,
som för fortsatt uppehållande av bolagets verksamhet kunde anses erforder
liga. Därvid har kommissionen bland annat föreslagit, att staten tillförsäkras
ensam bestämmanderätt över bolaget genom förvärv av aktiestocken i bolaget.
För detta ändamål erforderliga anslagsmedel utgjorde 100,000 kronor. Härom
anför kommissionen vidare:
Mot bakgrunden av bolagets pantförskrivning och enär Kungl. Majit nu
mera efter lånets meddelande äger utse ordförande och två andra ledamöter
i bolagets av sex personer bestående styrelse, kunde det synas som om sta
tens möjligheter att öva inflytande på bolagets skötsel skulle vara tämligen
stora. I verkligheten begränsas emellertid dessa möjligheter avsevärt på grund
av det förhållandet, att staten icke är aktieägare i bolaget och därför saknar
rösträtt på bolagsstämman. Därest nu, i enlighet med vad som här förut
satts, bolagets drift kommer att upprätthållas med hjälp av ytterligare stats-
åtgärder, synes därför en sådan ändring böra bringas till stånd, att staten
för framtiden tillförsäkras full och ensam bestämmanderätt över bolaget.
Detta torde icke kunna ske på annat sätt än genom statens förvärv av bola
gets aktiestock. Med denna utgångspunkt har kommissionen efter under-
handsuppdrag av chefen för handelsdepartementet fört förhandlingar med
bolagets aktieägare örn aktiernas övertagande. Dessa förhandlingar hava lett
Kungl. Maj:ts proposition nr 261.
13
till upprättandet av här bifogade, under förutsättning av Kungl. Maj:ts god
kännande ingångna avtal med därtill hörande överenskommelse, vilka hand
lingar innebära att de 100 aktierna i bolaget av staten förvärvas till pari,
tillhopa 100,000 kronor, varjämte två avtal om viss royalty och om ensam
försäljningsrätt med mera, som bolaget ingått före statslånets erhållande,
slutgiltigt annulleras.
Omförmälda avtal och överenskommelse äro av följande lydelse:
Avtal.
Mellan statens industrikommission för svenska statens räkning, å ena, samt
direktören Claes Andersson i Stockholm, å andra sidan, har denna dag träf
fats följande avtal.
§ 1 .
Svenska staten köper av Andersson samtliga aktier (n:r 1—100) å nomi
nellt etthundratusen kronor i »Aktiebolaget Ceaverken, svenskt fotografiskt
papper och film», vilka aktier äro överlämnade till statens industrikommis
sion såsom säkerhet för fullgörandet av en till kommissionen likaledes över
lämnad förbindelse, utfärdad av Andersson och hans medintressenter den 13
mars 1941 i anslutning till ett samma dag mellan industrikommissionen för
svenska statens räkning och bolaget träffat avtal.
Andersson svarar för att han är ägare av samtliga dessa aktier.
§
2
.
Köpeskillingen skall utgöra aktiernas nominella belopp etthundratusen
(100,000) kronor samt erläggas så snart Kungl. Maj:t enligt vad nedan sägs
godkänt detta avtal.
Då köpeskillingen erlagts, skola aktierna överlåtas på svenska staten.
Andersson ansvarar för att de personer, som formellt äro inregistrerade
för sammanlagt fyra aktier i bolaget, förklara att de avsäga sig varje rätt
att enligt § 13 i den för bolaget gällande bolagsordningen lösa aktier i bo
laget.
§ 3.
Andersson ansvarar för att de avtal, som träffats dels den 3 januari 1939
mellan bolaget och honom om viss royalty m. m. och dels den 20 november
1940 mellan bolaget och Ceaverkens generalagentur aktiebolag örn ensam
försäljningsrätt m. m., utan gottgörelse annulleras i och med att detta av
tal godkännes jämlikt § 5 här nedan.
§ 4.
Sedan Andersson fullgjort sina åtaganden enligt detta avtal, skall den i
§ l omförmälda förbindelsen återställas till honom och hans medintressenter.
§ 5.
Detta avtal är bindande för staten allenast under förutsättning av Kungl.
Maj:ts godkännande.
Har sådant godkännande icke lämnats senast den 15 juni 1943, har avtalet
förfallit.
Stockholm den 31 mars 1943.
Statens industrikommission.
Claes Andersson.
Sven Schwartz.
Bernt Lindskog.
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 261.
överenskommelse.
Sedan svenska staten genom avtal denna dag inköpt samtliga aktier å no
minellt etthundratusen kronor i »Aktiebolaget Ceaverken, svenskt fotogra
fiskt papper och film», nedan kallat bolaget, bär — under förutsättning att
nämnda avtal blir för parterna bindande —- mellan dels bolaget och direk
tören Claes Andersson samt dels bolaget och »Ceaverkens generalagentur ak
tiebolag» träffats följande överenskommelse.
1) Det avtal, som slutits den 3 januari 1939 mellan bolaget och Andersson
om viss royalty med mera, annulleras.
2) Det avtal, som träffats den 20 november 1940 mellan bolaget och »Cea
verkens generalagentur aktiebolag» om ensamförsäljningsrätt med mera, an
nulleras.
3) Envar av parterna i denna överenskommelse förklarar sig icke mot
motparten i överenskommelsen hava något anspråk i anledning av avtalet
av den 3 januari 1939 respektive av den 20 november 1940.
Stockholm den 31 mars 1943.
Aktiebolaget Ceaverken
Claes Andersson.
svenskt fotografiskt papper och film Ceaverkens generalagentur aktiebolag
Rolf Steenhoff. Claes Andersson.
Claes Andersson.
I övrigt föreslår kommissionen, att ett åt bolaget för komplettering av dess
tekniska utrustning år 1942 av den största och praktiskt taget enda aktie
ägaren i bolaget lämnat, på sex månaders uppsägning löpande reverslån å
50.000 kronor med 41/2 %> ränta inlöses i samband med aktiernas övertagan
de, att bolaget befrias från skyldigheten att gälda ränta och amortering å det
erhållna statslånet å 400,000 kronor samt att ytterligare statsmedel anvisas
dels till ett belopp av 45,000 kronor för upprätthållande av bolagets drift
intill utgången av juni 1944 dels ock till ett belopp av 75,000 kronor för vissa
forskningsarbeten genom bolagets försorg under samma tid. Till motivering
av förslaget örn sistnämnda båda medelsanvisningar anför kommissionen:
Verksamheten vid bolaget har tidigare beräknats för en tillverkning av
36.000 dussin röntgenfilm per år, vilket enligt uppgjorda kalkyler skulle mot
svara en högst väsentlig årlig nettovinst. Därest nu röntgenfilmstillverkningr
en skulle fortgå med den inskränkning till hälften, 18,000 dussin film per år,
som reservförrådsnämndens nedskurna tilldelning innebär, måste i stället
en årlig förlust om cirka 50,000 kronor beräknas. I stället för att bolagets
rörelse enligt kalkylerna och enligt de förutsättningar, som på sin tid lågo
till grund för det åt bolaget beviljade lånet, utgjort en ekonomiskt vinstgi
vande affär, skulle således till följd av driftens inskränkning ett årligt till
skott komma att behövas. Härvid är dock att märka, att nyss angivna årliga
förlustbelopp framkommit, sedan bolagets stat belastats icke blott med veder
börlig avskrivning, som beräknats till cirka 40,000 kronor, utan även med
ränta å statslånet med 20,000 kronor. Det årliga driftstillskottet skulle därför
icke behöva uppgå till mer än 30,000 kronor, därest bolaget, såsom enligt
kommissionens mening bör ske, i samband med aktiernas övertagande av
Kungl. Maj.ts proposition nr 261.
15
staten befrias från skyldigheten att gälda ränta (och amortering) å stats
lånet. I detta sammanhang må nämnas, att bolaget, enligt vad här förut
satts, framgent skulle bedriva tillverkning jämväl av röntgenpapper. Denna
tillverkning torde lämpligen kunna få en omfattning av 7,500 dussin rönt
genpapper per år. Vid beräkningen av det ekonomiska resultat, som en till
verkning av denna storleksordning skulle giva, bär kommissionen, enär nyss
nämnda driftslörlust för röntgenfilmen framkommit, sedan tillverkningen i
fråga belastats med samtliga bolaget åvilande, fasta kostnader, beträffande
röntgenpapperet icke ansett sig böra taga hänsyn till dessa kostnader. Med
nu angivna utgångspunkter och vid det förhållandet bland annat, att pap-
persunderlag i inköp kostar ungefär sjundedelen av filmunderlaget, medan
utförsäljningspriset å röntgenpapper torde utgöra något mer än tredjedelen
av röntgentfilmens pris, torde röntgenpapperstillverkningen kunna beräknas
giva en vinst av cirka 10,000 kronor per år. Det har emellertid på grund av
de oförutsedda svårigheter, varmed man i början nödgas räkna, synts kom
missionen riktigt att vid uppskattningen av den närmaste tidens driftstill
skott icke taga hänsyn till nämnda vinst. På grund härav skulle det årliga
driftstillskottet för bolaget under den tid av cirka
1V2
år, som en tillverkning
av röntgenfilm och röntgenpapper torde kunna bedrivas i nyssnämnda pro
portion, såsom förut nämnts, behöva utgöra 30,000 kronor.
Tidigare har framhållits, att bolagets uppgift att förbereda en beredskap
jämväl med avseende å flygfilm i första hand torde komma att bestå i forsk
ningsarbete. Forskning kommer också att behöva ske i och för de fortsatta
experimenten vid framställningen av röntgenpapper med mera. Det är med
hänsyn härtill tydligt, att forskningsverksamheten framgent måste få en
väsentligt större omfattning än nu. Hittills för sådant ändamål anvisade me
del, 25,000 kronor, som enligt Kungl. Maj:ts beslut den 10 april 1942 ställts
till kommissionens förfogande, hava, så när som på cirka 7,000 kronor, nu
mera förbrukats. Ett ytterligare belopp av 50.000 kronor per år torde fol
den närmaste framtiden komma att behövas. Därest emellertid staten över
tager bolagets aktiestock, torde ledningen av forskningsarbetet, oavsett huru
vida detta kommer att bedrivas hos bolaget självt eller på annat håll, i fort
sättningen kunna handhavas av bolaget. Vederbörande anslag härvidlag torde
därför böra ställas till bolagets och icke till kommissionens förfogande.
Slutligen uttalar kommissionen, alt frågan huruvida bolaget efter statens
övertagande av aktiestocken alltjämt borde bedrivas såsom bolag eller om
vandlas i annan form utgjorde ett spörsmål, som framdeles efter särskild
utredning borde avgöras. För bevarande av likviditeten syntes det emellertid
vara nödvändigt, att, om bolagsformen bibehölles, aktiekapitalet utökades
exempelvis genom statslånets omvandling. I varje fall borde efter statens
övertagande av bolaget en sanering av bolagets balansräkning snarast äga
rum.
Av den lämnade redogörelsen framgår, att aktiebolaget Ceaverkens tillverk- Departement*-
ningar efter statslånets erhållande förbättrats och rationaliserats därhän, att chrfm-
relativt högklassig röntgenfilm ävensom röntgenpapper och annat fotogra
fiskt papper numera av bolaget Iramställes, saint alt i anslutning härtill det
senast förflutna verksamhetsåret medfört en teknisk konsolidering av verk
samheten och en avsevärd ökning av försäljningen. Under samma år lia
också till statsverket inbetalats 3(5,500 kronor i amortering och ränta å stats-
16
Kungl. Maj:ts proposition nr 261.
lånet. Enär emellertid tillverkningen, som hittills huvudsakligen avsett rönt
genfilm och varit baserad på utländskt filmunderlag, numera avsevärt in
skränkts till följd av den av importhindren föranledda minskade tilldelningen
till bolaget av dylikt filmunderlag, torde rörelsen vid härutinnan oförändrade
förhållanden framgent icke kunna drivas utan ekonomisk förlust för bolaget.
Det är mot bakgrunden härav och med hänsyn till den betydelse för lan
det som bolagets rörelse under rådande förhållanden ansetts äga, som på ini
tiativ av de av staten utsedda ledamöterna i bolagets styrelse en undersökning
i syfte att genom statliga åtgärder förekomma ett nedläggande av bolagets
rörelse nu verkställts av statens industrikommission i samråd med bolagets
aktieägare. Därvid hava till kommissionen ingivna framställningar från che
fen för försvarsstaben och medicinalstyrelsens materielnämnd givit vid han
den, att för försvaret och sjukvården förefinnes ett betydande intresse av
att den beredskapsindustri, som här tillskapats, får bestå och såvitt möjligt
ytterligare utvecklas. Medan härvid materielnämndens önskemål inriktats
på tillverkningen av röntgenfilm och röntgenpapper, har man från försvars-
väsendets sida därutöver kraftigt understrukit behovet av en beredskap jäm
väl med avseende å flygfilm och annat fotografiskt papper än röntgenpap
per. Med hänsyn till de skäl, som sålunda ur försvarets och sjukvårdens syn
punkter framhållits för ett fortsatt uppehållande av bolagets drift, har industri-
kommissionen funnit sig böra förorda, att åtgärder från statens sida vidtagas
lör att bolaget, utan att överhuvud taget åsyfta någon vinst å sin verksamhet,
skall kunna fylla ifrågavarande beredskapsuppgift. I anledning av import
svårigheterna skulle verksamheten såvitt möjligt baseras på alltigenom
svenskt råmaterial. Något resultat härutinnan skulle dock enligt kommissio
nens mening knappast kunna uppnås förrän efter en experimenttid av ett ä
två år, och kommissionen har därför ansett, att närmast för tiden till nästa
budgetårs slut särskilda statsmedel till belopp av 45,000 kronor respektive
75,000 kronor borde ställas till bolagets förfogande för uppehållande av bo
lagets drift och för utförande genom bolagets försorg av erforderliga forsk
ningsarbeten. I anslutning härtill föreslår kommissionen, att för tillförsäk
rande åt staten för framtiden av full och ensam bestämmanderätt över bola
get staten förvärvar bolagets aktiestock örn 100 aktier till parivärdet eller
sammanlagt 100,000 kronor. I samband med aktieförvärvet skulle vidare
ett av enskild aktieägare åt bolaget lämnat reverslån å 50,000 kronor med
därå löpande 41/2 procent årlig ränta från och med den 15 maj 1942 av sta
ten inlösas. Slutligen skulle bolaget befrias från skyldighet att erlägga ränta
och amortering å det år 1941 beviljade statslånet, vilket för närvarande upp
går lill 383,500 kronor jämte 5 procent årlig ränta därå från och med den 15
maj 1942.
Uppenbarligen kan det ifrågasättas, örn staten bör engagera sig för ytter
ligare finansiellt stöd åt bolaget. Det förefaller nämligen tvivelaktigt, huru
vida bolagets verksamhet inom överskådlig tid skall kunna bliva ekonomiskt
lönande. Dylika synpunkter tillmättes emellertid icke någon avgörande be
tydelse, då beslut fattades om den tidigare stödåtgärden. Denna motiverades
Kungl. Muj.ts proposition nr 261.
‘1*
nämligen av riksdagen därmed, att det måste anses vara av största vikt att
i nuvarande läge säkerställa viss tillverkning inom landet av röntgenfilm
m. ni. i beredskapssyfte, varjämte riksdagen uttalade den förhoppningen, att
det efter investering av statsmedel skulle bliva möjligt att genom forskning
och teknisk nydaning utveckla och förbättra ifrågavarande industri, så afl
landet även i framtiden skulle kunna göra sig mera oberoende av utländsk
import på detta område. Dessa riksdagens uttalanden böra enligt min me
ning tjäna till ledning vid behandlingen av den nu föreliggande frågan. Be
aktas bör därvid tillika, att den omständigheten att bolaget ånyo råkat i eko
nomiska svårigheter närmast har sin grund i nu rådande onormala förhållan
den och därför knappast kan tagas till intäkt för ett omdöme rörande bola
gets verksamhet i stort sett, ävensom att det bolaget beviljade statslånet i
förhandenvarande läge måste anses utgöra snarare en börda för än ett stöd
åt bolaget.
Då jag mot bakgrunden av det nyss anförda finner mig böra tillstyrka
fortsatt finansiellt stöd åt bolaget, beror detta — förutom på det starka in
tresse för uppehållande och vidare utveckling av bolagets tillverkningar, som
alltjämt visats från försvars- och sjukvårdshåll — på den av industrikom-
missionen i utsikt ställda möjligheten att bolaget, därest fortsatt stöd beredes
detsamma, inom en icke alltför avlägsen framtid skall kunna i fråga örn
röntgenpapper och annat fotografiskt papper åstadkomma samt beträffande
flygfilm åtminstone förbereda en på inhemska råvaror baserad beredskap.
Vad angår röntgenfilm måste visserligen utsikten att få till stånd en alltige
nom inhemsk tillverkning numera bedömas mörkare. Ur beredskapssyn-
punkt är emellertid redan den av bolaget för närvarande på basis av impor
terat filmunderlag bedrivna tillverkningen av röntgenfilm ingalunda utan
värde, enär filmunderlaget är betydligt mera lagringsbeständigt än den fär
diga filmen. Jag biträder därför kommissionens i olika hänseenden framlag
da förslag för möjliggörande av en beredskap på detta område. Härvid torde
även vara motiverat att, på sätt kommissionen jämväl förordat, staten genom
förvärv av aktierna i bolaget tillförsäkras full och ensam bestämmanderätt
över bolaget. Det inlösningspris, som angivits för aktierna, eller parivärdet,
torde med hänsyn till omständigheterna kunna betecknas som rimligt. För
inlösen av det enskilda reverslånet jämte upplupen ränta synes böra beräk
nas ett belopp av i runt tal 52,500 kronor.
Då någon avkastning av aktierna tillsvidare icke är att påräkna, synas
visserligen för aktieförvärvet erfoderliga medel böra anvisas å kapitalbud
get! men investeringen samtidigt böra i sin helhet avskrivas. Frågan härom
anmäles i annai sammanhang av chefen för finansdepartementet. Med hän
syn till bestämmelserna i köpeavtalet böra ifrågavarande medel göras till
gängliga redan under innevarande budgetår.
Befrielsen för bolaget från skyldigheten att gälda ränta och amortering å
statslånet lärer böra gälla tillsvidare från och nied den 15 maj 1942. Jag för
utsätter befogenhet för Kungl. Majit att framdeles besluta örn skyldighetens
fullgörande. Frågan örn avskrivning å låneanslaget bör lämpligen upptagas
Bihang till
riksdagens
protokoll
1943.
1
samt. Nr
261
.
2
18
först i samband med en slutlig reglering av statens investeringar med anled
ning av de nu rådande krisförhållandena.
Vad industrikommissionen anfört rörande formen för rörelsens bedrivan
de, sedan staten övertagit aktierna i bolaget, giver mig anledning uttala, att
rörelsen tillsvidare torde böra bedrivas i den nuvarande bolagsformen. Det
synes dock böra övervägas, huruvida icke bolagsordningen bör ändras till
närmare överensstämmelse med vad därutinnan gäller för övriga statliga
bolag.
Under åberopande av vad sålunda anförts hemställer jag, att Kungl.
Maj:t måtte föreslå riksdagen att
dels till Förvärv av aktierna i aktiebolaget Ceaverken,
svenskt fotografiskt papper och film, å tilläggsstat till riks-
staten för budgetåret 1942/43 under kapitalbudgeten, fonden
för statens aktier, anvisa ett reservationsan
slag av .................................................................. kronor 100,000,
dels för budgetåret 1943/44 under tionde huvudtiteln an
visa
till Aktiebolaget Ceaverken: Inlösen av ett reverslån ett för
slagsanslag av ..................................................... kronor 52,500,
till Aktiebolaget Ceaverken: Upprätthållande av bolagets
drift ett reservationsanslag av ........................ kronor 45,000,
samt till Aktiebolaget Ceaverken: Vissa forskningsarbeten
ett reservationsanslag av.................................... kronor 75,000,
dels ock medgiva, att bolaget tillsvidare från och med den
15 maj 1942 befrias från skyldigheten att gälda ränta och
amortering å tidigare erhållet statslån.
Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter
biträdda hemställan förordnar Hans Maj:t Konungen,
att proposition av den lydelse, bilaga till detta protokoll
utvisar, skall avlåtas till riksdagen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 261.
Ur protokollet:
Ivar Muller.
487816. Stockholm, Isaac Marcus Boktryckeri-Aktiebolag, 1948