Prop. 1943:334

('angående för\xad värv för statens järnvägars räkning av aktierna i svenska rederiaktiebolaget Öresund m. in.',)

Kungl. Maj:ts proposition nr 334.

1

<

Nr 334.

Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående för­

värv för statens järnvägars räkning av aktierna i svenska rederiaktiebolaget Öresund m. in.; given Stock­ holms slott den 8 oktober 1943.

Kungl. Majit vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats­ rådsprotokollet över kommunikationsärenden för denna dag, föreslå riks­ dagen att bifalla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande departementschefen hemställt.

GUSTAF.

Gustaf Andersson.

Utdrag av protokollet över kommunikationsärenden, hållet

inför Hans Majit Konungen i statsrådet å Stock­ holms slott den 8 oktober 1943.

Närvarande: 'Statsministern

Hansson , ministern för utrikes ärendena Gunther , statsråden

Pehrsson-Brahstorp, Wigforss, Möller, Sköld, Driksson, Quensel, Berg­quist, Bagge, Andersson, Domö, Hosander, Gjöres, Ewerlöf, Rubbestad.

Efter gemensam beredning med chefen för finansdepartementet anför chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Andersson.

I skrivelse den 7 september 1943 har järnvägsstyrelsen underställt Kungl. Marits prövning en vid skrivelsen i avskrift fogad, av styrelsen ingången överenskommelse örn förvärv av samtliga aktier i svenska rederiaktiebolage Öresund.

Överenskommelsen, vilken torde få såsom bilaga fogas till dagens stats­ rådsprotokoll, är sluten under förutsättning dels att Kungl. Majit före ut­ gången av november 1943 godkänner densamma, dels ock att de danska

Bihang till riksdagens protokoll 1943. 1 sami. Nr 334

338.

1984

43

2

statsbanorna senast å den dag, likaledes före utgången av november 1943,

som av Kungl. Maj:t bestämmes såsoin tillträdesdag, förvärvat aktierna i

Dampskibsselskabet Öresund A/S i Köpenhamn.

Svenska rederiaktiebolaget Öresund äger gemensamt med danska Damp­

skibsselskabet Öresund A/S ett antal fartyg, som i konkurrens med svenska

och danska statsjärnvägarnas tågfärjor under normala förhållanden gå i trafik

mellan Malmö och Köpenhamn. Fartygen angöra centralt belägna tilläggs­

platser i de båda städernas allmänna hamnar. Tågfärjorna åter anlöpa från

stadscentra mera avlägset belägna specialhamnar, vilka stå i tågförbindelse

med respektive centralstationer. I Köpenhamn användes denna tågförbin­

delse för trafik av alla slag, i Malmö däremot, vad persontrafiken beträffar,

endast för vissa s. k. genomgående resande. Under det pågående kriget har

fartygstrafiken varit inställd.

Mellan statsjärnvägarna i Sverige och Danmark, å ena, samt de båda

bolagen, å andra sidan, har samarbete såtillvida uppnåtts, att avtal sedan

längre tid föreligger örn personsamtrafik och likhet i befordringsavgifter, inne­

fattande jämväl valfri väg för resande å returbiljett. Däremot har det, en­

ligt vad järnvägsstyrelsen i sin skrivelse meddelar, trots upprepade försök

icke visat sig möjligt att uppnå överenskommelse örn sådan reglering av

tidtabellerna, att turerna kunnat läggas rationellt och från samhällelig syn­

punkt ekonomiskt. I följd härav ha statsbanornas stora färjor med hänsyn

till tågförbindelserna måst gå i turer, som delvis vjirit för lokaltrafiken

mindre lämpliga, varjämte åtskilliga turer blivit i onödan dubblerade.

örn olägenheterna med denna bristande samordning mellan järnvägarnas

och bolagens verksamhet anför järnvägsstyrelsen närmare följande.

I fråga örn tidtabellerna har viss motsättning mellan färjetrafiken och far­

tygstrafiken varit rådande. Färjeturerna lia nämligen — då möjlighet att

på något sätt dirigera bolagens fartyg saknats — med hänsyn till genom-

gångstrafiken städse måst läggas så, att i Malmö erhållits bästa möjliga

anslutning till, respektive från Stockholmstågen. Härmed lia följt tider,

som delvis legat mindre lämpligt till för lokaltrafiken mellan Köpenhamn

och Malmö. Öresundsbolagen däremot ha anordnat sin trafik med hänsyn

uteslutande till det lokala, under normala tider särdeles betydande behovet

av resor. Beteckningen lokala syftar därvid, vad svenska sidan angår, icke

uteslutande på Malmö stad utan också på liela bygden inom vad man kan

benämna Malmö närtrafikzon.

Sagda anordning av tidtabellen jämte innehavet i båda städerna av mera

centralt belägna tilläggsplatser har medfört, att bolagen kunnat draga till

sig den vida övervägande delen av resändetrafiken å förevarande sträcka.

Mot hittillsvarande ordning i fråga om färjetrafiken har jämväl anmärkts,

att man icke ens för fjärrtrafikens del lyckats åstadkomma en fullt tillfreds­

ställande tidtabell i färdriktningen från Köpenhamn till Sverige, i det att

färjeturerna främst varit tillrättalagda för färder från Sverige. En tidtabell,

som — utan att repliera också på fartygens turer — skulle väl tillgodose

båda färdriktningarna, anses emellertid icke möjlig att åstadkomma, så länge

färjetrafiken skall, på sätt hittills skett, uppehållas med endast en färja i

drift. En ändring i sistnämnda hänseende, alltså övergång till en ordning

med två färjor i samtidig drift och en tredje färja i reserv, skulle emellertid

Kungl. Maj:ts proposition nr 334.

lia, medfört eu ytterligare nedgång i kapacitetens utnyttjande samt en mycket

kraftig ökning av såväl driftutgifter som kapitalkostnader, för vilken ökning

täckning genom nya inkomster ej kunde beräknas bliva erhållen.

o Järnvägsstyrelsen upplyser i sin skrivelse vidare, att ett före det nu på­

gående kriget gjort försök att ernå en rationalisering genom att statsbanorna

förvärvade bolagens aktier strandat på grund av att enighet icke kunnat

uppnås om priset. Tanken på överenskommelse hade dock icke därmed

övergivits av de svenska och danska järnvägsledningarna. Under år 1942

upptagna nya förhandlingar hade lett till den nu av järnvägsstyrelsen under

förbehåll av statsmakternas godkännande träffade överenskommelsen örn

förvärv av aktierna i svenska rederiaktiebolaget Öresund. Denna överens­

kommelse motsvarades av ett liknande villkorligt avtal, varigenom danska

statsbanorna förvärvat samtliga aktier i danska Dampskibsselskabet Öre­

sund A/S. Vederbörande danska myndighet hade numera, enligt vad till

järnvägsstyrelsen under hand meddelats, under förutsättning att motsva­

rande förstatligande av det svenska bolagets aktier ägde rum före utgången

av år 1943, lämnat sitt medgivande till statsförvärv av det danska bolagets

aktier.

Beträffande den träffade överenskommelsens innehåll anför järnvägssty­

relsen.

Såsom av överenskommelsens § 1 framgår, är det främsta och viktigaste

i vad sålunda villkorligt avtalats, att de båda statsbaneförvaltningarna skola

övertaga samtliga aktier i respektive bolag och därmed den faktiska förfo-

ganderatten över bolagens fartyg och övriga egendom. Bolagens rättigheter

och förpliktelser beröras ej därav, att nya aktieägare inträda i de hittills-

varandes ställe.

Det i § 2 morn. 1 b omförmälda bildandet av ett nytt bolag sammanhänger

därmed, att Oresundsbolagen bedriva icke blott förenämnda sjöfart i mellan-

rikstrafik utan också viss lokalfart, nämligen utefter danska kusten mellan

Köpenhamn och Bellevue (Klampenborg). Denna rent innerdanska kustfart,

som uppehälles endast under sommaren och är av relativt liten omfattning’

skulle givetvis vara föga lämpad för ett sjöfartsföretag, där svenska stats­

banorna aro lialften-delagare, och tanken har därför till en början varit, att

danska statsbanorna skulle ensamma svara för denna gren av trafiken. Vid

överläggningarna i ärendet har emellertid upplysts, att man å danskt håll

överhuvud icke ansåge kustfarten ifråga lämplig för ett statsägt företag

varför en uppdelning borde ske av den förevarande rederirörelsen på två

företag, av vilka det ena, med de båda statsbaneförvaltningarna som intres­

senter, skulle ombesörja mellanrikstrafiken, medan det andra, ett helt en­

skilt bolag, skulle lia hand om den lokala kustfarten.

Det är mot en sådan uppdelning av trafiken, som förenämnda bestäm­

melse i överenskommelsens § 2 mom. 1 b syftar. Däri omförmälda fem

fartyg, alla av blygsam storlek — under 100 tons dräktighet — användas

nämligen enbart för kustfarten och samma är givetvis förhållandet med

Bellevue-kajen, för vilken anläggning finnas särskild förvaltning och särskilda

räkenskaper.

Efter avskiljandet av de fem småfartygen återstå följande fyra större för

mellanrikstrafiken avsedda fartyg.

Kungl. Maj.ts proposition nr 334.

3

4

Kungl. Maj:ts proposition nr 334.

Namn

s/s Öresund

s/s Malmö ..

s/s Sverige.,

m/s S:t Ibb..

Byggnads­

år

Brutto ton

Anskaffnings­

kostnad

danska kronor

1905/1921

606

680,000

1914

609

510,000

1929

811

889,000

1935

626

661,000

Summa kronor 2,740,000

I bolagens ägo befinner sig ytterligare ett större fartyg, nämligen s/s Häl­

singborg örn 669 ton, byggt 1912 och betingande en kostnad av 455,000

kronor. Enligt ett under 1942 träffat avtal är emellertid detta fartyg till

ett relativt högt pris av bolagen sålt för användning inom andra farvatten

och med överlämnande senast vid utgången av innevarande år. I det svenska

bolagets bokslut för år 1942 är detta överlämnande anteciperat och far­

tygets bokförda värde ersatt av en fordran.

Öresundsbolagen äga jämväl en fastighet i Köpenhamn, adress Havnegade

49, inrymmande bland annat för trafiken erforderliga lokaler. Det svenska

bolagets halvpart i fastigheten är sedan gammalt bokförd till 130,000 kronor

motsvarande andel i inteckningslån till cirka 83,000 kronor. Förmögenliets-

delen ifråga är alltså relativt blygsam, och fastighetsinnehavets framtida be­

tydelse knyter sig främst vid förhållandet, att därmed säkerställes den tra­

ditionella, fördelaktiga kajplatsen i Köpenhamn.

Av § 2 framgår vidare, att den kontanta köpeskillingen för aktieförvärvet

uppgår till 1,200,000 kronor. Detta belopp kan också anses ungefärligen

motsvara den faktiska totalkostnaden för förvärv av bolagets andel i nyss­

nämnda fartyg och fastighet, detta trots järnvägsstyrelsens skyldighet att

utställa i § 2 mom. 2 omförmälda skuldförbindelse samt förefintligheten i

bolagets senaste balansräkning av vissa skulder. Skulderna kompenseras

nämligen av en fordran, vilken härleder från nyssnämnda försäljning av

s/s Hälsingborg, och den nytillkomna skulden i statens järnvägars egna

räkenskaper på 400,000 kronor kompenseras av en lika stor fordran i det

av statens järnvägar helt ägda bolaget, varför man för statsbanornas fram­

tida rörelse tagen som helhet kan bortse från posten ifråga.

Nyssnämnda balansräkning har i sammandrag följande utseende.

Tillgångar (31 december 1942):

Svenska kronor

1/i Fartygens konto................................................................................. 704,000

‘/a Fastigheten Havnegade................................................................... 130,000

Diverse fordringar ................................................................................. 232,000

Kassa och bank....................................................................................... 18,000

Vinst- och förlustkonto (förlust).......................................................... 118,000

Summa kronor 1,202,000

Skulder:

Aktiekapital .............................................................................................. 800,000

Reservfond..................................................................................................... 80,000

Dispositionsfond ........................................................................................ 50,000

Va inteckningslån i Havnegade ................................................................ 83,000

Oresundsexpeditionen (saldo) .............................................................. 167,000

Diverse........................................................................................................... 22,000

Summa kronor 1,202,000

5

Förestående fordran på 232,000 kronor härrör, som redan antytts, från

försäljningen av s/s Hälsingborg. Beloppet är förfallet till betalning vid

fartygets överlämnande, vilket, som nämnt, skall äga rum senast vid års­

skiftet 1943/44.

Beträffande de ekonomiska konsekvenserna av den rationalisering av Ore-

sundstrafiken, som ett statsförvärv av aktierna i rederibolaget kan beräknas

medföra, framhåller järnvägsstyrelsen, att en beräkning av storleken av upp-

nåeliga besparingar vore vansklig med hänsyn till de nuvarande ovissa för­

hållandena. Med hänsyn till att den lokala årsomslutningen av färje- och

fartygstrafiken före krigsutbrottet uppgått till omkring 3,000,000 svenska

kronor, holle styrelsen dock för sannolikt, att den årliga utgiftsminskningen

borde kunna räknas i hundratusental kronor. Bäntabilitetsutsikterna be­

dömdes av styrelsen såsom goda även örn hänsyn icke toges till möjliga

fusionsvinster. Till belysande härav meddelar järnvägsstyrelsen följande

sammanställning av det svenska bolagets vinst- och förlusträkningar för

åren 1932—1938, vilken tid använts såsom basperiod vid beräkningarna rö­

rande uppgörelsens ekonomiska innebörd.

1932

1933

1934

1935

1936

1937

1938

Kungl. Maj:ts ‘proposition nr 334.

Inkomster.

Tusental kronor

Balanserad vinst.......... 37

26

25

34

35

35

4

Diverse inkomster...... 117

160

185

168

226

219

228

Summa 154

186

210

202

261

254

232

Utgifter.

Avsättning till avskrivnings-

fond ........................ 44 60

88

83

102

150

103

Diverse utgifter inklusive

skatter....................... 20

37

24

28

68

44

46

Vinst ................................. 90 89

98

91

91

60

83

Summa 154

186

210

202

261

254

232

Vinstfördelning.

Aktieutdelning............. 64

64

64

56

56

56

56

8%

8%

8%

7 %

7 %

7%

7 %

Överfört till nästa

år.

26

25

34

35

35

4

27

I anslutning till sammanställningen har järnvägsstyrelsen beträffande frågan

om bedömandet av affärsresultatet anfört följande.

Härvid är främst att beakta frågan, huruvida de verkställda avsättningarna

till avskrivningsfonden kunna anses motsvara den faktiska värdeminskningen

å bolagets egendom.

Som synes har avsättningen varit ojämn; medeltalet uppgår till 90,000

kronor årligen. Såvitt nu kan bedömas, har en avsättning av denna storlek

inneburit en viss konsolidering. Den svenska halvparten av anskaffnings­

värdet för nyare tonnage utgör nämligen cirka 1,000,000 kronor. Lägges härtill

400,000 kronor för ett äldre fartyg, som normalt borde varit utbytt, blir

summan 1,400,000 kronor. Med antagen 20-årig livslängd blir den normala av-

()

Kungl. Maj.ts proposition nr 334.

sättningen alitsa 70,000 kronor. Efter -denna beräkning skulle det faktiska

arso verskotte t ha varit i genomsnitt 20,000 kronor större än det bokförda.

l)å den faktiska utdelningen uppgått till omväxlande 7 och 8 procent,

kommer man sålunda till ett faktiskt överskott motsvarande 10 procent.

Huru stor del av detta överskott, som kan anses hänförligt till den lokal-

fal t utefter danska kusten, som nu skall avskiljas, är ej möjligt att med

imgon säkerhet bedöma med stöd av föreliggande uppgifter. Då emellertid

lokalfartens anpart i de samlade trafikinkomsterna vid krigsutbrottet utgjorde

knappa 7 procent och likväl för denna relativt ringa trafik erfordrades lika

mångå fartyg som för mellanriksfarten — låt vara sådana av mycket mindre

storlek vill det ^ synas, som skulle lokalfartens bidrag till avkastningen

icke ha varit av någon avgörande betydelse. Yiktigare är, att basperioden

var en tid av obruten fredlig samfärdsel och att det är osäkert, huru länge

det kan dröja, innan nu bestående trafikhinder kunna komma att försvinna.

I allt fall synes det kunna göras gällande, att inom räntabilitetskalkylens

ram finnes plats icke blott för den omedelbara kapitalinsatsen örn 1.2 miljoner

kronor utan också för medel till den nybyggnad av fartyg, som kan befinnas

erforderlig längre fram, när både det nu pågående kriget och den efter­

följande fredskrisen tillhöra det förflutna. Det torde böra understrykas, att

denna kalkyl då likväl icke omsluter förenämnda fusionsvinster — vilka

komma^ även färjetrafik^ tillgodo — utan är begränsad till vad som står

att erhålla vid fortsatt självständig drift för fartygstrafiken.

I nuvarande tidsläge, då samtliga fartyg äro upplagda och komma att så

förbli under obestämbar tid, är det givetvis icke blott beräkningen av affärs-

värdet, som är vanskligt. Även de rent tekniska värdena å de bolaget till­

höriga egendomsobjekten framstå såsom i någon mån ovissa. En besiktning

och teknisk värdering av denna egendom har ägt rum genom svenska och

danska skeppsbyggnadssakkunniga, varvid besiktningsmännen enats därom,

att den samlade flottan för Öresundsfarten representerade ett totalt värde

icke understigande 3 miljoner danska kronor. Värderingen har skett efter

1939 års priser men med hänsyn tagen till det skick, vari fartygen nu be­

finna sig. Den nämnda summan har erhållits med bortseende från det svår­

bestämbara värdet av de nu frånskilda 5 småfartygen, vilket värde icke an­

setts större än det lämpligen kunde tjäna som säkerhetsmarginal.

.. Enligt värderingen skulle alltså de fyra stora fartygen representera ett

värde av 3.o miljoner danska kronor, d. v. s. cirka 2.7 miljoner svenska

kronor. Härtill kommer förenämnda fastighet i Havnegade, vilken anses

representera ett väsentligt större värde än det saldo på cirka 100,000 kronor

mellan taxeringsvärde och inteckningslån, som bokföringen upptager. Det

svenska bolaget äger halvparten av all företagets egendom, och på dess del

kommer alltså enligt sagda värdering drygt 1.4 miljoner kronor, d. v. s. åt­

skilligt mer än det belopp, som aktieförvärvet kräver.

Mellan det förut berörda affärsvärdet och det nu angivna tekniska värdet

finnes en viss marginal, utgörande good will för företaget. Att en sådan

vunnits under 40 års allmänt uppskattad verksamhet, förefaller ju också

helt naturligt, trots att sjöfarten är en fri näring. Med de bestämmelser,

som gälla i Danmark beträffande upplåtelse av kajplats åt fartyg i linjefart,

är det för övrigt skäligen vanskligt 5 för en eventuellt nytillkommande att

erhålla en lämpligt belägen sådan. Å andra sidan är, som synes, det tek­

niska värdet väsentligt högre än det bokförda; bolagen ha, såsom nämnts, fört

en avskrivningspolitik, som legat på den säkra sidan.

Beträffande järnvägsstyrelsens åtaganden med avseende å rederibolagens

personal anför styrelsen.

7

Jämlikt överenskommelsens § 4 skall den nuvarande svenska personalen

bibehållas vid sina löne- och övriga anställningsvillkor, med iakttagande

bland annat att ingen må komma i åtnjutande av högre löneförmåner än

motsvarande tjänstehavare vid statens järnvägar. Större delen av besätt­

ningen har i samband med trafikens uppkörande under år 1940 avmönstrat

och därmed lämnat sin anställning i bolagets tjänst. De hava sedermera

tagit hyra på andra fartyg eller i övrigt sökt sin utkomst på allmänna arbets­

marknaden. Endast ett begränsat antal kvarstår i bolagets tjänst. Den

personal, som sålunda beröres, är förtecknad i en till överenskommelsen

hörande bilaga A. På grund av det begränsade antalet — 13 stycken — torde

icke kunna väntas några svårigheter att bereda sysselsättning åt samtliga.

Det må framhållas, att två styrmän och en maskinist äro permitterade tills

vidare och all övrig personal uppbär starkt beskurna löner under den tid

båttrafiken ligger nere. De två anställningshavare, som äro födda 1879,

komma att lämna sin anställning redan under nästkommande år.

1 fråga om pensioneringsförhållandena gäller, att av den för närvarande

anställda svenska personalen

3 äro pensionsförsäkrade i Svenska Personal Pensionskassan,

2 »

»

» Sjöbefälets pensionskassa, Göteborg,

6 »

»

» danska pensionsanstalter och

2 icke äro delägare i någon pensionsanstalt.

De övertagna pensionsförpliktelserna i övrigt framgå av bilaga B till över­

enskommelsen.

Såsom sammanfattning av sin redogörelse anför järnvägsstyrelsen, att

styrelsen i fullt samförstånd med den danska statsbaneförvaltningen, vilken

hade en vidsträckt erfarenhet angående med järnvägstrafik kombinerad sjö­

fart, kommit till den uppfattningen, att med beaktande av alla föreliggande

omständigheter de avtalade försäljningsvillkoren kunde betraktas såsom för

de båda statsbanorna fördelaktiga.

Styrelsen hemställer, att Kungl. Majit måtte dels godkänna den vid stats­

rådsprotokollet fogade överenskommelsen, dels ock bemyndiga styrelsen att

för ifrågavarande aktieförvärv disponera ett belopp av 1,200,000 kronor av

till styrelsens förfogande stående likvida medel ävensom att utställa en i över­

enskommelsens § 2 mom. 2 omförmäld skuldförbindelse.

I yttrande den 18 september 1943 beträffande sättet för finansieringen

av det ifrågasatta aktieförvärvet har riksräkenskapsverket förklarat sig intet

lia att erinra mot att härför disponeras till järnvägsstyrelsens förfogande

stående likvida medel.

Såsom av den lämnade redogörelsen framgår, har det länge varit ett

Departements-

önskemål för både statens järnvägar och de danska statsbanorna att ratio- chefen.

nalisera trafiken mellan Malmö och Köpenhamn, vilken under normala för­

hållanden bedrives såväl med färjor av järnvägarna som med andra fartyg

av ett svenskt och ett danskt rederibolag gemensamt. Den konkurrens, som

förekommit mellan färjorna och de övriga fartygen, har icke lett till bästa

resultat vare sig från samhällsekonomisk synpunkt sett eller med hänsyn

till trafikanternas intressen. Försök lia tidigare gjorts att genom frivilliga

Kungl. Maj.ts proposition nr 334.

8

överenskommelser uppnå en samordning av trafiken på sådant sätt, att

exempelvis onödiga dubbleringar av turer kunnat undvikas, men dessa försök

ha misslyckats.

Genom det nu ifrågasatta förvärvet för statens järnvägars räkning av

aktierna i det svenska bolaget — vilket förvärv motsvaras av danskt stats-

förvärv av aktierna i det danska bolaget — skulle förutsättningar skapas föl­

en samordning och rationalisering av trafiken. Principiellt synes mig aktie­

förvärvet stå i god samklang med de syften, som varit vägledande för de

på senare år skedda förstatligandena av enskilda järnvägar, nämligen att

åstadkomma en förbättring av transportprestationerna och samtidigt ned­

bringa samhällets kostnader för trafiken.

Vanskligare är givetvis att bedöma, huruvida en tillfredsställande förränt­

ning kan ernås av den erforderliga kapitalinsatsen. Denna insats är i för­

hållande till aktiekapitalet ganska betydande, och härtill komma vissa ej

oväsentliga pensionsförpliktelser. I nu rådande ovissa läge är det svårt att

bilda sig ett tillförlitligt omdöme rörande det framtida värdet av övertagna

fartyg, och vidare är det icke möjligt att avgöra, när trafiken skall kunna åter­

upptagas i full utsträckning. Å andra sidan kan det antagas, att just den

nuvarande stagnationen i trafiken bidragit till att underlätta en uppgörelse.

Sedd på längre sikt förefaller den träffade överenskommelsen vara ekonomiskt

godtagbar. Av järnvägsstyrelsens redogörelse framgår, att det svenska bolaget

fört en avskrivningspolitik, som ansetts kunna betecknas såsom försiktig.

Samtidigt har bolaget å sitt aktiekapital av 800,000 kronor lämnat en utdel­

ning, som utgjort för perioden 1932—1934 8 procent och för åren 1935—1938

7 procent. Dessa siffror synas berättiga till antagandet, att en skälig av­

kastning å köpesumman 1,200,000 kronor kan påräknas. Den omständig­

heten, att vissa småfartyg icke ingå i köpet, torde mer än väl motverkas av

de fusionsvinster, som kunna beräknas uppkomma för statens järnvägar. Jag

är därför beredd att förorda, att förvärvet kommer till stånd.

I likhet med järnvägsstyrelsen finner jag lämpligt, att förvärvet inskränkes

till vad som erfordras för ernående av förut angivna rationaliseringssyften

och att sålunda den av de båda rederibolagen bedrivna lokalfarten utmed

danska kusten icke övertages av järnvägarna.

Då innehållet i den träffade överenskommelsen icke heller i övrigt givit

mig anledning till erinran, vill jag tillstyrka, att överenskommelsen god­

kännes.

Järnvägsstyrelsens förslag att aktieförvärvet finansieras med till styrelsens

förfogande stående likvida medel står i överensstämmelse med praxis vid

de förvärv av aktier i järnvägsföretag, som beslötos av 1938 års riksdag,

och föranleder icke någon erinran från min sida. Jag tillstyrker vidare, att

järnvägsstyrelsen bemyndigas utställa den i överenskommelsens § 2 mom. 2

omförmälda skuldförbindelsen å 400,000 kronor.

Under erinran örn att överenskommelsen är träffad under förbehåll av

Kungl. Maj:ts godkännande före utgången av november 1943 hemställer jag,

att Kungl. Majit måtte föreslå riksdagen medgiva,

Kungl. Maj:ts proposition nr 334.

9

dels att till. inköp för statens järnvägars räkning av aktierna

i svenska rederiaktiebolaget Öresund må disponeras ett belopp

av högst 1,200,000 kronor av till järnvägsstyrelsens förfogande

stående likvida medel;

dels ock att järnvägsstyrelsen må till nämnda bolag utfärda

en skuldförbindelse å 400,000 kronor.

Till denna av statsrådets övriga ledamöter biträdda

hemställan behagar Hans Majit Konungen lämna bifall

samt förordnar, att proposition av den lydelse bilaga

till detta protokoll utvisar skall avlåtas till riksdagen.

Ur protokollet:

A. C. F. v. Krusenstierna.

Kungl. Maj:ts proposition nr 334.

10

Kungl. Majlis proposition nr 334.

Bilaga.

Överenskommelse

mellan Svenska Staten genom Kungl. Järnvägsstyrelsen, nedan kallad

köparen, å ena, samt undertecknad Frans Kockum, nedan kallad säljaren,

på grund av bifogade fullmakter*), å andra sidan, angående förvärv för

Svenska staten av samtliga aktier i Svenska Hederi Aktiebolaget Öresund,

nedan kallat Bolaget.

§ I-

Säljaren överlåter och överlämnar å den dag före utgången av november

månad 1943, som Kungl. Maj:t kan komma att bestämma (tillträdesdagen),

till köparen samtliga aktier i Svenska Hederi Aktiebolaget Öresund, utgö­

rande åttahundra stycken var och en å nominellt 1,000 kronor. Aktierna

skola överlåtas i transporterat skick jämte talonger med tillhörande utdel-

ningskuponger från och med nr 22 för år 1939.

§

2

.

Mom. 1. I vederlag för de överlämnade aktierna bekommer säljaren å

tillträdesdagen

a) ett kontant belopp av enmiljontvåhundratusen (1,200,000) svenska kronor

jämte ränta därå som i § 6 sägs,

b) under de i mom. 2 angivna betingelserna samtliga aktierna å nominellt

fyrahundratusen (400,000) svenska kronor i ett genom Svenska Rederi Aktie­

bolaget Öresunds försorg bildat bolag, i vilket bolag kommer att ingå såsom

huvudsakliga tillgångar och skulder:

1. antingen dels de andelar i motorfartygen Gylfe, Gefion, Kirsten Piil,

Den lille Havfrue och Sundet I, som Bolaget äger, samt Bolagets andel i

Bellevue Pier och andel i den av Dampskibsselskabet Öresunds Expeditions

avdelning bokförda fordran på »Bellevue Brokasse», dels den del av Bolagets

låneskuld, som belöper å Bellevue Pier, per den 31 december 1942 uppgående

till hälften av danska kronor 91,660: 09 eller danska kronor 45,830: 05 efter

en kurs av 87: 60 = svenska kronor 40,147:12, dels Bolagets andel i av Bo­

laget tecknad garanti å 157,083 danska kronor i Krigsforsikringen for danske

Skibe, som belöper på ovan namngivna fartyg, uppgående till 18,113: 15

danska kronor = 15,867:12 svenska kronor, och dels Bolagets andel i »Garanti­

kapital i Forvaltningsnaevnet for Krigsforsikringen av Håvne», utgörande

hälften av danska kronor 10,264: 30 eller danska kronor 5,132:15 efter en

kurs av 87: 60 = svenska kronor 4,495' 76, som åvilar Bellevue Pier,

2. eller de värden, som kunna komma att träda i stället för de under 1.

här ovan nämnda, på grund av att överenskommelse därom träffats mellan

Svenska Hederi Aktiebolaget Öresund och Dampskibsselskabet Öresund A/S.

Förrådseffekter och inventarier, som uppenbarligen äro avsedda enbart

för ovan angivna smärre fartyg, skola medfölja dessa.

Mom. 2. _ Säljaren skall, under förutsättning att denna överenskommelse

blir definitivt gällande, ombestyra, att Bolaget till köparen överlåter de

under punkt b) här ovan omnämnda aktierna, så att köparen blir i stånd

att överlåta desamma till säljaren. Såsom likvid skall köparen till Bolaget

1 ■ Fullmakterna, ej här återgivna, innefatta av samtliga övriga aktieägare givna bemyn-

diganden för direktören Frans Kockum att till järnvägsstyrelsen för en köpeskilling av

1,500 kronor per aktie försälja dem tillhöriga aktier i Svenska rederiaktiebolaget Öresund.

Kungl. Maj-.ts proposition nr 334.

11

utgiva skuldförbindelse, lydande å ett belopp av fyrahundratusen (400,000) svenska kronor.

§3.

Så snart denna överenskommelse godkänts av Kungl. Majit, utlyses bo­ lagsstämma, vid vilken utses ny styrelse. Det förutsättes, att den nuvarande bolagsledningen före tillträdesdagen ej disponerar över Bolagets tillgångar eller ikläder Bolaget förpliktelser utöver vad som erfordras enligt denna överenskommelse och för rörelsens bedrivande. Det åligger styrelsen att i frågor av större vikt inhämta godkännande av de i nästföljande stycke om­ nämnda representanterna för köparen.

Till styrelsesammanträden, som hållas sedan överenskommelsen under­ tecknats, kallas den eller de representanter, som köparen därtill utser.

§4.

Köparen och säljaren äro ense därom, att denna överenskommelse icke skall föranleda ändring i den nuvarande svenska personalens löne- och övriga anställningsvillkor, med iakttagande dock dels att ingen må komma i åt­ njutande av högre löneförmåner än motsvarande tjänstehavare vid statens järnvägar, dels att vederbörande anställningshavare må kunna förflyttas till tjänstgöring vid statens järnvägar, varvid däcks- och maskinbefäl samt be­ sättningsmän ombord å fartygen beredas lämplig tjänstgöring ombord å sta­ tens järnvägar tillhöriga färjor och fartyg. Ifrågavarande personal är för­ tecknad i bilaga A.

Det förutsättes, att liknande överenskommelse rörande Bolagets personal av dansk nationalitet träffas mellan D. S. B. och Dampskibsselskabet Öre­ sund A/S i Köpenhamn.

§ &•

Köparen förbinder sig att gemensamt med de danska statsbanorna re­ spektera _ .....................

ej mindre Bolagets åtaganden i förhållande till de pensionsmrättmngar, som personalen tillhör

än även de av Bolaget fattade beslut örn pensioner och understöd, vilka äro förtecknade i bilaga B.

§

6

.

I 2 § mom. 1 omförmäld ränta beräknas efter 3 procent årligen från och med den 1 juli 1943 och intill tillträdesdagen.

§7;

Säljaren förbinder sig tillse, att de i § 2 mom. 1 b omförmälda fartygen icke utan köparens i förväg inhämtade samtycke nyttjas för sjöfart mellan Sverige och Danmark i konkurrens med köparen och danska statsbanorna, vilken förbindelse gäller även om särskilt bolag — vars firmanamn ej heller utan köparens tillstånd må innehålla ordet Öresund — skulle bildas för att övertaga fartygen eller desamma skulle överlåtas till tredje man.

Däremot föreligger intet hinder för säljaren att utöva trafik längs svenska resp. danska kusten samt därifrån till hamnar å ön

Veil.

§«•

Denna överenskommelse är träffad under förutsättning av

dels

att Kungl. Maj:t före utgången av november månad 1943 godkänner

densamma,

12

dels

att danska statsbanorna senast å ovan omförmälda tillträdesdag för­

värva aktierna i Dampskibsselskabet Öresund A/S, Köpenhamn.

Stockholm den 4 september 1943. Malmö den 4 september 1943.

KUNGL. JÄRNVÄGSSTYRELSEN.

G. Dahlbeck.

Frans Kockum.

Erik Malmkvist.

Kungl. Maj:ts proposition nr 334.

Bilaga A

till överenskommelsen

.

Förteckning

över hos Svenska Rederiaktiebolaget Öresund anställd personal

Titel

(överenskommelsens

Namn

§ 4).

Född

Anställd

i bolagets

Kapten

K. M. Klausson__

n/io 1885

tjänst

1912

Styrman

Sture Wånge...........

V id 1900

1930

»

S. E. Wahlqvist__

5/e

1901

1932

Maskinist

C. H. Persson ........

26/s

1884

1911

»

G. 0. Ström...........

2A 1885

1912

»

E. Kyberg ...............

28A 1889

1927

Rorgängare

L. Larsson1)...........

2/xo 1897

1923

»

G. Malmx)...............

16/ia 1879

1905

Kontorschef

0. Ahlström ...........

16/e 1898

1927

Kamrer

John Friberg...........

7/9

1887

1902

Assistent

I. Sjögren ...............

3

Vio 1905

1921

»

H. Sjöholm...............

8/s 1911

1926

Stuveriförman A. Lindell ...............

28/n 1879

1913

') Är icke delägare i någon pensionsinrättning.

Kungl. Maj:ts proposition nr 334.

13

Bilaga B

till överenskommelsen.

Förteckning

över dels från de båda Öresundsbolagen redan utgående pensioner och

understöd, dels av de båda bolagen beslutade framtida sådana, vilkas

utbetalande övertages av danska och svenska statsbanorna

gemensamt (överenskommelsens § 5).

I. Utgående pensioner och understöd.

Titel

Namn

Adressort

Född

Ärligt understöd

eller pension

Änkefru (kontorschef)

Anna Persson Malmö

i6/i

1871

Sv. kr.

D. kr.

1,200: —

»

(rorgängare)

N. Gustafsson

»

19/6

1866

300: —

»

(matros)

J. Borg

»

22 /

9

1872

600:

f. d. akterstäderska frkn Emmy Larsson

»

3/ll

1866

360: —

Änkefru

Marie Prahl Köpenhamn

7/e

1875

3,600: —

»

C. Paepeke

»

73

1864

2,000: —

Bj. Stephensen

»

S0/l0

1889

1,800: —

Fröken

Anna Liedholm Malmö

22/s

1868

200: —

f. d. förman

Lars Wijk

»

29/l2

1872

600: —

Delägare i Öresunds pensionskassa.

f. d. kapten

J. M. Fagerlund Malmö

16/9 1870

600: —

» »

E. Hultberg

»

23/a 1871

600: —

Änkefru (assistent)

Sv. Persson

»

6/i 1860

800: —

Summa 5,260:—7,400: —

Pensions fyllnad.

Följande personer åtnjuta årlig pension från Pensions- & Livränte-Insti-

tutet av 1919 A/S, Köpenhamn, till följande belopp i

danska kronor, men

skall pensionen

utbetalas i svenska kronor, varför Öresundsbolagen bidraga

med skillnadsbeloppet enligt vid varje tillfälle gällande kurs.

Kapten J. M. Fagerlund,

» E. Hultberg,

» S. W. Dahl

Änkefru (maskinist) Norell

» (kontorschef) Lindberg

D. kr.

Malmö f. 18/9 1870 .................... 3,600: —

»

» 23/2

1871 3,600: —

»

» 30/n 1877 4,000: —

»

» 12h 1880 .................... 1,000: —

»

» 23/i

1882 1,000: —

D. Kr. 13,200

Kursskillnaden i juli 1943 D. Kr. 2,640:

14

Kungl. Marits proposition nr 334.

II. Beslutade framtida pensioner.

Titel

Namn

Adressort Född

Tillförsäkrad pension „

.

, ,

r

Pension utgår

Sv. kr. D. kr. från och med

Direktör M. Suenson Köpenhamn 29/i 1875

10,000: — Tillträdes-

Fru

F. Suenson

»

15/iä 1872

dagen

5,000: — Dir. M. Suen-

Direktör Frans Kockum Malmö

29/i 1891

5,000: —

sons frånfälle

Tillträdes­

Fru

Aase Kockum

»

23/s 1908

2,500: —

dagen

Dir. F. Kockums

frånfälle.

Förteckning över svensk personal, försäkrade i danska pensionsbolag,

vilkas framtida pensioner enligt överenskommelse med personalen skola ut­

betalas i svenska kronor.

Kontorschef O. Ahlström

Kamrer John Friberg__

Kapten K. M. Klausson

Maskinist C. H. Persson

» G. O. Ström ..

Förman A. Lindell ........

Pensions-

Pensions-

Egen premie

Bolagets

försäkrad i

belopp

för närv.

premie

Pensionsforsikr.- 2,654: 64 ])

anstalten A/S

396: —

695: 52

Köpenhamn

Pensions- og 2/3 av slutlönen

Livrenteinst. i den mån denna

288: —

909: 32

av 1919 A/S, icke överstiger

Kph

6,000 kr./år2)

» » 2)

360: —

660: 07

» » 2)

180: —

907: 02

* » 2)

180: —

1,085: 98

Pensionsforsikr.- 1,048:32*)

144: —

645: —

anstalten A/S,

Köpenhamn

*) Pensionsbelopp för änka utgör hälften av egen-pension.

2)

»

»

»

» en fjärdedel av egen-pension.

Stockholm 1943. K. L. Beckmans Boktryckeri.