Prop. 1944:252
('angående fortsatt befrielse för riksbanken från skyldigheten att inlösa av banken utgivna sedlar med guld m. m.',)
Kungl. Maj.ts proposition nr 252.
1
Nr 252.
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen angående fortsatt befrielse
för riksbanken från skyldigheten att inlösa av banken utgivna sedlar med guld m. m.; given Stockholms slott den 28 april 19U.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av statsråds protokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande departementsche fen hemställt.
GUSTAF.
Ernst Wigforss.
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj.t
Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 28 april 19U.
Närvarande:
Statsministern
Hansson,
ministern för utrikes ärendena
Gunther,
statsråden
Pehrsson-Bramstorp, Wigforss, Möller, Sköld, Eriksson, Quensel, Bergquist, Bagge, Andersson, Domö, Rosander, Ewerlöf, Rubbestad.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anför chefen för finansdepartementet, statsrådet Wigforss, följande.
I skrivelse den 30 mars 1944 lia fullmäktige i riksbanken hemställt, att riksbanken måtte för tiden från och med den 1 juli 1944 till och med den 30 juni 1945 befrias från skyldigheten att vid anfordran inlösa av banken utgivna sedlar med guld efter deras lydelse. Fullmäktige i riksgäldskontoret ha, efter remiss, tillstyrkt bifall till denna hemställan.
I en särskild, till nämnda framställning anknuten skrivelse ha bankofull mäktige vidare behandlat frågan örn riktlinjerna för den statliga penning politiken. Denna skrivelse, varöver utlåtande avgivits av kommissionen för
Bihang till riksdagens protokoll 19H. 1 sami. Nr 252.
1
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 252.
ekonomisk efterkrigsplanering, utgår från den utredning i ämnet som förra
hösten framlades av sakkunniga inom riksbanken och som fogats till årets
statsverksproposition såsom bihang (Inkomsterna, bihang B).
Jag torde inledningsvis få erinra om de sakkunnigas uttalanden angående
målsättningen för penningpolitiken för att därefter övergå till bankofullmäk
tiges skrivelse och det utlåtande som avgivits över denna av kommissionen
för ekonomisk efterkrigsplanering.
Valutasakkunniga.
Huvudparten av sakkunnigutredningen omfattar en redogörelse för ut
gångspunkterna för diskussionen av penningpolitikens inriktning efter kri
get. Med hänsyn till ovissheten både örn vissa grundläggande ekonomiska data
och örn det politiska läge, som kan föreligga efter ett vapenstillestånd, har
framställningen fått begränsas till en översikt över sannolika alternativ i
fråga örn utvecklingen av de förhållanden som äro av särskild vikt i före
varande sammanhang.
Avslutningsvis ha de sakkunniga angivit de slutsatser, till vilka en tillämp
ning av den hittills godtagna målsättningen för penningpolitiken synes leda
i den situation, som kan väntas råda i Sverige efter ett vapenstillestånd. De
sakkunniga framhålla, att dessa slutsatser icke innefatta en rekommendation
av en viss, av den faktiska utvecklingen oberoende målsättning för den eko
nomiska politiken. Här berörda del av sakkunnigutlåtandet — den som i
detta sammanhang närmast är av intresse — är av följande innehåll.
Om den penningpolitiska målsättningen efter kriget formuleras i anslut
ning till det från år 1931 tillämpade, allmänna programmet för penning
politiken, sådant detta under årens lopp utbyggts och nyanserats, innebär
detta att såsom norm för penningpolitiken uppställes en stabilisering av
prisnivån inom de gränser, som betingas av fluktuationerna i varuförsörj
ningen i den mån dessa sammanhänga med växlingar i den inhemska pro
duktiviteten eller i bytesrelationerna med utlandet. Det kan emellertid ifrå
gasättas, om detta program bör anknytas till läget vid krigets slut, vilket
skulle innebära att den prisstegring, som betingats av inkomstnivåns höj
ning under kriget, skulle tillåtas fortbestå. Alternativt kunde man genom en
parallell sänkning av inkomster och priser genomföra en sådan reduktion
av inkomstvolymen, att prisnivån från tiden före kriget återställdes örn va
ruförsörjningen åter nådde förkrigsläget. Kompromisser mellan dessa alter
nativ äro givetvis tänkbara.
En med monetära medel dirigerad och genom en lönesänkning under
byggd deflationsprocess, åsyftande att i högre grad än vad som sker genom
förbättringen av varuförsörjningen återställa förkrigstidens penningvärde,
skulle vara förbunden med en omställning av arbetsmarknaden med åtföl
jande arbetslöshet, vars omfattning bleve beroende av den intensitet, med
vilken deflationspolitiken skulle bedrivas. Den skulle därigenom komma i
konflikt med kravet på vidmakthållande av full sysselsättning, vilket ingår
som ett väsentligt led i det penningpolitiska programmet sådant detta under
det förflutna årtiondet utvecklats.
Från angivna utgångspunkter kan i prispolitiskt hänseende hävdas, att en
konsekvent tillämpning av den hittillsvarande allmänna målsättningen för
penningpolitiken —- med bortseende från de internationella komplikationer
Kiinc/1. Maj:ts proposition nr 252.
3
som kunna föreligga oell vilka behandlas nedan —leder till att en till följd av förändringar av produktiviteten inom landet eller gynnsammare bytesrela tioner med utlandet förbättrad varuförsörjning borde helt få slå igenom i prisbildningen men att å andra sidan tills vidare inga åtgärder borde vidta gas, som syftade till att eliminera den prisstegring i jämförelse med för krigsläget, som vid den förhöjda inkomstnivån kunde väntas komma att kvarstå även sedan varuförsörjning och importkostnader eventuellt återgått till förkrigsläget. Den härav följande förskjutningen i relationen mellan gäl- denärer och borgenärer skulle sålunda få godtagas. Med hänsyn till svå righeten att vid den praktiska tillämpningen av detta program utgå från dis tinktionen mellan sådana prisförändringar som sammanhänga med varu- tillgångens växlingar och sådana som betingas av fluktuationer i inkomst nivån, blir det för politikens utformning i det konkreta fallet avgörande kriteriet, huruvida prissänkningen utlöser sådana depressiva tendenser inom näringslivet som hota att leda till en mera allmän arbetslöshet. Skulle så vara förhållandet framstår det som motiverat att tillgripa åtgärder i syfte att förebygga ett vidare prisfall.
I lönepolitiskt avseende bleve innebörden närmast, att förändringar i den vid tidpunkten för vapenstilleståndet rådande nominallönenivån icke skulle eftersträvas av penningpolitiska skäl; detta omdöme innefattar tydligen icke något ståndpunktstagande till frågan, huruvida en ändring av lönesättning en eller av löneavvägningen olika grupper emellan kan motiveras ur andra synpunkter än de här berörda. En förbättring av försörjningen skulle under sådana förhållanden giva upphov till motsvarande höjning av reallönenivån. Av vad som tidigare anförts framgår, att försök att under den första tiden efter kriget genom en nominallönehöjning påskynda en förbättring av real lönenivån — liksom strävanden att sänka nominallönema i syfte att reducera produktionskostnaderna —■ lia en oviss inverkan på den faktiska utveckling en av reallönerna och sysselsättningen.
I den mån den angivna inriktningen av penningpolitiken skulle medföra, att den svenska kronan internationellt komme att framstå såsom under- el ler övervärderad, skulle en förändring av växelkurserna behöva vidtagas för att åstadkomma en normal relation mellan priserna på de varor som ingå i utrikeshandeln och priserna på de egentliga hemmamarknadsvarorna. Om en dylik växelkursändring av förut antydda grunder icke skulle kunna ge nomföras, ställes man inför valet att antingen modifiera målsättningen och låta den inhemska prisnivån anpassa sig efter den internationella prisrörel sen, varvid en motsvarande förskjutning av den inhemska nominallönenivån skulle framstå som befogad, eller att söka nå det för prispolitiken uppställda målet genom att tillgripa andra medel, som äro förenliga med Sveriges valu tapolitiska åtaganden. I sistnämnda fall kan en reglering av bytesförhållan dena med utlandet bli oundviklig. Skulle eli dylikt val aktualiseras, måste olägenheterna av en sådan reglering — som lätt .skulle kunna få en mera permanent karaktär — vägas mot de ogynnsamma verkningarna av en all män förskjutning av den svenska pris- och lönenivån, vare sig denna för skjutning ginge i inflatorisk eller deflatorisk riktning.
Bankofullinäktigc.
Bankofullmäktige behandla till en början frågan örn målsätt ningen för penningpolitiken och uppmärksamma därvid särskilt inkomstpolitikens bety
delse för realiserandet av denna. De anföra i detta sammanhang följande.
Riktpunkten för den penningpolitik, sorn förts under krigsåren, har varit att söka förhindra en .stegring av priserna utöver vad som svarade mot den
4
Kunell. Maj.ts proposition nr
252
försämring som inträtt i försörjningsläget. Denna politik, som för sin fram
gång väsentligen varit beroende av de varu- och prisregleringar som genom
förts, har för riksbankens del kommit till uttryck i olika åtgärder på penning-
och kapitalmarknaderna. Huvudsakligen till följd av de inkomstökningar, som
av olika skäl kommit till stånd, har politiken blott delvis krönts med fram
gång. Den prisstegring, som ägt rum sedan krigets början, torde blott till
knappt halva sin omfattning svara mot en nedgång i försörjningen. I övrigt
faller den utom den ram, som det penningpolitiska programmet angivit.
Sedan hösten 1942, då en skärpning av prisregleringen genomfördes, har
prisnivån kunnat hållas i huvudsak konstant. Samtidigt har emellertid spän
ningen mellan köpkraft och varutillgång blivit bestående. Prissituationen mås
te därför betecknas som labil. Fullmäktige vilja i detta sammanhang under
stryka det av chefen för finansdepartementet i årets statsverksproposition
gjorda uttalandet angående angelägenheten under dessa förhållanden av
återhållsamhet i fråga om det allmännas utgiftspolitik och neutralisering av
köpkraftsöverskottet genom ett på längre sikt bundet sparande. Riksbanken
bör med de medel som stå banken till buds och i samverkan med riksgälds
kontoret söka åstadkomma en sådan neutralisering. Närmast ifrågakomma-
försäljning i öppna marknaden av värdepapper erhållna bland annat genom
rekvisition av statspapper från riksgäldskontoret. Till räntepolitikens utform
ning återkomma fullmäktige i det följande.
Om under det kommande året krigsförhållandena i Europa fortsätta och
försörjningsläget icke undergår någon mera avsevärd förändring, måste målet
för penningpolitiken vara detsamma som hittills. Särskilt med hänsyn till att
prisstegringen gått utöver vad som motsvarar nedgången i försörjningen, bör
såvitt möjligt varje ytterligare höjning av prisnivån förhindras. En förutsätt
ning för att detta skall kunna ske är att den restriktiva pris- och inkomstpolitik,
som hävdats sedan något år tillbaka, vinner fortsatt tillämpning under den
tid varom här är fråga.
Emellertid torde man även böra räkna med den möjligheten, att fientlig-
heterna i Europa upphöra under det närmaste året och att möjligheter åter
uppstå till en mera normal handel med de länder, från vilka Sverige nu är i
stort sett avspärrat. Fullmäktige ha med hänsyn härtill ansett sig böra i detta
sammanhang taga ställning även till penningpolitikens inriktning vid den
förändring av läget, som i så fall skulle uppkomma. Därvid ha fullmäktige
kunnat utgå från den översikt över problemställningen, som lämnats av dc
inom riksbanken tillkallade sakkunniga i deras utlåtande örn utgångspunkter
för penningpolitiken efter kriget.
I sitt utlåtande anknyta de sakkunniga till de hittills godtagna normerna
för penningpolitiken och draga upp de riktlinjer för efterkrigspolitiken, som
en tillämpning av dessa normer skulle leda till. De sakkunniga betona emel
lertid, att de slutsatser de härvid komma till icke innefatta en rekommenda
tion av en viss, av den faktiska utvecklingen oberoende målsättning för den
ekonomiska politiken.
Enligt de sakkunnigas mening innebär det nuvarande penningpolitiska
programmet, att en stabilisering av prisnivån bör eftersträvas inom de gränser,
som betingas av fluktuationer i varuförsörjningen sammanhängande med
växlingar i den inhemska produktiviteten eller i bytesrelationerna med ut
landet. Denna tolkning överensstämmer med vad fullmäktige i det föregående
anfört och torde icke behöva föranleda några meningsskiljaktigheter.
Konsekvenserna av denna målsättning bli beroende av det ekonomiska läge,
som kommer att råda under kortare eller längre tid efter det europeiska kri
gets slut, och komma att förskjutas allt eftersom förändringar i detta läge
inträffa. Om en varuknapphet av nu rådande typ skulle fortsätta och några
Kungl. Maj.ts proposition nr 252.
tendenser till kostnadsminskning icke skulle framträda, finnes tydligen icke anledning att modifiera den under krigsåren hittills tillämpade penningpoli tiken. Det är sålunda av vikt att under en dylik övergångsperiod den nuva rande restriktiva pris- och lönepolitiken vidmakthålles. Det bör erinras om att de penningpolitiska åtgärderna under angivna förhållanden ha en begränsad räckvidd, och att det sålunda för att målet skall kunna nås är nödvändigt att de penningpolitiska strävandena erhålla fortsatt stöd av sådana åtgärder som priskontroll och varuransoneringar, vilka det ansetts nödvändigt tillgripa un der krigsåren.
Om åter i ett läge, karakteriserat av fortsatt varuknapphet importkostnader na skulle nedgå, innebär enligt fullmäktiges mening den angivna målsättningen för penningpolitiken, att de minskade importkostnaderna böra komma till uttryck i prisutvecklingen inom landet. Den fortsatta varuknappheten, vilken kan innefatta inflationsrisker inom vissa sektioner av näringslivet, kan på kalla särskilda åtgärder från statens sida för att dessa önskvärda prissänk ningar skola realiseras.
Emellertid bär man att räkna med att en förbättring av varuförsörjningen förr eller senare kommer till stånd. Skulle härvid den pristryckande inverkan, som den rikligare varutillgången normalt borde utöva, icke göra sig gällande till följd av en internationell undervärdering av den svenska kronan på grund av prisstegringar utomlands, blir det av särskild vikt, att en viss rörelsefrihet i valutapolitik! avseende kan hävdas. De åtgärder, vilka i detta fall erfordras för att förverkliga den prisutveckling, som förutsättes i det penningpolitiska programmet, få utformas med hänsyn till att det gäller att hindra att en inflatorisk utveckling på de marknader, med vilka Sverige måste stå i förbin delse, sprides till Sverige genom exporten eller importen.
Även örn utifrån kommande impulser till prisstegringar skulle utebliva, kan det inträffa, att en förbättrad varuförsörjning icke medför en omedelbar prissänkning inom landet utan att i stället de inflationsrisker, som det nu varande läget inrymmer, utlösas och bliva dominerande i den ekonomiska utvecklingen. Fullmäktige vilja betona, att ett fullföljande av den penning politiska målsättningen kräver, att en dylik intern inflationsprocess förhind ras genom åtgärder som framkalla den avsedda prissänkningen. Har man misslyckats härmed torde det bliva mycket svårt att undvika en höjning av de nominella inkomsterna som syftar till att ge den realinkomstförbättring, som en rikligare försörjning hör medföra. Då emellerid en höjning av no- m inål inkomsterna i ett läge, där inflationstendenser göra sig gällande, skulle vara ägnad att ytterligare förstärka dessa tendenser, måste tydligen alla an strängningar inriktas på att förebygga uppkomsten av en sådan situation som den fair ifrågavarande.
Den utveckling, som de sakkunniga funnit påkalla en närmare diskussion örn programmets innebörd, är den som möter örn och när tendenser till pris sänkning bliva förhärskande i samband med en förbättring av varuförsörj ningen. Från sin tidigare angivna utgångspunkt komma de sakkunniga till den slutsatsen, att en dylik förbättring bör få taga sig uttryck i en motsvarande sänkning av priserna inom landet. Även om principiell enighet örn ett dylikt program är för handen, kunna emellertid svårigheter uppsta vid den prak tiska tillämpningen. De sakkunniga framhålla, att det avgörande blir, örn prissänkningen utlöser depressiva tendenser inom näringslivet och därigenom risk för en allmän arbetslöshet uppstår. Skulle detta vara fallet, kan det bli nödvändigt alt söka förebygga ett vidare prisfall. Det är även enligt fullmäk tiges åsikt önskvärt, att den bär diskuterade prissänkningen icke får ett så dant förlopp, att svårigheterna vid näringslivets anpassning efter del änd radi' läget därigenom ökas.
6
Kungl. Maj:ts proposition nr
252
.
En oklarhet vid tillämpningen av den förordade målsättningen efter kri
gets slut uppstår därigenom att prisstegringen under kriget, såsom tidigare
påpekats, gått utöver vad som motsvarats av försörjningens försämring. En
konsekvent tillämpning av programmet kunde därför anses böra föranleda,
att prisnivån före kriget borde återställas, om varuförsörjningen åter nådde
förkrigsläget. De sakkunniga avvisa denna tolkning därför att den med en
inkomstsänkning förbundna deflationsprocess, som vöre erforderlig för att
återställa förkrigstidens prisnivå, skulle innebära risker för sysselsättningen
inom näringslivet. Den skulle följaktligen strida mot ett väsentligt led i det
penningpolitiska programmet sådant detta under det förflutna årtiondet ut
byggts. Detta ståndpunktstagande bygger tydligen på två förutsättningar,
vilka båda kunna ge anledning till diskussion. Dels anse de sakkunniga, att
vid genomförandet av det penningpolitiska programmet avgörande hänsyn
bör tagas till önskemålet örn bibehållen sysselsättning. Dels förutsätta de,
att en inkomstreduktion i det angivna läget, då prisnivån pressas nedåt ge
nom ökad varutillgång, skulle inrymma risker för allvarliga störningar av
produktionen.
Vid utformningen och tillämpningen av det gällande penningpolitiska pro
grammet har man ansett, att en stabilisering av sysselsättningen bör ingå
som ett led i de penningpolitiska strävandena. Den vikt man tillmätt detta
förhållande framträder icke minst däri, alt medan kravet på en stabilisering
av penningvärdet vid övergången till fri valuta hösten 1931 avsåg en fixering
av konsumtionsprisnivån inom trånga gränser, detta krav därefter kommit
att gälla en stabilisering blott inom de gränser som på tidigare angivet sätt
betingas av förändringar i försörjningen.
Stora svårigheter föreligga att bedöma arten och omfattningen av det pris
fall, som kan komma att utlösas av en förbättring av varuförsörjningen. Den
möjligheten kan emellertid icke uteslutas, att redan detta prisfall kan med
föra depressionsartade störningar inom vissa delar av näringslivet. I varje
fall kan förutses, alt prisfallet, i likhet med varje sådan allmän prisrörelse, är
i viss utsträckning självförstärkande och därför i och för sig kan visa en ten
dens att gå längre än till den nivå, som motsvarar det förändrade försörjnings-
läget. De depressionsrisker, som kunna komma att föreligga, kunna förstär
kas, örn man samtidigt skulle söka genomföra en sänkning av inkomstnivån.
Med hänyn till det anförda och med åberopande av vad som nyss uttalats
angående sysselsättningssynpunktens betydelse vid tillämpningen av det pen
ningpolitiska programmet finna fullmäktige i likhet med de sakkunniga, att
man icke med stöd av detta program på förhand kan uttala sig för att in
komstnivån bör sänkas, om priserna falla.
Den ståndpunkt fullmäktige intagit till inkomstpolitiken i den föregående
diskussionen av penningpolitikens inriktning med hänsyn till olika utveck
lingsmöjligheter innefattar tydligen icke ett ställningstagande till lämpligheten
av nuvarande inkomstavvägning olika grupper emellan. Med de gjorda ut
talandena har ställning icke heller tagits till frågan, vilken inkomstpolitik
som vid en senare tidpunkt och på längre sikt kan vara motiverad ur pen
ningpolitiska synpunkter eller nied hänsyn till det svenska näringslivets in
ternationella konkurrenskraft.
En modifiering av det penningpolitiska programmet, sådant det här i an
slutning till de sakkunnigas framställning tolkats, av andra skäl än de ovan
behandlade kan ifrågasättas men bör enligt fullmäktiges mening ej ske. Vad
som närmast kunde giva upphov till tveksamhet vore önskvärdheten att åter
ställa realvärdet av fordringar och tillgodohavanden uppkomna före kriget
—■ eller eventuellt under de första krigsåren, då prisnivån ännu var lägre
än nu — genom ett så fullständigt återställande av förkrigstidens penning
Kungl. Maj:ts proposition nr 252.
7
värde som möjligt. Mot detta intresse stå emellertid de risker för depression,
som kunna vara förbundna med den reduktion av inkomstnivån, som här
vid skulle erfordras. Överhuvud torde det icke vara lämpligt att nu såsom
mål för penningpolitiken uppställa en återgång till någon viss prisnivå.
Fullmäktige anse sålunda, att penningpolitikens utformning — med fast
hållande av kravet alt en förbättring av försörjningen hör föranleda en mot
svarande förbättring av penningvärdet — bör bestämmas av den faktiska
utvecklingen under beaktande av å ena sidan att åtgärder undvikas som ut
lösa sådana depressiva tendenser inom näringslivet vilka hota att leda till
en mera allmän arbetslöshet, å andra sidan att en så fullständig återgång
av den under kriget inträdda prisstegringen som möjligt är önskvärd.
Fullmäktige övergå därefter lill en behandling av de valutupolitiska spörs
mål, som aktualiseras av programmet, samt uttala därvid följande.
I det föregående har icke närmare beaktats de gränser tor genomförandet
av ett sålunda utformat penningpolitiskt program, som kunna uppdragas
av hänsyn till de internationella valutaförhållandena. Olika förslag lia fram
lagts för en reglering av valutornas inbördes förhållanden, innefattande en
relativt fast bindning av de internationella växelkurserna. Även om något
dylikt förslag icke skulle realiseras kan man måhända förvänta, att en viss
stabilisering av de mera betydande valutornas inbördes värdeförhållanden
kommer till stånd.
Fullmäktige vilja understryka den betydelse för världsekonomien, som
det skulle äga örn stabiliseringssträvandena kröntes med framgång. Sverige
bör enligt fullmäktiges mening lämna stabiliseringssträvandena sitt stöd
även örn detta skulle medföra, att det uppställda önskemålet beträffande
pris-, inkomst- och konjunkturutvecklingen inom landet i någon mån finge
eftersättas. Emellertid vilja fullmäktige framhålla angelägenheten av att en
internationell valutastabilisering lämnar utrymme dels för fastställandet av
initialkurser som avspegla det relativa pris- och kostnadsläget i olika länder,
dels för den rörlighet hos växelkurserna efter stabiliseringens genomförande,
som kan bliva erforderlig för att förhindra att inflations- eller deflationsten-
denser i ett visst land eller en viss grupp av länder erhålla internationell
spridning.
.
.
Ett behov av valutarörlighet kan sålunda enligt fullmäktiges mening for
Sveriges del tänkas komma att föreligga under två olika förutsättningar. Den
ena kan bestå i en inflationsvåg mera omedelbart efter fientligheternas upp
hörande till följd av att den betydande köpkraftsreserven i skilda lander
mobiliseras innan varutillgången förbättrats. Den andra förutsättningen kan
tänkas bli en depression i förbindelse med prisfall för den händelse kon
junkturläget icke skulle visa sig möjligt att stabilisera på de marknader av
vilka Sverige är beroende. Trots det stora värde, som lasta växelkurser äger,
anse fullmäktige alt strävan efter intern stabilitet i båda dessa lägen gör en
växelkursjustering berättigad. Fullmäktige räkna däremot icke med en växel
kursanpassning såsom medel i konkurrensen på de internationella mark
naderna.
Slutligen behandlas även räntepolitiken under den närmaste framtiden.
Fullmäktige anföra därvid följande.
Utvecklingen på krediImarknaden har under de senaste åren känneteck
nats av en viss stabilisering av ränteläget. Denna räntestabilitet bär hittills
kunnat bevaras trots en fortgående stegring av likviditeten, orsakad bland
annat av inströmningen av valutor. Med hänsyn till att tillflödet av fria
8
Kungl. Maj.ts proposition nr 252.
valutor under den kommande tiden kan tänkas få en ökad omfattning, bland
annat i samband med valutatransaktioner företagna i kurssäkringssyfte, anse
fullmäktige det ur beredskapssynpunkt erforderligt, att öka möjligheten att
övervaka och hindra dylika kapitalrörelser. Fullmäktige få därför hemställa,
att Kungl. Majit måtte begära riksdagens bemyndigande att komplettera nu
gällande valutaförordning med sådana bestämmelser, som kunna befinnas
erforderliga härför. De bestämmelser, som härvid närmast komma i fråga,
framgå i huvudsak av den vid proposition nr 290 till 1939 års lagtima riks
dag fogade valutaförordningen avseende fall av kapitalinströmning. Frågan
örn utformandet av dessa bestämmelser torde inom valutakontorets styrelse
vara under övervägande.
Örn en tendens till åtstramning av penningmarknaden skulle uppkomma
efter ett vapenstillestånd, exempelvis på grund av ökade valutaanspråk från
allmänhetens sida, anse fullmäktige i likhet med de sakkunniga, att denna
tendens hör motverkas genom åtgärder från riksbankens sida. På grund av
den förskjutning i sammansättningen av kreditinstitutens utlåning som ägt
runi under kriget, torde dessa icke i samma utsträckning som tidigare varit
fallet komma att vid behov anskaffa erforderliga medel genom rediskonte-
ring av växlar eller belåning av obligationer och inteckningar. I stället torde
de komma alt i första hand underlåta att förnya till betalning förfallande
obligationer och skattkammarväxlar eller försälja korta statspapper. Om
riksbanken i en dylik situation direkt från riksgäldskontoret eller i mark
naden övertager statspapper, vilket kan komma att visa sig erforderligt, bör
detta ur penningspolitisk synpunkt betraktas som en åtgärd, vilken träder
i stället tor den vid tidigare tillfällen förekommande rediskonteringen och
belåningen i riksbanken av värdepapper.
Såsom de sakkunniga framhålla, bör efter krigets slut en i huvudsak bi
behållen räntestabilitet på den långfristiga marknaden eftersträvas. Skulle
depressionslendenser framträda under omställningen efter fientligheternas
upphörande i Europa, kan räntepolitikens utformning bli av väsentlig be
tydelse för övervinnandet av dessa. Enligt fullmäktiges mening böra even
tuella tendenser till åtstramning på kapitalmarknaden icke få leda till en höj-
ning av den langa räntan. Däremot kan en viss höjning av de korta ränte
satserna tänkas böra godtagas.
Vad angar nuvarande ränteläge saknas enligt fullmäktiges mening skäl
tor en förskjutning av detta med hänsyn till den framtida utvecklingen eller
på grund av de ekonomiska tendenser, som nu göra sig gällande. Bland an-
följd att en nu företagen räntesänkning skulle försvåra den ovan
såsom önskvärd angivna räntepolitiken under efterkrigstiden, bör enligt full
mäktiges mening penningpolitiken tills vidare alltjämt inriktas på en rän-
testabilisering.
I skrivelsen meddelas, att valutakontorets styrelse deltagit i behandlingen
av frågan angående en komplettering av valutaförordningen samt att jämte
iullmäktiges samtliga ledamöter suppleanterna herrar Bergvall och Johans
son deltagit i handläggningen av ärendet i dess helhet.
Kommissionen för ekonomisk efterkrigsplanering.
Kommissionen uttalar inledningsvis, att vid dess förberedande överlägg
ningar rörande den ekonomiska politiken under den övergångstid, som kom
mer att följa avslutandet av kriget på den europeiska kontinenten, den grund
läggande betydelsen av penningpolitiken och handläggningen av vissa där
Kungl. Maj:ts proposition nr 252.
9
med nära förbundna frågor för möjligheten att stabilisera produktionen och
sysselsättningen i Sverige på en hög nivå i olika samband framträtt. Beträf
fande de allmänna utgångspunkterna för kommissionens ståndpunktstagande
anföres i övrigt följande.
Allmänt kan kommissionen ansluta sig till de riktlinjer fullmäktige upp
dragit i nära anslutning till det betänkande örn utgångspunkter för penning
politiken efter kriget, som tidigare avgivits av inom riksbanken tillkallade
sakkunniga. Jämlikt sitt särskilda utredningsuppdrag kommer emellertid
kommissionen dels alt något mera ingående behandla pris- och inkomstbild
ningen samt räntepolitiken och vissa andra medel att reglera prisbildningen,
dels att skärskåda valutapolitiken, särskilt ur utrikeshandelns och närmast
exportens synpunkt.
Kommissionen vill inledningsvis understryka den uppfattning, som fler
städes framskymtar i fullmäktiges skrivelse, att det icke låter sig göra att nu
fastlägga en alldeles bestämd penningpolitik, som skall tillämpas oberoende
av den faktiska utvecklingen, då denna under de närmaste åren kan komma
att bjuda många överraskningar av skilda slag. Målsättningen bör dock så
tillvida vara klar, att penningväsendet skall skänka stabilitet och trygghet
åt de ekonomiska uppgörelserna och dispositionerna. Det finnes i själva ver
ket en desto större anledning att redan vid denna tidpunkt bestämma rikt
linjerna för penningpolitiken och att öppet deklarera dessa, som en sådan
deklaration utan tvivel i skilda hänseenden kan komma att utöva inflytande
på den faktiska utvecklingen genom att påverka olika samhällsgruppers
förväntningar inför och inställning till framtiden. Men i fråga örn sina medel
och sina åtgöranden i detalj måste penningpolitiken kunna i viss mån an
passas till situationens krav, sådana dessa te sig vid olika framtida tidpunk
ter, med det syftet för ögonen att underlätta näringslivets omställning från
nuvarande krigsekonomi till ett mera normalt tillstånd. Den härmed ut
tryckta reservationen bör hållas i minnet vid läsningen av den fortsatta fram
ställningen.
I likhet med fullmäktige vill kommissionen icke i detta sammanhang taga
ställning till frågan, vilken inkomstpolitik som vid en senare tidpunkt och
på längre sikt kan vara motiverad ur pennin,gpolitiska synpunkter eller med
hänsyn lill det svenska näringslivets internationella konkurrenskraft. Kom
missionen inskränker för sin del sin diskussion om den närmare innebörden
av det penningpolitiska programmet, särskilt med avseende på inkomstut
vecklingen, till att gälla tiden för krigets fortsättning och den övergångstid
omedelbart efter dess slut, varunder de olika processer försiggå, som gradvis
leda lill den extraordinära varuknapphetens avveckling och jämviktens suc
cessiva återställande inom pris- och kostnadssystemet.
Inom kommissionen har från skilda håll särskilt framhållits, att, även om
under den nyss angivna tidsperioden penningpolitikens lyckliga genomfö
rande förutsätter stor återhållsamhet i alla slags löne- och inkomströrelser,
det likväl är ett allmänt önskemål, att såväl å den genom kollektivavtal reg
lerade arbetsmarknaden som inom andra delar av inkomstbildningen snarast
möjligt därefter en återgång sker till förkrigslidens friare former för pris
bildningen. I fråga örn de direkta regleringar av varumarknaden, som på
grund av den extraordinära varuknappheten under kriget tillgripits, är det
kommissionens mening, att sådana regleringar böra redan under övergångs
tiden successivt avvecklas, i den mån de ej äro nödvändiga för alt stödja
prispoliliken, och att de böra helt avskaffas, så snart varuförsörjningen kan
anses i huvudsak normal.
Kommissionen har för avsikt att senare under sitt arbete upptaga lill örn-
10
Kung1 Maj:ts proposition nr 252.
prövning eventuella åtgärder för motverkande på längre sikt av skadlig mo-
nopolprisbildning.
Kommissionen övergår därefter till en behandling av penningpolitikens
mål och anför därvid följande.
Fullmäktiges primära målsättning för penningpolitiken under nyss angivna
period anknyter till prisnivån och anges böra inriktas på en stabilisering av
denna inom de gränser, som betingas av de förändringar i varuförsörjningen,
vilka sammanhänga med växlingar i den inhemska produktionen eller i bytes-
relationerna med utlandet. Denna målsättning, vilken närmast innefattar öns
kemålet örn en stabilisering av penninginkomsterna och som i sin allmänna
form har viss hävd i tidigare programuttalanden från fullmäktiges och stats
makternas sida, erkännes av fullmäktige blott hava delvis uppfyllts under
kriget, i det att den prisstegring, som ägt rum, endast till knappt halva sin
omfattning kan anses motsvaras av en nedgång av försörjningen, medan den
i övrigt berott på inkomststegring.
Efter kriget bör man förr eller senare kunna påräkna ett förbättrat för-
sörjningsläge i samband med att importkostnaderna nedgå och den extra
ordinära varuknappheten upphör. Hur snabbt denna utveckling kommer att
förlöpa, därom kan man tills vidare ingenting veta med större säkerhet. Den
nu rådände knapphets- och kostnadssituationen kan komma att i sina huvud
drag fortbestå under en viss tid efter kriget. Det förbättrade försörjningsläget
kan även till en början taga sig uttryck huvudsakligen i sänkta importkost
nader, medan importkvantiteterna tills vidare icke okas. I den mån kostnads
sänkningar uppkomma, vare sig med eller utan åtföljande stegring av import-
kvantiteterna, uppkommer frågan om vilken utveckling av prisnivån, som
penningpolitiken bör söka främja. Det skulle uppenbarligen strida mot den
ovan angivna penningpolitiska målsättningen, till vilken kommissionen an
sluter sig, att då tillåta prisnivån att kvarstanna i det läge, den nått på grund
av bland annat varuknapphet och kostnadsökning. En sådan utveckling skulle
icke förrän efter genomförandet av omfattande stegringar av penninginkoms
terna giva inkomsttagarna den realinkomstökning, som bör följa det förbätt
rade försörjningsläget, och kunde tänkas även på andra vägar verka inflations
drivande. I den mån en automatisk anpassning av priserna efter den sänkta
kostnadsnivån icke sker, böra därför positiva åtgärder för anpassningens ge
nomförande vidtagas, en fråga, till vilken kommissionen återkommer i det
följande.
Frågan blir emellertid då, hur långt prissänkningen bör gå. Ett strikt fast
hållande av det uppställda allmänna penningpolitiska programmet kunde
tänkas leda till kravet att prisnivån före kriget borde vara återställd, så snart
varuförsörjningen åter nått förkrigsläget. Detta måste i sin tur antagas för
utsätta en nedpressning även av penninginkomsterna. En sådan tolkning kunde
närmast motiveras av önskvärdheten att återställa realvärdet av fordringar
och tillgodohavanden, uppkomna före kriget eller eventuellt under de första
krigsåren, då prisnivån ännu icke hade stigit till sin nuvarande höjd. Full
mäktige liksom före dem nyssnämnda sakkunniga, avvisa emellertid denna
tolkning, emedan den med en inkomstsänkning förbundna deflationsprocess,
som vore erforderlig för att återställa förkrigstidens prisnivå, skulle inne
bära risker för sysselsättningen inom näringslivet. Fullmäktige anföra bl. a.,
att den möjligheten icke kunde uteslutas, att redan ett prisfall, som endast
motsvarades av en förbättring av varuförsörjningen, kunde medföra depres-
sionsartade störningar inom vissa delar av näringslivet. Det kunde nämligen
förutses att prisfallet, i likhet med varje allmän prisrörelse vore i viss utsträck
ning självförstärkande och därför i och för sig kunde visa tendens att gå
Kungl. Maj:ts proposition nr 252.
11
längre än till den nivå, som motsvarade det förändrade försörjningsläget. De
depressionsrisker, som kunde komma att föreligga, kunde förstärkas, örn man
samtidigt skulle försöka genomföra en sänkning av inkomstnivån. Med åbe
ropande av sysselsättningssynpunktens betydelse vid tillämpningen av det
penningpolitiska programmet funno fullmäktige därför, att man icke med
stöd av detta program kunde på förhand uttala sig för, att inkomstnivån borde
sänkas, örn priserna folio. Överhuvud taget torde det enligt fullmäktiges me
ning icke vara lämpligt, att nu såsom mål för penningpolitiken uppställa en
återgång till någon viss prisnivå.
Kommissionen — som är medveten om att en prisfallsrörelse kan tänkas
gå längre än som motsvarar förändringarna i försörjningsläget och produkti
viteten, och därigenom kan leda till situationer, vilka kräva en omprövning
av ståndpunktstagandet till inkomstpolitikens utformning — vill instämma i
fullmäktiges allmänna slutsats, att vid en prisrörelse nedåt en inkomstsänk
ning icke bör användas i syfte att åstadkomma en ytterligare förbättring av
penningvärdet. För egen del vill kommissionen tillfoga följande reflexioner.
Om staten av hänsyn till rättvisa i egendomsfördelningen genom penningpo
litiska åtgärder pressat prisnivån på ett sådant sätt, att en depression därige
nom föranleddes eller förstärktes, men staten samtidigt, i syfte bl. a. att stöd
ja köpkraften, skapade arbetstillfällen och understödde de arbetslösa m. m.,
skulle ett sådant handlingsprogram betänkligt åsidosätta kraven på rationalitet
och samordning inom den ekonomiska politiken. Det skulle även innebära en
tendens till utvidgning av volymen av samhällsingripande utöver vad stats
makterna av andra skäl kunde finna påkallat. Kommissionen instämmer emel
lertid i den uppfattning, som kan utläsas ur fullmäktiges skrivelse, att det
med hänsyn till egendomsfördelningen i landet dock i och för sig är önskvärt,
att en så fullständig återgång sker av den under kriget inträdda prisstegring
en, som är förenlig med kravet på ali en depressionsskapande deflation icke
föranledes.
Kommissionen delar således den uppfattning, som sammanfattningsvis kan
slutas från fullmäktiges analys av olika tänkbara alternativ beträffande ut
vecklingen av försörjningsläget, nämligen att å ena sidan penninginkomster
na i regel varken böra sänkas eller höjas under krigets fortsättning eller
den därefter följande övergångstiden, men att å andra sidan priserna, i den
mån så kan ske utan skadliga depressionsverkningar, böra sänkas i takt med
varuförsörjningens förbättring. Lika vikt bör enligt kommissionens mening
läggas vid båda dessa rekommendationer, vilka icke äro av varandra obe
roende. Skulle nämligen penninginkomsterna börja röra sig uppåt, bleve
det icke möjligt att nedbringa priserna i proportion till varuförsörjningens
förbättring. Örn åter prisnedsättningen icke skulle förverkligas, torde det
bli omöjligt förhindra de olika inkomsttagargrupperna att framdriva höjningar
av penninginkomsterna, i syfte att nå den realinkomststegring, som en bättre
försörjning bör medföra. Detta skulle emellertid betyda en utveckling till
inflation.
Kommissionen har funnit anledning att särskilt uppmärksamma frågan om
inkomstavvägningen olika grupper emellan och utrymmet för justeringar av
denna inom ramen av det uppställda programmet.
Fullmäktige lia framhållit, att deras ståndpunkt till inkomstpolitiken icke
innefattar ett ställningstagande till lämpligheten av nuvarande inkomstav
vägning olika grupper emellan. Kommissionen vill härtill knyta den an
märkningen att, diirest denna inkomstavvägning mera allmänt skulle under
här ifrågavarande period komma att lili föremål för försök til! ändring, detta
12
läll kunde leda lill en pris- och lönekonkurrens olika yrkesgrupper emellan,
som skulle kunna vara inflationsdrivande och förhindra det penningpolitiska
programmets lyckliga genomförande. En väsentlig del av de inkoms tstegring-
ar, som vissa grupper därvid förskaffade sig, skulle då gå förlorad i en för
minskad prissänkning eller rentav i en ytterligare prisstegring. Kommissio
nen anser sig därför böra understryka vikten av att under denna period
försiktighet iakttages vid rörelser uppåt av penninginkomsterna. Samtidigt
vill kommissionen dock ånyo framhålla, alt detta krav, vilket måste framstå
som hårt för stora samhällsgrupper med låga inkomster, icke rimligtvis kan
hävdas, såvida icke en konsekvent politik med kraft genomföres i syfte att,
i den takt den förbättrade försörjningen medgiver, bringa ned kostnader och
priser, närmast de priser, som äro avgörande för reaiinkomsterna.
Redan under här ifrågavarande period kunna ökningar i räntabilitet och
produktivitet på vissa områden uppstå, som lämna utrymme för höjning
av penninglönerna, liksom å andra sidan förskjutningar i motsatt riktning
kunna föranleda lönesänkningar. För vissa företagargrupper kan margina
len under kriget lia pressats ned under den nivå, som är nödvändig för att
på längre sikt säkerställa produktionen, och då kan en marginalförbätt
ring, vunnen genom produktivitetsökning eller kostnadssänkning, godta
gas. Det bör dock understrykas, att kostnadssänkningar av nyss angiven art
i regel böra komma samtliga inkomsttagare till del genom en sänkning av
priserna. I likhet med vad som skett under kriget, måste man vidare räkna
med inkomststegringar för vissa särskilt svårt ställda samhällsgrupper. Det
bör emellertid till slut framhållas, att, om inkomstjusteringar under här ifrå
gavarande period skulle tendera att bli allmänna och väsentligt förlöpa i en
och samma riktning, liela det penningpolitiska programmets fullföljande
kunde komma att vedervågas.
I den följande behandlingen av penningpolitikens medel uppehåller sig
kommissionen särskilt vid frågan örn priskontrollens utformning.
Fullmäktiges behandling av frågan örn de medel, varigenom det uppställda
målet för penningpolitiken och närmast den förutsatta prisutvecklingen skall
kunna uppnås, är mera knapphändig. Kommissionen vill för sin del fram
hålla vikten av att statsmakterna effektivt utnyttja de medel, som stå dem
till buds för att genomföra det uppställda programmet i fråga om prisutveck
lingen, enär i annat fall förtroendeunderlaget för de rekommendationer i
fråga örn inkomstbildningen, som fullmäktige framlagt och kommissionen i
det föregående biträtt, i hög grad försvagas.
Fullmäktige framhålla inledningsvis, att den penningpolitik, som förts
under kriget, för sin framgång väsentligen varit beroende av varu- och pris
regleringarna och tydligen i mindre grad av riksbankens åtgärder på penning-
och kapitalmarknaden. Såsom redan nämnts, har penningpolitikens fram
gång icke varit fullständig, och fullmäktige hänföra det partiella misslyc
kandet till de inkomstökningar, som ägt ruin. Sedan hösten 1942, då en
skärpning av prisregleringen företogs, har prisnivån kunnat hållas i huvud
sak konstant. Till den ökning av prispolitikens effektivitet, som efter pris
regleringens skärpning inträtt, har dock i väsentlig mån bidragit vissa gynn
samma omständigheter, i första hand det samtidigt genomförda inkomst
stoppet, men jämväl bindningen av industriens och handelns marginaler samt
den relativa förbättringen i varuförsörjningen i förening med stabiliseringen
av importpriser och statlig varuefterfrågan.
Beträffande den framtida utvecklingen under här ifrågavarande period
rekommendera fullmäktige, såsom redan sagts, en restriktiv inkomstpolitik.
Kungl. Maj:ts proposition nr
13
I fråga om prispolitiken framhålla fullmäktige, att de penningpolitiska åt gärderna, så länge en varuknapphet av nu rådande typ fortsätter, ha en begränsad räckvidd, och förutsätta därför under sådana förhållanden fort satt stöd av priskontroll och varuransoneringar för att hålla nere prisnivån. Därom torde heller ingen meningsskiljaktighet göra sig gällande. Det finnes anledning att i likhet med fullmäktige framhålla, att ur den penningpoli tiska synpunkt, som kommissionen i detta sammanhang anlägger, kraven på återhållsamhet i fråga om det allmännas utgifter måste hävdas, så länge en spänning mellan varatillgång och köpkraft kvarstår, som på antytt sätt motiverar bibehållandet av direkta varumarknadsregleringar.
Problemet gäller, genom vilka medel en prissänkning skall kunna åväga bringas, då förutsättningar härför uppstå. Även i detta fall torde de pen ningpolitiska medlen numera ha en begränsad räckvidd (kommissionen bort ser därvid tills vidare från möjligheten av en höjning av den svenska valu tans internationella värde; valutapolitiken skall upptagas i ett senare av snitt av kommissionens utlåtande). Under sådana förhållanden torde, i den mån konkurrensen på marknaden icke automatiskt medför en tillräckligt snabb och fullständig nedsättning av priserna, fortsatta direkta ingrepp å varumarknaden bli nödvändiga under här ifrågavarande övergångsperiod.
Behovet av sådana ingrepp blir givetvis särskilt framträdande om ett läge uppkommer, i vilket importkostnaderna nedgå men fortsatt varuknapphet räder. Det finnes anledning antaga, att, även då varuknappheten i viss mån viker, färdigprodukternas priser följa kostnadsförändringarna med större eftersläpning vid ett prisfall för råvarorna än vid en prisstegring för dessa. Det ligger nämligen i såväl företagarnas som arbetarnas intresse att bevara den marginal, som kan uppstå, för egen räkning i form av ökade vinster eller höjda löner. I all synnerhet kan benägenheten för en dylik inställning väntas vara stor efter en period av restriktiv pris- och lönepolitik. I ett knapp hetsläge ökas givetvis möjligheterna att driva intressepolitik av detta slag. Fullmäktige, vilka peka på de inflationsrisker inom vissa sektioner av nä ringslivet, som i ett sådant läge kunna uppkomma, anföra också, att varu knappheten kan påkalla särskilda åtgärder från statens sida, för att de önsk värda prissänkningarna skola komma till stånd. Därmed avses tydligen fort satt priskontroll och varuransonering.
Inom kommissionen har vid diskussionen av denna fråga framhållits, att statsmakterna vid genomförandet av den uppställda prispolitiken kunna lita på lojal medverkan från såväl de enskilda som de kooperativa företagen inom produktion och handel, samt på dessas konkurrens på åtskilliga om råden. Kommissionen vill i anslutning härtill understryka, att de olika före tagargruppernas beredvillighet att vid sjunkande kostnader sänka sina pri ser, kommer att lia en avgörande betydelse för möjligheten att stabilisera inkomstnivån under här ifrågavarande övergångstid och att fullfölja det penningpolitiska programmet. Emellertid torde man icke helt kunna bygga på det enskilda initiativet i detta avseende, i synnerhet i det fall, då varu knappheten kvarstår, medan kostnaderna nedgå. Den fortsatta centralise ring av näringslivet, som ägt rum under krigsåren, har å ena sidan varit av stor betydelse genom den medverkan organisationerna lämnat vid reglering arnas och den statliga kontrollens genomförande. Men den kan å andra sidan bereda möjligheter till en monopolprissättning, som icke i erforderlig grad följer kostnaderna nedåt. Särskilt örn varuknapphet fortsätter att råda, fast än kostnaderna nedgå, men även då varuknappheten börjat vika, måste det därför befaras, att på vissa områden prisnivån icke kommer att anpassas tillräckligt hastigt nedåt.
Kommissionen, sorn inledningsvis uttalat sig för en successiv avveckling re
Kunut. Maj:ts proposition
nr
252.
11
Kungl. Maj-.ts proposition nr 252.
dan under ifrågavarande övergångsperiod av de direkta regleringarna på
varumarknaderna, vill därför med anledning av vad ovan anförts understryka
vikten av att varuransoneringarna icke avskaffas på de olika områdena,
förrän den extraordinära knappheten försvunnit eller upphört att utgöra
en fara för den allmänna prisnivån, och att priskontrollen bibehålies, så
länge som en anpassning av priserna till de fallande kostnaderna icke på
annat sätt åstadkommes eller kan påräknas.
Vad gäller priskontrollen vill kommissionen ytterligare framhålla, att dess
uppgift under övergångstiden efter krigets slut blir en i viss mån annan och
sannolikt svårare än under krigsåren. Hittills har priskontrollen väsentligen
haft till uppgift att bromsa och så småningom stoppa en allmän prisstegring.
När importkostnaderna nedgå, blir uppgiften i stället att bringa ned priser
na. Rent praktiskt möter denna uppgift den svårigheten, alt företagen, som
vid en kostnadsstegring äro angelägna att erhålla tillstånd att vidtaga en
prishöjning och därför hänvända sig till priskontrollnämnden, icke ha an
ledning att taga kontakt med nämnden vid en kostnadssänkning. Risker
kunde med andra ord tänkas uppstå för att de av nämnden fastställda priser
na, särskilt om kostnadssänkningen ginge snabbt, bomme att verka som mi-
nimipriser, vilket vore direkt stridande mot priskontrollens uppgift och som
därför under alla förhållanden måste förhindras. Under de första krigsåren
har nämnden till stor del inskränkt sig till en granskning av kostnadssteg-
ringarna i jämförelse med kostnads- och prissituationen för tiden före kri
gets utbrott, men senare och särskilt efter prisstoppets genomförande har
i regel en granskning skett av de totala kostnaderna. Under kriget ha möj
ligheterna att förhindra prishöjningar varit begränsade på grund av önske
målet att undvika en prissättning, som vöre ägnad att framdriva struktur
förändringar inom näringslivet. Under omställningsperioden efter kriget
måste priskontrollen, i den mån så erfordras för att bedöma förutsättningar
na för prissänkningar, liksom tidigare under kriget, ha möjlighet att verk
ställa en realprövning av kostnadernas absoluta storlek. Därvid bör i större
utsträckning än som skett under kriget ledning hämtas av kostnaderna vid
de effektivast arbetande företagen. Allteftersom knappheten försvinner, så
att konkurrensen kan göra sig gällande och prisnivån sålunda anpassas till
kostnadsnivån, bör dock denna priskontroll avvecklas.
Priskontrollnämnden har i ett yttrande till riksdagens andra kammares
andra tillfälliga utskott över motionen II: 421 också framhållit, att den nu
varande prisregleringslagen ej torde vara tillfyllest i en sådan period av vi
kande priser, och har meddelat, att den räknar med att bli i tillfälle att
framdeles inför Kungl. Majit få framlägga förslag till sådana prisreglerande
åtgärder, som kunna påfordras i detta läge. Kommissionen hemställer, att
den herodes tillfälle att deltaga i denna planläggning av priskontrollen un
der övergångsperioden efter krigets slut.
Beträffande räntepolitiken gör kommissionen följande uttalande.
Den diskussion, som fullmäktige i avslutningen av sin skrivelse fört rö
rande kredit- och räntepolitiken, bygger uppenbarligen på den tidigare berör
da uppfattningen, som kommissionen delar, att de penningpolitiska medlen
numera icke äga en högre grad av effektivitet för den kortsiktiga penningpoli
tikens genomförande och särskilt för prisutvecklingens bestämning. Denna
uppfattning innebär emellertid icke, att räntefot och övriga kreditvillkor
skulle vara av ringa betydelse för den ekonomiska utvecklingen. Det är tvärt
om kommissionens mening, att en skicklig och aktiv politik irån riksbankens
sida är ett oundgängligt led i statsmakternas strävan att efter kriget stabili
sera produktionen och sysselsättningen inom näringslivet på en hög nivå. Örn
Kungl. Maj:ts proposition nr 252.
15
inflationstendenser skulle uppkomma inom landet, är det av vikt, alt riks
banken genom lämpliga monetära åtgärder eftersträvar kontroll över kredit
marknaden.
Kommissionen beaktar den deklaration fullmäktige avgiva, att, örn en
tendens till åtstramning av penningmarknaden skulle uppkomma omedelbart
efter ett vapenstillestånd, exempelvis på grund av ökade valutaanspråk från
näringslivets sida, denna tendens bör motverkas genom ingripanden från riks
banken på penning- och kreditmarknaden av sådan natur, att en höjning
av den långa räntan undvikes, även örn en viss höjning av de korta ränte
satserna kan tänkas böra godtagas.
Kommissionen anser sig böra understryka fullmäktiges yttrande, att, örn
under omställningen efter stridshandlingarnas upphörande depressionsten-
denser skulle framträda, räntepolitikens utformning kan bli av väsentlig bety
delse för övervinnandet av dessa. Kommissionen vill framhålla, att, örn pro
duktionen och sysselsättningen skulle visa tendenser att nedgå, en räntesänk
ning är det första medel, som på penningpolitikens område bör övervägas.
Fastän en räntesänknings omedelbara verkningar på prisutvecklingen icke äro
betydelsefulla, kunna nämligen dess verkningar på produktionens och investe
ringarnas räntabilitet vara avsevärd, särskilt inom vissa områden.
Det är antagligt, att under övergångsperioden extraordinära anspråk på
krediter komma att ställas från andra länder, vilket nödvändiggör noggran
na överväganden både med hänsyn till kreditvillkoren och sättet för finan
sieringen i syfte att kontrollera inflationstendenser. Till dessa frågor åter
kommer kommissionen under sitt senare arbete.
Dessa uttalanden innebära icke något ståndpunktstagande till räntepoli
tiken på längre sikt, vartill kommissionen kan få anledning att återkomma
i annat sammanhang.
I senare delen av sitt ullåtande diskuterar kommissionen valutapolitiken.
Den anför därvid följande.
I fråga örn valutakursernas höjd vili kommissionen till en början anföra,
att en stegring av den svenska kronans internationella värde i och för sig
under många förhållanden sannolikt skulle vara ett relativt effektivt pen-
ningpolitiskt medel för att bringa ned prisnivån vid förbättrat försörjnings-
läge. Därest valutakurserna före denna åtgärd skulle ha legat på en nivå,
som vid beaktande av prisförhållandena inom och utom landet samt beskaf
fenheten av vår internationella handel på lång sikt icke innebure risk vare
sig för under- eller övervärdering av den svenska kronan, skulle stegringen
av kronans värde blott kunna avse alt vara av tillfällig karaktär och närmast
innebära en på kort sikt tillskapad förstärkning av den tendens till prissänk
ning inom landet, som sjunkande importpriser i och för sig framkalla. Ett
sådant användande av valutapolitiken i den inre penningpolitikens tjänst
måste kommissionen emellertid bestämt avstyrka, enär det skulle kunna oför
delaktigt påverka exporten, vilkens utveckling är av primär betydelse för
Sveriges möjligheter att efter kriget uppehålla en hög produktion och syssel
sättning.
Även ur allmänna internationella synpunkter anser kommissionen, att den
ordning för valutaförhållandena i världen, till vars befordrande även Sverige
i män av sina krafter bör bidraga, i främsta rummel bör innefatta, alt de
enskilda staterna avstå från att främja inre penningpolitiska syften genom
valutapolitiska åtgärder av antytt slag. Kommissionen vill härtill anmärka, att
örn riksbanken av dessa skill avstår frän delta i och för sig effektiva medel
alt påverka prisutvecklingen inom landet, och då riksbankens kredit- och
räntepolitik, sorn nyss nämnts, blott i begränsad måll kan väntas påverka
16
Kungl. Maj.ts proposition nr
252
.
prisutvecklingen på kort sikt, kravet på direkt priskontroll i syfte att under
övergångstiden nå den åsyftade sänkningen av prisnivån skarpes.
Kommissionen vill härefter taga upp valutafrågan ur utrikeshandelns syn
punkt. Med den dominerande betydelse utrikeshandeln har för vår folkför
sörjning, är det en väsentlig förutsättning för uppehållandet av en tillfreds
ställande produktion och sysselsättning inom vårt lands näringsliv, att man
tämligen omedelbart efter det europeiska krigets upphörande kan räkna med
en ökning av exporten och att denna därefter så snabbt som möjligt kan upp
bringas till vad som med hänsyn till produktionskapaciteten kan anses ut
göra en normal exportvolym. Även om man för kanske flertalet av de mera
betydande exportvarorna bör kunna under övergångsperioden förvänta en
avsevärd efterfrågan från utlandet, komma emellertid stora svårigheter att
möta för exportkapacitetens fulla utnyttjande. I första hand måste de hinder,
som kunna möta för införskaffande på vissa områden av råvaror, bränsle,
halvfabrikat och maskiner övervinnas. I andra hand kunna transportproble
men och i utlandet rådande knapphet på betalningsmedel bereda avsevärda
svårigheter.
Kommissionen har tillsatt särskilda delegationer med uppdrag alf utreda,
vilka åtgärder som kunna vidtagas för att i möjligaste mån övervinna dessa
exportsvårigheter, och bortser i fortsättningen av här föreliggande utlåtande
från dessa problem.
Ur begränsad valutasynpunkt kunde exportens huvudintresse synas vara
en låg internationell värdering av den svenska kronan, vilken skulle stegra
exportöremas ersättning i svensk valuta. Men i beaktande både av sådana
skyddsåtgärder i andra länder, som kunna väntas möta en undervärdering
av den svenska kronan, och av den relativt snabba anpassning av kostnads
nivån inom exportindustrien, vilken vore att vänta och som korinne att göra
förmånerna av relativt kortsiktig natur, torde det kunna fastställas, att ex
porten icke har ett bestående intresse av ett lägre internationellt värde på
den svenska kronan, än som motsvarar ett långsiktigt jämviktsläge i handels-
och betalningsbalansen.
Exporten har framförallt intresse av alt det blir ordnade och möjligast
stabila valutaförhållanden i världen. Detta intresse, som även delas av im
porten, är enligt kommissionens mening så stort, att kommissionen oreser
verat kan instämma i fullmäktiges yttrande, att Sverige bör lämna stabilise-
ringssträvandena sitt stöd, även örn detta skulle medföra att det uppställda
önskemålet beträffande pris-, inkomst- oell konjunkturutvecklingen inom lan
det i någon mån finge eftersättas. Därmed åsyftas de gradvis skeende kon-
junkturella och strukturella förändringar i de internationella bytesrelationerna
mellan olika länder, som vid fasta valutakurser tid efter annan förutsätta
vissa mindre justeringar uppåt eller nedåt av de olika ländernas pris- och
inkomstsystem.
Grundvalen för en sådan ordning är givetvis att energiska förenade mter-
nationella ansträngningar göras för att förhindra uppkomsten av sådana
kraftiga allmänna konjunkturrörelser uppåt eller nedåt, som skulle för vissa
länder medföra en så stor intressekonflikt med hänsyn till önskemålen om
stabilt yttre, respektive inre värde på valutan, att det internationella valuta
systemet hotade att brytas sönder. Valutastabiliteten underlättas vidare genom
internationella överenskommelser i syfte att frigöra världshandeln och lämna
de internationella kapitalrörelserna friare spelrum. En sådan genomgripande
reformering av de internationella förhållandena efter kriget ligger i hög grad
i Sveriges intresse. I likhet med fullmäktige vill kommissionen därtill sär
skilt understryka angelägenheten av att, även om många praktiska svårigheter
föreligga, valutorna från början ges sådana relationer, som avspegla det reia-
Kungl. Maj:ts proposition nr 252.
17
liva pris- och kostnadsläget i olika länder. Iakttages icke denna regel, lärer eli
försök lill internationell valutastabilisering redan av denna grund komma
att misslyckas oell möjligheterna att inom rimlig tid tillgodose önskemålet
örn valutakontrollens upphävande förminskas.
Förhållandena omedelbart efter kriget torde icke bliva gynnsamma för
en sådan internationell ordnings grundande och således ej heller för valuta
kursernas fastlåsande. Det är emellertid kommissionens uppfattning, att,
vare sig internationell valutastabilisering kommer lill stånd eller icke under
denna tid, det ligger i Sveriges intresse att snarast nå sådana valutakur
ser, som för en så stor del av våra import- och exportmarknader som möjligt
beteckna ett läge, vilket varken innebär övervärdering eller undervärdering
av den svenska kronan. Genom en sådan inriktning av vår valutapolitik tjä
na vi även i vår mån det allmännare intresset att nå fram till en stabil in-
ternationell valutaordning.
Även örn den svenska valutapolitiken inriktas på stabilitet i valutakur
serna på sätt som ovan angivits, kan det inträffa situationer, då denna po
litik kan behöva tagas under omprövning. Fullmäktige beröra särskilt det
lall, då, närmast på grund av prisstegringar utomlands, den svenska valutan
skulle bli undervärderad. Del kan icke anses uteslutet, att en inflation upp
slår i de större länderna mera omedelbart efter stridshandlingarnas upphöran
de. till följd hl. a. av att den betydande köpkraftsreserven i skilda länder
mobiliseras, innan varutillgången förbättrats. Följden bleve för Sveriges del
att den prissänkande inverkan, som den rikligare varutillgången normalt bor
de utöva, förhindrades att göra sig gällande. Hade prisstegringen utomlands
gått långt, kunde i vårt land rentav en tendens till prisstegring i stället för
prissänkning uppstå. I ett sådant fall stå principiellt tvenne vägar för svensk
penningpolitik öppna. Vi kunde tänkas godtaga en anpassning av det inre
ekonomiska systemet till prisstegringen utomlands, vilket .skulle innefatta
en allmän stegring av penninginkomsterna i landet, framdriven av de olika
inkomsttagargrnppernas strävan att nå den levnadsstandard, som då icke
framkallas genom prissänkning. En sådan handlingslinje strider emot det
ovan uppställda och motiverade penningpolitiska programmet. Enligt detta
program skulle vi i stället nödgas stegra den svenska kronans internationella
värde till dess jämviktsnivå och därigenom borttaga det speciella hinder
för prissänkningens genomförande, som ligger i de för höga växelkurserna
på utlandet.
Emellertid kunna måhända under krigets fortsättning och efter dess av
slutande motsatta tendenser göra sig gällande, vilka i så fall .skulle innebära,
att den svenska kronan komrne att stå övervärderad. Detta skulle kunna bli
fallet, om de ekonomiskt mera betydande länderna misslyckades i sina strä
vanden att stabilisera konjunkturerna, så att en allmän depression i förbin
delse med ett starkt prisfall uppstode. Örn i en sådan situation valutastabili
seringen vidmakthölles, bleve den blott ett medium leir depressionens sprid
ning från de länder, där den uppstått. För alt undvika en depressionsska-
pande deflation i vårt land, skulle vi då nödgas sänka värdet av den svenska
kronan.
Kommissionen har icke funnit anledning upptaga tdl behandling det lall.
då en övervärdering kunde uppstå genom en valutadepreciering i andra län
der. Primärt ligger det emellertid i Sveriges intresse alf, som tidigare fram
hållits, i mån av sina krafter stödja de internationella strävanden som inrik
tas på önskemålet att förhindra uppkomsten efter kriget av en förödande
konkurrens i valutadepreciering.
Ehuru kommissionen av skäl som tidigare framhållits, såsom det primär:!
önskemålet för svensk valutapolitik uppställer en stabilisering simi ast möj-
Bihang till riksdagens protokoll 19H. 1 sami. Nr 252.
4
18
Kungl. Maj.ts proposition nr 252.
ligt av valutakurserna, måste kommissionen dock på nyss anförda grunder
instämma i fullmäktiges uttalande, alt ett behov av valutarörlighet för Sve
riges del kan tänkas komma alf föreligga framförallt under två olika förut
sättningar. Den ena kan bestå i en intlationsvåg i de större länderna mera
omedelbart efter stridsliandlingarnas upphörande, varvid vårt behov bleve en
viss höjning av den svenska valutans yttre värde. Den andra förutsättningen
kan tänkas vara en allmän depression i förbindelse med ett starkt prisfall.
Det kan därvid bli ett tvingande behov att sänka den svenska valutans vär
de. Av fullmäktiges .skrivelse synes framgå, att fullmäktige tänkt sig att så
som resultat av krigstidens pris- och valutarörelser omedelbart efter kriget
i första hand en undervärdering av den svenska kronan vore den sannoli
kare jämviktsrubbningen. Kommissionen håller ävenledes före, att de nu rå
dande tendenserna närmast peka i denna riktning.
En riktig anpassning av den svenska valutapolitiken efter krigets slut blir
en av riksbankens mest maktpåliggande uppgifter. Kommissionen vill där
för till slut för sin del rekommendera, att förberedande undersökningar igång
sättas inom riksbanken, vilka kunna ge så intensiv belysning som möjligt
åt pris- och valutarörelserna inom olika länder, valutakursernas framtida
jämviktslägen, våra import- och exportvarors priselasticitet, våra valutabe
hov under olika betingelser samt andra spörsmål av vikt för valutapolitikens
riktiga uppläggning.
Avslutningsvis upplyser kommissionen, att .samtliga dess ledamöter med
undantag av herr Ohlin, som på offentligt uppdrag vistas utomlands, samt —
såsom experter enligt särskilt förordnande av chefen för finansdepartementet
— bankdirektörerna E. Browaldh, E. Erson Herslow och .T. Wallenberg del
tagit i ärendets behandling.
Departementschefen.
I sin skrivelse angående penningpolitikens inriktning lia bankofullmäktige
först uttalat sig rörande läget under förutsättning att krigsförhållandena i
Europa fortsätta och försörjningen icke undergår någon mera avsevärd
förändring. Målet för penningpolitiken måste då vara detsamma som hittills.
Särskilt med hänsyn till att prisstegringen gått utöver vad som motsvarar
nedgången i försörjningen betyder detta, att varje ytterligare höjning av pris
nivån såvitt möjligt bär förhindras, vilket förutsätter, alt den nuvarande
restriktiva pris- och inkomstpolitiken vinner fortsatt tillämpning.
Till vad fullmäktige sålunda anfört kan jag ansluta mig.
Huvudintresset knytes emellertid i detta sammanhang till frågan örn pen
ningpolitikens inriktning under de ändrade förhållanden som kunna vän
tas inträda, örn fientligheterna upphöra i Europa. Även detta spörsmål har
behandlats av bankofullmäktige, vilkas synpunkter ytterligare utvecklats och
kompletterats av kommissionen för ekonomisk efterkrigsplanering i utlåtande
över fullmäktiges skrivelse i ämnet. Diskussionen av frågan utgår från den
utredning som förra hösten verkställdes av sakkunniga inom riksbanken så
som ett led i de förberedande undersökningarna rörande olika efterkrigs-
problem.
Utan att själva framlägga ett förslag till program för penningpolitiken un
der efterkrigstiden sökte de sakkunniga angiva, hur ett sådant program i sina
Kungl. Maj.ts proposition nr 25:2.
19
huvuddrag borde utformas, om man fortsättningsvis utginge från de prin
ciper som hittills varit vägledande för penningpolitiken i vidare mening.
De sakkunniga kommo därvid till att en förbättring i försörjningen borde
föranleda ett motsvarande prisfall men att intet försök borde göras att åter
ställa förkrigstidens prisnivå i vidare mån än som följde härav. Denna
ståndpunkt blev i den allmänna diskussionen föremål för kritik. En viss
reduktion av penninginkomsterna ansågs sålunda böra ske i syfte att pressa
ned prisnivån längre än som följde av de sakkunnigas uttalanden trots
de risker för sysselsättningen med vilka en sådan deflationspolitik vore för
bunden. Man ville på detta sätt skydda realvärdet för penningfordringar upp
komna före kriget eller under de första krigsåren. Den målsättning för pen
ningpolitiken som de sakkunniga ansågo följa av de hittills godtagna prin
ciperna för denna politik har emellertid sedermera enhälligt godtagits såsom
riktlinje för penningpolitiken under efterkrigstiden av såväl bankofullmäk
tige som kommissionen för ekonomisk efterkrigsplanering.
Med hänvisning i övrigt till den ingående diskussion av de penningpoli
tiska problemen som framlagts av fullmäktige och kommissionen torde jag
här få inskränka mig till att ange de huvudpunkter i fråga örn penning
politikens inriktning efter kriget örn vilka enighet sålunda vunnits linder
ärendets förberedande behandling. Den tid efter krigets slut, som avses, om
fattar den period, varunder de olika processer försiggå, som gradvis leda till
den extraordinära varuknapphetens avveckling och jämviktens återställande
inom pris- och kostnadssystemet.
1. En stabilisering av penningvärdet bör eftersträvas inom de gränser,
som betingas av fluktuationer i varuförsörjningen sammanhängande med
växlingar i den inhemska produktiviteten eller i bytesrelationerna med ut
landet. I enlighet härmed bör en förbättring i försörjningen efter kriget för
anleda en motsvarande förbättring av penningvärdet.
2. Penninginkomsterna böra i regel varken höjas eller sänkas. Vid en
prisfallsrörelse bör en inkomstsänkning icke eftersträvas av penningpoli
tiska skäl i syfte att åstadkomma en höjning av penningvärdet utöver vad
som svarar mot den förbättring av försörjningsläget som prisfallet återspeg
lar. önskvärdheten av en sådan höjning utgör alltså icke ett tillräckligt
skäl för en sänkning av inkomstnivån, örn priserna falla. Överhuvud bör
icke såsom inål för penningpolitiken uppställas en återgång till någon viss
prisnivå.
3. Vid tillämpningen av prissänkningsprogrammet bör tillses, att depres-
sionsverkningar, som hota att leda till en mera allmän arbetslöshet, undvi
kas, samtidigt som det emellertid bör iakttagas, att en så fullständig återgång
av den under kriget inträdda prisstegringen som möjligt är önskvärd.
4. Valutastabilitet bör eftersträvas, även örn detta skulle innebära, att
den interna målsättningen för penningpolitiken i någon mån finge eftersättas.
1 händelse Sverige skulle utsättas för ett kraftigare inflytande i depressiv
eller inflatorisk riktning från utlandet, bör dock en justering av växelkur
20
Kungl. Maj-.ts proposition nr 252.
serna tillgripas suni medel att möta detta inflytande, i den nian en dylik
justering är förenlig med Sveriges internationella åtaganden. En växelkurs
anpassning som medel i konkurrensen på dc internationella marknaderna
bör däremot icke ifrågakomma.
5. Den nuvarande räntestabiliseringen bör tills vidare fullföljas. I ett de-
pressionsläge blir emellertid en omprövning av räntepolitiken nödvändig.
Därvid bedömes räntan närmast ur sysselsättningssynpunkt. Vid en eventuell
inflatorisk utveckling bör ökad kontroll över penningmarknaden eftersträvas
genom lämpliga monetära åtgärder. En höjning av den långa räntan bör
emellertid icke ske.
Kommissionen har särskilt uppmärksammat frågorna örn utrymmet för
och behovet av ändringar i fråga örn inkomstavvägningen olika grupper emel
lan inom ramen av det här angivna programmet samt örn priskontrollens
betydelse och utformning vid programmets genomförande. Jag saknar anled
ning att i detta sammanhang gå närmare in på dessa frågor men vill under
stryka vad kommissionen framhållit, nämligen dels att örn inkomstjustering
ar under här ifrågavarande period skulle tendera att bli allmänna och vä
sentligt förlöpa i samma riktning, kunde hela det penningpolitiska program
mets fullföljande komma att vedervågas, dels också att rationaliseringar och
andra kostnadsreduktioner i regel böra komma samtliga inkomsttagare till
godo genom en sänkning av priserna.
Till slut må tillfogas att det här sammanfattade programmet icke avser
att fastlägga en penningpolitik som skall tillämpas oberoende av den fak
tiska utvecklingen. Inom ramen av de allmänna principer sorn programmet
angiver måste denna utveckling tvärtom bli bestämmande för penningpoli
tikens utformning. Det må vidare understrykas, att programmet icke inne
fattar ett ståndpunktstagande till frågan vilken inkomstpolitik som vid en
senare tidpunkt och på längre sikt kan vara motiverad ur penningpolitiska
synpunkter eller med hänsyn till det svenska näringslivets internationella
konkurrenskraft.
Det program för efterkrigstidens penningpolitik varom enighet nätts under
frågans förberedande behandling synes även mig utgöra en lämplig ram, när
det gäller att i anslutning till den faktiska marknadsutvecklingen utforma
den ekonomiska politiken. Jag kan även ansluta mig till vad bankofullmäk
tige och kommissionen anfört till motivering och förklaring av programmets
olika delar.
I anledning av bankofullmäktiges förslag om fortsatt befrielse för riks
banken från sedelinlösningsskyldigheten bör sedvanlig framställning i äm
net nu göras till riksdagen. I samband därmed bör ställning tagas till full
mäktiges förslag om komplettering av nu gällande valutaförordning med
sådana bestämmelser som kunna befinnas erforderliga för att hindra en
kapitalinströmning (jfr prop. nr 290/1939, bilaga E, valutaförordning I). På
Kungl. Maj:ts proposition nr 252.
21
av fullmäktige anförda skäl tillstyrker jag, att framställning nu göres till
riksdagen örn bemyndigande för Kungl. Majit att meddela sådana bestäm
melser.
Med åberopande av det anförda får jag hemställa, alt Kungl. Majit måtte
föreslå riksdagen att
dels medgiva, att riksbanken må för tiden från och med
den 1 juli 1944 till och med den 30 juni 1945 vara fritagen
från skyldigheten att vid anfordran inlösa av banken ut
givna sedlar med guld efter deras lydelse, med rätt dock
för riksbanken att, örn förhållandena därtill giva anledning,
före utgången av nämnda tid återupptaga inlösningen av-
bankens sedlar,
dels ock medgiva, alt Kungl. Majit må meddela förord
nande som avses i 1 § valutalagen den 22 juni 1939 (nr 350)
i huvudsaklig anslutning till bestämmelserna angående kapi
talinströmning i det vid propositionen nr 290 till 1939 års
riksdag såsom bilaga E fogade förslaget till valutaförordning I.
Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter
biträdda hemställan förordnar Hans Majit Konungen,
att proposition av den lydelse, bilaga vid detta protokoll
utvisar, skall avlåtas till riksdagen.
Ur protokollet:
Birger Öhman.