Prop. 1944:266
('angående ytterligare an\xad slag till upplysningsverksamhet i utlandet angående Sverige',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 266.
1
Nr 266.
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående ytterligare an
slag till upplysningsverksamhet i utlandet angående Sverige; given Stockholms slott den 12 maj 1944.
Kungl. Maj:t vill härmed under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över utrikesdepartementsärenden för denna dag föreslå riks dagen att bifalla det förslag, om vars avlåtande till riksdagen föredragande departementschefen hemställt.
GUSTAF.
Christian Gunther.
Utdrag av protokollet över utrikesdepartementsärenden, hållet in
för Hans Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 12 maj 1944.
Närvarande:
Statsministern
Hansson,
ministern för utrikes ärendena
Gunther,
statsråden
Pehrsson-Bramstorp, Wigforss, Sköld, Eriksson, Quensel, Bergquist, Bagge, Andersson, Domö, Rosander, Gjöres, Ewerlöf, Rubbestad.
Ministern för utrikes ärendena anför efter gemensam beredning med che ferna för finans- och ecklesiastikdepartementen.
I statsverkspropositionen till innevarande års riksdag (III ht., s. 26 ff.) har föreslagits, att för upplysningsverksamhet i utlandet angående Sverige skall för budgetåret 1944/45 anvisas ett anslag av 445 000 kronor. Be träffande detta anslag har riksdagen ännu ej fattat beslut. Jag får nu anmäla, att fråga uppkommit örn upprättandet av ett
svenskt institut för
kulturellt utbyte med utlandet
och att enligt uppgjorda förslag de för ett
dylikt instituts verksamhet erforderliga medlen skulle i första hand bestri das av nämnda anslag. Då emellertid därutöver jämlikt verkställda beräk-
Rihang till riksdagens protokoll 19H. 1 sami. Nr 266.
1
2
Kanyl. Maj:ts proposition nr 266.
ningar ytterligare anslag påkallas för täckande av kostnaderna för institu
tet, får jag nu förorda, att erforderliga medel för ändamålet äskas av riks
dagen.
Såsom framhållits i propositionen nr 280/1943 angående förstärkning av
utrikesrepresentationen och effektivisering av upplysningsverksamheten i
Amerika m. m. tillkallade jag den 10 februari 1943 jämlikt bemyndigande
av Kungl. Majit nio sakkunniga för att verkställa utredning och avgiva för
slag angående de åtgärder, som borde vidtagas eller förberedas för återupp
rättande och utvecklande av de kommersiella och kulturella förbindelserna
med transoceana länder, när fredliga förhållanden återställts. I fråga örn
de kulturella förbindelserna uttalades i direktiven för de sakkunniga, att
dessa förbindelser med och den svenska upplysningsverksamheten i länder,
belägna på de nord- och sydamerikanska kontinenterna, ur svensk synpunkt
syntes kunna förväntas erhålla ökad betydelse, sedan freden återställts i
Europa. Det framhölls därjämte, att även förbindelserna med andra trans
oceana länder borde ägnas uppmärksamhet. De sakkunniga borde utreda
hithörande spörsmål och framlägga förslag lill lämpliga åtgärder i fråga
om upplysningsverksamhetens bedrivande, så att Sverige, när fredliga för
hållanden återställts, kunde stå väl rustat att med ifrågavarande länder på
ett effektivt sätt bedriva det ömsesidiga kulturella utbytet.
I en den 14 april 1943 överlämnad första del av sitt betänkande förklarade
de sakkunniga, som antogo benämningen Amerikautredningen, att de ur
uppdragets ram utbrutit vissa spörsmål, som vöre av natur att påfordra ome
delbara åtgärder. De sakkunnigas förslag i dessa avseenden hava förelagts
riksdagen i propositionen nr 280/1943. I nämnda del av sitt betänkande
framhöllo de sakkunniga rörande frågan om ett vidgat kulturellt utbyte
med utlandet, att denna fråga torde kunna erhålla en positiv lösning en
dast i viss utsträckning, så länge fredliga förhållanden icke inträtt. Med
hänsyn härtill hade de sakkunniga icke funnit omedelbara åtgärder i detta
avseende erforderliga, utan förklarade sig hava för avsikt att behandla frå
gan under sitt fortsatta arbete och däröver avgiva särskilt betänkande.
De sakkunniga, som sedermera i särskilda skrivelser framlagt förslag i
vissa frågor, hava den 26 april 1944 i en andra del av sitt betänkande
avgivit förslag rörande en basorganisation för Sveriges kulturella utbyte
med utlandet. De framhålla, att de lills vidare ägnat huvuddelen av sitt
arbete åt frågan om en utveckling av Sveriges kulturella förbindelser med
de transoceana länderna men att de därvid kommit till insikt örn att de
åtgärder, som böra vidtagas för en effektivisering av dessa förbindelser, re
dan från början böra taga sikte på samtliga länder. De förklara slutligen, att
de fortsätta sitt arbete och att de i sinom tid komma att överlämna betänkan
de angående de inom uppdragets ram fallande frågor, som de ännu ej be
handlat.
De sakkunniga inleda sitt betänkande med följande uttalande.
En skickligt bedriven och med konsekvens genomförd upplysningsverk
samhet utåt är för ett land i Sveriges ställning ett av de viktigaste medlen
3
för att säkra oss den plats i del internationella umgänget, varpå vi vilja
äga rätt att göra anspråk. Därest, som vi hoppas, Sverige skall lyckas vid
makthålla sin neutralitet till krigets slut, torde riktigheten av detta påstå
ende bliva än mera uppenbar än den är i dag. Säkerligen ha under kriget
kontakter knutits och en good will skapats mellan grupper av stater inbör
des, varav en neutral stat icke utan vidare kan räkna på att bli delaktig.
En utveckling av Sveriges kulturella förbindelser med utlandet och en för
bättrad upplysningsverksamhet i främmande länder måste därför bli en an
gelägen uppgift i vår allmänna fredsberedskap. Vi bli nödsakade att över-
tyga världen örn styrkan i var nationella kultur och våra självständiga insat
ser på det andliga, sociala och ekonomiska området.
Ett intensivare kulturellt samarbete nied andra länder kommer också att
ge Sverige möjlighet att med de tillgångar vi besitta medverka i ett mellan-
folkligt utbyte av rön och erfarenheter, som kan bidraga till att föra värl
den ut ur de otaliga svårigheter kriget skapat.
Efter kriget kunna svåra konkurrensförhållanden väntas uppstå på ex-
portmarknaderna. En god organisation för spridandet av kunskap örn våra
förhållanden utomlands blir då en angelägenhet av stor vikt. Den sympati
för vårt land, som en rätt bedriven utlandspropaganda bör åvägabringa
kommer vår handel till godo.
Kungl. Maj.ts proposition nr 266.
De sakkunniga förklara, att de i sin strävan att finna vägar till förbätt
rande och utvidgning av Sveriges kulturella förbindelser med Nord- och
Sydamerika kommit till insikt om nödvändigheten av att skapa en bärkraf
tig central för upplysningsverksamheten här hemma. Det utåtriktade kultur
arbetet mäste enligt de sakkunnigas mening förankras i en basorganisation
med väsentligt mycket större resurser och stadga än vad som hittills stått till
bilds på detta område. Både praktiska och principiella synpunkter tala där
vid, enligt vad de sakkunniga framhålla, starkt för att en basorganisation för
kulturutbytet bör omfatta Sveriges kulturella förbindelser med samtliga län
der. Genom att upplysningsärendena handläggas av en och samma insti
tution, samlas erfarenheterna på en hand och dubbelarbete undvikes. Kon
sekvensen av denna uppfattning blir en strävan att organisatoriskt samla
upplysningsverksamheten på olika länder inom en institution.
De sakkunniga erinra om att statsmakterna redan några år före kriget
genom tillsättandet av kulturrådet och upplysningsnämnden sökte ersätta
bristen på ett dylikt organ. Det arbete, som utförts av upplysningsnämnden,
har varit av betydande värde, men erfarenheten har visat, att dessa båda in
stitutioner genom den organisation de erhållit icke kunnat intaga den cen
trala plats i upplysningsarbetet, som var dem tillämnad. Upplysningsnämn
den saknar exekuliva befogenheter, och nämnden har ej heller lill sill fria
förfogande de för en planmässig upplysningsverksamhet behövliga medlen.
De medel, som av riksdagen anslagits för upplysningsverksamheten, hava i
huvudsak varit bundna lill vissa från början fastställda poster. Därjämte
understryka de sakkunniga, att det kullurella samarbete med utlandet, som
bedrives av eli flertal föreningar och inslitutioner, och de många värdefulla
förbindelser, som redan existera, givetvis böra icke blott vidmakthållas ulan
även utvidgas.
4
Enligt de sakkunnigas uppfattning bör ett centralt organ för den svenska
upplysningsverksamheten, för att bliva effektivt, uppbäras av och äga till
gång till expertis från hela vårt kulturliv. Det bör vidare utgöra en fri och
självständig institution med möjligheter att taga egna initiativ samt äga ett
eget verkställande organ och ekonomiska möjligheter att fullfölja en pla
nerad verksamhet även på längre sikt. De olika organen för såväl svensk
kultur som det svenska näringslivet synas hava ett omedelbart intresse av
att medverka i en sådan institutions arbete, då de komme att draga direkt
eller indirekt fördel av det intensifierade kulturutbyte med utlandet, som
vore institutionens mål. Dessa synpunkter leda fram till tanken på bildandet
av ett fristående kulturinstitut, uppburet av representanter för svenskt kul
turliv och näringsliv med statens välvilliga stöd. Skapandet av en ny
stat
lig
institution som central för upplysningsarbetet synes de sakkunniga ur
många synpunkter mindre lämpligt. För att på ett rätt sätt utåt represen
tera det svenska kulturlivet i alla dess former fordras en institution, som i
möjligaste mån är fri från varje byråkratisk bundenhet.
På inbjudan av de sakkunnigas ordförande sammanträdde den 4 februari
1944 i utrikesdepartementet omkring 200 framstående representanter för
svenskt kultur- och näringsliv, vilka bereddes tillfälle att taga ställning till
frågan om bildandet av en institution i enlighet med de av de sakkunniga
uppdragna riktlinjerna. De närvarande uttalade sin fulla anslutning till tan
ken och utsågo en organisationskommitté med uppdrag att uppgöra de när
mare planerna till en basorganisation för upplysningsarbetet.
Denna organisationskommitté avgav den 31 mars 1944 ett förslag till ett
svenskt institut för kulturellt utbyte med utlandet. Kommittén hade invente
rat den upplysningsverksamhet om Sverige, som för närvarande pågår eller
som pågått under åren före det nuvarande världskriget, och hade därvid ta
git kontakt med flertalet av de större föreningar och organisationer, som
hittills på olika områden bedrivit en dylik verksamhet. Beträffande den ifrå
gasatta basorganisationens namn hade kommittén efter att hava prövat olika
möjligheter och rådfört sig med sakkunniga språkmän stannat för benäm
ningen »Svenska institutet för kulturellt utbyte med utlandet», varvid förut
sågs, att den gängse benämningen komme att bliva endast »Svenska insti
tutet».
Det tilltänkta institutets uppgift skulle enligt kommittén vara att till gagn
för Sveriges kulturella, sociala och ekonomiska förbindelser med utlandet
samordna och stödja den upplysningsverksamhet örn Sverige i utlandet, som
redan pågår, samt att, där så kan finnas behövligt och lämpligt, upptaga nya
verksamhetsgrenar i kulturutbytets tjänst. Kommittén hade vidare uppgjort
ett förslag till program
(bilaga 1),
som emellertid endast avsåge att giva vis
sa allmänna riktlinjer för institutets verksamhet. Därjämte hade kommittén
utarbetat förslag till stadgar för institutet
(bilaga 2).
Såsom därav framgår,
hade kommittén tänkt sig, att institutets verksamhet närmast skulle hand
havas av en styrelse på elva personer samt i ekonomiskt avseende av ett
särskilt ekonomiutskott. Styrelsen skulle äga att utse nämnder, represente
Kungl. Maj:ts proposition nr 166.
Kungl. Maj:ts proposition nr 266-
5
rande den fackkunskap, som på olika områden kommer att vara erforderlig.
Styrelsen skulle även utse en direktör med behövlig personal vid sin sida för
verkställandet av styrelsens beslut och för ledandet av institutets löpande ar
bete. Direktören skulle vara självskriven ledamot av styrelsen. Tre ledamöter
av styrelsen samt en revisor och suppleant för denne skulle utses av Kungl.
Majit, under det att den övriga delen av styrelsen, alla ledamöterna av eko
nomiutskottet utom ordföranden samt två revisorer och deras suppleanter
skulle utses av ett råd, som skulle fastställa budget och bevilja decharge.
Rådet skulle bestå av etthundra ledamöter. För att allsidigt kunna företräda
det svenska kulturlivets olika områden borde det omfatta femtio representan
ter för religion, socialvård, undervisning, försvar, folkrörelser, vetenskap,
litteratur, press, konst, musik, teater, radio, film, turism, idrott, gymnastik
etc. De betalande medlemmarna skulle utse femtio ledamöter, som därvid
närmast skulle komma att representera näringslivet. De förstnämnda femtio
rådsledamöterna skulle utses av Kungl. Majit.
Som stadgeförslaget utvisar, hade kommittén tänkt sig, att institutets verk
samhet delvis skulle finansieras genom årsavgifter från betalande medlem
mar, varvid avsetts, att hänvändelser särskilt skulle ske till företag inom nä
ringslivet. Enligt ett av kommittén uppgjort förslag till budget för institutet
(bilaga 3)
skulle utgifterna uppgå till omkring 1 050 000 kronor för år. Ef
ter att hava trätt i förbindelse med intresserade representanter för närings
livet ansåge kommittén vissa förhoppningar föreligga för att ett belopp av
650 000 kronor på detta sätt skulle kunna erhållas. Kommittén förutsatte där
vid, att de medel, som under senare tid årligen insamlats för upplysningsverk
samheten i Amerika, inginge i institutets budget. Under dessa förhållanden
erfordrades från statens sida ett bidrag av omkring 400 000 kronor. Av det
ta belopp hade emellertid redan över 300 000 kronor upptagits i det under
tredje huvudtiteln uppförda anslaget för upplysningsverksamhet i utlandet
angående Sverige.
Vid ett sammanträde i utrikesdepartementet den 20 april 1944 förelädes
dessa förslag den församling, som tillsatt kommittén. De närvarande utta
lade sig därvid enhälligt för bildandet av ett svenskt institut på grundvalen
av det framlagda stadgeförslaget samt uppdrogo åt organisationskommittén
att vidtaga alla de åtgärder, som erfordrades för institutets stiftande. Under
debatten angående det uppgjorda budgetförslaget påyrkades från flera håll,
att statsmakterna till det för hela landet viktiga arbete, som det planerade
institutet skulle komma att utföra, borde bidraga med avsevärt större belopp
än som förutsetts i budgetförslaget. De närvarande beslöto också att uttala
sig för att större statsanslag borde utgå.
I sitt betänkande framhåller Amerikautredningen, att det planerade insti
tutet synes väl ägnat att fylla uppgiften att utgöra en basorganisation för
Sveriges kulturella utbyte med utlandet. Genom den valda organisationsfor
men synes institutet vinna den nödvändiga kontakten med Sveriges kultur-
och näringsliv, samtidigt som samarbetet med vederbörande statliga myn
digheter garanterats. Tanken på stiftandet av ett svenskt institut för kullu-
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 266.
rellt utbyte med utlandet synes från början hava vunnit sådant stöd tios de
närmast berörda kretsarna inom kultur- och näringsliv, att utsikterna synas
vara goda för att institutet verkligen skall kunna bliva den centrala insti
tution för upplysningsarbetet, som är så behövlig men som hittills saknats.
Vad det uppgjorda budgetförslaget beträffar, framhålla de sakkunniga,
att en förutsättning för att tillräckligt stora privata bidrag skola inflyta up
penbarligen vöre, att staten visade sin beredvillighet att påtaga sig en större
andel av kostnaderna för institutet. Med hänsyn härtill och till den stora
betydelse, som en utveckling av den .svenska upplysningsverksamheten ut
omlands enligt de sakkunnigas uppfattning äger, förorda de sakkunniga,
att en jämnare balans än den, som består i det av kommittén utarbetade bud
getförslaget, åvägabringas mellan statsbidrag och enskilda bidrag, förslags
vis på så sätt, att statsbidragen och de förutsatta enskilda bidragen uppgå
till lika belopp. Till frågan, huruvida den föreliggande budgeten ett kom
mande år skall visa sig tillfyllest, torde ställning få tagas, sedan institutet
trätt i verksamhet och det visat sig, i vad mån detsamma lyckas fylla de
avsedda syftena.
De anslag, som av riksdagen må komma att beviljas för institutets verk
samhet, böra enligt de sakkunnigas åsikt utgå villkorligt, så att de utbetalas,
först efter det att Kungl. Majit godkänt institutets stadgar och kunnat fast
ställa, att institutet äger den nödvändiga finansiella grunden. Anslagen förut
sättas därvid skola disponeras i huvudsak i enlighet med det för institutet
uppgjorda budgetförslaget. Såsom en förutsättning för statsanslagen till in
stitutet torde, enligt vad de sakkunniga framhålla, även böra särskilt an
givas, att Kungl. Majit skall äga rätt att, såsom i stadgeförslaget angives,
utse en revisor jämte suppleant.
Av de sakkunnigas betänkande framgår, att enligt deras mening av det be
lopp å 445 000 kronor, som enligt Kungl. Majits förslag i statsverksproposi
tionen till innevarande års riksdag skulle anslås för upplysningsverksamhet
i utlandet rörande Sverige för budgetåret 1944/45, ett belopp av 314 000
kronor skulle överföras till det planerade institutets budget. Återstoden, eller
131 000 kronor, skulle enligt statsverkspropositionen användas på följande
sätt, nämligen 50 000 kronor till upplysningsverksamheten i Sydamerika,
31 100 kronor till den svenska rese- och informationsbyrån i New York,
10 000 kronor till Tidningarnas Telegrambyrå för utvidgad förmedling av
särskilt ekonomiska nyheter rörande Sveiäge till utlandet, 1 500 kronor för
redigering inom samma byrå av visst nyhetsmaterial, 15 000 kronor till
Svensk-internationella pressbyrån, 5 000 kronor till bestridande av kostnader
na för upplysningsnämnden och kulturrådet samt 18 400 kronor till minis
terns för utrikes ärendena förfogande att jämte besparingar å de i övrigt anvi
sade beloppen vid förefallande behov disponeras för upplysningsverksamhe
ten och därmed sammanhängande ändamål.
Beträffande dessa belopp framhålla de sakkunniga, att de icke ansett sig
böra föreslå, att anslaget för upplysningsverksamheten i Sydamerika skall
överföras till det planerade institutet, enär anslaget delvis torde komma att
utnyttjas för verksamhet vid beskickningarna i Sydamerika. Vid detta för
hållande synes dispositionsrätten böra förbehållas utrikesdepartementet. Då
Kungl. Maj.ts proposition nr 266.
7
upplysningsnämnden och kulturrådet, därest de sakkunnigas förslag godtages,
torde komma att upphöra, synes det för bestridande av kostnaderna för
nämnden och rådet avsedda beloppet av 5 000 kronor böra överföras till de
medel, som avses skola ställas till ministerns för utrikes ärendena förfogande.
Dessa skulle alltså komma att uppgå till 23 400 kronor. De sakkunniga på
peka, att även efter inrättandet av det tilltänkta institutet ett anslag för upp-
lysningsändamål måste stå direkt till utrikesdepartementets förfogande. Be
skickningar och konsulat måste såsom hittills förses med upplvsningsmate-
rial, och utrikesdepartementets pressbyrå måste vid behov kunna omedel
bart tillmötesgå från utländska myndigheter framställda önskemål om dylikt
material. Vad Svensk-internationella pressbyrån beträffar, framhålla de sak
kunniga, att den — utöver det sedan flera år tillbaka till byrån utgående år
liga särskilda anslaget av 15 000 kronor —- ur nu ifrågavarande anslag er
hållit extra bidrag för särskilda ändamål, såsom bild- och telegramtjänst etc.
Under det senaste budgetåret hava dessa extra bidrag uppgått till samman
lagt omkring 10 000 kronor. Byrån har dessutom, enligt vad de sakkunniga
erfarit, nyligen hos utrikesdepartementet hemställt om en höjning av dessa
extra bidrag med 5 000 kronor eller till omkring 15 000 kronor. Därest de
sakkunnigas nu framlagda förslag till fördelning av upplysningsanslaget god
tages, torde utrikesdepartementets möjligheter att i fortsättningen utbetala
dessa extra bidrag upphöra. Sakkunniga förutsätta emellertid, att press
byrån och det planerade institutet komma att samarbeta, och utgå från den
förutsättningen, att institutet kommer att bevilja byrån de till 15 000 kronor
uppgående medel, vilka enligt vad nu angivits erfordras för att byråns verk
samhet skall kunna uppehållas på nuvarande nivå.
Beträffande återstoden av upplysningsanslaget eller alltså bidragen till den
svenska rese- och informationsbyrån i New York samt till Tidningarnas Te
legrambyrå ifrågasätta de sakkunniga icke någon ändring.
Till det av Amerikautredningen framlagda förslaget att skapa en central
organisation för upplysningsverksamheten i utlandet angående Sverige vill
jag giva min anslutning. Redan under åren före det nu pågående världs
kriget gjorde sig ett ökat behov gällande av en bättre och med rikligare
medel utrustad organisation för det kulturella utbytet med och upplysnings
verksamheten i utlandet. Krigsåren hava än mera förstärkt detta intryck,
och med tanke på de krav, som på detta område komma att inställa sig vid
inträdande fredsförhållanden, synes det mig vara särskilt angeläget, att vi
stå fullt rustade för uppgiften att återerövra den mark, som under isole
ringen gått förlorad. I all synnerhet gäller detta örn de transoceana länderna.
Andra länder i en ställning, motsvarande Sveriges, komma otvivelaktigt att
göra liknande bemödanden. De uppgifter i della avseende, sorn lämnas i det
av organisationskommittén utarbetade programförslaget, synas mig därvidlag
vara av stort intresse. Det är därför enligt min uppfattning av vikt, att
den svenska upplysningsverksamheten gives ett ännu starkare stöd än hit
tills från det allmännas sida, så att den kan allsidigt och verksamt i utlandet
sprida kännedom örn vårt lands förhållanden och därigenom i alla avseenden
främja våra förbindelser med främmande länder.
.Departement» -
chefen.
8
Kungl. Maj:ts proposition nr 266.
Givetvis skulle olika vägar kunna tänkas för att nå detta mål. En central
organisation i någon form för upplysningsverksamheten synes mig dock
oundgänglig, och jag finner den av de sakkunniga förordade lösningen att
med bidrag från statens sida upprätta ett svenskt institut för kulturellt ut
byte med utlandet vara lyckligt vald. Ej heller har jag något att erinra mot
det för den tilltänkta nya organisationen föreslagna namnet eller mot det
uppgjorda förslaget till program för dess verksamhet. Därest från riksdagens
sida intet är att erinra mot det planerade institutets upprättande, torde det få
ankomma på Kungl. Majit att fastställa stadgar för detsamma. På sätt de
sakkunniga uttalat, bör såsom en förutsättning för åtnjutande av statsbidrag
gälla, att Kungl. Majit skall äga utse en revisor, jämte en suppleant, i insti
tutet. Det torde vidare få ankomma på Kungl. Majit att besluta örn den av
veckling av upplysningsnämnden och kulturrådet, som torde böra äga rum
i samband med det nya institutets upprättande.
I fråga om de av de sakkunniga framlagda budgetberäkningarna måste
jag ställa mig tveksam till tanken, att ett så stort belopp som hälften av
institutets budget redan nu skulle ställas lill förfogande av statsmedel. Innan
någon erfarenhet vunnits rörande institutets verksamhet, anser jag mig ej
kunna förorda, att större bidrag från statens sida lämnas än vad som före
slagits av organisationskommittén. Enligt dennas förslag skulle statsanslaget
till institutet uppgå till 398 500 kronor för år, varav 314 000 kronor skulle
bestridas av det i statsverkspropositionen av riksdagen för upplysningsverk
samheten äskade anslaget av 445 000 kronor. För institutets verksamhet
skulle sålunda nu erfordras ytterligare 84 500 kronor. Anslaget för upplys
ningsverksamheten i utlandet angående Sverige bör alltså för år räknat
ökas med sistnämnda belopp eller till (445 000 + 84 500=) 529 500 kronor.
Då det synes angeläget, att institutet snarast möjligt träder i funktion, torde
detta örn möjligt böra ske vid början av nästa budgetår. De för institutets
verksamhet erforderliga medlen böra därför kunna ställas till förfogande
fran och med nämnda tidpunkt, sedan del fastslagits, att förutsättningar för
institutets verksamhet i såväl ekonomiskt som organisatoriskt hänseende
föreligga. I det förra hänseendet må erinras om att, såsom framgår av den
förut lämnade redogörelsen, en förutsättning för institutets upprättande är,
att betydande medel erhållas från enskilt håll.
Under åberopande av vad jag sålunda anfört, hemställer jag, att Kungl.
Majit måtte, med återkallande av det i statsverkspropositionen till inneva
rande års riksdag i ämnet framlagda förslaget, föreslå riksdagen
att till
Vpplysningsverksamhet i utlandet angående Sverige
för budgetåret 1944/45 anvisa ett anslag av .. kronor 529 500.
Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter
biträdda hemställan förordnar Hans Majit Konungen,
att till riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse
bilaga vid detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
O. Ripa.
Kungl. Maj:ts proposition nr 266.
9
Bilaga 1.
Program.
»Svenska institutets uppgift är att till gagn för Sveriges kulturella, sociala
och ekonomiska förbindelser med utlandet samordna och stödja den upp
lysningsverksamhet om Sverige i utlandet, som redan pågår, samt att, där
så kan befinnas behövligt och lämpligt, upptaga nya verksamhetsgrenar i
kulturutbytets tjänst» (ur stadgarna § 1).
Betydelsen av en målmedveten upplysningsverksamhet om det egna lan
det inför utlandet har ju sedan länge stått klar för såväl större som mindre
stater, och stora summor ha härvidlag offrats i övertygelsen om att få dem
tillbaka i form av en allmänt ökad goodwill, som ej blott fördelaktigt in
verkade på de kulturella förbindelserna utan som även komme exportindu
strien och över huvud taget näringslivet tillgodo. Man behöver ju härvidlag
blott erinra örn vad i detta avseende presterats av Frankrike med dess många
institut, skolor och lektorer i utlandet eller, för att ta ett annat exempel, örn
den omfattande verksamhet, som sedan 1934 utövas av British Council. Vad
USA beträffar, har just i dagarna inom utrikesministeriet utarbetats rikt
linjer för en kommande stort upplagd upplysningsverksamhet i utlandet.
Detsamma gäller som sagt även de mindre staterna, och sålunda bär, som i
fortsättningen skall exemplifieras, under krigsåren med statligt stöd grundats
Det Danske Selskab, vars huvuduppgift är att i utlandet verka för en ökad
allsidig upplysning om Danmark.
Även i Sverige har under kriget och den av detta vållade partiella av
spärrningen insikten om den stora betydelsen av en ändamålsenlig upplys
ningsverksamhet om Sverige blivit allt klarare och detta på såväl statligt som
privat håll. Frånsett budgetposten under de senare åren på 145 000 kronor för
pressattachéerna, vilka ju ha till uppgift att tillvarataga svenska kulturintres
sen i utlandet, ha sålunda från statens sida anslagen för upplysningsverksam
heten i utlandet ständigt ökat. 1943 års riksdag beviljade ett anslag på 250 000
kronor, som sedermera utökades till 413 500 kronor (för budgetåret 1944—
1945 uppgår anslagsäskandet till 445 000 kronor). Av detta har emellertid
huvudparten eller 228 500 kronor gått till Svensk-amerikanska nyhetsbyrån
i New York, vidare till Svensk-internationella pressbyrån i Stockholm, till
TT:s brevtjänst och till svenska rese- och informationsbyrån i New York
sammanlagt 61 000 kronor samt till upplysningsverksamheten i Sydame
rika 35 000 kronor. Endast en jämförelsevis liten summa bär alltså stått
till förfogande för övriga många och viktiga önskemål. För understöd åt
universitetslärare i svenska språket i utlandet har sålunda beviljats endast
6 000 kronor. Som en belysande jämförelse må anföras, att Det Danske
Selskab som bäst planerar utsändandet av 24 representanter till ullandet,
varvid blotta engångskostnaden för bibliotek m. m. beräknas till 500 000
danska kronor. För Sveriges vidkommande anmäler sig i detta avseende det
från flera håll uttalade önskemålet om medel för utsändandet för längre
eller kortare tid av akademiker till utlandet, där de skulle verka som lek
10
Kungl. Maj:ts proposition nr 266.
torer och som replipunkter för svensk kultur över liuvud taget. Självfallet får
man dock här ej glömma den mera sporadiska svenska föreläsningsverk-
samheten i utlandet. Även för denna skulle erfordras vida större understöd
än vad man hittills kunnat förfoga över. Detsamma gäller längre eller kortare
studiebesök från svensk sida av akademiker och lärare liksom ej minst
av representanter för folkbildningen och folkrörelserna i allmänhet.
Som redan av det som nu sagts örn folkrörelserna framgår, är det emeller
tid ej blott från statens sida som ett ökat intresse visats för upplysningsverk
samheten om Sverige i utlandet och för bättre kulturella, sociala och eko
nomiska förbindelser över huvud taget med utlandet. Såväl Riksföreningen
för svenskhetens bevarande i utlandet som Föreningen Norden ha under den
senaste tiden intensifierat sin verksamhet, och detsamma gäller på det eko
nomiska området Exportföreningen. Sverige-Amerikastiftelsen, som fram
till krigsutbrottet sände ett alltmera växande antal stipendiater till USA och
som även tog ett framgångsrikt initiativ genom utsändandet av svenska före
läsare, har självfallet blivit starkt hämmad i denna del av sin verksamhet
genom avspärrningen men väntar blott på fred för att sätta igång i samma
omfattning som förut. Detsamma gäller Svenska Trafikförbundet, som lagt
upp ett stort program för sin kommande fredstida verksamhet.
Institutets uppgift blir här att som ett verkställande organ i intimt sam
arbete med Utrikesdepartementet och de intresserade organisationerna söka
att på allt sätt hjälpa och effektivisera den redan pågående verksamheten
genom att förmedla kontakter, framställa önskemål och i mån av möjlighet
lämna ekonomiskt understöd. Arten och omfattningen av denna verksamhet
kommer givetvis att växla inom olika områden. Medan t. ex. näringslivet,
idrotten och turismen med avseende på upplysningsverksamheten redan äro
väl organiserade, har denna verksamhet särskilt på den andliga kulturens
område vagare former. Här bör institutet befrämja och stödja, även ekono
miskt, det utbyte mellan högskolor, museer och andra organisationer liksom
också det mera personliga utbyte, som sedan århundraden existerat mellan
Sverige och utlandet.
I syfte att förhindra dels onödigt dubbelarbete, dels att luckor uppstå,
skall institutet verka samordnande, vilket kan ske genom samarbetsnämnder
för närbesläktade eller på samma område verkande organisationer, såsom
t. ex. Riksföreningen för svenskhetens bevarande i utlandet, Utlandssvenskar
nas förening och Institutet för svensk utlandstjänst eller blott genom att in
tim kontakt upprätthålles mellan institutet och de olika sammanslutningarna.
På detta område återstår trots allt det hängivna arbete, som redan utförts,
mycket att göra i syfte att så stödja och uppehålla kontakten nied våra ut
landssvenskar, att de i sin tur kunna tjäna som förmedlare av svensk kultur.
Utöver denna stödjande och samordnande verksamhet skall institutet på
olika sätt och i smidig anpassning efter rådande förhållanden och möjlig
heter för utländsk publik presentera och åskådliggöra det svenska sam
hällets olika uttrycksformer, dess sociala och ekonomiska struktur, dess
ställning inom religion, vetenskap, litteratur, konst, musik, teater, film etc.
Denna presentation kan ske genom publikationer av olika slag, varvid
självfallet ett nära samarbete måste etableras med de svenska representan
terna utomlands och detta icke endast för planläggningen utan i all synnerhet
för distribueringen. På det vetenskapliga området bör den egentliga fackve
tenskapens intressen tillgodoses, men en mera populär framställning för en
större allmänhet får icke heller försummas. Som en jämförelse må anföras,
att i Danmark Det Danske Selskab, frånsett utsändandet av de ovannämnda
24 representanterna, lagt huvudvikten vid anskaffandet av större och mindre
publikationer, belysande olika sidor av det danska samhällslivet. I detta
Kungl. Maj.ts proposition nr 266.
11
sammanhang anmäler sig också hos oss önskemålet om medel för översätt
ningar av vetenskapliga arbeten från svenska till de större språken i syfte
att ge svensk vetenskap ett större verkningsområde.
Redan i det föregående har berörts den svenska föreläsningsverksamheten
i utlandet och de önskemål, som därvid finnas. Beträffande den svenska
lektoratsverksamheten utomlands, som också redan omnämnts i samband
med önskemålet örn anslag åt svenska akademiker för utlandsvistelse, skall
institutet i närmaste samarbete med Riksföreningen för svenskhetens bevaran
de i utlandet utveckla denna verksamhet och söka finna de former, som
bäst lämpa sig för olika länder. Institutet skall vidare begagna sig av de möj
ligheter, som fihn och radio erbjuda, liksom det i samarbete med lämpli
ga organisationer, såsom Svenska Slöjdföreningen och andra, skall i utlan
det anordna och understödja utställningar, mässor och svenska veckor och i
Sverige kurser och möten etc., i det senare fallet tillsammans med högskolor,
studentorganisationer, folkrörelserna och andra.
För anskaffande av kortfilmer anslog riksdagen för första gången för
budgetåret 1943—1944 40 000 kronor, men för en effektiv verksamhet och
ej minst under en kommande fred har detta anslag visat sig vara för litet.
Även här kräves vidare en samordning, på det att de filmer och särskilt då
kortfilmer, som redan nu av skilda organisationer anskaffats, måtte komma
till en allsidig användning. Detsamma gäller bildmaterialet om Sverige.
Då ju ett effektivt upplysningsarbete på lång sikt örn Sverige i utlandet
måste baseras på ömsesidighetens grundval, bör institutet även på allt sätt
främja ett objektivt och sakkunnigt upplysningsarbete i Sverige om utlandet.
Därvid bör institutet i samverkan med olika svenska och utländska organisa
tioner till Sverige inbjuda främmande vetenskapsmän och föreläsare, med
verka vid företagandet av studieresor och sändandet av delegationer i studie
syfte m. m. till utlandet samt uppmuntra och stödja ett fortsatt student- och
skolbarnsutbvte. Härför krävas ökade medel — som dock måhända skulle
kunna framkalla reciproka prestationer från utlandets sida — liksom sådana
medel även behövde stå till förfogande för de institutioner i Sverige, som ha
att taga hand örn besökande vetenskapsmän m. m. över huvud taget skulle i
.Sverige mera behöva göras för ett rätt omhändertagande av de besökande
utlänningar, som önska upplysningar örn olika svenska förhållanden. Att i
samarbete med på området verkande organisationer göra detta och att här
vid tjänstgöra som en slags kulturell clearingcentral skulle bli en av institu
tets uppgifter.
Beträffande upplysningsverksamheten i Sverige om utlandet bör beaktas
det arbete, sorn bedrives av Utrikespolitiska institutet, ABF m. fl., liksom
institutet på lämpligt sätt bör stödja den verksamhet, som utövas av de
många olika amitiéföreningama i Sverige.
I ali synnerhet som vi för närvarande veta tämligen litet örn hur fram
tiden kommer att gestalta sig, ej minst i internationellt avseende, bör insti
tutets första verksamhet ha en mera blygsam omfattning och präglas av
klart konkreta behov men med möjlighet att allteftersom nya utsikter öppnas
och nya önskemål uppstå inom en smidig och elastisk ram kunna tillfreds
ställa även dessa. Institutet skall härvid geografiskt sett eftersträva en så
allsidig verksamhet som möjligt.
12
Kungl. Maj:ts proposition nr 266.
Bilaga 2.
Förslag
till
Stadgar för Svenska institutet för kulturellt utbyte med
utlandet.
§
1
.
Institutets uppgift.
Svenska institutets uppgift är att till gagn för Sveriges kulturella, sociala
och ekonomiska förbindelser med utlandet samordna och stödja den upp
lysningsverksamhet örn Sverige i utlandet, som redan pågår, samt att, där
så kan befinnas behövligt och lämpligt, upptaga nya verksamhetsgrenar i
kulturutbytets tjänst.
§ 2
.
Institutets säte.
Institutet har sitt säte i Stockholm.
§ 3.
Medlemmar.
Medlemmar kunna vara dels organisationer, bolag och andra företag,
dels enskilda personer. Medlemskap är bindande för minst tre räkenskapsår.
§ 4.
Medlemsavgifter.
Organisationer, bolag och andra företag betala en årsavgift av minst 1 000
kronor och enskilda personer en årsavgift av minst 100 kronor. Avgifterna
erläggas med minst hälften senast den 1 oktober och återstoden senast den
1 mars samt avse löpande räkenskapsår från 1 juli till och med 30 juni.
§ 5.
Verkställande organ.
Svenska institutets angelägenheter handhavas av ett råd, en styrelse och
ett ekonomiutskott.
§ 6
.
Rådet och dess sammanträden.
Rådet, som består av 100 ledamöter, valda och förordnade på det sätt som
i §§ 17 och 18 omtalas, äger besluta i de i § 7 omförmälda ärendena samt
att till styrelsen föreslå åtgärder, ägnade att främja institutets verksamhet.
Rådet sammanträder på kallelse av ordföranden två gånger årligen, en
gång på hösten efter det i § 17 omförmälda årsmötet och en gång under
maj månad. Kallelse skall vara skriftlig och utgå 14 dagar före den dag
rådssammanträdet äger rum. Rådet väljer vid höstsammanträdet för en tid
av ett år ordförande och vice ordförande. Som sekreterare fungerar insti
tutets direktör.
Frågor avgöras med enkel röstövervikt och vid lika röstetal gäller den
mening, som ordföranden biträder.
Val äger ram med slutna sedlar, då yrkande härom framställes, eljest
genom öppen omröstning. Varje rådsledamot äger en röst.
Frågor, som väckts av ledamöter av rådet, få ej upptagas till avgörande,
innan styrelsen givits tillfälle att yttra sig.
§ 7.
Föredragningslista vid ordinarie höstsammanträde.
Vid rådets ordinarie höstsammanträde skall förekomma:
1) Val av ordförande och vice ordförande;
2) Val av justeringsmän för mötesprotokollet;
3) Styrelsens årsberättelse och revisionsberättelsen;
4) Fastställande av balansräkning;
5) Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen;
6) Val av 7 ledamöter av styrelsen;
7) Val av 5 ledamöter av ekonomiutskottet;
8) Val av två revisorer och suppleanter för dem;
9) Ärenden, som av styrelsen hänskjutas till rådet;
10) övriga ärenden.
§ 8
.
Föredragningslista vid ordinarie vårsammanträde.
Vid rådets ordinarie vårsammanträde skall förekomma:
1) Val av justeringsmän för mötesprotokollet;
2) Fastställande av budget;
3) Ärenden, som av styrelsen hänskjutas till rådet;
4) övriga ärenden.
§ 9.
Styrelse.
Styrelsen består av 11 personer, av vilka 3 förordnas av Kungl. Maj:t
och 7 av rådet. Direktören är självskriven Ilie medlem. Styrelsen utser
inom sig ordförande och vice ordförande.
§
10
.
Styrelsens sammanträden.
Styrelsen sammanträder på kallelse av ordföranden. Sådan kallelse skall
även utfärdas, då minst tre av styrelsens ledamöter skriftligen påyrka detta.
Kallelse bör vara skriftlig och såvitt möjligt innehålla uppgift örn de ären
den, som skola förekomma vid sammanträdet.
För besluts fattande måste minst sex styrelseledamöter vara närvarande.
Frågor avgöras med enkel röstövervikt, och gäller vid lika röstetal den
mening, som ordföranden biträder.
Kungl. Maj:ts proposition nr 266.
13
§
11
.
Styrelsens verksamhet.
Styrelsen omhänderhar institutets skötsel, uppgör i samråd med ekonomi
utskottet förslag till budget, tillsätter direktör och behövlig personal samt
erforderliga nämnder, utfärdar instruktion för direktören och förvaltar
i
samråd med ekonomiutskottet institutets medel.
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 266.
§
12
.
Direktör.
Direktören verkställer styrelsens beslut och leder institutets löpande ar
bete.
Vid förfall för direktören företrädes denne av den person, som styrelsen
därtill utser.
§ 13.
Ekonomiutskott.
Ekonomiutskottet består av 5 ledamöter, utsedda av rådet. 6:e ledamot
och tillika ordförande i utskottet utser styrelsen inom sig. Ekonomiutskottet,
som sammanträder på kallelse av ordföranden, skall biträda styrelsen vid
medelförvaltningen och vid uppgörande av förslag till budget samt har att
tillse, att de ekonomiska förutsättningarna för institutets verksamhet finnas.
§ 14.
Revisorer.
Institutets räkenskaper skola årligen granskas av tre revisorer. En revisor
jämte suppleant för honom förordnas av Kungl. Maj:t. De båda andra re
visorerna jämte två suppleanter utses av rådet, varvid skall iakttagas, att
minst en revisor och dennes suppleant skola vara auktoriserade.
§ 15.
Räkenskapsavslutning och revision.
Institutets räkenskaper skola avslutas den 30 juni varje år. Räkenskaper
na och styrelseberättelsen skola överlämnas till revisorerna senast den 15
augusti. Revisorerna skola till styrelsen senast den 1 oktober avgiva revi
sionsberättelse.
Styrelse- och revisionsberättelser skola samtidigt med kallelsen till det
ordinarie höstsammanträdet i tryck tillsändas dels samtliga ledamöter av
rådet, dels samtliga medlemmar.
§ 16.
Teckningsrätt för institutet.
Handlingar, som utfärcfas av institutet, skola underskrivas med institutets
fastställda benämning samt, då så prövas lämpligt, undertecknas av ordfö
randen med kontrasignation av direktören. I övrigt tecknas institutet av di
rektören eller av den eller de personer, som styrelsen förordnar.
§ 17.
Årsmöte.
Medlemmarna sammanträda en gång om året till årsmöte på kallelse av
ordföranden i rådet, som även öppnar årsmötet. Kallelse skall vara skrift
lig och utgå minst 14 dagar före den dag, då årsmötet äger rum. Årsmötet
skall äga rum under första hälften av oktober månad.
Årsmötet väljer ordförande och vice ordförande. Som sekreterare fungerar
institutets direktör.
Årsmötet väljer bland medlemmarna 10 till ledamöter för fem år i rådet;
dock skall vid det första konstituerande årsmötet väljas sammanlagt 50 le
damöter, av vilka 10 skola väljas för ett år, 10 för två år, 10 för tre år, 10
för fyra år och 10 för fem år.
Kungl. Maj.ts proposition nr 266.
15
Val äger ruin med slutna sedlar, då yrkande härom framställes, eljest
genom öppen omröstning. Varje medlem äger en röst, och enkel röstöver
vikt gäller. Vid lika röstetal gäller den mening, som ordföranden biträder.
Ledamot kan ej omedelbart omväljas.
De valda ledamöterna inträda omedelbart efter valet i rådet.
§ 18.
Icke betalande ledamöter i rådet.
Bland representanterna för det svenska samhällslivets olika grenar med
undantag för de delar av näringslivet, som representeras av de ledamöter,
som jämlikt § 17 valts vid årsmötet, förordnar Kungl. Maj:t varje år för en
tid av fem år, räknat från 1 juli, 10 ledamöter i rådet. Liksom beträffande
de ledamöter, som valts vid årsmötet, skall dock första gången utses 50 le
damöter, därav 10 för ett år, 10 för två år, 10 för tre år, 10 för fyra år och
10 för fem år.
Ledamot kan ej omedelbart ånyo förordnas.
De förordnade ledamöterna inträda omedelbart efter förordnandet i rådet.
§ 19.
Stadgar och förslag till stadgeändring.
Stadgar, ävensom eventuella förslag om ändring av stadgar, skola under
ställas Kungl. Maj:ts prövning.
Beslut om ändring av stadgarna skall för att vara giltigt fattas å två på
varandra följande rådssammanträden.
16
Kungl. Maj:ts proposition nr 266.
Bilaga 3.
Förslag till budget 1944—1945.
Utgifter.
A.
Expeditionskostnader:
Löner:
Direktör ...................................................................... 20 000
Sekreterare ................................................................ 10 000
Skrivbiträde ............................................................. 5 000
Extra hjälp ............................................................. 3 000 38 000
Representation och resor ......................................................... 3 000
Avsättning för pensioneringsändamål.................................. 4 000
Porto, telefon, tidningar m. m................................................. 5 000
Hyra, lyse, städning .................................................................. 5 000
Inredning ....................................................................................... 10 000
Bibliotek, arkiv m. m................................................................. 15 000
B.
Verksamheten:
Fortsatt upplysningsverksamhet i Amerika ....................... 225 000
Svensk-amerikanska nyhetsbyrån......................................... 223 500
Lektoratsverksamheten ........................................................... 75 000
Stipendier för studier och föreläsningsverksamhet i ut
landet ........................................................................................ 50 000
Böcker, grammofonskivor, broschyrer, artiklar m. m.,
avsedda för lektorer och andra i utlandet...................... 35 000
Bilder, skioptikonbilder m. m................................................... 45 000
Film (inköp av kortfilmer m. m.)
.................................. 50 000
Inbjudan av utländska vetenskapsmän och andra till
Sverige ...................................................................................... 40 000
Understödsstipendier ................................................................ 35 000
Planering av utställningar, mässor, svenska veckor
m. m.............................................................................................. 60 000
Publikationer, understöd till översättningar av svensk
språkiga vetenskapliga arbeten m. m............................ 45 000
Upplysningsverksamhet om konst, musik, gymnastik,
idrott etc....................................................................................... 60 000
Diverse ........................................................................................... 25 000
80 000
968 500
Summa utgifter 1 048 500
Inkomster.
Statsanslag
.......................................................................................................... 398 5001
Privata medel:
Medlemsavgifter ......................................................................... 425 000
Medel insamlade för fortsatt verksamhet i Amerika. . 225 000
050 000
Summa inkomster 1 048 500
1 Av dessa äro 314 000 upptagna i årets statsverksproposition, därav 223 500 för Svensk
amerikanska nyhetsbyrån.
Stockholm 1944. Kungl. Boktryckeriet P. A. Norstedt & Söner.
442320