Prop. 1946:375

('angående befrielse i vissa fall från skyldighet att återbetala för mycket utbetalta löne- och pensionsbelopp',)

Kungl. Majlis proposition nr 375.

1

Nr 375.

Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående befrielse i vissa

fall från skyldighet att återbetala för mycket utbetalta löne- och pensionsbelopp; given Stockholms slott den 25 oktober 1956.

Kungl. Majit vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats­ rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, bereda riksdagen tillfälle att avgiva yttrande i det spörsmål, som av föredragande departementschefen angivits.

GUSTAF.

Ernst Wigforss.

Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Majit

Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 25 okto­ ber 1956.

Närvarande:

Statsministern

Erlander,

ministern för utrikes ärendena

Undén,

statsråden

Wigforss, Sköld, Quensel, Gjöres, Danielson, Vougt, Myrdal, Zetterberg, Nilsson, Sträng, Ericsson, Mossberg, Weijne.

Efter gemensam beredning med chefen för försvarsdepartementet anmäler chefen för finansdepartementet, statsrådet Wigforss, fråga angående befrielse i vissa fall från skyldighet att återbetala för mycket utbetalta löne- och pen­ sionsbelopp och anför därvid följande.

I fråga örn formerna och förutsättningarna för avstående av fordringsan­ språk, som uppkommit för kronan och avse skyldighet för enskilda personer att återbetala för mycket utbetalta löner och pensioner, har någon fast praxis icke förelegat under senare år. Sådan återbetalningsskyldighet uppstår i regel vid ^anordning till person, som är eller varit i anställningsförhållande till staten, antingen av större belopp än som enligt föreliggande bestämmelser bort utgå eller av belopp, som rätteligen icke alls bort utbetalas. De van-

Bihnnq till riksdagens protokoll 1940. 1 sami. Nr 375.

1

2

ligast förekommande fallen äro de, i vilka utanordningarna grundat sig på

felaktig tolkning av eller bristande kännedom om av Kungl. Maj:t givna eller

av Kungl. Maj:t med riksdagen meddelade författningar och föreskrifter.

Besluten om åläggande av återbetalningsskyldighet fattas i regel av admi­

nistrativ myndighet, i första instans sålunda av vederbörande revisionsorgan,

såsom riksräkenskapsverket och försvarets civillörvaltning, samt i andia in­

stans av kammarrätten. Ansökan örn befrielse fran återbetalningsskyldighet

inkommer till Kungl. Hajd antingen från den för det felaktiga utanordnings-

beslutet ansvarige eller från den som oriktigt uppburit beloppet. Vidare fö­

rekommer att kammarrätten underställer Kungl. Maj:ts prövning dylika fiå-

gor, vanligen i anledning av ansökningar, som gjorts i samband med bes\äi

(jfr 4 § kung. 528/1924). I en del fall har redogöraren redan till kronan er­

lagt vad som för mycket utbetalats och därefter hos Kungl. Maj:t ansökt örn

återbekommande av motsvarande belopp.

Vid prövning av ärenden, som salunda inkommit till Kungl. Maj .t, har

praxis utvecklats efter två olika linjer. I den man de felaktiga utanordning­

arna gjorts i strid mot författningar eller andra föreskrifter, som tillkommit

utan riksdagens medverkan, och Kungl. Majit icke varit bunden av särskilda

av riksdagen meddelade direktiv angående dispositionen av de medel, från

vilka utbetalningarna skett, har Kungl. Majit ansetts utan vidare äga be­

fogenhet att befria från återbetalningsskyldiglieten. Besluten härom ha van­

ligen erhållit formen, att Kungl. Majit låtit vid de gjorda utbetalningarna

bero. Då fråga däremot varit om felaktiga utbetalningar i strid mot författ­

ningar eller bestämmelser, som antagits av riksdagen eller eljest tillkommit

under riksdagens medverkan i en eller annan form, har Kungl. Majit en­

ligt tidigare gällande uppfattning icke ägt befria från återbetalningsskyldig-

heten utan att samtidigt vederbörligt anslag bereus täckning för den där­

igenom uppkommande förlusten genom att Kungl. Majit anvisat medel fran

anslag till extra utgifter eller annat för Kungl. Majit disponibelt anslag. (Jfr

exempelvis uttalanden i samband med den reservationsvis inom konstitu­

tionsutskottet år 1929 framförda anmärkningen i anledning av befrielse från

återbetalningsskyldighet för till två ordinarie statstjänstemän felaktigt utbe­

talade lönemedel. Se KU:s mern. nr 14, s. 30.)

Det ligger i sakens natur att efterskänkanden i enlighet med de förut an­

givna riktlinjerna ha ett tämligen snävt utrymme i svensk förvaltning på

grund av de detaljerade föreskrifter rörande anslagsdispositionen, som regel­

mässigt givas av riksdagen vid medelsanvisningar. Den starka begränsningen

av de belopp, som under anslag till extra utgifter ställas till Kungl. Majits

mera fria disposition, och behovet av dessa anslag för en mångfald andra

utgiftsändamål hålla vidare Kungl. Majits möjligheter att befria fran skyl­

digheten att återbetala för mycket uppburna löne- och pensionsbelopp inom

en trång ram, så länge täckning måste beredas från dylikt anslag.

Sedermera har emellertid en omsvängning i praxis ägt rum, i det att

Kungl. Majit även vid sådana felaktiga utbetalningar, som skett i strid mot

av riksdagen fastställda eller eljest godkända grunder, låtit vid de gjorda

Kungl. Maj:ts proposition nr 375.

Kungl. Maj:ts proposition nr 375.

3

utbetalningarna bero utan att bereda vederbörligt anslag täckning från till Kungl. Maj:ts förfogande stående medel. Ett dylikt förfarande har när­ mast varit av det praktiska behovet påkallat. Det ligger i sakens egen natur, att misstag stundom begås vid tolkningen av de många, stundom rätt inveck­ lade lönebestämmelser, som under de .senaste åren och vad beträffar det militära förvaltningsområdet särskilt under krigsåren tillkommit. I synner­ het måste detta gälla värnpliktiga och andra militära redogörare, som icke eller endast i ringa mån undergått någon särskild utbildning för redogörar- uppgiften. Antalet ärenden om befrielse från återbetalningsskyldighet har också under sista åren kraftigt ökat inom försvarsdepartementet.

Såsom ett visst stöd för sistberörda praxis har åberopats, att konstitu­ tionsutskottet vid granskning av statsrådsprotokollen haft sin uppmärksamhet riktad på det av Kungl. Majit tillämpade förfaringssättet vid avgörande av dessa ärenden men icke funnit anledning göra någon anmärkning däremot. Vidare må erinras örn ett uttalande av 1945 års riksdag, då det motionsvägen kommit till riksdagens kännedom att vissa bestämmelser tolkats felaktigt, var­ igenom för stora premieutbetalningar gjorts till åtskilliga värnpliktiga, vilka sedermera anmodats återbetala sålunda felaktigt uppburna belopp. Riksdagen framhöll, att billighetsskäl syntes tala för efterskänkande, i den mån felaktig­ heterna skett utan de värnpliktigas eget förvållande, och anförde i anslutning härtill, att riksdagen velat bringa denna sin uppfattning i ämnet till Kungl. Majits kännedom (skriv, nr 4, p. 27). Detta uttalande, sett mot bakgrunden av gällande praxis inom försvarsdepartementet, har ansetts innebära, att avgörandet av dessa ärenden förutsatts kunna få ankomma på Kungl. Majit.

I fråga om de principer, som varit vägledande för Kungl. Majits prövning, må här hänvisas till en inom försvarsdepartementet utarbetad promemoria av följande innehåll.

Vid prövning inom försvarsdepartementet av frågor om efterskänkande av återbetalningsskyldighet i anledning av för mycket utbetalta löner och pen­ sioner hava huvudsakligen följande synpunkter varit vägledande.

Befrielse har kunnat medgivas i fall sådana som följande: 1) Genom den gjorda utbetalningen har statsverket tillgodogjort sig vissa tjänster eller undsluppit vissa merkostnader (obehörigheten har kunnat anses vara av mera formell art).

2) Utbetalningen har eljest varit billig och skälig (formell brist att veder­ börligt tillstånd icke inhämtats).

3) Utbetalningen har grundat sig på en i och för sig ursäktlig feltolkning av författningsbestämmelserna.

4) Svårighet för redogöraren att indriva det för mycket utbetalta belop­ pet (då dödsfall mellankommit, pensionsavgång, mångfald svåranträffbara sakägare med ringa återbetalningsskyldighet för envar etc.).

5) ömmande skäl (beloppets storlek i förhållande till sakägarens ekono­ miska möjligheter o. dyl.).

Principen örn god tro, såväl hos redogöraren som hos sakägaren, har strängt upprätthållits.

I en del fall har det synts tvivelaktigt huruvida sakägaren varit juridiskt skyldig alt återbetala (condictio indebili). Till detta förhållande hava hittills de administrativa myndigheterna icke ansett sig böra taga hänsyn.

4

Kungl. Maj:ts proposition nr 375.

Departements­

chefen.

Vidare kan framhållas, att det skulle skapa ohållbara förhållanden, såväl

beträffande rekryteringen av intendenturpersonal som överhuvud taget vid

utövandet av redogöraresyssla, örn icke i stort sett befrielse från återbetal-

ningsskyldighet kunde påräknas, då möjlighet för redogörare att få sitt åter

ej förelåge.

Enligt av finansdepartementet införskaffade uppgifter har Kungl. Maj:l

under år 1946 intill utgången av september i åttiofyra fall, utan anlitande av

anslag till extra utgifter e. d., efterskänkt fordringar, som uppkommit genom

utbetalningar i strid mot författningar tillkomna under riksdagens medverkan.

Av ifrågavarande ärenden lia åttiotre bereus inom försvarsdepartementet och

ett inom finansdepartementet. För att giva en översikt över arten av de ären­

den, som vanligen äro föremål för dylika avgöranden av Kungl. Maj:t, torde

en förteckning över nyssnämnda, under de tre första kvartalen av år 1946

fattade beslut jämte en kort redogörelse för omständigheterna i de särskilda

fallen få fogas såsom bilaga till detta protokoll.

Såsom av det anförda framgår torde en viss oklarhet råda beträffande de

konstitutionella förutsättningarna för det förfaringssätt, som under senare år

tillämpats vid prövningen av vissa ärenden angående befrielse från återbetal-

ningsskyldighet i anledning av för mycket utbetalta löner och pensioner. Det

är därför enligt min mening lämpligt att denna fråga underställes riks­

dagen, utan att man avvaktar resultaten av mera vittsyftande utredningar

angående dels formerna och förutsättningarna för avskrivning av kronans

fordringar av olika slag, dels ock utformningen av redogöraransvaret.

Den i det föregående lämnade redogörelsen ger uppenbarligen vid handen,

att det av praktiska skäl är erforderligt, att Kungl. Majit har en viss befo­

genhet att efter prövning av omständigheterna i varje särskilt fall utan riks­

dagens hörande fatta beslut om befrielse från sådan återbetalningsskyl-

dighet. Om varje dylik fråga skulle underställas riksdagens prövning, skulle

det leda till en avsevärd ökning av antalet propositioner i småärenden och

medföra en praktiskt sett onödig arbetsökning både för riksdagen och Kungl.

Majus kansli. Särskilt med hänsyn till numera gällande praxis att efterskän-

kanden beslutas utan att täckning beredes från anslag till extra utgifter eller

andra till Kungl. Majus disposition stående medel, synes det mig vara önsk­

värt, att en viss reglering av Kungl. Majus befogenhet i förevarande avse­

ende erhålles. Det torde därvid vara lämpligt att en begränsning fastställes

i Kungl. Majus rätt att befria från återbetalningsskyldighet i dylika fall.

Såsom en allmän regel synes böra fastslås, att Kungl. Majit såvitt angår ut­

betalningar, som skett i strid mot bestämmelser, tillkomna under riksdagens

medverkan, må utan riksdagens hörande besluta örn befrielse från åter­

betalningsskyldighet endast i ärenden av mindre ekonomisk räckvidd, såvida

icke samtidigt anvisas täckning från anslag till extra utgifter eller liknande

anslag. Till ärenden av mindre ekonomisk räckvidd torde därvid förslagsvis

kunna räknas sådana, i vilka det belopp, som ifrågakommer till efterskän­

kande, icke överstiger 10 000 kronor. Denna siffra torde böra uppfattas som

Kungl. Maj.ts proposition nr 375.

5

en riktpunkt för gränsdragningen. Om efterskänkande skulle ifrågakomma för ett flertal felaktiga utbetalningar till en viss lön- eller pensionstagare eller för ett flertal sådana utbetalningar av en viss redogörare, bör sålunda vid till- lämpningen icke fästas avgörande vikt vid örn hela frågan formellt prövas i ett enda ärende eller om den kommer upp till behandling i ett flertal ären­ den på grund av vid olika tillfällen fastställda revisionsanmärkningar. Det sammanlagda beloppet av de felaktiga utbetalningar, som kunna antagas hänga samman med det ärende örn återbetalningsskyldighet, som är föremål för Kungl. Maj:ts prövning, bör i dylika fall icke få överstiga det angivna beloppet, 10 000 kronor.

Till ledning för Kungl. Majits prövning av ifrågavarande ärenden torde i huvudsak de riktlinjer, som hittills tillämpats och sammanfattningsvis skis­ serats i det föregående, böra tjäna. För att tillgodose önskemålet om en en­ hetlig praxis vid avgörandet av hithörande frågor bör jämväl i fortsättningen prövningen av dessa ärenden liksom av andra löne- och pensionsfrågor bere­ das inom finansdepartementet och, såvitt angår vissa militära avlönings- ärenden, inom försvarsdepartementet.

Jag förordar, att tillfälle beredes riksdagen att taga ståndpunkt till de av mig i det föregående angivna riktlinjerna för Kungl. Maj:ts prövning av frågor om befrielse från skyldighet att återbetala löne- och pensionsbelopp, som felaktigt utbetalts i strid mot under riksdagens medverkan tillkomna bestämmelser.

Under åberopande av vad sålunda anförts hemställer jag, att Kungl. Majit måtte genom proposition inhämta riksdagens yttrande i det av mig angivna spörsmålet.

Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter bi­ trädda hemställan förordnar Hans Majit Konungen, att pro­ position av den lydelse, bilaga vid detta protokoll utvisar, skall avlåtas till riksdagen.

Ur protokollet:

Erik Skiöld.

6

Kungl. Maj.ts proposition nr 375.

Bilaga.

Förteckning över beslut under tiden 1 2 *

/i —s0/9 1946 om efterskänkande av

fordringar, som uppkommit genom utbetalningar i strid mot löne- och

pensionsbestämmelser, tillkomna under riksdagens medverkan.

Hela

Efterskänkt

Datum

Den felaktiga utbetalningens karaktär

fordran

belopp

Kr.

Kr.

På försvarsdepartementets föredragning.

18/i

Till en vpl., som varit inkallad till krigstjänstgöring

3437: —

'2520:-

tiden den

"It 1940—den 4/« 1941 i befattning så-

som vägmästare och vilken fått sig tilldelad ser­

geants tjänsteställning, hade utbetalats lön såsom

till fast anställd sergeant, varjämte retroaktivt

utbetalats ersättning för verkställda pensions-

18/i

avdrag.

Till en vpl., som varit inkallad till krigstjänstgöring

1 396: -

'541: —

viss tid i befattning såsom vägmästare och vilken

fått sig tilldelad sergeants tjänsteställning, hade

för denna tid från en krigskassaavdelning utbe-

talats lön såsom till fast anställd sergeant.

18/1

Enahanda ärende som föregående.

1 396: —

*1201: —

18/1

Enahanda ärende som föregående.

2 311: —

1636: —

18/1

Enahanda ärende som föregående.

1 950: -

*1 562: -

18/1

Till en reservofficersaspirant för mycket utbetalat

173: —

173: —

långtidstillägg.

183: —

183: —

18/i

Enahanda ärende som föregående.

18/1

Enahanda ärende som föregående.

210: —

210: —

18/1

Till en förrådsman för mycket utbetalad lön jämte

300:-

2300: —

rörligt tillägg och kristillägg (felaktig löneklass-

placering).

255: —

255: —

18/1

Till en fanjunkare å övergångsstat för mycket

utbetalad lön jämte rörligt tillägg (felaktig orts-

gruppsplacering).

339: —

339: —

25/i

Till en fanjunkare för mycket utbetalad lön och,

i förekommande fall, kristillägg (felaktig orts-

gruppsplacering).

285: —

3285: —

25/i

Till en flaggunderofficer för mycket utbetalad lön

jämte rörligt tillägg.

1 535: —

1 535: —

25/l

Till en styckjunkare för mycket utbetalad krigs-

avlöning vid tjänstgöring i innehavd arvodes-

befattning.

1 Skillnaden mellan hela det till återbetalning fastställda beloppet och det efterskänkta

beloppet utgöres av vad före ärendenas avgöranden inlevererats till statsverket, till beloppet

motsvarande vad de vpl. varit berättigade att uppbära såsom fyllnad i terminslön vid åt­

njutande av värnpliktigs avlöning och såsom familjebidrag.

2 Förrådsmannen hade hos vederbörande regementskassör framhållit det begångna felet, men

av denne erhållit besked att utbetalningarna voro riktiga.

8 Flaggunderofficeren hade varit berättigad att erhålla terminslön med 240 kr. och natura­

förmåner till ett värde icke understigande 45 kr. Nådeansökan bifallen under förutsättning att

berörda förmåner icke av flaggunderofficeren uttagas.

Kungl. Maj.ts proposition nr 375.

7

Datum

/

Den felaktiga utbetalningens karaktär

Hela fordran

Kr.

Efterskänkt

belopp

Kr.

25/,

Till en kapten i reserven för mycket utbetalad lön

jämte rörligt tillägg (felaktig ortsgruppsplacering).

142: —

142: —

25/,

Till en värnpliktig sergeant felaktigt utbetalad

premie.

75: —

75:-

25/,

Till en värnpliktig sergeant felaktigt utbetalad

premie.

75:-

75: —

25/,

Till en värnpliktig sergeant felaktigt utbetalad

premie.

75:-

75: —

25/,

Till vissa värnpliktiga felaktigt utbetalad premie

med 75 kr.

2 700: —

42 475: —

25/,

Till vissa värnpliktiga felaktigt utbetalad premie

med 75 kr.

1 275: —

5750: —

25/,

Av en numera avliden flaggkorpral felaktigt upp­

buren skeppsportion.

122: —

6122: —

15/2

Till en över stat anställd furir för mycket utbeta­

lade lönebelopp.

335: -

6335: -

15/2

Till en över stat anställd furir för mycket utbeta­

lade lönebelopp.

410: —

‘410: -

15/2

Till en krigsfrivillig felaktigt utbetalat långtids-

tillägg.

150: —

ISO: —

15/s

Till en krigsfrivillig felaktigt utbetalat långtids-

tillägg.

120: —

1

4

* > £ >

O

T

lä/2

Till 6 krigsfrivilliga felaktigt utbetalade långtids-

tillägg.

1 462: —

1 462: -

15/2

Till 4 värnpliktiga felaktigt utbetalade långlids-

tillägg.

67:-

751: —

22/2

Till viss personal — stammanskap och värnplik­

tiga — felaktigt utbetalad inkvarleringsersättning och felaktigt utbetalat nattraktamente.

93:-

93: —

22/2

Till 6 värnpliktiga för mycket utbetalad termins-

lön under sjötjänstgöring.

273: — 7123: —

2*/2

Till 5 värnpliktiga felaktigt utbetalade långtids-

tillägg.

473: — ’329: —

22

I*

Till en kapten för mycket utbetalad lön jämte rör­

ligt tillägg.

179: — 8179: —

2*/2

Till en sergeant på stat för mycket utbetalad lön

jämte rörligt tillägg och kristillägg (felaktig löneklassplacering).

328: — 328: —

4 Nådeansökningen avsåg 2 475 kr., enär tre värnpliktiga återbetalat de felaktigt utbe­ komna premierna. 6 Nådeansökningen avsåg 750 kr., enär sju värnpliktiga återbetalat de felaktigt utbekomna premierna. 4 Underställt av kammarrätten. 7 Nådeansökningen avsåg detta belopp, enär vissa av de värnpliktiga återbetalat det felaktigt utbekomna beloppet. 8 Återbetalningsskyldigheten avsåg belopp motsvarande skillnaden mellan uppburen lön efter I-ort samt lön å E-ort. Kaptenen borde hava varit mantalsskriven i Stockholm under den avsedda tiden och hade i sådant fall varit berättigad uppbära beloppet. Kungl. Majit förklarade i beslutet, att vid utbetalningarna skulle bero.

8

Kungl. Maj.ts proposition nr 375.

Datum

Den felaktiga utbetalningens karaktär

Hela

fordran

Kr.

Efterskänkt

belopp

Kr.

2!/2

Till en värnpliktig furir och en korpral för mycket

utbetalad terminslön.

76:-

76: —

1/3

Till en underofficer av 3:e graden för mycket ut­

betalad lön jämte rörligt tillägg och kristillägg

(felaktig ortsgruppsplacering).

505:-

505: —

V*

Till en krigsfrivillig felaktigt utbetalat långtids-

tiUägg.

240: —

240: —

1/3

Till en värnpliktig felaktigt och till en annan värn­

pliktig för mycket utbetalat långtidstillägg.

236: —

236: —

7*

Till en värnpliktig furir felaktigt utbetalat långtids­

tillägg.

450:-

450:-

1/3

Till en värnpliktig felaktigt utbetalat långtidstillägg.

300:-

300: —

Till en furir för mycket utbetalad lön jämte rörligt

tillägg och kristillägg (felaktig löneklassplace-

ring).

170: —

170:-

1/3

Till en underofficer felaktigt utbetalad porlions-

och inkvarteringsersättning.

512: —

512: —

15/3

Till 19 värnpliktiga, vilka tjänstgjort såsom funk­

tionärer vid hemvärnstävling, utbetalade arvoden.

120: —

ISO

: —

l»/3

Till vissa avlämnare av rekvirerade motorfordon

felaktigt utbetalad traktamentsersättning med

6 kr.

1068: -

1068:-

i*/s

Till 3 värnpliktiga flaggkorpraler felaktigt utbe­

talad ersättning för handhavande av uppbörd.

218: —

218: -

15/3

Till en e. o. förrådsman för mycket utbetalad lön

jämte rörligt tillägg och kristillägg (felaktig lö-

neklassplacering).

191: —

191: —

1

15/s

Till en sergeant för mycket utbetalad lön jämte

rörligt tillägg och kristillägg (felaktig löneklass-

placering).

587: —

587: —

l5/3

Till en krigsfrivillig felaktigt utbetalat långtids­

tillägg.

210: -

210:-

22/3

Till envar av 7 värnpliktiga felaktigt utbetalad

premie med 1 250 kr.

8 750:-

“7 500: —

22/s'

Till en värnpliktig felaktigt utbetalad premie.

1250: —

91 250: —

22/3

Till 7 värnpliktiga felaktigt utbetalade långtidstillägg.

2 435: —

2 435: -

22/s

Till en värnpliktig furir felaktigt utbetalad premie.

1250: —

91 250: — .

22/s

Till tre över stat ansiällda furirer för mycket utbe­

talade lönebelopp.

396:-

10396: —

5A

Till en tyghantverkare felaktigt utbetalat förnyat

krigsutrustningsbidrag.

500: —

500: —

5/4

Till envar av 4 värnpliktiga felaktigt utbetalad

premie med 75 kr.

300: —

300: —

ä

/4

Till envar av 6 värnpliktiga felaktigt utbetalad

premie med 1 250 kr.

7 500: —

1

1

»7 500: —

9 Jfr riksdagens skrivelse nr 4/1945.

10 Underställda av kammarrätten (2 ärenden).

Kungl. Maj:ts proposition nr 375.

9

Datum

Den felaktiga utbetalningens karaktär

Hela fordran

Kr.

Efterskänkt

belopp

Kr.

7*

Till en förrådsman för mycket utbetalad lön jämte

rörligt tillägg och kristillägg (felaktig löneklassplacering).

142: —

142: —

7*

Till en förrådsvaktmästare för mycket utbetalad

lön jämte rörligt tillägg och kristillägg (felaktig löneklassplacering).

301:

301:-

7*

Till en fanjunkare felaktigt utbetalat arvode (för

tiden oktober 1942—maj 1944).

390: —

”100: —

74

Till en underofficer av 2:a graden på stat felaktigt

utbetalat barntillägg.

216: —

216: —

12/4

Till en förrådsförman felaktigt utbetalad ekipe-

ringshjälp och felaktigt utbetalat krigsutrustningsbidrag.

750: —

750:-

12/4

Till en förrådsvaktmästare felaktigt utbetalad eki-

peringshjälp och felaktigt utbetalat krigsutrustningsbidrag.

750: —

750:-

12/4

Till vardera av 2 värnpliktiga felaktigt utbetalad

premie med 1 250 kr.

2 500: —

92 500: —

“A

Till envar av 4 värnpliktiga felaktigt utbetalad pre­

mie med 1 250 kr.

5 000:—

”5 000: -

31/5

Till en krigsfrivillig felaktigt utbetalat krigsutrust-

ningsbidrag.

250: -

250: —

31/5

Till en värnpliktig för mycket utbetalad avlöning

under sjukdom.

241:-

241: —

31/5

Till en löjtnant i sjövärnskåren felaktigt utbetalade

lönebelopp (felaktig löneklassplacering).

1 239: —

1 239: —

31/5

Till en löjtnant i sjövärnskåren felaktigt utbetalade

lönebelopp (felaktig löneklassplacering).

160: —

160: —

31/6

Till en styckjunkare i reserven felaktigt utbetalat

ansvarsarvode.

166: —

166: —

|

87

»

Till en värnpliktig löjtnant felaktigt utbetalad för­

höjning av sjötillägg.

96: —

96:-

21/6

1

7

Till vissa värnpliktiga felaktigt utbetalade premier.

20 000: — 920 000: -

21/6

Till envar av 7 värnpliktiga flygförare felaktigt

utbetalad premie med 1 250 kr.

8 750: -

98 750: -

21/6

Till en värnpliktig sergeant felaktigt utbetalad pre­

mie.

250: —

250:-

1

21/e

Till en tygarbetare för mycket utbetalad avlöning. 1 063: —

”1 063: —

j *7

«

Till en e. o. förrådsman felaktigt utbetalad trakta-

mentsersättning.

168:-

168: —

28/6

Felaktiga utbetalningar av avlöning m. m.

4 791: —

4 791: —

118/6

Till en förrådsman för mycket utbetalad avlöning

(felaktig löneklassplacering).

430: —

430: —

11 Elt av Kungl. Maja den

»/, 1943 meddelat beslut, som icke medgåve att ifrågavarande

“E*® fin8® utbetalas för tid efter utgången av september 1942, hade kommit vederbörande tillhanda under mars 1943. ..." Tygarbetaren som skadats vid olycksfall i arbetet, hade under därpå följande sjukdom fått uppbara oavkortad avlöning. Som sjukdomen icke förorsakats av olycksfallet

hade linn

endast varit berättigad till sjukavlöning. yemauel, hade han

Bihang till riksdagens protokoll 1946. 1 sami. Nr 375.

10

Kungl. Maj:ts proposition nr 375.

Hela

Efterskänkt

Datum

Den felaktiga utbetalningens karaktär

fordran

belopp

Kr.

Kr.

20/9

Till en värnpliktig bataljonsläkare felaktigt utbe-

2 673: -

2 673: —

talat arvode för sjukbesök i hemmen för vård

av personal vid en depå.

20/9

Till en över stat anställd furir och två över stat

329: —

329: -

anställda korpraler för mycket utbetalade löne­

belopp.

20/9

Till en tyghantverkare felaktigt utbetalat förnyat

250: -

250: —

krigsutrustningsbidrag.

Till en värnpliktig furir felaktigt utbetalade mäss-

143:-

13143: -

2

ö

/9

penningar.

På finansdepartementets föredragning.

2

d

/

j

Till en vaktmästare (A 5) vid farmacevtiska labo-

6 144: 18

1*3 044: 18

ratoriet felaktigt utbetalad avlöning under tjänst­

ledighet för militär tjänstgöring (konstituerad

sergeant) under vissa tider av åren 1942 och

1943. (Borde ha avstått samtliga löneförmåner i

den civila tjänsten.)

13 Underställt av kammarrätten.

14 Genom månatliga löneavdrag hade vid ärendets avgörande till statsverket inbetalats 1 880 kr.

Ansågs obilligt och alltför betungande att utkräva hela beloppet av vederbörande, som dåmera

var familjeförsörjare.

468716. Stockholm, Isaac Marcus Boktryckeri-Aktiebolag, 1946.