Prop. 1947:147
('med förslag till förord\xad ning om skattefrihet i vissa fall för realisationsvinst vid expropriation m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 147.
1
Nr 147.
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till förord
ning om skattefrihet i vissa fall för realisationsvinst vid expropriation m. m.; given Stockholms slott den 7 mars 1947.
Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogat förslag till förordning om skattefrihet i vissa fall för realisationsvinst vid expropriation m. in.
GUSTAF.
Ernst Wigforss.
Bihang till riksdagens protokoll 1947. 1 samt. Nr 147.
1
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 147.
Förslag
till
förordning om skattefrihet i vissa fall för realisationsvinst vid
expropriation m. m.
Härigenom förordnas som följer.
Har fast eller lös egendom tagits i anspråk genom expropriation eller
liknande förfarande eller eljest avyttrats under sådana förhållanden, att
tvångsförsäljning varom här är fråga måste anses vara för handen, skall den
genom överlåtelsen uppkomna vinsten icke i något fall utgöra skattepliktig
realisationsvinst enligt kommunalskattelagen och förordningen om statlig
inkomst- och förmögenhetsskatt. Vad nyss sagts skall dock icke gälla, därest
det skäligen kan antagas att avyttringen skulle ägt rum även om tvång icke
förelegat.
Vad i första stycket stadgas angående skattefrihet i vissa fall för realisa
tionsvinst vid avyttring av egendom skall äga motsvarande tillämpning be
träffande realisationsvinst vid upplåtelse av nyttjanderätt eller servitutsrätt
till fastighet för obegränsad tid mot engångsersättning.
Avdrag må i intet fall ske för realisationsförlust som uppkommit då egen
dom avyttrats eller då upplåtelse av nyttjanderätt eller servitutsrätt till fastig
het skett under sådana förhållanden att, därest vinst i stället uppstått, denna
enligt bestämmelserna i första eller andra stycket icke skulle hava utgjort
skattepliktig realisationsvinst.
Denna förordning träder i kraft dagen efter den, då förordningen enligt
därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling,
och gäller tills vidare. Förordningen skall äga tillämpning jämväl med avse
ende å det beskattningsår, för vilket taxering av beskattningsnämnd i första
instans verkställes under år 1947.
I fråga om eftertaxering för år 1946 eller tidigare år skola äldre bestäm
melser fortfarande gälla.
Kung!. Maj.ts proposition ni 147.
3
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 7 mars 1947.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Undén,
statsråden
Wigforss, Möller, Quensel, Danielson, Vougt, Myrdal, Zetterberg, Nilsson, Sträng, Ericsson, Mossberg, Weijne.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Wigforss, anmäler fråga om änd rade regler rörande beskattning av realisationsvinst vid expropriation eller annan tvångslösen av fast eller lös egendom samt anför därvid.
Inledning. I en vid 1945 års riksdag (vårsessionen) väckt motion (1:261) hemställdes att riksdagen måtte besluta, att realisationsvinst skulle frikallas från inkomstbeskattning, då vinsten uppkommit genom att en fastighet underkastats expropriation eller annat sådant förfarande. Bevillningsut skottet, till vilket motionen hänvisades, yttrade (betänkande nr 49/1945), att utskottet funne skäl tala för medgivande av skattefrihet i förevarande fall men att en författningsändring i detta syfte borde föregås av ytterligare utredning. I anledning därav anhöll riksdagen i skrivelse den 15 juni 1945 (nr 414), att Kungl. Maj:t måtte, med beaktande av vad utskottet anfört i nämnda betänkande, föranstalta om utredning och snarast möjligt för riksdagen framlägga förslag angående det nu ifrågavarande spörsmålet.
I anledning av nyssnämnda riksdagsskrivelse upprättades inom finans departementets skatteberedning en den 20 november 1945 dagtecknad prome moria angående bl. a. frågan om beskattning av realisationsvinst vid expro priation eller annan tvångslösen.
över denna promemoria hava, efter remiss, yttranden avgivits av kammar rätten, statskontoret, vattenfallsstyrelsen (med överlämnande av yttrande från svenska vattenkraft föreningen), lantbruksstyrelsen (med överlämnande av yttrande från Sveriges lantbruksförbund), 1944 års allmänna skattekommitté, överståthållaräimbetet (med överlämnande av yttrande från taxeringsintendenten vid ämbetet) och samtliga länsstyrelser.
I vissa av de avgivna yttrandena framfördes kritik mot det i promemorian framlagda förslaget om befrielse från beskattning för realisationsvinst vid expropriation eller annan tvångslösen av fast eller lös egendom. Därvid fram hölls särskilt, att det berörda spörsmålet, som vore en detalj av frågan om
4
Kungi. Mcij.ts proposition nr 147.
revision av reglerna om beskattning av realisationsvinst överhuvud taget,
icke borde utbrytas ur det större sammanhanget samt att ytterligare utred
ning vore erforderlig.
Vid anmälan i statsrådet den 22 februari 1946 av de i departementsprome
morian behandlade skattefrågorna anförde jag — såsom framgår av proposi
tionen nr 105/1946 angående viss ändring i kommunalskattelagen — att jag
på grund av vad under remissbehandlingen förekommit för egen del ansåge,
att förslag icke då borde framläggas angående ändring av reglerna om reali
sationsvinstbeskattning vid expropriation eller annan tvångslösen av egen
dom med äganderätt. Frågan härom vore nämligen — även om en ändring
1 och för sig syntes befogad — icke av den brådskande art att den icke kunde
anslå ett eller annat år, om härigenom kunde vinnas att en allsidigare belys
ning av frågan komine till stånd.
Vid propositionens behandling i bevillningsutskottet förekom icke någon
erinran mot vad jag sålunda anfört.
Till svar å en vid innevarande års riksdag av herr Thorell framställd in
terpellation anförde jag, att jag inhämtat av 1944 års allmänna skattekom-
mitté att kommittén icke hunne framlägga sitt förslag angående realisations
vinstbeskattningens lämpliga anordnande i så god tid, att proposition i äm
net kunde framläggas för detta års riksdag. På grund härav och då frågan
om realisationsvinstbeskattningen ånyo fått ökad aktualitet bl. a. genom de
för storflygplatsen nödvändiga markförvärven, avsåge jag att till övervägan
de upptaga frågan om framläggande för den nu sittande riksdagen av ett
förslag om provisorisk lagstiftning rörande realisationsvinstbeskattningen, av
sedd att undanröja de av interpellanten påtalade olägenheterna.
Sedan frågan om en provisorisk lagstiftning angående befrielse från in
komstbeskattning av realisationsvinst vid expropriation eller annan tvångs
lösen av fast eller lös egendom därefter upptagits till närmare behandling
inom finansdep a r le me n t e t, anhåller jag nu att få anmäla denna fråga.
Gällande bestämmelser. Enligt 35 § kommunalskattelagen skall till intäkt
av tillfällig förvärvsverksamhet hänföras bl. a. vinst å icke yrkesmässig avytt
ring av fast eller lös egendom, som förvärvats genom köp, byte eller därmed
jämförligt fång och varit i den skattskyldiges ägo, om det är fastighet, under
mindre än 10 år och eljest under mindre än 5 år (realisationsvinst). Jämlikt
2 § förordningen om statlig inkomst- och förmögenhetsskatt gäller samma
stadgande också vid den statliga beskattningen.
Nämnda bestämmelser, som enligt praxis innebära att skattskyldighet för
realisationsvinst kan uppkomma jämväl vid expropriation eller annan tvångs
lösen av egendom, hava i huvudsak i oförändrad form varit gällande från
och med tillkomsten av 1910 års skatteförfattningar. Dessförinnan funnos
inga särskilda bestämmelser om vad som i detta hänseende skulle upptagas
såsom skattepliktig intäkt. I praxis hade emellertid visat sig en tendens att
såsom skattepliktig intäkt upptaga sådana vinster, vilka framstodo som resul
tat av en affärsspekulation. En sådan presumerades i allmänhet ha förelegat,
Kungl. Maj.ts proposition nr 147.
5
om en relativt kort tid förflutit mellan köp och försäljning, men avgörandet berodde ytterst på en prövning av omständigheterna i varje särskilt fall.
Bakgrunden till de år 1910 införda bestämmelserna framgår av ett yttran de av vederbörande departementschef vid anmälan av proposition nr 88 till 1910 års riksdag. Departementschefen framhöll (s. 104), att redan de svå righeter, som vid lagtillämpningen skulle uppstå om beskattningen av kon junkturvinster bleve beroende på ett så subjektivt moment som spekulations syfte, manade till ett mera fast reglerande av beskattningen än som ett lag fästande av rådande praxis skulle innebära. Därjämte ansåg departements chefen det icke vara annat än i sin ordning, att även konjunkturvinster, som icke vore resultatet av spekulationsaffärer, betraktades och beskattades så som inkomst. Därvidlag borde emellertid fastställas en viss längsta tidrymd, inom vilken affären skulle vara avslutad för att skattskyldighet för vinsten skulle inträda. Att därvid göra undantag för spekulationsvinster och stadga skattskyldighet för dylika vinster oberoende av den tid, som förflutit mellan affärens början och slut, kunde visserligen vara principiellt riktigt, men bröte ej udden av anmärkningarna mot det förutvarande systemet och vore i allt fall mindre erforderligt, om blott den tidrymd, varom här vore fråga, sattes tillräckligt lång. I sistnämnda avseende kunde i regel sägas, att det erford rades en längre tid för avveckling av en fastighetsaffär än en affär, som av- såge värdepapper eller annan lös egendom.
Under förarbetena till 1928 års skatteförfattningar återupptogs diskussio nen om skatteplikten för vinster å icke yrkesmässig avyttring av fast eller lös egendom. 1918 års inkomstskattesakkunniga föreslogo (SOU 1923: 69 s. 92) att, oberoende av arten av det fång varigenom egendomen förvärvats, såsom inkomst skulle beskattas vinst vid försäljning av fast eller lös egendom, som förvärvats i huvudsakligt syfte att avyttras med vinst, dock endast om av yttringen skett inom 10 år efter förvärvet. De sakkunniga framhöllo därvid, att det avgörande borde vara huruvida spekulationssyfte förelegat eller ej, men att det på grund av svårigheten att bestämma vinstens storlek, när lång tid förflutit mellan förvärvet och avyttringen, synts nödvändigt att bestämma någon längsta tid, inom vilken avyttringen skulle ha skett för att vinsten skulle bliva skattepliktig. På grund av svårigheterna att tillämpa en lagbe stämmelse, som gjorde skatteplikten beroende av den skattskyldiges syfte vid uppgörandet av en viss affär, ansågs det vidare nödvändigt att angiva vissa omständigheter, vilka kunde anses tyda på förefintligheten av spekulations syfte (egendomens beskaffenhet och dess användning under den skattskyl diges innehav, huruvida den skattskyldige hade lör vana att hedriva atfärer av ifrågavarande art m. in.) samt alt uppställa en viss presumtion, som dock finge motbevisas. Om mindre än 2 år förflutit mellan förvärv och avyttring, skulle sålunda presumeras, att spekulationssyfte förelegat, under det att mot satsen skulle presumeras, om 2 år eller mera förflutit mellan nämnda tid punkter.
1921 års kommunalskattekommitté föreslog bibehållande av de förut gäl lande bestämmelserna om beskattning av realisationsvinst (SOU 1924: 53 del
6
Kungl. Maj.ts proposition nr 147.
I s. 425) och även departementschefen ansåg vid anmälan av förslaget till
gällande kommunalskattelag (proposition nr 102/1927 s. 346), att det ur
praktisk taxeringssynpunkt måste vara att föredraga att göra skatteplikten
beroende enbart av dels beskaffenheten av det fång, varigenom egendomen
förvärvats, och dels den tid som förflutit mellan förvärvet och avvttringen.
I detta sammanhang kan anmärkas att vinst, som uppkommit vid expro
priation eller annan tvångsförsäljning av fastighet till det allmänna, under
de senaste åren ansetts höra frikallas från beskattning till krigskonjunktur-
skatt. Särskilt stadgande härom har alltsedan år 1943 meddelats i punkt 4
av anvisningarna till 9 § (resp. 7 §) i krigskonjunkturskatteförordningarna.
Tillkomsten av detta stadgande motiverades på följande sätt (proposition
nr 193/1943, bil. s. 5):
Ett fall av krigskonjunkturbeskattning som väckt särskild och till synes
i viss mån berättigad ovilja hos allmänheten är det, att fastighet sålts på
grund av expropriation eller efter frivillig överenskommelse, där expropria-
tionsanledning förelegat, under sådana förhållanden att krigskon junkturbe-
skattning för realisationsvinst ägt rum. Bl. a. för anordnande av flygfält och
andra huvudsakligen för försvaret avsedda anläggningar torde sådana av
yttringar ha skett. Stundom ha dessa tvångsförsäljningar i och för sig utlöst
starkt missnöje trots den jämförelsevis goda ersättning som erhållits, enär
de egendomar, från vilka avvttringar skett, genom avstyckningarna försäm
rats i avseende å ägoslagens sammansättning, genom olämplig gränsdragning
m. m. Oviljan har givetvis ökats, där ersättningen beskurits genom krigs-
konjunkturskatt. En ändring av beskattningsbestämmelserna härutinnan sy
nes vara på sin plats och torde kunna ske exempelvis på det sätt att befri
else från krigskonjunkturskatt medgives där fastighet avyttrats på grund
av expropriation eller i fall där tvångsförsäljning till det allmänna eljest an
ses vara för handen och det ej synes uppenbart, att avyttringen skulle ägt
rum även om tvång icke förelegat.
Motion vid 1945 års riksdag. I förenämnda motion I: 261 har framhållits,
att på grund av den starka, delvis genom penningvärdets försämring inträd
da värdestegringen å fastigheter kunde en i penningar uttryckt stor realisa
tionsvinst uppkomma för exempelvis en person, som år 1937 inköpt en fas
tighet, om denna bleve föremål för expropriation år 1945. Om han måste
i skatt erlägga hälften eller mera av värdestegringen å fastigheten, kunde
han icke skaffa sig annan likvärdig fastighet. Den tvungna avyttringen bor
de icke försämra hans ekonomiska ställning. På grund av pågående mycket
stora expropriationer av fastigheter för militära ändamål borde en lagänd
ring därför ske snarast. Lämpligen borde denna få karaktär av eu anvisning
till 35 § kommunalskattelagen av samma typ som motsvarande anvisning i
krigskonjunkturskatteförordningen. Anvisningen borde givetvis omfatta jäm
väl det fall att fastighet bleve löst enligt vattenlagen.
Av de myndigheter, från vilka yttranden över motionen inhämtades, har
kammarrätten anfört hl. a., att enligt dess mening redan under normala för
hållanden invändning med fog kunde göras mot beskattning av realisations
vinster, som framkomme vid expropriation av fastighet. Då de skattskyldiga
7
i allmänhet kunde undgå värdestegringsbeskattning genom att behålla sin egendom viss tid, syntes det icke riktigt att de, som till förmån för ett sam hällsintresse tvingades att realisera värdestegringen, skulle beskattas för den samma. Direkt stötande blevo verkningarna därav efter den avsevärda sänk ning av penningvärdet, som skett under kriget. De stora värdestegringar, som nu allmänt konstaterades vid fastighetsförsäljningar, syntes belt eller delvis vara endast skenbara och bero på nedgången i penningvärdet. Sådana värdestegringsvinster framkomme givetvis såväl vid frivilliga försäljningar som vid expropriation. I praktiken torde emellertid frivilliga försäljningar i största möjliga utsträckning undvikas, när förutsättningar för realisations vinstbeskattning förelåge. En vid expropriation åsamkad förmögenhetsför- lust på grund av beskattning vore stridande mot grundsatsen, att den som vore föremål för expropriation icke skulle få sin förmögenhet minskad. De skäl, som föranlett undantagsbestämmelsen vid krigskonjunkturbeskattning- en, syntes tala för befrielse jämväl från inkomstskatt i dylika fall. Ur prin cipiell synpunkt torde denna ståndpunkt vara riktig, enär ägare av expro prierad fastighet sällan vid förvärvet torde ha räknat med att en sådan hän delse skulle tillföra honom vinst. Med expropriation av fastighet borde jäm ställas de fall då fastighet tvångsvis löstes enligt andra författningar än ex propriationslagen ävensom formellt frivilliga försäljningar, som föranletts av köparens möjlighet att tillgripa expropriations- eller liknande föri arande. Även om härigenom gränsen mellan skattepliktiga och skattefria realisations vinster icke bleve fullkomligt skarp, torde svårigheterna att i praktiken hän föra realisationsvinsterna till det ena eller andra slaget icke bliva alltför sto ra. Den omständigheten att expropriationsanledning eller eljest lösningsrätt förelegat torde vid ett sådant avgörande i regel vara tillfyllest såsom bevis. Någon anledning att begränsa skattefriheten till försäljningar till det all männa såsom skett i krigskonjunkturskatteförordningen syntes icke före ligga. Dessutom kunde ifrågasättas att utsträcka skattefriheten till att avse även annan egendom än fastighet. Därest vinst, varom nu vore fråga, ej upp- toges till beskattning, borde avdrag för realisationsförlust under samma om ständigheter ej medgivas. På grund härav borde införas en ytterligare an visningspunkt till 35 § kommunalskattelagen och vidare borde en viss om redigering ske av anvisningarna till 36 § samma lag.
Länsstyrelsen i Göteborgs och Bohus lön har anfört bl. a., att länsstyrelsen icke funne sig kunna tillstyrka bifall till motionen. Till stöd härför vihe länsstyrelsen särskilt framhålla, att det kunde synas betänkligt att under, ti der av vikande penningvärde fritaga vissa vinster från beskattning men där emot icke alla, då för all realisationsvinstbeskattning torde vara gemensamt att skatten kunde drabba en värdestegring, som hade sin grund i försämrat penningvärde. Även vid andra fastighetsöverlåtelser än expropriation, exem pelvis vid fastighetsägarens mer eller mindre frivilliga avflyttning till an nan ort, eller vid inlösen eller rekvisition av fartyg eller andra inventarier i rörelse kunde en beskattning te sig obillig.
Kuriffl. Maj;ts proposition nr 147.
8
Kungl. Maj:ts proposition nr 147.
Bevillningsutskottet vid 1945 års riksdag. Bevillningsutskottet har i sitt
betänkande nr 49/1945 anfört:
Utskottet finner i likhet med flertalet av de över motionen hörda myndig
heterna skäl tala för att skattefrihet medgives för realisationsvinst, som upp
kommit genom expropriation eller liknande tvångsförfarande. Såsom fram
hållits av kammarrätten synes det icke tilltalande, att, medan skattskyldiga
i allmänhet kunna undgå värdestegringsbeskattning genom att behålla sin
egendom viss tid, de som till förmån för ett samhällsintresse tvingas att rea
lisera värdestegringen, skola beskattas för densamma. Då ej heller ur prin
cipiell synpunkt torde möta hinder mot fritagande av vinster av nu angivet
slag från beskattning, ansluter sig utskottet till den i motionen framförda
tanken om införande av bestämmelser angående skattefrihet för dylika vins
ter. Utskottet anser sig emellertid icke kunna i enlighet med motionärens yr
kande förorda, att en författningsändring i angivet syfte vidtages redan i
detta sammanhang. Vid bedömandet av denna fråga uppkomma nämligen
spörsmål, vilka kräva ett närmare övervägande. Med hänsyn härtill har ut
skottet funnit sig böra föreslå skrivelse till Kungl. Maj:t med hemställan om
utredning och framläggande av förslag i ämnet.
Den vid krigskonjunkturbeskattningen nu medgivna skattefriheten för rea-
hsationsvinst avser allenast sådana vinster, som uppkommit genom tvångs
försäljning till det allmänna. Enligt utskottets mening bör vid den nu före
slagna utredningen tagas i övervägande, huruvida vid utformningen av be
stämmelserna om den sålunda ifrågasatta skattefriheten denna begränsning
bör bibehållas. De skäl, som tala för införande av skattefrihet för realisa
tionsvinster vid tvångsförsäljning, synas, såvitt utskottet kan finna, med sam
ma fog kunna åberopas vare sig tvångsförsäljningen sker till det allmänna
eller den, till vars förmån tvångsförsäljningen sker, är ett enskilt rättssub
jekt. Såsom i flera remissyttranden framhållits torde jämväl kunna ifråga
sättas, huruvida icke skattefriheten borde utsträckas till att avse även an
nan egendom än fastighet.
Vidare torde såsom kammarrätten påpekat skäl tala för att under skatte
friheten inbegripas jämväl formellt frivilliga försäljningar, där förhållandena
äro sådana att försäljningen föranletts av köparens möjlighet att tillgripa
expropriation eller liknande förfarande.
Av vikto är, att bestämmelserna om den ifrågavarande skattefriheten utfor
mas på sådant sätt, att skattefrihet ej äger rum i fall, då överlåtarens förvärv
av den egendom, tvångsförsäljningen avser, kan antagas ha skett i syfte att
utnyttja en förutsedd expropriation.
Departementspromemorian. I den inom finansdepartementets skattebe-
redning upprättade promemorian framhålles, att av förarbetena till gällande
lagstiftning om beskattning av realisationsvinst framginge, att principen för
sådan beskattning från början ansetts böra vara den, att som inkomst skulle
beskattas vinst å icke yrkesmässig avyttring av egendom, som förvärvats i
huvudsakligt syfte att avyttras med vinst, d. v. s. sådan vinst som fram-
stode som resultatet av en spekulationsaffär. I promemorian anföres vidare:
Det var trämst av praktiska skäl som en bestämmelse av sådant innehåll
icke ansags böra lagfästas utan skatteplikten i stället gjordes beroende av
vissa objektiva, lätt bestämbara förutsättningar, bl. a. den tid som förflutit
mellan förvärvet och avyttringen. Den gällande lagstiftningen kan sägas in
nebära, att man fastställt en legal presumtion — som ej får motbevisas —
Kungl. Maj.ts proposition nr 147.
9
att spekulationsvinst skall anses föreligga om egendom ägts under kortare tid än den sålunda bestämda men ej i andra fall.
Ett medgivande av skattefrihet för vinst, som uppkommit vid expropria tion eller liknande tvångsförfarande, synes icke stå i strid med den så lunda angivna principen. Dylik vinst torde nämligen endast i undantags fall kunna tänkas utgöra resultatet av en spekulationsaffär. Snarare tor de man kunna säga, att ett frikallande från beskattning av ifrågavaran de vinster skulle komma att medföra en bättre anpassning av reglerna om realisationsvinstbeskattning efter lagstiftningens grunder än hittills varit fal let. Även andra skäl tala för eu dylik skattebefrielse. Det kan sålunda icke anses tillfredsställande, att exempelvis en person, som köpt en villafastig- het till bostad åt sig och sin familj och som därefter genom expropriation nödgas avstå från densamma, till följd av beskattningen skall åsamkas för- mögenhetsförlust, vilken kanske omöjliggör för honom att skatta sig annan likvärdig bostad i stället för den som han fått avstå.
I den förut omnämnda motionen har berörts endast sådan vinst, som upp kommit då fastighet underkastas expropriation eller liknande förfarande. Såsom framhållits i olika uttalanden i anledning av motionen synes emeller tid under skattefriheten böra inbegripas även vinst vid formellt frivillig för säljning, där förhållandena äro sådana att försäljningen föranletts av köpa rens möjlighet att tillgripa expropriationsförfarande. Vidare torde skattefri het böra införas beträffande vinst vid tvångsavhändelse av annan egendom än fastighet. I förstnämnda avseende är denna utsträckning av skattefrihe ten förenad med vissa svårigheter. Vid formellt frivilliga försäljningar torde det nämligen stundom vara svårt att fastställa om försäljningen verkligen föranletts av det föreliggande expropriationshotet. Beträffande krigskonjunk- turbeskattningen har frågan lösts så att försäljningen i fall varom nu är fråga presumeras ha föranletts av expropriationshotet, så länge det ej är »uppenbart» att avyttringen skulle ägt rum även om sådant hot icke före legat. Detta synes vara den enda praktiskt möjliga lösningen, och eu bestäm melse om frihet från realisationsvinstbeskattning i förevarande samman hang synes därför höra avfattas på liknande sätt.
Bevillningsutskottet har framhållit vikten av att bestämmelserna om skat tefrihet utformas på sådant sätt, att skattefrihet ej äger rum i fail, då över- låtarens förvärv av den egendom, tvångsförsäljningen avser, kan antagas ha skett i syfte att utnyttja en förutsedd expropriation. I fråga om krigskon- junkturbeskattningen synes jämväl delta spörsmål vara — på sitt sätt — löst genom nyssnämnda stadgande, vilket äger tillämpning såväl då expro priationsförfarande ägt rum som då en formellt frivillig försäljning skett. Om eu person i spekulationssyfte förvärvat en fastighet, som sedan blir ex proprierad eller på annat sätt tvångslöst, torde det nämligen regelmässigt förhålla sig så, att han varit villig sälja fastigheten genom frivilligt avtal för det pris han bekommit vid tvångsförsäljningen. Avyttringen skulle med andra ord »ägt rum även om tvång icke förelegat». Nämnda stadgande synes alltså från skattefrihet utesluta de fall, där det är uppenbart att förvärvet skett i spekulationssyfte. Så torde regelmässigt få anses vara fallet om en person — utan att kunna lämna annan trovärdig förklaring angående anled ningen till köpet — inköpt ett markområde sedan han erhållit kännedom om att expropriation därav troligen kommer att ske. Att gå längre i syfte att från skattefriheten utesluta spekulationsvinster och sålunda införa en bestämmelse, som gör beskattningen direkt beroende av ett så svårbestäin- bart moment som den skallskyldiges avsikt vid förvärvet av egendomen — vilket man tidigare varit angelägen att undvika — synes icke tillrådligt. Det bör i detta sammanhang även framhållas, att verkliga spekulationsaffärer torde förekomma relativt sällan i de fall, varom här är fråga.
10
Kungl. Maj.ts proposition nr 147.
Skattefriheten torde icke — såsom skett vid krigskonjunkturbeskattningen
— böra inskränkas till de fall där tvångsförsäljningen skett till det allmänna.
Även om t. ex. ett enskilt vattenkraftsföretag berättigats lösa egendom jäm
likt vattenlagen, bör ersättningen sålunda vara befriad från beskattning.
Länsstyrelsen i Göteborgs och Bohus län har framhållit, att vid försälj
ning av eu fastighet i samband med avflyttning till annan ort eller då av-
yttringen iramstår som led i ett utbyte av en fastighet mot en annan, säljaren
i skattehänseende kan vara lika ogynnsamt ställd som den, som får sin fas
tighet exproprierad, samt att obilliga konsekvenser av beskattningen kunna
påtalas även beträffande andra inkomstkällor än realisationsvinst, exempel
vis vid inlösen eller rekvisition av inventarier i rörelse. Vad angår de angiv
na exemplen på fastighetsöverlåtelser skilja sig dessa emellertid från expro-
priationsfallen därigenom, att något rättsligt tvång för fastighetsägaren att
vidtaga^ försäljningen eller utbytet i de nämnda fallen icke föreligger. Beträf
fande åter tvångslösen av inventarier i rörelse under sådana förhållanden,
att lösesumman — jämväl till den del den icke motsvarar återvunna värde-
minskningsavdrag — skall upptagas som intäkt av rörelsen, torde dylika fall,
åtminstone under fredsförhållanden, förekomma ganska sällan; ej heller tor
de frågan i allmänhet vara av större ekonomisk betydelse för ägaren, som i
nu åsyftade fall endast kan vara aktiebolag eller viss annan juridisk person.
Därtill kommer, att i de fall, då härvidlag verkliga olägenheter av beskatt
ning av lösesumman skulle uppstå, sådan beskattning oftast torde kunna
undgås genom avsättning till investeringsfond. Någon utvidgning av skatte
friheten till dylika fall synes sålunda icke böra ske.
I departementspromemorian anföres vidare:
Författningsmässigt torde den nu föreslagna skattefriheten böra åväga
bringas genom att i anvisningarna till 35 § kommunalskattelagen införes en
ny punkt, betecknad punkt 4, av innehåll att, om fast eller lös egendom ta
gits i anspråk genom expropriation eller liknande förfarande eller eljest av
yttrats under sådana förhållanden, att dylik tvångsförsäljning av egendomen
måste anses vara för handen, och det ej finnes uppenbart, att avyttringen
skulle ägt rum även om tvång icke förelegat, den genom överlåtelsen upp
komna vinsten icke i något fall skall utgöra skattepliktig realisationsvinst.
Såsom kammarrätten anmärkt bör den föreslagna skattebefrielsen följd
riktigt medföra, att avdrag för förlust icke medgives vid tvångsavhändelse
av egendom. Härav föranledes viss ändring av punkt 2 av anvisningarna till
36 § kommunalskattelagen. Det bör emellertid framhållas, alt berörda fråga
är av ringa praktisk betydelse, eftersom förlust i dylika fall i allmänhet icke
torde förekomma och en eventuell förlust å icke yrkesmässig avyttring av
fast egendom överhuvud icke får avdragas annat än från realisationsvinst
(och lotterivinst) i samma kommun.
Remissyttranden. Promemorieförslaget har, såvitt angår frågan om be
skattning av realisationsvinst vid expropriation eller annan tvångslösen av
fast eller lös egendom, avstyrkts av 19-U års allmänna skattekommitté samt
länsstyrelserna i Stockholms, Kronobergs, Kalmar, Göteborgs och Bohus, Ska
raborgs, Värmlands och Gävleborgs län. Ett par länsstyrelser hava föreslagit,
att endast viss del av uppkommen realisationsvinst i förevarande fall skall
undantagas från beskattning. I övriga yttranden har förslaget tillstyrkts, där
vid i några av yttrandena dock framställts vissa detaljerinringar.
Kungl. Maj:ts proposition nr 147.
11
Av de myndigheter och sammanslutningar, som tillstyrkt ifrågava
rande förslag, åberopar kammarrätten sitt yttrande över förenämnda motion
I: 261 samt anför därutöver:
En bestämmelse om skattebefrielse från realisationsvinst kan i fall, då
säljaren förvärvat den sedermera exproprierade eller genom hot om tvångs-
förvärv försålda egendomen i spekulationssyfte, säkerligen i praktiken med
föra svårigheter.-------- — Genom den föreslagna formuleringen skulle de
skattskyldiga få en mycket gynnad ställning i bevisningsavseende och kam
marrätten vill gärna medge, att del ur vissa synpunkter kunde vara betänk
ligt att göra beskattningen beroende av ett så svårbestämbart moment som
den skattskyldiges avsikt vid förvärvande av egendomen. Kammarrätten kan
emellertid icke underlåta att fästa uppmärksamheten på att just i här tänk
bara fall det kan förekomma skattskyldiga, beträffande vilka det vore mind
re lämpligt, om genom den nya lagstiftningen från det allmännas sida skulle
tagas mer än vanlig hänsyn till dem i berörda hänseende, t. ex. kommunal
anställda och andra i en kommuns affärer initierade, som med förhandskän-
nedom om planerade stadsplaneändringar, vilka väntas skola medföra inlö
sen av vissa fastigheter för kommunens räkning, förvärva dessa. Det förefal
ler vara fara värt, att man med den föreslagna författningstexten skulle för
taxeringsmyndigheterna omöjliggöra eller åtminstone väsentligt försvåra ar
betet, när det gällde att komma till rätta med de åsyftade fallen. En i fråga
om kravet på bevisning något mindre snäv avfattning av anvisningspunk
ten vore säkerligen att föredraga.
Enligt nu gällande lagstiftning skall enligt anvisningspunkt 1 till 36 § kom
munalskattelagen vid beräkning av realisationsvinst återvunna värdeminsk-
ningsavdrag återföras till beskattning, i den mån ej vad som vid avyttringen
återbekommits av de avskrivna beloppen inräknas i intäkt av rörelse. Nu
föreslagen befrielse från beskattning av realisationsvinst synes enligt försla
get omfatta jämväl befrielse från beskattning av dylika återvunna värde-
minskningsavdrag. Erhållen ersättning vid expropriation eller annan tvångs-
lösen skall normalt utgöra egendomens verkliga värde. Detta bör motsvara
egendomens restvärde, d. v. s. dess inköpsvärde minskat med åtnjutna vär-
deminskningsavdrag. Endast för det fall att värdeminskningsavdragen be
räknats högre än verklig slitning, kunde således ett återförande till beskatt
ning av de åtnjutna avdragen anses vara skäligt. Emellertid torde skattebe
frielsen vid expropriation eller annan tvångslösen få mera avsevärd betydelse
endast beträffande fast egendom. För fast egendom medgivas dock i regel
endast låga värdeminskningsavdrag och förefaller därför en uraktlåten be
skattning i detta hänseende mindre väsentlig. En lösning av detta spörsmål i
annan riktning skulle för övrigt bliva både komplicerad och svårtillämplig
och kammarrätten har för den skull ingen erinran att framställa på denna
punkt.
Sveriges lantbruks förbund framhåller, att följden av gällande bestämmel
ser blivit alt egendomsöverlåtelser beskattas betydligt hårdare än som (över
ensstämmer med lagstiftningens grunder. Framför allt hade detta förhållan
de gjort sig gällande under de senaste åren, då för militära ändamål områden
exproprierats bland annat för flygfält. Förbundet anför vidare:
De härför utgående ersättningarna torde icke hava bcslämts med hänsyns
tagande till de skattekonsekvenser, som blivit följden genom realisationsvinst
beskattningen. Följden bar därför blivit, att trots de i allmänhet höga ersätt
ningarna, som utgått, den skattskyldige på grund av dels den höga skatt, han
blivit tvungen åt! erlägga, dels penningvärdets fall i realiteten efter expro-
12
Kungl. Maj.ts proposition nr 147.
priationen kommit i ett avsevärt sämre ekonomiskt läge än före expropria-
tionen. Om lian för den vid expropriationen erhållna ersättningen med av
drag för den skatt, han blivit tvungen att erlägga, vill förvärva annan fastig
het, torde han i allmänhet kunna förvärva allenast faslighet i värde betydligt
understigande den exproprierade.------------
AU i föreliggande fall normalt något spekulationssyfte i samband med
överlåtelsen ej kan föreligga, torde vara uppenbart. Fall kunna visserligen
tänkas, då fast egendom förvärvas med tanke på en blivande expropriation,
men torde dessa vara rena undantagen. En såväl fast som lös egendoms vär
de består normalt i den avkastning den lämnar eller det brukningsvärde den
kan sägas hava. För fast egendom, som innehaves med äganderätt, blir alltså
värdet i stort den beräknade framtida avkastningen under evärdlig tid. Vid
expropriation bestämmes ersättningen också med hänsyn till denna avkast
ning. Då progressionen till statlig inkomst- och förmögenhetsskatt samt värn
skatt är så hög, som för närvarande är fallet, blir följden den, att skattesat
sen blir onormalt hög för en realisationsvinstbeskattning, då till beskattning
under ett år skall upptagas intäkter, som normalt skulle influtit under en
mängd av år. För rättskänslan måste det därför i hög grad vara stötande, att
en person, som haft en fastighet under 10 år eller mera eller förvärvat den
genom fång, som fritager från realisationsvinstbeskattning, helt kan undslip-
pa dylik beskattning, medan en som innehaft fastigheten under exempelvis
9 år i skatt kan få erlägga halva expropriationsersättningen eller mera. Den
i promemorian föreslagna befrielsen från realisationsvinstbeskattning i fall
av tvångsvis överlåtelse av egendom såväl lös som fast, synes därför i hög
grad motiverad.
Emellertid synes det, som om befrielsen från realisationsvinstbeskattning
bör utsträckas utöver den i promemorian föreslagna i visst avseende. Fall
kunna inträffa, då överlåtelsen av fastigheten formellt varit frivillig så till
vida, att något tvång från köparens sida icke förelegat, men väl tvångsvis
tillkommen så tillvida, att ägaren ändock varit tvungen att avhända sig den
samma. Så är fallet,------------om en fastighetsägare blivit tvungen att avflytta
till annan ort. Liknande kan tänkas vid fall av sjukdom, ändrade ekonomis
ka förhållanden o. dyl. Att en på dylikt sätt i realiteten framtvingad försälj
ning under alla omständigheter skall bliva föremål för realisationsvinstbe
skattning, synes icke tilltalande. Särskilt under tider med så lågt penningvär
de, som nu är fallet, torde den vinst, som göres vid fastighetstorsäljningar,
ofta vara mera en vinst på papperet än i verkligheten och i vart fall icke till
närmelsevis uppgå till den matematiska skillnaden mellan köpeskillingslikvi-
derna vid förvärvet och försäljningen.
På grund av nuvarande bestämmelsers avfattning har, såsom tidigare
nämnts, givits en legal presumtion åt realisationsvinstbeskattningen, d. v. s.
någon motbevisning om att förutsättningar för realisationsvinstbeskattning
icke föreligga, får icke ske. Det synes därför rimligt och rättvist, att bestäm
melserna ändrades därhän, att därest särskilda omständigheter föreligga, be
skattning av realisationsvinst icke skall äga rum. Bevisbördan att sådana om-
ständigheter föreligga, att realisationsvinstbeskattning ej skall ske, borde där
vid åvila den skattskyldige. Visserligen skulle måhända genom nämnda be
stämmelser en ökning av beskattningsmyndigheternas arbetsbörda kunna
befaras, men torde dock nämnda bestämmelser vara av så stor betydelse, att
ett bedömande in casu icke kan underlåtas.
Slutligen framhåller förbundet, att de förslag om utsträckning av den i de
partementspromemorian ifrågasatta skattebefrielsen, som förbundet fram
Kungl. Maj ds proposition nr 147.
13
fört, icke borde giva anledning till uppskov med genomförande av denna, om förbundets förslag icke kunde beaktas utan ytterligare tidskrävande utred ning.
Lantbruksstyrelsen anser det synnerligen angeläget, att ifrågavarande lag stiftning kommer till stånd snarast möjligt med hänsyn bland annat till rå dande starka skattetryck. Beträffande lantbruksförbundets förslag om ytter ligare utvidgning av skattefriheten anför lantbruksstyrelsen:
Enligt promemorieförslaget är motivet för skattebefrielse för realisations vinster vid expropriation m. m. närmast att söka i ett tvång, grundat på le gala bestämmelser, medan däremot enligt lantbruksförbundets förslag samma skattebefriande verkan skulle tillkomma även annan tvångsförsäljning av fastighet, där tvånget vore grundat på fastighetsägarens personliga förhållan den. Det förefaller lantbruksstyrelsen som om det skulle komma att möta allt för stora svårigheter för skattemyndigheterna att i de särskilda fallen kunna bedöma den tvingande innebörden av olika förekommande omständigheter och tillämpa en dylik lagbestämmelse med enhetlighet och rättvisa. Tvång för en fastighetsägare att exempelvis flytta till annan ort behöver heller icke i och för sig innebära tvång till försäljning av den av honörn ägda fastigheten. Denna kan ju måhända i stället utarrenderas. Lantbruksförbundet har för modligen vid framförande av ifrågavarande förslag närmast tagit sikte pa jordbruksfastigheter, men liknande skattelättnad borde väl rimligen få åt njutas även vid tvångsförsäljning av annan fastighet, värdepapper, rörelse in. m.
Taxeringsintendenten vid överståthållaråmbetet har principiellt intet att erinra mot förslaget men framställer vissa anmärkningar mot den föreslagna lagtexten. Härvid anför taxeringsintendenten:
Till undvikande av all tveksamhet beträffande bestämmelsens innebörd kan sålunda ifrågasättas om icke i författningstexten i stället för orden »lik nande förfarande» klart borde utsägas i vilka fall bestämmelsen är tillämp lig Med hänsyn till det fåtal fall, som kunna ifrågakomma, synes en sådan uppräkning kunna ske utan att författningstexten härigenom i nämndvard
S Vidare^kan uttrycket »eller eljest avyttrats under sådana förhållanden att dylik tvångsförsäljning av egendom måste anses vara för handen» måhända giva anledning till en sådan tolkning, att häri skulle inbegripas även tvångs försäljning, som icke föranletts av expropriationshot. Då emellertid skattebe frielsen skall ifrågakomma endast vid försäljning, som kommit till stand pa grund av köparens möjlighet alt tillämpa expropriationsförfarande, synes detta klarare böra komma till uttryck i lagtexten.
Slutligen synes den från krigskonjunkturskatteförordningen hamtade for muleringen »finnes ej uppenbart, att avyttringen skulle ägt rum även om tvång icke förelegat» vara mindre lyckad. Huruvida en försäljning kommer till stånd, torde i allmänhet vara beroende på den erbjudna köpeskillingens storlek. I många fall, där försäljning skett under sådana förhållanden att expropriation kan ifrågakomma (expropriationshot), skulle densamma hava kommit till stånd oberoende av expropriationshotet med hansyn till den er bjudna köpeskillingens storlek. Densamma kan vara så stor, att en frivillig försäljning skulle komma till stånd oavsett ett eventuell, expropriations förfarande Undantagsbestämmelsen torde emellertid icke avse samtliga sa- dana fall utan vara avsedd att förhindra, att rena spekulationsvinster undan
14
tagas från beskattning. Detta synes böra komma till klarare uttryck i för
fattningstexten.
Vad slutligen angår ändringen i anvisningarna till 36 § punkt 2 skulle den
na innebära, att en skattskyldig, som med förlust försålt sin egendom till det
allmänna under expropriationshot, skulle komma i sämre ställning i beskatt
ningshänseende än vad nu är fallet. Eu skattskyldig, som under expropria
tionshot försålt egendom med realisationsförlust, skulle icke få kvitta den
samma mot realisationsvinst, som uppkommit oberoende av expropriations
hot. Realisationsförlust skulle aldrig få avdragas annat än från realisations
vinst uppkommen i samband med expropriation. Detta synes obilligt. Då
man genom bestämmelserna i anvisningarna till 35 § punkt 4 velat åväga
bringa eu lindring i beskattningen i de fall då vinst uppkommit, synes det
knappast motiverat att genom bestämmelserna i anvisningen till 36 § punkt 2
införa eu skärpning av beskattningen i de fall förlust i stället uppkommit.
Bestämmelsen torde endast vara berättigad i de fall skattskyldig haft såväl
vinst som förlust vid tvångsförsäljning av egendom, därvid avdrag för förlust
endast bör medgivas i den mån förlusten överstiger den vinst, som enligt den
föreslagna ändringen av anvisningarna till 35 § undantagits från beskatt
ning.
överståthållarämbetet uttalar samma mening som taxeringsintendenten vid
ämbetet.
Länsstyrelsen i Södermanlands län tillstyrker den föreslagna ändringen
men framhåller, att det ej sällan torde förekomma, att en person av ekono
miska skäl t. ex. bristande förmåga att verkställa skuldamortering eller rän
tebetalning eller av sociala orsaker såsom långvarig sjukdom, svårighet att
skaffa arbetskraft och dylikt tvingas att avhända sig en fastighet. Även här
vidlag framstode realisationsvinstbeskattningen såsom principiellt oriktig.
Länsstyrelsen i Östergötlands län anser bärande skäl vara påvisade för in
förande av skattefrihet för vinster, uppkomna genom tvångsavhändelse av
fast eller lös egendom i sådana fall, då vinsten icke är resultatet av en speku
lationsaffär. Avfattningen av de föreslagna bestämmelserna vore väl knap
past ägnad att från skattefrihet utesluta alla möjligen förekommande fall av
sist berörda typ men torde böra godtagas, särskilt då så redan skett i fråga
om taxeringen till krigskonjunkturskatt.
Länsstyrelsen i Jönköpings län anser övervägande skäl tala för den före
slagna lagstiftningen. Såvitt anginge fastighet med växande skog torde emel
lertid en inskränkning i skattskyldigheten för realisationsvinst automatiskt
medföra utvidgning av tillämpningsområdet för 21 § c) kommunalskatte
lagen. Då beskattning av skogens värdeökning eller tillväxt, därest mark
värdet nedgått, kunde tänkas bliva lika stor om ej större än motsvarande
beskattning av realisationsvinst, kunde den föreslagna skattebefrielsen bliva
illusorisk. Då skatteplikten enligt berörda lagrum icke vore begränsad till
10-årsperioden, saknades emellertid anledning att vidtaga någon jämkning i
avfattningen av lagrummet till följd av nämnda förhållande.
Länsstyrelsen i Gotlands län framhåller, att ifrågavarande spörsmål torde
ha aktualiserats med hänsyn till den exploatering av mark för försvarsända
mål, som förekommit under krigsåren. Efter en återgång till fredsmässiga
Kungl. Maj.ts proposition nr 147.
Kungl. Maj:ts proposition nr 147.
15
förhållanden skulle måhända frågan kunna utan större olägenhet uppskjutas i avbidan å den översyn av realisationsvinstbeskattningen överhuvud taget, som torde komma att äga rum genom 1944 års allmänna skattekommitté. Vid en dylik allmän undersökning syntes större möjlighet föreligga att verk ställa eu säker gränsdragning mellan transaktioner, som borde vara skatte fria och sådana, som borde vara underkastade skatteplikt. Länsstyrelsen an för vidare:
Därest emellertid en revision av gällande bestämmelser beträffande sådana fall, som avses i promemorian, skulle befinnas så angelägen, att med en för fattningsändring icke lämpligen bör anstå på sätt nyss angivits, har länssty relsen icke något att erinra emot att frågan redan nu upptages särskilt för sig. Även om det icke kan anses uteslutet, att skattebefrielse är motiverad även i andra fall, har i promemorian det område, inom vilket skatteplikt icke skulle föreligga, så klart avgränsats, att större svårigheter icke torde behöva uppkomma i tillämpningen. Länsstyrelsen anser därför de föreslagna be stämmelserna väl lämpade att läggas till grund för en lagändring av den begränsade räckvidd, som här ifrågasatts. Vad särskilt beträffar förhållandena inom detta län, har beskattningen av expropriationsvinster gjort sig märk bar framför allt i samband med tillkomsten av Visby flygfält. Att utgående markersättningar därvid upptogos till beskattning torde hava framstått syn nerligen oförmånligt för de skattskyldiga, då dels den tidsgräns, utanför vil ken realisationsvinst icke kan beskattas, praktiskt taget uppnåtts och dels avståendet av mark träffade jordbrukare, vilka på grund därav nödgades för värva annan jordbruksfastighet. Däremot synes beskattning av realisations vinst på grund av att mark tagits i anspråk för militära ändamål icke hava skett i större utsträckning, vilket torde hava berott på att markavståendet merendels gällt ärvd bondejord eller fastigheter, som innehafts under lång tid.
Länsstyrelsen i Blekinge län anför:
Beskattning av vinst, som uppkommit genom tvångsförsäljning av fast eller lös egendom, måste i många fall framstå såsom obillig eller orättvis. I en del fall åter föreligger även vid sådan försäljning ett spekulationsmoment eller är den erhållna ersättningen så stor i förhållande till den frånträdda egen domens värde att det synes vara väl motiverat, att försäljningsvinsten be skattas.
I den remitterade promemorian har ett undantagsstadgande föreslagits, vil ket skulle möjliggöra beskattning av spekulationsvinster. Länsstyrelsen vill dock ifrågasätta, om detta stadgande kommer att få avsedd verkan. Bevis bördan lägges helt på taxeringsmyndigheterna. Då man kan befara att dessa endast undantagsvis skola kunna tillse, att här ifrågavarande vinster bliva be skattade, när så bör ske, anser länsstyrelsen, att berörda bestämmelser böra utformas så, att vinster genom tvångsförsäljning undantagas från beskattning, när det skäligen kan antagas, att avvttringen ej skulle ha ägt rum, om tvång ej förelegat. Föreskrifter av sådant innehåll skulle giva taxeringsmyndighe terna väsentligt bättre möjligheter att med framgång ingripa, när försäljning av spekulationskaraktär ägt rum, och torde innefatta tillfredsställande ga ranti mot obehörig beskattning.
Fält kunna tänkas uppkomma vid tvångsförsäljning, då det framstår så som uppenbart alt erhållen ersättning väsentligt överstiger värdet av avstådd egendom och att någon återanskaffning av denna ej kommer att äga rum, exempelvis vid avyttring av skogsmark och liknande mark, höran de till jord bruksfastighet. Även i dylika fall synes det vara skäligt alt försäljningsvinsten
16
Kungl. Maj:ts proposition nr 147.
beskattas. Man torde emllertid få förutsätta, att berörda omständigheter mera
sällan föreligga. Med hänsyn härtill samt till svårigheten att här finna en
grund för en rättvis bedömning anser sig länsstyrelsen ej vilja förorda något
undantagsstadgande, som skulle möjliggöra beskattning av vinster, varom
här är fråga.
Länsstyrelsen i Kristianstads län framhåller, att skäl talade för att skatte
frihet medgåves för realisationsvinst, som uppkommit genom expropriation
eller motsvarande förfarande, samt påpekar att en ändring av bestämmel
serna om realisationsvinstbeskattning i överensstämmelse med vad 1918 års
inkomstskatlesakkunniga föreslagit skulle innebära en lösning av bl. a. före
varande problem. Vid den i promemorian föreslagna lösningen skulle med
hänsyn till svårigheterna att föra i bevis, huruvida en spekulationsaffär före-
låge eller ej, praktiskt taget all tvångsvis skedd avyttring bliva fri från reali
sationsvinstbeskattning. I promemorian hade endast behandlats frågan om
beskattning av realisationsvinst vid expropriation eller annan tvångslösen av
fast eller lös egendom. Det borde emellertid framhållas, att då expropria-
tionsförfarande omfattade fastigheter, som innehafts under längre tid än tio
år, beskattning skulle ske av den del av köpeskillingen, som belöpte å den
växande skogen. I detta fall hade tvångsavyttringen föranlett ett slutavräk
ningsförfarande och därjämte en beskattning, som på grund av statsskattens
progression kunde kännas hård. Då lös egendom, exempelvis hästar, rekvire
rats för krigsmaktens behov, upptoges försäljningssumman i vissa fall som
intäkt av jordbruksfastighet. Ehuru således föreliggande förslag icke syntes
utgöra en lösning av samtliga problem därigenom att problemlösningen be
gränsats till förvärvskällan tillfällig förvärvsverksamhet, undanröjde det
dock nuvarande missförhållande med realisationsvinstbeskattning av tvångs
vis avstådd fast egendom.
Länsstyrelsen i Malmöhus län tillstyrker den föreslagna lagändringen, ehuru
denna ur rättvisesynpunkt kunde väcka vissa betänkligheter. Sålunda vore
att märka, bland annat, att realisationsvinstbeskattning alltjämt skulle äga
rum för en avhändelse, som föranletts av faktiskt om än icke rättsligt bin
dande tvång.
Länsstyrelsen i Västernorrlands län anser sig ej hava anledning till erinran
mot den föreslagna ändringen, då åtskilligt talade för att förslaget borde rea
liseras och den orättvist hårda beskattning, som nu åvilade expropriations-
fallen, bleve lättad. De betänkligheter, som uttalats mot införandet av en
specialregel i skattelagstiftningen, hade visserligen ett visst berättigande men
syntes icke vara av beskaffenhet att böra lägga hinder i vägen för förslagets
genomförande.
Länsstyrelsen i Västerbottens län anser övervägande skäl tala för att reali
sationsvinster vid expropriation eller liknande tvångsförfarande undantoges
från inkomstbeskattning. Länsstyrelsen anför vidare:
Då emellertid syftet med realisationsvinstbeskattningen främst torde vara
att träffa spekulationsvinster, synas bestämmelserna om skattefrihet böra ut
formas på sådant sätt, att skattefrihet ej äger rum i de fall, då överlåtarens
förvärv av den egendom, som överlåtelsen avser, kan antagas hava skett i
17
syfte att utnyttja en förutsedd expropriation eller liknande förfarande. Den föreslagna avfattningen av anvisningen till 35 § kommunalskattelagen giver enligt länsstyrelsens mening icke full klarhet om, hur gränsen mellan skatte fria och skattepliktiga realisationsvinster skall dragas, och torde därför komma att medföra en viss osäkerhet vid tillämpningen. Det är visserligen förenat med avsevärda svårigheter att fastställa, huruvida vid egendomens förvärv ande verkligen förelegat vinstsyfte eller icke, samt huruvida den därpå föl jande försäljningen föranletts av det föreliggande expropriationshotet. Men även om det icke torde vara möjligt att från skattefrihet helt utesluta spe- kulationsvinster, synes dock angeläget att anvisningen gives en mera konkret utformning i syfte att åstadkomma eu enhetlig tillämpning.
Länsstyrelsen i Norrbottens län anser de föreslagna lagstiftningsåtgärderna nödvändiga för att avhjälpa den särskilt genom penningvärdets försämring under de senare åren starkt framträdande orättvisan genom beskattning av- realisationsvinst i förevarande fall. Beträffande bestämmelsen om undanta gande från skattefrihet av de fall då det vore uppenbart att avyttringen skulle ha skett även om tvång icke förelegat framhåller länsstyrelsen, att bevisbör dan genom en sådan bestämmelse lades helt å beskattningsmyndigheterna. Då spekulation under förevarande omständigheter förelåge torde man kunna utga ifrån att man härvidlag komme att ha att göra med personer, som förstode att så genomföra affärstransaktionen att det icke kunde anses uppenbart att spekulation i framtida tvångslösen av egendomen förelåge. Dock torde det uppkomma spekulationsfall då det av omständigheterna vid förvärvet eller eljest framginge att spekulation förelåge men då man icke kunde med fram gång hävda att saken vore uppenbar. Det kunde därför ifrågasättas om ej uttrycket »finnes det ej uppenbart» borde utbytas mot t. ex. »framgår ej av omständigheterna vid förvärvet eller eljest». I det fall att tvångslösen av- fastighet även avsåge växande skog skulle det kunna uppstå tvekan om skatteplikt för inkomsten genom försäljningen av den växande skogen före låge eller ej. Ett klargörande av skattepliktens omfattning i dylika fall genom ett tillägg till anvisningarna till 35 g 4 punkten kommunalskattelagen torde därför vara önskvärt.
Statskontoret, vattenfallsstyrelsen, svenska vattenkraftföreningen samt läns styrelserna i Älvsborgs, Örebro, Västmanlands, Kopparbergs och Jämtlands län tillstyrka förslaget i förevarande del utan närmare motivering.
Av de remissinstanser, som avstyrka förslaget om frikallelse från realisationsvinstbeskattning i förevarande fall, anför 1944 års allmänna skattekommitté:
Skattekommittén, vars arbete under år 1945 i huvudsak varit av förbere dande natur, har för avsikt alt under år 1946 till behandling upptaga bl. a. frågan om realisationsvinstbeskattningens lämpliga anordnande. Det är kom mitténs förhoppning att under loppet av år 1946 kunna avgiva slutligt be tänkande i denna del. Skattekommittén vill redan i detta sammanhang uttala, att enligt kommitténs uppfattning de nuvarande beskattningsreglerna icke synas vara tillfredsställande utformade. Det synes dock kommittén tvek samt, huruvida i förevarande läge en ändring av beskattningsreglerna bör äga
Bihang till riksdagens protokoll 1947. 1 samt. Nr lil■
“t
Kungl. Maj.ts proposition nr 147.
18
Kungl. Maj.ts proposition nr 147.
rum allenast i ett visst begränsat avseende. En dylik åtgärd kan till en början
tänkas föregripa den avsedda fullständiga översynen av beskattningsreglerna.
Än vidare äro dylika begränsade lagändringar städse till sina verkningar svår
överskådliga. icke minst då fråga är om ett beskattningsområde, beträffande
vilket åtskillig osäkerhet alltjämt råder rörande bestämmelsernas riktiga
tillämpning. Anmärkas må även, att de omfattande expropriationer för mili
tära ändamål, vilka tidigare ägt rum och som bl. a. aktualiserat förevarande
spörsmål, nu torde kunna förväntas väsentligt nedgå i antal och omfattning,
vadan behovet av en skyndsam lagändring av föreslagen art icke längre gör
sig med samma styrka gällande som tidigare.
Därest vidtagande av omedelbar lagstiftningsåtgärd skulle anses påkallad,
hemställde kommittén, att denna lagstiftning erhölle endast provisorisk ka
raktär så att densamma icke kunde anses bindande för den fortsatta lagstift
ningen. Den föreslagna lagtexten ansåge kommittén i vart fall icke vara av
beskaffenhet att kunna utan omarbetning läggas till grund för lagstiftning.
Härom anför kommittén vidare:
Vad först angår huvudregeln i den föreslagna nya punkt 4, anvisningarna
till 35 § KL må följande anmärkas. Uppenbarligen komma stora svårigheter
att i praktiken möta, då det gäller att avgöra huruvida egendom avyttrats
under sådana förhållanden, att tvångsförsäljning av egendomen måste »an
ses» vara för handen. Åtskilliga tvister mellan de skattskyldiga och beskatt-
ningsmyndighetema komma med säkerhet att härav föranledas.
Ett undantag från regeln om skattefrihet har — i anslutning till motsva
rande stadgande i förordningen om krigskonjunkturskatt — gjorts för det
fall, att det finnes uppenbart, att avyttringen skulle ägt rum även om tvång
icke förelegat. Enligt uttalande i motiveringen har man härmed velat från
skattefrihet utesluta det fall där det är uppenbart att förvärvet skett i speku
lationssyfte. Av motiveringen synes jämväl framgå, att man tänkt sig be
gränsningen av skattefriheten skola regelmässigt avse allenast det fallet, att
den skattskyldige inköpt ett markområde sedan han erhållit kännedom om
att expropriation därav troligen kommer att ske. Häremot må anmärkas,
att det i de flesta fall torde vara omöjligt för taxeringsmyndigheterna att
mot skattskyldigs bestridande kunna visa, att denne ägt dylik kännedom.
Emellertid svarar icke avfattningen av den föreslagna anvisningstexten
mot motiveringens innehåll. Undantag från skattebefrielsen skulle enligt an
visningstexten ske, då det finnes uppenbart, alt avyttringen skulle ägt rum
även om tvång icke förelegat. I det i motiveringen anförda fallet torde emel
lertid tvärt om just vara uppenbart, att avyttring icke skulle ägt rum, därest
icke tvång i form av expropriation ägt rum. Det anförda fallet är ju ett så
dant, där den skattskyldige just spekiderat i expropriationen och således åt
minstone icke i första hand haft för avsikt att överlåta fastigheten annor-
ledes än genom expropriation. Anvisningspunktens föreslagna formulering
synes icke täcka det enligt motiveringen avsedda fallet.
Ur en annan synpunkt kan mot den föreslaga avfattningen av anvisnings
punkten anmärkas, att densamma skulle kunna framkalla tvekan angående
den riktiga tillämpningen. Det lärer nämligen i allmänhet just vara uppen
bart, att avyttring skulle ägt rum, även om tvång icke förelegat — nämligen
för det fall, att tillräckligt högt pris erbjudits. Avsikten med det föreslagna
stadgandet torde väl hava varit att från skattefrihet utesluta sådana fall, då
avyttring skulle ägt rum till ungefär det pris, som vid tvångsförsäljning er
hållits, även om tvång icke förelegat. Om detta varit avsikten, torde den
samma böra komma till uttryck i anvisningstexten.
Kungl. Maj.ts proposition nr 147.
19
Enligt den föreslagna lydelsen av punkt 2 anv. till 36 § KL får avdrag för realisationsförlust i intet fall äga rum. därest avyttringen varit sådan som avses i den föreslagna punkt 4 anv. till 35 g. Detta skulle alltså innebära, att i de fall, då uppkommen vinst vid tvångsförsäljning skulle vara skattefri, men där i stället förlust uppstått, avdrag härför icke skulle få ske. Skattekom- mittén har icke kunnat finna någon anledning till att en sådan generell be stämmelse skulle meddelas. Om man vill tillgodose deras intressen, vilka mot sin vilja drabbas av expropriation eller dylikt, så synes dylikt tillgodoseende vara än mera av behovet påkallat, då tvångsförfarandet resulterat i för lust för den skattskyldige, än då motsatsen varit fallet.
Härutöver må anmärkas, att nu ifrågavarande regel synes leda till egen domliga konsekvenser. Den avser att förhindra avdrag för realisationsför lust i fall, som avses i den föreslagna punkt 4 anv. till 35 § KL. Från regeln i sistsagda anvisningsrum har emellertid undantag gjorts för det fall, att det finnes uppenbart, att avyttringen skulle ägt rum, även om tvång icke förele gat. Detta betyder alltså, att om så varit fallet, är avyttringen icke av be skaffenhet, som i punkt 4 anv. till 35 §. Följaktligen må då avdrag ske för eventuellt uppkommen förlust vid tvångsöverlåtelsen. Det är svårt att för stå, varför detta fall, då spekulationssyfte anses hava varit för handen, skulle bliva gynnsammare ställt än andra, när realisationsförlust uppkommit.
Å andra sidan är uppenbart, att för ett specialfall förbud måste medde las mot avdrag för realisationsförlust. Så är förhållandet, då en och samme skattskyldige drabbats av flera tvångsförfaranden av avsedd art, varav ett resulterat i förlust och ett annat i vinst, som blir skattefri på grund av den föreslagna regeln i punkt 4 anv. till 35 §. I sådant fall bör givetvis avdrags- rätten för förlusten begränsas så, att den skattskyldige må mot annan före liggande realisationsvinst endast kvitta så stor del av förlusten, som översti ger den speciella realisationsvinst, varför skattefrihet åtnjutes enligt punkt 4 anv. till 35 §.
Länsstyrelsen i Stockholms län avstyrker förslaget med motivering dels att länsstyrelsen funne det angeläget att den föreliggande frågan icke utbrötes ur det större sammanhanget, dels ock att erforderlig belysning av frågan icke kunde anses hava lämnats. Länsstyrelsen anför vidare:
Även om fall kunna påvisas, där en markupplåtare drabbats av hård be skattning för en expropriationsvinst, kunna å andra sidan fall framdragas, där den skattefrihet för dylika vinster, som föranledes av den gällande tio- årsbegränsningen, tett sig mycket stötande, särskilt vid jämförelse med den höga beskattning, som numera drabbar även ganska blygsamma arbetsin komster. Det torde därför icke kunna bestridas att starka skäl tala för att alla hit hörande problem samtidigt belysas; bilden av realisationsvinstbe skattningens verkningar kan eljest lätt bliva skev.
Det synes vidare kunna ifrågasättas huruvida den i promemorian före slagna utvägen — skattefrihet för den uppkomna vinsten — är den enda tänkbara för alt undgå de uppgivna olägenheterna. Vid fastighetsförsäljning i den fria marknaden torde numera icke vara ovanligt alt det av säljaren be tingade priset påverkas av den beskattning, som säljaren beräknar bliva drabbad av på grund av försäljningsvinsten. Det synes därför lämpligt att undersökning verkställes rörande möjligheten av visst hänsynstagande till markägarens blivande beskattning vid utmätandet av expropriationsersätt- ningen.
Det synes slutligen böra erinras om det samband som frågan om beskatt ning av realisationsvinst vid avyttring av fast egendom äger med spörsmålet
20
Kungl. Ma[:ts proposition nr 147.
om beskattning av oförtjänt värdestegring å fastighet. I direktiven för 1941
års sakkunniga för värdestegringsskatt framhölls bland annat att en värde-
stegringsskatt i princip tillstyrkts av samtliga myndigheter, ehuru man ej
varit ense i fråga om riktlinjerna för skattens utformande. Det rådande kris
läget aktualiserade behovet av en värdestegringsskatt å fastigheter. Statens
skattebehov hade nämligen stegrats i en sådan grad, att man måste pröva alla
möjligheter till skärpt beskattning av sådana vinster, som uppkomme på
grund av den ekonomiska utvecklingen och som tillfölle enskilda personer
och företag utan någon motsvarande produktiv insats från deras sida. En
eventuell värdestegringsskatt borde ej begränsas till realisationsvinster utan
träffa även sådan värdestegring av fastighet som ej realiserats genom för
säljning av fastigheten.
Av de sålunda refererade uttalandena måste anses framgå, att frånvaron
av spekulationsavsikt icke bör få tillmätas avgörande betydelse vid beskatt
ning av värdestegringsvinster. Länsstyrelsen kan under sådana förhållanden
icke finna annat än att det skulle vara föga konsekvent och föga tilltalande
om man nu, sedan nödvändigheten av en allmän beskattning av värdesteg
ringsvinster nyligen fastslagits, skulle meddela skattefrihet för vissa för
närvarande beskattade vinster av dylikt slag.
Beträffande vinster vid icke yrkesmässig avyttring av lös egendom har
frågan naturligen icke samma betydelse som beträffande vinster vid fas-
tighetsförsäljning. Därest ändrade bestämmelser icke meddelas för beskatt
ningen av vinster vid upplåtelse av fastighet, saknas emellertid all anledning
att för övriga realisationsvinster införa ifrågavarande bestämmelser.
Länsstyrelsen i Kronobergs län anför:
Länsstyrelsen finner starka skäl föreligga för .särskilda regler vid beskatt
ning av inkomst, som uppkommit vid avyttring av fast eller lös egendom
genom tvångsförsäljning. Att i alla fall och helt befria dylik inkomst från
beskattning kan länsstyrelsen däremot icke anse riktigt. Antalet »luckor»,
varigenom de skattskyldiga kunna undandraga sig skälig beskattning, kom
mer härigenom att ytterligare ökas och därmed den ovilja och olust, som
redan nu råder över beskattningens ojämnhet. Ifrågavarande beskattnings-
spörsmål synas lämpligast böra upptagas till omprövning i sammanhang
med den förestående revideringen av realisationsvinstbeskattningen.
Länsstyrelsen i Kalmar län ställer sig tveksam till förslaget. Länsstyrelsen
anför:
Det torde utan tvivel kunna sägas, att i ett stort antal fall av ifrågava
rande art det kan vara rimligt att, liksom hittills, beskatta uppkommen reali
sationsvinst. Bestämmelserna om skattefrihet synas i förslaget hava givits
alltför stor omfattning, enär avyttring av en fastighet mycket väl kan tän
kas ställd på framtiden enbart i spekulationssyfte. En person kan exempelvis
iänkas förvärva en fastighet intill en stad i avsikt att utnyttja en beräknad
värdestegring. Kort tid därefter önskar staden för genomförande av stads
plan för det område, varå fastigheten är belägen, förvärva densamma, men
ägaren är ovillig att sälja, emedan han räknar med högre pris om några år.
Staden måste då tillgripa expropriation för att förvärva fastigheten. Att en
bart av denna anledning, att avyttring icke skulle ha skett, om tvång icke
förelegat, fritaga en vid tvångsförsäljning på detta sätt uppkommen realisa
tionsvinst från beskattning, kan icke vara tillfredsställande. Det torde över
huvud taget kunna sägas, att eu lagstiftning av här ifrågavarande innebörd
kan komma att motverka frivillig överenskommelse och direkt främja an
vändningen av det omständliga och tämligen kostnadsdragande expropria-
21
tionsförfarandet. För att avskilja sådana fall, där spekulation kan tänkas föreligga, bör såsom av 1918 års inkomstskattesakkunniga tidigare jämväl föreslagits undantagas de fång, där mindre än två år förflutit mellan för värv och avyttring.
Länsstyrelsen i Göteborgs och Bohus län framhåller, att reglerna om rea lisationsvinstbeskattning genom sin schematiska utformning överhuvud taget ofta måste leda till diskutabla beskattningsresultat. Det hade varit önsk värt, att förevarande fråga kunnat tagas upp i samband med en allmän om arbetning av reglerna om realisationsvinstbeskattning. Det vore angeläget att så mycket som möjligt undvika att utbygga författningen genom ytter ligare specialregler. Det intresse, som tillgodosåges genom en reglering av vinstbeskattningen vid expropriation, vore icke så tungt vägande, att det nu borde giva anledning till en specialregel. Mot den föreslagna författnings texten i och för sig hade länsstyrelsen icke någon erinran.
Länsstyrelsen i Skaraborgs län anser beskattningsreglerna för inkomst av realisationsvinst vara i behov av en allmän översyn bl. a. därtör att ingen hänsyn toges till variationer i penningvärdet från tid till annan. En rättvis taxering av realisationsvinster vore icke möjlig med nuvarande lagbestäm melser. Realisationsvinster vore ej sällan kumulerade inkomster, och det finge anses obilligt att under flera år kumulerade inkomster sammanfördes i ett belopp, som beskattades efter samma progression som en årsvinst. Vid tvångsrealisation tillkomme visserligen som särskilt moment, att vederbörande ägare betoges möjligheten att uppskjuta försäljningen tills skattefrihet in trädde för vinsten, men det vore icke riktigt, att en realisationsvinst skulle undantagas från beskattning av den anledningen att tvångsrealisation före- låge. Oberoende av om försäljningen skedde av fri vilja eller på grund av expropriation uppslode ju samma vinst, och det syntes vara själva inkomst förvärvet, som borde vara grunden för beskattningen, ej de yttre omstän digheter, som föranlett försäljningen. Att söka ur taxeringssynpunkt upp dela realisationsvinsterna i spekulationsvinster och andra realisationsvinster skulle komma att i praktiken visa sig svårgenomförbart. Taxeringsväsendet torde i stort sett sakna förutsättningar att avväga subjektiva moment för de skattskyldigas inkomstförvärv. Redan uppgiften att objektivt bestämma de beskattningsbara inkomsternas exakta belopp innebure i och för sig utom ordentliga svårigheter för beskattningsmyndigheterna. Dessa borde därför helt befrias från subjektiva överväganden om inkomsternas karaktär för be skattningen.
Länsstyrelsen i Värmlands län yttrar:
Länsstyrelsen kan visserligen dela uppfattningen att det ofta icke är till fredsställande att ersättningar för tvångsavhändelse av egendom göras till föremål för beskattning. Ändock är länsstyrelsen tveksam beträffande lämp ligheten att i kommunalskattelagen införa den föreslagna bestämmelsen, då det icke torde kunna undgås att densamma skulle få icke önskvärda kon sekvenser. .... .
Ett sammanhang, som synes böra beaktas, är vilken inverkan ett mförande av befrielse från skattskyldighet för vinst vid tvångsförsäljning kan förvän
Kungl. Maj.ts proposition nr 147.
22
Kungl. Maj.ts proposition nr 147.
tas medföra på eu eventuell jordvärdestegringsskatt. Eu expropriation eller
liknande tvångsupplåtelse av mark för framdragande av väg medför ju
axiomatiskt högre värde för omgivande ägor. Det synes länsstyrelsen med
hänsyn härtill icke alldeles självfallet att vinsten av tvångsupplåtelsen skall
lämnas skattefri.
Länsstyrelsen är därför icke för sin del för närvarande beredd att reserva-
tionslöst ansluta sig till det föreliggande förslaget.
Den föreslagna bestämmelsen synes icke giva tillräcklig ledning för av
görande av heskattningsfrågan vid de olika varianter, som kunna uppkom
ma, då efter expropriation av en större eller mindre del av en fastighet åter
stoden säl jes under förhållanden, som giva anledning till tillämpning av reg
lerna för realisationsvinstbeskattning. Länsstyrelsen åsyftar härmed närmast
huruvida vid realisationsvinstens beräkning ersättningen för det exproprie
rade området skall inbegripas eller uteslutas. Tolkningen av undantagsbe
stämmelsen »finnes det ej uppenbart att avyttringen skulle ägt rum även om
tvång icke förelegat» synes även komma att bereda svårigheter. Huru skall
exempelvis förfaras om det är ostridigt att ägaren avsett att sälja men först
efter sådan tid att realisationsvinstbeskattning icke kunnat ifrågakomma? Eu
närmare utredning i dessa hänseenden synes länsstyrelsen vara av värde in
nan förslaget framlägges för antagande till lag.
I ett par yttranden föreslås, att endast viss del av uppkommen
realisationsvinst skall i förevarande fall anses utgöra
skattepliktig inkomst.
Länsstyrelsen i Gävleborgs län finner sig sålunda icke utan vidare kunna
tillstyrka genomförande av förslaget, enär eu sådan bestämmelse skulle
innebära en betänklig orättvisa mot andra skattskyldiga. Därest någon lind
ring i skattskyldigheten ansåges böra ifrågakomma med hänsyn till det
tvångsläge, vari ägaren av egendomen blivit försatt genom expropriation-
förfarandet, syntes annan framkomlig väg icke finnas än att en bestämmelse
infördes om att viss procentuellt bestämd del av ersättningen icke skulle
medräknas vid beräkningen av realisationsvinsten, t. ex. 25 procent.
Vidare förklarar länsstyrelsen i Uppsala län, att länsstyrelsen ställde sig
synnerligen tveksam till huruvida realisationsvinst uti ifrågavarande fall
borde helt undgå beskattning. Utan tvivel hade starka skäl anförts för
skattefrihet, men enligt länsstyrelsens förmenande skulle någon orättvisa
icke begås mot de skattskyldiga, därest halva realisationsvinsten beskattades.
Skälig hänsyn ansåge länsstyrelsen därvid hava tagits dels till det överpris,
som fastigheten under nu rådande onormala förhållanden betingade på grund
av penningvärdets försämring, och dels till de olägenheter för markägaren,
som vore förbundna med markens avstående genom tvångsförfarande. En
ligt länsstyrelsens mening borde därför 50 procent av realisationsvinsten upp
tagas till beskattning utom då skattskyldig förvärvat egendom i spekula
tionssyfte med kännedom om blivande tvångslösen, i vilket fall hela vinsten
borde beskattas. Samma skatteplikt borde gälla i fråga om lös egendom.
I ett par yttranden beröres frågan om beskattning av ersättning,
som arrendator erhållit för avstående av arrenderätt
vid expropriation av fastighet.
Kungl. Maj:ts proposition nr 147 ■
23
Länsstyrelsen i Hallands län anför sålunda:
Inom Hallands lön har under år 1943 med stöd av Kungl. Mai ds förord
nande den 27 november 1942 expropriation ägt rum av bl. a. nyttjanderät-
tema till vissa fastigheter i Vapnö socken, vilka fastigheter ingått i det för
Hallands flygflottilj erforderliga markområdet. Vederbörande arrendatorer
hava av häradsrätten tillerkänts ersättningar varierande mellan 13 742 och
62 241 kronor för de sålunda avstådda nyttjanderätterna. Huruvida dessa
ersättningar beröras av den i promemorian föreslagna skattebefrielsen kan
möjligen vara tveksamt. Emellertid visa ersättningarna, att det vid expropria-
tioner kan vara fråga om stora belopp, som till en stor del måste hänföra
sig till beskattningsbar inkomst. Länsstyrelsen vill därför för sin del före
slå, att viss del t. ex. 50 °/o av realisationsvinsten respektive av ersättningen
för upplåtelsen beskattas.
Lantbruks förbundet anför i denna del:
Under kriget hava i åtskilliga fall arrendatorer tvingats avflytta från av
dem under lång tid brukade, ofta »i arv» bekomna arrenden. Den ersättning,
som genom expropriationen tillerkänts vederbörande, har därvid upptagits
till beskattning som intäkt av jordbruksfastighet i den mån den motsvarar
framtida avkastning av fastigheten under den återstående arrendetiden. Jäm
väl här kommer alltså en kumulerad beskattning att äga rum, vilken i all
mänhet blir i hög grad betungande. I många av dessa fall är det det av arren-
datorn under tidigare år nedlagda arbetet å fastigheten som medfört, att
fastigheten erhållit en god hävd och i följd därav en ökad avkastning. Det
synes då ofta obilligt, att arrendatom genom nämnda tvångsförfarande skall
ställas inför utsikten att efter erläggandet av den skatt, som belöper å ex-
propriationsersättningen, blott bliva i stand att skaffa ett arrende avsevärt
sämre än det han tidigare haft. Arrendatorn kompenseras visserligen genom
att han så att säga i förskott får ut den framtida avkastningen och därige
nom kan göra denna räntebärande, men är denna kompensation icke på nå
got sätt fullvärdig på grund av den höga beskattning, som nu är rådande.
Lantbruksförbundet yttrar vidare att vad sålunda anförts dock icke borde
giva anledning till uppskov med den föreslagna lagstiftningen, därest de
framförda synpunkterna icke kunde beaktas utan ytterligare tidskrävande
utredning.
Lantbruksstyrelsen framhåller, att det tvivelsutan skulle kunna anses ligga
en viss rättvisa och likställighet däri, att arrendator finge åtnjuta samma
skattelättnad i förevarande avsende som jordägare, men att lantbruksförbun-
dets förslag härutinnan icke syntes ligga helt i linje med de i promemorian
framlagda förslagen. Ett dylikt förslag torde i vart fall ej kunna realiseras
förrän utredning verkställts om dess konsekvenser i olika avseenden
Länsstyrelsen i Kristianstads län framhåller, att samma skäl torde kunna
åberopas för skattebefrielse i fråga om arrendalors ersättning vid frånträ-
dande av arrende av fastighet, som blivit exproprierad, som i fråga om jord
ägares ersättning i motsvarande fall.
Såsom bevillningsutskottet anfört i sitt betänkande nr 49/1945 och som
Departemenis-
jämväl flertalet av de hörda myndigheterna funnit, synes det icke tillfreds-
ställande att realisationsvinst, som uppkommit vid expropriation eller annan
tvångslösen av fast eller lös egendom, beskattas såsom inkomst. Enligt gäl-
24
Kungl. Maj.ts proposition nr 147.
lande regler kommer emellertid den, som inom viss Hd efter förvärvet tvingas
avstå sin egendom till förmån för ett allmänt intresse, att drabbas av skatt
för realisationsvinsten, under det att han, om ifrågavarande tvångslösen
icke mellankommit, skulle hava kunnat behålla egendomen utöver den i 35 §
kommunalskattelagen stadgade tiden och sålunda undgå skatt för vinsten.
Frågan är av särskild betydelse för ägaren av egendomen därför att skatten
för realisationsvinsten till följd av den statliga inkomst- och förmögenhets
skattens progression kan bliva så hög, att anskaffandet av annan likvärdig
egendom i stället för den exproprierade försvåras eller omöjliggöres. Det bör
härvid även beaktas, att någon hänsyn till den ökade skatt, som egendomens
ägare har att erlägga på grund av uppstående realisationsvinst, lagligen icke
kan tagas vid expropriationsersättningens bestämmande (jfr nytt juridiskt
arkiv I 1946, s. 580).
Mot tanken att från beskattning undantaga realisationsvinster, som upp
kommit vid expropriation eller annan tvångslösen av egendom, bär invänts
bl. a. att det icke vore konsekvent att, sedan i annat sammanhang framhål
lits önskvärdheten av en allmän beskattning av oförtjänt värdestegring å
fastighet, medgiva skattefrihet för vissa nu beskattade vinster av dylikt slag.
Även om denna invändning i och för sig är riktig, kvarstår emellertid det
förhållandet att, så länge en fastighetsägare kan undgå realisationsvinst
beskattning genom att uppskjuta avyttringen tio år från förvärvet, det ur
rättvisesynpunkt icke är tillfredsställande att beskatta den fastighetsägare,
som till förmån för ett allmänt intresse tvingats att tidigare avstå sin egen
dom.
På grund av det anförda bör enligt min mening realisationsvinst vid ex
propriation eller annan tvångslösen av fast eller lös egendom fritagas från
beskattning. Med hänsyn bl. a. till de omfattande markförvärv, som erford
ras för storflygplatsen, synes det önskvärt att en dylik lagändring genom
föres utan dröjsmål. Då frågan om realisationsvinstbeskattningers lämpliga
anordnande emellertid tagits upp till behandling i hela dess vidd inom 1944
års allmänna skattekommitté, lärer det å andra sidan vara lämpligt, att lag
ändringen erhåller allenast provisorisk karaktär.
Den nu föreslagna skattebefrielsen bör få tillgodonjutas vare sig egendo
men avstås till det allmänna eller till enskild person. Med avstående av egen
dom genom tvångslösen bör likställas frivillig försäljning under sådana för
hållanden att försäljningen måste anses hava skett på grund av köparens
möjlighet att, om frivillig uppgörelse icke träffats, tillgripa expropriation
eller annat dylikt tvångsförfarande. Självfallet kan det i många fall vara
svårt att avgöra om försäljningen skett av anledning som nyss sagts. Skall
köparen använda fastigheten för ändamål, för vars tillgodoseende expro
priation eller annat tvångsförfarande enligt gällande författningar medgives,
torde emellertid försäljningen, där icke annat av omständigheterna framgår,
få anses vara likställd med en tvångsförsäljning.
Enligt departementspromemorian skulle skattebefrielse icke äga rum i de
fall, då det funnes uppenbart att avvttringen skulle ägt rum även om tvång
Kungl. Maj:ts proposition nr 147.
25
icke förelegat. Den sålunda föreslagna bestämmelsen överensstämmer med
motsvarande stadgande i krigskonjunkturskatteförordningarna. I vissa re
missyttranden har emellertid anmärkts, att till följd av utformningen av
undantagsbestämmelsen alltför stora krav komme att i bevisningshänseende
ställas på taxeringsmyndigheterna. Denna erinran synes befogad och jag
förordar därför en sådan omformulering, att undantag från skattebefrielsen
skall äga rum då det »skäligen kan antagas» att avyttringen skulle ägt rum
även om tvång icke förelegat. Stadgandet kommer visserligen att då få en
något annan innebörd än motsvarande bestämmelse i krigskonjunkturskatte-
förordningarna. Emellertid synes det icke obefogat att ställa större krav på
taxeringsmyndigheternas utredning i de fall, då det gäller att belägga en rea
lisationsvinst med krigskonjunkturskatt, än då fråga är att för vinsten ut
taga ordinarie skatter till stat och kommun.
Skäl för antagande, att avyttring skulle hava ägt rum även om ett tvångs
läge icke förefunnits, kan föreligga om en person — utan att kunna lämna
annan trovärdig förklaring angående orsaken till köpet — inköpi ett mark
område sedan sådana omständigheter inträffat att det finnes anledning för
vänta att expropriation av området kommer att ske. I nyssnämnda fall kan
överlåtaren nämligen antagas hava förvärvat fastigheten i syfte att göra en
omedelbar försäljningsvinst. Men även om säljaren ägt egendomen en längre
tid och det sålunda icke synes sannolikt att han förvärvat densamma i så
dant spekulationssyfte som nyss sagts, kan han under vissa
förutsättningar
antagas hava varit villig att — även om tvång icke förelegat — avyttra fas
tigheten till det vid tvångsförsäljningen erhållna priset. Så kan t. ex. vara
händelsen om säljaren tidigare för ungefärligen samma pris försålt områden
från egendomen. Ej heller i sistnämnda fall torde anledning föreligga att
medgiva skattebefrielse för realisationsvinsten.
Enligt punkt 4 av anvisningarna till 35 § kommunalskattelagen skall lika
med avyttring av fast egendom anses upplåtelse av nyttjanderätt eller servi
tutsrätt till fastighet för obegränsad tid mot engångsersättning, vilken därvid
är att betrakta som köpeskilling. Avyttringen skall i sådant fall anses hava
omfattat så stor del av fastigheten som ersättningsbeloppet utgör av fastig
hetens hela värde vid tiden för upplåtelsen. Därest förutsättningar därför i
övrigt föreligga, skall alltså i dylikt fall skattepliktig realisationsvinst anses
hava uppkommit.
Därest genom expropriation eller annat tvångsförfarande upplåtelse sker
av nyttjanderätt eller servitutsrätt till fastighet för obegränsad tid mot en
gångsersättning, bör vad förut sagts angående skattefrihet för realisations
vinst vid avstående av äganderätt till fastighet äga motsvarande tillämpning.
Det bör framhållas att den i departementspromemorian förordade skatle-
friheten avser endast sådan inkomst, som är att hänföra till realisationsvinst
i skattelagarnas mening. Om den vid avyttring av inventarier erhållna ersätt
ningen till en del är hänförlig till realisationsvinst och till eu annan del __
motsvarande återvunna värdeminskningsavdrag — utgör inkomst av rörelse,
Biliang till riksdagens protokoll 1947. I sand. Nr 147.
I!
26
Kungl. Maj.ts proposition nr 147.
avses alltså endast den förra delen skola vara skattefri. Jag finner icke skäl
att i detta sammanhang föreslå någon utvidgning av skattefriheten utöver
vad i promemorian sålunda förutsatts. Ej heller anser jag skäl föreligga att
förorda skattebefrielse i de fall. då försäljningen icke föranletts av rättsligt
tvång utan t. ex. beror på att ägaren nödgas avflytta från orten.
Vad angår den i några yttranden berörda frågan om skattefrihet för sådan
ersättning för inkomstförlust, som arrendator erhållit vid avstående av ar
renderätt i samband med expropriation av fastighet, torde nämnda ersättning
icke utgöra realisationsvinst. Spörsmålet om lindring i beskattningen av dylik
ersättning — vilken fråga huvudsakligen torde avse att mildra verkningarna
av statsbeskattningens progressivitet — torde därför icke böra upptagas i
detta sammanhang.
Därest realisationsvinst icke beskattas i de förenämnda fallen, kommer
intäkten, till den del den är att hänföra till avyttringen av den å marken
växande skogen, att beskattas som inkomst av jordbruksfastighet. Då så
skulle hava skett även om marken försålts eller upplåtelse av nyttjanderätt
eller servitutsrätt till densamma skett först sedan den innehafts minst tio
år. torde någon befogad erinran icke kunna framställas mot att inkomsten
av skog beskattas även i de fall, då vinsten av markförsäljningen eller upp
låtelsen av nyttjanderätt eller servitutsrätt till marken lämnas skattefri.
Då realisationsvinst, som under förut angivna förutsättningar uppkommer
vid avstående av egendom eller upplåtelse av nyttjanderätt eller servitutsrätt
till fastighet, föreslås skola utgöra icke skattepliktig inkomst, torde det, såsom
kammarrätten anfört, vara principiellt riktigt att icke medgiva avdrag för
realisationsförlust i motsvarande fall. Denna fråga torde emellertid knappast
hava någon praktisk betydelse.
Såsom tidigare omnämnts torde de bestämmelser, som avses skola reglera
frågan om skattefrihet i de förut berörda fallen, böra hava endast provisorisk
karaktär. Med hänsyn härtill böra de icke intagas i kommunalskattelagen
utan upptagas i en särskild författning. Det är angeläget att de föreslagna
bestämmelserna tillämpas redan beträffande försäljningar och upplåtelser,
som ägt rum under år 1946. Enligt övergångsbestämmelserna till uppbörds-
förordningen efterskänkes visserligen i princip skatt för inkomst, förvärvad
under år 1946, men under vissa förutsättningar uttages skatt för bland annat
inkomstökning, som motsvaras av realisationsvinst. .Tåg förordar därför att
ifrågavarande bestämmelser skola träda i kraft omedelbart efter utfärdandet
av författning i ämnet och tillämpas redan vid 1947 års taxering.
T enlighet med det nu anförda har inom finansdepartementet utarbetats
förslag till förordning om skattefrihet i vissa fall för realisationsvinst vid
expropriation m. m.
Föredragande departementschefen hemställer härefter, att ifrågavarande
författningsförslag måtte genom proposition föreläggas riksdagen till anta
gande.
27
Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter biträd
da hemställan förordnar Hans Maj:t Konungen, att proposi
tion av den lydelse, bilaga till detta protokoll utvisar, skall
avlåtas till riksdagen.
Ur protokollet:
Karl-lngmar Edstrand.
Kungl. Maj:ts proposition nr 147.