Prop. 1947:227

('angående för\xad slag till förordning rörande förkortning av utbild\xad ningstiden för vissa värnpliktiga in. m.',)

Kungl. Maj:ts proposition nr 227.

1

tfr 227.

Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående för­

slag till förordning rörande förkortning av utbild­ ningstiden för vissa värnpliktiga in. m.; given Stock­ holms slott den 21 mars 1947.

Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats­ rådsprotokollet över försvarsärenden för denna dag, föreslå riksdagen att

dels antaga härvid fogade förslag till förordning rörande förkortning av utbildningstiden för vissa värnpliktiga,

dels ock bifalla det förslag i övrigt, om vars avlåtande till riksdagen före­ dragande departementschefen hemställt.

Under Hans Maj:ts

Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro

GUSTAF ADOLF.

Allan Vougt.

Bihang till riksdagens protokoll 1947. 1 saml.

Nr 227.

773 U

9

Kungl. Maj:ts proposition nr 227.

Förslag

till

Förordning

rörande förkortning av utbildningstiden för vissa värnpliktiga.

Härigenom förordnas, att beträffande utbildningstiden för dels de värn­

pliktiga, som påbörjat eller påbörja första tjänstgöring eller tjänstgöring i en

följd efter den 31 mars 1947, dels och de värnpliktiga i övrigt, beträffande vilka

Kungl. Maj:t sådant förordnar,-skola tills vidare gälla följande avvikelser från

bestämmelserna i 27 § 1 mom. värnpliktslagen.

1. I 27 § 1 mom. A värnpliktslagen föreskriven första tjänstgöring eller

tjänstgöring i en följd skall förkortas med trettio dagar, i följd varav

armén, kustartilleriet eller flygvapnet tilldelad värnpliktig skall fullgöra

första tjänstgöring under trehundratrettio dagar samt

flottan tilldelad värnpliktig skall fullgöra tjänstgöring i en följd under

f y rall undrat jugu dagar eller första tjänstgöring under trehundranittio dagar.

Flygvapnet tilldelad värnpliktig skall fullgöra en repetitionsövning om

trettio dagar i omedelbar anslutning till första tjänstgöringen.

2. Värnpliktig, som i 27 § 1 mom. D värnpliktslagen avses, skall fullgöra

tjänstgöring under sammanlagt högst sexhundra dagar.

Denna förordning träder i kraft dagen efter den, då förordningen enligt

därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling.

Kungl. Maj:ts proposition nr 227.

3

Utdrag av protokollet över försvarsärenden, hållet inför

Hans Kungl. Höghet Kronprinsen-Regenten i stats­ rådet å Stockholms slott den 21 mars 1947.

Närvarande: Ministern för utrikes ärendena

Undén,

statsråden

Wigforss, Sköld, Qtjensel,

Danielson, Vougt, Zetterberg, Nilsson, Sträng, Mossberg, "Weijne.

Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler chefen för försvarsdepartementet, statsrådet Yougt, fråga om provisorisk för­ kortning av utbildningstiden för vissa värnpliktiga m. m. och anför därvid följande.

I skrivelse den 19 februari 1947 har överbefälhavaren framlagt utredning med förslag till provisorisk avkortning av utbildningstiden för vissa värn­ pliktiga. över förslaget har 1945 års för svar skommitté efter remiss den 25 i samma månad avgivit utlåtande.

I särskilda skrivelser den 19 februari och den 10 mars 1947 ha arméför­ valtningen och marinförvaltningen hemställt om anvisande av medel för vid­ tagande av vissa åtgärder för effektivisering av de värnpliktigas utbildning.

Dessa frågor torde nu böra i ett sammanhang upptagas till behandling.

Gällande bestämmelser.

Enligt 1941 års värnpliktslag (SES 1941:967) är utbildningstiden för värnpliktiga i allmänhet 450 dagar, däri inberäknat tid för i veder­ börlig ordning anbefallda övningsuppehåll.

Såsom närmare framgår av 27 § 1 mom. A värnpliktslagen fullgöres tjänst­ göringen av armén eller kustartilleriet tilldelad värnpliktig med en första tjänstgöring, i en följd eller i två omgångar, om 360 dagar, två. repetitions- övningar om vardera 30 dagar samt en efterutbildningsövning om likaledes 30 dagar. Flottan tilldelad värnpliktig fullgör tjänstgöringen antingen i en följd eller ock med en första tjänstgöring om 420 dagar. Av flygvapnet till­ delad värnpliktig fullgöres tjänstgöringen med en första tjänstgöring om 360 dagar, en repetitionsövning om 60 dagar eller två dylika övningar om var­ dera 30 dagar samt en efterutbildningsövning om 30 dagar.

Beträffande värnpliktiga i handräckningstjänst äger Konungen besluta om annan fördelning av den angivna utbildningstiden.

I 27 § 1 mom. B—D meddelas bestämmelser rörande fortsatt utbild­ ning m. m. för vissa särskilda kategorier av värnpliktiga. Så­ lunda är värnpliktig, som uttagits för utbildning till officer eller under­ officer vid armén eller kustartilleriet eller till underofficer vid flygvapnet, skyldig att, utöver den i det föregående angivna tjänstgöringstiden, efter första tjänstgöringens avslutande fullgöra fortsatt tjänstgöring, för utbild­

4

Kungl. Maj:ts proposition nr 227.

ning till officer under högst 360 dagar och för utbildning till underofficer

under högst 180 dagar. Vidare äro marinen tilldelade värnpliktiga med viss

angiven utbildning skyldiga att undergå fortsatt utbildning under en tid av

120 dagar, fördelad på två repetitionsövningar om vardera 60 dagar. Slut­

ligen ha särskilda bestämmelser meddelats rörande värnpliktiga som idka

studier för utbildning till läkare, tandläkare, apotekare, veterinär eller ingenjör

m. fl. Värnpliktiga av dessa kategorier kunna sålunda åläggas fullgöra fort­

satt tjänstgöring under högst 180 dagar, varjämte Kungl. Maj:t äger för­

ordna, att den för värnpliktiga i allmänhet föreskrivna tjänstgöringstiden om

450 dagar skall, med rätt till avbrott för studiernas fullföljande, fullgöras med

dels soldat- och befälsutbildning, dels fackutbildning och facktjänstgöring.

Överbefälhavarens utredning.

Inledning.

Överbefälhavaren har meddelat, att i september 1946 inom högkvarteret

påbörjats undersökningar rörande de värnpliktigas utbildningstid. För ända­

målet hade överbefälhavaren tillsatt en kommitté bestående av representanter

för de tre försvarsgrenarna med inspektören för infanteriet och kavalleriet,

översten K. G. Berggren, som ordförande. Kommittén skulle närmast utreda möj­

ligheterna att genom olika anordningar nedbringa övningstiden och i samband

därmed även undersöka, huruvida de frivilliga försvarsorganisationerna kunde

mera effektivt utnyttjas och deltagande i deras verksamhet kompenseras i

form av förkortad övningstid. Kommittén hade ännu icke avgivit fullständig

rapport. Ordföranden hade dock inför överbefälhavaren redogjort för resul­

tatet av de undersökningar, som gällde övningstidens längd.

Utbildningsmål m. m. vid utbildning enligt 1941

års värnpliktslag.

Den av överbefälhavaren tillsatta kommittén har i sina överväganden bland

annat utgått från de utredningar, som lågo till grund för 1941 års värnplikts­

lag1, samt de motiv för nuvarande utbildningstid, som i samband därmed fram­

lades. I överbefälhavarens skrivelse anföres härom följande.

Med hänsyn till det allmänna målet för utbildningen vid armén, att bi­

bringa soldaterna sådana kunskaper och färdigheter att krigsorganiserade en­

heter omedelbart efter mobilisering vore krigsdugliga, ansågs en första tjänst­

göring vid infanteriet av 15 månader erforderlig. På grund av de betydande

olägenheter och de störa kostnader, vilka skulle vara förenade med denna

tjänstgöringstid, som skulle göra det nödvändigt att under 3 månader av

året ha två åldersklasser samtidigt under utbildning, ansåg man sig emeller­

tid böra pressa ned utbildningstiden till 12 månader. Genom att tillgodose

behovet av repetitionsövningar (till antalet två) och genom att vidtaga alla

åtgärder för att göra utbildningsarbetet effektivt — främst med hjälp av en

tillräcklig och kvalitativt högtstående befälskader — skulle emellertid olägen­

heterna med denna beskärning av tiden för första tjänstgöringen minskas.

1 Se proposition 1941: 318.

5

Beträffande första tjänstgöringens längd för övriga truppslag vid armén förelågo inga väsentligt skiljaktiga krav. En ifrågasatt differentiering av öv- ningstiden kunde komma att medföra betydande olägenheter ur utbildnings- synpunkt. Fastställdes en kortare övningstid för visst truppslag eller för vissa grupper värnpliktiga, uppstodo svårigheter dels att inpassa utbildningen på sådant sätt, att samövning med andra truppslag eller andra förband kunde komma till stånd i erforderlig utsträckning, dels att inrymma vinterutbild­ ningen i de värnpliktigas första tjänstgöring. Frågan borde dock upptagas till förnyad prövning, då tillräckliga erfarenheter vunnits från 12-månaders- utbildningen.

Beträffande flottans värnpliktiga framhölls särskilt, att de sjömanshusin­ skrivna värnpliktiga under hela sin värnpliktstid skulle tillhöra flottan, medan övriga värnpliktiga småningom skulle omskolas vid armén. Första tjänst­ göringen borde för de förra vara 15 månader och för de senare 14. Den fem­ tonde månaden skulle för kategorien övriga värnpliktiga användas för nämnda omskolning. I övrigt skulle repetitions- och efterutbildningsövningar icke äga rum.

Kustartilleriets värnpliktiga borde utbildas i huvudsak enligt för armén angivna grunder.

Beträffande flygvapnets värnpliktiga borde utbildningstiden, på grund av tjänstgöringens speciella natur, uppdelas i allmän militärutbildning samt fack­ utbildning och fortsatt tjänstgöring. På grund av flygmaterielens utveck­ ling hade flygstationstjänsten, framför allt i fält, kommit att ställa så höga krav på den personal, som skulle underhålla och klargöra materielen, att en första utbildningstid av 12 månader ansågs erforderlig.

Erfarenheter av 1941 års värnpliktslag.

1941 års värnpliktslag trädde i kraft den 1 januari 1942. Genom provi­ soriska bestämmelser tillämpades den dock i praktiken från och med in­ ryckningen till första tjänstgöring våren 1941. Fem åldersklasser ha sålunda hittills erhållit en första tjänstgöring om 12 månader vid armén, kustartille­ riet och flygvapnet samt 14 eller 15 månader vid flottan. Repetitionsövningar lra endast ägt rum i mycket begränsad omfattning, eftersom de värnpliktiga fått tillgodoräkna sig viss beredskapstjänstgöring åren 1939—1945 såsom fullgjord repetitions- eller efterutbildningsövning.

Yid ett bedömande av hittills vunna erfarenheter av den i 1941 års värn­ pliktslag fastställda utbildningstiden måste, enligt vad från kommitténs sida anförts, vissa särskilda förhållanden beaktas. Härom har anförts följande.

Utbildningen har intill sommaren 1945 ägt rum samtidigt som beredskaps- förband varit organiserade i större eller mindre omfattning. Yid dessa för­ band har en stor del av det kvalificerade befälet tagits i anspråk och där­ igenom undandragits utbildningsarbetet med rekrytklasserna på fredsförlägg- ningsplatserna. Försvarets stora utökning under beredskapsåren har även gjort att befälskadrarna icke kunna sägas vara av den kvalitet, med vilken försvarsutredningen räknade för ett effektivt utnyttjande av utbildningstiden. Icke heller ha dessa kadrar ännu nått planenlig styrka.

Med hänsyn till vad sålunda anförts förelåge, enligt vad vidare framhållits, betydande svårigheter att slutgiltigt bedöma värdet av 12-månaders- (vid flottan 14—15-månaders-) utbildningen. Följande erfarenheter hade dock re- dan-nu kunnat göras.

Kungl. Maj:ts proposition nr 227.

6

Beträffande armén giva gjorda iakttagelser och tillgängliga inspektions­

rapporter vid handen, att för utbildningen uppställda mål i allmänhet icke

kunnat helt nås. De särskilda svårigheter i fråga om utbildningsbefäl, varmed

armén haft att kämpa, torde vara främsta anledningen till det mindre till­

fredsställande resultatet.

Yid flottan har man, trots specialisering och uppgivande av vissa utbild-

ningsavsnitt, endast med svårighet hunnit bibringa de värnpliktiga de fär­

digheter, som krävas för att handhava den dyrbara materielen och trygga

kravet på driftsäkerheten.

Yid kustartilleriet har utbildningstiden -—- liksom vid armén — icke varit

fullt tillräcklig för att medgiva utbildning i den omfattning, som förutsattes

i 1942 års försvarsbeslut. Sålunda har specialisering måst genomföras i högre

grad än vad som avsetts, samtidigt som inom vissa övningsgrenar en för re­

sultatet menlig forcering av utbildningen framtvingats.

Endast vid flygvapnet har med nuvarande målsättning för de värnpliktigas

utbildning övningstiden visat sig vara tillräcklig.

Dessa erfarenheter hade, enligt vad kommittén anfört, helt naturligt tvingat

till oavlåtliga överväganden av möjligheterna att rationalisera utbildningen och

till upprepade jämkningar i utbildningsföreskrifterna. Detta arbete på att

söka effektivisera utbildningen fortginge också, alltjämt inom staber och för­

band. Av naturliga skäl räknades därvid med nu lagstadgad utbildningstid

och närmast med det svårbemästrade problem, som redan 1941 års försvars-

utredning antytt, att -— vid armén och kustartilleriet — inom ramen för 12

månaders utbildning nå de mål, som bedömts kräva en tid av 15 månader.

Kungl. Maj.ts proposition nr 227.

Av kommittén framlagda förslag.

Från kommitténs sida har framhållits, att det, då i detta läge ställts krav

på en utredning av möjligheterna att förkorta utbildningstiden, måhända legat

närmast till hands att främst taga frågan om en sänkning av utbildnings­

målen under övervägande. Då emellertid de allmänna riktlinjer, som med­

delats i direktiven till 1945 års försvarskommitté, skulle ligga till grund för

utredningsarbetet och dessa riktlinjer, av fullgoda skäl, icke förutsatte någon

minskning i kraven på förbandens allmänna kvalitet, syntes en sänkning av

utbildningsmålen kunna ifrågasättas endast i fråga om detaljer, som icke i

nämnvärd grad kunde inverka på förbandens krigsduglighet.

Efter att ha ingående granskat gällande utbildningsbestämmelser m. m.

mot i det föregående angiven bakgrund har kommittén kommit till den upp­

fattningen, att vid armén och kustartilleriet tiden för första tjänstgöringen i

och för sig icke borde minskas i förhållande till nuvarande 12 månader. Gäl­

lande utbildningsmål kunde nämligen i stort sett icke sänkas utan att för­

bandens krigsduglighet märkbart nedginge.

Emellertid har kommittén ansett en minskning av vämpliktstiden med en

månad böra prövas av följande skäl.

Nuvarande förhållanden med en året runt utan uppehåll pågående utbild­

ning, med utryckningen för en åldersklass omedelbart följd av inryckningen

för nästa, äro icke gynnsamma för den effektivisering av utbildningsarbetet,

som allmänt eftersträvas. Ett uppehåll av cirka en månads längd mellan ut-

7

och inryckningarna av två på varandra följande åldersklasser skulle därför

bland annat bereda önskvärd men nu icke disponibel tid för övningsplan-

läggning samt framför allt befälsutbildning, syftande bland annat till att

överlag höja befälets förmåga såsom utbildare för de värnpliktiga och direkt

förbereda befälskadern för dess närmaste uppgifter. Ett dylikt uppehåll skulle

— i förening med att vissa andra olägenheter med nuvarande ordning undan­

röjdes — indirekt ha ett sådant värde även för utbildningen av de värnplik­

tiga, att det sannolikt skulle motivera eu minskning av tiden för första tjänst­

göringen vid armén och kustartilleriet från 12 till omkring 11 månader. Kom­

mittén förordar därför, att en minskning efter dessa grunder prövas, under

framhållande av att med i stort sett bibehållna utbildningsmål och därmed

bevarad krigsduglighet detta dock förutsätter, att utbildningens omfattning

något begränsas — främst på bekostnad av mera civilbetonade inslag —- samt

att övningsanslagen höjas så att de medgiva effektivare utbildningsmetoder.

Ehuru utbildningstiden för värnpliktiga uttagna för utbildning till under­

officerare och officerare för närvarande visat sig vara i stort sett lämpligt

avvägd, böra dessa kategorier dock av praktiska och psykologiska skäl få

sin första tjänstgöring avkortad på samma sätt som övriga värnpliktiga.

I kraven på repetitions- och efterutbildningsövningarnas antal och längd

synas icke några eftergifter kunna göras.

Beträffande flottan har kommittén funnit, att en minskning av nuvarande

övningstid till 14 månader för sjömanshusinskrivna och 13 månader för öv­

riga värnpliktiga syntes medgiva en godtagbar utbildning, om vissa rationali-

seringsåtgärder vidtoges.

Även för flygvapnet har föreslagits en minskning av utbildningstiden med

en månad, varvid dock förutsatts, att en repetitionsövning skall fullgöras i

omedelbar följd med den första tjänstgöringen om 11 månader. I denna fråga

har närmare anförts följande.

Storleken av flygvapnets årliga kontingent av värnpliktiga är främst mo­

tiverad av det behov av arbetskraft vid förbanden, som förefinnes r fred. Ur

ren utbildningssynpunkt vore det vid flygvapnet möjligt att minska tiden toi

första tjänstgöringen till Vh månader. För att härvid täcka behovet av

arbetskraft året runt skulle emellertid värnpliktskontingenten behova för­

dubblas. Detta skulle i fred medföra minskade utbildningskontmgenter for

armén, varjämte vid mobilisering flygvapnet skulle få ett betydande ovei-

skott på värnpliktiga, som på grund av sin speciella utbildning icke kunde

utnyttjas på annat håll inom krigsorganisationen, medan vid armén personal-

tillgången skulle minskas i motsvarande grad. På grund av dessa betydande

olägenheter bör en dylik förkortning av utbildningstiden icke ifrågakomma.

En minskning av första tjänstgöringen med. en månad, såsom för armén

och marinen förordats, utan ökning av värnpliktskontingenten, skulle med-

lura bristande tillgång på arbetskraft vid flygförbanden under närmast en

månad av året. Denna tidsperiod kan emellertid täckas, därest de värnpliktiga

fullgöra en repetitionsövning i omedelbar följd med sin första tjänstgöring.

En "dylik lösning kan komma att medföra vissa svårigheter, närmast då det

gäller att tillgodose särskilda större behov av markpersonal för flygvapen-

övningar m. m., men synes dock av kommittén kunna förordas.

Kommittén har sammanfattningsvis såsom resultat av sitt uppdrag anfört,

att en måttlig begränsning av de värnpliktigas övningstid — dock endast

under vissa bestämda förutsättningar — synes möjlig utan allvarligare minsk­

Kungl. Maj:ts pr o-position nr 227.

8

ning i den effekt, som nuvarande utbildningstid visat sig kunna åstadkomma,

att övningstiden vid armén och marinen dock icke kan utan allvarlig kvali­

tetssänkning hos förband och övriga enheter minskas med i allmänhet mera

än omkring en månad,

att övningstiden vid flygvapnet torde kunna nedbringas med en månad,

därest en repetitionsövning fullgöres i omedelbar följd med första tjänst­

göringen, ävensom

att en differentiering av övningstiden försvarsgrenar, truppslag och värn-

pliktskategorier emellan i allmänhet icke synes motiverad.

Kungl. Maj:ts proposition nr 227.

Överbefälhavarens förslag till förkortning av

u tbildnin gs tiden.

Överbefälhavaren har framhållit, att kommitténs utredning gåve stöd för

antagandet, att övningstiden möjligen skulle kunna minskas med en månad

under förutsättning av att vissa rationaliseringsåtgärder vidtagas. Överbefäl­

havaren vore dock icke beredd att avgiva ett bestämt omdöme härom, förrän

det genom försök blivit utrönt, huruvida de teoretiska övervägandena vore

hållbara i praktiken. Försök med avkortad utbildningstid syntes därför böra

anställas.

En avkortning av de värnpliktigas första tjänstgöring kunde beräknas till­

föra arbetsmarknaden ett betydande antal arbetsdagar. Med hänsyn till rå­

dande brist på arbetskraft inom landet syntes det därför vara ett samhälls­

intresse att så snart som möjligt påbörja nyssnämnda försök. Överbefälhavaren

hade följaktligen ansett sig redan nu böra framlägga förslag därom utan att

avvakta resultaten av 1945 års försvarskommittés överväganden rörande ut­

bildningstidens framtida längd.

För att försöken skulle kunna tillmätas verkligt värde, borde de utsträckas

över relativt lång tidrymd, förslagsvis åren 1947—1948. Ehuru det vore önsk­

värt att låta försöken omfatta två hela åldersklasser (1946 och 1947), hade

detta visat sig mindre lämpligt, främst med hänsyn till de varierande tid­

punkterna för tjänstgöringens påbörjande för olika kategorier inom en och

samma åldersklass, överbefälhavaren hade sålunda funnit det bäst att be­

gränsa försöken till att i princip omfatta de värnpliktiga, som inryckte (hade

inryckt) till första tjänstgöring efter den 1 september 1946 och före den 31

augusti 1948.

Huvuddelen av de värnpliktiga, som avsåges för utbildning i specialtjänst,

fullgjorde sin tjänstgöring i omgångar under en lång följd av år. I regel in-

fölle under åren 1947—1948 endast den del av övningstiden, som ägnades åt

soldat- och befälsutbildning. Den tid, som anslagits därför, vore så begränsad,

att den icke för närvarande syntes kunna avkortas ytterligare. En minskning

om 30 dagar borde därför göras först på den fortsatta tjänstgöringen (fack-

tjänstgöringen) på sätt som närmare borde bestämmas i kommandoväg efter

förslag från vederbörande försvarsgrenschefer.

Beträffande förslagets konsekvenser i kostnadshänseende har överbefäl­

havaren anfört, att enligt av försvarsgrenscheferna verkställda preliminära

9

undersökningar å ena sidan besparingarna på anslagen för värnpliktigas av­ löning, utrustning och underhåll m. in. årligen kunde uppskattas till 3 300 000 kronor för armén, 770 000 kronor för marinen och 700 000 kronor för flyg­ vapnet, varvid sistnämnda budgetvinst dock uppkomme först under åren 1949—1950. Angivna anslag under budgetåret 1947/48 kunde således minskas med sammanlagt i runt tal 4 070 000 kronor. Å andra sidan borde anslagen lör undervisning och övningar m. fl. — för att möjliggöra de erforderliga rationaliseringsåtgärderna m. m. — tillföras ytterligare cirka 3 150 000 kronor för arméns, 720 000 kronor för marinens och 100 000 kronor för flygvapnets del eller sammanlagt i runt tal cirka 3 970 000 kronor. De ifrågasatta försöken syntes sålunda — med reservation för vad som kunde framkomma under det fortsatta utredningsarbetet — kunna leda till vissa önskvärda besparingar, varav dock huvuddelen uppkomme först under budgetåret 1949/50.

Överbefälhavaren har i detta sammanhang understrukit vikten av att åt­ gärder vidtoges i syfte att avhjälpa den befälsbrist, som nu vore rådande och som eljest kunde äventyra utbildningsresultatet.

Utlåtande av 1945 års försvarskommitté.

Försvarskommittén har anfört att, då den utredning rörande försvarsorga­ nisationens utformande vid olika kostnadsalternativ, som jämlikt chefens för försvarsdepartementet beslut den 21 juni 1946 skulle verkställas av övei- befälhavaren, ännu icke slutförts, försvarskommittén icke för närvarande vore beredd att taga ställning till frågan om övningstidens längd i en ny försvars- ordning. Detta borde emellertid enligt försvarskommitténs mening icke ut­ göra hinder för provisoriska åtgärder i syfte att avkorta övningstiden i den utsträckning som det av den militära ledningen ansåges möjligt. Med ut­ gångspunkt härifrån ville försvarskommittén — som satts i tillfälle att taga del av den utredning rörande de värnpliktigas övningstid, som den av över­ befälhavaren för ändamålet tillsatta kommittén verkställt för sin del till­ styrka avlåtande av förslag till riksdagen om en avkortning av övningstiden med 30 dagar för de i överbefälhavarens skrivelse omförmälda värnpliktiga.

Yad angår den ifrågasatta dispositionen av de medel, som kunna inbesparas genom den sålunda förordade avkortningen av övningstiden, har föisvais- kommittén icke haft något att erinra mot att nämnda medel i mån av behov finge användas för en effektivisering av utbildningen.

Framställningar om medelsanvisning för rationalisering av utbildningen.

Såsom nyss anförts har utbildningstidens avkortning enligt överbefäl­ havarens skrivelse beräknats för budgetåret 1947/48 medföra besparingar å anslag till värnpliktigas avlöning, utrustning och underhåll m. m. å tillhopa 4 070 000 kronor, varav 3 300 000 kronor för armén och 770 000 kronor för marinen.

Arméförvaltningen, som beräknat angivna besparingar för arméns del till 3 450 000 kronor, har, efter samråd med försvarets civilförvaltning, försvarets sjukvårdsförvaltning och arméns fortifikationsförvaltning, hemställt, att för

Iiungl. Maj:ts proposition nr 227.

10

Kungl. Maj:is proposition nr 227.

effektivisering av de värnpliktigas utbildning tillhopa 3 150 000 kronor måtte

ställas till förfogande utöver vad som äskats i årets statsverksproposition.

Arméförvaltningens förslag grundar sig på en inom arméinspektionen upp­

rättad promemoria, vari bland annat framhållits, att följande åtgärder borde

vidtagas för effektivisering av utbildningen:

a) anordnande av förbandsövningar i ökad omfattning med förläggning —-

i överensstämmelse med 1945 års militärutrednings förslag — utom ordinarie

förläggningsort,

b) nyanskaffning av undervisningsmateriel, särskilt av film,

c) anskaffning av högtalare,

d) säkerställande av tillgången på övningsammunition i erforderlig om­

fattning,

e) förbättrande av möjligheterna för stridsskjutning på vissa övningsfält,

f) ökad medelsanvisning för expenser m. m. vid truppförbanden.

Kostnaderna för vidtagande av angivna åtgärder, enligt vissa i arméinspek­

tionens promemoria närmare angivna riktlinjer, ha beräknats på sätt framgår

av följande sammanställning.

Telefon m. m..................................................................................... kronor

Övriga expenser m. m........................................................................ »

Furagering ............................................................................................ »

Övningar m. m.:

Övningar utom förläggningsorten......................... 500 000

Drivmedel.................................................................... 325 000

Bildband....................................................................... 16 000

Filmhyra....................................................................... 100 000

Krigsspelsbord m. m................................................. 50 000

»

Tygmateriel:

Underhåll av motorfordon...................................... 475 000

Ljudfilmsprojektorer ................................................ 146 000

Bildbandsprojektorer................................................ 42 000

Högtalare .................................................................... 150 000

övningsammunition................................................... 700 000

»

Försvarsfilm............................................................................................ »

75 000

50 000

90 000

991 000

1 513 000

180 000

Kronor 2 899 000

Markörvärn......................................... .............................................. kronor 255 000

Summa (i avrundat tal) kronor 3 150 000

Marinförvaltningen har hemställt, att för effektivisering av värnpliktsut-

bildningen inom marinen ett belopp av 720 000 kronor måtte ställas till för­

fogande. Beloppet fördelar sig — på sätt närmare framgår av vissa inom

marinledningen upprättade, vid marinförvaltningens skrivelse fogade tablåer

— med 540 000 kronor på flottan och 180 000 kronor på kustartilleriet.

Det för flottan avsedda beloppet fördelar sig på följande ändamål.

Ilungl. Maj:ts proposition nr 227.

11

Diverse åskådningsmateriel m. m..............

Åtgärder för effekt i visering av film- och

ningen:

Ljudfilmsprojektorer.................................

Bildbandsapparater .................................

Diverse annan materiel..........................

Framställning av film- och bildband...

Transportabla högtalaranläggningar ........

Omarbetning av läroböcker.........................

bildbandsundervis-

.................. 33 000

.................. 14100

.................. 6 300

................... 19 000

kronor 414 700

»

72 400

>

6 700

»

10

000

Kronor 503 800

Skjutbanor:

Korthållsskjutbana å Stumholmen............................ 000

Korthållsskjutbana å Nya Varvet ............................ 17 000 kronor 34 000

Summa kronor 537 800

Till motivering för det sålunda framlagda förslaget har marinförvaltningen

anfört i huvudsak följande.

För att flottan skall kunna vara bemannad året runt måste huvuddelen av

de värnpliktiga vara ombordkommenderad i 12 månader. Avkortningen av

värnpliktstiden kommer därför att gå ut över den förberedande utbildningen

vid värnpliktsskolan i land. I denna skola meddelas de värnpliktiga första

militärutbildningen, uttagas till yrkesgrenar och för vidareutbildning till

2. klass värnpliktiga samt meddelas viss förberedande utbildning före sjö-

kommendering. Med en månads avkortning av värnpliktstiden minskas värn-

pliktsskolans längd för de sjömanshusinskrivna från nuvarande tre till två

månader, d. v. s. med icke mindre än en tredjedel. För att under den av­

kortade tiden i möjligaste mån kunna meddela den militärutbildning som er­

fordras för sjökommendering gives de värnpliktiga hädanefter icke utbild­

ning i geväret eller skjutning med detta vapen, varjämte en del »civila» ämnen

nedskäras. Härigenom blir den sjömilitära utbildningen mera koncentrerad

och flera avdelningar än vad nu är fallet måste samtidigt undervisas och övas

vid sådan åskådnings- och övningsmateriel. En utökning av åskådnings- och

övningsmaterielen blir därför nödvändig, varjämte möjligheterna att under­

visa med användande av film- och bildband måste utvidgas.

Trots här omnämnd rationalisering måste en del av den teoretiska sjö­

militära utbildningen som nu meddelas i land i stället meddelas på fartygen.

För att möjliggöra detta måste viss åskådnings- och övningsmateriel anskaffas

till kustflottan och möjligheterna att undervisa med användande av film- och

bildband ombord utvidgas.

Önskemål föreligger även att anordna korthållsbanor för utbildning i skjut­

ning med kulsprutepistol vid Karlskrona och Göteborgs örlogsstationer. För­

flyttning till och från nuvarande korthållsbana å örlogsvarvet i Karlskrona

fager en tid av cirka 40 minuter, varjämte skjutningen ofta måste avbrytas

på grund av trafik på den väg, som korsar skjutbanan. Yid Göteborgs örlogs-

station finnes endast en provisorisk bana på örlogsvarvet. Yarvet lär komma

att framställa krav på att få använda detta område, varvid Göteborgs örlogs-

station blir hänvisad till Älvsborgs kustartilleriregementes bana med därav

följande långa transporter. Ny bana måste därför anläggas vid örlogsstatio-

nen för att man skall kunna rationalisera utbildningen och undvika tidsödande

transporter till och från övningsplatserna.

12

Kungl. Maj:ts proposition nr 227.

Det för kustartilleriet beräknade beloppet avser följande ändamål.

Diverse åskådningsmateriel m. m.................................................. kronor 60 000

Materiel för effektivisering av film- och bildbandsundervis-

ningen:

Ljudfilmsprojektorer....................................................... 17 500

Stumfilmsprojektorer ................................................... 4 400

Bildbandsapparater ...................................................... 4 700

Diverse annan materiel ................................................ 2 800

»

29 400

Kronor 89 400

Skjutbanor m. m.:

Kortliållsskjutbana vid KA 1 ................................... 42 000

Utbyggnad av kortliållsskjutbana vid KA 2 ........ 3 000

Utbyggnad av skjutvall vid KA 4............................ 3 000

Övningsskansar vid KA 1 och 2............................... 32 000

Pansarskjutbanor vid KA 1, 3, 4 och 4 H...........

10 000 kronor 90 000

Summa kronor 179 400

Marinförvaltningen har till motivering för det framlagda förslaget anfört

i huvudsak följande.

Vid Vaxholms kustartilleriregementes depå saknas kortliållsskjutbana. Till­

gång på en kortliållsskjutbana i närheten av depån är av största betydelse för

ett effektivt bedrivande av skjututbildningen med handvapen samt bidrager

i hög grad till att minska för närvarande erforderliga transporttider.

Vid Karlskrona kustartilleriregementes depå finnes en kortliållsskjutbana,

vilken dock ur säkerhetssynpunkt för närvarande icke kan användas. Av

samma skäl som nyss anförts, är det önskvärt, att denna skjutbana göres

användbar.

För utbildning i närförsvarstjänst är det till stor fördel att i närheten av

respektive depå disponera ett terrängområde, utbyggt som en skans (värn

jämte hinder m. m.), varifrån skarpskjutning med handvapen kan utföras. Vid

Vaxholms kustartilleriregemente bör sådan övningsskans anordnas i Myttinge-

terrängen, vid Karlskrona kustartilleriregemente vid Kosenholm (eventuellt

på Bollöarna).

A id Älvsborgs kustartilleriregemente bör en skjutvall för skjutning med

automatvapen utbyggas i terrängen vid Askim, den terräng, där Älvsborgs

kustartilleriregemente vanligen utför förekommande stridsskjutningar med

handvapen.

De vid kustartilleriets truppförband befintliga modellerna av fartyg och

flygplan äro otillräckliga, varför nyanskaffning framför allt av på senare tid

tillkomna fartygs- och flygplanstyper bör ske.

För att skarpskjutningar med artilleripjäser mot markmål skola kunna ut­

föras erfordras en pansarskjutbana vid varje truppförband. Karlskrona kust-

artilleriregemente har redan sådan skjutbana, varför fyra nyanläggningar äro

erforderliga.

För att utbildningen i signaltjänst vid kustartilleriets truppförband skall

kunna bedrivas med full effekt, erfordras anskaffning av övningsmateriel för

sammanlagt 55 000 kronor.

Film- och bildbandsundervisningen har mycket stor betydelse för att göra

utbildningen i samtliga ämnen effektiv och tidsbesparande. Kustartilleriets

13

truppförband innehar för närvarande icke tillräckligt av materiel för bedri­ vande av effektiv film- och bildbandsundervisning.

Marinförvaltningen har framhållit, att den materielanskaffning, för vilken medel äskats, avsåge undervisningsmateriel av teknisk natur. I enlighet med de i årets statsverksproposition angivna nya grunderna för anslagsuppställ- ningen skulle kostnader av denna natur bestridas av anslaget Marinen: An­ skaffning av artillerimateriel m. m. Kostnaderna för anordnande av skjutbanor in. m. borde bestridas över kapitalbudgeten. Marinförvaltningen förutsatte, att dessa arbeten skulle få komma till utförande utan att med anledning därav någon inskränkning skulle behöva göras i andra för de närmaste åren plane­ rade arbeten.

Såsom av det sagda framgår har fråga uppkommit om provisorisk avkort-

Departements

ning av övningstiden för värnpliktiga. En dylik avkortning bör icke få med-

chefen

föra en kvalitativ försämring av utbildningsresultatet, och för utbildningen böra sålunda även i fortsättningen uppställas i stort sett samma mål som nu. En effektivisering av utbildningen är därför erforderlig, om en förkort­ ning av övningstiden skall genomföras. I sådant syfte ha under det senaste året vissa försök bedrivits inom olika delar av försvaret. Försöken komma att intensifieras och därvid bedrivas efter flera olika riktlinjer. Bland annat skall undersökas i vad mån de värnpliktigas intresse av en förkortad utbild­ ningstid kan utnyttjas för att vinna ett snabbare utbildningsresultat. Det må i detta sammanhang framhållas, att enligt en av 1945 års militärut­ redning föranstaltad attitydundersökning bland värnpliktiga under utbild­ ning ett betydande antal ansett, att de uppnådda utbildningsresultaten skulle ha kunnat vinnas på kortare tid. En sådan inställning medför otvivelaktigt en benägenhet att slappna av. Härtill kommer, att uttagningen till befäls- utbildning med avsevärt förlängd utbildningstid, oaktat den nyligen beslu­ tade fördubblingen av premierna till de befälsutbildade, i många fall torde föranleda en medveten begränsning av de värnpliktigas prestationer under utbildningen. En på en gång snabb och effektiv utbildning lärer sålunda icke kunna vinnas utan att de värnpliktiga bringas att i ökad omfattning själva medverka till resultatet. Att lösa denna uppgift framträder som sär­ skilt angeläget under trycket av de svårigheter som bristen på arbetskraft skapat för produktionen i vårt land. Att för försvarets del icke tages i an­ språk större del av de produktiva åldrarnas tid och arbetskraft än nödvän­ digt är ter sig sålunda som ett nationalekonomiskt önskemål, vilket kräver uppmärksamhet i väl så hög grad som kravet på budgetekonomiska bespa­ ringar. Jag utgår alltså från att de pågående och planerade försöken samt om­ prövningen av denna fråga skola bedrivas från förutsättningen att övningstiden skall förkortas så långt detta är möjligt vid tillämpning av effektiva utbild­ ningsmetoder och med beaktande av de krav som ur beredskapssynpunkt uppställas. I avvaktan på fortsatta överväganden rörande övningstidens längd anser jag i likhet med överbefälhavaren, att en provisorisk förkortning av övningstiden med en månad nu bör ske. Härigenom ernås, såsom av utred-

Kungl. Maj:ts proposition nr 227.

14

ningen framgår, påtagliga fördelar ur utbildningssynpunkt därigenom att tid

vinnes för planläggning av utbildningsarbetet m. m. Förkortningen bör, på sätt

av överbefälhavaren förordats, för huvuddelen av de värnpliktiga avse dessas

första tjänstgöring (tjänstgöring i en följd), varvid dock för flygvapnets del

förutsättes, att de värnpliktiga i omedelbar följd med första tjänstgöringen

fullgöra en repetitionsövning. I fråga om värnpliktiga, som avses i 27 § 1 mom.

1) värnpliktslagen — värnpliktiga i specialtjänst — torde såsom överbefäl­

havaren framhållit förkortningen av tjänstgöringstiden som regel böra avse

vederbörandes facktjänstgöring eller motsvarande tjänstgöring. Någon minsk­

ning av utbildningens mera civilbetonade inslag synes icke behöva föranledas

av tjänstgöringstidens avkortning med allenast en månad.

Överbefälhavaren har föreslagit, att den avkortning av övningstiden, var­

om här är fråga, skall genomföras i form av försök med de värnpliktiga, som

inrycka (inryckt) till tjänstgöring under tiden den 1 september 1946—den

31 augusti 1948. Häremot har jag i huvudsak intet annat att erinra än att det

icke synes vara erforderligt att nu ta ställning till frågan hur länge den öv-

ningstid skall gälla, som kommer att tillämpas under den nya ordningen.

Det bör ankomma på Kungl. Maj:t att pröva vilka kategorier av de nu tjänst­

görande värnpliktiga, som böra erhålla kortare övningstid.

Då de jämkningar i fråga om övningstidens längd, som här förutsatts, av­

ses skola erhålla provisorisk karaktär, bör ändring av värnpliktslagen icke nu

ifrågakomma. Bestämmelser i ämnet torde i stället böra sammanfattas i en

förordning, som bör föreläggas riksdagen för antagande. I enlighet härmed har

inom försvarsdepartementet utarbetats förslag till förordning rörande förkort­

ning av utbildningstiden för vissa värnpliktiga av den lydelse bilaga till detta

protokoll utvisar.

Förkortningen av övningstiden kommer att medföra minskad belastning å

anslagen till penning- och familjebidrag till de värnpliktiga samt till mathåll­

ning, sjukvård, beklädnad m. m. Kostnadsminskningarna ha för budgetåret

1947/48 beräknats till omkring 4 000 000 kronor. För riksdagen ha redan

framlagts förslag för budgetåret 1947/48 rörande så gott som samtliga å fjärde

huvudtiteln upptagna anslag. Det synes knappast erforderligt att nu vidtaga

ändringar i sagda förslag i anledning av den här föreslagna avkortningen av

övningstiden. Jag förutsätter emellertid, att Kungl. Maj:t i samband med

meddelande av beslut om anslagens disposition förordnar om de begräns­

ningar i anslagsdispositionen, som må befinnas påkallade.

Såsom förut anförts kan en förkortning av övningstiden ske endast under

förutsättning att övningstiden utnyttjas mer effektivt. Överbefälhavaren har

förutsatt, att de medel som inbesparas genom övningstidens förkortning del­

vis skola användas för bekostande av åtgärder som leda till ökad effektivitet

i utbildningsarbetet. Armé- och marinförvaltningarna ha i anslutning härtill

hemställt om anvisande av medel för ifrågavarande ändamål, tillhopa 3 870 000

kronor, varav 3 150 000 kronor för armén och 720 000 kronor för marinen. De

äskade beloppen avses bland annat för anordnande i ökad omfattning av för-

bandsövningar utom förläggningsorten, anskaffning av modern undervisnings-

Kungl. Maj:ts proposition nr 227.

15

materiel och ökat utnyttjande av film- och bildbandsundervisning, förbätt­ ring av möjligheterna för övnings- och stridsskjutning m. m.

För egen del har jag funnit de framlagda förslagen i huvudsak väl motive­ rade. Det torde emellertid icke vara möjligt eller behövligt att nu i detalj ta ställning till de olika förslagen. Innan så kan ske bör bland annat förebringas utredning när de ifrågasatta åtgärderna kunna vidtagas. För bestridande av här berörda merkostnader torde i första hand böra tas i anspråk de be­ sparingar å arméns och marinens övningsanslag, som uppkommit i anledning av sänkta drivmedelspriser och minskade rustningar, ävensom de anslags- reservationer i övrigt, som kunna stå till förfogande. I den mån dylika medel icke stå till förfogande torde Kungl. Maj:t få besluta om åtgär­ dernas vidtagande, även om därigenom å respektive anslag skulle bindas utgifter till större belopp än som motsvarar anslagsbeloppen, varvid Över­ skjutande kostnader böra framdeles regleras över anslag å tilläggsstat. Denna anordning torde få tillämpas även för det fall att åtgärder av natui att bekostas av anslag till kapitalinvesteringar finnas böra vidtagas, varvid kostnaderna kunna hänföras till a kapitalbudgeten uppförda anslag till smärre nybyggnads- och förändringsarbeten m. m. Jag förutsätter, att här avsedda merkostnader av beskaffenhet att behöva täckas genom anslag å till- 1 äggsstat skola kunna begränsas inom ett belopp av omkring 1 500 000 kronor.

Åberopande det anförda får jag hemställa, att Kungl. Maj:t måtte föreslå riksdagen att

dels antaga förenämnda förslag till förordning rörande förkort­ ning av utbildningstiden för vissa värnpliktiga;

dels ock bemyndiga Kungl. Maj:t att besluta om bestridande på sätt i det föregående angivits av kostnader för effektivisering av de värnpliktigas utbildning.

Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter biträdda hemställan förordnar Hans Kungl. Höghet Kron- prinsen-Regenten, att till riksdagen skall avlåtas proposi­ tion av den lydelse, bilaga till detta protokoll utvisar.

Ur protokollet:

A. Broberg.

Kungl. Maj:ts proposition nr 227.