Prop. 1950:232
('angående lönereglering för lärarna vid de statsunderstödda privatläroverken, m. in.',)
Kungl. Maj.ts proposition nr 232.
1
Nr 232.
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen angående lönereglering
för lärarna vid de statsunderstödda privatläroverken, m. in.; given Stockholms slott den 24 mars 1950.
Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla det förslag, om vars avlåtande till riksdagen föredragande statsrå det hemställt.
Under Hans Maj :ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
GUSTAF ADOLF.
John Lingman.
Propositionens huvudsakliga innehåll.
De i förevarande proposition avsedda statsunderstödda privatläroverken — 21 till antalet och med ungefär 7 000 elever för närvarande — utgöra ett nödvändigt komplement till de allmänna läroverken och de högre kommu nala skolorna. Staten lämnar också sedan mycket lång tid tillbaka bidrag till privatläroverkens verksamhet och till avlöningen av deras lärare. De statliga bidragen uppgå för närvarande till mellan 2,5 och 3 milj. kronor per år. Bidragen utga emellertid i ett flertal olika former, och bidragsbestäm- melserna, som tillkommit vid skilda tillfällen från och med år 1909, äro mycket svåröverskådliga och svårtillämpade. Med undantag för vissa äldre bestämmelser om minimilöner till de kvinnliga lärarna finnas inga bestäm melser, som reglera lärarnas löneförhållanden.
I propositionen föreslås en lönereglering för lärarna vid privatlärover ken, som avser att åstadkomma dessa lärares jämställdhet i lönehänseende med motsvarande lärare vid de allmänna läroverken och de högre kommu nala skolorna. Löneregleringen avses skola genomföras den 1 juli 1951. Det nu framlagda förslaget innefattar principerna för löneregleringen. Detalj förslagen liksom förslag om statsbidragsgrunder avses skola föreläg gas nästa års riksdag.
Löneregleringen beräknas medföra en kostnadsökning av omkring 800 000 kronor årligen.
1 — Bihang till riksdagens protokoll 1950. 1 sand. Nr 232.
2
Kungl. Maj. ts proposition nr 232.
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Kungl.
Höghet Kronprinsen-Regenten i statsrådet å Stock
holms slott den 24 mars 1950.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Undén,
statsråden
Sköld, Quensel, Danielson, Yougt, Zetterberg, Nilsson, Sträng,
Ericsson, Mossberg, Weijne, Lingman.
Statsrådet Lingman anmäler efter gemensam beredning med statsrådets
övriga ledamöter fråga om lönereglering för lärarna vid de statsunder
stödda privatläroverken, m. m. samt anför därvid följande.
Inledning.
Frågan om genomförande av en lönereglering för lärarpersonalen vid
privatläroverken har varit föremål för övervägande vid ett flertal tillfällen.
Vid 1938 års riksdag uppmärksammades frågan i motionen 11:6, vilken
dock icke föranledde någon direkt framställning från riksdagens sida.
1944 års riksdag (8 ht, p. 136) anhöll däremot i anledning av en vid nämnda
års riksdag väckt motion (II: 260) hos Kungl. Maj :t om utredning av privat
läroverkens löne-, pensions- och statsbidragsfrågor (skr. 1944: 368).
I överensstämmelse med riksdagens hemställan tillkallade chefen för
ecklesiastikdepartementet den 12 augusti 1944, efter vederbörligt bemyn
digande samma dag, fyra sakkunniga för utredning i fråga om löne- och
pensionsreglering för lärarpersonalen vid de statsunderstödda enskilda läro
anstalterna m. m. De sakkunniga — 1944 års lönekommitté för privatläro
verken — voro ämneslärarinnan Monica Lovisa Aurivillius, rektorn, dåva
rande ledamoten av riksdagens första kammare H. T. Lundh, numera ge
neraldirektören B. A. Nevrell och lektorn, dåvarande ledamoten av riks
dagens första kammare I. H. E. Pauli, den sistnämnde tillika ordförande.
Sedan Nevrell anhållit om befrielse från uppdraget, tillkallades den 17 sep
tember 1945 i hans ställe numera kanslirådet N. M. af Malmborg.
Enligt direktiven för utredningen borde denna i första hand taga sikte
på att i möjligaste mån åstadkomma en utjämning av de löneskillnader,
som förefunnes närmast i förhållande till de kommunala skolorna. Löne
regleringen borde därvid avse såväl de manliga som de kvinnliga lärarnas
löner. Undersökningen borde icke begränsas allenast till själva de kontanta
löneförmånerna utan avse jämväl andra avlöningsvillkor. Även personalens
pensionsförhållanden borde göras till föremål för närmare undersökning.
Vidare borde frågorna om formerna för och omfattningen av statsunder
stöden till privatläroverken tagas under omprövning.
3
Sina förslag i ämnet har kommittén framlagt i ett den 16 juni 1948 dag- tecknat betänkande med utredning och förslag angående lönereglering för lärarna vid de statsunderstödda privatläroverken m. m. (stencilerat).
Över betänkandet ha yttranden avgivits av skolöverstyrelsen efter veder- börandes hörande, statskontoret, riksräkenskapsverket, statens lönenämnd, svenska stadsförbundet, flick- och samskollärarnas riksförbund, Sveriges yngre läroverkslärares förening och läroverkslärarnas riksförbund.
Sedermera har kommittén avgivit ett den 10 februari 1950 dagtecknat betänkande med utredning och förslag angående dels lönereglering in. m. för lärarpersonalen vid Fackskolan för huslig ekonomi i Uppsala, dels pro visorisk löneförbättring för lärare vid övriga enskilda handarbets- och skol- köksseminarier. Detta betänkande är för närvarande föremål för remiss behandling.
Förslag till pensionsreglering för privatläroverkens lärare har — efter erhållet uppdrag — den 21 december 1949 framlagts av 1944 års pensions- utredning.
Kungl. Maj:ts proposition nr 232.
Nuvarande förhållanden vid privatläroverken.
Organisation m. m.
De statsunderstödda privatläroverken, vilkas antal för närvarande är 23, kunna indelas i enskilda mellanskolor, högre flickskolor, högre goss- och samskolor samt övriga skolor.
De enskilda mellanskolorna äro endast två till antalet, Gävle borgarskola och Osby samskola. De äro fyraåriga samskolor, som bygga på folkskolans sjätte klass och avslutas med realexamen. Gävle borgarskola är kombine rad med en ettårig handelskurs och ett tvåårigt handelsgymnasium, båda statsunderstödda. Hela läroanstalten benämnes Gävle borgarskola och högre handelsinstitut. Osby samskola är den enda högre läroanstalten på orten.
Den är förenad med internat. Lärjungeantalet i de enskilda mellanskolorna uppgick höstterminen 1947 till sammanlagt 514, varav 251 vid skolan i Gävle och 263 vid skolan i Osby.
De högre flickskolorna, sju till antalet, bestå av två kategorier, nämligen
Högre flickskolan i Hälsingborg, Visby högre flickskola, Västerviks läro anstalt för flickor och Nya elementarskolan för flickor i Stockholm, vilka äro egentliga flickskolor med normalskolekompetens, den sistnämnda även med studentexamensrätt, samt Göteborgs gymnasium för flickor, Lyceum för flickor och Wallin-Åhlinska gymnasiet i Stockholm, vilka utgöras av enbart gymnasier med studentexamensrätt. De tre förstnämnda flicksko lorna och flickskollinjen vid Nya elementarskolan för flickor i Stockholm äro organiserade som de kommunala flickskolorna och flickskollinjen vid statens normalskola. Gymnasierna motsvara de allmänna läroverkens gym nasier. De äro fyraåriga utom gymnasiet i Göteborg, som är treårigt. Samt- liga ha både latin- och reallinje, Nya elementarskolan för flickor och Lyceum för flickor också nyspråklig linje. Statsunderstöd utgår dock icke för Lyceums för flickor reallinje. Lärjungeantalet i de till gruppen högre flickskolor hörande läroanstalterna utgjorde höstterminen 1947 1 332 med följande fördelning.
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 232.
Göteborgs gymnasium för flickor
Hälsingborg, högre flickskolan .
Stockholm, Lyceum för flickor .
102
217
127
550
151
95
90.
, Nya elementarskolan för flickor
, Wallin-Åhlinska gymnasiet . .
Visby högre flickskola ..................
Västerviks läroanstalt för flickor
De högre goss- och samskolorna äro' tolv till antalet: Djursholms sam
skola, Göteborgs högre samskola, Lunds privata elementarskola, Lunds-
bergs skola, Saltsjöbadens samskola, Sigtunastiftelsens humanistiska läro
verk, Beskowska skolan, Palmgrenska samskolan, Stockholms samgymna-
sium och Whitlockska samskolan i Stockholm, Fjellstedtska skolan i Upp
sala och Uppsala enskilda läroverk och privatgymnasium. De äro i huvud
sak organiserade som statens högre allmänna läroverk. Lundsbergs skola,
Beskowska skolan i Stockholm och Fjellstedtska skolan i Uppsala äro goss-
läroverlt. Lundsbergs skola tar dock undantagsvis emot flickor. De övriga
nio skolorna äro samläroverk. Tre av skolorna äro förenade med internat,
nämligen Lundsbergs skola, Sigtunastiftelsens humanistiska läroverk och
Fjellstedtska skolan i Uppsala. Lärjungeantalet i de högre goss- och sam
skolorna utgjorde höstterminen 1947 5 011 med följande fördelning.
Djursholms samslcola ............................................................................................. 774
Göteborgs högre samskola .................................................................................... 376
Lunds privata elementarskola
...................................................................... 653
Lundsbergs skola ...................................................................................................... 209
Saltsjöbadens samskola ........................................................................................ 347
Sigtunastiftelsens humanistiska läroverk.......................................................... 316
Stockholm, Beskowska skolan
...................................................................... 433
»
, Palmgrenska samskolan .............................................................. 391
»
, Stockholms samgymnasium .......................................................... 430
»
, Whitlockska samskolan................................................................... 478
Uppsala, Fjellstedtska skolan............................................................................... 131
Uppsala enskilda läroverk och privatgymnasium ......................................... 473.
Det sammanlagda lärjungeantalet vid hittills nämnda 21 privatläroverk
utgjorde alltså höstterminen 1947 6 857.
Övriga skolor. Denna grupp består av Höglandsskolan och Franska sko
lan, båda i Stockholm. Höglandsskolan är en samskola, som omfattar s. k.
småttinggård för fem- och sexåringar, fyra förberedande klasser och en
sjuårig linje med normalskolekompetens för både flickor och gossar; den
hade höstterminen 1947 208 lärjungar i elementarskolan. Franska skolan
i Stockholm består av en 7-årig flickskola, organiserad i stort sett som den
7-åriga kommunala flickskolan, en 4-årig förberedande skola samt en lek
skola för gossar och flickor; elevantalet i flickskolan uppgick hösttermi
nen 1947 till 224, varav omkring 90 % svenska flickor.
I fråga om statsbidrag till privatläroverken (utom Höglandsskolan och
Franska skolan) gälla ett flertal svårtolkade och mindre överskådliga be
stämmelser, för vilkas innehåll kommittén lämnat i huvudsak följande
redogörelse.
Statsbidrag m. m.
5
Enligt 1909 års statsbidragskungörelse (1909: 154) kan understöd för år räknat utgå, till enskild mellanskola med högst 4 800 kronor, varjämte skola, däri flickor undervisas, kan erhålla understöd till undervisning i hus lig ekonomi med högst 600 kronor, till högre flickskola med högst 5 200 kronor, varjämte skolan kan erhålla understöd till undervisning i huslig ekonomi med högst 1 000 kronor och för gymnasium med högst 2 000 kro nor, samt till högre gosskola eller högre samskola med högst 9 000 kronor för realskolestadiet, högst 6 000 kronor för gymnasiestadiet, högst 1 500 kro nor för undervisning i huslig ekonomi och högst 2 000 kronor för under visning i slöjd eller därmed jämförligt annat praktiskt arbete. Dessutom kan högre goss- eller samskola erhålla 20 kronor årligen för varje av manlig lärare bestridd veckotimme om 45 minuter till det antal veckotim mar Kungl. Maj :t bestämmer.
De s.^ k. grundunderstöden, maximum respektive 4 800, 5 200 och 9 000 + 6 000 kronor, vilka äro oförändrade sedan 1909, utgöra förutsätt ning för erhållande av s. k. lönetillägg åt lärarinnor samt tillfällig löne förbättring, dyrtidstillägg, kristillägg och särskilt lönetillägg till manliga och kvinnliga lärare.
Av angivna statsbidragsformer äro de s. k. lönetilläggen åt lärarinnor den äldsta. Bestämmelser därom finnas i 1909 års statsbidragskungörelse. 1 denna regleras de kvinnliga lärarnas löner. Minimiavlöningen skall vara: för föreståndarinna 2 000 kronor i första och 2 300 kronor i andra löne graden samt bostad eller hyresersättning; för ämneslärarinna med full tjänstgöring, därest hon har behörighet till ordinarie ämneslärarinnetjänst vid allmänt läroverk (eller erhållit lönetursrätt av Kungl. Maj:t) 1 400 kro nor i första, 1 700 kronor i andra och 2 000 kronor i tredje lönegraden, eljest 1 200 kronor i första, 1 500 kronor i andra, 1 800 kronor i tredje och 2 000 kronor i fjärde lönegraden; för timlärarinna i läroämne 60 kronor för veckotimme och för övningslärarinna 60 kronor för varje veckotimmes undervisning i välskrivning, teckning, musik, gymnastik och huslig eko nomi samt 50 kronor för varje veckotimmes undervisning i kvinnligt hand arbete, träslöjd och andra liknande slöjdarter, för lärarinna i huslig eko nomi dock högst 1 400 kronor. Härjämte äger lärarinna med minst fyra veckotimmars undervisning i gymnastik eller minst sex veckotimmars un dervisning i ett eller flera av de övriga övningsämnena åtnjuta ålderstill- lägg med 10 kronor per veckotimme i andra och 20 kronor i tredje löne graden. Ålderstilläggen för lärarinna i huslig ekonomi få icke överstiga 250 kronor i andra och 500 kronor i tredje lönegraden. För en avlöning, oavsett älderstillägg, på 1 400 kronor skall lärarinna i huslig ekonomi vara skyldig meddela undervisning intill 30 veckotimmar. Lärarinna i detta ämne åtnjuter fri kost i sammanhang med de praktiska övningarna vid vederbörande läroanstalt.
Den för ämneslärarinna med 1 400 kronor begynnande löneskalan be nämnes den högre, den andra den lägre. Lärarinnorna sägas ha högre, respektive lägre kompetens. Lönegradsuppflyttning sker för samtliga kvinn liga befattningshavare, som ha rätt till älderstillägg, med fem års inter valler.
Staten bidrager till de nämnda minimilönerna endast med de s. k. löne- * illäggen åt lärarinnor, vilka bestå av 200 kronor för varje ämneslärarinna, som är berättigad till avlöning enligt den högre löneskalan, samt med två tredjedelar av ålderstilläggen.
Kungl. Maj. ts proposition nr 232.
6
Tillfällig löneförbättring av statsmedel har utgått till lärarpersonalen se
dan år 1918. De nuvarande årsbeloppen, som äro differentierade efter kom
petens och ortsgrupp samt beträffande timlärare och övningslärare också
efter tjänstgöringens art (huvudsaklig sysselsättning och förvärvskälla eller
ej), variera för kvinnlig föreståndare och ämneslärare med full tjänstgö
ring mellan 1 800 och 3 000 kronor, för manlig föreståndare och ämnes
lärare med full tjänstgöring (i vissa fall också kvinnlig) mellan 435 och
2 500 kronor, för kvinnlig och manlig timlärare i läsämne mellan 50 och
75 kronor per veckotimme och för kvinnlig och manlig övningslärare mel
lan 40 och 55 kronor per veckotimme.
Dyrtidstillägg har utgått från och med år 1919. Det utgör för närvarande
44 % av tilläggsunderlaget. Med tilläggsunderlag avses för kvinnlig befatt
ningshavare två tredjedelar av summan av minimiavlöning och statlig till
fällig löneförbättring och för manlig befattningshavare antingen två tredje
delar av summan av den kontanta avlöning, som för motsvarande tjänst
göring i medeltal utgått under åren 1913—1915 och statlig tillfällig löne
förbättring eller, där denna bestämmelse ej är tillämplig, det belopp skol
överstyrelsen bestämmer. För befattningshavare, som är försörjningsplik-
tig i fråga om barn under 16 år, utgår dyrtidstillägget med ett med 120
kronor per barn och kalenderår förhöjt belopp.
Kristillägg (utgående sedan år 1941) utgör för närvarande 24,4 % av
det tilläggsunderlag, som gäller för dyrtidstillägg, sedan underlaget höjts
med 28 %.
Från och med budgetåret 1946/47 åtnjuta lärarna vidare särskilt löne
tillägg, vilket sedan budgetåret 1947/48 utgör 1 320 kronor för föreståndare
och ämneslärare med full tjänstgöring, 50 kronor per veckotimme för tim
lärare i läsämne och 40 kronor per veckotimme för övningslärare.
Vissa maximeringsregler gälla för utgående av tillfällig löneförbättring,
dyrtidstillägg, kristillägg och särskilt lönetillägg.
Tilläggsunderstöd på grund av stegrade bränslekostnader in. in. Detta
understöd tillkom efter beslut av 1942 års riksdag för att bereda läroanstal
terna kompensation med tre fjärdedelar av stegringen av bränslekostna
derna.
Bidrag till beredande av friplatser åt stipendiater vid Sigtunastiftelsens
humanistiska läroverk. Bidraget har utgått sedan budgetåret 1946/47.
Bidrag till nedbringande av terminsavgifterna vid vissa högre flickskolor
i Stockholm. Skolorna äro Lyceum för flickor, Nya elementarskolan för
flickor och Wallin-Åhlinska gymnasiet.
Bidrag till de statsunderstödda enskilda läroanstalternas vikariatskassa.
Anslaget har utgått sedan 1914.
Ersättning åt vissa lärarinnor vid statsunderstödda enskilda läroanstalter.
Ersättningen avser lärarinnor, vilka drabbats av verkningarna av det pri
vata flickskoleväsendets kommunalisering eller av inrättandet av statliga
läroverk för flickor.
Sedan innevarande budgetår kan vidare utgå särskilt bidrag till verksam
heten vid statsunderstödda privatläroverk. Bidraget avser att möjliggöra
höjning av arvodena åt timlärare till högst den nivå, som vid de allmänna
läroverken gällde intill den 1 juli 1948.
Bidrag till Höglandsskolan utgår sedan budgetåret 1942/43 och bidrag
till Franska skolan sedan budgetåret 1948/49. Vartdera bidraget utgör för
Kungl. Maj.ts proposition nr 232.
närvarande 50 000 kronor. De statsbidragsbestämmelser, som gälla för dessa skolor, äro betydligt enklare än de som gälla för de statsunderstödda privatläroverken i övrigt.
Statsbidragen till privatläroverken utgå för innevarande budgetår från följande under åttonde huvudtiteln upptagna riksstatsanslag.
H 13 Privatläroverk: Bidrag till högre goss- och samskolor.
Kungl. Maj.ts proposition nr 232.
7
14
»
: Bidrag till högre flickskolor.
15
»
: Bidrag till enskilda mellanskolor.
16
*
: Särskilt bidrag till verksamheten vid statsunder
stödda privatläroverk.
17
» : Bidrag till Höglandsskolan i Stockholm.
18
» : Bidrag till Franska skolan i Stockholm.
19 : Bidrag till de statsunderstödda och enskilda läro
anstalternas vikariatskassa.
20
*
: Ersättning åt vissa lärarinnor vid statsunderstödda
enskilda läroanstalter.
27 Särskilt lönetillägg åt lärare vid statsunderstödda enskilda läro anstalter. N 20 Dyrtidstillägg åt lärare vid vissa statsunderstödda undervisnings- m. fl. anstalter. N 23 Kristillägg.
Beträffande statsbidrag och bestämmelser därom torde i övrigt få hän visas till statsliggarens uppgifter under ifrågavarande anslag.
Ekonomiska förhållanden.
Under denna rubrik har kommittén lämnat en översikt av privatlärover kens äganderättsförhållanden, inkomster och utgifter.
I fråga om äganderättsförhållandena anför kommittén föl jande.
Djursholms samskola, Saltsjöbadens samskola och Västerviks läroanstalt för flickor ägas av respektive kommuner, och Gävle borgarskola uppehäl les till huvudsaklig del av kommunala medel. 7 skolor ägas av stiftelser, nämligen Lundsbergs skola, Sigtunastiftelsens humanistiska läroverk, Nya elementarskolan för flickor, Wallin-Åhlinska gymnasiet och Whitlockska samskolan i Stockholm, Fjellstedtska skolan i Uppsala och Uppsala en skilda läroverk och privatgymnasium. Lunds privata elementarskola äges av Föreningen Lunds privata elementarskola, som består av skolans ordi narie lärare. De övriga 9 skolorna ägas av aktiebolag. De äro Göteborgs gymnasium för flickor, Göteborgs högre samskola, Högre flickskolan i Häl singborg, Osby samskola, Beskowska skolan, Lyceum för flickor och Palm grenska samskolan i Stockholm, Stockholms samgymnasium och Visby högre flickskola. Vid de av aktiebolag ägda skolorna har, enligt vad kom mittén inhämtat, ingen utdelning ägt rum till aktieägarna under de senaste 10 åren med undantag av vissa år vid Göteborgs gymnasium för flickor och Lyceum för flickor i Stockholm, då utdelningen varierat mellan 2Va och 5 % vid den förstnämnda skolan och mellan 2 och 5 % (övervägande 3 %) vid den sistnämnda skolan.
8
Beträffande privatläroverkens inkomstkällor anför kommittén
inledningsvis följande.
De flesta privatläroverkens väsentligaste inkomstkällor äro statsbidrag
och lärjungeavgifter. Samtliga skolor utom Lunds privata elementarskola
och de tre internatläroverken Lundsbergs skola, Sigtunastiftelsens huma
nistiska läroverk och Fjellstedtska skolan i Uppsala åtnjuta dessutom bi
drag från kommunen, i en del fall till avsevärda belopp. De tre nyssnämnda
internatskolorna och även Osby samskola åtnjuta inkomster med procen
tuellt sett stora belopp från internatrörelsen. Ett par av skolorna, Gävle
borgarskola och Fjellstedtska skolan, uppbära avkastningar av donationer,
Fjellstedtska skolan också direkta gåvomedel.
Storleken av olika inkomstposter vid varje särskild läroanstalt framgår
av de vinst- och förlusträkningar, som skolorna äro skyldiga att insända
till skolöverstyrelsen. Kommittén har tagit kännedom om och låtit bearbeta
de sammanställningar överstyrelsens statistiska avdelning utarbetat på
grundval av skolornas uppgifter för vart och ett av de fem räkenskapsåren
1942/43 (1942)—1946/47 (1946).
I fråga om inkomsternas storlek framgår av betänkandet bl. a.
följande.
Statsbidrag. Under de fem räkenskapsåren 1942/43—1946/47 (1942—
1946) ha statsbidragen uppgått till respektive 1 579 361, 1 620 981, 1 650 781,
1 668 895 och 2 132 384 kronor.
Kommunbidrag och liknande. Här avses, utom bidrag från respektive
kommun, i ett par fall mindre landstingsbidrag och beträffande Saltsjö
badens samskola anslag från Järnvägsaktiebolaget Stockholm—Saltsjön.
De under nyssnämnda fem räkenskapsår utgående bidragen av förevarande
slag ha uppgått till respektive 790 527, 823 876, 850 629, 896 084 och 974 464
kronor.
Mer än två tredjedelar av dessa belopp har utgått till de fyra kommun-
ägda skolorna Djursholms samskola, Gävle borgarskola, Saltsjöbadens sam
skola och Västerviks läroanstalt för flickor. Samtliga till kategorierna en
skilda mellanskolor och högre flickskolor hörande skolor ha åtnjutit kom
munbidrag. Detta har sin grund i villkoren för statsbidrag. Motsvarande
bestämmelser finnas icke för de högre goss- och samskolorna. Av de till
sistnämnda kategori hörande skolorna ha, utom Djursholms och Saltsjö
badens samskolor, sex skolor åtnjutit kommunbidrag under femårsperio
den 1942—46, samtliga dock med procentuellt sett låga belopp.
Lärjungeavgifter. Med lärjungeavgifter avses terminsavgifter med vissa
tillägg, såsom »bränsleavgift», »kristillägg», »dyrtidstillägg», ävensom in
skrivningsavgifter, vilka sistnämnda äro obetydliga. Internatavgifter äro
ej medräknade. Lärjungeavgifterna uppgingo under förut nämnda fem
räkenskapsår till respektive 1 728 099, 1 850 456, 1 942 331, 1 966 760 och
2 009 290 kronor.
Privatläroverken äro synnerligen beroende av inkomsterna från termins
avgifter. De kunna emellertid icke upptaga sådana till hur stort belopp som
helst. Enligt villkoren för statsbidrag skall nämligen storleken av de nor
malt utgående terminsavgifterna underställas skolöverstyrelsens prövning
och fastställelse. Överstyrelsen är vid förslag om höjning skyldig inhämta
yttrande från statens priskontrollnämnd. Vidare finnas vissa stadganden
om skyldighet att meddela befrielse från eller nedsättning i terminsavgil-
Kangl. Maj:ts proposition nr 232.
Kungl. Maj.ts proposition nr 232.
9
terna. Beträffande enskilda mellanskolor och högre flickskolor gäller, att läroanstalt är skyldig alt åt lärjungar i klasserna över de förberedande be vilja befrielse eller nedsättning i så stor utsträckning, att den minskning i avgifter, som härigenom uppkommer, utgör minst 15 % av det belopp, vartill terminsavgifterna skolat uppgå, därest samtliga lärjungar erlagt fulla avgifter, dock att läroanstalten icke är skyldig medgiva befrielse eller nedsättning till sammanlagt högre belopp än som motsvarar grundunder stödet. Kungl. Maj :t kan emellertid medge, att hänsyn må tagas till att läro anstalt på annat sätt än genom nedsättning av terminsavgifter, exempelvis genom anslag till elevhem, vidtagit åtgärder i det syfte, som avses med nedsättning i eller befrielse från lärjungeavgifter. För högre goss- och sam- skolor gälla samma villkor med den modifikationen, att sådan läroanstalt icke är skyldig medgiva befrielse eller nedsättning till sammanlagt högre belopp än som motsvarar hälften av grundunderstödet.
Internatavgifterna uppgingo läsåret 1947/48 till följande belopp, inräknat avgifterna för undervisningen: vid Osby samskola 630—786 kronor, Lunds- bergs skola 3 000—3 800 kronor, Sigtunastiftelsens humanistiska läroverk 2 900—3 400 kronor och Fjellstedtska skolan i Uppsala (där avgifter för undervisningen icke upptagas) 800 kronor. Avgifterna ha måst höjas från och med läsåret 1947/48 vid samtliga internatläroverk, bl. a. på grund av ökade utgifter för hushåll och ekonomipersonal.
Övriga inkomster. Dessa bestå i allmänhet av räntor och gåvor, vad Osby samskola beträffar också bidrag från elevhemmet.
Förlust under året har till avsevärda belopp redovisats för Lundsbergs skola, Sigtunastiftelsens humanistiska läroverk och Fjellstedtska skolan i
Uppsala (räkenskapsåret 1946/47 respektive 149 003, 134 553 och 13 023 kronor). Ifrågavarande förluster ha täckts av medel från med skolorna för bunden internatverksamhet.
Bland privatläroverkens utgifter dominerar posten till löner och ar voden åt lärare. Av betänkandet framgår att löner och arvoden till lärare respektive vikariats- och sjukkasseavgifter, pensionsavgifter och pensioner under räkenskapsåren 1942/43—1946/47 (1942—1946) uppgingo till de be lopp, som framgå av följande sammanställning.
Räkenskapsår
1942/43 (1942) 1943/44 (1943) 1944/45 (1944) 1945/46 (1945) 1946/47 (1946)
Löner etc.
3 179 010 3 348 233 3 468 230 3 593 490 4 035 148
Vikariats- och sjukkasseavgifter
etc.
147 600 kronor 170 765 » 167 226 » 187 756 » 233 321 »
Övriga utgiftsposter innefattade enligt betänkandet räkenskapsåret 1946/47 (1946) belopp, som sammanlagt uppgingo till 25 % av samtliga utgifter. De fördelade sig på följande sätt: reparationer och underhåll av fastigheter och inventarier 2,8 °/o, hyror 7,7 CU, bränsle, lyse, städning och renhållning 4,9 c/o, förbrukningsmateriel 1 %, tryck, annonser, telefon och porto 1,3 %, avskrivningar 0,5 %, skolläkare, övrig personal, räntor, skatter och övriga omkostnader 6,2 % samt vinst under året 0,6 %.
10
I anslutning till en i betänkandet intagen tablå över medeltalet av pri
vatläroverkens vinster och förluster under tioårsperioden
1937/38 (1937)—1946/47 (1946) framhåller kommittén följande.
Vid Djursholms samskola, Gävle borgarskola och Saltsjöbadens samskola
tillskjuter vederbörande kommun vad som erfordras för skolverksamheten
utöver andra bidrag, varför varken vinst eller förlust kunnat uppstå. Vid
Lunds privata elementarskola ha de smärre förluster eller vinster, som bok
förts under tioårsperioden, uppkommit genom att avskrivningar på inven
tarier varit större än nyinköp, respektive tvärtom. Någon verklig vinst el
ler förlust har ej kunnat förekomma, enär skolans ordinarie lärare äga
skolan och inkomsterna användas för att bestrida utgifterna, däribland lä
rarnas löner.
Medeltalsberäkningen för de ifrågavarande åren utvisar, att två av in
ternatskolorna, nämligen Lundsbergs skola och Fjellstedtska skolan i Upp
sala, gått med stora förluster och att ingen av de övriga skolorna kan sägas
vara vinstbärande. För Göteborgs gymnasium för flickor utgör överskottet
visserligen 8 921 kronor, men det är att märka, att detta belopp endast av
ser ett räkenskapsår.
Lärarnas anställnings- och avlöningsförhållanden.
Anställningsförhållanden. I fråga om anställningsformen
äro lärarna vid privatläroverken enligt kungörelsen 1929: 232 fast an
ställda, extra ordinarie eller timlärare.
För behörighet till befattning såsom ämneslärare med fast anställning
fordras behörighet till ordinarie ämneslärartjänst vid kommunal mellan-
skola, om anställningen gäller enskild mellanskola, till ordinarie ämnes
lärartjänst vid kommunal flickskola, om anställningen gäller högre flick
skola, samt till ämneslärartjänst vid allmänt läroverk, om anställningen är
knuten till högre goss- eller samskola. För behörighet till befattning såsom
övningslärare med fast anställning fordras att äga rätt till lönetursberäk-
ning för uppflyttning i högre lönegrad enligt kungörelsen 1909: 154 (d. v. s.
i allmänhet behörighet till övningslärarbefattning i respektive ämne vid
allmänt läroverk). Utan hinder av dessa generella villkor kan skolöver
styrelsen förklara en lärare behörig för särskilt fall.
Det är läroanstaltens styrelse, som beslutar om antagning av fast an
ställd lärare. Den är därvid icke bunden av några stadgade befordrings
grunder utan har rätt att till innehavare av befattningen bland behöriga
sökande utse den, som den anser böra i främsta rummet komma i fråga.
Besvär över tillsättning av tjänst kan anföras endast i fråga om formerna
för tillsättningen eller den tillsattes behörighet.
Vad angår fast anställd lärares skiljande från befattningen gäller, att
om sådan lärare under tre på varandra följande år oförvitligt tjänstgjort
i samma eller motsvarande befattning vid en och samma läroanstalt, han
må, oavsett de villkor, varunder antagning skett, ej kunna, så länge an
stalten åtnjuter statsbidrag, skiljas från sin befattning, så framt ej skol
Kungl. Maj.ts proposition nr 232.
11
överstyrelsen medgiver uppsägning eller anledning föreligger till entledi gande av disciplinära skäl.
Lärare, som icke är fast anställd, d. v. s. enligt den nämnda kungörel sens terminologi extra ordinarie lärare eller timlärare, antages av vederbö rande skolstyrelse antingen tills vidare med viss ömsesidig uppsägning eller på viss tid, högst ett läsår. Detta gäller egentligen extra ordinarie ämnes- lärare och timlärare (kungörelsen 1929:232, § 10). Bestämmelsen torde dock tillämpas även i fråga om icke fast anställd övningslärare.
Den fasta anställningen kan indirekt påverka storleken av statsbidra get till lönen och därmed också storleken av lönen, vilket sammanhänger med tillämpningen av maximeringsreglerna för tillfällig löneförbättring och särskilt lönetillägg och även, vad beträffar manliga lärare, övriga be stämmelser angående tillfällig löneförbättring.
Det sagda gäller i författning reglerade förhållanden. Varje särskild skola är oförhindrad att tillerkänna en fast anställd lärare bättre förmåner än en icke fast anställd även i andra avseenden än det rent anställningsmäs- siga. Den är också oförhindrad att använda andra beteckningar än fast anställd, respektive extra ordinarie. De fast anställda lärarna benämnas ofta ordinarie, de icke fast anställda extra ordinarie eller extra lärare. Tjänstetitlarna lektor och adjunkt eller förste lektor och andre lektor före komma också vid sidan av benämningen ämneslärare.
Avlöningsförhållanden. I det föregående har redogjorts för bestämmelserna om minimilöner för kvinnliga lärare och om statsbidrag till löner för manliga och kvinnliga lärare. För de manliga lärarna finnas inga författningsenligt reglerade minimilöner.
Kommittén framhåller, att vid en del privatläroverk gälla av kommunal myndighet fastställda avlöningsreglementen eller andra särskilda avlö- ningsbestämmelser.
Sålunda äro manliga och kvinnliga lärare vid Gävle borgarskola, Djurs holms samskola, Lundsbergs skola och Sigtunastiftelsens humanistiska lä roverk samt manliga lärare vid Saltsjöbadens samskola i regel tillförsäk rade löneförmåner, som motsvara eller överstiga vad närmast jämförliga lärare vid högre kommunal skola eller allmänt läroverk uppbära. Avlö- ningsbestämmelserna vid dessa skolor ha varit så avfattade, att lönehöj ningar skett allteftersom lönehöjningar vid statsläroverken vidtagits.
De vid andra skolor förekommande avlöningsbestämmelserna äro i vissa fall vaga eller komplicerade och sinsemellan heterogena, varför ett referat av innehållet i dem icke skulle vara ägnat att ge en klar bild av den nuva rande lönenivån.
Till åskådliggörande av löneläget har kommittén verkställt en jämförelse mellan de under budgetåret 1947/48 utgående lönerna till å ena sidan lärare vid privatläroverken och å andra sidan motsvarande befattningshavare vid
Kungl. Maj.ts proposition nr 232.
12
allmänna läroverk och högre kommunala skolor. Vid jämförelsen ha till-
lämpats följande grunder.
Jämförelserna ha gjorts mellan nettolöner — d. v. s. lön minskad med
pensionsavgift vilket förfaringssätt medför, att lönerna för det övervä
gande antalet av privatläroverkens lärare komma att förefalla högre, än de
i
verkligheten äro. De kvinnliga lärarna med pensionsrätt i lärarinnornas
pensionsanstalt ha låga pensionsavgifter och låga pensioner. De manliga
lärarna ha, såsom tidigare framhållits, ingen författningsenligt reglerad
pensionsrätt. De »nettolöner», som ingå i jämförelserna i det led, som inne
håller lönerna vid privatläroverken, kunna alltså knappast sägas vara netto
löner i samma mening som vid de statliga och kommunala skolorna. Endast
i
de fall, då vederbörande kommun eller skola medverkat till pensionering
av de manliga lärarna eller till höjning av pensionerna för de kvinnliga
lärarna i sådan omfattning, att lärarnas pensioner och pensionsavgifter äro
lika stora eller i det närmaste lika stora som de statliga lärarnas, äro de
båda leaen i jämförelsen likvärdiga. Med pensionsavgifter avses då för de
statliga lärarna de belopp, som erhållas vid jämförelse mellan lönebelop
pen i den i prop. 1947: 282 sid. 126 införda bruttolöneplanen å ena sidan
och i löneplan 1 statens löneplansförordning (SFS 1947: 376) å andra sidan.
Enär kommittén räknar med att förslag till pensionsreglering för lärarna
vid privatläroverken skall kunna framläggas i så god tid, att det kan före
läggas riksdagen samtidigt med löneregleringsförslaget, har den i trots av
det nu anförda ansett jämförelser mellan »nettolöner» vara det mest na
turliga.
\ id jämförelserna har hänsyn tagits till befattningshavarnas kompetens,
tjänsteställning och tjänstetid, till ortsgrupp och, vad föreståndarna beträf
far, dessutom till privatläroverkets omfattning.
Fast anställning har ansetts motsvara ordinarie. I fråga om tjänsteställ
ningen i övrigt för ämneslärare — såsom lektor, adjunkt, ämneslärarinna.
extra ordinarie lärare, extra lärare eller timlärare — har skolans beteckning
godtagits, därest lärarens kompetens och tjänstetid varit av den art, att så
ansetts möjligt. Eljest har läraren tilldelats den lägre tjänsteställning som
ansetts motsvara kompetens och tjänstetid. Kommittén vill särskilt fram
hålla, att den jämfört provårsutbildade licentiater med adjunkter, icke med
lektorer, även om de haft lektors tjänsteställning och lektors lön. Förestån
darna ha inplacerats i lönegrupp efter poängberäkning enligt grunderna i
prop. 1943: 150 och r. skr. 1943: 229. Föreståndarna vid de högre goss- och
sainskolorna ha jämförts med rektorer vid högre allmänna läroverk, om
de varit behöriga till rektorsbefattning vid sådant läroverk. I fråga om
Palmgrenska samskolans i Stockholm föreståndare, vilken är filosofie licen
tiat och teologie kandidat, ordinarie adjunkt vid stalsläroverk och endast
har partiell tjänstgöring vid privatläroverket, har någon jämförelse icke
varit möjlig. Föreståndarna vid Stockholms samgymnasium och Whitlock-
ska samskolan i Stockholm, vilka ej äro behöriga till lektorsbefattning vid
allmänt läroverk, ha jämförts med rektorer vid kommunala flickskolor.
Detsamma gäller också föreståndarna vid fyra av de högre flickskolorna
(vid de tre av enbart gymnasium bestående flickskolorna finnes endast
studierektor anställd). Föreståndarna vid de två enskilda mellanskolorna
ha jämförts med rektorer vid kommunala mellanskolor.
Vid placeringen av befattningshavarna i löneklasshänseende ha för dem,
som jämförts med ordinarie eller extra ordinarie lärare, tre år avdragits,
Kungi. Maj. ts proposition nr 232.
13
varför den första »löneklassuppflyttningen» ansetts ha inträtt först efter 12 terminers tjänstgöring. Nämnda avdrag om tre år har befunnits skäligt, eftersom en lärare för närvarande i allmänhet icke efter kortare tid än tre år efter avlagd examen erhåller ordinarie eller extra ordinarie anställning vid allmänt läroverk.
Beträffande övningslärarna har det icke varit möjligt att genomföra en något så när rättvisande jämförelse. De kunna, liksom ämneslärarna, jäm föras med ordinarie, extra ordinarie eller extra lärare samt med timlärare vid allmänna läroverk eller kommunala flickskolor. Kraven på tjänstgö ringens omfattning för ordinarie eller extra ordinarie anställning äro emel lertid olika vid allmänt läroverk och vid kommunal flickskola. I prop. nr 136 till 1948 års riksdag har Kungl. Maj :t framlagt förslag angående löne reglering för övningslärare vid statliga och kommunala skolor, innefattande bl. a. ändrade bestämmelser i fråga om tjänstgöringens omfattning i ordi narie eller extra ordinarie anställning vid sådana skolor ävensom föränd ringar i nuvarande lönegradsplaceringar. Med hänsyn härtill har kommit tén icke verkställt detaljerade jämförelser mellan de till övningslärarna And privatläroverken utgående lönerna och de löner motsvarande lärare vid all männa läroverk eller högre kommunala skolor uppbära utan endast gjort en överslagsberäkning, grundad på jämförelserna med ordinarie, extra or dinarie, extra lärare eller timlärare vid kommunal flickskola.
I fråga om resultatet av den gjorda jämförelsen har kommittén meddelat följande uppgifter, vilka avse höstterminen 1947.
Av de 248 (123 kvinnliga och 125 manliga) ämneslärarna med full tjänst göring, inräknat föreståndare, hade det större antalet, nämligen 144, därav 97 kvinnliga, löner, som understego lönerna för motsvarande befattnings havare vid allmänt läroverk, medan 104, därav 26 kvinnliga, uppburo lö ner, som voro lika stora som eller överstego lönerna för de lärare, med vilka de jämförts.
Av de nyssnämnda 104 lärarna sysselsattes tillsammans ungefär 75 pro cent vid Djursholms och Saltsjöbadens samskolor, Lundsbergs skola, Sig- tunastiftelsens humanistiska läroverk och Gävle borgarskola. En del av lärarna vid de fyra förstnämnda skolorna avlönades — liksom var fallet även vid andra skolor — som lektorer, fastän de icke hade full lektorskom- petens. Anledningen härtill har varit dels svårigheten att förvärva helt lek- torskompetenta lärare, dels kravet på att undervisningen till viss del skall bestridas av lärare med lägst licentiatexamen och provår. Med bortseende härifrån voro lönerna vid Sigtunastiftelsens humanistiska läroverk unge fär desamma som vid statsläroverk i motsvarande ortsgrupp. Vid Lunds bergs skola uppburo de lärare, det nu är fråga om, lön efter den ortsgrupp, till vilken närmaste läroverksstad (Kristinehamn) hörde. För lärarna vid Djursholms och Saltsjöbadens samskolor utgingo lönerna efter ortsgrupp 5
(Stockholm) i stället för ortsgrupp 4. Dessutom åtnjöto lärarna vid dessa samskolor i allmänhet lönetillägg på mellan 300 och 400 kronor; vid Djurs holms samskola utgick därjämte barnbidrag med 300 kronor för barn och år. Vid Gävle borgarskola lågo lönerna i regel eu löneklass över lönerna till motsvarande lärare vid allmänt läroverk. Lärarna där voro skyldiga att tjänstgöra endast 24 veckotimmar för ämneslärarlönen; för överskjutande timtal utgick timarvode med 294 kronor per veckotimme.
De övriga 25 procent av förutnämnda 104 ämneslärare med full tjänst
Kungl. Maj.ts proposition nr 232.
14
göring voro fördelade på 8 skolor. Endast en mindre del uppburo högre
löner än motsvarande lärare vid allmänt läroverk.
För de 144 lärare, som hade lägre löner än motsvarande lärare vid all
mänt läroverk, nnderstego lönerna jämförelselönerna enligt följande upp
delning:
Kungl. Maj.ts proposition nr 232.
för 10 lärare, därav
7 kvinnliga, med
1— 499 kronor
»
25
» »
16
» »
500— 999
»
»
15
» »
9
1 000—1 499
»
12
» »
7
» »
1 500—1 999
»
»
21
» »
14
» »
2 000—2 499
»
36
» »
31
» »
2 500—2 999
»
»
12
» »
4
» »
3 000—3 499
»
»
8
» »
6
» »
3 500—3 999
»
»
5
3
» »
minst 4 000
»
En jämförelse mellan »bruttolöner» skulle i de flesta fall betyda en avse
värd förskjutning till högre minussiffror. Med »bruttolöner» avses de löner,
som erhållas, om till privatskolelönen läggas lärarens pensionsavgifter och
till statsläroverkslönen de enligt den förut nämnda jämförelsen erhållna
pensionsavgifterna.
En stor del av undervisningen vid privatläroverken, särskilt på gymna
siet, bestrides av timlärare. Höstterminen 1947 uppgick antalet timlärartim-
mar i läroämnen till 2 705, vilket med hänsyn till att de till övervägande
del voro förlagda till gymnasiet eller realskolans avslutningsldass, mot
svarar omkring 115 ämneslärare med full tjänstgöring. För 954 av dessa
veckotimmar gällde arvoden, som voro ungefär lika med eller överstego
de timarvoden lärarna skulle uppburit vid tjänstgöring på samma stadium
vid allmänt läroverk eller kommunal flickskola. Arvodena för 1 751 av
veckotimmarna — vilket motsvarar ungefär 73 ämneslärare med full tjänst
göring — understego arvodena för motsvarande tjänstgöring vid nyss
nämnda läroanstalter enligt följande fördelning:
för
87 veckotimmar med
11-— 30 kronor per veckotimme
176
»
31-- 50
»
» »
»
212
»
»
51-- 70
»
» »
»
1 070
»
»
71--90
»
» »
»
147
»
»
91-
-no
»
» »
»
34
»
»
111--130
»
» »
»
25
»
»
mer än 130
»
» »
En medeltalsberäkning för samtliga veckotimmar ger vid handen, att
avlöningen med 35 kronor per veckotimme understeg motsvarande avlö
ning vid de allmänna läroverken och kommunala flickskolorna.
Den lägsta lönestandarden, vad beträffar ämneslärarna med full tjänst
göring, förekom vid de sju högre flickskolorna samt vid Osby samskola,
Palmgrenska samskolan, Stockholms samgymnasium, Whitlockska samsko-
lan och Uppsala enskilda läroverk och privatgymnasium. Medräknas tim-
lärarna i läroämnen, hade, utom de nyss nämnda skolorna, Göteborgs högre
samskola och Fjellstedtska skolan i Uppsala en låg lönenivå. Lunds privata
elementarskola uppvisade stor spridning i fråga om ämneslärarlönerna, av
vilka de flesta understego motsvarande statliga löner. Timlärarna där åt
njöto emellertid arvoden, som med i medeltal omkring 90 kronor per vecko
timme överstego motsvarande arvoden för timlärare vid statsläroverk. De
15
bestredo tillsammans 302,5 veckotimmar, av vilka 58,5 veckotimmar uppe- höllos av tillsammans 8 ämneslärare utöver dem åliggande full tjänstgö ring vid skolan. De lärare, som enligt det nyss anförda avlönades lägre än motsvarande lärare vid allmänt läroverk, erhöllo viss kompensation där för genom det högre timarvodet.
övning slärarna bestredo höstterminen 1947 sammanlagt 1 915 veckotim mar. För omkring 800 av dessa timmar utgingo arvoden som voro lika med eller överstego jämförelsearvodena, och för omkring 1 100 utgingo lägre arvoden. I många fall voro skillnaderna avsevärda. Jämförelser enligt mindre stränga grunder än dem som här tillämpats skulle utvisa, att övningslärar- nas löneläge är oförmånligare, än vad som angivits.
Beträffande löneförmåner under tjänstledighet gälla i huvudsak följande bestämmelser, vilka avse föreståndare, ämneslärare med full tjänstgöring och lönetursberättigade övningslärare.
Enligt reglementet för de enskilda läroanstalternas vikariatskassa (SFS 1914: 29) utgår avlöning under sjukledighet, som omfattar sammanlagt högst 180 läsveckor, till föreståndarinna med tre fjärdedelar av lönen, till lärarinna i första lönegraden med halva lönen och i högre lönegrader med tre fjärdedelar av lönen. Motsvarande gäller vid tjänstledighet på grund av havandeskap under sammanlagt högst 90 dagar.
Ledighet, som uppgår till högst åtta dagar, föranleder icke minskning av statsbidragen till lönerna. Sådan minskning inträder icke heller vid tjänst ledighet på grund av sjukdom under en sammanlagd tid av högst 180 läs veckor (eller efter Kungl. Maj :ts medgivande under längre tid), vid tjänst ledighet för havandeskap eller barnsbörd under högst 90 dagar samt vid ledighet, föranledd av att undervisningen inställts på grund av smittsam sjukdom. Vid andra slag av ledigheter utgå icke statsbidrag till manliga eller kvinnliga lärares löner.
Privatläroverken äro oförhindrade att, om deras ekonomiska förhållan den så medgiva, av egna medel avlöna tjänstlediga lärare enligt förmånli gare grunder än de nu refererade.
Knngl. Maj.ts proposition nr 232.
16
Kungl. Maj.ts proposition nr 232.
Kommitténs förslag.
Förslag angående lönereglering.
I anslutning till den i föregående avsnitt lämnade redogörelsen för löne
läget framhåller kommittén sammanfattningsvis följande.
Lönerna för det övervägande antalet lärare vid privatläroverken äro avse
värt lägre än för lärare i motsvarande ställning vid allmänna läroverk och
kommunala flickskolor. Ojämnheten i lönenivån är påfallande stor. En del
skolor äro på grund av rikliga anslag från kommun eller inkomster från
internatverksamhet i stånd att betala sådana löner, att löneförbättring icke
är erforderlig. Vid de flesta skolorna är läget emellertid sådant, att löne
reglering är synnerligen påkallad. Enligt vad som framgår av för kommit
tén tillgängliga uppgifter råder vid sistnämnda slag av skolor allmänt miss
nöje med de nuvarande löne- och pensionsförhållandena, och dessa skolor
få allt svårare att behålla kvalificerade lärare. Rekryteringssvårigheterna
ha berörts redan i kommitténs direktiv. Förhållandena på detta område ha,
sedan direktiven utfärdades, ytterligare försämrats.
Vid sina överläggningar i lönefrågan har kommittén alternativt övervägt
ett minimilönesystem och ett system med fasta löner. Med ett minimi-
lönesystem avser kommittén ett system, enligt vilket lönen fixeras till
minst en viss nivå. Systemet innesluter alltså möjlighet till utfyllnad på ett
eller annat sätt. Minimilönen kan angivas med bestämd siffra, men den
kan också angivas genom hänvisning till belopp, som gäller enligt andra
lönebestämmelser, exempelvis genom en föreskrift, att lönen skall utgå
minst enligt viss angiven löneklass. Med ett system med fasta löner förstår
kommittén ett system, enligt vilket lönen fixeras till visst angivet belopp
eller enligt angiven löneklass. Förhöjning av lönenivån kan i sådant fall
ske endast i samband med lönereglering.
Av olika skäl har kommittén ansett, att ett minimilönesystem icke är
lämpligt att lägga till grund för en lönereglering, utan förordar införande
av ett system med fasta löner för privatläroverkens lärare.
Kommittén understryker, att privatläroverken för närvarande måste an
ses utgöra en integrerande del av vårt lands undervisningsväsende. Privat
läroverken ha, påpekar kommittén, samma bildningsmål som de allmänna
läroverken eller de kommunala flick- och mellanskolorna och äro, så länge
stat och kommun icke övertagit deras verksamhet, oundgängligen behöv
liga. Samtliga nämnda skolformer äro enligt kommitténs mening jämställda
också i det avseendet, att lärarna ha samma utbildning.
Med hänsyn till att några bärande skäl icke kunna anföras för att löne
sättningen för lärarna vid privatläroverken bör vara lägre än för lärarna
vid de allmänna läroverken och kommunala flickskolorna, anser kommit
tén, att man bör genomföra full likställighet i lönehänseende mellan privat
läroverkens lärare, å ena sidan, och lärarna vid de allmänna läroverken och
de kommunala flickskolorna, å andra sidan. Kommittén framhåller, att ge
17
nom fullständig anpassning av lönerna en eftersläpning vid kommande löneregleringar undvikes och en synnerligen önskvärd teknisk förenkling vinnes, som eljest ej skulle kunna uppnås. Med likställighet i fråga om löneförmånerna bör givetvis följa jämställdhet i fråga om skyldigheter, t. ex. beträffande tjänstgöringens omfattning, understryker kommittén.
Beträffande reglering av övning slärarnas löner framhåller kommittén, att i propositionen 1948: 136 förslag framlagts till lönereglering för övnings-1 ärar na vid statliga läroanstalter, högre kommunala skolor och folkskolor samt att föredragande departementschefen i propositionen bl. a. anfört, att han funne det önskvärt, att löneregleringen, allteftersom erfarenheter vun nes, utsträcktes att omfatta ytterligare skolformer. Sålunda syntes exempel vis böra övervägas, om övningslärarna vid de statsunderstödda privatläro verken kunde innefattas i löneregleringen, därest en allmän lönereglering komme till stånd vid dessa skolor. Vad sålunda förekommit har föranlett kommittén till det uttalandet, att det syntes angeläget, att det organisations arbete i fråga om övningslärarnas anställningsförhållanden, som avsåges skola igångsättas sasom följd av 1948 års riksdags beslut i lönereglerings- frågan, komme att avse även privatläroverken. Kommittén har för sin del förutsatt, att det blivande särskilda avlöningsreglementet för övningslärare skulle äga tillämpning jämväl å övningslärarna vid privatläroverken.
Utgående från nu anförda allmänna synpunkter har kommittén, med iakttagande av de modifikationer, vilka betingas av privatläroverkens sär art, framlagt förslag jämte motiveringar till stadge- och avlöningsbestäm- melser för dessa skolor, vilka nära ansluta sig till dem som gälla vid de allmänna läroverken och de kommunala flickskolorna eller, vad beträffar övningslärare, avses skola gälla för motsvarande lärare vid nyssnämnda skolor. Av förslagen må i detta sammanhang anföras följande.
Organisation m. m. Ändamålet med undervisningen i privatläro verken skall enligt kommittén vara detsamma som i motsvarande statliga eller kommunala skolform.
Privatläroverken föreslås skola benämnas enskild mellanskola, enskild flickskola, högre enskilt läroverk och enskilt gymnasium, och dessa skolor föreslås erhålla samma organisation som respektive kommunal mellanskola, kommunal flickskola, högre allmänt läroverk och gymnasium vid högre allmänt läroverk.
Undervisningsskyldighet. I den allmänna motiveringen för löneregleringen har kommittén, som nämnts, uttalat, att med likställighet i fråga om löneförmånerna bör följa jämställdhet i fråga om skyldigheter, t. ex. beträffande tjänstgöringens omfattning. Av en av kommittén gjord undersökning framgår, att läsåret för närvarande i allmänhet är kortare vid privatläroverken än vid de allmänna läroverken och de kommunala flickskolorna. Det sammanlagda antalet frilufts- och lovdagar vid privat-2 — Bihang till riksdagens protokoll 7.950. 1 samt. Nr 232.
Kungl. Maj.ts proposition nr 232.
18
läroverken uppgår emellertid enligt kommitténs uppfattning i allmänhet
icke till det antal, som är föreskrivet vid de nyssnämnda statliga och kom
munala skolorna. Kommittén föreslår, att läsåret generellt bestämmes till
38 veckor vid privatläroverken och att dispens från denna princip medgives
endast i rena undantagsfall. I sistnämnda fall förefaller det kommittén na
turligt, att särskilda bestämmelser meddelas angående ökning av undervis-
ningsskyldigheten för heltidsavlönade befattningshavare samt angående
timlärararvode per undervisningstimme.
Anställningsförhållanden. Kommittén har i fråga om an
ställningsförhållanden sökt uppnå största möjliga överensstämmelse med
vad som gäller för lärarna vid de allmänna läroverken och kommunala
flickskolorna, vilket för privatläroverkens vidkommande innebär rätt
väsentliga avvikelser från nuvarande ordning.
Sålunda har formen fast anställning ersatts av ordinarie anställning i
samma mening detta begrepp har i fråga om lärarna vid de högre kom
munala skolorna. Ändring av anställningsformen till en fastare sådan än
för närvarande har synts kommittén vara ett nödvändigt komplement till
löneregleringen. Statens ansvar skulle i enlighet härmed bli större för de
ordinarie lärarna vid privatläroverken än det nu är för de fast anställda.
I anslutning härtill har kommittén anfört följande.
Därest ordinarie lärare vid privatläroverk, efter det den av kommittén
föreslagna löneregleringen blivit gällande, blir överflödig på grund av i
vederbörlig ordning genom statsmakternas åtgöranden beslutad omorga
nisation av den skolform eller avveckling av den skola han tillhör, bör han
i första hand vara skyldig att — liksom ordinarie lärare i liknande situa
tion vid högre kommunal skola — låta förflytta sig till annan lärartjänst.
Om av någon anledning förflyttning icke är möjlig eller lämplig, synes med
hänsyn till den förändring i lärarens anställningsförhållanden, som inträ
der i och med löneregleringen, läraren böra erhålla ersättning av statsmedel
till belopp, som helt motsvarar de inkomster han skulle uppburit från lärar-
befattningen, om han icke gått förlustig densamma, dock endast i den mån
han ej kan skaffa sig inkomster genom annat förvärvsarbete. Ersättning
enligt dessa grunder synes böra utgå också vid minskning i tjänstgöringen
på grund av någon av nämnda omständigheter.
Vad beträffar antalet ordinarie lärartjänster, har kommittén med hänsyn
till privatläroverkens olika storlek och behov ej ansett det möjligt med en
generell bestämmelse angående minimiantal ordinarie ämneslärartjänster
i likhet med vad som gäller för de kommunala mellanskolorna och de kom
munala flickskolorna, utan föreslår, att Kungl. Maj :t skall bestämma an
talet för varje skola. Ett antal ordinarie lärartjänster skall enligt förslaget
vara lektorstjänster. Kommittén räknar emellertid för närvarande allenast
med ett ringa antal dylika tjänster.
Enligt kommitténs förslag skola dessutom vid privatläroverken inom
gränserna för vederbörliga timplaner och regler för klassdelning finnas an
Kungl. Maj:ts proposition nr 232.
19
ställda ieke-ordinarie lärare i egenskap av extra ordinarie lärare, extra lä
rare eller timlärare. Antalet extra ordinarie lärartjänster skulle bestämmas
av Kungl. Maj :t eller, efter Kungl. Maj :ts bemyndigande, av skolöversty
relsen. Kommittén förutsätter, att bestämmelser beträffande reglerad be-
fordringsgång eller normalisering av väntetiden till extra ordinarie anställ
ning för lärare vid statliga läroverk och högre kommunala skolor också
komma att gälla för lärare vid privatläroverk.
Ehuru kommittén vid reglering av lärarnas anställningsförhållanden
åsyftat största möjliga anpassning till motsvarande förhållanden vid de all
männa läroverken och kommunala flickskolorna, har kommittén ansett, att
privatläroverken böra bibehållas i sin nuvarande särställning i fråga om an
tagande av ordinarie lärare och rektor. Till ordinarie lärare skulle sålunda
styrelse för privatskola bland behöriga sökande äga utse den som styrelsen
med hänsyn till vederbörliga befordringsgrunder och skolans speciella för
hållanden anser böra i främsta rummet komma i fråga. Till rektor skulle
skolstyrelse bland behöriga sökande äga utse den som styrelsen med hän
syn till insikter, erfarenhet och övriga egenskaper, vilka företrädesvis er
fordras hos styresmannen för ett läroverk av ifrågavarande slag, anser
lämpligast.
Avlöningsförhållanden. Enligt kommitténs uppfattning böra
avlöningsförhållandena för privatläroverkens lärare lönetekniskt regleras
så, att lärarna inordnas under statens allmänna avlöningsreglemente. De av
kommittén föreslagna lönegraderna framgå av följande sammanställning.
Lönegrad
Rektor vid högre enskilt läroverk .................................................... Ca 33
Ämneslärare med lön såsom lektor vid allmänt läroverk . . . Ca 30
Rektor vid enskild flickskola (enskild goss- eller samskola)
eller enskild mellanskola
därest han äger behörighet till adjunktstjänst vid allmänt
Kungl. Maj.ts proposition nr 232.
läroverk ............................................................................................. Ca 29
därest han icke äger nyssnämnd behörighet......................... Ca 27
Ämneslärare i teoretiskt läroämne
därest han äger behörighet till adjunktstjänst vid allmänt
läroverk:
ordinarie ........................................................................... ........... Ca 26
extra ordinarie ............................................................... ......... Ce 24, Ce 21
extra ...................................................................................... ......... Cg 21
därest han icke äger nyssnämnd behörighet:
ordinarie ............................................................................. ......... Ca 24
extra ordinarie ...............................................................
Ce 22, Ce 20
extra ...........................................................................
......... Cg 20
20
Extra ordinarie eller extra lärare har av kommittén förutsatts kunna
placeras i lönegrad Ce 24 eller Ce 21 respektive Cg 21, ändå att han icke full
gjort för motsvarande ordinarie lärare föreskriven tidigare lärartjänstgöring
eller, vad angår extra ordinarie lärare i lönegrad Ce 21 eller extra lärare,
genomgått provårskurs.
Kommitténs förslag överensstämmer, i vad avser andra befattningsha
vare än rektorer, med vad som gäller i fråga om allmänna läroverk samt
kommunala flick- och mellanskolor. Beträffande rektorstjänst har enligt
betänkandet den principen varit vägledande, att tjänsten inplacerats i löne
grad, som med tre ordningsnummer överstiger lönegraden för respektive
lektor, adjunkt och ämneslärarinna vid allmänt läroverk. Kommittén har
ansett en dylik lönegradsplacering erforderlig för ernående av en ur olika
synpunkter tillfredsställande reglering av såväl löne- som pensionsställ-
ningen för rektorerna vid privatläroverken i jämförelse med rektorerna vid
de högre allmänna läroverken och de högre kommunala skolorna.
I kommitténs förslag angående lärartjänster ha medtagits endast tjän
ster i teoretiska läroämnen. Skulle behov uppkomma av ämneslärartjänster
i praktiska läroämnen, bör lönegradsplaceringen enligt kommitténs upp
fattning bestämmas i anslutning till vad som gäller i fråga om de högre
kommunala skolorna.
Bestämmelserna i statens allmänna avlöningsreglemente om sjukvård
(7 kap.) ha av kommittén med hänsyn till den blivande allmänna sjukför
säkringen ansetts icke böra göras tillämpliga å lärarna vid privatläro
verken.
Löneförmånerna till privatläroverkens timlärare föreslås av kommittén
skola regleras på samma sätt som löneförmånerna till timlärare på mot
svarande stadier vid de allmänna läroverken och kommunala flick- och
mellanskolorna (kungörelsen 1947:680).
Förslag angående statsbidragsreglering.
Kommittén anser att, därest den av kommittén föreslagna lönenivån fast
ställes, man måste förutsätta att det allmänna i större utsträckning än hit
tills lämnar bidrag till lärarlönerna. Det måste nämligen anses vara ett in
tresse ur statlig synpunkt, att de privata skolorna fortsätta sin verksamhet.
Deras elevantal var hösten 1947 inemot 7 000. Genom att privatskolorna
ge plats åt ett stort antal elever, som annars skulle söka sig till statliga eller
kommunala skolor, besparas stat och kommun betydande utgifter.
Skolorna ha inga egna möjligheter att bidraga till kostnaderna för höjda
lärarlöner, framhåller kommittén, som anför bl. a.:
Ökade inkomster skulle kunna erhållas genom höjning av terminsavgif
terna, ifall höjningen icke förorsakade en nedgång i lärjungeantalet, som
hade till följd minskning i de sammanlagda terminsavgiftsinkomsterna. Un
der nuvarande förhållanden, då de kostnader, som sta i samband med åt
Kungl. Maj:ts proposition nr 232.
21
njutande av högre skolundervisning, tendera att alltmer överflyttas från målsmännen till det allmänna, skulle det knappast vara en framkomlig ut väg att rekommendera privatskolorna höjning av terminsavgifterna för er hållande av medel till bestridande av en del av kostnadsökningen för löne reglering.
Ej heller anser sig kommittén kunna räkna med några höjda kommun bidrag för löneregleringens genomförande. Härom anföres följande.
I vissa fall kommer löneregleringen ej att medföra höjning av lönerna, varför bidragsökning ej erfordras. Så är förhållandet i regel vid Djurs holms samskola och Gävle borgarskola, vilka skolor åtnjuta rikliga kom munbidrag (år 1946 54,6 resp. 55,6 % av samtliga inkomster), samt vid de båda internatläroverken Lundsbergs skola och Sigtunastiftelsens humanis tiska läroverk, som icke uppbära något understöd alls från vederbörande kommun. Vid Saltsjöbadens samskola kommer löneregleringen att i allmän het medföra lönehöjning för kvinnliga lärare men icke för manliga. Skolan åtnjöt under år 1946 från Saltsjöbadens kommun och Järnvägsaktiebolaget Stockholm—Saltsjön anslag, som uppgick till 43,9 % av skolans samtliga inkomster. Det torde knappast vara rimligt att förutsätta ökning av detta bidrag för löneregleringens genomförande.
Vissa av privatskolorna fylla genom sin organisation och elevrekrytering en funktion för hela riket. Detta gäller — utom de båda nyssnämnda inter natläroverken Lundsbergs skola och Sigtunastiftelsens humanistiska läro verk — även internatskolorna Osby samskola och Fjellstedtska skolan i Uppsala samt vidare Lunds privata elementarskola och Uppsala enskilda läroverk och privatgymnasium. Till Osby samskola och Uppsala enskilda läroverk och privatgymnasium utgå mindre kommunbidrag. De övriga sko lorna åtnjuta icke bidrag från kommunen. Med hänsyn till att skolorna icke alls eller, vad beträffar skolorna i Osbv och Uppsala, endast delvis tjäna lokala intressen, torde vederbörande kommuns medverkan till löne höjningar knappast kunna påräknas.
Vad slutligen beträffar de skolor, som väsentligen tjäna lokala behov och som icke berörts här, lämnade kommunen senaste räkenskapsår bidrag till skolverksamheten eller lärarlönerna med belopp, som i förhållande till samtliga inkomster varierade vid de sju högre flickskolorna mellan 13 % och 27,6 % samt vid de fem högre goss- och samskolorna mellan 0,5 % och 6,4 %. Det torde, att döma av hittills gjorda erfarenheter, icke vara sanno likt, att beträffande dessa skolor vederbörande kommun skulle i någon mera betydande utsträckning höja sitt bidrag till den privata skolverksam heten.
Kommittén har därför funnit sig böra föreslå att de ökade kostnader, som stå i samband med löneregleringen, helt bestridas av statsmedel. Å andra sidan anser kommittén, att kommunerna efter löneregleringens ge nomförande skola lämna bidrag till privatskolorna med minst samma be lopp som utgingo före densamma.
I fråga om formerna för statsbidrag föreslår kommittén, att de nuva rande mångskiftande statsbidragsformerna avvecklas och ersättas med eu enda form för statsbidrag, nämligen bidrog till lönekostnaderna. Huvud dragen i det av kommittén föreslagna statsbidragssystemet äro följande.
Kungl. Maj.ts proposition nr 232.
22
Kommittén förutsätter, att statsunderstöd till privatläroverken normalt
skall utgå ur ett förslagsanslag i stället för, såsom nu är fallet, ur flera
anslag.
Till de högre kommunala skolorna utgår statsbidrag med en generell
procent (för närvarande 78 procent) av lönekostnaderna. Kommittén anser,
att de mångskiftande förhållandena vid privatläroverken omöjliggöra infö
randet av ett dylikt enkelt bidragssystem för dessa läroverks del. I stället
föreslås, att statsbidraget årligen bestämmes särskilt för varje skola. Stats
bidraget till skolan skulle principiellt utgå med det belopp, som utöver sko
lans övriga inkomster erfordras för bestridande av skolans kostnader jäm
likt statens allmänna avlöningsreglemente och blivande avlöningsreglemente
för övningslärare. Summan av statsbidragen till samtliga skolor får dock
enligt förslaget utgöra högst 78 procent av de sammanlagda lönekostnaderna
vid samma skolor. Liksom vid de kommunala skolorna skulle vid privat
läroverken statsbidraget minskas med det belopp skolan ägt uppbära i
sjukpenning enligt olycksfallsförsäkringslagen eller lagen om försäkring för
vissa yrkessjukdomar på grund av lärares olycksfall i tjänsten eller i tjän
sten ådragen yrkessjukdom. Motsvarande avdrag skulle även ske, då skolan
står självrisk för utgivande av sjukpenning. Som villkor för erhållande av
statsbidrag föreslår kommittén bl. a., att tillskott av andra medel än stats
bidrag utgår till lärarpersonalens avlönande. Sådant tillskott, av kommittén
benämnt icke-statligt bidrag, skulle utgå med belopp som bestämmes av
skolöverstyrelsen. Statsbidraget till en viss skola framräknas sedan som
skillnaden mellan skolans kostnader för lärarlöner och det icke-statliga bi
draget.
I det av kommittén föreslagna statsbidragssystemet framstår sålunda
fastställandet av det icke-statliga bidraget såsom ett viktigt led. Kommit
tén har föreslagit, att det icke-statliga bidraget i princip skall utgå med
samma belopp som i sådant hänseende utgick för budgetåret 1948/49, d. v. s.
året närmast före det, då löneregleringen av kommittén tänktes träda i
kraft. I av kommittén föreslagna statsbidragsbestämmelser har kommit
téns uppfattning fixerats på följande sätt.
Om skolan åtnjöt statsbidrag redovisningsåret 1948/49, skall det icke-
statliga bidraget, därest ej Kungl. Maj :t för visst fall annorlunda bestäm
mer, utgöra lägst skillnaden mellan å ena sidan utgifterna för lärarlöner
nämnda redovisningsår, inberäknat värdet av naturaförmåner och särskilda
ersättningar för arbete, som kunnat åläggas lärarna i tjänsten, och å andra
sidan samtliga statsbidrag nämnda redovisningsår, dock icke statsstipendier
till lärjungarna. Sagda utgiftspost för lärarlöner må minskas med belopp,
varmed lönerna och ersättningarna ovannämnda redovisningsår överstigit
de löner och ersättningar, som utgå i enlighet med vad därom i vederbör
liga avlöningsreglementen stadgas. Vid bestämmande av det lägsta belop
pet för icke-statligt bidrag skall hänsyn vidare tagas till under ovannämnda
redovisningsår uppkommen vinst eller förlust.
Därest skolan ej åtnjöt statsbidrag redovisningsåret 1948/49, skall det
lägsta beloppet av icke-statligt bidrag bestämmas av Kungl. Maj :t.
Kungl. Maj:ts proposition nr 232.
23
Det en gång fastställda minimibeloppet förutsättes av kommittén skola
utan något ytterligare beslut — utom i nyssnämnda undantagsfall — kunna
ligga till grund vid skolöverstyrelsens årliga prövning av storleken av icke
statligt bidrag. Vid ifrågavarande prövning bör enligt kommitténs mening
hänsyn tagas till alla faktorer, som kunna påverka höjning av det icke-stat-
liga bidraget utöver minimibeloppet. Kommittén framhåller särskilt önsk
värdheten av att hyresbeloppens storlek uppmärksammas.
Skolöverstyrelsens årliga beslut rörande det icke-statliga bidraget skall
enligt kommitténs förslag vara delgivet skolstyrelserna senast den 15 no
vember.
I fråga om rekvisition av statsbidrag föreslår kommittén, att rekvisitio
nen skall avse löpande redovisningsår och omedelbart efter vårterminens
slut insändas till statskontoret eller vederbörande länsstyrelse, som skall
verkställa utbetalning så snart ske kan. I avräkning på skolan för redovis
ningsåret tillkommande belopp skulle förskott tillhandahållas med viss pro
cent av statsbidraget för närmast föregående redovisningsår, nämligen i
början av juli 30 procent, oktober 15 procent, januari 15 procent och april
30 procent.
Kungl. Maj. ts proposition nr 232.
Kommitténs kostnadsberäkningar.
Statsbidragen till privatläroverken uppgingo under räkenskapsåret
1946/47 (1946) sammanlagt till 2 132 384 kronor. Några uppgifter om de
faktiska statsbidragsbeloppen för senare redovisningsår finnas icke i kom
mitténs betänkande, vilket avlämnades den 16 juni 1948. Kommittén har
beräknat det för räkenskapsåret 1947/48 (1947) erforderliga statsbidrags-
beloppet till omkring 2 500 000 kronor.
Med utgångspunkt från att löneregleringen skulle genomföras från och
med räkenskapsåret 1949/50 (1949) har kommittén beräknat det efter löne
regleringens genomförande totalt erforderliga statsbidragsbeloppet till
3 000 000 kronor, vilket sålunda skulle innebära en statsbidragsökning med
500 000 kronor. I anslutning härtill har kommittén anfört följande.
Kostnaderna för övningslärarnas löner ha uppskattats till samma belopp
som under redovisningsåret 1947/48. Under förutsättning att statsbidragen
för räkenskapsåret 1948/49 (1948) uppgå till samma belopp som nämnda
för 1947/48 (1947) beräknade 2 500 000 kronor och löneregleringen för öv-
ningslärare icke i någon nämnvärd grad påverkar beräkningarna, skulle
den av kommittén föreslagna löneregleringen för privatläroverkens lärar
personal medföra statsbidragsökning på endast 500 000 kronor. Kostnaden
för kommitténs löneregleringsförslag är alltså jämförelsevis obetydlig, vil
ket är särskilt påfallande, om man tar hänsyn till de stora fördelar som
följa med den ifrågavarande löneregleringen. Kommittén vill därvid sär
skilt peka på den omständigheten, att först efter genomförande av här före
slagen lönereglering privatskolornas lärarkårer kunna erhålla den stabili
tet, som är önskvärd ur pedagogisk synpunkt. Det statsbidrag, som erford
ras efter genomförandet av kommitténs förslag, kan alltså väntas medföra
24
större effekt i pedagogiskt hänseende än det nuvarande. Därtill komma de
stora fördelar i lönetekniskt hänseende, som äro förenade med den före
slagna löneregleringen.
Till nyssnämnda statsbidragsökning för genomförande av löneregleringen
skulle enligt kommitténs beräkningar komma årliga kostnader för skol-
hälsovården med 20 000 kronor. Härom har kommittén anfört följande.
Om arvoden till skolläkare och skolsköterskor beräknas utgå efter mot
svarande grunder som vid de allmänna läroverken och högre kommunala
skolorna samt statsbidrag bestämmes till 50 % av minimiarvodena, torde
nu ifrågavarande kostnader för statsverket kunna beräknas till omkring
20 000 kronor. Kommittén har därvid icke räknat med statsbidrag till an
skaffande av instrumental utrustning. Vid en del skolor torde tillfredsstäl
lande sådan finnas; i övrigt räknar kommittén med att ett rationellt ord
nande av hälsovården med statsbidrag enligt vad ovan antytts skall möj
liggöra för vissa av privatskolorna att av egna medel bekosta erforderlig
utrustning.
Kangl. Maj:ts proposition nr 232.
Yttranden.
I det följande redovisas de avgivna yttrandena endast i den mån de be
dömas vara av intresse för ett ståndpunktstagande till den föreliggande
principfrågan. I övrigt torde få hänvisas till handlingarna.
Skolöverstyrelsen tillstyrker kommitténs förslag, att lärarna vid privat
läroverken inordnas i det statliga lönesystemet samt att de i fråga om
löneställning och skyldigheter jämställas med motsvarande befattningsha
vare vid allmänna läroverk och högre kommunala skolor. Överstyrelsen
anser, att denna jämställdhet bör utsträckas även till pensionsförmånerna
samt understryker önskvärdheten av att även frågan om dessa snabbt
bringas till en lösning.
Överstyrelsen ifrågasätter om ordinarie anställning bör tillämpas vid pri
vatläroverken, där det dock gäller enskild tjänst, och anför härom föl
jande.
Enligt överstyrelsens mening bör den nuvarande benämningen fast an
ställning bibehållas och denna anställning utformas i anslutning till vad
som nu gäller vid de statsunderstödda folkhögskolorna. En fast anställd
lärare bör sålunda kunna entledigas, då privatläroverk nedlägger eller in
skränker sin verksamhet och läraren på grund härav icke längre kan be
redas full eller inemot full tjänstgöring, såvida detta icke föranletts av stat
liga åtgärder, t. ex. ombildning av läroverket till statlig eller högre kommu
nal skola. Det bör ankomma på överstyrelsen att avgöra om nu nämnda
omständigheter föreligga. I sådana fall bör förflyttning enligt statens all
männa avlöningsreglemente icke äga rum. I övrigt bör för entledigande och
disciplinära åtgärder gälla detsamma som vid högre kommunala skolor.
I avlöningshänseende bör fast anställd lärare jämställas med ordinarie
lärare.
För privatläroverken är det enligt överstyrelsens mening av minst samma
betydelse som vid statliga läroverk och högre kommunala skolor att frågan
25
om rektors fortsatta anställning efter viss tid kan omprövas. Överstyrelsen
kan därför icke tillstyrka, att rektorerna få samma anställningsform som
de ordinarie (fast anställda) lärarna. Härom anföres följande.
Överstyrelsen förordar att i samband med förevarande lönereglering det
för de allmänna läroverken gällande systemet utvidgas på så sätt, att till
rektor vid statlig skola, högre kommunal skola eller statsunderstött privat
läroverk skall kunna för högst sex år i sänder förordnas person, som inne
har ordinarie ämneslärarbefattning (fast anställning) vid någon läroanstalt
tillhörande nämnda skolformer. Beträffande privatläroverken torde det
dock vara tveksamt, om fast anställd ämneslärare vid ett privatläroverk bör
kunna förordnas till rektor vid annat privatläroverk. I fråga om de högre
kommunala skolorna har det nuvarande systemet, enligt vilket till rektor
endast kan utses ordinarie lärare vid samma skola, visat sig medföra be
tydande olägenheter.
Skolöverstyrelsen ifrågasätter emellertid, om icke beträffande privatläro
verken Kungl. Maj:t bör äga befogenhet att efterge kravet på innehav av
ordinarie lärartjänst för rektorsförordnande. Det synes nämligen ändamåls
enligt att för denna skolform kunna vidga kretsen till att omfatta även
andra lämpliga aspiranter.
Överstyrelsen förordar för sin del att ordinarie (fast anställda) och extra
ordinarie lärare tillerkännas sjukvårdsförmåner enligt samma grunder,
som lärare vid högre kommunala skolor. I likhet med vad som gäller inom
folkskolan bör denna förmån däremot ej utsträckas till extra lärare.
I statsbidragsfrågan framhåller överstyrelsen bl. a. att överstyrelsens år
liga prövning av det icke-statliga bidraget skulle innebära ett avsevärt ad
ministrativt merarbete. Avvägningen av det icke-statliga bidraget skulle
bli synnerligen svårbedömd, då hänsyn skulle tas till hyra, reparationer,
städning o. s. v. Kommitténs ståndpunkt att nu utgående icke-statliga bidrag
icke skulle kunna minskas vore icke sakligt befogad. I den mån privatläro
verk nedlägges måste det ju ersättas med statligt eller kommunalt läroverk.
överstyrelsen föreslår, att statsbidrag utgår efter en enhetlig procentsats,
förslagsvis 70 procent av de faktiska kostnaderna för lärarna. Då för ett
fåtal skolor ett statsbidrag efter denna procentsats icke torde förslå, borde
överstyrelsen få rätt tillerkänna dem ett särskilt driftkostnadsbidrag för
undvikande av för höga elevavgifter. Sådant bidrag skulle dock icke utgå
till skolor vilka i realiteten ägas eller drivas av kommun. Sammanlagt
borde driftkostnadsbidrag för ett läsår icke utgå med större belopp än
5 procent av samtliga lärarlöner, för vilka 70 procent statsbidrag utginge.
Ett genomförande av överstyrelsens förslag beräknades draga en merkost
nad av 1 500 000 kronor.
Statskontoret anser i första hand, att hela del i betänkandet behandlade
problemkomplexet borde vila i avvaktan på att riktlinjerna för den bli
vande skolreformen fastställas. Härvid borde undersökas, om och i vilken
omfattning något visst privatläroverk påtagit sig sådana uppgifter, som
rätteligen bort anförtros det statliga eller kommunala skolväsendet. Fun
Kungl. Maj.ts proposition nr 232.
26
nes så vara förhållandet, borde det allmänna skolväsendet givas en sådan
vidd, att privatläroverken kunde avvecklas. I vad mån återstående läro
anstalter i framtiden skulle understödjas med statsmedel borde prövas i
varje särskilt fall.
Även mot kommittéförslaget som sådant ställer sig statskontoret kritiskt.
Mot kommittéförslaget kan till en början riktas den invändningen, att de
författningsenligt reglerade lönerna allt för hårt komma att binda privat
skolornas huvudmän samt — i ännu högre grad — staten. Det synes knap
past rimligt att — som kommittén förutsatt — statsverket ytterst skall ga
rantera lönerna till en grupp anställningshavare, som tillsatts utan statlig
medverkan och enligt förslaget även framdeles skulle komma att tillsättas
utan statsmyndighets hörande. Att reglera rektorstjänsterna fastare för
dessa skolor än för de statliga och kommunala läroanstalterna måste be
traktas som uteslutet.
Det av kommittén föreslagna statsbidragssystemet anser statskontoret
mycket ohanterligt till sin konstruktion. Enligt förslaget skulle vidare ett
eller flera privatläroverk kunna medgivas högre procentuellt bidrag än 78
procent, blott medeltalet för alla privatläroverken hölls inom den ramen.
Därmed skulle enligt statskontorets förmenande statsverket gå längre i
sitt understödjande av privatläroverken än i fråga om de kommunala sko
lorna, vilket statskontoret anser uteslutet. Det icke-statliga bidraget borde
icke fastlåsas till det belopp som i sådant hänseende utginge för visst
budgetår, då tillfälliga omständigheter därvid i alltför hög grad skulle
komma att bestämma skolornas framtida ekonomi. Statskontoret föreslår,
att undersökning verkställes rörande statens medelkostnader för motsva
rande stadier vid statliga och kommunala läroverk samt att den sålunda
framkomna medelkostnaden för varje lärjunge å de olika stadierna — real
skolan, gymnasiet och högre flickskolan — lägges till grund för stats-
bidragsgivningen vid privatläroverken. Den sålunda omlagda statsbidrags-
givningen borde få provisorisk karaktär.
Statskommissaricn Lindbergson har i särskilt yttrande föreslagit, att or
dinarieanställningen vid privatläroverken erhåller samma karaktär som vid
hushållningssällskapen (5 § B statens allmänna avlöningsreglemente) och
att sålunda endast anställning medelst kontrakt för viss tid, icke översti
gande sex år, borde ifrågakomma. I motsats till statskontoret anser Lind
bergson, att det icke går att sätta ett enhetsbidrag per lärjunge så högt att
de ekonomiskt svagare skolorna klara sin ekonomi, samt skisserar i huvud
sak följande statsbidragssystem.
Kungl. Maj:t fastställer varje år antalet heltidstjänster (ordinarie och
extra ordinarie). Skolöverstyrelsen fastställer därefter antalet veckotimmar
som icke täckas av heltidstjänsterna. Statsbidragsunderlaget bestämmes för
heltidstjänsterna till näst högsta löneklassen i de förekommande lönegra
derna samt för veckotimmarna efter viss enhetlig arvodesgrupp, förslagsvis
TC 21. Skolöverstyrelsen bemyndigas att bevilja statsbidrag med högst 78
Kung!. Maj.ts proposition nr 232.
27
procent av underlaget till enskild skola och med liögst 65 procent i medeltal
för samtliga skolor. Härvid skall givetvis tagas hänsyn till kommunbidrag,
inflytande elevavgifter o. s. v. Härigenom undvikes en detaljgranskning av
varje lärares anställningsförhållanden och öppnas möjligheter att hålla fler
talet privatläroverk vid liv.
Statens lönenämnd har ansett sig böra i princip tillstyrka kommitténs
förslag. Med hänsyn till de av löneregleringen föranledda kostnadsökning
arna har det emellertid synts lönenämnden angeläget, att den privata stats
understödda undervisningsverksamheten icke bibehålies i större utsträck
ning än som betingas av dess karaktär av komplementorganisation till det
allmänna undervisningsväsendet. Kommitténs förslag angående statsbidrag
synes enligt lönenämndens mening i alltför hög grad binda statsbidrags-
avvägningen vid de under budgetåret 1948/49 rådande förhållandena. Löne
nämnden avstyrker kommitténs förslag om inrättande av särskilda rektors-
tjänster i Ca-lönegrad; ett bifall härtill skulle medföra tre system för av
lönande av rektor, nämligen ett för de statliga skolorna, ett för de högre
kommunala skolorna och ett för privatläroverken. Lönenämnden förordar,
att för samtliga ifrågavarande rektorstjänster användes ett och samma av
löningssystem, nämligen det som användes för rektorerna vid de statliga
läroverken.
Riksräkenskapsverket har i princip tillstyrkt kommitténs förslag till löne
reglering. Skäl syntes tala för en något mindre fast ordinarie anställnings
form, möjligen med förebild i den vid hushållningssällskapen och skogs-
vårdsstyrelserna införda anställningsformen för ordinarie tjänst (skriftligt
kontrakt för viss tid, högst sex år). Ämbetsverket ifrågasätter, om icke löne
regleringen i vad den avser rektorer vid privatläroverken borde genomföras
efter enahanda grunder, som gäller för de allmänna läroverkens rektorer.
I fråga om det föreslagna statsbidragssystemet förordar ämbetsverket
bl. a. att statsbidragets procentuella storlek direkt fastställes för varje läro
verk. Procentsatsen skulle därvid avvägas efter vederbörande skolas ekono
miska förhållanden. Summan av statsbidragsbeloppen för samtliga privat
läroverk borde sättas till högst 70 procent av lärarlönerna vid dessa sko
lor. Statsbidragsprocenten (för löpande budgetår) borde kunna bestämmas
under höstterminen, varvid man borde utgå från skolans ekonomiska för
hållanden under eu treårsperiod (ej endast 1948/49).
Svenska stadsförbundet, som tillstyrkt löneregleringsförslaget, framhål
ler, att det föreslagna statsbidragssystemet bygger på förutsättningen att
icke-statliga medel till lärarlönernas bestridande skulle finnas att tillgå
med samma belopp i framtiden som under budgetåret 1948/49. I den mån
andra inkomstinöjligheler för skolorna försämrades kunde det befaras, att
kommunerna finge påtaga sig ökade bördor. Detta vore oegentligt, då var
ken vissa kommuners understöd till privatläroverk eller understödens nu
varande belopp varit följden av någon rationell avvägning.
Kungl. Maj. ts proposition nv 232.
28
Flick- och samskollärarnas riksförbund föreslår, att privatläroverkens lä
rare tillerkännes sjukvårdsersättning efter samma grunder som gälla vid
de allmänna läroverken. I fråga om rektorstjänsterna uttalas en önskan om
reciprocitet mellan statliga, kommunala och statsunderstödda privata sko
lor vid förordnande å dylika tjänster. Rektor borde förordnas allenast på
viss tid.
Sveriges yngre låroverkslärares förening föreslår i fråga om behörighet
till rektorstjänst, att kommitténs krav på innehav av ordinarie ämneslärar-
tjänst utbytes mot krav på behörighet till sådan tjänst. Rektor bör enligt
föreningens mening förordnas på sex år. Lärarna vid privatläroverken borde
i någon form komma i åtnjutande av samma sjukvårdsförmåner som till
komma lärare vid statliga och kommunala skolor.
Läroverkslärarnas riksförbund föreslår, att rektor vid privatläroverk för
ordnas på viss tid och att dylik tjänst får förenas med ordinarie lärartjänst
vid privata och statliga läroverk.
Föredraganden.
Frågan om lönereglering för lärarna vid de statsunderstödda privatläro
verken har länge varit aktuell. Sedan år 1948 föreligger även ett av 1944
års lönekommitté för privatläroverken utarbetat förslag i ämnet. På grund
av den ekonomiska stabiliseringspolitiken ansågs emellertid något förslag
i ämnet icke böra framläggas för 1949 års riksdag. Liknande skäl tala för
att det får ytterligare anstå med löneregleringen för privatläroverkens lärar
personal. Då emellertid med hänsyn till olika omständigheter principbeslut
ansetts böra föreläggas 1950 års riksdag i fråga om lärarpersonalen vid
folkhögskolor och lantbruksundervisningsanstalter, har jag ansett önskvärt
att jämväl löneförhållandena vid privatläroverken bli föremål för riks
dagens prövning redan i år, även om löneregleringens genomförande bör
anstå till den 1 juli 1951. Eftersom lönerna för det övervägande antalet
lärare vid privatläroverken äro lägre, i vissa fall avsevärt lägre än för lärare
i motsvarande ställning vid allmänna läroverk och kommunala flickskolor,
kan ett ytterligare eftersättande av lärarpersonalen vid privatläroverken be
faras få menliga konsekvenser för lärarrekryteringen vid dessa läroanstalter,
vilka icke minst i rådande läge ha en viktig uppgift att fylla i den hårt an
strängda skolorganisationen. Av anförda skäl har jag ansett mig böra föreslå
Kungl. Maj :t att för riksdagen framlägga förslag om principerna för en löne
reglering för lärarpersonalen vid privatläroverken. Med detalj förslag i ämnet
torde däremot böra anstå till 1951 års riksdag. Detsamma gäller frågorna
om statsbidragssystem och statsbidragsprocent, vilka spörsmål befunnits
vara i behov av ytterligare överväganden. Jag har emellertid förutsatt, att
den totala kostnadsökning, som för ifrågavarande skolkategori föranledes
av löneregleringen, i princip skall bäras av statsverket.
Kungl. Maj. ts proposition nr 232.
29
Förslag om lönereglering in. m. för lärarpersonalen vid fackskolan för
huslig ekonomi i Uppsala och om provisorisk löneförbättring för lärare vid
övriga enskilda handarbets- och skolköksseminarier ha av 1944 års löne-
kommitté framlagts i betänkande den 10 februari 1950. Detta betänkande
är föremål för remissbehandling och upptages icke i detta sammanhang.
I fråga om principerna för en lönereglering för privatskolornas lärar
personal innebär lönekommitténs förslag sammanfattningsvis följande.
Full likställdhet i lönehänseende mellan privatläroverkens lärare, å ena
sidan, och lärarna vid de allmänna läroverken och de kommunala flick
skolorna, å andra sidan, föreslås genomförd. Med likställdhet i fråga om
löneförmånerna skulle följa jämställdhet i fråga om skyldigheter, t. ex.
beträffande tjänstgöringens omfattning. Kommittén har föreslagit, att äm-
neslärarna vid privatläroverken skola inordnas under statens allmänna
avlöningsreglemente, samt förutsatt, att det blivande särskilda avlöningsreg-
lementet för övningslärare skall erhålla tillämpning jämväl å övningslärarna
vid privatläroverken.
Läsåret föreslås skola generellt bestämmas till 38 veckor vid privatläro
verken. Dispens härifrån skulle kunna meddelas endast i rena undantags
fall, och därvid borde särskilda bestämmelser meddelas angående ökning
av undervisningsskyldigheten för heltidsavlönade befattningshavare.
I fråga om anställningsförhållandena innebär kommitténs förslag, att vid
privatläroverken skulle införas en anställningsform för ordinarie lärare,
vilken skulle nära ansluta sig till den ordinarie anställningsformen för
lärarna vid de statliga och högre kommunala skolorna. Vid omorganisation
eller avveckling av den privata skola, lärare tillhörde, skulle han i första
hand vara skyldig att underkasta sig förflyttning till annan lärartjänst.
Om av någon anledning förflyttning icke vore möjlig eller lämplig, skulle
läraren erhålla ersättning av statsmedel, motsvarande de inkomster han
skulle uppburit från lärarbefattningen, dock endast i den mån han ej kunde
skaffa sig inkomster genom annat förvärvsarbete. Antalet ordinarie lärar
tjänster skulle av Kungl. Maj:t bestämmas för varje skola. Vid privatläro
verken skulle även finnas extra ordinarie och extra lärare, extra ordinarie
lärare till antal, som skulle bestämmas av Kungl. Maj :t eller, efter Kungl.
Maj :ts bemyndigande, av skolöverstyrelsen.
Vid antagande av ordinarie lärare och rektor skulle skolstyrelse äga
bland behöriga sökande utse, till lärare den som med hänsyn till veder
börliga befordringsgrunder och skolans speciella förhållanden anses böra
i främsta rummet komma i fråga samt till rektor den som med hänsyn till
insikter, erfarenhet och övriga egenskaper, vilka företrädesvis erfordras
hos styresmannen för ett läroverk av ifrågavarande slag, anses lämpligast.
Beträffande lönegradsplacering in. in. för rektorer samt ordinarie, extra
ordinarie och extra lärare torde få hänvisas till den föregående redo
Kungl. Maj.ts proposition nr 232.
30
görelsen. Förslaget överensstämmer i denna del med vad som gäller för
motsvarande lärarpersonal vid allmänna läroverk samt kommunala flick-
och mellanskolor med det undantaget att rektorstjänst avsetts skola till
höra löneplan 1 och placeras i lönegrad, vars nummer med tre enheter
överstiger lönegrad snumret för respektive lektor, adjunkt och ämneslära-
rinna vid allmänt läroverk.
Bestämmelserna i statens allmänna avlöningsreglemente om sjukvård
(7 kap.) ha med hänsyn till den blivande allmänna sjukförsäkringen ansetts
icke böra göras tillämpliga å lärarna vid privatläroverken.
I remissyttrandena har kommitténs förslag i allmänhet tillstyrkts i prin
cip. Beträffande detaljerna i yttrandena torde få hänvisas till förut lämnad
redogörelse.
För egen del anser jag kommitténs förslag kunna läggas till grund för
principbeslut om lönereglering för privatläroverkens lärarpersonal, vilket
bl. a. innebär att jag tillstyrker de föreslagna lönegradsplaceringarna för
lärarna. Jag förordar dock följande jämkningar i förslaget.
Såsom i flera remissyttranden framhållits, synes icke lämpligt att för
privatläroverkens lärare tillämpa den ordinarie anställningsform, som till-
lämpas för den statliga lärarpersonalen. Enligt min mening bör ordinarie
lärare vid privatläroverken anställas tills vidare med en ömsesidig upp
sägningstid av sex månader. Därjämte torde för ordinarie lärare böra i
huvudsak gälla vad som nu är föreskrivet för fast anställd lärare, näm
ligen att sådan lärare, som under tre på varandra följande år oförvitligt
tjänstgjort i samma eller motsvarande befattning vid en och samma läro
anstalt, ej må kunna, så länge anstalten åtnjuter statsbidrag, skiljas från
sin befattning, så framt ej skolöverstyrelsen på grund av omorganisation
eller av annan liknande anledning medgiver uppsägning eller anledning
föreligger till entledigande av disciplinära skäl.
Anställnings- och avlöningsförhållandena för rektorerna vid privatläro
verken synas icke böra upptagas till prövning i förevarande sammanhang,
eftersom 1941 års lärarlönesakkunniga erhållit i uppdrag att verkställa
utredning angående den i propositionen 1949: 132 under punkt 3 berörda
frågan om anställningsformen för rektorer vid bl. a. privatläroverken.
Vad angår frågan huruvida lärare vid privatläroverk böra erhålla rätt
till sjukvårdsförmåner enligt 7 kap. statens allmänna avlöningsreglemente
synes med prövningen av detta spörsmål böra anstå.
Förslag till avlöningsbestämmelser och statsbidragsgrunder torde böra
underställas 1951 års riksdag. Erforderliga stadgebestämmelser lärer det
däremot få ankomma på Kungl. Maj :t att besluta om.
Löneregleringen torde böra omfatta de privatläroverk, som nu åtnjuta
statsunderstöd från förslagsanslagen till Privatläroverk: Bidrag till högre
goss- och samskolor, Bidrag till högre flickskolor och Bidrag till enskilda
Kungl. Ma j :ts proposition nr 232.
31
mellanskolor. Kostnadsökningen på grund av löneregleringen torde kunna
uppskattas till omkring 800 000 kronor för år.
Vad slutligen angår den av löneregleringen föranledda pensionsregle-
ringen för ifrågavarande lärare, torde frågan härom få föreläggas 1951 års
riksdag.
Jag hemställer, att Kungl. Maj :t måtte föreslå riksdagen
att godkänna de framlagda grunderna för en löneregle
ring för lärarpersonalen vid de statsunderstödda privat
läroverken, avsedd att träda i tillämpning den 1 juli 1951.
Med bifall till denna av statsrådets övriga leda
möter biträdda hemställan förordnar Hans Kungl.
Höghet Kronprinsen-Regenten, att proposition av
den lydelse, bilaga till detta protokoll utvisar, skall
avlåtas till riksdagen.
Kungl. Maj.ts proposition nr 232.
Ur protokollet:
Karl-Ingmar Edstrand.