Prop. 1951:108

('angående kostnader för vissa repetitionsövningar m. m.',)

Kungi. Maj :ts proposition nr 108.

1

Nr 108.

Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående kostnader

för vissa repetitionsövningar m. m.; given Stockholms slott den 16 mars 1951.

Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats­ rådsprotokollet över försvarsärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla det förslag, om vars avlåtande till riksdagen föredragande departe­ mentschefen hemställt.

GUSTAF ADOLF

Allan Vougt.

Bihang till riksdagens protokoll 1951. 1 samt. Nr 108.

2

Kungl. Maj:ts proposition nr 108.

Utdrag av protokollet över försvarsärenden, hållet inför Hans

Maj.t Konungen i statsrådet

d

Stockholms slott den 16

mars 1951.

Närvarande:

Statsministern E rlander , statsråden S köld , Q uensel , D anielson , V ougt ,

Z etterberg , N ilsson , S träng , E ricsson , M ossberg , A ndersson , L ing -

man , H ammarskjöld .

Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler che­

fen för försvarsdepartementet, statsrådet Vougt, fråga angående kostnader

för vissa repetitionsövningar in. m. och anför därvid följande.

Vid tiden för avlåtandet av

1951 års statsverksproposition

var det mig

icke möjligt bedöma, i vad mån särskilda åtgärder för att höja den perso­

nella beredskapen skulle bli erforderliga under innevarande år. Jag hade

visserligen under hand uppdragit åt de militära myndigheterna att verk­

ställa utredning härutinnan, men utredningsarbetet hade icke vid nämnda

tidpunkt hunnit slutföras.

I statsverkspropositionen förutsattes därför, att repetitionsövningar skulle

anordnas i den utsträckning, som chefen för armén i sitt militärorganisa­

toriska underlag till myndigheternas ordinarie medelsäskanden för budget­

året 1951/52 avsett, eller med omkring 70 000 man. Motsvarande antal hade

i anslagsberäkningarna till riksdagen för innevarande budgetår angivits

till 40 000.

För den händelse särskilda åtgärder skulle erfordras ur beredskapssyn-

punkt hemställde emellertid Kungl. Maj :t, att riksdagen för budgetåret

1951/52 måtte medgiva, att vissa under fjärde huvudtiteln uppförda reserva­

tionsanslag enligt Kungl. Maj :ts medgivande finge överskridas, om av bered-

skapsskäl värnpliktiga måste inkallas till repetitionsövning av större omfatt­

ning eller till beredskapsövning eller om andra särskilda åtgärder måste av

samma skäl vidtagas. Ett motsyarande bemyndigande har lämnats av riks­

dagen för budgetåret 1950/51.

Med skrivelse den 26 januari 1951 inkom

överbefälhavaren

med utred­

ningar av försvarsgrenscheferna rörande vissa beredskapsåtgärder på det

personella området. Enligt myndigheternas förslag skulle värnpliktiga vid

armén, vilka enligt gällande utbildningsplaner skulle avsluta sin första

tjänstgöring om nio månader under mars 1951, fullgöra beredskapsövning

(enligt 27 § 2 mom. värnpliktslagen) om två månader i omedelbar anslut­

ning till första tjänstgöring. Därjämte skulle under tiden från mitten av

Kungi. Maj :ts proposition nr 108.

3

maj till mitten av november 1951 anordnas beredskapsövningar krigsför-

bandsvis i omgångar om 30 dagar vardera i viss angiven omfattning. I an­

slutning till omgångarna skulle befälet vid krigsförbanden fullgöra särskild

befälsutbildning om 10 dagar, övningsprogrammet var upplagt på sådant

sätt, att det skulle kunna fullföljas i ungefär oförändrad omfattning under

de närmaste åren. För flottan förutsattes beredskapsövningar i tre-

månadersperioder med viss ökning av antalet rustade fartyg och komplette­

ring av besättningarna å fartyg, som redan enligt tidigare planer skulle hål­

las rustade. För kustartilleriet föreslogs anordnande av bered­

skapsövningar i tre omgångar om vardera 30 dagar, varjämte förutsattes en

viss kompletterande befälsutbildning. Vid flygvapnet avsågs skola

anordnas en beredskapsövning om 60 dagar för vissa värnpliktiga flyg­

förare samt beredskapsövningar i omgångar av kortare varaktighet för per­

sonal vid luftbevakningen.

Genom beslut den 9 februari 1951 förordnade

Kungl. Maj.t,

att värnplik­

tiga tillhörande armén, vilka vid tiden för beslutet fullgjorde och under år

1951 avsluta första tjänstgöring (tjänstgöringsomgång) jämlikt 27 § 1 mom.

A värnpliktslagen, skulle i omedelbar anslutning till första tjänstgöring full­

göra ytterligare tjänstgöring om 30 dagar samt att denna tjänstgöring skulle

anses som under motsvarande tid fullgjord repetitionsövning. Undantagna

från denna skyldighet skulle enligt Kungl. Maj :ts beslut vara de värnplik­

tiga, vilka uttagits för utbildning till underofficer eller i specialtjänst samt

de värnpliktiga, hänförda till besiktningsgrupp 3 eller 4, vilka fullgöra tre

repetitionsövningar i omedelbar anslutning till första tjänstgöring (motsva­

rande tjänstgöring) eller enligt särskilda beslut av Kungl. Maj :t erhållit

anstånd med fullgörandet av samtliga repetitionsövningar. Kungl. Maj :t

medgav vidare, att repetitionsövningar jämlikt 27 g 1 mom. A värnplikts­

lagen finge under år 1951 anordnas för högst 125 000 man med början om­

kring den 15 april 1951. Beslut har däremot icke fattats om ökade inkallel­

ser vid marinen och flygvapnet.

Försvarets civilförvaltning, försvarets sjukvårdsstyrelse, fortifikations-

förvaltningen

samt

arméförvaltningen

ha i särskilda skrivelser respektive

den 23, den 22, den 28 och den 26 februari 1951 — var och en beträffande

sitt förvaltningsområde — framlagt de tilläggsäskanden i fråga om anvi­

sande av anslag eller utverkande av bemyndigande att beställa materiel för

vart och ett av budgetåren 1950/51 och 1951/52, vilka föranledas av ökade

inkallelser av värnpliktiga vid armén. Enligt myndigheternas beräkningar

komma de föreslagna övningarna — med den begränsning som framgår av

beslutet den 9 februari 1951 — att medföra en ökning av antalet tjänst-

göringsdagar för arméns värnpliktiga i förhållande till vad tidigare beräk­

nats med omkring 1 530 000 för budgetåret 1950/51 och 2 520 000 för

budgetåret 1951/52. Härvid ha förutsatts extra inkallelser av värnplik­

4

Kungi. Maj :ts proposition nr 108.

tiga även under år 1952 i ungefär samma omfattning som under år 1951,

varjämte hänsyn tagits till de föreslagna särskilda befälsövningarna om 10

dagar. Kostnadsberäkningarna ha vidare gjorts med utgångspunkt från

det pris- och löneläge som tillämpats i fråga om anslagen under fjärde

huvudtiteln i årets statsverksproposition. Försvarets civilförvaltning har

i sina äskanden under avlöningsanslag endast räknat med en förhöjning av

grundlönen med 12 %. Arméförvaltningen har framhållit, att vid upprät­

tandet av förslagen hänsyn icke kunnat tagas till de kostnadsökningar, som

bli en följd av de nya, försvaret berörande kollektivavtal, varom preliminär

överenskommelse nyligen träffats. Arméförvaltningen har emellertid för­

klarat sig avse att så snart det låter sig göra inkomma med uppgift å de

kostnadsstegringar som av nämnda anledning kunna förutses. I samband

därmed avser ämbetsverket jämväl att angiva de anslagsökningar, som

komma att krävas på grund av inträdda prisstegringar och förebådade höj­

ningar av vissa statliga taxor.

I följande sammanställning redovisas de belopp som under å ena sidan

förslagsanslagen och å andra sidan reservationsanslagen av myndigheterna

äskats eller eljest anmälts bli erforderliga under innevarande och nästa

budgetår.

Äskade eller eljest

Äskade eller eljest

Anslag

beräknade belopp

beräknade belopp

för budgetåret

för budgetåret

1950/51

1951/52

IV. huvudtiteln.

Förslagsanslag

C. Försvarskrafterna: Armén

Avlöningar till aktiv personal m. fl...............................

Avlöningar till personal å reservstat ........................

Avlöningar till personal i arméns reserver...............

Avlöningar till viss arbetarpersonal ........................

Avlöningar m. m. till värnpliktiga ............................

Familjebidrag ......................................................................

Sjukvård ...............................................................................

Reseersättningar m. m........................................................

Telefon m. m..........................................................................

Mathållning ...........................................................................

Xvätt .......................................................................................

Summa

D. Vissa för försvaret gemensamma

Försvarets sjukvårdsförråd: Avlöningar...................

Centrala värnpliktsbyrån: Avlöningar........................

191 000

820 000

15 000

50 000

550 000

2 250 000

150 000

425 000

2 850 000

5 000 000

3 825 000

6 300 000

86 000

148 000

1 950 000

3 550 000

100 000

50 000

3 000 000

5 000 000

270 000

440 000

12 987 000

24 033 000

ändamål

7 000

6 300

19 000

Summa

6 300

26 000

Kungl. Maj :ts proposition nr 108.

5

Anslag

Äskade eller eljest

beräknade belopp

för budgetåret

1950/51

Äskade eller eljest

beräknade belopp

för budgetåret

1951/52

E. Diverse

Ersättning för automobilskatt ....................................

300 000

Summa förslagsanslag

12 993 300

24 359 000

Reservationsanslag

C. Försvarskrafterna: Armén

Övriga expenser m. m..........................................................

90 000

90 000

Beklädnad m. m....................................................................

1 680 000

2 770000

Inventarier m. m..................................................................

200 000

330 000

Övningar m. m.......................................................................

4 250 000

7 580 000

Veterinärvård ......................................................................

3 000

8 000

Anskaffning av tygmateriel .........................................

15 200 0001

5 000 0001

Underhåll av tygmateriel ................................................

8 900 000

15 900 000

Summa

30 323 000

31 678 000

D. Vissa för försvaret gemensamma ändamål

Sjukvårdsmateriel ..............................................................

51 000

99 000

Summa reservationsanslag

30 374 000

31 777 000

Summa summarum

43 367 300

56 136 000

Kapitalinvestering.

IV. Försvarets fonder

Försvarets fastighetsfond: Arméns delfond:

Anordnande av förr&dsutrymme för ammunition

145 000

_

Anordnande av förrådsutrymme för motorfordon

1 400 000

Summa investeringsanslag

145 000

1 400 000

Beträffande den närmare beräkningen av medelsbehovet för budgetåren

1950/51 och 1951/52 under de anslag, där medel begärts för nya ändamål

eller mera väsentliga avvikelser eljest gjorts från de i årets statsverkspropo-

sition tillämpade beräkningsgrunderna, må följande framhållas.

Arméförvaltningen har rörande medelsbehovet under reservationsanslaget

till Armén: Anskaffning av tyg materiel m. in. i huvudsak

anfört.

1 Därjämte har arméförvaltningen hemställt om bemyndigande att utöver vad som

tidigare beviljats eller äskats få utlägga beställningar å tygmateriel m. in. inom en kost­

nadsram av 20 300 000 kronor för budgetåret 1950/51 och 9 700 000 kronor för hudgetåret

1951/52.

6

Kungl. Maj:Is proposition nr 108.

För de föreslagna repetitionsövningarna, däri inbegripna jämväl de i de

ordinarie anslagsäskandena beräknade höst- och vårrepetitionsövningarna,

erfordrades ytterligare standardmotorfordon. Skulle erforderliga motorfor­

don förhyras för dessa övningar beräknade arméförvaltningen kostnaderna

härför till sammanlagt 16 400 000 kronor intill utgången av år 1952. Emel­

lertid hade kostnaderna för inköp av det antal standardmotorfordon, om­

kring 1 000 st, som erfordrades för en normal repetitionsövningsomgång,

beräknats till 15 200 000 kronor. Enligt vissa preliminära undersökningar

beräknades dessa motorfordon kunna erhållas relativt snabbt. Även vid

köp av motorfordon erfordrades en viss förhyrning av motorfordon till en

beräknad kostnad av 1 900 000 kronor. En dylik begränsad förhyrning av

motorfordon utöver det antal, som kunde anskaffas genom ifrågasatt köp,

vore i nuvarande läge att föredraga framför förhyrning av hela det erforder­

liga antalet motorfordon, främst av den anledningen att lämpliga lastbilar

endast med svårighet kunde förhyras. Genom ett inköp skulle armén till­

föras moderna lastfordon och underhållskostnaderna för dessa skulle även

bli avsevärt lägre än för förhyrda äldre motorfordon. Ett köp av förut

angivet antal motorfordon komme dock att medföra vissa ökade kostnader

i fråga om fordonsskatt och för garagering av fordonen. Kostnaderna för

automobilskatt beräknades av arméförvaltningen till 300 000 kronor för

vartdera av åren 1951 och 1952 eller till sammanlagt 600 000 kronor, med

vilket belopp anslaget till Ersättning för automobilskatt således behövde

överskridas. För fordonens garagering under nästkommande budgetår er­

fordrades 1 400 000 kronor. Denna garagering syntes lämpligen kunna ske i

fordonsskjul. Vid den tidpunkt då de till inköp föreslagna fordonen ej

längre behövdes för ursprungligen avsett ändamål kunde en försäljning av

övertaliga motorfordon äga rum. Därvid bedömdes en stor del nedlagda

kostnader kunna återvinnas.

Då ett inköp av standardfordon således ansetts vara att föredraga fram­

för en förhyrning har arméförvaltningen hemställt om bemyndigande att

anskaffa motorfordon för ett belopp av 15 200 000 kronor. Då betalning för

fordonen syntes få erläggas under innevarande budgetår, borde även betal-

ningsanslaget för detta budgetår, 30 000 000 kronor, uppräknas med samma

belopp.

Kostnaderna för ammunition för övningar har arméförvaltningen för

budgetåret 1950/51 beräknat till 5 100 000 kronor. Till grund för beräk­

ningarna ha lagts erfarenheterna från repetitionsövningarna under hösten

1950. Något ökat betalningsutfall anses icke göra sig märkbart under inne­

varande budgetår på grund av den långa leveranstiden, varför endast ut­

vidgat beställningsbemyndigande erfordras.

Vad härefter angår budgetåret 1951/52 har arméförvaltningen beräknat

kostnaderna för övningsammunition till 9 700 000 kronor. För likvidering

av de ökade ammunitionsbeställningarna beräknas ca 5 000 000 kronor bli

erforderliga under budgetåret 1951/52.

I fråga om anslaget till Armén: Underhåll av tyg materiel

in. in. har arméförvaltningen framhållit, att erfarenheterna från de repeti­

7

tions- och efterutbildningsövningar vilka ägt ruin hösten 1950 givit ämbets­

verket en säkrare grund för beräkningen av underhållskostnaderna under

dylika övningar. Särskilt kostnaderna för reparation och vård av dylik ma­

teriel hade visat sig avsevärt överstiga dem som uppkomma vid den årliga

utbildningen av de värnpliktiga under deras första tjänstgöring. Till grund

för beräkningarna för budgetåret 1950/51 hade vidare lagts prisläget vid

tiden för avgivande av ordinarie medelsäskande för bugetåret 1950/51. Med

ledning härav kunde kostnaderna för truppförbandens del uppskattas till

6 885 000 kronor. För de reparations- och vårdkostnader som bestridas

centralt av ämbetsverkets tygavdelning uppskattades kostnaderna till

2 000 000 kronor. För innevarande budgetår erfordrades således (6 885 000

+ 2 000 000 =) 8 885 000 kronor eller avrundat 8 900 000 kronor.

Vad härefter angår medelsbehovet under anslaget för budgetåret 1951/52

har arméförvaltningen erinrat, att ämbetsverket för detta budgetår för un­

derhåll av tygmateriel in. m. äskat ett belopp av 43 800 000 kronor men att

i årets statsverksproposition endast upptagits 42 100 000 kronor för ända­

målet. Enligt arméförvaltningens mening kvarstår dock behov av ett anslag

å 43 800 000 kronor för ordinarie underhåll. För de särskilda repetitionsöv-

ningarna erfordrades därutöver dels 11 140 000 kronor för underhållskost­

naderna vid truppförbanden, dels ock 3 000 000 kronor för de centrala kost­

naderna vid ämbetsverkets tygavdelning och vid denna direkt underställda

anstalter. Utöver det i statsverkspropositionen äskade beloppet har armé­

förvaltningen således nu hemställt om en ytterligare medelsanvisning under

förevarande anslag för budgetåret 1951/52 å (43 800 000 — 42 100 000 +

11 140 000 + 3 000 000 =)

15 840 000 kronor eller avrundat 15 900 000

kronor.

Fortifikationsförvaltningen har angående ordnandet av förråd s-

utrymmen för motorfordon och ammunition med an­

ledning av de extra repetitionsövningarna vid armén i huvudsak anfört

följande.

För förvaring av de till inköp föreslagna motorfordonen under vintern

1951—52 vid respektive truppförband finnas inga garageutrymmen dispo­

nibla, tvärtom föreligga för närvarande icke obetydliga brister. Möjligheter

till förhyrning av garagelokaler föreligga i ytterst obetydlig omfattning. Det

är därför nödvändigt att till hösten 1951 anskaffa erforderliga garageutrym­

men. För att i möjligaste mån nedbringa kostnaderna har förvaltningen

efter samråd med chefen för armén och arméförvaltningens tygavdelning

avsett att anskaffa monteringsbara s. k. fordonsskjul, d. v. s. kallförråd för­

sett med grusgolv. Den erforderliga förrådsytan uppgår till sammanlagt ca

17 900 in2 och kostnaderna för leverans och uppmontering jämte oundgäng­

ligen erforderliga väg- och planeringsarbeten hava beräknats till 1 400 000

kronor. Dessa medel beräknas erforderliga först under nästkommande bud­

getår. För säkerställande av leveransen är det emellertid erforderligt med

r>

Kungl. Maj :ts proposition nr 10S.

8

Kungi. Maj. ts proposition nr 108.

bemyndigande att redan under innevarande budgetår utlägga beställningen

å fordonsskjulen.

För den ammunition som erfordras för ifrågavarande övningar har för­

valtningen efter samråd med arméförvaltningens tygavdelning beräknat att

behöva anskaffa förråd för

%

av behovet, motsvarande 950 in2 förrådsyta.

Kostnaderna för anskaffning och uppmontering av monteringsbara förråds-

baracker jämte oundgängligen erforderliga väg- och planeringsarbeten ha

beräknats till 145 000 kronor. Dessa medel erfordras under innevarande

budgetår.

Departementschefen.

De militära myndigheternas i slutet av januari 1951 avgivna förslag rö­

rande förstärkning av den personella beredskapen inneburo, att värnplik­

tiga vid samtliga försvarsgrenar skulle inkallas till beredskapsövning jäm­

likt 27 § 2 mom. värnpliktslagen, enligt vilket lagrum värnpliktig, därest

Konungen med hänsyn till krigsberedskapen så prövar nödigt, må kunna

åläggas att utöver ordinarie fredstjänstgöring fullgöra en eller flera bered-

skapsövningar om sammanlagt högst 180 dagar. Kungl. Maj:t har emellertid

icke funnit läget vara sådant, att inkallelser till dylika övningar, vilka när­

mast taga sikte på kuppberedskapen, nu böra äga rum. Däremot har det

ur beredskapssynpunkt ansetts i hög grad önskvärt att, såsom militärmyn­

digheterna åsyftat, forcera det program för arméns repetitionsövningar

i krigsförband som påbörjades år 1950. Erfarenheterna från dessa övningar

ha inskärpt betydelsen av att arméns värnpliktiga snabbt få lära sig hantera

de nykonstruerade vapen, som under de senaste åren tillkommit, och att för

övrigt de många nyheterna i arméns utrustning och organisation prövas och

inläras.

I enlighet härmed beslöt Kungl. Maj :t den 9 februari 1951 medgiva, att

under innevarande år repetitionsövningar inom armén i ökad omfattning

må äga rum i huvudsaklig överensstämmelse med den av militärmyndighe­

terna uppgjorda planen för beredskapsövningar i krigsförband. Denna

medger, att förbanden inom arméns krigsorganisation kunna genomgås på

avsevärt kortare tid än eljest vore fallet. Om så skulle anses erforderligt,

kan genomgången göras ännu snabbare, liksom det även är möjligt att, om

läget anses det medgiva, minska övningarnas omfattning.

För att repetitionsövningarna i krigsförband skola ge önskat resultat böra

möjligheter föreligga att till dylika övningar inkalla värnpliktiga oavsett

huruvida de på grund av tillgodoräknande av beredskapstjänstgöring eller

av annan anledning icke nu kunna tagas i anspråk för dylika övningar. Det

har därför befunnits erforderligt att göra en översyn av gällande bestäm­

melser härutinnan, och i en särskild proposition framlägges förslag till

ändrade bestämmelser i denna fråga. I samma proposition föreslås även

provisoriska bestämmelser om skyldighet för värnpliktigt befäl att i anslut-

Knngl. Maj:ts proposition nr 108.

9

ning till repetitionsövning i krigsförband fullgöra befälsövning om 10 dagar.

Beträffande den närmare innebörden av förslagen torde få hänvisas till

ifrågavarande proposition.

I Kungl. Maj:ts förenämnda beslut den 9 februari 1951 har även föreskri­

vits, att inneliggande åldersklass av arméns värnpliktiga, med planerad ut­

ryckning från första tjänstgöring i mitten av mars 1951, skall fullgöra

ytterligare 30 dagars tjänstgöring i omedelbar anslutning till första tjänst­

göringen. Den ytterligare tjänstgöringen skall anses såsom under motsva­

rande tid fullgjord repetitionsövning. Det har förutsatts att ifrågavarande

värnpliktiga skola fullgöra sina närmaste repetitionsövningar i vanlig ord­

ning och att man framdeles får taga ställning till frågan om en sista repeti­

tionsövning, vilken normalt skulle inträffa omkring år 1965.

De värnpliktiga vid flottan och flygvapnet, som skulle beröras av de

av militärmyndigheterna föreslagna inkallelserna, ha som regel fullgjort

all dem jämlikt 27 § 1 mom. värnpliktslagen åliggande tjänstgöring. Så­

som förut nämnts ha bestämmelserna om beredskapsövning ansetts icke för

närvarande böra göras tillämpliga. Jag har icke ansett mig böra föreslå

någon ökad fredstjänstgöringsskyldighet för värnpliktiga vid dessa delar

av försvaret. Icke heller för kustartilleriet ha repetitionsövningar i ökad

omfattning ansetts böra anordnas.

Vad härefter angår beräkningen av kostnaderna för utökningen av arméns

övningsprogram får jag erinra att Kungl. Maj :ts beslut den 9 februari 1951

avser övningarnas omfattning under år 1951. För programmets genomfö­

rande kräves alltså ökad anslagstilldelning för att täcka uppkommande mer­

kostnader under sista delen av budgetåret 1950/51 och första hälften av

budgetåret 1951/52. I vad mån särskilda åtgärder bli erforderliga även un­

der år 1952 i syfte att snabbt förbättra utbildningsstandarden inom arméns

krigsorganisation får övervägas framdeles mot bakgrunden av det utrikes­

politiska läget. Utan att nu slutligt taga ställning till frågan om utbild­

ningens omfattning under år 1952 anser jag mig emellertid böra föreslå att

inom budgeten inrymmas medel för en fortsättning under första halvåret

1952 av det påbörjade repetitionsövningsprogrammet i ungefär den omfatt­

ning som beslutats för år 1951. Självfallet böra dessa medel icke ställas till

vederbörande myndigheters förfogande förrän ställning tagits till frågan

om utbildningens omfattning.

Den av Kungl. Maj :t beslutade utökningen av utbildningen under år 1951

medför en ökning av antalet tjänstgöringsdagar med omkring 2 270 000,

varav 1 500 000 under budgetåret 1950/51 och 770 000 under budgetåret

1951/52. Om utbildningsprogrammet fullföljes under år 1952, beräknas

antalet tjänstgöringsdagar under budgetåret 1951/52 öka med ytterligare

1 780 000. Antalet tjänstgöringsdagar skulle i så fall under de båda budget­

åren stiga med sammanlagt (2 270 000 + 1 780 000 =) 4 050 000. Medels­

10

Kungl. Maj :ts proposition nr 108.

behovet för ifrågavarande utbildningsprograms genomförande har av myn­

digheterna beräknats till sammanlagt i runt tal 110 850 000 kronor, varav

dock 9 800 000 kronor beräknas bli erforderliga först efter utgången av

budgetåret 1951/52.

Av det beräknade medelsbehovet hänföra sig 16 600 000 kronor till an­

skaffning av motorfordon och fordonsskjul till dessa. Som regel tillgodoses

behovet av motorfordon under repetitionsövningar, i den mån stammotor­

fordon icke stå till förfogande, genom förhyrning av civila fordon. Med

hänsyn till den stora omfattningen av de nu planerade övningarna har det

emellertid ansetts förenat med svårigheter att förhyra samtliga för ända­

målet erforderliga fordon. Det har dessutom på längre sikt befunnits eko­

nomiskt fördelaktigare att köpa motorfordon till sådant antal, att de mindre

övningsomgångarna kunna i stort sett genomföras utan förhyrning av civila

fordon. Kostnaderna för en motorfordonsanskaffning i angiven omfattning

ha beräknats till 15 200 000 kronor, vartill komma 1 400 000 kronor för

anskaffning av fordonsskjul. Mot dessa beräkningar synes icke vara något

att erinra.

Kostnaderna i övrigt för det utökade utbildningsprogrammet avse i hu­

vudsak följande ändamål, nämligen avlöningar till reservpersonal in. fl.,

förmåner av olika slag till de värnpliktiga, expenser, drivmedel och andra

direkta övningskostnader, övningsammunition och materielunderhåll. Be­

träffande kostnadsberäkningarna må till en början framhållas, att erfaren­

heter rörande kostnader för repetitionsövningar i krigsförband ännu före­

ligga endast i begränsad omfattning. De beräkningar som myndigheterna nu

framlagt och som delvis grundas på erfarenheter från övningarna hösten

1950 synas emellertid visa, att kostnaderna komma att överstiga vad som

tidigare förutsatts. Sålunda beräknas familjebidragskostnaderna bli väsent­

ligt högre. \Tidare måste tilldelningen av övningsammunition göras tämligen

riklig om övningarna skola kunna ge avsett resultat. Den ökade motorise-

ringen föranleder större förbrukning av drivmedel m. m. Slutligen har det

visat sig att kostnaderna för materielens underhåll kommit att väsentligt

överstiga genomsnittskostnaden under fredsutbildning.

De anslagsberäkningar som myndigheterna framlagt har jag i huvudsak

kunnat godtaga. Emellertid torde — med beaktande bl. a. av att nya motor­

fordon i stor utsträckning beräknas ingå i förbanden — underhållskostna­

derna kunna minskas med 2 200 000 kronor i förhållande till arméförvalt­

ningens förslag. Jag kan vidare icke tillstyrka, att, såsom arméförvalt­

ningen föreslagit, medel nu anvisas för att med 1 700 000 kronor förstärka

det i statsverkspropositionen äskade anslaget för tygmaterielunderhåll. Jag

beräknar således medelsbehovet för underhåll av tygmateriel 3 900 000 kro­

nor lägre än enligt arméförvaltningens förslag.

För anskaffning av övningsammunition har arméförvaltningen hemställt

Kungi. Maj:ts proposition nr 108.

11

om bemyndigande att utlägga beställningar inom ramen för 14 800 000 kro­ nor, varav dock endast 5 000 000 kronor skulle komma att utbetalas intill utgången av budgetåret 1951/52. Enligt vad jag inhämtat har vid beräk­ ningen av medelsbehovet för detta ändamål hänsyn tagits till de under senaste tiden inträdda prisstegringarna. Med beaktande härav anser jag mig kunna godtaga beloppet. Av det begärda bemyndigandebeloppet torde S 300 000 kronor, motsvarande annnunitionsåtgången under år 1951, böra hänföras till budgetåret 1950/51. Återstoden, 6 500 000 kronor, som belöper på ammunition för utbildningen under år 1952, torde böra hänföras till budgetåret 1951/52. Med hänsyn till de långa leveranstiderna på ammuni­ tion torde beställningar på den för år 1952 beräknade ammunitionen få utläggas även om ställning icke tagits till utbildningens omfattning under nämnda år. Därest utbildningen blir av mindre omfattning än som i be­ räkningarna förutsatts, bör anskaffningen av övningsammunition för på­ följande år minskas i motsvarande mån.

Fortifikationsförvaltningen har hemställt om särskilda investeringsan- slag av 145 000 kronor för anordnande av förrådsutrynnnen för ammunition och 1 400 000 kronor för fordonsskjul. Jag räknar emellertid med att dessa behov skola kunna tillgodoses inom ramen för anslag som redan av riks­ dagen anvisats för tillgodoseende av försvarets byggnadsbehov, eventuellt genoin undanskjutande av andra byggnadsobjekt för vilka anslagen ur­ sprungligen avsetts.

Utöver de i detta sammanhang ingivna äskandena ha anmälts krav på ytterligare medel för att bestrida merkostnader i anledning av den ökade repetitionsövningsverksamheten. Sålunda ha anmälts medelsbehov för yt­ terligare utrustning för de maskinella anläggningarna för värnpliktsredo- visning samt för militärapotekets verksamhet. De äskade beloppen äro i dessa fall av jämförelsevis ringa storlek. Jag förutsätter att dylika upp­ kommande krav på mindre anslagsförstärkningar skola få tillgodoses inom ramen för här beräknade och äskade belopp.

Med utgångspunkt från de av myndigheterna framlagda kostnadsberäk­ ningarna i övrigt uppskattar jag medelsbehovet under budgetåren 1950/51 och 1951/52 till sammanlagt (110 850 000 — 9 800 000 — 3 900 000 — 145 000 — 1 400 000 =) i runt tal 95 600 000 kronor, varav omkring 35 000 000 kro­ nor belöpa på utbildningsprogrammet för första halvåret 1952.

Den budgetmässiga redovisningen av kostnadsökningarna synes, såvitt avser budgetåret 1950/51, böra ordnas på det sätt, att av riksdagen äskas anslag å tilläggsstat II till riksstaten för nämnda budgetår för att täcka merkostnaderna under anslag av reservationsanslags natur, medan de ökade kostnaderna under förslagsanslagen i vanlig ordning få belasta vederbörliga anslag, vilka i anledning härav komma att överskridas. I enlighet härmed böra ahvisas följande reservationsanslag å tilläggsstat, nämligen till

12

Kungl. Maj. ts proposition nr 108.

Armén: Övriga expenser m. m................................................................. 90 000

»

Beklädnad in. m.............................................................................. 1 680 000

» Inventarier in. m............................................................................ 200 000

»

Övningar m. in................................................................................ 4 250 000

»

Anskaffning av tygmateriel m. in............................................. 15 200 000

»

Underhåll av tygmateriel in. m................................................ 8 000 000

Sjukvårdsmateriel ........................................................................................ 50 000

Summa kronor 29 470 000

De av riksdagen för nämnda budgetår medgivna bemyndigandena att ut­

lägga beställningar å tygmateriel in. m., 104 000 000 kronor, böra vidare ökas

med tillhopa 23 500 000 kronor, avseende anskaffning av motorfordon

(15 200 000 kronor) och anskaffning av övningsammunition (8 300 000 kro­

nor).

Merutgifterna under förslagsanslagen för samma budgetår kunna upp­

skattas till omkring 13 100 000 kronor. De sammanlagda merutgifterna un­

der budgetåret 1950/51 beräknas alltså till (29 470 000 + 13 100 000 =)

42 570 000 kronor.

Vad härefter angår budgetåret 1951/52 ha slutliga äskanden framlagts

i årets statsverksproposition beträffande samtliga berörda anslag med un­

dantag av arméns anslag till avlöningar till aktiv personal m. fl. De av

myndigheterna nu framlagda äskandena ha därför endast kunnat av Kungl.

Maj :t i framställningar till riksdagen beaktas i fråga om nyssnämnda an­

slag i den samtidigt avlåtna propositionen angående vissa avlönings- m. fl.

anslag under riksstatens fjärde huvudtitel för budgetåret 1951/52.

I vad avser övriga anslag synes det, med hänsyn till att riksdagsbehand­

lingen av statsverkspropositionen i vad avser fjärde huvudtiteln är långt

framskriden, icke vara lämpligt att nu, med ändring av de i statsverkspro­

positionen framlagda äskandena, föreslå riksdagen att anvisa medel under

respektive anslag för att täcka kostnadsökningarna. Kostnaderna torde i

stället böra komma till uttryck i budgeten genom anvisande av ett särskilt

för ändamålet i riksstaten för budgetåret 1951/52 under fjärde huvudtiteln

uppfört anslag benämnt Armén: Vissa repetitionsövningar m. m. Från detta

anslag, vilket bör vara obetecknat, böra, efter Kungl. Maj :ts prövning, till

vederbörliga anslag överföras belopp svarande mot de merkostnader som

enligt de i det föregående angivna grunderna beräknats skola uppstå under

budgetåret 1951/52 under respektive anslag. Enligt de i det föregående an­

givna grunderna beräknas det ökade medelsbehovet för repetitionsövning-

arna under budgetåret 1951/52 — bortsett från de på arméns anslag till av­

löningar till aktiv personal m. fl. belöpande kostnaderna, 820 000 kronor —

till i avrundat tal 53 000 000 kronor, med vilket belopp det nu föreslagna

obetecknade anslaget bör uppföras. Härav belöpa såsom förut nämnts om­

Kurigl. Maj:ts proposition nr 108.

13

kring 35 000 000 kronor på övningar under första halvåret 1952, beträffande

vilka Kungl. Maj :t ännu icke tagit ställning. För att bereda Kungl. Maj :t

möjlighet att besluta om anskaffning av övningsammunition för sistnämnda

övningar bör av riksdagen utverkas bemyndigande att utlägga beställningar

på dylik ammunition inom ramen för 6 500 000 kronor.

Av det anslag om 53 000 000 kronor, som enligt vad nyss sagts bör äskas

av riksdagen, avses omkring 29 000 000 kronor för kostnader, som skola

bestridas av reservationsanslag.

Beträffande anslagsberäkningarna får jag slutligen framhålla, att samt­

liga kostnadsberäkningar utom såvitt avser övningsammunition hänförts till

det prisläge, som legat till grund för anslagsberäkningarna i statsverks­

propositionen, som regel prisläget omkring den 1 juli 1950. Den allmänna

prisstegring som sedan dess ägt rum kommer givetvis att föranleda merut-

gifter såväl för det utökade utbildningsprogrammet som för den verksam­

het, för vilken de för innevarande budgetår anvisade och de i statsverkspro­

positionen för nästa budgetår äskade anslagen avsetts. Jag utgår från att

verksamheten trots prisstegringen skall få äga rum i planenlig omfattning.

Frågan om erforderliga förstärkningsanslag torde framdeles få anmälas

för Kungl. Maj :t.

Sammanfattningsvis får jag beträffande anslagsberäkningarna

anföra, att av riksdagen nu böra äskas

dels

å tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1950/51 reservations­

anslag om tillhopa 29 470 000 kronor,

dels

bemyndigande att under budgetåret 1950/51 utlägga ytterligare be­

ställningar å tygmateriel m. m. för 23 500 000 kronor, för vilka betalnings­

medel om 15 200 000 kronor inräknats i berörda tilläggsstatsanslag,

dels

för budgetåret 1951/52 ett obetecknat anslag om 53 000 000 kronor

till bestridande av de på detta budgetår belöpande kostnaderna för utök­

ningen av det ordinarie utbildningsprogrammet,

dels ock

bemyndigande att under budgetåret 1951/52 utlägga ytterligare

beställningar å tygmateriel m. m. för 6 500 000 kronor, för vilka betalnings­

medel om 5 000 000 kronor inräknats i berörda anslag.

Vid utgången av budgetåret 1951/52 komma sålunda att av här före­

slagna bemyndiganden kvarstå sammanlagt (23 500 000 — 15 200 000 +

+ 6 500 000 — 5 000 000 =) 9 800 000 kronor som icke täckts av anslag.

Under åberopande av vad sålunda anförts får jag hemställa att Kungl.

Maj:t måtte föreslå riksdagen att

I. å tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1950/51 under

fjärde huvudtiteln anvisa följande reservationsanslag, nämligen till

a)

Armén: Övriga expenser m. m.

90 000 kronor;

b)

Armén: Beklädnad m.m.

1 680 000 kronor;

c)

Armén: Inventarier m.m.

200 000 kronor;

d)

Armén: övningar m. m.

4 250 000 kronor;

e)

Armén: Anskaffning av tggmateriel m. m.

15 200 000 kronor;

f)

Armén: Underhåll av tggmateriel m. m.

8 000 000 kronor; samt

g)

Sjukvårdsmateriel

50 000 kronor.

II. å riksstaten för budgetåret 1951/52 under fjärde huvudtiteln

till Armén: Vissa repetitionsövningar m.m. anvisa ett anslag av

53 000 000 kronor;

III. bemyndiga Kungl. Maj :t att i enlighet med i det föregående

angivna grunder medgiva utläggande av beställningar å tygmateriel

in. m. för armén

a) under budgetåret 1950/51 inom ramen för 23 500 000 kronor;

b) under budgetåret 1951/52 inom ramen för 6 500 000 kronor.

Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter bi­

trädda hemställan förordnar Hans Maj :t Konungen, att till

riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till

detta protokoll utvisar.

Ur protokollet:

v

v

A. Broberg.

Kungl. Maj:ts proposition nr 108.

Victor Pettersons Bokindustriaktiebolag Stockholm 1951