Prop. 1951:108
('angående kostnader för vissa repetitionsövningar m. m.',)
Kungi. Maj :ts proposition nr 108.
1
Nr 108.
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående kostnader
för vissa repetitionsövningar m. m.; given Stockholms slott den 16 mars 1951.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över försvarsärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla det förslag, om vars avlåtande till riksdagen föredragande departe mentschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
Allan Vougt.
Bihang till riksdagens protokoll 1951. 1 samt. Nr 108.
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 108.
Utdrag av protokollet över försvarsärenden, hållet inför Hans
Maj.t Konungen i statsrådet
d
Stockholms slott den 16
mars 1951.
Närvarande:
Statsministern E rlander , statsråden S köld , Q uensel , D anielson , V ougt ,
Z etterberg , N ilsson , S träng , E ricsson , M ossberg , A ndersson , L ing -
man , H ammarskjöld .
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler che
fen för försvarsdepartementet, statsrådet Vougt, fråga angående kostnader
för vissa repetitionsövningar in. m. och anför därvid följande.
Vid tiden för avlåtandet av
1951 års statsverksproposition
var det mig
icke möjligt bedöma, i vad mån särskilda åtgärder för att höja den perso
nella beredskapen skulle bli erforderliga under innevarande år. Jag hade
visserligen under hand uppdragit åt de militära myndigheterna att verk
ställa utredning härutinnan, men utredningsarbetet hade icke vid nämnda
tidpunkt hunnit slutföras.
I statsverkspropositionen förutsattes därför, att repetitionsövningar skulle
anordnas i den utsträckning, som chefen för armén i sitt militärorganisa
toriska underlag till myndigheternas ordinarie medelsäskanden för budget
året 1951/52 avsett, eller med omkring 70 000 man. Motsvarande antal hade
i anslagsberäkningarna till riksdagen för innevarande budgetår angivits
till 40 000.
För den händelse särskilda åtgärder skulle erfordras ur beredskapssyn-
punkt hemställde emellertid Kungl. Maj :t, att riksdagen för budgetåret
1951/52 måtte medgiva, att vissa under fjärde huvudtiteln uppförda reserva
tionsanslag enligt Kungl. Maj :ts medgivande finge överskridas, om av bered-
skapsskäl värnpliktiga måste inkallas till repetitionsövning av större omfatt
ning eller till beredskapsövning eller om andra särskilda åtgärder måste av
samma skäl vidtagas. Ett motsyarande bemyndigande har lämnats av riks
dagen för budgetåret 1950/51.
Med skrivelse den 26 januari 1951 inkom
överbefälhavaren
med utred
ningar av försvarsgrenscheferna rörande vissa beredskapsåtgärder på det
personella området. Enligt myndigheternas förslag skulle värnpliktiga vid
armén, vilka enligt gällande utbildningsplaner skulle avsluta sin första
tjänstgöring om nio månader under mars 1951, fullgöra beredskapsövning
(enligt 27 § 2 mom. värnpliktslagen) om två månader i omedelbar anslut
ning till första tjänstgöring. Därjämte skulle under tiden från mitten av
Kungi. Maj :ts proposition nr 108.
3
maj till mitten av november 1951 anordnas beredskapsövningar krigsför-
bandsvis i omgångar om 30 dagar vardera i viss angiven omfattning. I an
slutning till omgångarna skulle befälet vid krigsförbanden fullgöra särskild
befälsutbildning om 10 dagar, övningsprogrammet var upplagt på sådant
sätt, att det skulle kunna fullföljas i ungefär oförändrad omfattning under
de närmaste åren. För flottan förutsattes beredskapsövningar i tre-
månadersperioder med viss ökning av antalet rustade fartyg och komplette
ring av besättningarna å fartyg, som redan enligt tidigare planer skulle hål
las rustade. För kustartilleriet föreslogs anordnande av bered
skapsövningar i tre omgångar om vardera 30 dagar, varjämte förutsattes en
viss kompletterande befälsutbildning. Vid flygvapnet avsågs skola
anordnas en beredskapsövning om 60 dagar för vissa värnpliktiga flyg
förare samt beredskapsövningar i omgångar av kortare varaktighet för per
sonal vid luftbevakningen.
Genom beslut den 9 februari 1951 förordnade
Kungl. Maj.t,
att värnplik
tiga tillhörande armén, vilka vid tiden för beslutet fullgjorde och under år
1951 avsluta första tjänstgöring (tjänstgöringsomgång) jämlikt 27 § 1 mom.
A värnpliktslagen, skulle i omedelbar anslutning till första tjänstgöring full
göra ytterligare tjänstgöring om 30 dagar samt att denna tjänstgöring skulle
anses som under motsvarande tid fullgjord repetitionsövning. Undantagna
från denna skyldighet skulle enligt Kungl. Maj :ts beslut vara de värnplik
tiga, vilka uttagits för utbildning till underofficer eller i specialtjänst samt
de värnpliktiga, hänförda till besiktningsgrupp 3 eller 4, vilka fullgöra tre
repetitionsövningar i omedelbar anslutning till första tjänstgöring (motsva
rande tjänstgöring) eller enligt särskilda beslut av Kungl. Maj :t erhållit
anstånd med fullgörandet av samtliga repetitionsövningar. Kungl. Maj :t
medgav vidare, att repetitionsövningar jämlikt 27 g 1 mom. A värnplikts
lagen finge under år 1951 anordnas för högst 125 000 man med början om
kring den 15 april 1951. Beslut har däremot icke fattats om ökade inkallel
ser vid marinen och flygvapnet.
Försvarets civilförvaltning, försvarets sjukvårdsstyrelse, fortifikations-
förvaltningen
samt
arméförvaltningen
ha i särskilda skrivelser respektive
den 23, den 22, den 28 och den 26 februari 1951 — var och en beträffande
sitt förvaltningsområde — framlagt de tilläggsäskanden i fråga om anvi
sande av anslag eller utverkande av bemyndigande att beställa materiel för
vart och ett av budgetåren 1950/51 och 1951/52, vilka föranledas av ökade
inkallelser av värnpliktiga vid armén. Enligt myndigheternas beräkningar
komma de föreslagna övningarna — med den begränsning som framgår av
beslutet den 9 februari 1951 — att medföra en ökning av antalet tjänst-
göringsdagar för arméns värnpliktiga i förhållande till vad tidigare beräk
nats med omkring 1 530 000 för budgetåret 1950/51 och 2 520 000 för
budgetåret 1951/52. Härvid ha förutsatts extra inkallelser av värnplik
4
Kungi. Maj :ts proposition nr 108.
tiga även under år 1952 i ungefär samma omfattning som under år 1951,
varjämte hänsyn tagits till de föreslagna särskilda befälsövningarna om 10
dagar. Kostnadsberäkningarna ha vidare gjorts med utgångspunkt från
det pris- och löneläge som tillämpats i fråga om anslagen under fjärde
huvudtiteln i årets statsverksproposition. Försvarets civilförvaltning har
i sina äskanden under avlöningsanslag endast räknat med en förhöjning av
grundlönen med 12 %. Arméförvaltningen har framhållit, att vid upprät
tandet av förslagen hänsyn icke kunnat tagas till de kostnadsökningar, som
bli en följd av de nya, försvaret berörande kollektivavtal, varom preliminär
överenskommelse nyligen träffats. Arméförvaltningen har emellertid för
klarat sig avse att så snart det låter sig göra inkomma med uppgift å de
kostnadsstegringar som av nämnda anledning kunna förutses. I samband
därmed avser ämbetsverket jämväl att angiva de anslagsökningar, som
komma att krävas på grund av inträdda prisstegringar och förebådade höj
ningar av vissa statliga taxor.
I följande sammanställning redovisas de belopp som under å ena sidan
förslagsanslagen och å andra sidan reservationsanslagen av myndigheterna
äskats eller eljest anmälts bli erforderliga under innevarande och nästa
budgetår.
Äskade eller eljest
Äskade eller eljest
Anslag
beräknade belopp
beräknade belopp
för budgetåret
för budgetåret
1950/51
1951/52
IV. huvudtiteln.
Förslagsanslag
C. Försvarskrafterna: Armén
Avlöningar till aktiv personal m. fl...............................
Avlöningar till personal å reservstat ........................
Avlöningar till personal i arméns reserver...............
Avlöningar till viss arbetarpersonal ........................
Avlöningar m. m. till värnpliktiga ............................
Familjebidrag ......................................................................
Sjukvård ...............................................................................
Reseersättningar m. m........................................................
Telefon m. m..........................................................................
Mathållning ...........................................................................
Xvätt .......................................................................................
Summa
D. Vissa för försvaret gemensamma
Försvarets sjukvårdsförråd: Avlöningar...................
Centrala värnpliktsbyrån: Avlöningar........................
191 000
820 000
15 000
50 000
550 000
2 250 000
150 000
425 000
2 850 000
5 000 000
3 825 000
6 300 000
86 000
148 000
1 950 000
3 550 000
100 000
50 000
3 000 000
5 000 000
270 000
440 000
12 987 000
24 033 000
ändamål
—
7 000
6 300
19 000
Summa
6 300
26 000
Kungl. Maj :ts proposition nr 108.
5
Anslag
Äskade eller eljest
beräknade belopp
för budgetåret
1950/51
Äskade eller eljest
beräknade belopp
för budgetåret
1951/52
E. Diverse
Ersättning för automobilskatt ....................................
—
300 000
Summa förslagsanslag
12 993 300
24 359 000
Reservationsanslag
C. Försvarskrafterna: Armén
Övriga expenser m. m..........................................................
90 000
90 000
Beklädnad m. m....................................................................
1 680 000
2 770000
Inventarier m. m..................................................................
200 000
330 000
Övningar m. m.......................................................................
4 250 000
7 580 000
Veterinärvård ......................................................................
3 000
8 000
Anskaffning av tygmateriel .........................................
15 200 0001
5 000 0001
Underhåll av tygmateriel ................................................
8 900 000
15 900 000
Summa
30 323 000
31 678 000
D. Vissa för försvaret gemensamma ändamål
Sjukvårdsmateriel ..............................................................
51 000
99 000
Summa reservationsanslag
30 374 000
31 777 000
Summa summarum
43 367 300
56 136 000
Kapitalinvestering.
IV. Försvarets fonder
Försvarets fastighetsfond: Arméns delfond:
Anordnande av förr&dsutrymme för ammunition
145 000
_
Anordnande av förrådsutrymme för motorfordon
—
1 400 000
Summa investeringsanslag
145 000
1 400 000
Beträffande den närmare beräkningen av medelsbehovet för budgetåren
1950/51 och 1951/52 under de anslag, där medel begärts för nya ändamål
eller mera väsentliga avvikelser eljest gjorts från de i årets statsverkspropo-
sition tillämpade beräkningsgrunderna, må följande framhållas.
Arméförvaltningen har rörande medelsbehovet under reservationsanslaget
till Armén: Anskaffning av tyg materiel m. in. i huvudsak
anfört.
1 Därjämte har arméförvaltningen hemställt om bemyndigande att utöver vad som
tidigare beviljats eller äskats få utlägga beställningar å tygmateriel m. in. inom en kost
nadsram av 20 300 000 kronor för budgetåret 1950/51 och 9 700 000 kronor för hudgetåret
1951/52.
6
Kungl. Maj:Is proposition nr 108.
För de föreslagna repetitionsövningarna, däri inbegripna jämväl de i de
ordinarie anslagsäskandena beräknade höst- och vårrepetitionsövningarna,
erfordrades ytterligare standardmotorfordon. Skulle erforderliga motorfor
don förhyras för dessa övningar beräknade arméförvaltningen kostnaderna
härför till sammanlagt 16 400 000 kronor intill utgången av år 1952. Emel
lertid hade kostnaderna för inköp av det antal standardmotorfordon, om
kring 1 000 st, som erfordrades för en normal repetitionsövningsomgång,
beräknats till 15 200 000 kronor. Enligt vissa preliminära undersökningar
beräknades dessa motorfordon kunna erhållas relativt snabbt. Även vid
köp av motorfordon erfordrades en viss förhyrning av motorfordon till en
beräknad kostnad av 1 900 000 kronor. En dylik begränsad förhyrning av
motorfordon utöver det antal, som kunde anskaffas genom ifrågasatt köp,
vore i nuvarande läge att föredraga framför förhyrning av hela det erforder
liga antalet motorfordon, främst av den anledningen att lämpliga lastbilar
endast med svårighet kunde förhyras. Genom ett inköp skulle armén till
föras moderna lastfordon och underhållskostnaderna för dessa skulle även
bli avsevärt lägre än för förhyrda äldre motorfordon. Ett köp av förut
angivet antal motorfordon komme dock att medföra vissa ökade kostnader
i fråga om fordonsskatt och för garagering av fordonen. Kostnaderna för
automobilskatt beräknades av arméförvaltningen till 300 000 kronor för
vartdera av åren 1951 och 1952 eller till sammanlagt 600 000 kronor, med
vilket belopp anslaget till Ersättning för automobilskatt således behövde
överskridas. För fordonens garagering under nästkommande budgetår er
fordrades 1 400 000 kronor. Denna garagering syntes lämpligen kunna ske i
fordonsskjul. Vid den tidpunkt då de till inköp föreslagna fordonen ej
längre behövdes för ursprungligen avsett ändamål kunde en försäljning av
övertaliga motorfordon äga rum. Därvid bedömdes en stor del nedlagda
kostnader kunna återvinnas.
Då ett inköp av standardfordon således ansetts vara att föredraga fram
för en förhyrning har arméförvaltningen hemställt om bemyndigande att
anskaffa motorfordon för ett belopp av 15 200 000 kronor. Då betalning för
fordonen syntes få erläggas under innevarande budgetår, borde även betal-
ningsanslaget för detta budgetår, 30 000 000 kronor, uppräknas med samma
belopp.
Kostnaderna för ammunition för övningar har arméförvaltningen för
budgetåret 1950/51 beräknat till 5 100 000 kronor. Till grund för beräk
ningarna ha lagts erfarenheterna från repetitionsövningarna under hösten
1950. Något ökat betalningsutfall anses icke göra sig märkbart under inne
varande budgetår på grund av den långa leveranstiden, varför endast ut
vidgat beställningsbemyndigande erfordras.
Vad härefter angår budgetåret 1951/52 har arméförvaltningen beräknat
kostnaderna för övningsammunition till 9 700 000 kronor. För likvidering
av de ökade ammunitionsbeställningarna beräknas ca 5 000 000 kronor bli
erforderliga under budgetåret 1951/52.
I fråga om anslaget till Armén: Underhåll av tyg materiel
in. in. har arméförvaltningen framhållit, att erfarenheterna från de repeti
7
tions- och efterutbildningsövningar vilka ägt ruin hösten 1950 givit ämbets
verket en säkrare grund för beräkningen av underhållskostnaderna under
dylika övningar. Särskilt kostnaderna för reparation och vård av dylik ma
teriel hade visat sig avsevärt överstiga dem som uppkomma vid den årliga
utbildningen av de värnpliktiga under deras första tjänstgöring. Till grund
för beräkningarna för budgetåret 1950/51 hade vidare lagts prisläget vid
tiden för avgivande av ordinarie medelsäskande för bugetåret 1950/51. Med
ledning härav kunde kostnaderna för truppförbandens del uppskattas till
6 885 000 kronor. För de reparations- och vårdkostnader som bestridas
centralt av ämbetsverkets tygavdelning uppskattades kostnaderna till
2 000 000 kronor. För innevarande budgetår erfordrades således (6 885 000
+ 2 000 000 =) 8 885 000 kronor eller avrundat 8 900 000 kronor.
Vad härefter angår medelsbehovet under anslaget för budgetåret 1951/52
har arméförvaltningen erinrat, att ämbetsverket för detta budgetår för un
derhåll av tygmateriel in. m. äskat ett belopp av 43 800 000 kronor men att
i årets statsverksproposition endast upptagits 42 100 000 kronor för ända
målet. Enligt arméförvaltningens mening kvarstår dock behov av ett anslag
å 43 800 000 kronor för ordinarie underhåll. För de särskilda repetitionsöv-
ningarna erfordrades därutöver dels 11 140 000 kronor för underhållskost
naderna vid truppförbanden, dels ock 3 000 000 kronor för de centrala kost
naderna vid ämbetsverkets tygavdelning och vid denna direkt underställda
anstalter. Utöver det i statsverkspropositionen äskade beloppet har armé
förvaltningen således nu hemställt om en ytterligare medelsanvisning under
förevarande anslag för budgetåret 1951/52 å (43 800 000 — 42 100 000 +
11 140 000 + 3 000 000 =)
15 840 000 kronor eller avrundat 15 900 000
kronor.
Fortifikationsförvaltningen har angående ordnandet av förråd s-
utrymmen för motorfordon och ammunition med an
ledning av de extra repetitionsövningarna vid armén i huvudsak anfört
följande.
För förvaring av de till inköp föreslagna motorfordonen under vintern
1951—52 vid respektive truppförband finnas inga garageutrymmen dispo
nibla, tvärtom föreligga för närvarande icke obetydliga brister. Möjligheter
till förhyrning av garagelokaler föreligga i ytterst obetydlig omfattning. Det
är därför nödvändigt att till hösten 1951 anskaffa erforderliga garageutrym
men. För att i möjligaste mån nedbringa kostnaderna har förvaltningen
efter samråd med chefen för armén och arméförvaltningens tygavdelning
avsett att anskaffa monteringsbara s. k. fordonsskjul, d. v. s. kallförråd för
sett med grusgolv. Den erforderliga förrådsytan uppgår till sammanlagt ca
17 900 in2 och kostnaderna för leverans och uppmontering jämte oundgäng
ligen erforderliga väg- och planeringsarbeten hava beräknats till 1 400 000
kronor. Dessa medel beräknas erforderliga först under nästkommande bud
getår. För säkerställande av leveransen är det emellertid erforderligt med
r>
Kungl. Maj :ts proposition nr 10S.
8
Kungi. Maj. ts proposition nr 108.
bemyndigande att redan under innevarande budgetår utlägga beställningen
å fordonsskjulen.
För den ammunition som erfordras för ifrågavarande övningar har för
valtningen efter samråd med arméförvaltningens tygavdelning beräknat att
behöva anskaffa förråd för
%
av behovet, motsvarande 950 in2 förrådsyta.
Kostnaderna för anskaffning och uppmontering av monteringsbara förråds-
baracker jämte oundgängligen erforderliga väg- och planeringsarbeten ha
beräknats till 145 000 kronor. Dessa medel erfordras under innevarande
budgetår.
Departementschefen.
De militära myndigheternas i slutet av januari 1951 avgivna förslag rö
rande förstärkning av den personella beredskapen inneburo, att värnplik
tiga vid samtliga försvarsgrenar skulle inkallas till beredskapsövning jäm
likt 27 § 2 mom. värnpliktslagen, enligt vilket lagrum värnpliktig, därest
Konungen med hänsyn till krigsberedskapen så prövar nödigt, må kunna
åläggas att utöver ordinarie fredstjänstgöring fullgöra en eller flera bered-
skapsövningar om sammanlagt högst 180 dagar. Kungl. Maj:t har emellertid
icke funnit läget vara sådant, att inkallelser till dylika övningar, vilka när
mast taga sikte på kuppberedskapen, nu böra äga rum. Däremot har det
ur beredskapssynpunkt ansetts i hög grad önskvärt att, såsom militärmyn
digheterna åsyftat, forcera det program för arméns repetitionsövningar
i krigsförband som påbörjades år 1950. Erfarenheterna från dessa övningar
ha inskärpt betydelsen av att arméns värnpliktiga snabbt få lära sig hantera
de nykonstruerade vapen, som under de senaste åren tillkommit, och att för
övrigt de många nyheterna i arméns utrustning och organisation prövas och
inläras.
I enlighet härmed beslöt Kungl. Maj :t den 9 februari 1951 medgiva, att
under innevarande år repetitionsövningar inom armén i ökad omfattning
må äga rum i huvudsaklig överensstämmelse med den av militärmyndighe
terna uppgjorda planen för beredskapsövningar i krigsförband. Denna
medger, att förbanden inom arméns krigsorganisation kunna genomgås på
avsevärt kortare tid än eljest vore fallet. Om så skulle anses erforderligt,
kan genomgången göras ännu snabbare, liksom det även är möjligt att, om
läget anses det medgiva, minska övningarnas omfattning.
För att repetitionsövningarna i krigsförband skola ge önskat resultat böra
möjligheter föreligga att till dylika övningar inkalla värnpliktiga oavsett
huruvida de på grund av tillgodoräknande av beredskapstjänstgöring eller
av annan anledning icke nu kunna tagas i anspråk för dylika övningar. Det
har därför befunnits erforderligt att göra en översyn av gällande bestäm
melser härutinnan, och i en särskild proposition framlägges förslag till
ändrade bestämmelser i denna fråga. I samma proposition föreslås även
provisoriska bestämmelser om skyldighet för värnpliktigt befäl att i anslut-
Knngl. Maj:ts proposition nr 108.
9
ning till repetitionsövning i krigsförband fullgöra befälsövning om 10 dagar.
Beträffande den närmare innebörden av förslagen torde få hänvisas till
ifrågavarande proposition.
I Kungl. Maj:ts förenämnda beslut den 9 februari 1951 har även föreskri
vits, att inneliggande åldersklass av arméns värnpliktiga, med planerad ut
ryckning från första tjänstgöring i mitten av mars 1951, skall fullgöra
ytterligare 30 dagars tjänstgöring i omedelbar anslutning till första tjänst
göringen. Den ytterligare tjänstgöringen skall anses såsom under motsva
rande tid fullgjord repetitionsövning. Det har förutsatts att ifrågavarande
värnpliktiga skola fullgöra sina närmaste repetitionsövningar i vanlig ord
ning och att man framdeles får taga ställning till frågan om en sista repeti
tionsövning, vilken normalt skulle inträffa omkring år 1965.
De värnpliktiga vid flottan och flygvapnet, som skulle beröras av de
av militärmyndigheterna föreslagna inkallelserna, ha som regel fullgjort
all dem jämlikt 27 § 1 mom. värnpliktslagen åliggande tjänstgöring. Så
som förut nämnts ha bestämmelserna om beredskapsövning ansetts icke för
närvarande böra göras tillämpliga. Jag har icke ansett mig böra föreslå
någon ökad fredstjänstgöringsskyldighet för värnpliktiga vid dessa delar
av försvaret. Icke heller för kustartilleriet ha repetitionsövningar i ökad
omfattning ansetts böra anordnas.
Vad härefter angår beräkningen av kostnaderna för utökningen av arméns
övningsprogram får jag erinra att Kungl. Maj :ts beslut den 9 februari 1951
avser övningarnas omfattning under år 1951. För programmets genomfö
rande kräves alltså ökad anslagstilldelning för att täcka uppkommande mer
kostnader under sista delen av budgetåret 1950/51 och första hälften av
budgetåret 1951/52. I vad mån särskilda åtgärder bli erforderliga även un
der år 1952 i syfte att snabbt förbättra utbildningsstandarden inom arméns
krigsorganisation får övervägas framdeles mot bakgrunden av det utrikes
politiska läget. Utan att nu slutligt taga ställning till frågan om utbild
ningens omfattning under år 1952 anser jag mig emellertid böra föreslå att
inom budgeten inrymmas medel för en fortsättning under första halvåret
1952 av det påbörjade repetitionsövningsprogrammet i ungefär den omfatt
ning som beslutats för år 1951. Självfallet böra dessa medel icke ställas till
vederbörande myndigheters förfogande förrän ställning tagits till frågan
om utbildningens omfattning.
Den av Kungl. Maj :t beslutade utökningen av utbildningen under år 1951
medför en ökning av antalet tjänstgöringsdagar med omkring 2 270 000,
varav 1 500 000 under budgetåret 1950/51 och 770 000 under budgetåret
1951/52. Om utbildningsprogrammet fullföljes under år 1952, beräknas
antalet tjänstgöringsdagar under budgetåret 1951/52 öka med ytterligare
1 780 000. Antalet tjänstgöringsdagar skulle i så fall under de båda budget
åren stiga med sammanlagt (2 270 000 + 1 780 000 =) 4 050 000. Medels
10
Kungl. Maj :ts proposition nr 108.
behovet för ifrågavarande utbildningsprograms genomförande har av myn
digheterna beräknats till sammanlagt i runt tal 110 850 000 kronor, varav
dock 9 800 000 kronor beräknas bli erforderliga först efter utgången av
budgetåret 1951/52.
Av det beräknade medelsbehovet hänföra sig 16 600 000 kronor till an
skaffning av motorfordon och fordonsskjul till dessa. Som regel tillgodoses
behovet av motorfordon under repetitionsövningar, i den mån stammotor
fordon icke stå till förfogande, genom förhyrning av civila fordon. Med
hänsyn till den stora omfattningen av de nu planerade övningarna har det
emellertid ansetts förenat med svårigheter att förhyra samtliga för ända
målet erforderliga fordon. Det har dessutom på längre sikt befunnits eko
nomiskt fördelaktigare att köpa motorfordon till sådant antal, att de mindre
övningsomgångarna kunna i stort sett genomföras utan förhyrning av civila
fordon. Kostnaderna för en motorfordonsanskaffning i angiven omfattning
ha beräknats till 15 200 000 kronor, vartill komma 1 400 000 kronor för
anskaffning av fordonsskjul. Mot dessa beräkningar synes icke vara något
att erinra.
Kostnaderna i övrigt för det utökade utbildningsprogrammet avse i hu
vudsak följande ändamål, nämligen avlöningar till reservpersonal in. fl.,
förmåner av olika slag till de värnpliktiga, expenser, drivmedel och andra
direkta övningskostnader, övningsammunition och materielunderhåll. Be
träffande kostnadsberäkningarna må till en början framhållas, att erfaren
heter rörande kostnader för repetitionsövningar i krigsförband ännu före
ligga endast i begränsad omfattning. De beräkningar som myndigheterna nu
framlagt och som delvis grundas på erfarenheter från övningarna hösten
1950 synas emellertid visa, att kostnaderna komma att överstiga vad som
tidigare förutsatts. Sålunda beräknas familjebidragskostnaderna bli väsent
ligt högre. \Tidare måste tilldelningen av övningsammunition göras tämligen
riklig om övningarna skola kunna ge avsett resultat. Den ökade motorise-
ringen föranleder större förbrukning av drivmedel m. m. Slutligen har det
visat sig att kostnaderna för materielens underhåll kommit att väsentligt
överstiga genomsnittskostnaden under fredsutbildning.
De anslagsberäkningar som myndigheterna framlagt har jag i huvudsak
kunnat godtaga. Emellertid torde — med beaktande bl. a. av att nya motor
fordon i stor utsträckning beräknas ingå i förbanden — underhållskostna
derna kunna minskas med 2 200 000 kronor i förhållande till arméförvalt
ningens förslag. Jag kan vidare icke tillstyrka, att, såsom arméförvalt
ningen föreslagit, medel nu anvisas för att med 1 700 000 kronor förstärka
det i statsverkspropositionen äskade anslaget för tygmaterielunderhåll. Jag
beräknar således medelsbehovet för underhåll av tygmateriel 3 900 000 kro
nor lägre än enligt arméförvaltningens förslag.
För anskaffning av övningsammunition har arméförvaltningen hemställt
Kungi. Maj:ts proposition nr 108.
11
om bemyndigande att utlägga beställningar inom ramen för 14 800 000 kro nor, varav dock endast 5 000 000 kronor skulle komma att utbetalas intill utgången av budgetåret 1951/52. Enligt vad jag inhämtat har vid beräk ningen av medelsbehovet för detta ändamål hänsyn tagits till de under senaste tiden inträdda prisstegringarna. Med beaktande härav anser jag mig kunna godtaga beloppet. Av det begärda bemyndigandebeloppet torde S 300 000 kronor, motsvarande annnunitionsåtgången under år 1951, böra hänföras till budgetåret 1950/51. Återstoden, 6 500 000 kronor, som belöper på ammunition för utbildningen under år 1952, torde böra hänföras till budgetåret 1951/52. Med hänsyn till de långa leveranstiderna på ammuni tion torde beställningar på den för år 1952 beräknade ammunitionen få utläggas även om ställning icke tagits till utbildningens omfattning under nämnda år. Därest utbildningen blir av mindre omfattning än som i be räkningarna förutsatts, bör anskaffningen av övningsammunition för på följande år minskas i motsvarande mån.
Fortifikationsförvaltningen har hemställt om särskilda investeringsan- slag av 145 000 kronor för anordnande av förrådsutrynnnen för ammunition och 1 400 000 kronor för fordonsskjul. Jag räknar emellertid med att dessa behov skola kunna tillgodoses inom ramen för anslag som redan av riks dagen anvisats för tillgodoseende av försvarets byggnadsbehov, eventuellt genoin undanskjutande av andra byggnadsobjekt för vilka anslagen ur sprungligen avsetts.
Utöver de i detta sammanhang ingivna äskandena ha anmälts krav på ytterligare medel för att bestrida merkostnader i anledning av den ökade repetitionsövningsverksamheten. Sålunda ha anmälts medelsbehov för yt terligare utrustning för de maskinella anläggningarna för värnpliktsredo- visning samt för militärapotekets verksamhet. De äskade beloppen äro i dessa fall av jämförelsevis ringa storlek. Jag förutsätter att dylika upp kommande krav på mindre anslagsförstärkningar skola få tillgodoses inom ramen för här beräknade och äskade belopp.
Med utgångspunkt från de av myndigheterna framlagda kostnadsberäk ningarna i övrigt uppskattar jag medelsbehovet under budgetåren 1950/51 och 1951/52 till sammanlagt (110 850 000 — 9 800 000 — 3 900 000 — 145 000 — 1 400 000 =) i runt tal 95 600 000 kronor, varav omkring 35 000 000 kro nor belöpa på utbildningsprogrammet för första halvåret 1952.
Den budgetmässiga redovisningen av kostnadsökningarna synes, såvitt avser budgetåret 1950/51, böra ordnas på det sätt, att av riksdagen äskas anslag å tilläggsstat II till riksstaten för nämnda budgetår för att täcka merkostnaderna under anslag av reservationsanslags natur, medan de ökade kostnaderna under förslagsanslagen i vanlig ordning få belasta vederbörliga anslag, vilka i anledning härav komma att överskridas. I enlighet härmed böra ahvisas följande reservationsanslag å tilläggsstat, nämligen till
12
Kungl. Maj. ts proposition nr 108.
Armén: Övriga expenser m. m................................................................. 90 000
»
Beklädnad in. m.............................................................................. 1 680 000
» Inventarier in. m............................................................................ 200 000
»
Övningar m. in................................................................................ 4 250 000
»
Anskaffning av tygmateriel m. in............................................. 15 200 000
»
Underhåll av tygmateriel in. m................................................ 8 000 000
Sjukvårdsmateriel ........................................................................................ 50 000
Summa kronor 29 470 000
De av riksdagen för nämnda budgetår medgivna bemyndigandena att ut
lägga beställningar å tygmateriel in. m., 104 000 000 kronor, böra vidare ökas
med tillhopa 23 500 000 kronor, avseende anskaffning av motorfordon
(15 200 000 kronor) och anskaffning av övningsammunition (8 300 000 kro
nor).
Merutgifterna under förslagsanslagen för samma budgetår kunna upp
skattas till omkring 13 100 000 kronor. De sammanlagda merutgifterna un
der budgetåret 1950/51 beräknas alltså till (29 470 000 + 13 100 000 =)
42 570 000 kronor.
Vad härefter angår budgetåret 1951/52 ha slutliga äskanden framlagts
i årets statsverksproposition beträffande samtliga berörda anslag med un
dantag av arméns anslag till avlöningar till aktiv personal m. fl. De av
myndigheterna nu framlagda äskandena ha därför endast kunnat av Kungl.
Maj :t i framställningar till riksdagen beaktas i fråga om nyssnämnda an
slag i den samtidigt avlåtna propositionen angående vissa avlönings- m. fl.
anslag under riksstatens fjärde huvudtitel för budgetåret 1951/52.
I vad avser övriga anslag synes det, med hänsyn till att riksdagsbehand
lingen av statsverkspropositionen i vad avser fjärde huvudtiteln är långt
framskriden, icke vara lämpligt att nu, med ändring av de i statsverkspro
positionen framlagda äskandena, föreslå riksdagen att anvisa medel under
respektive anslag för att täcka kostnadsökningarna. Kostnaderna torde i
stället böra komma till uttryck i budgeten genom anvisande av ett särskilt
för ändamålet i riksstaten för budgetåret 1951/52 under fjärde huvudtiteln
uppfört anslag benämnt Armén: Vissa repetitionsövningar m. m. Från detta
anslag, vilket bör vara obetecknat, böra, efter Kungl. Maj :ts prövning, till
vederbörliga anslag överföras belopp svarande mot de merkostnader som
enligt de i det föregående angivna grunderna beräknats skola uppstå under
budgetåret 1951/52 under respektive anslag. Enligt de i det föregående an
givna grunderna beräknas det ökade medelsbehovet för repetitionsövning-
arna under budgetåret 1951/52 — bortsett från de på arméns anslag till av
löningar till aktiv personal m. fl. belöpande kostnaderna, 820 000 kronor —
till i avrundat tal 53 000 000 kronor, med vilket belopp det nu föreslagna
obetecknade anslaget bör uppföras. Härav belöpa såsom förut nämnts om
Kurigl. Maj:ts proposition nr 108.
13
kring 35 000 000 kronor på övningar under första halvåret 1952, beträffande
vilka Kungl. Maj :t ännu icke tagit ställning. För att bereda Kungl. Maj :t
möjlighet att besluta om anskaffning av övningsammunition för sistnämnda
övningar bör av riksdagen utverkas bemyndigande att utlägga beställningar
på dylik ammunition inom ramen för 6 500 000 kronor.
Av det anslag om 53 000 000 kronor, som enligt vad nyss sagts bör äskas
av riksdagen, avses omkring 29 000 000 kronor för kostnader, som skola
bestridas av reservationsanslag.
Beträffande anslagsberäkningarna får jag slutligen framhålla, att samt
liga kostnadsberäkningar utom såvitt avser övningsammunition hänförts till
det prisläge, som legat till grund för anslagsberäkningarna i statsverks
propositionen, som regel prisläget omkring den 1 juli 1950. Den allmänna
prisstegring som sedan dess ägt rum kommer givetvis att föranleda merut-
gifter såväl för det utökade utbildningsprogrammet som för den verksam
het, för vilken de för innevarande budgetår anvisade och de i statsverkspro
positionen för nästa budgetår äskade anslagen avsetts. Jag utgår från att
verksamheten trots prisstegringen skall få äga rum i planenlig omfattning.
Frågan om erforderliga förstärkningsanslag torde framdeles få anmälas
för Kungl. Maj :t.
Sammanfattningsvis får jag beträffande anslagsberäkningarna
anföra, att av riksdagen nu böra äskas
dels
å tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1950/51 reservations
anslag om tillhopa 29 470 000 kronor,
dels
bemyndigande att under budgetåret 1950/51 utlägga ytterligare be
ställningar å tygmateriel m. m. för 23 500 000 kronor, för vilka betalnings
medel om 15 200 000 kronor inräknats i berörda tilläggsstatsanslag,
dels
för budgetåret 1951/52 ett obetecknat anslag om 53 000 000 kronor
till bestridande av de på detta budgetår belöpande kostnaderna för utök
ningen av det ordinarie utbildningsprogrammet,
dels ock
bemyndigande att under budgetåret 1951/52 utlägga ytterligare
beställningar å tygmateriel m. m. för 6 500 000 kronor, för vilka betalnings
medel om 5 000 000 kronor inräknats i berörda anslag.
Vid utgången av budgetåret 1951/52 komma sålunda att av här före
slagna bemyndiganden kvarstå sammanlagt (23 500 000 — 15 200 000 +
+ 6 500 000 — 5 000 000 =) 9 800 000 kronor som icke täckts av anslag.
Under åberopande av vad sålunda anförts får jag hemställa att Kungl.
Maj:t måtte föreslå riksdagen att
I. å tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1950/51 under
fjärde huvudtiteln anvisa följande reservationsanslag, nämligen till
a)
Armén: Övriga expenser m. m.
90 000 kronor;
b)
Armén: Beklädnad m.m.
1 680 000 kronor;
c)
Armén: Inventarier m.m.
200 000 kronor;
d)
Armén: övningar m. m.
4 250 000 kronor;
e)
Armén: Anskaffning av tggmateriel m. m.
15 200 000 kronor;
f)
Armén: Underhåll av tggmateriel m. m.
8 000 000 kronor; samt
g)
Sjukvårdsmateriel
50 000 kronor.
II. å riksstaten för budgetåret 1951/52 under fjärde huvudtiteln
till Armén: Vissa repetitionsövningar m.m. anvisa ett anslag av
53 000 000 kronor;
III. bemyndiga Kungl. Maj :t att i enlighet med i det föregående
angivna grunder medgiva utläggande av beställningar å tygmateriel
in. m. för armén
a) under budgetåret 1950/51 inom ramen för 23 500 000 kronor;
b) under budgetåret 1951/52 inom ramen för 6 500 000 kronor.
Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter bi
trädda hemställan förordnar Hans Maj :t Konungen, att till
riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till
detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
v
v
A. Broberg.
Kungl. Maj:ts proposition nr 108.
Victor Pettersons Bokindustriaktiebolag Stockholm 1951