Prop. 1952:189
('med förslag till förord\xad ning om ändrad Igdelse av 3 § c) lotteriförordning\xad en den 19 maj 1939 (nr 207)',)
Kungl. Maj: Is proposition nr 189.
1
Nr 189.
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till förord
ning om ändrad Igdelse av 3 § c) lotteriförordning en den 19 maj 1939 (nr 207); given Stockholms slott den 31 mars 1952.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över handelsärenden för denna dag, föreslå riksdagen att antaga härvid fogade förslag till förordning om ändrad lydelse av 3 § c) lotteriförordningen den 19 maj 1939 (nr 207).
GUSTAF ADOLF.
John Ericsson.
Propositionens huvudsakliga innehåll.
Länsstyrelse äger för närvarande under vissa förutsättningar meddela tillstånd att anordna lotteri, där insatserna icke uppgå till högre samman lagt belopp än 15 000 kronor. I propositionen föreslås, att detta belopp höjes till 30 000 kronor. 1
1
Biliang till riksdagens protokoll 19Ö2. 1 samt. Nr 189.
2
Kungi. Maj:ts proposition nr 189.
Förslag
till
förordning
om ändrad lydelse av 3 § c) lotteriförordningen
den 19 maj 1939 (nr 207).
Härigenom förordnas, att 3 § c) lotteriförordningen den 19 maj 19391
skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives.
3 §.
(Nuvarande lydelse:)
(Föreslagen lydelse:)
c) efter tillstånd av länsstyrelsen c) efter tillstånd — — — värde-
under förutsättning
papper, samt
att lotteriet anordnas till förmån att. insatserna, stämpelavgift däri
för välgörande, kulturellt eller all- ej inbegripen, icke uppgå till högre
männyttigt ändamål eller till svens- sammanlagt belopp än 30 000 kronor,
ka konstidkares understöd och upp
muntran,
att lotteriet bedrives allenast inom
länet,
att vinsterna icke till större del än
som motsvarar därå belöpande skatt
utgöras av penningar eller värdepap
per, samt
att insatserna, stämpelavgift däri
ej inbegripen, icke uppgå till högre
sammanlagt belopp än 15 000 kro
nor.
Varor, vilka-------- — nyss sagts. Varor, vilka — — — nyss sagts.
Denna förordning tråder i kraft
den 1 juli 1952. 1
1 Senaste lydelse av 3 § se SFS 1949:227.
Kungl. Maj:ts proposition nr 189.
3
Utdrag av protokollet över handelsärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 31 mars 1952.
Närvarande:
Statsministern
E
rlander, ministern för utrikes ärendena
U
ndén, statsråden
S
köld
, Z
etterberg
, T
orsten
N
ilsson
, S
träng
, E
ricsson
, A
ndersson
,
L
ingman
, H
ammarskjöld
, H
edlund
, P
ersson
, H
jälmar
N
ilson
, L
indell
.
Chefen för handelsdepartementet, statsrådet Ericsson, anmäler fråga om ytterligare decentralisering av ärenden angående tillstånd att anordna lot terier och anför därvid följande.
Efter beslut av 1949 års riksdag företogs samma år viss ändring av lot teriförordningen den 19 maj 1939 (nr 207) i syfte bl. a. att nedbringa anta let av de ärenden rörande tillstånd att anordna lotteri, vilkas prövning an kommer på Kungl. Maj :t.
I en inom handelsdepartementet den 12 februari 1952 upprättad prome moria har nu föreslagits att handläggningen av ärenden rörande lotteritill stånd skulle ytterligare decentraliseras.
Innan jag går in på detta förslag och på de yttranden, som avgivits där över, torde en redogörelse få lämnas för gällande bestämmelser samt för de synpunkter, som framfördes vid den ändring som vidtogs år 1949.
Gällande bestämmelser om rätt att anordna lotteri.
Enligt 1 § i lotteriförordningen må lotteri om penningar eller penningars värde ej utan tillstånd av Kungl. Maj :t anordnas för allmänheten i andra fall eller i annan ordning än som stadgas i förordningen. I denna angivas förutsättningarna dels för de fall, när lotteri får anordnas utan särskilt tillstånd —- nämligen då fråga är om lotterier med karaktär av tivoli- eller basarnöjen [2 §], s. k. egentliga lotterier av ringa omfattning [3 § a)] och smärre s. k. tidningslotterier [5 §] — dels ock för de fall när tillstånd fordras och polismyndighet [3 § b)] resp. länsstyrelse [3 § c)] äger befogenhet att meddela sådant.
Beträffande de fall, när särskilt tillstånd icke erfordras må följande näm nas.
Enligt 2 § i förordningen må lotteri anordnas efter anmälan hos polis myndigheten minst 7 dagar innan under följande förutsättningar. Lotteriet
4
Kungl. Maj.ts proposition nr 189.
skall anordnas i samband med offentlig nöjestillställning eller tillställning
till förmån för välgörande, kulturellt eller allmännyttigt ändamål samt
bedrivas allenast inom för tillställningen avsett område. Vinsterna skola
uteslutande utgöras av varor eller av anvisningar, vilka gälla som betalnings
medel endast inom nämnda område. Värdet å högsta vinst får icke överstiga
5 kronor och eventuell insats får icke överstiga 25 öre eller, om vinsterna
utgöras uteslutande av varor, 50 öre. Vinstfördelningen skall äga rum i ome
delbar anslutning till deltagandet i lotteriet. Även lotteri, däri insatser
och vinster äro till antal och storlek bestämda enligt uppgjord plan — s. k.
egentligt lotteri — får enligt 3 § a) anordnas efter anmälan hos polismyn
digheten minst 7 dagar innan på följande villkor. Lotteriet skall anordnas
i samband med tillställning till förmån för välgörande, kulturellt eller all
männyttigt ändamål och bedrivas allenast inom för tillställningen avsett om
råde. Behållningen i lotteriet skall användas uteslutande för det ändamål,
till vars förmån tillställningen äger rum. Vinsterna få icke till större del
än som motsvarar därå belöpande skatt utgöras av penningar eller värde
papper. Anmälan må icke avse anordnande vid samma tillställning av lot
terier med insatser till högre sammanlagt belopp än 3 000 kronor.
Enligt 5 § må vidare lotteri under vissa förutsättningar anordnas i sam
band med utgivande av tryckt periodisk skrift utan vare sig anmälan eller
tillstånd.
Tillstånd av polismyndighet eller länsstyrelse kan lämnas i fråga om egent
ligt lotteri, som anordnas till förmån för välgörande, kulturellt eller allmän
nyttigt ändamål eller till svenska konstidkares understöd och uppmuntran,
om vinsterna icke till större del än som motsvarar därå belöpande skatt
utgöras av penningar eller värdepapper. Uppfyllas dessa villkor, må egent
ligt lotteri anordnas efter tillstånd av polismyndighet, om det bedrives alle
nast inom polismyndighetens förvaltningsområde och insatserna icke upp
gå till högre sammanlagt belopp än 5 000 kronor [3 § b)] — bestämmel
serna gälla dock icke beträffande Stockholms stad — samt efter tillstånd
av länsstyrelse, om det bedrives allenast inom länet och insatserna, stäm
pelavgift däri ej inbegripen, icke uppgå till högre sammanlagt belopp än
15 000 kronor [3 § c)].
1949 års lagstiftning.
Efter bemyndigande av Kungl. Maj:t tillkallades år 1947 särskilda sak
kunniga — decentraliserings utredningen — för att utreda möjligheterna
av en ytterligare decentralisering inom statsförvaltningen. Utredningen fö
reslog i en den 5 februari 1948 avlämnad promemoria vissa ändringar i
lotteriförordningen. I promemorian anfördes bl. a. följande.
Av olika skäl hade utredningen icke funnit lämpligt ifrågasätta något
avsteg från principen, att Kungl. Maj :ts tillstånd skulle erfordras för att
anordna lotterier, där vinsterna till större del än som motsvarade på dessa
5
belöpande skatt utgjordes av penningar eller värdepapper. Däremot hade utredningen övervägt att i fråga om ärenden rörande tillstånd till varu- lotterier föreslå en långt gående decentralisering, innebärande att åt läns styrelse resp. polismyndighet skulle anförtros att meddela beslut rörande alla rena varulotterier oavsett storleken, vilka avsågos att bedrivas allenast inom myndighetens förvaltningsområde. Även om så skedde, skulle emeller tid vissa lotterier återstå, nämligen sådana som voro avsedda att bedrivas inom flera förvaltningsområden. I dessa fall skulle erfordras en anordning med gemensamt beslut av berörda lokalmyndigheter, vilket icke föreföll praktiskt genomförbart. Utredningen hade emellertid funnit, att en dylik mera genomgripande decentralisering i fråga om varulotterierna skulle medföra svårigheter med avseende på bl. a. frågorna om vad som skulle förstås med bedrivande av ett lotteri inom visst område, hur efterlevnaden av regler härom skulle kontrolleras och vilken påföljd en överträdelse kun de medföra. Att svårigheter icke redan med gällande bestämmelser uppstått syntes sammanhänga med att de lotterier, som voro beroende av de lokala myndigheternas handläggning, voro så relativt obetydliga, att de i prakti ken bedrevos endast inom ett begränsat område. För att undgå de an tydda svårigheterna hade utredningen ansett lämpligt att med utgående från gällande bestämmelser tillägga de lokala myndigheterna bestämman derätt beträffande lotterier av den storleksordning, att de kunde bedömas i regel komma att bedrivas inom ett visst begränsat område. Utredningen ansåg att en avvägning fick göras med hänsyn å ena sidan till önskvärd heten av en i möjligaste mån decentraliserad handläggning och å andra sidan till svårigheterna i fråga om kontroll in. in. Utredningen hade där vid kommit till bl. a. den uppfattningen att i fråga om de lotterier, där tillstånd lämnas av länsstyrelse, en höjning av den då fastställda gränsen — 5 000 kronor — till 15 000 kronor borde vara lämplig.
I flertalet remissyttranden över utredningens promemoria lämnades däri framlagda förslag utan erinran. Beträffande utredningens nyssnämnda för slag att höja värdegränsen i fråga om vissa lotterier ifrågasatte överståt- hållarämbetet, huruvida en höjning till 15 000 kronor var tillräcklig för att få någon praktisk betydelse. Om någon vinst ur arbetssynpunkt skulle upp nås, borde enligt ämbetets mening gränsen höjas till 30 000 kronor.
I den proposition i frågan, som förelädes 1949 års riksdag (prop. nr 97), framhöll jag, att tillståndsgivningen beträffande lotterier borde decentrali seras redan på grund av den omständigheten, alt genom penningvärdets fall en förskjutning ägt rum i den ursprungligen avsedda fördelningen av ärenden på de tillståndsgivande myndigheterna. Det syntes emellertid lämp ligt att på vissa punkter gå något längre i decentralisering än som motive rades av penningvärdesförändringen, bl. a. med hänsyn till den tillstånds- sökande allmänheten. Jag tillstyrkte, att lotteriförordningen ändrades på sätt som föreslagits av decentraliseringsutredningen, vilket bl. a. innebar att rent lokala varulotterier med en insatssumma av högst 5 000 kronor överflyttades från länsstyrelserna till polismyndigheterna samt att värde
Kungl. Maj.ts proposition nr 189.
6
gränsen för de lotterier, där tillstånd meddelas av länsstyrelse, höjdes från
5 000 till 15 000 kronor. Riksdagen (första lagutsk. uti. nr 27, skr. nr 209)
fann icke anledning till erinran häremot, och förordning i ämnet utfärdades
därefter den 13 maj 1949 (nr 227).
Kungl. Maj. ts proposition nr 189.
Departementspromemorian.
I förenämnda inom handelsdepartementet upprättade promemoria har
gjorts en sammanställning av de ansökningar om tillstånd att anordna lot
teri, som behandlats av Kungl. Maj:t under år 1951. Av det sammanlagda
antalet ansökningar — 289 — biföllos 248 helt eller delvis, under det att
41 avslogos. Av de lotterier, för vilka tillstånd beviljades av Kungl. Maj:t,
skulle 114 bedrivas allenast inom ett län och ha en omslutning, som icke
översteg 50 000 kronor. I 87 av de nu nämnda lotterierna, således i de ojäm
förligt flesta fallen, hade en bil upptagits som vinst. Endast i 17 fall före
kom vinst i form av värdepapper (premieobligationer). Bland de lotterier,
som erhållit tillstånd, funnos 20 s. k. båtlotterier, vilka vart för sig visser
ligen icke haft sådan omslutning som nyss sagts men för vilka icke an
givits någon begränsning i vad avser det område, där lotteriet skulle be
drivas. Det kunde emellertid antagas, att även dessa lotterier i praktiken
skulle bedrivas endast inom ett till visst län begränsat område. I fråga om
de återstående 114 beviljade lotteriansökningarna omfattade verksamhets
området flera län eller uppgick omslutningen till mer än 50 000 kronor.
Totala omslutningen av de lotterier som beviljats under år 1951 utgjorde
17 085 297 kronor. Därvid hade fem hantverks- och serielotterier icke med
räknats. Dessa inberäknade kunde omslutningssiffran antagas uppgå till om
kring 18 000 000 kronor. Av nämnda belopp hänförde sig omkring 14 275 000
kronor eller inemot 80 % av hela beloppet till de lotterier, som vart för sig
haft en högre omslutning än 50 000 kronor eller bedrivits i två eller flera
län, samt återstoden omkring 3 725 000 kronor, motsvarande ungefär 20 %,
till lotterier som haft en lägre omslutning och bedrivits allenast inom ett
län.
I promemorian framhålles, att en överflyttning av lotteriärendenas hand
läggning från Kungl. Maj :t till länsstyrelserna får anses innebära vissa för
delar för de tillståndssökande. En dylik överflyttning beräknas också med
föra arbetsbesparing, eftersom en utsträckt tillståndsgivning genom läns
styrelserna —- som redan nu ha att till Kungl. Maj :t avgiva yttrande i samt
liga ärenden — icke torde förorsaka någon mera avsevärd ökning av arbets
belastningen hos dessa. Till länsstyrelsernas handläggning böra emellertid
icke överföras ärenden rörande tillstånd till lotterier, i vilka någon vinst ut-
göres av penningar eller värdepapper till större del än som motsvarar å vins
ten belöpande skatt. Ej heller torde — enligt promemorian — en sådan över
flyttning kunna ske beträffande lotterier, som skola bedrivas inom flera län.
Däremot föreslås en höjning av värdegränsen för de lotterier där tillstånd
Kungl. Maj:ts proposition nr 189.
skall meddelas av länsstyrelse. Detta är även motiverat med hänsyn till den ändring av penningvärdet, som inträffat sedan värdegränsen senast be stämdes. I promemorian anföres vidare följande.
Den gränsdragning, som gjordes år 1949, avvägdes främst med beaktande av att länsstyrelserna skulle få bestämmanderätt i fråga om lotterier, vilka kunde bedömas i regel komma att bedrivas endast inom respektive län. En viktig synpunkt var att svårigheter med kontrollen kunde befaras beträf fande större lotterier. Några svårigheter av sistnämnda slag torde icke ha förekommit vad angår av Kungl. Maj :t medgivna lotterier, vilka skolat kon trolleras av länsstyrelse.
Redan en höjning av ifrågavarande värdegräns från 15 000 till 25 000 kro nor beräknas medföra att på Kungl. Maj :ts prövning ankommande ärenden om tillstånd att anordna lotteri nedbringas med omkring 70 ärenden eller med ungefär en fjärdedel. Sättes gränsen vid 30 000 kronor kan det antagas att något över 100 ärenden eller mer än en tredjedel av samtliga sådana ärenden komma att handläggas av länsstyrelserna. Om gränsen bestämmes till 40 000 kronor kan det förutses att handläggningen av ytterligare omkring 30 ärenden komma att överflyttas, varigenom antalet lotteritillståndsären- den hos Kungl. Maj :t skulle nedbringas till inemot hälften. Antalet lotterier med en omslutning mellan 40 000 och 50 000 kronor är däremot ganska litet. Det kan därför antagas, att en överflyttning av tillståndsprövningen beträf fande dessa icke kommer att medföra någon mera påtaglig vinst vare sig ur arbetssynpunkt eller eljest. Det kan också förutses, att en ökad decentrali sering av lotteritillståndsärendena medför, att antalet av de ärenden angå ende ändring av lotteritillstånd, vilka nu handläggas inom handelsdeparte mentet, kommer att nedgå.
I promemorian förordas en höjning av värdegränsen för de lotterier, där tillstånd meddelas av länsstyrelse, från 15 000 till 30 000 kronor. Det förut- sättes därvid, att en sådan decentralisering icke medför att tillstånd till lot terier med en omslutning mellan 15 000 och 30 000 kronor kommer att läm nas i någon större utsträckning eller för andra ändamål än hittills varit fallet.
7
Yttranden.
Överståthållarämbelet och samtliga länsstyrelser ha avgivit utlåtanden över departementspromemorian.
Förslaget att höja den värdegräns, som är bestämd för länsstyrelses till ståndsprövning beträffande lotteriärenden, avstyrkes av länsstyrelsen i Väst manlands län, som anser det värdefullt, att ifrågavarande lotteriansökningar avgöras centralt. Härigenom erhålles en bättre överblick över de större lot terierna och större möjlighet att få till stånd en enhetlig och ändamålsenlig prövning. I samtliga andra remissutlåtanden har förslaget tillstyrkts eller lämnats utan erinran. Några myndigheter ifrågasätta, om icke värdegrän sen bör sältas högre än vid 30 000 kronor; sålunda förordas eu gräns vid 10 000 kronor av länsstyrelsen i Jönköpings län, medan länsstyrelsen i Göte borgs och Bohus län tillstyrker 50 000 kronor.
8
Kungl. Maj.ts proposition nr 189.
Länsstyrelsen i Skaraborgs län anser, att en motsvarande överflyttning
bör ske av beslutanderätten i lotteriärenden från länsstyrelsen till polismyn
digheterna. De i 3 § a) och b) lotteriförordningen angivna gränserna — 3 000
och 5 000 kronor — för anordnande av lotteri efter anmälan hos resp. till
stånd av polismyndighet böra höjas till 6 000 och 10 000 kronor. Länsstyrel
sen i Västernorrlands län föreslår, att de för basarlotterier o. d. i 2 § an
givna beloppen för insats — högst 25 eller i vissa fall 50 öre — samt för
värdet å högsta vinst — 5 kronor -— höjas till minst det dubbla. Även läns
styrelsen i Jämtlands län finner en höjning motiverad för att anpassa de
gränser och belopp, vilka angivits av nyssnämnda båda myndigheter, till det
förändrade penningvärdet. Länsstyrelsen ifrågasätter också en höjning av
värdegränsen enligt 5 § för smärre tidningslotterier.
Länsstyrelsen i Hallands län föreslår, att sådana lotterier, vartill polis
myndighet lämnar tillstånd, skola få bedrivas inom hela länet och ej blott
inom polismyndighetens förvaltningsområde. Härigenom skulle man vinna,
att länsstyrelserna befriades från ett ej ringa antal lotteriärenden beträf
fande mindre lotterier, vilka man redan principiellt anförtrott polismyndig
heterna.
Stadgandet att lotteri, för vilket länsstyrelse meddelat tillstånd, endast får
bedrivas inom länet har — framhåller länsstyrelsen i Kronobergs län —
haft till följd, att lotterianordnare i orter belägna nära länsgränsen ofta
måste söka tillstånd hos Kungl. Maj :t. Om två länsstyrelser gemensamt finge
meddela tillstånd, skulle detta medföra en ytterligare minskning i antalet
lotteriansökningar till Kungl. Maj :t. Länsstyrelsen i Jämtlands lån anför,
att det enligt dess förmenande icke finns något direkt hinder i lotteriförord
ningen, att flera länsstyrelser i förekommande fall meddela gemensamt be
slut angående lotterier i olika förvaltningsområden. Så hade också skett i
ett fall år 1950, då länsstyrelserna i Västernorrlands län och Jämtlands län,
på förslag av länsstyrelsen i förstnämnda län, i gemensam resolution med
delat tillstånd för Härnösands stifts ungdomsförbund att anordna ett lotteri
inom stiftet. Några svårigheter ur praktisk synpunkt hade icke uppkom
mit och torde enligt länsstyrelsen knappast heller behöva uppkomma, när
det gäller bedrivande av lotteri inom blott två län. Skulle lotteriets verksam
hetsområde omfatta tre eller flera län, är säkerligen i de flesta fall insats
beloppet så högt, att tillståndsprövningen ankommer på Kungl. Maj :t.
Några svårigheter med kontrollen av de större lotterierna ha, enligt vad
som framhålles i yttrandena, icke förelegat. I åtskilliga remissvar vitsordas,
att ett bifall till förslaget i departementspromemorian icke torde medföra
någon nämnvärd ökning av länsstyrelsernas arbetsbörda.
Kungl. Maj.ts proposition nr 189.
9
Departementschefen.
Den decentralisering av tillståndsgivningen i fråga om lotterier, som ge nomfördes år 1949, innebar bl. a. att beslutanderätten rörande varulotterier med en insatssumma mellan 5 000 och 15 000 kronor överflyttades till läns styrelserna.
Antalet lotteriärenden, som avgöres av Kungl. Maj:t, är emellertid alltjämt förhållandevis stort och uppgick under sistförflutna år till omkring 290. I samtliga fall har vederbörande länsstyrelse avgivit yttrande i ärendet. En ytterligare decentralisering torde därför kunna genomföras, utan att läns styrelsernas arbetsbörda därigenom i nämnvärd grad ökar.
\ id anmälan av nyss berörda förslag om decentralisering till 1949 års riksdag anförde jag bl. a., att det syntes lämpligt att gå något längre i de centralisering än som motiverades av enbart penningvärdesförändringen. Därvid framhölls att det för lotterianordnare torde vara förenat med prak tiska fördelar, om tillståndsgivningen i ökad utsträckning överflyttades till länsstyrelserna. Samma skäl kan alltjämt åberopas. Några principiella hinder mot en sådan överflyttning kunna icke anses föreligga. Ett förslag i denna riktning har biträtts av samtliga länsstyrelser utom eu. För egen del tillstyrker jag också, att en ökad decentralisering nu kommer till stånd.
I den promemoria, som utarbetats i frågan, har föreslagits att värdegrän sen för de lotterier, där tillstånd lämnas av länsstyrelse, skall höjas från 15 000 till 30 000 kronor. En ytterligare höjning av denna värdegräns torde
— som några länsstyrelser anfört — kunna övervägas. Jag anser mig emel lertid kunna godtaga det i promemorian framlagda förslaget och förordar, att detta genomföres. Däremot synes en ändring av övriga i förordningen angivna värdegränser icke nu böra ifrågakomma.
Under remissbehandlingen har bl. a. framhållits, att antalet lotteriansök- nmgar till Kungl. Maj :t skulle ytterligare minska, om flera länsstyrelser ge mensamt finge meddela tillstånd till lotterier inom sina förvaltningsområ den. Även decentraliseringsutredningen övervägde ett förslag av denna inne bord men fann, att det icke vore lämpligt att genomföra en sådan ordning, (vilande lagstiftning synes ej lämna utrymme för dylika gemensamma be slut, och någon ändring härutinnan är enligt min mening knappast påkal lad. Ej heller torde anledning finnas att ändra vad enligt förordningen nu gäller om polismyndighets befattning med lotterier.
Det av mig förordade förslaget till höjning av värdegränsen för de lotte rier, där länsstyrelse lämnar tillstånd, föranleder viss ändring i 3 § c) lot teriförordningen. Den ändrade bestämmelsen bör lämpligen träda i kraft den t juli 1952.
Föredragande departementschefen hemställer härefter, alt ett i enlighet med det anförda inom handelsdepartementet upprättat förslag till förord-
2
Bihang till riksdagens protokoll 1952. 1 samt. Nr ISO.
10
ning om ändrad lydelse av 3 § c) lotteriförordningen den 19 maj 1939 (nr
207) måtte genom proposition föreläggas riksdagen till antagande.
Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter bi
trädda hemställan förordnar Hans Maj :t Konungen att till
riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till
detta protokoll utvisar.
Kungl. Maj ris proposition nr 189.
Ur protokollet:
Bengt Augustinsson.
527347. Stockholm. Isaac Marcus Boktryckeri Aktiebolag. 1952.