Prop. 1955:209
('angående ändrad löne\xad grads placering för vissa tjänster in. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 209 år 1955
1
Nr 209
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen angående ändrad löne
grads placering för vissa tjänster in. m.; given Stock holms slott den 21 oktober 1955.
Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över civilärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bi falla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande departe mentschefen hemställt.
Under Hans Maj :ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
BERTIL
Sigurd Lindholm
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen förordas, i anslutning till vissa på det kommunala om rådet träffade avtalsuppgörelser, förhöjd lönegradsplacering för sjukskö terskor, köksföreståndare, sociala kuratorer, socialassistenter, maskintvät- tare och eldare m. fl. inom statsförvaltningen. Förslagen berör omkring 1 900 anställda och beräknas medföra eu kostnadsökning för löner av inemot 700 000 kronor för år.
1 Bilmng till riksdagens protokoll 1955. 1 samt. Nr 20S
2
Kiingl. Maj:is proposition nr 209 är 1955
Utdrag av protokollet över civilärenden, hållet inför Hans Kungl.
Höghet Regenten, Hertigen av Halland i statsrådet å
Stockholms slott den 21 oktober 1955.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
statsråden
Zetterberg, Torsten Nilsson, Sträng,
Ericsson, Norup, Hedlund, Persson, Hjalmar Nilson, Lindell,
Lindström, Lange, Lindholm.
Chefen för civildepartementet, statsrådet Lindholm, anmäler efter gemen
sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om ändrad löne
grads placering för vissa tjänster m. m. samt anför därvid följande.
Lönegradsplaceringen för vissa statstjänstemän är sedan åtskilliga år an
knuten till vad som gäller för motsvarande kommunalanställda grupper.
Det är här i princip fråga om personal inom sådana områden, där den kom
munala verksamheten är den dominerande, d. v. s. i huvudsak inom sjuk
vården. Beslut av sådan innebörd har, efter det överenskommelser träffats
med vederbörande personalorganisationer, sålunda meddelats vid 1951 års
riksdag (prop. 214 och 227) beträffande sjukskö ter ske- och barnmorske-
utbildad personal, lägre vård- och ekonomipersonal samt köksföreståndarc
samt vid 1952 års riksdag (prop. 107 och 241) beträffande maskintvättare,
tandtekniker, kuratorer och socialassistenter. Vid 1953 års riksdag (prop.
165) behandlades vissa förslag om ändringar i det tidigare beslutet beträf
fande sjuksköterskeper sonalen.
Under förra delen av innevarande år har genom överenskommelser mel
lan Svenska landskommunernas förbund, Svenska landstingsförbundet och
Svenska stadsförbundet, å ena, samt vederbörande personalorganisationer,
å andra sidan, avtalats lönegradsplaceringar, som innebär förbättringar i
hittills gällande löneläge för den ifrågavarande kommunalanställda perso
nalen. En av dessa överenskommelser träffades i sådan tid, att i anslutning
därtill frågan om löneställningen för vissa motsvarande statliga grupper,
nämligen den lägre vård- och ekonomipersonalen, kunde underställas årets
riksdag under dess vårsession (prop. 195). Fråga har därefter uppkommit,
om icke under innevarande år borde genomföras en revision av löneställ
ningen jämväl för övrig motsvarande personal inom statsförvaltningen.
Överläggningar i ämnet har på framställning av Statstjänarkartellen, Svens
ka ekonomiföreståndarinnors förening och Tjänstemännens centralorganisa
tion ägt rum mellan representanter för civildepartementet och nämnda or
ganisationer.
Kungl. Maj.ts proposition nr 20!) är 1055
3
Vid dessa överläggningar har — under förutsättning av Kungl. Maj :ts och riksdagens godkännande — från civildepartementets sida framlagts vissa förslag, vilka den 15 oktober 1955 godkänts av de angivna organisa tionerna. Förslagen torde såsom bilaga 1—4 få fogas till statsrådsproto kollet i förevarande ärende.
Förslagen anknyter direkt till de på det kommunala området träffade uppgörelserna. Beträffande vissa detaljer i de särskilda förslagen må fram hållas följande.
Tyngdpunkten i förslaget om sjuksköterskatjänsterna (bilaga 1) är upp- flyttningen av ett stort antal tjänster från 14 till 15 lönegraden. Denna hän för sig i huvudsak till dels att på vårdavdelning med minst 15 vårdplatser och specialavdelning med minst 3 sjukskötersketjänster förutsatts skola finnas inrättad en överskötersketjänst i 15 lönegraden, dels ock att sjuk sköterska med ständig nattjänstgöring uppflyttas till 15 lönegraden. Beträf fande sistnämnda uppflyttning torde böra anmärkas, att den i de kommu nala uppgörelserna icke motiverats med nattjänstgöringen såsom sådan utan med alt dylik tjänst avser mer än en vårdavdelning. Samma motivering har anförts för det till sin räckvidd mer begränsade förslaget om uppflyttning till 14 lönegraden av s. k. ambulerande sjuksköterska. Även i övrigt anknyter förslagen till de kommunala uppgörelserna. Det har vid överläggningarna med vederbörande personalorganisationer, i anslutning till vad som avtalats på den kommunala sektorn, förutsatts, att på vårdavdelning med mindre än 15 vårdplatser resp. på specialavdelning med mindre än 3 sjuksköterske- (översköterske-)tjänster skall, enligt statsmakternas beprövande, kunna in rättas en tjänst som översköterska i 15 lönegraden i stället för 14 lönegraden, om arbetsuppgifterna prövas vara särskilt kvalificerade.
Jag vill i detta sammanhang tillägga, att hinder givetvis ej bör föreligga att liksom f. n. tillämpa vikariatslöneförordnande vid nattjänstgöring, där så finnes påkallat av organisatoriska skäl. Kungl. Maj :t bör därför äga i före kommande fall besluta, att i stället för tjänst i 15 lönegraden skall finnas inrättad tjänst i 12 lönegraden jämte vikariatslön beräknad efter 15 löne graden.
Uppflyttningen av ett antal tjänster till 15 lönegraden uppväges i någon mån av att den fasta övertidsersättning å 240 kronor för år, som för när varande tillkommer sjuksköterska i 12 och översköterska i 14 lönegraden vid vissa statliga kroppssjukhus, hädanefter skall utgå endast till tjänst- innehavare i 12 lönegraden. På enstaka punkter medför en tillämpning av de nya reglerna nedflyttning från högre till lägre lönegrad.
Beträffande sinnessjukhusen och anstalten för fallandesjuka har prin ciperna för lönegradsplacering av de sjuksköterskeutbildade översköters korna ansetts böra tillämpas även i fråga om de kursutbildade översköters korna och överskötarna, vilka hittills varit i lönegradshänseende jämställda med de förstnämnda. I viss anslutning till de kommunala placeringarna har därjämte en översköterska vid varje anstalt, vilken har att ansvara
4
för läkemedelsförråd, ansetts böra uppflyttas till 15 lönegraden. För nu
anställda överskötare och översköterskor med tjänstgöring i verkstäder eller
som arbetsterapeuter har förutsatts skola övergångsvis medges samma löne-
gradsplacering som för motsvarande personal på vårdavdelningarna.
Beträffande köks föreståndare (bilaga 2) innebär förslaget i huvudsak
att 15 lönegraden skall ersätta 14 lönegraden som bottenlönegrad, och detta
även i fråga om de biträdande köksföreståndarna. I övrigt förutsättes de
år 1951 bestämda huvudgrunderna — vilka icke i och för sig påverkas av
de i år träffade kommunala uppgörelserna — alltjämt skola gälla.
I lråga om sociala kuratorer (bilaga 3) har en uppdelning på två löne
grader ansetts böra bibehållas på sätt tillämpas inom landstingen. Anled
ning har i detta sammanhang icke ansetts föreligga att vidtaga ändring i
nuvarande fördelning av tjänsterna på de båda lönegraderna. I anslutning
till de sociala kuratorernas lönegradsuppflyttning torde genom Kungl. Maj :ts
försorg arvodena till skolkuratorer böra omregleras. Lönegradsplaceringen för
socialassistenterna vid fångvården och sinnessjukhusen har ansetts liksom
hittills böra följa den för kuratorerna gällande. Detsamma gäller tjänsten
som personalkonsulent vid karolinska sjukhuset.
Med avseende på vissa övriga tjänster (bilaga 4) torde endast behöva
framhållas, att de framställda förslagen angående barnmorskor, vaktmäs
tare, tandtekniker, maskintvättare och eldare uppgjorts i nära anslutning
till de kommunala uppgörelserna. Beträffande eldartjänsterna torde en kon
sekvens av förslaget höra bli, att 10 lönegraden hädanefter kommer till an
vändning endast för icke-ordinarie tjänster. Någon ändring har icke i
detta sammanhang ifrågasatts av gällande bestämmelser om lägre lönegrads-
placering än i 10 lönegraden för befattningshavare under 21 års ålder. I
fråga om garnisonssjukhusen har jämväl ansetts böra medtagas en mot
svarighet till de kommunala bestämmelserna om lönetillägg å 15 kronor för
månad åt sjukvårdsbiträde i 5 lönegraden, som tjänstgör som operations-
biträde eller i tbc-, epidemi- eller kronikervård.
För egen del finner jag mig, med hänsyn till önskvärdheten av att den
kommunala och den statliga lönegradsplaceringen för i det föregående be
rörda tjänster göres i stort sett enhetlig, böra tillstyrka, att de nyssnämnda
förslagen godkännes och att huvudgrunderna i förslagen underställes riks
dagens prövning. Jag kan emellertid icke underlåta att i detta sammanhang
framhålla, att den här ifrågavarande kommunala lönesättningen innebär, att
kommunerna i vissa fall företagit uppflyttningar även av tjänster, beträf
fande vilka den kommunala sektorn icke kan anses dominerande inom det
offentliga området. Vad som förekommit utvisar enligt min mening, att det
är ofrånkomligt att en bättre samordning av de offentliga arbetsgivarnas
lönepolitik kommer till stånd. Denna fråga har också sedan några månader
tillbaka inom civildepartementet upptagits till övervägande med represen
tanter för kommunförbunden.
Kungl. Maj:ls proposition nr 209 år 1955
5
Med hänsyn till att de kommunala uppgörelserna gäller fr. o. in. den 1 januari 1955 torde de av mig tillstyrkta förslagen böra föreläggas årets riks dag under dess höstsession, så att ändringarna i de statliga personalförteck ningarna kan genomföras åtminstone fr. o. in. den 1 januari 1956. Av samma skäl vill jag emellertid förorda, att i löneturs- och pensionshänseende får så anses som om lönegradsändringarna ägt rum redan vid innevarande budget års ingång, d. v. s. den 1 juli 1955, och att tjänstinnehavare, som innehall eller med vikariatslön uppehållit ordinarie, extra ordinarie eller extra tjänst, som fr. o. in. den 1 januari 1956 uppflyttas i lönegrad, får för tiden den 1 juli—den 31 december 1955 uppbära retroaktiv lön. Motsvarande anordning tillämpades i samband med den vid innevarande års riksdag under dess vår session beslutade ändringen av lönegradsplaceringen för viss vård- och eko- nomipersonal (prop. 195). Beträffande garnisonssjukhuset i Skövde, som fr. o. m. den 1 januari 1956 övertages av landstinget i Skaraborgs län, böl den retroaktiva lönen beräknas som om personalen sistnämnda dag kvar stått i statstjänst och lönegradsändringarna genomförts då. Jag förutsätter, att vid de nyssnämnda övervägandena om en bättre samordning av lönesätt ningen inom den offentliga sektorn även upptages till behandling frågan om möjligheterna att bättre än för närvarande samordna tidpunkten för lönegradsändringar för jämförbara personalgrupper hos staten och kommu nerna.
Den årliga kostnadsökning för löner, som föranledes av vad i det före gående förordats, har beräknats till inemot 700 000 kronor.
Under hänvisning till riksdagens beslut i anledning av vad i årets stats- verksproposition i bilagan 2 under punkten 2 förordats föreslår jag vidare, att riksdagens bemyndigande inhämtas att vidtaga erforderliga ändringar i personalförteckningarna. För Kungl. Maj:t torde dessutom böra utverkas bemyndigande att medge de överskridanden under budgetåret 1955/56 av maximerade anslag och anslagsposter, som föranledes av förslagen. Det torde slutligen ankomma på Kungl. Maj: t att utfärda erforderliga ikraftträdande- och övergångsbestämmelser.
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj:t måtte föreslå riksdagen att
1) godkänna huvudgrunderna i de i bilagorna 1—4 till statsrådsprotokollet i detta ärende upptagna förslagen om ändrad lönegradsplaccring för vissa tjänster in. in.;
2) bemyndiga Kungl. Maj :t att vidtaga erforderliga åt gärder för förslagens genomförande i huvudsak räknat fr. o. in. den 1 juli 1955;
3) bemyndiga Kungl. Maj :t att för budgetåret 1955/56 med ge de överskridanden av maximerade anslag och anslags poster, som kan föranledas av vad sålunda föreslagits.
Kungl. Maj.ts proposition nr 20!) år 1955
6
Kungl. Maj.ts proposition nr 209 år 1955
Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter
biträdda hemställan förordnar Hans Kungl. Höghet Re-
genten, att proposition av den lydelse, bilaga till detta
protokoll utvisar, skall avlåtas till riksdagen.
Ur protokollet:
Bertil Sjöfors
Kanyl. Maj:ts proposition nr 20!) år 1055
7
8
Kungl. Maj:ts proposition nr 209 år 1955
Antal
tjänster
Nuva
rande
lönegrad
Före
slagen
lönegrad
Anm.
A. Sjukhus
Garnisonssjukhusen
Översköterska..........................
42
14
15
5
14
12
1 i Sollefteå, 4 i Boden. Tjäns-
Sjuksköterska...........................
4
12
14
terna skall vid vakans er
sättas av sjuksköterske-
tjänster
Översköterska
Centrala förbandssjukhus
Översköterska..........................
2
14
15
I 1, I 19
Statens sinnessjukhus
Överskötare..............................
184
14
15
Översköterska..........................
481
14
15
Statens anstalt för fallandesjuka
Översköterska..........................
7
14
15
Karolinska sjukhuset
Översköterska..........................
4
15
16
1 79
4
14
14
15
12
Tjänsterna skall vid vakans
Sjuksköterska...........................
47
^ 12
15
ersättas av sjuksköterske-
tjänster
Översköterska
45
12
14
Översköterska
Serajimerlasareltet
Översköterska..........................
1
15
IG
20
1
14
14
15
12
Tjänsten skall vid vakans er-
Sjuksköterska...........................
19
3 12
15
sättas av sjuksköterske-
tj än st
Översköterska
it;
12
14
Översköterska
B. Övriga inrätt
ningar
Fånguårdsanstalterna
Översköterska..........................
2
14
15
Långholmen. Håga
Truppjörbanden
Översköterska..........................
113
14
15
Tandläkarhögskolorna
Avdelnings- Stockholm . . .
2
15
16
sköterska
Malmö............
3
14
16
Vårdanstalten i Lund för blinda
med komplicerat lyte
Översköterska..........................
1
14
16
Därav 8 vid garnisonssjukhuset.
Vid flertalet tjänster utgår f. n. vikariatslön i 14 Igr.
Vikariatslön i 14 lgr utgår f. n.
Kungl. Maj.ts proposition nr 209 år 1955
9
Bilaga 2
Köksföreståndare. Biträdande köksföreståndare
Antal
Nu va-
Före-
Anm.
tjänster rande
slagen
lönegrad
lönegrad
Försvarsgrenarna
Biträdande köksföreståndare.
76
14
15
Statens sinnessjukhus
Köksföreståndare....................
5
14
15
Biträdande köksföreståndare.
10
14
15
Karolinska sjukhuset
Köksföreståndare....................
1
16
18
Skall förestå dietköket
2
15
of
Nuvarande bestämmelse om
att tjänsterna vid vakans
skall ersättas av tjänster i
14 lgr utgår
■3
14
15
Seraf imerlasarettet
Köksföreståndare....................
1
14
15
1 1 av dessa tjänster må tillsättas endast vid vakans å en på övergångsstat upptörd tjänst
i 15 lgr.
Bilaga 3
Sociala kuratorer. Socialassistenter
Antal
Nu va-
Före-
Anm.
tjänster rande
slagen ™
lönegrad
lönegrad
Fångvårdsanstalterna
Social kurator.........................
3
19
20
15
17
18
Socialassistent..........................
1
19
20
10
17
18
Garnisonssjukhusen
Social kurator.........................
1
17
18
Statens sinnessjukhus
Social kurator.........................
5
17
18
Socialassistent..........................
14
17
18
Karolinska sjukhuset
Social kurator.........................
3
19
20
5
17
18
Seraj imerlasarettet
Social kurator.........................
1
19
20
1
17
18
2 lliharuj till riksdagens protokoll 1955. 1 samt. Xr 209
Kungl. Maj. ts proposition nr 209 år 1955