Prop. 1956:160
('angående tjänstgörings\xad tiden för tandläkare inom folktandvården',)
Kungl. Maj.ts proposition nr 160 år 1956
1
Nr 160
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen angående tjänstgörings
tiden för tandläkare inom folktandvården; given Stock holms slott den 6 april 1956.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över inrikesärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla det förslag, om vars avlåtande till riksdagen föredragande departe mentschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
Hj. R. Nilson
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås vissa ändringar i de för rätt till statsbidrag till folktandvård stadgade föreskrifterna om tjänstgöringstiden för tandläkare inom folktandvården.
1—Bihang till riksdagens protokoll 1956. 1 sand. Nr 160
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 160 år 1956
Utdrag av protokollet över inrikesärenden, hållet inför Hans Maj.t
Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 6 april
1956.
Närvarande:
Ministern för utrikes ärendena
U
ndén, statsråden
Z
etterberg
, T
orsten
N
ilsson
, S
träng
, E
ricsson
, A
ndersson
, N
orup
, P
ersson
, H
jalmar
N
ilson
, L
indell
, L
indström
, L
ange
, L
indholm
.
Efter gemensam beredning med chefen för civildepartementet anmäler t. f. chefen för inrikesdepartementet, statsrådet Hjalmar Nilson, fråga om tjänstgöringstiden för tandläkare inom folktandvården samt anför därvid följande.
Sedan enighet icke kunnat ernås vid löneförhandlingar mellan svenska stadsförbundet och Sveriges tandläkarförbund avseende arbetstiden m. in. för tandläkare inom de landstingsfria städernas folktandvård, hemställde parterna i gemensam skrivelse till Kungl. Maj :t den 16 september 1953 om en allsidig utredning, huruvida skäl kunna anses föreligga att ändra nu så som villkor för statsbidrag och anslutning till statens pensionsanstalt stad gade tjänstgöringstider för inom folktandvården verksamma tandläkare. Parterna förklarade sig ense om att de beslut, som statsmakterna på grund av utredningen kunde komma att fatta, skulle i fråga om tjänstgörings tiderna för tandläkare inom de landstingsfria städernas folktandvård vara avgörande, i den mån icke enligt parternas samstämmiga uppfattning spe ciella förhållanden motiverade annat.
Genom beslut den 13 november 1953 föreskrev Kungl. Maj :t, att fram ställningen skulle överlämnas till 1951 års pensionsutredning för att av ut redningen tagas i beaktande i samband med utredningsuppdragets full görande.
Sedermera anhöll tandläkarförbundet ånyo om en utredning med upp gift att utröna de lämpligt avvägda tjänstgöringstiderna för tandläkare inom folktandvården. Sedan Kungi. Maj :t den 29 april 1955 bemyndigat chefen för inrikesdepartementet att tillkalla en sakkunnig med uppdrag att verkställa utredning av frågan om tjänstgöringstiden för tandläkare inom folktandvården och därmed sammanhängande spörsmål, tillkallade departementschefen den 10 juni 1955 byråchefen i försvarets fabriksstyrelse J. T. A. Broomé att verkställa utredningen.
Kungl. Maj.ts proposition nr 160 ur 1956
3
Med skrivelse den 18 november 1955 har utredningsmannen överlämnat en promemoria i ämnet.
Över promemorian har utlåtanden avgivits av medicinalstyrelsen, stats kontoret, styrelserna för svenska stadsförbundet och svenska landstingsför bundet, Sveriges tandläkarförbund samt Sveriges tandvårdsinspektörför- ening.
Gällande bestämmelser m. m.
De huvudsakliga bestämmelserna rörande folktandvården är meddelade i kungörelsen den 22 september 1950 angående statsbidrag till folktandvård (nr 605; ändr. nr 238/1951). Uppgiften att organisera och handha folktand vården är anförtrodd åt landstingen resp. städerna utanför landsting. Led ningen av folktandvården skall inom varje landstingsområde utövas av den hälsovårdsstyrelse, varom stadgas i lagen om landsting. Landstingsområde skall för folktandvårdens ombesörjande vara indelat i tandvårdsdistrikt i enlighet med en av medicinalstyrelsen godkänd plan. I varje distrikt skall finnas minst en fast tandpoliklinik, där som regel behandling meddelas såväl barn som vuxna. I distrikt, där med hänsyn till ytvidd, kommunika tionsförhållanden eller andra särskilda omständigheter så erfordras, må tillika inrättas en eller flera annextandpolikliniker ävensom polikliniker för ambulatorisk tandvård. Tandpoliklinik må dessutom, där så befinnes erforderligt, anordnas å anstalt. Såsom komplement till distriktstandpoli- klinikerna skall finnas en för varje landstingsområde gemensam central tandpoliklinik.
Tandläkarbefattningarna inom folktandvården är
I. Tandläkare inom distrikts- och anstaltsvård:
tandvårdsinspektör, förste distriktstandläkare (föreståndare), distrikts- tandläkare, tillika föreståndare, och distriktstandläkare. II. Tandläkare vid centraltandpoliklinik:
lasareitstandläkare, biträdande lasarettstandläkare och assistenttand läkare.
III. Tandläkare med viss odontologisk specialitet.
Löne- och anställningsvillkor samt frågor om semestertidens längd för inom folktandvården anställda tandläkare regleras i princip genom avtal mellan huvudmännen och de anställdas organisationer. I fråga om arbets tid och pensionering gäller dock vissa författningsbestämmelser.
Statsbidrag. Enligt tidigare gällande statsbidragskungörelse (nr 358/1938) var distriktstandläkare skyldig att årligen prestera minst 1 900 arbetstim mar, varav minst 1 000 timmar skulle ägnas barntandvården. I nu gällande kungörelse stadgas, att inom folktandvården fast anställd tandläkares ar betstid skall utgöra i genomsnitt 42 timmar i veckan. Undantag härifrån gäller beträffande tandvårdsinspektör, som icke är heltidstjänstgörande inom folktandvården. Efter medgivande av medicinalstyrelsen i varje sär skilt fall må vidare inom folktandvården anlitas tandläkare med kortare arbetstid än som kräves för fast anställning. Minst 55 % av den samman
4
lagda årliga arbetstiden för tandläkarna inom tandvårdsdistrikt skall i prin
cip ägnas åt organiserad barntandvård.
I övergångsbestämmelser till kungörelsen föreskrives bl. a. att, om av
kommun anordnad skoltandvård övergår i folktandvården, tandläkare, som
den 31 december 1950 innehade fast pensionsberättigande anställning inom
kommunens skoltandvård och som har kortare arbetstid än i genomsnitt
42 timmar för vecka, därest överenskommelse ej kan träffas om heltids
anställning, må erhålla fast anställning inom folktandvården med bibehål
len tjänstgöringstid.
Till landstingens kostnader för folktandvården utgår driftbidrag med 16
kronor om året för varje barn, som erhåller systematisk behandling.
För heltidstjänster inom landstingens folktandvård tillämpas f. n. genom
gående en arbetstid av i genomsnitt 42 timmar per vecka, och statsbidrag
utgår till samtliga landsting.
Stad utanför landsting äger åtnjuta driftbidrag med 8 kronor om året för
varje barn, som erhåller systematisk behandling. Som villkor för drift
bidrag gäller, att tandvård inom staden meddelas i enahanda omfattning
och på motsvarande villkor, som stadgats beträffande landstingsområdena,
samt att stadens tandvård är anordnad på sätt som av medicinalstyrelsen
godkännes.
I enlighet med i 1955 års statsverksproposition (XI, s. 339) gjord fram
ställning bemyndigades Kungl. Maj:t (rd. skr. nr 11) att vid beviljande av
statsbidrag till folktandvård i stad utanför landsting tills vidare medgiva
de avvikelser från eljest gällande grunder, som bedömdes oundgängligen
nödvändiga. Med stöd av detta bemyndigande har Kungl. Maj :t den 17 juni
1955 vid beviljande av statsbidrag till folktandvård åt Stockholms stad för
klarat hinder icke möta mot att staden — i avbidan på resultatet av ut
redningen av frågan om tjänstgöringstiden för tandläkare inom folktand
vården — finge bibehålla vissa kortare tjänstgöringstider för de i stadens
tjänst anställda tandläkarna.
Göteborg, Malmö och Norrköping åtnjuter statsbidrag till sin folktand
vård, oaktat även här kortare tjänstgöringstider tillämpas än vad stats-
bidragskungörelsen föreskriver. För Göteborgs del har de kortare tjänst
göringstiderna grundats på ett beslut av Kungl. Maj :t den 4 oktober 1946,
vari Kungl. Maj :t förklarade sig ej ha något att erinra mot att medicinal
styrelsen bifölle en av staden gjord hemställan att få bibehålla vissa då
gällande kortare tjänstgöringstider för de i stadens tjänst anställda tand
läkarna. Enligt Kungl. Maj :ts medgivanden den 17 juni resp. den 12 septem
ber 1955 skall hinder icke heller möta mot att Norrköpings och Malmö
städer i avbidan på resultatet av förenämnda utredning bibehåller vissa
kortare tjänstgöringstider för tandläkarna inom dessa städers folktand
vård.
Gällande tjänstgöringstider för folktandvårdens tandläkare i städerna
utanför landsting framgår av följande tablå.
Kungl. Maj.ts proposition nr 160 år 1956
Kungl. Maj.ts proposition nr 160 år 1956
Stad
Befattning
Antal timmar
per vecka
Semester
eller ferier
Stockholm
tandläkare vid skolorna
42 ferier
tandläkare vid Eastmaninstitutet samt
vid distriktstandpoliklinikerna
40 semester
Göteborg
tandläkare i barntandvård
36 ferier
tandläkare i blandad tandvård
40 semester
Malmö
tandläkare i barntandvård
36
semester
tandläkare i blandad tandvård
40 semester
Norrköping
samtliga tandläkare
40
semester
Hälsingborg samtliga tandläkare
42 semester
Gävle
samtliga tandläkare
42 semester
Pensionering. Redan år 1938 meddelades föreskrifter om delaktighet i statens pensionsanstalt för ordinarie distriktstandläkare, till vilkas avlö ning staten lämnade bidrag, ävensom för fast anställda tandläkare vid lands tingsområdes centraltandpoliklinik. I båda fallen krävdes en årlig arbets tid av minst 1 900 timmar. Fr. o. in. den 1 juli 1945 bereddes jämväl fast anställda tandläkare inom folktandvården i städer utanför landsting möj lighet att vinna delaktighet i pensionsanstalten. Härför gällde samma vill kor och bestämmelser som för landstingen.
I samband med genomförandet av ändringarna i folktandvårdens orga nisation den 1 januari 1951 gjordes vissa ändringar jämväl i pensionsbe- stämmelserna. Dessa ändringar i SPA-reglementet innebar till att börja med att tjänstebenänmingen lasarettstandläkare infördes i stället för den tidigare benämningen föreståndare för centraltandpoliklinik. Samtidigt hän fördes befattningarna såsom lasarettstandläkare till pensionsgrupp A, inne bärande obligatorisk pensionsrätt för nämnda tjänstemän.
De väsentligaste ändringarna i SPA-reglementet sammanhängde med den i statsbidragskungörelsen genomförda omläggningen av arbetstidsvillkoren till att omfatta i genomsnitt 42 timmar per vecka. I den i 39 § reglementet intagna uppräkningen av befattningar, som tillhörde reglementets tillämp ningsområde, ersattes det tidigare villkoret om skyldighet att tjänstgöra minst 1 900 timmar årligen med krav på heltidsanställning för andra tand läkare än lasarettstandläkare. Dessa befattningar blir förenade med pen sionsrätt först efter det att befattningarna på framställning av huvudmannen registrerats hos pensionsanstalten. Härtill må anmärkas, att jämlikt 3 § 1 mom. SPA-reglementet befattning, tillhörande grupp B, icke må registreras med mindre befattningen är av stadigvarande art och avsedd för tjänstgö ring under så stor del av året och i sådan omfattning, som kan anses normal för den verksamhet vid vilken befattningen är inrättad.
Anslutning till statens pensionsanstalt har icke medgivits för tandläkare i städer med kortare tjänstgöringsskyldighet än 42 timmar i veckan och ej heller för tandläkare, vilkas tjänstgöringsskyldighet ulgör 42 timmar per vecka under den lid av året då skolundervisning pågår men vilka under återstående tid åtnjuter ferier.
6
Kungl. Maj.ts proposition nr 160 år 1056
Utredningsmannens förslag
Utredningsmannen har förutsatt sin uppgift vara att utreda lämpligt avvägd arbetstid vid heltidsanställning av de befattningshavare, varom fråga är. Vid utredningen har beaktats de olika förhållanden som för tjäns ter av olika slag kan föreligga, exempelvis med hänsyn till klientelets sam mansättning. Huruvida och i vad mån anställning med avkortad tjänst göring lämpligen bör förekomma för tandläkare inom folktandvården är ett spörsmål som ansetts ligga utom uppdraget. Utredningsmannen har ej heller till bedömande upptagit frågan, huruvida såsom villkor för statsbi drag i framtiden liksom f. n. bör uppställas krav på en minimitjänst- göring. Den arbetstid, som i anledning av utredningsmannens förslag kom mer att fastställas för heltidsanställda tandläkare inom folktandvården, torde med nu gällande bestämmelser komma att utgöra förutsättning för SPA-anslutning av tandläkarna. Om gällande bestämmelser bör ändras för att möjliggöra pensionsanslutning även av deltidsanställda är en fråga, som ligger under 1951 års pensionsutrednings bedömande.
Utredningsmannen har ansett förslitnings- och påfrestningsgraden i yr ket vara av avgörande betydelse, när det gäller att taga ställning till frågan om arbetstidens längd för en viss yrkesgrupp. För utredningsmannen har det därför framstått som ett önskemål att få denna fråga belyst i vad angår tandläkarna inom folktandvården.
I första hand har därvid frågan om medellivslängden för dessa tandläkare stått i blickpunkten. En av professorn C.-E. Quensel år 1955 verkställd ut redning i detta hänseende gällande tandläkare och läkare visar, att medel livslängden för manliga tandläkare ungefär motsvarar medellivslängden inom samhället i övrigt. För manliga läkare är medellivslängden enligt ut redningen kortare. För kvinnliga läkare och tandläkare föreligger en mar kant underdödlighet. Den gjorda undersökningen avser emellertid tand läkare i allmänhet och är icke specificerad på privatpraktiserande tand läkare och tandläkare i folktandvården, liksom ej heller på tandläkare med barntandvård å ena sidan och andra tandläkare å andra sidan. I själva verket utgör folktandvårdens tandläkare en minoritet i utredningsmate rialet. En specialbedömning av dödligheten hos tandläkarna i folktandvår den försvåras dels av förekommande förflyttningar mellan folktandvård och privatpraktik, dels ock av att folktandvården är en relativt ny verksam hetsgren inom tandvården. Med utgångspunkt från den Quenselska utred ningen skulle dock tandläkaryrket som sådant icke vara särskilt förslitande.
Utredningsmannen har även övervägt att utföra en undersökning om sjukledigheternas omfattning hos tandläkarna i folktandvården. I andra sammanhang gjorda undersökningar visar, att sjukfrekvensen inom olika yrken företer betydande variationer icke blott olika yrken emellan utan
Kungl. Maj.ts proposition nr 160 år 1956
7
även inom ett och samma yrke på olika orter och på olika arbetsplatser inom samma ort; tjänstemännens kön, civilstånd, fördelning på olika åldrar samt vissa andra faktorer inverkar även. Inom folktandvården finns f. n. något mer än 1 300 tandläkare. Dessa är emellertid spridda inom hela orga nisationen i oftast mycket små grupper, vilket naturligen ogynnsamt på verkar en analys av förekommande sjukledigheter. För att en sådan under sökning skall ha värde, måste det vara fråga om en betydligt större grupp anställningshavare på en och samma arbetsplats, varjämte det gäller att utföra liknande undersökningar inom andra yrken för att erhålla jämfö relsematerial. Utredningsmannens syn på värdet av en sådan undersök ning har även bestyrkts av ett synnerligen begränsat utredningsmaterial, som ställts till utredningsmannens förfogande. Vissa undersökningar av fö rekommande, med barntandvården speciellt förknippade sjukdomar —främst muskel- och ryggsjukdomar — hos tandläkarna har också gjorts, inen dessa är för ofullständiga för att vara till nytta för utredningsmannen, varjämte även här jämförelsematerial saknas från andra yrkesgrupper.
Det har slutligen framhållits, att utförda arbetsprestationer per tidsenhet skulle vara mindre vid eu längi'e arbetstid än vid en kortare på grund av uttröttning i arbetet. Med hänsyn härtill har det ifrågasatts, om icke en undersökning av arbetsprestationerna på tandpolikliniker med olika arbets tid eller olika belägenhet skulle kunna tjäna till vägledning för utrednings mannen. Då emellertid prestationerna är beroende av en mångfald olika individuella faktorer, som ej äger något samband med arbetstiden, torde en sådan undersökning vara av mycket begränsat värde i detta sammanhang. Utredningsmannen har därför avstått från att verkställa en prestations- undersökning.
Sammanfattningsvis konstateras, att den gjorda dödlighetsundersökningen tyder på att tandläkaryrket såsom sådant genomsnittligt sett icke skulle vara mer förslitande än andra yrken men att det icke torde vara möjligt att enbart på grundval av statistiskt material bedöma förslitningsgraden hos tandläkare inom folktandvården i jämförelse med andra tandläkare eller med andra yrkesgrupper med akademisk utbildning. Ännu mindre finns nå gon grund för en motsvarande jämförelse mellan tandläkare med uteslu tande barnlandvård och andra tandläkare inom folktandvården. Samma omdöme gäller en jämförelse mellan tandläkare anställda hos landsting å ena sidan samt hos de landstingsfria städerna å den andra.
För att kunna bilda sig en uppfattning om den arbetstid, som kan anses vara lämpligt avvägd för tandläkare inom folktandvården, har utrednings mannen ansett det nödvändigt att på platsen genom egna studier under söka arbetsförhållandena in. in. för dessa tandläkare. I detta syfte har ut redningsmannen företagit studiebesök vid tandpolikliniker in. in. i Stock holm, Göteborg, Falun, Stora Skedvi och Sigtuna. Utredningsmannen har därvid funnit att arbetets utförande kräver koncentration på uppgiften.
Operationsfältet är litet, och patienterna är ofta i ett spänningstillstånd.
Den omständigheten att fråga är om företagande av ingrepp å mänskligt
material och därtill i huvudet i ständig närhet av livsviktiga organ påkallar
särskild försiktighet från tandläkarnas sida. Under arbetets utförande
tvingas tandläkarna också att i stor utsträckning inta ensidiga kroppsställ
ningar. Det arbete, som ulföres å det vuxna klientelet, är av mera omväx
lande natur än barntandvården, som till alldeles övervägande del omfattar
tandfyllningsarbeten. Genom den förekommande variationen i arbetsuppgif
terna inom vuxentandvården måste tandläkarna vid utövandet av denna
tandvård i större omfattning än inom barntandvården ändra ställning i
arbetet, något som torde medföra att vuxentandvården blir något mindre
fysiskt påfrestande än barntandvården. För utredningsmannen har fram
hållits angelägenheten av en differentiering av arbetstiden mellan tandlä
kare i barntandvård och andra tandläkare, varvid förutom monotoniteten
i barntandvården och den ensidiga arbetsställningen åberopats den sär
skilda psykiska press, som en barntandläkare skulle vara utsatt för på
grund av det alldeles speciella spänningstillstånd, som ofta utmärker de
unga patienterna och som kan ta sig uttryck i t. ex. gråt och häftiga rö
relser. Utredningsmannen har vid sina studiebesök också funnit barntand
vården i viss utsträckning vara mera psykiskt påfrestande än vuxentand
vården. Detta konstaterande begränsas emellertid i huvudsak till den tand
vård, som meddelas barn i förskolåldern, psykiskt efterblivna och psyko-
labila barn ävensom spastiska barn. Barn, som blivit vana vid tandläkar
behandling, synes i allmänhet icke vara mera svårbehandlade än vuxna.
Vuxentandvården synes vara helt jämförbar med den tandvård, som med
delas av privatpraktiserande tandläkare med vuxentandvård.
Beträffande de privatpraktiserande tandläkarna skulle enligt en av Sve
riges tandläkarförbund nyligen utförd undersökning, avseende arbets- och
inkomstförhållandena under år 1954, den genomsnittliga arbetstiden per
år vara 1 850 timmar för tandläkare med examen år 1950 eller senare,
1 835 timmar för tandläkare med examen under åren 1940—1949, 1 825
timmar för tandläkare med examen under åren 1930—1939, 1 795 timmar
för tandläkare med examen under åren 1920—1929 samt slutligen 1 515
timmar för tandläkare med examen år 1919 eller tidigare. Den genomsnitt
liga arbetstiden för samtliga tandläkare skulle enligt tandläkarförbundet
uppgå till 1 800 timmar per år.
Arbetstiden inom vårt land utgör för det stora flertalet arbetstagare 48
timmar per vecka. Denna arbetstid gäller även för i allmän tjänst anställda
arbetare samt i stort sett sådan tjänstemannapersonal, som icke har kon
torsarbete utan är att betrakta såsom driftpersonal, exempelvis flertalet
anställda inom de stora kommunikationsverken in. fl. För »kontorsper
sonal» i allmän tjänst varierar arbetstiden i stort sett mellan 40 och 42
arbetstimmar per vecka, så att vissa arbetstagare inom ramen härför till-
8
Kungl. Maj.ts proposition nr 160 år 1956
9
lämpar en arbetstid, andra en annan. En anställd hos exempelvis en kom munal huvudman kan således ha en arbetstid av 40 timmar per vecka, medan en statsanställd med exakt samma arbetsuppgifter har en två tim mar längre arbetsvecka. I viss utsträckning tillämpas en inskränkt arbetstid under sommaren.
Det har gjorts gällande, att arbetstiden för tandläkare inom barntand vården borde jämföras med arbetstiden för lärare. Utredningsmannen erin rar härutinnan om att lärarnas ferier icke torde vara motiverade av rekrea tionsbehov utan av skolorganisatoriska skäl. I övrigt framhålles, att lärarna förutom lektionstiderna har en okontrollerad arbetstid, som varierar från fall till fall. En i 1950 års lärarutrednings betänkande redovisad utredning utvisade att — även om man helt bortsåg från den fackliga fortbildningen — arbetstiden under terminerna överstege de för ämbetsverken normala 42 timmarna.
Arbetstidsutredningen, som icke tagit ställning till arbetstiden för folk tandvårdens tandläkare, har visat stor restriktivitet i fråga om att för vissa yrkesgrupper föreslå avkortningar i den generellt gällande arbetstiden å 48 timmar i veckan. I stort sett har utredningen förordat en differentiering av arbetstiden endast då fråga är om arbete, som utföres under vissa spe ciella yttre betingelser, såsom natt- och skiftarbete, arbete under jord samt arbete med risk för röntgenstrålning. Påfrestningsmomentet sammanhäng ande med arbetet i och för sig har föranlett utredningen att föreslå en till 42 timmar i veckan minskad arbetstid endast i fråga om operationsskö- terskor.
Enligt utredningsmannens mening bör även då det gäller förvaltnings personal och med sådan personal likställda befattningshavargrupper en i förhållande till den generellt gällande arbetstiden minskad arbetstid komma i fråga endast då alldeles särskilda skäl föreligger. Ehuru utredningsmannen vid sina studier av arbetsuppgifterna för folktandvårdens tandläkare funnit arbetet vara påfrestande, har utredningsmannen dock icke funnit detsamma så påfrestande, att för denna yrkesgrupp i allmänhet bör tillämpas en kortare arbetstid än den som gäller för förvaltningspersonal.
Arbetstiden för den statliga förvaltningspersonalen utgör 42 timmar i veckan, medan inom kommunal förvaltning denna tid ofta är något kortare. Med hänsyn till att fråga är om statsunderstödd verksamhet synes över vägande skäl tala för att i arbetstidshänseende anknyta till för statlig för valtningspersonal gällande arbetstidsbestämmelser. Utredningsmannen för ordar därför, att arbetstiden för folktandvårdens tandläkare fastställes till 42 timmar i veckan. Den redovisade arbetstiden för privatpraktiserande tandläkare samt den verkställda dödlighetsundersök ningen synes tala för alt denna arbetstid icke är olämpligt avvägd.
Ett undantag från huvudregeln synes dock vara motiverat. Detta gäller sådana befattningar, vilka särskilt inrättats för tillgodoseende av tandvård
Kungl. Maj:ts proposition nr 160 år 1956
10
åt enbart förskolebarn, psykiskt efterblivna barn samt andra ur behand
lingssynpunkt svårhanterliga barn. Enligt utredningsmannens mening bör
för sådana tandläkarbefattningar arbetstiden bestämmas till 39 timmar i
veckan. Såvitt utredningsmannen kan bedöma skulle i huvudsak endast
tandläkarbefattningar vid Eastmaninstitutet i Stockholm ifrågakomma för
denna kortare arbetstid. Utredningsmannen har icke funnit några andra
undantag från den föreslagna huvudregeln om arbetstid vara motiverade.
Som en viktig del i arbetstidsfrågan ingår även problemet om tandläkarna
skall åtnjuta semester eller ferier. Att befattningshavare inom skolväsendet
åtnjuter ferier i stället för semester torde såsom nämnts bero på skolorga-
nisatoriska skäl. Fördenskull kan lärarbefattningarna icke anses vara del
tidsanställningar, även om för lärare i allmänhet arbetstiden för helt år är
mindre än för förvaltningspersonal. Om det av organisatoriska skäl anses
vara ändamålsenligt att vissa tandläkare specialiseras på barntandvård och
dessas arbetskraft icke lämpligen kan utnyttjas under skolbarnens ferier
eller del därav, bör enligt utredningsmannens uppfattning den omständig
heten att dessa tandläkare på grund härav kommer i åtnjutande av ferier
icke få föranleda till att de anses vara deltidsanställda. Om arbetstiden
under skoltiden fastställes till 42 timmar per vecka, kan det icke krävas
att den genom ferierna bortfallna arbetstiden kompenseras under skoltiden.
Då skulle nämligen enligt utredningsmannens mening arbetstiden under
skolåret bli för lång. Om sålunda såväl tandläkare med ferier som tand
läkare med semester måste anses som heltidsanställda tjänstemän, anser
utredningsmannen därmed icke dessa tjänstemän vara i prestationshän-
seende likställda.
Utredningsmannen framhåller, att ett genomförande av förslaget nöd
vändiggör en ändring av bestämmelserna om tandläkarnas arbetstid i kun
görelsen angående statsbidrag till folktandvården. Huruvida dessa bestäm
melser böra borttagas ur kungörelsen eller en anpassning bör äga rum till
vad utredningsmannen föreslagit i arbetstidshänseende är en fråga, vartill
såsom nämnts utredningsmannen icke tagit ställning. Om det framlagda
förslaget godkännes, borde möjlighet öppnas för anslutning till statens
pensionsanstalt även av heltidstjänster förenade med ferier. I vad mån för
dessa .tjänster skall fastställas andra bestämmelser om pensionsunderlag
än vad som f. n. gäller för folktandvårdens tandläkare är ett spörsmål,
som torde ligga utom utredningsmannens uppdrag.
För de tandläkare, vilka är semesterberättigade, förutsättes semester
tidens längd bli bestämd vid förhandlingar mellan arbetsgivar- och arbets
tagarorganisationerna.
Kungl. Maj:ts proposition nr 160 år 1956
Yttranden
Beträffande det sätt på vilket utredningen genomförts anmärker Sveriges
tandläkarförbund, att utredningsmannen icke till behandling upptagit alla
Kungl. Maj:ts proposition nr 160 år 1956
31
de frågekomplex, som de berörda förhandlingsparterna önskat utredda, och att utredningen icke kan anses vara allsidig. Särskilt kritiserar förbundet, att utredningsmannen icke till bedömande upptagit frågan om statsbidra gets avhängighet av ar betstidsbestäm melserna.
Sistberörda spörsmål har givits en framskjuten plats i flera remissvar. Såväl medicinalstyrelsen som tandläkarorganisalionerna yrkar i första hand att bestämmelserna om arbetstidens längd skall utgå ur statsbidrags- kungörelsen.
Medicinalstyrelsen anför i detta hänseende.
Statsbidraget till folktandvårdens drift utgick till en början med visst belopp per tandläkare. Numera bestämmes detsamma med hänsyn till an talet barn, som under kalenderåret erhållit fullständig tandvård. Visser ligen inser styrelsen vikten av att den knappa arbetskraften på området väl tillvaratages, men då det visat sig, att frågor av denna art bäst löses vid förhandlingar mellan vederbörande parter, förordar styrelsen, att be stämmelserna om arbetstidens längd utgår ur författningen.
Sveriges tandläkarförbund anser, att förbundets möjligheter att utöva sin förhandlingsrätt de facto beskurits genom bestämmelserna om arbets tidens längd. Samtidigt har huvudmännens möjligheter att reglera arbets tiden på ett för tandvården ändamålsenligt sätt inskränkts och den kom munala beslutanderätten åsidosatts. Tillbörlig hänsyn kan således ej tagas till befattningarnas art, klientelets beskaffenhet, organisatoriska skäl och rekryteringsmöjligheter. Den svårlösta förhandlingssituation, som huvud männen i de landstingsfria städerna och Sveriges tandläkarförbund befin ner sig i, hade med all säkerhet icke uppstått, om icke arbetstidsbestäm- melser varit intagna i författningen. — Tandläkarförbundet anser vidare, att den i 39 § SPA-reglementet angivna definitionen av anslutningsbara tandläkartjänster bör ändras så att ordet »heltidsanställd» utgår.
Sveriges tandvårdsinspektörförening erinrar om att 1946 års folktand- vårdssakkunniga föreslog inrättande av s. k. avkortade heltidstjänster för barn- och ungdomstandvård för att därmed öka rekryteringen till folk tandvården. Föreningen, som beklagar att detta förslag ej vann riksdagens gillande, finner det uppenbart, att en större variation av tandläkartjäns terna inom folktandvården skulle verka främjande på rekryteringen och att detta mål lättare skulle nås om frågan om arbetstiden bleve beroende av förhandlingar mellan parterna och ej som nu författningsenligt reglerad.
Statskontoret å sin sida förutsätter att — vid en reglering av tjänst göringstiden för folktandvårdens tandläkare på grundval av föreliggande utredning — såsom villkor för erhållande av statsbidrag till folktandvården skall gälla, att huvudmännen iakttar meddelade bestämmelser rörande arbetstidens omfattning. Någon dispens från föreskrifterna i detta hän seende bör enligt statskontoret i fortsättningen icke lämnas.
Vad härefter angår frågan om en i och för sig skäligt avvägd arbetstid för folktandvårdens tandläkare biträdes utredningsmannens förslag, att
12
arbetstiden i princip bör utgöra 42 timmar i veckan,
av medicinalstyrelsen, statskontoret samt styrelserna för svenska lands
tingsförbundet och svenska stadsförbundet. Styrelsen för svenska lands
tingsförbundet erinrar härvid om att frågan om arbetstidens längd prövats
av statsmakterna i samband med utfärdandet av gällande statsbidrags-
kungörelse och anser, att därefter icke någon omständighet inträffat som
kan motivera ändring.
Enligt medicinalstyrelsen torde för de befattningshavare, som redan nu
har fast anställning med kortare arbetstid, under en övergångstid sär
skilda regler bli erforderliga.
Sveriges tandlåkarförbund kan icke godtaga förslaget om 42 timmars
arbetsvecka, då arbetstiden för förvaltningspersonal och därmed likställd
personal hos folktandvårdens huvudmän i allmänhet utgör 40 timmar per
vecka, ofta med viss nedsättning i form av sommartid. Det strider därför
enligt förbundets uppfattning mot utredningsmannens uttalade uppfatt
ning om tandläkaryrkets påfrestande natur, när han för denna grupp före
slår fastställande av en arbetstid, som är längre än den för övrig tjänste
mannapersonal gällande. Några skäl att för vissa kommunala tjänstemän
tillämpa statliga regler ifråga om tjänstgöringstiden på den grund att för
verksamheten utgår statsbidrag kan icke anses föreligga. Om bestämmelser
rörande arbetstiden överhuvud taget skall förekomma i statsbidragsför-
fattningen, bör detta enligt förbundets uppfattning ske genom anknytning
till för resp. huvudmän gällande tjänstereglementen och däri intagna före
skrifter om arbetstiden för tjänstemän. Generell möjlighet måste dock
öppnas att, där så av organisatoriska eller andra skäl bedömes erforder-
ligt, kortare arbetstid må kunna överenskommas efter förhandlingar mel
lan resp. huvudman och personalorganisation.
Även Sveriges t andvår dsinspektörförening anser, att huvudmännen i
första hand bör utöva inflytande över arbetstiden och att en jämförelse
med den arbetstid, som tillämpas för deras förvaltningspersonal, är mera
motiverad än en jämförelse med arbetstiden för den statliga förvaltnings
personalen. Utredningsmaterialet synes föreningen i stort mer tala för
riktigheten av en förkortning av den nuvarande arbetstiden än för bibe
hållande av densamma.
Förslaget om förkortad arbetstid för tandläkare med
viss barntandvård anser sig styrelsen för svenska stadsförbundet
kunna godtaga under förutsättning att detsamma kan komma att beröra
endast av utredningsmannen omnämnda tandläkarbefattningar vid East-
maninstitutet.
Styrelsen för svenska landstingsförbundet vill — under erinran att tjäns
ter med sådan kortare arbetstid icke kommer att finnas hos landstingen
— icke motsätta sig förslaget.
Medicinalstyrelsen anför.
Kungi. Maj:ts proposition nr 160 år 1956
13
Systematisk vård av mjölktänderna måste upptagas i varje tandvårds- distrikt, så snart omständigheterna det medger. En förhållandevis omfat tande vård av 6-åringar har också redan kommit till stånd, och behand lingen av förskolebarn kommer att i stigande grad ingå i distriktstand- läkarnas arbetsuppgifter. Under sådana förhållanden och med beaktande av att barntandvården även i övrigt enligt allmän uppfattning är påfres tande och då varje barntandläkare kommer att få omfattande arbetsupp gifter inom småbarnstandvården, anser styrelsen det rimligt, att en upp mjukning av bestämmelserna om tjänstgöringstidens längd kommer till stånd icke blott i fråga om tandläkare för de av utredningsmannen angivna kategorierna utan jämväl för övriga inom barntandvården heltidstjänst görande tandläkare. Antalet sådana tandläkare inom folktandvården torde f. n. uppgå till omkring 100 inom landstingsområdena och omkring 225 i städer, ej tillhörande landsting, vartill kommer omkring 50 vid Eastman- institutet, helt sysselsatta inom förskoletandvården. En särbestämmelse för sådana barntandläkare, som har sin sysselsättning endast med barn i för skoleåldern, psykiskt efterblivna och psykolabila barn ävensom spastiska barn, finner styrelsen knappast motiverad.
För sådana tandläkartjänster, som är avsedda för enbart barntandvård, rekommenderar styrelsen en till 40 timmar per vecka avkortad arbetstid.
Statskontoret finner icke anledning föreligga, att arbetstiden för tand läkare, vilka meddelar tandvård åt ur behandlingssynpunkt svårhanterliga barn, nedsättes till lägre timantal än det som f. n. tillämpas vid Eastman- institutet eller 40 timmar i veckan.
Utredningsmannens förslag, att möjlighet bör öppnas för anslutning till statens pensionsanstalt av heltidstjänster för enade med ferier, har tillstyrkts eller lämnats utan erinran i samt liga remissyttranden.
Styrelsen för svenska stadsförbundet kan dock godtaga förslaget härut- innan endast under den förutsättningen, att ifrågavarande tandläkartjänster med ferier såväl i statsbidragshänseende som beträffande anslutningen till statens pensionsanstalt jämställes med övriga heltidstjänster inom folk tandvården.
Kungl. Maj.ts proposition nr 160 är 1956
Departementschefen
Det statliga driftbidraget till folktandvård utgår numera såväl till lands ting som till stad utanför landsting i förhållande till antalet fullständigt behandlade barn. Om hänsyn tages endast härtill, kan det icke anses på kallat att rätten till statsbidrag göres beroende av att de i folktandvården anställda tandläkarna har viss minimiarbetstid. Vissa andra omständig heter bör emellertid beaktas, när det gäller att bedöma, huruvida före skrifter om arbetstiden bör bibehållas såsom statsbidragsvillkor.
Bristen på tandläkare inom folktandvården är alltjämt kännbar. Av de drygt 1 100 distriktstandläkartjänster, som fanns inrättade den 1 juli 1955,
14
uppehölls 364 av utlänningar, vilka förordnats som vikarier, och 291 av
stipendiater, medan 84 tjänster saknade innehavare eller vakansvikarie.
I syfte att stimulera rekryteringen till folktandvården föreslog 1946 års
folktandvårdssakkunniga (SOU 1948:53) bl. a. införande av s. k. avkor
tade heltidstjänster med en årlig arbetstid av 1 300 arbetstimmar. Dessa
tjänster, vilka företrädesvis skulle avse barn- och ungdomstandvård, ansågs
lämpade för t. ex. gifta kvinnliga tandläkare. Vid anmälan av detta förslag
i propositionen nr 84/1950 fann sig dåvarande chefen för inrikesdeparte
mentet icke kunna biträda detsamma med hänsyn till att reformen befara
des på lång sikt komma att relativt sett minska antalet arbetstimmar inom
folktandvården. Riksdagen, som delade departementschefens farhågor på
denna punkt, anslöt sig till propositionen (statsutsk. uti. nr 166; rd skr
nr 302).
Vid verkställandet av den nu föreliggande utredningen angående tjänst
göringstiden för tandläkare inom folktandvården har utredningsmannen
ansett det falla utanför hans uppdrag att pröva, huruvida och i vad mån
anställning med avkortad tjänstgöring lämpligen bör förekomma. Ej heller
har han tagit ställning till om kravet på viss minimitjänstgöring bör bibe
hållas såsom sta tsbidragsvillkor. Något nytt material ägnat att belysa detta
spörsmål har sålunda nu ej framkommit.
Självfallet har statsmakterna det största intresse av att folktandvården
fungerar så effektivt som möjligt och att dess fortsatta utbyggande till
att omfatta hela det svenska folket underlättas. Kunde ett upphävande av
arbetstidsföreskrifterna i statsbidragskungörelsen med skäl antagas verka
i sådan riktning, skulle jag därför icke tveka att tillstyrka detta. Härigenom
skulle emellertid möjligheter öppnas att inrätta både avkortade heltids
tjänster och deltidstjänster. Då riksdagen så sent som år 1950 avvisat för
slag om att införa sådana tjänster och intet nu framkommit som synes ge
anledning till ändrat ståndpunktstagande härutinnan, anser jag försiktig
heten bjuda, att det nuvarande kravet på heltidstjänstgöring tills vidare
bibehålies.
När det gäller att bedöma vad som skall kunna anses såsom en i och för
sig lämpligt avvägd arbetstid för folktandvårdens tandläkare, är det enligt
min mening tveksamt, om det överhuvud taget kan på objektiva grunder
fastslås, att en eller ett par timmars längre eller kortare tjänstgöringstid
per vecka skulle ha någon avgörande betydelse för den allmänna förslit
nings- och påfrestningsgraden i yrket. Emellertid har utredningsmannen
efter egna studier av hur arbetet bedrives på ett antal polikliniker och
behandlingsavdelningar inom folktandvården och på grundval av en nyligen
verkställd dödlighetsundersökning bland tandläkare in. m. ansett sig kunna
konstatera, att tandläkaryrket såsom sådant genomsnittligt sett ej skulle
vara mera förslitande än andra yrken och att den i gällande statsbidrags-
kungörelse fastställda arbetstiden av 42 timmar i veckan icke skulle vara
Kungl. Maj.ts proposition nr 160 år 1956
Kungi. Maj:ts proposition nr 160 år 1956
15
olämpligt avvägd. Under sådana förhållanden anser jag mig böra förorda utredningsmannens förslag, att föreskriften om 42 timmars tjänstgöring per vecka i princip bibehålies för tandläkare inom folktandvården.
Sådan tandvård, som meddelas barn i förskoleåldern, psykiskt efterblivna och psykolabila barn samt spastiska barn, har emellertid av utrednings mannen befunnits mera psykiskt eller fysiskt påfrestande än annan tand vård och därför ansetts motivera kortare arbetstid. För befattningar, som inrättats för vård av enbart sådana ur behandlingssynpunkt svårhanterliga barn, har utredningsmannen föreslagit, att arbetstiden bestämmes till 39 timmar i veckan. Mot detta undantag, som huvudsakligen endast skulle komma att beröra ett antal befattningar vid Eastmaninstitutet i Stockholm, har jag intet att erinra.
I de fyra största städerna utanför landsting har i vissa fall sedan lång tid tillbaka tillämpats andra tjänstgöringstider än vad i statsbidragskun- görelsen förutsättes. Kungl. Maj :t har av 1955 års riksdag bemyndigats att vid beviljande av statsbidrag till folktandvård i stad utanför landsting tills vidare medgiva de avvikelser från eljest gällande grunder, som bedöm des oundgängligen nödvändiga. Med stöd av detta bemyndigande har Kungl. Maj :t för folktandvården i Stockholm bl. a. medgivit vissa organisatoriska avvikelser från vad statsbidragsbestämmelserna föreskriver. Vidare har Kungl. Maj :t förklarat hinder icke möta mot att Stockholm, Malmö och Norrköping, i avbidan på resultatet av den nu verkställda utredningen bibe- hölle vissa kortare tjänstgöringstider. För Göteborgs del har Kungl. Maj :t redan tidigare förklarat sig ej ha något att erinra mot att vissa där gäl lande kortare tjänstgöringstider tillämpades. Det skulle enligt min mening vara alltför rigoröst att kräva, att nämnda städer för att bibehållas vid rätten till statsbidrag skulle förlänga arbetstiden för redan anställda be fattningshavare inom folktandvården. Det av 1955 års riksdag lämnade bemyndigandet torde därför i fortsättningen få utnyttjas för att medgiva, att de fast anställda tandläkare i Stockholm, Göteborg, Malmö och Norrkö ping, som f. n. har kortare tjänstgöringstider än 42 timmar per vecka, tills vidare må bibehållas vid dessa arbetstider.
Vid anmälan av proposition nr 84/1950 betonade departementschefen, att frågan om semestertidens längd vore en förhandlingssak. Om semestern av organisatoriska skäl utbytes mot ferier, bör detta enligt min mening icke föranleda, att huvudmannen går förlustig rätten till statsbidrag.
För anslutning till statens pensionsanstalt torde för annan tandläkare inom folktandvården än lasarettstandläkare alltjämt böra krävas heltids anställning. Vid tillämpningen av SPA-reglementet torde begreppet heltids anställd liksom hittills böra tolkas i anslutning till bestämmelserna om arbetstiden i statsbidragskungörelsen.
Den av mig förordade ändringen av nämnda bestämmelser medför, att tandläkarbefattning för tandvård åt enbart förskolebarn och andra ur be
16
handlingssynpunkt svårhanterliga barn, med vilken är förenad en tjänst
göringstid av minst 39 timmar per vecka, skall kunna anslutas till pensions-
anstalten. Tandläkare som av organisatoriska skäl åtnjuter ferier bör vi
dare betraktas som heltidsanställd vid tillämpningen av SPA-reglementet.
Det torde få ankomma på Kungl. Maj :t att meddela beslut i fråga om
den särskilda reglering, som kan komma att visa sig påkallad beträffande
pensionsförhållandena för här avsedda tandläkare med mindre omfattande
arbetstid räknat för år eller för vecka än den regelmässiga.
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj:t måtte
föreslå riksdagen
att godkänna av mig föreslagen ändring av grunderna för
statsbidrag till folktandvård.
Med bifall till denna av statsrådets övriga leda
möter biträdda hemställan förordnar Hans Maj :t
Konungen, att proposition av den lydelse, bilaga
till detta protokoll utvisar, skall avlåtas till riks
dagen.
Ur protokollet:
Ingvar Mellquist
Kungl. Maj.ts proposition nr 160 år 1956
IDUNS TRYCKERI, ESSELTE. STHLM 56
604492