Prop. 1958:53
('med förslag till lag om ändrad lydelse av 16 § lagen den 11 juni 1943 (nr 346) angående statsmonopol å tillverkning och im\xad port av tobaksvaror, m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1958
1
Nr 53
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
ändrad lydelse av 16 § lagen den 11 juni 1943 (nr 346) angående statsmonopol å tillverkning och im port av tobaksvaror, m. m.; given Stockholms slott den
7
februari 1958.
Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att
dels
antaga härvid fogade förslag till
1) lag om ändrad lydelse av 16 § lagen den 11 juni 1943 (nr 346) angå ende statsmonopol å tillverkning och import av tobaksvaror;
2) förordning angående ändrad lydelse av 14 § 1 och 3 mom. förord ningen den 31 maj 1957 (nr 262) om allmän energiskatt;
3) förordning angående ändrad lydelse av 13 § förordningen den 15 de cember 1939 (nr 887) angående tillverkning och beskattning av malt drycker;
4) förordning om skatt å lagrat lättöl; 5) förordning angående ändring i förordningen den 22 december 1939 (nr 919) om skatt å läskedrycker; samt
6) förordning angående ändrad lydelse av 1 § förordningen den 28 sep tember 1928 (nr 376) om särskild skatt å vissa lotterivinster;
dels ock
bifalla de förslag i övrigt, om vilkas avlåtande till riksdagen fö
redragande departementschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
I enlighet med riktlinjer som angivits i propositionen nr 50 framlägges förslag om höjd beskattning av cigarretter, elkraft för borgerliga behov, Öl, starköl, läskedrycker och lotterivinster samt om återinförande av skatten på lagrat lättöl. 1
1 Uiluinij till riksdagens protokoll 1958. 1 samt. Nr 53
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1958
Förslag
till
Lag
om ändrad lydelse av 16 § lagen den 11 juni 1943 (nr 346) angående
statsmonopol å tillverkning och import av tobaksvaror
Härigenom förordnas, att 16 § lagen den 11 juni 1943 angående statsmo
nopol å tillverkning och import av tobaksvaror1 skall erhålla ändrad lydelse
på sätt nedan angives.
16 §.
I varje tobaksvaras riktpris skall skatt ingå dels med ett belopp, vilket
motsvarar nedanstående procent av riktpriset, dels ock med nedan angivna,
i förhållande till varans myckenhet bestämda belopp, nämligen:
Varuslag
Vikt för
1 st. gram
För inom riket till
verkad vara
För till riket införd
vara
Procent
av rikt
priset
Belopp för
Procent
av rikt
priset
Belopp för
1 St.
öre
1 kg
kr.
1 st.
öre
1 kg
kr.
Cigarrer ................ • grupp I
t. o. m. 5,0
35
4,3
35
12,4
»
.............
II
över
5,0
35
5,6
—
35
15,6
—
Cigarrcigarretter .
»
I
t. o. m. 1,7
35
4,0
—
35
6,6
—
»
II
över
17
35
6,0
—
35
9,5
—
Cigarretter............
I
t. o. m. 0,75
40
3,34
—
40
4,34
—
»
..........
II
över
0,75
40
5 58
—
40
6,93
—
Röktobak............
—
40
—
24 60
40
—
31: —
Tuggtobak............
—
40
—
3: 70
40
—
3 70
Snus ....................
—
40
—
3:80
40
—
5:-
I skattehänseende------- - — 3,3 gram.
Denna lag skall, såvitt angår inom riket tillverkade cigarretter, träda i
kraft den 1 april 1958 samt i övrigt den 1 maj 1958. Tillika skall iakttagas,
att vad i lagen stadgas om riktpris intill den 1 januari 1960 skall hava av
seende å priskurantpris. 1
1 Senaste lydelse se 1957: 265.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1958
3
Förslag
till
Förordning
angående ändrad lydelse av 14 § 1 och 3 mom. förordningen den 31 maj
1957 (nr 262) om allmän energiskatt
Härigenom förordnas, att 14 § 1 och 3 mom. förordningen den 31 maj 1957 om allmän energiskatt skola erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives.
14 §.
1 mom.
Skatten utgår
a) för elektrisk---------— beskattningsvärde och
b) för annan elektrisk kraft med sju procent av kraftens beskattnings värde.
Såsom driftställe------- — huvudsak gemensam. Med beskattningsår------------ 30 juni. Beskattningsvärdet är — — — icke skatt.
3 mom.
Där under ett beskattningsår förbrukningen i industriell rörelse
över skjutit 40 000 kilowattimmar men skatt för den förbrukade kraften erlagts med lägre procenttal av kraftens beskattningsvärde än tio, skall till statsverket i efterhand inlevereras skatt med det procenttal av beskattnings värdet varmed den erlagda skatten understiger tio procent av samma värde.
Har under ett beskattningsår förbrukningen i industriell rörelse icke över skjutit 40 000 kilowattimmar men har skatt för den förbrukade kraften er lagts med tio procent av kraftens beskattningsvärde, skall snarast efter be skattningsårets utgång skatt restitueras med det procenttal av beskattnings värdet varmed skatten skall understiga tio procent av samma värde.
Denna förordning träder i kraft den 20 mars 1958. Utan hinder därav skall dock skatten beräknas enligt paragrafens tidi gare lydelse
i fråga om elektrisk kraft, för vilken kraftavgift helt eller delvis utgår efter uppmätt energiförbrukning: för tiden före första avläsningen av ener giförbrukning efter den 19 mars 1958 och
i fråga om annan elektrisk kraft: för redovisningsperiod, som till någon del hänför sig till tiden före den 20 mars 1958.
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1958
Förslag
till
Förordning
angående ändrad lydelse av 13 § förordningen den 15 december 1939
(nr 887) angående tillverkning och beskattning av maltdrycker
Härigenom förordnas, att 13 § förordningen den 15 december 1939 angå
ende tillverkning och beskattning av maltdrycker1 skall erhålla ändrad ly
delse på sätt nedan angives.
13 §.
Skatten utgår med fyrtioåtta öre för liter Öl och en krona fyrtioett öre
för liter starköl.
Vid varje------------eller starkölsbryggeri.
Kontrollstyrelsen må------------ bryggeri igångsatts.
Denna förordning träder i kraft den 20 mars 1958. I deklaration enligt
18 § förordningen om tillverkning och beskattning av maltdrycker skola för
mars 1958 angivas de myckenheter Öl och starköl och den därå belöpande
skatt som faller på tiden intill och från och med den 20 mars 1958.
Förslag
till
Förordning
om skatt å lagrat lättöl
Härigenom förordnas som följer.
1 §•
För lagrat lättöl, som inom riket tillverkats för försäljning, skall erläggas
skatt till staten efter vad nedan sägs.
2
§.
Skatten utgår med 12 öre för liter.
3 §.
1. Kontrollen över beskattningen utövas av kontrollstyrelsen med biträde
av särskilda kontrolltjänstemän.
2. Tillverkare skall för dylik kontroll utan ersättning tillhandahålla er
forderliga prov å råvaror och övriga vid tillverkningen använda förnöden-
1 Senaste lydelse av 13 § se 1954: 525.
heter samt å tillverkat lagrat lättöl ävensom ställa till förfogande nödiga redskap och lämna behövlig handräckning.
3. Tillverkare skall på egen bekostnad anskaffa de journaler och övriga handlingar, vilka kontrollstyrelsen med stöd av denna förordning ålägger tillverkaren att föra eller upprätta, samt har att ställa sig till efterrättelse de föreskrifter, som kontrollstyrelsen meddelar angående förandet eller upp rättandet av nämnda journaler och handlingar samt angående deras beva rande under viss tid och insändande i original eller avskrift till kontroll styrelsen.
4. Tillverkare är pliktig att ordna sin bokföring på sådant sätt att den möjliggör kontroll beträffande den myckenhet lagrat lättöl, som enligt vad nedan sägs är skattepliktig, ävensom att vid anfordran hålla sina handels- böcker med tillhörande verifikationer samt i 3 mom. omnämnda journaler och handlingar tillgängliga för kontrolltjänsteman.
5. Tillverkare skall ställa sig till efterrättelse de särskilda föreskrifter, som kontrollstyrelsen för erhållande av en betryggande kontroll över skat tens behöriga utgörande meddelar, ävensom de anvisningar, som kontroll tjänsteman i enlighet med denna förordning eller kontrollstyrelsens före skrifter kan komma att lämna.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1958
5
4
§•
1. Tillverkare skall för varje månad upprätta och senast å femtonde dagen efter månadens utgång till kontrollstyrelsen insända en på tro och heder avgiven deklaration angående den myckenhet lagrat lättöl, som un der månaden utlämnats från tillverkningsstället. Härvid må avdrag göras för den myckenhet lagrat lättöl, som
a) enligt bevis av tullmyndighet utförts ur riket eller till svensk frihamn,
b) tillverkats vid annat tillverkningsställe och icke ingår i myckenhet, som under a) avses,
c) efter utlämning återinförts till lagret å tillverkningsstället och icke utgöres av lagrat lättöl, som tillverkats vid annat tillverkningsställe,
d) förstörts utanför tillverkningsstället, medan varan befunnit sig i till verkarens besittning, samt
e) utlämnats såsom kontrollprov. Vad som återstår efter nu nämnda avdrag utgör beskattningsbar mycken het. I deklarationen skall angivas den skatt, som belöper å den beskattnings bara myckenheten.
Å deklarationen skall finnas intyg av två personer, att densamma över ensstämmer med bokföringen.
2. Tillverkare skall samtidigt med deklarationens insändande erlägga skatt för föregående månad genom inbetalning å kontrollstyrelsens post girokonto.
3. Erlägges icke skatten inom föreskriven tid, må kontrollstyrelsen med dela förbud tills vidare, till dess skatten gnidits, att utlämna lagrat lättöl från tillverkningsstället. För uttagande av förfallet skattebelopp må på framställning av kontroll styrelsen utmätning omedelbart verkställas.
4. Tillverkare är skyldig att, då kontrollstyrelsen så prövar nödigt, för skattens behöriga erläggande hos kontrollstyrelsen ställa säkerhet till be lopp, som styrelsen finner erforderligt. Ställes ej vid anfordran sådan säkerhet, skall vad i 3 mom. första stycket stadgas äga motsvarande tillämpning.
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1958
5 §•
1. Då rörelsen vid tillverkningsställe helt nedlägges, är tillverkare plik
tig att betala skatt för inom tillverkningsstället befintligt, där tillverkat
lagrat lättöl.
2. Därest vid granskning av tillverkares bokföring, journaler eller andra
handlingar eller eljest utrönes, att för någon månad skatt bort utgå med
högre belopp än som för månaden erlagts, eller att i det å tillverknings
stället befintliga lagret av lagrat lättöl förefinnes brist, som tillverkaren
icke kan nöjaktigt förklara, är tillverkaren pliktig att vid anfordran genast
erlägga, i förra fallet den resterande skatten och i senare fallet skatt för
en myckenhet, som motsvarar bristen.
3. Vad i 4 § 2 och 3 mom. stadgas skall i tillämpliga delar gälla i fråga
om skattebelopp, som avses i denna paragraf.
6
§.
Lagrat lättöl må icke utlämnas från tillverkningsställe annorledes än på
slutna kärl, vilka av kontrollstyrelsen godkänts eller ock med avseende å
rymden blivit märkta på sätt i 14 § lagen om mått och vikt sägs.
7 §.
Återförsäljare av lagrat lättöl är skyldig att på anfordran lämna sådana
uppgifter om sin rörelse, som kontrollstyrelsen eller kontrolltjänsteman
finner erforderliga för skattekontrollen, samt att, där kontrollstyrelsen fin
ner det påkallat för kontrollens utövande, tillhandahålla sina handelsböc-
ker med tillhörande handlingar.
Skyldighet, som i första stycket sägs, föreligger jämväl för den, som idkar
handel med vara, vilken användes vid framställning eller distribution av
lagrat lättöl.
8
§•
Kontrollstyrelsen må vid vite förelägga tillverkare av lagrat lättöl att full
göra vad honom åligger enligt denna förordning eller med stöd av den
samma meddelade föreskrifter, dock att föreläggande icke må avse inbeta
lande av skatt.
9
§.
Om ansvar i vissa fall för den, som i deklaration lämnat oriktig uppgift,
stadgas i skattestrafflagen.
10
§.
Den, som utlämnar lagrat lättöl i strid mot förbud, varom i 4 § 3 eller
4 mom. eller 5 § 3 mom. sägs, straffes med dagsböter eller fängelse i högst
sex månader.
Sålunda utlämnat lättöl vare, där det fortfarande är i tillverkarens be
sittning, förverkat tillika med kärl och emballage, vari det förvaras.
Vad som på grund av denna bestämmelse tagits i beslag må av den myn
dighet, som förordnat om beslaget, genast försäljas eller, därest försälj
ning icke kan komma till stånd, förstöras.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1958
7
11
§•
Fullgöres icke ordentligt skyldigheten att hålla bokföring eller upprätta journal eller annan kontrollhandling, som i 3 § avses, straffes tillverkaren med dagsböter.
12
§.
Bryter någon i andra fall än förut sagts mot vad i denna förordning är stadgat eller mot föreskrift, som med stöd av förordningen meddelats, straf fes med böter, högst trehundra kronor. Vad nu sagts gäller dock ej åliggan de att inbetala skatt.
13 §.
Tillverkare ansvarar för brott, som avses i 10—12 §§ och som begås av hans husfolk eller i hans arbete antagen person, liksom vore brottet be gånget av honom själv, därest icke omständigheterna göra sannolikt, att brottet skett utan hans vetskap och vilja.
14 §.
Vad som med stöd av bestämmelserna i denna förordning inhämtats vid granskning av handelsböcker med tillhörande verifikationer, så ock vad som eljest inhämtats vid kontroll enligt förordningen må ej yppas i vidare mån än som erfordras för det med bestämmelserna avsedda ändamålet. Bryter någon häremot, straffes med böter eller fängelse i högst sex månader, där ej gärningen är belagd med straff i strafflagen.
Brott som nu sagts må, där det ej innefattar ämbetsbrott, av åklagare åtalas endast efter angivelse av målsägande.
15 §.
Brott, som avses i 11 eller 12 §, må av åklagare åtalas allenast efter an mälan av kontrollstyrelsen.
Värdet av förverkat gods skall tillfalla kronan.
Denna förordning träder i kraft den 20 mars 1958.
Förslag
till
Förordning
angående ändring i förordningen den 22 december 1939 (nr 919) om
skatt å läskedrycker
Härigenom förordnas, att 5 §, 7 § 1 och 2 mom. samt 9 § förordningen den 22 december 1939 om skatt å läskedrycker1 skola erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives.
5 §•
Skatten utgår med trettiotre öre för liter; dock skall envar tillverkare erlägga skatt med lägst femtio kronor för varje månad, varunder han ägt bedriva rörelsen.
1 Senaste lydelse av 5 § se 1950:573 och av 9 § se 1957:211.
8
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1958
7 §•
1. Tillverkare skall för varje månad upprätta och senast å femtonde
dagen efter månadens utgång till kontrollstyrelsen insända en på tro och
heder avgiven deklaration angående den myckenhet läskedrycker som un
der månaden utlämnats från tillverkningsstället. Härvid må avdrag göras
för den myckenhet läskedrycker, som
a) enligt bevis av tullmyndighet utförts ur riket eller till svensk
frihamn,
b) tillverkats vid annat tillverkningsställe och icke ingår i myckenhet,
som under a) avses,
c) efter utlämning återinförts till lagret å tillverkningsstället och icke
utgöres av läskedrycker, som tillverkats vid annat tillverkningsställe,
d) förstörts utanför tillverkningsstället, medan varan befunnit sig i till
verkarens besittning, samt
e) utlämnats såsom kontrollprov.
Vad som — -------- beskattningsbara myckenheten.
Å deklarationen — -— — med bokföringen.
2. Tillverkare skall samtidigt med deklarationens insändande erlägga
skatt för föregående månad genom inbetalning å kontrollstyrelsens post
girokonto.
9 §.
Läskedrycker må------------ vikt sägs.
Utan hinder av vad ovan sägs äger kontrollstyrelsen medgiva utlämning
av läskedryck från automat i öppet kärl, därest sådan utlämning sker ef
ter angivet mått och automaten är vederbörligen justerad.
Kontrollstyrelsen äger meddela föreskrifter angående kontrollanordning
ar, där läskedrycker utlämnas från automat.
Denna förordning träder i kraft den 20 mars 1958. I deklaration enligt 7 §
förordningen om skatt å läskedrycker skola för mars 1958 angivas de myc
kenheter läskedrycker och den därå belöpande skatt som faller på tiden
intill och från och med den 20 mars 1958.
Förslag
till
Förordning
angående ändrad lydelse av 1 § förordningen den 28 september 1928
(nr 376) om särskild skatt å vissa lotterivinster
Härigenom förordnas, att 1 § förordningen den 28 september 1928 om
särskild skatt å vissa lotterivinster1 skall erhålla ändrad lydelse på sätt ne
dan angives.
1
§•
Ä vinst i svenskt lotteri och å vinst vid vinstdragning på här i riket utfär
dade premieobligationer skall, därest vinstens värde överstiger i fråga om
1 Senaste lydelse av 1 § se 11)46: 75
9
vinst i varu- eller tombolalotteri etthundra kronor, i fråga om vinst å halv- lott i penninglotteri tolv kronor 50 öre samt i fråga om annan vinst tjugufem kronor, till staten erläggas en särskild skatt motsvarande, i fråga om vinst å premieobligation tjugu procent och i fråga om annan vinst trettio procent av vinstens värde. Skatt som nu sagts skall dock icke utgå å vinst vid vad hållning medelst totalisator vid hästtävlingar eller å vinst i varu- eller tom bolalotteri, däri endast skänkta vinstföremål förekomma, ej heller å vinst vid utlottning av konstverk inom förening, vars enda syfte är att främja intresset för eller eljest stödja den bildande konsten.
Vid beräkning------------belöpande skatten. Skatt skall — — — vinnaren uttages.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1958
Denna förordning träder i kraft den 1 april 1958 men skall icke tillämpas i fråga om vinst, som blivit tillgänglig för lyftning före samma dag. För ordningen skall ej heller äga tillämpning på lotteri med vinster i annat än penningar, om tillstånd till lotteriet meddelats före den 1 april 1958.
10
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1958
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i statsrådet å Stockholms slott den
7
feb
ruari 1958.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Undén,
statsråden
Nilsson, Sträng, Andersson, Lindell, Lindström, Lange, Lindholm,
Kling, Skoglund, Edenman, Netzén, Kjellin, Johansson.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler
chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, fråga om
höjd beskatt
ning av cigarretter, m, m.
samt anför därvid följande.
I en tidigare denna dag anmäld proposition, nr 50, har jag lämnat en
redogörelse för överläggningar som förts mot bakgrunden av vissa försvars
frågor. Jag omtalade även att man vid överläggningarna uppnått enighet om
att förorda en höjning av den indirekta beskattningen. Beträffande vissa
varuslag, där ett snabbt genomförande av beskattningsåtgärderna borde
äga rum, nämligen spritdrycker, vin, socker och bensin, framlades förslag i
nämnda proposition. Tillika förutskickade jag, att övriga frågor rörande
den höjning av den indirekta beskattningen varom enighet nåtts skulle upp
tagas senare denna dag. Jag avser nu att anmäla dessa frågor, vilka berör
cigarretter, maltdrycker, läskedrycker, elkraft för s. k. borgerliga ändamål
samt lotterivinster.
Innan jag går in på de särskilda skatteområdena vill jag endast nämna,
att den höjda beskattningen föreslås träda i kraft den 20 mars 1958 utom
i vissa fall där ett senare ikraftträdande är påkallat av tekniska eller lik
nande skäl.
Cigarretter. Enligt 16 § lagen den 11 juni 1943 (nr 346) angående stats-
monopol å tillverkning och import av tobaksvaror utgår tobaksskatten med
viss procent av varans priskurantpris (värdeskatt) samt med visst efter
varans myckenhet bestämt belopp (myckenhetsskatt).
De nuvarande skattesatserna har beslutats av 1957 års riksdag på grund
val av propositionen nr 175. Beslutet innebar en genomsnittlig prishöjning
för cigarretter med ca ett öre per styck. Tekniskt genomfördes detta så, att
myckenhetsskatten höjdes med 0,48 öre för cigarretter i grupp II. Beträf
fande cigarretter i grupp I (cigarretter med munstycke) ökades styckeskat
ten med 0,24 öre.
Nu gällande skattesatser framgår av följande sammanställning.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1958
11
Varuslag
Vikt för 1 st. gram
För inom riket till verkad vara
För till riket införd vara
Procent av priskurantpriset
Belopp för Procent av priskurantpriset
Belopp för
1 st. öre
1 kg kr.
1 St. öre 1 kg kr.
Cigarrer ................ • grupp I
t. o. m. 5,0 35 4.3
—
35
12,4
—
» ................ » IT
över
50
35 5,6
— 35
15,6 —
Cigarrcigarretter . . » I t. o. m. 1,7
35 4.0 — 35
6,6 —
»
»
II
över
1,7 35
6,0
—
35 9,5 —
Cigarretter ............
I t. o. m. 0,75 40
2,74 — 40
3,74
—
» ............
II över 0,75 40
4.78
—
40
6,13 —
Röktobak............
—
40
—
24:60
40
31: —
Tuggtobak............
—
40
— 3 70 40
—
7 —
Snus ....................
— 40 —
3: 80
40
5: —
Vid 1957 års riksdag har på grundval av propositionen nr 50 beslutats en omläggning inom detaljhandeln med tobaksvaror. Denna omläggning, som skall tillämpas fr. o. m. den 1 januari 1960, har även föranlett en änd ring i skattebestämmelserna såtillvida, att värdeskatten skall beräknas på grundval av det riktpris som tobaksmonopolet åsätter varan och inte såsom nu på grundval av ett fast priskurantpris.
Såsom tidigare angivits föreligger enighet om att den nu aktuella höj ningen av den indirekta beskattningen även bör inbegripa cigarretterna, vilka därvid skulle stiga i pris med ca 1,5 öre per styck. Cigarretterna synes, i motsats till övriga tobaksvaror, ha ytterligare skattekraft; trots den i fjol genomförda skattehöjningen har cigarrettkonsumtionen visat stigande tendens. De ökade skatteintäkterna har — med beaktande av viss sannolik nedgång i förbrukningen — beräknats till 17 milj. kr. under budgetåret 1957/58 och 70 milj. kr. under budgetåret 1958/59.
I enlighet med det anförda förordar jag, att skatten på cigarretter höjes med omkring 1,5 öre stycket. Någon skillnad synes härvidlag inte böra göras mellan svensktillverkade och importerade cigarretter. Med tanke på mun- styckscigarretternas relativt sett mindre starka ställning i konsumtionen synes emellertid skattehöjningen för dessa varor böra begränsas till ca ett öre per styck.
Skattehöjningen bör genomföras på det sättet att myckenhetsskatten be stämmes till 5,58 öre per styck för svensktillverkade och 6,93 öre tör im porterade cigarretter i grupp II; nuvarande skattesatser utgör 4,78 respek tive 6,13 öre stycket. På motsvarande sätt bör skatten för cigarretter i grupp I höjas från respektive 2,74 och 3,74 öre till 3,34 öre för svenska och 4,34 öre för utländska.
Jag förordar vidare att skattehöjningen skall träda i kraft den 1 april 1958. I fråga om importerade cigarretter synes det dock av tekniska skäl er forderligt att förlägga ikraftträdandet en månad senare eller till den 1 maj.
12
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1958
I detta sammanhang torde jag även få anmäla en framställning från
Svenska tobaksmonopolet om viss jämkning av skattesatserna för tuggtobak.
Med hänsyn till att tillverkningen av detta varuslag är förlustbringande för
bolaget har bolaget sedan länge haft planer på att nedlägga tillverkningen
och i stället tillgodose den svenska marknaden genom import. För att möj
liggöra detta med oförändrad skattebelastning för konsumenten är det, fram
håller bolaget, nödvändigt att upphäva den diskriminering i skattebelast
ningen, som åvilar den importerade varan. I enlighet härmed hemställer
bolaget att skattesatsen för importerad tuggtobak bestämmes till samma be
lopp som för varor av inhemsk tillverkning. Någon ändring i statens skatte
inkomster medför icke detta eftersom någon import för näiwarande icke
förekommer av denna vara. Förslaget föranleder ingen erinran från min
sida. Jag tillstyrker sålunda att viktskatten för importerad tuggtobak sänkes
från 7 kronor till 3 kronor och 70 öre per kg.
Elektrisk kraft. Beskattningen av elektrisk kraft regleras genom förord
ningen den 31 maj 1957 om allmän energiskatt, vilken förordning, såvitt
gäller elkraft, trädde i stället för elskalteförordningen av den 1 juni 1951.
Med undantag för kraft, som användes av kommunikationsföretag för ban-
drift och liknande ändamål, är i princip all kraftförbrukning inom landet
beskattad enligt energiskatteförordningen. Ikraftträdandet av denna förord
ning medförde en utvidgning av beskattningsområdet såtillvida att detalj
förbrukningen av elkraft, som varit skattefri sedan 1952, åter beskattades.
För elektrisk kraft, som förbrukas i industriell rörelse med en förbruk
ning av mer än 40 000 kilowattimmar för driftställe och beskattningsår (1
juli—30 juni) utgår skatten med 10 procent av kraftens beskattningsvärde.
Detta värde är enligt energiskatteförordningen i princip lika med summan
av de avgifter, som förbrukaren har att erlägga för kraften.
För övrig kraft utgör energiskatten 5 procent av kraftens beskattnings
värde. Under denna skattesats faller elektrisk kraft, som detalj distribueras
för borgerliga behov, d. v. s. hushålls-, jordbruks- och yrkeskonsumtionen,
samt kraftförbrukningen för gatubelysning m. m.
Skatten för elektrisk kraft erlägges av den som förbrukat kraften. Är för
brukaren producent av kraften inlevererar han själv skatten till statsverket.
Övriga kraftförbrukare erlägger skatten till kraftleverantören samtidigt
med kraftavgifterna, varefter kraftleverantören har att redovisa och inbe
tala skatten till statsverket. För energiskatten på elektrisk kraft är kon
trollstyrelsen beskattningsmyndighet.
Av det tidigare anförda framgår, att man enat sig om att förorda en höj
ning av energiskatten för kraft som utnyttjas för borgerliga behov in. m.
med två procentenheter från 5 till 7 procent. Denna skattehöjning beräknas
tillföra staten en ökad skatteintäkt av ca 20 milj. kr. för år räknat.
Jag förordar att ifrågavarande skattehöjning träder i kraft från den
avläsning av energiförbrukningen, som äger rum efter den 19 mars 1958.
13
Genom att energiskatt enligt den föreslagna höjda skatteprocenten kan ut tagas först fr. o. m. den skatteredovisningsperiod, som börjar närmast efter nämnda dag, och skatten tillika uttages i efterhand, kan emellertid några ökade skatteintäkter inte påräknas under innevarande budgetår.
Malt- och läskedrycker. Beskattningen av Öl och starköl regleras genom förordningen den 15 december 1939 (nr 887) angående tillverkning och be skattning av maltdrycker. Denna förordning innehåller även bestämmelser om tillverkningen av lättöl. Beskattningen av läskedrycker regleras genom förordningen den 22 december 1939 (nr 919) om skatt å läskedrycker.
Maltdrycksskatt utgår f. n. med 42 öre per liter för Öl (maltdryck av klass II) och med 1 krona 35 öre per liter för starköl (maltdryck av klass III). Skatt utgår f. n. icke för lättöl (maltdryck av klass I). En tidigare tillfällig beskattning av lagrat lättöl (s. k. lagrat svagdricka) med 12 öre per liter upphörde den 30 juni 1954.
För importerade maltdrycker uttages tull, som avpassats så att bryggeri- näringen givits visst tullskydd. Tull utgår även för lättöl. Tullsatserna är f. n. per 100 liter 32 kr. för lättöl, 78 kr. för Öl och 186 kr. för starköl.
Skatten på läskedrycker utgår med 21 öre per liter. Under denna skatte sats faller mineralvatten samt kolsyrade och därmed jämförliga drycker, bl. a. söta läskedrycker. För importerade läskedrycker utgår tull med ett mot skatten svarande belopp av 21 kr. per 100 liter.
Såväl maltdrycks- som läskedrycksskatten upptages hos producenten och erlägges på grundval av deklaration till kontrollstyrelsen.
Enighet föreligger, såsom nämnts redan i propositionen nr 50, om att skatten på Öl och starköl bör höjas med 6 öre per liter (2 öre för en flaska om 1/3 liter) till 48 öre respektive 1 krona 41 öre per liter och att läske drycksskatten bör höjas med 12 öre per liter (4 öre för en flaska om 1/3 liter) till 33 öre per liter. Samtidigt bör skatten på lagrat lättöl (s. k. lagrat svagdricka) om 12 öre per liter (4 öre för en flaska om 1/3 liter) återinföras. Dessa åtgärder beräknas medföra en skatteintäkt av ca 30 milj. kr. för år, varav 20 milj. kr. beräknas falla på läskedrycker, 8,5 milj. kr. på Öl och stark öl samt 1,5 milj. kr. på lagrat lättöl. Den höjda och utvidgade beskattningen föreslås träda i kraft samtidigt den 20 mars 1958. I samband härmed torde en jämkning böra ske i 9 § förordningen om skatt å läskedrycker för att möjliggöra försäljning av läskedrycker från automat. Vidare förordar jag, att bestämmelser införes -— i likhet med vad som gäller maltdrycker — av innebörd att skatt icke skall erläggas för läskedrycker som förstörts exem pelvis under utkörning.
Höjningen av skatten på läskedrycker bör föranleda, att tullen å dessa varor uppjusteras med belopp svarande mot skattehöjningen. Med hänsyn till att nuvarande tullskydd för maltdrycker, enligt vad som framgår av tull- taxekommitténs år 1956 avgivna betänkande, får anses vara anmärknings värt högt, synes det däremot nu inte vara nödvändigt att föreslå någon mot
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1958
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1958
skatteändringarna svarande justering av tullsatserna på dessa drycker. Frå
gan om tullskyddet för maltdrycker torde få upptagas i samband med be
handlingen av den kommande propositionen med förslag till ny tulltaxa.
Lotterivinster. Vinster å lottsedlar och premieobligationer ävensom tips
vinster blir inte inkomstbeskattade. I stället uttages i samband med vinstens
utbetalning en särskild skatt om 20 procent av vinstens värde, skatten in
beräknad. Skattesatsen, som ursprungligen var 10 procent, höjdes år 1942
till nuvarande nivå. Den har därvid bestämts med utgångspunkt från att
skatten ungefär skall motsvara vad vinnaren skulle haft att erlägga i statlig
inkomstskatt och kommunal inkomstskatt, om vinsten inkomstbeskattats i
vanlig ordning. Bestämmelser om den särskilda lotterivinstskatten är upp
tagna i förordningen den 28 september 1928 (nr 376) om särskild skatt å
vissa lotterivinster.
Med hänsyn till den allmänna inkomstutvecklingen och de nuvarande
inkomstskattesatserna kan med fog göras gällande, att den 20-procentiga
lotterivinstskatten numera är för låg. Det har därför förelegat enighet om
att skattesatsen bör höjas till 30 procent, vilken skattesats bättre torde mot
svara den skattebelastning som flertalet lotterivinnare skulle fått vidkän
nas om vinsterna inkomstbeskattats.
Från skattehöjningen synes dock böra undantas vinster på premieobliga
tioner; hit är även att hänföra vinsterna på skattepremieobligationer. Dessa
vinster utgör närmast en ränta på sparat kapital och uppbäres till icke ringa
del av småsparare. För att främja sparandet har införts en rätt till s. k.
sparavdrag vid inkomsttaxeringen, 300 kr. för ensamstående och 600 kr. för
makar. En viss motsvarighet till sparavdraget skulle erhållas i fråga om
premieobligationerna, därest obligationsvins terna undantas.
Den här förordade höjningen av lotterivinstskatten bör sättas i kraft den
1 april 1958 och, liksom vid 1942 års höjning av lotterivinstskatten, i prin
cip göras tillämplig på vinster, som blir tillgängliga för lyftning nämnda dag
eller senare. Dock synes det skäligt, att om vinsterna i lotteriet till någon
del består av annat än pengar, den högre skatten inte skall utgå, om till
stånd till lotteriet lämnats före den 1 april 1958.
Skatten kommer, såsom redan nämnts i annat sammanhang, att medföra
ökade skatteintäkter om ca 6 milj. kr. under budgetåret 1957/58 och om ca
20 milj. kr. under budgetåret 1958/59.
Kontrollkostnader. De beskattningsåtgärder som förordats i propositio
nen nr 50 och i denna proposition kräver endast små belopp i kostnader
för administration och kontroll. Det ökade medelsbehovet inskränker sig
sålunda i huvudsak till avlöningskostnader för en amanuens och ett kon-
torsbiträde.
Riksdagens medgivande torde böra inhämtas att för budgetåret 1957/58
överskrida den i avlöningsstaten för kontrollstyrelsen upptagna anslags
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1958
15
posten till avlöningar till icke-ordinarie personal med erforderligt belopp.
För budgetåret 1958/59 beräknas anslagsökningen till i runt tal 33 000
kronor.
Under åberopande av det anförda hemställer föredragande departements
chefen, att Kungl. Maj :t måtte genom proposition föreslå riksdagen att
I. antaga inom finansdepartementet upprättade förslag till
1)
lag om ändrad lydelse av 16 § lagen den 11 juni 1943 (nr 346) angå
ende statsmonopol å tillverkning och import av tobaksvaror;
2)
förordning angående ändrad lydelse av 14 § 1 och 3 mom. förordningen
den 31 maj 1957 (nr 262) om allmän energiskatt;
3)
förordning angående ändrad lydelse av 13 § förordningen den 15 de
cember 1939 (nr 887) angående tillverkning och beskattning av maltdrycker;
4)
förordning om skatt å lagrat lättöl;
5)
förordning angående ändring i förordningen den 22 december 1939
(nr 919) om skatt å läskedrycker;
samt
6)
förordning angående ändrad lydelse av 1 § förordningen den 28 sep
tember 1928 (nr 376) om särskild skatt å vissa lotterivinster;
II. besluta, att den vid tulltaxeförordningen den 4 oktober 1929 (nr
316) fogade tulltaxan skall från och med den 20 mars 1958 i nedan an
given del erhålla ändrad lydelse på sätt av det följande framgår.
144
Mineralvatten och kolsyrade, alkoholfria läske
drycker .................................................................... 100
liter
33:
III. medgiva att för budgetåret 1957/58 den i avlöningstaten för kon
trollstyrelsen upptagna anslagsposten till avlöningar till icke-ordinarie per
sonal må överskridas för bestridande av de kontrollkostnader som betingas
av vad i det föregående förordats.
IV. med ändring i berörda delar av Kungl. Maj :ts i årets statsverkspro-
position, bilaga 9, sjunde huvudtiteln, punkten 39, framlagda förslag
a) godkänna följande avlöningsstat för kontrollstyrelsen,
att tillämpas tills vidare från och med budgetåret 1958/59:
Avlöningsstat
1. Avlöningar till ordinarie tjänstemän,
förslags
vis
............................................................................... 780 000
2. Avlöningar till icke-ordinarie personal ........... 1 256 000
3. Rörligt tillägg,
förslagsvis
....................................... 322 000
Summa kronor 2 358 000
b) till
Kontrollstyrelsen:
Avlöningar
för budgetåret
1958/59 anvisa ett förslagsanslag av 2 358 000 kronor.
16
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1958
Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter bi
trädda hemställan förordnar Hans Maj :t Konungen, att
till riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga
till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Göte Fridh
580290 Stockholm 1958. Isaac Marcus Boktryckeri Aktiebolag