Prop. 1959:119
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 dr 1959
1
Nr 119
Kungl. Maj.ts proposition angående anslag till regle
ring av prisstegringar på försvarshuvudtiteln
m. 77i.; given Stockholms slott den 13 mars 1959.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över försvarsärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande departe mentschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
Sven Andersson
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen anges metoder för beräkning av prisförändringar i fråga om försvarshuvudtiteln.
För reglering av prisstegringar äskas för nästa budgetår ett anslag av 40 000 000 kronor.
1—411 69 Bihang till riksdagens protokoll 1959. 1 samt. Nr 119
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
Utdrag av protokollet över försvarsärenden, hållet in
för Hans Maj.t Konungen i statsrådet å Stock
holms slott den 13 mars 1959.
Närvarande
Statsministern
Erlander,
ministern
för
utrikes ärendena
Undén,
stats
råden
Nilsson, Sträng, Andersson, Lindell, Lindström, Lange,
Lindholm, Kling, Skoglund, Edenman, Netzén, Johansson, af Geijer-
stam.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler
chefen för försvarsdepartementet, statsrådet Andersson, fråga om anslag
till reglering av prisstegringar på försvarshuvudtiteln m. in. och anför där
vid följande.
I årets statsverksproposition (bil. 6, punkt 189) har Kungl. Maj:t före
slagit riksdagen att, i avbidan på särskild proposition i ämnet, till Regle
ring av prisstegringar för budgetåret 1959/60 beräkna ett anslag av
60 000 000 kronor.
Vid anmälan av försvarshuvudtiteln i årets statsverksproposition (bil. 6,
s. 11) anförde jag, att jag jämlikt Kungl. Maj :ts bemyndigande den 12
september 1958 tillkallat fyra sakkunniga1 för att inom försvarsdeparte
mentet biträda med undersökningar rörande möjligheten att åstadkomma
regler för beräkning av den enligt beslut vid 1958 års B-riksdag förutsatta
kompensationen för löne- och prisstegringar å försvarshuvudtiteln.
De sakkunniga, som antagit benämningen »Försvarsindexgruppen», bar
avlämnat två promemorior, den ena den 15 november 1958 samt den andra
den 1 mars 1959. Den första, som i korthet anmäldes vid behandlingen av
försvarshuvudtiteln i 1959 års statsverksproposition (bil. 6, s. 11) innehåller
i huvudsak principiella synpunkter på lösning av frågorna rörande löne-
och prisomräkning av fjärde huvudtiteln. I den andra promemorian avhand
lar försvarsindexgruppen närmare vissa i den första promemorian upptagna
principfrågor och redovisar konkreta förslag till prismaterial m. m. De
båda promemoriorna benämnes i det följande PM I respektive PM II.
Över försvarsindexgruppens PM I har efter remiss yttranden avgivits av
överbefälhavaren, försvarets civilförvaltning, försvarets sjukvårdsstyrelse,
fortifikationsförvaltningen, armétygförvaltningen, arméintendenturförvalt-
ningen, marinförvaltningen, flygförvaltningen, försvarets forskningsanstalt,
riksräkenskapsverket och kommerskollegium.
Som nyss nämnts omtalade jag i årets statsverksproposition i korthet
1 Överdirektören P. T. I. Ohlsson, ordförande, kommerserådet B. A. Eriksson, kanslidirek
tören C. A. Murray samt fil. dr. E. H. Ruist.
Kungl. May.ts proposition nr 119 är 1959
3
försvarsindexgruppens PM I. Jag var emellertid inte då beredd att taga slut
lig ställning till hur prisförändringarna skulle beräknas. Sedan ytterligare
undersökningar i ämnet utförts, torde jag ånyo få anmäla frågan. Jag redo
gör härvid först för försvarsindexgruppens förslag och däröver avgivna
yttranden samt framlägger därefter mina egna synpunkter och förslag.
Försvarsindexgruppen har ansett sitt uppdrag böra innefatta undersök
ning om metoderna för löne- och prisomräkningen. Undersökningarna har
främst inriktats på att konstruera en index härför. Gruppen har vidare
undersökt, i vilken ordning löne- och prisomräkningen skall budgetärt
regleras.
PM I. Försvarsindexgruppen har i sin den 15 november 1958 dagteck-
nade promemoria begränsat sig till att lämna vissa förslag till princip
lösning. I PM I angives konstruktionen av, syftet med och innebörden i den
förordade indexformeln, strukturen i och användningen av de skilda index
serier, som synes erforderliga, seriernas utformning med hänsyn till kravet
på försvarsutgifternas anpassning till den ekonomiska utvecklingen samt de
budgetära anordningar som systemets genomförande förutsätter.
Rörande utgångspunkten för de i försvarsbeslutet förutsatta omräk
ningarna framhåller försvarsindexgruppen, att viss osäkerhet råder rö
rande beräkningsgrunderna för de olika anslagen för budgetåret 1958/59,
d. v. s. det första budgetåret i den av försvarsbeslutet omfattade kostnads
ramen. I beslutet har emellertid, framhålles det, uttryckligen förutsatts,
att de för 1958/59 anvisade anslagen — i vilka inräknats viss reserv för
prisstegringar under nämnda år ■—- skall förslå, oavsett vilka pris- och
löneändringar som inträffar samt att kompensation skall utgå först fr. o. in.
budgetåret 1959/60. Med hänsyn härtill tolkar gruppen försvarsbeslutet i
förevarande hänseende så, att pris- och löneomräkningarna skall ske i för
hållande till medelprisläget under budgetåret 1958/59. Viss reservation
göres dock för eventuella lönestegringar för de statsanställda fr. o. m. år
1959. Gruppen anser sig kunna utgå ifrån att försvarsbeslutets innebörd
är att löne- och prisförändringar skall beaktas, oavsett i vilken riktning
förändringarna går.
Vad angår principerna för prisregleringen uttalar gruppen sympatier
för att till grund för densamma begagna sig av en tämligen grov indikator
för den allmänna prisutvecklingen i landet, exempelvis prisindex för natio
nalprodukten i dess helhet. Gruppen finner emellertid, att en sådan scha
blonmässig beräkning icke kan begagnas för prisomräkningen av de skilda
anslagen i budgeten, vilket förutsattes erforderligt. Med hänsyn härtill
föreslår gruppen, att löne- och prisomräkningen verkställes med hjälp av
eu index. Denna bör kunna utnyttjas dels fiir beräkning av den ekonomiska
ramen för fjärde huvudtiteln i samband med statsverkspropositionens ut
arbetande dels för att korrigera de olika anslagen inom huvudtiteln för
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 är 1959
prisförändringar, som inträffar från tidpunkten för deras beräknande intill
dess de användes under löpande budgetår. Index föreslås dessutom skola
begagnas vid omräkningen av årskvoter i sådana anslag som avses för
anskaffning av materiel enligt långtidsplaner. Gruppen har funnit att be
fintliga prisindexserier eller annat prismaterial icke kan begagnas för
dessa ändamål och föreslår fördenskull att en ny prisindex, »försvars-
index», åstadkommes.
Eörsvarsindexgruppen anför, att man för att prisomräkna försvarsut-
gifterna egentligen skulle behöva en indexserie, som visade utvecklingen
av priset för att producera den tjänst, som förverkligar den förutsatta mål
sättningen för försvaret. Då emellertid någon direkt prisbildning härpå
icke finnes,nödgas man uppdela utgifterna på de olika varor och tjänster
som konstituerar försvarsverksamhetens olika kostnadselement, d. v. s.
den i budgeten gjorda fördelningen på avlöningar, omkostnader, hyror,
övningar, materielanskaffning, underhåll etc., och därefter mäta pris
rörelserna på dessa skilda element. Gruppen påpekar, att man, vid en
dylik uppdelning på kostnader i produktionsled före den slutprodukt,
d. v. s. för svarst jänsten i dess helhet, vars prisförändring skall mätas,
måste beakta de produktivitetsförändringar, som uppstår under produk
tionsprocessen genom förbättrad eller försämrad samverkan mellan de i
prismätningen ingående varorna och tjänsterna. Detta innebär, att en
korrektionsfaktor måste införas för produktivitetsvinster eller produkti-
vitetsförluster. Eljest föreligger enligt gruppen risk för att försvarsbud-
geten får en annan andel i nationalprodukten än den som förutsatts i
försvarsbeslutet. Gruppen finner att det vid försvarsbeslutet förutsatts, att
försvaret skall få behålla den produktivitetsvinst, som göres på sista stadiet
i produktionsprocessen samt bära motsvarande produktivitetsförlust. Detta
innebär, att försvarskraften absolut sett icke ökar med 2,5 % om året utan
med 2,5 % + produktivitetsförändringarna i sista ledet av försvarets egen
verksamhet. En sådan tolkning förutsätter emellertid, hävdar gruppen,
att en korrektionsfaktor principiellt måste införas vid ett eventuellt an
vändande av kostnadselement för att mäta prisutvecklingen på tidigare
stadier i produktionsprocessen, exempelvis vid mätningen av prisrörelserna
inom olika anslag till omkostnader, materiel och underhåll m. fl.
Gruppens förslag till indexformel för försvarsindex och dess motive
ringar härtill redovisas i bilaga A. Prisindex skall enligt gruppen användas
för att beräkna det prisregleringsbelopp som erfordras för att bibehålla
det kvantitativa innehållet i ett visst års budget oförändrat från tidpunkten
för myndigheternas beräkningar till betalningarnas erläggande. Gruppen
föreslår, att som vikter i indexen användes kvantiteter som motsvarar an
slag under fjärde huvudtiteln för ifrågavarande budgetår. Index föreslås
skola beräknas fyra gånger årligen, nämligen för augusti, november,
februari och maj månader.
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
5
Beträffande prismaterialet i försvarsindex lämnas icke slutligt förslag i PM I. Gruppen begränsar sig i PM I till att ange vissa riktlinjer. Sålunda förutsätter gruppen, att försvarskostnaderna vid prismätningen uppdelas i enlighet med riksstatens uppställning. I fråga om flertalet utgiftsända- mål räknar gruppen med att kunna finna erforderligt prismaterial i redan existerande indexserier. Betydande grupper av det militära varusortimentet är emellertid enligt gruppen i färdigt skick av så speciell karaktär, att det inte kan antagas vara möjligt att erhålla prismaterial för tekniskt jämför bara civila representantvaror. Gruppen har ansett det principiellt oriktigt att använda militära varor som representantvaror. Oavsett hur prismate rialet i dessa fall insamlas anses nämligen kunna uppkomma ett cirkel problem. Gruppen finner alltså att i princip endast civila varor bör utväljas som representantvaror. I PM I antyder gruppen vissa möjlig heter att finna lämpliga dylika varor. Som en möjlighet anges desaggregering på funktionella huvudbeståndsdelar. En annan metod är uppdelning i kostnadselement (arbetslöner, råvaror, halvfabrikat etc.). Om denna metod skall ifrågakonnna måste dock, enligt gruppens förut omnämnda principi ella uppfattning, införas en korrektionsfaktor för produktivitetsföränd ringar.
Vad beträffar den budgetära tillämpningen av försvarsindex anför grup pen, att kompensation för prisstegringar kan lämnas på tilläggsstat men att också den ursprungliga riksstaten kan konstrueras så, att kom pensation kan utgå. Med hänsyn till den praxis som utbildat sig beträf fande användandet av tilläggsstat anser försvarsindexgruppen, att den senare utvägen i första hand bör prövas. I viss anslutning till vad som gäller för innevarande budgetår, räknar gruppen härvid med att en reserv för prisstegringar, vilken inte inräknas i ramen, beräknas i huvudtiteln.
Denna reserv synes lämpligen böra hållas samlad under ett särskilt, för huvudtiteln gemensamt anslag, prisregleringsanslaget. Från detta an slag bör endast täckas prisstegringar å andra anslag än de som avses för avlönande av tjänstemän, medan prisstegringar å dessa senare an slag förutsättes skola täckas medelst anslag under tolfte huvudtiteln, på sätt hittills plägat ske. Prisregleringsanslaget bör i enlighet härmed an knytas till en försvarsindex, som »rensats» från sådana lönekostnader för statstjänstemän som redovisas under särskilda avlöningsanslag. Belast ningen på prisregleringsanslaget bör enligt gruppen regleras med tillhjälp av en indexserie som anknyter till försvarshuvudtitelns reservationsanslag. Då anslagen under huvudtiteln skall vara beräknade i prisläget för viss månad då index beräknas (i allmänhet maj månad), kan de merkostnader som skall täckas från prisregleringsanslaget alltså fastställas med ledning av indextalen under det aktuella budgetåret. Prisregleringsanslaget bör enligt försvarsindexgruppen få utnyttjas högst intill ett belopp, som mot svarar de på angivet sätt fixerade merkostnaderna på reservationsanslagen.
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
Fördelningen av det belopp som må disponeras förutsätter gruppen skola
ankomma på Kungl. Maj :t. Utvecklingen beträffande de i försvarsindex
ingående delgrupperna bör kunna tjäna till ledning vid denna fördelning.
Gruppen föreslår, att vissa lijälpindexserier konstrueras för ändamålet.
Anslagsbeloppet för prisregleringsanslaget, som enligt gruppens för
menande lämpligen bör vara förslagsanslag, förutsättes kunna uppskattas
med ledning av tidigare erfarenheter rörande prisutvecklingen.
Prisstegringar under förslagsanslag förutsättes liksom hittills få på
verka belastningen på dessa anslag antingen omedelbart eller -—- beträf
fande anslag eller anslagsposter som maximerats av Kungl. Maj :t — efter
särskild prövning av Kungl. Maj :t. Reserv för dessa prisstegringar skall
finnas under prisregleringsanslaget och bör enligt gruppen inte kalkyleras
in under de olika anslagen. Visar sig förhandsuppskattningen av prissteg
ringarna hållbar, uppstår sålunda på prisregleringsanslaget en besparing,
som motsvarar prisstegringar på andra förslagsanslag än avlöningsanslag.
Vid sjunkande priser som enligt vad som förut anförts, förutsättes med
föra minskning av den totala kostnadsramen, kommer prissänkningar,
som rör förslagsanslag, automatiskt att påverka belastningen under ett
budgetår. När det åter gäller reservationsanslag anser gruppen erforder
ligt att på något sätt begränsa myndigheternas möjligheter att förfoga över
anslagen. Gruppen föreslår därför att utnyttjandet av ett reservationsan
slag skall omprövas av Kungl. Maj :t, därest priset för den verksamhet
som bedrives under anslaget enligt index blir lägre än som antagits vid
anslagsberäkningen. Jämväl utnyttjandet av lämnade beställningsbemyn-
diganden synes böra begränsas på liknande sätt.
Gruppens förslag bygger på att reservationsanslagen skall kompenseras
eller reduceras med hänsyn till prisförändringar. Storleken av dessa juste
ringar kan slutligt bestämmas först då indexberäkningar för samtliga be-
räkningstillfällen under budgetåret föreligger. Om index uträknas kvar
talsvis för mittmånaden i varje kvartal, kan indextalen för maj månad —
den sista tidpunkt under ett budgetår för vilken indextal beräknas —
vara framräknade före juni månads utgång. Det torde härvid enligt grup
pen bli möjligt att verkställa erforderliga justeringar före budgetårs
skiftet.
Med hänsyn till att avsevärda prisförändringar kan inträffa anser för-
svarsindexgruppen lämpligt, att en provisorisk justering skall verkställas,
då prisförändringarna å reservationsanslag enligt index överstiger 3 en
heter. Provisorisk justering föreslås äga rum vid budgetårets början,
därest prisförändringarna redan i maj överstiger 3 enheter. Om så icke är
fallet, förutsättes provisorisk justering skola verkställas vid det första
beräkningstillfälle, då medeltalet av index för detta och tidigare beräk-
ningstillfällen under budgetåret överstiger 103,o. På samma sätt kan ytter
ligare en eller flera provisoriska justeringar ske, så snart motsvarande
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
i
medeltal överstiger indextalet vid senaste justeringstillfälle med mer än 3 enheter. Slutreglering bör under alla förhållanden ske i juni månad, då indexmedeltalet för budgetåret är känt. Det föreslås vidare, att Kungl. Maj :t erhåller befogenhet att -— oavsett indexutvecklingen i stort — kom pensera visst reservationsanslag, som drabbas av en isolerad prisstegring, överstigande 5 % av anslagsbeloppet, och för vilket hjälpserie enligt det av- gruppen föreslagna indexsystemet utarbetats. Ett dylikt ianspråktagande av prisregleringsanslaget regleras slutligt vid justeringen i juni månad.
Gruppen räknar med att följande indexserier är behövliga i det för ordade systemet.
a) En generell index för hela försvarsbudgeten, byggd på en samman- vägning av delindexserier tör de i huvudtiteln förekommande utgiftsända- målen, uppdelade på vissa huvudgrupper. Denna index anses skola utnyttjas för att fastställa ramen för budgeten i samband med dess uppgörande samt för efterhandsgranskning av det totala prisregleringsresultatet.
b) En delserie, omfattande samtliga anslag i budgeten utom anslagen för avlöningar åt tjänstemän, avsedd för efterhandsgranskning av prisreg- leringsresultaten samt för uppskattning av storleken å prisreglerings anslaget.
c) En delserie, omfattande samtliga reservationsanslag i budgeten, av sedd för den budgetära regleringen under löpande budgetår av prisomräk- ningsresultatet för reservationsanslagen.
d) Ett fåtal hjälpserier för vissa viktiga reservationsanslag, i främsta rummet de planreglerade materielanskaffningsanslagen samt underhålls- anslagen. Hjälpserierna avses skola tjäna till ledning vid fördelning av- kompensation eller reduktion å nämnda anslag under löpande budgetår samt ligga till grund för omräkning av årskvoterna i de planreglerade anskaffningsanslagen.
Yttranden
Remissmyndigheterna stöder i princip förslaget om tillskapande av en särskild försvarsindex och har i allmänhet intet att erinra mot försvars- indexgruppens förslag till principlösningar. Av de skilda remissmyndig heternas yttranden må i övrigt återges följande.
Överbefälhavaren anser det tveksamt, om man för all krigsmateriel kan finna civila varor av den beskaffenheten att deras prisutveckling kan anses representativ för utvecklingen beträffande militära varor. Det framhålles, att eu betydande del av försvarskostnaderna användes för prototyparbeten och forskning, där lönekostnaderna dominerar. Om någon större grad av exakthet ändå inte kan uppnås vid indexregleringen, synes det överbefäl havaren naturligt, att okomplicerade och administrativt enkla metoder an vändes.
Försvarets civilförvaltning understryker försvarsindexgruppcns uttalan
8
Kutigl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
de, att indexregleringens schematiska natur under alla förhållanden måste
kvarstå och finner detta tala för att de fördelar som kan vara förenade
med en anknytning till redan befintliga civila indexserier ytterligare över-
väges vid det fortsatta utredningsarbetet.
Fortifikntionsförvaltningen förordar bland annat, att man vid framräk-
ningen av kostnadsramarna för kommande budgetår utgår från ett fiktivt
indextal för februari månad i stället för ett fiktivt indextal för maj månad,
varigenom tidsnöden vid myndigheternas budgetarbete skulle minskas. När
det gäller hyror, d. v. s. anslag till ersättning till fastighetsfonderna, anser
ämbetsverket, att byggnadsstyrelsens underhållsindex bör tillämpas och
därvid inarbetas i preliminära stater för fastighetsfondens delfonder.
Ämbetsverket tar även upp frågan om reservationer och finner det ofrån
komligt, att reservationer vid ett budgetårsskifte omräknas enligt index
även under följande budgetår fram till tiden för betalningsutfallet. Ämbets
verket anser det kunna inträffa, att prisregleringsbelopp som frainräknats
på grundval av indexmedeltalet för ett visst budgetår inte ger täckning för
de utgifter som faktiskt förekommit i överensstämmelse med gällande kvar-
talsindex. Åt Kungl. Maj :t bör därför förbehållas rätt att vid behov jämka
prisregleringsbeloppet med hänsyn till det faktiska betalningsutfallet.
Armétygförvaltningen finner det vara en förutsättning för att index
systemet skall fungera, att ämbetsverket tillätes balansera anslagsminsk
ning på grund av fallande index vid slutregleringen i juni månad över
budgetårsskiftet. Ämbetsverket anför vidare, att vid hjälpseriernas beräk
ning hänsyn måste tagas till utlandsbeställningar, vilka undandrages svensk
indexberäkning, och till objekt med fasta priser och med långa leverans
tider.
Arméintendenturförvaltningen anser sig icke för närvarande kunna taga
definitiv ställning till de särskilda detaljfrågorna, särskilt icke till frågan
i vilken omfattning civila indexserier kan användas. Med hänsyn bland
annat härtill ifrågasätter arméintendenturförvaltningen lämpligheten av
att de föreslagna principerna för omräkning av försvarsbudgeten börjar
tillämpas redan från och med den 1 juli 1959.
Marinförimltningen anser, att ett definitivt ställningstagande till lämp
ligheten av att genomföra försvarsindexgruppens förslag ej kan göras,
förrän detta praktiskt utformats och prövats. Ämbetsverket finner metoden
att basera index på civila representantvaror ha uppenbara fördelar ur
budgetsynpunkt men påpekar att risk föreligger för att prisutvecklingen
för dessa civila varor, bland annat på grund av konkurrensförhållanden,
blir en annan än för de militära varorna. Marinförvaltningen anser det
vidare av praktiska skäl lämpligt, att slutregleringen baseras på index ett
kvartal tidigare än som föreslagits, så att den kan verkställas exempelvis
under april månad. Om man önskar utnyttja försvarsindex i leveransavtai
finnes enligt marinförvaltningen behov av sammanhängande indexserier.
Ämbetsverket anser därför, att serierna ej bör avgränsas till budgetår.
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
9
Flygförvaltningen anser sig icke vara i stånd att överblicka konsekven
serna i sin helhet av det framlagda förslaget till principlösning men fram
för vissa synpunkter på särskilda delfrågor. Ämbetsverket delar inte för-
svarsindexgruppens uppfattning, att prisförändringarna bör beräknas med
utgångspunkt i medelpriserna under budgetåret 1958/59, utan hävdar att
ÖB-utredningarnas prisläge d. v. s. i allmänhet den 1 april 1957 borde valts
som utgångspunkt. Flygförvaltningen anser det ofrånkomligt, att en index
skapas som på lämpligt sätt anknyter till speciella militära varor. Genom
ramavtalen med flygindustrin och avtal med vissa andra industrier har
ämbetsverket full insyn och kontroll över samtliga faktorer som påverkar
prissättningen och kan alltså se vilka prisändringar som hänför sig till
kvalitetsförändringar och vilka som förorsakas av direkta prishöjningar.
Ämbetsverket anser metoden med nedbrytande i kostnadselement vara en
praktiskt framkomlig väg som prövats i olika sammanhang. Det bör även
vara möjligt att lösa problemet att finna ett uttryck för produktivitets-
faktorn. Sammanfattningsvis uttalar ämbetsverket, att en prisberäkning
med användning av tillgängliga civila index för standardbetonade varor och
nedbrytning i kostnadselement för beräkning av speciella militära varor
kommer att erbjuda en godtagbar lösning.
Försvarets forskningsanstalt anför, att det kan visa sig nödvändigt att
utnyttja särskild hjälpindex vid prisomräkning av forskningsanstaltens
reservationsanslag, vilka i relativt stor utsträckning användes för anskaff
ning av dyrbara och tekniskt mycket komplicerade instrument och appa
rater.
Riksräkenskapsverket anser, att inträffande kostnadsstegringar — utom
för löner — bör täckas genom medelsanvisning på tilläggsstat i stället för
över ett särskilt prisregleringsanslag. Riksräkenskapsverket anser ett dylikt
förfaringssätt väl förenligt med vad riksdagen uttalat angående medels
anvisning på tilläggsstat. En reglering genom anslag på tilläggsstat anses
dessutom erbjuda större möjligheter till en riktig fördelning på olika anslag
redan från början. Riksdagen får vidare möjlighet att fortlöpande följa
utvecklingen. Vid en reglering i denna ordning skulle justering av kostna
derna behöva ske endast två gånger varje budgetår. I anslutning härtill
skulle enligt ämbetsverket indextalen beräknas halvårsvis i stället för
kvartalsvis.
Kommerskollegium framhåller som önskvärt att största möjliga enkelhet
eftersträvas vid indexsystemets uppbyggnad och tillämpning samt att för
farandet får karaktären av försöksverksamhet.
PM II. I denna promemoria diskuterar försvarsindexgruppen under
hänvisning till PM I principiella och praktiska problem rörande metoderna
vid val av prismaterial för teknisk krigsmateriel samt redovisar sina härut-
innan gjorda ställningstaganden. Vidare framlägges förslag till prismate
10
Kungl. Maj ds proposition nr 119 år 1959
rial för de skilda utgiftsändamålen i försvarsbudgeten samt till åtgärder
beträffande det administrativa förfarandet vid försvarsindex’ beräkning och
tillämpning. De principiella spörsmål, som i huvudsak slutbehandlats i den
preliminära promemorian, upptages till förnyad behandling, endast i den
mån hithörande frågor berörts i remissyttrandena över PM I eller indirekt
sammanhänger med frågorna rörande val av prismaterial eller den prak
tiska tillämpningen.
Vad beträffar metoderna för val av prismaterial för egentlig krigsma
teriel anför försvarsindexgruppen, att den icke funnit skäl frångå prin
cipen att söka mäta prisutvecklingen inom försvaret i första hand med
stöd av civilt prismaterial. Gruppen har ansett det ligga utanför dess upp
gift att gå in på de problem som kan uppstå för den händelse bestämmel
ser om beräkning av prisförändringar, som finnes intagna i av Kungl. Maj :t
godkända avtal, på kort sikt skulle föranleda betalningsförpliktelser, för
vilka täckning icke kan beredas enligt de i promemorian föreslagna regler
na. Gruppen påpekar, att den syftat till att försvarsindex skall ge ett gene
rellt mått för den totala prisutvecklingen; de olika detaljerna som bygger
upp försvarsindex kan sålunda i allmänhet inte användas för en prismät
ning för varje särskilt anslag. Gruppens strävan anges vidare ha varit att
i försvarsindex direkt eller indirekt söka få fram ett mått på prisutveck
lingen för marknadsförda, ej specifikt militära varor, som i vissa angivna
avseenden kan anses jämförbara med de militära varorna. Härför har
gruppen undersökt tre metoder, nämligen:
1. direkt anknytning till förefintliga indexserier
2. desaggregering av färdigprodukterna på funktionella huvudbestånds
delar (desaggregeringsmetoden) samt
3. desaggregering av färdigprodukterna på kostnadselement (kostnads-
elementmetoden).
Vad beträffar den första metoden har gruppen jämfört varuinnehållet
i ifrågakommande anslag med det som är representerat i förefintliga pris-
indexserier. Härvid har särskild hänsyn tagits till i vilken mån överens
stämmelse föreligger med avseende å i färdigprodukten ingående råvaror,
varornas bearbetningsgrad samt prisstabiliteten. För att möjliggöra en
dylik jämförelse är det, enligt gruppen, nödvändigt att på något sätt klassi
ficera varorna.
Försvarsindexgruppen har i första hand sökt använda den s. k. Bryssel-
nomenklaturen, vilken från den 1 januari 1959 införts i Sverige som bas
för tulltaxeringen. Brysselnomenklaturen bygger i första hand på en indel
ning av alla varor i 99 kapitel. De varor som hänföres till samma kapitel
är, enligt gruppen, i allmänhet likartade i fråga om utgångsmaterial. Varor
tillhörande ett sådant kapitel behöver emellertid inte vara likartade i fråga
om bearbetningsgrad.
Försvarsindexgruppen har emellertid på anförda skäl stannat för att
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
11
använda Brysselnomenklaturen som en bas för jämförelsen mellan varu sortimentet i anslagen och i motsvarande prisindexserier. Som en komplet tering bär gruppen emellertid försökt göra en allmän bedömning av bear- betningsgraden för de varor som i Brysselnomenklaturen tillhör samma kapitel. Den jämförelse som kunnat göras på detta sätt har ansetts tillräck lig för att avgöra, om en prisindexserie är användbar för att mäta pris utvecklingen för ett visst anslag. Denna jämförelse har lett till, att gruppen rekommenderat en komplettering av varusortimentet i vissa prisindex serier.
Med anledning av att det hävdats, att sådana omständigheter som att krigs materiel ofta tillverkas i relativt korta serier, att de militära materielan- slagen i viss utsträckning belastas med kostnader för forskning, försök och prototyparbeten samt att materiel anskaffas i utlandet, påverkar prisut vecklingen beträffande krigsmateriel och medför en i förhållande till andra varor skiljaktig prisutveckling, framhåller gruppen följande.
Den omständigheten, att priset på varor, som i allmänhet tillverkas i kortare serier, är högre än för sådana mer standardbetonade varor, som tillverkas i längre serier, ger icke stöd för antagandet om en skiljaktighet för de båda varutyperna. I fråga om forskning, försök och prototyper anföres, att dylik verksamhet är erforderlig vid framtagandet av såväl civila produkter som krigsmateriel. I båda fallen får dessa kostnader an ses belasta priset på färdigprodukten. Gruppen finner det möjligt, att denna kostnadsbelastning kan utveckla sig olika för krigsmateriel och civila färdigprodukter. Denna omständighet anses emellertid icke utgöra till räckligt skäl för att införa särskilda principer för prismätningen i för- svarsindex. Gruppen framhåller även, att detta spörsmål står i nära sam band med den tekniska utvecklingen och att det kan diskuteras, om icke en eventuell skiljaktig utveckling i aktuellt avseende åtminstone delvis innefattas i de 2,5 % som försvarsutgifterna uppräknas med varje år för teknisk utveckling. Vad gäller utlandsbeställningarna anföres, att pris utvecklingen för representantvaror i förefintliga varuprisserier likaväl som för krigsmateriel influeras av den allmänna prisutvecklingen på världsmarknaden. En påverkan av prisrörelser i utlandet är sålunda inte något specifikt för krigsmateriel.
Den andra metoden, desaggregering på funktionella huvudbeståndsde lar, kan, anför gruppen, medföra flera felkällor. Sålunda tages icke hän syn till sammansättningskostnaderna på annat sätt än att dessa antages utveckla sig parallellt med priset på huvudbeståndsdelarna. Vidare säges gruppens undersökningar ha visat, att fördelningen av färdigprodukter nas värde på beståndsdelarna måste bygga på uppskattningar, grundade på ett relativt osäkert underlag. Svårigheter föreligger jämväl att i fråga om försvarsmateriel komma ned till lämpliga produkter, vilkas prisutveck ling kan registreras. Metodens användbarhet anses därför vara begränsad.
Om den tredje metoden, desaggregering på kostnadselement, skall komma ifråga erfordras enligt gruppen först och främst att produktivitets
förändringarna beaktas. Detta är i och för sig förenat med svårigheter.
Ytterligare komplikationer tillkommer emellertid. Sålunda måste man
fastställa dels de olika kostnadselementens andelar av totalkostnaden för
en färdigprodukt under basperioden, dels prisförändringarna för varje
kostnadselement, dels ock förändringarna i åtgången av varje produktions
faktor per enhet färdig vara. Erforderliga uppgifter rörande kostnads
elementens andelar måste enligt gruppen hämtas ur den officiella statisti
ken, enär de militära myndigheterna icke kan tillhandahålla tillräckligt
detaljerat material. Mätningen av prisförändringarna vållar i allmänhet
inga svårigheter utom i fråga om kapitalkostnadsandelen. Prisföränd
ringarna på denna andel föreslår gruppen skola mätas med hjälp av kom-
merskollegii serie för maskiner och transportmedel. Beträffande åtgångs-
förändringarna saknas nästan helt tillförlitliga beräkningar. På grund av
att beräkningarna måste grundas på ett flertal ovissa antaganden anser
gruppen, att kostnadselementmetoden bör utnyttjas så sparsamt som
möjligt. Därest den skall användas, bör enligt gruppen produktivitetsför
ändringar beaktas på så sätt att löneindex, applicerat på den i priset in
gående arbetsinsatsen, årligen reduceras med 2,5 %.
Det prismaterial som försvarsindexgruppen ansett sig böra anbefalla
för försvarshuvudtitelns anslag, redovisar gruppen i en till promemorian
fogad bilaga. Denna fogas såsom bilaga A till statsrådsprotokollet. Bilagan
är enligt gruppen avsedd att användas som en manual för beräkningarna
av försvarsindex — den anger olika prisserier, som skall användas, före
kommande hjälpserier samt viktsystem för utgiftsändamålen. Gruppen
anför, att riksstatens anslagsfördelning inom fjärde huvudtiteln bör vara
bestämmande för vikterna, som sålunda kommer att variera år från år.
För viktsystemet inom varje anslag förutsättes däremot, med något en
staka undantag, att vikterna skall vara fasta under ett antal år.
Såsom framgår av bilagan har gruppen för huvuddelen av försvars-
budgetens anslag funnit det möjligt att anknyta helt eller delvis till före
fintliga prisindexserier eller officiella noteringar.
Beträffande anslagen till anskaffning av tygmateriel (motsvarande)
lämnar gruppen två alternativa förslag till prismaterial.
Det ena alternativet innebär, att samtliga tygmaterielanslag enhetligt
prisomräknas med stöd av en redan befintlig prisindexserie, kommerskol-
legii serie för maskiner och transportmedel. En komplettering av denna
serie med vissa prisserier för tekniskt högt bearbetade produkter anses
dock önskvärd.
Det andra alternativet bygger i huvudsak på att prisförändringar regist
reras för varje särskilt anslag. Grundläggande för valet av prismaterialet
har härvid varit en klassificering med hjälp av Brysselnomenklaturen. Så
dana delar, som icke kunnat klassificeras, exempelvis forskning och för
sök, har uppdelats på kostnadselement. En sådan uppdelning har också
12
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
13
gjorts av kostnaderna för fartyg i marinens anslag till fartygsbyggnader
samt flygplanskrov i flygvapnets anslag till anskaffning av flygmateriel
samt anslaget till luftförsvarsrobot. Uppdelningen i kostnadselement förut
sattes skola ske med ledning av uppgifter ur den officiella industrista
tistiken.
Rörande valet mellan dessa alternativ anför försvarsindexgruppen, att
den först beskrivna metoden är lättare att tillämpa. Enligt de allmänna
principer som försvarsindexgruppen följt vid val av prismaterial skall
också i första hand en befintlig varuprisserie användas. Gruppen anser
därför, att denna metod i princip är att föredraga. Den nyssnämnda
serien torde ge en tillfredsställande bild av prisutvecklingen för de ifråga
varande anslagen tillsammantagna, eftersom den eventuella olikhet mellan
densamma och prisutvecklingen under varje anslag för sig, som betingas
av en skiljaktig varustruktur, i viss utsträckning kan elimineras vid en
summering. Det kan emellertid göras gällande, att den ifragavarande
metoden är schematisk och i allmänhet inte återger prisutvecklingen för
varje anslag för sig. Om det därför anses önskvärt att registrera prisut
vecklingen för vart och ett av de nämnda anslagen, anser gruppen den
andra metoden vara att föredraga.
För anslagen till underhåll av tygmateriel (motsvarande) föreslår för
svarsindexgruppen en prisomräkning efter uppdelning på kostnadselement.
Såsom underlag för sina bedömanden har gruppen begagnat utgiftsdisposi-
tionen under de nämnda anslagen för budgetåren 1955/58. Gruppen anser
fördelning på olika kostnadselement vara så lika i fråga om améns och
flygvapnets underhållsanslag, att samma prismaterial kan utnyttjas för
båda dessa anslag, medan annat prismaterial väljes för marinens anslag
till underhåll av fartyg m. m. bl. a. med hänsyn till olikheter i anslags-
dispositionen och underhållsarbetenas art. För anslag till forskning vid
försvarets forskningsanstalt och fortifikationsförvaltningen föreslås även
ledes en uppdelning på kostnadselement.
Beträffande beräkningen och tillämpningen av försvarsindex utgår för
svarsindexgruppen från att de härmed förknippade åtgärderna skall regle
ras efter administrativt enkla riktlinjer och att de militära myndigheterna
i allmänhet inte skall engageras vid framtagandet av prismaterialet.
Vad som främst påkallar uppmärksamhet är enligt gruppen frågor som
avser:
a) insamling, bearbetning och sammanställning av vikter och prismaterial;
b) beräkning och tillhandahållande av indextalen;
c) tillhandahållande av information rörande beräkningsmetoder;
d) översyn och revision av viktsystemet in. in.;
e) specialundersökningar rörande prisseriernas uppbyggnad, tolknings
frågor m.in.;
f) den budgetära tillämpningen av försvarsindex.
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
Handhavandet av åtgärderna a—c föreslås skola anförtros kommerskol
legium. Enligt gruppens förslag bygger nämligen försvarsindex i stor ut
sträckning på partiprisindex, som nu handhaves av kommerskollegium. De
kompletteringar av partiprisindex, som gruppen funnit önskvärda, måste
också göras av kommerskollegium. De beräknade talen för kvartalsindex
och årsmedeltal av försvarsindex förutsättes kollegium skola tillhandahålla
försvarsdepartementet och vederbörande myndigheter inom försvaret så
snart beräkningarna färdigställts. Gruppen anser det också lämpligt, att
dessa indextal publiceras i Kommersiella meddelanden, så att de lätt finns
tillgängliga. Som underlag för beslut om fördelning av prisomräkningsbe-
lopp på olika anslag anses kollegium därjämte böra till Kungl. Maj:t (för
svarsdepartementet) insända en sammanställning rörande prismaterialet i
försvarsindex i enlighet med uppställningen i den till statsrådsprotokollet
fogade bilaga B. En dylik sammanställning bör enligt gruppen överlämnas
förutom vid budgetårsskifte — för slutjustering på olika anslag — så
snart anledning till preliminär fördelning föreligger enligt de regler härom
som försvars indexgruppen angivit i PM I (jfr s. 5 ff).
Frågor rörande viktsystemet (punkten d) anses böra avgöras av Kungl.
Maj :t. För utredning och beredning av dessa frågor finner gruppen behov
av särskild sakkunskap föreligga. Gruppen föreslår därför, att en särskild
delegation tillsättes och att denna knytes till Kungl. Maj :ts kansli. I delega
tionen bör ingå administrativ, ekonomisk, militär, statistisk och teknisk
expertis. Delegationen synes lämpligen böra omfatta 5 personer, varav en
bör utses efter förslag av kommerskollegium. Delegationens huvuduppgif
ter bör vara att avge förslag rörande förändringar i försvarsindex’ viktsystem
och prismaterial — sålunda bör delegationen i anslutning till administrativa
beslut o. d. ta upp frågor som rör omräkningen av icke indexreglerade
anslag — samt följa tillämpningen av försvarsindex. Delegationen bör ta
initiativ i hithörande frågor. Kommerskollegium bör kunna till delegatio
nen hänskjuta avgörandet av spörsmål sammanhängande med kvalitets
frågor beträffande prismaterialet i försvarsindex. I den mån behov av sär
skilda undersökningar uppkommer, bör de enligt gruppens mening kunna
utföras under ledning av delegationen.
Försvarsindexgruppen bar inte kunnat göra några säkra bedömanden
rörande omfattningen av det arbete, som försvarsindex kan medföra för
kommerskollegium och den föreslagna delegationen. Vissa kostnader anses
dock bli ofrånkomliga. Till kommerskollegii förfogande bör sålunda enligt
gruppen ställas medel för anställande av tillfällig personal enligt verkets
provning. Medel bör också anvisas för delegationens verksamhet. För
svarsindexgruppen föreslår, att kostnaderna för budgetåret 1959/60 upp
tages till 75 000 kronor, varav 25 000 kronor utgör engångskostnader för
förbättring och komplettering av partiprisindex.
Försvarsindexgruppen tar ånyo upp några frågor om den budgetära
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
15
tillämpningen av försvarsindex. Gruppen anser, att fördelning av kompen
sationen (reduktionen) bör ankomma på Kungl. Maj :t, som även bör ha
att med ledning av kvartalsindextalen från kommerskollegium avgöra, om
visst anslag skall kompenseras under löpande budgetår. Initativ härtill
bör enligt gruppen icke tagas av respektive anslagsförvaltande myndig
heter. Gruppen har vidare ansett sig böra modifiera ett ställningstagande
i PM I, såtillvida att reduktion å reservationsanslag under löpande år i
händelse av prissänkningar enligt Kungl. Maj :ts bestämmande bör kunna
verkställas å det nästföljande budgetårets anslag, därest den icke kan ske
på löpande budgetårs anslag.
Kungl. Maj:t föreslås vidare få möjlighet att enligt vissa regler över
föra medel, utöver vad index motiverar, från prisregleringsanslaget till
reservationsanslag under förutsättning att motsvarande belopp avdrages å
andra reservationsanslag.
Med anledning av riksräkenskapsverkets remissyttrande vari hävdats,
att prisstegringar bör täckas genom tilläggsstatsanvisning, anför försvars-
indexgruppen, att det av gruppen föreslagna systemet för prisreglering
syftar till att åstadkomma av riksdagen kontrollerade metoder för automa
tisk reglering av prisförändringarna. En efterhandsreglering över tilläggs-
stat kommer enligt gruppen att försvåra möjligheterna till en effektiv
kontroll av prisstegringsberäkningarna. Härutöver gäller, att försvarets
materielbeställningar — om de skall realiseras på ett ekonomiskt förnuf
tigt sätt — endast kan utläggas enligt långsiktiga planer och i form av
flerårskontrakt. Det är därför önskvärt, att myndigheter och leverantörer
i förväg känner villkoren för beställningars utläggande och förutsätt
ningarna för täckning av prisstegringar. Detta önskemål kan enligt gruppen
tillgodoses bättre enligt gruppens förslag än om täckning av prisstegringar
regleras över tilläggsstat.
Departementschefen
Vid anmälan av propositionen nr 110 till 1958 års A-riksdag förutsatte
jag, i anslutning till uttalande av 1955 års försvarsberedning, att å an
slagen under fjärde huvudtiteln skulle från och med budgetåret 1959/60
— utöver en årlig stegring av 2,5 % för teknisk utveckling -— komma till
stånd kompensation för löne- och prisstegringar. — I sitt av riksdagen
godkända utlåtande nr B 53 förklarade sig statsutskottet vilja under
stryka vikten av att riktlinjerna i angivna båda hänseenden följdes.
I årets statsverksproposition underströk jag vid anmälan av försvars-
huvudtiteln angelägenheten av att fullfölja den strävan att skapa förut
sättningar för ett effektivt och planmässigt utnyttjande av försvarsutgif-
terna, som åsyftades med riksdagens principbeslut om fastläggandet av
principen om kompensation för löne- och prisstegringar. Jag hävdade, alt
man härvid i första hand borde eftersträva bestämda regler för fastställan
16
Kungi. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
det av det totalbelopp, varmed fjärde huvudtiteln enligt riksdagens beslut
skall kompenseras.
I det föregående har redovisats de möjligheter till prisomräkning av
försvarshuvudtiteln, som de av mig tillkallade särskilda sakkunniga, för-
svarsindexgruppen, anser föreligga. Det förslag försvarsindexgruppen
kommit fram till innebär i huvudsak följande.
För att mäta prisförändringar — härmed förstås säväl förändringar i
lönesatser som i priserna på andra tjänster och varor — på försvarshuvud
titeln konstrueras en särskild index, försvarsindex. Denna lägges upp med
de i riksstatens fjärde huvudtitel uppförda anslagen som vikter. Prisför
ändringarna på vikterna mätas med utnyttjande i första hand av redan
befintliga varuprisserier och noteringar rörande löneutvecklingen. Pris
förändringarna förutsättes i några fall, där de inte noteras kontinuerligt,
skola bestämmas i särskild ordning av Kungi. Maj :t efter förslag av en
särskild delegation.
Den föreslagna försvarsindex avses skola tillgodose i huvudsak två
syften; den skall användas dels för att för varje budgetår fastställa den
ekonomiska ramen för försvarsbudgeten dels för att reglera de olika an
slagen inom försvarsbudgeten med hänsyn till prisförändringar under
löpande budgetår.
Den ekonomiska ramen fastställes för varje budgetår med utgångspunkt
i närmast föregående budgetårs ram, uppräknad med 2,5 % för teknisk
utveckling och prisförändringar under ett år. Vid framräknande av ramen
för ett givet budgetår användes det föregående budgetåret som viktsystem
för prisindex.
Under ett givet budgetår verkställes prisreglering i princip enligt föl
jande. De i riksstaten uppförda anslagen förutsättes vara bestämda i visst
prisläge. Förändringar i förhållande till detta utgångsläge registreras kvar
talsvis medelst försvarsindex. När det gäller förändringar i lönesatserna
för tjänstemän, som avlönas från avlöningsanslag, förutsättes icke någon
förändring i förhållande till nuvarande ordning beträffande den bud
getära regleringen. Merkostnaderna för dylika lönehöjningar skulle alltså
täckas över anslag under tolfte huvudtiteln. Prisförändringar på övriga
anslag regleras med tillhjälp av ett särskild anslag, prisregleringsanslag,
under fjärde huvudtiteln, som i princip bör vara förslagsanslag. Detta
anslag upptages i budgeten med ett belopp som antages svara mot upp
skattade prisstegringar från tidpunkten för anslagsberäkningarna till det ak
tuella budgetårets slut. Den budgetära regleringen av prisförändringarna blir
olika beroende på om förändringarna hänför sig till förslagsanslag eller till
reservationsanslag. I det första fallet förutsättes, att prisförändringarna
omedelbart påverkar belastningen på ordinarie anslag. I det senare fallet
får prisregleringsanslaget vid prisstegringar enligt särskilda regler tas i
anspråk för överföring till reservationsanslagen; omvänt förutsättes vid
17
prissänkningar att mot sänkningen svarande belopp avföres från dessa
anslag till budgetutjämningsfonden.
Vid det beslut om försvarets utformning, som fattades av 1958 års
B-riksdag, tillmättes det särskild vikt, att kompensation erhölls för löne-
och prisstegringar. Jag finner det angeläget, att beräkningsgrunder för dylika
förändringar angives. Det system som försvarsindexgruppen föreslagit för
mätning av dylika förändringar anser jag kunna tillämpas försöksvis.
Jag tillmäter det särskild betydelse, att prisförändringarna enligt det av
gruppen förutsatta tillvägagångssättet kan registreras med relativt enkla
metoder. Det bör påpekas, att vissa scheinatiseringar alltid måste göras
vid bestämmandet av prisserierna. Det är vidare principiellt betydelsefullt
att möjligheter till cirkelpåverkan elimineras genom att vid mätning av
prisförändringar i princip ansluta till prismaterial för »civila» varor och
tjänster. Jag föreslår, att det av gruppen angivna prismaterialet enligt
bilaga B utnyttjas för bestämmande av ramen för försvarshuvudtiteln, var
vid i enlighet med gruppens alternativ I kommerskollegii partiprisindex-
serie för maskiner och transportmedel, efter komplettering med ytterligare
prisserier, bör utnyttjas för anslagen till anskaffning av tygmateriel (mot
svarande). Då anslagen för budgetåret 1959/60 i princip förutsättes vara
beräknade i medelprisläget för budgetåret 1958/59, bör i enlighet med vad
jag anförde vid anmälan av årets statsverksproposition, ramen för budget
året 1960/61 fastställas till summan av anslagen under fjärde huvudtiteln
för budgetåret 1959/60 (med undantag för anslag till reglering av prissteg
ringar och täckning av lönehöjningar) ökad med 2,5 % för teknisk utveck
ling samt korrigerad med hänsyn till inträffade prisförändringar, varvid
skillnaden mellan det konstaterade medelprisläget för fyra beräkningstill-
fällen under budgetåret 1958/59 och prisläget vid det sista av dessa beräk-
ningstillfällen bör vara vägledande.
Jag övergår härefter till frågan om reglering av prisstegringar under
budgetåret 1959/60. När jag vid anmälan av statsverkspropositionen be
handlade frågan om reglering av prisstegringar, förutsatte jag, att regle
ringen i princip skulle verkställas under det budgetår prisförändringarna
inträffar med tillhjälp av ett särskilt anslag. Vad jag sålunda uttalade är
alltjämt aktuellt. De av försvarsindexgruppen utförda undersökningarna
har också visat, att möjligheter föreligger att realisera en dylik princip.
Det ifrågasatta systemets praktiska verkningar är emellertid inte klarlagda.
Med hänsyn härtill bör det anslag som upptages för reglering av prissteg
ringar på reservationsanslag och obetecknade anslag vara maximerat. Jag
föreslår alltså, att anslaget, som i statsverkspropositionen preliminärt upp
tagits såsom obetecknat anslag, jämväl i det slutliga äskandet uppföres
som sådant anslag. Detta innebär, att til läggsstat kan ifrågakomma, om
anslaget till följd av prisutvecklingen visar sig otillräckligt.
2—4115»
Bihang till riksdagens protokoll 1959. I samt. Nr 119
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
18
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
Vad gäller frågan om den budgetära regleringen av eventuella föränd
ringar i lönesatserna för tjänstemän, förutsätter jag icke någon ändring
i de principer som hittills tillämpats. Emellertid bör storleken av de aktuella
försvarskostnaderna komma till uttryck i riksstaten. I den mån lönehöj
ningar för statstjänstemän påverkar belastningen å avlöningsanslag under
fjärde huvudtiteln bör därför ett särskilt anslag för täckning av dessa över
skridanden uppföras under huvudtiteln. Denna fråga torde, då den aktua
liseras, framdeles få anmälas av chefen för civildepartementet.
Reglering av prisstegringar avseende andra anslag under fjärde huvud
titeln än anslag till avlöningar till tjänstemän bör ske enligt i huvudsak
följande riktlinjer.
1. Prisförändringarna under budgetåren 1958;60 mätes och samman-
ställes till indextal kvartalsvis med begagnande av de metoder och det pris
material som försvarsindexgruppen angivit; härvid utnyttjas kommers-
kollegii partiprisindexserie för maskiner och transportmedel — alternativ I
i bilaga B -— för prisomräkning av samtliga anslag till anskaffning av tyg-
materiel (motsvarande).
2. Nettoresultatet av prisregleringen skall i princip motsvara en hundra
del av summan av ifrågavarande anslag i riksstaten för budgetåret 1959'eO
multiplicerad med skillnaden mellan genomsnittsindextalet för budgetåret
1958/59 och motsvarande tal för budgetåret 1959/60. Förstnämnda indextal
förutsättes härvid vara lika med 100.
3. Prisregleringen skall avse prisförändringar, oavsett i vilken riktning
de går.
4. I fråga om icke maximerade anslag och anslagsposter kommer pris
förändringar liksom för närvarande automatiskt till uttryck i belastningen.
När det gäller av Kungl. Maj :t maximerade förslagsanslag och maxime
rade anslagsposter under dylika anslag förutsättes prisreglering ske enligt
särskilda beslut av Kungl. Maj :t, som medger överskridande eller för
ordnar om reduktion. Åtgärder bör vidtagas i syfte att åstadkomma
större kontroll över att fastställd utgiftsram för försvaret icke överskrides.
Det synes härvid lämpligt att överväga huruvida icke vissa större förslags
anslag bör maximeras genom beslut av Kungl. Maj:t; åtgärder som kan
antas leda till väsentligt ökat administrativt arbete bör dock självfallet
undvikas. Ifrågakommer överskridande av annan anledning än prissteg
ringar, som registreras i använda prisindexserier, bör motsvarande belopp
innehållas vid prisregleringen å obetecknade anslag och reservationsanslag.
5. När det gäller obetecknade anslag och reservationsanslag anknytes
prisregleringen till anslaget Reglering av prisstegringar. Prisregleringen
sker därvid genom beslut av Kungl. Maj :t. Beslut kan avse antingen, då
prisstegring inträffat, kompensation genom överföring av visst belopp från
anslaget Reglering av prisstegringar eller, i fall av prissänkning, reduktion
med visst belopp. Som förut antytts kan dock ifrågakomma att anslaget
19
Reglering av prisstegringar visar sig otillräckligt. Frågan om kompensation
för överskjutande prisstegringar torde i sådant fall få underställas riks
dagens prövning.
6. Fördelning av kompensation och reduktion på reservationsanslag och
obetecknade anslag bör verkställas i enlighet med de riktlinjer som angivits
av försvarsindexgruppen. Det synes emellertid nödvändigt att Kungl. Maj :t
får befogenhet att verkställa provisorisk reglering även om prisföränd
ringarna blir mindre än 3 %. Till ledning för fördelningen inbördes mellan
anslagen till anskaffning av tygmateriel (motsvarande) uträknas pris-
indexserier enligt det av försvarsindexgruppen angivna alternativet II.
7. Det torde få ankomma på Kungl. Maj :t att avgöra hur mycket av
prisregleringsanslaget som far tagas i ansprak med tillämpande a\ här
angivna principer.
8. Det förutsättes, att Kungl. Maj :t i lämpligt sammanhang lämnar riks
dagen en redogörelse för hur anslaget Reglering av prisstegringar utnyttjas.
9. En särskild delegation med i huvudsak av försvarsindexgruppen
angivna arbetsuppgifter och sammansättning tillsättes av Kungl. Maj :t.
De uppräknade punkterna innefattar det väsentligaste i det system för
prisreglering av försvarshuvudtiteln som nu föreslås. Förslaget syftar till
att åstadkomma entydiga, av riksdagen kontrollerade metoder för reglering
av prisförändringar. Betydelsen härav är uppenbar med hänsyn till nöd
vändigheten av en fast grundval för den för försvaret karakteristiska lång
siktiga materielanskaffningen. Jag vill framhålla att spörsmålet om hur
prisstegringar på försvarsutgifterna bör mätas och regleras kommer att
kvarstå för framtiden och inte endast är aktuellt under den period som
den år 1958 träffade försvarsöverenskommelsen omspänner. Vid tillämp
ning av det föreslagna systemet förutsätter jag, att reglering av prisför
ändringar över tilläggsstat inte skall ifrågakomma för försvarshuvudtiteln
i annat fall än det som särskilt angivits i det föregående.
I det här angivna förslaget till reglering av prisförändringar tas icke
någon särskild hänsyn till prisklausuler som finnes intagna i av Kungl.
Maj:t och riksdagen godkända ramavtal med vissa industrier. Jag avser
emellertid att med uppmärksamhet följa denna fråga.
Det av mig förordade systemet för reglering av prisförändringar medför
under nästa budgetår visst arbete med insamling och sammanställning av
prismaterial, beräkning av indextal in. in. Härför uppkommer kostnader.
Medel erfordras även för den av mig föreslagna delegationens verksamhet
samt för komplettering av partiprisindex och för särskilda undersökningar
i enlighet med vad försvarsindexgruppen angivit. Medelsbehovet för ifråga
varande ändamål under nästa budgetår uppskattar jag till 75 000 kronor,
varav 25 000 kronor utgör engångskostnader. Beloppet synes böra anvisas
under ett särskilt, obetecknat anslag Prisundersökningar in. in., som lämp
ligen uppföres i huvudtiteln under E. Diverse. Jag vill påpeka, att utrymme
Kungl. Maj-.ts proposition nr 119 år 1959
20
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
för ett dylikt anslag beretts inom den för försvarsutgifterna för budgetåret
lOötbOO bestämda kostnadsramen.
I årets statsverksproposition har anslaget Reglering av prisstegringar
preliminärt upptagits med ett belopp av 60 000 000 kronor. Då nu drygt
två månader förflutit sedan statsverkspropositionen avläts, föreligger något
säkrare utgångspunkter för bedömning av prisutvecklingen under budget
året lOöO^O. Jag vill erinra om innehållet i den överenskommelse rörande
löneläget för innevarande år som nyligen träffats mellan arbetsgivareför
eningen och landsorganisationen. Prisnivån har under år 1958 i stort sett
varit konstant. Med hänsyn till det anförda anser jag det realistiskt att
upptaga anslaget Reglering av prisstegringar till lägre belopp än som be
räknats i statsverkspropositionen. Jag föreslår, att anslaget slutligt äskas
med 40 000 000 kronor.
Under åberopande av vad jag i det föregående anfört hemställer jag, att
Kungl. Maj :t måtte föreslå riksdagen att
1) godkänna att i det föregående angivna riktlinjer må
ligga till grund för prisreglering av anslagen under fjärde
huvudtiteln under budgetåret 1959/60;
2) för budgetåret 1959/60 under fjärde huvudtiteln anvisa
a) till Prisundersökningar m. m. ett anslag av 75 000
kronor;
b) till Reglering av prisstegringar ett anslag av 40 000 000
kronor.
Med bifall till vad föredragande departements
chefen sålunda, med instämmande av statsrådets
övriga ledamöter, hemställt förordnar Hans Maj:t
Konungen, att till riksdagen skall avlåtas proposition
av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Jan Nilsson
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 är 1959
21
Bilaga A
Försvarsindexgruppens förslag till indexformel för försvarsindex och
gruppens motiveringar till förslagen
Att finna en lämplig indexformel för beräkningarna är, framhåller
gruppen, i princip en relativt enkel uppgift. Det gäller att konstruera en
prisindex för beräkning av det prisregleringsbelopp som erfordras för att
bibehålla det kvantitativa innehållet i ett visst års budget oförändrat
från tidpunkten för myndigheternas beräkningar till betalningarnas erläg
gande. En dylik index bör mäta prisförändringarna för den aktuella bud
geten från våren eller försommaren ett år före budgetårets ingång till dess
slut. Såsom vikter i indexen användes de kvantiteter som motsvarar an
slagen under fjärde huvudtiteln för det ifrågavarande budgetåret. Indexen
beräknas fyra gånger årligen, nämligen för augusti, november, februari
och maj månader. Det förutsättes, att myndigheterna verkställer sina an
slagsberäkningar i maj månad drygt ett år före budgetårets ingång. Indexen
beräknas då enligt formeln
2
pf
Qai}
_ k
RiJ~ZP{V
2). 4
W
k
där
Rjj = prisindex för regleringen, avseende budgetåret i, beräkningstill-
fället j (j = 1 för augusti, 2 för november, 3 för februari och
4 för maj)
P& = pris på vara k vid budgetår i, beräkningstillfälle j
Q(If)= kvantitet för vara k i riksstaten för budgetår i
Eftersom nämnaren i denna formel enligt förutsättningarna är lika med
anslagssumman under hela fjärde huvudtiteln, kan formeln beräknings-
tekniskt ges eu betydligt enklare utformning. Om man betecknar med
B(k) = utgiften för vara k i riksstaten för budgetår i
b(kJ = motsvarande utgifts andel av hela fjärde huvudtiteln
blir index
22
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
tf?
Rij =
k P(?l
(i-2), 4
k
= 2^
k
p(k)
r >j
p(k)
Mi—2), 4
För varje delpost i budgeten beräknas alltså prisförändringen från maj
året före budgetårets ingång till beräkningstillfället. Prisförändringen mul
tipliceras med motsvarande andel i budgeten, varpå dessa produkter sum
meras. Medeltalet av de så erhållna indextalen för fyra tidpunkter inom
budgetåret bildar underlaget för beräkning av prisregleringssumman.
På detta sätt erhålles för varje budgetår en avslutad prisindexserie, en
»budgetårsserie» som kan utnyttjas för korrigering av försvarsbudgeten
och dess anslag med hänsyn till prisförändringar efter beräkningstid-
punkten.
Då det gäller att beräkna ramen för fjärde huvudtiteln för ett visst
budgetår bör prisjämförelsen baseras på föregående budgetårs samman
sättning. Detta viktsystem finnes redan framräknat, och vad som erfordras
är endast att i budgetårsserien i fråga räkna fram ytterligare ett index
tal, nämligen det för maj månad omedelbart före budgetårets ingång.
Ramen för det ifrågavarande budgetåret fastställes sålunda med utgångs
punkt i det närmast föregående budgetårets ram, uppräknad med 2,5 %
för teknisk utveckling och med prisförändringarna under ett år. Vid mät
ningen av de sistnämnda prisförändringarna användes det föregående
budgetårets anslagsfördelning som viktsystem för index.
Budgetårsserien för 1959'GO bör beräknas på något annorlunda sätt än
de följande, eftersom detta års budget förutsättes vara uttryckt i medel
priserna 1958/59. Prisjämförelsen skall alltså inte gå tillbaka till maj
1958 utan till medelprisläget 1958/59. Index uträknas då enligt formeln
R
1959/60,
j
= 2
1959/60
p(k)
■M959/60,
j
p(k)
“l
958/59
där P1958/59 utgör medelpriset för vara k under budgetåret 1958/59, ut
räknat som medeltalet av prisnoteringarna i augusti, november, februari
och maj.
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
23
Bilaga B
Prismaterial och vikter i försvarsindex
Gruppering av anslagen i fjärde huvudtiteln.
(Inom hakar anges summan av anslagen för resp. grupper budgetåret 1958/59)
FÖRSLAGSANSLAG
Index beräknas enl. följande
F 1.
a) Avlöningar (till tjänstemän
m fl.) [532,2 mkr]
Vikt Prisindexserie
Anslag: A 1; B 1, 3, 5, 10, 96 % Uppgifter rörande löneutveckligen
14, 16, 18, 20; C 1, 6, 7,
för statstjänstemän.
8, 10, 36, 46, 47, 48, 49, 51, 77, 78, 79, 81; Dl, 5, 8, 12, 14, 15, 17, 19, 23, 25, 27, 30, 32, 34, *38
b) Avlöningar till viss arbetar-
personal [ 14,9 mkr]
4 %
Icke indexreglerad del.
Anslag: C 11, 52, 82
c) Avlöningar m .m. till värn
pliktiga, familjebidrag, ska deersättningar o. d.
[115,7 mkr]
100 % Löneindex för kollektivavtalsan-
ställd personal (stat. avtals nämnd).
Anslag: C 12, 13, 53, 54,
83, 84; E 14, 15
F 2. Mathållning och furagering
[65,9 mkr]
100 %
Icke indexreglerad del.
Anslag: C 19, 20, 60, 90
F 3. Myndigheternas omkostnader
[11,3 mkr]
100 %
Partiprisindex, konsumtionsvaru-
delen av livsmedelsgrupperna I—III.
Anslag: A 2; B 2, 4, 6, 11,
5 %
SJ persontrafiktaxeindex.
15, 17, 19, 21; C 2, 37;
16 %
Partiprisindex för bränslen (alla
D 2, 6, 9, 13, 16, 18, 20, 24, 26, 28, 31, 33, 35, 36
slag).
73 %
Konsumentprisindex exkl. livsme
del, kläder, alkoholhaltiga dryc ker samt bostad (utan värme och lyse).
6 %
Icke indexreglerad del.
1 Obetecknat anslag å 10 tkr.
24
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
Vikt
Ersättning till fastighetsfon-
der
[95,4 mkr]
Anslag: C 35, 73, 101; El,
35
O/
/o
2,3
10
O/
/
0
55
o/
/o
F 5. Reseersättningar m. m.
[24,4 mkr]
Anslag: C 15, 56, 86
33 %
67 %
Inskriv ning skostnader m.m.
[1,1 mkr]
Anslag: C 29; D 37
50 %
50 %
Drivmedels- och materialför
råd m. m.
[11,2 mkr]
Anslag: C 26, 65, 67, 99
70 %
20 %
10 %
F 8. Bränsle m. m. [34,5 mkr]
Anslag: C 16, 57, 87
100 %
F 9. Telefon, tvätt, sjukvård, re-
kryteringskostnader m. m.
[18,6 mkr]
Anslag: C 9, 14, 17, 23, 34,
100 %
50, 55, 58, 63, 80, 85, 88,
93; D 39, 44
F 10. Årskostnader för industriell
krigsberedskap, ersättn. för
automobilskatt m. m.
[9,3 mkr]
Anslag: B 12; E 4, 5, 6, 9,
11, 12, 13
Index beräknas enl. följande
Prisindexserie
Icke indexreglerad del.
Index för bostadsdelen (utan vär
me och lyse) inom konsument
prisindex.
Byggnadsstyrelsens underhållsin-
dex.
(De angivna procenttalen avser budget
året 1958/59. De skall för varje nytt
budgetår variera i anslutning till
sammansättningen av utgiftssidan i
staten för försvarets fastighetsfond.)
Icke indexreglerad del.
SJ persontrafiktaxeindex.
SJ persontrafiktaxeindex.
Icke indexreglerad del.
SJ godstraflktaxeindex.
Löneindex för kollektivavtalsan-
ställd arbetarpersonal (stat. av
talsnämnd).
Konsumentprisindex exkl. livsme
del, kläder, alkoholhaltiga dryc
ker samt bostad (utan värme
och lyse).
Partiprisindex för bränslen (alla
slag).
Konsumentprisindex exkl. livsme
del, kläder, alkoholhaltiga dryc
ker samt bostad (utan värme
och lyse).
100 % Icke indexreglerad del.
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
25
RESERVATIONSANSLAG
Index beräknas enl. följande
Vikt
Prisindexserie
R 1. Beklädnad m. m. [57,6 mkr]
Anslag: C 21, 61, 91
100%
Partiprisindex för spånadsämnen
och textilvaror.
R 2.
a) Övningar m.m., armén (även
försvarsstaben och hemvärnet)
[38,3 mkr]
Anslag: C 3, 24, 39
b) Övningar m. m. marinen
[24,0 mkr]
Anslag: C 64
c) Övningar m. m., flygvapnet
[5,8 mkr]
Anslag: C 94
11 %
SJ persontrafiktaxeindex.
44 %
Partiprisindex för petroleumpro
dukter.
28 %
Konsumentprisindex exkl. livsme
del, kläder, alkoholhaltiga dryc
ker samt bostad (utan värme
och lyse).
17 %
Icke indexreglerad del.
7 %
SJ persontrafiktaxeindex.
37 %
Partiprisindex för petroleumpro
dukter.
22 %
Konsumentprisindex exkl. livsme
del, kläder, alkoholhaltiga dryc
ker samt bostad (utan värme
och lyse).
27 %
Genomsnitt för de partiprisindex-
varor, som hänför sig till brys-
selkap. 85, 90, 91 (vägda med
vikterna i partiprisindex).
7 %
Icke indexreglerad del.
16 %
SJ persontrafiktaxeindex.
29 %
Konsumentprisindex exkl. livsme
del, kläder, alkoholhaltiga dryc
ker samt bostad (utan värme
och lyse).
55 %
Icke indexreglerad del.
R 3.
a) Drift av flygmateriel in. m.
[44,o mkr]
Anslag: Del av C 98
100 %
b) Ökning av drivmedelstag-
ringen
[0,3 mkr]
Anslag: C 25
100 %
Icke indexreglerad del.
Partiprisindex för petroleumpro
dukter.
26
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
Index beräknas enl. följande
Vikt
Prisindexserie
R 4. Engångskostn. för industriell
krigsberedskap, anskaffning
av vissa maskiner m. m.
samt engångsanskaffning av
viss utrustning vid FOA
[5,8 mkr]
Anslag: B 13; C 72; D 11
100%
Partiprislndex för maskiner och
transportmedel.
R 5. Anskaffn. av drivmedelsut-
rustning, taggtråd och järn-
vägskrigsbromtrl. [8,6 mkr]
Anslag: C27, 66, 100; D47,
100 %
Partiprisindex för järnmanufaktur.
49
R 6. Diverse omkostnader (inven
tarier, övr. expenser m. m.)
[14,9 mkr]
Anslag: B 8, 9; C 4, 18, 22,
30, 31, 38, 59, 62, 68, 89,
92, 95; D 21, 22, 29, 50;
E 17
100 % Konsumentprisindex exkl. livsme
del, kläder, alkoholhaltiga dryc
ker samt bostad (utan värme
och lyse).
R 7. Övriga diverse kostnader (bi
drag och understöd o. d.)
[7,7 mkr]
Anslag: C 28, 41, 42, 43,
100 % Fast del.
44, *45, 74, 75, *76, 102;
D 3, 4, 7, 40, 41, 42, 43,
45, 48; E 7, 8, 10, 16, 18
R 8. Armén: Anskaffn. av tyg-
materiel m. m. [350,o mkr]
Anslag: C 32
Alt- !•
100 % Partiprisindex för maskiner och
transportmedel.
Alt. II.
Indexen beräknas med ledning av en klassificering enligt kapitelindel
ningen i Brysselnomenklaturen av tygmaterielen och representantvarorna i
kommerskollegii partiprisindex. Den tygmateriel, som hänför sig till andra
kapitel i Brysselnomenklaturen än nedan angivna och som enligt tygmateriel-
planen 1958/66 uppgår till ca 6 % av anslaget, förutsättes utveckla sig i
prishänseende som genomsnittet för övriga, angivna varor. Den relativa för
delningen på Brysselkapitlen konstituerar vikterna för indexens beräkning.
1 Obetecknade anslag på tillsammans 53 tkr.
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
27
Bryss.kap. 73 Järn o. stål (broar, min-
röjn.-mtrl. etc.)
84. Maskiner, apparater samt mekaniska redskap
87. Motorfordon, traktorer, cyklar och andra fordon (stridsvagnar etc.)
85 90 91
Elektriska maskiner och apparater samt elektr. materiel, instrument (op tiska instr., mätinstr., kontrollinstr. m. m.), ur Vapen .............................
93
Ammunition
88. Flygplan och helikoptrar
— Forskning och försök ..
Index beräknas enl. följande
Vikt Prisindexserie
2 % Enkelt genomsnitt av partiprisind.
för mellanprod. av järn och järn manufaktur.
3 % Genomsnitt för de partiprisindex-
varor, som hänför sig till bryss. kap. 84 (vägda med vikterna i partiprisind.).
29 % Genomsnitt för de partiprisindex-
varor, som hänför sig till bryss. kap. 87 (vägda med vikterna i partiprisind.).
19 % Genomsnitt för de partiprisindex-
varor, som hänför sig till bryss. kap. 85, 90 o. 91 (vägda med vikterna i partiprisind.).
10 % Genomsnitt för de partiprisindex-
varor, som hänför sig till bryss. kap. 84 (vägda med vikterna i partiprisind.).
28 % Genomsnitt för de partiprisindex-
varor, som hänför sig till bryss. kap. 85, 90 o. 91 (vägda med vikterna i partiprisind.).
2 % Partiprisindex för maskiner och
transportmedel.
7 % Samma som för FOA:s och fort.
förvaltn. :s forskning.
R 9.
a) Marinen: Partygsbyggnader
in. m. [108,0 mkr]
Anslag: C 69 Alt. I. 100 % Partiprisindex för maskiner och
transportmedel.
Alt. II.
Huvudsakligen icke flytande 15 % materiel och div. utrustning i fartyg Flytande materiel i övrigt
85 %
Specifikation: Råvaror o. mtrl., fartygs plåt o. d.
Genomsnittsindextalet för arméns
tygmateriel (R 8) enligt alterna tiv II. Enligt specifikation nedan.
19 % Prisindex för fartygsplåt.
28
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
Index beräknas enl. följande
Vikt
Prisindexserie
Råvaror o. mtrl., maski-
39 % Partiprisindex för maskiner
ner, instrument in. in.
och transportmedel.
Löner (A- produktivitets-
28 % Produktivitetsreducerad in-
förändr.)
dex för genomsnittlig tim-
förtjänst inom verkstadsin
dustrien.
Kapitalkostnader............
14 % Partiprisindex för maskiner
och transportmedel.
b) Marinen: Anskaffn. av va-
penmateriel m.m. [85,5 mkr]
Anslag: C 70
Alt. I.
100 %
Partiprisindex för maskiner och
transportmedel.
Alt. II.
100 %
Genomsnittsindextalet för arméns
tygmateriel (R 8) enligt alterna
tiv II.
R 10. Anskaffn. av flygmateriel
m. m.
[742,0 mkr]*
* Av detta belopp är 68 mkr re-
Anslag: C 96
serverat till Kungl. Maj :ts för
fogande för utnyttjande i den
mån inträffade pris- o. lönehöjn.
kan befaras föranleda försening
av planlagda anskaffningar.
Alt. I.
100 %
Partiprisindex för maskiner och
transportmedel.
Alt. II.
Flygplansskrov ...................
22,6 %
Enligt specifikation nedan:
Specifikation:
Råvaror och mtrl.............
45 % Partiprisindex för gruv-, me
tall- och maskinindustriva
ror.
Löner
produktivitets-
35 % Produktivitetsreducerad in-
förändr.)
dex för genomsnittlig tim-
förtjänst inom verkstadsin
dustrin.
Kapitalkostnader............
20 % Partiprisindex för maskiner
och transportmedel.
övrig flygmateriel ...............
77,4 %
Enligt specifikation nedan, efter
samma metod som vid beräk
ningen av arméns tygmateriel-
index, alt. II.
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
29
Specifikation:
Bryss.-kap.
84 Maskiner och apparater
samt mekaniska redskap
(även flygmotorer)
87 Motorfordon, traktorero.
andra fordon
85
90
91
Elektriska maskiner och
apparater samt elinstal-
lationsmtrl., instrument
(optiska instr., mätinstr.,
kontrollinstr. etc.), ur
Vapen .............................
93
Ammunition
— Forskning
Index beräknas enl. följande
Vikt
Prisindexserie
29 % Genomsnitt för de partipris-
indexvaror, som hänför sig
till kap. 84 (vägda med vik
terna i partiprisindex).
1 % Genomsnitt av index för
de partiprisindexvaror, som
hänför sig till kap. 87 (vägda
med vikterna i partiprisin
dex).
45 % Genomsnitt av index för de
partiprisindexvaror, som
hänför sig till kap. 85, 90
och 91 (vägda med vikterna
i partiprisindex).
5 % Genomsnitt av index för
de partiprisindexvaror, som
hänför sig till kap. 84 (vägda
med vikterna i partiprisind.)
16 % Genomsnitt av index för
de partiprisindexvaror, som
hänför sig till kap. 85, 90
och 91 (vägda med vikterna
i partiprisindex).
4 % Samma som för FOA och
FortF forskning.
R 11. Luftförsvarsrobot [24,2 mkr]
Anslag: C 97
Alt. I.
100 %
Partiprisindex för maskiner och
transportmedel.
Alt. II.
100 %
Genomsnittsindextalet för flygvap
nets anskaffn. av flygmtrl. (R 10)
enl. alternativ II: Flygplans-
skrov.
R 12.
a) Underhåll av tijgmateriel
(motsvarande) m. m. vid ar
mén och flygvapnet
[175,8 mkr]
Anslag: C 33, 40 samt del
av C 98
30
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
Vikt
Index beräknas enl. följande
Prisindexserie
Materiel, reservdelar..........
44 %
Partiprisindex för gruv-, metall-
Löner (-4- produktivitets-
44 o/0
och maskinindustrivaror.
Produktivitetsreducerad löneindex
förändr.)
för kollektivavtalsanställd ar-
Övrigt...................................
12 %
betarpersonal (stat. avtals
nämnd).
Konsumentprisindex exkl. livsme-
b) Underhåll av fartyg m. m.
[46,7 mkr]
Anslag: C 71
Materiel, reservdelar..........
25 %
del, kläder, alkoholhaltiga dryc
ker samt bostad (utan värme
och lyse).
Partiprisindex för gruv-, metall-
Löner (4- produktivitets-
65 o/0
och maskinindustrivaror.—
Produktivitetsreducerad löneindex
förändr.)
för kollektivavtalsanställd arbe-
Övrigt...................................
10 %
tarpersonal (stat. avtalsnämnd).
Konsumentprisindex exkl. livsme-
c) Anskaffn. och underhåll av
materiel för försvarsstaben,
vissa signalförbindelser m.m.
[8,7 mkr]
Anslag: C 5; D 46
100 o/0
del, kläder, alkoholhaltiga dryc
ker samt bostad (utan värme och
lyse).
Genomsnitt för de partiprisindex-
R 13. Viss forskningsverksamhet v.
fortiflkationsförvaltningen o.
FOA
[17,7 mkr]
Anslag: B 7; D 10
Materiel ...............................
50 o/o
varor, som hänför sig till bryss.-
kap. 85 (vägda med vikterna i
partiprisindex).
Partiprisindex för maskiner och
Löner (4- produktivitets-
30 o/o
transportmedel.
Produktivitetsreducerade löneupp-
förändr.)
gifter för statstjänstemän.
Diverse.................................
20 %
Konsumentprisindex, exkl. livsme-
del, kläder, alkoholhaltiga dryc
ker samt bostad (utan värme
och lyse).
Anmärkningar beträffande uträkningen av de olika indexserierna i försvarsindex
enligt ovanstående.
1. Den generella försvarsindex uträknas genom en sammanvägning av indextalen
för samtliga ovanstående anslagsgrupper, d. v. s. F 1.—F 10., R 1.—R 13.
2. Delindex 1. för samtliga anslag utom avlöningar till tjänstemän uträknas på
analogt sätt genom en sammanvägning av indextalen för F l.b—F 10., R 1.—
R 13.
3. Delindex 2, för reservationsanslagen beräknas genom en sammanvägning av
indextalen för R 1—R 13.
4. De fem olika hjälpindexarna utgöras direkt av resp. indextal för ovanstående
anslagsgrupper.
1. Armén: Anskaffning av tygmateriel och
Marinen: Anskaffning av vapenmateriel m. m. (R 8.+R 9 b).
2. Marinen: Fartygsbyggnader m. m. (R 9 a).
3. Flygvapnet: Anskaffning av flygmateriel m. m. (R 10).
4. Underhåll av tygmateriel (motsvarande) m. m. vid armén och flygvapnet
(R 12 a).
5. Underhåll av fartyg m. m. (R 12 b)
Kungl. Maj:ts proposition nr 119 år 1959
31