Prop. 1960:28
('med förslag till lag om ändrad lydelse av punkt 1 av anvisningarna till 31 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 28 år 1960
1
Sr 28
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
ändrad lydelse av punkt 1 av anvisningarna till 31 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370); given Stockholms slott den 15 januari 1960.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att antaga härvid fogat förslag till lag om ändrad lydelse av punkt 1 av anvis ningarna till 31 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370).
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås, att försäkringar med kort utbetalningstid i ökad utsträckning skall godtagas vid taxeringen som pensionsförsäkringar, vil ket bl. a. innebär att premierna blir avdragsgilla. Förslaget syftar till att möjliggöra tecknande av försäkring med avdragsgilla premier för ålderspen sion, som skall utgå under tiden mellan verklig pensionsålder och den ålder då allmän tilläggspension och folkpension börjar utgå. 1
1
Bihang till riksdagens protokoll 1960. 1 samt. Nr 28
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 28 år 1960
Förslag
till
lag om ändrad lydelse av punkt 1 av anvisningarna till 31 §
kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)
Härigenom förordnas, att punkt 1 av anvisningarna till 31 § kommunal
skattelagen den 28 september 19281 skall erhålla ändrad lydelse på sätt ne
dan angives.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
Anvisningar
till 31 §.
1. Med pension ------------------- eller annorledes.
Med pensionsförsäkring -— --------------- försäkringen upphör.
Ålderspension, som------- —-------- anses skälig.
Med efterlevandepension---------------------personer leva.
Såsom efterlevandepension-------------------- vara pensionsförsäkring.
Vid tillämpningen-------------------- vid omgifte.
Kapitalbelopp, som------- —---------av efterlevandepensionen.
Skall enligt avtal om pensionsför- Skall enligt avtal om pensionsför
säkring ålderspension eller invalid- säkring ålderspension eller invalid
pension upphöra eller nedsättas viss pension upphöra eller nedsättas viss
tid efter det pensionsåldern eller ar- tid efter det pensionsåldern eller ar
betsoförmågan inträtt eller skall an- betsoförmågan inträtt eller skall an
nan efterlevandepension än försörj- nan efterlevandepension än försörj-
ningsränta upphöra eller nedsättas ningsränta upphöra eller nedsättas
viss tid efter den försäkrades död må viss tid efter den försäkrades död må
denna tid icke understiga fem år el- denna tid icke understiga fem år el-
kr, i fråga om ålderspension vars ler, i fråga om ålderspension, som
arsbelopp icke överstiger 3 000 kro- upphör tidigast då den försäkrade
nok t?0, dr- ,,.................. fyllt 63 år, ett och ett halvt år.
Med Kapitalförsäkring----------- -------- än pensionsförsäkring.
Innehåller avtal-------------------- en kapitalförsäkring.
Kan livförsäkring,-------------------- Kungl. Maj :t.
Försäkring, vilken — -------------- dess ingående.
Premiebefrielseförsäkring skall---------------------som huvudförsäkringen.
For att-------------------- med tjänst.
Denna lag träder i kraft dagen efter den, då lagen enligt därå meddelad
uPPg]ft utkommit från trycket i Svensk författningssamling. I samband där
med skall följande iakttagas.
. F Äldre bestämmelser skola fortfarande gälla i fråga om 1960 års taxe
ring samt i fråga om eftertaxering för år 1960 eller tidigare år.
, Försäkring, som meddelats före den 1 juli 1960 och som enligt äldre
bestämmelser är att anse såsom pensionsförsäkring, skall även efter lagens
ikraftträdande hänföras till sådan försäkring.
1 Senaste lydelse av punkt 1 av anvisningarna till 31 § se 1959: 564.
Kungl. Maj.ts proposition nr 28 år 1960
3
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 15 ja
nuari 1960.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Undén,
statsråden
Nilsson, Sträng, Andersson, Lindström, Lindholm, Kling, Skoglund,
Edenman, Netzén, Johansson, af Geijerstam.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemen
sam beredning med chefen för socialdepartementet fråga om den skatte-
mässiga behandlingen av vissa försäkringar för ålderspension och anför där
vid följande.
1. Inledning. Enligt 1959 års lagstiftning om allmän tilläggspensionering
skall allmän tilläggspension börja utges år 1963. Den generella pensionsål
dern inom tilläggspensioneringen är densamma som i folkpensioneringen
d. v. s. 67 år. Om pensionstagaren det önskar kan dock ålderspension från
tilläggspensioneringen börja utgå vid lägre ålder, dock tidigast vid 63 år. I
sådant fall undergår pensionsbeloppet emellertid viss minskning.
I propositionen nr 100/1959 rörande den allmänna tilläggspensionen
nämndes, att i varje fall under en övergångstid, då förmånerna från den all
männa tilläggspensioneringen ännu inte nått fulla belopp, en del komplette-
ringsanordningar till pensioneringen kommer att vara befogade. Sådan kom-
pletteringsanordning kunde komma till stånd genom individuell försäkring
eller genom på avtal grundat pensionsåtagande från arbetsgivarens sida.
I skrivelse till särskilda utskottet berörde Svenska personal-pensionskas
san i anledning av propositionen bl. a. vissa skattefrågor rörande försäk
ringar av antytt slag. Gällande skatteregler var enligt kassans mening så
utformade, att de lade hinder i vägen för sådana försäkringar. Utskottet
vttrade i anledning härav i sitt av riksdagen godkända utlåtande nr 1, att
utskottet förutsatte att de av kassan aktualiserade och andra liknande spörs
mål skulle vinna nödigt beaktande under det fortsatta arbetet med pensions
reformen.
På grund härav uppdrog jag den 5 juni 1959 åt kammarrättsrådet Nils G.
Lindquist att inom departementet biträda med utarbetande av förslag till
ändrade bestämmelser rörande behandlingen i beskattningshänseende av
kompletteringsförsäkring till ålderspension. I en den 1 oktober 1959 av
lämnad promemoria har utredningsmannen framlagt författningsförslag i
ämnet. Förslaget torde såsom Bihang få fogas vid statsrådsprotokollet i detta
ärende.
4
Över promemorian har, efter remiss, yttranden avgivits av kammarrätten,
statskontoret, riksskattenämnden, försäkringsinspektionen, riksförsäkrings-
anstalten, pensionsstyrelsen, överståthållarämbetet, länsstyrelserna i Jön
köpings, Kristianstads, Malmöhus, Göteborgs och Bohus samt Västernorr-
lands län, Landsorganisationen i Sverige, Tjänstemännens centralorganisa
tion, Sveriges akademikers centralorganisation, Riksförbundet Landsbyg
dens folk, Svenska arbetsgivareföreningen, Handelns arbetsgivareorganisa
tion, Svenska försäkringsbolags riksförbund, Svenska personal-pensionskas
san, Folksam (Livförsäkringsanstalten Folket, Försäkringsanstalten Sam
arbete, Försäkringsanstalten Välfärd och Försäkringsaktiebolaget Leire) och
Taxeringsnämndsordförandenas riksförbund.
2. Gällande rätt m. m. Enligt den år 1950 antagna ordningen för beskatt
ning av försäkringstagare och försäkringsgivare indelas livförsäkringar som
tecknats efter år 1950 i två kategorier, nämligen pensionsförsäkringar och
kapitalförsäkringar. För pensionsförsäkringar medges avdrag för premier
vid inkomsttaxeringen, under det att utfallande belopp beskattas. I fråga om
kapitalförsäkringar får däremot premiebetalning ej avdragas — frånsett vad
som rymmes inom det allmänna avdraget å högst 300 kronor för ogift och
högst 600 kronor för makar — och å dylik försäkring utfallande belopp ut
gör till följd härav inte skattepliktig inkomst.
Bestämmelserna om vad som skattemässigt är att anse som pensionsför
säkring är intagna i första punkten av anvisningarna till 31 § kommunal
skattelagen. Till pensionsförsäkring räknas sålunda försäkring, enligt vil
ken ålders-, efterlevande- eller invalidpension skall utgå. Vissa kapitalbe
lopp, som kombineras med pension av dessa slag, räknas också till pension.
Om de olika pensionsformerna stadgas bland annat följande.
Till ålderspension räknas pension, som från viss pensionsålder -— i regel
lägst 55 år — skall utgå högst under den försäkrades livstid. Såsom efter
levandepension anses pension, som efter den försäkrades död utgår högst
under viss eller vissa personers livstid. Hit hör under särskilda förutsätt
ningar även s. k. försörjningsränta enligt vilken efterlevandepensionen ut
går under i avtalet bestämt antal år, oberoende av viss pensionstagares liv.
Invalid pension får utga högst så länge den försäkrade är arbetsoförmögen
eller har nedsatt arbetsförmåga. Kapitalbelopp, som kombineras med pension,
skall utgå när pensionen börjar utbetalas eller upphör eller när försäkring
en upphör. Kapitalbeloppen får sammanlagt inte överstiga högsta årsbe-
lopp av ålders- eller invalidpension i förekommande fall ökat med högsta
årsbelopp av efterlevandepension till make.
Särskilda regler har givits om den kortaste tid under vilken ålders- och
invalidpension samt annan efterlevandepension än försörjningsränta skall
utgå enligt försäkringsavtalet. Denna tid får sålunda inte understiga fem år
utom i fråga om ålderspension, vars årsbelopp inte överstiger 3 000 kronor.
För sådan ålderspension är minimitiden i stället två år.
Kangl. Maj:ts proposition nr 28 år 1960
5
Vid dessa bestämmelsers tillkomst framhölls i propositionen (nr 93/1950) bl. a. följande. En temporär pension i förening med försörjningsränta kom mer den rena kapitalutbetalningen så nära, att försäkringar, som innehaller sådan utfästelse, inte lämpligen bör hänföras till pensionsförsäkring. Detta gäller även andra försäkringar, enligt vilka temporära pensioner skall utgå under kortare tid än fem år, i varje fall när fråga är om pensioner å större belopp. Önskvärt var emellertid att personer, för vilka 67 år är en för hög pensionsålder, skall ha möjlighet att komplettera folkpensionen med en pen sionsförsäkring, enligt vilken temporär pension skall utgå under kortare tid än fem år. För att förhindra missbruk borde den årliga pensionen icke få överstiga ett belopp, motsvarande ungefärligen vad sammanlagt högst kunde utgå som folkpensionsförmåner. Med hänsyn härtill föreslogs nyssnämnda belopps- och tidsgränser, 3 000 kronor och två år.
Hos bevillningsutskottet (betänkande nr 49) framlades ett av Svenska per sonal-pensionskassan väckt förslag av innebörd att försäkring, enligt vilken utfäsles ålderspension å årsbelopp icke överstigande 3 000 kronor, skulle hänföras till pensionsförsäkring, även om pensionen utgår blott under ett år. Utskottet framhöll i anledning därav, att pensioner utbetalas månadsvis eller ock kvartårs-, halvårs- eller helårsvis. Det syntes icke lämpligt att tillämpa olika skatteregler vid olika utbetalningssätt. Hänfördes en försäkring, enligt vilken pension skall utgå blott under ett år, till pensionsförsäkring, borde detta gälla även om utbetalningen skulle ske helårsvis. Men i sådant fall var i själva verket fråga om en kapitalutbetalning. Utskottet ansåg sig därför inte böra biträda förslaget.
Utskottet diskuterade vidare, huruvida den nämnda minimitiden för ef terlevandepension, fem år, borde medföra att från pensionsförsäkringsom- rådet uteslöts försäkring, enligt vilken exempelvis efterlevandepension skall upphöra, då pensionstagaren uppnår viss ålder. Utskottet uttalade att, då detta uppenbarligen icke hade varit avsikten, de i det föregående återgivna bestämmelserna inte borde hindra att en försäkring av nämnda slag hänför des till pensionsförsäkring.
Kungl. Maj:ts proposition nr 28 år 1960
Livförsäkring av annat slag än som förut nämnts räknas till kapitalför säkring. Om en försäkring med hänsyn till i avtalet gjorda utfästelser till en del kan betraktas som en pensionsförsäkring och till återstående del som kapitalförsäkring, får försäkringen anses vara uppdelad på en pensionsför säkring och en kapitalförsäkring.
Slutligen får erinras om att utformningen av pensionsförsäkringsbegreppet i skattelagarna har anknytning även till den privata pensionering som äger rum inom företagens pensionsstiftelser. Avdrag vid inkomsttaxeringen för avsättning till pensionsstiftelse medges nämligen enligt punkt 2 av anvisning arna till 29 § kommunalskattelagen endast om pensioneringen anordnats på sätt i anvisningarna till 31 § föreskrives i fråga om pensionsförsäkring.
6
Rörande de pensionsförmåner som utgår i folkpension och allmän till-
läggspension må följande framhållas.
Från folkpensioneringen utgår ålderspension utan inkomstprövning till
var och en som fyllt 67 år. Ålderspensionen inberäknat index- och standard-
tiHägg uppgår för närvarande till 2 450 kronor per år för ogift eller för gift,
om andra maken inte är folkpensionär, och till 3 920 kronor per år för makar
tillsammans. Härutöver kan tillkomma vissa inkomstprövade tillägg. I en
lighet med vad som förordades vid riksdagens principiella ställningstagan
de år 1958 avses ålderspensionen skola höjas successivt så att den år 1968 upp
går till 5 400 kronor för två pensionsberättigade makar och 3 600 kronor för
ensamstående, räknat i 1957 års penningvärde. Inom folkpensioneringen kan
dessutom enligt vissa regler beviljas invalidpension och sjukbidrag, blindtill-
lägg och vårdtillägg samt änkepension, änke- och änklingsbidrag och sär
skilt barnbidrag.
Den allmänna tilläggspensioneringen omfattar, fullt utbyggd, varje svensk
medborgare och här mantalsskriven utlänning. Tilläggspensionen beräknas
på den årliga arbetsinkomst som förvärvas i åldern 16—65 år, till den del
inkomsten ligger mellan ett indexreglerat s. k. basbelopp på 4 000 kronor i
1957 års penningvärde (för närvarande motsvarande 4 200 kronor) och ett
belopp motsvarande sju och en halv gånger basbeloppet (sålunda för närva
rande 31 500 kronor). Inkomst av annat förvärvsarbete än anställning är i
regel, i vad inkomsten överstiger det dubbla basbeloppet, pensionsgrundande
till blott två tredjedelar.
Allmän tilläggspension utgår i form av ålderspension, förtidspension och
familjepension. Pensionsförmånerna är värdebeständiga genom anknytning
till pensionspristalet enligt lagen om folkpensionering. Ålderspension utgör
60 procent av den genomsnittliga pensionsgrundande inkomsten under de
15 bästa pensionsgrundande åren. För full ålderspension fordras i ett inled
ningsskede 20 pensionsgrundande år, vilket krav successivt höjes till att av
se 30 år. Jämte folkpensionen kommer full ålderspension från tilläggspen
sioneringen att i stort sett motsvara två tredjedelar av hela arbetsinkoms
ten.
Normalt utbetalas ålderspension från tilläggspensioneringen vid en pen
sionsålder av 67 år. På egen begäran kan ålderspension erhållas tidigare, dock
tidigast från 63 års ålder. Beloppet reduceras i sådant fall med 0,6 procent för
varje månad som pensionstagaren är yngre än 67 år, när pensionen börjar
utgå. Om exempelvis en person begär ålderspension från 63 år, får han så
ledes 6 408 kronor, om pensionsbeloppet vid 67 år är 9 000 kronor. ___ Pen-
sionsberättigad kan också vänta med att taga ut ålderspension till efter
tyllda 67 år. I sådant fall ökas pensionsbeloppet med 0,6 procent för varje må
nad, som pensionstagaren är över 67 år, dock ej över 70 år.
Full ålderspension d. v. s. från fyllda 67 år från tilläggspensioneringen (för
en person född 1914 eller senare) utgår under förutsättning att basbeloppet
hela tiden är 4 200 kronor med dessa belopp.
Kungi. Maj.ts proposition nr 28 år 1960
Kungl. Maj.ts proposition nr 28 år 1960
Genomsnittlig arbetsinkomst
10 000
15 000 20 000
25 000
30 000
Om inkomsten härrör av an-
ställning .................................
3 480
6 480
9 480
12 480 15 480
Om inkomsten härrör från an-
nät förvärvsarbete ...........
3 120
5 160
7 140
9 120
11 160
3. Utredningspromemorian. I promemorian erinras om den i det föregående återgivna bestämmelsen att till pensionsförsäkring räknas försäkring för ål derspension å högst 3 000 kronor som utgår under kortare tid än fem år, dock under minst två år. Det framhålles att denna bestämmelse har tillkom mit med tanke på önskvärdheten av att kunna fylla ut den inkomstminsk ning, som kan föreligga under tiden mellan verklig pensionsålder och folk pensionsåldern. Ålderspension från tilläggspensioneringen kan visserligen börja utgå redan från 63 års ålder men medför viss reducering av pensions beloppet. Utredningsmannen framhåller att, med hänsyn härtill och då tidi gare pensionsålder än 67-årsåldern förekommer på grund av yrkets art och andra omständigheter, behov av försäkringsskydd mot inkomstminskning a\ berört slag fortfarande föreligger. Utredningsmannen påpekar att genom tilläggspensioneringen icke har in träffat något som påfordrar förändring i fråga om temporära pensionsför säkringar, som upphör före 63 års ålder. Beträffande sådana försäkringar föreligger därför för närvarande icke något skäl för ändring av gällande be stämmelser. Däremot framhålles att årsbelopp om 3 000 kronor knappast är tillräckliga i fråga om temporära pensioner, som upphör att utgå vid 63 års ålder eller senare. Såsom exempel nämnes en person, som pensioneras vid 63 års ålder eller senare men före 67 års ålder. Denne bör ha möjlighet att — i stället för att taga reducerad tilläggspension — fylla luckan mellan pensionsåldern och 67 år genom pensionsförsäkring. Vidare bör den, som pensioneras vid 60 års ålder, kunna komplettera pensionen tills (reducerad) tilläggspension utgår vid 63 års ålder. Därefter behandlas i promemorian frågan huruvida en höjning av gäl lande bcloppsgräns å 3 000 kronor kan befaras öppna möjligheter till miss bruk. Det framhålles att tendensen i den moderna skattelagstiftningen är, att de tidigare stränga reglerna om beskattningsårets okränkbarhet allt mera uppmjukas. Det anses i och för sig rimligt, att en hög inkomst undei ett år för undvikande av hård progressiv beskattning får utjämnas på ett flertal år. Som exempel nämnes avdragsrätten för engångspremier för pen sionsförsäkring liksom den skattelindring, som kan erhållas genom tillämp ning av förordningen om ackumulerad inkomst. I anslutning härtill anfö- res i promemorian. Möjligen skulle man kunna tänka sig, att en person, som erhållit en be tydande skattepliktig realisationsvinst, skulle genom att med hjälp av den na betala en engångspremie för pensionsförsäkring kunna bereda sig en icke avsedd skattelindring. Han har emellertid denna möjlighet redan nu under förutsättning, att försäkringen ej är så avtalad, att den upphör eller uedsättes tidigare än fem år från pensionsåldern. Eftersom progressionen vid beskattning vid utbetalning på två år blir högre än vid utbetalning på
8
fem år, synes risk för missbruk icke heller föreligga i detta fall. Missbruk
torde därför förutsätta, att tecknandet av pensionsförsäkring sker av andra
motiv än att bereda tecknaren en ålderspension. Tidigare förelåg sålunda
möjlighet att teckna en pensionsförsäkring men låta beloppen på grund av
förmånstagareföi ordnande utga till exempelvis ett barn och därigenom på
en omväg erhålla avdrag för ett eljest icke avdragsgillt periodiskt understöd.
Denna möjlighet är numera — på grund av lagstiftning år 1959 — stängd
i fråga om pensionförsäkringar, som icke tecknats i samband med tjänst.
Vidare må beaktas att premien skall betalas kontant, att en del av premien
går till omkostnader, att pensionsförsäkring icke får återköpas eller belånas
samt att försäkringstagaren löper risk att avlida innan utbetalning blir ak
tuell. Såvitt kan bedömas torde någon begränsning av årsbeloppets storlek
icke kunna motiveras av risk för missbruk. Därtill kommer att, om en övre
gräns dock skulle anses önskvärd, denna under alla omständigheter måste
sättas ganska högt.
Med hänvisning till det anförda konstateras i promemorian, att det i och
för sig icke finns skäl att i fråga om temporära pensioner, som upphör att
utgå vid 63 års ålder eller senare, uppställa en övre gräns för årsbeloppets
storlek. Spörsmålet om avgränsningen av området för de temporära pen
sionsförsäkringarna gentemot rena kapitalutbetalningar kan emellertid ge
anledning till ett annat bedömande. Härutinnan anföres i promemorian.
Hnvudregeln för temporära pensionsförsäkringar är att de icke får avse
pensioner, som skall utgå under kortare tid än fem år. Detta emedan de
eljest anses komma den rena kapitalutbetalningen så nära, att de icke lämp
ligen bor betecknas som pensionsförsäkringar. Om man anser önskvärt att
göra skillnaden mellan kapitalutbetalning och temporär pension beroende
av om tiden för utbetalningarna understiger eller överstiger fem år, måste
man således bibehålla en beloppsgräns för kompletteringspensionerna och
därtill sätta denna gräns förhållandevis lågt. Om man nämligen väljer be
loppet 20 000 kronor ■— ungefärligen motsvarande summan av högsta möj
liga folkpension och tilläggspension, som kan utgå till en person — blir re-
sultatet i realiteten detsamma som om ingen gräns alls satts. Man kan tänka
sig sätta beloppsgränsen vid ett belopp motsvarande genomsnittet av de ål
ders- och tilläggspensioner, som kan tillkomma en person. Förslagsvis skulle
kunna angivas siffran 8 000 kronor. Även detta belopp torde emellertid vara
sa pass högt i förhållande till de belopp, som normalt utgår på grund av pen
sionsförsäkring, att gränsen mellan kapitalutbetalning och pension skulle
bli tämligen illusorisk. Lägre än 8 000 kronor torde emellertid årsbeloppet
icke kunna sättas, om det skall fylla avsett ändamål.
I promemorian konstateras sammanfattningsvis, att i vissa fall behov av
komplettering av folk- och tilläggspension genom pensionsförsäkring kom
mer att föreligga. Därvid torde en beloppsgräns för ålderspensioner, som
upphör att utgå tidigast vid 63 års ålder, knappast vara motiverad. För övri
ga fall bör nu gällande begränsning av det årliga pensionsbeloppet till högst
3 000 kronor bibehållas. I promemorian föreslås en författningsändring i en
lighet härmed.
Vidare anföres i promemorian.
En ytterligare möjlighet finnes, nämligen att avstå från illusionen om att
uppehålla skillnaden mellan kapitalutbetalning och pension och slopa kravet
på utbetalningar under minst fem år. I det föregående har gjorts ett försök
Kungl. Maj:ts proposition nr 28 år 1960
9
att belysa, att detta knappast skulle kunna bereda möjligheter till miss bruk. Det är i regel till den skattskyldiges nackdel ju kortare utbetalnings- tiden är. Visserligen ges måhända större möjligheter till inkomstutjämning mellan olika beskattningsår, om man väljer denna väg, men detta synes i och för sig icke vara någon olägenhet. En reform i denna riktning synes emellertid förutsätta ytterligare överväganden.
4. Remissyttrandena. Samtliga remissinstanser har i och för sig godtagit utredningsmannens förslag att i fråga om ålderspension, som skall upphöra tidigast vid 63 års ålder och utgå under minst två år efter pensionsålderns inträde, slopa nu gällande beloppsgräns å högst 3 000 kronor. Förslaget till- styrkes sålunda eller lämnas i huvudsak utan erinran i remissvar från stats kontoret, riksskattenämnden, riksförsäkringsanstalten, pensionsstyrelsen, överståthållarämbetet och samtliga hörda länsstyrelser, Landsorganisationen, Folksam och Taxeringsnämndsordförandenas riksförbund. Erinringar och ändringsförslag framföres emellertid från vissa hörda arbetsmarknads- och branschorganisationer. Dessa remissinstanser förordar, att den föreslagna tvåårsgränsen för temporär pension sänkes till ett år eller får helt bortfalla. Vid remissbehandlingen har även berörts vissa spörsmål om andra kom- pletteringsförmåner till det allmänna pensionssystemet än ålderspension.
Riksskattenämnden förklarar sig dela den i promemorian uttalade upp fattningen att lagstiftningen om allmän tilläggspensionering ej ger anled ning till ändring i gällande bestämmelser beträffande sådana temporära pen sionsförsäkringar, enligt vilka ålderspension skall upphöra att utgå innan den försäkrade fyllt 63 år. Även Svenska försäkringsbolags riksförbund an ser den av utredningsmannen valda åldersgränsen för anknytning mellan enskild kompletteringspension och tilläggspensioneringen lämplig med hän syn till utformningen av lagen om tilläggspensionering.
Sveriges akademikers centralorganisation finner däremot den föreslagna begränsningen till pensioner, som skall upphöra tidigast vid 63 års ålder, icke vara principiellt motiverad. Kammarrätten ifrågasätter huruvida icke av praktiska skäl varje ålderspension, som skall utgå under minst två år, borde godkännas såsom avdragsberättigande.
Beträffande förslaget att slopa begränsningen av årsbeloppets stor lek i fråga om ålderspension, som upphör tidigast vid 63 års ålder, uttalar statskontoret att bibehållandet av en sådan gräns enligt ämbetsverkets me ning skulle bättre överensstämma med korttidspensionernas syfte. Såsom lämplig gräns skulle härvid kunna sättas ett belopp motsvarande summan av de ålders- och tilläggspensioner, som i genomsnitt tillkommer en person. Med hänsyn till i promemorian anförda skäl mot en begränsning av årsbe- loppet motsätter statskontoret sig emellertid icke att förslaget lägges till grund för lagstiftning.
Sveriges akademikers centralorganisation framhåller att eu begränsning i enlighet med vad som diskussionsvis framförts i promemorian till ett be
Kungl. Maj.ts proposition nr 28 år 1960
10
lopp motsvarande genomsnittet av de ålders- och tilläggspensioner, som kan
tillkomma en person, skulle strida mot den inkomstbortfallsprincip, som lig
ger till grund för den allmänna tilläggspensioneringen.
Riksskattenämnden finner förslaget att slopa beloppsgränsen innebära ett
avsteg från de principer, som varit grundläggande för kommunalskattelagens
gränsdragning mellan pensionsförsäkring och kapitalförsäkring. Nämnden
anför vidare.
Inom riksskattenämnden har uttalats tvekan huruvida behovet av sam
ordning mellan hittills gällande skatteregler och lagstiftningen om allmän
tilläggspensionering nödvändiggör ett dylikt avsteg. Därvid har — såsom ett
alternativ till utredningsmannens förslag — ifrågasatts huruvida man icke
skulle nå åsyftat resultat genom en lagändring, som innebure att den prin
cipiella gränsdragningen bibehölles men den nuvarande beloppsgränsen å
3 000 kronor höjdes till förslagsvis 12 000 kronor. Riksskattenämnden anser
sig dock icke böra förorda införande av en bestämmelse angående en sådan
beloppsgräns, enär det icke synes praktiskt genomförbart att förhindra, att
bestämmelsen kringginges genom att en försäkringstagare tecknade flera
försäkringar i olika försäkringsanstalter, envar försäkring lydande å an
givna maximibelopp.
Flera remissinstanser riktar kritik mot förslaget att för de ifrågavarande
försäkringarna bibehålla kravet på en utbetalningstid av lägst två
år. Sålunda framhåller Svenska försäkringsbolags riksförbund, att försla
get väsentligen förbättrar möjligheterna att komplettera den allmänna till
äggspensionen men att vissa komplikationer fortfarande kvarstår, som det
är önskvärt att få undanröjda i detta sammanhang. Förbundet anför därefter.
Den vanligaste pensionsåldern är för närvarande 65 år. Regelmässigt kvar
står då den pensionsberättigade i tjänstgöring t. o. m. den månad, under
vilken han fyller 65 år, och i många fall kommer han säkerligen — med
hänsyn till att arbetsinkomst men icke pension är pensionsgrundande enligt
lagen om tilläggspensionering — att vilja kvarstå till utgången av det år,
under vilket sagda ålder uppnås. Den allmänna tilläggspensionen utgår
däremot i normalfallet fr. o. m. den månad, under vilken den pensionsbe-
rättigade fyller 67 år. Såväl då han kvarstår i tjänst t. o. m. den månad, un
der vilken han fyller 65 år, som då han tjänstgör till årets slut blir således
den tid, under vilken kompletteringspension bör utgå, kortare än två år
— i torstnamnda fallet ett år och elva månader och i det senare fallet lägst
ett år. Utformningen av ifrågavarande punkt i anvisningarna till 31 § kom
munalskattelagen gör det omöjligt att på ett smidigt och rationellt sätt kom
plettera tilläggspensionen i nu angivna fall.
Riksförbundet föreslår med hänsyn härtill att den kortaste tid, under vil
ken ifrågavarande pensioner får utgå, bestämmes till ett år i stället för som
nu två år.
Liknande uttalanden göres av Svenska arbetsgivareföreningen och Svenska
personal-pensionskassan. Pensionskassan anför bl. a. följande.
Tjänstepensionerna i SPP är för närvarande i regel icke samordnade med
folkpensionen, men i de relativt få fall, då en i SPP försäkrad ålderspen
sion nedsattes från 67 år, har arbetsmarknadsparterna — liksom inom
statlig och kommunal tjänst — ansett lämpligast, att folkpensionsanpass-
mngen sker från och med den månad, då 67 års ålder uppnås. Vid en pen
Kungl. Maj:ts proposition nr 28 år 1960
11
sionsålder av 65 år kommer då kompletteringspensionen att utges under blott ett år och elva månader. SPP förmenar, att en sådan anordning, som uteslutande är betingad av att såväl vid avgång ur tjänst som vid utbetalning av tjänstepension och folkpension avrundning sker till hel månad, är väl förenlig med nuvarande utformning av anvisningarna till 31 § kommunal skattelagen.
I praktiken har det emellertid visat sig, att den i SPP försäkrade pen- sionsåldern ibland avviker från den verkliga avgångsåldern. Det är inga lunda ovanligt, att en anställd med 65 års pensionsålder kvarstannar i tjänst någon eller några månader, t. ex. till kalenderårets slut. Från och med nästa år, då den allmänna tilläggspensioneringen införes, torde sådant kvarstan- nande bli allt vanligare. Ilen anställde har i så fall möjlighet att intjäna högre pensionspoäng än eljest — för övergångsgenerationen gäller ju sär skilt gynnsamma intjänanderegler.------------
Vidare må nämnas, att det inom vissa företag eller för vissa arbetstagar- grupper kan framkomma önskemål om en pensionsålder av 66 år. För att man även i dvlika fall skall få till stånd en rationell anpassning till folk pensionen och den allmänna tilläggspensionen, synes det nödvändigt att tvåårsgränsen för temporär kompletteringspension sänkes till ett år.
Kungl. Maj.ts proposition nr 28 år 1960
Tjänstemännens centralorganisation hemställer att den föreslagna tvåårs regeln helt slopas och uttalar, att en sådan ordning knappast torde innebära någon större risk för missbruk.
Liknande synpunkter framföres även av Handelns arbetsgivareorganisa tion och Sveriges akademikers centralorganisation.
Folksam anser det svårt att ange i vilken utsträckning behov av komplet terande ålderspension kan föreligga och i vad mån det går att på förhand fixera exakt försäkringstid. Bolaget yttrar vidare.
Skulle tidskravet för temporära ålderslivräntor minskas till t. ex. ett år, skulle det bli möjligt för en person som fyllt 62 år att den 31 december teck na en temporär livränta, som förfaller till utbetalning nästa dag, den 1 ja nuari. Det skulle i realiteten bli detsamma som att ett valfritt belopp över föres från ett beskattningsår till ett annat med minimal risk för dödsfalls- förlust — som annars alltid är en realitet att räkna med — och utan någon pensioneringsavsikt. Om emellertid behovet av en minskad minimitid skulle vinna beaktande, bör måhända den bestämmelsen införas att pension med kortare varaktighet än två år alltid skall upphöra vid 67 års ålder.
Enligt riksskattenämnden bör frågan om pensioner avseende kortare tid än två år icke lösas lagstiftningsvägen utan genom överenskommelse mellan vederbörande arbetsgivare och arbetstagare.
I remissyttrandena upptages även vissa i promemorian ej berörda spörs mål, som angår samordningen av tillämpade pensionsordningar med til läggspensioneringen i vad gäller andra förmåner än ålderspen sion.
Sålunda framhåller Tjänstemännens centralorganisation att, medan efter levandepension till barn från den allmänna tilläggspensioneringen utgår till 16 års ålder, det enligt gällande pensionsordningar förekommer att sådan pension utgår till 21 års ålder. Därest nuvarande standard i fråga om pen-
12
sionsvillkoren skall bibehållas, erfordras en kompletterande pensionsanord-
ning för åldersåren 19—21 för efterlevande barn. Behov av temporär pen-
sionsanordning av begränsad varaktighet kan komma att vara för handen
även då det gäller sjuk- och invalidpension (motsvarande förtidspension
inom den allmänna tilläggspensioneringen). Centralorganisationen förutsät
ter, att dylika kompletterande anordningar i fråga om sjuk-, invalid- och
efterlevandepension skall behandlas såsom pensionsförsäkring i skattetek
niskt avseende.
Vidare påpekar Tjänstemännens centralorganisation att i nuvarande
tjänstepensionsordningar vid sidan av ålders-, sjuk- eller invalid- samt efter
levandepension även förekommer s. k. kapitalunderstöd, som utfaller då
pension börjar utgå. Den allmänna tilläggspensioneringen innefattar icke
någon form av dylika kapitalunderstöd. Centralorganisationen anför.
Införandet av den allmänna tilläggspensionen torde komma att medföra
att den nuvarande nivån för pension enligt förekommande tjänstepensions-
anordningar reduceras för tid då allmän tilläggspension utgår. Någon form
av kapitalunderstöd är inte förenad med den allmänna tilläggspensionen.
Utformningen av bestämmelserna i anvisningarna till 31 § kommunalskatte-
lagen är sådan, att en anpassning av nuvarande tjänstepensionsanordningar
till den allmänna tilläggspensionen medför att kapitalunderstöden ej torde
kunna bibehållas på hittillsvarande nivå — i förhållande till totalpensions-
nivån utan att falla utanför begreppet pensionsförsäkring i skatteavseende.
Med hänsyn till den betydelse kapitalunderstöden har — icke minst i för
ening med efterlevandepension — torde det kunna förväntas att kapital-
understödsformen även i framtiden kommer att behövas. Ur denna synpunkt
måste den nu nämnda effekten av införandet av den allmänna tilläggspen
sionen i förening med bestämmelserna i 31 § kommunalskattelagen anses
synnerligen olycklig. Med hänsyn härtill hemställer TCO att åtgärder vid
tages för undanröjande av detta förhållande.
Ett speciellt spörsmål i fråga om pensionsfall, som inträffar under år
1962, beröres av Svenska försäkringsbolags riksförbund, Svenska personal
pensionskassan, Handelns arbetsgivareorganisation och Tjänstemännens
centralorganisation. Sistnämnda organisation yttrar härutinnan.
Enligt reglerna för tilläggspensioneringen skall i fråga om pensionsfall
som inträffar under 1962 i vad gäller förtidspension och efterlevandepen
sion, pensionen i fråga utgå först fr. o. in. 1963. För dessa fall uppstår en
alldeles speciell situation, som innebär att särskilda kompletteringsanord-
ningar måste tillskapas, som för detta år motsvarar tilläggspensionsförmå-
nerna. Det är salnnda här fråga om en temporär anordning av ett års var
aktighet.
Kungl. Maj:ts proposition nr 28 år 1960
5. Departementschefen. När nuvarande bestämmelser om beskattning av
pensionsförsäkringar tillkom år 1950, ansågs det erforderligt att genom
en särskild undantagsbestämmelse möjliggöra tecknandet av kortvariga
pensionsförsäkringar såsom komplement till folkpensionen. Medan lägsta
tid för pensionsutbetalning i princip ansågs böra vara fem år, tilläts en så
kort utbetalningstid som två år för ålderspension, vars årsbelopp inte över
stiger 3 000 kronor. Därigenom kan den som vill pensionera sig före 65 års
13
ålder tillförsäkra sig ett tillfälligt pensionsskydd för tiden fram till dess att
folkpensionen börjar utgå vid 67 års ålder.
Vid tillkomsten av lagstiftningen om allmän tilläggspensionering uttala
des önskemål om att bestämmelserna om kortvariga försäkringar i skar
ven mellan verklig pensionsålder och pensionsålder för allmän pension
skulle överses och anpassas till det nya läge som uppkommit. Den i anled
ning härav tillkallade utredningsmannen har föreslagit att beloppsgränsen
3 000 kronor slopas i fråga om försäkringar som upphör tidigast då den
försäkrade fyllt 63 år. Förslaget får ses mot bakgrunden av att största folk
pension och tilläggspension — när det allmänna pensionssystemet är fullt
utbyggt — kommer att motsvara ungefär 20 000 kronor i nuvarande pen
ningvärde.
Vid remissbehandlingen har i stort sett enighet rått om behovet av åtgär
der av föreslagen art. Några remissinstanser föreslår dock jämkningar eller
utvidgningar i utredningsmannens förslag.
Skattelagarna medger, att premier, som inbetalas till pensionsförsäkringar,
får avdragas vid inkomsttaxeringen. Detta gäller vare sig inbetalningen göres
av den försäkrade själv eller av hans arbetsgivare. Å andra sidan beskattas
utfallande pensionsbelopp hos mottagaren. Denna ordning innebär betydande
fördelar. Bl. a. kan genom inbetalning av engångspremie till pensionsförsäk
ring åstadkommas resultatutjämning mellan olika beskattningsår. Motsva
rande förmåner föreligger inte vid andra försäkringar.
Med hänsyn till den gynnade ställning som pensionsförsäkringarna intar i
skattehänseende är det angeläget att gränsen mellan pensionsförsäkringar och
andra försäkringar inte utsuddas. Bestämmelserna på området bör även vara
utformade så att pensionsförsäkringar såvitt möjligt kommer till använd
ning huvudsakligen i pensioneringssyfte och inte för att uppnå fördelar i
skattehänseende.
Den nuvarande beloppsgränsen 3 000 kronor vid korltidsförsäkringar av
ser att begränsa användningen av dessa försäkringar till klara pensionerings-
fall. Såsom utredningsmannen framhållit torde några egentliga olägenheter
inte behöva befaras om beloppsgränsen ersättes av en bestämmelse, vilken
medger korltidsförsäkringar, som upphör först då den försäkrade fyllt 63
år och som alltså endast omfattar de år som behövs för att försäkringen skall
kunna anknyta till allmän tilläggspension och folkpension. Visserligen ute
sluts härigenom inte helt möjligheten för personer i högre åldersgrupper att
använda pensionsförsäkringsinstitutet för att uppnå skatlemässiga fördelar.
Såsom riksskattenämnden framhållit, erbjuder emellertid en beloppsgräns
knappast något effektivare skydd häremot. Med hänsyn till behovet av för
säkringar för ålderspension som ansluter till tilläggs- och folkpension anser
jag mig därför, om än med viss tvekan, kunna förorda att utredningsman
nens förslag genomföres.
Nuvarande bestämmelser om tvååriga ålderspensioner medger utbetal
ning av pensionen när som helst efter uppnåendet av 55 års ålder. Det finns
Kungl. Maj:is proposition nr 28 år 1960
14
Kungl. Maj. ts proposition nr 28 år 1960
således inte något formellt hinder mot att teckna en pensionsförsäkring för
utbetalning av årsbelopp om högst 3 000 kronor vid exempelvis 55 och 56 års
ålder. I utredningsmannens förslag har denna möjlighet bibehållits. Stad
gandet har emellertid tillkommit enbart för att möjliggöra försäkringar som
direkt anknyter till folkpensionen. Detta syfte tillgodoses helt inom ramen
för de föreslagna bestämmelserna. Anledning att medge tvåårsförsäkringar
dessförinnan torde inte föreligga. Jag föreslår därför att den särskilda be
stämmelsen om ålderspension, vars årsbelopp inte överstiger 3 000 kronor,
utgår. Självfallet bör detta inte påverka eventuella redan existerande pen
sionsförsäkringar av ifrågavarande slag.
Minsta utbetalningstid för korttidspensionerna är, som nämnts, för närva
rande två år. Utredningsmannen har inte föreslagit någon ändring däri. Un
der remissbehandlingen har emellertid yrkats, att tidsgränsen skall sättas till
ett år eller också helt slopas.
Såsom jag nyss framhållit är det nödvändigt att bibehålla en klar åtskill
nad mellan pensions- och kapitalförsäkringar. Det för pensionsförsäkring
karakteristiska är att förmånerna utbetalas periodiskt. Om tidsbegränsning
en skulle slopas eller sättas till ett år skulle försäkringar för rena kapital
utbetalningar hänföras till pensionsförsäkringar. Av det sagda torde framgå,
att man måste bibehålla kravet på att utbetalningstiden skall väsentligt
överstiga ett år.
Emellertid visar remissuttalandena att befogad kritik kan riktas mot
att gränsen sättes vid två år. En sådan gräns tillåter nämligen inte, att man
till pension i detta sammanhang räknar månatliga utbetalningar från och
med månaden efter den då en person fyllt 65 år till och med månaden innan
han får börja uppbära allmän pension vid 67 års ålder (sammanlagt 23 må
nader). Den i författningen angivna tiden bör vara så bestämd att utbetal
ningarna i det angivna, i praktiken ofta förekommande fallet får räknas som
pension. Minimitiden för korttidspensioner synes därför böra sänkas något.
Jag vill förorda att tidsgränsen sättes vid ett och ett halvt år. Därmed kom
mer de som önskar gå i pension vid 65 års ålder att kunna dra nytta av kort-
tidsförsäkringarna samtidigt som kravet på periodicitet i utbetalningarna
bibehålies.
Under remissbehandlingen har framförts förslag att — i vissa av utred
ningsmannen icke berörda hänseenden — ytterligare komplettera kominunal-
skattelagens regler om vad som är att anse som pensionsförsäkringar. För
slagen avser kapitalunderstöd samt möjligheterna att i särskilda fall erhålla
kompletterande förtids- eller efterlevandepension under något år. Med hän
syn till nödvändigheten av att ge en någorlunda klar och enhetlig avgräns-
ning åt de i skattehänseende gynnade pensionsförsäkringarna anser jag mig
inte kunna biträda dessa förslag. Jag vill tillägga, alt i den mån företagen
själva utbetalar förmåner varom här är fråga till anställda eller anställdas
efterlevande, blir en sådan utbetalning avdragsgill vid taxeringen. Bl. a. med
tanke härpå torde behovet av att försäkringsvägen täcka de förhållandevis obe
tydliga kostnader det här rör sig om vara ringa.
15
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj:t måtte
proposition föreslå riksdagen att
antaga inom finansdepartementet upprättat förslag till
lag om ändrad lydelse av punkt 1 av anvisningarna till 31 §
kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370).
Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter
biträdda hemställan förordnar Hans Maj :t Konungen,
att proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll
utvisar skall avlåtas till riksdagen.
Kungl. Maj.ts proposition nr 28 år 1960
Ur protokollet:
Alice Magnusson
16
Kungl. Maj:ts proposition nr 28 år 1960
Bihang
Utredningsmannens förslag
Anvisningarna till 31 §
1. Med pension------- — eller annorledes.
Med pensionsförsäkring------------försäkringen upphör.
Ålderspension, som------------anses skälig.
Med efterlevandepension------------ personer leva.
Såsom efterlevandepension —------- vara pensionsförsäkring.
Vid tillämpningen-------------vid omgifte.
Kapitalbelopp, som---------------------------------------------- av efterlevandepensionen.
Skall enligt avtal om pensionsförsäkring, ålderspension eller invalidpen
sion upphöra eller nedsättas viss tid efter det pensionsåldern eller arbets
oförmågan inträtt eller skall annan efterlevandepension än försörjnings-
ränta upphöra eller nedsättas viss tid efter den försäkrades död må denna
tid icke understiga fem år eller, i fråga om ålderspension, som upphör tidi
gast vid 63 års ålder eller vars årsbelopp icke överstiger 3 000 kronor, två år.
Med kapitalförsäkring------------än pensionsförsäkring.
Innehåller avtal------------ en kapitalförsäkring.
Kan livförsäkring-------------Kungl. Maj :t.
Försäkring, vilken-------------dess ingående.
Premiebefrielseförsäkring skall — —- — som huvudförsäkringen.
För att------------med tjänst.
600032 Stockholm 1960. Isaac Marcus Boktryckeri Aktiebolag