Prop. 1960:40
('med förslag till förord\xad ning med särskilda bestämmelser om rätt till avdrag vid 1960 års taxering för avsättning till pensionsstif\xad telse',)
Kungl. Maj:ts proposition nr
40
år 1960
1
Nr 40
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till förord
ning med särskilda bestämmelser om rätt till avdrag vid 1960 års taxering för avsättning till pensionsstif telse; given Stockholms slott den 5 februari 1960.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att antaga härvid fogat förslag till förordning med särskilda bestämmelser om rätt till avdrag vid 1960 års taxering för avsättning till pensionsstiftelse.
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås, med hänsyn till pågående förhandlingar i pen sionsfrågan, att företagen vid 1960 års taxering skall kunna göra avsättning ar till pensionsstiftelser i samma omfattning som hittills. De föreslagna reg lerna har utformats så att — om utfästelsen om pension gjorts före beskatt ningsåret 1959 — avdrag för avsättning medgives i samma utsträckning som tidigare. Har utfästelser om pension gjorts först under beskattningsåret 1959, får avsättning ske för att säkerställa de pensioner, som på grund av sådana utfästelser skall utgå vid sidan av den allmänna tilläggspensione ringen.
1 Bihang till riksdagens protokoll 1960. 1 samt. Nr 40
2
Kungl. Maj:ts proposition nr M år 1960
Förslag
till
förordning med särskilda bestämmelser om rätt till avdrag vid 1960 års
taxering för avsättning till pensionsstiftelse
Härigenom förordnas som följer.
1
§-
Vid beräkning av avdrag för avsättning till pensionsstiftelse enligt bestäm
melserna i punkt 2 av anvisningarna till 29 § kommunalskattelagen under
beskattningsår, för vilket taxering i första instans verkställes år 1960,
skall, i den mån därigenom större avdrag kan erhållas, gälla vad nedan i
2 och 3 §§ sägs.
2
§.
Har skattskyldig före utgången av det beskattningsår, för vilket taxering
i första instans ägt rum år 1959, lämnat anställd utfästelse om pension med
förbehåll av innebörd att pensionen må nedsättas i anledning av att den an
ställde äger åtnjuta förmån enligt lagen om försäkring för allmän tilläggs
pension, må beträffande dylik utfästelse beräkning av avdragsgill avsättning
ske som om utfästelsen icke varit förenad med förbehåll som nyss sagts. Den
utfästa pensionen må dock vid sådan beräkning icke upptagas till större
belopp, än det, till vilket den fick upptagas vid utgången av nämnda be
skattningsår, i förekommande fall ökat i förhållande till löneförhöjning,
som må hava tillerkänts den anställde under det beskattningsår, för vilket
taxering i första instans verkställes år 1960. Har den skattskyldige på grund
av omläggning av räkenskapsår icke taxerats till inkomstskatt vid 1959
års taxering, skall vad nu sagts hava avseende å utfästelse av angivet slag,
som lämnats före utgången av det beskattningsår, för vilket taxering i första
instans ägt rum år 1958.
°
3
§-
Har skattskyldig före utgången av beskattningsår som i 2 § sägs anmält
anställd för försäkring hos försäkringsföretag men icke lämnat bindande
utfästelse om pension, skall vid beräkning av avdragsgill avsättning beträf
fande dylik anställd likväl så anses som om den skattskyldige lämnat bin
dande utfästelse om pension. Den utfästa pensionen må dock vid sådan be
räkning icke upptagas till större belopp än som i 2 § angives.
Denna förordning träder i kraft dagen efter den, då förordningen enligt
därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling.
Kungl. Maj:ts proposition nr W år 1960
3
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 5 feb ruari 1960.
Närvarande:
Statsministern
Erlander , ministern för utrikes ärendena Undén , statsråden
Nilsson, Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Lindholm, Kling, Skoglund, Edenman, Netzén, Johansson, af Geijerstam, Nordlander.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler che fen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, fråga om särskilda bestäm melser rörande rätt till avdrag vid 1960 års taxering för avsättning till pen sionsstiftelse samt anför därvid följande.
I. Inledning
I december 1959 utarbetades inom finansdepartementets rättsavdelning en promemoria angående rätten till avdrag vid 1960 års taxering för avsätt ning till pensionsstiftelse.
Angående bakgrunden till det i promemorian framlagda förslaget fram- hålles i promemorian följande.
Enligt kommunalskattelagens bestämmelser äger företagare vid inkomst taxeringen åtnjuta avdrag för medel som avsättes till pensionsstiftelser för att säkerställa pensioner till de anställda. Pensionsstiftelserna kan vara av två slag, nämligen dels pensionsstiftelser bildade enligt lagen den 18 juni 1937 om aktiebolags pensions- och andra personalstiftelser, vanligen benämn da bundna stiftelser, dels andra pensionsstiftelser. De senare brukar benäm nas fria pensionsstiftelser. De överföringar till pensionsstiftelser, som ägt rum, representerar avsevärda belopp. Till helt övervägande delen består emellertid stiftelsernas tillgångar i fordringar hos de företag, som gjort av sättningarna. Då de medel, som överförts till stiftelserna, sålunda kan dis poneras av företagen i verksamheten, ofta utan att ens ränta erlägges, har möjligheten att skattefritt avsätta medel till dylika stiftelser stor betydelse för företagen från finansieringssynpunkt.
Frågan om pensionsstiftelsernas civilrättsliga ställning är för närvarande föremål för utredning. I direktiven för pensionsstiflelseutredningen har fram hållits, att det förändrade läge, som uppstått sedan lagen om allmän till- läggspensionering antagits, torde medföra att även de skatteregler som berör pensionsstiftelserna bör överses. Lagstiftningen om allmän tilläggspensione ring kan emellertid redan vid 1960 års taxering tänkas påverka företagens
möjligheter att vid inkomsttaxeringen åtnjuta avdrag för avsättning till
pensionsstiftelser.
Olika uppfattningar har uttalats angående de verkningar, som lagstift
ningen om allmän tilläggspensionering har i fråga om möjligheterna att
skattefritt avsätta medel till pensionsstiftelser. Då pensionsstiftelseutred
ningen inte kan förväntas framlägga förslag i ämnet redan med avseende
på 1960 års taxering, synes det påkallat att undersöka i vad mån de gäl
lande bestämmelserna kan behöva ändras eller förtydligas i något avseende.
I promemorian framlades förslag av innebörd, att företagen, trots tillkoms
ten av den allmänna tjänstepensioneringen, skulle vid 1960 års taxering
äga göra avdragsgilla avsättningar till pensionsstiftelser i samma omfattning
som tidigare.
över den inom finansdepartementet utarbetade promemorian har, efter re
miss, yttranden avgivits av statskontoret, kammarrätten, riksskattenämnden,
överståthållarämbetet, länsstyrelserna i Uppsala, Östergötlands, Jönköpings,
Blekinge, Malmöhus, Göteborgs och Bohus, Värmlands, Västernorrlands samt
Västerbottens län, allmänna ombudet hos mellankommunala prövnings-
nämnden, Sveriges industriförbund, Sveriges grossistförbund, Sveriges köp
mannaförbund, Sveriges hantverks- och småindustriorganisation, Svensk in
dustriförening, Sveriges redareförening, Sveriges lantbruksförbund, Koope
rativa förbundet, Landsorganisationen i Sverige, Tjänstemännens centralor
ganisation, Sveriges akademikers centralorganisation, Riksförbundet Lands
bygdens folk, Svenska arbetsgivareföreningen och Handelns arbetsgivareor
ganisation.
Vid remissbehandlingen har det i promemorian framlagda förslaget prak
tiskt taget enstämmigt tillstyrkts.
4
Kungl. Maj.ts proposition nr AO år 1960
II. Gällande rätt
I punkt 6 av anvisningarna till 53 § kommunalskattelagen stadgas, att
med pensionsstiftelse avses, »förutom bankaktiebolags och sparbanks pen
sionsstiftelse samt pensionsstiftelse bildad enligt lagen om aktiebolags pen
sions- och andra personalstiftelser, jämväl inrättning, självständig fond eller
annan stiftelse under förutsättning att denna står under tillsyn enligt lagen
om tillsyn över stiftelser, att stiftelsens stadgar fastställts av tillsynsmyndig
heten, att stiftelsens kapital och avkastning må användas endast till pen
sioner på grund av tjänst, att genom föreskrifter i reglementet eller eljest
trygghet skapats för att stiftelsen så länge den består skall hava sådant än
damål samt att vid dess upplösning eller då det icke längre finnes eller kan
T ng!S1ik°ITma att finnaS nå§on’ vars rätt till pension på grund av tjänst
skall tillgodoses av stiftelsen, återstående medel antingen skola användas
tor dylik pensionering eller ock skola anslås till välgörande eller eljest all
männyttigt ändamål».
J
5
Enligt bestämmelserna i punkt 2 av anvisningarna till 29 § kommunal
skattelagen äger skattskyldig rätt att vid inkomsttaxeringen åtnjuta avdrag
för avsättning till pensionsstiftelse intill dess stiftelsens förmögenhet upp
går till ett belopp som — bedömt på grundval av förhållandena vid be
skattningsårets utgång — jämte framtida avgifter erfordras för att säker
ställa »de pensioner jämte dyrtidstillägg eller andra därmed jämförliga till-
lägg, vilka högst skola utgå enligt gjorda bindande utfästelser till personer
som omfattas av stiftelsens ändamålsbestämning».
Avdrag medgives inte med mindre pensioneringen ordnats på sådant sätt
att fråga är om pensionsförsäkring enligt kommunalskattelagens regler. Vi
dare kräves för rätt till avdrag att medlen kontant eller i form av aktier,
obligationer eller därmed jämförliga tillgångar till ett värde motsvarande den
gjorda avsättningen överlämnats till stiftelsen. År fråga om aktiebolag, eko
nomisk förening, ömsesidigt försäkringsbolag, sparbank, Sveriges allmänna
hypoteksbank, Konungariket Sveriges stadshypotekskassa, hypoteksförening,
svenska bostadskreditkassan eller bostadskreditförening, må med tillgångar
som nyss sagts jämställas av den skattskyldige utfärdat och till stiftelsen
överlämnat skuldebrev.
I s. k. familjebolag får avdrag icke ske för avsättning till pensionsstiftelse
för att säkerställa pensionsutfästelser till »någon, vilken genom eget eller
anhörigs innehav av aktier eller andelar har ett avgörande inflytande i bola
get eller föreningen, eller ock efterlevande till någon varom sålunda är fråga».
Enligt 2 § 1937 års stiftelselag må överföring av vinstmedel till en bunden
stiftelse beslutas allenast vid fastställande av balansräkningen för föregåen
de år och skall avse räkenskapsårets utgång (balansdagen). Avdraget för
överföringen skall nämligen göras mot intäkterna för det år, varunder den
årsvinst uppkommit, från vilken överföringen sker. Avdrag medgives även i
sådana fall, då bolagsstämman, sedan deklarationen avgivits, beslutar över
föring, ehuru överföring ej föreslagits av styrelsen.
Även i fråga om fria pensionsstiftelser medgives avdrag i praxis, om av
sättningen upptagits såsom skuld till stiftelsen i bolagets balansräkning för
det beskattningsår, för vilket avdrag yrkas. Har en avsättning bokförts
såsom en efter beskattningsåret verkställd utgift, kan däremot avdrag med
givas först påföljande år.
Innebörden av gällande bestämmelser för beräkning av tillåten stiftelse
avsättning är alt avdrag får åtnjutas intill sådant belopp att stiftelsens för
mögenhet i princip uppgår till högst värdet av pensionsskulden. Avdrag får
med andra ord ske för de på beskattningsåret och tidigare år belöpande pen
sionskostnaderna men däremot inte för s- k. framtida kostnader.
För beräkning av pensionsskulden anvisar kommunalskattelagen två
möjligheter. Den ena innebär att man nöjer sig med en mera schablonmäs
sig beräkning. Det »tak» för avsättningen, som erhålles med tillämpning av
denna schablonregel, brukar benämnas investeringsskattetaket, enär prin
cipen för takberäkningen är densamma som kom till användning i förord
Kungl. Maj.ts proposition nr
40
år 1960
6
Kungl. Maj:ts proposition nr -'iO år 1960
ningen om investeringsskatt. Den andra möjligheten medger en exakt beräk
ning av pensionsskuldens storlek.
Den schablonmässiga beräkningen, investeringsskattetaket, har införts i
syfte att underlätta uträkningen av tillåten stiftelseavsättning. Investe
ringsskattetaket är emellertid i flertalet fall högre än det »tak», som mot
svarar den exakta pensionsskulden, och en beräkning enligt schablonen
medger därför i regel större stiftelseavsättningar än den exakta beräkning
en. En följd av schablonregeln har varit att även företag, som anmält sina
anställda för försäkring hos SPP eller annat försäkringsföretag, har kunnat
göra avsättningar till pensionsstiftelser med belopp motsvarande skillnaden
mellan investeringsskattetaket och den exakta pensionsskulden, d. v. s. i
princip den hos försäkringsanstalten befintliga premiereserven.
Vid beräkning av tillåten stiftelseavsättning skall hänsyn endast tagas
til] pensioner m. m., som skall utgå enligt bindande utfästelser. För att
bindande utfästelse skall anses föreligga kräves, att företaget beslutat att
till den anställde vid uppnådd pensionsålder utbetala viss pension samt att
den anställde erhållit del av beslutet. Bindande utfästelse anses föreligga
även om den anställde går förlustig pensionsrätten genom att sluta i före
taget före uppnådd pensionsålder. Utfästelsen får emellertid ej vara för
bunden med något villkor, som innebär, att arbetsgivaren tillerkännes dis-
'kretionär prövningsrätt, huruvida pension i ett visst fall skall utgå eller ej.
Utfästelsen skall alltså vara sådan, att det endast får bero av en objektiv
tolkning av densamma, huruvida pensionsrätt i ett visst fall föreligger.
Företagen har i viss utsträckning i sina utfästelser om pension gjort för
behåll av innebörd, att pensionen kan nedsättas med belopp motsvarande
det, som den skattskyldige genom den allmänna tilläggspensioneringen blir
berättigad uppbära. Innan lagstiftningen om allmän tilläggspensionering
förelåg, uppkom fråga, hur man vid taxeringen, då det gällde att beräkna
avdragsgill avsättning till pensionsstiftelse, skulle bedöma en utfästelse med
dylikt förbehåll. Genom Svenska arbetsgivareföreningens försorg under
ställdes detta spörsmål riksskattenämndens prövning. Riksskattenämnden
beslöt den 8 december 1955 att såsom anvisning till ledning för taxerings
myndigheterna göra ett uttalande i frågan. Uttalandet, som är återgivet i
Meddelanden från riksskattenämnden nr 1 år 1956, har följande lydelse.
Svenska arbetsgivareföreningen har i skrivelse till riksskattenämnden
framhållit bland annat att det vore nödvändigt för arbetsgivarna att vid ut
fästelser om pension till anställda göra förbehåll för det fall att arbetsgi
varna i annan ordning bleve nödgade att finansiera sådana pensioner. För
eningen — som vid skrivelsen fogat förslag till normalstadgar för pensions
stiftelse för arbetare och till normalpensionsreglemente för arbetare — hem
ställde därför om riksskattenämndens uttalande att om sådant förbehåll
gjordes på sätt och under villkor härnedan närmare angives, bindande pen
sionsutfästelse enligt punkt 2 av anvisningarna till 29 § kommunalskatte
lagen likväl skulle anses föreligga och att förbehållet icke skulle påverka
beräkningen av det s. k. investeringsskattetaket.
De ingivna normalförslagen till stadgar och reglemente hade i nu före
varande avseenden, efter vissa av föreningen vidtagna jämkningar, följande
lydelse:
7
§ 15 reglementet: »Skulle bolaget genom lagstiftning, anslutning till ett
för flera företag gemensamt pensioneringssystem eller annorledes bliva i
sin egenskap av arbetsgivare förpliktat att direkt eller indirekt bidraga till
kostnaderna för pensionering av sådana hos företaget anställda, vilka avses
med detta reglemente, eller deltaga i allmän tjänstepensionering, må pen
sion enligt reglementet nedsättas. Nedsättning må för enskild pensionsbe-
rättigad högst ske med belopp motsvarande de nya pensionsförmåner, som
denne genom det nya systemet eller genom förhöjning av tidigare förmåner
totalt blir berättigad uppbära.»
.
§ 10 av stadgarna: »Skulle bolaget genom lagstiftning, anslutning till eu
för flera företag gemensamt pensioneringssystem eller annorledes bliva i
sin egenskap av arbetsgivare förpliktat att direkt eller indirekt bidraga till
kostnaderna för pensionering av sådana hos företaget anställda, vilka avses
med dessa stadgar, eller deltaga i allmän tjänstepensionering, skola stiftel
sens tillgångar — i den mån de ej erfordras för tryggande av alltjämt kvar
stående tidigare pensionsutfästelser — så långt de ifrågavarande medlen
förslå och innan bolagets egna tillgångar tagas i anspråk för ändamålet, an
vändas till fullgörande av de nya förpliktelser, vilka sålunda komma att
åvila bolaget.»
Riksskattenämnden har den 8 december 1955 beslutat att såsom eu lots
ning till ledning för taxeringsmyndigheterna göra följande uttalande:
Den omständigheten att i pensionsreglemente intagits förbehåll om rätt
att nedsätta pension i de fall och i den omfattning, som angives i ovan in
tagna förslag till lydelse av § 15 av förslag till normalpensionsreglemente
för arbetare, bör icke vid prövning av fråga om rätt till avdrag för avsätt
ning till pensionsstiftelsen föranleda till att bindande pensionsutfästelse icke
skulle anses föreligga i den mening, som avses i punkt 2 tredje stycket an
visningarna (SFS 1955, nr 255) till 29 § kommunalskattelagen, eller till be
räknande av lägre maximibelopp för stiftelsens förmögenhet än som skulle
gällt därest utfästelsen icke varit förenad med förbehåll som ovan sägs; för
utsättning härför måste dock vara att genom bestämmelse i stiftelsens stad
gar, avfattad i enlighet med ovan intagna förslag till lydelse av § 10 av nor
malstadgarna, garanti vinnes för att genom nedsättningen friställda medel
användas på sätt och för ändamål som i sistnämnda paragraf angives.
Riksskattenämndens uttalande innebär, att man vid beräkning av av
dragsgill avsättning till pensionstiftelse skulle räkna med de pensionsbe
lopp företaget enligt utfästelserna hade att utbetala, därest någon lagstift
ning om tilläggspensionering icke kom till stånd. Uttalandet avser förhål
landena innan sistnämnda lagstiftning antagits.
Reträffande de företag, som har sina anställda försäkrade i SPP eller an
nat försäkringsföretag gjorde riksskattenämnden den 11 oktober 1956 föl
jande uttalande (Meddelande från riksskattenämnden nr 1 år 1957).
Riksskattenämnden har den 11 oktober 1956 beslutat att såsom anvisning
till ledning för taxeringsmyndigheterna göra följande uttalande:
Vid beräkning av avdragsgill avsättning till pensionsstiftelse enligt be
stämmelserna i punkt 2 av anvisningarna till 29 § kommunalskattelagen bör
företag, som för anställda hos företaget tecknat pensionsförsäkringar hos
Svenska Personal-Pensionskassan (SPP) eller annat försäkringsföretag, an
ses hava till sådana anställda, som anmälts för försäkring hos försäkrings
företaget, givit sådan bindande utfästelse om pension, som avses i tredje
stycket nämnda anvisningspunkt. Om eu anställd skall bidraga med viss del
av avgiften till försäkringsföretaget genom att avstå från motsvarande be-
Kungl. Maj.ts proposition nr 40 år 1960
8
Kungl. Maj:ts proposition nr W år 1960
lopp av sin bruttolön, bör utfästelsen ändock anses gälla hela det pensions
belopp, som försäkringen avser.-----------
Riksskattenämnden torde vid sitt ställningstagande ha utgått från, att
företag, vilka anmält sina anställda till försäkring hos försäkringsföretag,
hade en så stark moralisk skyldighet att fortsätta premiebetalningarna att
en bindande utfästelse om pension i skattelagarnas mening i realiteten fick
anses föreligga. Även detta uttalande avser förhållandena innan lagstiftning
en om allmän tilläggspensionering antagits av riksdagen.
III. Promemorian
I promemorian erinras om, att lagstiftningen om allmän tilläggspensione
ring antogs i maj 1959. Därmed aktualiserades, framhålles i promemorian,
de förbehåll om nedsättning av pensionsförmåner, som gjorts med avseende
på avsättningar till pensionsstiftelser. Lagens antagande torde, uttalas vida
re, påverka bedömningen av de fall i vilka företagen för sina anställda teck
nat pensionsförsäkring i SPP eller annat försäkringsföretag.
I promemorian konstateras därefter, att enligt lagstiftningen om allmän
tilläggspensionering kan arbetsgivare och arbetstagare genom kollektivav
tal före den 1 juli 1961 överenskomma att utträda ur det obligatoriska pen
sionssystemet; sådant undantag gäller från lagstiftningens ikraftträdande
den 1 januari 1960.
Förhandlingar har upptagits mellan arbetsmarknadens parter om undan
tagande av vissa grupper av arbetstagare från obligatoriet samt om andra
med pensionsfrågan sammanhängande spörsmål. Dessa förhandlingar har
ännu inte slutförts. Med tanke bl. a. på nämnda förhandlingar synes det,
enligt promemorian, skäligt att företagen vid 1960 års taxering kan erhålla
avdrag för avsättningar till pensionsstiftelser i samma omfattning som ti
digare. Härför torde erfordras särskild lagstiftning.
Innan utformningen av en sådan lagstiftning preciseras, torde det, enligt
promemorian, vara nödvändigt att klargöra vilka verkningar antagandet av
obligatoriet skulle få, om en särskild reglering av avdragsrätten vid 1960
års taxering ej genomföres. Vad därvid framkommer blir självfallet att till-
lämpa vid 1961 och följande års taxeringar.
De uttalanden som riksskattenämnden gjort i de förut återgivna anvis
ningarna grundas, enligt vad i promemorian framhålles, på förhållanden
som gällde före obligatoriets antagande. Förutsättningarna för de i anvis
ningarna gjorda uttalandena är således ändrade. Det finns, framhålles vi
dare, när det gäller att tolka de nuvarande bestämmelserna, inte grund för
att göra avkall från det huvudvillkor, som skattelagarna uppställer, då det
gäller rätt till avdrag för avsättning till pensionsstiftelse, nämligen att bin
dande utfästelse om pension skall föreligga. Storleken av avdragsgill avsätt-'
ning bör i enlighet med gällande bestämmelser beräknas på grundval av de
pensioner, som företaget eller stiftelsen på grund av utfästelsen skall ut
betala.
9
Vidare står det, uttalas i promemorian, klart, att innan kollektivavtal om
undantagande av viss arbetstagargrupp från obligatoriet har ingåtts, denna
ar bet stagar grupp står kvar i obligatoriet. I promemorian anföres vidare.
Det av riksskattenämnden gjorda uttalandet att företag, som anmält sina
anställda för pensionsförsäkring i försäkringsföretag, därmed givit de an
ställda bindande utfästelse om pension torde sålunda inte längre vara bä
rande i och med att lagstiftningen om allmän tilläggspensionering anta
gits. Rätt till avdrag för avsättning till pensionsstiftelse torde i enlighet med
det anförda endast kunna anses föreligga i de fall arbetsgivaren lämnat bin
dande utfästelser om kompletteringspensioner m. in. som skall utgå vid
sidan av den obligatoriska tilläggspensioneringen. Det må frainhållas, att
avdragsrätt givetvis föreligger för de avgifter som inbetalas till försäkrings
företagen.
Har bindande utfästelse om pension haft den innebörden, att den utfästa
pensionen må reduceras med belopp, som den anställde erhåller genom la
gen om allmän tilläggspensionering, torde utfästelsen sedan sistnämnda lag
antagits få anses gälla det lägre pensionsbelopp som eventuellt skall utgå
vid sidan av förmånerna enligt obligatoriet.
En tolkning av gällande bestämmelser leder sålunda, konstateras i pro
memorian, till att rätten till avdragsgilla avsättningar till pensionsstiftel
ser minskas som en följd av att den allmänna tilläggspensioneringen aktua
liserat förbehåll i pensionsutfästelserna av förut angiven art.
Då det som nämnts anses skäligt att företagen vid 1960 års taxering får
rätt att göra avdragsgilla avsättningar i samma omfattning som tidigare,
bör enligt promemorian lagstiftningen om tilläggspensionering i princip
få inverka på rätten till sådana avsättningar först fr. o. m. 1961 års taxering.
Den härför erforderliga lagstiftningen synes emellertid, konstateras det
vidare, inte kunna ges den enkla utformningen, att vid bedömande av rätten
till avdragsgilla avsättningar hänsyn vid 1960 års taxering inte skall tas till
lagstiftningen om allmän tilläggspensionering. Man skulle därmed öppna
möjligheter till missbruk. Det sagda åskådliggöres med följande exempel.
En företagare lämnar under 1959 sina arbetare bindande utfästelser om
pension med exakt de belopp dessa kommer att erhålla genom tilläggspen
sioneringen med förbehåll att pensionerna skall reduceras med sistnämnda
belopp. Trots att företagaren genom dessa utfästelser icke förbundit sig att
själv utbetala några pensioner skulle han ha rätt att avsätta till pensions
stiftelse. Regler av sådan innebörd kan enligt promemorian inte godtagas. I
promemorian anföres vidare.
I enlighet med det tidigare anförda bör däremot avsättningar, som en
företagare kunnat göra vid 1959 års taxering men då icke gjort, i stället få
göras vid 1960 års 'taxering. Vissa företag har nämligen med vetskap om att
en allmän tilläggspensionering skulle minska möjligheterna att avsätta till
pensionsstiftelser utnyttjat avsättningsmöjligheterna fullt ut vid 1959 års
taxering. De företag, som inte gjort detta, bör få samma möjligheter vid
1960 års taxering. Detta innebär, att man vid beräkning av avdragsgill stif
telseavsättning vid 1960 års taxering dels räknar med hela pensionsbelop
pet för sådana anställda, som vid 1958 (beskattningsåret 1958) års slut er
hållit bindande utfästelse med förbehåll för tilläggspensioneringen, dels som
Kungl. Maj.ts proposition nr !tO år 1960
10
bindande utfästelse godtar en anmälan till försäkringsanstalt om pensione
ring av anställd, om anmälan gjorts före utgången av 1958. Pensionsbelop
pen bor vid denna beräkning i princip vara desamma som vid 1958 års ut
gång, men det synes rimligt att man godtar den förhöjning, som kan vara
föranledd av att den anställde under 1959 fått högre lön. Det ligger i sakens
natur, att även med oförändrade pensionsbelopp det »tak» för stiftelseav
sättning, som beräknas vid 1960 års taxering, regelmässigt måste bli något
högre än det, som beräknades vid 1959 års taxering, eftersom även de på år
1959 belöpande premierna ingår i »taket» vid 1960 års taxering.
Beträffande de nya pensionsutfästelser med förbehåll för tilläggspensio
neringen, som tillkommit under år 1959, bör man däremot endast få räkna
med nettoutfästelsen. För de anställda, som under år 1959 anmälts till för-
sakringsanstalt för pensionering, bör vidare gälla, att för rätt till stiftelse
avsättning därjämte kräves en bindande utfästelse. Av praktiska skäl bör
man här inte göra någon skillnad för de utfästelser, som tillkommit före
eller efter den dag lagen om försäkring för allmän tilläggspensionering an
togs av riksdagen.
De salunda föreslagna reglerna skulle, framhålles i promemorian, i prin
cip innebära att — såvitt angår storleken av utfästa pensioner — det »tak»
för skattefria avsättningar till pensionsstiftelser, som gäller vid 1960 års
taxering, skall motsvara det »tak» som beräknats vid 1959 års taxering ökat
med »taket» för de bindande utfästelser om pension som under år 1959 läm
nats till anställda, som tidigare icke tillförsäkrats pension. Det sistnämnda
taket beräknas i förekommande fall med hänsyn till nettoutfästelsen.
Har företaget under år 1959 icke lämnat bindande utfästelser om pension
till nya anställda men däremot ökat pensionsbeloppen för de anställda, som
redan före 1959 erhållit utfästelser, med mer än som betingats av löneför
höjningar under 1959, har företaget enligt promemorian att välja mellan
det »tak» för stiftelseavsättning, som beräknats vid 1959 års taxering __i
förekommande fall justerat uppåt med hänsyn till 1959 års »premier» och
till löneförhöjningar -— och det »tak», som kan beräknas på grundval av
vid taxeringen ar 1960 föreliggande bindande utfästelser, därvid i förekom
mande fall takberäkningen sker på grundval av nettoutfästelserna.
En följd av de regler som salunda förordats blir, framhålles i promemo
rian, att företag, som under år 1959 ökar beloppen för tidigare utfästelser
med förbehåll för tilläggspensioneringen, inte vid 1960 års taxering får be
räkna »taket» för pensionsstiftelseavsättningen på grundval av de förhöjda
pensionsbeloppen. Annars skulle, konstateras i promemorian, ett företag,
som före år 1959 lämnat sina arbetare utfästelser om pensioner med be
lopp understigande vad de erhåller enligt tilläggspensioneringen och med
förbehåll att få reducera pensionsbeloppen, kunna öka utfästelserna att av
se samma belopp, som enligt tilläggspensioneringen, men med bibehållen
rätt att reducera pensionerna och pa sa sätt kunna göra ökade stiftelseav
sättningar, trots att något nytt åtagande i realiteten inte gjorts. I promemo
rian anföres därefter.
Om beloppen för pensionsutfästelser med förbehåll för allmän tilläggs
pensionering sålunda ökats under år 1959, kan det emellertid beträffande
Kungl. Maj:ts proposition nr iO år 1960
11
vissa anställda bli förmånligare för företaget att beräkna tillåten stiftelse-
avsättning vid 1960 års taxering på grundval av de nya »netto»-utfästelserna
(d. v. s. exklusive tilläggspensioneringen) än på grundval av »bruttos-ut
fästelserna (d. v. s. inklusive tilläggspensioneringen) vid utgången av år
1958. För dessa anställda bör företaget ha rätt att räkna »taket» på grund
val av de nya nettoutfästelserna. Om exempelvis ett företag vid 1958 års slut
lämnat sina arbetare utfästelser om pension med 1 000 kronor per år men
med förbehåll för tilläggspensioneringen och företaget under år 1959 ökat
utfästelserna att avse 2 000 kronor per år med bibehållen rätt att reducera
pensionen med vad den anställde erhåller från tilläggspensioneringen, blir
det förmånligare för företaget att räkna »taket» för stiftelseavsättningen på
grundval av nettoutfästelsen för de arbetare, som erhåller mindre än 1 000
kronor per år från tilläggspensioneringen, d. v. s. för de äldre arbetarna.
För de arbetare däremot, som erhåller mer än 1 000 kronor från tilläggs
pensioneringen, bör företaget ha rätt att beräkna »taket» på grundval av
bruttoutfästelsen vid utgången av år 1958 d. v. s. 1 000 kronor.
Vid promemorian fanns fogat ett i enlighet med det anförda upprättat
förslag till förordning med särskilda bestämmelser om rätt till avdrag vid
1960 års taxering för avsättning till pensionsstiftelse. Förslaget torde såsom
Bihang få fogas vid statsrådsprotokollet för denna dag.
Kungl. Maj.ts proposition nr
40
år 1960
IV. Remissyttrandena
Samtliga hörda myndigheter och organisationer har i princip tillstyrkt en
lagstiftning i enlighet med det i promemorian framlagda förslaget. Några
remissinstanser har dock framställt önskemål om ytterligare utvidgning av
rätten att avsätta till pensionsstiftelse vid 1960 års taxering. Två remiss
instanser åter har uttalat farhågor för att de föreslagna bestämmelserna kan
få till följd att företagen medvetet gör större avsättningar än som kommer
att svara mot verkliga pensionsförpliktelser. Från remissyttrandena må föl
jande här återgivas.
överståthållaråmbetet säger sig dela den i promemorian uttalade uppfatt
ningen, att anledning föreligger att utfärda särbestämmelser i fråga om rätt
att avsätta till pensionsstiftelser vid 1960 års taxering. Ämbetet ställer sig
emellertid tveksamt till utformningen av förslaget, enär det kan befaras att
företagen medvetet kommer att göra överavsättningar till pensionsstiftelser
för att därigenom täcka framtida kostnader för den allmänna tilläggspen
sioneringen. Enligt ämbetet har det hänt att företag vid 1959 års taxering
gjort mycket betydande avsättningar genom att upplösa varulagerreserver.
Bestämmelserna i fråga om pensionsstiftelseavsättningar vid 1960 års taxe
ring synes därför enligt ämbetet måhända kunna utformas enligt följande.
Ifrågakomna skattskyldiga böra medgivas, i enlighet med de i promemo
rian förordade grunderna, övergångsvis rätt till ett »villkorligt» avdrag för
avsättningar till ett i räkenskaperna särskilt redovisat konto för eventuell
pensionsskuld. Samtidigt bör föreskrivas skyldighet att till beskattning åter
föra hela eller del av dessa avsatta belopp i den mån desamma vid 1961 års
taxering icke visas vara erforderliga för tryggande av den verkliga pen
12
Kungl. Maj:ts proposition nr iO år 1960
sionsskulden. Till den del avsättningarna däremot visas vara erforder
liga för nämnda ändamål bör skyldighet föreskrivas om omedelbar överfö
ring av häremot svarande medel till pensionsstiftelsen. Det enligt gällande
regler uppställda kravet på överlämnande till stiftelsen av kontanta medel,
aktier, obligationer etc. till ett värde motsvarande den gjorda avsättningen
eller, för vissa skattskyldiga — aktiebolag m. fl. — av skuldebrev, tillgodo
ses därigenom, att stiftelsen i samband med ifrågavarande avsättning, för
att avdragsrätt bör föreligga, enligt ett avtal mellan företaget och stiftelsen
erhåller en villkorlig fordran till motsvarande belopp. Huruvida och i vilken
omfattning denna fordran eller däremot svarande kontanta medel, aktier
etc. skola definitivt tillkomma stiftelsen, blir då beroende av huru berörda
eventuella pensionsskuldkonto hos den skattskyldige skall upplösas enligt
ovan. Om det befinnes önskvärt böra bestämmelserna utformas på sätt gällde
beträffande de tillfälliga förordningarna om särskilda investeringsfonder.
Även länsstyrelsen i Västernorrlands län framhåller att — om icke ett
allmänt undantagande från obligatoriet sker beträffande de arbetstagar-
grupper, som hittills erhållit utfästelse om pension — pensionsstiftelserna
synes komma att få karaktären av skattefria vinstreservationer. Det torde
enligt länsstyrelsen kunna antagas, att möjligheterna till dylika reservatio
ner kommer att tillvaratagas vid 1960 års taxering. Länsstyrelsen fortsätter.
Det förhållandet, att åtskilliga företag redan vid 1959 års taxering upp
nått taket för sina pensionsavsättningar och sålunda intaga en gynnad ställ
ning i förhållande till de företag, som icke kunnat göra så stora avsättningar,
torde ha legat till grund för den skälighetsståndpunkt som intagits i prome
morian. Med den mångfald olika former av pensionsåtaganden och stadge-
typer som förekommer, torde det vara uteslutet att föreskriva någon gene
rell begränsning av rätten till avdrag för pensionsavsättningar med anspråk
på rättvisa och likformighet. En begränsning av avsättningsmöjligheterna,
exempelvis genom en procentuell beskärning av det försäkringsmässiga ta
ket, skulle icke få någon inverkan på de företag, som redan uppnått detta
tak. Begränsningen kommer vidare att drabba huvudsakligen de mindre
bärkraftiga företagen. Trots vissa betänkligheter har länsstyrelsen funnit
övervägande skäl tala för den i promemorian föreslagna anordningen. Den
begränsning av rätten till avsättningar för under år 1959 tillkomna pen
sionsutfästelser, som i promemorian föreslagits, finner länsstyrelsen fullt
motiverad. Gentemot förslaget till utformning av förordningen med särskil
da bestämmelser om rätt till avdrag vid 1960 års taxering för avsättning
till pensionsstiftelse har länsstyrelsen ingen erinran att göra.
Enligt kammarrätten torde som ett allmänt omdöme kunna uttalas, att
de belopp, som erfordras för att jämte framtida avgifter säkerställa pensio
nerna hos de företag, som vid sina utfästelser om pension gjort förbehåll
om nedsättning av dessa med hänsyn till den allmänna tilläggspensione
ringen, vid utgången av år 1959 regelmässigt kommer att väsentligt under
stiga motsvarande belopp vid utgången av år 1958, då förbehållet ännu inte
aktualiserats. Då emellertid enligt kammarrätten de i promemorian anförda
skälen talar för att avdrag för avsättning till pensionsstiftelse vid 1960 års
taxering bör medgivas i samma utsträckning som tidigare, finner kammar
rätten särbestämmelser erforderliga. Dylika särbestämmelser erfordras även
för att företagare, som anmält sina anställda för pensionsförsäkring hos för
13
Kunijl. Maj:ts proposition nr iO år 1060
säkringsföretag, skall säkerställas i sin rätt att vid 1960 års taxering göra
samma avsättning till pensionsstiftelse som tidigare. Kammarrätten anför
därefter.
Vidkommande härefter den föreslagna lagstiftningens utformning kan
ifrågasättas huruvida icke det med densamma avsedda syftet enklast skulle
kunna nås genom en bestämmelse av innehåll att rätten till avdrag för av
sättning till pensionsstiftelse vid 1960 års taxering skulle bedömas utan hän
syn till de förändringar, som på grund av tilläggspensioneringslagens anta
gande inträffat i fråga om de skattskyldigas förpliktelser att utgiva pen
sioner.
En sådan bestämmelse kunde vara motiverad av möjligheten att konkreta
fall kunna komma att föreligga, där sakliga skäl tala för obeskuren avdrags-
rätt utan att fallet har kunnat förutses och således ej blivit i författningen
särskilt reglerat. Det kan, med andra ord, icke anses alldeles uteslutet att
viss skattskyldig skulle bliva beskattad hårdare än som vid jämförelse med
de reglerade fallen bör ske. Mot denna betänklighet står det i promemorian
anförda skälet att en bestämmelse av ifrågavarande innebörd öppnar möj
lighet för missbruk från de skattskyldigas sida. I en konflikt av denna art
måste visserligen principiellt gälla, att staten bör vidkännas minskning av
sitt skatteanspråk hellre än att skattskyldiga bliva för högt taxerade, eller
att sålunda, om möjlighet för uttömmande författningsreglering ej står till
buds, den utväg bör väljas, som låter det allmänna bära riskerna för even
tuellt uppkommande inadvertenser. Emellertid synes i förevarande fall ris
ken för missbruk från de skattskyldigas sida vid antagande av nu ifråga
satta bestämmelse vara avsevärt större än risken för att, därest det remit
terade författningsförslaget antages, någon skattskyldig blir för hårt beskat
tad, helst som viss möjlighet till analogisk lagtillämpning torde förefinnas.
Vid sådant förhållande finner sig kammarrätten icke böra förorda den nu
till diskussion upptagna bestämmelsen utan fastmera en reglering enligt
promemorians förslag.
Mot den föreslagna författningstexten har kammarrätten icke funnit nå
gon anledning till erinran.
Riksskattenämnden finner rättviseskäl tala för att vid 1960 års taxering
medgives i huvudsak oförändrad rätt till avdrag för avsättning till pensions
stiftelse. Nämnden fortsätter.
Detta innebär, att jämväl vid 1960 års taxering böra tillämpas de princi
per, som kommit till uttryck i riksskattenämndens anvisningar av den 8 de
cember 1955 och den 11 oktober 1956 rörande förbehåll om rätt att i vissa
fall nedsätta pension och om verkan av anmälan från arbetsgivare till Sven
ska Personal-Pensionskassan (SPP) eller annat försäkringsföretag om pen
sionsförsäkring av anställda. I det förändrade läge, som uppkommit i och
med tillkomsten av den allmänna tilläggspensioneringen, bör frågan emel
lertid — såvitt gäller 1960 års taxering — regleras lagstiftningsvägen.
Det i promemorian framlagda förslaget har givits en i viss mån schablon
mässig utformning och täcker icke vissa specialfall. Då förslaget emellertid
torde i huvudsak tillgodose näringslivets behov, anser riksskattenämnden
likväl icke att anledning till erinran mot förslaget föreligger av sådan an
ledning.
Därest förslaget genomföres, avser riksskattenämnden att med verkan från
och med 1960 års taxering upphäva nämndens ovan angivna anvisningar,
intagna i nämndens meddelanden år 1956 nr 1 p. 3 och år 1957 nr 1 p. 7. I
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 40 år 1960
samband därmed torde riksskattenämnden lämpligen böra framhålla, att pen
sionsutfästelse med förbehåll, som lämnats under år 1959, får medräknas
endast med avseende å nettoutfästelsen.
Sveriges industriförbund, Svenska arbetsgivareföreningen och Sveriges
grossistförbund har liksom flertalet övriga enskilda organisationer tillstyrkt
promemorieförslaget i oförändrat skick.
Sveriges köpmannaförbund förklarar sig ha förståelse för att schablonreg
ler inte kan täcka alla fall eller skapa rättvisa åt alla men finner det likväl
tveksamt, om man verkligen för beskattningsåret 1959 skall behöva göra de
föreslagna inskränkningarna med allenast nettoutfästelser, i den mån nya
pensionsutfästelser med förbehåll för tilläggspensioneringen tillkommit un
der år 1959. Många företag har haft bokslut och gjort utfästelser och avsätt
ningar och skulle komma i försämrat läge i förhållande till företag, som
haft bokslut senast den 28 februari 1959. Förbundet ifrågasätter därför, om
inte gränsen bör dragas vid den dag, då beslutet om allmän tilläggspensio
nering fattades. Förbundet fortsätter.
Likaså ställer sig förbundet tveksamt till förslaget, att man nu skall kräva
bindande utfästelse till de anställda, som under 1959 anmälts till försäkrings-
anstalt för pensionering. Har en arbetsgivare under 1959 anställt en person,
som förut haft en SPP-försäkring, och anmält denne till SPP enligt före
tagets anslutningsplan, så innebär ju detta ingen ny förpliktelse, då den ny
anställde ersätter en annan person, som varit ansluten enligt planen men
avgått.
Kooperativa förbundet berör i sitt yttrande liknande frågor och anför.
_ Styrelsen förstår de betänkligheter för befarat missbruk, som i promemo
rian anföres för det fall att samma möjligheter till avdrag skulle stadgas för
avsättningar gällande utfästelser tillkomna under 1959 som för äldre utfäs
telser. I vissa sammanhang torde dock grund saknas för sådana farhågor.
Detta anser styrelsen vara fallet t. ex. inom det pensioneringssystem, som
tillämpas för de konsumentkooperativa företagen genom Kooperationens
Pensionsanstalter. I den mån nya utfästelser tillkommit under 1959 är detta
uteslutande ett led i det sedan flera år tillbaka gällande reglementet. Med
den föreslagna lagtexten kan befaras, att t. ex. i det fallet en förflyttning sker
av anställd från ett företag till ett annat inom den kooperativa rörelsen,
avsättningsunderlaget skall minskas i det företag, varifrån den anställde
kommer, utan att motsvarande ökning av 1958 års avsättningsunderlag i det
företag till vilket den anställde kommer, får ske. För dessa och liknande fall
skulle det — icke minst av praktiska skäl — vara önskvärt att det för 1959
automatiskt registrerade beståndet av utfästelser utan omarbetning finge
läggas till grund för beräkning av investeringsskattetaket vid 1960 års taxe-
ring. Styrelsen får därför hemställa, att sådan ändring av den föreslagna
lagtexten vidtages att här anförda synpunkter i görligaste mån beaktas.
Tjänstemännens centralorganisation är för sin del införstådd med alt en
regel för undvikande av missbruk måste finnas. Dennas utformning har
emellertid enligt organisationen blivit sådan att härigenom kommer att un
dantagas vissa fall, där något missbruk icke kan anses föreligga. Organisa
tionen fortsätter.
15
Såväl vid pensionsanordningar av stiftelsekaraktär, som i försäkringsföre
tag tillämpas reglementen, pensionsplaner eller dylikt, som innebär att de
anställda automatiskt kommer att omfattas av pensionsutfästelse vid upp
nående av viss ålder eller vid nyanställning. I bl. a. sådana fall skulle av
dragsgill avsättning ej få ske, resp. skulle utfästelsen ej betraktas som bin
dande för anställda som inträtt i pensionssystemet efter 1958 års utgång.
TCO anser, att begränsningsregeln bör ha en sådan utformning, att sådana
och liknande fall ej undantages — begränsningsregeln bör endast avse fall där
det är fråga om missbruk.
Även Handelns arbetsgivareorganisation finner, att de bestämmelser, som
syftar till att förhindra missbruk, erhållit en alltför snäv utformning och
anför.
Organisationen delar uppfattningen, att möjligheter icke böra öppnas till
missbruk av bestämmelserna. Dessa synas emellertid genom ovannämnda
generella begränsning ha erhållit en alltför snäv utformning. Åtskilliga fall
förekomma, där företag under 1959 genom uppfyllande av föreskrifter exem
pelvis i tidigare gällande pensionsreglemente eller i förut fastställd plan för
försäkringsmässigt ordnad pensionering automatiskt lämnat bindande pen
sionsutfästelser till ytterligare anställda utöver dem, som redan vid utgång
en av 1958 erhållit dylik utfästelse. I dessa fall kan man icke tala om miss
bruk, därest vid fastställande av »taket» för stiftelseavsättning hela pen
sionsbeloppet medräknas även för de anställda, vilka under 1959 erhållit
bindande pensionsutfästelse. Organisationen, får därför hemställa, att detta
förhållande måtte beaktas vid utformningen av förslaget till förordning.
Beträffande övriga under 1959 nytillkomna pensionsutfästelser med för
behåll för den allmänna tilläggspensioneringen synes det — såsom i pro
memorian angives — rimligt att räkna med nettoutfästelsen vid faststäl
lande av »taket». Anvisning härom saknas emellertid i författningstexten.
Denna torde därför behöva kompletteras i detta hänseende liksom med av
seende å det i promemorian föreslagna fakultativa tillvägagångssättet vid
takberäkning i det fall ett företag under 1959 ökat pensionsbeloppen i högre
grad än som betingas av de under detta år genomförda löneförhöjningarna.
Där pensionsbeloppen på nu nämnt sätt ökats under 1959, bör uppmärk
sammas det belopp, till vilket pensionerna höjts. Har sålunda ett företag
under 1959 höjt det tidigare fastställda pensionsbeloppet högst till den nivå,
som inom motsvarande företag eller inom näringslivet i övrigt dessförinnan
var att betrakta som den gängse, bör avdrag tillåtas för däremot svarande
stiftelseavsättning med tillämpning av hittillsvarande schablonberäkning av
»taket».
I yttrandet framhålles vidare, att företag med brutet räkenskapsår, som
i sitt bokslut gjort stiftelseavsättningar enligt hittills gällande regler, bör
få göra stiftelseavsättning i samma omfattning som tidigare utan de nu före
slagna begränsningarna. Vidare finner organisationen det angeläget att an
visningar lämnas om hur den nedsättning av utfäst pension, som föranledes
av lagen om försäkring för allmän tilläggspension, skall beräknas.
I några remissyttranden framhålles att det jämväl beträffande 1961 och
1962 års taxeringar kan bli aktuellt att utfärda särskilda bestämmelser i
förevarande hänseende. Sådana uttalanden göres av bl. a. länsstyrelsen i
Kungl. Maj:ts proposition nr 40 år 1960
16
Kungl. Maj.ts proposition nr 10 ur 1960
Värmlands län och Tjänstemännens centralorganisation. Sveriges redareför
ening framhåller, att utredning angående möjligheterna att vid 1961 och
1962 års taxeringar avsätta till pensionsstiftelser bör göras i god tid och bör
lämpligen utföras av pensionsstiftelseutredningen.
Sveriges lantbruksförbund framhåller, att många företag inom det om
råde av näringslivet, som förbundet företräder, har sina räkenskapsår för
lagda till sådana tidpunkter att den allmänna självdeklarationen författ
ningsenligt skall avlämnas senast den 15 februari 1960. I många fall har
dessa företag inte kunnat definitivt fastställa sina bokslut på grund av osä
kerheten om storleken av den avsättning till pensionsstiftelse, som kan
komma att godtagas taxeringsmässigt. Dessa företag torde få svårigheter
att avlämna sina deklarationer inom föreskriven tid även om ett beslut om
tillfälliga bestämmelser i det aktuella avseendet kommer till stånd före den
15 februari. Enligt förbundets uppfattning är det önskvärt med ett uttalande
om att berörda svårigheter för dessa företag skall vara tillräckligt skäl för
uppskov med deklarationens ingivande efter ansökan hos vederbörande taxe-
ringsintendent.
V. Departementschefen
Företagens rätt till avdragsgilla pensionsstiftelseavsättningar är enligt
kommunalskattelagens regler beroende av i vad mån bindande pensionsut
fästelser kan anses föreligga. Före antagandet av lagen om försäkring för
allmän tilläggspensionering (TPL) har man ansett bindande utfästelse före
ligga, även om företaget förbehållit sig rätt att reducera förmånerna i hän
delse av en allmän tjänstepensionering; man har likaledes tillåtit avdrag i
fall då utfästelsen enbart tagit sig uttryck i att företaget tecknat pensionsför
säkring för sina anställda i försäkringsinrättning. Såsom konstaterats i pro
memorian och lämnats obestritt vid remissbehandlingen har förutsättning
arna för avdragsrätten ändrats genom tillkomsten av TPL. Från och med
1960 års taxering blir de gjorda förbehållen att beakta vid beräkningen av
pensionsutfästelsernas storlek, och enbart en i försäkringsanstalt tagen
pensionsförsäkring kan inte längre vid taxeringen godtagas såsom bindande
utfästelse om pension. Härigenom reduceras självfallet företagens möjlig
heter till avdragsgilla avsättningar.
Som bekant pågår förhandlingar mellan arbetsmarknadens parter om un
dantagande av vissa arbetstagargrupper från den allmänna tjänstepensione-
ringen och om andra med pensionsreformen sammanhängande spörsmål.
Mot bakgrund härav har jag ansett skäligt, att företagen vid 1960 års taxe
ring får möjlighet att göra avdragsgilla avsättningar i samma omfattning
som tidigare. Jag har därför låtit utarbeta den nu anmälda departements
promemorian, som utan väsentligare erinringar har tillstyrkts vid remiss
behandlingen. En lagstiftning i ämnet enligt de i promemorian angivna rikt
linjerna bör enligt min mening komma till stånd.
17
Det ligger i sakens natur, att en sådan lagstiftning måste bli i viss mån
schablonmässig. Den bör, såsom framgår av promemorian, i stort sett inne
bära, att man vid 1960 års taxering kan bortse från TPL, när det gäller att
bedöma företagens rätt till avdrag för pensionsstiftelseavsättningar. Det bör
dock samtidigt tillses, att man icke skapar möjligheter till uppenbara miss
bruk.
En given konsekvens av en lagstiftning med sådan målsättning blir, att
man icke i allo kan ta hänsyn till de skiftningar som förekommer i fråga om
töretagens anordningar för de anställdas pensionering. Reglerna kan, såsom
påpekats, leda till att vissa företag får göra större avsättningar än som sva
rar mot faktiska pensionsförpliktelser. De nödvändiga spärrarna mot miss
bruk kan åter i enskilda fall te sig restriktiva. Vad särskilt angår de in
vändningar som enstaka remissinstanser gjort i sistnämnda hänseende vill
jag framhålla, att det torde vara ogörligt att i en författningstext ta hänsyn
till alla de olika fall som härvidlag skulle kunna framdragas. För att till
godose alla i och för sig rimliga önskemål skulle det bli nödvändigt att ge
taxeringsmyndigheterna rätt att verkställa en skälighetsprövning i individu
ella fall, en utväg som jag självfallet inte kan tillstyrka. Det kan också för
tjäna påpekas, att de undantag, som förordats av nu nämnda remissinstan
ser, i regel torde ha relativt liten ekonomisk betydelse för företagen. Vad
som nu är aktuellt är endast att i fråga om 1960 års taxering medge en vid
sträcktare rätt till avdragsgilla avsättningar än kommunalskattelagen till
låter. De möjligheter som nämnda lag inrymmer står självfallet alltid företa
gen till buds, och det tak som är tillåtet enligt kommunalskattelagen ligger
i praktiken betydligt över vad som motsvarar en faktisk premiereserv.
Jag har därför i likhet med det stora flertalet remissinstanser kommit
till den uppfattningen att det i promemorian framlagda förslaget är väl av
vägt, och jag tillstyrker att bestämmelserna i ämnet, frånsett några smärre
jämkningar, utformas i enlighet med detsamma.
I några remissyttranden har ifrågasatts, att motsvarande bestämmelser
skulle utfärdas med avseende å 1961 års taxering. Jag vill i anslutning här
till understryka, att den av mig nu föreslagna lagstiftningen är att se som
en engångsåtgärd, företagen i anledning av det rådande förhandlingsläget.
Från och med 1961 års taxering blir kommunalskattelagens regler i ämnet
att tillämpa, varvid hänsyn får tas till TPL i enlighet med vad tidigare an
givits.
Jag övergår härefter till att behandla några smärre frågor av teknisk
natur.
Den tidpunkt, före vilken en utfästelse skall ha lämnats för att utfästel
sen skall kunna tagas i beaktande enligt de nu förordade reglerna, bör i en
lighet med förslaget sättas till utgången av närmast föregående beskattnings
år, d. v. s. i regel det beskattningsår för vilket taxering skett år 1959. Detta
är naturligt med hänsyn till att de föreslagna bestämmelserna avser att bi
behålla företagen vid de möjligheter till stiftelseavsättning, som förelåg vid
nämnda taxering. Om en företagare på grund av omläggning av räkenskaps
Kungl. Maj.ts proposition nr 40 år 1960
18
Kungl. Maj.ts proposition nr 40 år 1960
år icke taxerats år 1959, bör emellertid den avgörande tidpunkten vara ut
gången av närmast föregående beskattningsår.
Med anledning av vad Handelns arbetsgivareorganisation anfört i sitt ytt
rande må framhållas, att —- om ett företag under år 1959 ökat pensionsbe
loppen i högre grad än som betingats av under detta år genomförda löneför
höjningar — företaget har att för de anställda, som erhållit dylika ökade
utfästelser, räkna stiftelseavsättningen antingen på grundval av kommunal
skattelagens regler, d. v. s. med hänsyn till bindande utfästelser och till pen
sionsbelopp i förekommande fall reducerade med allmän tjänstepension
eller på grundval av de nu föreslagna reglerna, därvid pensionsbeloppen
emellertid inte får beräknas till högre belopp än som betingas av löneför
höjningar under år 1959.
I några yttranden har hemställts om anvisningar hur man skall beräkna
den nedsättning av utfäst pension, som föranledes av förbehåll om allmän
pension enligt TPL. Det torde få ankomma på riksskattenämnden att vid
behov meddela sådana anvisningar. Jag vill här endast anmärka, att man
hör kunna godtaga att den allmänna pensionen beräknas som om den an
ställde under följande år fram till pensionsåldern har samma lön som un
der år 1959.
Med hänsyn till vad lantbruksförbundet anfört angående möjligheterna
för de skattskyldiga att erhålla uppskov med avgivande av deklaration får
jag framhålla att — om den skattskyldige avser att beräkna avdrag för av
sättning till pensionsstiftelse på grundval av nu föreslagna regler — detta
förhållande enligt min mening bör vara godtagbart skäl för anstånd med
avgivandet av deklaration som eljest skulle ha lämnats den 15 februari 1960.
Föredragande departementschefen hemställer härefter, att Kungl. Maj :t
måtte genom proposition föreslå 1960 års riksdag att antaga inom finans
departementet upprättat förslag till förordning med särskilda bestämmelser
om rätt till avdrag vid 1960 års taxering för avsättning till pensionsstiftelse.
Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter bi
trädda hemställan förordnar Hans Maj :t Konungen, att pro
position av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar
skall avlåtas till riksdagen.
Ur protokollet:
Olof Norén
Kungl. Maj:ts proposition nr 40 år 1960
19
Bihang
Till promemorian fogat förslag
till
förordning med särskilda bestämmelser om rätt till avdrag vid 1960 års
taxering för avsättning till pensionsstiftelse
Härigenom förordnas som följer.
1 §•
Vid beräkning av avdrag för avsättning till pensionsstiftelse enligt be
stämmelserna i punkt 2 av anvisningarna till 29 § kommunalskattelagen
under beskattningsår, för vilket taxering i första instans verkställes år 1960,
skall, i den mån därigenom större avdrag för avsättning kan erhållas, gälla
vad nedan i 2 och 3 §§ sägs.
2
§•
Har skattskyldig intill utgången av det beskattningsår, för vilket taxe
ring i första instans ägt rum år 1959, lämnat anställd bindande utfästelse
om pension med förbehåll av innebörd att pensionen må nedsättas i anled
ning av att den anställde äger åtnjuta förmån enligt lagen om försäkring
för allmän tilläggspension, må beträffande dylik utfästelse beräkning av av
dragsgill avsättning ske som om utfästelsen icke varit förenad med förbe
håll som nyss sagts. Den utfästa pensionen må dock vid sådan beräkning
icke upptagas till större belopp än vid utgången av nämnda beskattningsår
med tillägg motsvarande erhållen löneförhöjning.
3 §•
Har skattskyldig intill utgången av det i 2 § omförmälda beskattningsåret
anmält anställd för försäkring hos försäkringsföretag men icke lämnat an
nan utfästelse om pension, må den skattskyldige vid beräkning av avdrags
gill avsättning beträffande sådan anställd likväl anses ha lämnat bindande
utfästelse om pension. Den utfästa pensionen må dock vid sådan beräkning
icke upptagas till större belopp än vid utgången av nämnda beskattningsår
med tillägg motsvarande erhållen löneförhöjning.
Denna förordning träder i kraft dagen efter den, då förordningen enligt
därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling.
600231
Stockholm 1960. Isaac Marcus Boktryckeri Aktiebolag