Prop. 1960:43

('med förslag till förord\xad ning om ändrad lydelse av 3 § lotteriförordningen den 19 maj 1939 (nr 207)',)

Kungl. Maj:ts proposition nr i3 år 1960

1

Nr 43

Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till förord­

ning om ändrad lydelse av 3 § lotteriförordningen den 19 maj 1939 (nr 207); given Stockholms slott den 29 januari 1960.

Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats­ rådsprotokollet över handelsärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an­ taga härvid fogat förslag till förordning om ändrad lydelse av 3 § lotteri- förordningen den 19 maj 1939 (nr 207).

GUSTAF ADOLF

Gunnar Lange

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås sådan ändring av lotteriförordningens bestämmel­ ser att politisk organisation får möjlighet att anordna lotteri till förmån för partipolitisk verksamhet. 1

1 Bihantj till riksdagens protokoll 1960. 1 saml. Nr 43

2

Kungl. Maj:ts proposition nr 43 år 1960

Förslag

till

Förordning

om ändrad lydelse av 3 § lotteriförordningen

den 19 maj 1939 (nr 207)

Härigenom förordnas, att 3 § lotte

erhålla ändrad lydelse på sätt nedan

(Nuvarande lydelse)

3 §•

Lotteri, däri insatser, om sådana

fordras, och vinster äro till antal och

storlek bestämda enligt uppgjord

plan, må, oaktat de i 2 § angivna för­

utsättningarna icke äro för handen,

anordnas

a) efter anmälan —-------- 3 000

kronor;

b) i annan ort än Stockholms stad,

efter tillstånd av polismyndigheten

under förutsättning

att lotteriet anordnas till förmån

för välgörande, kulturellt eller all­

männyttigt ändamål eller till svenska

konstidkares understöd och upp­

muntran,

att lotteriet bedrives allenast inom

polismyndighetens förvaltningsom­

råde,

att vinsterna icke till större del

än som motsvarar därå belöpande

skatt utgöras av penningar eller vär­

depapper, samt

att insatserna icke uppgå till hög­

re sammanlagt belopp än 5 000 kro­

nor;

c) efter tillstånd av länsstyrelsen

under förutsättning

att lotteriet anordnas till förmån

för välgörande, kulturellt eller all­

männyttigt ändamål eller till svenska

konstidkares understöd och upp­

muntran, 1

riförordningen den 19 maj 19391 skall

angives.

(Föreslagen lydelse)

3 §•

Lotteri, däri insatser, om sådana

fordras, och vinster äro till antal och

storlek bestämda enligt uppgjord

plan, må, oaktat de i 2 § angivna

förutsättningarna icke äro för han­

den, anordnas

a) efter anmälan —-------- 3 000

kronor;

b) i annan ort än Stockholms stad,

efter tillstånd av polismyndigheten

under förutsättning

att lotteriet anordnas till förmån

för välgörande, kulturellt eller all­

männyttigt ändamål eller för parti­

politisk verksamhet eller till under­

stöd och uppmuntran åt svenska

konstidkare,

att lotteriet bedrives allenast inom

polismyndighetens förvaltningsom­

råde,

att vinsterna icke till större del än

som motsvarar därå belöpande skatt

utgöras av penningar eller värdepap­

per, samt

att insatserna icke uppgå till hög­

re sammanlagt belopp än 5 000 kro­

nor;

c) efter tillstånd av länsstyrelsen

under förutsättning

att lotteriet anordnas till förmån

för välgörande, kulturellt eller all­

männyttigt ändamål eller för parti­

politisk verksamhet eller till under­

stöd och uppmuntran åt svenska

konstidkare,

1 Senaste lydelse, se 1959:162.

3

Kungl. Maj:ts proposition nr 43 år 1960

(Nuvarande lydelse)

att lotteriet bedrives allenast inom länet,

att vinsterna icke till större del än som motsvarar därå belöpande skatt utgöras av penningar eller vär­ depapper, samt

att insatserna, stämpelavgift däri ej inbegripen, icke uppgå till högre sammanlagt belopp än 50 000 kro­ nor.

(Föreslagen lydelse)

att lotteriet bedrives allenast inom länet,

att vinsterna icke till större del än som motsvarar därå belöpande skatt utgöras av penningar eller värdepap­ per, samt

att insatserna, stämpelavgift däri ej inbegripen, icke uppgå till högre sammanlagt belopp än 50 000 kro­ nor.

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1961.

4

Kungl. Maj:ts proposition nr 43 år t960

Utdrag av protokollet över handelsärenden, hållet inför Höns

Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den

29 januari 1960.

N ärvarande:

Statsministern

Erlander , ministern för utrikes ärendena

Undén , statsråden

Nilsson, Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Lindholm, Kling,

Skoglund, Edenman, Johansson, af Geijerstam, Nordlander.

Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler che­

fen för handelsdepartementet, statsrådet Lange, fråga om viss ändring i lot­

teriförordningen samt anför därvid följande.

Gällande bestämmelser

Rätten att anordna lotteri regleras i lotteriförordningen den 19 maj 1939

(nr 207). Enligt 1 § förordningen får lotteri om penningar eller penningars

värde icke utan tillstånd av Kungl. Maj :t anordnas för allmänheten i andra

fall eller i annan ordning än som stadgas i förordningen.

Såsom lotteri anses enligt paragrafen varje företag, i vilket efter lottning,

gissning, vadhållning eller jämförlig av slumpen helt eller delvis beroende

anordning kan av en eller flera deltagare erhållas vinst till högre värde än

det, som erhålles av varje deltagare. Marknads- och tivolinöjen, såsom meka­

niska spelapparater, ringkastningsanordningar och skjutbanor, vilka är för­

enade med vinstmöjligheter som nu sagts, skall betraktas såsom lotterier

oavsett företagens beskaffenhet i övrigt.

Enligt 2 § och 3 § a) förordningen kan lotteri i vissa fall få anordnas

efter anmälan hos polismyndighet. Enligt 2 §, som närmast har avse­

ende å smärre lotterier av typen tivolinöjen, gäller såsom förutsättning att

lotteriet anordnas i samband med offentlig nöjestillställning eller tillställ­

ning till förmån för välgörande, kulturellt eller allmännyttigt ändamål, att

lotteriet bedrives allenast inom för tillställningen avsett område, att vinster­

na uteslutande utgöres av varor eller av anvisningar, gällande såsom betal­

ningsmedel allenast inom nämnda område, att vinstvärden och insatser icke

överstiger vissa angivna belopp samt att vinstfördelning äger rum i omedel­

bar anslutning till deltagande i lotteriet.

Enligt 3 § a) må lotteri, i vilket insatser och vinster är till antal och stor­

lek bestämda enligt uppgjord plan, oaktat de i 2 § angivna förutsättningarna

icke är för handen, anordnas efter anmälan hos polismyndighet under för­

utsättning att lotteriet anordnas i samband med tillställning till förmån för

välgörande, kulturellt eller allmännyttigt ändamål, att lotteriet bedrives alle­

5

nast inom för tillställningen avsett område, att vinsterna icke till större del än som motsvarar därå belöpande skatt utgöres av penningar eller värde­ papper, att behållningen i lotteriet uteslutande användes för det ändamål, till vars förmån den tillställning äger rum i samband varmed lotteriet är anordnat, samt att anmälan icke avsett anordnande vid samma tillställning av lotterier med insatser till högre sammanlagt belopp än 3 000 kronor.

I 3 § b) och c) öppnas möjligheter att efter tillstånd anordna lotteri, i vilket insatser och vinster är till antal och storlek bestämda enligt uppgjord plan. Sålunda gäller enligt b) för annan ort än Stockholms stad att polis­ myndigheten kan ge tillstånd till lotteri, under förutsättning att lotteriet an­ ordnas till förmån för välgörande, kulturellt eller allmännyttigt ändamål eller till svenska konstidkares understöd och uppmuntran, att lotteriet bedrives allenast inom polismyndighetens förvaltningsområde, att vinsterna icke till större del än som motsvarar därå belöpande skatt utgöres av penningar el­ ler värdepapper, samt att insatserna icke uppgår till högre sammanlagt be­ lopp än 5 000 kronor. Enligt c) kan länsstyrelse meddela lotteritillstånd un­ der förutsättning att lotteriet anordnas till förmån för välgörande, kulturellt eller allmännyttigt ändamål eller till svenska konstidkares understöd och uppmuntran, att lotteriet bedrives allenast inom länet, att vinsterna icke till­ större del än som motsvarar därå belöpande skatt utgöres av penningar eller värdepapper, samt att insatserna, stämpelavgift däri ej inbegripen, icke upp­ går till högre sammanlagt belopp än 50 000 kronor.

Till st åndsmyndigheten äger enligt 4 § föreskriva de närmare villkor samt meddela de kontroll- och ordningsföreskrifter, vartill omständigheterna kan giva anledning.

I fråga om anmälningslotterier äger polismyndigheten meddela erforder­ liga kontroll- och ordningsföreskrifter.

Förslag angående lotteritillstånd till förmån för partipolitisk verksamhet

Under senare tid har i olika sammanhang frågan om de politiska organi­ sationernas möjligheter att anordna lotterier till förmån för sin verksam­ het varit aktuell. Spörsmålet har närmare behandlats i en inom handelsde­ partementet den 1 december 1959 upprättad promemoria angående tillstånd för politiska organisationer att anordna lotterier. Efter remiss har överståt- hållarämbetet och samtliga länsstyrelser avgivit yttranden över promemo­ rian.

I promemorian erinras inledningsvis om den allmänna förutsättning som gäller för rätt att anordna lotteri enligt 2 eller 3 § lotteriförordningen, näm­ ligen att lotteriet anordnas till förmån för välgörande, kulturellt eller all­ männyttigt ändamål. Här bortses från de smärre lotterier av tivolikaraktär, beträffande vilka dylikt krav icke uppställts.

Kravet att lotteriet skall tjäna välgörande, kulturellt eller allmännyttigt ändamål upprätthålles även när Kungl. Maj:t lämnar tillstånd att anordna lotteri.

Promemorian redovisar en undersökning, som i mitten av 1940-talet gjor­

Kungl. Maj:ts proposition nr 43 år 1960

6

Kungl. Maj:ts proposition nr 43 år 1960

des beträffande de politiska organisationernas befattning med lotterier. Vid

en förfrågan hos överståthållarämbetet och länsstyrelserna visade det sig,

att såväl länsstyrelser som polismyndigheter i allmänhet beviljade tillstånd

för dylika sammanslutningar att anordna lotterier. De flesta lotteritillstån­

den — inemot 80—90 procent — lämnades för vederbörande organisations

studieverksamhet. Länsstyrelsen i Örebro län gjorde i detta sammanhang

ett uttalande, som kan sägas motsvara uppfattningen bland flertalet läns­

styrelser. Länsstyrelsen framhöll, att vägledande vid behandlingen av an­

sökningarna städse varit, att politiska organisationer icke borde vara ute­

slutna från möjligheten alt genom lotteri skaffa medel till sådana ända­

mål, som — skilda från organisationernas politiska verksamhet ■— kunde

anses fylla lotteriförordningens fordringar. Som exempel å sådana ändamål

anförde länsstyrelsen studieverksamhet, studiestipendier, anordnande av

semesterhem, fadderbarnsverksamhet och dylikt. Flera länsstyrelser dekla­

rerade, att några särskilda principer ej utbildats. Av inlämnade förteckning­

ar å bifallna respektive avslagna lotterier torde emellertid få anses framgå,

att även dessa länsstyrelser i flertalet fall hade i stort sett samma inställ­

ning som nyss nämnts.

Överståthållarämbetet anförde vid nämnda undersökning att, därest de

genom visst lotteri erhållna medlen varit avsedda att användas i organisa­

tionens studieverksamhet, ämbetet utan tvekan ansett ändamålet stå i sam­

klang med lotteriförordningen. Den omfattande studieverksamhet, som be­

drevs av flertalet politiska organisationer, utgjorde enligt ämbetets me­

ning ett mycket betydelsefullt led i det allmänna kulturella folkbildnings­

arbetet och vore väl förtjänt av det allmännas stöd. Däremot syntes det äm­

betet icke böra ifrågakomma att genom lotteritillstånd tillgodose en politisk

organisations behov av medel för sin propagandaverksamhet eller liknande,

direkt partipolitiska verksamhet.

I promemorian anföres vidare, att även Kungl. Maj:t alltsedan 1946 regel­

mässigt lämnat tillstånd för sådana politiska sammanslutningar, som till­

hör ett i riksdagen representerat parti, att anordna lotterier till förmån för

organisationernas studieverksamhet. I regel har därvid som villkor föreskri­

vits, att lottför sälj ning uteslutande får ske genom vederbörande partis egna

organisationer eller med dem samarbetande sammanslutningar. Under de

senaste åren har tillstånd lämnats till politiska organisationer även för lot­

terier, vilkas behållning skall användas både till studieverksamhet och av

vederbörande organisation bedriven nykterhetsfrämjande verksamhet. Vi­

dare har vid flera tillfällen politisk organisation medgivits att anordna lotte­

ri under villkor att behållningen oavkortad tillföres visst välgörande eller

liknande ändamål, t. ex. den verksamhet som bedrives av Riksföreningen

för kräftsjukdomarnas bekämpande, Centralkommittén för svenskt tekniskt

bistånd eller Riksföreningen mot reumatism.

Omfattningen av de lotterier, som anordnats av de politiska organisatio­

nerna, har under senare år undergått en avsevärd stegring. År 1951 bevilja­

de Kungl. Maj :t 5 sådana rikslotterier med en sammanlagd omslutning av

862 500 kronor och 8 lokala lotterier med en total omslutning av 237 784

kronor. Motsvarande siffror för år 1957 är 11 rikslotterier med en samman­

lagd omslutning av 8 812 500 kronor och 3 lokala lotterier med en omslut­

ning av 260 000 kronor. År 1958 medgavs 9 rikslotterier om tillhopa

7 705 000 kronor och 2 lokala lotterier med en total omslutning av 150 000

kronor.

Hos överståthållarämbetet och några länsstyrelser har för nyssnämnda år

undersökts antalet lotterier som beviljats politiska organisationer samt lot­

teriernas sammanlagda omslutning. Undersökningens resultat framgår- av

följande uppställning.

Kungl. Maj:ts proposition nr 43 år 1960

7

Myndighet

1951

1957

1958

An­

tal

Om­

slut­

ning

An­

tal

Om­

slut­

ning

An­

tal

Om­

slut­

ning

överståthållarämbetet............

15

43 800

6

47 650

5

28 000

Länsstyrelsen i Stockholms

län ..................

6

20 500

3

55 000

2

35 000

»

» Östergötlands

» ..................

4

36 500

2

25 000

1

5 000

»

* Malmöhus

» ..................

1

5 000

7

68 000

6

51000

»

» Göteborgs

och Bohus

» ..................

3

16 000

2

25 000

2

10 000

»

» Jämtlands

» ..................

2

9 000

5

122 000

3

65 000

»

» Norrbottens

* ..................

5

47 430

2

54 000

2

34 450

I promemorian anföres sammanfattningsvis, att lotteritillstånd sedan ett

antal år tillbaka beviljats i riksdagen representerade politiska organisatio­

ner, dock med den begränsningen — bortsett från vissa speciella undantag

-—■ att tillstånden endast avsett organisationernas studieverksamhet samt att

försäljningen förklarats skola ske genom tillståndshavaren eller med denne

samarbetande organisationer. Den del av de politiska föreningarnas verk­

samhet som avser t. ex. allmän administration eller propaganda och annan

utåtriktad upplysningsverksamhet har sålunda icke kunnat ekonomiskt

stödjas genom lotterier. Anledningen härtill torde vara att söka i det för­

hållandet att annan verksamhet än studieverksamhet icke ansetts kunna

rymmas inom de förutsättningar lotteriförordningen i 3 § uppställer som

huvudregel för lotteritillstånd, nämligen att lotteriet anordnas till förmån

för välgörande, kulturellt eller allmännyttigt ändamål.

Det synes kunna ifrågasättas om den begränsning som sålunda tillämpas

är befogad. Uppenbart är att gränserna mellan vad som är att betrakta som

studieverksamhet samt t. ex. mera politisk upplysningsverksamhet många

gånger är svävande. De ekonomiska tillskott som genom lotterier tillföres

studieverksamheten måste ofta antagas indirekt komma den rent politiska

verksamheten tillgodo på det sättet att tillskotten frigör medel som organi­

sationen eljest skulle ha använt för studieverksamhet.

Lotteri torde i och för sig vara en ändamålsenlig form för anskaffande

av medel till politisk verksamhet. Under förutsättning att det vid lottför-

säljningen och i lotteriets reklam tydligt angives till förmån för vilken po­

8

litisk riktning lotteriet anordnas, kommer detta huvudsakligen att rikta sig

till medlemmar och sympatisörer. För många av dessa kan det framstå som

mera önskvärt att bidraga till partiverksamhetens finansiering genom lott-

köp än genom direkta penningbidrag.

Några principiella invändningar kan knappast resas mot att de politiska

partierna på detta sätt vänder sig till sina medlemmar och sympatisörer för

att erhålla ekonomiskt stöd. Partiernas verksamhet är av stor vikt för sam­

hället och det är ur allmän synpunkt betydelsefullt att deras medelsanskaff­

ning sker på lämpliga vägar. Medelsanskaffning genom lotteri tillgodoser

önskemålet att de politiska partierna erhåller sina ekonomiska tillskott öp­

pet och på sådant sätt att alla misstankar om obehörig påverkan är uteslut­

na.

På grund av det anförda synes enligt promemorian en utvidgning av de

politiska organisationernas möjligheter att erhålla lotteri tillstånd till för­

mån för annan av organisationen bedriven verksamhet än studieverksam­

het befogad. Kungl. Maj :t torde formellt sett vara oförhindrad att utan riks­

dagens medverkan ändra sin praxis på sådant sätt. Med hänsyn till den all­

männa betydelse en dylik ändring har synes frågan dock lämpligen böra un­

derställas riksdagen. Möjlighet bör dessutom finnas att anordna även s. k.

anmälnings- och tillståndslotterier till förmån för partipolitisk verksamhet.

Detta förutsätter ändring av 2 och 3 §§ lotteriförordningen, vilket kräver

riksdagens medverkan. Regeln kan förslagsvis utformas så, att lotteri i fort­

sättningen skall få anordnas till förmån för välgörande, kulturellt eller all­

männyttigt ändamål eller för partipolitisk verksamhet.

Tillståndsgivningen bör även i fortsättningen inskränkas till organisatio­

ner med representation i riksdagen. Likaså bör lottförsäljningen ske genom

tillståndshavaren, eventuellt gemensamt med samarbetande organisationer.

Även i fråga om lotteriernas storlek, antalet lotterier som en organisation

får anordna varje år etc. bör hittillsvarande praxis följas. Ett genomföran­

de av den ifrågasatta utvidgningen av tillståndsgivningen gör det vidare

angeläget att garantier skapas för att den lottköpande allmänheten skall

få full visshet om vem som står bakom lotteriet. Som villkor för tillstånd

bör därför uppställas, utöver det nu tillämpade kravet att lotterianordnaren

i tryck skall anges å lottsedeln, att även all reklam om lotteriet skall inne­

hålla motsvarande uppgift.

Kungl. Maj:ts proposition nr 43 år 1960

Remissyttrandena över promemorian

Promemorians förslag att vidga de politiska organisationernas möjlighe­

ter att anordna lotteri tillstyrkes eller lämnas utan erinran av flertalet hör­

da myndigheter. Länsstyrelserna i Gotlands, Göteborgs och Bohus, Kristian­

stads, Skaraborgs, Uppsala, Västernorrlands, Västmanlands och Örebro län

ställer sig emellertid avvisande eller tveksamma till den föreslagna utvidg­

ningen. Länsstyrelsen i Malmöhus län anser det icke möjligt att taga be­

stämd ståndpunkt förrän frågan närmare utretts.

9

De myndigheter, som godtagit det remitterade förslaget, hänvisar i all­

mänhet till de synpunkter som framförts i promemorian. Från några håll

framhålles särskilt svårigheterna att avgränsa en politisk organisations

studieverksamhet från mera politiska uppgifter, överståthållarämbetet fram­

håller sålunda, att gränsdragningen mellan vad som är att betrakta som

studieverksamhet samt politisk upplysningsverksamhet eller propaganda

är svävande. Ur denna synpunkt kan det anses vara en fördel, att ämbetet

och länsstyrelserna, som enligt Kungl. Maj :ts lotteriresolutioner brukat åläg­

gas att granska behållningens användning för stadgat ändamål, befrias från

en ofta närmast olöslig uppgift. — Även länsstyrelsen i Stockholms län

påpekar svårigheterna att få fullständig garanti för att lotteribehållningen

helt och hållet användes för enbart studieverksamhet.

Länsstyrelsen i Kristianstads län anför, att det väl får anses tämligen up­

penbart att studier, som man med hjälp av ifrågavarande lotterier närmast

avsett att bekosta, i många fall till sitt innehåll nära anslutit till det anord­

nande partiets idéprogram. Redan genom bifall till ett lotteri till förmån för

ett politiskt partis studieverksamhet kan man därför måhända sägas ha

överskridit de restriktiva gränser, som ursprungligen uppdrogs till förmån

för välgörande, kulturellt eller allmännyttigt ändamål, »allmännyttigt» i

den bemärkelse man inlagt i ordet. Att man med den nu föreslagna utvidg­

ningen ger lotteriförordningen ett avsevärt förändrat innehåll är uppenbart.

Det är enligt länsstyrelsens mening ofta nog svårt att avgränsa studieverk­

samhet från mera politiskt betonad upplysningsverksamhet och att lotteri-

penningar till studieverksamhet frigör medel till den rent politiska verk­

samheten. Dessa synpunkter bör dock enligt länsstyrelsens mening icke

överdrivas och synes ej utgöra bärande motiv för den förordade utvidg­

ningen av lotteriändamålen.

Även länsstyrelsen i Malmöhus län tar upp synpunkten att de tillskott

som för närvarande genom lotteriverksamhet tillföres studieverksamheten

inom de politiska partierna redan med nuvarande ordning indirekt kommer

den mera renodlade partipolitiska verksamheten tillgodo på så sätt att till­

skotten frigör medel som organisationen eljest skulle ha använt för studie­

verksamhet. Länsstyrelsen framhåller, att motsvarande förhållande kan an­

föras som skäl för lotteritillstånd även åt andra än politiska organisationer.

Här åsyftas exempelvis lotterier till förmån för semesterhem, ungdomsar­

bete etc. inom organisationer, som för sin huvudsakliga verksamhet ej kan

påräkna lotteritillstånd.

Länsstyrelsen i Västmanlands län anför, att så länge man i lagstiftningen

anser sig böra såsom villkor för lotteritillstånd uppehålla kravet på att de

skall vara anordnade för sådana kvalificerade ändamål som nu angives, det

icke bör ifrågakomma att låta politiska organisationer genom lotterier skaf­

fa medel till direkt partipolitisk verksamhet. Länsstyrelsen framhåller även

att lotteritillstånd för att tillgodose behov av medel för partipolitisk verk­

samhet kommer att medföra minskade möjligheter att genom lotterier skafta

medel till de ändamål, som uppfyller lotteriförordningens nuvarande ford­

Kungl. Maj:ts proposition nr

43

år 1960

10

ringar och som med hänsyn härtill bör äga företräde. — Även i andra ytt­

randen yppas farhågor för att den föreslagna utvidgningen skall medföra

allvarlig konkurrens för de ideella sammanslutningar, som i stor utsträck­

ning är beroende av lotterimedel för att kunna fullfölja behjärt^nsvärda in­

satser. — Länsstyrelsen i Göteborgs och Bohus län påpekar att lotterimark­

naden sedan åtskilliga år tillbaka är mer än mättad och att ett utökande av

lotteritillstånden kommer att innebära ett avbräck för andra tillståndsha-

vare med vedertagna syftemål. Med de erfarenheter länsstyrelsen har av lot­

terier i allmänhet och särskilt av studieverksamhetslotterier tror länsstyrel­

sen att behållningarna av lotterier för partipolitisk verksamhet icke kommer

att utgöra nagon väsentlig inkomstpost för partierna. Länsstyrelsen har i

flera fall, där tillstånd lämnats för ett politiskt partis studieverksamhet,

kunnat konstatera att lotterna icke blivit slutsålda. I ett fall hade anordna-

ren icke lyckats sälja mer än en tredjedel av lotterna, ehuru försäljningsti­

den varat nära sex månader. — Icke heller länsstyrelsen i Västernorrlands

län anser, att ett genomförande av den ifrågasatta författningsändringen

kommer att stimulera de politiska organisationerna i allmänhet till ansök-

ningar om lotteritillstand i större utsträckning än som nu synes ske.

Enligt överståthållarämbetets mening bär studieverksamheten, oavsett

den politiska riktning som företrätts av anordnaren, varit till stort gagn.

Det vore därför olyckligt om denna verksamhet minskades på grund av en

friare dispositionsrätt till medel, som anskaffats genom lotterier. Ämbetet

har emellertid utgått från att resultatet av förslagets genomförande blir en

ökning av de politiska organisationernas sammanlagda lotteriverksamhet.

Under denna förutsättning och vid antagande tillika, att lotterimarknaden

har utrymme för ytterligare försäljning — ett delvis konjunkturbetonat

spörsmål anser ämbetet att man måhända kan räkna med att studieverk­

samheten ej kommer att lida men av förslagets genomförande.

Länsstyrelsen i Skaraborgs län anser, att även om vissa skäl kan åberopas

för promemorians förslag, det likväl knappast är tilltalande, att medel för

partipolitisk verksamhet skall anskaffas genom lotteriverksamhet. Det tor­

de enligt länsstyrelsens mening för ett mycket stort antal medborgare fram­

stå såsom stötande, att de politiska partierna skall tävla om väljarens eko­

nomiska stöd genom att överbjuda varandra med lockande lotterier. — Icke

heller länsstyrelsen i Gotlands län anser lotteri vara en ändamålsenlig och

önskvärd form för anskaffande av medel till politisk verksamhet. — över-

ståthållarämbetet finner icke, att några avgörande betänkligheter behöver

möta mot ifrågavarande lotteriverksamhet, särskilt som enligt ämbetets me­

ning redan tillämpad praxis i fråga om lotterier för studieverksamhet åt­

minstone indirekt innebär, att partipolitisk verksamhet ekonomiskt stödes.

Ämbetet förutsätter härvid bl. a. att de i promemorian angivna förutsätt­

ningarna för partipolitiska lotterier uppfylles.

Länsstyrelsen i Uppsala län granskar promemorians synpunkt att medels­

anskaffning genom lotteri tillgodoser önskemålet att de politiska partierna

erhåller sina ekonomiska tillskott öppet och på sådant sätt att alla misstan­

Kungl. Maj.ts proposition nr 13 år 1960

1]

kar om obehörig påverkan är uteslutna. Länsstyrelsen framhåller, att någon övre gräns icke torde sättas för partiernas behov av penningmedel till pro­ paganda för medlemsanskaffning och egna partipolitiska idéer. Möjligheter att erhålla tillskott genom lotterimedel synes sålunda icke utgöra någon godtagbar garanti mot obehörig medelsanskaffning.

I flera yttranden understrykes, att tillståndsgivningen i fråga om lotterier till förmån för partipolitisk verksamhet bör, i enlighet med rådande praxis beträffande studieverksamhetslotterier, inskränkas till politiska organisa­ tioner som är representerade i riksdagen. ■—- Länsstyrelsen i Lppsala län framhåller såsom angeläget att största möjliga överblick beträffande till­ ståndsgivningen skapas. Detta kan enligt länsstyrelsen bäst ske genom att endast de politiska huvudorganisationerna tillerkännes rätt att söka till­ stånd till och stå som anordnare av lotteri till förmån för partipolitisk verk­ samhet samt genom att Kungl. Maj :ts tillstånd krävs för dylika lotterier, oavsett dessas omfattning och beskaffenhet i övrigt.

Det förutsättes från flera myndigheter att garantier skapas för att all­ mänheten får full visshet om vem, som anordnar lotteriet, och om dettas ändamål. Länsstyrelsen i Kopparbergs län föreslår att lotteritillstånd skall förenas med villkor — utöver vad som nu krävs — att lotterianordnaren på ett lätt iögonenfallande sätt i tryck anges å lottsedeln samt att all reklam om lotteriet skall innehålla motsvarande uppgift. Vidare bör lottförsäljning­ en ske genom tillståndshavaren, eventuellt gemensamt med samarbetande organisationer. — överståthållarämbetet och länsstyrelsen i Norrbottens län anför liknande synpunkter och påpekar att om lottköparen får klart för sig vartill lotterimedlen kommer att användas, kommer försäljningen huvudsak­ ligen att ske bland partimedlemmar och sympatisörer. Ämbetet tillägger att lottförsälj ning utomhus från stånd eller bord eller genom ambulerande ga­ tuförsäljning icke bör äga rum.

Länsstyrelsen i Stockholms län förordar att i själva författningstexten fö- reskrives, att inte endast på lottsedlarna utan även i all reklam för lotteriet skall anges, vilken i riksdagen representerad politisk organisation som står bakom lotteriet.

Länsstyrelsen i Jönköpings län anför, att det stundom skulle te sig onö­ digt hårt att även i fråga om smålotterier föreskriva särskilt tryck på lott­ sedlarna. Smärre lotterier anordnas ofta i tombolaform eller som amerikans­ ka lotterier vartill färdiga lottsedlar kan inköpas. Andra former för bekant­ görande av anordnarens identitet torde i dessa fall kunna godtagas, t. ex. tydligt anslag på tombolastånd.

Kungl. Maj:ts proposition nr

43

dr 1900

Departementschefen

Såsom framgår av den tidigare redogörelsen har politiska organisationer sedan åtskilliga år i betydande omfattning beviljats tillstånd att anordna lotterier. I stor utsträckning har fråga varit om lotterier som det ankommit på länsstyrelserna att lämna tillstånd till. Under efterkrigstiden har emeller­

12

Kung1. Maj:ts proposition nr 43 år 1960

tid även Kungl. Maj :ts tillståndsgivning till ej ringa del gällt lotterier, som

anordnats av politiska organisationer. Den hittillsvarande utvecklingen ger

anledning räkna med att politiska sammanslutningar även framgent kom­

mer att söka anskaffa medel genom lotterier.

Såsom allmän förutsättning för tillstånd att anordna lotteri uppställer

lotteriförordningen •— med undantag för vissa smärre lotterier vilka i detta

sammanhang saknar intresse -— det kravet att lotteriets behållning använ­

des för välgörande, kulturellt eller allmännyttigt ändamål. Kravet har tol­

kats så att de politiska organisationerna varit förhindrade att anordna

lotteri för den politiska verksamheten i egentlig mening, under det att möj­

lighet funnits för dem att lotterivägen skaffa medel för sådan verksamhet

vid sidan om den politiska, som ansetts uppfylla förordningens nämnda

krav. Även Kungl. Maj:t har vid sin tillståndsgivning följt denna praxis. De

ändamål, för vilka de politiska organisationerna medgivits rätt att anord­

na lotteri, har i det stora flertalet fall gällt studieverksamhet. I några fall

har Kungl. Maj :t meddelat lotteritillstånd, där medlen skolat användas till

organisationens nykterhetsfrämjande verksamhet. Exempel finns även på

att politisk organisation medgivits att anordna lotteri för annat ändamål än

för sin egen verksamhet.

I den föreliggande promemorian ifrågasättes, huruvida de politiska orga­

nisationerna vid anordnande av lotterier bör vara begränsade till de i lot­

teriförordningen nu uppräknade lotteriändamålen. Enligt promemorian

saknas fog för en sådan begränsning och förordas, att förordningen ändras

så, att lotteri får anordnas även till förmån för partipolitisk verksamhet.

Det förutsätts härvid bl. a. att tillståndsgivningen inskränkes till organisa­

tioner med representation i riksdagen.

Promemorians förslag har godtagits av det stora flertalet remissmyndig­

heter. Förslaget har emellertid även mött åtskilliga invändningar. I huvud­

sak har därvid hänvisats till att en utvidgning av de politiska organisatio­

nernas möjligheter att anordna lotterier med nuvarande trängda lotteri­

marknad skulle medföra avbräck för lotterier till förmån för de nu veder­

tagna ändamålen. Samtidigt har de i promemorian anförda skälen för för­

slaget kritiserats.

För egen del är jag beredd att förorda att lotteriförordningen ändras så

att lotteri får anordnas även för rent partipolitisk verksamhet. Det avgöran­

de skälet härför är att det knappast finns någon anledning varför de poli­

tiska organisationerna skulle få lita till lotterier såsom inkomstkälla endast

i de fall, då behållningen går till välgörande, kulturellt eller allmännyttigt

ändamål som partiet vill främja. Lotteri synes inte i och för sig kunna an­

ses som någon olämplig inkomstkälla för en politisk organisation. Tvärtom

kan, såsom framgår av promemorian, medelsanskaffning på denna väg ur

vissa synpunkter vara att föredraga framför andra former av ekonomiskt

stöd åt partiverksamhet.

Jag delar uppfattningen att endast organisationer som är representerade

i riksdagen bör tillåtas anordna lotterier till förmån för partipolitisk verk­

13

samhet. Det synes dock icke finnas anledning att inskränka tillståndsgiv- ningen till de politiska huvudorganisationerna. Liksom hittills bör lotteri­ tillstånd kunna meddelas även annan politisk organisation, förutsatt att den har anknytning till något av riksdagspartierna. Tillståndsprövning­ en bör handhas så att de politiska lotterierna inte inkräktar på möjlig­ heterna att tillgodose andra och mera traditionella ändamål genom lotterier.

Villkoret att anordnare av partipolitiskt lotteri skall vara representerad i riksdagen torde endast kunna iakttagas i fråga om lotterier som fordrar tillstånd. De nya bestämmelserna bör därför enbart gälla sådana lotterier, medan någon ändring i nuvarande ordning för anmälningslotterier icke bör ske. Jag anser det däremot icke motiverat att — såsom en länsstyrelse ifrågasatt — centralisera handläggningen av de partipolitiska lottenaren- dena till Kungl. Maj :t.

Såsom framhållits i promemorian och understrukits i flera remissytt­ randen är det av stor vikt, att lotterier för partipolitisk verksamhet anord­ nas så att det står fullt klart vilket politiskt parti som står bakom. Vid med­ delande av tillstånd bör därför uppställas villkor att trycksaker och reklam för lotteriet skall på framträdande sätt innehålla uppgift om vilket parti som lotteriet gäller. Vidare bör föreskrivas, att lotteriet icke får bedrivas under annan benämning än sådan som tydligt anger det parti som lotteriet gynnar.

De nya reglerna bör träda i tillämpning från och med årsskiftet 1960/61. I enlighet med vad nu anförts har inom handelsdepartementet upprättats förslag till förordning om ändrad Igdelse av 3 § lotteriförordningen den 19 maj 1939 (nr 207).

Föredragande departementschefen hemställer, att nämnda författnings- förslag måtte genom proposition föreläggas riksdagen till antagande.

Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter bi­ trädda hemställan förordnar Hans Maj:t Konungen, att till riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.

Kungl. Maj:ts proposition nr

43

år 1960

Ur protokollet:

Göran Appelgren

600051 Stockholm 1960. Isaac Marcus Boktryckeri Aktiebolag