Prop. 1960:43
('med förslag till förord\xad ning om ändrad lydelse av 3 § lotteriförordningen den 19 maj 1939 (nr 207)',)
Kungl. Maj:ts proposition nr i3 år 1960
1
Nr 43
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till förord
ning om ändrad lydelse av 3 § lotteriförordningen den 19 maj 1939 (nr 207); given Stockholms slott den 29 januari 1960.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över handelsärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogat förslag till förordning om ändrad lydelse av 3 § lotteri- förordningen den 19 maj 1939 (nr 207).
GUSTAF ADOLF
Gunnar Lange
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås sådan ändring av lotteriförordningens bestämmel ser att politisk organisation får möjlighet att anordna lotteri till förmån för partipolitisk verksamhet. 1
1 Bihantj till riksdagens protokoll 1960. 1 saml. Nr 43
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 43 år 1960
Förslag
till
Förordning
om ändrad lydelse av 3 § lotteriförordningen
den 19 maj 1939 (nr 207)
Härigenom förordnas, att 3 § lotte
erhålla ändrad lydelse på sätt nedan
(Nuvarande lydelse)
3 §•
Lotteri, däri insatser, om sådana
fordras, och vinster äro till antal och
storlek bestämda enligt uppgjord
plan, må, oaktat de i 2 § angivna för
utsättningarna icke äro för handen,
anordnas
a) efter anmälan —-------- 3 000
kronor;
b) i annan ort än Stockholms stad,
efter tillstånd av polismyndigheten
under förutsättning
att lotteriet anordnas till förmån
för välgörande, kulturellt eller all
männyttigt ändamål eller till svenska
konstidkares understöd och upp
muntran,
att lotteriet bedrives allenast inom
polismyndighetens förvaltningsom
råde,
att vinsterna icke till större del
än som motsvarar därå belöpande
skatt utgöras av penningar eller vär
depapper, samt
att insatserna icke uppgå till hög
re sammanlagt belopp än 5 000 kro
nor;
c) efter tillstånd av länsstyrelsen
under förutsättning
att lotteriet anordnas till förmån
för välgörande, kulturellt eller all
männyttigt ändamål eller till svenska
konstidkares understöd och upp
muntran, 1
riförordningen den 19 maj 19391 skall
angives.
(Föreslagen lydelse)
3 §•
Lotteri, däri insatser, om sådana
fordras, och vinster äro till antal och
storlek bestämda enligt uppgjord
plan, må, oaktat de i 2 § angivna
förutsättningarna icke äro för han
den, anordnas
a) efter anmälan —-------- 3 000
kronor;
b) i annan ort än Stockholms stad,
efter tillstånd av polismyndigheten
under förutsättning
att lotteriet anordnas till förmån
för välgörande, kulturellt eller all
männyttigt ändamål eller för parti
politisk verksamhet eller till under
stöd och uppmuntran åt svenska
konstidkare,
att lotteriet bedrives allenast inom
polismyndighetens förvaltningsom
råde,
att vinsterna icke till större del än
som motsvarar därå belöpande skatt
utgöras av penningar eller värdepap
per, samt
att insatserna icke uppgå till hög
re sammanlagt belopp än 5 000 kro
nor;
c) efter tillstånd av länsstyrelsen
under förutsättning
att lotteriet anordnas till förmån
för välgörande, kulturellt eller all
männyttigt ändamål eller för parti
politisk verksamhet eller till under
stöd och uppmuntran åt svenska
konstidkare,
1 Senaste lydelse, se 1959:162.
3
Kungl. Maj:ts proposition nr 43 år 1960
(Nuvarande lydelse)
att lotteriet bedrives allenast inom länet,
att vinsterna icke till större del än som motsvarar därå belöpande skatt utgöras av penningar eller vär depapper, samt
att insatserna, stämpelavgift däri ej inbegripen, icke uppgå till högre sammanlagt belopp än 50 000 kro nor.
(Föreslagen lydelse)
att lotteriet bedrives allenast inom länet,
att vinsterna icke till större del än som motsvarar därå belöpande skatt utgöras av penningar eller värdepap per, samt
att insatserna, stämpelavgift däri ej inbegripen, icke uppgå till högre sammanlagt belopp än 50 000 kro nor.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1961.
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 43 år t960
Utdrag av protokollet över handelsärenden, hållet inför Höns
Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den
29 januari 1960.
N ärvarande:
Statsministern
Erlander , ministern för utrikes ärendena
Undén , statsråden
Nilsson, Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Lindholm, Kling,
Skoglund, Edenman, Johansson, af Geijerstam, Nordlander.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler che
fen för handelsdepartementet, statsrådet Lange, fråga om viss ändring i lot
teriförordningen samt anför därvid följande.
Gällande bestämmelser
Rätten att anordna lotteri regleras i lotteriförordningen den 19 maj 1939
(nr 207). Enligt 1 § förordningen får lotteri om penningar eller penningars
värde icke utan tillstånd av Kungl. Maj :t anordnas för allmänheten i andra
fall eller i annan ordning än som stadgas i förordningen.
Såsom lotteri anses enligt paragrafen varje företag, i vilket efter lottning,
gissning, vadhållning eller jämförlig av slumpen helt eller delvis beroende
anordning kan av en eller flera deltagare erhållas vinst till högre värde än
det, som erhålles av varje deltagare. Marknads- och tivolinöjen, såsom meka
niska spelapparater, ringkastningsanordningar och skjutbanor, vilka är för
enade med vinstmöjligheter som nu sagts, skall betraktas såsom lotterier
oavsett företagens beskaffenhet i övrigt.
Enligt 2 § och 3 § a) förordningen kan lotteri i vissa fall få anordnas
efter anmälan hos polismyndighet. Enligt 2 §, som närmast har avse
ende å smärre lotterier av typen tivolinöjen, gäller såsom förutsättning att
lotteriet anordnas i samband med offentlig nöjestillställning eller tillställ
ning till förmån för välgörande, kulturellt eller allmännyttigt ändamål, att
lotteriet bedrives allenast inom för tillställningen avsett område, att vinster
na uteslutande utgöres av varor eller av anvisningar, gällande såsom betal
ningsmedel allenast inom nämnda område, att vinstvärden och insatser icke
överstiger vissa angivna belopp samt att vinstfördelning äger rum i omedel
bar anslutning till deltagande i lotteriet.
Enligt 3 § a) må lotteri, i vilket insatser och vinster är till antal och stor
lek bestämda enligt uppgjord plan, oaktat de i 2 § angivna förutsättningarna
icke är för handen, anordnas efter anmälan hos polismyndighet under för
utsättning att lotteriet anordnas i samband med tillställning till förmån för
välgörande, kulturellt eller allmännyttigt ändamål, att lotteriet bedrives alle
5
nast inom för tillställningen avsett område, att vinsterna icke till större del än som motsvarar därå belöpande skatt utgöres av penningar eller värde papper, att behållningen i lotteriet uteslutande användes för det ändamål, till vars förmån den tillställning äger rum i samband varmed lotteriet är anordnat, samt att anmälan icke avsett anordnande vid samma tillställning av lotterier med insatser till högre sammanlagt belopp än 3 000 kronor.
I 3 § b) och c) öppnas möjligheter att efter tillstånd anordna lotteri, i vilket insatser och vinster är till antal och storlek bestämda enligt uppgjord plan. Sålunda gäller enligt b) för annan ort än Stockholms stad att polis myndigheten kan ge tillstånd till lotteri, under förutsättning att lotteriet an ordnas till förmån för välgörande, kulturellt eller allmännyttigt ändamål eller till svenska konstidkares understöd och uppmuntran, att lotteriet bedrives allenast inom polismyndighetens förvaltningsområde, att vinsterna icke till större del än som motsvarar därå belöpande skatt utgöres av penningar el ler värdepapper, samt att insatserna icke uppgår till högre sammanlagt be lopp än 5 000 kronor. Enligt c) kan länsstyrelse meddela lotteritillstånd un der förutsättning att lotteriet anordnas till förmån för välgörande, kulturellt eller allmännyttigt ändamål eller till svenska konstidkares understöd och uppmuntran, att lotteriet bedrives allenast inom länet, att vinsterna icke till större del än som motsvarar därå belöpande skatt utgöres av penningar eller värdepapper, samt att insatserna, stämpelavgift däri ej inbegripen, icke upp går till högre sammanlagt belopp än 50 000 kronor.
Till st åndsmyndigheten äger enligt 4 § föreskriva de närmare villkor samt meddela de kontroll- och ordningsföreskrifter, vartill omständigheterna kan giva anledning.
I fråga om anmälningslotterier äger polismyndigheten meddela erforder liga kontroll- och ordningsföreskrifter.
Förslag angående lotteritillstånd till förmån för partipolitisk verksamhet
Under senare tid har i olika sammanhang frågan om de politiska organi sationernas möjligheter att anordna lotterier till förmån för sin verksam het varit aktuell. Spörsmålet har närmare behandlats i en inom handelsde partementet den 1 december 1959 upprättad promemoria angående tillstånd för politiska organisationer att anordna lotterier. Efter remiss har överståt- hållarämbetet och samtliga länsstyrelser avgivit yttranden över promemo rian.
I promemorian erinras inledningsvis om den allmänna förutsättning som gäller för rätt att anordna lotteri enligt 2 eller 3 § lotteriförordningen, näm ligen att lotteriet anordnas till förmån för välgörande, kulturellt eller all männyttigt ändamål. Här bortses från de smärre lotterier av tivolikaraktär, beträffande vilka dylikt krav icke uppställts.
Kravet att lotteriet skall tjäna välgörande, kulturellt eller allmännyttigt ändamål upprätthålles även när Kungl. Maj:t lämnar tillstånd att anordna lotteri.
Promemorian redovisar en undersökning, som i mitten av 1940-talet gjor
Kungl. Maj:ts proposition nr 43 år 1960
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 43 år 1960
des beträffande de politiska organisationernas befattning med lotterier. Vid
en förfrågan hos överståthållarämbetet och länsstyrelserna visade det sig,
att såväl länsstyrelser som polismyndigheter i allmänhet beviljade tillstånd
för dylika sammanslutningar att anordna lotterier. De flesta lotteritillstån
den — inemot 80—90 procent — lämnades för vederbörande organisations
studieverksamhet. Länsstyrelsen i Örebro län gjorde i detta sammanhang
ett uttalande, som kan sägas motsvara uppfattningen bland flertalet läns
styrelser. Länsstyrelsen framhöll, att vägledande vid behandlingen av an
sökningarna städse varit, att politiska organisationer icke borde vara ute
slutna från möjligheten alt genom lotteri skaffa medel till sådana ända
mål, som — skilda från organisationernas politiska verksamhet ■— kunde
anses fylla lotteriförordningens fordringar. Som exempel å sådana ändamål
anförde länsstyrelsen studieverksamhet, studiestipendier, anordnande av
semesterhem, fadderbarnsverksamhet och dylikt. Flera länsstyrelser dekla
rerade, att några särskilda principer ej utbildats. Av inlämnade förteckning
ar å bifallna respektive avslagna lotterier torde emellertid få anses framgå,
att även dessa länsstyrelser i flertalet fall hade i stort sett samma inställ
ning som nyss nämnts.
Överståthållarämbetet anförde vid nämnda undersökning att, därest de
genom visst lotteri erhållna medlen varit avsedda att användas i organisa
tionens studieverksamhet, ämbetet utan tvekan ansett ändamålet stå i sam
klang med lotteriförordningen. Den omfattande studieverksamhet, som be
drevs av flertalet politiska organisationer, utgjorde enligt ämbetets me
ning ett mycket betydelsefullt led i det allmänna kulturella folkbildnings
arbetet och vore väl förtjänt av det allmännas stöd. Däremot syntes det äm
betet icke böra ifrågakomma att genom lotteritillstånd tillgodose en politisk
organisations behov av medel för sin propagandaverksamhet eller liknande,
direkt partipolitiska verksamhet.
I promemorian anföres vidare, att även Kungl. Maj:t alltsedan 1946 regel
mässigt lämnat tillstånd för sådana politiska sammanslutningar, som till
hör ett i riksdagen representerat parti, att anordna lotterier till förmån för
organisationernas studieverksamhet. I regel har därvid som villkor föreskri
vits, att lottför sälj ning uteslutande får ske genom vederbörande partis egna
organisationer eller med dem samarbetande sammanslutningar. Under de
senaste åren har tillstånd lämnats till politiska organisationer även för lot
terier, vilkas behållning skall användas både till studieverksamhet och av
vederbörande organisation bedriven nykterhetsfrämjande verksamhet. Vi
dare har vid flera tillfällen politisk organisation medgivits att anordna lotte
ri under villkor att behållningen oavkortad tillföres visst välgörande eller
liknande ändamål, t. ex. den verksamhet som bedrives av Riksföreningen
för kräftsjukdomarnas bekämpande, Centralkommittén för svenskt tekniskt
bistånd eller Riksföreningen mot reumatism.
Omfattningen av de lotterier, som anordnats av de politiska organisatio
nerna, har under senare år undergått en avsevärd stegring. År 1951 bevilja
de Kungl. Maj :t 5 sådana rikslotterier med en sammanlagd omslutning av
862 500 kronor och 8 lokala lotterier med en total omslutning av 237 784
kronor. Motsvarande siffror för år 1957 är 11 rikslotterier med en samman
lagd omslutning av 8 812 500 kronor och 3 lokala lotterier med en omslut
ning av 260 000 kronor. År 1958 medgavs 9 rikslotterier om tillhopa
7 705 000 kronor och 2 lokala lotterier med en total omslutning av 150 000
kronor.
Hos överståthållarämbetet och några länsstyrelser har för nyssnämnda år
undersökts antalet lotterier som beviljats politiska organisationer samt lot
teriernas sammanlagda omslutning. Undersökningens resultat framgår- av
följande uppställning.
Kungl. Maj:ts proposition nr 43 år 1960
7
Myndighet
1951
1957
1958
An
tal
Om
slut
ning
An
tal
Om
slut
ning
An
tal
Om
slut
ning
överståthållarämbetet............
15
43 800
6
47 650
5
28 000
Länsstyrelsen i Stockholms
län ..................
6
20 500
3
55 000
2
35 000
»
» Östergötlands
» ..................
4
36 500
2
25 000
1
5 000
»
* Malmöhus
» ..................
1
5 000
7
68 000
6
51000
»
» Göteborgs
och Bohus
» ..................
3
16 000
2
25 000
2
10 000
»
» Jämtlands
» ..................
2
9 000
5
122 000
3
65 000
»
» Norrbottens
* ..................
5
47 430
2
54 000
2
34 450
I promemorian anföres sammanfattningsvis, att lotteritillstånd sedan ett
antal år tillbaka beviljats i riksdagen representerade politiska organisatio
ner, dock med den begränsningen — bortsett från vissa speciella undantag
-—■ att tillstånden endast avsett organisationernas studieverksamhet samt att
försäljningen förklarats skola ske genom tillståndshavaren eller med denne
samarbetande organisationer. Den del av de politiska föreningarnas verk
samhet som avser t. ex. allmän administration eller propaganda och annan
utåtriktad upplysningsverksamhet har sålunda icke kunnat ekonomiskt
stödjas genom lotterier. Anledningen härtill torde vara att söka i det för
hållandet att annan verksamhet än studieverksamhet icke ansetts kunna
rymmas inom de förutsättningar lotteriförordningen i 3 § uppställer som
huvudregel för lotteritillstånd, nämligen att lotteriet anordnas till förmån
för välgörande, kulturellt eller allmännyttigt ändamål.
Det synes kunna ifrågasättas om den begränsning som sålunda tillämpas
är befogad. Uppenbart är att gränserna mellan vad som är att betrakta som
studieverksamhet samt t. ex. mera politisk upplysningsverksamhet många
gånger är svävande. De ekonomiska tillskott som genom lotterier tillföres
studieverksamheten måste ofta antagas indirekt komma den rent politiska
verksamheten tillgodo på det sättet att tillskotten frigör medel som organi
sationen eljest skulle ha använt för studieverksamhet.
Lotteri torde i och för sig vara en ändamålsenlig form för anskaffande
av medel till politisk verksamhet. Under förutsättning att det vid lottför-
säljningen och i lotteriets reklam tydligt angives till förmån för vilken po
8
litisk riktning lotteriet anordnas, kommer detta huvudsakligen att rikta sig
till medlemmar och sympatisörer. För många av dessa kan det framstå som
mera önskvärt att bidraga till partiverksamhetens finansiering genom lott-
köp än genom direkta penningbidrag.
Några principiella invändningar kan knappast resas mot att de politiska
partierna på detta sätt vänder sig till sina medlemmar och sympatisörer för
att erhålla ekonomiskt stöd. Partiernas verksamhet är av stor vikt för sam
hället och det är ur allmän synpunkt betydelsefullt att deras medelsanskaff
ning sker på lämpliga vägar. Medelsanskaffning genom lotteri tillgodoser
önskemålet att de politiska partierna erhåller sina ekonomiska tillskott öp
pet och på sådant sätt att alla misstankar om obehörig påverkan är uteslut
na.
På grund av det anförda synes enligt promemorian en utvidgning av de
politiska organisationernas möjligheter att erhålla lotteri tillstånd till för
mån för annan av organisationen bedriven verksamhet än studieverksam
het befogad. Kungl. Maj :t torde formellt sett vara oförhindrad att utan riks
dagens medverkan ändra sin praxis på sådant sätt. Med hänsyn till den all
männa betydelse en dylik ändring har synes frågan dock lämpligen böra un
derställas riksdagen. Möjlighet bör dessutom finnas att anordna även s. k.
anmälnings- och tillståndslotterier till förmån för partipolitisk verksamhet.
Detta förutsätter ändring av 2 och 3 §§ lotteriförordningen, vilket kräver
riksdagens medverkan. Regeln kan förslagsvis utformas så, att lotteri i fort
sättningen skall få anordnas till förmån för välgörande, kulturellt eller all
männyttigt ändamål eller för partipolitisk verksamhet.
Tillståndsgivningen bör även i fortsättningen inskränkas till organisatio
ner med representation i riksdagen. Likaså bör lottförsäljningen ske genom
tillståndshavaren, eventuellt gemensamt med samarbetande organisationer.
Även i fråga om lotteriernas storlek, antalet lotterier som en organisation
får anordna varje år etc. bör hittillsvarande praxis följas. Ett genomföran
de av den ifrågasatta utvidgningen av tillståndsgivningen gör det vidare
angeläget att garantier skapas för att den lottköpande allmänheten skall
få full visshet om vem som står bakom lotteriet. Som villkor för tillstånd
bör därför uppställas, utöver det nu tillämpade kravet att lotterianordnaren
i tryck skall anges å lottsedeln, att även all reklam om lotteriet skall inne
hålla motsvarande uppgift.
Kungl. Maj:ts proposition nr 43 år 1960
Remissyttrandena över promemorian
Promemorians förslag att vidga de politiska organisationernas möjlighe
ter att anordna lotteri tillstyrkes eller lämnas utan erinran av flertalet hör
da myndigheter. Länsstyrelserna i Gotlands, Göteborgs och Bohus, Kristian
stads, Skaraborgs, Uppsala, Västernorrlands, Västmanlands och Örebro län
ställer sig emellertid avvisande eller tveksamma till den föreslagna utvidg
ningen. Länsstyrelsen i Malmöhus län anser det icke möjligt att taga be
stämd ståndpunkt förrän frågan närmare utretts.
9
De myndigheter, som godtagit det remitterade förslaget, hänvisar i all
mänhet till de synpunkter som framförts i promemorian. Från några håll
framhålles särskilt svårigheterna att avgränsa en politisk organisations
studieverksamhet från mera politiska uppgifter, överståthållarämbetet fram
håller sålunda, att gränsdragningen mellan vad som är att betrakta som
studieverksamhet samt politisk upplysningsverksamhet eller propaganda
är svävande. Ur denna synpunkt kan det anses vara en fördel, att ämbetet
och länsstyrelserna, som enligt Kungl. Maj :ts lotteriresolutioner brukat åläg
gas att granska behållningens användning för stadgat ändamål, befrias från
en ofta närmast olöslig uppgift. — Även länsstyrelsen i Stockholms län
påpekar svårigheterna att få fullständig garanti för att lotteribehållningen
helt och hållet användes för enbart studieverksamhet.
Länsstyrelsen i Kristianstads län anför, att det väl får anses tämligen up
penbart att studier, som man med hjälp av ifrågavarande lotterier närmast
avsett att bekosta, i många fall till sitt innehåll nära anslutit till det anord
nande partiets idéprogram. Redan genom bifall till ett lotteri till förmån för
ett politiskt partis studieverksamhet kan man därför måhända sägas ha
överskridit de restriktiva gränser, som ursprungligen uppdrogs till förmån
för välgörande, kulturellt eller allmännyttigt ändamål, »allmännyttigt» i
den bemärkelse man inlagt i ordet. Att man med den nu föreslagna utvidg
ningen ger lotteriförordningen ett avsevärt förändrat innehåll är uppenbart.
Det är enligt länsstyrelsens mening ofta nog svårt att avgränsa studieverk
samhet från mera politiskt betonad upplysningsverksamhet och att lotteri-
penningar till studieverksamhet frigör medel till den rent politiska verk
samheten. Dessa synpunkter bör dock enligt länsstyrelsens mening icke
överdrivas och synes ej utgöra bärande motiv för den förordade utvidg
ningen av lotteriändamålen.
Även länsstyrelsen i Malmöhus län tar upp synpunkten att de tillskott
som för närvarande genom lotteriverksamhet tillföres studieverksamheten
inom de politiska partierna redan med nuvarande ordning indirekt kommer
den mera renodlade partipolitiska verksamheten tillgodo på så sätt att till
skotten frigör medel som organisationen eljest skulle ha använt för studie
verksamhet. Länsstyrelsen framhåller, att motsvarande förhållande kan an
föras som skäl för lotteritillstånd även åt andra än politiska organisationer.
Här åsyftas exempelvis lotterier till förmån för semesterhem, ungdomsar
bete etc. inom organisationer, som för sin huvudsakliga verksamhet ej kan
påräkna lotteritillstånd.
Länsstyrelsen i Västmanlands län anför, att så länge man i lagstiftningen
anser sig böra såsom villkor för lotteritillstånd uppehålla kravet på att de
skall vara anordnade för sådana kvalificerade ändamål som nu angives, det
icke bör ifrågakomma att låta politiska organisationer genom lotterier skaf
fa medel till direkt partipolitisk verksamhet. Länsstyrelsen framhåller även
att lotteritillstånd för att tillgodose behov av medel för partipolitisk verk
samhet kommer att medföra minskade möjligheter att genom lotterier skafta
medel till de ändamål, som uppfyller lotteriförordningens nuvarande ford
Kungl. Maj:ts proposition nr
43
år 1960
10
ringar och som med hänsyn härtill bör äga företräde. — Även i andra ytt
randen yppas farhågor för att den föreslagna utvidgningen skall medföra
allvarlig konkurrens för de ideella sammanslutningar, som i stor utsträck
ning är beroende av lotterimedel för att kunna fullfölja behjärt^nsvärda in
satser. — Länsstyrelsen i Göteborgs och Bohus län påpekar att lotterimark
naden sedan åtskilliga år tillbaka är mer än mättad och att ett utökande av
lotteritillstånden kommer att innebära ett avbräck för andra tillståndsha-
vare med vedertagna syftemål. Med de erfarenheter länsstyrelsen har av lot
terier i allmänhet och särskilt av studieverksamhetslotterier tror länsstyrel
sen att behållningarna av lotterier för partipolitisk verksamhet icke kommer
att utgöra nagon väsentlig inkomstpost för partierna. Länsstyrelsen har i
flera fall, där tillstånd lämnats för ett politiskt partis studieverksamhet,
kunnat konstatera att lotterna icke blivit slutsålda. I ett fall hade anordna-
ren icke lyckats sälja mer än en tredjedel av lotterna, ehuru försäljningsti
den varat nära sex månader. — Icke heller länsstyrelsen i Västernorrlands
län anser, att ett genomförande av den ifrågasatta författningsändringen
kommer att stimulera de politiska organisationerna i allmänhet till ansök-
ningar om lotteritillstand i större utsträckning än som nu synes ske.
Enligt överståthållarämbetets mening bär studieverksamheten, oavsett
den politiska riktning som företrätts av anordnaren, varit till stort gagn.
Det vore därför olyckligt om denna verksamhet minskades på grund av en
friare dispositionsrätt till medel, som anskaffats genom lotterier. Ämbetet
har emellertid utgått från att resultatet av förslagets genomförande blir en
ökning av de politiska organisationernas sammanlagda lotteriverksamhet.
Under denna förutsättning och vid antagande tillika, att lotterimarknaden
har utrymme för ytterligare försäljning — ett delvis konjunkturbetonat
spörsmål anser ämbetet att man måhända kan räkna med att studieverk
samheten ej kommer att lida men av förslagets genomförande.
Länsstyrelsen i Skaraborgs län anser, att även om vissa skäl kan åberopas
för promemorians förslag, det likväl knappast är tilltalande, att medel för
partipolitisk verksamhet skall anskaffas genom lotteriverksamhet. Det tor
de enligt länsstyrelsens mening för ett mycket stort antal medborgare fram
stå såsom stötande, att de politiska partierna skall tävla om väljarens eko
nomiska stöd genom att överbjuda varandra med lockande lotterier. — Icke
heller länsstyrelsen i Gotlands län anser lotteri vara en ändamålsenlig och
önskvärd form för anskaffande av medel till politisk verksamhet. — över-
ståthållarämbetet finner icke, att några avgörande betänkligheter behöver
möta mot ifrågavarande lotteriverksamhet, särskilt som enligt ämbetets me
ning redan tillämpad praxis i fråga om lotterier för studieverksamhet åt
minstone indirekt innebär, att partipolitisk verksamhet ekonomiskt stödes.
Ämbetet förutsätter härvid bl. a. att de i promemorian angivna förutsätt
ningarna för partipolitiska lotterier uppfylles.
Länsstyrelsen i Uppsala län granskar promemorians synpunkt att medels
anskaffning genom lotteri tillgodoser önskemålet att de politiska partierna
erhåller sina ekonomiska tillskott öppet och på sådant sätt att alla misstan
Kungl. Maj.ts proposition nr 13 år 1960
1]
kar om obehörig påverkan är uteslutna. Länsstyrelsen framhåller, att någon övre gräns icke torde sättas för partiernas behov av penningmedel till pro paganda för medlemsanskaffning och egna partipolitiska idéer. Möjligheter att erhålla tillskott genom lotterimedel synes sålunda icke utgöra någon godtagbar garanti mot obehörig medelsanskaffning.
I flera yttranden understrykes, att tillståndsgivningen i fråga om lotterier till förmån för partipolitisk verksamhet bör, i enlighet med rådande praxis beträffande studieverksamhetslotterier, inskränkas till politiska organisa tioner som är representerade i riksdagen. ■—- Länsstyrelsen i Lppsala län framhåller såsom angeläget att största möjliga överblick beträffande till ståndsgivningen skapas. Detta kan enligt länsstyrelsen bäst ske genom att endast de politiska huvudorganisationerna tillerkännes rätt att söka till stånd till och stå som anordnare av lotteri till förmån för partipolitisk verk samhet samt genom att Kungl. Maj :ts tillstånd krävs för dylika lotterier, oavsett dessas omfattning och beskaffenhet i övrigt.
Det förutsättes från flera myndigheter att garantier skapas för att all mänheten får full visshet om vem, som anordnar lotteriet, och om dettas ändamål. Länsstyrelsen i Kopparbergs län föreslår att lotteritillstånd skall förenas med villkor — utöver vad som nu krävs — att lotterianordnaren på ett lätt iögonenfallande sätt i tryck anges å lottsedeln samt att all reklam om lotteriet skall innehålla motsvarande uppgift. Vidare bör lottförsäljning en ske genom tillståndshavaren, eventuellt gemensamt med samarbetande organisationer. — överståthållarämbetet och länsstyrelsen i Norrbottens län anför liknande synpunkter och påpekar att om lottköparen får klart för sig vartill lotterimedlen kommer att användas, kommer försäljningen huvudsak ligen att ske bland partimedlemmar och sympatisörer. Ämbetet tillägger att lottförsälj ning utomhus från stånd eller bord eller genom ambulerande ga tuförsäljning icke bör äga rum.
Länsstyrelsen i Stockholms län förordar att i själva författningstexten fö- reskrives, att inte endast på lottsedlarna utan även i all reklam för lotteriet skall anges, vilken i riksdagen representerad politisk organisation som står bakom lotteriet.
Länsstyrelsen i Jönköpings län anför, att det stundom skulle te sig onö digt hårt att även i fråga om smålotterier föreskriva särskilt tryck på lott sedlarna. Smärre lotterier anordnas ofta i tombolaform eller som amerikans ka lotterier vartill färdiga lottsedlar kan inköpas. Andra former för bekant görande av anordnarens identitet torde i dessa fall kunna godtagas, t. ex. tydligt anslag på tombolastånd.
Kungl. Maj:ts proposition nr
43
dr 1900
Departementschefen
Såsom framgår av den tidigare redogörelsen har politiska organisationer sedan åtskilliga år i betydande omfattning beviljats tillstånd att anordna lotterier. I stor utsträckning har fråga varit om lotterier som det ankommit på länsstyrelserna att lämna tillstånd till. Under efterkrigstiden har emeller
12
Kung1. Maj:ts proposition nr 43 år 1960
tid även Kungl. Maj :ts tillståndsgivning till ej ringa del gällt lotterier, som
anordnats av politiska organisationer. Den hittillsvarande utvecklingen ger
anledning räkna med att politiska sammanslutningar även framgent kom
mer att söka anskaffa medel genom lotterier.
Såsom allmän förutsättning för tillstånd att anordna lotteri uppställer
lotteriförordningen •— med undantag för vissa smärre lotterier vilka i detta
sammanhang saknar intresse -— det kravet att lotteriets behållning använ
des för välgörande, kulturellt eller allmännyttigt ändamål. Kravet har tol
kats så att de politiska organisationerna varit förhindrade att anordna
lotteri för den politiska verksamheten i egentlig mening, under det att möj
lighet funnits för dem att lotterivägen skaffa medel för sådan verksamhet
vid sidan om den politiska, som ansetts uppfylla förordningens nämnda
krav. Även Kungl. Maj:t har vid sin tillståndsgivning följt denna praxis. De
ändamål, för vilka de politiska organisationerna medgivits rätt att anord
na lotteri, har i det stora flertalet fall gällt studieverksamhet. I några fall
har Kungl. Maj :t meddelat lotteritillstånd, där medlen skolat användas till
organisationens nykterhetsfrämjande verksamhet. Exempel finns även på
att politisk organisation medgivits att anordna lotteri för annat ändamål än
för sin egen verksamhet.
I den föreliggande promemorian ifrågasättes, huruvida de politiska orga
nisationerna vid anordnande av lotterier bör vara begränsade till de i lot
teriförordningen nu uppräknade lotteriändamålen. Enligt promemorian
saknas fog för en sådan begränsning och förordas, att förordningen ändras
så, att lotteri får anordnas även till förmån för partipolitisk verksamhet.
Det förutsätts härvid bl. a. att tillståndsgivningen inskränkes till organisa
tioner med representation i riksdagen.
Promemorians förslag har godtagits av det stora flertalet remissmyndig
heter. Förslaget har emellertid även mött åtskilliga invändningar. I huvud
sak har därvid hänvisats till att en utvidgning av de politiska organisatio
nernas möjligheter att anordna lotterier med nuvarande trängda lotteri
marknad skulle medföra avbräck för lotterier till förmån för de nu veder
tagna ändamålen. Samtidigt har de i promemorian anförda skälen för för
slaget kritiserats.
För egen del är jag beredd att förorda att lotteriförordningen ändras så
att lotteri får anordnas även för rent partipolitisk verksamhet. Det avgöran
de skälet härför är att det knappast finns någon anledning varför de poli
tiska organisationerna skulle få lita till lotterier såsom inkomstkälla endast
i de fall, då behållningen går till välgörande, kulturellt eller allmännyttigt
ändamål som partiet vill främja. Lotteri synes inte i och för sig kunna an
ses som någon olämplig inkomstkälla för en politisk organisation. Tvärtom
kan, såsom framgår av promemorian, medelsanskaffning på denna väg ur
vissa synpunkter vara att föredraga framför andra former av ekonomiskt
stöd åt partiverksamhet.
Jag delar uppfattningen att endast organisationer som är representerade
i riksdagen bör tillåtas anordna lotterier till förmån för partipolitisk verk
13
samhet. Det synes dock icke finnas anledning att inskränka tillståndsgiv- ningen till de politiska huvudorganisationerna. Liksom hittills bör lotteri tillstånd kunna meddelas även annan politisk organisation, förutsatt att den har anknytning till något av riksdagspartierna. Tillståndsprövning en bör handhas så att de politiska lotterierna inte inkräktar på möjlig heterna att tillgodose andra och mera traditionella ändamål genom lotterier.
Villkoret att anordnare av partipolitiskt lotteri skall vara representerad i riksdagen torde endast kunna iakttagas i fråga om lotterier som fordrar tillstånd. De nya bestämmelserna bör därför enbart gälla sådana lotterier, medan någon ändring i nuvarande ordning för anmälningslotterier icke bör ske. Jag anser det däremot icke motiverat att — såsom en länsstyrelse ifrågasatt — centralisera handläggningen av de partipolitiska lottenaren- dena till Kungl. Maj :t.
Såsom framhållits i promemorian och understrukits i flera remissytt randen är det av stor vikt, att lotterier för partipolitisk verksamhet anord nas så att det står fullt klart vilket politiskt parti som står bakom. Vid med delande av tillstånd bör därför uppställas villkor att trycksaker och reklam för lotteriet skall på framträdande sätt innehålla uppgift om vilket parti som lotteriet gäller. Vidare bör föreskrivas, att lotteriet icke får bedrivas under annan benämning än sådan som tydligt anger det parti som lotteriet gynnar.
De nya reglerna bör träda i tillämpning från och med årsskiftet 1960/61. I enlighet med vad nu anförts har inom handelsdepartementet upprättats förslag till förordning om ändrad Igdelse av 3 § lotteriförordningen den 19 maj 1939 (nr 207).
Föredragande departementschefen hemställer, att nämnda författnings- förslag måtte genom proposition föreläggas riksdagen till antagande.
Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter bi trädda hemställan förordnar Hans Maj:t Konungen, att till riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Kungl. Maj:ts proposition nr
43
år 1960
Ur protokollet:
Göran Appelgren
600051 Stockholm 1960. Isaac Marcus Boktryckeri Aktiebolag