Prop. 1960:88

('angående vissa med den norska nationalgåvan svenskhemmet Voksenåsen sammanhängande frågor',)

Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1960

1

Nr 88

Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående vissa med den

norska nationalgåvan svenskhemmet Voksenåsen sammanhängande frågor; given Stockholms slott den 11 mars 1960.

Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats­ rådsprotokollet över ecklesiastikärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande de­ partementschefen hemställt.

GUSTAF ADOLF

Ragnar Edenman

Propositionens huvudsakliga innehåll.

I propositionen lämnas en redogörelse för den norska nationalgåvan till Sverige, svenskhemmet Voksenåsen i Oslo, vilken i fullt färdigt skick kom­ mer att överlämnas till svenska staten med syfte att främja den svensk­ norska förståelsen. Hemmet skall stå öppet såväl för enskilda svenskar, för kurser, möten och konferenser som jämväl för norrmän i den utsträckning så finnes önskvärt.

Till bedrivande av verksamheten vid Voksenåsen föreslås anvisande av

dels under åttonde huvudtiteln ett reservationsanslag å 40 000 kronor till 90 stipendier, innefattande en månads kostnadsfritt uppehälle på Voksen­ åsen, dels ock under fonden för låneunderstöd ett investeringsanslag å 55 000 kronor som ett ränte- och amorteringsfritt lån till Svensk-norska samarbetsfonden för igångsättande av verksamheten vid hemmet.

1 —

lii han t/ till riksdayens protokoll 19G0. 1 .samt. Nr 88

2

Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1960

XJtdrag av protokollet över ecklesiastikärenden, hållet inför

Hans Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms

slott den 11 mars 1960.

Närvarande:

Ministern för utrikes ärendena

U ndén ,

statsråden

N ilsson , S tbäng ,

A

n

­

dersson , L indström , L indholm , K ling , S koglund , E denman , J ohans ­

son , af G eijerstam .

Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anför che­

fen för ecklesiastikdepartementet, statsrådet Edenman, följande.

Inledning

Vid en högtidlighet den 9 maj 1955 på Voksenåsen i Oslo överlämnade

statsminister Einar Gerhardsen till statsminister Tage Erlander ett gåvo­

brev, där det heter: »Norges folk samler seg i dag 9 mai 1955 om å gi det

synlige uttrykk for sin takk til Sveriges folk for hjelpen i krigens onde dager

og i gjenreisningsårene som fulgte. På Voksenkollen i en höyde av 500 me­

ter over havet skal det svenske flagg i dag vaie ved siden av det norske

over 30 000 kvadratmeter land. Her reiser vi et hus for våre granner. Kran­

set av skog ligger eiendommen långt fra alfarvei, men likevel i hjertet av

Norges hovedstad. Her vil de svenske kvinner og menn som for en tid

finner sitt hjem i Norge, få levende kontakt med norsk kulturelt liv i alle

former. Med dette brev överdrar vi eiendommen Voksenåsen til Sveriges

folk.»

Genom samfällda insatser från stat, organisationer och enskilda ville

Norge sålunda åvägabringa en nationalgåva till Sverige, en anläggning

ägnad att tjäna den svensk-norska förståelsen.

I anslutning till högtidligheten hölls en preliminär överläggning mellan

den norska nationalgåvekommittén och den svenska delegation, som deltog

vid överlämnandet. Därvid underströks att Voksenåsen inte borde bli en

mötesplats för enbart svenskar utan för både norrmän och svenskar och för

både organisationer, yrkesgrupper och enskilda, allt i syfte att hos svensk­

arna skapa ökad kännedom om norskt liv och norska förhållanden. Från

norsk sida framhölls det som önskvärt, att man vid anläggningen Voksen-

åsens utformning hade tillfälle ta del av svenska önskemål. Det framstod

även som uppenbart, att vissa problem kunde erbjuda sig, när det gällde

att nyttiggöra den kommande anläggningen.

3

Genom beslut den 4 november 1955 tillsattes en särskild kommitté med uppdrag att utreda vissa frågor i samband med mottagandet av den norska nationalgåvan till Sverige och framlägga därav föranledda förslag. Med skrivelse den 8 februari 1960 har kommittén1 överlämnat »P.M. rörande vissa frågor i samband med mottagandet av den norska nationalgåvan till Sverige». Häröver har yttranden avgivits av statskontoret, riksräkenskaps- verket, byggnadsstyrelsen, föreningen Norden och Svensk-norska samar- betsfonden.

Kungl. Maj.ts 'proposition nr 88 år 1960

Kommittén

Kommittén har angivit följande ändarnål, för vilka Vöksenåsen kan tas i anspråk.

a. Hem för personer, vilka för kortare eller längre tid önskar driva indivi­ duella studier av olika art i Oslo

På Voksenåsen bör finnas plats för vetenskapsmän, konstnärer och andra, som för längre eller kortare tid önskar uppehålla sig i Oslo för enskilda studier.

b. Kurser för olika slag av universitetsstuderande

I viss utsträckning bör svenska studerande kunna beredas tillfälle att i Oslo genomgå vissa av de obligatoriska kurserna i exempelvis ämnet nor­ diska språk, närmast dem i fornisländska (oldnorsk) och norska. Den nor­ diska tentamensgiltigheten, som blir alltmera genomförd, synes öka möj­ ligheterna för svenskar att tillbringa en del av sin studietid vid exempelvis Oslo universitet. Det torde vara mycket lämpligt att de studenter, som så­ lunda kommer över till Oslo, bor på Voksenåsen. Tillgång på stipendier är dock en viktig förutsättning för att svenska studerande i större utsträck­ ning skall välja att förlägga en del av sin utbildning till Oslo. En rundfråga till de svenska universiteten och högskolorna har givit vid handen, att det f. n. existerar endast få stipendier speciellt avsedda för studier i Norge. De senaste årens överenskommelse om nordisk stipendiegiltighet har dock ska­ pat gynnsammare förutsättningar än tidigare.

c. Kortare fortbildningskurser för lärare

Kurser omfattande en vecka å tio dagar borde årligen kunna anordnas för lärare av olika kategorier. I första hand torde ämnen anknytande till undervisningen i modersmålet, historia och geografi böra ifrågakomma men även kurser av allmänt pedagogiskt innehåll bör kunna påräkna intresse. Även norska lärare borde inbjudas till dessa kurser, vilka i allmänhet an­ ordnas av de båda ländernas skolmyndigheter och lärarorganisationer. Det bör erinras om att svenska lärare vid deltagande i skolöverstyrelsens olika fortbildningskurser erhåller traktamente med 14 kronor per dag och fria resor II klass. Det förutsättes, att dessa villkor gäller även för deltagande i lärarkurser på Voksenåsen.

1 Generaldirektören N. G. ltosén, ordförande, direktören E. Bjelle och expeditionschefen L.

Hiigg-

qvist.

1* —

B ihan g till riksdagens protokoll 1960. 1 samt. Nr SS

d. Studieveckor anordnade av folkbildnings-, ungdomsorganisationer in. fl.

Det förefaller tänkbart, att svenska folkbildnings- och ungdomsorgani­ sationer m. fl. i samverkan med sina norska motsvarigheter under några veckor årligen använder Voksenåsen som uppehållsplats vid studier av olika slag.

e. Kortare konferenser

Svensk-norska konferenser anordnade av olika organisationer (även poli­ tiska partier) bör naturligt kunna förläggas till Voksenåsen.

f. Semesterveckor

Under skidsäsongen och under sommar och förhöst borde Voksenåsen stå öppet för svenskar och i någon mån norrmän, vilka önskar tillbringa sin semester där. Värdet av denna semestervistelse skulle utan tvivel ökas genom förekomsten av vissa ordnade programinslag.

g. Ferieveckor för äldre svensk ungdom

Några sommarveckor varje år kan måhända anslås till ferieuppehåll för t. ex. svenska gymnasister, som på Voksenåsen skulle sammanföras med norska kamrater. Ungdom av exempelvis den typ, som de senaste somrarna erhållit stipendier ur Kungafonden för studiebesök i valfritt grannland, borde i synnerhet kunna ifrågakomma.

h. Lägerskola

Den väl ursprungligen danska idén med s. k. lägerskola har på senare år tillvunnit sig viss popularitet i Sverige. Den innebär att en skolklass med en eller flera lärare under vanligen en vecka reser till ett mer eller mindre permanent »läger», där undervisningen av klassen fortsätter, dock så att i den nya miljön särskilt lämpliga ämnen koncentrationsläses och en stor del av tiden ägnas fältarbete, studiebesök, friluftsliv o. d. Det förtjänar övervägas, om icke Voksenåsen under några veckor årligen kunde använ­ das för dylik lägerskoleundervisning av svenska skolklasser, som ju därvid skulle lära känna norsk miljö och norska jämnåriga.

i. Norska föreningen Nordens kursverksamhet

Det borde icke behöva anses uteslutet, att den norska föreningen Norden, som f. n. saknar en motsvarighet till den danska föreningens Hindsgavl och den svenskas Bohusgården och Biskops-Arnö, i någon utsträckning kunde få förlägga nordiska kurser till Voksenåsen, varvid samtidigt det dansk­ norska Lysebu skulle kunna anlitas. Intresset härför torde hos den norska föreningen vara starkt.

j. Allmän gästhemsverksamhet

Arrangemang av den typ, som ovan angivits, kan beräknas fylla Voksen­ åsen endast till en del. Bland annat har man att räkna med den alltmer utbredda tendensen att begränsa deltagarantalet i kurser och konferenser så att dessa endast undantagsvis kan väntas ta i anspråk Voksenåsens hela kapacitet. Man bör därför tänka sig att icke endast under sådan tid, som

Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1960

5

är fri från organiserade kurser, konferenser o. s. v. ta emot enskilda svens­

kar som gäster utan även göra detta i den mån tillgängliga utrymmen med­

ger det under perioder då kurser och dylikt pågår. Gästrummens gruppe­

ring i två våningar med halva antalet i varje torde underlätta, att en all­

män gästhemsverksamhet drives parallellt med kursverksamheten.

Mot bakgrunden av sin uppfattning om Voksenåsens användning upp­

gjorde kommittén ett program för lokalbehovet, som överlämnades till den

norska nationalgåvekommittén. Denna utlyste hösten 1955 i Norge en arki­

tektpristävling för Voksenåsens utformning, öppen endast för norska arki­

tekter. Det i inbjudan angivna programmet hade utformats i enlighet med

de av den svenska kommittén angivna synpunkterna.

Den norska kommittén tillsatte en tävlingsjury med representanter för

båda länderna. Vid tävlingstidens utgång den 3 januari 1956 hade 22 täv-

lingsbidrag inkommit. Vid juryns sammanträde i Oslo den 2—1 februari

1956 avgjordes tävlingen. Första pris tilldelades arkitekterna Hans Kjell

Larsen och Terje Thorstensen för förslaget Scherzo. Sedermera beslöt juryn

att först apristagarnas förslag efter vissa ändringar, gjorda i samarbete med

arkitekt Maurits Sundt-Hansen, skulle läggas till grund för uppförandet.

I sin definitiva utformning kommer anläggningen, varifrån man har en

storartad utsikt över Oslo och Oslofjorden, att på en del punkter avvika

från det ursprungliga förslaget. Storleken synes emellertid bli densamma.

Voksenåsen kommer sålunda att innehålla 48 sovrum, som alla kan vara

dubbelrum. Ca 45 av dessa kan tas i anspråk som gästrum, varför maximalt

ca 90 personer kan tas emot. Av sovrummen torde 3 behövas för personal.

För personalen finns dessutom en dubblett samt en våning på tre rum och

kök. Matsal och kök är dimensionerade för över 100 gäster. Sällskapsrum

och föreläsningssal har minst motsvarande kapacitet. Vidare finns ett sär­

skilt biblioteksrum samt två mindre studiecirkelrum. Anläggningen väntas

bli överlämnad i färdiginrett skick.

Från Voksenåsen är det ca fem minuters promenad till Voksenkollens

station på Holmenkollbanan. Restiden till Nationaltheatret i Oslos centrum

är ca 25 minuter.

Beträffande förvaltningen av Voksenåsen framhåller kommittén, att från

norsk sida inga andra synpunkter torde ha framförts, än att anläggningen

skall drivas i svensk regi. Kommittén har redan på ett tidigt stadium an­

slutit sig till den uppfattningen, att den redan existerande Svensk-norska

samarbetsfonden skall ha hand om ställets förvaltning. Fondens verksam­

het granskas av två av Kungl. Maj:t utsedda revisorer. Verksamhets- och

revisionsberättelse inlämnas årligen till ecklesiastikdepartementet.

Kommittén förordar att Svensk-norska samarbetsfonden får i uppdrag

att tillsätta en i förhållande till fondens styrelse ansvarig särskild direktion

Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1960

att handha anläggningens skötsel. Direktionen bör bestå av tre norska och tre svenska ledamöter. Direktionens ordförande och vice ordförande bör vara svenskar. De tre norska ledamöterna bör av den svenska fondens sty­ relse utses inom förslag upprättat av styrelsen för fondens norska motsva­ righet, Fondet for svensk-norsk samarbeid. Av de norska ledamöterna bör en vara sakkunnig hotell- och restaurangman.

Kommittén har beträffande anläggningens ekonomi anfört följande all­ männa synpunkter.

Den närbelägna dansk-norska anläggningen Lysebu användes väsent­ ligen som hem för stipendiater. Bland annat med hänsyn härtill är det önskvärt, att en motsvarande verksamhet åtminstone i viss omfattning kan förekomma även på Voksenåsen. Fondet for dansk-norsk samarbeid har från början inriktat sin verksamhet på stipendiehemmen Lysebu och Schseffergården. Svensk-norska samarbetsfonden och Fondet for svensk- norsk samarbeid har emellertid under sin nu mer än tioåriga existens län­ kat in sin verksamhet på banor av annat slag. Det torde icke te sig natur­ ligt för de båda fondema att omedelbart på grund av Voksenåsens tillkomst i mera betydande grad ändra dessa arbetsformer. De stipendier, som år­ ligen utdelas, har i mycket väsentlig mån gällt studier på andra platser i Norge än Oslo, bland annat vid det med bidrag av fondema upprättade svensk-norska s. k. Malerhuset i Svolvaer. I begränsad mån torde dock fon­ dernas hittillsvarande stipendieverksamhet kunna komma även Voksenåsen till godo. Det framstår som önskvärt, att genom svenska offentliga medel särskilda stipendier åvägabringas, knutna speciellt till studieuppehåll

å

Voksenåsen.

Det bör enligt kommitténs mening eftersträvas, att verksamheten på Voksenåsen i så hög grad som möjligt blir självbärande. Som i det före­ gående framhållits ter sig en kontinuerlig beläggning med kurser, konfe­ renser, möten, semesterveckor o. s. v. i synnerhet önskvärd. Stipendiat­ verksamheten bör utgöra ett komplement härtill.

Voksenåsens karaktär av nationalgåva gör det naturligt, att man i gäst- hemsverksamheten tillämpar låga kost- och logipriser, så att hemmets gäs­ ter får ett intryck av den norska insatsen.

För kommittén har det gällt att söka bilda sig en uppfattning om de oundgängliga driftkostnaderna för Voksenåsen. Kommittén har därför in­ hämtat upplysningar avseende motsvarande kostnader för en råd norska och svenska anläggningar av jämförbar typ. Särskilt ingående har drift­ kostnaderna för Lysebu och Norsk Folkeferies anläggningar studerats lik­ som kostnaderna vid den svenska föreningen Nordens anläggningar Bohus­ gården och Biskops-Arnö, Svenska Turistföreningens turiststationer samt Stockholms stads semesterhemsanläggningar.

Kommittén har uppgjort följande tre budgetalternativ för driften av Voksenåsen. Även om de av naturliga skäl innehåller åtskilliga osäkra fak­ torer, torde de dock vara ägnade att ge en bild av den kommande verk­ samhetens ekonomiska omfattning och behov, framhåller kommittén. Ut­ gifts- och inkomstposter är, där ej annat angives, beräknade i norska kronor.

Kungl. Maj:ts 'proposition nr 88 år 1960

Kungl. Maj.ts proposition nr 88 år 1960

7

Alt. I.

Driften vid anläggningen skulle vara självbärande vid halv beläggning,

d. v. s. 45 gäster, under 11 månader med ett pensionspris av 20 kronor per

dygn.

Utgifter:

Underhåll ............

Vatten, elektricitet

Löner:

Föreståndarinna

Kökschef..........

2 köksbiträden

2 servitriser (äv. städerskor) ............................

1 städhjälp ..........................................................

Extrahjälp ............................................................

Vaktmästare ........................................................

Socialutgifter........................................................

Mat till 45 gäster under 11 mån. å ca 7: 50/dygn

Tvätt, rengöring ....................................................

Diverse ....................................................................

Inkomster:

20 000

11 000

16 000

16 000

8 000

8

000

14 000

19 000

Kronor

5 000: —

35 000: —

112

000

: —

115 000: —

10

000

:—

25 000: —

302 000: —

Hyror från personal .................................................................... 5 000: —

Inackorderingsavgifter, 45 gäster i 11 mån. å 20 kr/dygn .... 297 000: —

Kronor 302 000: —

Alt. II.

Av hänsyn till egendomens karaktär av nationalgåva från Norge till

Sverige är det nödvändigt att garantier föreligger så att även sämsta tänk­

bara situation kan mötas ekonomiskt. Ett svenskt garantianslag av ca

75 000 skr skulle göra detta möjligt enligt nedanstående budget, där det

förutsattes, att anläggningen hålles öppen med ett minimum av personal

men utan betalande gäster. Även om en dylik situation ej beräknas upp­

komma, har kommittén funnit det nödvändigt verkställa en dylik kalkyl

för att precisera den statliga garantiens maximala storlek.

Utgifter:

Underhåll ....................

Vatten och elektricitet

Löner:

2

000

:

15 000:

Föreståndarinna ................................ .................. 20 000 —

Kökschef ............................................ .................. 11 000 —

Köksbiträde ...................................... .................. 8 000 —

Servitris (äv. städerska) .................. .................. 8 000 —

Städhjälp ............................................ .................. 4 000 —

Vaktmästare ...................................... .................. 14 000 —

Socialutgifter...................................... .................. 13 000 —

78 000

3 000

Diverse ..................................................

10 000

Kronor 108 000

Kungl. May.ts 'proposition nr 88 år 1960

Inkomster:

Hyror från personal.......................................... Statsanslag ........................................................

104 500 nkr = 76 285 skr = ca 75 000 skr.

............ 3 500:— ............ 104 500: — Kronor 108 000: —

Alt. III.

I det föregående har understrukits önskvärdheten att vid Voksenåsen kan förekomma viss stipendiatverksamhet av ungefärligen samma slag som vid Dansk-norska fondens närbelägna anläggning Lysebu. Det har synts kommittén riktigt, att särskilda statsmedel ställes till Svensk-norska sam- arbetsfondens förfogande för dylik stipendiatverksamhet. En rimlig om­ fattning skulle enligt kommitténs mening vara att med utgångspunkt i an­ läggningens kapacitet åvägabringa 90 stipendier innebärande en månads kostnadsfritt uppehåll på Voksenåsen. Stipendierna borde i så fall utgå med 600 nkr eller 450 skr och sammanlagda stipendiebeloppet uppgå till 54 000 nkr eller ca 40 000 skr. Följande budgetalternativ visar, att utöver detta anslag ett garantianslag av 75 500 nkr eller ca 55 000 skr skulle er­ fordras.

Utgifter:

Poster som Alt. II........................................... Underhåll (tillk.) ............................................. Vatten, elektricitet (tillk.) .............................. Mat ................................................................... Tvätt, rengöring (tillk.) .................................. Diverse (tillk.) ..................................................

Inkomster:

Hyror från personal som Alt. II.................... Inackordering 90 stip., 1 mån. å 20 kr/dygn Statsanslag ........................................................

75 500 nkr = 55 115 skr = ca 55 000 skr.

............ 108 000: — ............ 1 000:—

......................

2 000

:—

......................

20 000

: —

............ 1 000:— ............ 1 000: — Kronor 133 000: —

3 500:—

... . ca 54 000: — 75 500: — Kronor 133 000: —

Beträffande de överväganden, som ligger bakom de olika utgifts- och in­ komstposterna, torde få hänvisas till handlingarna i ärendet.

Det är kommitténs uppfattning, att för igångsättande av verksamheten vid Voksenåsen fordras ett driftkapital. Huruvida verksamheten kan bli helt självbärande är icke möjligt att nu bedöma. Kommittén har under hand hos tänkbara kurs- och mötesarrangörer förhört sig om intresset för Voksenåsen. Man har ställt sig positiv men helt naturligt haft svårigheter att i brist på säkra uppgifter om priser och andra förhållanden förutsäga beläggningens omfattning. Det är uppenbart, att verksamheten vid Vok­ senåsen under de första åren måste få försökskaraktär, varvid erfarenheter får inhämtas, så att framdeles en mera fast ekonomisk grund för verksam­ heten kan läggas.

9

Kommittén förordar, att ett reservationsanslag på 40 000 skr ställes till

Svensk-norska samarbetsfondens förfogande för budgetåret 1960/61 att an­

vändas som stipendier för svenskar, vilka önskar uppehålla sig på Voksen-

åsen i studiesyfte.

Vidare förordar kommittén att under fonden för låneunderstöd för bud­

getåret 1960/61 måtte anvisas ett investeringsanslag av 55 000 skr att ut­

gå till Svensk-norska samarbetsfonden såsom ett ränte- och amorterings-

fritt lån för verksamhetens igångsättande.

Alternativt kan ifrågasättas, framhåller kommittén, att Svensk-norska

samarbetsfonden årligen framlägger budget för Voksenåsen och hemställer

om täckning av beräknat underskott. I så fall bör redan under pågående

riksdag principbeslut fattas om att det årliga underskottet i Voksenasens

budget skall täckas med statsanslag. Ur statsverkets synpunkt synes emel­

lertid den förstnämnda anordningen vara att föredraga.

Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1960

Remissyttranden

Svenska föreningen Norden framhåller, att den norska nationalgåvan in­

om föreningen Norden väckt känslor av livlig uppskattning och tacksamhet.

Kommitténs framhållande av att verksamheten vid Voksenåsen i så hög

grad som möjligt bör kännetecknas av organiserade kurser, möten, studie­

veckor och semesterveckor vid sidan av en allmän gästhemsverksamhet

anser föreningen riktigt. Särskilt angeläget är det enligt föreningens upp­

fattning, att Voksenåsens möjligheter som mötesplats för norsk och svensk

ungdom effektivt tas till vara. Antydan om att anläggningen även skulle

kunna bli förläggningsplats för en del av de nordiska kurser, som anordnas

av norska föreningen Norden, vilken ännu saknar ett fast kurscentrum,

finner föreningen utomordentligt beaktansvärd.

Föreningen tillstyrker förslaget om ett årligt stipendieanslag å 40 000

svenska kronor för svenskars uppehåll på Voksenåsen samt framhåller, att

tillgången till sådana stipendier otvivelaktigt är en viktig förutsättning

för att anläggningen skall kunna spela avsedd roll.

Styrelsen för Svensk-norska samarbetsfonden finner förslaget att verk­

samheten vid Voksenåsen skall drivas av Svensk-norska samarbetsfonden

genom en av denna tillsatt särskild direktion, i vilken skall ingå även norr­

män, ändamålsenligt och är beredd att åtaga sig ansvaret för verksamheten

i stort sett i enlighet med av kommittén uppdragna riktlinjer. Styrelsen

föreslår att direktionen kompletteras med en svensk och en norsk supp­

leant, av vilka den senare bör vara sakkunnig hotell- och restaurangman.

Styrelsen har funnit de uppgjorda budgetalternativen i huvudsak realis­

tiska men vill dock fästa uppmärksamheten på att särskilda medel kan

komma att behövas för kontorshjälp vid anläggningen.

Styrelsen understryker vad kommittén uttalat om de båda svensk-norska samarbetsfondernas hittillsvarande verksamhet. Det är även de båda fond­ styrelsernas uppfattning, att arten av denna redan pågående verksamhet icke bör ändras på grund av Voksenåsens tillkomst, utan att det bör efter­ strävas, att verksamheten där verkligen innebär en utvidgning av det svensk-norska samförståndsarbetet. Styrelsen finner det därför ofrånkom­ ligt, att den ekonomiska basen för Voksenåsens drift kalkyleras så, att den icke förutsätter tillskott från de båda samarbetsfonderna utan att tvärtom normal ersättning kan tillerkännas dessa för av dem utfört arbete avseende Voksenåsen. Slutligen föreslår styrelsen att garantianslaget med hänsyn till de många ekonomiska faktorer som kan tillstöta under den första tiden sättes till 75 000 kronor, även om det utgår ett årligt stipendieanslag på 40 000 kronor.

Statskontoret har i stort sett funnit sig kunna biträda vad kommittén anfört och föreslagit. Vad angår driften vid anläggningen understryker statskontoret vikten av att verksamheten planeras på sådant sätt att rö­ relsen blir självbärande. Det bör således knappast ifrågakomma att staten för denna rörelse ställer direkta anslag för driften till förfogande i annan mån än såsom rörelsekapital. Mot det föreslagna stipendieanslaget har statskon­ toret icke funnit anledning till erinran. Ämbetsverket förutsätter, att Kungl.

Maj:t utdelar stipendierna efter förslag från utbildningsanstalter och andra lämpliga organ. Beträffande huvudmannaskapet för verksamheten föreslår statskontoret, att statsverkets intressen tillvaratages genom viss represen­ tation i direktionen, förslagsvis genom att Kungl. Maj:t utser halva anta­ let ledamöter däribland ordförande.

Riksräkenskapsverket anser, att utgifter för nyanskaffning av inventa­ rier bör redovisas som driftkostnader för anskaffningsåret och således icke bli föremål för avskrivning som kommittén föreslagit. Ämbetsverket bi­ träder kommitténs förslag, att ett anslag anvisas under fonden för låne­ understöd att utgå till Svensk-norska samarbetsfonden såsom ett ränte- och amorteringsfritt lån för verksamhetens igångsättande.

Byggnadsstyrelsen har intet att erinra mot att anläggningen invärderas på byggnadsstyrelsens delfond av statens allmänna fastighetsfond, varvid erforderliga underhållsmedel för anläggningen bör beräknas enligt de regler, som tillämpas för denna delfond.

Kungl. Maj:ts 'proposition nr 88 år 1960

Departementschefen

Som av den lämnade redogörelsen framgår har Norge genom samfällda insatser av stat, organisationer och enskilda önskat att såsom en national- gåva till Sverige överlämna svenskhemmet Voksenåsen i Oslo. Anläggning­ en är avsedd att främja svensk-norsk förståelse genom att vara ett hem

11

såväl för enskilda svenskar, för kurser, möten och konferenser som, med

beaktande av hemmets ändamål, jämväl för norrmän i den utsträckning

så finnes önskvärt. x\nläggningen — som omfattar 48 sovrum, personalbo­

städer, matsal och kök dimensionerade för minst 100 gäster, sällskapsrum,

föreläsningssal, biblioteksrum samt studiecirkelrum — förutsättes bli över­

lämnad i helt färdiginrett skick. Några kostnader å svensk sida för uppfö­

randet, inredningen och utrustningen av anläggningen är sålunda icke att

räkna med. Invigningen och det slutliga överlämnandet har avsetts äga

rum hösten 1960.

Denna generösa norska nationalgåva till vårt land motser vi med den

största uppskattning och tacksamhet. Det är min bestämda övertygelse,

att svenskhemmet Voksenåsen kommer att spela en betydelsefull och sti­

mulerande roll i arbetet för ökad förståelse mellan de båda folken genom att

bli en mötesplats inte enbart för svenskar utan för både norrmän och

svenskar och för både organisationer, yrkesgrupper och enskilda.

I och med överlämnandet av anläggningen blir densamma svensk stats­

egendom. Den bör följaktligen invärderas på byggnadsstyrelsens delfond

av statens allmänna fastighetsfond, varför underhållskostnaderna för an­

läggningen kommer att belasta nämnda fond.

Den av Kungl. Maj:t för övervägande av olika med nationalgåvan för­

knippade spörsmål tillsatta kommittén har föreslagit, att verksamheten vid

Voksenåsen skall drivas av Svensk-norska samarbetsfonden genom en av

denna tillsatt särskild direktion, i vilken skall ingå även norrmän, utsedda

efter förslag av Svensk-norska samarbetsfondens norska motsvarighet, Fon-

det för svensk-norsk samarbeid. Jag finner den föreslagna anordningen än­

damålsenlig och tillstyrker i princip förslaget. Det torde få ankomma på

Kungl. Maj:t att meddela bestämmelser härutinnan, varvid de i ett par

remissyttranden framförda synpunkterna i fråga om direktionens samman­

sättning torde få närmare prövas.

Vad beträffar driftkostnaderna för anläggningen vill jag i likhet med

statskontoret understryka önskvärdheten av att rörelsen i möjligaste mån

blir självbärande. I vilken utsträckning detta är möjligt kan givetvis inte

säkert bedömas förrän närmare erfarenheter av verksamheten och besöks­

frekvensen vunnits. Jag delar kommitténs uppfattning, att med hemmets

karaktär av nationalgåva bör följa, att priserna hålles förhållandevis låga,

så att gästerna får ett intryck av den norska insatsen.

Av de tre budgetalternativ, som kommittén uppgjort för driften och

som redovisats i det föregående, anser jag i likhet med kommittén alter­

nativ III vara det, som i vart fall för närvarande bör läggas till grund för

de ekonomiska övervägandena. Det innebär anvisande av dels ett reserva­

tionsanslag å 40 000 kronor till 90 stipendier innefattande en månads kost­

nadsfritt uppehåll å Voksenåsen, dels ock under fonden för låneunderstöd

ett investeringsanslag å 55 000 kronor såsom ett ränte- och amorterings-

Kungl. Mciy.ts proposition nr 88 år 1960

fritt lån för verksamhetens igångsättande. Som kommittén framhåller sy­ nes det önskvärt, att en stipendieverksamhet i viss omfattning knytes till Voksenåsen, och det torde inte böra ifrågasättas, att detta skall ske med anlitande av medel, som de båda svensk-norska samarbetsfondema redan har till sitt förfogande. Deras verksamhet torde icke böra ändras på grund av Voksenåsens tillkomst utan i gåvans karaktär synes ligga, att den av­ setts skola utgöra en verklig utvidgning av det hittillsvarande svensk­ norska samarbetet. Stipendieanslaget torde böra ställas till förfogande av Svensk-norska samarbetsfonden för att av dess styrelse disponeras till sti­ pendier i enlighet med bestämmelser, som Kungl. Maj:t meddelar.

Jag förordar således anvisande för nästa budgetår av ifrågavarande sti- pendieanslag å 40 000 kronor och investeringsanslag å 55 000 kronor. Det bör framhållas att sistnämnda anslag närmast har karaktären av ett drift­ kapital för verksamhetens igångsättande och ett garantibelopp, därest be­ läggningen å Voksenåsen skulle bli mindre tillfredsställande.

Det torde få ankomma på Kungl. Maj:t att meddela de föreskrifter och i övrigt vidtaga de åtgärder, som erfordras för nationalgåvans mottagande och utnyttjande för sitt ändamål.

Under åberopande av vad jag sålunda anfört och föreslagit hemställer jag, att Kungl. Maj:t måtte föreslå riksdagen att

a) bemyndiga Kungl. Maj:t att såsom svensk statsegen­ dom mottaga den norska nationalgåvan svenskhemmet Voksenåsen;

b) till Stipendieverksamhet vid svenskhemmet Voksen­ åsen för budgetåret 1960/61 under åttonde huvudtiteln anvisa ett reservationsanslag av 40 000 kronor;

c) till Lån till Svensk-norska samarbetsfonden för bud­ getåret 1960/61 under fonden för låneunderstöd anvisa ett investeringsanslag av 55 000 kronor.

Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter biträdda hemställan förordnar Hans Maj:t Konungen, att till riksdagen skall avlåtas proposition av den ly­ delse, bilaga till detta protokoll utvisar.

Ur protokollet:

Lars Linden

Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1960

Ivar Haeggströms Boktryckeri AB • Stockholm 1960

600676