Prop. 1961:77
('angående avsättning av viss del av statens vinst från Luossavaara-Kiirunavaara aktiebolag för stöd till industriellt forskningsoch utvecklingsarbete, m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
1
Nr 77
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående avsättning av
viss del av statens vinst från Luossavaara-Kiirunavaara aktiebolag för stöd till industriellt forskningsoch utvecklingsarbete, m. m.; given Stockholms slott den 10 mars 1961.
Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bi falla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande departe mentschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att viss del av statens vinst å malmbrytningen vid Luossavaraara-Kiirunavaara aktiebolags gruvor avsättes till två särskil da fonder, den ena benämnd Norrlandsfonden och den andra Malmfonden för forsknings- och utvecklingsarbete. Norrlandsfondens uppgift skall vara att främja näringslivets framtida utveckling i Norrland, varvid tonvikten bör läggas på Norrbotten. Stöd skall kunna utgå dels till forsknings- och utvecklingsarbete, som syftar till en vidareförädling av norrländska råva ror, och dels till en industriell utbyggnad. Ur Malmfonden för forsknings- och utvecklingsarbete skall stöd utgå till teknisk och naturvetenskaplig forskning samt till industriella utvecklingsarbeten.
Avsättningen föreslås uppgå till sammanlagt högst 25 miljoner kronor år ligen under en femårsperiod, varefter frågan om avsättning torde upptagas till ny prövning. Av det årliga beloppet föreslås högst 15 miljoner kronor avsättas till Norrlandsfonden och högst 10 miljoner kronor till Malmfonden för forsknings- och utvecklingsarbete. Det skall ankomma på Kungl. Maj:t att besluta om formerna för avsättningen.
Fonden för vissa stödåtgärder inom malmkommunerna (tremiljonersfon- den) föreslås uppgå i Norrlandsfonden.
1
Bihang till riksdagens protokoll 1961. 1 samt. Nr 77
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans
Maj.t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den
10 mars 1961.
N är varande:
Statsministern
E
rlander
,
ministern för utrikes ärendena
U
ndén
,
statsråden
N
ilsson
, S
träng
, A
ndersson
, L
indström
, L
ange
, L
indholm
, K
ling
,
S
koglund
, E
denman
, N
etzén
, J
ohansson
,
af
G
eijerstam
, H
ermansson
.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler che fen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, fråga om avsättning av viss del av statens vinst från Luossavaara-Kiirunavaara aktiebolag för stöd till industriellt forsknings- och utvecklingsarbete, m. m.
I. Inledning
Jämlikt Kungl. Maj:ts bemyndigande den 18 maj 1956 tillkallades tre ut redningsmän1 med uppdrag att verkställa utredning rörande avsättning av viss del av statens vinst å malmbrytningen vid Luossavaara-Kiirunavaara aktiebolags gruvor till en fond för statligt stöd till utvecklings- och forsk ningsarbete inom näringslivet med beaktande av de speciella förhållandena i norra Sverige.
I utredningsdirektiven framhålles, att det allmänna genom inlösen av de privata stamaktierna i Luossavaara-Kiirunavaara aktiebolag övertar ansva ret för det långsiktigare nyttiggörandet av de lappländska järnmalmstill- gångarna. Statsmakterna har under praktiskt taget hela den tid gruvdriften pågått sökt begränsa de icke önskvärda verkningarna av den fortgående tömningen av malmtillgångarna genom att påverka brytningens omfattning. De motiv som tidigare förestavade sådana åtgärder förtjänar alltjämt beak tande. Det ter sig emellertid idag knappast aktuellt att tillgodose dem genom att tillgripa en hårdare direkt begränsning av malmuttömningen. Målsätt ningen synes i stället kunna realiseras genom en härför adekvat disposition av den avkastning, som malmutvinningen lämnar. I direktiven uttalas där efter att mot bakgrunden av vissa för utvecklingen av vårt näringsliv ogynn samma faktorer — de ensidigt sammansatta råvarutillgångarna, den ringa befolkningsnumerären, de internationellt sett ofta små företagsenheterna —- ett vidgat samhälleligt engagemang för att främja tekniskt och ekono-
1 Utredningsmän har varit riksbankschefen P. V. Åsbrink, ordf., ledamoten av riksdagens andra kammare B. I. Jansson och bruksdisponenten K. Hj. Åselius. Numera direktören i ingeniörsvetenskapsakademien E. G. Ljungberg har dels såsom expert biträtt utredningen, dels varit utredningens sekreterare.
3
miskt framåtskridande framstår såsom önskvärt. Detta kunde konkret tän
kas få den formen att en del av den vinst staten åtnjuter från malmbryt
ningen avdelas för att stärka det svenska näringslivets forsknings- och ut
vecklingsarbete. Mot bakgrunden av att konsekvenserna för Norrlandsbe-
folkningens del blir mest påtagliga då malmtillgången sinar, bör enligt di
rektiven viss prioritet ges till sådana avsnitt av näringslivets utveckling som
kan påräknas få sin speciella betydelse för befrämjandet av näringslivets
utbyggnad och framtida industrialisering i Nordsverige.
Kungl. Maj:t uppdrog sedermera den 30 oktober 1958 åt utredningsmän
nen att framlägga förslag till framtida disposition av fonden för vissa stöd
åtgärder inom malmkommunerna (tremiljonersfonden). Därjämte har ut
redningsmännen haft att taga i övervägande en till finansdepartementet den
13 april 1957 inkommen skrivelse, vari föreslagits att viss del av de genom
energibeskattningen inflytande medlen skulle användas till bildande av en
fond för bevarande och utbyggnad av näringslivet i de fyra nordligaste länen.
Utredningsmännen har den 23 augusti 1960 avlämnat ett betänkande an
gående inrättande av en fond av malmvinstmedel till främjande av natur
vetenskapligt och tekniskt forsknings- och utvecklingsarbete (SOU 1960: 31).
Över utredningsmännens betänkande har efter remiss yttranden avgivits
av försvarets forskningsanstalt, statskontoret, riksräkenskapsverket, kans
lern för rikets universitet, överstyrelsen för de tekniska högskolorna, sta
tens naturvetenskapliga forskningsråd, statens råd för samhällsforskning,
statens råd för atomforskning, skogshögskolan och statens skogsforsknings-
institut, lantbrukshögskolan och statens lantbruksförsök, kommerskolle
gium, Sveriges geologiska undersökning, flygtekniska försöksanstalten, sta
tens tekniska forskningsråd, länsstyrelserna i Malmöhus, Göteborgs och Bo
hus, Västmanlands, Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norrbot
tens län, fullmäktige i riksbanken, fullmäktige i riksgäldskontoret, kommit
tén för näringslivets lokalisering, 1955 års universitetsutredning, Svenska
träforskningsinstitutet, Metallografiska institutet, Svenska institutet för kon-
serveringsforskning, Cement- och betonginstitutet, Institutet för optisk forsk
ning, Kooperativa förbundet, Sveriges industriförbund, Sveriges hantverks-
och industriorganisation, Landsorganisationen i Sverige (LO), Jernkonto-
ret, Luossavaara-Kiirunavaara aktiebolag (LKAB), Aktiebolaget Atomenergi,
Vetenskapsakademien, Skogs- och lantbruksakademien, Ingeniörsvetenskaps-
akademien, Samarbetsdelegationen för de fyra nordligaste länen samt Svens
ka uppfinnareföreningen.
Vid kanslerns för rikets universitet yttrande har fogats utlåtanden från
matematisk-naturvetenskapliga fakulteterna vid Uppsala, Lunds och Stock
holms universitet samt historisk-filosofiska sektionen vid Göteborgs univer
sitet. Vid överstyrelsens för de tekniska högskolorna yttrande har fogats ut
låtanden från kollegienämnderna vid tekniska högskolan i Stockholm och
Chalmers tekniska högskola. Till kommerskollegiets yttrande har fogats ut
låtanden från Skånes handelskammare, handelskammaren i Göteborg, han
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
4
delskammaren i Gefle, Västernorrlands och Jämtlands läns handelskamma re samt Norrbottens och Västerbottens läns handelskammare. Utlåtanden har vidare fogats till länsstyrelsens i Västernorrlands län yttrande från Västernorrlands läns landsting och Västernorrlands läns företagareförening, till länsstyrelsens i Västerbottens län yttrande från länsarbetsnämnden i Västerbottens län, skogsvårdsstyrelsen i Västerbottens län, Västerbottens läns hushållningssällskap, Västerbottens företagareförening, Västerbottens Tek niska förening och Skelleftegruppen av Norrbottens och Västerbottens läns handelskammare samt till länsstyrelsens i Norrbottens län yttrande från länsarbetsnämnden i Norrbottens län, lantbruksnämnden i Norrbottens län, skogsvårdsstyrelsen i Norrbottens län, Norrbottens läns landsting, Norrbot tens läns hushållningssällskap, Kiruna stad, Luleå stad, Gällivare kommun, Norrbottens företagareförening och Norrbottens hantverksdistrikt.
Yttranden har vidare inkommit från akademiska rektorskonventet i Stock holm, domänstyrelsen, skogsstyrelsen, Tjänstemännens centralorganisation (TCO), Fonden för skoglig forskning, Forskningsstiftelsen SDA samt Norr- landsförbundet.
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
II. Utredningsmännens förslag
1. Allmänna överväganden Jag torde först få lämna en kortfattad redogörelse för forsknings- och ut vecklingsarbetets nuvarande organisation. Naturvetenskapligt och tekniskt forsknings- och utvecklingsarbete bedri- ves i vårt land huvudsakligen vid universitet och högskolor, forskningsinsti tut och industriföretag. Naturvetenskaplig grundforskning förekommer främst vid universiteten samt vid vissa forskningsinstitut, såsom Nobelinstitutet för fysik och kemi jämte andra under Vetenskapsakademien lydande forskningsinstitut. Viss allmän grundforskning sker även vid de tekniska högskolorna. Teknisk forskning förekommer förutom vid de tekniska högskolorna och i viss utsträckning vid universiteten jämväl vid andra statliga institutioner, främst försvarets forskningsanstalt, geotekniska institutet, Sveriges geolo giska undersökning och flygtekniska försöksanstalten. Därjämte bedrivs tek nisk forskning bl. a. av forskningsgruppen vid Aktiebolaget Atomenergi och av de s. k. branschforskningsinstituten. Bland de senare kan nämnas Svens ka träforskningsinstitutet, Metallografiska institutet, Cement- och betong institutet och Institutet för optisk forskning — samtliga samarbetande med tekniska högskolan i Stockholm — samt de med Chalmers tekniska hög skola samverkande Svenska textilforskningsinstitutet, Svenska institutet för konserveringsforskning och Svenska silikatforskningsinstitutet. Flerta let av de nämnda branschforskningsinstituten åtnjuter bidrag genom an slag på riksstaten, varjämte anslag från forskningsråden utgår för särskil da forskningsarbeten. I övrigt finansieras deras verksamhet av berörda in
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
5
dustriföretag. Inom vissa industribranscher har tillskapats forskningsinsti
tutioner utan direkt samverkan med staten. Här kan särskilt nämnas Jern-
kontorets forskningsverksamhet.
En väsentlig uppgift inom det naturvetenskapliga och tekniska forsknings
arbetet har statens naturvetenskapliga forskningsråd och statens tekniska
forskningsråd i egenskap av anslagsfördelande organ. Till de båda forsk
ningsråden har budgetåret 1960/61 anvisats 5,8 respektive 5,1 miljoner kro
nor. Bland anslagsfördelande organ må bär också nämnas Ingeniörsveten-
skapsakademien och Svenska uppfinnarkontoret, vilka båda åtnjuter visst
bidrag från staten.
Frågan om en speciellt finansierad och organiserad stöd- och risktagar-
verksamhet för att stimulera industriellt utvecklingsarbete får enligt utred
ningsmännen ses mot bakgrunden av de problem som sammanhänger med
den svenska företagsstrukturen. Inom den svenska industrien saknas prak
tiskt taget vad som enligt internationell måttstock kan betecknas som myc
ket stora företag och endast ett fåtal svenska företag kan efter samma mått
stock föras till stora företag. Därav följer sämre förutsättningar för företa
gen att avdela tillräckliga resurser för forsknings- och utvecklingsarbete.
Det förefaller obestridligt, framhåller utredningsmännen, att detta skapar
ett handikapp i förhållande till de större länderna.
Utredningsmännen betonar vidare att intet företag som regel är benäget
att satsa alla sina för nytt risktagande tillgängliga resurser på ett enda pro
jekt. Försiktigheten bjuder att riskerna fördelas på flera objekt. Det är fram
för allt på grund av sina större möjligheter att sprida och därmed utjämna
sitt risktagande som det större företaget med skäl kan sägas vara överlägset
det mindre. Detta förhållande framstår som så mycket allvarligare som
kostnaderna för utvecklingsarbetet inom industrin synes bli allt större med
teknikens utveckling. Utredningsmännen pekar också på att redan doku-
menteringsbehovet, d. v. s. behovet att hålla reda på vad som händer inom
den vetenskapliga forskningen, blir allt mer arbetskrävande. Detta har i
flera länder nödvändiggjort kostsamma ansträngningar för att bygga upp
s. k. dokumenteringscentraler. I vissa fall har vidare, uttalar utrednings
männen, den tekniska utvecklingen resulterat i en teknik som överhuvud
taget inte kan utnyttjas annat än i mycket stora företagsenheter. Detta gäl
ler i hög grad om kemisk industri liksom om olika slag av elektrisk och
elektronikutnyttjande industri. Det säger sig självt, att fortsatt forskning
samt vidareutveckling av hittills tillämpade metoder inom här berörda om
råden ställer sig mycket dyrbara. Även i fråga om utvecklingsarbetets for
mer synes en förändring ha skett. Den enskilde forskarens och uppfinna
rens roll har minskat. Tekniska framsteg och nya uppfinningar är nu ofta
resultatet av kollektiva ansträngningar av fackmän från olika håll. Utred
ningsmännen understryker, att dessa omständigheter pekar mot en utveck
ling, där de stora och största företagens ställning stärkes när det gäller ut
vecklingsarbete i förhållande till de mindre företagen.
6
Till följd av vårt lands speciella företagsstruktur kan enligt utrednings männens uppfattning de medel som företagen har möjlighet att mobilisera för mera omfattande forsknings- och utvecklingsuppgifter inte betraktas som tillräckliga, om vi vill hålla oss i nivå med utvecklingen i de större industri länderna. Visserligen blir ett litet land alltid i högre grad än de stora indu striländerna hänvisat till att visa sin tekniska effektivitet genom att snabbt införliva de tekniska nyheter som utlandet producerar. Enligt utrednings männens mening kan inget land i längden basera sina strävanden att hålla takten i industriellt hänseende med övriga länder på enbart en importerad teknik. Ett effektivt mottagande av utlandets forsknings- och utvecklings resultat förutsätter förmåga att tillgodogöra sig framstegen. Åtkomligheten av utlandets framsteg minskar också för ett land som inte själv kan lämna egna prestationer i utbyte.
Utredningsmännen övergår därefter till att diskutera frågan om olika ty per av forskningsarbete och vilka typer som bäst behöver stöd. De skiljer härvid på å ena sidan grundforskning samt å andra sidan tillämpad forsk ning eller målforskning. Karakteristiskt för grundforskningen anser utred ningsmännen vara att den inte uppställer något på förhand angivet praktiskt mål utan att den i princip söker öka tillgången på grundläggande kunskaper i allmänhet. Målforskningen däremot är inriktad på att med tillämpning av grundläggande kunskap nå vissa i förväg uppställda praktiska mål, t. ex. att få fram en ny produkt eller eu ny process. Någon klar gräns mellan grundforskning och övrig forskning går inte att dra.
Utredningsmännen anser det ligga i sakens natur, att möjligheterna för företagen att på egen hand tillgodose behoven av utvecklingsinsatser kan vara och i allmänhet är relativt goda i fråga om konkreta forskningsupp gifter, som sammanhänger med företagens löpande produktiva verksamhet. Däremot kan företagen självfallet inte bära upp alla de forsknings- och ut vecklingsuppgifter som erfordras. I intet land svarar sålunda enskilda före tag för någon mera avsevärd del av grundforskningen. Denna kan visserligen i hög grad vara lönande men lönsamhetsutsikterna kan i det konkreta fallet inte avgöras i förväg. Företagens benägenhet att riskera pengar på forsk nings- och utvecklingsuppgifter måste, konstaterar utredningsmännen, av lättförklarliga skäl antagas vara störst beträffande sådan forskning där in satserna snabbast kan ge resultat. Grundforskningen är emellertid lika ound gänglig för det slutliga tekniska framåtskridandet som annan forskning.
Föreställningen om målforskningens större ekonomi, d. v. s. att den produ cerar resultat i någon mening billigare än grundforskningen, är enligt utred ningsmännens mening tvivelaktig. Även motsatsen kan hävdas. I en vidare samhällsekonomisk mening låter sig avkastningen av insatser gjorda i den grundläggande forskningen väl mäta sig med avkastningen av insatser inom målforskningen. Mycket talar för, anför utredningsmännen vidare, att det är grundforskningen som riskerar att bli underförsörjd med medel. Över hela den industriellt utvecklade världen pågår en stark opinionsbildning för en ut byggnad och förstärkning av den grundläggande naturvetenskapliga forsk
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
7
ningen. Det måste enligt utredningsmännens mening vara mycket osannolikt att vårt land till skillnad från snart sagt alla länder skulle befinna sig i ett sådant läge på detta område att inte också vi har anledning till ökade in satser.
Utredningsmännen framhåller, att samhället i alla utvecklade industri länder funnit det nödvändigt att på olika sätt komplettera industriföretagens insatser för det industriella och tekniska utvecklingsarbetet. För Sveriges del kan såsom nämnts speciella skäl anföras för att våra strävanden på detta område behöver ytterligare förstärkas. Utredningsmännen uttalar samman fattningsvis, att de för sin del funnit det ligga något obestridligt tilltalande och riktigt i tanken, att en del av de medel som frigöres vid den fortgående förtäringen av de lappländska järnmalmstillgångarna reserveras och använ des för att bygga upp andra ekonomiska värden.
2. Utredningsmännens ställningstaganden Mot bakgrunden av de tidigare redovisade allmänna övervägandena stan nar utredningsmännen för att föreslå att en del av statens vinst från LKAB avsättes till stöd åt tekniskt och industriellt forsknings- och utvecklingsar bete. Utredningsmännen förordar, att även grundforskningen skall omfattas av stödet. Otillräckliga resurser för grundforskningen skulle hämma sig och leda till att målforskningen och den tillämpade tekniken efterhand finge arbeta under tynande villkor. Utredningsmännen föreslår vidare, att all na turvetenskaplig grundforskning skall kunna komma i fråga. Även gränsom rådena till naturvetenskaperna skall kunna inkluderas. Någon gradering eller någon skillnad mellan discipliner, som bedömes mer eller mindre vik tiga, bör inte förekomma. I fråga om avvägningen mellan grund- och målforskning uttalar utred ningsmännen, att man i varje fall tills vidare bör undvika att fastslå några bestämda fördelningsnormer. Den faktiska fördelningen bör grunda sig på en angelägenhetsgradering från fall till fall av anmälda behov. Målsättningen skall vara, att insatserna göres till förmån för det bästa projektet, oavsett under vilken kategori detta faller. På längre sikt bör erfarenheterna bli ut slagsgivande för lösningen av avvägningsproblemet. Utredningsmännen un derstryker att stöd inte bör utgå till sådana forsknings- och utvecklings uppgifter som skulle ha kommit till utförande även utan någon särskild insats utifrån. Utan denna målsättning skulle de ekonomiska insatserna inte avsätta några resultat utöver dem, som ändå skulle uppnås. Stödet skulle därmed i realiteten förvandlas till ingenting annat än en form för företags- subvention. Utredningsmännen har anslutit sig till tanken att projekt, som kan vän tas vara näringslivet i Norrland till särskilt gagn, ges en viss prioriterad ställning inom verksamheten. Vid val mellan två likvärdiga projekt, av vilka det ena hänför sig till Norrland1, bör norrlandsprojektet ges företräde. Det vore emellertid enligt utredningsmännens mening olämpligt att besluta att en viss del av de disponerade medlen skall användas för särskilda norrlands-
Kungl. Maj:ts proposition nr
77
år 1961
projekt. Varje ledning för avgörande av hur stor del som skulle komma i
fråga saknas.
Utredningsmännen betonar att det inte råder någon hrist på lovande områ
den för forsknings- och utvecklingsarbete på grundval av norrländska råva
rutillgångar. I en till utredningsmännens betänkande såsom bilaga fogad
promemoria från statens tekniska forskningsråd nämnes bl. a. en serie
forskningsuppgifter, knutna till skog, trä, cellulosa och till de norrländska
malmtillgångarna. Vidare erinrar utredningsmännen om förslagen om en
snabbare malminventering i Norrbottens län. Denna skulle avse såväl järn
malm som andra mineraltillgångar.
Förslag till projekt avses i regel initieras från intresserade företag, forsk
ningsinstitutioner, forskningsråd o. s. v. I fråga om forsknings- och utveck
lingsuppgifter som har särskilt samband med Norrlands näringsliv, bör där
emot ledningen för den föreslagna stödverksamheten enligt utredningsmän
nens mening arbeta aktivt för att inventera tänkbara projekt. Den bör ock
så uppdra åt särskilda institutioner att systematiskt inventera och granska
projekt av intresse för Norrlands ekonomiska utveckling, liksom regel
bunden kontakt bör hållas med de norrländska länsstyrelserna och industri
företagen.
Enligt utredningsmännens uppfattning skulle en stödverksamhet av det
här avsedda slaget, även utan något som helst särskilt hänsynstagande till
projektens norrlandskaraktär, ändå i hög grad få en inriktning som både
direkt och indirekt skulle få betydelse för Norrlands ekonomiska framåt
skridande. Den stora roll som de norrländska råvarutillgångarna spelat
och spelar inom vår industriella produktion och i vår export, gör det en
ligt utredningsmännens mening ofrånkomligt, att den fortsatta industriella
expansionen och anpassningen till nya förhållanden inom världsekonomin
kommer att innebära en ytterligare förädling av de norrländska råvarorna
och en differentiering som är byggd på dessa.
Stöd till grundforskningen skall enligt utredningsmännen regelmässigt få
formen av bidrag utan återbetalningsskyldighet. Det skall i princip avse en-
gångsinsatser, även om långsiktiga engagemang inte behöver uteslutas. Stö
det bör hänföra sig till ett bestämt och avgränsat forskningsprogram. För
ett visst pågående eller beslutat forskningsprojekt skall forskare kunna en
gageras för ett angivet antal år, anför utredningsmännen. Bidrag bör där
emot inte lämnas till inrättande av speciella professurer eller andra perma
nenta forskarbefattningar, liksom inte heller åtaganden bör göras att upp
rätta och underhålla permanenta forskningsinstitutioner.
Beträffande de praktiskt orienterade insatserna för det industriella ut
vecklingsarbetet, främst målforskningsarbetet, uppehåller sig utrednings
männen inledningsvis vid frågan om riskerna för bristande realism i stöd
verksamheten. Stora svårigheter anmäler sig vid varje försök att organisera
och bedriva en stödverksamhet som avser den inom existerande företag be
drivna måltorskningsverksamheten. Utredningsmännen lägger största vikt
vid nödvändigheten av att skapa god kontakt mellan stödverksamheten och
8
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
9
den normala produktiva verksamheten i samhället. Sker inte detta föreligger risker för orealistiskt valda projekt och oproportionerliga kostnader för genomfört arbete. Möjligheterna att undvika dessa risker får främst sökas efter sådana linjer att projekten som regel bearbetas och genomföres i direkt samarbete med intresserade företag på området. Helst bör detta ske under former som engagerar företagen ekonomiskt samtidigt som deras praktiska sakkunskap och speciella erfarenheter utnyttjas. Utredningsmän nen framhåller, att stödformerna som regel bör förenas med en viss vill korlig återhetalningsskyldighet. De föreslår dels lån med villkorlig återbe- talningsskyldighet och dels villkorlig garanti för täckande av viss del av- kostnaderna. Den förstnämnda stödformen innebär, att vid vissa projekt, som genomförs i samarbete med ett företag, ingen återhetalningsskyldighet bör inträda om projektet ger negativt resultat. Om resultatet däremot blir vinstgivande, skall lånet återbetalas. Aterbetalningsföreskrifterna bör vara relativt stränga och inkludera krav på full räntebetalning för den tid kapi talinsatsen utestått. Utredningsmännen framhåller, att en praktisk svårig het vid tillämpningen av denna stödform blir avgörandet om villkoren för återbetalningsskyldighetens inträdande är uppfyllda eller ej. Vid stödfor men villkorlig garanti för täckande av viss del av kostnaderna täcker fon den förlusten på ett visst projekt upp till ett bestämt belopp. Denna kon struktion kan tillämpas då ett företag själv har resurser att genomföra ett projekt men av riskfördelningsskäl inte är berett att ensamt satsa på det.
Under vissa omständigheter bör stöd kunna lämnas i form av anslag utan återbetalnings- och förräntningsskyldighet även för tekniskt och industri ellt utvecklingsarbete. Detta kan gälla om resultatet av ett projekt inte kan väntas leda till direkt ekonomisk vinning för något visst företag utan kan komma flera företag eller en hel industribransch tillgodo. Utredningsmännen anser inte, att stödet bör ha formen av delägarskap i företag, men utesluter inte att detta kan ske i undantagsfall. I fråga om patenterbara uppfinningar framhåller utredningsmännen, att det kan vara rimligt att som villkor för stöd föreskriva mer eller mindre långtgående begränsningar beträffande äganderätten till ett eventuellt uppkommande patent.
Syftet med stödverksamheten med avseende på målforskning och prak tiskt utvecklingsarbete bör enligt utredningsmännens mening vara att över taga och täcka med utvecklingsarbete förenade risker, som efter vanlig prövning av bästa sakkunskap bedömes värda att tagas, men som enskilda företag inte i sin normala verksamhet vågar sig på eller ensamma förmår bära. Den ifrågasatta verksamhetens enda uppgift skall vara att främja ut vecklingsarbete, inte att understödja företag. I första hand kommer enligt utredningsmännen sådana projekt i fråga som är så stora, att de överstiger enskilda företags förmåga att genomföra eller som eljest ligger mindre väl till för enskilda företag, t. ex. projekt som avser utvecklingsuppgifter av in tresse för eu hel bransch. Projekt som är utpräglat långsiktiga och gränsar lill ren grundforskning bör likaså kunna stödjas.
Vissa redan existerande statliga organ, främst statens naturvetenskapliga
10
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
forskningsråd och statens tekniska forskningsråd, har en verksamhet som
nära kan komma att överensstämma med den föreslagna. Utredningsmän
nen anser det inte vara någon avgörande olägenhet att på detta område
ibland mer än en beslutande instans ägnar sig åt verksamhet av samma
slag och sålunda en viss organisatorisk dubblering kan uppkomma. De
framhåller, att för uppgifter av det speciella slag som det här gäller, kan
det vara en fördel att flera organ engageras och får tillfälle att pröva upp
komna behov. Verksamheten skall dessutom endast till viss del komma att
bestå i att understödja sådan forskning som de båda forskningsråden nu
bidrar till. Utöver stöd till grundforskningsbetonade projekt, skall också
sådana uppgifter tillgodoses som faller utanför någotdera av forsknings
rådens uppgifter. Resurserna skall kunna utnyttjas för större projekt än
som ligger inom räckhåll för forskningsråden. Redan insatser på några
miljoner kronor eller något tiotal miljoner kronor faller ofta utanför vad
forskningsråden normalt kan tänka sig engageras i. Det tillskott av nya re
surser för forskningsändamål som kan ställas till förfogande av malm
vinstmedlen bör hållas ihop inom en organisatorisk enhet och inte splittras
upp på flera organ och specialanvändningar.
3. Verksamhetens organisation och utformning
Utredningsmännen har i sitt förslag utgått ifrån att en fond skall bildas.
Grundläggande vid deras överväganden beträffande ledningen och admini
strationen av fonden har varit att denna inte annat än i undantagsfall själv
skall organisera och genomföra de understödda projekten. Den direkta led
ningen och förstahandsansvaret för de projekt fonden engagerar sig i skall
åvila de institutioner eller företag som mottar stödet. Enligt utrednings
männens uppfattning får det inte tillmätas någon betydelse vem som är
företagets ägare. Såväl statliga som privata institutioner och företag liksom
även kommunala och kooperativa företag skall kunna komma i fråga. En
dast undantagsvis torde däremot stöd böra lämnas åt enskilda uppfinnare
eller forskare som arbetar utan anknytning till existerande företag eller
forskningsinstitutioner.
Det årliga bidraget till fonden av vinstmedel från LKAB skall bestridas
ur de vinstmedel från bolaget, som årligen tillföres staten som utdelning i
dess egenskap av aktieägare i bolaget. Utredningsmännen anför, att den an
del av statens årliga utdelningsinkomst, som skall disponeras av fonden,
inte bör vara större än att statens återstående, behållna utdelningsinkomst
från bolaget räcker till för att bestrida normal förräntning och amorte
ring av statens egen investering i bolaget.
De årliga medelstillskott som fonden skall arbeta med bör bli någorlunda
stora. Utredningsmännen anser det också önskvärt att fondens ledning kan
räkna med ett, i varje fall i början, fast årligt medelstillskott. Även om
statens intäkter av utdelningen från malmbolaget kan komma att under
kastas konjunkturbetingade variationer, bör ett årligt belopp fastställas att
11
utgå till fonden under i varje fall en viss period. Utredningsmännen före
slår sålunda ett årligt bidrag om 25 miljoner kronor under en första period
av fem år. Därefter får frågan om bidragets storlek upptagas till ny pröv
ning.
De till fonden inflytande medlen kommer, utöver det årliga tillskottet av
vinstmedel från LKAB, att utgöras av återbetalning på lån som utlämnats
av fonden samt avkastning på fondkapitalet. Storleken av återbetalningar
och räntor på lån blir beroende av i vilken omfattning denna stödform be
gagnas samt av hur ofta projekten visar sig vinstgivande. Utredningsmän
nen framhåller, att posten under de första åren av naturliga skäl blir obetyd
lig. De från fonden utbetalade beloppen torde komma att växla relativt
kraftigt från år till år. Utredningsmännen föreslår därför en fondering för
vilken riktmärket bör vara 75—100 miljoner kronor. Fondens ledning skall
dock ha frihet att låta beloppet fluktuera inom vidare gränser. Fondens
kapital bör göras räntebärande. Med hänsyn till att dess ledning inte bör
belastas med kapitalförvaltning i snävare mening samt riksbanken före
slås bli fondens bankförbindelse förordar utredningsmännen, att medlen
innestår i riksbanken och där gottgöres ränta efter en räntesats, som före
slås ligga en halv procent över affärsbankernas högst förräntade inlånings-
räkning.
Fondens ledning bör enligt utredningsmännens förslag anförtros åt en
särskild styrelse. Antalet ledamöter i styrelsen bör vara litet. Utrednings
männen föreslår, att antalet begränsas till fem. Två ledamöter bör ha varit
praktiskt verksamma inom industri eller finansväsen och två ledamöter
ha erfarenhet av naturvetenskaplig eller teknisk forskning. Styrelseledamö
terna utses av Kungl. Maj:t efter förslag av fyra s. k. förslagsgrupper. Var
je sådan förslagsgrupp har att föreslå tre kandidater, av vilka Kungl. Maj :t
sedan utser en. En första förslagsgrupp föreslås bildad av chefen för kom
merskollegium och cheferna för statens tekniska verk, varmed avses sta
tens järnvägar, vattenfallsstyrelsen, väg- och vattenbyggnadsstyrelsen samt
televerket. Två grupper bildas av verkställande direktörerna från några stör
re industriföretag •— en grupp från företag med särskild anknytning till
Norrland och en grupp från andra företag med erfarenheter av industriellt
framstegsarbete. Medlemmarna i dessa båda grupper, som vardera bör om
fatta fyra till fem personer, skall vid varje särskilt tillfälle utses av Kungl.
Maj:t. Den fjärde gruppen skall bestå av direktörerna i Ingeniörsveten-
skapsakademien och Jernkontoret, rektorerna vid de tekniska högskolorna
och ordförandena i statens naturvetenskapliga och tekniska forskningsråd.
Utöver fyra nämnda styrelseledamöter skall Kungl. Maj:t utse en femte
ledamot som tillika skall vara ordförande.
Fondens räkenskaper skall granskas av två av Kungl. Maj:t utsedda revi
sorer, varav en auktoriserad revisor. Revisionen skall, framhåller utrednings
männen, liksom Kungl. Maj:ts beslut om ansvarsfrihet för styrelsens leda
möter endast avse förvaltningen i inskränkt mening och icke innebära någon
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 19G1
12
Kungl. Maj:ts proposition nr
77
år 1961
granskning av eller något ställningstagande till det materiella innehållet i fondstyrelsens beslut om stöd åt olika projekt.
Enligt förslaget skall erforderligt utredningsarbete för fondens räkning- överlåtas åt redan befintliga organ och inom dessa verksamma kvalifice rade specialister. Fondens kansli bör därför kunna begränsas till att om fatta blott några få anställda, nämligen en verkställande direktör, en sek reterare, en kamrer samt biträdespersonal. Det bör enligt utredningsmän nen åvila styrelsen att utse dessa tjänstemän, liksom att fastställa deras lö ner och anställningsvillkor.
4. Fonden för vissa stödåtgärder inom malmkommunerna (tremiljoners- fonden) Såsom tidigare nämnts har utredningsmännen också haft i uppdrag att framlägga förslag till disposition av fonden för vissa stödåtgärder inom malmkommunerna (tremiljonersfonden). Denna fond bildades genom beslut av 1938 års riksdag. Dess syfte var att skydda de av LKAB:s verksamhet be rörda kommunerna (Jukkasjärvi kommun, numera Kiruna stad, och Gäl livare kommun) mot följderna av växlande konjunktur för malmproduk tionen. Genom beslut av 1946 års riksdag ändrades fondens bestämmelser i vissa avseenden. I enlighet med dessa bestämmelser togs fonden i bruk un der budgetåren 1946/47—1951/52. Under denna tidrymd utbetalades sam manlagt 243 180 kronor till pensionsutfyllnad åt anställda vid LKAB, vilka förtidspensionerats i samband med inträffade sysselsättningssvårigheter. Utbetalandet av dessa pensionsutfyllnader är det enda ändamål för vilket fonden tagits i bruk. Fonden uppgår därmed för närvarande till 2 756 820 kronor. Utredningsmännen har diskuterat möjligheten att låta tremiljonersfon den bli ett komplement till malmfonden. Den skulle då kunna användas för industriell exploatering av resultaten av malmfondens norrlandsprojekt och härvid utnyttjas för det stadium som normalt följer efter malmfondens befattning med ett projekt. Den stödform som skulle komma i fråga vore medel- eller långfristiga lån avsedda att bidraga till finansieringen av an läggningar eller maskinköp. Utredningsmännen invänder mot denna an vändning av tremiljonersfonden, att denna är av alltför begränsad omfatt ning för att kunna bli av betydelse annat än i isolerade fall. De förordar i stället att fonden ombildas till en statlig lånefond. Denna skall användas för att stödja en differentiering av näringslivet i malmfälten genom att medelst långivning främja startandet av kompletterande industrier. Det föreslagna användningsområdet överensstämmer nära med det som gäller för statens hantverks- och industrilånefond. De för sistnämnda fond gäl lande lånevillkoren skall tillämpas även för tremiljonersfonden. Detta in nebär en marknadsmässig räntesats och en amorteringstid på normalt högst tio år. Syftet med tremiljonersfonden skall enligt utredningsmännens förslag
13
vara att främja uppkomsten eller utbyggandet av kompletterande industrier inom Kiruna stad och Gällivare kommun. I undantagsfall, framhåller ut redningsmännen, bör lån kunna utgå även för annan del av Norrbottens län. Genom att syftet sålunda är att stödja industrialiseringen inom en viss region, inte att allmänt underlätta kapitalanskaffning för en viss storleks- grupp av företag, är vissa avvikelser motiverade från hantverks- och in dustrilånefondens bestämmelser. Ur tremiljonersfonden bör sålunda en ligt utredningsmännens förslag kunna utlämnas lån för industriell verk samhet som startas även av större företag. Förvaltningen av fonden bör uppdras åt länsstyrelsen i Norrbottens län, som vid avgörandet av låne ärenden bör samråda med länsarbetsnämnden samt eventuellt med kom merskollegium, malmkommunerna eller företagareföreningen.
Någon övre gräns för lånens storlek bör inte fastställas, anser utrednings männen. Lån över 100 000 kronor bör dock prövas av Kungl. Maj:t.
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
III. Yttranden
Samtliga remissinstanser har anslutit sig till eller lämnat utan erinran vad utredningsmännen anfört om behovet av stöd åt industriellt forsknings- och utvecklingsarbete. Förslaget om att en del av statens vinst från malm brytningen skall avsättas för nämnda ändamål har likaså i princip till styrkts eller godtagits av praktiskt taget alla remissinstanser, varvid dock starkt skiljaktiga meningar kommit till uttryck beträffande inriktningen av och formerna för stödet. Statskontoret betecknar sålunda fondens uppgifter såsom ytterst diffusa och förordar ytterligare överväganden rörande syftet med verksamheten. Ämbetsverket finner det vidare påfallande att utred
ningsmännen så starkt gått in för stöd åt grundforskning, oak tat denna reguljärt anses åvila staten. Sistnämnda förhållande har åbero pats även av åtskilliga andra remissinstanser. Enligt länsstyrelsen i Väster bottens län följer därav att grundforskningen principiellt och i första hand bör stödjas av anslag över statsbudgeten och länsstyrelsen i Norrbottens län ifrågasätter huruvida just de lappländska malmtillgångarna kan anses inta eu sådan särställning att vinsten från dem skall få tas i anspråk för grund forskning inom hela det svenska naturvetenskapliga och tekniska forsk ningsfältet. Under sådana omständigheter, menar länsstyrelsen, kan man med lika stort fog kräva att vinsterna från andra liknande naturtillgångar tas i anspråk för ett utvidgat allmänt forskningsstöd. De båda länsstyrelser na liksom kommittén för näringslivets lokalisering, Västernorrlands läns landsting, samarbetsdelegationen för de fyra nordligaste länen, Norrbottens och Västerbottens läns handelskammare samt Västerbottens företagareför ening, vilka i övrigt uttryckt likartade synpunkter, accepterar emellertid att stöd lämnas åt sådan grundforskning som kan antas vara en förutsättning
för utvecklingen av näringslivet i Nordsverige. Enligt statens tekniska
14
forskningsråd kommer den föreslagna uppläggningen att innebära en dubble ring av de naturvetenskapliga och tekniska forskningsrådens verksamhet för vilken några bärande skäl inte anförts. Liknande synpunkter anföres av överstyrelsen för de tekniska högskolorna, kollegienämnden vid tekniska högskolan i Stockholm samt länsstyrelsen i Västmanlands län. Med hänsyn till önskemålet att undvika en splittring av fondens resurser ställer sig länsstyrelsen i Malmöhus län tveksam och Svenska uppfinnareföreningen avvisande till att medlen skulle kunna disponeras för grundforskning.
Utredningsmännens förslag beträffande stöd åt grundforskningen har emellertid också mötts med instämmanden eller lämnats utan erinran av ett stort antal remissinstanser. Sålunda anser kommerskollegium att utred ningsmännen har givit goda skäl för sina förslag i fråga om vilka slag av projekt — från grundforskning till utvecklingsarbeten på gränsen till kom mersiell exploatering — som malmfondens verksamhet bör omfatta. Läns styrelsen i Göteborgs och Bohus län framhåller att grundforskningen och dess problemställningar representerar den mest långsiktiga och perspek tivrika planeringen av en nations resurser och understryker vikten av att grundforskningen i första hand tillgodoses vid medlens fördelning. 1955 års universitetsutredning betonar att tekniskt utvecklingsarbete i mycket hög grad måste vila på grundforskning. Det blir nödvändigt för malmfondens styrelse att som ett första led vid genomförandet av varje större utveck lingsprojekt initiera ren grundforskning av både mångskiftande och kost nadskrävande slag. Med hänsyn härtill finner universitetsutredningen det sannolikt att anslagen från den föreslagna fonden i avsevärt större utsträck ning än de sakkunniga synes tänka sig kommer att ges till projekt av ren grundforskningskaraktär. En sådan utveckling behöver enligt universitets utredningen på intet sätt innebära, att fondens huvudsyfte att främja tek niskt utvecklingsarbete förloras ur sikte, utan den kan helt enkelt bero på att fondstyrelsen finner, att detta syfte bäst tillgodoses om tillgängliga re surser sättes in på grundforskningsarbete. Kanslern för rikets universitet erinrar om vikten av att fondstyrelsen vid utformande av sin praxis till fullo beaktar grundforskningen. I motsatt fall riskerar man att en ensidig och olämplig praxis utvecklas, vilken det sedan kan bli svårt att korrigera.
Vad utredningsmännen har anfört om forskningsområden och forskningsuppgifter som skulle kunna stödjas ur fonden har i ett stort antal fall närmare utvecklats av remissinstanserna med angivande av exempel på aktuella forskningsuppgifter inom optisk forskning, betong- forskning, malmgeologisk forskning, forskning inom järn- och stålområdet m. fl. forskningsområden. Behovet av stöd till forsknings- och försöksverk samhet inom skogsbrukets område och därmed sammanhängande föräd- lingsverksamhet understrykes av många remissinstanser. Likaså framhål- les vikten av stöd till forskning inom jordbruksområdet. I åtskilliga ytt randen riktas invändningar mot att medicinsk och samhällsvetenskaplig forskning inte skulle omfattas av stödet. Det har också ifrågasatts huru
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
15
vida inte all utvecklingsverksamhet inom näringslivet borde komma i åtan
ke, till vilket verksamhetsområde den än hör.
Vad utredningsmännen föreslagit beträffande det speciella hänsyns
tagandet till Norrlands näringsliv betecknas såsom otill
räckligt av en rad remissinstanser. Länsstyrelsen i Norrbottens län hävdar
sålunda — med instämmande i allt väsentligt av de av länsstyrelsen hörda
instanserna — att fondens verksamhetsområde huvudsakligen bör avse
Nordsverige med koncentration till Norrbotten. Såsom en bakgrund till
sitt ställningstagande lämnar länsstyrelsen följande sammanfattande redo
görelse för det norrbottniska näringslivets nuvarande situation.
Gentemot riket i övrigt intar Norrbotten en markerad särställning med
hänsyn till de förhållanden under vilka näringslivet arbetar. De faktorer
som konstituerar denna särställning är sammanfattningsvis följande
1. Länets naturtillgångar är ännu i stor utsträckning outnyttjade. Rå-
varubasen medger i och för sig en långtgående industriell expansion. Bl. a.
av brist på investeringsvilligt kapital har dock denna expansion hittills va
rit otillräcklig.
2. Inväxningen i de arbetsföra åldrarna har hittills — trots utflyttnings-
överskottet — skett i snabbare takt än inom landet i övrigt.
3. Kombinationen av otillräcklig expansion, fortsatt befolkningstillväxt
och ett ensidigt utbyggt näringsliv har resulterat i en permanent sysselsätt
ningskris. Denna kännetecknas av omfattande och starkt säsongbunden
arbetslöshet även under högkonjunktur.
Enligt länsstyrelsens uppfattning bör fondens primära uppgift ligga i
att genom olika företagsbefrämjande åtgärder stimulera till fortsatt expan
sion och differentiering av näringslivet i Nordsverige för att därigenom
skapa ett första led i förberedelsearbetet mot vikande malmkonjunkturer
och sinande gruvor. Länsstyrelsen anför därefter exempel på lämpliga
forskningsuppgifter inom skogs- och jordbruket, malmutvinningen och
byggnadstekniken. Enbart forskning är dock enligt länsstyrelsens mening
inte nog för att skapa åsyftad stimulans till en starkare industriell dif
ferentiering. Härför erfordras också direkta utvecklingsinsatser i form av
tekniska och ekonomiska utredningar rörande förutsättningarna för grun
dande av ny och utvidgning av existerande företagsamhet, projektering,
marknadsundersökningar, rådgivnings- och konsultationsverksamhet samt
uppföljande av nystartad eller utvidgad företagsamhet. Det föreslagna stöd
programmet för Nordsveriges näringsliv kräver emellertid enligt länsstyrel
sens mening ofrånkomligen att fonden även ges frihet att genom direkt
finansiering i form av lån och lånegarantier m. in. på affärsmässig basis
medverka till grundande av nya eller utvidgning av existerande företag.
Fonden bör också få möjlighet att genom aktieteckning eller på annat sätt
ingå såsom delägare i nybildade eller expanderande företag. Eu förstärk
ning av stödet till enskilda skogsägare bör enligt länsstyrelsen även kunna
utgå från fonden.
Liknande synpunkter anföres av länsstyrelserna i Jämtlands, Västernorr-
lands och Västerbottens län, jämte av de båda sistnämnda hörda instanser,
16
kommittén för näringslivets lokalisering, samarbetsdelegationen för de fyra nordligaste länen samt Norrlandsförbundet. Även statskontoret betonar det eftersträvandsvärda i en differentiering och utveckling av det norrländska näringslivet och pekar härvid inte endast på osäkerheten beträffande den framtida malmutvinningen utan även på existerande sysselsättningspolitiska svårigheter. Länsstyrelsen i Norrbottens län och kommittén för närings livets lokalisering uttalar att det av utredningsmännen utformade stödet kommer att bli av betydelse endast för ett begränsat antal företag i Nord- sverige. Sveriges hantverks- och industriorganisation anför att ett ökat stöd till Norrlands arbetsliv och företagsamhet framstår som det enda vä gande skälet för upprättandet av en ny specialfond. Enligt Sveriges geologis ka undersökning borde det speciella hänsynstagandet till Norrlands nä ringsliv ha givits ett klarare och mera markerat uttryck.
Kooperativa förbundet ansluter sig liksom ett stort antal remissinstanser till utredningsmännens synpunkter med avseende på prioriteringen av pro jekt, som kan få särskild betydelse för Norrland. Förbundet betecknar det för övrigt såsom stridande mot grundtanken vid fondens upprättande att binda dess ledning vid vissa projekt. Även om sålunda enligt förbundets mening en särskild prioritet för norrlandsprojekt inte kan anses vara be hövlig synes det dock, fortsätter förbundet, vara fullt berättigat för fon den att ägna uppmärksamhet åt sådana projekt på olika områden, vilka kan underlätta Norrlandsbefolkningens försörjning med konsumtionsvaror, byggnadsmaterial etc. från där lokaliserade företag. Förbundet pekar vi dare på de höga transportkostnadernas betydelse för levnadskostnaderna i Norrland och framhåller att sådana projekt som syftar till etablering av ekonomiskt arbetande industri-, transport-, elkraftdistributions- och andra företag i Norrland synes ha särskilt anspråk på fondens uppmärksamhet.
Genomförandet av sådana projekt torde, anför förbundet, bidra till att ska pa arbetsmöjligheter på en med landets övriga befolkning likvärdig stan dard också utanför de nuvarande norrländska industricentra.
Utredningsmännens förslag rörande urvalet av projekt som skall kunna erhålla stöd, och formerna för stödet, beröres av många remissinstanser. LO påtalar svårigheten för fonden att välja sådana pro jekt, som annars inte skulle komma till utförande, men ändå finna sådana som är grundade på tillräcklig realism och har rimlig sannolikhet för fram gång. Risken är, anför LO, att fonden till övervägande del kommer att finansiera projekt som företagen ändå skulle ha genomfört och därigenom inte bidrar till ökad forskning men väl till att minska företagens oundvik liga förluster på mer eller mindre misslyckade forskningsobjekt. Enligt LO:s mening har utredningsmännen inte på ett övertygande sätt visat hur detta problem skall lösas. Jernkontoret betonar att medlen bör koncentreras till större och mera kostnadskrävande projekt, för vilka tillräckliga resurser svårligen kan ställas till förfogande i annan ordning men vilkas framgångs rika genomförande kan bli av synnerlig betydelse för den tekniska och indu striella utvecklingen i vårt land. Ingeniörsvetenskapsakademien framhåller,
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
17
att det kan bli ofrånkomligt, alt malmfonden medverkar i byggnadsfrågor.
Beträffande industriellt utvecklingsarbete framhåller akademien att det
finns exempel på att goda projekt blivit liggande outnyttjade därför att de
industriföretag som skulle kunna utnyttja dem, saknat medel för exploate
ringen. Enligt Sveriges industriförbund bör fondens engagemang vid stöd
till industriellt utvecklingsarbete i princip avse det ekonomiska risktagan
det fram till gränsen för den kommersiella exploateringen av det bearbetade
projektet. Kooperativa förbundet upphåller sig vid risken för uppkomsten
av monopolvinster i samband med ett eventuellt delägarskap mellan fonden
och företag vid den industriella exploateringen av forskningsresultat och
betonar betydelsen av att delägarskapet kringgärdas av garantier häremot.
Västernorrlands läns företagareförening föreslår att en del av fondmedlen
ställes till kommerskollegiets förfogande för fördelning mellan de norrländ
ska länens företagareföreningar.
Många remissinstanser är kritiska mot bildandet av en särskild
fond. Riksräkenskapsverket och fullmäktige i riksgäldskontoret ifrågasät
ter lämpligheten av att tillskapa ett nytt organ. Stödverksamheten bör hellre
omhänderhas av ett redan existerande organ, förslagsvis statens tekniska
forskningsråd. Liknande synpunkter framföres av kollegienämnden vid
Chalmers tekniska högskola, Vetenskapsakademien och Västernorrlands läns
företagareförening. Statskontoret framhåller att statens insatser för stöd åt
grundforskning kommer att ytterligare splittras. Statens naturvetenskapliga
forskningsråd och statens råd för atomforskning finner det inte rationellt att
göra en sådan avgränsning mellan två slags statsorgan att det ena skall syss
la med anslag över en viss storleksordning och det andra med småanslagen.
Fondens verksamhet bör därför begränsas till tekniskt utvecklingsarbete, un
der det att malmvinstmedlen fem miljoner kronor per år avsätts till var
dera naturvetenskapliga och tekniska forskningsråden. Detta förslag fram
föres även av matematisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Lunds universi
tet. Åtskilliga remissinstanser har tillstyrkt eller lämnat utan erinran vad
utredningsmännen anfört om bildandet av en särskild fond. Enligt LO:s
mening bör invändningarna mot en dubblering få vika med hänsyn till de
betydande resurser fonden avses få disponera och till de delvis nya upp
gifter som fonden genom samarbetet med näringslivet ställs inför beträf
fande målforskning och utvecklingsarbetele.
Frågan om gränsdragningen mellan fonden och forsk
ningsråden har föranlett åtskilliga uttalanden. Försvarets forsknings
anstalt. kommerskollegium och ingeniörsvetenskapsakademien betonar alt
fonden bör koncentrera sig till stora och till antalet begränsade insatser. En
ligt kommerskollegium bör det sålunda göras en skillnad mellan forsknings
rådens huvudsakligen sovrande och anslagsfördelande verksamhet och den
mera initiativtagande och på den industriella utvecklingen inriktade verk
samhet, som bör vara huvudsyftet för malmfonden. Denna hör sålunda icke
engagera sig i uppgifter, som ligger inom forskningsrådens räckvidd annat
än i den mån det gäller problem, för vilka fonden har särskild anledning att
2
Ilihang till riksdagens protokoll 1961. 1 samt. Nr 77
Kungl. Maj:ts proposition nr
77
år 1961
18
intressera sig. Även i sådana fall synes den närmare handläggningen nor
malt böra ske hos forskningsrådet och malmfondens ekonomiska stöd läm
nas genom rådet. Om en mycket stor sak växer fram bör fonden, anför kom
merskollegium, icke dröja kvar vid denna utan efter att ha gjort sin väg-
röjande insats överlåta den slutliga utvecklingen till ett för ändamålet bildat
organ i analogi med vad som sker i fråga om atomenergien. Även 1955 års
universitetsutredning förordar att samarbetet mellan fonden och forsknings
råden organiseras så, att forskningsråden skall kunna söka och erhålla an
slag till grundforskningsarbete från malmfonden. Den forskning som härvid
skall ifrågakomma, skall avse konkreta forskningsprojekt av sådan stor
leksordning, att de bedömes icke rimligen kunna inrymmas inom ramen för
ifrågavarande råds egna resurser. Kanslern för rikets universitet och mate-
matisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Stockholms universitet föreslår att
samverkan mellan fonden och forskningsråden sker genom att till fonden
ställda ansökningar obligatoriskt remitteras till forskningsråden. Svenska
institutet för konserveringsforskning understryker vikten av att fonden vid
medelsfördelningen samverkar med forskningsråden medan Svenska trä
forskningsinstitutet och Sveriges industriförbund å andra sidan betonar, att
någon mer fast organiserad samverkan inte bör komma till stånd mellan
fond och forskningsråd. Skogshögskolan och statens skogsforskningsinstitut
och Fonden för skoglig forskning föreslår bildandet av ett skogligt forsk
ningsråd. Detta, som skall erhålla medel genom beslut av styrelsen för den
blivande malmfonden, avses skola stödja långfristiga och kapitalkrävande
skogliga forskningsuppgifter, för vilka medel icke kan anskaffas på annat
sätt.
Reservanterna herrar Svärd i fullmäktige i riksbanken och Hagberg i full
mäktige i riksgäldskontoret, vilka finner att avsättningen har karaktär av
specialdestination av statens inkomster, avstyrker med hänvis
ning härtill helt bifall till utredningsmännens förslag. Statskontoret, riksrä-
kenskapsverket samt fullmäktige i riksgäldskontoret ställer sig kritiska till
konstruktionen med specialdestination. Kommerskollegium anser att det fö
reslagna förfarandet har ett visst symboliskt värde som kan verka stimule
rande.
Frågan om storleken av det årliga medelstillskottet till fonden har
tillstyrkts eller lämnats utan erinran av flertalet remissinstanser. Enligt
LKAB.s uppfattning är de kalkyler rörande utdelningens storlek under de
närmaste åren, som ligger till grund för utredningsmännens ställningstagan
de, icke för optimistiska.
Den föreslagna fonder ingen har som regel tillstyrkts eller lämnats utan
erinran från remissinstanserna. Försvarets forskningsanstalt anser dock att
en större fondering bör övervägas. Riksräkenskapsverket ifrågasätter där
emot om en utbyggnad behöver ske till ett så stort belopp som det av utred
ningsmännen föreslagna.
Forslaget att riksbanken i främsta rummet bör ifrågakomma såsom p 1 a-
ce ringsinstitut tillstyrkes av fullmäktige i riksbanken, medan stats
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
19
kontoret och fullmäktige i riksgäldskontoret förordar atl medlen placeras i
riksgäldskontoret. Riksräkenskapsverket ifrågasätter om inte medlen bör in-
nestå på statsverkets checkräkning i riksbanken med hänsyn till att del är
fråga om statsmedel. LO ställer sig tveksam inför tanken att fondens medel
helt ställes under riksbankens förvaltning och anser att en mera aktiv för
valtning av medlen torde vara att föredra. Detta synes enligt LO:s mening
bäst ske genom en särskild fondförvaltning. Eftersom medlen utgör vinst
medel från ett statligt företag bör de till viss del få placeras i andra statliga
företag genom lån och aktiebildning men även i mån av lämplighet och behov
genom lån och aktieteckning i de privata företag fonden samarbetar med.
Statskontoret och fullmäktige i riksbanken tillstyrker att fondens kapital
göres räntebärande efter en räntesats, liggande en halv procent över affärs
bankernas högst förräntade inlåningsräkning. Riksräkenskapsverket och
fullmäktige i riksgäldskontoret ifrågasätter däremot om ränta överhuvud
taget skall utgå å medlen. Därest så skall ske bör enligt fullmäktiges mening
räntevillkoren utformas och fastställas utifrån rent marknadsmässiga syn
punkter.
Förslaget beträffande styrelsens sammansättning har som re
gel tillstyrkts eller lämnats utan erinran. I några yttranden har föreslagits
ett större antal ledamöter i styrelsen. LO och TCO anser att en ytterligare
ledamot utöver de fem föreslagna bör utses, vilken skall kunna lägga sam
hällsekonomiska och arbetsmarknadspolitiska aspekter på fondens projekt.
Även 1955 års universitetsutredning föreslår en utökning av styrelsen med
en ledamot. Länsstyrelsen i Norrbottens län, kommittén för näringslivets
lokalisering och Norrbottens läns landsting föreslår sju ledamöter. Av de
ytterligare ledamöterna skall en ha sakkunskap på det företagsekonomiska
området och en representera Norrbotten. Sju till nio ledamöter föreslås av
länsstyrelserna i Jämtlands och Västerbottens län, Våsternorrlands låns
landsting och samarbetskommittén för de fyra nordligaste länen. Minst två
av ledamöterna bör ha anknytning till norrländskt näringsliv och norrländs
ka förhållanden. Alt styrelsen bör tillföras ledamöter med ingående kännedom
om förhållandena i Norrbottens län har också understrukits av länsstyrel
serna i Våsternorrlands och Norrbottens län, Svenska Uppfinnareföreningen
anser att en ledamot bör ha erfarenhet av uppfinningsområdet. Handelskam
maren i Gefle och Våsternorrlands och Jämtlands handelskammare ifråga
sätter om inte suppleanter bör utses.
Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Stockholms universitet,
Kooperativa förbundet och Ingeniörsvetenskapsakademicn finner systemet
med förslagsgrupper ändamålsenligt, medan kommerskollcgium, länsstyrel
serna i Göteborgs och Bohus, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län,
landstingen i Våsternorrlands och Norrbottens län, samarbetsdelegatio-
nen för de fyra nordligaste länen och Sveriges hantverks- och industriorgani
sation avstyrker det föreslagna systemet. Många remissinstanser har fram
fört förslag om annorlunda sammansättning av förslagsgrupperna eller yt
terligare förslagsgrupper.
2f
Bihang till riksdagens protokoll 1061. 1 samt. Nr 77
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
20
Kungl. Maj:ts proposition nr
77
år 1961
Vad utredningsmännen anfört om organisationen av fondstyrelsens kans-
1 i har tillstyrkts eller lämnats utan erinran av flertalet av remissinstanser
na. Statens tekniska forskningsråd anser att kansliet förefaller att vara di
mensionerat i underkant. Enligt rådets mening bör fondstyrelsen, om den
så finner lämpligt, kunna förstärka det. Samarbetsdelegationen för de fyra
nordligaste länen, Norrlands förbundet, Västernorrlands läns landsting och
Västerbottens företagareförening föreslår att kansliet förlägges till Norr
land. Statskontoret framhåller att den slutliga prövningen av frågan om
fondens kansli och administration hör ske under beaktande av vad riksda
gens revisorer anfört i sin 1960 avlämnade berättelse om forskningsrådens
administration.
Utredningsmännens förslag rörande användningen av fonden för
vissa stödåtgärder inom malm kommuner na (tremil-
j onersfonden) har tillstyrkts eller lämnats utan erinran av det över
vägande antalet remissinstanser.
Om en malmfond enligt utredningens intentioner tillskapas biträder stats
kontoret förslaget att av återstående del av tremiljonersfonden bildas en
statlig lånefond. Om syftet med malmfonden i högre grad än enligt utred
ningsmännens förslag inriktas på att främja utvecklingen av näringslivet i
Norrland bör dock enligt statskontoret återstående medel i tremiljoners
fonden antingen återföras till budgeten eller direkt tillföras malmfonden och
gå i avräkning vid beräkning av den första avsättningen till denna fond.
Riksräkenskapsverket finner det lämpligast att tremiljonersfonden uppgår i
statens hantverks- och industrilånefond. De för denna utlåningsfond gäl
lande bestämmelserna torde härvid vid behov få kompletteras med vissa sär
bestämmelser rörande den utvidgade utlåningen.
Kommerskollegium ifrågasätter om inte länsstyrelsen för att särskilt främ
ja industrialiseringen i malmkommunerna bör ha möjlighet att vid utläm
nande av lån till företag i dessa kommuner gå utöver den ram i fråga om fö
retagens arbetsfält, som gäller för företagareföreningarna. Kollegiet anser det
också angeläget att länsstyrelsen samråder med företagareföreningarna och
vid behov med kollegiet. Västerbottens företagareförening anser att tremiljo-
nersfondens verksamhetsområde inte bara skall avse Kiruna och Gällivare
utan samtliga malmkommuner i Norrland. Förvaltningen av fonden bör upp-
dras åt företagareföreningarna i Norrbottens och Västerbottens län. Länssty
relsen i Norrbottens län instämmer i ett av Kiruna stad och Gällivare kommun
framfört förslag att fonden bör tillföras ytterligare medel. Detta kan lämpligen
ske genom att tillräkna fonden ränta för den tid fondmedlen varit avsatta.
Länsstyrelsen erinrar om att, vad gäller utbetalning av pensionsutfyllnad,
fondens användningsområde utvidgats till att även avse Luleå. Prioritet bör
ges åt malmfältskommunerna, men det synes länsstyrelsen befogat att, utan
en alltför snäv begränsning till rena undantagsfall, lämna lån även till’ före
tag i Luleå stad.
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
21
IV. Departementschefen
Den lappländska järnmalmen utgör en av våra rikaste naturtillgångar.
Utvinningen lämnar betydande bidrag till hela samhällets ekonomi. I mot
sats till andra viktiga råvaror, skogen och vattenkraften, har malmen dock
en icke-beständig karaktär. Den fortgående tömning som sker av malmfyn-
digheterna utgör en förtäring av en betydelsefull nationell tillgång. Ända
sedan brytningen i någon större utsträckning togs upp omkring sekelskif
tet har statsmakterna haft sin uppmärksamhet riktad på detta förhållande.
För att undvika icke önskvärda verkningar föreskrev staten sålunda länge
särskilda maximigränser för den tillåtna årliga brytningen. De synpunkter
som resulterade i dessa åtgärder har dock förskjutits med den ekonomiska
och industriella utvecklingen. Brytningen har också efter hand utökats. Även
om utvägen att tillgripa en hårdare, direkt begränsning av malmutvinningen
i dag knappast är aktuell, bör dock det allmänna på annat sätt tillgodose de
syften, som den tidigare politiken hade för ögonen. Angelägenheten härav
framträder med särskild styrka efter det beslut statsmakterna fattade 1955
att inlösa de privatägda stamaktierna i Luossavaara-Kiirunavaara aktiebolag
(LKAB). Staten har därmed övertagit inte bara det huvudsakliga handhavan-
det av gruvdriften utan också det långsiktigare ansvaret för malmfyndighe-
ternas nyttiggörande. Efter inlösningsbeslutet hemställde jag därför om
bemyndigande att tillkalla särskilda utredningsmän för att närmare pröva
under vilka former den åsyftade målsättningen lämpligen skulle kunna
förverkligas. I direktiven för utredningsmännen utgick jag ifrån att staten
borde bidraga till att åt framtiden trygga något av de värden som de lapp
ländska gruvfälten representerar, genom att avdela en del av sin vinst från
malmbrytningen i syfte att stärka det svenska näringslivets forsknings- och
utvecklingsarbete.
De tillkallade utredningsmännen har den 23 augusti 1960 framlagt sitt
betänkande. Som framgått av den tidigare lämnade redogörelsen har de an
slutit sig till huvudtanken i direktiven. De framhåller, att även om samhället
och industrien avdelar avsevärda resurser på detta område, behov föreligger
av ytterligare insatser. Främst sammanhänger delta med den svenska före
tagsamhetens struktur. Endast ett ringa antal företag kan enligt utrednings
männen vid en internationell jämförelse betecknas som stora. Få svenska
företag har sålunda möjligheter till det risktagande som ligger i att avdela
tillräckligt omfattande resurser för ett effektivt utvecklingsarbete. Kostna
derna för detta slag av arbete har också ökat starkt med teknikens utveck-
ling.
Utredningsmännen, som föreslår att stöd bör utgå till naturvetenskapligt
och tekniskt forsknings- och utvecklingsarbete, diskuterar ingående hur ett
sådant stöd bör utformas för att bli mest effektivt och inom vilka områden
behoven är störst. De skiljer på grundforskning, tillämpad forskning eller
målforskning samt praktiskt industriellt utvecklingsarbete. Medan målforsk
22
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 är 1961
ningens uppgift är att uppnå ett på förhand uppställt praktiskt mål, strävar
grundforskningen efter att vidga kunskapen om de mera grundläggande ve
tenskapliga förutsättningarna och sammanhangen. Utredningsmännen har
vid sina överväganden funnit, att alla dessa former av utvecklingsinsatser är
lika nödvändiga och viktiga. De måste alla ses som omistliga inslag i ett ar
bete mot samma mål. En väl tillgodosedd grundforskning är sålunda en för
utsättning för fruktbringande målforskning och för utveckling av den tilläm
pade tekniken.
Vad formerna för stödverksamheten beträffar, anser utredningsmän
nen, att stöd till grundforskningsbetonade uppgifter bör utgå i form av bi
drag. För sådan praktiskt inriktad och målforskningsbetonad verksamhet,
som oftast förutsättes genomförd under direkt medverkan från företag, bör
däremot bidrag förekomma endast i undantagsfall. I stället bör stödverk
samheten utformas på ett sätt som engagerar företagen ekonomiskt. Utred
ningsmännen föreslår, att stödformerna i dylika fall huvudsakligen utgöres
av lån med villkorlig återbetalningsskyldighet samt villkorliga garantier för
täckande av viss del av kostnaderna för ett projekt. Vad gäller lånen skall
återbetalningsskyldighet, innefattande full räntebetalning, inträda om re
sultatet av ett utvecklingsarbete blir vinstgivande. Vid lämnad garanti skall
eventuella förluster kunna ersättas upp till ett bestämt belopp, om ett projekt
leder till negativa resultat. Syftet med verksamheten skall vara att främja
utvecklingsarbete, inte att understödja företag.
Utredningsmännen har förordat, att det särskilda hänsynstagande till för
mån för det norrländska näringslivet som förutsatts i direktiven, väsentli
gen skall ske på så sätt att vid val mellan två likvärdiga projekt, av vilka
ett hänför sig till Norrland, företräde skall ges åt norrlandsprojektet.
Vad beträffar organisationen av verksamheten, föreslås att en fond bil
das. Till denna skall överföras viss del av statens vinst från LKAB. Enligt
utredningsmännens förslag skall ett belopp om 25 miljoner kronor årligen
utgå under en femårsperiod. Därefter bör frågan om bidragets storlek ånyo
prövas. Fonden bör bli ett fristående organ, utformat som en stiftelse, med
av Kungl. Maj :t fastställd organisation och stadga. Enligt utredningsmännen
skall nominering av ledamöter i styrelsen ske genom ett system med s. k.
förslagsgrupper. Kungl. Maj :t skall därefter utse ledamöterna.
Utredningsmännen redovisar slutligen också vissa förslag rörande fonden
för vissa stödåtgärder inom malmkommunerna (tremiljonersfonden). Den
na fond, vars syfte ursprungligen var att skydda malmkommunerna mot
följderna av växlande konjunkturer för malmproduktionen, har hittills
kommit till användning endast i begränsad omfattning. Utredningsmännen
föreslår, att den ombildas till en lånefond, med uppgift att stödja differen
tiering och utbyggnad av näringslivet i malmkommunerna.
Förslaget att avdela viss del av LKAB-vinsten för stöd till forsknings- och
utvecklingsarbete har allmänt tillstyrkts av remissinstanserna. Däremot fö
religger betydande meningsskiljaktigheter om verksamhetens inriktning.
Framför allt betonas i många yttranden behovet av ett ökat hänsynstagande
till Norrland och främst Norrbotten.
23
Ett väl utbyggt forsknings- och utvecklingsarbete är en förutsättning för
att vi skall kunna bevara och vidareutveckla vårt välstånd. Såväl staten
som industrien satsar också avsevärda belopp i dessa hänseenden. Det all
männa har därvid främst påtagit sig ansvaret för grundforskningen och
den utvecklingsforskning som närmast gränsar till grundforskning. Härut-
innan har ansträngningarna intensifierats under senare år, dels genom ut
byggnad av våra universitet och högskolor, och dels genom ökade anslag till
forskningsråden. Breddningen av forskarrekryteringen och de ökade mate
riella resurserna för forskningen torde på ett helt annat sätt än tidigare hä
skapat förutsättningar för vetenskapliga landvinningar som kan komma
hela vårt samhälle tillgodo. Vid bedömandet av de fortsatta insatserna på
detta område måste kostnadssidan tilldra sig stor uppmärksamhet. Det tor
de vara ovedersägligt, att utvecklingen inom naturvetenskap och teknik går
mot att den vetenskapliga verksamheten blir mer kostnadskrävande. Allt
mer komplicerade metoder och apparater erfordras och allt fler forskare
måste sättas in på varje forskningsprojekt. Detta gäller — med hänsyn till
bl. a. kraven på information om den ständigt ökande mängden av grund
läggande vetenskapliga framsteg — inte minst målforskningen och det in
dustriella utvecklingsarbetet. Mot bakgrunden av den svenska industrins
struktur med relativt små enheter synes det, såsom också utredningsmännen
framhållit, föreligga risk för att svenska företag inte kan sätta in tillräckliga
resurser på kvantitativt omfattande och krävande projekt som på sikt skulle
kunna ge utdelning i nya produktionsmetoder och nya produkter.
Med det anförda har jag velat dels understryka forskningens och utveck
lingsarbetets betydelse för vårt fortsatta välstånd, och dels peka på ett svårbe
mästrat inslag som kan skönjas i den kommande utvecklingen. Mot bak
grunden härav finner jag det helt följdriktigt, att en del av avkastningen
från en av våra rikaste naturtillgångar, de lappländska malmfyndigheter-
na, användes för att bygga upp nya ekonomiska värden. Som jag också gi
vit uttryck för i direktiven, bör härvid särskild hänsyn tas till det norr
ländska näringslivet. Utredningsmännen har emellertid inte förordat att nå
gon del av medlen avdelas för detta ändamål och har ej heller i övrigt före
slagit någon klart uttalad prioritet för norrlandsprojekt. Som framgått av
vad jag nyss anfört har detta väckt stark kritik från många remissinstan
sers sida. Även jag ställer mig i denna del kritisk till utredningsmännens
förslag.
Insatser för att utveckla det norrländska näringslivet framstår som sär
skilt starkt motiverade. Norrland har avsevärda men till stor del ännu out
nyttjade naturtillgångar. Ett betydande överskott av arbetskraft föreligger,
som med hänsyn till befolkningsutvecklingen kan väntas bestå under avse
värd framtid. Samhällets utgifter för beredskapsarbeten och arbetslöshets
understöd är höga för Nordsverige och speciellt för Norrbotten. Detta är
förhållandet även under tider då konjunkturerna är goda och sysselsätt
ningen är hög inom landet i övrigt. Orsakerna härtill är att finna bl. a. däri,
att näringslivet i Norrbotten liksom i övrigt i Nordsverige är alltför outveck
lat och odifferentierat. Mot bakgrunden av de faktorer jag framhållit, före
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
24
faller det troligt att ett främjande av det norrländska näringslivet kan få en
högre samhällsekonomisk räntabilitet än en rent företagsekonomisk bedöm
ning låter förmoda.
Behovet av stödåtgärder framträder sålunda med särskild styrka för Norr
lands del. Jag anser, att detta bör komma till klart uttryck genom att en viss
del av malmvinstmedlen avskiljes till en särskild fond för industriellt forsk
nings- och utvecklingsarbete samt främjande av företagsamhet, förslags
vis benämnd Norrlandsfonden. Därjämte förordar jag, att en all
män forsknings- och utvecklingsfond bildas i huvudsaklig överensstämmel
se med utredningsmännens förslag. Jag föreslår, att denna benämnes
Malm fonden för forsknings- och utvecklingsarbete.
Den förstnämnda av de båda av mig föreslagna fonderna bör ha till upp
gift att främja näringslivets framtida utbyggnad i Norrland. Tonvikten bör
läggas på Norrbotten. Jag vill i detta sammanhang erinra om att Tornedals-
utredningen i sitt betänkande med förslag till åtgärder för näringslivets ut
veckling (SOU 1960: 37) föreslagit inrättandet av en fond med liknande syf
te. Denna fond föreslogs dock komma enbart Norrbotten till godo. Den skul
le handha finansieringsfrågor och frågor i övrigt rörande stöd till invente
rings-, forsknings- och utvecklingsarbete.
De norrländska råvarutillgångarna erbjuder såsom utredningsmännen
framhåller många lovande områden för forsknings- och utvecklingsarbete.
Frågor rörande skogen och malmen och dess utnyttjande kommer härvid i
förgrunden. Utöver de av utredningsmännen anförda exemplen har många
remissinstanser angivit lämpliga forsknings- och utvecklingsuppgifter. Läns
styrelsen i Norrbottens län framhåller, att stora nu outnyttjade virkestill-
gångar i Norrbotten skulle kunna tillgodogöras om transport- och föryng-
ringsproblemen löstes. Inom jordbruksområdet uppmärksammas särskilt den
jordbruksekonomiska forskningen. Andra projekt är försök som avser ut
nyttjandet av grafitfyndigheter för tackjärnsframställning samt metallur
giska processer av ny typ för stålframställning ur högvärdig slig. Vidare
nämns undersökningar rörande industriellt utnyttjande av kalkstens-,
kvarts-, fältspats-, tälj stens- med flera mineralförekomster. Inom byggnads
forskningen omnämner länsstyrelsen bl. a. forskning rörande framställning
av fasadtegel och täckdikningsrör ur norrbottnisk lera.
Dessa exempel illustrerar, att det inte föreligger någon brist på angeläg
na uppgifter, som torde lämpa sig väl för stöd ur Norrlandsfonden. Främst
torde alltså målforskning och utvecklingsarbete komma i fråga. Stöd bör
emellertid även kunna utgå till sådan mera grundforskningsbetonad verk
samhet, som kan tänkas komma att skapa grundval för senare praktisk till-
lämpning. Jag vill understryka, att det forsknings- och utvecklingsarbete
det här kan bli fråga om, bör ha anknytning till norrländska råvaror. I
likhet med vad utredningsmännen och vissa remissinstanser framhållit bör
ett aktivt arbete, innefattande särskilda utredningar etc., komma till stånd
för att inventera tänkbara projekt som har särskild anknytning till det norr
ländska näringslivet.
Kungl. Maj.ts proposition nr 77 år 1961
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
25
Eu huvuduppgift för Norrlandsfonden bör, som jag nu framhållit, vara att
stödja sådant forsknings- och utvecklingsarbete, som syftar till vidareför
ädling av de norrländska råvarutillgångarna. En annan uppgift för fonden,
sammanhängande med den förstnämnda, bör vara att medverka till främ
jande av den norrländska företagsamhetens utveckling och differentiering.
Denna del av fondens verksamhet bör syfta till att stimulera uppkomsten
och utbyggnaden av manufaktureringsindustrier, grundade på de norrländs
ka råvarorna. Vad jag här föreslagit innebär en utvidgning av fondens verk
samhet i förhållande till utredningsmännens förslag.
Jag övergår nu till att närmare för Norrlandsfondens del ange formerna för
stödverksamheten. I fråga om stödet till forskning och industriellt utveck
lingsarbete ansluter jag mig i huvudsak till utredningsmännens förslag. Det
ta innebär sålunda, att i de fall mera grundforskningsbetonade uppgifter fö
rekommer, liksom i fråga om målforskningsbetonad verksamhet som kom
mer en hel bransch tillgodo, stödet skall utgå i form av bidrag. Vidare bör
bidragsformen också användas för utredningar och inventeringar av olika
slag. Vad åter angår sådana forskningsprojekt och sådant utvecklingsarbete
som sker i samarbete med visst företag, skall bidraget vara förknippat med
villkorlig återbetalningsskyldighet, inkluderande marknadsmässig ränta. En
annan stödform som i sådana fall kan ifrågakomma är förlustgarantier. Jag
är medveten om att praktiska svårigheter kan uppkomma vid tillämpningen
av de båda sistnämnda stödformerna, särskilt då det gäller att bedöma, när
villkoren för återbetalningsskyldighet inträder eller när garantien skall tas i
anspråk. Jag vill dock inte binda verksamheten med några generella regler i
dessa avseenden, utan det torde få ankomma på fondens ledning att med hän
syn till omständigheterna i det enskilda fallet utforma närmare bestämmel
ser. Jag anser det inte heller lämpligt att ange hur fördelningen skall ske
mellan olika stödformer.
Stödet till industriell utbyggnad bör naturligen få formen av medellånga
eller långfristiga lån och avse finansieringen av anläggningar, inventariean-
skaffning o. d. till bestämda projekt. Dessa projekt skall baseras huvudsakli
gen på förädling och vidarebearbetning av norrländska råvaror. Lånen bör
under en tid av högst tio år kunna vara räntefria och även amorteringsfria.
Amortering bör, såvitt inte särskilda skäl föreligger, fullgöras inom tjugo år,
räknat från dagen för lånets utbetalning.
I detta sammanhang vill jag erinra om det statliga kreditstöd med uppgift
att främja hemslöjd, hantverk och småindustri som utgår i form av hant
verks- och industrilån samt statlig lånegaranti. I viss utsträckning torde
företag kunna komma i åtnjutande av såväl detta kreditstöd som lån ur Norr
landsfonden. Behovet av finansieringsstöd i Norrland vid sidan av redan
existerande former betingas av att ett speciellt risktagande här framstår som
samhällsekonomiskt motiverat. Villkoren för denna speciella lånegivning fö
reslås därför något gynnsammare utformade än vad som gäller för övriga
kreditstöd. Med den föreslagna konstruktionen blir det därför angeläget att
vid bedömningen av förekommande projekt fästa särskilt avseende vid deras
26
lönsamhet på lång sikt. Jag vill i detta sammanhang framhålla, att ett nära
samarbete bör etableras mellan å ena sidan ledningen för Norrlandsfonden
och å andra sidan de organ som handhar det ordinära statliga kreditstödet.
Med den uppläggning som jag nu föreslagit för Norrlandsfonden, torde
den s. k. tremiljonersfonden kunna inkluderas i dess verksamhet. Någon
särskild lånefond torde därför inte erfordras.
Som jag tidigare nämnt bör en viss del av statens vinstmedel från LKAB
anslås till en fond, benämnd Malmfonden för forsknings- och utvecklingsar
bete. I huvudsak ansluter jag mig beträffande denna fond till utrednings
männens förslag. Malmfonden bör enligt min uppfattning få karaktären av
en strategisk reserv på forskningens och utvecklingsarbetets område. En
koncentration bör ske till stora experimentella, främst naturvetenskapliga
och tekniska projekt. Fondens resurser bör sålunda utnyttjas, förutom för
utvecklingsprojekt med direkt industriell anknytning, till sådant forsknings-
och utvecklingsarbete som med hänsyn till sin omfattning eller långsiktska-
raktär ligger utanför vad som normalt faller inom forskningsrådens verksam
het.
Stödformerna bör här vara bidrag, bidrag med återbetalningsskyldighet
och förlustgarantier. Vad jag tidigare anfört beträffande dessa stödformer
i samband med Norrlandsfonden gäller även här.
Bland remissinstanserna har delade meningar rått huruvida ett särskilt
organ fordras för den nu föreslagna stödverksamheten. Statens naturveten
skapliga forskningsråd in. fl. remissinstanser har förordat, att en del av
malmvinstmedlen i stället avsättes till de naturvetenskapliga och tekniska
forskningsråden. Andra remissinstanser åter har tillstyrkt utredningsmän
nens förslag. För egen del anser jag det bäst överensstämma med fondens
syfte och inriktning att den står under särskild förvaltning. Jag vill dock
samtidigt i likhet med remissinstanserna understryka, att det är nödvändigt
att ett intimt samarbete kommer till stånd mellan Malmfonden och de be
rörda forskningsråden. I det följande kommer jag att beakta detta i vad
gäller fondstyrelsens sammansättning. Som kanslern för rikets universitet
föreslagit, finner jag det vidare lämpligt att till fonden ställda ansökningar
om bidrag till forskning regelmässigt remitteras till vederbörande forsk
ningsråd. Forskningsråden bör också kunna väcka förslag hos fonden om
stöd till vissa större forskningsprojekt.
Jag övergår härefter till frågorna om avsättningen av medel, fondernas
organisation samt härmed sammanhängande problem.
Utredningsmännen har betonat, att de årliga tillskotten måste vara någor
lunda stora samt vidare föreslagit ett i varje fall under en första femårs
period fast årligt medelstillskott om 25 miljoner kronor. Vad utredningsmän
nen anfört finner jag välgrundat, och tillstyrker att avsättningen fastställes
till högst 25 miljoner kronor per år under en femårsperiod. Härefter torde
frågan om avsättning få upptagas till ny prövning. Av det föreslagna be
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
27
loppet bör högst 15 miljoner kronor avsättas till Norrlandsfonden och högst
10 miljoner kronor till Malmfonden för forsknings- och utvecklingsarbete.
Vad beträffar formerna för avsättningen till ifrågavarande fonder av statens
andel i vinstmedlen från LKAB, torde det få ankomma på Kungl. Maj :t att
meddela erforderliga föreskrifter.
Mot utredningsmännens förslag rörande fonderingen av medel har jag
ingen erinran. Fonderingen bör syfta till att underlätta koncentrerade insat
ser. Det bör åvila ledningen för vederbörande fond att bestämma i vilken
takt en fondering bör komma till stånd. Jag föreslår vidare, att fondernas
kapital göras räntebärande. Det torde här få ankomma på Kungl. Maj :t att
meddela erforderliga föreskrifter om fondernas placering och förvaltning
samt därmed sammanhängande frågor.
Till frågan om de skatterättsliga problem som uppkommer i samband med
fondernas tillkomst torde jag få återkomma i annat sammanhang.
Fonderna bör vara fristående organ, utformade som stiftelser, med av
Kungl. Maj :t utfärdade stadgor. Ledningen för fonderna bör handhas av
särskilda styrelser. Ledamöterna i dessa bör utses av Kungl. Maj :t. Enligt
utredningsmännen borde till grund för Kungl. Maj:ts ställningstagande ligga
förslag från särskilda s. k. förslagsgrupper. I likhet med många remiss
instanser finner jag detta system komplicerat. Av de högst sex ledamöter
som styrelsen för Norrlandsfonden enligt min mening bör omfatta, torde två
böra ha anknytning till det norrländska näringslivet, två till naturvetenskap
lig och teknisk forskning samt av övriga två åtminstone en ledamot vara bo
satt i Norrbottens län och vara väl förtrogen med förhållandena därstädes.
Antalet ledamöter i styrelsen för Malmfonden för forsknings- och utvecklings
arbete torde kunna begränsas till fem. Av dessa bör två ha anknytning till
näringslivet. Av de övriga bör en utses bland ledamöterna i statens naturve
tenskapliga forskningsråd och en bland ledamöterna i statens tekniska
forskningsråd.
Till fonderna bör knytas särskilda kanslier. I likhet med utredningsmän
nen anser jag det lämpligt, att erforderligt utredningsarbete i möjligaste mån
utföres av redan befintliga organ och inom dessa verksamma kvalificerade
specialister, varför personalen vid fondernas kanslier endast behöver om
fatta ett fåtal anställda. Norrlandsfondens kansli torde lämpligen böra för
läggas till Luleå.
Fondernas verksamhet bör granskas av särskilda, av Kungl. Maj:t utsedda
revisorer. Enligt utredningsmännens mening skulle revisionen endast avse
förvaltningen i inskränkt mening. Jag delar inte denna uppfattning, ulan
förordar att revisorerna inte minst med hänsyn till den av mig förordade in
riktningen av verksamheten även skall äga granska det materiella innehållet
i fondstyrelsernas beslut om stöd till olika projekt.
Slutligen vill jag nämna att verksamheten med hänsyn till det omfattande
förberedelsearbete som är erforderligt inte torde kunna börja före den 1 ja
nuari 1962.
28
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1961
V. Hemställan
Under åberopande av vad jag sålunda anfört hemställer jag, att Kungl.
Maj :t måtte föreslå riksdagen att
dels godkänna de av mig i det föregående förordade rikt
linjerna för avsättning av viss del av den staten tillfallande
vinsten från Luossavaara-Kiirunavaara aktiebolag till två
fonder för forsknings- och utvecklingsarbete m. m., den ena
benämnd Norrlandsfonden och den andra benämnd Malm
fonden för forsknings- och utvecklingsarbete,
dels ock besluta att fonden för vissa stödåtgärder inom
malmkommunerna (tremiljonersfonden) skall uppgå i den
föreslagna Norrlandsfonden.
Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter
biträdda hemställan förordnar Hans Maj :t Konungen, att
proposition av den lydelse, bilaga till detta protokoll ut
visar, skall avlåtas till riksdagen.
Ur protokollet:
Bo Jonas Sjönander
610325
Stockholm 1961. Isaac Marcus Boktryckeri Aktiebolag