Prop. 1962:126
('om att avsätta området Padjelanta i Norrbottens län till nationalpark, m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1962
1
Nr 126
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen om att avsätta området
Padjelanta i Norrbottens län till nationalpark, m. m.; given Stockholms slott den 16 mars 1962.
Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av statsrådsprotokollet över jordbruksärenden för denna dag, föreslå riks dagen att bifalla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredra gande departementschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
Eric Holmqvist
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att området Padjelanta jämte angränsande trak ter inom Jokkmokks kommun i Norrbottens län skall avsättas till en ny nationalpark, benämnd Padjelanta nationalpark. Huvuddelen av Pårek- slätten i samma kommun förordas infogad i Sareks nationalpark. Frågor om att skydda vissa andra, mindre områden ställs däremot på framtiden.
Vidare hemställs i propositionen om riksdagens medgivande att göra vissa begränsade intrång i Sareks och Stora Sjöfallets nationalparker för att önskvärda företag för vattenkraftutbyggnad skall kunna komma till stånd. Riksdagens tillstånd till mindre ingrepp i Abisko nationalpark be gärs samtidigt.
Slutligen berörs i propositionen en mellan vattenfallsstyrelsen och repre sentanter för naturskyddet träffad överenskommelse rörande vissa norr ländska vattendrag.
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 år 1962
Utdrag av protokollet över jordbruksärenden, hållet inför Hans
Maj.t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den
16 mars 1962.
Närvarande:
Statsministern
Erlander , statsråden
Nilsson, Sträng, Andersson, Lindström,
Lindholm, Kling, Skoglund, Edenman, Johansson, af Geijerstam, Hermansson,
Holmqvist.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler
chefen för jordbruksdepartementet, .statsrådet Holmqvist, fråga om att
avsätta området Padjelanta i Norrbottens län till nationalpark, m. m. samt
anför därvid.
I. Inledning
I skrivelse den 28 februari 1957 har vetenskapsakademiens naturskydds
kommitté, Svenska naturskyddsföreningen, Svenska turistföreningen och
Svenska fjållklubben hemställt om att området Padjelanta
måtte avsättas till nationalpark och om att viss ut
vidgning måtte ske av Sar eks nationalpark, över
denna hemställan har, efter remiss, yttranden avgetts av kammarkollegiet,
väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, vattenfallsstyrelsen, domänstyrelsen ef
ter hörande av överjägmästaren i nedre Norrbottens distrikt samt jägmäs
tarna i Pärlälvens och Gällivare revir, kommerskollegium efter hörande
av Sveriges geologiska undersökning samt bergmästarämbetet i norra
distriktet och Bolidens Gruv Aktiebolag, länsstyrelsen i Norrbottens län
och Svenska samernas riksförbund. Länsstyrelsen har vid sitt yttrande fo-
gat ytti anden av länets naturskyddsrad, länsarkitekten, överlantmätaren,
lappfogden i Norrbottens södra distrikt, Jokkmokks och Gällivare kom
muner, Jokkmokks sameförening samt landsfiskalen i Jokkmokks distrikt.
Sedan Kungl. Maj:t uppdragit åt länsstyrelsen i Norrbottens län att på
grundval av nyssnämnda skrivelse och de däröver avgivna remissyttran
dena verkställa närmare utredning, har länsstyrelsen i skrivelse den 6
maj 1961 framlagt förslag i ämnet. I anledning av dessa förslag har ytt
randen inkommit från kammarkollegiet, vattenfallsstyrelsen, domänsty
relsen, kommerskollegium, vetenskapsakademiens naturskyddskommitté,
Svenska naturskyddsföreningen, Svenska turistföreningen, Svenska fjäll
klubben, kommunalnämnden i Jokkmokks kommun, representanter för
Jokkmokks sameförening och Tuorpons, Jåkkokaska och Sirkas lappbyar
samt Bolidens Gruv Aktiebolag.
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1962
3
I skrivelse den 15 september 1960 har vattenfallsstyrelsen hemställt om Kungl. Maj:ts tillstånd att för reglering av sjöarna Tjaktjajaure, Snjärak, Keddek och Rittak inom Jokkmokks socken få göra det intrång i Sareks nationalpark, som blivande tillstånd enligt vattenlagen kan innebära, över denna framställning har, efter remiss, kammarkol legiet, domänstyrelsen, länsstyrelsen i Norrbottens län, vetenskapsakade miens naturskyddskommitté och Svenska naturskyddsföreningen yttrat sig.
övre Norrbygdens vattendomstol har med skrivelse den 22 september 1961 underställt Kungl. Maj:t frågan om nyssnämnda reglering samt därvid förordat, att Kungl. Maj:t måtte föranstalta om viss ändring av gränsen för Sareks nationalpark eller av föreskrifterna angående nationalparkens vård. över vattendomstolens hemställan har remissyttranden avgetts av chefen för försvarsstaben, väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, Sveriges me teorologiska och hydrologiska institut, kammarkollegiet, riksantikvarie ämbetet, domänstyrelsen, lantbruksstyrelsen efter hörande av lantbruks nämnden i Norrbottens län, fiskeristyrelsen efter hörande av vederbö rande fiskeriintendent, statens vatteninspektion, länsstyrelsen i Norrbot tens län efter hörande av vederbörande lappfogde och kommuner, veten skapsakademiens naturskyddskommitté, Svenska naturskyddsföreningen,
Samfundet för hembygdsvård, Svenska samernas riksförbund, Lule älvs flottningsförening samt renbetesmarksutredningen.
Vattenfallsstyrelsen har vidare i två särskilda skrivelser den 7 januari 1961 tagit upp frågor om vattenkraftutbyggnader m. m. inom Stora Sjöfallets nationalpark. Den ena skrivelsen avser den tredje regleringen av Suorvasjöarna. I den andra skrivelsen behandlas frågan om sjön Satisjaures reglering, in. m. över skrivelserna har yttranden avgetts av telestyrelsen, väg- och vattenbyggnadsstyrelsen efter hörande av vägförvaltningen i Norrbottens län, Sveriges meteorolo giska och hydrologiska institut, kammarkollegiet, riksantikvarieämbetet, domänstyrelsen, fiskeristyrelsen efter hörande av fiskeriintendenten i övre norra distriktet, kommerskollegium, länsstyrelsen i Norrbottens län — efter hörande av fiskeriintendenten i övre norra distriktet, lappfog darna i norra och södra distrikten, berörda lappar, hushållningssällskapet, naturskyddsrådet, Gällivare och Jokkmokks kommuner samt länsorga net för vattenkraftsfrågor — vetenskapsakademiens naturskyddskommitté,
Svenska naturskyddsföreningen, Samfundet för hembygdsvård, Svenska samernas riksförbund ävensom Lule älvs flottningsförening.
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1962
ende Tjaktjajaures m. fl. sjöars reglering, samt beträffande tredje suorva-
regleringen även av telestyrelsen.
Dessutom har vattenfallsstyrelsen i skrivelse den 28 september 1961 gjort
framställning rörande förvaltningen av vissa vattenområden inom Stora
Sjöfallets nationalpark, m. m. över skrivelsen har domänstyrelsen avgett
yttrande.
I fråga om erforderliga åtgärder för utbrytning av mark från national
parken har naturvårdsdelegationen utlåtit sig genom en den 17 januari
1962 dagtecknad skrivelse.
I en den 9 december 1961 gjord framställning har Svenska turistförening
en anhallit om tillstand att inom Abisko nationalpark anlägga
en linbana samt utföra vissa mindre röjningar. Yttranden häröver har,
efter remiss, avgetts av kammarkollegiet, domänstyrelsen, länsstyrelsen i
Norrbottens län, vetenskapsakademiens naturskyddskommitté och Svenska
naturskyddsföreningen.
I årets statsverksproposition (Bil. 8, s. 252) har chefen för kommu
nikationsdepartementet omnämnt en överenskommelse mellan
naturskyddet och vattenfallstyrelsen samt förutskic
kat, att överenskommelsen skulle komma att efter föredragning av chefen
för jordbruksdepartementet anmälas för riksdagen. Överenskommelsen
har den 9 november 1961 överlämnats till Kungl. Maj:t av förutvarande
landshövdingen Bo Hammarskjöld. Vattenfallsstyrelsen har därjämte ut
talat sig om överenskommelsen genom skrivelse den 13 november 1961.
Bestämmelserna om nationalparker återfinns huvudsakligen i natur
skyddslagen. Enligt 2 § denna lag kan kronan tillhörig mark avsättas till
nationalpark i syfte att bevara större sammanhängande område av viss
landskapstyp i dess naturliga tillstånd eller i väsentligen oförändrat skick.
I 3 och 4 §§ samma lag berörs föreskrifter, som erfordras för att trygga
ändamålet med parken.
II. Förslagen att avsätta området Padjelanta till nationalpark och att
utvidga Sareks nationalpark samt remissyttranden däröver
Padjelanta kallas området kring de båda sjöarna Virihaure och Vasten-
jaure, belägna mellan Sarekfjällen och norska gränsen. Områdets belägen
het framgår av en karta som torde fogas till statsrådsprotokollet i detta
ärende. Berggrunden består av kalkrika, lättvittrade lågfjäll. Området har
särskilt intresse på grund av dess karaktär av vildmark. Floran där anses
vara den art- och individrikaste inom norra delen av vårt fjällområde.
Flera såsom sällsyntheter betraktade växter ingår i floran. I faunan åter
finns bl. a. åtskilliga arktiska djurarter. Padjelanta är jokkmokksamernas
sommarland.
Sareks nationalpark öster om Padjelanta avsattes genom riksdagsbeslut
år 1909. Den omfattar ca 1 900 km2 och inrymmer bl. a. landets mest
omfattande högfjällsområde och enda karakteristiska alpland. Tillsam
mans med Stora Sjöfallets nationalpark omedelbart norr därom utgör det
ett stort djurreservat. Endast en ringa del av nationalparken ligger nedan
för björkskogsgränsen.
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 år 1962
5
1957
års framställning samt remissyttrandena däröver
Vetenskapsakademiens naturskyddskommitté, Svenska naturskyddsför
eningen, Svenska turistföreningen och Svenska fjällklubben erinrade i sin
gemensamma skrivelse år 1957 inledningsvis om att sakkunniga år 1907
ansett, att ett vildmarksreservat borde skapas som omfattade all mark
väster om en linje från sjön Laitaures östra ände till Torne träsks östligaste
del. Organisationerna framhöll, att de sakkunnigas tanke endast realise
rats ofullständigt och att dessutom flera fridlysta områden utsatts för
betydande ingrepp. En ny nationalpark, som omfattade Padjelanta och
vissa närliggande områden, samt en särskilt angiven utvidgning av Sareks
nationalpark skulle utgöra en viss ersättning för bl. a. de i samband med
kraftverksutbyggnad gjorda ingreppen i Stora sjöfallets nationalpark (se
kartan).
Härefter anförde organisationerna sammanfattningsvis följande.
Padjelanta utgör ett ur alla synpunkter synnerligen värdefullt komple
ment till Sareks nationalpark och bör snarast fridlysas. Områdets vild-
markskaraktär bör bevaras, kommersiell turistexploatering undvikas och
anläggningarna i huvudsak begränsas till den glesa kedja av enkla anlägg
ningar för övernattning som redan nu underlättar färder i området.
Det är nödvändigt för renskötselns fortsatta bestånd i Jokkmokks soc
ken, att Padjelanta även i framtiden förblir i möjligaste mån fredat.
Samer, som tillhör lappbyar vilkas områden delvis faller inom det före
slagna reservatet, bör ej orsakas inskränkning i sina rättigheter till bete,
vedfång, jakt och fiske. Beträffande jakten bör dock gängse national-
parksbestämmelser gälla beträffande björn, lo, älg och örn.
Hela sjön Sitojaure med kringliggande fjällområde samt Parekslatten
bör härjämte införlivas med Sareks nationalpark. Sitojaure är en mycket
vacker sjö, vars västra del är omgiven av branta ijäll och ligger inom
nationalparken. Stränderna är bevuxna med björkskog. Samer inom Sirkas’
lappby har vår-, sommar- och höstvisten vid sjön. Strandskogarna används
som renbete, särskilt vår och höst. Eu reglering skulle förstöra sjöns
stränder, dränka värdefull renbetesmark och försämra samernas^ fiske.
Pårekslätten utgör ett av dessa ljälllrakters allra förnämligaste fageltill-
håll. 1 de grunda sjöarna och kanalerna och bäckarna mellan dessa uppe
håller sig en för fjällen ovanligt rik koncentration av änder och vadare.
6
Organisationerna hemställde slutligen att statsmakterna måtte vidta
åtgärder i enlighet med vad nyss sagts.
Endast några remissinstanser tillstyrkte att ett område med den utsträck
ning som organisationerna förordat skulle avsättas till Padjelanta national
park. Däribland var domänstyrelsen, Gällivare kommun och lappfogden i
Norrbottens södra distrikt. Våg- och vattenbyggnadsstyrelsen hade ur de
synpunkter styrelsen hade att företräda intet att anföra i ärendet.
Såsom huvudmotiv för sina avstyrkanden angav vattenfallsstyrelsen och
kammarkollegiet, att beslut om att avsätta området i fråga till nationalpark
mte borde fattas förrän spörsmålet om exploateringen av Lilla och Stora
Lule älvs källflöden klarlagts. Kommerskollegiet ansåg, att ett bifall till
förslaget skulle äventyra framtida malmprospektering. Svenska samernas
riksförbund befarade ökad rovdjurstillgång inom området.
Länsstyrelsen i Norrbottens län förklarade sig inte kunna ta ställning till
frågan förrän denna utretts närmare.
Beträffande förslaget att hänföra Sitojaure till Sareks nationalpark
anförde flertalet remissorgan liknande synpunkter som i fråga om Padje
lanta. Emellertid tillstyrkte vattenfallsstyrelsen och kammarkollegiet att
Pårekslätten infogades, förstnämnda ämbetsverk dock med viss modifika
tion.
Länsstyrelsens utredning
På grundval av det utredningsmaterial och de synpunkter i anledning
därav, som länsstyrelsen i Norrbottens län återgett i sin skrivelse i maj
1961, har länsstyrelsen föreslagit dels att en till Padjelantaområdet hänför-
lig nationalpark snarast avsätts, varvid dennas gränser fastställs med
den annorlunda sträckning i förhållande till tidigare förslag, som framgår
av den förut nämnda kartan, dels att reglemente och ordningsföreskrifter
för nationalparken utformas på sådant sätt att gruvnäringens, samernas,
ortsbefolkningens och turismens nuvarande rättigheter och utvecklings-
möjligheter inte inskränks genom beslutet att bilda parken samt dels att
Pårekslätten och västspetsen av sjön Sitojaure införlivas med Sareks natio
nalpark.
De naturvår dssynpunkter, som länsstyrelsen anlagt på
spörsmålet att avsätta den nya nationalparken, har sammanfattningsvis
redovisats sålunda i skrivelsen.
I en på länsstyrelsens uppdrag särskilt gjord naturvetenskaplig beskriv
ning av den föreslagna Padjelanta nationalpark — här tagen i vidsträckt
bemärkelse och inkluderande även de partier som omger egentliga Padje-
lanta har de botaniska synpunkterna fått dominera. Detta samman
hänger med att Sareks nationalpark inte kan anses representativ för växt
världen inom den norrbottniska fjällkedjan. Det är därför främst från
botaniskt håll, som önskemål framställts om att till den floristiskt fattiga
Sarekregionen foga den rika växtvärlden i och kring egentliga Padjelanta.
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1962
7
Tillsammans med Sarek bildar de varandra kompletterande delområdena inom Padjelanta ett slutet helt. Inom en förhållandevis begränsad areal ryms där i det närmaste alla de skilda naturtyper, som den norrbottniska fjällvärlden kan uppvisa. Som helhet betraktat är Padjelanta att anse som ett nyckelområde och ett naturligt förland till Sarek även ur zoolo gisk, kvartärgeologisk och landskapsmässig synpunkt.
Efter avgränsning av den föreslagna nationalparkens sydöstra del längs en linje Kasakjaurats—Kallojåkk—Skalo—Kartejåkk—skogsgränsen längs Tarradalens östsida—Sarek talar starka naturvetenskapliga skäl för att det kvarvarande området ges nationalparksskydd. En jämförande gransk ning av övriga skyddsvärda eller redan skyddade områden visar att intet av dessa områden kan mäta sig med Padjelanta i fråga om naturvetenskaplig representativitet och frihet från kulturpaverkan eller teknisk förstörelse.
Vad angår vattenkraften inom Padjelanta har länsstyrelsen för klarat, att den bestämt motsätter sig en reglering av sjöarna i området. Realiserandet av ett sådant projekt skulle direkt och indirekt innebära, att ca 25 km2 oersättligt renbetesland överdäms, att ett för den natur vetenskapliga forskningen och speciellt för växtgeografien omistligt nyc kelområde definitivt förloras och att ett ännu orört fritidsområde, som landskapsmässigt saknar motsvarighet i Europa, förstörs.
Vid utarbetandet av sitt förslag till gränser för den nya nationalparken har länsstyrelsen funnit att den för gruvnäringen troligen mest betydelsefulla, södra delen av det område, som år 1957 föreslagits utgöra nationalparken, bör falla utanför denna. Detta är enligt länsstyrelsen så mycket mera motiverat som trakten i fråga — frånsett den som reservat redan fredade Tjuoltadalen — torde få anses ha avsevärt mindre natur skyddsvärde än övriga delar av Padjelanta.
Även om sannolikheten för att finna brytvärda malmförekomster torde vara störst inom det undantagna södra området, kan dock möjligheten att göra nya malm- och mineralfynd inom den av länsstyrelsen före slagna nationalparken inte uteslutas. Intresset knyts närmast till berg- artskomplexet mellan och kring sjöarna Råvejaure, Virihaure och Vasten- jaure i Padjelantaparkens centrum samt till fjällpartiet norr om Ruotevare statsgruvefält. För att fortsatt prospekteringsverksamhet inom dessa om råden skall tryggas bör, har länsstyrelsen ansett, på förhand skapas garan tier för att eventuella fynd också får exploateras av upptäckaren. Exploa tering är enligt nationalparkslagens rambestämmelser inte möjlig utan Kungl. Maj:ts tillstånd för varje särskilt fall.
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 dr 1962
8
nedlagt stora kostnader på malmletning inom området, har därför före
slagit att sådana bestämmelser intas i reglementet för Padjelanta national
park, att prospekteringsmöjligheter med rätt för stat, bolag och enskilda
till inmutning och tillgodogörande av påträffade malmer och mineral inom
hela nationalparken säkerställs i samma omfattning som hittills. Områdets
belägenhet, bristen på vägar och storleken av de kostnader, som allmänt
sett ar förknippade med prospektering och malmundersökning, utgör en
ligt länsstyrelsens mening i och för sig viss garanti mot missbruk av rät
ten till fri malmletning inom parkens gränser. Länsstyrelsen har dock
även förordat att reglementet utformas så att onödig skadegörelse på natu
ren förhindras.
Om Padjelanta avsätts såsom nationalpark skulle detta, har länssty
relsen framhållit, bli till stor fördel för rennäringen.
Beträffande jakt och fiske inom nationalparken har länsstyrelsen
hl. a. anfört följande.
Lansstyrelsen har förståelse för de farhågor Svenska samernas riks
förbund hyser for okad rovdjurstillgång, men anser att tillfredsställande
garantier mot okontrollerad ökning av rovdjursstammen kan erhållas ge
nom att domänstyrelsen lämnas möjlighet att medge licens jakt på björn
och lo samt — till andra personer än samer — även på varg och iärv.
Domanstyrelsen bor likaledes få möjlighet att, i den utsträckning styrelsen
provar skäligt efter att ha hört lappväsendet, till ortsbefolkningen — lik-
som givetvis även till samerna — meddela mera permanenta eller vrkes-
Jakt‘ °ch fiskeuPPlåtelser samt till allmänheten tillhandahålla
keii ^ sport^is^e^ort *°r sJÖarna och vattendragen inom nationalpar-
I fråga om turismen inom Padjelanta nationalpark hade i 1957
års framställning gjorts uttalande av innebörd att i stort sett inga andra
turistanläggningar borde få förekomma än den mycket glesa kedja av
primitiva övernattningsplatser, som redan nu finns inom området. Läns
styrelsen har däremot följande principiella uppfattning i ämnet.
Ur aUmän synpunkt bör huvuduppgiften för ett nationalparkskomplex
av har föreslagen omfattning vara att möjliggöra upplevelsen av orörd
odemark för sa många härav intresserade människor som möjligt. Denna
huvuduppgift, som rätteligen borde gälla även Sareks och Stora Sjöfallets
nationalparker, kan endast lösas, om besökandeströmmen kanaliseras till
or gemene man särskilt intressanta, vackra och monumentala områden
genom att någorlunda »bekväma» leder utbyggs och markeras samt väl
utbyggda övernattningsplatser anordnas.
Länsstyrelsen har förutsatt, att utbyggnaden av turistanläggningar i
Padjelanta i framtiden, liksom hittills, huvudsakligen sker i Svenska
turistföreningens regi och efter domänstyrelsens godkännande i varje
särskilt fall, varvid lappväsendets yttrande först inhämtats. Härigenom
bör enligt länsstyrelsens mening fullt betryggande garantier kunna skapas
mot att Padjelanta förlorar sin vildmarkskaraktär genom kommersiell
turistexploatering.
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 år 1962
9
I detta sammanhang har länsstyrelsen behandlat frågan om flygning inom nationalparken och därvid anfört, att antalet besökare av Padjelanta kommer att förbli ringa och parken sålunda förfela sitt turistiska huvud syfte om landningsförbud för flygplan meddelas såsom skett för övriga nationalparker. Länsstyrelsen har föreslagit att reglementet för den nya nationalparken utformas så att fortsatt reguljär flygtrafik inom området medges och att tillstånd för landning med privatägda flygplan kan läm nas efter framställning för varje särskilt fall. Av rent praktiska skäl har generellt flygtillstånd förordats för lappväsendet och samerna liksom även för polis, ambulans och militär, i det senare fallet med undantag för skjutövningar och bombfällning. En pa dessa villkor upplåten, kontrol lerad flygtrafik har länsstyrelsen funnit kunna gagna såväl samernas som turismens och det allmännas anspråk på att få utnyttja Padjelanta- parken.
Länsstyrelsen har framhållit, att om Padjelanta görs tillgängligt för ett successivt växande antal besökande, det givetvis krävs att övervakning en av området intensifieras i motsvarande grad.
Beträffande inkomsterna från den nya nationalparken har för ordats, att dessa i sin helhet tillförs statens lappfond.
Sitt förslag om att införliva Pårekslåtten med Sareks nationalpark har länsstyrelsen motiverat med att slätten har stort värde såsom rik fågel lokal och har säregen landskapstyp samt med att kompensation erfordras för de ingrepp för vattenkraftexploatering som gjorts eller väntas.
I fråga om den av organisationerna föreslagna utvidgningen av Sareks nationalpark vid Sitojaure har länsstyrelsen funnit att varken sjöns östra del eller fjällområdena norr och söder om sjön representerar sådana na turtyper eller innehåller sådana andra värden, som motiverar ett införli vande med nationalparken. Sjöns västra ände är däremot enligt länssty relsens uppfattning såväl landskapsmässigt som naturvetenskapligt att betrakta såsom i hög grad skyddsvärd. Länsstyrelsen har sålunda före slagit, att detta område läggs till Sareks nationalpark.
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1962
Remissyttrandena över länsstyrelsens förslag
I övervägande flertalet utlåtanden över länsstyrelsens utredning stöds tan ken på att avsätta eu ng nationalpark som innefattar Padjelanta. Vattenfalls styrelsen, kammarkollegiet och kommerskollegium vill nu inte motsätta sig att nationalparken kommer till stånd. Vattenfallsstyrelsen avstyrker dock, att ett område kring sjön Råvejaure, vilket länsstyrelsen tagit med i sitt för slag, skall ingå i parken. Svenska samernas riksförbund framhåller, att ren- samerna bör få vissa garantier för sin näring, innan nationalparken för verkligas. Samernas landsmöte år 1962 har ställt sig avvisande till national-
10
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 år 1962
parksbildningen. Om den sker bör enligt landsmötet inga andra bestäm
melser än sådana som avser skydd mot vattenregleringar meddelas. Samerna
bör erhålla medbestämmanderätt vid utformningen och handhavandet av
föreskrifter för nationalparken, därest den skulle komma till stånd. Jokk
mokks kommun ävensom representanter för Tuorpons, Jåkkokaska och
Sirkas lappbyar samt Jokkmokks sameförening avstyrker bestämt att den
föreslagna nationalparken bildas.
Domänstyrelsen framhåller, att de många spörsmål som hänför sig till
nationalparkens utnyttjande för skilda syften bör upptas till behandling
i samband med det förslag till reglemente, som styrelsen har att underställa
Kungl. Maj:t om Padjelantaområdet avsätts till nationalpark.
Sitt avstyrkande av att området kring Råvejaure skall ingå i national
parken motiverar vattenfallsstyrelsen med hänsynen till vattenkraften.
Ämbetsverket anför härvid i huvudsak följande.
Vattenfallsstyrelsen bär i sin utbyggnadsplanering för Stora Lule älv sökt
beakta intresset av ett stort sammanhängande vildmarksreservat från Sarek
in mot norska gränsen och av detta skäl inte i denna planering medtagit
Virihaurebäckenet. En ytterligare utvidgning av reservatet till att omfatta
även Vastenjaure-Vuojatområdet har det däremot för vattenfallsstyrelsen
ställt sig svårare att medge. Därmed skulle en årsproduktion på 900 miljoner
kWh gå förlorad och därtill värdefulla möjligheter till flerårsreglering. Det
planerade regleringsmagasinets energilagringsförmåga är mer än sex gånger
så stor som Vänernmagasinets och motsvarar mer än en sjättedel av landets
nuvarande årliga elkraftproduktion. Magasin av sådan betydelse lär inte
kunna anordnas på annat håll i landet. Enhetskostnaden för energiproduk
tionen blir också mycket låg.
Emellertid bar vattenfallsstyrelsen under förhandlingar med naturvårds-
delegationen funnit sig med hänsyn till härigenom i andra avseenden vunna
fördelar böra revidera sitt ställningstagande. Vattenfallsstyrelsen vill nu ej
motsätta sig, att också Vastenjaure-Vuojatområdet får ingå i en blivande
Padjelanta nationalpark. En sådan justering av föreslagna gränser bör emel
lertid enligt vattenfallsstyrelsens mening ske, att Råvejaure-Kartejåkks vat
tensystem utgår ur förslaget.
Länsstyrelsens förslag i vad det rör gruvnäringen och frågan om
hur nationalparkens gränser bör dras med hänsyn härtill, godtas i allt väsent
ligt av kommerskollegium och Bolidens Gruv Aktiebolag.
De övriga remissinstanser, som berört gruvnäringens intressen, gör invänd
ningar mot länsstyrelsens förslag i detta hänseende. Domänstyrelsen uttalar
sig bl. a. sålunda i ämnet.
Gruvdrift — även i mindre skala — medför ett så allvarligt intrång i en
nationalpark av vildmarkskaraktär, att en sådan rörelse ej kan förenas med
fridlysningen. Å andra sidan kan så omfattande malmförekomster upptäckas
efter bearbetning av befintliga inmutningar eller efter nya sådana att frid
lysningen bör få vika för exploateringen. Detta bör emellertid enligt styrel
sens mening ej i och för sig föranleda att områden undantas från national
parken. Det har i debatten om vattenregleringarna gjorts gällande, att in
11
grepp i nationalparkerna under inga förhållanden borde få ske. Domän- styrelsen vill ansluta sig till en mera modifierad uppfattning, som innebär att, då fråga uppstår om ett ingrepp i nationalpark vilket för närings livet kan bli utomordentligt betydelsefullt, Kungl. Majt och riksdagen bör pröva frågan i en aktuell, jämförande värdebedömning.
Ehuru domänstyrelsen anser rimligt, att man ej avstår från prospekte ring på nationalpark, kan styrelsen a andra sidan ej ansluta sig till den av länsstyrelsen framförda tanken att genom dispens från gällande gruvlag låta all malmletning och inmutning på nationalparken bli fri. De under sökningar och provbrytningar, som följer efter inmutning, är nämligen ägnade att starkt förfula eller förta vildmarkskaraktären. Att Sveriges geo logiska undersökning bör bedriva prospektering bör vara självfallet. \ad som därutöver skulle kunna övervägas är enligt styrelsens mening alt låta Bolidens Aktiebolag bedriva prospektering inom nationalparken, därest detta kan anses vara av stort intresse ur allmän synpunkt och lör bolaget. Denna rätt synes emellertid böra begränsas till de delar av den ursprungligen
före
slagna nationalparken, som enligt länsstyrelsens förslag undantagits från fridlysningen.
Även kammarkollegiet, Svenska fjällklubben och Svenska naturskydds föreningen avstyrker länsstyrelsens förslag att generellt tillstånd lämnas till gruvbrytning inom nationalparken. Naturskyddsföreningen anser, att om något gruvbolag redan lagt ned avsevärda kostnader på förberedande arbeten det bör kunna övervägas att sådant bolag erhåller tillstånd att fullfölja vissa undersökningar. Sedan skulle det enligt föreningens mening få ankomma på Kungl. Maj:t och riksdagen att avgöra, om brytning av malm får ske. Kam markollegiet anmärker, att dispens enligt 5 § 2 gruvlagen inte lär kunna meddelas i fall, då verksamheten skulle komma i strid med bestämmelserna i 2 § naturskyddslagen.
Vad i övrigt gäller nationalparkens gränser motsätter sig
Svenska naturskyddsföreningen och Svenska fjällklubben att parken i söder avgränsas så snävt i förhållande till det ursprungliga förslaget som läns styrelsen förordat. Naturskyddsföreningen och domänstyrelsen finner inte, att något absolut hinder föreligger att i nationalparken inta Ruotevare stats- gruvefält. En utbrytning anses i stället böra ske, när ett nyttiggörande av fyndigheten bedöms önskvärt. Om länsstyrelsens begränsning dock godtas av Kungl. Maj:t, hemställer naturskyddsföreningen, att Tjuoltadalen under alla förhållanden tillförs Sareks nationalpark. Dalen har redan avsatts av domänstyrelsen som s. k. domänreservat. Detta har närmast motiverats av områdets säregna och vetenskapligt värdefulla fjällbjörkurskog. Reservatet är ca 1 500 ba stort, beläget mellan fjället Tjuolta och Kamajåkk, och inne fattar Sveriges, troligen Europas största helt intakta björkurskog. Området är också känt för att bysa en god björnstam. Speciellt områdets djurliv torde enligt naturskyddsföreningen få ett bättre skydd, om området tillförs natio nalparken. För att få en naturlig gräns till Sarekparken finner föreningen att malm förekomsten vid Vallats, som lär vara av mindre omfattning än själva Ruotevare, bör föras till nationalparken. Liknande synpunkter angåen
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 dr 1962
12
Kungi. Maj:ts proposition nr 126 år 1962
de Tjuoltadalen anförs av Svenska fjällklubben. Fjällklubben anser därtill,
att sjön Vaimok, som bland alla sjöar i Sverige torde ha det klaraste vattnet,
om möjligt bör få ingå i Padjelanta nationalpark.
Kammarkollegiet framhåller, att även de södra delarna av det ursprung
ligen föreslagna området för nationalparken bör bedömas som i hög grad
skyddsvärda. Kollegiet vill emellertid inte motsätta sig att dessa utesluts,
om det med viss sannolikhet kan antas att gruvbrytning inom områdena
kommer att upptas.
Länsstyrelsens förslag rörande jakt och fiske inom den föreslagna
Padjelanta nationalpark lämnas i allmänhet utan erinran.
Svenska samernas riksförbund och representanterna för samerna i Jokk
mokks kommun anser, att samernas rättigheter att hålla alla slags rovdjur
inom nationalparken under sträng kontroll bör garanteras för all framtid.
De anser vidare, att rätt bör återinföras för rensamerna att fälla älg inom
nationalparkerna. Kammarkollegiet förutsätter å andra sidan, att licensjakt
efter björn och lo tillåts komma i fråga endast om beståndet av dessa djur
företer onormal eller besvärande ökning. Beträffande samernas rättigheter
till fiske och jakt inom området anförs i huvudsak följande av Svenska natur
skyddsföreningen.
I fråga om samernas rättigheter att fiska för eget behov kan national-
parksbildningen lagligen ej medföra någon inskränkning. Föreningen har
inte heller något att erinra mot att samerna även framdeles får fiska inom
Padjelantaområdet för avsalu och sända fångsten med flyg. Om Kungl.
Maj:t medger detta kan alltså fastslås, att tillkomsten av nationalparken
inte har några negativa följder för samerna vad gäller fisket.
Älgstammen inom Padjelantaområdet torde vara utomordentligt svag.
Ur köttjaktsynpunkt torde älgen alltså knappast spela någon nämnvärd
roll för samerna.
Förvandlas Padjelantaområdet till nationalpark sätts den allmänna jakt
tiden för björn och lo ur kraft. Föreningen finner inte skäl till erinran mot
licensförfarande i enlighet med länsstyrelsens förslag eller mot rätt att vid
behov nyttja lejda jägare. Detta torde vara motiverat av områdets betydelse
för rennäringen. Padjelantaområdet kan inte heller rubriceras som något
typiskt björnland. Lodjuret torde ej finnas annat än sporadiskt inom om
rådet. Den i 17 § 1 mom. tredje stycket jaktstadgan reglerade speciella nöd-
värnsjakten efter björn och lo gäller inte inom nationalpark. Denna nöd-
värnsrätt torde av samerna tillmätas stort värde. Enligt allmänna rättsregler
har man dock städse rätt till nödvärn. Med hänsyn till Padjelantaområdets
stora värde för renskötseln och då de vetenskapliga skyddsvärdena i om
rådet i främsta rummet är av botanisk och landskaplig art är föreningen
av den uppfattningen att nödvärnsrätten bör kunna gälla inom Padjelanta
nationalparksområde. Någon ändring av bestämmelserna för övriga national
parker är föreningen däremot ej beredd att biträda.
Den av länsstyrelsen angivna ortsbefolkning, till vilken domänstyrelsen
skall kunna meddela mera permanenta eller yrkesmässiga jakt- och fiske
upplåtelser, bör enligt Svenska fjällklubben definieras som sådana personer,
13
som redan nu har jakt- eller fiskerätt inom området eller kan styrka, att
jakten eller fisket för dem utgör en betydelsefull näring. Liknande uppfatt
ningar framförs av kammarkollegiet samt, beträffande jakten, av Svenska
naturskyddsföreningen. Kammarkollegiet förutsätter att upplåtelser av nämnt
slag ävensom upplåtelser av sportfiske skall ske i samråd med företrädare
för lappväsendet.
Till den uppfattning om turismen inom den nya nationalparken,
som länsstyrelsen anfört, ansluter sig domänstyrelsen och Svenska natur
skyddsföreningen i allt väsentligt.
Kammarkollegiet erinrar i förevarande hänseende om att nationalparkerna
har ett dubbelt syfte. Samtidigt som de tjänar till att i en samlad landskaps
bild bevara svensk natur av vetenskapligt och estetiskt värde, utgör de vid
sträckta strövområden, dit folk från alla delar av landet söker sig för vila
och rekreation. Den dubbla karaktären är enligt kollegiet särskilt markant
beträffande Padjelanta med hänsyn till områdets allmänna beskaffenhet.
Åtgärder för att göra området mera tillgängligt för fjällvandrare får enligt
kollegiets mening i detta fall anses ligga i linje med ändamålet med national
parken. Å andra sidan är det lika viktigt att områdets karaktär av ostörd
vildmark bevaras. Campingläger av numera vanlig typ bör självfallet inte
få förekomma. Det synes kollegiet att en »kanaliserad» turisttrafik bör efter
strävas i huvudsaklig överensstämmelse med de av länsstyrelsen uppdragna
riktlinjerna.
Svenska turistföreningen delar länsstyrelsens uppfattning, att national
parkens turistiska huvudsyfte bör vara »att förmedla upplevelsen av orörd
natur til! så många därav intresserade som möjligt». Det främsta värdet
för besökarna i detta område ligger enligt turistföreningens mening i den
utpräglade karaktären av vidsträckt vildmark. Därav följer, att särskilda
anordningar för turismen måste göras på sådant sätt att natur och landskap
skyddas så långt det är möjligt.
Turistföreningen erinrar om att i de inre delarna av Sarek rader den största
restriktivilet i fråga om turistfrämjande åtgärder. Inom Padjelantaområdet
däremot kan det visa sig behövligt med ett visst — om också relativt glest
— nät av anläggningar. Föreningen anser det önskvärt att möjligheterna
ökas för turisterna att snabbt komma till Sarek-Padjelanta-områdets gräns
zoner. Turistföreningen är för sin del beredd att i samråd med berörda
myndigheter planera och genomföra behövliga åtgärder liksom också att
med det praktiska och ekonomiska stöd, som kan erhållas från olika håll,
uppföra de turistanläggningar, som kan befinnas nödvändiga.
Svenska f fäll klubben framhåller, att den helst skulle se, att inga mera
omfattande turistanläggningar utfördes utöver den led, som redan finns
från Kvikkjokk genom Tarradalen och förbi sjöarna Virihaure och Vasten-
jaure till Vaisaluokta. Väsentligt för att bibehålla Padjelantas vildmarks-
karaktär är enligt klubben, att inga landsvägar far dras fram inom natio
Kungl. Maj ds proposition nr 126 dr 1962
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1962
nalparken och att turistföreningen inte genom olämpliga direktiv känner
sig tvingad att forcera utbyggnaden av turistanläggningar.
Vad gäller flygning inom den föreslagna nationalparken framhålls
i ett par remissyttranden, att något förbud mot överflygning av national
parker f. n. inte gäller. Beträffande landning av flygplan i Padjelanta anför
kammarkollegiet följande.
Anledning att ge militären generellt landningstillstånd i Padjelanta under
fredstid torde inte föreligga. Generellt landningstillstånd för samerna skulle
vidare kunna få inte önskvärda följder, exempelvis att samerna etablerade
turistflyg inom området. Å andra sidan synes även viss annan flygning än
sådan som direkt sammanhänger med samernas flyttningar böra tillåtas,
exempelvis flyg för avsättning av fisk och produkter från renskötseln.
Reguljär flygtrafik regleras genom 7 kap. luftfartslagen, som förutsätter
särskilt tillstånd av Kungl. Maj:t. Frågan torde sålunda inte kunna lösas
genom en generell föreskrift i reglementet för nationalparken. Kollegiet an
ser emellertid att stadgandet i 7 kap. 2 § luftfartslagen ej bör utgöra hinder
för Kungl. Majt att lämna tillstånd till reguljär flygtrafik till plats inom
nationalparken. Mer än en landningsplats för detta flyg synes dock knappast
böra komma i fråga.
För att kunna hålla nödig uppsikt över flygverksamheten, bortsett från
den reguljära flygtrafiken, synes det kollegiet lämpligast att i reglementet
stadgas generellt landningsförbud utom då det gäller polis-, sjukvårds- eller
räddningsärenden, varvid förutsätts att undantag från förbudet skall kunna
meddelas av domänstyrelsen för samernas flyg och flygning i övrigt i den
mån det låter sig förenas med det syfte för vilket nationalparken avsatts.
Inkomster från nationalparken bör enligt kammarkollegiet särredo-
visas för statens lappfonds räkning.
Domänstyrelsen erinrar om att intäkter från nationalpark enligt be
stämmelserna i § 5 tillämpningskungörelsen till naturskyddslagen bör till
föras nationalparkens kassa och användas till att bestrida kostnader för
parken. Så har hittills alltid skett vid avsättandet av nationalpark utan att
lappfonden beretts ersättning för därigenom förlorade inkomster. Om lapp
fondens ekonomiska ställning nu inte medger den reducering som en till-
lämpning av hittillsvarande praxis skulle medföra, är styrelsen beredd att
tillstyrka länsstyrelsens förslag om att föra inkomsterna från nationalpar
ken till lappfonden under den uttryckliga förutsättningen att domänfonden
erhåller full kompensation över riksstaten.
Mot länsstyrelsens förslag om viss utvidgning av Sareks nationalpark
framförs erinringar å ena sidan av vattenfallsstyrelsen i inskränkande syfte
samt å andra sidan av Svenska naturskyddsföreningen och Svenska fjäll-
ldubben med anspråk på ytterligare utvidgning.
Vattenfallsstyrelsen anför för sin del bl. a.
Södra gränsen för Pårekområdet bör justeras på sådant sätt, att en tilltänkt
överledning av Kamajåkk till Blackälven ej kommer att medföra intrång i
Sareks nationalpark. I sammanhanget bör lämpligen också en sådan juste
15
Kungl Maj:ts proposition nr 126 år 1962
ring ske av befintliga gränser för denna nationalpark, som betingas av Kama-
jåkks överledning till Blackälven. Gränsen bör vid Njatsosjakk vid inloppet
av den från väster kommande Matirjåkk ligga på en nivå, som är 100 m
högre än vattenytenivån vid Njåtsosjåkk. Det område, som härigenom skulle
brytas ut ur Sareks nationalpark, omfattar 2 km2.
Föreslagen utvidgning av Sareks nationalpark inom Sitojaureområdet
måste vattenfallsstyrelsen motsätta sig med hänsyn till föreliggande möjlighet
till utbyggnader inom området för en kraftproduktion av ca 2o0 miljoner
kWh/år. Nationalparksgränsen vid Sitojaures norra ände borde i stället
flyttas från vattenområdet upp på land till en nivå på 15 m höjd över sjöns
medelvattenyta, vilket innebär, att Sareks landområde minskas med 3 km2.
Vattenfallsstyrelsen vill betona, att förslagen om justering i vissa^ hän
seenden av gränserna för Sareks nationalpark inte framförts i syfte att åstad
komma något som helst ställningstagande från statsmakternas sida till
nämnda utbyggnads- eller regleringsprojekt. Intet av dessa är f. n. aktuellt
och — efter vad nu överenskommits med naturvårdsdelegationen — i fråga
om bl. a. Kamajåkk och Tarraälven kommer en aktualisering inte att ske
inom en tioårsperiod. Det kan dock vara välbetänkt alt inför de betydande
nationalparksutvidgningar, varom nu är fråga, också beakta möjligheten av
vissa måttliga begränsningar av Sarekområdet, vilket skulle underlätta den
formella behandlingen av i framtiden eventuellt ifrågakommande projekt
som berör Sarekområdet.
Svenska naturskyddsföreningen och Svenska fjällklubben betonar önsk
värdheten av att Sitojaure bereds skydd mot reglering för vattenkraftända
mål.
III. Framställning angående visst intrång i Sareks nationalpark samt
remissyttranden däröver
Vid östra sidan av Sareks nationalpark och delvis inom denna ligger sjöar
na Sitojaure, Rittak och Keddek. De två sistnämnda är genom Taurejuätno
förbundna med sjön Sjabtjakjaure högre upp samt sjöarna Snjärak och
Tjaktjajaure längre ned i vattendraget. Alla sjöarna tillhör Blackälvens och
därmed Lilla Lule älvs vattensystem.
Vattenfallsstyrelsens ansökning i september 1960 om tillstånd att reglera
Tjaktjajaure, Snjärak, Keddek och Rittak har behandlats av övre Norrbyg
dens vattendomstol. På grund av beslut, som Kungl. Maj:t meddelat med
stöd av 4 kap. 13 § vattenlagen, har vattendomstolen överlämnat målet till
Kungl. Maj:ts prövning. Av domstolens utlåtande framgår, att regleringsföre-
taget kommer att överdämma omkring 420 ha av nationalparken. Domstolen
förordar att Kungl. Maj:t måtte dels förklara, att hinder i de hänseenden
som anges i 4 kap. 13 § vattenlagen inte möter mot företaget, dels föranstalta
om sådan ändring av gränsen för Sareks nationalpark, att det dämningspå-
verkade området utesluts från parken, eller av föreskrifterna angående
parkens vård, att de med hänsyn till företaget erforderliga naturvårdande
åtgärderna får ske inom nämnda område.
16
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 år 1962
Regleringsföretaget avser rätt att med hjälp av en vid berget Seitevare
atta km uppströms Blackälvens sammanflöde med Lilla Lule älv uppförd
damm dämma upp vattenståndet på regleringssträckan samt verkställa av
sänkning vid dammen. För sjöarnas del innebär detta tidvis avsänkning till
de naturliga trösklarna. Vid högsta dämning höjs vattenståndet vid dammen
omkring 90 m, i Ijaktjajaure omkring 34 in och i Rittak omkring 2 m över
medelvattenytan. Regleringsrätten, som är avsedd att utnyttjas såsom års-
och flerårsreglering, innebär ett bruttoregleringsmagasin av omkring 1 650
Mm3.
Vattendomstolen har funnit att hinder mot regleringsföretaget inte möter
enligt bestämmelserna i 2 kap. 3 § första stycket vattenlagen. Vad angår
företagets tillåtlighet jämlikt 2 kap. 3 § andra stycket, 11 § och 12 § första
stycket vattenlagen har vattendomstolen tagit upp till bedömning vissa ska
deverkningar, som omfattas av dessa lagrum. Domstolen har uttalat, att man
har att räkna med avsevärd skada på fisket på regleringssträckan och på älv
sträckan nedströms. Det kan emellertid inte anses, att fiskerinäring av större
betydenhet lider väsentligt förfång genom företaget. Beträffande renskötsel
har domstolen utgått från att långtgående skadeförebyggande åtgärder kom
mer att vidtas till denna närings skydd. Enligt domstolens mening kan ska
dan därigenom begränsas till sådan omfattning, att den inte kommer att
föranleda företagets otillåtlighet. Angående företagets verkningar ur natur
skyddssynpunkt har domstolen anfört bl. a. följande.
Vattendomstolen kan inte finna den omständigheten, att företaget genom
dämningen inkräktar på nationalparken, redan i och för sig utgöra ett hinder
mot detsamma. Spörsmålet, huruvida företaget bör få komma till stånd
med hänsyn till dess inverkan på det med nationalparken avsedda syftet
skall enligt domstolens mening lösas enligt vattenlagens bestämmelser varvid
förnärmandet av detta syfte särskilt beaktas.
Främst med hänsyn till företagets verkningar inom nationalparken har
vattendomstolen vid syn medelst överflygning sökt skaffa sig ett helhetsin
tryck av företagets inverkan från naturskyddssynpunkt. På grund av vad
vid synen iakttagits och av utredningen i övrigt i målet är vattendomstolen
av den meningen, att denna inverkan — bedömd utan avseende på den sär
skilda betydelse som kan vara förenad med den genom sambandet med
nationalparken — inte kan innebära hinder mot företaget.
Huruvida värderingen kan bli en annan då avseende fästs vid att skadan
delvis träffar också nationalparken bör avgöras utifrån det med national
parken förbundna syftet. Vattendomstolen vill då uttala, att den inte finner
den direkta skadan inom nationalparken, som drabbar dess barrskogsom-
råde, så avsevärd, att den kan anses föranleda hinder mot företaget jämlikt
2 kap. 12 § vattenlagen. Ej heller finner domstolen hänsyn till nationalpar
ken föranleda hinder mot företaget i annat av vattenlagen omfattat hän
seende.
Vad åter gäller det inom nationalparken erforderliga arbetet för markstäd
ning synes detta komma i strid med bestämmelserna i naturskyddslagen med
därtill hörande övergångsbestämmelser. För ett lagligt genomförande av
företaget torde därför fordras antingen sådan ändring av gränserna för natio
17
nalparken, att det dämningspåverkade området utesluts från parken, eller
också sådan ändring av föreskrifterna för parkens vård, att de erforderliga
landskapsvårdande åtgärderna möjliggörs. Då vattendomstolen är av den
meningen, att företaget bör få genomföras, vill domstolen föreslå att den
nyss berörda ändringen av gränserna för parken eller av föreskrifterna an
gående parkens vård beslutas.
I remissyttrandena med anledning av vattendomstolens hem
ställan bestrids inte, att reglering av Tjaktjajaure ur kraftsynpunkt är en
angelägen uppgift. Enligt kammarkollegiet torde ingen tvekan råda därom,
att huvuddelen av det sjöregleringsmagasin, som är önskvärt för Letsi kraft
station, kan med större fördel skapas inom Blackälvens vattensystem än
annorstädes. Kollegiet framhåller, att det regleringsföretag, vartill tillstånd
nu begärts, är ett ur ekonomisk synpunkt mycket fördelaktigt projekt.
Svenska naturskyddsföreningen anser, att företaget strider mot 2 kap.
3 § andra stycket vattenlagen, alt tillstånd sålunda fordras av Kungl. Maj:t
samt att dessutom reglering som ingriper i nationalparken ej lagligen kan
ske utan att beslutet om avsättandet till parken ändras under riksdagens
medverkan.
Liknande mening uttalas av domänstyrelsen, kammarkollegiet och veten
skapsakademiens naturskyddskommitté.
I fråga om dämningshöjden vidhåller åtskilliga myndigheter och orga
nisationer förut i målet hävdad uppfattning att en begränsning bör ske. I
samband härmed betonas angelägenheten av skydd för sjöarna Sitojaure
och Sjabtjakjaure.
Vetenskapsakademiens naturskyddskommitté erinrar om tidigare uttalan
de av kommittén. Den anförde i detta, att den nedre zon av nationalparkens
fjällbarrskogsregion, som skulle komma att överdämmas, är ett urskogsom
råde med tall-, gran- och björkskog, hedar, myrar och tjärnar. Förlusten
av detta urskogsområde kunde enligt kommittén inte ersättas av den helt
annorlunda utbildade övre zon av fjällbarrskogsregionen med helt annan
topografi, mark och vegetation som finns på den brantare sluttningen ovan
för dämningszonen mellan Keddek och Rittak och som på grund av den
starka lutningen blott omfattar en tämligen smal remsa. I fråga om sjön
Rittak anförde kommittén, att den begärda dämningen till strax över hög
vattengränsen enligt all hittills vunnen erfarenhet i allt väsentligt skulle för
inta sjöns rika och märkliga vegetation såväl av plankton som på bottnen
och stranden. Om den begärda regleringen genomförs i full utsträckning,
synes detta, uttalar nu kommittén, vara ett starkt skäl för att genomföra
den av länsstyrelsen aktualiserade utvidgningen av Sareks nationalpark med
bl. a. Pårekslätten. Denna utvidgning skulle innebära att i nationalparken
inneslutes även eu del av Sjabtjakjaure, vilken visat sig erinra om Rittak
i vissa av de drag som gör denna sjö så värdefull ur naturskyddssynpunkt.
Även vissa barrurskogar nära Sjabtjakjaure skulle därigenom komma att
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 dr 1962
18
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 år 1962
ge nationalparken en värdefull kompensation för de genom regleringen
förstörda barrurskogarna.
Svenska naturskyddsföreningen framhåller i förevarande hänseende bl. a.
följande.
Rittakdalen har flacka stränder och en serpentinbildande dalgång och
denna är vackert synlig från höjderna däromkring, varför en måttlig sänk
ning av magasinets övre gräns räddar betydande arealer och värden. Före
ningen kan därför ej frånfalla önskemålet om sådan modifikation av det
stora magasinet att sjön Rittak räddas. Genom en dylik modifikation skulle
mycket vara vunnet ur vetenskaplig och allmän naturvårdssynpunkt liksom
för samerna. Magasinet och kraftstationen innebär ändock utomordentligt
beklagliga förluster av första rangens naturvärden.
Föreningen erinrar även om att frågan om Tjaktjajauremagasinets stor
lek sammanhänger med sjön Sitojaures eventuella utnyttjande för kraft
produktion. Föreningen hävdar, att Sitojaure måste få ett ovillkorligt skydd
med hänsyn till samer, turism och dess naturvärden i övrigt, samt anser,
att man ej kan undgå att redan nu sätta de olika frågorna inom nederbörds
området i samband med varandra.
Enligt kammarkollegiets mening talar starka skäl, hänförliga till natur
skyddets, fiskets och renskötselns förhållanden, för att dämningen begränsas
till + 473 m i stället för av vattenfallsstyrelsen angivna + 477 in. Tillstånd
till dämning till sistnämnda höjd kan enligt kollegiets förmenande likväl
komma i fråga om detta hårda ingrepp balanseras med att statsmakterna
nu beslutar att sjön Sitojaure inte vidare skall behandlas såsom tänkbart
exploateringsobjekt. Då kollegiet förordar sistnämnda avvägning mellan
vattenkraftintresset och motstående intressen, fäster kollegiet stor vikt vid
det förhållandet att även reglering av Sitojaure skulle medföra intrång på
Sareks nationalpark. Skulle statsmakterna inte anse sig böra genom ett så
som slutligt avsett avgörande bereda dylikt skydd åt Sitojaure — vilket själv
fallet ej behöver ske i den formen att sjön införlivas med Sareks national
park — hemställer kollegiet, att tillståndet till reglering av Tjaktjajaure
begränsas till höjden + 473 m.
Vattenfallsstyrelsen finner inte tillräckliga skäl för en sänkning av den av
domstolen förordade dämningen. I vart fall är dessa skäl enligt styrelsen
inte av den styrka, att de påkallar ett vidare ställningstagande i fråga om
Sitojaure än det som kommit till uttryck i naturvårdsöverenskommelsen,
nämligen ett uppskov till efter år 1970.
IV. Framställningar angående vissa intrång i Stora Sjöfallets national
park samt remissyttranden däröver
Stora Sjöfallets nationalpark avsattes samtidigt med Sareks nationalpark
genom riksdagsbeslut år 1909 i syfte att bevara ett högnordiskt fjällandskap
i dess naturliga tillstånd. Den är belägen kring Stora Lule älvs översta lopp.
I norr omfattar den delar av sjöarna Satisjaure, Kakerjaure, Pätsatj, Teusa-
19
jaure, Suorkijaure och Autajaure. Dessa tillhör nederbördsområdet för älven Vietasjåkk. Nationalparkens areal var ursprungligen 1 500 km2. Ett större område, inneslutande främst sjöarna längs parkens mitt från Lilla Sjöfallet
(Suorva) väster ut undantogs emellertid från parken enligt beslut år 1919 för att möjliggöra reglering av dessa Suorvasjöar.
Genom en första och andra reglering av Suorvasjöarna tillkom dämnings- gränser vid + 428,98 m resp. + 435,78 m. Under tiden från 1940 har regle- ringsmagasinet utökats genom dämningsgränsens höjning i tre etapper till + 438,86 in. Tillstånd till sistnämnda förändringar, vilka benämns den tredje suorvaregleringen, har tills vidare blott medgivits enligt 1939 års lag om tillfällig vattenreglering. Vid behandling av frågan om tillstånd enligt vattenlagen till dessa förändringar yttrade övre Norrbygdens vattendomstol i deldom den 6 oktober 1960, att gränserna för det område, som år 1919 utbröts från nationalparken syntes vara avpassade utifrån att dämning skulle ske till högst + 434,98 m och att någon ytterligare uppdämning av sjöarna ej senare skulle ske. Domstolen föreläde vattenfallsstyrelsen att hos Kungl. Maj:t påkalla prövning av frågan om jämkning av gränserna för national parken eller hur föreliggande intrång å nationalparken eljest skulle kunna medges.
Med anledning härav har vattenfallsstyrelsen i januari 1961 anhållit, att Kungl. Maj:t måtte godkänna att de markområden av nationalparken, som erfordras för dämning till höjden "L 438,86 m, skall fa tas i ansprak.
I remissyttrandena över vattenfallsstyrelsens framställning tillstyrks i all mänhet bifall till denna. Formen härför anses av flera myndigheter böra vara, att Kungl. Maj:t underställer riksdagen förslag om utbrytning av de områden, som ligger inom den år 1919 bestämda nationalparksgränsen men likväl påverkas av nuvarande reglering.
I sitt i inledningen angivna beslut den 7 december 1961 har övre Norrbygdens vattendomstol tagit upp frågan om bestående tillstand till tredje suorvaregleringen. Jämlikt beslut, som Kungl. Maj:t meddelat med stöd av 4 kap. 13 § vattenlagen, har domstolen underställt Kungl. Maj:t prövning av frågan huruvida hinder möter mot regleringsföretagets tillåtlighet eller om särskilda villkor bör föreskrivas. Domstolen finner inte hinder möta enligt vattenlagens bestämmelser mot regleringen, varvid domstolen utgår från att frågan om inverkan på nationalparken först löses.
Remissyttrandena över vattendomstolens framställning innehåller i före varande hänseenden intet väsentligt nytt utöver vad som anförts i de tidigare yttrandena.
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 dr 1962
20
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1962
läggning av väg och kraftledningar. Styrelsen anför om dessa åtgärder i
huvudsak följande.
I slutet av år 1960 framlade vattenfallsstyrelsen regionplan för vattenkraft
utbyggnader i Stora Lule älv uppströms Porjus. Planen omfattar tre kraft
stationer, tre sjöregleringar och en utökad reglering av Suorvasjöarna. De
planerade nya anläggningarna är Vietas kraftstation med Satisjaures regle
ring, Ritsem kraftstation med Sitasjaures reglering samt längre fram even
tuellt Vuojat kraftstation med Vastenjaures reglering. Den omnämnda ut
ökade regleringen av Suorvasjöarna har föreslagits ske genom en om- och
tillbyggnad av Suorvadammen. Den befintliga dammen i Suorva är i sådant
skick, att en ombyggnad under alla förhållanden är nödvändig inom de
närmaste åren.
1) Vattenfallsstyrelsens avsikt är att under våren 1961 till vattendom
stolen inge ansökan om reglering av Satisjaure jämte intilliggande sjöar
samt att under senare delen av 1961 fullfölja utbyggnadsplanerna med att
inge ansökningar om \ ietas kraftstation och ombyggnad av Suorvadammen.
\ attenfallsstyrelsen räknar med att regleringen av Satisjaure skall vara
genomförd till 1966. Vietas kraftstation beräknas kunna tas i drift hösten
1970 och ungefär samtidigt skulle ombyggnaden av Suorvadammen vara
genomförd. Samtliga projekt berör Stora Sjöfallets nationalpark.
2) För arbeten och för den framtida driften av anläggningarna enligt 1)
erfordras väg till byggnadsplatserna, vilken väg är planerad sträcka sig på
vattendragets norra sida.
3) För anläggningsarbetena enligt 1) och 2) erfordras elektrisk kraft
och vattenfallsstyrelsen maste för den skull dra ledning från Porjus kraft
station till anläggningarna. Denna ledning bör i stort sett följa vägen på
vattendragets norra strand. Vidare erfordras ledningar för att leda kraften
från anläggningarna till riksnätet vid Harsprånget. Även dessa ledningar är
avsedda att följa norra stranden.
För Satisjaures reglering och anläggandet av Vietas kraftstation samt
härtill hörande väg och kraftledningar beräknar styrelsen att —- förutom
vatten — 31,75 km2 land av nationalparken kommer att tas i anspråk. För
den fjärde suorvaregleringen bedöms intrång å högst 40 km2 av parken
komma att ske.
I remissyttrandena över vattenfallsstyrelsens skrivelse anförs betänklig
heter mot tillstånd till angivna företag. Exempelvis anför fiskeristyrelsen,
att endast en utpräglad nödsituation för landets kraftförsörjning skulle
kunna utgöra skäl för proposition till riksdagen i frågan.
Jämlikt beslut, som Kungl. Maj:t meddelat med stöd av 4 kap. 13 § vatten
lagen, har övre Norrbygdens vattendomstol genom beslut i februari 1962
underställt Kungl. Maj:t frågan om hinder möter mot Satisjaures reglering
eller om särskilda villkor bör föreskrivas för dess utförande. Domstolen fin
ner inte hinder möta enligt vattenlagens bestämmelser mot företaget, varvid
domstolen utgår från att spörsmålet om inverkan på nationalparken löses.
Det begärda regleringstillståndet avser enligt vattendomstolen rätt att
medelst en regleringsdamm över Vietasjåkk belägen ca 500 m nedströms
21
utloppet ur Satisjaure dämma upp Satisjaure, Pätsatj och Kakerjaure till höjden + 457,0 m och att sänka vattenståndet i Satisjaure till höjden
+ 438,0 m. Regleringsmagasinets bruttorymd blir ca 1 240 Mm3. Anlägg ningens huvuddelar utgörs av en 1 200 m lång damm samt en 260 m lang regleringskanal. För att genomföra företaget erfordras vidare enligt vatten domstolen en tillfartsväg om ca 90 km:s längd, som skall anknytas till det allmänna kommunikationsnätet ca 9 km norr om Porjus. Vägen avses fa sin sträckning norr om Lulejaure och Langas samt utefter Vietasjåkks högra strand. Vid full dämning blir höjningen av vattenståndet över naturligt me delvattenstånd i Satisjaure ca 20 m samt i Kakerjaure och Pätsatj ca 10,5 m.
Vattendomstolen föreslår, att den lämnas befogenhet att tillåta resp. att ålägga vattenfallsstyrelsen utföra åtgärder inom nationalparken för att förebygga och minska skador på renskötseln.
Domstolen finner att det av målet inte kan anses framgå, att företaget kommer att orsaka betydande förlust från naturskyddssynpunkt.
I remissyttrandena över vattendomstolens framställning tillstyrks allmänt, att medgivande lämnas till Satisjaures reglering. Fiskeristyrelsen vidhåller dock sitt tidigare uttalande i frågan. Länsstyrelsen framhåller, att det hade varit önskvärt att åtminstone de enligt regionplanen återstående regle- ringsföretagen uppströms Stora Sjöfallet — den ökade dämningen av Suorvasjöarna och regleringen av Autajaure och Sitasjaure — hade kun nat prövas jämsides med ansökningen rörande Satisjaure. Kammarkollegiet tillstyrker jämväl vattendomstolens förslag angående befogenhet för den att föreskriva skadeförebyggande åtgärder inom nationalparken.
Övre Norrbygdens vattendomstol har i december 1961 utfärdat kungö relse angående Vietas kraftstation. Enligt denna har vattenfallsstyrelsen anhållit om tillstånd att — för att tillgodogöra sig vattenkraft i Stora
Lule älv — anlägga nämnda kraftstation, varvid vatten ledes genom tvenne tillopp, båda bestående av en tilloppskanal och en tilloppstunnel, från dels Suorvajaure och dels Satisjaure till kraftstationen samt åter till älven genom en gemensam avloppstunnel och avloppskanal som utmynnar i norra änden av sjön Langas. Kungörelsen anger vidare, att i anläggningen ingår tillfartsväg från Stora Sjöfallet till Suorvajaure.
Enligt vattenfallsstyrelsen torde vid tillåtlighetsprövningen enligt vatten lagen komma att krävas, att styrelsen erhållit dispositionsrätten till den vattenkraft, som avses skola tillgodogöras i kraftstationen. Styrelsen hem ställer därför, att Kungl. Maj:t måtte föranstalta om sådana bestämmelser för förvaltningen av vattenområden inom nationalparken att styrelsen äger åberopa utbyggnadsvitsord beträffande vattenkraftens utnyttjande i Vietas kraftstation.
Kurtgl. Maj.ts proposition nr 126 dr 1962
22
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 år 1962
kraftstation samt ombyggnad av Suorvadammen, inte redan från början
behövde brytas ut ur nationalparken. Man borde enligt delegationen i
stället försöka finna någon lösning, som tillät att nödvändiga områden —
med riksdagens medgivande — ställdes till disposition utan formell ut
brytning.
V. Framställning om vissa mindre ingrepp i Abisko nationalpark
samt remissyttranden däröver
Abisko nationalpark omfattar omkring 75 km2 och är belägen vid södra
sidan av Torneträsk. Den avsattes genom riksdagens beslut 1909. Parken
inrymmer ett vidsträckt, av fjällbjörk glest bevuxet skogsområde men
även kalfjäll, varav främst delar av Nuolja, samt holmen Abiskosuolo.
Genom parken rinner den som märklig betraktade Abiskojåkk.
Svenska turistföreningen har hemställt, att tillstånd måtte
lämnas föreningen att på Nuoljas östra sluttning inom Abisko national
park anlägga en linbana samt utföra vissa mindre röjningar. Föreningen
erinrar till en början om att den inom nationalparken har en turiststation
med omkring 200 bäddplatser, dit turister i stigande grad sökt sig även
vintertid. I fråga om behovet av linbana anför föreningen huvudsakligen
följande.
De främsta skälen för att Abisko liksom övriga större turistorter borde
ha tillgång till en linbana är att en sådan skulle dels avsevärt underlätta
utförsåkning vintertid, dels göra det möjligt att förlänga vintersäsongen,
då man genom linbanan snabbt och lätt skulle nå utmärkt skidterräng
med tillräcklig snötillgång även under maj månad. Vidare skulle den
underlätta skidfärder och fjällvandringar för de många äldre turisterna och
för dem, som besöker Abisko under kortare uppehåll. Sommartid skulle
de många besökarna — inte minst de utländska turisterna och skolrese-
grupperna — få en möjlighet att snabbt nå en särskilt vacker och intres
sant högfjällsterräng. Den tidsperiod, under vilken man kan se midnatts
solen, skulle avsevärt förlängas genom de möjligheter att nå Nuoljas topp,
som linbanan skulle ge.
En linbana på Nuolja skulle kunna väsentligt underlätta uppfärden till
kalfjället för de forskare, som bedriver vetenskapliga undersökningar vid
Abisko naturvetenskapliga station, och transporten av deras utrustning.
Härigenom skulle den bli till nytta även för den vetenskapliga forskningen.
Turistföreningens framställning avser även medgivande att något utvidga
en slalombana, som tidigare med tillstyrkan från vetenskapsakademiens
naturskyddskommitté färdigställts genom öppna områden i vegetations
täcket på Nuoljas östra sluttning. Utvecklingen av vinterturismen med det
allt större intresset för utförsåkning har enligt föreningen starkt ökat
behovet av en sådan större slalombana, en smalare led för de mindre
försigkomna skidåkarna samt en något bredare övningsbacke i nedre delen av sluttningen.
Föreningen förklarar sig ha haft såsom en självklar utgångspunkt, att anläggandet av linbana och utförsåkningsbanor måste ske på sådant satt att ingreppen i terräng och vegetation blir så små som möjligt. Planerna har utarbetats efter utförliga överläggningar med representanter för do mänverket och vetenskapsakademiens naturskyddskommitté. Föreningen uttalar också sin beredvillighet att påta sig de ökade kostnader, som kan bli följden av att transporter och montage i samband med att de före slagna åtgärderna genomförs sker på ett för den ursprungliga naturen så skonsamt sätt som det är möjligt.
I åtskilliga remissyttranden över turistföreningens framställ ning bedöms vad föreningen föreslagit såsom betänkliga ingrepp i Abisko nationalpark. Inte någon av de hörda remissinstanserna vill emellertid motsätta sig, att det begärda tillståndet lämnas. Någon ändring av national parkens gränser anses i allmänhet inte böra ske.
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1962
23
VI. Överenskommelsen mellan naturskyddet och vattenfallsstyrelsen
Mellan naturvårdens representanter i naturvårdsdelegationen å ena, samt vattenfallsstyrelsen å andra sidan, har den 5 oktober 1961 mgatts en över enskommelse om planeringen av vattenkraftexploateringen i vissa norr ländska nederbördsområden.
Ordföranden i naturvårdsdelegationen, förutvarande landshövdingen Bo
Hammarskjöld, som under slutskedet av de förhandlingar vilka föregått över enskommelsen fungerat såsom medlare mellan de mot varandra stående intressena, hemställer i sin i inledningen berörda skrivelse till Kungl.
Maj :t om de åtgärder, vartill överenskommelsen1 — vilken torde fogas såsom bilaga A till statsrådsprotokollet i detta ärende — finns böra föranleda, samt anför dessutom bl. a. följande.
överenskommelsen innefattar en planering som ar avsedd att följas av vattenfallsstyrelsen vid dess vattenkraftexploatering och att beaktas av de naturvårdande organen vid deras framtida behandling av exploatermgs- proiekten. Genom överenskommelsen kan självfallet ej asidosattas den prövning som åvilar vattendomstolarna eller som eljest loljer av lag eller författning. Det har likväl bedömts som möjligt att pa grundval av det material som föreligger göra en sådan allmän planering som överenskom melsen innefattar. . .
överenskommelsen har förelagts de myndigheter, och organisationer som alltsedan år 1954 brukat sammankomma för att overlagga om vatten kraftexploateringen och som utsett representanterna för naturvärden i delegationen. Som dessa representanter inte hade sådant uppdrag att de
24
kunde binda myndigheterna eller organisationerna, har dessas uttalanden
inhamtats vid sammanträde den 21 oktober 1961. Därvid har allmän an
slutning vunnits till grundlinjerna för planeringen, sådana de preciserats
i överenskommelsen även om det från sina håll beklagats att framställda
önskemal inte föranlett skydd i större utsträckning än som skett eller
beaktats allenast i form av uppskov med avgörandet.
Vattenfallsstyrelsen har om överenskommelsen uttalat i huvudsak föl
jande.
Sammanlagt omfattar överenskommelsen 70 objekt (sjöar, forsar, älv-
stiäckor), som naturvårdsdelegationen ansett vara av särskilt värde ur
naturskyddssynpunkt. Av dessa 70 objekt bär genom överenskommelsen
28 *r!stallts for utbyggnad och 28 undantagits från utbyggnad, medan
stalimngstagandet uppskjutits beträffande 14 objekt, därav för 7 sådana
till ar 1966 och för 7 sådana till år 1971.
Till belysning av överenskommelsens ekonomiska innebörd för det stat
liga vattenkraftintresset må anföras, att de statliga outbyggda vattenkraft-
tdlgangarna inom det avhandlade området utgör ungefär 12 TWh/år
(miljarder kWh per år). Härav har genom överenskommelsen ca 2 TWh
undantagits från utbyggnad, beträffande ytterligare ca 2 TWh har ställ
ningstagandet uppskjutits, medan resterande ca 8 TWh har friställts för
utbyggnad såvitt avser naturskyddsintresset.
Bland de från utbyggnad undantagna objekten utgör Vuojatätno i Stora
.A®.
, v °et V1ktigaste med hänsyn till produktionsförmåga, reglerings-
mojligheter och utbyggnadskostnader.
Även en del av Övriga undantagna objekt är gynnsamma från kraft-
ekonomisk synpunkt, men det finns också åtskilliga, vars betydelse för
kralttorsorjmngen mera kan sägas vara att de utgjort en reserv på längre
Vad gäller uppskovsobjekten, har styrelsen i stort sett funnit det möi-
un<?er en begränsad tid insätta alternativa produktionsobjekt, utan
att detta skulle innebära alltför kännbara olägenheter. Innan uppskovsti-
den ar till anda, får en ny bedömning göras med utgångspunkt från den
kännedom, som man då har om olika kraftkällors produktionsförmåga
och med de värderingar, som då befinns aktuella i fråga om naturskydd
och andra allmänna intressen.
Ehuru den träffade överenskommelsen för vattenfallsstyrelsens del
mnebar ekonomiska uppoffringar av högst betydande storleksordning, har
vattenfallsstyrelsen med hänsyn till angelägenheten och vikten av de
intressen, som naturvårdsintressenterna företrätt, ansett uppoffringarna
hora goras. Det föreliggande resultatet utgör enligt vattenfallsstyrelsens
mening en med hansyn till alla föreliggande omständigheter rimlig avväg-
ning mellan de motstående intressena.
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 år 1962
VII. Departementschefen
I det föregående har redovisats ett flertal framställningar, som rör myc
ket väsentliga naturvårdsintressen. En avvägning mellan dessa intressen
och andra berörda — främst de som hör samman med den tekniska och
25
ekonomiska utvecklingen, turismen, rennäringen, jakten och fisket föranleder mig att framlägga följande förslag.
Omedelbart väster om Sareks högfjällsområde bör avsättas en ny natio nalpark, innefattande Padjelantaområdet och trakterna narmast norr och söder därom. Gränserna för den nya nationalparken, som bör benamnas Padjelanta nationalpark, torde i huvudsak böra överensstämma med vad som utmärkts med röda, streckade linjer på den i ärendet upprättade kar tan. Nationalparken kommer därvid att få en areal av sammanlagt cirka 1 950 km2 samt inrymma ett område med utpräglad karaktar av vildmark och med en flora, speciellt värd att skydda. Länsstyrelsen i Norrbotten lan har föreslagit, att området kring sjön Råvejaure och dess avlopp skall inga i parken. Detta är jag emellertid ej beredd förorda. Frågan huruvida om rådet senare bör tillföras nationalparken anser jag böra upptas till prov ning när en reglering av älven Tarraätno aktualiseras. Vid samma tillfälle bör också närmare övervägas om Tarradalen i övrigt bor infogas i Padje lanta nationalpark. Att sjön Vaimok såsom Svenska fjällklubben forordat skall ingå i parken kan jag inte tillstyrka. _
Förvaltningen av Padjelanta nationalpark bör, liksom redan ar taltet beträffande övriga parker, åvila domänverket.
Inom området för den föreslagna nationalparken skall inga vattenregle ringar få förekomma. Vad gäller gruvnäringen bör erinras om att enligt 5 § 2 gruvlagen inmutat område inte får omfatta vare sig mark, som blivit avsatt till nationalpark, eller mark som statlig myndighet föreslagit Kungl. Maj:t skall förklaras såsom nationalpark. Om synnerliga skal föreligger, kan dock Kungl. Maj:t medge undantag från inmutningsförbudet. Sasom domänstyrelsen antytt kan detta stadgande inte utan vidare föranleda att all inmutning med därav följande undersökningar och gruvbrytning bor medges. En prövning måste i varje särskilt fall ske om dispens kan och bör lämnas. Därvid torde hänsyn böra tas till såväl de ekonomiska intres sena som det i naturskyddslagen angivna allmänna ändamålet med en
nationalpark.
„ .
Vad gäller turismen inom nationalparken bör denna tillgodoses sa lang detta kan befinnas lämpligt utan att naturvårdsintressena åsidosätts. Någon begränsning av turisternas rörelsefrihet till vissa delar av parken eller till vissa leder bör inte ske. Ett av motiven för nationalparkens till komst anser jag nämligen vara att områdets karaktär av vildmark skall kunna väsentligen i orubbat skick upplevas fritt av envar intresserad. Kom mersiell exploatering för turiständamål skall självfallet undvikas.
Kungl. l\Iaj:ts proposition nr 126 år 1962
26
skyddslagen kunna bedriva inte blott nödvärnsjakt på björn och lo utan,
efter domanstyrelsens medgivande, även annan jakt på dessa rovdjur De
bör likaså kunna medges jaga älg. Även andra personer än renskötare och
därvid framför allt sådana som tillhör ortsbefolkningen i övrigt bör efter
ansökan kunna beviljas jakttillstånd. Jag förutsätter dock att domänsty
relsen vid tillståndsgivningen och beviljandet av förlängda tillstånd väl
bevakar att Padjelantaparken i största utsträckning bibehåller sin karaktär
av vildmark samtidigt som renskötarnas intressen uppmärksammas.
Tillkomsten av den nya nationalparken bör inte få leda till att renskö
tarnas eller den Övriga ortsbefolkningens nuvarande möjligheter till fiske
i vattendragen inskränks. Rätt till fiske inom parkens gränser bör av do
mänstyrelsen i begränsad mån kunna lämnas även andra personer, varvid
dock permanenta eller yrkesmässiga fiskeupplåtelser inte bör komma i
fråga.
Ansökan om tillstånd att flyga till nationalparken bör normalt prövas
av domänstyrelsen. Härvid bör generellt landningstillstånd lämnas polis,
ambulans och militär — dock ej för skjut- eller bombfällningsövningar —
liksom också rennäringens utövare, vattenfallsverket och lappväsendet.
Huruvida reguljär flygtrafik för befordran av turister skall tillåtas är ett
spörsmål som det torde få ankomma på Kungl. Maj:t att avgöra efter even
tuell ansökan.
Den bevakning, som erfordras inom Padjelanta nationalpark, torde kräva
att minst tva tillsynsmän anställs av domänverket.
De förhållandevis ringa inkomster, som inflyter från nationalparken bör
enligt min mening tillföras en särskild parkkassa. Ur denna bör medel
tas för att tillgodose utgifter inom parken som särskilt gagnar renskötseln
I den mån inkomsterna i övrigt ej förslår till att bestrida domänverkets
kostnader for förvaltningen av parken bör ämbetsverket härför tills vidare
anlita domänfonden.
Det torde få ankomma på Kungl. Maj:t dels att i detalj fastställa grän
serna for Padjelanta nationalpark, dels att i enlighet med bestämmelserna
i naturskyddslagen och med vad jag här anfört meddela de reglementariska
föreskrifter för området, som är erforderliga.
Det pa kartan med rött angivna område, som innefattar huvuddelen
av Parekslatten söder om Sareks nationalpark, bör infogas i denna. Främ
sta motivet härför är områdets speciella karaktär av tillhåll för änder,
vadare och andra fåglar. Rennäringens intressen bör iakttas i samband
med nationalparkens utvidgning. Gränserna för tillskottsområdet torde
böra närmare fastställas av Kungl. Maj:t, varvid det av vattenfallssty
relsen framförda förslaget om viss begränsning av detsamma bör beak-
tas med hansyn till de skäl härför som styrelsen anfört. Frågan om att
hanfora den del av Pårekslätten, som ligger närmast Sjabtjakjaure, till
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 år 1962
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1962
27
Sareks nationalpark liksom också spörsmålet om att lägga Tjuoltadalen till denna park anser jag böra prövas först i samband med att frågan om exploatering av Kamajåkk och om överledning därifrån behandlas. Ej heller bör förslaget att avsätta mark vid sjön Sitojaure till Sareks national park avgöras förrän i anslutning till frågan om vissa vattenregleringsåtgär der, som rör sjön. Att spörsmålen huruvida nämnda områden skall skyddas ställs på framtiden anser jag inte skall utgöra någon begränsning för gruv näringen där. — Någon ställning behöver för närvarande inte tas till vatten fallsstyrelsens hemställan om vissa minskningar av nationalparken vid Sitojaure och Njåtsosjåkk.
Med hänvisning till behovet av vattenkraftutbyggnader har Kungl. Maj:t tidigare denna dag meddelat beslut i de i det föregående omnämnda ären dena rörande tillstånd att reglera sjöarna Tjaktjajaure, Snjärak, Keddek och Rittak ävensom rörande den tredje suorvaregleringen och regleringen av sjön Satisjaure. Dessa regleringsföretag berör Sareks nationalpark re spektive Stora Sjöfallets nationalpark. Besluten innebär i huvudsak att regleringarna får komma till stånd såvitt ankommer på Kungl. Maj:ts prövning enligt vattenlagen. Samtidigt har Kungl. Maj:t förklarat Sig kom ma att underställa riksdagen frågan om de intrång i nationalparkerna, som erfordras för att regleringsföretagen skall kunna utföras. De intrång för vattenregleringsändamål i Sareks och Stora Sjöfallets nationalparker som åsyftas har begränsad geografisk räckvidd. De skadar inte heller i någon större utsträckning de intressen, för vilka nationalparkerna väsentligen tillkommit. Jag finner därför för min del att intrången bör få ske, dock utan att någon ändring tills vidare genomförs av nationalparkernas grän ser. Däremot bör Kungl. Maj:t med stöd av naturskyddslagen — enligt vilken det överlåtits åt Kungl. Maj:t att utfärda föreskrifter för att trygga ändamålet med en nationalpark — meddela närmare bestämmelser för att i möjlig mån minska verkningarna av intrången i avseende på naturvården och andra intressen som nu skyddas genom reglerna för nationalparkerna. Kungl. Maj:t bör, därest riksdagen ej har något att erinra däremot, kunna medge att erforderliga vägar och kraftledningar anläggs inom parkerna i samband med valtenregleringarna.
På grundval av vad jag sålunda anfört förordar jag, alt Kungl. Maj:t anhåller om riksdagens medgivande att gällande nationalparksbestämmel- ser inte skall utgöra hinder för nämnda vattenregleringar och därmed sam manhängande åtgärder, vilka rör Sareks och Stora Sjöfallets national parker.
28
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1962
utnyttjande av Satisjaures reglering att kraftstationen kommer till stånd,
föreligger likväl ett sådant samband mellan åtgärderna att det syns mig
önskvärt att Kungl. Maj:t inhämtar riksdagens bemyndigande att — därest
så senare kan anses motiverat — få medge intrång i Stora Sjöfallets natio
nalpark genom anläggande av kraftstationen och därmed sammanhäng
ande till- och avloppsleder samt tillfartsvägar och kraftledningar. Någon
ställning till vattenfallsstyrelsens framställningar om andra intrång i denna
nationalpark, bland annat i samband med en fjärde suorvareglering, be
höver för närvarande inte tas med hänsyn till att ärendena i fråga ännu ej
börjat behandlas av vattendomstolen. Först i anslutning till den slutliga
prövningen av dessa ärenden bör avgöras vilka ändringar av gränserna för
Stora Sjöfallets och Sareks nationalparker som befinns motiverade som följd
av intrången i parkerna.
Mot de förslag till mindre ingrepp i Abisko nationalpark, som återgetts
i det föregående, har jag inte något att erinra. Riksdagens medgivande till
dessa ingrepp torde böra inhämtas. Det bör sedermera ankomma på Kungl.
Maj:t att meddela närmare bestämmelser i ämnet, däribland föreskrifter
om dispositionen av de medel Svenska turistföreningen skall erlägga för
upplåtelsen av mark till föreningen.
Slutligen vill jag uttrycka min tillfredsställelse över att den i det före
gående omnämnda överenskommelsen mellan vattenfallsstyrelsen och natur
skyddet kunnat komma till stånd. Det är min förhoppning att därigenom
lagts en grund som gör det möjligt för berörda parter att senare uppnå
enighet i enahanda spörsmål beträffande andra av våra vattendrag.
Under åberopande av vad jag sålunda anfört hemställer jag, att Kungl.
Maj:t måtte föreslå riksdagen
1) att medge att en ny nationalpark, benämnd Padje-
lanta nationalpark, får avsättas på huvudsakligen de grun
der, som jag angett i det föregående, och med i huvudsak
de gränser, som inlagts med röda, streckade linjer på den
vid statsrådsprotokollet fogade kartan
2) att medge att Sareks nationalpark utvidgas med den
del av Pårekslätten, vars huvudsakliga gränser inlagts med
röda, streckade linjer på sagda karta
3) att, på de grunder jag angett, medge de av mig i det
föregående åsyftade intrången i Sareks, Stora Sjöfallets
och Abisko nationalparker.
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 år 1962
29
Med bifall till vad föredraganden sålunda
med instämmande av statsrådets övriga le
damöter hemställt förordnar Hans Maj:t
Konungen att till riksdagen skall avlåtas pro
position av den lydelse bilaga till detta pro
tokoll utvisar.
Ur protokollet:
Stig Johansson
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 dr 1962
31
Bilaga A
överenskommelse
mellan de ledamöter i naturvårdsdelegationen, vilka har sitt mandat från
en krets av särskilt naturskyddsintresserade organisationer och myndig
heter (naturskyddet) (se app. 1), å ena, samt vattenfallsstyrelsen såsom
företrädare för den statliga vattenkraften, å andra sidan, rörande vatten
(objekt) i vissa norrländska vattensystem.
1. Syftet med denna överenskommelse är väsentligen att bidraga till en
översiktlig, i princip hela landet omfattande planering, som innebär sådan
avvägning mellan naturvårds- och vattenkraftintressena, att den allmänt
kan godtagas såsom skälig.
2. Vattenfallsstyrelsen utfäster sig att medverka i den med denna över
enskommelse avsedda planeringen genom att icke — beträffande andra
objekt än de, som enligt denna överenskommelse angives erforderliga för
vattenfallsstyrelsens aktuella utbyggnadsplaner — för utbyggnad aktuali
sera objekt, som kan antagas vara av större betydelse för naturskyddet,
utan att objektet diskuterats vid sammanträde med delegationen eller med
organ, som trätt i dess ställe. Naturskyddet lämnar motsvarande utfästelse
beträffande aktualisering för fridlysning av objekt, som kan antagas vara
av större betydelse för vattenfallsstyrelsen.
Såväl vattenfallsstyrelsen som naturskyddet äger anmäla objekt för
diskussion vid sammanträde, som nyss sagts.
3. Naturskyddet och vattenfallsstyrelsen enas om det ställningstagande
till de i bifogade tablå upptagna objekten, som framgår av tablån (app. 2).
4. Beträffande Torne, Kalix och Pite älvar fortsättes diskussionen, sedan
dels Nordiska vattenkraftkommittén framlagt rapport angående vattenkraf
tens utnyttjande i förstnämnda två älvar, dels preliminär utredning rörande
Pite älv av vattenfallsstyrelsen färdigställts, vilket beräknas kunna ske
hösten 1962.
5. Ställningstagandena i tablån har följande innebörd:
a) »Undantaget från utbyggnad» betyder, att vattenfallsstyrelsen dels helt
avstår från exploatering av angivet objekt samt från överlåtelse eller upp
låtelse, som kan antagas leda till exploatering av annan, dels icke framställer
erinran mot fridlysning i lämplig form av objektet.
b) »Uppskov till 1/1 1971» respektive »Uppskov till 1/1 1966» betyder,
att vattenfallsstyrelsen avstår från att under uppskovstiden beträffande
angivet objckl vidtaga till exploatering syftande åtgärd, vilken medför
aktualisering på ett sätt, som ur ekonomiska eller andra synpunkter på
kallar ett fullföljande. Naturskyddet avstår å sin sida för samma tid från
32
Kung], Maj.ts proposition nr 126 år 1962
att aktualisera sådant objekt genom till fridlysning syftande åtgärd av lik
nande slag. I god tid före uppskovstidens utgång bör diskussion rörande
vad som därefter skall ske med dylikt objekt upptagas i delegationen eller
organ, som trätt i dess ställe.
c) »Erfordras för vattenfallsstyrelsens aktuella planer» betyder, att na
turskyddet icke framställer erinran mot exploatering för kraftändamål av
angivna objekt. Det förutsättes, att naturskyddsorganen fortfarande skall
fungera som remissinstanser för granskning av detaljutformningen av bli
vande exploateringsförslag.
Vattenfallsstyrelsen och naturskyddet är ense om att liksom hittills sam
arbete i arbetsgrupper rörande detaljutformningen, inklusive landskaps
vårdande åtgärder, skall äga rum. Dylikt samarbete bör inledas i god tid,
innan utbyggnad aktualiseras.
6. Vattenfallsstyrelsen och naturskyddet reserverar sig beträffande ver
kan av denna överenskommelse för helt oförutsedda omständigheter, som
väsentligen förändrar den allmänna avvägning, som varit syftet med över
enskommelsen. — Inträffar fall, som i denna punkt avses, skall förnyade
överläggningar äga rum.
7. Parterna är ense om att på ömse sidor verka för att vidmakthålla
den allmänna avvägning, som varit syftet med överenskommelsen.
8. Kostnaderna för medverkan i arbetsgrupp av deltagare, som natur-
skyddsorganisation utsett, gäldas av vattenfallsstyrelsen. Detsamma gäller
kostnader för naturvetenskapliga och andra erforderliga undersökningar
för det fortsatta arbetet beträffande aktuella utbyggnadsobjekt och upp-
skovsobjekt.
9. överenskommelsen skall ingivas till Kungl. Maj:t. För dess giltighet
förutsättes att erinran mot densamma icke göres av Kungl. Maj:t.
10. Av överenskommelsen upprättas tre originalexemplar, av vilka ett
skall ingivas till Kungl. Maj:t samt ett förvaras av naturvårdsdelegationen
och ett av vattenfallsstyrelsen.
Stockholm den 5 oktober 1961.
Erik Grafström
Gösta Walin
Tore Nilsson
Carl Malmström
J. V. Norrby
John Nihlén
Bo Hammarskjöld
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1962
33
App. 1
Lista
över de särskilt naturskyddsintresserade organisationer och myndigheter, som vid sammanträde den 25 september 1954 utsåg en företrädare för var dera av Svenska Naturskyddsföreningen och Samfundet för hembygdsvård att ingå i naturvårdsdelegationen:
1) Svenska Naturskyddsföreningen, 2) Samfundet för hembygdsvård, 3) Kungl. Vetenskapsakademiens naturskyddskommitté, 4) Svenska Turistföreningen, 5) Föreningen för dendrologi och parkvård, 6) Skid- och friluftsfrämjandet, 7) Svenska fjällklubben, 8) Sveriges Lantbruksförbund, 9) Fiskefrämjandet samt Svenska fiskevårdsförbundet,
10) Riksförbundet Landsbygdens Folk, 11) Sveriges ornitologiska förening, 12) Kungl. kammarkollegium, 13) Kungl. domänstyrelsen.
Tillägg
Vid sammanträde den 31 oktober 1960, då beslut fattades dels att även en företrädare för vetenskapsakademiens naturskyddskommitté skulle ingå i delegationen, dels att överläggningar skulle ske mellan naturskyddets och vattenkraftens intressenter i naturvårdsdelegationen och efter riktlinjer, som föreslagits av vattenfallsstyrelsen, deltog, förutom samma organisa tioner och myndigheter som de nyss uppräknade:
14) Norrlands naturväm, 15) Svenska samemas riksförbund, 16) Kungl. fiskeristyrelsen, 17) Kungl. lantbruksstyrelsen.
34
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 år 1962
App. 2
A
n
g
el
ä
g
en
h
et
s-
k
la
ss
en
li
g
t
B
es
k
o
w
*
Ställningstagande
Anteckningar
E
rf
o
rd
ra
s
fö
r
v
fs
tn
s
a
k
tu
el
la
u
tb
y
g
g
n
.p
la
n
er
U
p
p
sk
o
v
ti
ll
1
/1
1
9
6
6
U
p
p
sk
o
v
ti
ll
1
/1
1
9
7
1
U
n
d
a
n
ta
g
et
fr
å
n
u
tb
y
g
g
n
a
d
STORA LULE ÄLV
Virijaure
1
X
Stalojokk
1—2
X
Vastenjaure
1
X
Petsaure
1
X
Salojaure
1—2
X
Kut jaure-Vuojatätno
1—2
X
Vietasjokks nederbörds-
område
1—2
X
Stora Sjöfallet
1—2
X
LILLA LULE ÄLV
Sitojaure
1
X
Rapaälven-Laidaure
1
X
Tjaktjajaure-Blackälven
1
X
Kama jokk
1
X1
1 Ställningstagandet av-
Tarraätno
1
X
ser även planerna på
Saggat
1
X
överledning.
Randijaure
1—2
X
Purkijaure
1—2
X
Vaikijaure
1—2
X
Akkatsfallet
1—2
X
Tjåmotisjaure
2
X
Skalka
2
X
Parkijaure
3
X
Pärlälven
1 (2)
X
Peuraure
2
X
Karats
1—2
X
SKELLEFTE ÄLV
Ikisjaure
1
X
Godejaure
1
X
Vuoggatjålmejaure
1
X
Gardejaure
1
X
Hornavan
(1)
X
Tjaktjaure
1—2
X
Partaure
1—2
X
Gallejaure
1—2
X
Rebnesjaure
2
X
Ö. och N. Luoitaure
2
X
VINDELÄLVEN
Laisälven uppströms Yraf:
i
a) uppströms fr. o. m.
selet vid Plassavare
X
b) mellan Yraf och nyss-
nämnda sel
X
Yraf
i
X
Mittis jön-Gautojaure
2
X
Älven Storlaisan-Stor-
vindeln
2
X
Badasjokk
1
X
* Prof. G. Beskow, Göteborg, har anlitats som expert av naturvårdsdelegationen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 dr 1962
35
Ställningstagande
Anteckningar
A n g el a g en h et s-
k la ss en li g t
B es k o w *
E rt o rd ra s to r
v fs tn s a k tu el la
u tb y g g n .p la n er
U p p sk o v ti ll
1 /1 1 9 6 6
U p p sk o v ti ll
1 /1
1 9 7 1
U n d a n ta g et
fr å n u tb y g g
n a d
övre Gautsträsk
1
X2
2 Tillrinningen påverkas
Vindelälven uppströms
av ovanförliggande reg-
Dalovardo
1—2
X
leringar.
Tjulån — utom Marsi-
vagge
1—2
X
Marsivagge
X
Storvindeln-Nedre Gauts-
träsk
1—2
X
Älven Dalovardo-Gauts-
träsk
2
X
Småsjöarna vid Snuoltje
2
X
UME ÄLV Stora Umevatten
i
X
Tärnaån
i
X5
3 Fortsatta diskussioner upptages. Från vfstns sida medgives, att dessa föres med utgångspunkt från att de naturvärden, som Tärnasjön med tillflöden representerar, väsentligen bevaras.
i
X4
4 Tillrinningen påverkas
Laisan
t
X4
av ovanförliggande regle-
Gäutajaure
i X
ringar.
Gejmån — utom Ropen
1—2
X
Ropen
X
Gardsjön-nedre Björk-
vattendalen
2
X
övre Björkvattnet
2
X
Tängvattnet
2
X
Jovattenälven
2
X
Gräsvattnet5
1—2
X
5 Avrinner mot Norge.
Vapstälven5
1—2
X
ÅNGERMANÄLVEN Fättjaure (inbegripet
Vojmån)
1
X
Nämforsen
(1)
X
Ransarån uppströms
Ransaren
1—2
X
Saxån uppströms
Kultsjön
1—2
X
Saxälven uppströms
Borga
1—2
Kunrjl. Maj:ts proposition nr 126 år 1962
ITSEM
’aisaluakta■
1
mm
ujjaiirc
531
k
*
Sallnhaure'
Vastmjauri
Virihaure
,Staloluokta
'Sutiiålma
i a nr åi
jj3§mr'
IsJ
Karta över PADJELANTAOMRADET samt
SAREKS och STORA SJÖFALLETS
NATIONALPARKER
ry NORGE
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 är 1962
Bilaga B
AUTA
jaure
äj OF
Kakei
>\ SUORV,
N AjT.-P A
L. Sjöfallet
y~~ vin*
SfsSjö/allft
»arekfjåkkå
Wsaurt
Akatjåkkå
ATJONALPAR
Pårlekaise
Njormjes
féTiälten
N\
l^aitaurt
TECKENFÖRKLARING
NATIONALPARKSGRÄNSER
Nuvarande
Enligt propositionen
Avvikelser enligt 1957 års förslag
Avvikelser enligt Länsstyrelsens förslag — — —
Område som enligt Vattenfal Isstyrelsen
ej bör ingå i
nationalpark..............
Tjuoltadalen m. m....
Befintlig damm ...................
Planerad » ....................
Planerad kraftstation..........
Planerad bergtunnel...........
Föreslagen dämningsgräns
Befintlig väg.......... —........
Planerad väg ••
Turistled •
Katahjåkt.å~^ ^^^^^^Awi kelser enligt Länsstyrels
II