Prop. 1962:131
('med förslag till lag om ändrad lydelse av punkterna 6 och 7 av anvisningarna till 32 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1962
1
Nr 131
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
ändrad lydelse av punkterna 6 och 7 av anvisningarna
till 32 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370); given Stockholms slott den 12 januari 1962.
Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogat förslag till lag om ändrad lydelse av punkterna 6 och 7 av anvisningarna till 32 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370).
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås skattefrihet för familjebidrag, som utgår till värn pliktig i annan form än näringsbidrag, och för ersättningar till civilförsvars- pliktig. Härjämte föreslås en teknisk omreglering av bestämmelserna om skattefrihet för vissa förmåner till den utomlands stationerade diplomatiska och konsulära personalen.
1
Bihang till riksdagens protokoll 196
2
. 1 samt. Nr 131
2
Kungl. Maj. ts proposition nr 131 år 1962
Förslag
till
lag om ändrad lydelse av punkterna 6 och 7 av anvisningarna till 32 §
kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)
Härigenom förordnas, att punkterna 6 och 7 av anvisningarna till 32 §
kommunalskattelagen den 28 september 19281 skola erhålla ändrad lydelse
på sätt nedan angives.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
Anvisningar
till 32 §.
6. Värnpliktig för egen del till
kommande naturaförmåner och det
under fredstjänstgöring utgående
penningbidraget samt premie till
värnpliktig för genomgången fortsatt
befälsutbildning eller för jämlikt 27 §
1 mom. C värnpliktslagen fullgjord
repetitionsövning skola icke uppta
gas såsom skattepliktig intäkt. Fa
miljebidrag ävensom under freds
tjänstgöring utgående flygtillägg och
sjötjänstbidrag utgöra däremot skat
tepliktig intäkt. För tid då krigsav-
löningsreglementet är tillämpligt skall
för värnpliktig terminslön icke räk
nas till skattepliktig intäkt, dock att
vid sjötjänstgöring eller tjänstgöring
i sjöreserv skatteplikt föreligger för
den del av terminslönen, som motsva
rar sjötjänstbidrag, i den mån den
samma överstiger terminslön för den
värnpliktige enligt 6 § krigsavlönings-
reglementet. Månadslön skall utgöra
skattepliktig intäkt. Vad i detta styc
ke sägs skall gälla jämväl i fråga om
annan personal vid krigsmakten, som
avlönas enligt de för värnpliktiga gäl
lande grunder.
För annan------- — 6 § krigsavlö-
ningsreglementet.
Den för----------- deras bestridande.
till 32 §.
6. Värnpliktig för egen del tillkom
mande naturaförmåner och det under
fredstjänstgöring utgående penning
bidraget samt premie till värnpliktig
för genomgången fortsatt befälsut
bildning eller för jämlikt 27 § 1
mom. C värnpliktslagen fullgjord re
petitionsövning skola icke upptagas
såsom skattepliktig intäkt. Under
fredstjänstgöring utgående flygtill-
lägg och sjötjänstbidrag utgöra där
emot skattepliktig intäkt. För tid då
krigsavlöningsreglementet är till-
lämpligt skall för värnpliktig termins
lön icke räknas till skattepliktig in
täkt, dock att vid sjötjänstgöring eller
tjänstgöring i sjöreserv skatteplikt fö
religger för den del av terminslönen,
som motsvarar sjötjänstbidrag, i den
mån densamma överstiger terminslön
för den värnpliktige enligt 6 § krigs
avlöningsreglementet. Månadslön
skall utgöra skattepliktig intäkt.
För annan------- —• 6 § krigsavlö
ningsreglementet.
Den för —- — — deras bestridande.
Familjebidrag, vilket annorledes ån
'
Senaste lydelse av punkt 6 se 1949: 293 och av punkt 7 se 1946: 703.
3
Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1962
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
7. Till ersättning — — — nya t j änstgöringsorten. Detsamma gäller------------ tjänste män anslaget. Såsom med ortstillägg likställda förmåner för utom landet anställd diplomatisk eller konsulär personal anses fri bostad med uppvärmning och belysning, bidrag för resa till Sverige under semester, barnbidrag, utomeuropeiskt tillägg, chargé d’af- faires-tillägg, bidrag för inköp av au- tomobil, ersättning för hållande av automobil, förflyttningsbidrag och prisut j ämningstillägg.
såsom näringsbidrag utgår till värn pliktig, räknas icke till skattepliktig intäkt. Näringsbidrag utgör däremot skattepliktig intäkt och hänföres till den förvärvskälla bidraget avser. Fa miljebidrag anses tillkomma den värnpliktige, även om bidraget utbe talas till annan person. Det förhållan det att bidraget använts för bestri dande av en vid inkomsttaxeringen i och för sig avdragsgill utgift, t. ex. ränta eller periodiskt understöd, skall icke föranleda, att avdrag väg ras för utgiften i fråga.
Vad ovan i första och fjärde styc kena sägs skall äga motsvarande tilllämpning i fråga om annan personal vid krigsmakten, som avlönas enligt de för värnpliktiga gällande grunder, så ock i fråga om civilförsvars pliktig, som inkallats till tjänstgöring enligt 12 § civilförsvarslagen, och annan som avlönas enligt för civilförsvarspliktiga gällande grunder. Civilförsvarspenning likställes med penning bidrag.
7. Till ersättning — — — nya t j änstgöringsorten. Detsamma gäller — — — tjänste män anslaget. Såsom med ortstillägg likställda förmåner för utom landet anställd dip lomatisk eller konsulär personal an ses fri bostad med uppvärmning och belysning, bostadskostnadsersättning, bidrag för resa till Sverige under se mester, barnbidrag, utomeuropeiskt tillägg, chargé d’affaires-tillägg, bi drag för inköp av automobil, ersätt ning för hållande av automobil, för flyttningsbidrag och prisutj ämnings tillägg.
Denna lag träder i kraft dagen efter den, då lagen enligt därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling; dock att äldre bestämmelser fortfarande skola gälla i fråga om 1962 års taxering samt i fråga om eftertaxering för år 1962 eller tidigare år, så ock eljest i fråga om annan ersättning till civilförsvarspliktig som utbetalas före den 1 ja nuari 1963 än familjebidrag.
4
Kungl. Maj.ts proposition nr 131 år 1962
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 12 ja
nuari 1962.
Närvarande:
Statsministern
E rlander ,
ministern för utrikes ärendena
U ndén ,
statsråden
N ilsson , S träng , A ndersson , L indström , L indholm , K ling , S koglund ,
E denman , J ohansson , af G eijerstam , H ermansson , H olmqvist .
Efter gemensam beredning med ministern för utrikes ärendena och che
ferna för försvars- och inrikesdepartementen anmäler chefen för finansde
partementet, statsrådet Sträng, fråga om skattefrihet för värnpliktigs fa
miljebidrag, m. m. och anför därvid följande.
De familjebidrag som utgår till familjeförsörjare under värnpliktstjänst
göring är skattepliktiga. Lämpligheten härav har satts i fråga av 1954 års
värnpliktsavlöningsutredning1 i ett den 29 december 1960 framlagt betän
kande med förslag rörande förmåner för värnpliktiga m. fl. under frivillig
tjänstgöring, m. m. Utredningen föreslår i betänkandet att flertalet former
av familjebidrag till värnpliktiga görs skattefria. Därjämte förordas bl. a.
att även vissa arvoden, som utgår till krigsmakten tillhörig frivillig personal,
skall vara skattefria.
över betänkandet har, efter remiss, yttranden avgivits av överbefälhava
ren, försvarets civilförvaltning, försvarets upplysnings- och personalvårds-
nämnd, socialstyrelsen, arbetsmarknadsstyrelsen, statskontoret, kammarrät
ten, riksskattenämnden, riksräkenskapsverket, överståthållarämbetet, läns
styrelserna i Stockholms, Uppsala, Gotlands, Malmöhus, Göteborgs och Bohus
samt Norrbottens län, statens lönenämnd, lönebeskattningsutredningen,
Svenska stadsförbundet, Svenska landskommunernas förbund, Landsorga
nisationen i Sverige, Tjänstemännens centralorganisation, Sveriges akade
mikers centralorganisation, Statstj änstemännens riksförbund, Svenska ar
betsgivareföreningen, Sveriges förenade studentkårer, Sveriges hantverks-
och industriorganisation, Sveriges lantbruksförbund, Riksförbundet Lands
bygdens folk, Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund, Högerns ung
domsförbund, Svenska landsbygdens ungdomsförbund, Centralförbundet för
befälsutbildning, Riksförbundet Sveriges lottakårer, överstyrelsen för svens
ka röda korset, Svenska blå stjärnan, Sveriges kvinnliga bilkårers riksför
bund samt Värnpliktiga underofficerares riksförbund.
Jag anhåller att nu få anmäla detta ärende. Inledningsvis kommer jag
1 T. f. expeditionschefen G. Söderberg, ordförande, ledamoten av riksdagens andra kammare
M. G. Gustafsson, byråchefen U. S. Rosenblad och talmannen i riksdagens första kammare
G. V. Sundelin.
5
att lämna en kortfattad översikt över de olika formerna för familjebidrag till värnpliktiga och gällande beskattningsförhållanden.
Gällande rätt. Fa in iljebidragsför ordningen den 29 mars 1946 (ang. gällande lydelse se SFS 1960:152) reglerar rätten till familjebidrag för värnpliktig, som enligt värnpliktslagen inkallas till tjänstgöring, och för annan som avlönas enligt för värnpliktig gällande grunder. Enligt förord ningen utgår i såväl fredstid som tid då krigsavlöningsreglementet äi till- lämpligt familjebidrag såsom familjepenning, bostadsbidrag, näringsbidrag, sjukbidrag och begravningsbidrag.
Familjebidragsförmånerna under krigstid befinner sig för närvarande un der utredning.
I fråga om familjepenning gäller för närvarande följande. Högsta belopp för familjepenning utgör för hustru 7 kr. 20 öre, för barn under 16 år 2 kr. 90 öre och för familjemedlem över 16 år 4 kr. 30 öre, allt för dag räknat. Angivna belopp avser hustru, med vilken den värnpliktige sammanlever, och barn under 16 år, som står under hans vårdnad. Familjepenning utgår även eljest för hustru och barn samt för bl. a. föräldrar och frånskild hustru under förutsättning att den värnpliktige är underhållsskyldig gentemot ve derbörande och före värnpliktens början i väsentlig man bidrog till veder- börandes underhåll. Slutligen må nämnas att i vissa fall familjepenning utgår även för husföreståndarinna.
Bostadsbidraget
bestämmes högst till belopp som motsvarar kostnaden för
den bostad som den värnpliktige innehade på inryckningsdagen.
Familjepennings och bostadsbidrags belopp i det enskilda fallet faststäl les i regel till skillnaden mellan å ena sidan de nyss angivna högsta belop pen och å andra sidan den värnpliktiges och hans familjs på visst sätt beräk nade inkomster under tjänstgöringstiden. Denna beräkning sker enligt be stämmelser som meddelats i familjebidragskungörelsen den 29 mars 1946 (ang. gällande lydelse se SFS 1960: 153). Enligt dessa regler skall exempel vis av hustruns inkomst av arbete hänsyn icke tagas till 300 kr. för månad av denna inkomst eller, om inkomsten överstiger 1 200 kr. för månad, till en fjärdedel av inkomsten; av överskjutande del av inkomsten beaktas blott hälften.
Värnpliktig, som driver näring eller rörelse, kan i stället för familjepen ning och bostadsbidrag få näringsbidrag till bestridande av avlöningskostna- der, vilka uppkommer till följd av att särskild arbetskraft maste anlitas för att under tjänstgöringstiden ersätta honom. Näringsbidrag utgår med högst
22 kr. 50 öre för dag. Näringsbidrag kan även i vissa fall utgå för återupp tagande av näring eller rörelse med högst 225 kr. för månad.
Sjukbidrag utgår när i anledning av familjemedlems sjukdom behov före ligger av bidrag. Bidrag utgår med högst beloppet av kostnaderna för erfor derlig vård och för transport till och från läkare eller vårdanstalt.
Begravningsbidrag
utgår med högst 600 kr. för hustru och 300 kr. för
barn.
Kungi. Maj:ts proposition nr 131 år 1962
6
Familjebidrag beviljas av familjebidragsnämnd och utbetalas i regel till
den som den värnpliktige angivit som betalningsmottagare.
Bestämmelserna om beskattning av familjebidrag och andra värn
pliktig tillkommande förmåner återfinnes i punkt 6 av anvisningarna till 32 §
kommunalskattelagen. Enligt dessa bestämmelser gäller i huvudsak föl
jande. Värnpliktig för egen del tillkommande naturaförmåner liksom även
penningbidraget under fredstjänstgöring är skattefria. Skattefrihet förelig
ger även för premie till värnpliktig för genomgången fortsatt befälsutbild-
nmg m. m. Familjebidrag utgör däremot skattepliktig intäkt. — Vad som i
dessa hänseenden gäller för värnpliktig, avser också annan personal vid
krigsmakten som avlönas enligt de för värnpliktiga gällande grunderna.
Även om familjebidrag sålunda i princip beskattas som löneinkomst skall
enligt särskild undantagsbestämmelse i 10 § uppbördsförordningen avdrag
för preliminär A-skatt icke ske för familjebidrag.
Det bör måhända understrykas, att den värnpliktige är skattskyldig för
familjebidraget även i de fall bidraget utbetalas till annan person. Om bi
di aget t. ex. avser frånskild hustru och barn som vistas hos henne, torde
bidraget regelmässigt utbetalas till den frånskilda hustrun. Den värnplik
tige skall i detta fall ändå deklarera hela bidraget som inkomst. Han får
i stället avdrag såsom för periodiskt understöd för den del av bidraget som
avser avdragsgillt underhåll. För hustrun uppkommer skattskyldighet för
den del av bidraget som avser henne. Vad hon mottagit för barnens räkning
blir skattefritt.
1954 års värnpliktsavlöningsutrednings förslag. Utredningen påpekar att
bestämmelserna om beskattningen av familjebidrag tillkom efter beslut av
1940 års urtima riksdag och motiverades främst med följande tre skäl. För
en familj av genomsnittlig storlek syntes familjebidraget jämte den värnplik
tiges krigslön och värdet av hans naturaförmåner inte komma att avsevärt
understiga de löner, som utgick enligt gällande kollektivavtal inom indu
strien. Vidare utgick viss del av familjebidraget utan behovsprövning. Slut
ligen skulle skattefrihet för familjebidrag medföra skattebortfall för kom
munerna och tvinga dessa till betydande höjningar av kommunalskatten för
de icke värnpliktiga.
Utredningen framhåller, att intet av dessa motiv för skatteplikten numera
ar bäiande. Familjebidraget är nu behovsprövat och så beräknat, att det till
sammans med eventuellt bibehållen inkomst från annat håll täcker nödiga
utgifter för försörjningen av familjemedlemmar, som är beroende av den
värnpliktige. Vad sålunda kan tillkomma eu värnpliktig med familj uppgår
numera näppeligen till en industriarbetares genomsnittsinkomst och bör
med hansyn till sättet för förmånernas beräknande inte ge utrymme för nå
gon beskattning. Vidare blir efter behovsprövningens införande skattebort
fallet inte av samma storleksordning som tidigare.
Med beaktande av dessa omständigheter har utredningen kommit till den
Kungl. Maj.ts proposition nr 131 år 1962
7
uppfattningen, att familjebidragen bör göras skattefria. Utredningen erinrar om att bl. a. socialhjälp, allmänna barnbidrag och ersättningar, som utgår på grund av försäkring i allmän sjukkassa, är skattefria. Skatteplikt bör dock alltjämt råda för familjebidrag i form av näringsbidrag. Förslaget av ser enligt utredningen främst familjebidrag, som utgår under tid, då sär skilda för beredskap eller krig avsedda familj ebidragsbestämmelser inte till- lämpas. Utredningen ämnar att i ett följande betänkande avge förslag till föreskrifter rörande försörjningen av de värnpliktigas familjer under krig eller beredskap och kommer därvid att pröva även frågan om beskattningen av därvid utgående förmåner.
I anslutning till vad nu sagts berör utredningen frågan om beskattningen av dagarvoden till frivillig personal inom krigsmakten.
Riksskattenämnden har i skrivelse den 19 maj 1956 till försvarets civil förvaltning uttalat, att daglön, som enligt då gällande bestämmelser utbeta lades till medlemmar av vissa frivilliga försvarsorganisationer, inte skulle an ses jämlikt 32 § kommunalskattelagen undantagen från skatteplikt och inte heller av annan grund syntes kunna undantagas från skatteplikt. Detta ut talande torde, tillägger utredningen, gälla även enligt nuvarande bestäm melser utgående dagarvoden till krigsmakten tillhörig frivillig personal.
I skrivelse till utredningen den 19 januari 1960 har Riksförbundet Sveriges lottakårers överstyrelse uppgivit att beskattningen av dagarvodena ledde till rekryteringssvårigheter och andra olägenheter. I skrivelsen framhölls att, enär 70 å 80 procent av lottorna saknade förvärvsarbete, dagarvodena inte torde kunna medföra några skatteintäkter av betydelse. Däremot uppstod ett väsentligt merarbete för skattemyndigheterna och försvarets lcassaav- delningar med bokföring och redovisning till vederbörande taxeringsmyn dighet av dessa arvoden och på dem belöpande källskatt. Dessutom var det fråga om ytterst blygsamma belopp, överstyrelsen hemställde i sin skrivelse bl. a. att bestämmelserna om ersättning vid viss frivillig tjänstgöring och utbildning utformades så att lottas dagarvode blev jämställt med värnplik tigs penningbidrag i skattehänseende.
Frågan om krigsmaktens frivilliga personals avlöningsförhållanden har berörts av utredningen även i andra hänseenden. Utredningen har därvid föreslagit att denna personal i större utsträckning än för närvarande skall avlönas enligt de för värnpliktiga gällande grunderna. Vid ett genomförande av vad utredningen sålunda föreslagit torde ersättning för därav berörd fri villigt tjänstgörande vara skattefri i samma utsträckning som gäller för tvångsvis inkallade värnpliktiga. För vissa kortare tjänstgöringsperioder har utredningen dock inte föreslagit någon ändring i gällande bestämmelser om ersättning, som därvid kan utgå i form av dagarvode. Sådana arvoden äi — framhåller utredningen — lägre än penningbidragen vid frivillig tjänst göring. Med hänsyn härtill och till administrativa och andra olägenheter som är förknippade med en beskattning av arvodena, föreslår utredningen att också sådana arvoden göres skattefria.
Knngl. Maj.ts proposition nr 131 år 1962
8
Remissyttrandena. Utredningens förslag om skattefrihet för familje
bidrag har i allmänhet godtagits av remissinstanserna. Förslaget har så
lunda tillstyrkts eller lämnats utan erinran av överbefälhavaren, försvarets
civilförvaltning, försvarets upplysnings- och personalvårdsnämnd, socialsty-
relsen, arbetsmarknadsstyrelsen, riksskattenämnden, riksräkenskapsverket,
överståthållarämbetet, de hörda länsstyrelserna, lönebeskattningsutredning-
en, Landsorganisationen i Sverige, Tjänstemännens centralorganisation, Sve
riges akademikers centralorganisation, Statstjänstemännens riksförbund,
Svenska arbetsgivareföreningen, Sveriges förenade studentkårer, Sveriges
hantverks- och industriorganisation, Sveriges lantbruksförbund, Riksförbun
det Landsbygdens folk, Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund, Hö
gerns ungdomsförbund, Centralförbundet för befälsutbildning, Svenska blå
stjärnan, Sveriges kvinnliga bilkårers riksförbund, Riksförbundet Sveriges
lottakårer, Svenska röda korset och Värnpliktiga underofficerares riksför
bund.
Avstyrkande yttranden bar avgivits av statskontoret, kammarrätten, Sven
ska stadsförbundet, Svenska landskommunernas förbund och Svenska lands
bygdens ungdomsförbund.
Ur de tillstyrkande yttrandena må här återges följande.
Överbefälhavaren finner det angeläget, att reformen snarast genomföres.
Skattefrihet för familjepenning och bostadsbidrag bör enligt överbefälhava
ren ses som en konsekvens av vad som redan gäller beträffande socialhjälp,
allmänna barnbidrag samt ersättningar, som utgår på grund av försäkring
i allmän sjukkassa eller jämlikt lagen om yrkesskadeförsäkring.
De motiv, som ursprungligen låg till grund för beskattningen av familje
bidragen, äger enligt försvarets civilförvaltnings uppfattning inte längre
samma tyngd som tidigare. Försvarets upplysnings- och personalvårdsnämnd
anser, att familjebidraget i alla förekommande former logiskt sett bör vara
skattefritt. Nämnden vill emellertid i sammanhanget uttala, att skattefrihe
ten i fråga om familjebidraget inte rimligen bör hindra en uppräkning av fa
milj epenningens maximibelopp till skäligare nivå än för närvarande.
Riksskattenämnden framhåller att, ur de synpunkter nämnden främst har
att beakta, rent allmänt sådana åtgärder är att välkomna som innebär att
man förenklar taxeringsarbetet på områden, där det fiskala intresset är
ringa, och därigenom friställer arbetskraft som i stället kan användas för
mera väsentliga uppgifter. Nämnden anför vidare följande.
Då den av de sakkunniga föreslagna skattefriheten för de olika bidragen
kommer att medföra sådan förenkling samt då bidragen äro behovsprövade
och till huvudsaklig del torde ligga inom ramen för de av centrala nppbörds-
nämnden fastställda normalbeloppen för existensminimum, har riksskatte
nämnden i princip intet att erinra emot att skattefrihet införes. Enligt vad
riksskattenämnden under hand inhämtat, torde de årliga kostnaderna för fa
miljebidrag uppgå till 30—35 milj. kronor, varav 70—75 % eller cirka 25
milj. kronor kunna beräknas belöpa på de till repetitionsövningar inkallade
värnpliktiga. Då endast sistnämnda belopp enligt gällande system torde bli
va föremål för effektiv beskattning, kan skattebortfallet för stat och kom
Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1962
Kungi. Maj:ts proposition nr 131 är 1962
9
mun, därest skattefrihet införes, beräknas till cirka 8 milj. kronor. Ett borl- fallsbelopp av denna begränsade storlek torde icke böra utgöra hinder för re formens genomförande.
Riksskattenämnden understryker, att de av reformen föranledda författ ningsbestämmelserna bör utformas så, att skattefriheten inte gäller för an nan än den värnpliktige själv. Om beloppet utbetalas till betalningsmottaga re som skolat upptaga beloppet som skattepliktig inkomst i det fall att den värnpliktige själv betalat beloppet till vederbörande, t. ex. hyresvärd, långiva re eller frånskild hustru, bör bidraget i skattehänseende icke behålla sin ka raktär av familjebidrag. Den omständigheten att den värnpliktige med det skattefria bidraget bestrider för honom ur skattesynpunkt avdragsgilla om kostnader (underhållsbidrag till frånskild hustru, ränta el. dyl.) bör vidare inte betaga honom rätten till avdrag för kostnaden.
Lönebeskattningsutredningen anser att övervägande skäl talar för att fa- miljepenning och bostadsbidrag undantages från beskattning samt anför bl. a. följande.
Om man betraktar familjepenning och bostadsbidrag som ersättning för ett inkomstbortfall, borde bidragen i princip utgöra skattepliktig intäkt. Des sa principiella invändningar bör å andra sidan icke tillmätas avgörande be tydelse. Sålunda bör man komma ihåg, att den ovan hävdade grundsatsen om att ersättning för inkomstbortfall utgör skattepliktig inkomst redan i gällan de lagstiftning undergått betydande modifikationer. Ett exempel härpå är den år 1959 stadgade skattebefrielsen för arbetslöshetsunderstöd.
Förevarande skatteproblem synes i icke ringa grad vara en fråga om bi dragens storlek. I den män bidraget avvägts för att täcka en familjs abso lut nödiga levnadskostnader återstår tydligen inget utrymme för beskattning. Bostadsbidraget, som utgår med belopp motsvarande den faktiska bostads kostnaden, är uppenbarligen inte beräknat för att tåla beskattning. En be skattning av bostadsbidraget skulle i realiteten innebära att bostadskostna den icke i sin helhet ersattes genom bidraget. En granskning av reglerna för familjepenningen visar att denna inte alls eller endast obetydligt skulle över stiga gällande normalbelopp för existensminimum. Det kan sålunda med fog påstås att familjebidragen i sig icke äger någon skattekraft och de kun na i detta hänseende jämställas med socialhjälp och arbetslöshetsunder stöd, vilka inte beskattas.
Även uppbördstekniska skäl talar för en skattebefrielse. Som i betänkan det framhållits, dragés ingen källskatt på familjebidrag, vilket i de flesta fall medför att den inkallade ett eller ett par år efter utryckningen har att betala en av bidragen förorsakad kvarskatt.
Sveriges akademikers centralorganisation är av den principiella uppfatt ningen, att det ekonomiska skydd, som samhället lämnar till värnpliktiga un der militärtjänstgöring, bör grundas på den s. k. inkomstbortfallsprincipcn.
Ett på denna princip grundat familjebidrag bör beskattas. Såsom familjebi dragen nu är utformade, vill organisationen däremot instämma i utredning ens förslag att dessa göres skattefria.
Riksförbundet Landsbygdens folk, som tillstyrkt förslaget, berör i sitt ytt rande de skaltetyngda kommunernas problem. Riksförbundet framhåller, att
10
dessa problem knappast torde lindras i väsentlig utsträckning genom att be
skattningen av familjebidragen bibehålies. De torde kräva sin lösning i an
nat sammanhang.
De remissinstanser som avstyrker den föreslagna skattefriheten för fa
miljebidrag framhåller följande.
Statskontoret anför, att familjebidragen torde ha avvägts med beaktande
av att de är beskattade. Med hänsyn till det nära samband som föreligger
mellan avvägningen av familjebidragen och beskattningen av dessa, anser
statskontoret att dessa frågor bör prövas i ett sammanhang. Då utredning
en inte synes ha verkställt någon egentlig omprövning av de nuvarande bi
dragsbeloppen, anser sig statskontoret inte kunna tillstyrka förslaget.
Kammarrätten betonar, att ifrågavarande spörsmål är av betydande prin
cipiell innebörd. De av utredningen anförda skälen är inte av sådan styrka,
att de i och för sig motiverar ett avsteg från eljest gällande beskattnings-
principer. Familjebidragen är liksom tidigare avpassade att garantera för
sörjningen av den värnpliktiges närmaste anhöriga under inkallelsetiden och
är i förening med de skattefria naturaförmåner och penningbidrag den värn
pliktige åtnjuter för egen del avsedda att åtminstone delvis kompensera ho
nom för inkomstbortfallet under militärtjänstgöringen. Liknande ersättning
ar såsom exempelvis ersättning för mistad arbetsförtjänst utgör skattepliktig
intäkt. Vidare erinrar kammarrätten om, att ett betydande antal inkomstta
gare beskattas för inkomster, som inte överstiger familjebidragens belopp.
—- Av bl. a. dessa skäl och då frågan om beskattningen av familjebidragen
bör övervägas i samband med en allmän översyn av de sociala förmånernas
skatterättsliga behandling anser sig kammarrätten inte kunna förorda utred
ningens förslag. Kammarrätten håller emellertid inte för osannolikt, att en
omprövning av frågan om beskattningen av skattepliktiga sociala förmåner
kan bli erforderlig i samband med allmänna skatteberedningens övervägan
den rörande den framtida utformningen av beskattningen.
Svenska stadsförbundet anser att de psykologiska olägenheterna av att fa
miljebidragen enligt nuvarande skattebestämmelser kan föranleda betung
ande kvarskatt för vederbörande långt efter det familjebidragen uppburits
inte utgör skäl för skattefrihet för familjebidragen utan snarare för infö
rande av källskatteavdrag. Förbundet uttalar följande.
Utredningen har framhållit att dess nu framlagda förslag beträffande skat
tefrihet för familjebidrag endast gäller fredstid, och att den i ett senare be
tänkande ämnar framlägga förslag om hur beskattningsfrågan skall lösas
under beredskaps- och krigsförhållanden. Enligt styrelsens uppfattning har
emellertid utredningen med sitt nu framlagda förslag föregripit sitt ställ
ningstagande i det avseendet, eftersom det inte synes praktiskt möjligt att
skattebelägga familjebidragsförmåner som utgår under beredskaps- eller
krigsförhållanden, om samma förmåner är skattefria i fredstid. Under be
redskaps- eller krigsförhållanden, då en betydande del av en kommuns fa
miljeförsörjare kan beräknas vara inkallade, skulle kommunens ekonomi ut
sättas för alltför starka påfrestningar om den — med ett på grund av förhål
landena minskat skatteunderlag — skulle vidkännas såväl starkt ökade di
Kungl. Maj:ts proposition nr 131 är 1962
Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1962
U
rekta kostnader för familjebidragen som ett ytterligare betydande skatte bortfall, orsakat av att familjebidragen gjorts skattefria. Också detta talar för ett bibehållande av skatteplikten.
Liknande synpunkter anföres av Svenska landskommunernas förbund.
Utredningens förslag, att dagarvoden till frivillig perso- n a 1 inom krigsmakten skall vara skattefria, har avstyrkts av statskontoret, kammarrätten, länsstyrelsen i Gotlands län, Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund och Svenska landsbygdens ungdomsförbund. Övriga re missinstanser har, i den mån de särskilt uttalat sig i denna fråga, tillstyrkt förslaget eller lämnat det utan erinran.
överbefälhavaren framhåller, att utgående arvoden till medlemmar i fri villiga försvarsorganisationer av billighetsskäl bör betraktas såsom skatte fri inkomst. Då det dessutom i allmänhet rör sig om blygsamma summor, vilkas redovisning är förenad med ett så väsentligt merarbete för såväl skat temyndigheterna som försvarets kassaavdelningar, att kostnaderna härför torde överstiga skatteintäkterna, tillstyrker överbefälhavaren utredningens förslag såsom väl motiverat även ur administrativ synpunkt.
Riksskattenämnden har med hänsyn till de ringa belopp, varom fråga är, och under beaktande av förenklingsintresset inte någon erinran mot försla get.
Länsstyrelsen i Göteborgs och Dohus län anser det i sak visserligen inte rik tigt att underlåta beskattning av daglön och dagarvode, som utan behovs- prövning utgår till medlemmar av vissa försvarsorganisationer. De praktis ka skälen talar likväl för att beskattning inte sker av sådana ersättningar.
Möjligen bör dock övervägas, framhåller länsstyrelsen, huruvida inte andra ersättningsformer bör införas för sådana fall, då tjänstgöringen sträcker sig över en längre tidsperiod.
De principiella invändningar, som riktats mot förslaget om skattefrihet för familjebidrag, kan enligt lönebeskattningsutredningen även göras gäl lande mot en skattebefrielse för de dagarvoden som utgår till medlemmar i de frivilliga försvarsorganisationerna. Vid tjänstgöring på militärt förband synes dagarvodet närmast utgöra ersättning för under tjänstgöringen utför da prestationer. Den omständigheten att arvodet utgår även vid utbildning torde inte förändra dess karaktär av skattepliktig intäkt. — Emellertid sy nes de i betänkandet påtalade praktiska och psykologiska olägenheterna, som är förknippade med ett bibehållande av skatteplikten för ifrågavarande dagarvoden, vara så betydande att lönebeskattningsutredningen inte velat motsätta sig, att den i betänkandet föreslagna skattefriheten genomföres.
Centralförbundet för befälsnibildning, som finner utredningens förslag välmotiverat, ifrågasätter om inte benämningen »dagarvode» borde utbytas mot »penningbidrag».
Länsstyrelsen i Gotlands län betonar, att försiktighet bör iakttagas vid un dantag i visst fall från eljest gällande beskattningsregler och att en sådan åt
12
Kungl. Maj.ts proposition nr 131 år 1962
gärd inte bör företas utan övertygande utredning bl. a. om dess nuvarande
och framtida ekonomiska räckvidd. Möjligheten av krav från andra personal
kategorier om skattefrihet för mindre arvoden får icke heller förbises. Läns
styrelsen, som inte har tillräckligt material för bedömande av den föreslagna
skattefrihetens följder, anser sig icke kunna tillstyrka den ifrågasatta änd
ringen.
Statskontoret är inte berett att för närvarande biträda förslaget, då upp
gifter beträffande arvodesbeloppens totala summa, genomsnittliga storlek
per frivillig och år, fördelning på olika inkomsttagargrupper m. m. inte
lämnats.
Kammarrätten ifrågasätter med hänsyn till de administrativa olägenheter,
som är förenade med källskatteavdrag å dagarvodena, om preliminär skatt
bör uttagas för sådana arvoden.
Det skäl som utredningen anfört för skattefriheten, nämligen att uppbör
den av skatten medför ett betydande administrativt arbete, anser Sveriges
socialdemokratiska ungdomsförbund visserligen vara värt beaktande. Inom
den civila sektorn av samhället finns emellertid inte någon motsvarande
skattefrihet för »småinkomster», även om det i och för sig skulle finnas lika
starka eller ännu starkare skäl därtill. T. ex. de i förhållande till arbetsin
satsen oftast blygsamma arvoden, som i en del kommuner utgår till kommu
nala förtroendemän, är skattepliktiga. Arvoden till personer, som på sin
fritid fullgör uppdrag som ungdomsledare, övervakare, etc. är inte heller
skattefria. Det måste därför vara tveksamt, framhåller förbundet, om det
ens från försvarets egen synpunkt, sett i större sammanhang, är till fördel
om personer, som av ansvarskänsla och intresse åtar sig att göra frivilliga
insatser, av samhället beviljas större förmåner än dem som gör motsvaran
de insatser inom andra grenar av samhällsverksamheten. Förbundet vill där
för för närvarande inte tillstyrka förslaget.
Svenska landsbygdens ungdomsförbund anser att frågan om skattefrihet
för de nu aktuella ersättningarna ej bör lösas isolerat utan behandlas i sam
manhang med likartade frågor.
Departementschefen. Frågan om skatteplikt för sociala förmåner har inte
blivit löst efter enhetliga principer. Många förmåner, som utgår efter be-
hovsprövning, är dock skattefria. Bestämmelser om skattefrihet finns exem
pelvis beträffande socialhjälp, arbetslöshetsunderstöd, omskolningsbidrag till
arbetslösa och familjebostadsbidrag. Å andra sidan är alla folkpensionsför
måner, även de inkomstprövade, skattepliktiga. Denna principiella skatte
plikt för folkpensionsförmåner kompletteras dock av bestämmelser om att
den vars inkomst helt eller till huvudsaklig del utgjorts av folkpension skall
anses ha haft sådan nedsatt skatteförmåga som motiverar extra avdrag. Ge
nom sådant avdrag torde i regel de inkomstprövade folkpensionsförmånerna
undgå beskattning även i de fall folkpensionären bär inkomst vid sidan av
folkpensionen.
Såsom av den tidigare redogörelsen framgår beskattas familjebidrag till
13
värnpliktiga. När bestämmelserna härom tillkom år 1940 torde familjebi
dragen inte ha betraktats som en socialförmån utan mera som en del av de
avlöningsförmåner som tillkom den värnpliktige. Familjebidrag utgick på
den tiden i princip till alla värnpliktiga familjeförsörjare utan särskild be-
hovsprövning, även om bidragets belopp utöver ett visst grundbelopp var be
roende av den värnpliktiges inkomstförhållanden. Under beredskapstiden
torde familjebidraget jämte den värnpliktiges krigslön och värdet av hans
naturaförmåner genomsnittligt inte ha väsentligt understigit de löner som
enligt kollektivavtal utgick inom industrien. En beskattning av familjebi
dragen såsom för arbetsinkomst tedde sig då naturlig.
Sedermera har familjebidragen i viss man ändrat karaktär. De utgår så
lunda numera blott efter behovsprövning och synes därigenom mera vara
att anse som ett av sociala skäl lämnat bidrag till familjens försörjning än
som en löneförmån. Bidragen och den värnpliktiges övriga förmåner torde
vidare numera ofta i högre grad avvika från de inkomster den värnpliktige
åtnjuter vid civil anställning.
I detta sammanhang bör beaktas även en omständighet av mera uppbörds-
teknisk art. Enligt en undantagsbestämmelse i uppbördsförordningen skall
de vid löneutbetalningar föreskrivna skatteavdragen inte verkställas i fråga
om familjebidrag. Detta leder till att den på familjebidragen belöpande skat
ten inte tas ut preliminärt utan först såsom slutlig skatt. I flertalet fall
torde skatten på familjebidragen föranleda kvarstående skatt, som den
skattskyldige har att erlägga i efterhand, kanske mer än två år efter mili
tärtjänstgöringen. Att en sådan ordning för skattens erläggande inte är till
fredsställande synes mig uppenbart.
Möjlighet torde inte föreligga att undgå sist angivna olägenheter genom
att slopa undantagsbestämmelsen i uppbördsförordningen. Familjebidragens
belopp torde nämligen i regel understiga eller blott obetydligt överstiga det
s. k. existensminimum som gäller i uppbördshänseende och som den skatt
skyldige kan åberopa till stöd för ett särskilt beslut om att skatteavdrag skall
underlåtas. Detta förhållande framgår av denna tablå, där skattemässigt
existensminimum (exkl. bostadskostnad) jämföres med familjepenning
utan samtidigt bostadsbidrag.
Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1962
vuxen utan barn ............
Existensminimum
för månad (exkl.
bostad) enl. centra
la uppbördsnämndens
anvisningar för år
1962, kr.
................ 255
Familjepennings
högsta månadsbe-
lopp, kr.
216
1 barn ........ ................ 310
303
»
+
2 barn ........ ................ 365
390
»
+
3 barn ........ ................ 420
477
*>
+
4 barn........ ................ 475
564
14
De här angivna omständigheterna synes motivera en omprövning av skat
teplikten för familjebidragen. Det av 1954 års värnpliktsavlöningsutredning
framlagda förslaget härom har även i regel godtagits av remissinstanserna.
De invändningar som framförts synes — inte minst i belysning av den jäm
förelse som nyss gjorts mellan familjepenningens maximibelopp och upp-
bördsmässigt existensminimum — inte vara av sådan styrka, att de bör för
anleda att utredningens förslag frångås. Jag vill därför förorda skattefrihet
för familjebidragen och att därav föranledd ändring av punkten 6 av an
visningarna till 32 § kommunalskattelagen vidtages. Lagändringen bör trä
da i kraft så snart som möjligt och även avse de bidrag som utgår inneva
rande år.
Familjebidrag utbetalas i vissa fall till person utanför den värnpliktiges
hushåll, t. ex. till frånskild hustru såsom underhåll eller till hyresvärd så
som hyra. I dessa fall bör familjebidragen liksom hittills anses tillkomma
den värnpliktige, ehuru de för hans räkning utbetalas till annan person.
Mottagarens skattskyldighet blir att bedöma såsom om den värnpliktige
själv överlämnat beloppet. På samma sätt bör den värnpliktiges rätt till
avdrag för t. ex. underhållsbidrag till frånskild hustru bedömas oberoende
av det förhållandet att underhållsskyldigheten fullgjorts med ett för den
värnpliktige skattefritt bidrag.
Den föreslagna skattefriheten avser alla former av familjebidrag enligt
familjebidragsförordningen den 29 mars 1946, nr 99, utom näringsbidrag.
Undantaget är motiverat av att näringsbidraget i regel utgår såsom ersätt
ning för avlöningskostnader, som är avdragsgilla vid taxeringen.
För närvarande gäller samma bestämmelser om familjebidrag i fredstid
och under krigstid. Därest i framtiden särskilda föreskrifter skulle utfärdas
om försörjningen av de värnpliktigas familjer under beredskaps- eller krigs-
förhållanden torde därmed förbundna skattefrågor samtidigt få prövas.
Genom chefen för inrikesdepartementet kommer inom kort förslag att
framläggas om proposition angående nya grunder från och med nästa år
tor avlöning åt civilförsvarspliktiga. Detta förslag kommer att innebära att
civilforsvarspliktiga, som inkallas till tjänstgöring enligt 12 § civilförsvars
lagen, skall erhålla — förutom utbildningspremier — antingen penningbi
drag, tjänstgöringspremier och familjebidrag motsvarande vad värnpliktiga
erhåller eller också en särskild ersättning, benämnd civilförsvarspenning.
Penningbidragen, utbildningspremierna, tjänstgöringspremierna och fa
miljebidragen avses utgå efter i princip samma regler som gäller för värn
pliktiga. Civilförsvarspenningens belopp kommer däremot att föreslås bli
anpassat till den civilförsvarspliktiges årsinkomst men avvägt under förut
sättning att ersättningen blir skattefri.
Jag vill därför förorda, att gällande skattefrihet för värnpliktigs natura
förmåner och kontantlön utsträckes till att från och med nästa år omfatta
aven motsvarande ersättning till civilförsvarspliktig. Även den av mig
nyss föreslagna skattefriheten för familjebidrag bör gälla i fråga om så
Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1962
Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1962
15
dana bidrag till civilförsvarspliktig. I vissa undantagsfall kan civilförsvars-
pliktig enligt nu gällande bestämmelser få familjebidrag. Den nyss före
slagna skattefriheten för sådana bidrag bör givetvis tillämpas även beträf
fande civilförsvarspliktigs familjebidrag under år 1962.
Utredningen har även föreslagit skattefrihet för dagarvoden till krigsmak
ten tillhörig frivillig personal. Såsom grund för skattefriheten har angivits
att arvodena är låga och att beskattningen medför olägenheter i uppbörds-,
deklarations- och taxeringshänseenden.
Jag är emellertid icke beredd att förorda att dessa arvoden får inta en un
dantagsställning i beskattningshänseende. Fråga är här om rent frivillig
tjänstgöring mot ersättning. Att den skattemässiga redovisningen av låga
arvoden medför vissa administrativa och andra olägenheter är enligt min
mening ej heller tillräckligt skäl att göra dem generellt skattefria. I den mån
ersättningar av detta slag är jämförbara med traktamenten, torde förslaget
om skattefrihet för ersättningarna beröra ett område, som befinner sig un
der utredning hos lönebeskattningsutredningen.
I detta sammanhang vill jag även beröra en teknisk omreglering av gäl
lande bestämmelser om skattefrihet för ortstillägg och därmed likställda
förmåner för utom landet anställd diplomatisk eller konsulär personal. Den
na omreglering föranleds av den i statsverkspropositionen innevarande år
(bilaga 5: utrikesdepartementet, s. 9—27) närmare avhandlade frågan om
utlandstjänstemännens bostadskostnader.
Enligt punkt 7 av anvisningarna till 32 § kommunalskattelagen anges så
som skattefria, med ortstillägg likställda förmåner för utom landet anställd
diplomatisk eller konsulär personal bl. a. fri bostad, utomeuropeiskt tillägg,
chargé d’affairestillägg och prisutjämningstillägg. Av vad som anförts i
statsverkspropositionen framgår, att utlandstj änstemännen för närvarande
antingen bär fri bostad eller fått sina bostadskostnader beaktade vid avväg
ningen av de nyss nämnda lönetilläggen. Efter genomförandet av den i stats
verkspropositionen föreslagna ordningen skulle dessa tjänstemän — i den
mån de inte får bibehålla förmånen av fri bostad — direkt från veder
börande myndighet erhålla likvid för sina styrkta och såsom ersättnings-
gilla prövade bostadskostnader. Härav kommer att föranledas eu nedjuste-
ring av vederbörandes prisutjämningstillägg eller i vissa fall ortstillägg,
utomeuropeiska tillägg eller chargé d’affairestillägg.
Fråga är alltså om en teknisk omläggning av avlöningsbestämmelserna.
Det hänsynstagande till bostadskostnaderna som hittills skett inom ramen
för vissa skattefria löneförmåner skall alltså i vissa fall utbytas mot en di
rekt ersättning för bostadskostnaderna. I andra fall ersättes en för närva
rande skattefri förmån av fri bostad med bostadskostnadsersättningen. Av
detta förhållande torde följa att bostadskostnadsersättningen bör vara skat
tefri. Härför erfordras dock förtydligande av berörda anvisningspunkt. Jag
förordar sådan författningsändring.
16
I enlighet med vad i det föregående anförts har inom finansdepartemen
tet upprättats förslag till lag om ändrad lydelse av punkterna 6 och 7 av an
visningarna till 32 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370).
Jag hemställer, att förslaget måtte genom proposition föreläggas riksdagen
till antagande.
Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1962
Med bifall till vad föredraganden sålunda med instäm
mande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förord
nar Hans Maj:t Konungen att till riksdagen skall avlå
tas proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll
utvisar.
Ur protokollet:
Gösta Smith
Stockholm 1962. Isaac Marcus Boktryckeri Aktiebolag 620083