Prop. 1962:196
('angående statligt stöd till förbättrad torrläggning av Kvismaredalen m. fl. områden i Örebro län',)
Kungl. Maj.ts proposition nr 196 dr 1962
1
Nr 196
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen angående statligt stöd till
förbättrad torrläggning av Kvismaredalen m. fl. områden i Örebro län; given Stockholms slott den 2 november
1962.
Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över jordbruksärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande de partementschefen hemställt.
Under Hans Maj:ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro.
BERTIL
Eric Holmqvist
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås, att statligt ekonomiskt stöd och annan med verkan skall lämnas till att genomföra torrläggning och andra rationa- liseringsåtgärder beträffande 7 000 ha jordbruksjord, som ligger i Kvis maredalen, Mosjöbotten och Västra Mosjön på Närkes slättbygd.
1
Bihang till riksdagens protokoll 1962. 1 sand. Nr 196
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 196 år 1962
Utdrog av protokollet över jorclbruksörenden, hållet inför Höns
Kungl. Höghet Rcgenten, Hertigen av Halland, i stats
rådet å Stockholms slott den 2 november 1962.
Närvarande:
Statsministern ERLANDER, ministern för utrikes ärendena NILSSON, stats
råden Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Lindholm, Kling,
Skoglund, Edenman, Johansson, af Geijerstam, Hermansson, Holmqvist,
Aspling.
Chefen för jordbruksdepartementet, statsrådet Holmqvist, anmäler efter
gemensam beredning med chefen för finansdepartementet fråga om statligt
stöd till förbättrad torrläggning av Iivismaredalen m. fl. områden i Örebro
län samt anför följande.
Genom beslut den 30 juni 1949 uppdrog Kungl. Maj:t åt lantbruksstyrelsen
att låta verkställa de utredningar, som kunde befinnas lämpliga, rörande
åtgärder för torrläggning av vattenskadade marker invid Hjälmaren och i
Kvismaredalen i Örebro län. I skrivelse den 30 november 1960 lämnade sty
relsen redovisning för dittills verkställda undersökningar och fogade därtill
bl.a. teknisk utredning av lantbruksingenjören i Örebro län. Över skrivelsen
avgav styrelsen för lantbrukshögskolan och statens lantbruksförsök yttrande.
Den 15 mars 1961 anmodades lantbruksstyrelsen att utföra vissa ytterligare
undersökningar i syfte att belysa ämnet.
I skrivelse den 23 januari 1962 inkom lantbruksstyrelsen med redogörelse
för nämnda ytterligare undersökningar samt med förslag rörande de ifråga
satta torrläggningsåtgärderna. Till skrivelsen hade fogats ekonomisk utred
ning upprättad inom lantbruksstyrelsen, utredning angående åtgärdernas be
tydelse för samhällsutvecklingen upprättad genom länsstyrelsens i Örebro
län försorg samt yttranden av länsstyrelsen och lantbruksnämnden i Örebro
län ävensom av Hjälmarens och Kvismarens sjösänkningsbolag.
På uppdrag av Kungl. Maj:t den 27 april 1962 har lantbruksstgrelsen i
skrivelse den 13 september 1962 redovisat resultatet av vissa kompletterande
utredningar samt lämnat förslag till statens medverkan till finansieringen
av avdikningsåtgärder och övriga rationaliseringsåtgärder i Kvismaredalen,
Mosjöbotten och Västra Mosjön. Styrelsen har därvid dels i samråd med
sjöfartsstyrelsen, vattenfallsstyrelsen, kommerskollegium, statskontoret samt
länsstyrelserna i Södermanlands och Örebro län verkställt utredning rörande
återverkningarna i Hjälmaren och dess utlopp av torrläggningsåtgärder i
nyssnämnda områden, dels i samråd med lantmåteristyrelsen och länssty
relsen i Örebro län och i kontakt med berörda kommuner och markägare
verkställt utredning rörande omfattningen av erforderliga rationaliserings
åtgärder i Kvismaredalen, Mosjöbotten och Västra Mosjön.
Kungl. Maj.ts proposition nr 196 år 1962
3
Vidare har i en av lantbruksstyrelsen med skrivelse den 28 september 1962 överlämnad skrift från naturskyddskonsulenten Erik Rosenberg, Öre bro, framförts vissa naturskyddssynpunkter på den ifrågasatta torrlägg ningen av Kvismaredalen. Därjämte har Hjälmarens och Kvismarens sjö- sänkningsbolag i en den 5 oktober 1962 dagtecknad promemoria framfört synpunkter i ärendet.
Tidigare torrläggningsåtgärder i Kvismaredalen och angränsande om råden. Kvismaredalen, som genomflyts av Täljeån, ligger i Närkes slätt bygd invid Hjälmaren. Den närmare belägenheten framgår av karta, som torde såsom bilaga få fogas till statsrådsprotokollet i ärendet. Trakten bestod fram till mitten av 1800-talet huvudsakligen av kärr och mossar med ett antal grunda sjöar. Under tiden 1850—1870 torrlädes enbart inom Täljeåns nederbördsområde ca 6 000 ha. Häri ingick de båda områdena Mosjöbotten och Västra Mosjön, vilka före torrläggningen var sjöar. Efter att tidigare ha utgjorts av fågelrika sankängar och sjöar,
Västra och Östra Kvismaren, torrlädes även Kvismaredalen under 1880- talet i samband med att Hjälmaren sänktes ca 1,3 meter. Sänkningsföre- taget bekostades helt av markägarna, sammanslutna i ett bolag, Hjälma rens och Kvismarens sjösänkningsbolag. I samband med sänkningen vidtogs vissa åtgärder för sjöfarten i Hjälmaren och för reglering av avrinningen från sjön samt kanalisering av Täljeån genom Kvismaredalen på en sträcka av över två mil. Härigenom tillkom Kvismare kanal. Genom de olika åtgär derna förbättrades torrläggningen för drygt 18 000 ha huvudsakligen odlings bar mark, varav ungefär 7 000 ha inom Kvismaredalen. Kostnaden uppgick till ca 4 000 000 kr. För att underlätta finansieringen erhölls ett statligt lån om 2 000 000 kr., som slutbetalades år 1940.
I samband med att bolaget erhöll tillstånd att genomföra sjösänknings- företaget ålades det bl. a. att underhålla farlederna i Hjälmaren, att under hålla och bekosta skötseln av en regleringsdamm samt att ombesörja viss utprickning i Hjälmaren. Bolaget skulle avsätta 100 000 kr. till en av stats kontoret förvaltad fond, vars avkastning skulle användas till de bolaget ålagda underhållskostnaderna. Fondens behållning uppgår nu till ca 410 000 kr. och avkastningen till omkring 13 000 kr. per år. Genom beslut av 1952 års riksdag (prop. 192; SU 164; rskr. 311) övertog staten tills vidare fr. o. m. den 1 juli 1952 bolagets skyldigheter i fråga om underhåll och utprickning av Hjälmarens farleder samt skötseln av regleringsdammen. Kostnaderna bestrids alltjämt i första hand av fondens avkastning och därutöver i mån av behov av statsmedel.
Huvuddelen av de i samband med sjösänkningen torrlagda områdena odlades upp under 1880-talet, nya byggnader uppfördes och traktens jord bruk hävdade sig väl. Efter hand har emellertid den nyvunna jordbruks- jorden både i Kvismaredalen och i Mosjöområdet utsatts för allt mer besvä
4
Kungl. Maj.ts proposition nr 196 år 1962
rande översvämningar. Detta beror på att de torrlagda markerna överst
bestod av ett mer eller mindre djupt lager kärrtorvjord, som genom bruk-
ningen komprimerades och bortodlades, varigenom markytan sänkts med
en å två centimeter per år. Vidare har vattenföringen vid flöden ökat i
Täljeån till följd av dikningar uppströms. På grund härav har torrläggningen
måst förbättras en gång i Västra Mosjön och två gånger i Mosjöbotten.
I Kvismare kanal har däremot endast rensningar utförts.
Sedan 1945 har undersökningar pågått rörande möjligheterna att för
bättra torrläggningen i Kvismaredalen. De förberedande undersökning
arna, som utfördes av lantbruksingenjören i länet, visade, att snabba
åtgärder var nödvändiga om Kvismaredalen skulle kunna behållas för jord
bruksproduktion. Så småningom vidgades undersökningarna till att avse
även Mosjöbotten och Västra Mosjön, där förbättrad torrläggning ånyo blivit
aktuell. Under de första utredningsåren undersöktes bl. a. möjligheterna att
genom en ny sänkning av Hjälmaren komma till rätta med översvämnings-
problemen. Då detta visade sig vara en mindre lämplig väg, övergick man
till att pröva förutsättningarna för att göra invallningar. Bl. a. färdigställdes
1957 en provinvallning omfattande en areal av omkring 450 ha. Till kostna
derna för de utredningar, som gjorts sedan 1949, har anvisats omkring
270 000 kr. av statsmedel.
Nuvarande förhållanden. Bygden omkring Täljeån och Kvismare kanal
utgör ett tättbebyggt område av såväl jordbruks- som industrikaraktär. Inom
jordbruket i bygden har under senare tid återhållsamhet med investeringar
i bl. a. byggnader kunnat förmärkas, sannolikt i avvaktan på beslut i frågan
om att förbättra torrläggningen. Viss planläggning och även investeringar
i tätorter i och intill de vattenskadade områdena är likaledes beroende av
frågans lösning.
Den utveckling mot allt sämre avdikningsförhållanden, som nämnts i det
föregående, har nu medfört att omkring 12 300 ha åker är vattenskadade.
Därav hänför sig 5 300 ha till invid Hjälmaren belägna marker, 5 200 ha
till Kvismaredalen, 1 000 ha till Mosjöbotten och 800 ha till Västra Mosjön.
Ytan på markerna utmed Hjälmaren har sänkts betydligt. Området lider
nu av såväl hög- som medelvattenskador. Större delen av de bättre jordarna
eller nära 1 000 ha har invallats. Andra delar av de vid sänkningen av Hjäl
maren torrlagda arealerna brukas inte längre som åker, beroende på att
torvjorden underlagrats av stenig morän, som inte lämpar sig för odling.
Ytsänkningen i Kvismaredalen uppgår hittills till genomsnittligt 70 centi
meter. Såväl hög- som medelvattenskador förekommer. Omkring en tredjedel
av området har ett torvjordslager som är mindre än 30 centimeter djupt.
Torvjorden är i genomsnitt 55 centimeter djup och är i regel lagrad på
gyttjig lera. Sammanlagt 680 ha har invallats. Syneförrättning för invall-
ning av ytterligare ett område har sökts, men vilar f. n.
Även i Mosjöbotten och Västra Mosjön har ytsänkningen varit kraftig. Nu
mera är dock det ytliga torvjordslagret i stort sett bortodlat och man har
Kungl. Maj:ts proposition nr 196 dr 1962
5
nått ner till den underliggande gyttjiga leran. Därmed upphör ytsänkningen.
Områdena besväras av översvämningar vid flöden. Syneförrättningar avse
ende förbättrad torrläggning har sökts för de båda områdena.
När det gäller de nuvarande fastighets förhållandena i Kvismaredalen, Mo-
sjöbotten och Västra Mosjön framgår bl. a. följande av utredningarna.
Antalet brukningsenheter, till vilka hör mark inom områdena, utgör 636.
De har en totalareal av ca 24 000 ha, varav 16 000 ha utgör åker. Av åker
arealen ligger 44 procent eller 7 000 ha inom de vattenskadade områdena.
Av brukningsenheterna har 65 procent 2—20 ha åker, 38 procent 20—50 ha
åker och 7 procent mer än 50 ha åker. Genomsnittligt har antalet ägoskiften
per brukningsenhet beräknats överstiga 3,5. Storleksfördelningen och ägo
splittringen varierar betydligt mellan olika delområden. Vissa områden domi
neras således av storjordbruk, medan andra områden är uppdelade på små,
ofta illa arronderade brukningsenheter.
Bebyggelsen ligger på brukningsenheternas fastmarksdelar, vilket gör att
avståndet från brukningscentrum till de nu vattenskadade åkrarna ofta upp
går till tre å fyra kilometer. Bebyggelsen ligger i rad längs en byväg eller
ibland utspridd inom hemmanet, över 90 procent av bostäderna är i tillfreds
ställande skick. Ekonomibyggnaderna är inte av samma goda standard
som bostäderna, men har dock som regel underhållits väl. Av ladugår
darna redovisas 33 procent som otillfredsställande. Vid 37 procent av
brukningsenheterna har mjölkproduktionen upphört. Inom området är jord
bruksproduktionen i stället i stor utsträckning inriktad på spannmål.
Av lantbruksstyrelsen redovisade utredningar oeh förslag. I de utred
ningar, som verkställts i fråga om ytterligare torrläggningsåtgärder i Kvis
maredalen, Mosjöbotten och Västra Mosjön, redovisas vissa överväganden
rörande torrläggningsåtgärdernas betgdelse för bggden. Såsom utgångspunkt
för dessa överväganden diskuteras de alternativ, som kan föreligga för den
framtida markanvändningen inom de vattenskadade områdena. De alterna
tiv, som därvid är möjliga, anges vara å ena sidan bibehållet jordbruk genom
torrläggning och å andra sidan försumpning med övergång till impediment.
Till stöd för denna slutsats uttalas bl. a. följande.
Möjligheterna att undvara torrläggningsåtgärderna genom skogsplantering
av åkern eller genom förändrad driftsform har övervägts. Det har därvid
konstaterats att det med hänsyn till de återkommande, långvariga översväm
ningarna inte torde vara möjligt att överföra annat än mindre områden till
skogsmark. Risk föreligger nämligen att plantorna kvävs. Vid bibehållet jord
bruk har driftsform inriktad på animalieproduktion och med åkern utnytt
jad för vallodling ansetts vara den lämpligaste, om torrläggning ej kommer
till stånd. Ytsänkningen elimineras dock inte helt genom övergång till sådan
driftsform. En sådan driftsomläggning skulle därför endast i någon mån för
dröja försumpningen, men inte göra det möjligt att på längre sikt bibehålla
jordbruket i området. Några andra godtagbara alternativ att utnyttja mar
ken vid utebliven torrläggning har inte framkommit.
Rörande de konsekvenser eu försumpning kan väntas medföra anförs föl
jande i länsstyrelsens i Örebro län utredning angående torrläggningsåtgär
dernas betydelse för samhällsutvecklingen i bygden.
6
Kungl. Maj.ts proposition nr 196 år 1962
Om den nu vattenskadade åkerarealen 1975 är helt obrukbar, beräknas
jordbruksbefolkningen i området då ha minskat med 900—1 000 personer
utöver den minskning, som vid bibehållen åkerareal väntas till följd av den
pågående strukturrationaliseringen. Inräknas även servicenäringarna beräk
nas försumpningen förorsaka en folkminskning av 1 200—1 300 personer.
Åtskilliga sociala problem väntas uppkomma inom den befolkning, som
under allt större svårigheter dröjer sig kvar inom det av försumpningen be
rörda området. Att uppge en bygd kan vidare inverka menligt på hela trak
tens attraktivitet och därmed få ytterligare konsekvenser på befolknings
utvecklingen.
Av utredningarna framgår vidare, att försumpning av området beräknas
medföra förlust av eller inskränkt nytta av investeringar i bl. a. byggnader
och anläggningar till betydande värden. För de berörda tätorterna beräknas
en sammanlagd sådan förlust av omkring 11 400 000 kr. För glesbygden —
jordbruken ej inräknade — uppges motsvarande belopp till ca 3 600 000 kr.
Den bebyggelse vid jordbruken, som väntas bli överflödig, värderas till
10 000 000 kr. Skillnaden mellan markvärdet utan byggnader i torrlagt skick
och i försumpat skick beräknas slutligen till 14 000 000 kr. för hela det
vattenskadade området.
Ur jordbrukssynpunkt anses områdena vara bland de bästa inom Örebro
län. Åkrarna ger, när de inte besväras av översvämningar, mycket goda
skördar. Vidare är byggnaderna väl underhållna och av övervägande god
beskaffenhet. Även om fastighetsstrukturen merendels är otillfredsställande
i vissa delar av områdena, så är förutsättningarna ur bl. a. topografisk syn
punkt gynnsamma för att tillskapa ändamålsenliga brukningsenheter.
Länsstyrelsen i Örebro län anser, att det samhälleliga intresset av att torr-
läggningsåtgärder genomförs i Kvismaredalen, Mosjöbotten och Västra Mo-
sjön är så betydande, att samhällets stöd är motiverat även ur andra syn
punkter än de jordbruksekonomiska. Såväl lantbruksstyrelsen som övriga
myndigheter, som har uttalat sig i ärendet, finner att det ur både jordbrukets
och det allmännas synpunkt är angeläget att torrläggning kommer till stånd.
Det förslag till torrläggningsåtgårder, som förordats i utredningarna, syf
tar till fullständig torrläggning av Kvismaredalen, Mosjöbotten och Västra
Mosjön genom reglering av Täljeån över en sträcka av ca 40 kilometer. Det
anses vara lämpligt att genomföra torrläggningen i de tre områdena sam
tidigt, eftersom en åtgärd i något av de övre områdena medför krav på kom
penserande åtgärder nedströms.
Torrläggningsåtgärderna i Kvismaredalen föreslås utförda dels genom
vidgning av Kvismare kanal, dels genom ett antal lokalinvallningar. Dessa
kan utföras oberoende av varandra. Genom pumpar kan sedan vattenståndet
inom varje område hållas vid lämplig nivå. Denna nivå kan varieras om det
behövs, t. ex. på grund av ytsänkning. De f. d. sjöarna Östra och Västra Kvis-
maren skall lämnas i det närmaste orörda. Härigenom erhålls möjlighet att
tillgodose naturvårdsintresset. Inom en del av östra Kvismaren har för övrigt
Kungl. Maj:ts proposition nr 196 år 1962
7
1960 uppförts låga vallar, som kan hålla kvar en mindre vattenspegel för fågellivet även sedan vårflödena sjunkit undan.
Inom Mosjöbotten föreslås torrläggningen ske genom en mindre vidgning av Täljeån och genom ett antal lokalinvallningar. Med hänsyn till den dimension Täljeån föreslagits få, är det nödvändigt att utföra samtliga invall- ningar samtidigt.
För torrläggningen inom Västra Mosjön är det tillräckligt med viss vidg ning av Täljeån.
Utöver lokalinvallningarna har ytterligare fullföljdsåtgärder hänförliga till inre rationalisering ansetts erforderliga för att fullt utbyte skall erhållas av åtgärderna i Täljeån och Kvismare kanal. I första hand erfordras i begrän sad utsträckning täckdikning och i samband därmed igenläggning av öppna diken. Även byggande av vissa ägovägar och i någon mån stenröjning krävs. Däremot anses det f. n. inte vara behövligt att göra nämnvärda byggnads investeringar.
Den totala kostnaden för torrläggningen och fullföljdsåtgärderna inom de tre områdena beräknas till nedan angivna belopp.
Kostnad, milj. kr.
Anläggningskostnad
Kvismare kanal...................................................................... 3,50 Mosjöbotten och Västra Mosjön, huvudkanal............... 0,63 Mosjöbotten, invallningar ................................................... 1,17 Kvismaredalen, invallningar ............................................. 3,10 Täckdikning, ägovägar m.m............................................ 4,70 13,10
Kapitaliserade driftskostnader m.m.................................................................. U90
Summa 15,00
Invallningskostnaderna liksom kostnaderna för övriga fullföljdsåtgärder anges variera starkt mellan olika delområden. Beträffande ett par delområ den i Kvismaredalen uttalas, att det med hänsyn till de höga kostnaderna är ovisst om invallning kommer till stånd.
Båtnaden, beräknad enligt de regler vattenlagen föreskriver, anges något överstiga den totala kostnaden. Det framhålls, att vid denna båtnadsberäk- ning hänsyn ej tagits till de betydande vinster som uppkommer genom yttre rationalisering eller till de i det föregående angivna indirekta verkningarna av torrläggningen för bygden beträffande befolkningsutveckling, investe ringar i och utanför jordbruket in. m.
För att öka effekten av torrläggningsåtgärderna föreslår lantbruksstyrel- sen och lantmäteristyrelsen, att i anslutning härtill yttre rationalisering främ jas enligt de riktlinjer, som anges i vid utredningsarbetena upprättad över siktlig plan. Behovet av sådan rationalisering anses vara framträdande inom stora delar av det berörda området. Brukningsenheterna är i flertalet fall små och arronderingen är på många håll bristfällig. Då jordarts- och terräng förhållandena i allmänhet ger goda möjligheter att tillskapa stora, för maski
8
Kungl. Maj.ts proposition nr 196 år 1962
nell drift lämpade fält, bör enligt ämbetsverken goda vinster kunna erhållas
genom yttre rationalisering. Rörande riktlinjerna för den yttre rationalise
ringen uttalas bl. a. följande.
För bedömningen av behovet av och förutsättningarna för yttre rationali
sering har de brukningsenheter, som har ägor inom eller i anslutning till
torrläggningsområdena, hänförts till ett antal behandlingsområden. De om
råden, för vilka genomgripande fastighetsreglering ansetts erforderlig, om
fattar sammanlagt ca 12 000 ha, varav ca 8 000 ha åker. Härav bör i första
hand vissa delar omfattande ca 5 000 ha, varav 4 000 ha åker, komma i fråga
för åtgärder. För en areal av ca 9 000 ha, varav ca 5 000 ha åker, förordas
successiv rationalisering.
För att kunna genomföra den yttre rationaliseringen krävs intresse härför
från markägarnas sida samt tillgång till erforderlig kompletteringsmark,
s. k. rationaliseringsreserv. Den första förutsättningen uppges vara uppfylld.
I varje fall föreligger ett stort intresse för kompletteringsförvärv. För att öka
befintliga brukningsenheter med 5—20 ha åker till en storlek av 25 ha åker
beräknas behovet av rationaliseringsreserv till ca 2 000 ha åker. F. n. äger
lantbruksnämnden 150 ha. Inom flera områden är en snar förbättring av
fastighetsförhållandena så angelägen, att fastighetsregleringar kan behöva
komma till stånd, innan den beräknade rationaliseringsreserven hunnit an-
skaffas. Det förutsätts, att i sådana fall regleringarna fullföljs genom succes
siva åtgärder för att förstora brukningsenheterna.
Beträffande tidsplan och turordning för torrläggningens och rationalise-
ringsåtgärdernas utförande uttalar lantbruksstyrelsen och lantmäteristyrel-
sen, att det är angeläget att åtgärderna beträffande huvudkanalen med hän
syn bl. a. till de betydande allmänna intressen de berör kommer till utförande
snabbt. Samtidigt med arbetena i huvudkanalen torde även invallningarna i
Mosjöbotten komma att utföras. Invallningarna i Kvismaredalen samt övriga
fullföljdsåtgärder avseende yttre och inre rationalisering väntas sedan ske
efter hand under en relativt lång tidsperiod.
Vidare anför ämbetsverken, att en samlad insats från samtliga rationali-
seringsorgan bör eftersträvas i samband med de olika åtgärdernas genom
förande. Strukturrationalisering, invallning och övriga markförbättringar
bör så vitt möjligt genomföras i ett sammanhang med ledning av de över
siktliga planerna. För att ett gott resultat skall erhållas bör rationaliserings-
åtgärderna kombineras med driftsrådgivning.
Frågan om finansieringen av de föreslagna åtgärderna har ingående be
handlats av lantbruksstyrelsen. Till kostnaderna för arbetena i huvudkana
len föreslår styrelsen i likhet med lantbruksnämnden i Örebro län, att stats
bidrag beviljas med 50 procent vad gäller Kvismaredalen och med 40 procent
i fråga om Mosjöbotten och Västra Mosjön. Till utgifterna för huvudkanalen
har därvid hänförts även invallningskostnaderna i Mosjöbotten. Storleken
av statsbidragen motiveras bl. a. av det allmännas intresse att torrläggningen
kommer till stånd. Vid överläggningar med representanter för de berörda
kommunerna har det bedömts möjligt att från kommunerna erhålla bidrag
Kungl. Maj.ts proposition nr 196 år 1962
9
motsvarande halva statsbidraget till nämnda åtgärder. Några bindande ut
fästelser härom har dock inte lämnats. Lantbruksstyrelsen föreslår, att utfäs
telserna om statsbidrag skall gälla under villkor att berörda kommuner
gemensamt tillskjuter ett belopp, som uppgår till minst hälften av stats
bidraget.
Med hänsyn bl. a. till att fullföljdsåtgärderna i vissa delområden sannolikt
inte kommer att utföras förrän om åtskilliga år, bör enligt lantbruksstyrel-
sens mening nu endast anges de grunder enligt vilka statligt stöd bör utgå
till sådana åtgärder. Beslut om statligt stöd enligt dessa grunder bör fattas
av vederbörande rationaliseringsorgan från fall till fall, när anläggningarna
blir aktuella. Härvid bör de allmänna villkor om investeringarnas räntabili
tet, som anges i kungörelsen den 11 juni 1948, nr 342, angående statligt stöd
till jordbrukets yttre och inre rationalisering m. m. (rationaliseringskungörel-
sen), givetvis iakttas. I fråga om grunder för stödet till fullföljdsåtgärderna
uttalar styrelsen bl. a. följande.
För att få igång önskvärd yttre rationalisering i anslutning till fullföljds
åtgärderna i övrigt är det av särskild betydelse bl. a. att markägarnas med
verkan till fastighetsregleringsåtgärderna kan vinnas i största möjliga ut
sträckning. Med hänsyn härtill bör markägarnas intresse för sådana åtgär
der stimuleras i enlighet med de principer, som återspeglas i bestämmelserna
1 14 § rationaliseringskungörelsen. I de fall lokalinvallningar och andra inre
rationaliseringsåtgärder berör områden, som är i behov av genomgripande
fastighetsrationalisering, bör sammankoppling ske mellan investeringarna
och erforderlig fastighetsreglering enligt 14 § tredje stycket rationaliserings
kungörelsen. Om statsbidrag med 50 procent skall kunna utgå till dylika
åtgärder, bör sålunda krävas att sannolika skäl talar för att fastighetsregle
ring kan sättas igång och på lämpligt sätt genomföras. Formerna för sam
mankopplingen bör emellertid inte nu fastlåsas. Det bör ankomma på lant
bruksnämnden och överlantmätaren att i varje särskilt fall bedöma om dessa
villkor är uppfyllda. Om överlantmätarens mening avviker mot lantbruks
nämndens i sådan fråga, gäller enligt anvisningar till rationaliseringskun
görelsen, att beslutet skall underställas lantbruksstyrelsens prövning. Lant
bruksstyrelsen samråder i sådana ärenden med lantmäteristyrelsen.
I sådana fall då omfattande fastighetsreglering inte krävs bör statsbidrag
utgå enligt bestämmelserna i 14 § andra stycket rationaliseringskungörelsen.
Detta innebär att, då åtgärd sker i anslutning till yttre rationalisering av
mera väsentlig omfattning, statsbidrag kan beviljas med 40 procent av kost
naderna och i övriga fall med 25 procent. Del torde även kunna uppstå fall,
då det kan erfordras statsbidrag utöver vad som kan beviljas enligt bestäm
melserna i kungörelsens 14 §. Kungl. Maj:t har i sådana fall möjlighet att
jämlikt bestämmelserna i 15 § samma kungörelse bevilja förhöjt bidrag.
Även särbestämmelsen i 12 § tredje stycket torde kunna bli tillämplig i vissa
fall.
Till kostnaderna för åtgärderna i huvudkanalen och för invallningarna i
Mosjöbotten beräknar lantbruksstyrelsen medelsbehovet för statsbidrag till
2 470 000 kr. Utbetalning av detta belopp beräknas komma att ske med ca
500 000 kr. årligen under fem år från budgetåret 1965/66. Då det inte är
10
Kungl. Maj:ts proposition nr 196 år 1962
möjligt att bedöma i vilken takt fullföljdsåtgärdema i form av yttre och inre
rationalisering kommer att utföras, kan motsvarande beräkning av det årliga
medelsbehovet för dessa åtgärder inte göras. Det kan dock antas att åtgär
derna kommer att spridas ut över en relativt lång tidsperiod. Det årliga
behovet av bidragsmedel bör därför tillgodoses inom gängse bidragsramar
under anslaget för bidrag till jordbrukets rationalisering.
För finansiering av åtgärderna antas markägarna komma att efterfråga
även statlig kreditgaranti för lån. Styrelsen anser dock att behovet av kredit
garanti bör tillgodoses inom de normala lånegarantiramarna.
Vid utredningsarbetet har även behandlats frågor rörande torrlåggnings-
åtgärdernas inverkan på Hjälmaren. Sålunda har lantbruksstyrelsen i sam
råd med sjöfartsstyrelsen. vattenfallsstyrelsen, kommerskollegium, statskon
toret samt länsstyrelserna i Södermanlands och Örebro län samt med anlitan
de av särskild expertis verkställt utredning rörande i första hand återverk
ningarna på vattenståndet och avrinningsförhållandena i Hjälmaren av åt
gärder för torrläggning av Kvismaredalen, Mosjöbotten och Västra Mosjön.
Därefter har kostnaderna för eventuellt erforderliga åtgärder i Hjälmaren
beräknats samt fördelningen av dessa kostnader mellan olika intressenter
övervägts. Av det resultat som framkommit vid detta arbete framgår att
inverkningarna på Hjälmaren blir ringa och att kostnaden för eventuella åt
gärder för att kompensera sådana inverkningar ej torde överstiga 240 000 kr.
Som motiv härför anförs i huvudsak följande.
Sänknings- och invallningsåtgärderna inverkar mycket litet — normala år
endast med en tillfällig höjning av 0,5 centimeter under några dagar vid vår
flodens början — på vattenståndet i Hjälmaren och dess utlopp. Därjämte
förekommer denna inverkan sällan. Beräkningar för ett par år med kraftiga
vårflöden — då övre dämningsgränsen för Hjälmaren överskreds under
80 resp. 60 dagar — visar, att om torrläggningsåtgärderna vid dessa tillfällen
varit genomförda, skulle dämningsgränsen ha passerats ett å två dygn tidi
gare än som ändock skedde. Detta skulle ha inneburit att vattennivån under
några dagar tillfälligt höjts med fyra resp. sju centimeter. Högsta vattenstån
det skulle dock inte ha blivit högre och vattenytan skulle ha återgått till
normalt läge något tidigare. Det kan ifrågasättas om inte denna ringa inver
kan bör kunna tillåtas utan kompensationsåtgärder beträffande vattenstån
den och därmed förenade intressen.
Bedöms det vid rättslig prövning — med hänsyn till jordbruken kring
Hjälmaren — att åtgärder ändå skäligen bör vidtas för att kompensera den
obetydliga inverkan på Hjälmarens vattenstånd, som kan förekomma, visar
utredningen, att det är tillräckligt att en mindre rensning vidtas vid Biby
broläge i Hjälmarens utlopp. Kostnaderna för denna rensning beräknas
inte överstiga 240 000 kr. Kraftverksintresset påverkas knappast av bortfallet
av flödesmagasin i Kvismaredalen. Den eventuella åtgärden i Biby kan må
hända medföra någon kraftförlust. Det kapitaliserade värdet av denna för
lust kan emellertid knappast vara större än 20 000 kr. Ingreppen bedöms ej
medföra risk för skada av någon betydenhet för övriga intressen i Hjälmaren
eller dess ullopp. För den eventuella kostnaden för kompensationsåtgärd är
det blivande torrläggningsföretaget betalningsansvarigt.
Kungl. Maj.ts proposition nr 196 dr 1962
11
Lantbruksstyrelsen och samrådsmyndigheterna anser det rimligt att staten tar på sig eventuella kostnader för kompensationsåtgärder. Staten bör så lunda utfästa sig att ställa medel till förfogande för att bekosta de åtgärder av nämnd art, som vattendomstol kan finna erforderliga. Detta förslag moti veras med att ett tidsödande arbete med att fördela det relativt ringa belop pet på ett stort antal betalningsansvariga därigenom undviks, samt med att den skada som förebyggs genom eventuell åtgärd i Biby säkerligen är mindre än den skada, som Kvismare-Mosjöområdet åsamkats genom uppströms före tagna utdikningar.
Den verkställda utredningen beträffande Hjälmaren visar härjämte att behov föreligger av översyn av de bestämmelser som gäller för Hjälmar- regleringen. Denna fråga anses dock vara helt fristående från de i Kvismare- dalen, Mosjöbotten och Västra Mosjön aktuella åtgärderna för förbättrad torrläggning. I sammanhanget uttalar lantbruksstyrelsen efter samråd med statskontoret, att frågan om vem som skall svara för skötseln av reglerings- dammen vid Hjälmarens utlopp bör slutligt avgöras i samband med över synen av regleringsbestämmelserna. Samtidigt bör även ställning tas till frågan om vem som skall svara för utprickning och underhåll av Hjälmarens farleder. Det bör likaledes anstå till detta sammanhang med att avveckla den av statskontoret förvaltade fonden för underhåll av segeldjupet i Hjäl maren m. m.
Departementschefen
Kvismaredalen, Mosjöbotten och Västra Mosjön ligger på Örebro läns slättbygd och genomflyts av Täljeån, som utmynnar i Hjälmaren. Områ denas närmare belägenhet framgår av kartan. Genom att vattenståndet i Hjälmaren sänktes och Täljeåns nedre lopp kanaliserades torrlädes under 1880-talet betydande åkerarealer. Markytan har därefter sänkts genom att torvjord bortodlats och samtidigt har avrinningen från övriga delar av Täljeåns nederbördsområde ökat. Genom dessa förhållanden har torr läggningen fortlöpande försämrats. Nu besväras bland annat cirka 7 000 ha åker, som ingår i omkring 630 brukningsenheter, ofta av vattenskador.
På uppdrag av Kungl. Maj:t — senast genom beslut den 27 april 1962 —- har lantbruksstyrelsen i samråd med berörda centrala myndigheter och länsorgan utfört ett ingående utredningsarbete rörande förutsätt ningarna i tekniskt och ekonomiskt hänseende för att förbättra torr läggningen och i anslutning därtill genomföra rationaliseringsåtgärder av olika slag beträffande jordbruket i Kvismaredalen och de båda andra områdena. Vidare har klarlagts återverkningarna i socialt och ekonomiskt hänseende för hela den berörda bygden av fortsatt försumpning. På grundval av detta utredningsarbete, för vilket redovisning lämnats i det
föregående, har lantbruksstyrelsen med instämmande av samrådsmyn-
dighetema nu framlagt förslag i ämnet. Däri förordas i första hand vidg
ning av Täljeån och dess kanaliserade del — Kvismare kanal — samt
såsom fullföljdsåtgärder invallningar och viss annan inre rationalise
ring. I anslutning därtill framförs synpunkter på behovet att främja
den yttre rationaliseringen. Myndigheterna har vidare föreslagit, att
statligt stöd i förhållandevis stor omfattning skall utgå till kostnaderna
för torrläggningsåtgärderna och därmed direkt sammanhängande full
följdsåtgärder. Dessa kostnader har beräknats till omkring 15 000 000 kr.
Beträffande den närmare innebörden av förslagen torde få hänvisas till
redogörelsen i det föregående.
1959 års riksdag (prop. 148; JoU 30; rskr. 284) har uttalat, att vid
prövning av frågor om statligt stöd till åtgärder för inre rationalisering,
till vilka hänförs bland annat torrläggning, bör beaktas att åtgärderna ur
såväl företagsekonomisk som samhällsekonomisk synpunkt bör bidra till
en sund investeringsverksamhet inom jordbruket. Mot bakgrunden härav
samt rådande avsättningsläge för jordbruksprodukter bör enligt min
uppfattning stor försiktighet iakttas då fråga är om förhållandevis kost
samma och mera omfattande torrläggningsåtgärder.
Det framgår av det utförda utredningsarbetet, att Kvismaredalen och
de båda andra nu aktuella områdena innefattar några av de bästa jord-
bruksjordama inom Närkes slättbygd. Brukningsenheterna har till över
vägande de! byggnader av god beskaffenhet. Topografiska och andra för
utsättningar synes föreligga att genom yttre rationalisering i betydande
utsträckning öka storleken och förbättra arronderingen av bruknings
enheterna. Om torrläggningen förbättras torde rationell och lönsam jord
bruksproduktion framgent kunna bedrivas inom områdena. Redan ur
allmän jordbruksekonomisk synpunkt är det enligt min mening moti
verat att ytterligare investeringar sker inom jordbruksföretagen i trakten.
Härtill kommer dock att fortsatt försumpning av områdena, vilken
medför att de ej kommer att kunna utnyttjas för produktiva ändamål,
torde föranleda ekonomiska och sociala konsekvenser av stor räck
vidd inte endast för direkt berörda jordbrukare utan även för befolk
ningen i övrigt inom bygden. Utebliven torrläggning har sålunda upp
skattats medföra värdeförluster för jordbruksföretag på omkring 24 000 000
kr. Enligt av länsstyrelsen i Örebro län gjord uppskattning uppkommer
härjämte förlust av eller inskränkt nytta av investeringar på 15 000 000 kr.
i anläggningar och byggnader utanför jordbruket. Folkmängden uppges
av länsstyrelsen komma att minska med omkring 1 300 personer utöver
vad som följer av den mera normala befolkningsrörelsen. Från skilda
håll har betonats att det råder stor osäkerhet hos befolkningen i bygden
beträffande framtidsutsikterna om försumpningen får fortsätta. Kravet
12
Kungl. Maj.ts proposition nr 196 år 1962
Kungl. Maj.ts proposition nr 196 dr 1962
13
på att förbättra torrläggningen i de aktuella områdena måste sålunda
bedömas jämväl ur samhällsekonomisk synpunkt.
Mot bakgrunden av det anförda anser jag, att det är ett betydande
allmänt intresse att torrläggningen i Kvismaredalen, Mosjöbotten och
Västra Mosjön förbättras så att jordbruksjorden ej längre besväras av
vattenskador. De av lantbruksstyrelsen beräknade kostnaderna härför,
i runt tal 15 000 000 kr., måste bedömas mer än väl komma att uppvägas
av de direkta och indirekta vinsterna. Givet är dock att utgifterna ej helt
kan bäras av de berörda jordbrukarna. Med hänsyn härtill och till i det
föregående angivna allmänna skäl förordar jag, att statligt ekonomiskt
stöd och annan medverkan lämnas till torrläggningsåtgärdernas genom
förande. I anslutning härtill vill jag erinra om att berörda kommuner
enligt vad lantbruksstyrelsen redovisat ställt i utsikt att de kommer att
lämna bidrag till kostnaderna i viss angiven utsträckning. Jag finner att
det med hänsyn till nyttan för bygden av torrläggningen är väl motiverat
att kommunerna lämnar bidrag.
Innan jag övergår till de regler, som bör gälla för statens medverkan,
vill jag något behandla målsättningen för torrläggningen och rationali-
seringsåtgärderna i övrigt. Den primära åtgärden för att fullständig torr
läggning skall kunna ernås är enligt lantbruksstyrelsens utredningar att
Täljeån och Kvismare kanal vidgas i enlighet med i ärendet redovisade
översiktliga planer. I så nära anslutning härtill som möjligt bör i den
utsträckning lantbruksstyrelsen angivit utföras fullföljdsåtgärder i form
av invallningar, täckdikning m. m. Det är också angeläget att yttre ratio
nalisering kommer till stånd i sammanhanget. Den av lantbruksstyrelsen
och lantmäteristyrelsen framlagda översiktliga planen för sådan rationa
lisering synes mig vara väl ägnad att ligga till grund för det fortsatta
arbetet i denna del. Nämnda rationaliseringsåtgärder bör följas upp
genom driftsrationalisering.
Genomförandet av de nyss angivna åtgärderna torde, såsom lantbruks
styrelsen framhåller, på grund av deras omfattning ta relativt lång tid
i anspråk. Stora arbetsinsatser kommer att krävas av lantbruksnämnden
och lantmäterimyndigheten samt i vissa delar även av hushållnings
sällskapet och skogsvårdsstyrelsen. En viktig del av statens medverkan
består därför i att rationaliseringsorganen avdelar personal för ändamå
let och att det tillses att organens insatser nära samordnas. Enligt min
mening bör riktlinjerna för verksamheten lämpligen behandlas vid det
organiserade samråd under landshövdingens ledning, som jämlikt beslut
av 1959 års riksdag (prop. 148; JoU 30; rskr. 284) bör äga rum mellan
de förut nämnda organen inom länsrådets ram. Till överläggningarna
bör även representanter för berörda kommuner och andra intressenter
kunna kallas. Härigenom bör också naturvårdssynpunktema kunna fram
föras. Vederbörande centrala myndigheter bör — i erforderlig utsträck
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 196 dr 1962
ning genom att de samlade personalresurserna omdisponeras — avdela
särskild personal för att i första hand ägna sig åt de olika arbetsuppgif
terna inom Kvismaredalen, Mosjöbotten och Västra Mosjön. Det synes
mig vara lämpligt att, såsom fallet varit i vissa delar av utrednings
arbetet, den personal inom rationaliseringsorganen som stadigvarande
blir sysselsatt med uppgifterna i fråga, sammanförs till en särskild arbets
grupp. Formella beslut i förrättningsfrågor och rörande det statliga eko
nomiska stödet m. m. bör dock i gängse ordning fattas av vederbörande
länsorgan. Kostnaderna för rationaliseringsorganens insatser torde kunna
täckas inom vederbörande myndigheters ordinarie avlönings- och omkost-
nadsanslag. För att bestrida eventuella kostnader för särskilda under
sökningar genom utomstående expertis bör dock Kungl. Maj:t kunna
ställa medel till förfogande ur anslaget Bidrag till jordbrukets rationa
lisering, in. m.
För vissa av de arbetsuppgifter, främst förrättningsåtgärder, som an
kommer på lantbruksnämnden och lantmäterimyndigheten, skall enligt
lantbruksnämndstaxan och lantmäteritaxan uttas ersättning av mark
ägarna. I förut nämnda beslut den 27 april 1962 har Kungl. Maj:t bemyn
digat lantbruksstyrelsen att utan kostnad för fastighetsägarna låta upp
rätta detaljplan för vissa avdikningsåtgärder inom Mosjöbotten och Västra
Mosjön samt att i samråd med lantmäterimyndigheten utföra viss annan
planläggning. För att stimulera till att förrättningar och andra åtgärder
av olika slag snabbt kommer till stånd och för att underlätta en smidig
handläggning bör enligt min mening inom hela området kostnaderna
för att upprätta erforderliga detaljplaner, för projekteringsarbetet samt
för förrättningar av olika slag i fortsättningen stanna på statsverket.
Kungl. Maj:t torde äga besluta härom.
Regler rörande stödgivningen till investeringskostnader för torrlägg
ning och fullföljdsåtgärder ges i kungörelsen den 11 juni 1948, nr 342,
angående statligt stöd till jordbrukets yttre och inre rationalisering m. m.
(rationaliseringskungörelsen). Dessa regler innebär i huvudsak, att stats
bidrag normalt utgår med 25 procent av kostnaderna. Står åtgärderna
i samband med yttre rationalisering av viss i kungörelsen angiven om
fattning kan dock bidrag utgå med 40 respektive 50 procent. Härutöver
har Kungl. Maj:t möjlighet, att då vissa särskilda skäl föreligger, medge
högre statsbidrag än som eljest skulle kunna utgå. För att underlätta
finansieringen kan, förutom statsbidrag, även statlig lånegaranti beviljas.
I fråga om stödgivningen till de i Kvismaredalen, Mosjöbotten och
Västra Mosjön aktuella åtgärderna har lantbruksstyrelsen och samråds-
myndighetema föreslagit att viss avvikelse skall kunna ske från nyss
nämnda regler. Sålunda förordar styrelsen, att statsbidrag skall utgå
med 50 procent till kostnaderna för arbetena i kanalen i Kvismaredalen
och med 40 procent till utgifterna för arbetena i Täljeån inom Mosjöbotten
Kungl. Maj:ts proposition nr 196 dr 1962
15
och Västra Mosjön, till vilka även hänförts kostnaderna för invallning i
Mosjöbotten. Till övriga åtgärder — bland annat invallningarna i Kvis-
maredalen — föreslås att bidrag utgår enligt reglerna i rationaliserings-
kungörelsen. Med hänsyn till den grundläggande betydelse arbetena i
Kvismare kanal och Täljeån har för hela uppgiften att förbättra torr
läggningen i områdena delar jag uppfattningen, att särregler bör gälla
för statsbidragen till dessa arbeten. För egen del anser jag dock att bidra
gen till åtgärderna i huvudavloppet inom alla tre områdena bör utgå med
samma procentsats, nämligen 50. Jag finner också att bidragsgivningen
till kostnaderna för invallningarna bör ske enligt enhetliga normer för
samtliga områden. Med hänsyn till vikten av att yttre rationalisering
äger rum i anslutning till torrläggningen anser jag, att bidrag till kost
naderna för invallningarna liksom för övriga fullföljdsåtgärder bör utgå
enligt reglerna i rationaliseringskungörelsen. Kungl. Maj:t torde i och för
sig äga utfärda erforderliga närmare bestämmelser av denna art.
Av Iantbruksstyrelsens utredningsarbete framgår, att inverkningarna på
förhållandena i Hjälmaren av åtgärderna i Kvismaredalen och angrän
sande områden blir ringa och att kostnaden för att eventuellt kompen
sera sådana inverkningar ej torde överstiga 240 000 kr. I anslutning till
styrelsens förslag i ämnet och under hänvisning till därvid anförda skäl
förordar jag, att staten utfäster sig att intill ett belopp av angiven stor
leksordning bidra till att bestrida sådana kompensationsåtgärder, som
vattendomstol kan finna erforderliga. Frågan om översyn av bestäm
melserna för Hjälmarens reglering och skötseln av farleder m. m. i sjön
bör såsom lantbruksstyrelsen och samrådsmyndigheterna funnit tas upp
till slutlig prövning i annat sammanhang.
Rationaliseringsåtgärdema i Kvismaredalen och övriga områden bör
slutligen även stödjas genom att medel ur jordfonden i erforderlig om
fattning ställs till förfogande för sådana fastighetsförvärv som underlättar
åtgärdernas genomförande. Erfarenheterna visar att ett tillfälligt över
förande av fastigheter till lantbruksnämnden ofta är nödvändigt för att
åstadkomma de åsyftade rationaliseringarna.
Det sammanlagda medelsbehovet för statsbidrag till här avsedda torr
läggnings- och fullföljdsåtgärder kan med utgångspunkt från de av lant
bruksstyrelsen angivna kostnaderna uppskattas till omkring 5 600 000 kr.
Härav kan ungefär 2 900 000 kr. beräknas hänföra sig till åtgärderna i
huvudavloppet och till de invallningar i Mosjöbotten, vilka torde bli aktuella
under en första etapp i arbetena. Härutöver uppkommer anspråk på medel
till sådana bidrag, som kan komma i fråga i samband med den yttre ratio
naliseringen. Med hänsyn till tidsåtgången för erforderliga syneförrättningar
och planeringar torde medelsbehovet för att utbetala statsbidrag bli ringa
under innevarande och nästkommande budgetår. Därefter kan huvuddelen
av bidragsbeloppet på cirka 2 900 000 kr. behöva utbetalas under ett eller
två budgetår.
16
Kungl. Maj.ts proposition nr 196 dr 1962
Statsbidragen bör utgå ur anslaget Bidrag till jordbrukets rationali
sering, m. m. Bidragen till kostnaderna för arbetena med huvudavloppet,
till invallningarna i Mosjöbotten och eventuella kompensationsåtgärder i
Hjälmaren bör för att undvika stora inskränkningar i medelstillgången
för bidrag till rationaliseringsåtgärder inom andra trakter ej avräknas
på den ram som under anslaget fastställs för bidrag till inre rationalisering.
Behovet av bidragsmedel i övrigt för inre rationalisering och för yttre ratio
nalisering torde komma att fördelas över flera år. Detta medelsbehov bör
därför liksom behovet av statlig kreditgaranti för lån till torrläggnings-
och rationaliseringskostnader kunna rymmas inom gängse bidrags- och
garantiramar.
Med hänsyn till omfattningen av den statliga stödgivningen till nu ifråga
varande projekt torde riksdagens godkännande av vad jag i det föregående
förordat böra inhämtas innan ytterligare åtgärder i ämnet vidtas. Därest
riksdagen ej har något att erinra mot mina förslag, bör de fortsatta åtgär
derna igångsättas innevarande år.
Under åberopande av vad jag i det föregående anfört hemställer jag, att
Kungl. Maj:t måtte föreslå riksdagen
dels att godkänna att statligt stöd till förbättrad torr
läggning m. m. inom Kvismaredalen m. fl. områden i
Örebro län lämnas på i huvudsak det sätt jag i det före
gående föreslagit,
dels att medge att staten utfäster sig att intill ett
belopp av cirka 240 000 kr. bidra till kostnaderna för
kompensationsåtgärder i Hjälmaren som vattendomstol
kan komma att föreskriva.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten att till riks
dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga
till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Raimond Kolk
17
Kungi. Maj.ts proposition nr 196 dr 1962
. . ^ .
Ofl83/}ÖjL ^
' V , . ,M.S irin
'
i %- >;
t\ fl
Bilaga.
/
«#*
«* f* * ***»»,,
Tf ä*
tfij5*rw». ** *?a** "* *
U * ■
*
i
t v N
»t %
*
c a
s
i Lr
> «&* <v^- ",
( 1
•j.
J4
t-? ^'"yX*^
■' 4*
V
' tv.
ysaT'
<
■...»
4&’m- f* f
* J
• t$3 .
\
I
mT os0ucrr ä 4
j
t
\ tv%-^
**• * *V
.
v
> *
*W» • **«!'
^fic
OTY8 -
« W
*
W
18
Kungl. Maj:ts proposition nr 196 år 1962
REBRO
ADOLFS BERG'
.LERST)
IKVARNTORP
KUMLw
IÄLLA BROTTI
'HALLSBERG
åbytorp O
Karta över
KVISMAREDALENS, MOSJÖBOTTENS
och V. MOSJÖNS torrläggningsområde
inom ÖREBRO LÄN
För spridning godkänd i Rikets Allm. Kartverk d. 31/10 1962.
Kungi. Maj.ts proposition nr 196 år 1962
19
MELLÖS
ORRBYÅ
HJÅL
PDENSSACK
ASKER
LLERSTA
BETECKNINGAR
•mm m m
Gräns för regionaliserlngsområde
CLI**
1 Torrläggningsområde
E 18
: Riks- och länsvägar med nummer
i Järnväg
10
12
14
1
IVINS KA MPKOOUKTtONS Åt 1 Hl