Prop. 1963:109
('angående anslag till mark\xad förvärv för övningsfält för budgetåret 1963/64 m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
1
Nr 109
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen angående anslag till mark
förvärv för övningsfält för budgetåret 1963/64 m. m.;
given Stockholms slott den 15 mars 1963.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över försvarsärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla det förslag, om vars avlåtande till riksdagen föredragande departe mentschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
Sven Andersson
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås vissa markförvärv för övningsfält m. m. under försvarets fastighetsfond. Härför begäres för nästa budgetår under kasern byggnaders delfond av försvarets fastighetsfond sammanlagt 11,6 miljoner kronor.
I föreliggande proposition föreslås bl. a. att principbeslut fattas om ut vidgning av två övningsfält, ett i trakten av Skövde och ett vid Revingehed. Utvidgningen nödvändiggöres av omorganisationen av pansartrupperna en ligt beslut av 1962 års riksdag. Kostnaderna för markförvärv, iordning ställande av fälten m. m. beräknas till sammanlagt 27,8 miljoner kronor, varav 12,8 miljoner kronor för övningsfältet vid Skövde och 15 miljoner kronor för Revingefältet.
1—Bilmng till riksdagens protokoll 1963. 1 samt. Nr 109
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
Utdrag av protokollet över försvarsärenden, hållet inför Hans
Maj.t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 15
mars 1963.
Närvarande: Statsministern
Erlander,
statsråden
Sträng, Andersson, Lindholm,
Kung, Skoglund, Edenman, Johansson, ap Geijerstam, Hermansson,
Holmqvist, Aspling.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler che fen för försvarsdepartementet, statsrådet Andersson, fråga angående anslag till markförvärv för övningsfält för budgetåret 1963/64 m. m. och anför där vid följande.
För markförvärv för övningsfält m. m. under kasernbyggnaders delfond av försvarets fastighetsfond har Kungl. Maj :t i årets statsverksproposition (bil. 6, punkt 208) föreslagit riksdagen att, i avbidan på särskild proposition i ämnet, för budgetåret 1963/64 beräkna ett investeringsanslag av 7 600 000 kronor.
Jag torde nu få anmäla det slutliga medelsbehovet för markförvärv för övningsfält m. m.
Medelsbehovet för nästa budgetår för de markförvärv som här anmäles uppgår till sammanlagt 11,6 miljoner kronor eller 4 miljoner kronor mer än vad som i årets statsverksproposition preliminärt beräknats för mark förvärv för övningsfält m. m.
Jag vill inledningsvis erinra om att 1962 års höstriksdag (prop. 1962: 173; SU 187; rskr. 401) beslutit, att Södra skånska infanteriregementet och Skaraborgs pansarregemente skall omvandlas till s. k. blandade pansar regementen, d. v. s. regementen vid vilka skall bedrivas både stridsvagns- och pansarinfanteriutbildning.
A. Utvidgning av övningsfält vid Skövde
Förslag av försvarets fastighetsnämnd
Skövde garnisons övningsfält utnyttjas av förbanden i Skövde, nämligen P 4, K 3, T 2 och pansartruppskolan (PS). Fältet omfattar ca 700 hektar. Fältet delas av järnväg och landsväg i en östlig och en västlig del. Den sistnämnda användes huvudsakligen för skjututbildning med finkalibriga vapen. Endast den östra delen — omfattande ca 500 hektar — kan användas för förbandsutbildning med stridsvagnar. Sistnämnda område är så litet, att
3
det inte ens tillnärmelsevis är tillräckligt för genomförande av nuvarande utbildningsprogram. Genomförandet av den beslutade ändringen i P 4 freds- organisation framhäver ytterligare behovet av att utvidga övningsfältet.
Den 7 maj 1962 uppdrog Kungl. Maj :t åt försvarets fastighetsnämnd att avgiva utlåtande över en av chefen för armén gjord framställning om un dersökning av möjligheterna att utvidga Skövde garnisons övningsfält.
I skrivelse den 5 februari 1963 har fastighetsnämnden framlagt förslag till utvidgning av övningsfältet.
Över fastighetsnämndens förslag har yttranden avgivits av överbefäl havaren, chefen för armén, fortifikationsförvaltningen, riksantikvarieämbe tet, domänstyrelsen, Iantbruksstyrelsen, skogsstyrelsen, länsstyrelsen i Skaraborgs län och Svenska naturskyddsföreningen.
Fastighetsnämnden har utarbetat två alternativ, betecknade I. och II., till utvidgning av Skövde garnisons övningsfält. Alternativet I ansluter till ett av militärbefälhavaren för III militärområdet framlagt förslag till ut vidgning av övningsfältet. Den väsentligaste skillnaden mellan de bada al ternativen är den att en hushållningssällskapet i Skaraborgs län tillhörig egendom, Klagstorp, medtagits delvis i alternativ I men helt ingår i alter nativ II. Fastighetsnämndens båda förslag framgår av en karta som torde få fogas till protokollet (bilaga 1).
Alternativ I
I likhet med militärbefälhavaren har fastighetsnämnden funnit, att en ut vidgning av det nuvarande övningsfältet icke rimligen kan ske i annan rikt ning än åt öster och sydost. Fastighetsnämnden har kommit till den upp fattningen, att en utvidgning av övningsfältet bör omfatta minst den areal, ca 1 300 hektar, som militärbefälhavaren föreslagit, om det till blandat pan sarregemente omorganiserade P 4 skall erhålla tillfredsställande övnings- möjligheter och sådana utbildningsbetingelser även skall kunna erhållas för PS samt för övriga förband inom Skövde garnison. Ett sålunda utvidgat öv ningsfält motsvarar dock icke helt de krav, som uppställts på ett pansar övningsfält. För vissa övningar har det därför enligt fastighetsnämnden förutsatts, att begränsade markområden utanför övningsfältet kan behöva tagas i anspråk främst för utgångsgruppering (s. k. grupperingsfickor) ävensom att framryckning kan ske på befintliga vägar utanför fältet.
Beträffande utvidgningsområdets avgränsning anför nämnden bl. a föl jande.
Av fastigheten Sjötorp 31 i utvidgningsområdets sydvästra del har med tagits endast ett mindre område utefter fastighetens norra gräns, vilket av ses medge förbindelse mellan södra delen av det nuvarande övningsfältet och utvidgningsområdet. Genom denna åtgärd bedömes fastigheten i fort sättningen kunna bestå såsom självständigt jordbruk. Utvidgningsområdets gräns i nordväst bör förskjutas norrut så att utvidgningen kommer att om
Kungl. Maj:ts proposition nr 10!) år 1963
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
fatta jämväl området omedelbart söder om bebyggelsen vid Segerstorp. Detta
område bör nämligen ej utelämnas då det i så fall skulle skjuta in som en
kil på det utvidgade övningsområdet och kunna utnyttjas på ett för övnings-
verksamheten olämpligt sätt. Det har vidare vid studierna på platsen visat
sig att detta område är mycket betydelsefullt ur övningssynpunkt. Möjlig
heterna att på ett taktiskt riktigt sätt bedriva övningar inom det utvidgade
övningsfältet ökas nämligen i hög grad, om detta område medtages. Områ
det är vidare lämpligt för passövningar, främst för K 3. Vad slutligen angår
södra gränsen för det föreslagna utvidgningsområdet har denna i militär
befälhavarens förslag dragits omedelbart norr om ekonomibyggnaderna på
hushållningssällskapets egendom Ivlagstorp. Nämnden har ansett att en så
dan gränsdragning icke rimligen kan genomföras med hänsyn till det bety
dande intrång som därigenom skulle uppkomma för egendomen. Vid över
läggningar, som nämnden haft med hushållningssällskapet i frågan, har
också från sällskapets sida framhållits, att denna gränsdragning icke under
några förhållanden kunde accepteras. Överläggningarna har lett till att ut-
vidgningsområdets södra gräns till den del densamma berör Klagstorp för
skjutits norrut, varigenom intrånget på egendomen minskas. Denna gräns
förskjutning har vidtagits i samråd med chefen för armén, som därvid dock
uttalat, att någon ytterligare förskjutning norrut av gränsen icke kan ske
utan att syftet med hela den planerade utvidgningen skulle komma att även
tyras. Med ytterligare några smärre gränsjusteringar, som erfordras med
hänsyn till bl. a. befintliga fastighetsgränser, har nämnden ansett den av
militärbefälhavaren uppdragna gränsen för utvidgningsområdet i och för
sig godtagbar.
Det sålunda justerade utvidgningsområdet omfattar en areal av i runt tal
1 300 hektar.1 Härav är ca 400 hektar belägna inom Skövde stad och ca 900
hektar inom Skultorps kommun, vilken senare totalt omfattar i runt tal
8 700 hektar. Av totalarealen utgör ca 850 hektar inägojord samt ca 450
hektar skogsmark och övrig mark. Antalet brukningsenheter, som helt eller
till huvudsaklig del ingår i utvidgningsområdet, uppgår till i runt tal 35.1
2
Brukningsenheterna är fördelade på följande storleksklasser:
Därutöver beröres ca 10 brukningsenheter på så sätt, att mindre delar av
deras ägoinnehav är belägna inom utvidgningsområdets gränser. Härtill
kommer ca 15 bostadsfastigheter, d. v. s. bostadslägenheter eller fastigheter,
vilkas mark är utarrenderad. Inom området ca 115 fast bosatta fastighets
ägare och deras familjer, arrendatorer, lantarbetare o. d., fördelas på följande
åldersklasser:
1 Häri ingår dels fastigheten Nytorp 51 om ca 22 hektar, som redan förvärvats av försvaret,
dels ett kronan tillhörigt, av domänstyrelsen förvaltat område om ca 65 hektar av fastighe
terna Kyrketorp l1, 21 och 31 samt Hene 21 och 41 ävensom ca 200 hektar av egendomen Klags
torp.
2 Härvid har 9 mindre jordbruksfastigheter, tillhöriga Skövde stad och på vilka självständigt
jordbruk icke bidrives, upptagits såsom en brukningsenhet.
2—20 hektar
21—50
»
Över 50
»
24
7
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963 :>
Åldersklass
Antal
Under 20 år .................. ...................... 32 20—40 » .................. ...................... 20 41—60 » .................. ...................... 33 över 60 » .................. ...................... 30
Antalet familjer uppgår till ca 35. Av dessa torde ca 15 familjer, omfat tande ca 60 personer, vara helt eller till huvudsaklig del beroende av jord bruk eller av jordbruksarbete. Därutöver finns inom området bosatta ett antal hyresgäster, vilkas status bedömts icke bliva påverkad av utvidgnings planerna på sådant sätt att anledning finnes till närmare redovisning av denna befolkningskategori.
Vid fastighetsnämndens behandling av gränsdragningsfrågan har jämväl uppkommit frågan huru skall förfaras med i utvidgningsområdet ingående enklaver, nämligen dels ett mindre villasamhälle, benämnt Björkängen, i områdets västra del omedelbart intill det nuvarande övningsfältet, dels ett Skövde stad tillhörigt, likaledes intill det nuvarande övningsfältet gränsande område vid Kroksjön, inom vilket staden har ett reservvattenverk. Vid sam råd med chefen för armén har fastighetsnämnden erfarit, att ur övnings- synpunkt hinder i och för sig icke föreligger att låta dessa båda områden kvarligga såsom enklaver i ett utvidgat övningsfält. Fastighetsnämnden har för sin del icke heller några betänkligheter mot att låta stadens vattenverks- område kvarligga såsom enklav i fältet. Vad angår Björkängen, som om fattar 24 villor av växlande kvalitet och där ca 95 personer är bosatta, är denna tätbebyggelse så belägen, att redan nu vissa konflikter förekommer mellan övningsverksamheten och de boendes intressen. Därest övningsfältet utvidgas så att detsamma på alla sidor omsluter Björkängen, synes det nämnden kunna befaras att de ömsesidiga störningarna och irritationsanled- ningarna kommer att öka. Flertalet av villaägarna har under hänvisning till direkta och indirekta olägenheter av övningsverksamheten anhållit att kro nan måtte inlösa deras fastigheter därest överenskommelse därom kan träf fas. För egen del anser nämnden, att ett bibehållande av den ifrågavarande villabebyggelsen såsom en enklav inom övningsfältet är förenat med risker för störningar av sådan art, att kronan rimligtvis bör förklara sig beredd att inlösa villorna med tillhörande tomter i de fall ägarna själva så önskar och förvärv kan ske till skäligt pris. Nämnden har därför vid sin utredning rö rande övningsfältets utvidgning räknat med kostnader i sådant hänseende.
Beträffande markens beskaffenhet å utvidgningsområdet anför nämnden, att området till övervägande del utgöres av mjukt kuperad slättbygd. Det centrala partiet består av ett stort, sammanhängande, öppet område. I övrigt omväxlar öppen och betäckt terräng. Området genomskärcs i sin östra del av en ravin omkring ömsån. En markundersökning som på nämndens upp drag utförts av Sveriges geologiska undersökning visar, att området ur geo-
G
Kungl. Maj.ts proposition nr 109 år 1963
logisk synpunkt i stort sett kan bedömas lämpligt som övningsfält för strids
vagnar. Fastighetsnämnden finner det av den verkställda undersökningen
framgå, att såväl bärigheten som framkomligheten inom här ifrågavarande
trakt till övervägande delen är god och att sålunda området är lämpligt för
det avsedda ändamålet.
Fastighetsnämnden anför, att den trakt, som beröres av utvidgningsför-
slaget, är en slättbygd, inom vilken jordbruket är den dominerande närings
grenen. Vid nämndens undersökningar av konsekvenserna ur jordbrukssyn-
punkt av den föreslagna utvidgningen har det dock framkommit, att det här
liksom på många andra håll i landet förefinnes ett betydande antal gårdar,
som saknar förutsättningar att — med nutidens allt hårdare rationalisering
inom jordbruket — i längden bereda sina brukare en tillfredsställande bärg
ning. Lantbruksdirektören i länet har på begäran av fastighetsnämnden
verkställt utredning angående brukningsenheterna inom området. Han har
därvid uttalat bl. a., att fastighetsindelningen är heterogen med små enhe
ter med stor ägosplittring i främst den nordöstra delen av området, medan
fastigheterna i mellersta delen är förhållandevis stora och väl samlade. De
till brukningsenheterna hörande skogslotterna är i allmänhet små och har
endast i undantagsfall betydelse för jordbrukens bärkraft. Fn uppskattning
av de av utvidgningsplanen helt eller till huvudsaklig del berörda bruknings-
enheternas förutsättningar att under en tidsperiod av 20 år bestå som själv
ständiga jordbruksföretag ger vid handen, att endast en femtedel av antalet
enheter torde ha sådana förutsättningar. Med hänsyn härtill och vad nämn
den för egen del erfarit anser nämnden att i vart fall huvuddelen av de be
rörda brukningsenheterna icke har något större värde ur jordbrukssynpunkt.
Vad angår konsekvenserna av utvidgningen ur social synpunkt för befolk
ningen inom området framhåller nämnden, att det icke synes föreligga nå
got hinder för huvuddelen av de inom området bosatta att kvarbo i sina
bostäder i den mån önskemål därom föreligger, eftersom området icke skall
användas som skjutfält. Det är enligt nämnden uppenbart, att möjligheten
att kvarbo kan komma att visa sig värdefull för de personer som bor inom
området men har sin sysselsättning på annat håll, t. ex. i Skövde. Av detta
skäl har hyresgästerna inom området icke ansetts utgöra något problem.
Nämnden erinrar om att den såsom sin mening uttalat, att villor i Björk-
ängen bör inlösas endast på särskild begäran av ägarna. Vad beträffar jord
bruksbefolkningen anser nämnden, att möjligheten att få kvarbo kan visa
sig värdefull särskilt för äldre personer. Det är enligt nämnden dock uppen
bart, att i flertalet fall ett sådant kvarboende icke kan lösa de problem som
uppstår eftersom jordbruken som regel icke kan drivas efter det att det ut
vidgade övningsfältet ianspråktagits för sitt ändamål. För att skaffa sig
andra utkomstmöjligheter tvingas en stor del av jordbruksbefolkningen att
avflytta. Vid bedömningen av de med övningsfältets planerade utvidgning
förenade konsekvenserna för jordbruksbefolkningen anser nämnden att hän
7
syn bör tagas till det tidigare angivna förhållandet, att flertalet av gårdarna
inom området saknar förutsättningar att i längden bereda sina brukare en
tillfredsställande bärgning. Vad angår de största gårdarna torde några so
ciala problem icke behöva uppkomma med hänsyn till storleken av de köpe
skillingar som beräknas utgå till fastighetsägarna. De känsligaste proble
men ur social synpunkt synes nämnden hänförliga till ett antal medelstora
familjejordbruk i områdets östligaste del.
För att möjliggöra beräkning av kostnaderna för förvärv och iordning
ställande av det föreslagna utvidgningsområdet har fastighetsnämnden låtit
verkställa översiktlig värdering av mark och byggnader m. m. inom det
samma. Vidare har nämnden från chefen för armén inhämtat uppgifter om
vilka kostnader som kan beräknas uppkomma för nyanläggning och för
bättring av vägar, anordnande av särskilda stridsvagnsstråk samt anläg
gande av stridsvagnsövergångar över de inom området befintliga vattendra
gen. Vid värderingen har nämnden särskilt beaktat bl. a., att på den i ut
vidgningsområdet ingående delen av Klagstorps egendom finnes omfattande
grusförekomster. Med stöd av vad som framkommit vid värderingen har
fastighetsnämnden beräknat kostnaderna för förvärv av området, inklusive
tätbebyggelsen vid Björkängen, intrångsersättningar m. m. till i runt tal
10 000 000 kr. Enligt de från arméchefen införskaffade beräkningarna upp
går kostnaderna för iordningställande av vägar till ca 160 000 kr., för an
ordnande av stridsvagnsstråk till ca 200 000 kr., samt för anläggande av
stridsvagnsövergångar till ca 450 000 kr., eller tillhopa (160 000 + 200 000 +
450 000 =) avrundat 800 000 kr. Vid beräknandet av kostnaderna för ut
vidgningen av övningsfältet har fastighetsnämnden ansett sig icke kunna
bortse från vissa synpunkter på olägenheterna för kvarblivande del av Klags
torps egendom, vilka framförts av hushållningssällskapet vid överläggning
arna med detta. Särskilt besvärande har synts vara att en av de allmänna
vägar, på vilka enligt arméchefens bedömande framryckning med pansar
fordon vid större förbandsövningar måste ske mot fältet, går rakt genom
egendomens brukningscentrum. Sällskapet har, bl. a., framställt krav på att
krigsmakten skulle bekosta anläggandet av en kringgångsväg för den mili
tära trafiken väster om brukningscentrum på en sträcka av ca 1,5 kilometer.
Nämnden anser för sin del att ställningstagande till detta yrkande icke är
möjligt annat än efter ytterligare överväganden men har ansett sig icke
kunna underlåta att vid kostnadsberäkningarna taga hänsyn till att angivna
utgiftsbehov kan uppkomma. Kostnaderna skulle enligt en av vägförvalt-
ningen i länet gjord överslagsmässig uppskattning uppgå till ca 200 000 kr.
De sammanlagda kostnaderna för alternativ I uppgår sålunda till 11 miljo
ner kronor, varav 10 miljoner kronor för markförvärv m. in., 800 000 kr. för
vägar, stridsvagnsstråk m. m. och 200 000 kr. för kringgångsväg på Klags-
torp.
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
8
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
Alternativ It
Vid överläggningarna med hushållningssällskapet angående ianspråkta-
gande av norra delen av Klagstorp för övningsfältets utvidgning har säll
skapet rest allvarliga erinringar även mot att avstå den del av egendomen
— ca 200 hektar — som enligt alternativ I skulle ingå i utvidgningen. Ut
över kravet på anordnande av en kringgångsväg vid egendomens bruknings-
centrum har sällskapet framställt åtskilliga andra vittgående krav på åtgär
der från kronans sida. Därutöver har sällskapet framhållit, att egendomen
av sällskapet användes dels i rent undervisningssyfte, dels ock såsom be
söksmål vid jordbrukar dagar samt för demonstrationer och försöksverk
samhet i jordbrukets tjänst och att egendomen med hänsyn härtill är spe
ciellt känslig för stympning, driftsstörningar och annat intrång. Mot bak
grunden härav har sällskapet förklarat sig anse försäljning av hela egen
domen såsom den på längre sikt riktiga lösningen.
Klagstorps egendom omfattar enligt fastighetsnämnden totalt en areal av
ca 950 hektar, varav ca 440 hektar inägojord, 30 hektar tomt och trädgård
samt 480 hektar skogsmark och övrig mark. På egendomen finnes ett be
tydande byggnadsbestånd. Driften är till väsentlig del baserad på animalie
produktion. En maskinlantmannaskola är förlagd till egendomen. För
denna skola finns en skolbyggnad, förläggningslokaler m. m.
Med anledning av vad sällskapet sålunda framfört har fastighetsnämnden
i samråd med chefen för armén undersökt förutsättningarna för att låta hela
Klagstorps egendom ingå i den planerade utvidgningen av övningsfältet.
Arméchefen anser, att ett förvärv av hela Klagstorp givetvis vore en tillgång
främst för de icke bandburna förbanden i Skövde liksom även för de bil-
burna delarna av P 4. Från pansarövningssynpunkt är dock egendomens
södra del och de skogklädda partierna mindre lämpliga. Det är därför enligt
arméchefen icke möjligt att av det ursprungligen föreslagna utvidgnings-
området avstå mark med samma areal, som skulle tillkomma vid förvärv av
hela Klagstorp. Ett område i nordost inom öms socken samt en del gårdar
i öster vid Tångatorp och Tåstorp, tillhopa ca 275 hektar, kan dock möj
ligen avstås. Beträffande byggnaderna på Klagstorp anser arméchefen, att
de värdefullaste byggnaderna efter vissa ändringsarbeten i och för sig kan
användas för militära ändamål. Ett rationellt utnyttjande av hela byggnads
beståndet för ändamål, som eljest skulle kräva nybyggnad, torde dock en
ligt arméchefen icke kunna åstadkommas.
I fastighetsnämndens alternativ II ingår hela Klagstorps egendom medan
de av arméchefen angivna delarna av alternativ I om tillhopa omkring 275
hektar uteslutits. Alternativ II omfattar ett område med en areal av i runt
tal 1 800 hektar, varav ca 250 hektar är belägna inom Skövde stad och
1 550 hektar inom Skultorps kommun. Av totalarealen utgör ca 1 050 hektar
inägojord samt ca 750 hektar skogsmark och övrig mark. Totalarealen för
alternativ II är sålunda ca 500 hektar större än för alternativ I. Antal bruk-
9
ningsenheter, som helt eller till huvudsaklig del ingår i utvidgningsområdet, uppgår i alternativ II till i runt tal 20, vilka är fördelade på följande stor- leksklasser:
Kungl. Maj.ts proposition nr 109 år 1963
De i mindre utsträckning berörda brukningsenheternas antal uppgår i al ternativet II till ca 5. Antalet bostadsfastigheter inom området uppgår till ca 15. I förhållande till alternativ I innebär alltså alternativ II, att antalet helt eller delvis berörda brukningsenheter minskar med 20. Av dessa utgö- res 8 av välskötta familjejordbruk, som bedömts äga förutsättningar att be stå i framtiden. Av de sistnämnda skulle en helt, 4 till huvudsaklig del och 3 till mindre del medtagas i alternativ I.
Antalet personer inom de delar av alternativ I som ej ingår i alternativ II är ungefär detsamma som antalet bosatta personer på Klagstorps egen dom. Antalet berörda personer är sålunda i stort sett detsamma för båda alternativen. Här föreligger dock enligt nämnden en betydelsefull skillnad ur social synpunkt. Inom de delar av alternativ I, som utgår i alternativ II, förefinnes nämligen —- såsom angivits i det föregående — flera välskötta och relativt bärkraftiga familjejordbruk. För ägarna till dessa gårdar, som för sin försörjning är beroende av jordbruket, skulle en utvidgning av öv ningsfältet enligt alternativ I innebära, att de måste flytta från sina gårdar och försöka skaffa sig nya sådana. För de å Klagstorp bosatta personerna, som i huvudsak utgöres av anställda inom den verksamhet som hushåll ningssällskapet där bedriver torde däremot enligt nämnden olägenheterna icke bli av samma omfattning. Hushållningssällskapet har nämligen vid överläggningarna förklarat sig berett att svara för avvecklingen av denna personal och att därvid — i den utsträckning som för sällskapet är möjlig — underlätta omplaceringen av personalen.
Såsom tidigare angivits har chefen för armén uttalat, att något rationellt utnyttjande för militära ändamål av hela byggnadsbeståndet å Klagstorps egendom sannolikt icke kunde åstadkommas. Med hänsyn till värdet av detta byggnadsbestånd har fastighetsnämnden funnit det angeläget att un dersöka möjligheterna att på något annat sätt utnyttja främst de befintliga skol- och förläggningsutrymmena. Då nämnden erfarit, att planer förelig ger att anordna en permanent civilförsvarsskola i denna del av landet, har nämnden hos civilförsvarsstyrelsen gjort förfrågan huruvida intresse före- låge att disponera byggnaderna på Klagstorp för detta ändamål. Undersök ningar rörande sådant utnyttjande pågår för närvarande.
För att kunna bedöma kostnaderna för alternativ II har fastighetsnämn den låtit den tidigare omförmälda värderingen avse jämväl hela Klagstorps egendom. Med stöd av värderingen har nämnden beräknat kostnaderna för 1*—Bihang till riksdagens protokoll 1963. 1 samt. Nr 109
2—20 hektar 21—50 » över 50 »
15
0 5
10
Kungl. Maj.ts proposition nr 109 år 1963
markförvärv m. m. enligt alternativ II till 11 500 000 kr. Enligt arméchefens
beräkningar uppgår kostnaderna för iordningställande av vägar och anord
nande av stridsvagnsstråk till samma belopp, 360 000 kr., som för alterna
tiv I. Kostnaderna för stridsvagnsövergångar har nämnden uppskattat till
950 000 kr. Tillhopa uppskattas sålunda dessa kostnader till (360 000 +
950 000 =) avrundat 1 300 000 kr. Vid alternativ II bortfaller givetvis de
kostnader för en kringgångsväg förbi brukningscentrum å Klagstorp som
nämnden räknat med enligt alternativ I.
De sammanlagda kostnaderna för alternativ II uppgår sålunda till 12,8
miljoner kronor, varav 11,5 miljoner kronor för markförvärv m. m. och
1,3 miljoner kronor för vägar, stridsvagnsstråk m. m. Som framgår av det
föregående har nämnden uppskattat kostnaderna för alternativ I till
11 000 000 kr. Kostnaderna för alternativ II överstiger sålunda kostnaderna
för alternativ I med 1 800 000 kr.
Val av alternativ
En sammanfattande jämförelse ur olika synpunkter mellan de båda al
ternativen framgår av följande uppställning:
Alt. I
Alt.
ii
Markförvärv m. m. ........................................................ 10 000 000
11 500 000
Vägar, stridsvagnsstråk och stridsvagnsövergångar 800 000
1 300 000
Kringgångsväg på Klagstorp
___200 000_________
Summa kostnader
11 000 000
12 800 000
Areal ca ha
Antal berörda brukningsenheter1
Antal fast bosatta personer1 (utom hyresgäster)
1 300
1 800
45
25
115
115
För valet mellan de båda utvidgningsalternativen har fastighetsnämnden
ansett det vara nödvändigt att få kännedom om vilket pris som hushåll
ningssällskapet skulle betinga sig vid försäljning av hela Klagstorps egen
dom. Nämnden har därför överlagt med sällskapet även i denna fråga. Vid
dessa överläggningar har framkommit, att sällskapet är villigt att försälja
egendomen mot en köpeskilling, som nämnden med utgångspunkt i sina
tidigare gjorda beräkningar av kostnaderna för markförvärv enligt alterna
tiv II funnit acceptabel.
Sammanfattningsvis anför fastighetsnämnden, att ur militär synpunkt är
alternativ I att föredraga för övningar med bandfordon genom att det om
fattar större sammanhängande öppna arealer än alternativ II. Även alterna
1 Exklusive villasamhället Björkängen där inlösen av fastigheter icke behöver ske annat än
om ägarna så begär.
Kungl. Maj.ts proposition nr 109 år 1963
11
tiv II är emellertid acceptabelt ur pansarövningssynpunkt och synes inne
bära vissa fördelar i förhållande till alternativ I. Sålunda elimineras den
snäva begränsningen mot de öppna områdena norr om Klagstorps ekonomi
byggnader. Fältet får ökat djup och ökade variationsmöjligheter. För
Skövde garnison i dess helhet innebär ett större övningsfält enligt alterna
tiv II en tillgång.
Ur jordbrukssynpunkt innebär alternativ II, att förvärv av flera väl
skötta och relativt bärkraftiga familjejordbruk, vilkas ägare sannolikt icke
önskar sälja sina gårdar, undvikes. Alternativ II tillgodoser hushållnings
sällskapets önskemål. Den sönderdelning av Klagstorps egendom som skulle
bli nödvändig vid alternativ I och som enligt sällskapets mening skulle all
varligt försämra egendomens användning för den av sällskapet där bedrivna
undervisnings-, demonstrations- och försöksverksamheten, undvikes och
sällskapet får i stället ekonomiska möjligheter att överflytta denna verksam
het till annan gård. Fastighetsnämnden framhåller, att förvärvet av Klags-
torp, omfattande mer än hälften av hela utvidgningsområdet enligt alterna
tiv II, sker genom frivillig uppgörelse.
De sociala konsekvenserna synes fastighetsnämnden bli mindre enligt
alternativ II än enligt alternativ I. Antalet berörda personer är i stort sett
detsamma, men intrånget för de personer som är bosatta inom de delar av
området som ingår i alternativ I men kan utgå vid ett genomförande av al
ternativ II, synes bli större än intrånget för det ungefär samma antal per
soner, som är bosatta å Klagstorps egendom.
Kostnaderna för markförvärv m. m. samt för iordningställande av det ut
vidgade övningsfältet enligt alternativ II överstiger enligt fastighetsnämn-
dens beräkningar med 1 800 000 kr. motsvarande kostnader för alternativ I.
Nämnden anser, att denna merkostnad väl uppväges av de fördelar icke
minst ur civil synpunkt, som erhålles vid genomförande av en utvidgning av
övningsfältet enligt alternativ II.
Fastighetsnämnden förordar sålunda genomförande av det såsom alterna
tiv II betecknade utvidgningsförslaget.
Nämnden framhåller att en ytterligare förbättring av övningsbetingelserna
skulle erhållas genom förvärv av mark inom de områden i nordöstra och
östra delarna av alternativ I som uteslutits i det av nämnden förordade al
ternativet. Därest i framtiden fastigheter inom dessa områden frivilligt ut-
bjudes till försäljning av ägarna, bör kronan enligt nämnden förvärva så
dana gårdar om det kan ske till skäligt pris.
Yttranden
Huvudpunkterna i fastighetsnämndens utvidgningsförslag enligt alterna
tiv II tillstyrkes eller lämnas utan erinran av samtliga remissinstanser utom
Svenska naturskyddsföreningen. Vissa myndigheter och intressenter i
Skaraborgs län har förordat ändrad gräns i nordväst (Segerstorpsområdet)
12
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
för det föreslagna utvidgningsområdet samt att ett som naturpark planerat
område vid Sjötorp undantages från förvärvet. Vidare har understrukits
vikten av att vissa kulturvärden tillvaratages.
Chefen för armén anför, att ett avstående av den till förvärv föreslagna
norra delen av Sjötorp 31 skulle innebära en ur militär synpunkt allvarlig
minskning av övningsfältets bredd i avsnittet Sjötorp-Segerstorp. Övnings
fältets bredd är nämligen enligt arméchefen en av de avgörande faktorerna
i vad avser möjligheterna att bedriva utbildning och övningar på ett tak
tiskt riktigt sätt. Även med gränser enligt av försvarets fastighetsnämnd
föreslaget alternativ II uppnås icke de normer som uppställts på erforderlig
bredd på ett pansarövningsfält. Viss del av fastigheten Sjötorp 31 måste
därför enligt arméchefen ingå i förvärvet för att möjliggöra en förbindelse,
som medger att stridsvagnsförband framförs mellan södra delen av nuva
rande övningsfält och utvidgningsområdet. Chefen för armén understryker,
att avsikten endast är att skapa ett stridsvagnsstråk genom området och
icke att bedriva stridsövningar med stridsvagnar inom området. Härigenom
torde ingreppet i naturen icke bli av någon påtaglig omfattning.
Chefen för armén är beredd att i samråd med berörda intressenter när
mare undersöka arten och omfattningen av de områden som är värdefulla
ur naturskyddssynpunkt samt klarlägga vilka åtgärder, som utan men för
fältets militära utnyttjande kan vidtas genom de militära myndigheternas
försorg för att skydda dessa områden.
Fortifikationsförvaltningen har inhämtat, att vid bifall till fastighets-
nämndens utvidgningsförslag avses förvärvet av Klagstorps egendom genom
föras under budgetåret 1963/64. Ämbetsverket anför, att de medel — 2 mil
joner kronor — som ämbetsverket äskat för nästa budgetår för påbörjande
av ifrågavarande utvidgning icke kommer att förslå för täckande av köpe
skillingen för Klagstorps egendom.
Riksantikvarieämbetet, som hört landsantikvarien i Skara och kulturgeo
grafiska institutionen vid Stockholms universitet, anför, att inom utvidg
ningsområdet enligt alternativ II finnes omkring 25 fornlämningar förde
lade på sex platser. Fornlämningarna är enligt ämbetet icke av den art att
de bör utgöra hinder för företaget. Med hänsyn till att övningsfältet är av
sett att utnyttjas för bl. a. övningar med stridsvagnar och pansarfordon an
ser ämbetet det nödvändigt att fornlämningarna undersökes och tas bort
innan området tas i bruk för militära ändamål. En annan möjlighet är att
fornlämningarna bevaras inom skyddsområden i likhet med vad som har
skett på Ravlunda skjutfält. Ämbetet understryker vikten av att Hagelbergs
kyrka och Klagstorps gård samt begravningsplatsen vid Lilla Bäckstorp be
varas. Ämbetet föreslår, att undersökning av fasta fornlämningar och in
ventering och undersökning av bebyggelse inom området för det utvidgade
övningsfältet jämte uppteckningar rörande näringsliv, seder, bruk och folk
tro samt dokumentarisk fotografering av kulturlandskapet utföres genom
13
ämbetets försorg, att medel för detta ändamål ställes till ämbetets förfogande
samt att ett råd för landskapsvård inom området inrättas av samma slag
som Havängsrådet. Ämbetet beräknar, att kostnaderna för angivna arbeten
kommer att uppgå till ca 40 000 kr. för alternativ I respektive ca 85 000 kr.
för alternativ II. Därtill kommer enligt alternativ II kostnaderna för ca
4 000 grovarbetstimmar. Av 85 000 kr. för undersökningarna enligt alterna
tiv II utgör enligt ämbetet 50 000 kr. kostnader för undersökning av inom
området belägna fornlämningar.
Lantbruksstyrelsen, som hört lantbruksdirektören i länet, anför i huvud
sak följande. Ivlagstorps lantmannaskola har, sedan den ombildats från
lantbruksskola till lantmannaskola, utnyttjats för utbildning av maskinskö
tare. Under senare år har för dylikt ändamål vid skolan anordnats två tolv
veckors kurser årligen. Skolans kapacitet kan därigenom knappast anses till
fullo utnyttjad. Undervisningen i fråga torde utan olägenhet kunna över
flyttas till de två andra lantmannaskolorna i länet, nämligen Skara lant
mannaskola och Sötåsens lantmannaskola. Något starkare skäl för ett bibe
hållande av Klagstorps egendom i hushållningssällskapets hand torde följ
aktligen icke förefinnas. Vad beträffar området i nordöstra delen av militär
befälhavarens förslag och fastighetsnämndens alternativ I, medför dettas
utelämnande visserligen att antalet brukningsenheter, som helt eller delvis
berörs av det ifrågavarande marköverförandet, minskas med 20. Flertalet
av de fastigheter inom sagda område som till någon avsevärd del skulle
beröras är emellertid enligt utredningen av den beskaffenheten, att ett bibe
hållande av desamma icke är av väsentlig betydelse ur jordbrukets syn
punkt. Med hänsyn till det anförda är lantbruksstyrelsen närmast böjd för
att anse att den ifrågavarande utvidgningen av Skaraborgs pansarregemen
tes övningsfält borde ske på så sätt att för ändamålet tages i anspråk ej
mindre mark, som omfattas av fastighetsnämndens alternativ II, än även det
område i nordöstra delen av militärbefälhavarens förslag och fastighets
nämndens alternativ I, som skulle lämnas utanför enligt ifrågavarande
alternativ II.
Länsstyrelsen i Skaraborgs län, som hört länsarkitekten och länsläkaren i
länet, drätselkammaren i Skövde samt kommunalnämnden i Skultorps kom
mun och som överlämnat skrifter från berörda markägare och vissa andra
intressenter, anser i princip, med hänsyn till de bullerstörningar och trafik
risker som torde uppkomma vid övningsfältets användning, att kronan bör
inlösa alla bostadsfastigheter på området, i varje fall dem, vilkas ägare
framställer anspråk därpå. Länsarkitekten och drätselkammaren i Skövde
föreslår, att den föreslagna gränsdragningen i nordväst, med hänsyn till
tätbebyggelsen vid Segerstorp omedelbart norr om det föreslagna utvidg-
ningsområdet, ändras så att övningsområdets gräns förlägges på betryg
gande avstånd från tätbebyggelsen, förslagsvis i enlighet med militärbefäl
havarens förslag — enligt vilket gränsen på detta avsnitt följer stadsgrän
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
14
sen. Desamma föreslår vidare, med erinran om att fråga uppkommit om
fridlysning såsom naturpark av visst område vid Sjötorp, att viss del av
Sjötorp 31 undantages från förvärvet eller i vart fall på betryggande sätt
skyddas från varje övning eller annan åtgärd som kan skada eller förändra
områdets nuvarande karaktär eller försvåra allmänhetens tillträde. Läns
arkitekten understryker vikten av att vissa kulturvärden, såsom Hagelbergs
kyrka, kyrkogårdarna å övningsområdet och Ivlagstorps egendoms man-
gårdsmiljö, tillvaratages. Länsstyrelsen ansluter sig till vad länsarkitekten
och drätselkammaren sålunda anfört.
Kommunalnämnden i Skultorps kommun motsätter sig på det bestäm
daste förslaget om att Hagelbergs kyrka med begravningsplatser och det
område av Sjötorp som är avsett som naturpark skall ingå i övningsområdet.
Svenska naturskyddsföreningen, som hört Skaraborgs läns Naturskydds
förening, anför, att ur naturvårdssynpunkt är den planerade utvidgningen
beklaglig. Övervägande delen av den föreslagna utökningen består av inägo-
mark, som numera inte kan anses som erforderlig för folkförsörjningen men
som är av intresse ur naturvårdssynpunkt. Därtill kommer enligt föreningen
att inom områdets södra och västra delar finns stora skogspartier, vilka är
väl lämpade som strövområden och av stort värde för den rekreations-
sökande allmänheten. Föreningen fäster särskilt uppmärksamheten på den
del av det föreslagna utvidgningsområdet, som är belägen väster om all
männa landsvägen mellan Skövde och Ivlagstorp, delsträckan Nytorp—fix-
punkten 136,50, och berör fastigheterna Sjötorp, Hene, Kroksjön och Löv-
sjötorp och som föreslagits som naturpark. Föreningen anför vidare, att
ifrågavarande område givetvis ej skulle ha föreslagits som naturpark, om
det ej haft särskilda kvalifikationer. Speciellt ur geologisk synpunkt är det
enligt föreningen säreget. Till strukturen är området ett s. k. kamélandskap,
kännetecknat av oregelbundna grus- och moränavlagringar kring till synes
avloppslösa bäcken, tillkomna under ett speciellt skede av inlandsisens av
smältning. Öster om Billingen är denna landskapstyp mest framträdande
inom detta koncentrerade område, där också en del av de f. d. dödisgro-
parna nu övergått till sjöar. Inom området ligger sålunda helt eller delvis
sjöarna Brattesjön, Lövsjön, Kroksjön och Lillesjön. Dessa sjöar är, från
sett den helt utanför utvidgningsområdet belägna Sjötorpssjön samt några
småsjöar av samma typ norr om Skövde, de enda vattensamlingarna öster
om Billingen inom milsvida områden och alltså inte minst ur den synpunk
ten värda att skyddas. Deras mellan grusåsarna djupt nedsänkta ytor och
de blandskogsbeklädda branta stränderna förlänar området en vildmarks-
karaktär, som gjort det till ett mycket besökt fritidsområde såväl för den
civila befolkningen i Skövdeområdet som för den militära.
Med hänsyn till det anförda vill föreningen bestämt avstyrka, att området
i fråga intages i den planerade utvidgningen av övningsfältet. Föreningen
tillstyrker inrättandet av ett naturvårdsråd för skötseln av övningsområdet.
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
15
B. Utvidgning av övningsfältet vid Revingehed
Sedan chefen för armén den 10 september 1962 framlagt förslag till ut
vidgning av I 7 övningsfält vid Revingehed har försvarets fastighetsnämnd
(PM 3/1 1963) verkställt förberedande utredning och avgivit yttrande över
förslaget.
Över prememorian har yttranden avgivits av chefen tör armén, forti-
fikationsförvaltningen, riksantikvarieämbetet, lantbruksstyrelsen, länssty
relsen i Malmöhus län och Svenska naturskyddsföreningen.
Den föreslagna utvidgningen åskådliggöres å en karta som torde få bi
läggas protokollet (bilaga 2).
Rörande behovet av utvidgning inhämtas av handlingarna i ärendet i hu
vudsak följande. Vid I 7 kommer utbildningen med stridsvagnar och pan-
sarbandvagnar att lokaliseras till Revingehed. En utvidgning av detta öv
ningsfält är redan i nuläget nödvändig på grund av att pansarbandvagnar
organisatoriskt införts i regementets utrustning och samövningarna med
stridsvagnsförband intensifierats. Den beslutade omorganisationen av rege
mentet aktualiserar ytterligare utvidgningsbehovet. Vidare avses enligt
förenämnda proposition 1962: 173 utbildning av pansarförband inom första
militärområdet äga rum även vid I 6 i Kristianstad och P 2 i Hässleholm.
De korta avstånden mellan de utbildningsanstalter som sålunda kommer att
utbilda pansarförband gör förutsättningarna gynnsamma för att inom mi
litärområdet genomföra tillämpad utbildning i strid mellan tva pansarbatal
joner under de värnpliktigas första tjänstgöring. Under de årliga repeti-
tionsövningarna kommer dessutom minst två pansarbataljoner eller motsva
rande styrka att samtidigt vara inkallade inom militärområdet. Det är ett
bestämt krav att kunna öva dessa två bataljoner mot varandra på ett tak
tiskt riktigt och fältmässigt sätt. Sådana övningar synes kunna utföras en
dast inom ett utvidgat övningsfält vid Revingehed.
Redan innan fastighetsnämndens utredning förelåg har fortifikations-
förvaltningen och I 7 bevakat möjligheterna att inköpa salubjudna fastig
heter inom det område som i första hand ansetts böra komma ifråga vid en
utvidgning av Revingefältet. Detta har lett till förvärv av 15 egendomar,
vilka förvärv godkänts av Kungl. Maj :t. Ytterligare ett 25-tal försäljnings-
erbjudanden har inkommit till förvaltningen och prövas för närvarande där.
Den totala arealen av förvärvade eller salubjudna fastigheter uppgår till i
runt tal 1 200 hektar. Härav ligger 110 hektar förvärvad mark i omedelbar
anslutning till kronans tidigare markinnehav och har i redogörelsen i det
följande behandlats såsom ingående i det nuvarande fältet.
Chefen för armén föreslår, att Revingefältet, som f. n. omfattar ca 1 100
hektar land, utvidgas med omkring 3 000 hektar. Arméchefens utvidgnings-
förslag berör tre kommuner: Veberöd, Dalby och Södra Sandby. Av utvidg-
ningsområdet är ca 1 400 hektar belägna inom Veberöds kommun, som to
16
talt omfattar ca 8 800 hektar landareal, 900 hektar inom Dalby kommun
samt 700 hektar inom Södra Sandby kommun. De båda sistnämnda kom
munerna omfattar var för sig totalt ca 7 000 hektar. Av utvidgningsområdet
utgör ca 2 400 hektar inägojord och ca 300 hektar produktiv skogsmark.
Antalet brukningsenheter uppgår till i runt tal 115, vilka är fördelade på
följande storleksklasser:
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
Under 2 hektar
15
2 —20
» ............. .................. 55
21-—50
» ...............
31
Över 50
» ............. .................. 14
Utöver bostäderna på jordbruksgårdarna finns i runt tal 30 permanenta
bostäder inom området. Antalet sommarstugor uppgår till i runt tal 150,
varav ett 20-tal är belägna på ofri grund. Inom området är fast bosatta ca
420 personer, fördelade på ca 120 familjer. Av dessa är ca 100 familjer, om
fattande ungefär 360 personer, helt beroende av inkomst av jordbruk eller
av jordbruksarbete. Av sistnämnda kategori är 75 personer i åldern över 60
år. Av arméchefens förslag framgår vidare, att vissa delar av utvidgnings
området icke avses ingå i ett blivande förvärv utan lämnas såsom enklaver
inom övningsfältet. Detta gäller främst Silvåkra gård, de centrala delarna
av Silvåkra och Revinge byar, vissa grupper av sommarstugor, vissa grustag
m. m. Även i övrigt kan enstaka hus inom området alltjämt utnyttjas för
bostadsändamål. Detta innebär enligt arméchefen att en del av den inom
området bosatta befolkningen kan bo kvar i den mån man så önskar.
Försvarets fastighetsnämnd har vid sin utredning ägnat särskild upp
märksamhet åt den föreslagna omfattningen av och gränsdragningen för
utvidgningsområdet, markens beskaffenhet samt de konsekvenser som den
föreslagna utvidgningen skulle komma att medföra ur främst jord- och
skogsbrukssynpunkter, naturskyddssynpunkt och social synpunkt.
I likhet med arméchefen finner fastighetsnämnden, att en utvidgning av
det nuvarande övningsfältet icke rimligen kan ske i annan riktning än
väster- och söderut. Fastighetsnämnden anför, att det föreslagna området
icke i väsentligt avseende kan minskas, om det till blandat pansarregemente
omorganiserade I 7 skall erhålla tillfredsställande övningsmöjligheter och
möjligheter dessutom skall finnas för P 2, som icke disponerar för utbild
ning med pansarbataljon tillfredsställande övningsfält, att utföra vissa till-
lämpningsövningar på Revingehed. Vid bedömandet av utvidgningsområdets
omfattning har nämnden även funnit det betydelsefullt, att det av armé
chefen framförda kravet på att kunna sam öva två pansarbataljoner på Re
vingehed tillgodoses. Vid fastighetsnämndens undersökningar har det vidare
framkommit, att gränsdragningen i sydväst, väster och nordväst måste när
mare studeras. I sydvästra delen av området finnes en plantskola. Då kost
naderna för förvärv av plantskolan torde komma att bli orimligt höga i för
17
hållande till det värde som det av plantskolan disponerade området kan ha
ur övningssynpunkt anser nämnden att plantskolan ej bör förvärvas. En
för bandfordon framkomlig väg synes dock böra anordnas utmed sydvästra
gränsen av den fastighet som disponeras för plantskolan. Vissa andra fas
tigheter inom ifrågavarande delar av fältet sönderskäres genom den före
slagna gränsen så, att man måste överväga att medtaga hela fastigheterna i
förvärvet eller helt utesluta desamma. Frågan härom bör enligt nämnden
närmare utredas genom fortifikationsförvaltningens försorg och upptagas
till behandling i samband med framläggande av slutligt förslag rörande ut-
vidgningsområdets avgränsning.
Marken inom det föreslagna utvidgningsområdet utgöres, enligt fastig-
hetsnämnden, till övervägande delen av glaciala avlagringar i form av grus
och sand. I övrigt förefinnes icke obetydliga områden med kärrtorv och
kärrdy samt begränsade områden med lera. Detta innebär att området i
huvudsak är stenfritt. Markens bärighet kan bedömas som god inom större
delen av fältet. Vissa områden, främst där marken består av kärrtorv och
kärrdy, torde dock icke vara framkomliga med stridsvagnar och bandfor
don. Detta förtar dock icke intrycket av att området såsom helhet betraktat
är lämpligt för sitt avsedda ändamål.
Enligt fastighetsnämnden har mellersta och östra delarna av utvidgnings
området ringa värde ur jordbrukssynpunkt. Däremot bör vissa ur jordbruks-
synpunkt mera värdefulla gårdar utefter utvidgningsområdets sydvästra,
västra och nordvästra gräns om möjligt bibehållas för jordbruksdrift. I vart
fall måste dessa gårdars betydelse ur övningssynpunkt vägas mot det eko
nomiska värde de representerar. I vissa fall rör det sig här om gårdar, som
redan av arméchefen uteslutits just med hänsyn till deras värde ur jord
brukssynpunkt. I andra fall (främst V. Tvet, Vaselund, Krontorp) har fas
tighetsnämnden funnit att dessa gårdar icke kan uteslutas utan att ända
målet med utvidgningen skulle äventyras. Beträffande två gårdar (Revinge
82 och 83) i nordvästra hörnet bör enligt fastighetsnämnden ytterligare un
dersökas om icke någon eller båda kan uteslutas utan allvarliga olägenheter
ur övningssynpunkt.
Vad gäller skogsbrukssynpunkterna finner fastighetsnämnden, att områ
det i och för sig är lämpligt för skogsbruk, men att någon igenplantering av
området med skog icke är önskvärd ur landskapsvårdande synpunkt. Den
nuvarande relationen mellan öppen jord och skog bör enligt nämnden i stort
sett bibehållas. Detta är även ur militär övningssynpunkt ett önskemål.
Vid fastighetsnämndens utredning har det beträffande naturskyddet å
området framkommit, att inom såväl det nuvarande övningsområdet som
utvidgningsområdet finnes marker som utgör häckningsområden för en rik
och delvis sällsynt fågelfauna. Det gäller främst vassområdena, starrmaderna
samt kärr- och buskmarkerna vid västra delen av Krankesjön, vassområ
dena i sydöstra Krankesjön samt Silvåkrakärret söder om Silvåkra by.
Kungl. Maj.ts proposition nr 109 år 1963
18
Skånes naturskyddsförening har föreslagit att dessa häckningsområden skall
undantas från övningar samt att vissa skötselföreskrifter utfärdas för be
varande av för fåglar och insekter värdefull vegetation. Vidare har för
eningen föreslagit inrättande av ett naturskyddsråd i likhet med vad som
är fallet bl. a. vid Ravlundafältet (Havängsrådet). Endast beträffande en
mindre del av ifrågavarande områden har enligt fastighetsnämnden kolli
sion uppstått mellan naturskyddsintressena och de militära synpunkterna.
Vid överläggningar mellan I 7 och företrädare för naturskyddsföreningen
har det emellertid visat sig möjligt att genom en detalj precisering av de ur
naturskyddssynpunkt viktiga områdena få till stånd en för båda parter
godtagbar överenskommelse. Vad angår förslaget om inrättande av ett na
turskyddsråd tillstyrker nämnden livligt detta med hänsyn till bl. a. de
goda erfarenheterna från Havängsrådets verksamhet.
Som förut nämnts finns inom utvidgningsområdet i runda tal 30 perma
nenta bostadsfastigheter och 150 sommarstugor. Enligt arméchefens förslag
möter icke hinder mot att denna bebyggelse till huvudsaklig del ligger kvar
och utnyttjas för sitt ändamål även efter det att ett utvidgat övningsfält ta
gits i anspråk. Fastighetsnämnden har försökt att bilda sig en uppfattning
om förutsättningarna för sådant kvarboende. Det har då framkommit, att
redan på det nuvarande övningsfältet finns både permanenta bostäder och
fritidsbebyggelse, delvis på egen grund. Främst fritidsbebyggelsen fick bli
kvar på fältet då detta utvidgades i början av 1940-talet. Icke minst mot
bakgrunden härav ansluter sig fastighetsnämnden till arméchefens förslag,
att enklaver av bostäder — både för permanent bruk och fritid — lämnas
kvar inom övningsfältet. Emellertid torde det icke kunna undvikas, att den
militära övningsverksamheten kommer att medföra störningar och andra
obehag för de inom fältet kvarboende. Kronan bör därför vara beredd att
inlösa inom övningsfältet befintliga bostadsbyggnader, sommarstugor o. d.
med tillhörande mark, om ägarna så önskar och förvärv kan ske till skäligt
pris.
Beträffande de sociala följderna av en utvidgning av Revingefältet pekar
fastighetsnämnden på, att möjligheten för jordbruksbefolkningen att få bo
kvar kan bli värdefull särskilt för äldre personer. Det är emellertid enligt
fastighetsnämnden uppenbart att i flertalet fall ett kvarboende icke kan
lösa de problem som uppstår eftersom jordbruken som regel icke kan dri
vas efter det att det utvidgade övningsfältet tagits i anspråk för sitt ända
mål. För att skaffa sig andra utkomstmöjligheter tvingas en stor del av
jordbruksbefolkningen att avflytta. De med övningsfältets planerade ut
vidgning förenade konsekvenserna för jordbruksbefolkningen bör emeller
tid enligt fastighetsnämnden bedömas med beaktande av att markbeskaf
fenheten på flertalet av gårdarna inom utvidgningsområdet är sådan, att
dessa gårdar icke i längden skulle kunna bereda sina brukare en tillfreds
ställande bärgning. Detta förhållande torde utgöra en av förklaringarna till
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
19
att ett betydande antal fastighetsägare spontant hembjudit sina fastigheter
till kronan för inlösen. Ett antal fastigheter — som regel större sådana -—
är dock av bättre beskaffenhet ur jordbrukssynpunkt. Med hänsyn till dessa
fastigheters värden och storleken av de köpeskillingar som beräknas utgå
till fastighetsägarna synes dock i dessa fall några allvarligare sociala pro
blem icke behöva uppkomma. För den del av den fast bosatta befolkningen
som inte brukar egna gårdar men ändock direkt eller indirekt har sin ut
komst av jordbruket, t. ex. lantarbetare, kan sysselsättningssvårigheter upp
komma genom att jordbruksdriften inom utvidgningsområdet läggs ned.
Med hänsyn till läget på arbetsmarknaden torde dock tämligen goda möj
ligheter förefinnes att erhålla annat arbete i orten eller på annat håll. Fas-
tighetsnämnden förutsätter att — därest ifrågavarande omställningspro
blem skulle bli av större räckvidd —• fortifikationsförvaltningen tar sam
råd med vederbörande regionala och lokala myndigheter för underlättande
av omplaceringen av den friställda arbetskraften.
Fastighetsnämnden har undersökt vilka åtgärder som bör vidtagas för att
förhindra att marken inom utvidgningsområdet exploateras på ett sätt som
kan försvåra ett framtida förvärv av detsamma. Härvid har det framkom
mit, att temporärt byggnadsförbud råder inom de delar av området som till
hör Veberöds kommun. Något motsvarande förbud finnes icke för de delar
av området som är belägna inom Dalby och Södra Sandby kommuner. En
ligt fastighetsnämnden har överenskommelse träffats om att länsstyrelsen
i samråd med I 7 skall orientera sistnämnda kommuner om de militära ut
vidgningsplanerna och om önskvärdheten av att nybyggnadsverksamhet
inom det föreslagna utvidgningsområdet i möjligaste mån förhindras.
Fastighetsnämnden framhåller, att nämndens utredning icke har innefat
tat någon beräkning av kostnaderna för förvärv av det föreslagna utvidg
ningsområdet. En rent överslagsmässig bedömning ger enligt nämnden vid
handen, att kostnaderna — inklusive vad som redan nedlagts på förvärv av
salubj udna fastigheter, vilka icke omedelbart gränsar intill det hittillsva
rande fältet — kan komma att röra sig om storleksordningen 15 miljoner
kronor. I detta belopp inrymmes dock icke eventuella kostnader för förvärv
av sommarstugor o. d.
Fastighetsnämnden framhåller, att de påbörjade successiva förvärven av
fastigheter, som frivilligt utbjudes till försäljning inom det föreslagna ut
vidgningsområdet, givetvis bör fortsätta. Fastighetsnämnden anser detta
vara av stor betydelse för strävandena att begränsa de sociala följdverk
ningarna av utvidgningen.
Yttranden
Chefen för armén anför, att utbildningen med stridsvagnar och pansar-
bandvagnar vid I 7 kommer att påbörjas sommaren 1963, då även de första
repetitionsövningarna med omorganiserade pansarbataljoner kommer att
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
20
äga rum. Chefen för armén understryker därför ånyo vikten av att den av
fastighetsnämnden föreslagna utvidgningen kommer till stånd samt att
denna påbörjas under budgetåret 1963/64. — Arméchefen biträder fastig-
hetsnämndens förslag, att en plantskola skall utgå ur det av honom före
slagna utvidgningsområdet. — Arméchefen avser att i samråd med fortifi-
kationsförvaltningen utreda frågan, huruvida fastigheterna Revinge 82 och
83 skall inlemmas i det blivande övningsområdet. — Arméchefen anser det
lämpligt att ett naturskyddsråd inrättas för att biträda vid Revingefältets
skötsel.
Fortifikationsförvaltningen tillstyrker helt fastighetsnämndens förslag.
Ämbetsverket anför, att ytterligare försäljningserbjudanden inkommit. Mot
bakgrunden av detta förhållande befarar fortifikationsförvaltningen att de
medel som förvaltningen äskat för nästa budgetår för fortsatt inköp av
salubjudna fastigheter vid Revingehed (se s. 24) icke kommer att förslå.
För att icke behöva avvisa dessa försäljningserbjudanden torde det enligt
förvaltningen bli nödvändigt att förskjuta medel för ändamålet. Möjlighet
härtill kommer att finnas genom att — såvitt fortifikationsförvaltningen nu
kan bedöma — under budgetåret 1963/64 avsevärda kassamässigt outnytt
jade belopp på markförvärvsanslag torde finnas tillgängliga.
Riksantikvarieämbetet, som hört landsantikvarien i Malmöhus län, anser
sig icke ha skäl att ur sina synpunkter avstyrka ett genomförande av för
slaget. Ämbetet understryker särskilt vikten av att Silvåkra kyrka och kyrk
by samt den såsom naturminne fridlysta Silvåkra allé skyddas och bevaras.
Ämbetet föreslår, att en inventering av fasta fornlämningar och bebyggelse
inom området jämte uppteckningar rörande näringsliv, seder, bruk och
folktro samt dokumentarisk fotografering av kulturlandskapet utföres ge
nom ämbetets försorg, att för detta ändamål ett anslag av 75 000 kr. ställes
till ämbetets förfogande samt att ett råd för landskapsvård inom området
inrättas av samma slag som Havängsrådet.
Lantbruksstyrelsen och lantbruksnämnden i Malmöhus län föreslår, att
ytterligare utredning och överväganden sker rörande avgränsningen i nord
västra delen (väster och sydväst Revinge) av utvidgningsområdet i syfte att
söka i möjligaste mån lämna därstädes belägna, ur jordbrukssynpunkt
värdefulla brukningsenheter utanför övningsfältet. I övrigt motsätter sig
myndigheterna icke föreslagen avgränsning av området.
Länsstyrelsen i Malmöhus län, som hört Skånes naturskyddsförening och
som överlämnat skrivelser i ämnet från Skånes provinsförbund av Riks
förbundet Landsbygdens Folk och ett antal i orten verksamma närings
idkare, förordar, att innan definitiv avgränsning av övningsfältet sker när
mare utredning om fältets utsträckning i söder och väster kommer till stånd
med aktgivande på bland annat de synpunkter som från markägarnas sida
framförts i ärendet. Länsstyrelsen föreslår, att ett naturvårdsråd inrättas
samt att den inom området befintliga, kulturhistoriskt värdefulla bebyggel
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
21
sen och viktiga miljöer inventeras. Ställning bör enligt länsstyrelsen jämväl
tagas till hur den med inventeringen avsedda bebyggelsen (bland annat in
om Silvåkra kyrkby) framdeles skall kunna vårdas i händelse befolkningen
inom området uttunnas som en följd av övningsfältets utvidgning. — Läns
styrelsen anför, att för Veberöds kommun gäller förbud mot bebyggelse i
avbidan på att generalplan upprättas. Detta planarbete har nyligen påbör
jats. Inom Dalby kommun gäller utomplansbestämmelser, omfattande bl. a.
Hällestads samhälle, och frågan om behovet av dylika bestämmelser för hela
kommunen diskuteras för närvarande. Inom Södra Sandby kommun gäller
utomplansbestämmelser beträffande Revinge samhälle. Frågan om faststäl
lande av sådana bestämmelser för hela kommunen är för närvarande före
mål för länsstyrelsens prövning. Länsstyrelsen anför vidare, att länsstyrel
sen i ett den 7 december 1962 dagtecknat förslag till plan för Malmöhus
läns indelning i borgerliga primärkommuner bland annat föreslagit ett
block omfattande förutom Veberöds och Dalby kommuner jämväl hela
Genarps kommun och Revinge församling av Södra Sandby kommun. Läns
styrelsens förslag att till detta block hänföra jämväl Revinge församling be
tingas icke av angelägenheten av att stärka blockets befolkningsunderlag.
Anledningen är fastmera de omständigheter som aktualiseras av övnings
fältets utvidgning. Enligt länsstyrelsens mening erfordrar en ändamålsenlig
lösning av de med utvidgningen förenade frågorna en översiktlig planlägg
ning avseende icke endast Veberöds och Dalby kommuner eller delar av
dessa kommuner utan jämväl hela Revinge församling. Det är enligt läns
styrelsens mening vid sådant förhållande av väsentlig betydelse att övnings
fältet blir beläget inom ett och samma kommunblock.
Vilka åtgärder från länsstyrelsens sida som bör vidtas i syfte att få till
stånd ett samordnat generalplanearbete sammanhänger med möjligheten att
bestrida kostnaderna för detta planarbete. Med hänsyn till de rent statliga
intressen varom här är fråga hemställer länsstyrelsen, att fastighetsnämn-
den beredes möjlighet att för ifrågavarande ändamål ställa medel till be
rörda kommuners förfogande.
Svenska naturskyddsföreningen framhåller i huvudsak vad fastighets-
nämnden anfört om naturskyddet å övningsområdet.
C. Utvidgning av Västernorrlands regementes skjutfält vid Tjärnmyren och av
regementets övningsfält
Fortifikationsförvaltningen (skr. 15/8 1962) anmäler, att chefen för ar
mén anmodat ämbetsverket att för budgetåret 1963/64 äska medel för ut
vidgning av I 21 skjutfält vid Tjärnmyren och av regementets övningsfält.
Av handlingarna i ärendet inhämtas i huvudsak följande.
22
1. Utvidgning av I 21 skjutfält vid Tjärnmyren
Det nuvarande skjutfältet har visat sig för smalt vid stridsskjutningar,
främst under förbandsutbildningsperioden. Vidare begränsas vid tjälad
mark (riskfall II) skjutmöjligheterna ytterligare. Genom att utnyttja det
väster om skjutfältet belägna området såsom riskområde skulle en bety
dande ökning av skjutmöjligheterna möjliggöras. Sålunda skulle bland an
nat skjutning från flera skjutstationer med sinsemellan oberoende marke
ring samt stridsskjutning i större omfattning kunna ske ävensom nya om
råden inom det nuvarande fältet bli tillgängliga för nu icke möjliga skjut
ningar och övningar.
Fortifikationsförvaltningen föreslår, att den närmast det nuvarande skjut
fältet belägna delen av riskområdet förvärvas av kronan med äganderätt.
Området utgöres av obebyggd skogsmark i enskild ägo. Det innehåller i areal
ca 140 hektar och ingår i två brukningsenheter med skilda ägare. Det utgörs
av dels ett område om ca 98 hektar av fastigheten Hågesta l15, och dels ett
område om ca 42 hektar av fastigheterna Hågesta 356 och 357, samtliga i Sol
lefteå. Beträffande övrig i riskområdet ingående mark, omfattande ca 190
hektar, avser fortifikationsförvaltningen att genom arrendeavtal tillförsäkra
kronan rätt att avlysa densamma såsom riskområde vid skjutningar inom
skjutfältet.
Militärbefälhavaren för II militärområdet framhåller, att den aktuella
utökningen av skjutfältet möjliggör utbildning i stridsskjutning med in
fanteriets alla vapen med varierande svängningsvinklar.
2. Utvidgning av I 21 övningsfält
Den föreslagna utvidgningen avser områden om tillhopa omkring 75 hek
tar, belägna å ömse sidor av det nuvarande fältet på dess smalaste del, där
fältet för närvarande har en bredd av endast omkring 600 meter. Utvidg
ningen skulle medföra väsentligt förbättrade utbildningsmöjligheter, sär
skilt vad avser övningar i pluton och kompani. Ett överförande i kronans
ägo av förevarande områden skulle vidare möjliggöra ett effektivare ut
nyttjande av regementets i anslutning till områdena belägna skjutbana.
Fortifikationsförvaltningens utredning i ärendet ger vid handen, att 14
olika brukningsenheter med skilda ägare beröres av ifrågavarande mark
förvärv. Av dessa objekt utgöres åtta av bebyggda småbruk, ett av obebyggd
jordbruks- och skogsmark, fyra av bebyggda bostadstomter och ett av en
obebyggd tomt.
Militärbefälhavaren framhåller, att stora fördelar ur utbildningssyn-
punkt skulle ernås genom förevarande utvidgning.
Fortifikationsförvaltningen finner nu behandlade markförvärv angelägna
och anser att de snarast bör komma till stånd. För förvärvens genomförande
erfordras enligt förvaltningen sammanlagt 1,2 miljon kronor.
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
Kungl. Maj.ts proposition nr 109 år 1963
23
D. Markförvärv för flygfältsarbeten m.m.
I annat sammanhang denna dag anmäles slutligt medelsbehovet för nästa
budgetår för det under kasernbyggnaders delfond av försvarets fastighets-
fond uppförda anslaget Flygfältsarbeten m. m. Därvid föreslås att utföran
det av en ny flygbas med rull- och taxibanor, klargörings- och uppställ
ningsplatser samt flygplanvägar påbörjas under nästa budgetår. Vidare före
slås att redan befintliga baser kompletteras med uppställningsplatser och
vägar.
Fortifikationsförvaltningen (skr. 15/8 1962) anför, att angivna arbeten
kommer att medföra behov av markförvärv, i första hand vad gäller anläg
gandet av de nya rull- och taxibanorna. Beträffande uppställningsplatserna
kräves tillgång till ett stort antal mindre och från varandra skilda mark
områden ävensom mark för anslutningsvägar till desamma. Huruvida och
i vilken omfattning dessa områden bör förvärvas med äganderätt eller an
skaffas med servitutsrätt (eller nyttjanderätt) kan fortifikationsförvalt
ningen icke angiva för närvarande. Frågan härom måste avgöras från fall
till fall och i regel först efter förhandlingar med vederbörande markägare.
Under ifrågavarande anslagspost har fortifikationsförvaltningen även be
räknat medel för fortsatt anskaffning av mark för flygvapnets bombfäll
nings- och skjutplatser. Kostnaderna för samtliga här ifrågakommande
markförvärv kan fortifikationsförvaltningen för närvarande icke närmare
angiva, men förvaltningen beräknar medelsbehovet för nästa budgetår till i
runt tal 2 miljoner kronor.
E. Oförutsedda utgifter m.m.
Under senare år har som regel särskilda medel beräknats för att möta
oförutsedda utgifter i samband med markförvärv. I de fall där expropria
tion måste tillgripas kan det inträffa att den fastställda expropriations-
ersättningen överstiger det vid anslagsberäkningen uppskattade värdet av
expropriationsföremålet. Dessutom kan prisstegringar inträffa under den
ofta ganska långa tid som förflyter innan förvärvet kan genomföras. Genom
att särskilda medel anvisats för att möta oförutsedda utgifter har det i
många fall blivit möjligt att undvika särskilda framställningar till riksda
gen för att täcka sådana kostnadsökningar.
De för oförutsedda utgifter anvisade medlen har vidare utnyttjats för att
bestrida kostnader för smärre kompletteringar av fastighetsbeståndet eller
för förvärv av mindre områden som kompensation för områden som måste
avstås till städer eller andra tätorter för bostadsbebyggelse eller andra ända
mål. Denna anordning har visat sig mycket värdefull. BI. a. har det varit
möjligt att genomföra önskvärda mindre markförvärv vid tillfällen, då ett
24
snabbt beslut kunnat medföra ekonomiskt fördelaktiga inköp, t. ex. då en
fastighet utbjudits till försäljning genom mäklare eller på auktion.
Fortifikations förvaltningen (skr. 15/8 1962) hemställer, att även för
nästa budgetår medel för att möta oförutsedda utgifter av här angivet slag
beräknas under anslaget.
För arméns del bör enligt ämbetsverket 2 miljoner kronor beräknas för
ändamålet. Beloppet bör enligt förvaltningen i första hand få utnyttjas för
förvärv av salubjudna fastigheter i anslutning till övningsfält, som utnyttjas
av pansar- och pansarinfanteriregementena — i första hand Revingefältet
(jfr prop. 1962: 66, s. 7). För marinens del beräknar förvaltningen 200 000
kr. Förvaltningen avser att undersöka huruvida något av de markhehov
som i överbefälhavarens investeringsplan upptagits för Härnösands kust
artillerikår och inom Blekinge kustartilleriförsvar skulle kunna tillgodoses.
För flygvapnet beräknar ämbetsverket likaledes 200 000 kr. Under anslags
posten bör sålunda beräknas sammanlagt (2 000 000 + 200 000 + 200 000 =)
2 400 000 kr.
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
Departementschefen
Den av 1962 års höstriksdag (prop. 1962: 173; SU 187; rskr. 401) besluta
de omorganisationen av pansartrupperna och pansarinfanteriet, innebäran
de bl. a. att vissa förband, däribland I 7 och P 4, omvandlas till s. k. blan
dade pansarregementen aktualiserar utvidgning av pansartruppernas öv
ningsfält. De förband, vid vilka utvidgning av övningsfält i första hand bör
genomföras är I 7 och P 4.
Jag anhåller, att först få ta upp frågan om utvidgning av övningsfältet
vid Skövde.
P 4 nuvarande övningsfält omfattar omkring 700 hektar. Försvarets fas-
tighetsnämnd har framlagt två förslag att utvidga fältet. Det ena, alternativ
I, innebär att fältets areal ökar med ca 1 300 hektar medan arealökningen
enligt det andra förslaget, alternativ II, är ca 1 800 hektar. Den väsentligaste
skillnaden mellan förslagen är att enligt alternativ II hela Ivlagstorps egen
dom skall förvärvas medan endast en del av denna egendom ingår i utvidg-
ningsområdet vid alternativ I. Kostnaderna för markförvärv, iordningstäl
lande av utvidgningsområdet m. m. beräknas av fastighetsnämnden i alter
nativ I till ca 11 miljoner kronor och i alternativ II till ca 12,8 miljoner
kronor.
Fastighetsnämnden anser, att alternativ I ur militär synpunkt är att före
draga för övningar med bandfordon genom att det omfattar större samman
hängande öppna arealer än alternativ II. Även alternativ II är emellertid
acceptabelt ur pansarövningssynpunkt och synes innebära vissa fördelar i
förhållande till alternativ I. Fältet får sålunda ökat djup och ökade varia
tionsmöjligheter. För Skövde garnison i dess helhet innebär ett större öv
ningsfält enligt alternativ II en tillgång.
Ur jordbrukssynpunkt innebär enligt fastighetsnämnden alternativ II, att
antalet berörda brukningsenheter blir betydligt mindre än vid alternativ I.
Förvärv av flera välskötta och relativt bärkraftiga familjejordbruk, vilkas
ägare sannolikt icke önskar sälja sina gårdar, undvikes. Alternativ II till
godoser ägarens av Klagstorps egendom önskemål, att egendomen icke sön
derdelas, vilket skulle bli nödvändigt vid alternativ I. Förvärvet av Klags-
torp, omfattande mer än hälften av hela utvidgningsområdet enligt alterna
tiv II, sker genom frivillig uppgörelse.
De sociala konsekvenserna anser fastighetsnämnden bli mindre enligt al
ternativ II än enligt alternativ I. Antalet berörda personer är i stort sett det
samma, men intrånget synes bli mindre för personer som endast beröres av
alternativ II än för dem som endast beröres av alternativ I.
Merkostnaderna för markförvärv m. m. enligt alternativ II uppväges en
ligt fastighetsnämndens mening väl av de fördelar icke minst ur civil syn
punkt, som erhålles vid genomförande av en utvidgning av övningsfältet
enligt alternativ II.
Huvudpunkterna i fastighetsnämndens utvidgningsförslag enligt alterna
tiv II tillstyrkes eller lämnas utan erinran av samtliga remissinstanser utom
Svenska naturskyddsföreningen.
Liksom fastighetsnämnden och samtliga berörda myndigheter förordar
jag på angivna grunder ett genomförande av det såsom alternativ II beteck
nade utvidgningsförslaget. De sociala olägenheterna av en sådan utvidgning
synes begränsade och de minskas ytterligare genom att åtskilliga personer
bör kunna bo kvar även efter det att området tagits i anspråk för övnings
ändamål.
Vissa myndigheter och intressenter i Skaraborgs län har förordat ändrad
gräns i nordväst (Segerstorpsområdet) för det föreslagna utvidgningsområ
det samt att ett som naturpark planerat område vid Sjötorp undantages från
förvärvet. De har vidare understrukit vikten av att vissa kulturvärden så
som Hagelbergs kyrka och kyrkogårdar samt Klagstorps egendoms man-
gårdsmiljö tillvaratages.
Med hänsyn till den betydelse utvidgningsområdet intill Segerstorp och
i utvidgningsområdet ingående del av fastigheten Sjötorp 31 har ur militär
synpunkt bör dessa områden enligt min mening icke undantagas. Jag förut
sätter dock, att för befolkningen i Segerstorp störande övningar (med band
fordon och dylikt) icke skall förekomma närmast tätbebyggelsen. När det
gäller området å Sjötorp 31 är det såsom arméchefen framhållit av stor vikt
att här få en förbindelseled mellan södra delen av nuvarande övningsområdet
och utvidgningsområdet i söder. Jag vill understryka, att avsikten endast är
att skapa en framkomstväg för stridsvagnar genom området. Härigenom kan
områden med värdefull natur skyddas.
Svenska naturskyddsföreningen har framhållit, att övervägande delen
av det föreslagna utvidgningsområdet är av intresse ur naturvårdssynpunkt
Kungl. Maj.ts proposition nr 109 år 1963
25
26
och en betydande del lämplig som fritidsområde. Med hänsyn till de goda
erfarenheterna av det naturskyddsråd som fungerar såsom rådgivare vid
skötseln av Ravlundafältet (Havängsrådet) anser jag att ett sådant råd
jämväl bör inrättas för skötseln av förevarande övningsfält. Härigenom
torde naturvårdsintressen m. m. bli i görlig mån tillgodosedda.
Önskemål har framförts om att Hagelbergs kyrka och kyrkogårdar samt
bebyggelsen å Klagstorps gård i möjligaste mån skyddas. Jag biträder
dessa önskemål. Jag vill i sammanhanget påpeka, att frågan om den fram
tida användningen av byggnaderna på Klagstorp är under utredning.
För undersökning av utvidgningsområdet genom riksantikvarieämbetets
försorg ävensom för utgrävning av fornlämningar i enstaka fall bör beräk
nas högst 50 000 kr. Enligt min mening är det nämligen angeläget att
fornlämningarna där så är möjligt bevaras och skyddas.
Fastighetsnämnden har framhållit att en ytterligare förbättring av öv-
ningsbetingelserna skulle erhållas genom förvärv av mark inom de områ
den i nordöstra och östra delarna av alternativ I som uteslutits i det av
nämnden förordade alternativet. Lantbruksstyrelsen har för sin del ansett
att det i alternativ I föreslagna utvidgningsområdet icke bör minskas även
vid ett förvärv av hela Klagstorps egendom. Kostnadsskäl talar enligt min
mening — åtminstone för närvarande — emot att utvidgningsområdet ökas
på sätt sålunda ifrågasatts. Skulle emellertid i framtiden fastigheter inom
dessa områden frivilligt utbjudas till försäljning bör sådana gårdar förvär
vas om medel härför finns tillgängliga och förvärv kan ske till skäligt pris.
I övrigt föreslår jag att utvidgningen av övningsfältet i Skövde genom
föres i huvudsak enligt fastighetsnämndens förslag. Kronan bör vara beredd
att —- om ägarna så önskar — inlösa fastigheter som bildar enklaver i fäl
tet, bl. a. bebyggelsen vid Björkängen i den mån förvärv kan ske till skä
ligt pris.
För genomförande av en första etapp av utvidgningen föreslår jag, att
för nästa budgetår beräknas ett belopp av sex miljoner kronor. Jag räknar
därvid med att förvärv av Klagstorps gård kommer att ske under budget
året 1963/64.
Jag upptar härefter till behandling frågan om utvidgning av övningsfäl
tet vid Revingehed.
Jag anser, att behovet av utvidgning av Revingefältet är styrkt genom vad
chefen för armén och fastighetsnämnden anfört. Liksom myndigheterna
finner jag det även angeläget att övningsfältet dimensioneras så att be
hovet av mark för tillämpade förbandsövningar för P 2 tillgodoses. Vid
bedömandet av frågan om det utvidgade övningsfältets storlek anser jag
hänsyn jämväl böra tagas till att I 6, som enligt förenämnda beslut av 1962
års höstriksdag skall ombildas till blandat pansarregemente, för vissa sam-
övningar kan bli beroende av ett utvidgat Revingefält. Jag har ingen erin
ran mot det framlagda utvidgningsförslaget i vad avser utvidgningsområ-
Kungi. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
27
dets omfattning eller dess avgränsning i stort. Gränsdragningsfrågorna
måste dock bli föremål för ytterligare detalj utredning varvid i första hand
de av lantbruksstyrelsen och lantbruksnämnden i Malmöhus län resta
spörsmålen bör uppmärksammas. Den totala landarealen för Revingefältet
ökas genom utvidgningen från i runt tal 1 100 till ca 4 000 hektar. Mark
beskaffenheten inom övervägande delen av utvidgningsområdet gör detta
väl lämpat för pansarövningar.
Ur jordbrukssynpunkt har utvidgningsområdets östra och mellersta de
lar ringa värde. Inom områdets södra, sydvästra och nordvästra delar fin
nes vissa gårdar av bättre beskaffenhet. Flertalet av dessa gårdar måste
ingå i det utvidgade övningsfältet, om icke syftet med utvidgningen skall
förfelas. Närmare utredning bör dock verkställas rörande förutsättningarna
att utesluta ett par gårdar, ingående i Revinge skifteslag, ur utvidgningsför-
slaget. — Ur skogsbrukssynpunkt synes inga olägenheter av betydelse be
höva uppkomma. Nuvarande relation mellan skog och öppen mark bör
bibehållas.
Inom såväl det nuvarande övningsfältet som det föreslagna utvidgnings
området finnes vissa partier, som är av stort värde ur naturskyddssyn
punkt. Möjligheter finnes att bereda de viktigaste av dessa partier tillfreds
ställande skydd. Ett särskilt naturskyddsråd bör inrättas för skötseln av
Revingefältet.
Eftersom ett utvidgat Revingefält icke är avsett för stridsskjutningar,
är en viss bosättning alltjämt möjlig inom fältets gränser. I konsekvens
härmed har förutsatts, att vissa koncentrerade bebyggelseområden, främst
det centrala området vid Silvåkra by och vissa områden med fritidsbebyg
gelse, skall kunna lämnas att bestå såsom enklaver inom fältet. Kronan
bör dock vara beredd att — i den mån ägarna själva så önskar — inlösa
byggnader med tillhörande mark inom det utvidgade övningsfältet under
förutsättning att förvärv kan ske till skäligt pris.
Konsekvenserna ur social synpunkt av den föreslagna utvidgningen kan
bedömas få en förhållandevis begränsad räckvidd; de bör ytterligare kunna
mildras genom att de som så önskar bör kunna bo kvar inom övningsfäl
tet. I flertalet fall torde dock ett sådant kvarboende icke lösa de problem
som uppkommer genom att jordbruksdriften inom området läggs ned. I
många fall torde emellertid den planerade övningsfältsutvidgningen en
dast innebära tidigareläggande av en omställningsprocess, som inom en
icke alltför avlägsen framtid ändock blivit oundviklig med hänsyn till jord
brukets rationalisering. Omställningsprocessen torde snarare underlättas
än försvåras genom att kronan efter hand förvärvar brukningsenheter som
skall ingå i det utvidgade övningsfältet. Denna uppfattning bestyrkes av
att ett betydande antal fastighetsägare inom området spontant hembjudit
sina fastigheter till kronan för inlösen. I de fall, där omställningsproblem
av större räckvidd uppkommer, synes vederbörande länsorgan böra inkopp
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
28
las. Jag förutsätter, att fortifikationsförvaltningen i sådana fall tar sam
råd med vederbörande myndigheter.
En av fastighetsnämnden gjord överslagsmässig bedömning ger vid han
den, att kostnaderna för förvärvet — inklusive vad som redan nedlagts
på förvärv av salubjudna fastigheter — kan komma att röra sig om stor
leksordningen 15 miljoner kronor.
Förvärv av mark som skall ingå i det utvidgade övningsfältet har som
framgår av den förut lämnade redogörelsen delvis påbörjats genom förvärv
av ett antal salubjudna fastigheter. Dessa förvärv bör givetvis fortsätta. Jag
anser detta vara av stor betydelse för strävandena att begränsa de sociala
följdverkningarna av utvidgningen. För nästa budgetår torde endast så
dana förvärv bli aktuella. De bör genomföras med beaktande av ägarnas
önskemål om tidpunkt för kronans förvärv. I den mån medel som beräk
nats för utvidgning av Revingefältet icke förslår bör därför andra medel
för markförvärv kunna tas i anspråk i den mån så kan ske inom ramen
för anslaget.
Jag biträder riksantikvarieämbetets förslag att ett belopp av 75 000 kr.
ställes till ämbetets förfogande för inventering av utvidgningsområdet. För
att ett samordnat generalplanearbete enligt länsstyrelsens förslag skall
kunna åstadkommas föreslår jag att statsbidrag för detta ändamål enligt
fortifikationsförvaltningens prövning får lämnas till av utvidgningen be
rörda kommuner. Förekommande bidrag bör utbetalas med anlitande av
förevarande anslag.
Jag beräknar medel för utvidgning av I 21 skjutfält vid Tjärnmyren och
av regementets övningsfält. Den närmare omfattningen av utvidgnings-
områdena bör få prövas av Kungl. Maj :t.
För markförvärv för övningsfält m. m. beräknar jag för budgetåret
1963/64 ett medelsbehov av 11,6 miljoner kronor. Av dessa medel avses som
jag tidigare anfört 6 miljoner kronor för en första etapp av utvidgningen
av övningsfältet i Skövde. Vidare erfordras 1,2 miljon kronor för utvidg
ning av I 21 skjut- och övningsfält. Dessutom bör beräknas 2 miljoner
kronor för markförvärv för flygfältsarbeten m. m. Slutligen avses 2,4 mil
joner kronor för diverse utgifter för markförvärv, i första hand för utvidg
ning av Revingefältet.
Under åberopande av vad sålunda anförts får jag hemställa, att Kungl.
Maj :t måtte föreslå riksdagen
att till Markförvärv för övningsfält m. m. för budgetåret
1963/64 under kasernbyggnaders delfond av försvarets fas-
tighetsfond anvisa ett investeringsanslag av 11 600 000 kr.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med instämman-
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
29
de av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans
Maj :t Konungen att till riksdagen skall avlåtas proposition
av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
Ur protokollet:
Eric Wachtmeister
30
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
V~ »Ai'
m% m«A
javt&Ki
*»iVÄ
;y$38 W6^j
"dstvrv
aefsfibri
U203.
rökabefih
■*&?*
U4jt£/j!f£
*T&
tmtkfz .
uW:3?
wfgjägj
Teckenförklaring
UW&
K-JZ*
:555»
i
■•iöLSl
'*£kM
wmå
'å ■“
®f£g§
får A
1 och 2 = P 4 nuvarande övningsfält
3 = skjutbanor för P 4 och K 3
6 = T2 övningsfält
--------- = Gräns för utvidgningsförslag alt. I.
___ =
»
»
*
alt. II.
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1963
31
a
ä®il4.T
inju*beriKi6
\ >Mvv
|M.n,i',l|ll)li/
"'blll,/'
llaqards
rrevahl
4
S"*:.
yrsSfSaFrii
TtpjXfå&b&Voreimd.
r ”^1
Knprrxut
^ f o\
Vom t)
V iWlIfW
<i &—p&,
k |?¥ll
fifc K
avno «....'
¥:äé*lm
■Lävé,
PUivd
LÄS
wmss^m,
^
-
ra =
Teckenförklaring
Nuvarande övningsfält
Fastighetsnämndens förslag till övningsfältsutvidgning
Planerad enklav inom övningsfältet