Prop. 1963:186
('med förslag till lag angående ändrad lydelse av 32 och 8b §§ lagen den 3 juni 1955 (nr bl6) om sparbanker, m. m.',)
Kungl. Maj.ts proposition nr 186 år 1963
1
Nr 186
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till lag
angående ändrad lydelse av 32 och 8b §§ lagen den 3 juni 1955 (nr bl6) om sparbanker, m. m.; given Stockholms slott den 18 oktober 1963.
Under åberopande av bilagda, i statsrådet och lagrådet förda protokoll vill Kungl. Maj :t härmed föreslå riksdagen att antaga härvid fogade för slag till
1) lag angående ändrad lydelse av 32 och 84 §§ lagen den 3 juni 1955 (nr 416) om sparbanker;
2) lag angående ändring i lagen den 31 mars 1955 (nr 183) om bank rörelse; samt
3) lag angående ändrad lydelse av 40 och 80 §§ lagen den 25 maj 1956 (nr 216) om jordbrukskasserörelsen.
Under Hans Maj :ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
BERTIL
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
1 propositionen föreslås viss utvidgning av rätten för sparbank och cen tralkassa för jordbrukskredit att göra kapitaltillskott till centrala organ inom sparbanksväsendet respektive jordbrukskasserörelsen. Dessutom före slås nya regler om affärsbankernas, sparbankernas och jordbrukskasserö- relsens bidrag till kostnaderna för bankinspektionens organisation och verk samhet. De föreslagna lagändringarna är i huvudsak avsedda att träda i kraft den 1 januari 1964. 1
1 liihang till riksdagens protokoll 1963. 1 samt Nr ISO
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 186 år 1963
Förslag
till
Lag
angående ändrad lydelse av 32 och 84 §§ lagen den 3 juni 1955
(nr 416) om sparbanker
Härigenom förordnas, att 32 och 84 §§ lagen den 3 juni 1955 om spar
banker1 skola erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
32 §.
Sparbank må-------------tillsynsmyndighetens stadfästelse.
Vid tillämpning------------ å aktien.
Av lös —---------- till föreningen eller aktiebolaget.
Tillsynsmyndigheten må medgiva
tillskott utöver vad i föregående
stycke sägs till förening eller aktie
bolag som där avses, i den mån det
sålunda tillskjutna kapitalet icke
kan, hos föreningen eller bolaget
eller annorstädes, grunda in- eller
upplåningsrätt.
84 §.
Till bestridande av kostnaden för
tillsynsmyndighetens organisation
och verksamhet ävensom av kost
naden för ersättning åt revisor, om
bud eller likvidationsrevisor, som
förordnas enligt 81 § eller 82 § 1
mom., skall varje sparbank årligen
erlägga bidrag efter visst, för spar
bankerna lika förhållande till sam
manlagda beloppet av de utav spar
banken vid utgången av nästföre
gående kalenderår förvaltade med
len; dock må bidraget till bestridan
de av kostnaden för tillsynsmyn
dighetens organisation och verk
samhet icke överstiga fem tusendels
procent och bidraget till bestridan- 1
Till bestridande av kostnaden för
tillsynsmyndighetens organisation
och verksamhet ävensom av kost
naden för ersättning åt revisor, om
bud eller likvidationsrevisor, som
förordnas enligt 81 § eller 82 § 1
mom., skall varje sparbank årligen
erlägga bidrag efter visst, för spar
bankerna lika förhållande till sam
manlagda beloppet av de utav spar
banken vid utgången av nästföregå
ende kalenderår förvaltade medlen;
dock må bidraget till bestridande av
kostnaden för tillsynsmyndighetens
organisation och verksamhet icke
överstiga sju tusendels procent och
bidraget till bestridande av kostna-
1 Senaste lydelse av 32 § se 1963:175 och av 84 § se 1962: 234.
3
Kungl. Maj. ts proposition nr 186 år 1963
(Nuvarande lydelse)
de av kostnaden för ersättning åt revisor, ombud eller likvidationsre- visor icke överstiga fyra tusendels procent av nämnda belopp.
(Föreslagen lydelse)
den för ersättning åt revisor, ombud eller likvidationsrevisor icke över stiga fyra tusendels procent av nämnda belopp.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1964.
Förslag
till
Lag
angående ändring i lagen den 31 mars 1955 (nr 183) om bankrörelse
Härigenom förordnas, att 159 § lagen den 31 mars 1955 om bankrörelse skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives samt att i 162 och 174 SS samma lag uttrycket bank- och fondinspektionen skall ersättas med ordet bankinspektionen.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
159 §•
Till bestridande av kostnaden för tillsynsmyndighetens organisation och verksamhet skall bankaktiebo lag årligen erlägga bidrag efter visst, för bolagen lika förhållande till sammanlagda beloppet av bolagets eget kapital vid utgången av näst föregående kalenderår, dock icke över tre hundradels procent. När mare föreskrifter om fastställande av bidrag och bidrags erläggande meddelas av Konungen.
Det åligger
— tillsynsmyndigheten bestämmer.
Till bestridande av kostnaden för tillsynsmyndighetens organisa tion och verksamhet skall bankak tiebolag årligen erlägga bidrag ef ter visst, för bolagen lika förhållan de till sammanlagda beloppet av bolagets eget kapital och skulder vid utgången av nästföregående ka lenderår, dock icke över tre tusen
dels procent. Närmare föreskrifter om fastställande av bidrag och bi drags erläggande meddelas av Ko nungen.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1964.
Kungl. Maj.ts proposition nr 186 år 1963
Förslag
till
Lag
angående ändrad lydelse av 40 och 80 §§ lagen den 25 maj 1956
(nr 216) om j ordbrukskasseröreisen
Härigenom förordnas, att 40 och 80 §§ lagen den 25 maj 1956 om jord- brukskasserörelsen1 skola erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives.
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
40 §.
Kreditkassa må----------- av riksorganisationen. Av lös —------- till föreningen eller aktiebolaget.
Tillsynsmyndigheten må medgiva
80
Till bestridande av kostnaden för tillsynsmyndighetens organisation och verksamhet skall jordbrukskas- serörelsen årligen erlägga bidrag. Närmare föreskrifter om fastställan de av bidrag och bidrags erläggande meddelas av Konungen.
tillskott utöver vad i föregående stycke sägs till förening eller aktie bolag som där avses, i den mån det sålunda tillskjutna kapitalet icke kan, hos föreningen eller bolaget eller annorstädes, grunda in- eller upplåningsrätt.
§•
Till bestridande av kostnaden för tillsynsmyndighetens organisation och verksamhet skall jordbrukskas- serörelsen årligen erlägga bidrag ef ter visst förhållande till samman lagda beloppet av rörelsens eget ka pital och skulder vid utgången av nästföregående kalenderår, dock icke över en hundradels procent. Närmare föreskrifter om faststäl lande av bidrag och bidrags erläg gande meddelas av Konungen.
Denna lag träder i kraft, såvitt avser 40 § den 1 januari 1964 och såvitt avser 80 § den 1 juli 1964. Bidrag enligt 80 § för andra halvåret 1964 må fastställas till högst hälften av vad som skolat utgå, därest tillämpningen av de nya bestämmelserna avsett hela året.
1 Senaste lydelse av 40 § se 1959: 87.
Kungl. Maj.ts proposition nr i86 år 1963
5
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj.t
Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 6 sep
tember 1963.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lindström, Lindholm, Kling, Skoglund, Edenman,
Johansson, af Geijerstam, Hermansson, Holmqvist, Aspling.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemen
sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om vidgad rätt för
sparbank att förvärva andel eller aktie m. m. samt fråga om nya regler an
gående bidrag till kostnaderna för bankinspektionens organisation och verk
samhet m. m. Han anför därvid följande.
Inledning
Svenska sparbanksföreningen har i skrivelse den 21 februari 1963 hem
ställt om tillägg till 32 § sparbankslagen av innebörd att sparbanks rätt till
förvärv av andel eller aktie i vissa sammanslutningar ökas.
över framställningen har efter remiss yttranden avgivits av bankinspek
tionen, fullmäktige i riksbanken och riksgäldskontoret, kreditinstitututred
ningen, Svenska bankföreningen samt Sveriges jordbrukskasseförbund. Re
missorganen har tillstyrkt framställningen eller lämnat denna utan erinran.
Sveriges jordbrukskasseförbund har i sitt remissyttrande hemställt om
motsvarande utvidgning av rätten för centralkassa att använda medel till
förvärv av andel eller aktie m. m.
Bankinspektionen har i skrivelse den 6 mars 1963, såvitt nu är i fråga,
hemställt om ändring i bank- och sparbankslagarnas regler angående affärs
banks respektive sparbanks bidrag till bestridande av tillsynsmyndighetens
(bankinspektionens) organisation och verksamhet. Inspektionen har samti
digt föreslagit en redaktionell ändring i 162 § banklagen.
över bankinspektionens framställning har efter remiss yttranden i denna
del avgivits av riksrevisionsverket, fullmäktige i riksbanken och riksgälds
kontoret, Svenska bankföreningen, Svenska sparbanksföreningen och Sve
riges jordbrukskasseförbund. Även denna framställning har tillstyrkts av
remissinstanserna eller lämnats utan erinran.
It Dihang till riksdagens protokoll 1963. 1 samt. Wr iso
Sveriges jordbrukskasseförbund har i sitt remissyttrande hemställt om ändring av reglerna för jordbrukskasserörelsens skyldighet att bidraga till tillsynskostnaderna.
Jag anhåller nu att få ta upp dessa ärenden till behandling.
Kungl. Maj.ts proposition nr 186 år 1963
Sparbanks rätt att använda medel för förvärv av andelar
eller aktier m. m.
Gällande regler
Beträffande sparbanks rätt att förvärva lös egendom gäller enligt 32 § sparbankslagen, att sparbank — med vissa undantag för anskaffning av lokaler eller av bostäder åt befattningshavare — inte får förvärva annat än in- och utländskt mynt, å in- eller utländsk penninginrättning dragna chec kar, obligationer, av rörelsen betingade fordringar samt vissa inventarier. Dock får sparbank enligt samma paragraf använda ett belopp, motsvarande högst en tiondel av sparbankens fonder, till förvärv av andel i sådan eko nomisk förening eller aktie i sådant aktiebolag, som med Konungens god kännande skall vara verksamt såsom en sammanslutning av svenska spar banker för tillgodoseende av gemensamma intressen, eller till förvärv av förlagsbevis, som utges av föreningen eller aktiebolaget. Beloppet får använ das även för andra tillskott till föreningen eller aktiebolaget. Ett aktiebolag av den art, som avses i dessa bestämmelser, är Sparbankernas bank aktie bolag.
För jordbrukets kreditkassor finns motsvarande regler i 40 § lagen om jordbrukskasserörelsen. Detta lagrum stadgar i huvudsak samma inskränk ningar i rätten att förvärva lös egendom som gäller för sparbank. Central kassa får använda ett belopp, motsvarande högst en tiondel av kassans och de anslutna jordbrukskassornas eget kapital, till förvärv av andel i sådan ekonomisk förening eller aktie i sådant aktiebolag, som tillgodoser för kre ditkassor gemensamma intressen, eller av förlagsbevis, som utges av för eningen eller aktiebolaget, eller såsom tillskott i övrigt till föreningen eller aktiebolaget.
Sparbanksföreningens framställning
I skrivelsen framhåller sparbanksföreningen till en början, att utveck lingstendenserna inom den långfristiga svenska kreditmarknaden — kapi talmarknaden — synes medföra att de obligationsemitterande instituten kommer att spela en alltmer betydande roll. Till ett uppdämt behov av lång fristiga krediter, vilket förelegat under de senaste åren och vilket ej kunnat tillgodoses av den knappa tillgången, kommer enligt föreningen en genom AP-fondernas tillkomst ökad efterfrågan på obligationer som placerings- objekt. Denna ökning kan väntas fortsätta att göra sig gällande i takt med
Kungl. Maj. ts proposition nr 186 år 1963
7
den beräknade tillväxten av dessa fonder. På låntagarsidan kommer fort
farande att föreligga avsevärda behov av långfristiga krediter, ej minst
inom bostadssektorn.
De obligationsemitterande institutens expansion spärras, fortsätter spar
banksföreningen, framför allt av de med hänsyn till obligationsköparnas
säkerhet dikterade bestämmelserna om fondtäckning, enligt vilka bestäm
melser det egna kapitalet skall stå i viss minimirelation till upplåningen.
Eftersom instituten på grund av sina små rörelsemarginaler för närvarande
inte kan av egna överskott göra några större fonderingar, innebär dessa be
stämmelser i själva verket en stark begränsning av expansionsmöjligheter
na. För att kunna expandera i önskvärd omfattning fordras tillskott utifrån
till det egna kapitalet.
Som exempel nämner sparbanksföreningen det av Sparbankernas bank
helägda dotterbolaget Sparbankernas inteckningsaktiebolag, vilket har som
uppgift att lämna långfristiga lån till främst större bostadsobjekt. Detta
bolag har enligt föreningen ökat sin utlåning från 177 miljoner kronor vid
slutet av år 1960 till 273 miljoner kronor ett år senare och till 442 miljo
ner kronor under år 1962. Ett viktigt komplement till bostadskreditgivning-
en är, enligt vad föreningen fortsättningsvis framhåller, kreditgivningen till
kommunerna. Sparbankernas nya organ för förmedling av långfristiga kre
diter till kommunerna, Kommunkredit aktiebolag, vilket även det är ett dot
terbolag till Sparbankernas bank, inrättades under år 1962 och hade vid
årets slut en utlåning av 98 miljoner kronor. Det får, heter det i skrivelsen,
betraktas som i hög grad behövligt, att detta företag har möjligheter att ut
vecklas i motsvarande takt som inteckningsbolaget.
Sparbanksföreningen framhåller vidare, att de båda dotterbolagen för att
kunna utnyttja sina expansionsmöjligheter är beroende av tillskott till det
upplåningsrättsgrundande egna kapitalet. Möjligheterna för Sparbankernas
bank att lämna sådana tillskott är i sin tur beroende av vilka kapitaltillskott
banken kan erhålla från sparbankerna. Deras möjligheter är begränsade av
den tidigare omnämnda bestämmelsen i 32 § sparbankslagen.
I skrivelsen uppges ytterligare att det belopp, som sparbankerna tillsam
mans får placera i centrala organ, f. n. uppgår till 63,3 miljoner kronor. Här
av var i början av december 1962 22,3 miljoner kronor ej utnyttjade för
detta ändamål. I den utnyttjade delen har då inräknats utfästelser om till
skott till det nybildade Sparbankernas datacentraler aktiebolag, som ägs
direkt av sparbanker. Det för ytterligare teckning av aktier eller andelar i
centralorgan disponibla beloppet, 22,3 miljoner kronor, kommer att växa
år för år i och med ökningen av sparbankernas reservfonder, ökningen av
dessa fonder kan för hela sparbanksväsendet under de närmaste två å tre
åren uppskattas bli av storleksordningen 40—60 miljoner kronor. Härav
kan alltså tio procent disponeras för aktie- eller andelsteckning i central
organ. Det torde dock i praktiken vara omöjligt att för sådant syfte hundra
procentigt utnyttja de resurser, som teoretiskt står till buds. Framför allt måste emellertid dotterbolagens behov av eget kapital på någon sikt bedö mas vara av helt annan storleksordning än de angivna siffrorna represente rar. Med den utvecklingstakt, som nu kan betraktas som möjlig och önsk värd, torde det bli nödvändigt med ytterligare kapitaltillskott senast i början av år 1964.
Med hänsyn till det anförda anser sparbanksföreningen det vara synner ligen angeläget att tioprocentsregeln, som hittills varit tillräcklig för spar- banksväsendets behov, utan dröjsmål liberaliseras. Föreningen förklarar att den ämnar senare återkomma till frågan om en mera omfattande omarbet ning av regeln. Denna fråga torde nämligen fordra ingående överväganden. Redan nu anser emellertid föreningen att man utan olägenhet skulle kunna vidta en ändring, varigenom bankinspektionen lämnas rätt att efter pröv ning medge överskridande av tioprocentsregeln. I varje fall torde sådan rätt tills vidare kunna lämnas beträffande medgivanden för att möjliggöra kapi taltillskott till centrala organisationer i fall, där samma kapital inte kan — direkt eller indirekt — grunda inlåningsrätt. Den nuvarande begränsnings- regeln skulle således komma att gälla oförändrad beträffande tillskott till inlåningsbedrivande centralorgan.
I skrivelsen framhålles vidare att den enda form av kapitaltillskott, som f. n. på angivet sätt skulle bli föremål för bankinspektionens prövning, avser det tidigare omnämnda Sparbankernas datacentraler aktiebolag. Detta har till ändamål att »såsom en sammanslutning av svenska sparbanker för till godoseende av gemensamma intressen efter förvärv av datamaskiner i bok- föringscentraler ombesörja bokföring för sparbanker samt bedriva annan därmed förenlig rörelse». Enligt sparbanksföreningen synes det knappast rimligt att låta finansieringen av företag av denna eller liknande karaktär vara underkastad en helt fastlåst begränsningsregel. Tillskott till databola get är för en sparbank ett alternativ till anskaffning av egna maskiner. Nå got affärsmässigt risktagande i vanlig mening kan enligt föreningens me ning knappast anses vara förbundet med kapitaltillskott till sådana företag. Framför allt framstår emellertid vid ett betraktande av utvecklingstenden serna inom samhällsekonomien och på kreditmarknaden tillgång till effek tiva centralorgan som ett villkor för att det av lokala och ofta små enheter sammansatta sparbanksväsendet skall kunna bedriva en framgångsrik och för samhället nyttig verksamhet, heter det avslutningsvis i sparbanksför eningens skrivelse.
Remissyttrandena
Sparbanksföreningens hemställan har, såsom tidigare nämnts, tillstyrkts eller lämnats utan erinran av samtliga remissorgan.
Bankinspektionen framhåller till en början, att tioprocentsregeln i 32 § sparbankslagen tillkom genom 1923 års sparbankslagstiftning. Enligt 1892
Kungl. Maj:ts proposition nr 186 år 1963
9
års sparbankslag var sparbank oförhindrad att förvärva lös egendom utan
någon som helst begränsning. Genom de nya bestämmelserna avsågs att sörja
för att sparbank inte förvärvade aktier, lottbrev eller andelar i ekonomiska
föreningar med hänsyn till de risker, som var förenade med sådant förvärv.
Främst med tanke på Svenska sparbankernas garantikassa gjordes emeller
tid härvid undantag för delägarskap i sammanslutning, som med Kungl.
Maj:ts godkännande bildas av svenska sparbanker för tillgodoseende av ge
mensamma intressen, dock med begränsningen till en tiondel av sparban
kens fonder.
Bankinspektionen framhåller fortsättningsvis att den nu föreliggande
framställningen endast avser tillskott till sammanslutning, där det sålunda
tillskjutna kapitalet inte kan — direkt eller indirekt — grunda inlånings-
eller upplåningsrätt. Tillskott till Sparbankernas datacentraler aktiebolag
kan sägas vara ett alternativ till anskaffning av egna maskiner och inne
bär enligt nuvarande planer knappast något affärsmässigt risktagande i
vanlig mening. Med hänsyn till de föreslagna föreskrifternas generella ut
formning synes det dock inspektionen rimligt med en prövning av tillsyns
myndigheten i varje särskilt fall.
Enligt riksbanksfullmäktige är det uppenbart att de till sparbankerna
anknutna obligationsemitterande instituten, Sparbankernas inteckningsak-
tiebolag och Kommunkredit aktiebolag, utgör värdefulla inslag i den institu
tionella uppbyggnaden av den svenska kapitalmarknaden. Det är ett allmänt
intresse, att den naturliga utvecklingen av dessa institut inte hämmas ge
nom formella hinder för sparbankerna att åstadkomma erforderliga kapital
insatser. Därför bör enligt fullmäktiges mening det problem sparbanksför
eningen dragit uppmärksamheten till lösas, innan akuta svårigheter upp
kommer. Det synes kunna ifrågasättas, om det föreslagna tillägget till 32 §
sparbankslagen inte är alltför restriktivt även i förhållande till det begrän
sade syftet. Då en mera ingående prövning av bestämmelserna om sparban
kernas tillskott till gemensamma sammanslutningar under alla förhållanden
snart måste företagas, vill fullmäktige dock inte motsätta sig bifall till spar
banksföreningens hemställan.
Riksgäldsfullmäktige påpekar, att sparbanksföreningens framställning sy
nes ha ett relativt begränsat syfte och närmast torde vara betingad av önske
mål om utbyggnad av Sparbankernas datacentraler aktiebolag. Med hänsyn
härtill och då det föreslagna tillägget inte, såvitt fullmäktige kan finna, i
väsentlig mån berört grunderna för ifrågavarande lagstiftning har fullmäk
tige för sin del inte funnit anledning till erinran mot framställningen.
Svenska bankföreningen har inte något att erinra mot bifall till sparbanks
föreningens hemställan. Föreningen understryker emellertid samtidigt, att
den inte tagit ståndpunkt till det i sparbanksföreningens skrivelse berörda,
större problemet om kapitaltillskott till Sparbankernas inteckningsaktic-
bolag och Kommunkredit aktiebolag.
Kungl. Maj:ts proposition nr 186 år 1963
10
Sveriges jordbrukskasseförbund anser att frågan, hur stor del av ett kre
ditinstituts fonder som får användas till förvärv av vissa andelar eller ak
tier, bör omprövas samtidigt för alla kreditinstitut. Förbundet vill dock inte
motsätta sig ett tillmötesgående av sparbanksföreningens framställning men
hemställer, som tidigare nämnts, att motsvarande utvidgning av förvärvs-
rätten sker även för centralkassornas del.
Kungl. Maj. ts proposition nr 186 år 1963
Departementschefen
För sparbankerna och jordbrukets kreditkassor -—• liksom för affärsban
kerna — gäller betydande inskränkningar i rätten att förvärva egendom.
Reglerna härom, vilka främst är motiverade av hänsyn till kreditinstitutens
soliditet, är väsentligen likartade i sparbankslagen och i lagen om jordbruks-
kasserörelsen. I 32 § sparbankslagen och 40 § lagen om jordbrukskasserö-
relsen stadgas sålunda förbud mot förvärv av annan egendom än sådan som
särskilt anges i respektive lagrum. Undantagen från förvärvsförbuden är
i huvudsak desamma för de båda typerna av kreditinstitut.
Som huvudregel får sparbank och kreditkassa inte förvärva aktier eller
andelar i ekonomiska föreningar. Undantag har emellertid gjorts i fråga
om vissa centrala organ för sparbanksväsendet respektive jordbrukskasse-
rörelsen. Till förvärv av andel eller aktie i sammanslutning av denna art
får sparbank använda ett belopp motsvarande högst en tiondel av spar
bankens fonder. För samma ändamål får centralkassa för jordbrukskredit
använda ett belopp motsvarande högst en tiondel av centralkassans och
de anslutna jordbrukskassornas eget kapital. De sålunda disponibla belop
pen kan även användas till förvärv av förlagsbevis, som utges av de ifråga
varande sammanslutningarna, eller för andra tillskott till dessa.
De centrala organ, som avses med de nu återgivna bestämmelserna, är i
fråga om sparbankerna sådana ekonomiska föreningar och aktiebolag, som
med Kungl. Maj:ts godkännande skall vara verksamma såsom samman
slutningar av svenska sparbanker för tillgodoseende av gemensamma in
tressen. Sammanslutningar av denna art är den ekonomiska föreningen
Svenska sparbankernas garantikassa och aktiebolaget Sparbankernas bank.
Härtill har nyligen kommit Sparbankernas datacentraler aktiebolag, som
har till ändamål alt förvärva datamaskiner och med dem centralt ombesörja
bokföring åt enskilda sparbanker. Centralkassornas rätt att förvärva an
delar och aktier gäller sådana ekonomiska föreningar respektive aktiebo
lag, som tillgodoser för kreditkassor gemensamma intressen. Centralkassor
har därigenom beretts möjlighet att förvärva andelar i Sveriges lantbruks-
förbund, vars verksamhet inte kräver Kungl. Maj :ts godkännande. Central
kassor har även förvärvat aktier i Jordbrukets bank.
Bestämmelserna om rätt för sparbank att förvärva aktier har gett spar
bankerna möjlighet att i viss utsträckning delta i förmedlingen av långfris
11
tiga krediter. Detta har skett genom två dotterbolag till Sparbankernas bank,
nämligen Sparbankernas inteckningsaktiebolag och Kommunkredit aktie
bolag. Det förstnämnda bolaget har till uppgift alt lämna långfristiga
lån till främst större bostadsobjekt. Dess utlåning uppgick under år 1962
enligt uppgift till 442 miljoner kronor. Det sistnämnda bolaget, som inrätta
des år 1962, är sparbankernas organ för förmedling av långfristiga krediter
till kommunerna. Vid slutet av år 1962 uppgick dess utlåning enligt uppgift
till 98 miljoner kronor.
Både Sparbankernas inteckningsaktiebolag och Kommunkredit aktiebolag
finansierar sin verksamhet genom upplåning, bland annat mot obligationer.
Av hänsyn till obligationsköparnas säkerhet är genom bestämmelser i
respektive bolagsordning upplåningsrätten begränsad och satt i relation till
bolagets kapital. På grund av små räntemarginaler kan bolagen, enligt vad
sparbanksföreningen uppgivit, inte f. n. göra några större fonderingar av
egna överskott. De är därför för sin utveckling beroende av tillskott uti
från till det egna kapitalet. Sparbankernas möjlighet att lämna sådana till
skott är dock begränsade av de tidigare omnämnda reglerna, och sparbanks
föreningen har därför hemställt om ändring av dessa.
Såsom riksbanksfullmäktige framhållit i sitt remissyttrande, får de till
sparbankerna anknutna obligationsemitterande instituten anses utgöra vär
defulla inslag i den institutionella uppbyggnaden av den svenska kapital
marknaden. Det är därför ett allmänt intresse, att en naturlig utveckling av
dessa institut inte i större utsträckning än nödvändigt hämmas genom be
gränsningar i sparbankernas rätt att göra kapitalinsatser i instituten.
Någon mera genomgripande omprövning av bestämmelserna rörande de
olika kreditinstitutens rätt att förvärva andelar och aktier i institutens cen
trala sammanslutningar bör emellertid inte ske i detta sammanhang. Frå
gan härom torde få ankomma på kreditinstitututredningen vid dess allmän
na översyn av de bestämmelser, som är av betydelse för de olika kreditin
stitutens verksamhetsområden. Sparbanksföreningens nu aktuella fram
ställning siktar heller inte till annat än en mindre justering av gällande
regler. Syftet är att tillskott till företag av typen Sparbankernas datacen
traler aktiebolag, som inte ägnar sig åt lånerörelse, skall kunna ske utan
att den fria sektorn om tio procent av sparbanks fonder, som nu kan använ
das till insatser i centrala sammanslutningar, behöver tas i anspråk. Häri
genom ökas indirekt sparbankernas möjligheter att delta i den långfristi
ga kreditgivningen.
Ett tillskott till det i rationaliseringssyfte såsom centralorganisation till
skapade datamaskinbolaget är i sak jämförbart med investering i kontors-
materiel. Anskaffning av sådan materiel är inte underkastad begränsning
ar i lag. Från de synpunkter, som ligger bakom de gällande reglerna, synes
därför knappast kunna göras någon invändning mot en utvidgning av spar
bankernas rätt till aktieförvärv i fall av detta slag. Sparbankerna bör emel
Kungl. Maj.ts proposition nr 186 år 1963
Kungl. Maj.ts proposition nr 186 år 1963
lertid i detta sammanhang få en allmän befogenhet att — utöver den nuva rande disponibla kvoten om tio procent av fondkapitalet — förvärva aktier och andelar i sådana av Kungl. Maj :t godkända centrala sammanslut ningar, där kapitaltillskottet inte — vare sig direkt eller indirekt — grun dar upplåningsrätt, eller att på annat sätt tillskjuta kapital till dylika sam manslutningar. Såsom sparbanksföreningen själv föreslagit, bör emellertid för varje sådant tillskott fordras bankinspektionens medgivande.
Jag vill föreslå, att 32 § sparbankslagen ändras i enlighet med det an förda. På grund av den överensstämmelse, som på detta område föreligger mellan bestämmelserna för sparbank och motsvarande regler för jordbru kets centralkassor, vill jag därjämte, i enlighet med hemställan av Sve riges jordbrukskasseförbund, föreslå samma ändring i 40 § lagen om jord- brukskasserörelsen.
De föreslagna lagändringarna bör träda i kraft den 1 januari 1964.
Bidrag till kostnaderna för tillsynsmyndighetens organisation
och verksamhet
Gällande regler
Bankinspektionen har bl. a. att öva tillsyn över bankaktiebolag, spar banker, kreditaktiebolag, fondkommissionärer och fondbörser samt jord brukets kreditkassor och deras riksorganisation. De som står under bank inspektionens tillsyn skall enligt de författningar, som reglerar deras verk samhet, samt enligt särskilda föreskrifter, som Kungl. Maj:t meddelar med stöd av dessa författningar, bidraga till bestridande av kostnaden för till synsmyndighetens organisation och verksamhet.
Sålunda stadgas i 159 § banklagen, att bankaktiebolag till bestridande av nämnda kostnad årligen skall erlägga bidrag efter visst, för bolagen lika förhållande till sammanlagda beloppet av bolagets eget kapital vid utgång en av nästföregående kalenderår, dock icke över 0,03 %. Närmare före skrifter om fastställande och erläggande av bidrag meddelas enligt sam ma paragraf av Kungl. Maj :t. Med stöd härav har utfärdats kungörelsen den 23 november 1956 (nr 557) angående bankaktiebolags bidrag till bestri dande av kostnaden för bankinspektionen. Enligt kungörelsen skall affärs bank årligen i förskott för det löpande året erlägga bidrag, motsvarande 0,025 % av sammanlagda beloppet av bolagets eget kapital vid utgången av nästföregående kalenderår.
Beträffande sparbanks skyldighet att utgiva bidrag i förevarande hän seende återfinnes det grundläggande stadgandet i 84 § sparbankslagen. Principerna för bestämmande av sparbanks bidragsskyldighet skiljer sig
13
från reglerna för affärsbankerna såtillvida, att bidrag beräknas i förhål
lande till sammanlagda beloppet av de medel sparbanken förvaltade vid
utgången av nästföregående kalenderår. Bidrag får inte överstiga 0,005 %
av detta belopp. Jämlikt 99 § sparbankslagen meddelar Kungl. Maj :t de före
skrifter, som utöver vad lagen innehåller finnes erforderliga för dess till-
lämpning. Enligt kungörelsen den 25 maj 1962 (nr 235) om sparbanks bi
drag till bestridande av kostnaden för sparbankstillsynen, m. in. i dess ly
delse från och med den 1 juli 1963 (SFS 1963: 390) är bidragsprocenten
f. n. den högsta som medges i 84 § sparbankslagen, alltså 0,005 %.
Kreditaktiebolag, som omfattas av bankinspektionens tillsyn enligt la
gen om kreditaktiebolag, skall jämlikt 14 § i denna lag bidraga till bestri
dande av kostnaden för bankinspektionens tillsynsverksamhet efter visst,
för bolagen lika förhållande till sammanlagda beloppet av bolagets egna
fonder och skulder vid utgången av nästföregående kalenderår. Maximum
är fastställt till 0,003 % av detta belopp. Närmare föreskrifter om faststäl
lande och erläggande av bidrag meddelas av Kungl. Maj :t. Sådana föreskrif
ter är emellertid ännu inte utfärdade.
För jordbrukskasserörelsen slutligen grundas bidragsskyldigheten på
80 § lagen om jordbrukskasserörelsen. Detta stadgande innehåller emeller
tid inte några regler för beräkning av bidragets storlek. Närmare föreskrif
ter om fastställande och erläggande av bidrag skall enligt stadgandet med
delas av Kungl. Maj :t. Genom Kungl. brev den 5 juni 1963 har bidraget för
budgetåret 1963/64 bestämts till 150 000 kronor. Detta belopp skall sty
relsen för Sveriges jordbrukskasseförbund inleverera till bankinspektionen.
Kungl. Maj. ts proposition nr 186 år 1963
Bankinspektionens framställning
I skrivelsen framhåller bankinspektionen till en början, att bidraget till
kostnaderna för tillsynsmyndighetens organisation och verksamhet — vil
ket bidrag enligt anvisning i årets statsverksproposition (bil. 9 s. 102) nu
mera i anslutning till bankinspektionens olika tillsynsfunktioner skall re
dovisas för fyra olika fonder, benämnda banktillsynens fond, fondtillsy
nens fond, jordbrukskassetillsynens fond och sparbankstillsynens fond
— med undantag av bidraget till fondtillsynens fond visat sig ej förslå till
täckande av vederbörande kostnader.
I fortsättningen belyser bankinspektionen närmare utvecklingen av det
finansiella läget. Beträffande orsakerna till försämringen av detta, främst
i vad avser affärsbankerna, uppger bankinspektionen att de utgifter, som
belastar banktillsynens fond, torde öka under nästkommande år på grund
av ökade pensionskostnader, löneklassuppflyttningar och stigande drifts
kostnader även i övrigt. Vidare framhåller inspektionen att bankernas eget
kapital inte vuxit i sådan omfattning, att den till stor del automatiska
stegringen av utgifterna kompenserats genom automatiskt stegrade bidrag
14
från bankerna. Enligt bankinspektionens beräkningar skulle t. o. m. en
höjning av bidragsprocenten till 0,03 %, således motsvarande maximal bi-
dragsskyldighet enligt banklagen, vara otillräcklig.
I detta läge har bankinspektionen undersökt möjligheten att åstadkom
ma en ny metod för beräkning av affärsbankernas bidrag, vilken bättre
än den nuvarande låter bidraget följa utgiftsstegringen. Inspektionen har
därvid funnit anledning att pröva den metod, som gäller för kreditaktie
bolagen (tidigare hypoteksbolagen) och för sparbankerna. I stort sett inne
bär, fortsätter inspektionen, beräkningsgrunderna för dessa kreditinstitut,
att bidraget beräknas på omslutningen, d. v. s. skuldsättningen. Härigenom
vinner man den uppenbara fördelen, att den successivt ökande omslut
ningen ger ett likaledes successivt stigande bidrag som utan återkomman
de höjningar av bidragsprocenten kan täcka de mer eller mindre automa
tiskt ökande tillsynskostnaderna.
Ett annat skäl, som också motiverar en övergång till omslutningen så
som beräkningsunderlag, sammanhänger, enligt vad bankinspektionen vi
dare framhåller, med det förhållandet, att bankerna -—• i syfte att öka sitt
marginalkapital för att därigenom kunna öka inlåningen — under de se
naste åren upptagit förlagslån. Dessa kan under året väntas stiga till sam
manlagt 271,5 miljoner kronor. Utställda förlagsbevis kan efter medgivan
de av Kungl. Maj:t i viss utsträckning likställas med eget kapital i inlå-
ningsrättshänseende. Emellertid utgör förlagslån inte eget kapital i tek
nisk bemärkelse. Oaktat förlagslånet sålunda möjliggör en större omslut
ning och därmed en ökning av den bankvolym, som är föremål för offent
lig tillsyn, inverkar det således ej vid beräkning av kostnadsbidragets stor
lek. Inspektionen anser därför, att förekomsten av förlagskapital bör in
verka på storleken av bidraget. Därigenom tillgodoses även rättvisekravet,
att samtliga banker bör i princip bidraga till tillsynskostnaderna på sam
ma villkor.
Bankinspektionen redovisar i fortsättningen en jämförelse mellan meto
derna att använda det egna kapitalet respektive omslutningen som beräk
ningsunderlag. Jämförelsen ger vid handen att metoden att räkna på det
egna kapitalet kräver en ständigt stegrad uttagsprocent, om kostnaderna
skall täckas. Omslutningen däremot stiger, såsom tidigare nämnts, i sam
ma takt som kostnaderna. Det uttag, som fordrats för att täcka kostnader
na, skulle, om kostnadsbidraget grundats på omslutningen, ha varit om
kring 0,0019—0,0020 %. Jämförelsen visar emellertid också vissa skillna
der i fråga om den inbördes fördelningen mellan affärsbankerna av bi-
dragsskyldighetens storlek. I allmänhet är skillnaderna av mindre stor
leksordning. Mera väsentliga ändringar relativt sett blir det dock för Stock
holms enskilda bank, vars bidragsskyldighet skulle nedgå med mer än 1/3,
och för Sveriges kreditbank, vars bidrag skulle öka med omkring 60 %.
Förklaringen härtill ligger i att den förstnämnda banken arbetar med ett
Kungl. Maj.ts proposition nr 186 år 1963
förhållandevis stort eget kapital, medan den sistnämnda måste förstärka
sitt egna kapital med ett väsentligt förlagslcapital.
På grund av det anförda föreslår bankinspektionen, att bidraget skall
även för affärsbank beräknas på sammanlagda beloppet av det förvaltade
kapitalet, d. v. s. eget kapital och skulder, vid utgången av nästföregående
kalenderår. För att erhålla viss rörelsefrihet — den för de närmaste åren
erforderliga bidragsprocenten anses behöva fastställas till 0,0023 — torde
den övre gränsen för uttaget böra bestämmas till 0,003 %. Bestämmelserna
bör enligt inspektionens mening träda i kraft den 1 januari 1964.
Vad härefter angår sparbankstillsynen fastslår bankinspektionen till en
början, att den i sparbankslagen medgivna bidragsprocenten varit oför
ändrad sedan år 1929. Som orsak till att detta varit möjligt trots ökade
omkostnader för sparbankstillsynen anger inspektionen grunden för bi
dragets beräknande. Genom bl. a. den personella förstärkning, som skett
i samband med 1962 års riksdags beslut om sammanslagning av bank- och
fondinspektionen med sparbanksinspektionen, kommer emellertid kostna
derna att ökas även för sparbankstillsynen, framhåller bankinspektionen.
Bankinspektionen redogör därefter för beräknade utgifter under den
närmaste framtiden och därav följande bidragsbehov, vilka föranlett ut
färdande av kungörelsen den 5 juni 1963 (nr 390) varigenom bidragspro
centen höjts till den maximalt medgivna. Inspektionen menar visserligen
att det aktuella procentuttaget (0,005 %), såvitt nu kan bedömas, torde
vara tillräckligt för att täcka kostnaderna för tillsynen och dessutom på
längre sikt medge viss nödvändig fondering av medel för ändamålet. Trots
detta är det enligt inspektionens mening måhända lämpligt att i detta sam
manhang öka den övre gränsen för uttaget enligt sparbankslagen. Därige
nom skulle man få rörelsefrihet för den händelse det blir nödvändigt att
ytterligare höja uttaget. Den föreslagna ändringen innebär en höjning av
bidragsmaximum från 0,005 % till 0,007 %.
Slutligen har bankinspektionen i sitt förslag till författningsändringar
hemställt om den ändringen i 162 § banklagen, att beteckningen för till
synsmyndigheten ändras från bank- och fondinspektionen till bankinspek
tionen.
Remissyttrandena
Såsom tidigare nämnts, har samtliga remissinstanser tillstyrkt de före
slagna lagändringarna eller lämnat dem utan erinran.
Sveriges jordbrnkskasseförbund, som hemställt om ändring av princi
perna för jordbrukskasserörelsens skyldighet att utge bidrag till tillsyns
kostnader, har jämfört de tre olika modeller för beräkning av bidrag, som
representeras av de nuvarande bestämmelserna för bankaktiebolag, för
sparbanker och vissa andra kreditinstitut respektive för jordbrukskasse-
Kungl. Maj.ts proposition nr 186 år 1963
15
Kungl. Maj. ts proposition nr 186 år 1963
rörelsen. Förbundet har därvid funnit, att jordbrukskasserörelsen även efter ett genomförande av inspektionens förslag får betala förhållandevis betydligt mer än övriga kreditinstitut. Beräknat på jordbrukskasserörel- sens antagna omslutning vid slutet av år 1963 skulle sålunda rörelsens bidrag med en bidragsprocent av 0,003 uppgå till 57 000 kronor och med en bidragsprocent av 0,007 till 133 000 kronor mot det för rörelsen senast fastställda bidragsbeloppet om 150 000 kronor. Förbundet ifrågasätter, om detta förhållande är rimligt, och fortsätter.
Visserligen är antalet primära enheter större i jordbrukskasserörelsen än bland sparbankerna, och den geografiska spridningen lika stor. Men kasserörelsen har likvisst en enhetlig ledning, samma arbetsmetoder vid och exakt samma av riksorganisationen fastställda instruktioner för alla jordbrukskassor. Dessutom har jordbrukskasserörelsen en stor, central, egen revisionsavdelning, vars arbete väsentligt underlättar inspektionens. Detta har bl a tagit sig uttryck i en viss nedskärning av personalen på in spektionens jordbrukskassebyrå. Förbundet vill också framhålla den skill naden, att avgiftsprocenten är maximerad genom lagbestämmelser för öv riga kreditinstitut, medan inga formella hinder föreligger för avsevärda höjningar av jordbrukskasserörelsens avgifter. Förbundet vill föreslå, att avgifterna för kasserörelsen lämpligen sättes i fast relation till rörelsens egen omslutning efter den princip, som inspektionen föreslår för övriga kreditinstitut, och ett maximibelopp för avgiftsprocenten anges i lag. Av- giftsprocentens storlek borde rimligen ligga lägre än för sparbankerna, av skäl som ovan anförts.
Departementschefen
Den offentliga tillsynen över affärsbanker, sparbanker, kreditaktiebolag och jordbrukskasserörelsen samt fondkommissionärer och fondbörser ut övas av bankinspektionen. Kostnaderna för dess organisation och verksam het skall enligt de lagar, som gäller för de olika instituten, betalas av dessa genom årliga bidrag. Grunderna för beräkningen av kostnadsbidragen är för affärsbankerna, sparbankerna och kreditaktiebolagen angivna i respektive lagar, medan lagen om jordbrukskasserörelsen lägger i Kungl. Maj :ts hand att meddela föreskrifter i detta hänseende.
För de olika kreditinstituten gäller olika principer vid beräkningen av bidragen. Sålunda skall affärsbanks bidrag fastställas till visst procenttal — högst 0,03 — av bankens eget kapital. För sparbank och kreditaktiebolag gäller en annan princip. Deras bidrag är nämligen satta i relation till insti tutens omsättning. För sparbank fastställes sålunda bidraget till visst pro centtal — högst 0,005 — av de förvaltade medlen, medan för kreditaktie bolag bidraget är bestämt till högst 0,003 % av sammanlagda belop pet av bolagets egna fonder och skulder. Jordbrukskasserörelsens skyldig het att betala bidrag till tillsynskostnaderna fastställes genom kungligt brev varje år till visst belopp, som Sveriges jordbrukskasseförbund bestrider och efter eget bestämmande fördelar mellan de anslutna centralkassorna.
De bidrag, som sålunda inflyter från de olika grupperna av kreditinsti
tut, redovisas i skilda fonder för bankinspektionens olika tillsynsfunktio
ner, nämligen banktillsynens fond, jordbrukskassetillsynens fond, spar-
bankstillsynens fond och fondtillsynens fond. Ur varje fond bestrides de
kostnader, som hänför sig till motsvarande tillsynsområde. Den totala till
synskostnaden fördelade sig under senaste budgetår med i runt tal 38 % på
tillsynen över affärsbanker och kreditaktiebolag, 10 % på tillsynen över
jordbrukskasserörelsen, 49 % på sparbankstillsynen och 3 % på fondtill
synen.
Bidragen till banktillsynens fond har visat sig otillräckliga för att täcka
de kostnader, som är förenade med tillsynen över affärsbankerna. Detta
beror främst på att den gällande principen för beräkning av affärsbanker
nas bidrag inte medger samma följsamhet i förhållande till de växande till
synskostnaderna, som är möjlig i fråga om sparbankernas och kreditaktie
bolagens bidrag. Kostnadsutvecklingen för tillsynen över affärsbankerna
står nämligen i samband mera med omslutningens ökning hos bankerna än
med tillväxten av deras egna kapital. Detta har inte ökat i takt med om
slutningen. Bankinspektionen har därför föreslagit, att omslutningen skall
läggas till grund för beräkningen av kostnadsbidragen även från affärsban
kerna. En sådan ändring skulle medföra inte endast bättre följsamhet i för
hållande till kostnadsutvecklingen utan även större rättvisa vid fördel
ningen av bidragsskyldigheten mellan de olika affärsbankerna.
Bankinspektionens förslag, som under remissbehandlingen tillstyrkts
eller lämnats utan erinran, är enligt min mening väl motiverat. Jag för
ordar därför, att bidragsbestämmelserna i 159 § banklagen ändras i enlig
het med ^ ad inspektionen föreslagit. Den högsta medgivna bidragsprocen
ten bör därvid fastställas till 0,003.
Såsom bankinspektionen föreslagit, bör lämpligen uttrycket bank- och
fondinspektionen i 162 § banklagen i detta sammanhang utbytas mot den
nuvarande beteckningen för tillsynsmyndigheten, d. v. s. bankinspektio
nen. Samma ändring bör ske i 174 § banklagen.
Den i 84 § sparbankslagen fastställda högsta bidragsprocenten för spar
bankerna har på grund av den för dem tillämpade principen vid bidragens
bestämmande kunnat hållas oförändrad sedan år 1929, då sparbanksin-
spektionen tillkom. Tillsynen över sparbankerna sammanfördes föregåen
de år med tillsynen över affärsbankerna till bankinspektionen. Därvid ge
nomfördes viss personell förstärkning av sparbankstillsynen. På grund
därav men även av andra skäl har kostnaderna för denna tillsyn ökat.
Kungl. Maj:t har numera utnyttjat den maximala bidragsskyldigheten en
ligt sparbankslagen. För att bereda någon rörelsefrihet, om bidraget från
sparbankerna senare skulle behöva höjas, har bankinspektionen i detta
sammanhang föreslagit en höjning av maximiprocenten för sparbankernas
Kungl. Maj.ts proposition nr 186 år 1963
17
kostnadsbidrag från 0,005 till 0,007. Även detta förslag, som lämnats utan erinran under remissbehandlingen, vill jag biträda.
Sveriges jordbrukskasseförbund har i sitt remissyttrande över bankin spektionens framställning föreslagit, att även bidragen från jordbrukskas- serörelsen skall genom bestämmelser i lag ställas i relation till rörelsens egen omslutning med visst i lagen angivet maximum för avgiftsprocenten. Det praktiska värdet av att för jordbrukskasserörelsens del reglera dessa frågor i lag synes vara begränsat. Fortfarande torde nämligen bidraget från hela kasserörelsen böra betalas av dess topporgan utan någon i lag föreskri ven fördelning av bidragsskyldigheten mellan de olika centralkassorna. Vi dare måste självfallet fortfarande den principen gälla, att varje kategori av kreditinstitut skall svara för sin andel av kostnaderna för bankinspektio nen, vilket även med samma beräkningsgrund för kostnadsbidragen kräver olika procenttal för de skilda institutens bidrag. Emellertid talar principiel la skäl för att såvitt möjligt likartade regler skall gälla beträffande alla kreditinstituts bidragsskyldighet. Jag vill därför i enlighet med jordbruks- kasseförbundets hemställan förorda, att i lagen om jordbrukskasserörelsen införes bestämmelser liknande bank- och sparbankslagarnas regler i ämnet. För tillgodoseende av bankinspektionens bidragsbehov — inberäknat viss marginal för täckning av eventuella framtida kostnadsökningar - - torde avgiftsmaximum böra sättas vid 0,01 % av jordbrukskasserörelsens om slutning.
Bidragsskyldigheten för jordbrukskasserörelsens del är reglerad för bud getåret 1963/64. De nya bestämmelserna bör därför i denna del träda i kraft den 1 juli 1964. Då kasserörelsens bidragsskyldighet redan är be stämd för innevarande budgetår, skall rörelsens bidrag enligt de nya reg lerna första gången avse endast andra halvåret 1964. För affärsbanker och sparbanker torde de nya avgiftsbestämmelserna böra gälla från och med den 1 januari 1964.
Kungl. Maj.ts proposition nr 186 år 1963
Departementschefens hemställan
I enlighet med vad i det föregående anförts har inom finansdepartemen tet upprättats förslag till
1) lag angående ändrad lydelse av 32 och 84 lagen den 3 juni 1955 (nr il6) om sparbanker;
2) lag angående ändring i lagen den 31 mars 1955 (nr 183) om bankrö
relse; samt
3) lag angående ändrad lydelse av iO och 80 §§ lagen den 25 maj 1956 (nr 216) om jordbrukskasserörelsen.
Föriattningsförslagen torde som Bilaga1 få fogas vid statsrådsprotokollet
för denna dag.
Föredragande departementschefen hemställer härefter, att lagrådets ut
låtande över lagförslagen måtte för det i § 87 regeringsformen angivna än
damålet inhämtas genom utdrag av protokollet.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Maj :t Konungen.
Ur protokollet:
Monica Gustafson
Kungl. Maj.ts proposition nr 186 år 1963
19
1 Bilagan har här uteslutits. De vid propositionen fogade författningsförslagen är — bortsett
från vissa mindre jämkningar av teknisk art — likalydande med de i bilagan intagna.
Kungl. Maj.ts proposition nr 186 år 1963
Utdrag ur protokoll, hållet i Kungl. Maj:ts lagråd den 1 oktober
1963.
Närvarande:
justitieråden Romanus,
Digman, Nordström,
regeringsrådet Holmgren.
Enligt lagrådet den 24 september 1963 tillhandakommet utdrag av proto koll över finansärenden, hållet inför Hans Maj :t Konungen i statsrådet den 6 september 1963, hade Kungl. Maj:t förordnat, att lagrådets utlåtande skul le för det i § 87 regeringsformen angivna ändamålet inhämtas över upprät tade förslag till 1) lag angående ändrad lydelse av 32 och 84 §§ lagen den 3 juni 1955 (nr 416) om sparbanker, 2) lag angående ändring i lagen den 31 mars 1955 (nr 183) om bankrörelse och 3) lag angående ändrad lydelse av 40 och 80 §§ lagen den 25 maj 1956 (nr 216) om jordbrukskasserörelsen.
Förslagen, som finnas bilagda detta protokoll, föredrogos inför lagrådet av hovrättsassessorn Göran Wahlgren.
Lagrådet lämnade förslagen utan erinran.
Ur protokollet:
Stig Granqvist
Kungl. Maj:ts proposition nr 186 år 1963
21
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans
Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i
statsrådet å Stockholms slott den 18 oktober 1963.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes cärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Skoglund, Edenman,
Johansson, af Geijerstam, Hermansson, Holmqvist, Aspling.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter ge
mensam beredning med statsrådets övriga ledamöter lagrådets den 1 ok
tober 1963 avgivna utlåtande över de den 6 september 1963 till lagrådet
remitterade förslagen till
1) lag angående ändrad hjdelse av 32 och 84 §§ lagen den 3 juni 1955
(nr 416) om sparbanker;
2) lag angående ändring i lagen den 31 mars 1955 (nr 183) om bank
rörelse; samt
3) lag angående ändrad hjdelse av 40 och 80 §§ lagen den 25 maj 1956
(nr 216) om jordbrukskasserörelsen.
Föredraganden hemställer att lagförslagen, som av lagrådet lämnats
utan erinran, måtte efter några-mindre jämkningar av teknisk art genom
proposition föreläggas riksdagen till antagande.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten att till riks
dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga
till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Lars Hummerhielm
Stockholm 1963. Isaac Marcus Boktryckeri Aktiebolag 631015